Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
16-07-2025 18:45:24
Xander140
Xander140

Oke dat was onbekend! Wat was het argument daarvoor? Of had de NS dat aangevochten?

16-07-2025 18:50:04
rob_ehv
rob_ehv

Wat ik laatst had gelezen op een vakbond pagina over dit onderwerp :

Het gratis laten meereizen van reizigers door personeel wordt gezien als diefstal van vervoersdiensten. Dit is strafbaar en kan leiden tot een boete of andere sancties

Ik weet niet precies in welk jaar , maar NS is hier ooit voor naar de rechter geweest.

16-07-2025 18:55:42 5
kleine_man
kleine_man

rob_ehv (16-07-2025 18:41:57):

Dat is in dit forum al een aantal keer aangehaald maar dat is verboden door de rechter.

Er zijn buiten de overleggen ook protesten geweest bij het hoofdkantoor in Utrecht van personeel. Personeel stond daar ook op hun vrije dag , maar daar is ook niks uitgekomen.

Het is ABSOLUUT NIET VERBODEN DOOR DE RECHTER!!! De rechter heeft alleen uitgesproken dat de vervoerder onevenredig hard getroffen wordt. Dus wanneer de vakbonden dit willen doen is de vervoerder niet verplicht om de lonen voor zo'n dag uit te keren. Dat zal dus op kosten van de vakbond moeten. Die moet dan ook de lonen van niet vakbondspersoneel betalen (100% ipv de 70% voor een stakingsdag), dus de vakbonden leggen deze uitspraak uit als een verboden punt omdat het hun veel geld kost zonder al teveel aandacht.

Laatst bewerkt door kleine_man op 16-07-2025 18:55

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

16-07-2025 18:59:35
Xander140
Xander140

Deze uitspraak is toch wel heel symbolisch van hoe de sfeer is tussen de partijen....
Als ik eerlijk mag zijn snap ik voor een mcn de kwestie maar voor een HC vind dat toch wel echt anders. Ze controleren weinig (oorzaak veel te weinig controle van NS zelf) en ze hebben geen BOA bevoegdheid meer. Voor mcn is de werkdruk duidelijk anders en je kunt nu eenmaal als mcn niet even achterin gaan zitten en denken doei ik rij niet. Waar HCs dat helaas nog veel laten zien. En het huidige salaris voor vooral de HC erg goed. OV in nederland is gewoon onderbetaald ofzo... Ik vraag me ook af bij die inflatie theorie mag de ns dan ook het inkomen fors verlagen als de inflatie fors daalt? Als je de bonden volgt is dat dan ook wel een dingtje.....

Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-07-2025 19:21:09 3
Oldskool
Oldskool

kleine_man (16-07-2025 18:55:42):

rob_ehv (16-07-2025 18:41:57):

Dat is in dit forum al een aantal keer aangehaald maar dat is verboden door de rechter.

Er zijn buiten de overleggen ook protesten geweest bij het hoofdkantoor in Utrecht van personeel. Personeel stond daar ook op hun vrije dag , maar daar is ook niks uitgekomen.

Het is ABSOLUUT NIET VERBODEN DOOR DE RECHTER!!! De rechter heeft alleen uitgesproken dat de vervoerder onevenredig hard getroffen wordt. Dus wanneer de vakbonden dit willen doen is de vervoerder niet verplicht om de lonen voor zo'n dag uit te keren. Dat zal dus op kosten van de vakbond moeten. Die moet dan ook de lonen van niet vakbondspersoneel betalen (100% ipv de 70% voor een stakingsdag), dus de vakbonden leggen deze uitspraak uit als een verboden punt omdat het hun veel geld kost zonder al teveel aandacht.

Wat een frustraties zeg…. Beheers je eens en voer op een normale manier een discussie ipv te gaan zitten schreeuwen als een kleine man….

16-07-2025 20:03:09
sjoerd
sjoerd

Xander140 (16-07-2025 18:36:19):

Naja had nou eerst eens begonnen met publieksvriendelijke acties. Geen kaartjes controleren bijvoorbeeld. Is niet zo effectief direct maar kweekt in elk geval wat begrip.
Daarnaast meld de NOS ook dat personeel het vervelend vind dat er commentaar geleverd wordt op de acties in prive als op het werk maar sorry dat is ook gevolg van deze acties. Mensen hebben weinig repsect en ik moet eerlijk zeggen ik vind het ook wel ver gaan zeker na de laatste forse verhoging. De NS heeft gewoon niet de reserves en dus zijn wij de reizger de pisang. Maar goed daar hoor je FNV en zijn vriendjes niet over....

Geen kaartjes controleren is beslist geen publieksvriendelijke actie en kan wat mij betreft ook niet op begrip rekenen. Iemand die me uitlegt waarom hij of zij staakt, kan bij mij wel op begrip rekenen. Het is nu eenmaal een recht, en dat kan alleen door door de rechter en op goede gronden worden beperkt. Ik heb dan ook veel respect voor alle goedwillende mensen die gebruik maken van hun rechten en die hun plicht doen.

