Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
21-08-2022 14:45:52
PKP
PKP
aaron (21-08-2022 12:21:09):

Oke dus het kan wel. Goed om te weten! En als je dit zo zegt, bevestigt dit mijn beeld dat de dubbele onregelmatigheid bij NS iets heftiger is.

Heel veel rijdend personeel doet nooit dubbele onregelmatigheid. Vele werken alleen in de vroege of late dienst of doen nooit nachtdiensten.

Een dienst welke in de DW staat kan nooit zonder goedkeuring gewijzigd worden, Dus als er 15.00 uur staat, kan 14.45 uur best, na overleg. Als werknemer aangeeft dan nog bij de tandarts te zijn of zo, gaat de wijziging niet door.

Een extra rit rijden na de normale dienst is uitgesloten, de bijsturing moet er tevens voor zorgdragen dat vertraagd personeel zsm naar de standplaats gedirigeerd wordt.

21-08-2022 15:28:39 1
edegroot
edegroot
Oldskool (21-08-2022 12:21:09):
PKP (21-08-2022 10:57:12):
Oldskool (20-08-2022 18:30:24):

Precies de taal die het management momenteel gebruikt! En laten nou veel mensen, vooral de jongeren die net een jaartje of 2 in dienst zijn, dit ook doen.

Maar juist het management in veel bedrijven zijn de grootste jobspringers, en veranderen regelmatig van baan of werkgever, om hun ambities waar te maken.

Ze adviseren dus juist aan hun werknemers wat ze zelf ook volop doen. 40 jaar hetzelfde werk doen, bij dezelfde werkgever, dan laat je veel promotie, kansen, uitdagingen en geld liggen.

Ah, een voorstander van kapitaal vernietiging dus. NS als bedrijf steekt veel geld in opleiden van mcn of hc. Deze meld iets, manager zegt tegen verse kracht, joh, als het je niet bevalt, lekker iets anders gaan doen en dat juich jij juist toe?

Prima om dit te weten, gaan we verdere discussie maar niet meer met jou voeren.

Toch heeft PKP hier wel een punt. Bij ons wordt ook zeer intensief door de managers gestimuleerd om je vleugels uit te slaan en ook over de werkgeverschutting te kijken. Jongeren doen dit bij ons ook massaal, na 2-5 jaar zijn ze na 1-2 jaar opleidingen weg. Wij hebben een clausule dat je een gedeelte van je opleidingen moet terugbetalen als je binnen 2 jaar weggaat.

Laatst bewerkt door moderator op 24-08-2022 19:59

21-08-2022 16:07:02
aaron
aaron
PKP (21-08-2022 14:45:52):

Oke dus het kan wel. Goed om te weten! En als je dit zo zegt, bevestigt dit mijn beeld dat de dubbele onregelmatigheid bij NS iets heftiger is.

Heel veel rijdend personeel doet nooit dubbele onregelmatigheid. Vele werken alleen in de vroege of late dienst of doen nooit nachtdiensten.

Een dienst welke in de DW staat kan nooit zonder goedkeuring gewijzigd worden, Dus als er 15.00 uur staat, kan 14.45 uur best, na overleg. Als werknemer aangeeft dan nog bij de tandarts te zijn of zo, gaat de wijziging niet door.

Een extra rit rijden na de normale dienst is uitgesloten, de bijsturing moet er tevens voor zorgdragen dat vertraagd personeel zsm naar de standplaats gedirigeerd wordt.

Bij NS Internationaal (waar ik werk) bestaan geen voorkeursroosters. En wij werken allemaal structureel over.

21-08-2022 16:55:39
jor[D]1
jor[D]1
edegroot (21-08-2022 15:28:39):

Precies de taal die het management momenteel gebruikt! En laten nou veel mensen, vooral de jongeren die net een jaartje of 2 in dienst zijn, dit ook doen.

Maar juist het management in veel bedrijven zijn de grootste jobspringers, en veranderen regelmatig van baan of werkgever, om hun ambities waar te maken.

