16-07-2025 18:45:24 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Oke dat was onbekend! Wat was het argument daarvoor? Of had de NS dat aangevochten? |
16-07-2025 18:50:04 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Wat ik laatst had gelezen op een vakbond pagina over dit onderwerp : Het gratis laten meereizen van reizigers door personeel wordt gezien als diefstal van vervoersdiensten. Dit is strafbaar en kan leiden tot een boete of andere sancties |
16-07-2025 18:55:42 5 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Laatst bewerkt door kleine_man op 16-07-2025 18:55 Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
16-07-2025 18:59:35 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Deze uitspraak is toch wel heel symbolisch van hoe de sfeer is tussen de partijen.... |
![]() |
advertentie |
16-07-2025 19:21:09 3 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
|
16-07-2025 20:03:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Geen kaartjes controleren is beslist geen publieksvriendelijke actie en kan wat mij betreft ook niet op begrip rekenen. Iemand die me uitlegt waarom hij of zij staakt, kan bij mij wel op begrip rekenen. Het is nu eenmaal een recht, en dat kan alleen door door de rechter en op goede gronden worden beperkt. Ik heb dan ook veel respect voor alle goedwillende mensen die gebruik maken van hun rechten en die hun plicht doen. En ja, buiten mijzelf zijn er in mijn omgeving mensen die hinder ondervinden van stakingen. |
16-07-2025 20:12:30 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Dat is hetzelfde met de automatische prijscompensatie die de bonden keer op keer eisen. Verhoging gaat dan automatisch, maar verlaging is dan uit den boze. |
16-07-2025 20:41:16 3 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Geen kaartjes controleren, dan veranderd dus eigenlijk niets tov nu. Ik word nu al zelden of nooit gecontroleerd en reis op verschillende tijdstippen en dagen. Laatst bewerkt door stefanvw14 op 16-07-2025 20:43 |
16-07-2025 20:44:22 3 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Graag hoor ik waarom 'druk uitoefenen' altijd en telkens weer betekent dat reizigers als middel worden misbruikt. Treinreizigers betalen het geld dat voor die hogere salarissen nodig is. Zij zijn de reden dat NS'ers überhaupt werk hebben. Zij hebben tegelijkertijd nul zeggenschap over de CAO van diezelfde NS'ers, ze worden dus gedwongen partij bij een conflict waar ze totaal niets aan kunnen veranderen. De grens tussen een terechte staking en machtsmisbruik is vaag, dat klopt. Maar als 't om geld gaat, schieten de vakbonden opvallend snel richting de laatste categorie. Veel reizigers hebben geen goed alternatief voor de trein en mogen 't maar slikken. Omdat vakbondsleden ineens 'druk willen uitoefenen', met als enige doel om er zelf financieel op vooruit te gaan. Ja, laten we 't gewoon even benoemen hoe het is, toch? Stakers laten reizigers in de steek met als ENIGE doel om zelf meer geld te verdienen. Dat mag natuurlijk. Als medewerkers willen staken, hebben ze dat recht. Maar dan moeten ze ook accepteren dat ze dat forse en vaak zelfs terechte kritiek op krijgen. Laatst bewerkt door brun op 16-07-2025 20:46 |
16-07-2025 20:50:17 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Waarom staak je dan als conducteur?! Maakt dan toch geen drol uit want ze voeren al weinig uit.... Laatst bewerkt door Xander140 op 16-07-2025 20:51 |
16-07-2025 21:02:07 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
16-07-2025 21:05:31 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
16-07-2025 21:09:50 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
16-07-2025 21:30:52 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dan ga je toch opzoek naar een andere baan als het alleen maar ellende is bij het spoor? |
16-07-2025 21:46:44 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Ik zeg nergens dat het alleen maar ellende is bij het spoor. Dat er veel anders en beter kan en moet bij mijn werkgever en de spoorbeheerder betekent niet dat ik een hekel heb aan mijn werk. Groener gras is een illusie. Laatst bewerkt door rolandrail op 16-07-2025 21:52 |
16-07-2025 21:51:00 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
En wat heeft het nu opgeleverd behalve scheve gezichten bij zowel reizigers en collega's onderling. Ga aan tafel voer het gesprek en zorg dat je er samen uitkomt. Boos weglopen en je gedragen als kleine kinderen die hun zin niet krijgen zal het proces echt niet bespoedigen. Het is tijd dat de vakbonden gaan doen waar ze voor zijn in plaats van bezig zijn met hun eigen bestaansrecht en zieltjes winnen. |
16-07-2025 21:52:44 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Ja dat laatste ben ik absoluut met je eens. |
16-07-2025 22:05:23 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Het meest irritante is nog wel, kantoor personeel, bijsturing, OCCR mensen enz enz, liften mee in cao onderhandelingen, alleen hoor je hen niet. Hier niet maar ook niet tijdens een staking, want daar doen ze niet aan mee, laten lekker rijdend personeel de kastanjes uit het vuur halen. En die groep krijgt de sh*t van de reizigers en hobbyisten over zich heen. |
16-07-2025 22:09:01 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Typisch een reactie van iemand die geen oren heeft naar de argumenten van Rolandrail. En die argumenten zijn zeer valide, alleen interesseert het jou geen snars. |
16-07-2025 22:28:49 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Daar ben ik het niet mee eens. Maar er zijn heel veel banen waar je zwaarder werk moet doen voor minder en onder slechtere omstandigheden. Soms moet je bij jezelf ook nadenken wat je echt wilt, ipv. dat de omstandigheden zelf moeten veranderen.