En ja, buiten mijzelf zijn er in mijn omgeving mensen die hinder ondervinden van stakingen.

16-07-2025 20:12:30
selivio
selivio

Xander140 (16-07-2025 18:59:35):

... Ik vraag me ook af bij die inflatie theorie mag de ns dan ook het inkomen fors verlagen als de inflatie fors daalt? Als je de bonden volgt is dat dan ook wel een dingtje.....

Dat is hetzelfde met de automatische prijscompensatie die de bonden keer op keer eisen. Verhoging gaat dan automatisch, maar verlaging is dan uit den boze.

16-07-2025 20:41:16 3
stefanvw14
stefanvw14

Naja had nou eerst eens begonnen met publieksvriendelijke acties. Geen kaartjes controleren bijvoorbeeld. Is niet zo effectief direct maar kweekt in elk geval wat begrip.
Daarnaast meld de NOS ook dat personeel het vervelend vind dat er commentaar geleverd wordt op de acties in prive als op het werk maar sorry dat is ook gevolg van deze acties. Mensen hebben weinig repsect en ik moet eerlijk zeggen ik vind het ook wel ver gaan zeker na de laatste forse verhoging. De NS heeft gewoon niet de reserves en dus zijn wij de reizger de pisang. Maar goed daar hoor je FNV en zijn vriendjes niet over....

Geen kaartjes controleren, dan veranderd dus eigenlijk niets tov nu. Ik word nu al zelden of nooit gecontroleerd en reis op verschillende tijdstippen en dagen.
Dit jaar ben ik in de 459 ritten die ik al gemaakt heb, maar een kleine 27% is gecontroleerd en waarbij mijn buitenlandse ritjes een bijna 100% score heeft. Bij de DB wil het wel voorkomen dat je 2 of soms 3x gecontroleerd wordt op een lange rit(gemiddeld bij iedere personeelswissel).

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 16-07-2025 20:43

16-07-2025 20:44:22 3
brun
brun

rolandrail (16-07-2025 18:29:52):

Graag hoor ik alternatieven die net zo veel druk uit oefenen als een staking.

Graag hoor ik waarom 'druk uitoefenen' altijd en telkens weer betekent dat reizigers als middel worden misbruikt.

Treinreizigers betalen het geld dat voor die hogere salarissen nodig is. Zij zijn de reden dat NS'ers überhaupt werk hebben. Zij hebben tegelijkertijd nul zeggenschap over de CAO van diezelfde NS'ers, ze worden dus gedwongen partij bij een conflict waar ze totaal niets aan kunnen veranderen.

De grens tussen een terechte staking en machtsmisbruik is vaag, dat klopt. Maar als 't om geld gaat, schieten de vakbonden opvallend snel richting de laatste categorie. Veel reizigers hebben geen goed alternatief voor de trein en mogen 't maar slikken. Omdat vakbondsleden ineens 'druk willen uitoefenen', met als enige doel om er zelf financieel op vooruit te gaan.

Ja, laten we 't gewoon even benoemen hoe het is, toch? Stakers laten reizigers in de steek met als ENIGE doel om zelf meer geld te verdienen.

Dat mag natuurlijk. Als medewerkers willen staken, hebben ze dat recht. Maar dan moeten ze ook accepteren dat ze dat forse en vaak zelfs terechte kritiek op krijgen.

Laatst bewerkt door brun op 16-07-2025 20:46

16-07-2025 20:50:17
Xander140
Xander140

stefanvw14 (16-07-2025 20:41:16):

Geen kaartjes controleren, dan veranderd dus eigenlijk niets tov nu. Ik word nu al zelden of nooit gecontroleerd en reis op verschillende tijdstippen en dagen.
Dit jaar ben ik in de 459 ritten die ik al gemaakt heb, maar een kleine 27% is gecontroleerd en waarbij mijn buitenlandse ritjes een bijna 100% score heeft. Bij de DB wil het wel voorkomen dat je 2 of soms 3x gecontroleerd wordt op een lange rit(gemiddeld bij iedere personeelswissel).

Waarom staak je dan als conducteur?! Maakt dan toch geen drol uit want ze voeren al weinig uit....
Dat heb ik al benoemd op de vorige pagina. Er wordt weinig gedaan maar wel recht denken te hebben.

Laatst bewerkt door Xander140 op 16-07-2025 20:51

16-07-2025 21:02:07 1
rolandrail
rolandrail

Nee, het commentaar naar het personeel kwam pas na de uitspraken van Koolmees die koren op de molen waren van de media die grotendeels eenzijdig berichtten en net als hier direct weer onterecht focussen op de loonsverhoging. Er speelt veel meer zoals ik al eerder aanhaalde.