Ze adviseren dus juist aan hun werknemers wat ze zelf ook volop doen. 40 jaar hetzelfde werk doen, bij dezelfde werkgever, dan laat je veel promotie, kansen, uitdagingen en geld liggen.

Ah, een voorstander van kapitaal vernietiging dus. NS als bedrijf steekt veel geld in opleiden van mcn of hc. Deze meld iets, manager zegt tegen verse kracht, joh, als het je niet bevalt, lekker iets anders gaan doen en dat juich jij juist toe?

Toch heeft PKP hier wel een punt. Bij ons wordt ook zeer intensief door de managers gestimuleerd om je vleugels uit te slaan en ook over de werkgeverschutting te kijken. Jongeren doen dit bij ons ook massaal, na 2-5 jaar zijn ze na 1-2 jaar opleidingen weg. Wij hebben een clausule dat je een gedeelte van je opleidingen moet terugbetalen als je binnen 2 jaar weggaat.

En dat laatste is zeer recent europees veranderd waardoor zulke clausules allemaal zijn komen te vervallen.

Voor verplichte opleidingen is een studiekosten beding niet meer toegestaan.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-08-2022 17:20:55
Oldskool
Oldskool
edegroot (21-08-2022 15:28:39):

Maar het getuigd van mismanagement dat als een werknemer iets aankaart wat er mis is (is gegaan) om dan maar meteen te zeggen, als het je niet bevalt, ga dan lekker wat anders doen. Zo hoort dat natuurlijk niet te gaan. Na een jaar of 3-5 komt dat in een functievervullingsgesprek wel ter sprake, of je nog ambities hebt. Wel hoort dat dan zo te zijn dat het binnen het bedrijf is.

Mensen stimuleren is prima, ben ik ook zeker voor. Maar niet stimuleren om weg te gaan.

21-08-2022 22:00:06
thom
thom
kleine_man (21-08-2022 12:42:33):
PKP (19-08-2022 12:09:11):
thom (19-08-2022 11:42:16):

Als je dat doet, weet je zeker dat je alle empatie voor je actie verliest en iedereen tegen je het harnas in jaagt...

Ach, de NS en haar personeel staan toch al niet hoog op de waarderingsladder. Kijk maar eens op de NS Community hoe daar over de dienstuitvoering, klantenservice en personeel geschreven wordt door "de reiziger". Denk dat het personeel weinig te verliezen heeft qua empathie.....

thom (19-08-2022 12:19:11):

Nee, da's een lekker argument...

Denk je niet dat zo'n forum een nogal éénzijdig beeld geeft? Mensen komen daar niet snel als ze niets te klagen hebben natuurlijk.

Klopt, maar als mensen de moeite nemen om te klagen moet je dat dus heel serieus nemen, zij zijn de stem van de reiziger. De reiziger die nooit klaagt en het geen reet kan schelen zal gewoon stilletjes vertrekken en ook nooit meer terugkomen.

Maar als je een klagende reiziger alleen maar afdoet alsof deze moeilijk is en gewoon blij moet zijn dan wek je alleen maar wrevel. Ik ben getraind in klantenservice en als ik een klacht bij de NS wil deponeren, kan ik heel simpel de lijst met nogo's afvinken nog voordat ik tot de kern van mijn klacht ben. Uiteindelijk gaat dat zich wel tegen het bedrijf werken en heeft het zichtbare personeel daar last van.

Maar ja, de NS vind zichzelf erg goed bezig en vooral dat de reiziger niet moet klagen. Dit is een kenmerkend trekje van een monopolist. Veel geprivatiseerde bedrijven hebben deze fout gemaakt, de NS heeft het geluk dat ze er nog mee weg komen.

Dat iemand serieus nemen was de essentie van mijn bericht helemaal niet.

Punt is dat je mensen die klagen veel duidelijker en vaker hoort dan mensen die tevreden zijn en dat vaak niet op op de sociale media laten blijken.

