Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
18-08-2022 12:58:43
Oldskool
Oldskool
Kopspoor (18-08-2022 12:43:20):

Jij doet er ook alles aan om je gelijk maar te krijgen hé @oldskool. Het punt wat PKP aangeeft speelt bij de bonden natuurlijk ook gewoon mee, zeker als er een grote landelijke staking volgt.

Of hij doet dat. Heb net gewoon contact gezocht met m'n vakbond en er naar gevraagd. En in mijn eerdere uitleg staat wat er uit dat gesprek is gekomen. Sorry dat ik het niet leuker voor jou en PKP kan maken.

18-08-2022 12:59:55
sneltram
sneltram
geert (18-08-2022 12:51:12)
Dat anders dan OV chipkaartpoortjes open zetten of de toegang tot HGB IV blokkeren wat hier ook gesuggereerd werd. Dat is sabotage en dus verboden. Ook stakingen en acties kennen rechten en plichten.

Klopt. Een cassiere mag ook niet zeggen: neemt u de spullen maar gratis mee. Dat is nu het lastige van poortjes. Vroeger betekende 'we controleren niet' dat je de facto gratis kon reizen. Door de poortjes, heeft de melding 'we controleren niet' veel minder waarde. Je kan wel zeggen 'we verbaliseren niet als u over het poortje springt en we controleren niet'.

Kortom, een actie 'we controleren niet' is juridisch niet verboden (alhoewel bonden je dat wel graag doen geloven), maar betekent in de praktijk door de poortjes dat er nauwelijks effect is voor het inkomen van NS, terwijl de werknemers wel een flinke hap uit hun salaris ingehouden zien worden.

Laatst bewerkt door sneltram op 18-08-2022 13:02

18-08-2022 13:00:59 1
PKP
PKP

De vakbonden realiseren zich maar al te goed dat veel personeel financieel amper draagkracht heeft om langdurig te staken, de niet aangesloten werknemers al helemaal niet. Voor dat je het weet ben je 100den euro's of meer salaris kwijt. Vele kunnen dat (helaas) niet trekken.

Maar volgens mij zijn de acties al begonnen: Moest twee reisjes per trein maken, naar Maastricht retour (5 uurtjes), en Brussel retour (5 uurtjes), geen conducteur gezien, laat staan enige controle........๐Ÿ‘Ž

18-08-2022 13:04:14
mren
mren

Dat is dus het eerder genoemde PR-aspect: het imago van de gemiddelde in de eerste klas (of achteroplopende cabine) hangende conducteur.

Bovendien rijmt zo'n werkhouding niet bepaald met staken om hiervoor meer geld te krijgen .

Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-08-2022 13:05:38 2
Kopspoor
Kopspoor
Oldskool (18-08-2022 12:58:43):

Jij doet er ook alles aan om je gelijk maar te krijgen hé @oldskool. Het punt wat PKP aangeeft speelt bij de bonden natuurlijk ook gewoon mee, zeker als er een grote landelijke staking volgt.

Of hij doet dat. Heb net gewoon contact gezocht met m'n vakbond en er naar gevraagd. En in mijn eerdere uitleg staat wat er uit dat gesprek is gekomen. Sorry dat ik het niet leuker voor jou en PKP kan maken.

Ik geloof best wel dat de je eerlijk verteld welke verklaring jij hebt gekregen van je vakbond. Maar dan zou ik zelf toch ook wel zo realistisch zijn om te beseffen dat ze aan jou (als simpel vakbondslid) ook niet alle besluiten en besprekingen (die op hoog niveau worden gevoerd) kenbaar maken.

En voor mij hoef je niks leuker te maken hoor, ik werk gelukkig niet bij jullie toko.

18-08-2022 13:08:34
brun
brun
geert (18-08-2022 12:51:12):Niet controleren is wat anders dan OV chipkaartpoortjes open zetten of de toegang tot HGB IV blokkeren wat hier ook gesuggereerd werd. Dat is sabotage en dus verboden. Ook stakingen en acties kennen rechten en plichten.

Ja dat stelt die uitspraak van het Hof dus ook (rechten en plichten). Precies daarom is het niet zo verboden zoals jij stelt.

Vooral punt 4.11 geeft de doorslag: bij zo'n actie (alle reizigers laten zwartrijden) lijdt de vervoerder niet per se méér schade dan bij een volledige staking. Sterker nog, voor de vervoerder zijn er ook voordelen: die hoeft bijvoorbeeld niet een enorme hoop reizigersclaims te verwerken en terug te betalen. En verliest geen goodwill bij de reizigers.

En het Hof vindt het ook zwaar meetellen dat zo'n actie vrijwel geen maatschappelijke ontwrichting veroorzaakt. Dus dát is al direct een argument tegen 'sabotage'. Er gaat immers niets stuk, er hebben veel minder partijen last van (eigenlijk alleen de NS zelf), de totale schade is kleiner.

De vakbonden kunnen die poortjes gewoon opengooien en 't vervolgens voor de rechter laten komen. Dat winnen ze geheid.

18-08-2022 13:29:21
Oldskool
Oldskool
Kopspoor (18-08-2022 13:05:38):

Ik geloof best wel dat de je eerlijk verteld welke verklaring jij hebt gekregen van je vakbond. Maar dan zou ik zelf toch ook wel zo realistisch zijn om te beseffen dat ze aan jou (als simpel vakbondslid) ook niet alle besluiten en besprekingen (die op hoog niveau worden gevoerd) kenbaar maken.

En voor mij hoef je niks leuker te maken hoor, ik werk gelukkig niet bij jullie toko.

Naja, ik ga er van uit dat ik niet voorgelogen word door m'n vakbond. En na verdere verificatie bij een kaderlid van een andere vakbond, waar ik net contact mee heb gehad, kwam het zelfde naar voren. Zijn bond vond het nog te vroeg om alles plat te gooien.

"ik werk gelukkig niet bij jullie toko". Uiteraard geen idee bij welke toko jij werkt (als je al werkt en niet nog lekker aan het studeren bent) maar bij NS is het niet slecht werken hoor.

18-08-2022 13:34:44 1
brun
brun
sneltram (18-08-2022 12:59:55):

Klopt. Een cassiere mag ook niet zeggen: neemt u de spullen maar gratis mee.

Dat is niet hetzelfde. Dan misbruikt de cassière namelijk de bedrijfsmiddelen van haar werkgever en dat mag natuurlijk niet. Staat óók in die uitspraak.

In dit voorbeeld zit het, om jouw analogie te gebruiken, als volgt: de cassière zegt dat ze staakt, de winkelbeveiliger zegt dat ie niet bij de geopende deuren controleert op mensen spullen hebben gejat. Dat kondigen ze ook keurig een dag vantevoren aan.

Maar de eigenaar van de winkel besluit vervolgens: we gaan morgen tóch open.

Dan kun je cassière en beveiliger niet meer verwijten dat de hele toko wordt leeggeroofd.

Dat laatste is essentieel. Bij een publieksvriendelijke NS-actie kan de NS ook gewoon het treinverkeer stilleggen en machinisten verbieden om uit te rijden, om zo massaal zwartrijden tegen te gaan. Maar als het bedrijf dat niet doet en wél gewoon laat rijden, zijn de consequenties voor de NS, niet voor de conducteurs. Precies zo redeneert de rechter (4.6 in de uitspraak).

Laatst bewerkt door brun op 18-08-2022 13:39

18-08-2022 13:51:54 1
Kopspoor
Kopspoor
Oldskool (18-08-2022 13:29:21):
Kopspoor (18-08-2022 13:05:38):

Naja, ik ga er van uit dat ik niet voorgelogen word door m'n vakbond. En na verdere verificatie bij een kaderlid van een andere vakbond, waar ik net contact mee heb gehad, kwam het zelfde naar voren. Zijn bond vond het nog te vroeg om alles plat te gooien.

"ik werk gelukkig niet bij jullie toko". Uiteraard geen idee bij welke toko jij werkt (als je al werkt en niet nog lekker aan het studeren bent) maar bij NS is het niet slecht werken hoor.

Ik heb jaren lang bij de NS gewerkt dus ik ken het bedrijf maar al te goed. Ik ben blij dat ik bij een andere vervoerder ben gaan werken, maar dat is puur persoonlijk uiteraard.