16-07-2025 21:05:31
rolandrail
rolandrail

Xander140 (16-07-2025 18:45:24):

Oke dat was onbekend! Wat was het argument daarvoor? Of had de NS dat aangevochten?

Er is een verschil tussen niet controleren en de poortjes openzetten. Dat laatste is verboden door de rechter, over niet controleren is geen uitspraak gedaan.

16-07-2025 21:09:50 1
rolandrail
rolandrail

brun (16-07-2025 20:44:22):

rolandrail (16-07-2025 18:29:52):

Graag hoor ik alternatieven die net zo veel druk uit oefenen als een staking.

Ja, laten we 't gewoon even benoemen hoe het is, toch? Stakers laten reizigers in de steek met als ENIGE doel om zelf meer geld te verdienen.

Dat mag natuurlijk. Als medewerkers willen staken, hebben ze dat recht. Maar dan moeten ze ook accepteren dat ze dat forse en vaak zelfs terechte kritiek op krijgen.

Dat is niet ENIGE doel zoals ik al eerder heb aangegeven. Nog met pensioen kunnen als ik nog redelijk gezond ben, fatsoenlijke weekenden, geen gebroken diensten enz. Allemaal veel belangrijker dan geld.

16-07-2025 21:30:52
treinhobby
treinhobby

Dan ga je toch opzoek naar een andere baan als het alleen maar ellende is bij het spoor?

16-07-2025 21:46:44
rolandrail
rolandrail

Ik zeg nergens dat het alleen maar ellende is bij het spoor. Dat er veel anders en beter kan en moet bij mijn werkgever en de spoorbeheerder betekent niet dat ik een hekel heb aan mijn werk. Groener gras is een illusie.

Laatst bewerkt door rolandrail op 16-07-2025 21:52

16-07-2025 21:51:00
MasterE
MasterE

En wat heeft het nu opgeleverd behalve scheve gezichten bij zowel reizigers en collega's onderling. Ga aan tafel voer het gesprek en zorg dat je er samen uitkomt. Boos weglopen en je gedragen als kleine kinderen die hun zin niet krijgen zal het proces echt niet bespoedigen. Het is tijd dat de vakbonden gaan doen waar ze voor zijn in plaats van bezig zijn met hun eigen bestaansrecht en zieltjes winnen.

16-07-2025 21:52:44
rolandrail
rolandrail

Ja dat laatste ben ik absoluut met je eens.

16-07-2025 22:05:23
Oldskool
Oldskool

Het meest irritante is nog wel, kantoor personeel, bijsturing, OCCR mensen enz enz, liften mee in cao onderhandelingen, alleen hoor je hen niet. Hier niet maar ook niet tijdens een staking, want daar doen ze niet aan mee, laten lekker rijdend personeel de kastanjes uit het vuur halen. En die groep krijgt de sh*t van de reizigers en hobbyisten over zich heen.

16-07-2025 22:09:01
Oldskool
Oldskool

treinhobby (16-07-2025 21:30:52):

Dan ga je toch opzoek naar een andere baan als het alleen maar ellende is bij het spoor?

Typisch een reactie van iemand die geen oren heeft naar de argumenten van Rolandrail. En die argumenten zijn zeer valide, alleen interesseert het jou geen snars.

16-07-2025 22:28:49 1
treinhobby
treinhobby

Daar ben ik het niet mee eens.

Maar er zijn heel veel banen waar je zwaarder werk moet doen voor minder en onder slechtere omstandigheden.

Soms moet je bij jezelf ook nadenken wat je echt wilt, ipv. dat de omstandigheden zelf moeten veranderen.

Dat er veel anders en beter kan en moet bij mijn werkgever en de spoorbeheerder betekent niet dat ik een hekel heb aan mijn werk.

Ik denk dat Ronald hier de spijker op z'n kop slaat. Alleen is een betere CAO dan wel de oplossing?

Dat verzacht de pijn misschien wel, maar neemt die niet weg.

En juist de structurele oplossing die nodig zijn binnen de managementlagen, los je niet op met stakingen.

16-07-2025 23:44:58
thom
thom

Xander140 (16-07-2025 18:59:35):

Deze uitspraak is toch wel heel symbolisch van hoe de sfeer is tussen de partijen....
Als ik eerlijk mag zijn snap ik voor een mcn de kwestie maar voor een HC vind dat toch wel echt anders. Ze controleren weinig (oorzaak veel te weinig controle van NS zelf) en ze hebben geen BOA bevoegdheid meer. Voor mcn is de werkdruk duidelijk anders en je kunt nu eenmaal als mcn niet even achterin gaan zitten en denken doei ik rij niet. Waar HCs dat helaas nog veel laten zien. En het huidige salaris voor vooral de HC erg goed. OV in nederland is gewoon onderbetaald ofzo... Ik vraag me ook af bij die inflatie theorie mag de ns dan ook het inkomen fors verlagen als de inflatie fors daalt? Als je de bonden volgt is dat dan ook wel een dingtje.....