Een oordeel maken dat het totale beeld louter negatief is is puur een eenzijdige kijk op het verhaal.

21-08-2022 23:45:46 1
PKP
PKP

Maar het getuigd van mismanagement dat als een werknemer iets aankaart wat er mis is (is gegaan) om dan maar meteen te zeggen, als het je niet bevalt, ga dan lekker wat anders doen. Zo hoort dat natuurlijk niet te gaan. Na een jaar of 3-5 komt dat in een functievervullingsgesprek wel ter sprake, of je nog ambities hebt. Wel hoort dat dan zo te zijn dat het binnen het bedrijf is.

Mensen stimuleren is prima, ben ik ook zeker voor. Maar niet stimuleren om weg te gaan.

---------------------------------

Ik kan mij absoluut niet voorstellen Oldskool dat dit bedrijfsbeleid is. Anderzijds zal het best wel eens op individuele basis het advies zijn aan medewerkers om eens elders te gaan kijken, desnoods buiten het bedrijf, als je je niet aan het bedrijfsprofiel wilt of kunt voldoen. Maar dat zijn incidenten en die hoeven lijkt mij hier niet besproken te worden.

Laatst bewerkt door PKP op 21-08-2022 23:47

21-08-2022 23:47:42 1
rolandrail
rolandrail
PKP (21-08-2022 14:45:52):

Heel veel personeel doet wel dubbele onregelmatigheid. Voorkeursroosters bestaan inderdaad daar bestaan lange wachtlijsten voor en ondertussen draai je gewoon "alles"

Extra ritten worden wel degelijke gevraagd door de bijsturing als het ze zo uitkomt, meestal om nog reizigers thuis te krijgen als komt dat anno nu nog maar zelden voor.
Wat geen uitzondering was en is, is dat als je ergens strand door een stremming en de bijsturing heeft niets meer aan je, ze gewoon de telefoon niet meer opnemen. En als ze wel opnemen zeggen ze dat ze niets voor je kunnen regelen. Hoe je dan vanuit Vlissingen in Utrecht terugkomt moet je dan maar zelf regelen. Bij de laatste landelijke storing zijn heel wat collega's letterlijk door familie opgehaald per auto. En de laatst keer dat ik aan de verkeerde van de stremming zat was ik volgens de bijsturing de enige machinist ten zuiden van Weert. Dan wordt je met beloftes voor een taxi rond eind diensttijd weer de verkeerde kant op gestuurd. Op zich geen probleem, kan gebeuren en het hoort erbij. Alleen bleef de bijsturing maar vragen om gunsten gepaard met niet waar te maken beloftes.
Dus de bijsturing kan redelijkerwijs wel moeten maar dat garandeerd niets in de praktijk, meerdere regio's is de biijsturing daarmee zeer berucht.

22-08-2022 10:36:08
b2py
b2py
treinhobby (21-08-2022 14:24:55):

Als ik dit zo lees, spelen er dus eigenlijk meerdere zaken.

- onvrede over wisselingen in diensten, zonder dat dat fatsoenlijk wordt gevraagd.

- hoge werkdruk en geen vrije dagen kunnen opnemen.

Daaruit voortkomend dat er een te laag salaris tegenover staat.

Dan vraag ik me af of staken zin heeft, zoals nu aangekondigd. Want dan krijg je maandelijks wel meer geld, maar zal de ontevredenheid over het werk blijven.

Maar mijn idee zouden stiptheids acties beter werken. Dus als in het DW staat om 15:00 uur beginnen, dan niet (zonder overleg) een dienst die een kwartier eerder begint. En ook niet klakkeloos er nog een rit aan vastknopen. En ook niet zomaar kortere pauzes inplannen.

Dan 'leren' ze hopelijk dat machinisten en conducteurs om mensen zijn, en dat ze dat zuinig op moeten zijn. En heeft ook een definitieve oplossing.

Ook bij de reizigers zullen dergelijke acties veel beter vallen, verwacht ik.
Een melding dat je later bent vertrokken, omdat je geen tijd had gehad om te pauzeren, of zegt dat je niet rijdt omdat je staakt voor meer geld, klinkt heel anders.