18-08-2022 14:55:00
moderator
Moderator
moderator

Gezien een aantal reacties in deze discussie bij deze de volgende waarschuwing: Als mensen hier de discussie niet rustig kunnen voeren zonder elkaar verwijten te gaan maken dan gaat dit onderwerp op slot.

18-08-2022 14:56:14 2
PKP
PKP
Oldskool (18-08-2022 13:29:21): maar bij NS is het niet slecht werken hoor.

Das mooi dan, een tevreden werknemer, dan hoeft de staking ook niet door te gaan. Alle reizigers blij ๐Ÿ‘

18-08-2022 15:05:03
Oldskool
Oldskool

Alleen nu wel even een normaal CAO, en geen sigaar uit eigen doos ๐Ÿ˜œ Als NS met een beter voorstel komt gaat iedereen weer gewoon z'n werk doen en is een staking niet nodig. En ze hebben nog even de tijd om daar mee te komen. ๐Ÿ˜‰

18-08-2022 15:28:25
seinhuis
seinhuis

Misschien is het handig om in deze discussie te kijken wat NS heeft voorgesteld (dit staat op de site van FNV spoor, ik plaats hier een samenvatting (doorklikken naar PDF)) Op deze pagina is ook een document te vinden wat de voorstellen van FNV zijn.

Optie 1

Loonsverhoging van 8% (Per juli 2022 een verhoging van 3,6% • Per juli 2023 een verhoging van 2,3% • Per juli 2024 een verhoging van 2,1% ), een eenmalige vergoeding van €500,- bruto en een combinatie van inhoudelijke voorstellen zoals een uitbreiding van de vergoeding voor les of instructie geven en de mogelijkheid om op vrijwillige basis 40 uur te werken met een bonus.

Urentotaal op basis van 13 weken vaststellen waarbij we voorstellen om in plaats van 13 weken een periode van 4 weken te hanteren

Aanwijzen van CF dagen

Optie 2

Looptijd 1 jaar - Loonsverhoging 4,5% - Eenmalige uitkering € 650,- bruto

Om de continuïteit van onze dienstverlening veilig te stellen wordt aan machinisten, hoofdconducteurs en V&S medewerkers gedurende de looptijd van de CAO de mogelijkheid geboden om op vrijwillige basis hun contract om te zetten naar een 40 uurs contract. Over de extra contracturen boven 36 uur wordt vanzelfsprekend ook pensioen en verlof opgebouwd en aanvullend een bonus van 25% van het uurloon over de extra uren. Medewerkers behouden hun 40-urig contract inclusief bonus ook na de looptijd van de CAO en kunnen er uiteraard altijd voor kiezen om hun contract weer om te zetten naar een 36-urig contract.

18-08-2022 15:46:22
PKP
PKP

Das wel een bizar voorstel: Aanwijzen CF dagen. Terwijl ik juist overal lees dat vrij krijgen al jaren absoluut niet lukt ?

18-08-2022 16:41:27
Daniel1
Daniel1

Uit het niets 8% loonsverhoging erbij. Er zijn (veel) bedrijven die het niet doen...

18-08-2022 16:45:54
mren
mren

Dit is dus wel over drie jaar en niet in één klap.

18-08-2022 16:59:00 1
PKP
PKP
Daniel1 (18-08-2022 16:41:27):

Uit het niets 8% loonsverhoging erbij. Er zijn (veel) bedrijven die het niet doen...

Dat is niet correct, het is geen 8 procent per jaar, en het bedrag is al ruim "verdampt" voordat het door de werknemers ontvangen is. 2 á 3 procent is enkele tientjes erbij. Dat telt niet echt aan, en met de huidige inflatie al helemaal niet.

Laatst bewerkt door PKP op 18-08-2022 17:03

18-08-2022 17:09:20
aaron
aaron

Je hebt werkelijk op alles een tegen-antwoord. Wanneer zou je het voor jou goed zijn? Daar ben ik oprecht nieuwsgierig naar

18-08-2022 17:27:32
b2py
b2py
PKP (18-08-2022 16:59:00):

Dat is niet correct, het is geen 8 procent per jaar, en het bedrag is al ruim "verdampt" voordat het door de werknemers ontvangen is. 2 á 3 procent is enkele tientjes erbij. Dat telt niet echt aan, en met de huidige inflatie al helemaal niet.

In geen enkele cao wordt de inflatie volledig gecompenseerd dus dat hoef je in deze ook niet te verwachten.

18-08-2022 17:36:28
Marco
Marco
b2py (18-08-2022 17:27:32):
PKP (18-08-2022 16:59:00):

In geen enkele cao wordt de inflatie volledig gecompenseerd dus dat hoef je in deze ook niet te verwachten.

De buren bij ProRail hadden zelfs inflatie +0,5% in hun CAO staan. De inflatie over 2021 was 2,7% (voornamelijk door de laatste maanden), dus neem aan dat ze vanaf 2022 3,2% hebben gekregen.

18-08-2022 19:33:26 1
VIRMm1
VIRMm1
aaron (18-08-2022 17:09:20):

Je hebt werkelijk op alles een tegen-antwoord. Wanneer zou je het voor jou goed zijn? Daar ben ik oprecht nieuwsgierig naar

Dat NS geen inflatiecorrectie toe gaat passen weet iedereen wel maar 3% per jaar is echt te weinig, gezien de huidige inflatie.

Ergens in het midden uitkomen zou natuurlijk het mooiste zijn, maar de CAO draait niet enkel om alleen het loon.

18-08-2022 19:38:37
mren
mren

Let ook op met "de" inflatie want die is natuurlijk afhankelijk van welke artikelen je allemaal meeneemt in je berekening. En het is geen cumulatief getal, dus inflatie van 8% in juni en 10% in juli wil niet zeggen een totaal van 18%. Het zou zelfs nog kunnen dat de inflatie voor 2022 op 3% uitkomt, hoewel dat natuurlijk niet erg waarschijnlijk is. Dus daarom oppassen om niet die 10% van vorige maand tot je referentiekader te maken.

Laatst bewerkt door mren op 18-08-2022 19:39

18-08-2022 19:42:11
thom
thom
sneltram (18-08-2022 12:59:55):
geert (18-08-2022 12:51:12)
Dat anders dan OV chipkaartpoortjes open zetten of de toegang tot HGB IV blokkeren wat hier ook gesuggereerd werd. Dat is sabotage en dus verboden. Ook stakingen en acties kennen rechten en plichten.

Klopt. Een cassiere mag ook niet zeggen: neemt u de spullen maar gratis mee. Dat is nu het lastige van poortjes. Vroeger betekende 'we controleren niet' dat je de facto gratis kon reizen. Door de poortjes, heeft de melding 'we controleren niet' veel minder waarde. Je kan wel zeggen 'we verbaliseren niet als u over het poortje springt en we controleren niet'.

Kortom, een actie 'we controleren niet' is juridisch niet verboden (alhoewel bonden je dat wel graag doen geloven), maar betekent in de praktijk door de poortjes dat er nauwelijks effect is voor het inkomen van NS, terwijl de werknemers wel een flinke hap uit hun salaris ingehouden zien worden.

Sowieso, het niet-controleren is dan iets tussen werknemer en werkgever, en onthoudt de reiziger niet van de verplichting aan de vervoerder om een vervoersbewijs aan te schaffen.

Je kunt als reiziger dan de gok wel nemen, maar je hebt vervolgens ook nergens recht op als iets mis gaat aan je reis en je bijvoorbeeld niet meer op je eindbestemming kunt komen.

18-08-2022 19:47:45
sjoerd
sjoerd

Door iedereen altijd volledig te compenseren voor jaarlijkse inflatie, wakkert men de inflatie aan. Want door hogere lonen uit te betalen, vraagt de producent (in dit geval het OV) meer voor zijn product en moeten consumenten nog dieper in de buidel tasten. Dan lijden zij immers koopkrachtverlies. Loon- en prijsspiraal heet dat. Ik snap wel dat de gemiddelde werknemer weinig heeft aan economische wetten, maar wat wijsheid is, moet nog worden uitgevonden. Toch bestaat er al sinds mensenheugenis zoiets als matiging om de verkeerde trend te doorbreken....