Nu scheer je ook alle Hc's over één kan, en met dat sentiment heeft het geen nut om te gaan oordelen over een hele groep mensen waar ook mensen bij zitten die wel gewoon keihard hun vak uitoefenen.

Daarnaast gaan dit soort onderhandelingen over functies, beloningen en werkomstandigheden, en speelt hoe iemand zijn werk doet, daar helemaal geen rol in.

Net zoals dat de CAO niet alleen voor machinisten en conducteurs geldt, maar voor het gehele bedrijf.

17-07-2025 09:06:07
hubertus1
hubertus1

rolandrail (16-07-2025 21:09:50):

Dat is niet ENIGE doel zoals ik al eerder heb aangegeven. Nog met pensioen kunnen als ik nog redelijk gezond ben, fatsoenlijke weekenden, geen gebroken diensten enz. Allemaal veel belangrijker dan geld.

Voor jou veel belangrijker dan geld, maar de bonden denken daar met hun onredelijke looneisen klaarblijkelijk toch anders over.
Een werkgever heeft een gelimiteerde financiële ruimte om tegemoet te komen aan het eisenpakket van de werknemer. Om die andere doelen te bereiken, heb je een deel van die ruimte nodig. Maar als een veel hoger dan reële looneis wordt neergelegd als onderdeel van dat pakket, zal dat hoe den ook ten koste gaan op wat je op de andere doelen kunt binnenhalen en kan het zelfs een averechts effect hebben.

17-07-2025 09:36:28
Oldskool
Oldskool

hubertus1 (17-07-2025 09:06:07):

Voor jou veel belangrijker dan geld, maar de bonden denken daar met hun onredelijke looneisen klaarblijkelijk toch anders over.

Hier zit je er naast. Het bod van NS is voorgelegd aan de leden van FNV en VVMC. De leden van VVMC en FNV hebben het bod afgewezen. De bonden kan je wel makkelijk wegzetten, maar uiteindelijk bepalen de leden. En zoals RolandRail al aangaf, het draait niet alleen om het loonbod. Jammer genoeg wordt daar hier, op social media en gewone media wel de focus op gelegd.

17-07-2025 09:41:47
AlexNL
AlexNL

Dat zit er denk ik in dat geld iets is waar iedereen wat mee te maken heeft, ongeacht de sector waarin gewerkt wordt. Werkdruk of arbeidsomstandigheden zijn moeilijker te begrijpen voor iemand die niet bij het spoor werkt.

17-07-2025 09:45:19
koekje
koekje

Geen kaartjes controleren bijvoorbeeld.

Dat gebeurt toch al niet? Wat dat betreft is er al een staking van jaren.

17-07-2025 10:00:21
rob_ehv
rob_ehv

Dit is gewoon niet waar. Mijn vrouw is hc in Eindhoven en die heeft wekelijks tientallen uvbs (uitstellen van betaling).

17-07-2025 10:56:40
Oldskool
Oldskool

AlexNL (17-07-2025 09:41:47):

Dat zit er denk ik in dat geld iets is waar iedereen wat mee te maken heeft, ongeacht de sector waarin gewerkt wordt. Werkdruk of arbeidsomstandigheden zijn moeilijker te begrijpen voor iemand die niet bij het spoor werkt.

Het is al zo vaak aangehaald en geprobeerd uit te leggen, maar het lijkt er inderdaad op dat het niet begrepen wordt. (Of men wil het niet begrijpen en blijven ze het stokpaardje loon gebruiken) 😉

17-07-2025 10:58:19 1
Oldskool
Oldskool

rob_ehv (17-07-2025 10:00:21):

Dit is gewoon niet waar. Mijn vrouw is hc in Eindhoven en die heeft wekelijks tientallen uvbs (uitstellen van betaling).

Je kan nog ze vaak een tegengeluid laten horen, helpt toch niet. Lekker laten gaan, ook al weet jij wel beter.

17-07-2025 11:24:26
Muizeneus
Muizeneus

Oldskool (16-07-2025 17:09:38):

Dat is nu in niet het geval, een beter cao. Machinisten van de regio vervoerders kloppen nog geregeld aan de deur of ze bij NS kunnen komen werken.

Conclusie: Tel je zegeningen. Die machinisten van regionale vervoerders hebben ondanks hun slechtere CAO de laatste jaren heel wat minder gestaakt dan de NS-ers.. blijkbaar hebben ze tot dusverre ook met een slechtere CAO elke dag hun kindermonden kunnen voeden...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

17-07-2025 11:32:29 3
mren
mren

rob_ehv (17-07-2025 10:00:21):

Het kan ook allebei waar zijn: juist door de -al dan niet vermeende- geringe trefkans van een hc, nemen meer reizigers de gok om dan maar geen vvb te kopen. Juist de hc's die hun werk wel doen worden hierdoor geconfronteerd met zwartrijders en de bijbehorende agressieproblematiek.