Ik denk dat Ronald hier de spijker op z'n kop slaat. Alleen is een betere CAO dan wel de oplossing? Dat verzacht de pijn misschien wel, maar neemt die niet weg. En juist de structurele oplossing die nodig zijn binnen de managementlagen, los je niet op met stakingen. |
16-07-2025 23:44:58 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Daarnaast gaan dit soort onderhandelingen over functies, beloningen en werkomstandigheden, en speelt hoe iemand zijn werk doet, daar helemaal geen rol in.
Net zoals dat de CAO niet alleen voor machinisten en conducteurs geldt, maar voor het gehele bedrijf. |
17-07-2025 09:06:07 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
|
17-07-2025 09:36:28 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Hier zit je er naast. Het bod van NS is voorgelegd aan de leden van FNV en VVMC. De leden van VVMC en FNV hebben het bod afgewezen. De bonden kan je wel makkelijk wegzetten, maar uiteindelijk bepalen de leden. En zoals RolandRail al aangaf, het draait niet alleen om het loonbod. Jammer genoeg wordt daar hier, op social media en gewone media wel de focus op gelegd. |
17-07-2025 09:41:47 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dat zit er denk ik in dat geld iets is waar iedereen wat mee te maken heeft, ongeacht de sector waarin gewerkt wordt. Werkdruk of arbeidsomstandigheden zijn moeilijker te begrijpen voor iemand die niet bij het spoor werkt. |
17-07-2025 09:45:19 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Dat gebeurt toch al niet? Wat dat betreft is er al een staking van jaren. |
17-07-2025 10:00:21 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Dit is gewoon niet waar. Mijn vrouw is hc in Eindhoven en die heeft wekelijks tientallen uvbs (uitstellen van betaling). |
17-07-2025 10:56:40 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Het is al zo vaak aangehaald en geprobeerd uit te leggen, maar het lijkt er inderdaad op dat het niet begrepen wordt. (Of men wil het niet begrijpen en blijven ze het stokpaardje loon gebruiken) 😉 |
17-07-2025 10:58:19 1 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
|
17-07-2025 11:24:26 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Conclusie: Tel je zegeningen. Die machinisten van regionale vervoerders hebben ondanks hun slechtere CAO de laatste jaren heel wat minder gestaakt dan de NS-ers.. blijkbaar hebben ze tot dusverre ook met een slechtere CAO elke dag hun kindermonden kunnen voeden... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-07-2025 11:32:29 3 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Het kan ook allebei waar zijn: juist door de -al dan niet vermeende- geringe trefkans van een hc, nemen meer reizigers de gok om dan maar geen vvb te kopen. Juist de hc's die hun werk wel doen worden hierdoor geconfronteerd met zwartrijders en de bijbehorende agressieproblematiek. Laatst bewerkt door mren op 17-07-2025 11:32 |
17-07-2025 11:57:27 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Waar exact het pijnpunt/de pijnpunten zit(ten) bij NS personeel,dat zal de reizigers een worst wezen. |
17-07-2025 12:41:56 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het is natuurlijk onzin dat NS niet gevoelig is voor de stakingen, maar als ze morgen iedereen 15% loonsverhoging geeft dan is het hele personeel tevreden, en overmorgen NS failliet.