18-08-2022 20:17:10
Marco
Marco

Het loon-prijsspiraal is echter alles behalve vrij van controverse. Tenminste, het is een logisch gevolg wanneer een werkgever al zijn geld uitgeeft aan arbeid, maar dat is uiteraard niet het geval.

De jaren 80, met het akkoord van Wassenaar, was een hele andere situatie dan nu. Toen was de werkloosheid heel hoog, nu is die historisch laag. Toen was er economische krimp, nu groeit die nog steeds.

18-08-2022 21:23:41
mren
mren

Er is nu inflatie wegens een aanbodtekort. Een stijging van de lonen gaat daar niet tegen helpen .

18-08-2022 21:31:27
PKP
PKP
thom (18-08-2022 19:42:11)

Je kunt als reiziger dan de gok wel nemen, maar je hebt vervolgens ook nergens recht op als iets mis gaat

En kom je dan een Conducteur tegen welke niets met dat staken van doen heeft, en bv geen vakbondslid is, en die zijn er zeer zeker, deze schrijft dan gewoon een vervoersbewijs met verhoging uit.

18-08-2022 22:00:20
kleine_man
kleine_man
mren (18-08-2022 19:38:37):

Let ook op met "de" inflatie want die is natuurlijk afhankelijk van welke artikelen je allemaal meeneemt in je berekening. En het is geen cumulatief getal, dus inflatie van 8% in juni en 10% in juli wil niet zeggen een totaal van 18%. Het zou zelfs nog kunnen dat de inflatie voor 2022 op 3% uitkomt, hoewel dat natuurlijk niet erg waarschijnlijk is. Dus daarom oppassen om niet die 10% van vorige maand tot je referentiekader te maken.

Sterker nog, het lijkt erop dat de inflatie vanaf oktober dit jaar weer een normaler beeld laat zien. Dit omdat er altijd vergeleken wordt met het jaar ervoor.

De FNV zal geen leugens verspreiden, maar de afstand tot de werkelijkheid is groot. De FNV heeft al jaren last van teruglopende leden aantallen en zijn wanhopig op zoek naar nieuwe leden. Dus alles wordt aangegrepen om in de aandacht te komen, zeker omdat het leden aantal door natuurlijk verloop snel minder wordt en de aanwas achterblijft. Ik zie dit vooral als een laatste poging om meer leden te werven, nu ze nog een momentum kunnen ontwikkelen.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

18-08-2022 22:09:45
Henk1619
Henk1619
Marco (18-08-2022 20:17:10):

Het loon-prijsspiraal is echter alles behalve vrij van controverse. Tenminste, het is een logisch gevolg wanneer een werkgever al zijn geld uitgeeft aan arbeid, maar dat is uiteraard niet het geval.

Inderdaad. Laten we eens kijken waar een vervoerbedrijf verder nog geld aan uitgeeft:

- energie (afgelopen jaar met 200% tot 300% in prijs gestegen)

- infrakosten (prorail heeft al een prijsverhoging van 12% aangekondigd)

- onderhoud (de prijzen in de industrie zijn inmiddels al 25% opgelopen, de tekorten aan onderdelen geven geen aanleiding om te denken dat dit voor NS lager zal zijn)

- rente lasten (in absolute getallen is de rente nog steeds historisch laag maar procentueel loopt dat ook in de honderden procenten)

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

18-08-2022 22:37:41
Henk1619
Henk1619
VIRMm1 (18-08-2022 19:33:26):

Dat NS geen inflatiecorrectie toe gaat passen weet iedereen wel maar 3% per jaar is echt te weinig, gezien de huidige inflatie.

Wat heeft een werkgever van doen met een stijging van het uitgavenpatroon van zijn werknemers? In tijden van inflatie moeten we gewoon allemaal wat minder uitbundig leven.

Loonruimte ontstaat door productiviteitsstijgingen. Bij NSR is er de afgelopen jaren een enorme productiviteitsafname: door de gigantische frequentie toename keldert het aantal vervoerderde reizigers per arbeidseenheid, de kaartcontrole is overgenomen door OV-chipkaart poortjes maar de conducteur is er nog steeds dus dat is per saldo ook alleen maar meer kosten. Als vakbond kun je beter aandringen op het zo snel mogelijk terug gaan naar uursdiensten als je extra salaris en een lagere werkdruk wilt bedingen.

18-08-2022 22:46:09
sneltram
sneltram

Zijn er ook op kantoor meer medewerkers sinds de frequentie is gestegen? Zitten er meer medewerkers op de bijsturing en bij Reisinfo? Kortom, hoe staat het met de overhead? Als die gelijkblijft terwijl je meer treinen rijdt, dan kan je netto wellicht toch positiever uitkomen.

18-08-2022 22:56:20
sjoerd
sjoerd

De jaren 80, met het akkoord van Wassenaar, was een hele andere situatie dan nu. Toen was de werkloosheid heel hoog, nu is die historisch laag. Toen was er economische krimp, nu groeit die nog steeds.

Vrijwel elk economisch begrip is controversieel, gezien van een ander economisch model uit. Dat hoort ook zo te zijn. Niets is immers heilig.

Alleen zien we nu al flinke prijsstijgingen die niet eens het gevolg zijn van de doorberekening van hogere lonen, maar het gevolg van andere gebeurtenissen op de wereldmarkt. Daar komt de loonsverhoging dus nog bovenop. Ook de schaarste van arbeid (bijna iedereen doet al iets) is prijsopdrijvend, en daarnaast hebben we de naweeën van een pandemie die niet helpt bij het beschikbaar komen van extra werkers. In een oververhitte situatie als deze ligt DE loon-prijsspiraal op de loer.

18-08-2022 23:16:51
marciekemp
marciekemp
Henk1619 (18-08-2022 22:09:45):

Inderdaad. Laten we eens kijken waar een vervoerbedrijf verder nog geld aan uitgeeft:

- energie (afgelopen jaar met 200% tot 300% in prijs gestegen)

- infrakosten (prorail heeft al een prijsverhoging van 12% aangekondigd)

- onderhoud (de prijzen in de industrie zijn inmiddels al 25% opgelopen, de tekorten aan onderdelen geven geen aanleiding om te denken dat dit voor NS lager zal zijn)

- rente lasten (in absolute getallen is de rente nog steeds historisch laag maar procentueel loopt dat ook in de honderden procenten)

Gelukkig staat de energieprijs tot en met 2024 nog vast, tenminste voor de energie die uit de bovenleiding getrokken wordt, aangezien NS dat al tot die tijd heeft ingekocht een aantal jaren geleden

19-08-2022 00:26:19
Henk1619
Henk1619

Ik ben niet zo snel onder de indruk van de keuzes die het NS bedrijf maakt maar deze is brilliant. Met zo'n vooruitziende blik zouden ze beter energie inkoop adviseur kunnen worden.

Nu alleen hopen dat de leverancier niet gaan omvallen want met een energieverbruik vergelijkbaar met een stad als Amsterdam praat je over gigantische bedragen die andere klanten dan moeten gaan compenseren.

19-08-2022 05:48:03
VIRMm1
VIRMm1
Henk1619 (18-08-2022 22:37:41):

Wat heeft een werkgever van doen met een stijging van het uitgavenpatroon van zijn werknemers? In tijden van inflatie moeten we gewoon allemaal wat minder uitbundig leven.

Loonruimte ontstaat door productiviteitsstijgingen. Bij NSR is er de afgelopen jaren een enorme productiviteitsafname: door de gigantische frequentie toename keldert het aantal vervoerderde reizigers per arbeidseenheid, de kaartcontrole is overgenomen door OV-chipkaart poortjes maar de conducteur is er nog steeds dus dat is per saldo ook alleen maar meer kosten. Als vakbond kun je beter aandringen op het zo snel mogelijk terug gaan naar uursdiensten als je extra salaris en een lagere werkdruk wilt bedingen.