Laatst bewerkt door mren op 17-07-2025 11:32

17-07-2025 11:57:27
phantom
phantom

Waar exact het pijnpunt/de pijnpunten zit(ten) bij NS personeel,dat zal de reizigers een worst wezen.
Die zien maar 2 dingen,frequente prijsverhogingen van een kaartje en veel terug kerende stakingen.
En die krijgen daar het sch**t van.
Service naar hun als klant neemt alsmaar af en prijzen worden als maar duurder.
Ik snap dat er iets gedaan moet worden als het gaat om een drukmiddel te hebben naar je werkgever,maar wat er nu als drukmiddel word gebruikt,ofwel de reiziger,dat is t net niet.
NS lijkt te weinig onder de indruk te zijn van dat drukmiddel,anders hadden stakingen al lang van de baan geweest.
Wellicht word het tijd om is wat anders te gaan zoeken,anders hoeft men straks niet meer te gaan staken omdat de reizigers/klanten er massaal voor kiezen om het product trein/NS aan de kant te gooien.
Zoals aangehaald,wellicht zou men in de hogere gelederen van NS is moeten gaan vegen en daar is mensen plaatsen die ook oog hebben voor hun klanten.
Dan houd je een slanker NS over waar men dan wellicht geeft om personeel en klanten.
Rest wel de vraag als er in de hogere rangen geveegd moet gaan worden omdat e.e.a. blijkbaar niet deugt,wie is daar dan de persoon voor die dat kan en mag ??

17-07-2025 12:41:56
thom
thom

Het is natuurlijk onzin dat NS niet gevoelig is voor de stakingen, maar als ze morgen iedereen 15% loonsverhoging geeft dan is het hele personeel tevreden, en overmorgen NS failliet.

Dus dat zit wel wat ingewikkelder in elkaar dan jij schetst. En het bekende bandje 'gooi er maar wat personeel uit van de hogere gelederen of kantoor' is ook wel erg kort door de bocht.

Er wordt meer gedaan op kantoor dan jij denkt, en zonder die functies rijdt er ook geen enkele trein.

Laatst bewerkt door thom op 17-07-2025 13:06

17-07-2025 12:47:58
hubertus1
hubertus1

Oldskool (17-07-2025 09:36:28):

Hier zit je er naast. Het bod van NS is voorgelegd aan de leden van FNV en VVMC. De leden van VVMC en FNV hebben het bod afgewezen. De bonden kan je wel makkelijk wegzetten, maar uiteindelijk bepalen de leden. En zoals RolandRail al aangaf, het draait niet alleen om het loonbod. Jammer genoeg wordt daar hier, op social media en gewone media wel de focus op gelegd.

Dat hebben de bonden (c.q. de leden, wat jij wilt) dan volledig aan zichzelf te wijten.

Als je zegt A heel belangrijk te vinden, maar vervolgens op het dus minder belangrijke B een extreme eis neerlegt, geef je toch echt impliciet aan dat je B belangrijker vindt dan A. Alles wat extra naar B gaat, kan tenslotte niet gebruikt worden voor A. Dat zien de media ook.

Bij een veel gematigder looneis was de boodschap dat het niet alleen om geld gaat, een stuk makkelijker en overtuigender over te brengen geweest.

17-07-2025 18:20:52
zigzag
zigzag

thom (16-07-2025 23:44:58):

Nu scheer je ook alle Hc's over één kan, en met dat sentiment heeft het geen nut om te gaan oordelen over een hele groep mensen waar ook mensen bij zitten die wel gewoon keihard hun vak uitoefenen.

Als een aantal medewerkers wel gewoon keihard hun vak uitoefenen is het niet redelijk dat medewerkers in het algemeen maar gaan doen alsof het werk te zwaar is voor de beloning. Dat is ook een vorm van over een kam scheren.

Daarnaast gaan dit soort onderhandelingen over functies, beloningen en werkomstandigheden, en speelt hoe iemand zijn werk doet, daar helemaal geen rol in.

Dit gaat wel over hoe iemand zijn werk doet. Natuurlijk worden tijdens de onderhandelingen geen individuele medewerkers vergeleken. Maar medewerkers en vakbonden gebruiken wel eigen ervaringen op basis van individuele prestaties om te beweren dat het werk zwaar(der) zou zijn. Terwijl de praktijk is dat een HC 0 tot 95% van alle werktijd achter in het materieel kan gaan zitten om tiktok te gaan kijken of met de collega te gaan keuvelen. Iemand op kantoor rookpauzes kan nemen. Maar de MC 100% geconcentreerd het werk moet doen omdat er anders levens op het spel staan. En het valt reizigers nogal op dat HC's nauwelijks zichtbaar zijn, kaartjes nauwelijks gecontroleerd worden, ze het personeel na vertrek weer in de achterste cabine zien verdwijnen en vervolgens social-filmpje na social-filmpje horen, enz. Wat in schril contrast staat met de beweringen dat het zo zwaar is dat de beloning omhoog zou moeten. Het mag niet leuk zijn om te horen dat de indruk is dat veel HCs het werk wel erg makkelijk lijken uit te voeren? Als je als personeel geen enkele bereidheid hebt om aan te tonen dat je het werkelijk zo zwaar hebt dan voorkom je ook niet dat een veel te grote groep collega's mee probeert te liften op de groep die het wel duidelijk zwaar heeft en niet 0-95% van de tijd rustig aan kan gaan doen.