Goede samenvatting, en stiptheidsacties leggen ook direct pijnplekken bloot. En dat er geld bij moet is natuurlijk helder, al is het maar om competitief te blijven op de arbeidsmarkt en een deel van de inflatie te compenseren.

22-08-2022 12:49:17
PKP
PKP

Bij reizigers valt geen één actie goed, die willen gewoon zeker weten dat hun trein rijdt, en op tijd. Stiptheidsactie of estafette staking, het is de grootste chaos welke er voor de reiziger is. Of het Noorden nu staakt of het Westen, landelijk zal er heel veel uitvallen. Om maar aan te geven, Groningse conducteurs doen dienst op de stopper Den Haag <> Leiden, en Haagse Machinisten rijden Leeuwarden <> Meppel en machinisten uit Leeuwarden op Rotterdam <> Den Haag.

Wil je het dus klantvriendelijk houden, leg dan al het treinverkeer stil met een e ht landelijke staking. Het kost de vakbond zeker 5x meer per dag, maar er is duidelijkheid voor de reiziger.

22-08-2022 14:49:34
PKP
PKP

De staking is gisteren (zondag) dan officieel aangekondigd aan NS. De planning is nu druk bezig de diensten uit het Noorden te filteren uit het totale werkpakket, waarna de te rijden treinen dmv opnieuw plannen over de wel werkende standplaatsen herverdeeld worden dmv Solver. Hiermee wordt de overlast voor de reiziger zo gering mogelijk.

22-08-2022 15:19:11
dennistd
dennistd

Mag dat wel? Ik weet dat bij stakingen bij stads- en streekvervoer chauffeurs alleen hun eigen dienst mogen rijden en absoluut geen ritten uit diensten van stakende collega's.

Laatst bewerkt door dennistd op 22-08-2022 15:19

22-08-2022 16:32:12 1
gvttreinen
gvttreinen

Het is wel netjes voor het reizende publiek dat een staking bij de noordelijke standplaatsen elders geen last veroorzaken anders hebben ze 5 tot 6 dagen er last van ongeacht de stakende standplaatsen.

Geef dan maar één algemene stakingsdag.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 22-08-2022 16:34

22-08-2022 17:29:26
michaben
michaben
dennistd (22-08-2022 15:19:11):

Ik weet dat bij stakingen bij stads- en streekvervoer chauffeurs alleen hun eigen dienst mogen rijden en absoluut geen ritten uit diensten van stakende collega's.

Ik vermoed dat dit vooral niet 'mag' van de vakbonden zelf, en aangezien vervoerders niet uit zijn op oorlog werken ze daar dan aan mee. Juridisch is het alleen verboden om extern personeel in te huren om het werk van stakers over te nemen.

22-08-2022 19:11:45
mren
mren
PKP (22-08-2022 14:49:34):

De staking is gisteren (zondag) dan officieel aangekondigd aan NS. De planning is nu druk bezig de diensten uit het Noorden te filteren uit het totale werkpakket, waarna de te rijden treinen dmv opnieuw plannen over de wel werkende standplaatsen herverdeeld worden dmv Solver. Hiermee wordt de overlast voor de reiziger zo gering mogelijk.

En de werkwilligen in het noorden zijn dan vrij? Of wordt er zo gepland dat bijvoorbeeld één trein per uur door een duo noorderlingen wordt gereden en de volgende trein door collega's uit andere regio's?

22-08-2022 19:31:00
marciekemp
marciekemp
mren (22-08-2022 19:11:45):
PKP (22-08-2022 14:49:34):

En de werkwilligen in het noorden zijn dan vrij? Of wordt er zo gepland dat bijvoorbeeld één trein per uur door een duo noorderlingen wordt gereden en de volgende trein door collega's uit andere regio's?