Als een werkgever meent niks van doen te hebben met het uitgavenpatroon van haar medewerkers moet het ook niet gek opkijken dat die medewerkers vertrekken naar een ander bedrijf

19-08-2022 09:02:51
marciekemp
marciekemp

Bert Groenewegen (NS) verziekt het volgende week voor miljoenen Nederlanders

Laatst bewerkt door marciekemp op 19-08-2022 09:04

19-08-2022 09:10:16
b2py
b2py

Dan pak je ook wel een gekleurde bron trouwens

19-08-2022 09:12:49 1
PKP
PKP

De inflatie komt dit jaar volgens het planbureau uit op 9,9 procent. Dat is voor veel werkenden een enorme teruggang in koopkracht. Een loonsverhoging van 14 procent is dus al nodig om de inflatie en de opgebouwde achterstand in salaris te compenseren, en dan is het nog geen vetpot voor werknemers welke vaak meer dan hun contracturen werken in de dubbele onregelmatigheid.

19-08-2022 09:31:39
brun
brun
PKP (18-08-2022 21:31:27):
thom (18-08-2022 19:42:11)

Je kunt als reiziger dan de gok wel nemen, maar je hebt vervolgens ook nergens recht op als iets mis gaat

En kom je dan een Conducteur tegen welke niets met dat staken van doen heeft, en bv geen vakbondslid is, en die zijn er zeer zeker, deze schrijft dan gewoon een vervoersbewijs met verhoging uit.

Dat is wel een interessante situatie. Want wat, als de stakers de poortjes hebben open gegooid en je niet eens kunt inchecken?

Ik heb een paar meer meegemaakt (Utrecht CS, Amsterdam Bijlmer) dat de boel vanwege een storing in de noodstand stond ("verlaat het station"). Agenten stonden erbij en zeiden, niets aan de hand, u kunt gewoon doorlopen.

Maar dan kun je dus onmogelijk inchecken. In de praktijk stap je dan maar zonder vervoersbewijs in de trein, want je moet toch naar je werk, en ziet bij aankomst wel hoe je door de poortjes kunt.

19-08-2022 09:38:09
brun
brun
marciekemp (19-08-2022 09:02:51):

Bert Groenewegen (NS) verziekt het volgende week voor miljoenen Nederlanders

Wow. Wat een intens zuur, feitelijk onjuist en arrogant-links artikeltje.

Maar goed, de schrijver staat erom bekend.

19-08-2022 09:39:44 1
treinfan
treinfan

Dat is niet de standaard noodstand die je zal zien als iemand op de noodknop drukt. In dat geval gaan de poortjes open maar kan in- en uitchecken gewoon.

19-08-2022 09:46:49
b2py
b2py
PKP (19-08-2022 09:12:49):

De inflatie komt dit jaar volgens het planbureau uit op 9,9 procent. Dat is voor veel werkenden een enorme teruggang in koopkracht. Een loonsverhoging van 14 procent is dus al nodig om de inflatie en de opgebouwde achterstand in salaris te compenseren, en dan is het nog geen vetpot voor werknemers welke vaak meer dan hun contracturen werken in de dubbele onregelmatigheid.

Koopkracht is geen inflatie, koopkracht daalt naar verwachting 6,8% https://nos.nl/l/2441214

19-08-2022 09:57:44
sjoerd
sjoerd

Al zou de koopkracht (tijdelijk) 10% dalen, dan is dat niet zo erg. Er wordt dan minder besteed aan luxe, drank, uitgaan. Daar werken ook mensen, maar die zijn juist daar (horeca) moeilijk te vinden omdat ze het elders beter hebben getroffen.

Volledige compensatie van dat verlies in hoger loon, terwijl er toch al krapte is op de arbeidsmarkt, werkt sterk prijsopdrijvend in alle sectoren.

19-08-2022 10:04:03
rob_ehv
rob_ehv
VIRMm1 (19-08-2022 05:48:03):

Als een werkgever meent niks van doen te hebben met het uitgavenpatroon van haar medewerkers moet het ook niet gek opkijken dat die medewerkers vertrekken naar een ander bedrijf

En dat gebeurd ook al. Alleen in Eindhoven afgelopen maand bij de mcn al 5. Wat weer voor nog minder kansen op verlof zorgt bij de rest van het personeel en uiteindelijk ook meer trein uitval.

Voor Corona gingen er alleen collega's weg of omdat ze met pensioen gingen of een andere (hogere) functie binnen ns gingen doen.

19-08-2022 10:39:46
PKP
PKP
sjoerd (19-08-2022 09:57:44):

Al zou de koopkracht (tijdelijk) 10% dalen, dan is dat niet zo erg. Er wordt dan minder besteed aan luxe, drank, uitgaan.

Schijnbaar geen idee hoe vele werkenden in de problemen komen bij het verder dalen van de koopkracht. Hoor opvallend veel echt schrijnende gevallen om mij heen, waar ondanks hard en veel werken de eindjes amper aan elkaar te knopen zijn. Niet iedereen woont in een afbetaalde woning en heeft een net pensioen en goede gezondheid......

19-08-2022 11:09:44
brun
brun

Hmmm:

www.nhnieuws.nl

Als ze dat gaan doen (staken tijdens de F1) zijn ze in één klap alle maatschappelijke steun kwijt. Zelfs het suggereren ervan is al, euhm, een beetje dom.

19-08-2022 11:17:47
PKP
PKP

Gaf het weken geleden al aan..... Actie voeren op welke manier dan ook in de nacht van maandag op dinsdag heeft natuurlijk weinig nut.......

19-08-2022 11:22:09 1
rob_ehv
rob_ehv
brun (19-08-2022 11:09:44):

Hmmm:

www.nhnieuws.nl

Als ze dat gaan doen (staken tijdens de F1) zijn ze in één klap alle maatschappelijke steun kwijt. Zelfs het suggereren ervan is al, euhm, een beetje dom.

Dom? Juist slim zoals pkp al aangeeft heeft staken als niemand het merkt weinig zin.

Laatst bewerkt door rob_ehv op 19-08-2022 11:27

19-08-2022 11:42:16
thom
thom

Als je dat doet, weet je zeker dat je alle empatie voor je actie verliest en iedereen tegen je het harnas in jaagt...

19-08-2022 11:42:17
brun
brun

De F1 in Zandvoort is een extreem populair evenement en volledig afhankelijk van de NS. Als de treinen in dat weekend niet rijden, kunnen de meeste fans simpelweg *niet* naar Zandvoort komen.

Daarmee verspelen de bonden alle begrip en solidariteit in de maatschappij en de pers.

Of dat eerlijk en terecht is, daar kun je natuurlijk je eigen mening over hebben. Maar 't is wel een voorspelbaar feit en daarmee toch best wel dom.

19-08-2022 11:43:30
mren
mren

Het zou ook zomaar kunnen dat stakingen tijdens de F1 juist daarom ook niet toegestaan worden door een rechter.

19-08-2022 11:52:05
gvttreinen
gvttreinen

Waarom wordt er niet in het weekeinde gestaakt, hebben de werkende/schoolgaande er minder last van, laat een keer die incidentele weekeindreizigers maar een keer stakingslast hebben ๐Ÿ˜‰

19-08-2022 12:01:39
b2py
b2py
brun (19-08-2022 11:09:44):

Hmmm:

www.nhnieuws.nl

Dat zal de rechter toch wel verbieden, dat gebeurt regelmatig met dit soort initiatieven

19-08-2022 12:02:09
b2py
b2py
gvttreinen (19-08-2022 11:52:05):

Waarom wordt er niet in het weekeinde gestaakt, hebben de werkende/schoolgaande er minder last van, laat een keer die incidentele weekeindreizigers maar een keer stakingslast hebben ๐Ÿ˜‰

Precies, de weekenden kennen tegenwoordig zelfs meer reizigers dan doordeweeks!

Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-08-2022 12:09:11
PKP
PKP
thom (19-08-2022 11:42:16):

Als je dat doet, weet je zeker dat je alle empatie voor je actie verliest en iedereen tegen je het harnas in jaagt...

Ach, de NS en haar personeel staan toch al niet hoog op de waarderingsladder. Kijk maar eens op de NS Community hoe daar over de dienstuitvoering, klantenservice en personeel geschreven wordt door "de reiziger". Denk dat het personeel weinig te verliezen heeft qua empathie.....

19-08-2022 12:19:11
thom
thom

Nee, da's een lekker argument...

Denk je niet dat zo'n forum een nogal éénzijdig beeld geeft? Mensen komen daar niet snel als ze niets te klagen hebben natuurlijk.