17-07-2025 21:37:32
thom
thom

Als je zo zuur en bevooroordeeld bent, heeft een discussie voeren hier geen nut.

18-07-2025 07:00:30
aaron2
aaron2

Wat klopt er dan niet aan bovenstaand verhaal?

18-07-2025 07:53:36
treinhobby
treinhobby

Eén van de belangrijkste oorzaken van het personeelstekort van de laatste jaren was dat er veel machinisten met pensioen gingen.

Wil je nu zeggen dat die niet meer redelijk gezond zijn nu ze met pensioen zijn?

Dat zijn voormalige collega’s die geen zwaarwerkregeling in de CAO hadden, niet jaarlijks inflatie gecompenseerd en ook nog eens het grootste deel van hun werkzame leven in treinen zonder airco.

Wat kon die generatie wel wat we tegenwoordig niet meer kunnen??

18-07-2025 08:25:48
mren
mren

Storingen oplossen aan materieel en infrastructuur 😇

18-07-2025 08:53:48
rolandrail
rolandrail

Haha, touché ;-)

Het personeelstekort werd veroorzaakt doordat NS veel te laat begon met werven terwijl ze wel een vroegpensioenregeljng waren begonnen. Mensen kiezen er voor eerder met pensioen te gaan omdat ze nog (redelijk) gezond zijn en/of klaar te zijn met hoe je behandeld wordt als langdurige zieke/beperkt inzetbaar.

19-07-2025 03:10:31
scooter
scooter

Daarnaast is het ook erg moeilijk om aan voldoende geschikt personeel te komen.Niet iedereen zit te wachten op onregelmatige diensten,nachtdiensten,weekenden en feestdagen werken.

Door die vroegpensioenregeling zijn er veel oudere machinisten vertrokken en is er onder de jongere generatie te weinig animo,of haken ze na een tijdje toch af.(vroeger was een baan bij het spoor praktisch voor het leven,nu is het 1 van de duizenden andere banen)

19-07-2025 13:57:33
Xander140
Xander140

zigzag (17-07-2025 18:20:52):

thom (16-07-2025 23:44:58):

Als een aantal medewerkers wel gewoon keihard hun vak uitoefenen is het niet redelijk dat medewerkers in het algemeen maar gaan doen alsof het werk te zwaar is voor de beloning. Dat is ook een vorm van over een kam scheren.

Dit gaat wel over hoe iemand zijn werk doet. Natuurlijk worden tijdens de onderhandelingen geen individuele medewerkers vergeleken. Maar medewerkers en vakbonden gebruiken wel eigen ervaringen op basis van individuele prestaties om te beweren dat het werk zwaar(der) zou zijn. Terwijl de praktijk is dat een HC 0 tot 95% van alle werktijd achter in het materieel kan gaan zitten om tiktok te gaan kijken of met de collega te gaan keuvelen. Iemand op kantoor rookpauzes kan nemen. Maar de MC 100% geconcentreerd het werk moet doen omdat er anders levens op het spel staan. En het valt reizigers nogal op dat HC's nauwelijks zichtbaar zijn, kaartjes nauwelijks gecontroleerd worden, ze het personeel na vertrek weer in de achterste cabine zien verdwijnen en vervolgens social-filmpje na social-filmpje horen, enz. Wat in schril contrast staat met de beweringen dat het zo zwaar is dat de beloning omhoog zou moeten. Het mag niet leuk zijn om te horen dat de indruk is dat veel HCs het werk wel erg makkelijk lijken uit te voeren? Als je als personeel geen enkele bereidheid hebt om aan te tonen dat je het werkelijk zo zwaar hebt dan voorkom je ook niet dat een veel te grote groep collega's mee probeert te liften op de groep die het wel duidelijk zwaar heeft en niet 0-95% van de tijd rustig aan kan gaan doen.

Inderdaad daarom dat ik ook benoemde dat een conducteur eigelijk een andere functie is geworden meer een toezichthouder en dat conducteurs zelf misschien ook wel daar gebruik van maken en voelen dat hun werk anders is. Als je heerlijk kijkt wat het beroep 20 jaar geleden inhield en nu is dat een groot verschil. Er zijn daarnaast ook een hoop verantwoordelijkheden verdwenen dus is het toch niet zo gek dat mensen het vreemd vinden dat ze vanalles 'eisen' maar feitelijk een ander beroep uitvoeren. Dit heeft dus niks met individuele gevallen te maken. Ik beschreef ook al eerder een mcn is daar een ander verhaal qua belasting en werkdruk.