Dus dat zit wel wat ingewikkelder in elkaar dan jij schetst. En het bekende bandje 'gooi er maar wat personeel uit van de hogere gelederen of kantoor' is ook wel erg kort door de bocht. Er wordt meer gedaan op kantoor dan jij denkt, en zonder die functies rijdt er ook geen enkele trein. Laatst bewerkt door thom op 17-07-2025 13:06 |
17-07-2025 12:47:58 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
Dat hebben de bonden (c.q. de leden, wat jij wilt) dan volledig aan zichzelf te wijten. Als je zegt A heel belangrijk te vinden, maar vervolgens op het dus minder belangrijke B een extreme eis neerlegt, geef je toch echt impliciet aan dat je B belangrijker vindt dan A. Alles wat extra naar B gaat, kan tenslotte niet gebruikt worden voor A. Dat zien de media ook. Bij een veel gematigder looneis was de boodschap dat het niet alleen om geld gaat, een stuk makkelijker en overtuigender over te brengen geweest. |
17-07-2025 18:20:52 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Als een aantal medewerkers wel gewoon keihard hun vak uitoefenen is het niet redelijk dat medewerkers in het algemeen maar gaan doen alsof het werk te zwaar is voor de beloning. Dat is ook een vorm van over een kam scheren.
Dit gaat wel over hoe iemand zijn werk doet. Natuurlijk worden tijdens de onderhandelingen geen individuele medewerkers vergeleken. Maar medewerkers en vakbonden gebruiken wel eigen ervaringen op basis van individuele prestaties om te beweren dat het werk zwaar(der) zou zijn. Terwijl de praktijk is dat een HC 0 tot 95% van alle werktijd achter in het materieel kan gaan zitten om tiktok te gaan kijken of met de collega te gaan keuvelen. Iemand op kantoor rookpauzes kan nemen. Maar de MC 100% geconcentreerd het werk moet doen omdat er anders levens op het spel staan. En het valt reizigers nogal op dat HC's nauwelijks zichtbaar zijn, kaartjes nauwelijks gecontroleerd worden, ze het personeel na vertrek weer in de achterste cabine zien verdwijnen en vervolgens social-filmpje na social-filmpje horen, enz. Wat in schril contrast staat met de beweringen dat het zo zwaar is dat de beloning omhoog zou moeten. Het mag niet leuk zijn om te horen dat de indruk is dat veel HCs het werk wel erg makkelijk lijken uit te voeren? Als je als personeel geen enkele bereidheid hebt om aan te tonen dat je het werkelijk zo zwaar hebt dan voorkom je ook niet dat een veel te grote groep collega's mee probeert te liften op de groep die het wel duidelijk zwaar heeft en niet 0-95% van de tijd rustig aan kan gaan doen. |
17-07-2025 21:37:32 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als je zo zuur en bevooroordeeld bent, heeft een discussie voeren hier geen nut. |
18-07-2025 07:00:30 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Wat klopt er dan niet aan bovenstaand verhaal? |
18-07-2025 07:53:36 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Eén van de belangrijkste oorzaken van het personeelstekort van de laatste jaren was dat er veel machinisten met pensioen gingen. Wil je nu zeggen dat die niet meer redelijk gezond zijn nu ze met pensioen zijn? Dat zijn voormalige collega’s die geen zwaarwerkregeling in de CAO hadden, niet jaarlijks inflatie gecompenseerd en ook nog eens het grootste deel van hun werkzame leven in treinen zonder airco. Wat kon die generatie wel wat we tegenwoordig niet meer kunnen?? |
18-07-2025 08:25:48 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Storingen oplossen aan materieel en infrastructuur 😇 |
18-07-2025 08:53:48 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Haha, touché ;-) Het personeelstekort werd veroorzaakt doordat NS veel te laat begon met werven terwijl ze wel een vroegpensioenregeljng waren begonnen. Mensen kiezen er voor eerder met pensioen te gaan omdat ze nog (redelijk) gezond zijn en/of klaar te zijn met hoe je behandeld wordt als langdurige zieke/beperkt inzetbaar. |
19-07-2025 03:10:31 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Daarnaast is het ook erg moeilijk om aan voldoende geschikt personeel te komen.Niet iedereen zit te wachten op onregelmatige diensten,nachtdiensten,weekenden en feestdagen werken. Door die vroegpensioenregeling zijn er veel oudere machinisten vertrokken en is er onder de jongere generatie te weinig animo,of haken ze na een tijdje toch af.(vroeger was een baan bij het spoor praktisch voor het leven,nu is het 1 van de duizenden andere banen) |
19-07-2025 13:57:33 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Inderdaad daarom dat ik ook benoemde dat een conducteur eigelijk een andere functie is geworden meer een toezichthouder en dat conducteurs zelf misschien ook wel daar gebruik van maken en voelen dat hun werk anders is. Als je heerlijk kijkt wat het beroep 20 jaar geleden inhield en nu is dat een groot verschil. Er zijn daarnaast ook een hoop verantwoordelijkheden verdwenen dus is het toch niet zo gek dat mensen het vreemd vinden dat ze vanalles 'eisen' maar feitelijk een ander beroep uitvoeren. Dit heeft dus niks met individuele gevallen te maken. Ik beschreef ook al eerder een mcn is daar een ander verhaal qua belasting en werkdruk. Laatst bewerkt door Xander140 op 19-07-2025 13:58 |
19-07-2025 15:24:17 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Over taken van conducteurs gesproken: ik heb een studieboekje in mijn collectie over spoorwegaardrijkskunde. HC's moesten alle stations achtereenvolgens kunnen opnoemen en omroepen en ook eventuele aansluitingen op knooppunten. Ik gebruik de inhoud nog regelmatig om de reeksen in mijn hoofd op te zeggen. En gelukkig lukt dat meestal nog... Ik krijg de indruk dat ook de machinisten omroepen, ook als dat in de trein is te zien, en ik merk ook dat er soms helemaal niet wordt omgeroepen, ook als er in de trein niks te zien is. Zijn daar algemene afspraken over? Of spreekt een treinteam dat onderling af? Soms id de hc bezig met een bewerkelijke klant zonder plaatsbewijs, en hoe regel je dan het omroepen? Het is geen eenduidig resultaat in elk geval. Ik ben wel benieuwd. |
19-07-2025 15:37:04 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
*Topografie examen is nog steeds.