Laatst bewerkt door thom op 19-08-2022 12:20

19-08-2022 12:25:56 1
Oldskool
Oldskool

Zomaar een paar uitspraken, te vinden op Twitter.

* Werkschuw tuig van de richel (wsm)

* Egoistiche hordes, waar alleen het egoisme door de aderen stroomt (Rikus)

* Lager dan lager voetvolk.. (wsm)

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus, empathie, symphatie of hoe je het ook wilt noemen, die is er al lang niet meer.

Laatst bewerkt door Oldskool op 19-08-2022 12:45, reden: typfout herstelt.

19-08-2022 12:40:32
treinfan
treinfan

Van de grootste aanhoudende klagers hoef je nooit sympathie te verwachten.

19-08-2022 12:54:55
broek53
broek53
Oldskool (19-08-2022 12:25:56):

Zomaar een paar uitspraken, te vinden op Twitter.

* Werkschuw tuig van de richel (wsm)

* Egoistiche hordes, waar alleen het egoisme door de aderen stroomt (Rikus)

* Lager dan lager voetvolk.. (wsm)

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus, empathie, symphatie of hoe je het ook wilt noemen, die is er al lang niet meer.

Is er ooit wel eens ergens sympathie of empatie voor op Twitter?

19-08-2022 12:57:34
Oldskool
Oldskool

Zelden.

19-08-2022 12:58:57
MaxBB
MaxBB
Oldskool (19-08-2022 12:57:34):

Zelden.

Wat is je punt dan?

19-08-2022 12:59:55
brun
brun

Twitter is (qua meningen) het afvoerputje onder de social media. Bizar hoe mensen daar los gaan. :-/

19-08-2022 13:24:36
AlexNL
AlexNL

Geef een persoon een toetsenbord en een schuilnaam en je ziet snel genoeg diens ware aard.

Belgisch viroloog Marc Van Ranst is onlangs achter de identiteit van één van de accounts gekomen die hem al heel lang online lastig valt en dat bleek een universitair geschoolde vastgoedeigenaar te zijn. En die verwijderde heel snel z'n profiel nadat Van Ranst z'n bevindingen deelde (zonder namen of andere identificerende informatie te noemen).

Laatst bewerkt door AlexNL op 19-08-2022 13:25

19-08-2022 13:40:41
Oldskool
Oldskool
MaxBB (19-08-2022 12:58:57):
Oldskool (19-08-2022 12:57:34):

Zelden.

Wat is je punt dan?

Ik zou zeggen, lees even terug.

19-08-2022 15:09:46
MaxBB
MaxBB

Je pakt een paar uitspraken op Twitter om laten zien dat er geen epathie of sympathie is, iemand vraagt of er ooit wel empathie en sympathie op Twitter is, jij zegt "zelden".

Dan vraag ik me af wat je dan wil aantonen met die uitspraken, zoals gezegd is Twitter niet een representatieve afspiegeling van de maatschappij zegmaar.

19-08-2022 21:28:44
Henk1619
Henk1619

Ik heb uberhaupt nooit zo begrepen waarom je als werknemer het conflict op gaat zoeken met je werkgever als een ander bedrijf jou met plezier meer wil betalen. Overal staan vacatures open dus het is ook niet zo dat er geen kansen zijn om het voor jezelf beter te regelen.

Het weglopen van werknemers heeft een heilzame werking binnen een bedrijf, blijkbaar zijn ze elders van meer waarde. Voor de zwakke broeders geldt: je aanpassen of verdwijnen. Door de Coronasteun zijn zombiebedrijven onnodig in leven gehouden en dat uit zich specifiek bij NSR in het optuigen van PHS op verbindingen waar al voor Corona geen enkele aanleiding was om in te voeren zoals Ut-Ah. En dat allemaal tenkoste van het rijdend personeel. Maar met weglopende arbeidskrachten zal er niets anders op zitten dan voorgoed te stoppen met die flauwelkul en ontstaat er vanzelf ruimte voor betere arbeidsomstandigheden.

rob_ehv (19-08-2022 10:04:03):

En dat gebeurd ook al. Alleen in Eindhoven afgelopen maand bij de mcn al 5. Wat weer voor nog minder kansen op verlof zorgt bij de rest van het personeel en uiteindelijk ook meer trein uitval.

Tsja, dat lijkt me een wat betere reden om te gaan staken dan compensatie voor iets waarvoor het bedrijf geen enkele blaam treft. Als die gekte van vier IC's per uur naar Std en 6 naar Ut verdwijnt dan is er ook met 5 man minder wel weer ruimte om op een normale manier met het personeel om te gaan.

20-08-2022 09:46:54
PKP
PKP

De topinkomens in Nederland zijn met zo'n 32 procent gestegen afgelopen jaar, dan zijn de huidige CAO eisen eigenlijk nog heel bescheiden.......

20-08-2022 10:51:19
rob_ehv
rob_ehv

Voor mij persoonlijk ( mcn in Ehv ) gaat het nog niet zozeer om het salaris , al is bij mij ook mijn energie rekening van €70 naar €270! gegaan. Maar vooral om de werkdruk. dat gaat om de volgende dingen :

-je rooster zegt dienst 19:29-01:30 en je krijgt opeens een dienst om 16:00 beginnen zonder overleg. Dienstindeling geeft aan de je oorspronkelijke dienst is opgeheven. Dit geeft discussies omdat je privé ook wel is wat gepland hebt.

- er zijn afspraken over dat je als mcn 15 min voortijd heb voor je 1e trein , ze sturen je nu wel is zo bij dat je zelfs een trein moet rijden voor aanvang dienst.

- met calamiteiten korte overstappen is geen probleem vind ik maar niet als je om 16:00 moet beginnen je al om 10:00 alleen maar (te) korte overstappen hebt.

- oorspronkelijk is je dienst bijv 7 uur maar bij uitkomen dw hebben ze er nog een slag Weert aangeplakt waardoor de dienst 8:59 word. Wat uiteindelijk zorgt dat je veel meer dan 36 uur werkt.

- zoals Rolandrail ook al is aangegeven heeft , sinds bijsturing gecentraliseerd is in Utrecht mag je als personeel nooit meer bellen als je een voordeeltje kan hebben. Maar andersom moet je alles pikken.

Ik denk dat de meeste collega's het echt niet erg vonden in begin Corona tijd dat de bovenstaande dingen gebeurde, maar het blijft aan de gang. En vooral bij de hc's is er een complete leeg loop. Mensen kunnen bij andere bedrijven evenveel of meer verdienen zonder weekenden/feestdagen/nachten te werken. En zonder dat ze uitgescholden worden of bespuugd worden.

als mensen het zeuren of zeiken vinden prima. Dit is hoe ik er tegen aan kijk als mcn wat echt mijn droombaan was/is maar dat geld voor een grote groep niet. De meeste zien het gewoon als werk.

20-08-2022 11:03:28
Oldskool
Oldskool

Helemaal met Rob_Ehv eens. En als aanvulling wil ik er aan toevoegen dat als het aan NS ligt, werk je gewoon 2 weekenden achter elkaar. Voor velen is dat erg problematisch, en hun prive leven komt er totaal anders uit te zien. Denk daarbij aan omgangsregelingen, sporten en andere sociale bezigheden. En doordat (veelal jonge) nieuwe instroom al 2 weekenden achter elkaar moeten werken, haken die na een jaartje alweer af. Want die verrassing horen ze pas als ze de opleiding hebben afgerond.

20-08-2022 11:38:41
mren
mren
rob_ehv (20-08-2022 10:51:19):

Voor mij persoonlijk ( mcn in Ehv ) gaat het nog niet zozeer om het salaris , al is bij mij ook mijn energie rekening van €70 naar €270! gegaan. Maar vooral om de werkdruk.

Heldere voorbeelden, Rob. Lijkt me vooral ook een probleem over hoe je fatsoenlijk met je medewerkers om hoort te gaan. Dan is extra salaris hier een compensatie voor.

20-08-2022 12:12:31
michaben
michaben

Het FNV lijkt hier toch anders in te staan. In hun eisen komt het woord "werkdruk" geheel niet voor, en de meerderheid van de eisen gaan om geld. Terwijl je met de argumenten van Rob toch meer sympathie krijgt voor de acties, kiest de vakbond hier blijkbaar toch voor geld als hoofdargument.