Laatst bewerkt door Xander140 op 19-07-2025 13:58

19-07-2025 15:24:17
sjoerd
sjoerd

Over taken van conducteurs gesproken: ik heb een studieboekje in mijn collectie over spoorwegaardrijkskunde. HC's moesten alle stations achtereenvolgens kunnen opnoemen en omroepen en ook eventuele aansluitingen op knooppunten. Ik gebruik de inhoud nog regelmatig om de reeksen in mijn hoofd op te zeggen. En gelukkig lukt dat meestal nog...

Ik krijg de indruk dat ook de machinisten omroepen, ook als dat in de trein is te zien, en ik merk ook dat er soms helemaal niet wordt omgeroepen, ook als er in de trein niks te zien is. Zijn daar algemene afspraken over? Of spreekt een treinteam dat onderling af? Soms id de hc bezig met een bewerkelijke klant zonder plaatsbewijs, en hoe regel je dan het omroepen? Het is geen eenduidig resultaat in elk geval. Ik ben wel benieuwd.

19-07-2025 15:37:04
Oldskool
Oldskool

*Topografie examen is nog steeds.

*Mcn roepen zeker om, vaak omdat het dan een niet overstap station is. Maar soms roepen ze ook om als het wel een overstap station is.

*Als er toch omgeroepen wordt ondanks dat het te zien is op de schermen, kan het zijn dat de automatische omroep het zelf niet doet.

*Als er niks te zien is op de schermen en je hoort ook niks, kan het zomaar zijn dat handmatig omroepen ook niet kan door een storing in het systeem.

* Als de hc bezig is met een uvb kan deze vragen, via de porto of de mcn even kan omroepen.

20-07-2025 11:02:34
phantom
phantom

scooter (19-07-2025 03:10:31):

Daarnaast is het ook erg moeilijk om aan voldoende geschikt personeel te komen.
Niet iedereen zit te wachten op onregelmatige diensten,nachtdiensten,weekenden en feestdagen werken.

(vroeger was een baan bij het spoor praktisch voor het leven,nu is het 1 van de duizenden andere banen)

Wellicht is het een idee voor NS om is af te stappen van die onregelmatige diensten ?
Sommige mensen werken nu eenmaal liever overdag,sommige liever avonden/nachten.
Als die mogelijkheden er nu is zouden komen,dan kan het zijn dat ze bij NS meer mensen kunnen krijgen.
Dan plak je dag uren in de weekenden op roulatie aan dagdienst contracten,het zelfde voor de avonduren.
(kan je ook doen voor feestdagen)

De mentaliteit in de maatschappij is veranderd,vroeger was in bijna elke "tak van sport" op werkgebied een baan,een baan voor het leven.
Al jaren heerst het gras is groener aan de andere kant van het hek,cultuur,ik denk persoonlijk dat het fenomeen uitzendbureau's daar in het begin aan heeft meegewerkt.
Hoe het ook zit ,de mensen in de maatschappij zijn veranderd, en daar zullen bedrijven deels in mee moeten gaan om niet buiten spel gezet te worden.

20-07-2025 13:02:51
thom
thom

phantom (20-07-2025 11:02:34):

Wellicht is het een idee voor NS om is af te stappen van die onregelmatige diensten ?

Ja, dat kan, en als NS dan elke dag alleen nog maar treinen gaat rijden tussen 8:00 en 17:00 en daarbuiten niet meer, dan gaat dat helemaal goed komen.

20-07-2025 13:40:48
jor[D]1
jor[D]1

Lijkt in frankrijk prima te functioneren. Op zondag of in t weekend blijf je maar thuis of met de 1x daage vervang bus. 🤣 Alle treinen afgestemt rijdne op de lokale schooltijden, bedrijven en marktdagen. daar buiten niks.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 20-07-2025 13:41

20-07-2025 13:42:11
treinhobby
treinhobby

Ik weet dat Arriva inderdaad rekening houdt/hield met de wens van zijn personeel en sommige machinisten (bijna) altijd ochtenddiensten draaien en dan nooit avond.

Als je op die manier voldoende personeel kunt krijgen voor alle diensten, is dat een win win situatie.

Met de toeslagen meegerekend zouden de machinisten/conducteurs die altijd tussen 8:00 en 17:00 uur werken dan wel minder verdienen. Maar dat is dan een eigen keuze.

20-07-2025 14:08:57
tieske05
tieske05

treinhobby (20-07-2025 13:42:11):

Ik weet dat Arriva inderdaad rekening houdt/hield met de wens van zijn personeel en sommige machinisten (bijna) altijd ochtenddiensten draaien en dan nooit avond.