|
20-07-2025 11:02:34 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wellicht is het een idee voor NS om is af te stappen van die onregelmatige diensten ? |
20-07-2025 13:02:51 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
20-07-2025 13:40:48 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Lijkt in frankrijk prima te functioneren. Op zondag of in t weekend blijf je maar thuis of met de 1x daage vervang bus. 🤣 Alle treinen afgestemt rijdne op de lokale schooltijden, bedrijven en marktdagen. daar buiten niks. Laatst bewerkt door jor[D]1 op 20-07-2025 13:41 |
20-07-2025 13:42:11 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Ik weet dat Arriva inderdaad rekening houdt/hield met de wens van zijn personeel en sommige machinisten (bijna) altijd ochtenddiensten draaien en dan nooit avond. Als je op die manier voldoende personeel kunt krijgen voor alle diensten, is dat een win win situatie. Met de toeslagen meegerekend zouden de machinisten/conducteurs die altijd tussen 8:00 en 17:00 uur werken dan wel minder verdienen. Maar dat is dan een eigen keuze. |
20-07-2025 14:08:57 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Arriva heeft idd een zogenaamd voorkeursrooster. Zou geen kwaad moeten kunnen als NS dit ook krijgt, wellicht zul je op de dienstindeling wel wat meer capaciteit moeten creëren... Maargoed, als dat het personeelstekort verminderd... |
20-07-2025 14:25:29 | ||
---|---|---|
yolowatero9
![]() |
Veel NS standplaatsen hebben al voorkeursroosters, al liggen de regelingen per standplaats wel verschillend over hoe/wat. Ik denk alleen dat je er eerder personeel mee behoudt dan mee werft, want ten eerste ga je in je eerste jaar in een puppy-rooster terecht komen en sowieso alles moeten draaien, net als tijdens je opleiding. Daarna pas heb je pas de keuze om op de wachtlijst voor een voorkeursrooster te komen (en afhankelijk van standplaats kan dat ook jaren duren). Overigens is dit meestal alleen voor machinisten en conducteurs (voor zover ik weet). Veel V&S, PLP, SMW enz. moeten wel gewoon alles draaien. Laatst bewerkt door yolowatero9 op 20-07-2025 14:29 |
20-07-2025 14:36:54 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
NS heeft een legio aan voorkeursroosters. |
20-07-2025 20:41:02 1 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Nee, zij verdienen niet minder, de anderen verdienen meer. Dat is ook de definitie van toeslag ;) |
21-07-2025 07:37:39 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Ik zeg toch niet dat hun basissalaris lager is! Maar moet ik dan zeggen dat ze ‘aan het eind van de maand door het ontbreken van toeslagen ze minder ontvangen op hun bankrekening?’ |
21-07-2025 12:20:55 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Maar wat is dan het probleem? Zijn de stakers dan mensen die roosters hebben die niet aan hun voorkeuren beantwoorden? |
21-07-2025 15:28:01 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Je kunt bedenken dat niet iedereen altijd de keuze kan maken die men wil, immers als niemand graag in de nacht zou willen werken, moeten er s'nachts toch nog steeds treinen gereden worden.
Daarnaast kun je misschien wel in een voorkeurs rooster zitten, maar betekend dat niet dat er alleen maar ideale diensten in voor zullen komen |
![]() |
advertentie |
22-07-2025 00:19:29 2 | ||
---|---|---|
yolowatero9
![]() |
|