20-08-2022 12:27:12 1
rob_ehv
rob_ehv

Ik denk dat er als het salaris een stuk beter is het wel mensen over de streep kan trekken om te blijven of bij NS te solliciteren.

20-08-2022 12:58:26
brun
brun
michaben (20-08-2022 12:12:31):

Het FNV lijkt hier toch anders in te staan. In hun eisen komt het woord "werkdruk" geheel niet voor, en de meerderheid van de eisen gaan om geld. Terwijl je met de argumenten van Rob toch meer sympathie krijgt voor de acties, kiest de vakbond hier blijkbaar toch voor geld als hoofdargument.

Dat moet die vakbond ook - je mag in de prakijk eigenlijk alleen staken als CAO-onderhandelingen mislukken en die gaan natuurlijk grotendeels over loon.

Ik vind de uitleg van Rob ook heel verhelderend en waardevol. Maar diverse punten die hij noemt (te veel overuren, te onregelmatige diensten, sommige dingen zijn niet meer leuk in het werk) zijn punten die je rechtstreeks met een werkgever moet oplossen, dus waar je juridisch niet zomaar een staking op mag bouwen.

Overigens, dat je 't op zulke punten niet altijd eens wordt met een werkgever, weet ik ook... Geen waardeoordeel van mijn kant dus.

Laatst bewerkt door brun op 20-08-2022 13:00

20-08-2022 13:10:57
Oldskool
Oldskool

Over die overuren: we mogen 160 uur meenemen naar een nieuw jaar. Maar ondertussen zit het management in de nek te hijgen dat je teveel uren hebt, je ze toch op moet maken en anders maar uit laten betalen. Alleen, vraag je dan verlof aan, krijg je het gewoon niet.

Onregelmatige diensten: dat is bij solliciteren bekent. Maar er worden zoveel wijzigingen aangebracht dat je totaal geen planning voor je privé meer kan maken.

De vakbonden hebben ook wel degelijk het sociale aspect aangekaart, NS heeft dat ook terzijde geschoven. Dus daar wordt ook zeker mede over gestaakt.

Het beeld dat het alleen maar om salaris zou gaan, dat is maar een klein, maar niet onbelangrijk, onderdeel van de reden om te gaan staken.

20-08-2022 13:17:58
mren
mren
rob_ehv (20-08-2022 12:27:12):

Ik denk dat er als het salaris een stuk beter is het wel mensen over de streep kan trekken om te blijven of bij NS te solliciteren.

Dat kan kloppen, en meer collega's zorgt voor ruimte voor de huidige medewerkers.

Maar tegelijkertijd vrees ik dat alleen geld weinig verschil maakt. Je past je levensstijl aan aan je inkomen dus iemand die €300 extra krijg in de maand, merkt dat een halfjaar later bijna niet eens meer. Verder blijkt uit zo'n beetje ieder onderzoek dat de direct leidinggevende de belangrijkste factor is in tevredenheid van de werknemer. Met jouw voorbeelden kan ik me voorstellen dat je collega's hier wel eens genoeg van krijgen. De flexibiliteit zou wel van twee kanten moeten komen anders is het snel gedaan met je eigen sociale leven en dat houdt geen mens lang vol.

Laatst bewerkt door mren op 20-08-2022 13:22

20-08-2022 13:19:18
brun
brun
Oldskool (20-08-2022 13:10:57):

Over die overuren: we mogen 160 uur meenemen naar een nieuw jaar. Maar ondertussen zit het management in de nek te hijgen dat je teveel uren hebt, je ze toch op moet maken en anders maar uit laten betalen. Alleen, vraag je dan verlof aan, krijg je het gewoon niet.

Onregelmatige diensten: dat is bij solliciteren bekent. Maar er worden zoveel wijzigingen aangebracht dat je totaal geen planning voor je privé meer kan maken.

De vakbonden hebben ook wel degelijk het sociale aspect aangekaart, NS heeft dat ook terzijde geschoven. Dus daar wordt ook zeker mede over gestaakt.

Het beeld dat het alleen maar om salaris zou gaan, dat is maar een klein, maar niet onbelangrijk, onderdeel van de reden om te gaan staken.

Ik snap 't volkomen, echt. Alleen is punt 1 (geen verlof krijgen) iets waarvoor je gewoon naar de rechter kunt stappen. En punt 2 (het is té onregelmatig) iets wat, inderdaad, mensen vooraf al konden weten.

Beide punten zou ik zelf ook niet accepteren, maar helaas zijn het geen zaken die automatisch een recht op staken geven. Vooral punt 2 niet - da's dan helaas alleen een reden om een andere baan te zoeken. Wat velen dus ook doen (en wat dus ook erg dom is van de NS, in deze tijden)

20-08-2022 13:27:26 1
treinhobby
treinhobby
Oldskool (20-08-2022 11:03:28):

Helemaal met Rob_Ehv eens. En als aanvulling wil ik er aan toevoegen dat als het aan NS ligt, werk je gewoon 2 weekenden achter elkaar. Voor velen is dat erg problematisch, en hun prive leven komt er totaal anders uit te zien. Denk daarbij aan omgangsregelingen, sporten en andere sociale bezigheden. En doordat (veelal jonge) nieuwe instroom al 2 weekenden achter elkaar moeten werken, haken die na een jaartje alweer af. Want die verrassing horen ze pas als ze de opleiding hebben afgerond.

Het werken in het weekend (en dan 2 achter elkaar) staat gewoon in de CAO. Dus als nieuwe instroom daar pas na de opleiding achter komt, hebben ze hun voorbereidingen niet goed gedaan...

En als de vakbond dat nu over gaat klagen, hebben die zelf een steekje laten vallen bij het opstellen van de CAO.

Minimum aantal vrije weekenden (rood weekend)
Eenmaal per drie weken een rustperiode van minimaal 60 uur, die de tijd omvat van zaterdag 00.00 tot maandag 04.00 uur.
Hiervan kan collectief met instemming van de OR òf individueel op basis van vrijwilligheid worden afgeweken.

Minimum 13 aantal vrije zondagen per periode van 52 weken.

20-08-2022 13:28:29
Oldskool
Oldskool

@brun, En daarom zei ik ook, het is het totaal pakket wat voor het personeel belangrijk is en waar NS dus helemaal niks aan wilt toegeven.

Laatst bewerkt door Oldskool op 20-08-2022 13:29

20-08-2022 13:28:50 1
PKP
PKP

Het lijkt erop dat de Dienstindeling te Eindhoven eigen regels hanteert. Uren eerder beginnen dan in een rooster staat kan alleen in overleg met het personeelid. En die moet gewoon akkoord gaan, net als bij wijzigingen na uitkomen DW.

Geen 15 minuten voortijdig is leuk geprobeerd, maar kan natuurlijk niet. Er kan pas vertrokken worden als alles, waar de 15 minuten voor zijn, gedaan is. Met eerder vertrekken geef je aan dat de voortijd korter kan.......

Elke wijziging in de dienst moet het rijdende personeel accorderen. Kan het niet, klopt het niet, dan kan het personeel ten alle tijden afwijzen. De bijsturing acteert daarop.

Twee weekenden werken hoort gewoon bij de dubbel onregelmatige dienst, net als nacht, vroege en late dienst. Daar zal personeel flexibel in moeten zijn, of wat anders gaan doen.

Prima dat het management aanmoedigd om verlof op te nemen, als het dan niet verstrekt wordt, is toch aan de opdracht voldaan. Wat is dan het probleem ?

De overuren worden gewoon in geld en tijd gecompenseerd. 3 tot 5 overuren in een week zijn nou ook weer niet zo heel belastend, en worden erg gewaardeerd in tijd van krapte, zowel door het bedrijf als zeker door de klant.

Het is dus maar net hoe je het bekijkt ๐Ÿ™‚

20-08-2022 14:13:18 1
rob_ehv
rob_ehv

Nouja als ik de Dienstindeling bel dat ik mijn eigen dienst wil. Hun aangeven dat die opgeheven is. Ik aangeef dat ik dan een dienst wil die er bij in de buurt komt. Hun zeggen dat ze die niet hebben ... dan is het toch uiteindelijk weer mijn probleem.