Als je op die manier voldoende personeel kunt krijgen voor alle diensten, is dat een win win situatie.

Met de toeslagen meegerekend zouden de machinisten/conducteurs die altijd tussen 8:00 en 17:00 uur werken dan wel minder verdienen. Maar dat is dan een eigen keuze.

Arriva heeft idd een zogenaamd voorkeursrooster. Zou geen kwaad moeten kunnen als NS dit ook krijgt, wellicht zul je op de dienstindeling wel wat meer capaciteit moeten creëren... Maargoed, als dat het personeelstekort verminderd...

20-07-2025 14:25:29
yolowatero9
yolowatero9

Veel NS standplaatsen hebben al voorkeursroosters, al liggen de regelingen per standplaats wel verschillend over hoe/wat. Ik denk alleen dat je er eerder personeel mee behoudt dan mee werft, want ten eerste ga je in je eerste jaar in een puppy-rooster terecht komen en sowieso alles moeten draaien, net als tijdens je opleiding. Daarna pas heb je pas de keuze om op de wachtlijst voor een voorkeursrooster te komen (en afhankelijk van standplaats kan dat ook jaren duren). Overigens is dit meestal alleen voor machinisten en conducteurs (voor zover ik weet). Veel V&S, PLP, SMW enz. moeten wel gewoon alles draaien.

Laatst bewerkt door yolowatero9 op 20-07-2025 14:29

20-07-2025 14:36:54
Oldskool
Oldskool

NS heeft een legio aan voorkeursroosters.
Algemeen (van alles wat) vroeg, laat, vroeg/laat, laat, laat/nacht. Enigste wat er niet is, is een nacht rooster, waarbij je alleen nacht draait.

20-07-2025 20:41:02 1
timtrein
timtrein

treinhobby (20-07-2025 13:42:11):

Nee, zij verdienen niet minder, de anderen verdienen meer. Dat is ook de definitie van toeslag ;)

21-07-2025 07:37:39 1
treinhobby
treinhobby

Ik zeg toch niet dat hun basissalaris lager is!

Maar moet ik dan zeggen dat ze ‘aan het eind van de maand door het ontbreken van toeslagen ze minder ontvangen op hun bankrekening?’

Dus ja, als je alleen dagdiensten draait verdien je minder dan iemand in wisselende diensten.

21-07-2025 12:20:55
Muizeneus
Muizeneus

Oldskool (20-07-2025 14:36:54):

Algemeen (van alles wat) vroeg, laat, vroeg/laat, laat, laat/nacht. Enigste wat er niet is, is een nacht rooster, waarbij je alleen nacht draait.

Maar wat is dan het probleem? Zijn de stakers dan mensen die roosters hebben die niet aan hun voorkeuren beantwoorden?

21-07-2025 15:28:01
thom
thom

Je kunt bedenken dat niet iedereen altijd de keuze kan maken die men wil, immers als niemand graag in de nacht zou willen werken, moeten er s'nachts toch nog steeds treinen gereden worden.

Daarnaast kun je misschien wel in een voorkeurs rooster zitten, maar betekend dat niet dat er alleen maar ideale diensten in voor zullen komen

Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-07-2025 00:19:29 2
yolowatero9
yolowatero9

Muizeneus (21-07-2025 12:20:55):

Oldskool (20-07-2025 14:36:54):

Maar wat is dan het probleem? Zijn de stakers dan mensen die roosters hebben die niet aan hun voorkeuren beantwoorden?

Het gaat niet alleen om roosters. Kijk eens naar het CAO-bod van NS. Een voorbeeld: rood-weekend vergoeding vanaf zaterdag 02:00 (i.p.v. de huidige zaterdag 00:00). Die grens zorgt ervoor dat jij 99,9% van de tijd volgens rooster gewoon klaar bent voor 00:00 klaar bent als je een vrij weekend hebt (1 of 2 per maand). Als je dan opeens tot 01:59 moet werken, dan kan je je halve zaterdag al weer weggooien. NS bekostigd een matig-verhoogd loonbod met het versomberen van secundaire arbeidsvoorwaarden. Een idee om 5x 4 uurs diensten te werken, wel alleen voor 'nieuw' personeel (ongelijkheid in arbeidsvoorwaarden, minder aantrekkelijk voor nieuw personeel), maar ook een mogelijke (kleine) stap richting gebroken diensten. Daarbij staken de monteurs ook, voor hun was een van de eisen o.a. een vies werk-toeslag, niks van terecht gekomen. Als je dan ook nog eens als werkweigeraar/dwarszitter wordt weggezet in de media door de grote baas en in een interne column door een manager (die waarschijnlijk een plekje in het HGB wilt), omdat je gebruik maakt van de rechten die je hebt, dan heb je blijkbaar de poppen aan het dansen bij 60% van de leden. Niemand staakt omdat het leuk is, maar al helemaal niet om er slechter op te worden.