En met de dienstkaartjes , vaak staan dingen er al in voor je in dienst bent dus dan valt er niks aftewijzen.
dus die 15 min voortijd weg halen kan eigenlijk niet maar het gebeurd wel vaak in de praktijk.
14:55 hsl reserve begin tijd en al om 14:44 naar gvc moeten vertrekken. Dan kan je een hoop bombarie maken en het weigeren en gevolg is dan een opgeheven trein.

2 weekenden werken vind ik persoonlijk ook niks ergs aan.
Maar snap dat voor collega's met kinderen wel wat lastiger is.

en wat je aangeeft over de overuren ik vind dat ook niet erg voor een paar maanden, maar niet in dit geval al 3 jaar.
Heb geen contract van 40+ maar gewoon 36 uur. Voor Corona had je dan wel is een week van 50 uur en daarna is een week van 24.

Dus op papier zal er van alles goed geregeld zijn maar in de praktijk ....

voorbeeld bij de hc's wat ook een afspraak op papier is bijvoorbeeld dat regio (REG) treinen met 2 hc's moeten rijden. Word ook gewoon gezegd ja we hebben niemand. De ene collega doet het wel en de andere laat de trein opheffen.

Laatst bewerkt door rob_ehv op 20-08-2022 14:18

20-08-2022 14:17:06 1
aaron
aaron

Ik heb een contract getekend waarin staat ik 36 uur werk per week. Als ik vervolgens al maanden structureel daar wekelijks gemiddeld ruim boven kom dan zou ik gewoon verlof horen te krijgen wanneer IK dat wil. Extra gewerkte uren laten uitbetalen voegt aan velen hun privé leven niets toe. (En de belastingdienst vangt ook een groot deel ervan) En als je dan zegt: bij het melden dat je te veel verlofuren hebt en ze vervolgens niet kunnen genieten, dat dan daarmee aan de opdracht is voldaan geeft wel aan dat je weinig ervan hebt begrepen. Maar goed, dat idee heb ik vrijwel continu bij jouw bijdragen op dit forum.

20-08-2022 14:41:17 1
PKP
PKP

Hoe kan je nou om 14.55 uur moeten beginnen, en om 14.44 uur al moeten vertrekken naar Gvc. Met een kwartier voortijd zou je al om 14.29 uur op je werk moeten zijn. Dat is toch niemand, denk ik ?

Als ze vragen (lees dwingen) verlof op te nemen en het wordt niet verstrekt, dan is het probleem toch opgelost. Wil je echt vrij zijn, en je krijgt het niet, dan is dit natuurlijk bijzonder erg vervelend. Maar verlof in voorjaar, zomer en najaar krijg je toch wel gegarandeerd, bij elkaar al 5 weken vrij ?

Dat er wijzigingen in de dienstkaartjes staan voordat je begint welke niet kunnen zal best, dan bel je toch de bijsturing en geeft aan dat het niet kan en klopt. Wordt het niet veranderd, dan doe je gewoon je ding, en kijkt of het op tijd en veilig gaat. Meer kan je niet doen helaas.

Jammer van je laatste zin aaron, had echt niet gehoeven.

20-08-2022 14:45:57
aaron
aaron

Welk probleem is er dan opgelost?

20-08-2022 15:47:54
PKP
PKP

Welk probleem is er ?

Je kan maar op één plek tegelijk zijn, als rijdend personeel maar op één trein tegelijk werken, je verplaatsen op het station in een normaal tempo, koffie, eten en WC bezoek doen. En na 5 uurtjes werken kondig je bij de bijsturing tijdig een pauze aan, als die niet gewoon op je dienstopdracht staat.....

20-08-2022 15:55:24
aaron
aaron

Ik doelde op het structureel overwerken vs. het niet kunnen krijgen van verlof. Volgens jou is dat een probleem dat opgelost wordt doordat je leidinggevende aangeeft dat je verlof dient op te nemen dat je vervolgens niet krijgt. Dus mijn vraag: hoezo is dat een oplossing?

20-08-2022 16:32:09
PKP
PKP

Het opgeloste probleem is dat jou leidinggevende dan niet nogmaals hoeft te vragen (verplicht) verlof op te nemen. Neem aan dat je als je zelf verlof wilt hebben, dit ook zelf aanvraagd.

De overuren kan je volgens een eerder bericht van Oldskool ook inzetten voor eerder pensioen of een sabatical. Of wat extra geld in deze dure tijden.....

20-08-2022 16:49:19
aaron
aaron

Maar dan is toch nog steeds het niet structureel overwerken opgelost? En de niet-genoten vrije tijd krijg je er ook niet mee terug. Of wel? Er is meer in het leven dan alleen geld.

20-08-2022 18:19:42
PKP
PKP

Overuren krijg je terug als OT. Het structureel overwerken gebeurd in zoveel bedrijfstakken, dat is bijna normaal. Het mooie bij NS is dat je het tot op de seconde gecompenseerd of uitbetaald of in vrije tijd terug krijgt. En dat je gewoon salaris ontvangt over de gewerkte tijd en doorbetaald pauze. Daar moet je elders eens mee aankomen, in de verpleging, de detailhandel of het vrachttransport......

Maar voor vele geldt, je kan altijd van werkgever veranderen, in vele bedrijven zitten ze te springen om personeel, maar lees altijd eerst de arbeidsvoorwaarden goed door.

20-08-2022 18:25:29
rolandrail
rolandrail
treinhobby (20-08-2022 13:27:26):
Oldskool (20-08-2022 11:03:28):

Het werken in het weekend (en dan 2 achter elkaar) staat gewoon in de CAO. Dus als nieuwe instroom daar pas na de opleiding achter komt, hebben ze hun voorbereidingen niet goed gedaan...

Dat is wat kort door de bocht: tijden de opleiding krijgen ze elk weekend vrij, geen enkele meerijdag in het weekend. Omdat dat goedkoop is voor NS. Als je dan zelfstandig mag rijden ben je helemaal niet gewend om sweekends te werken. Als ze in het begin ook nog eens vervanger zijn, dus nog geen plek in een vast rooster hebben gekregen, gaat die weekendvrij-praktijk zo veel mogelijk door, ook weer als bezuiniging. Ook al is het je vooraf verteld, de praktijk is anders.

20-08-2022 18:30:24
Oldskool
Oldskool
PKP (20-08-2022 18:19:42):
Maar voor vele geldt, je kan altijd van werkgever veranderen, in vele bedrijven zitten ze te springen om personeel....

Precies de taal die het management momenteel gebruikt! En laten nou veel mensen, vooral de jongeren die net een jaartje of 2 in dienst zijn, dit ook doen. En juist van die jonge aanwas moet NS het hebben hè....

20-08-2022 18:31:51
rolandrail
rolandrail
PKP (20-08-2022 16:32:09):

Het opgeloste probleem is dat jou leidinggevende dan niet nogmaals hoeft te vragen (verplicht) verlof op te nemen. Neem aan dat je als je zelf verlof wilt hebben, dit ook zelf aanvraagd.

En toch vraagt de leidinggevende het elk jaar weer, terwijl datzelfde managment elk jaar de zg. rode lijn (de hoeveelheid mensen die gegarandeerd snipperverlof kan krijgen) weer verlaagt. De verdediging is dan "over het hele jaar gezien kan iedereen evenveel vrij krijgen" wat gewoon niet waar is. Door de lage rode lijn zijn het telkens dezelfde mensen die snipperverlof krijgen omdat ze dat jaar goed staan met hun letter (elk jaar roelerend met de eerste letter van je achternaam) wat diegene zo ongeveer één keer in de 10 jaar overkomt. Die andere 9 jaar krijgt die vrijwel altijd geen snipperverlof.
Ook met het gegarandeerde verlof (= de vakanties die we heel lang van te voren moeten aanvragen) gaat het inmiddels op vergelijkbare manier: "over het hele jaar ...." waarbij ze vergeten dat niemand op vakantie wil in o.a. januari...

20-08-2022 18:33:47 1
rolandrail
rolandrail
Oldskool (20-08-2022 18:30:24):
Maar voor vele geldt, je kan altijd van werkgever veranderen, in vele bedrijven zitten ze te springen om personeel....

Precies de taal die het management momenteel gebruikt! En laten nou veel mensen, vooral de jongeren die net een jaartje of 2 in dienst zijn, dit ook doen. En juist van die jonge aanwas moet NS het hebben hè....

Precies. de jongere stapt gewoon op. De oudere gaan met vervroegd pensioen (dit jaar nog meer omdat volgend jaar die regeling minder oplevert, briljant bedacht....). Door veel te late en zeer gebrekkige werving is de uitstroom nog steeds hoger dan de instroom.

20-08-2022 18:47:26 1
aaron
aaron

Overuren krijg je terug als OT. Het structureel overwerken gebeurd in zoveel bedrijfstakken, dat is bijna normaal. Het mooie bij NS is dat je het tot op de seconde gecompenseerd of uitbetaald of in vrije tijd terug krijgt. En dat je gewoon salaris ontvangt over de gewerkte tijd en doorbetaald pauze. Daar moet je elders eens mee aankomen, in de verpleging, de detailhandel of het vrachttransport......

Maar voor vele geldt, je kan altijd van werkgever veranderen, in vele bedrijven zitten ze te springen om personeel, maar lees altijd eerst de arbeidsvoorwaarden goed door.

Ja en in hoeveel bedrijfstakken is dat normaal waarin dubbel onregelmatig wordt gewerkt?

21-08-2022 10:57:12
PKP
PKP

Precies de taal die het management momenteel gebruikt! En laten nou veel mensen, vooral de jongeren die net een jaartje of 2 in dienst zijn, dit ook doen.

Maar juist het management in veel bedrijven zijn de grootste jobspringers, en veranderen regelmatig van baan of werkgever, om hun ambities waar te maken.

Ze adviseren dus juist aan hun werknemers wat ze zelf ook volop doen. 40 jaar hetzelfde werk doen, bij dezelfde werkgever, dan laat je veel promotie, kansen, uitdagingen en geld liggen.

21-08-2022 12:09:20
Henk1619
Henk1619
aaron (20-08-2022 18:47:26):

Ja en in hoeveel bedrijfstakken is dat normaal waarin dubbel onregelmatig wordt gewerkt?

Als je op zoek bent naar een alternatieve baan met een dubbele onregelmatigheid dan heb je de keuze uit legio bedrijven in de industrie, overslag en dienstverlening die 24 uur per dag en 7 dagen per week operationeel zijn. De meeste ploegendienstroosters hebben tegenwoordig 2 dagen vroeg, 2 dagen laat en 2 dagen nacht met vervolgens 3 of 4 dagen rust, waarbij een deel van het rooster maar uit 5 dagen bestaat zodat er volledig vrije weekenden worden ontstaan.

Bij productiepieken, achterstanden na storingen, ziekteverzuim of verlof opnemende collega's wordt regelmatig gevraagd of er mensen nog halve dienst aan hun eigenlijke dienst vast willen plakken cq. een halve dienst eerder te beginnen of op een rustdag te komen werken. Het verschil met NS is dat het vriendelijk wordt gevraagd en nee ook een geaccepteerd antwoord is.

21-08-2022 12:21:09 2
aaron
aaron

Oke dus het kan wel. Goed om te weten! En als je dit zo zegt, bevestigt dit mijn beeld dat de dubbele onregelmatigheid bij NS iets heftiger is.

21-08-2022 12:21:09
Oldskool
Oldskool
PKP (21-08-2022 10:57:12):

Precies de taal die het management momenteel gebruikt! En laten nou veel mensen, vooral de jongeren die net een jaartje of 2 in dienst zijn, dit ook doen.

Maar juist het management in veel bedrijven zijn de grootste jobspringers, en veranderen regelmatig van baan of werkgever, om hun ambities waar te maken.

Ze adviseren dus juist aan hun werknemers wat ze zelf ook volop doen. 40 jaar hetzelfde werk doen, bij dezelfde werkgever, dan laat je veel promotie, kansen, uitdagingen en geld liggen.

Ah, een voorstander van kapitaal vernietiging dus. NS als bedrijf steekt veel geld in opleiden van mcn of hc. Deze meld iets, manager zegt tegen verse kracht, joh, als het je niet bevalt, lekker iets anders gaan doen en dat juich jij juist toe?

Prima om dit te weten, gaan we verdere discussie maar niet meer met jou voeren.

Laatst bewerkt door moderator op 24-08-2022 19:58

21-08-2022 12:42:33
kleine_man
kleine_man
PKP (19-08-2022 12:09:11):
thom (19-08-2022 11:42:16):

Ach, de NS en haar personeel staan toch al niet hoog op de waarderingsladder. Kijk maar eens op de NS Community hoe daar over de dienstuitvoering, klantenservice en personeel geschreven wordt door "de reiziger". Denk dat het personeel weinig te verliezen heeft qua empathie.....

thom (19-08-2022 12:19:11):

Nee, da's een lekker argument...

Denk je niet dat zo'n forum een nogal éénzijdig beeld geeft? Mensen komen daar niet snel als ze niets te klagen hebben natuurlijk.

Klopt, maar als mensen de moeite nemen om te klagen moet je dat dus heel serieus nemen, zij zijn de stem van de reiziger. De reiziger die nooit klaagt en het geen reet kan schelen zal gewoon stilletjes vertrekken en ook nooit meer terugkomen.

Maar als je een klagende reiziger alleen maar afdoet alsof deze moeilijk is en gewoon blij moet zijn dan wek je alleen maar wrevel. Ik ben getraind in klantenservice en als ik een klacht bij de NS wil deponeren, kan ik heel simpel de lijst met nogo's afvinken nog voordat ik tot de kern van mijn klacht ben. Uiteindelijk gaat dat zich wel tegen het bedrijf werken en heeft het zichtbare personeel daar last van.

Maar ja, de NS vind zichzelf erg goed bezig en vooral dat de reiziger niet moet klagen. Dit is een kenmerkend trekje van een monopolist. Veel geprivatiseerde bedrijven hebben deze fout gemaakt, de NS heeft het geluk dat ze er nog mee weg komen.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

21-08-2022 12:47:20
Henk1619
Henk1619
rob_ehv (20-08-2022 12:27:12):

Dat werkt alleen als je substantieel meer betaald krijgt. Voor velen wordt het dan de afweging tussen elders zonder de ongemakken maar ook zonder de extra vergoeding te gaan werken of gewoon te blijven met alle voordelen en nadelen.

Een loonsverhoging is snel uitgewerkt als je niet fatsoenlijk behandeld blijft worden. Tenminste, ik schat zo in dat je er heel anders tegenaan kijkt als vriendelijk wordt gevraagd om nog even een slagje Ehv-Wt omdat het perron vol staat met mensen in plaats van dat het een mededeling (of nog erger: een constatering) is en je vervolgens met 5 man rond rijdt die ook prima in de trein van een half uur later er bij hadden gepast.

21-08-2022 14:24:55
treinhobby
treinhobby

Als ik dit zo lees, spelen er dus eigenlijk meerdere zaken.

- onvrede over wisselingen in diensten, zonder dat dat fatsoenlijk wordt gevraagd.

- hoge werkdruk en geen vrije dagen kunnen opnemen.

Daaruit voortkomend dat er een te laag salaris tegenover staat.

Dan vraag ik me af of staken zin heeft, zoals nu aangekondigd. Want dan krijg je maandelijks wel meer geld, maar zal de ontevredenheid over het werk blijven.

Maar mijn idee zouden stiptheids acties beter werken. Dus als in het DW staat om 15:00 uur beginnen, dan niet (zonder overleg) een dienst die een kwartier eerder begint. En ook niet klakkeloos er nog een rit aan vastknopen. En ook niet zomaar kortere pauzes inplannen.

Dan 'leren' ze hopelijk dat machinisten en conducteurs om mensen zijn, en dat ze dat zuinig op moeten zijn. En heeft ook een definitieve oplossing.

Ook bij de reizigers zullen dergelijke acties veel beter vallen, verwacht ik.
Een melding dat je later bent vertrokken, omdat je geen tijd had gehad om te pauzeren, of zegt dat je niet rijdt omdat je staakt voor meer geld, klinkt heel anders.