Nee want daar kan je niet op plannen, aangezien je niet op voorhand weet welke collega's staken en welke niet

Laatst bewerkt door marciekemp op 22-08-2022 19:31

22-08-2022 19:34:31
marciekemp
marciekemp
michaben (22-08-2022 17:29:26):
dennistd (22-08-2022 15:19:11):

Ik weet dat bij stakingen bij stads- en streekvervoer chauffeurs alleen hun eigen dienst mogen rijden en absoluut geen ritten uit diensten van stakende collega's.

Ik vermoed dat dit vooral niet 'mag' van de vakbonden zelf, en aangezien vervoerders niet uit zijn op oorlog werken ze daar dan aan mee. Juridisch is het alleen verboden om extern personeel in te huren om het werk van stakers over te nemen.

Het staat in de CAO van NS dat je het als personeel mag weigeren om besmet werk over te nemen, dus ze mogen het wel vragen, maar je mag het weigeren, iets wat het overgrote deel van de collega's uiteraard dan ook zal weigeren.

22-08-2022 19:43:14
PKP
PKP

De keuze is natuurlijk aan het bedrijf hoe hier mee om te gaan, daar zijn meerdere scenario voor. De werkwilligen zijn in elk geval niet vrij, maar reserve.

Het zou zomaar kunnen dat het Noorden compleet wordt stilgelegd, en de rest van Nederland gewoon zo veel als mogelijk rijdt. Als je hier een goede planning op los laat, met Solver, kom je een heel eind, al is het maar omdat er relatief weinig noordelijk personeel is. Eigenlijk is alleen Zwolle een standplaats met "wat meer" personeel.

22-08-2022 19:51:14 1
PKP
PKP

In de CAO staat inderdaad glashelder dat een personeelslid besmet werk mag weigeren. Maar dat wordt al gauw werkweigering als het werk origineel van een standplaats komt welke niet staakt. En daar kom je na Solver niet makkelijk achter, bijsturing niet, en rijdend personeel al helemaal niet.....

Dat is gewoon het gevolg van deze manier van actie voeren, een landelijke staking geeft voor bedrijf en personeel veel meer duidelijkheid en zekerheid. Daarbij, veel jong/nieuw rijdend personeel heeft nog geen vaste aanstelling, die worden zo ie zo niet ingeschreven als staker.....

Laatst bewerkt door PKP op 22-08-2022 19:55

22-08-2022 21:02:15
Muizeneus
Muizeneus

1 ding is mij nog niet duidelijk, waarom is één stakingsdag voor heel Nederland nou 5x zo duur als 5 dagen waarin 1/5 deel van de standplaatsen niet rijdt? Of bedoelen ze dat zo'n standplaatsstaking indirect ook in heel Nederland chaos veroorzaakt waardoor je voor 1/5 deel van de kosten hetzelfde effect bereikt?

22-08-2022 21:24:31
BasSNG2001
BasSNG2001

Er zullen zonder twijfel ook diensten uitvallen die verder komen dan een relatief klein gebied rondom de getroffen standplaatsen. Zeker als er aan de randen van het land gestaakt wordt heeft dit veel verder het land in ook verstrekkende gevolgen voor de personele bezetting.

#DiscoverEU

22-08-2022 22:36:54
thom
thom
PKP (22-08-2022 12:49:17):

Bij reizigers valt geen één actie goed, die willen gewoon zeker weten dat hun trein rijdt, en op tijd. Stiptheidsactie of estafette staking, het is de grootste chaos welke er voor de reiziger is. Of het Noorden nu staakt of het Westen, landelijk zal er heel veel uitvallen. Om maar aan te geven, Groningse conducteurs doen dienst op de stopper Den Haag <> Leiden, en Haagse Machinisten rijden Leeuwarden <> Meppel en machinisten uit Leeuwarden op Rotterdam <> Den Haag.

Wil je het dus klantvriendelijk houden, leg dan al het treinverkeer stil met een e ht landelijke staking. Het kost de vakbond zeker 5x meer per dag, maar er is duidelijkheid voor de reiziger.

Bij een landelijke staking, kom je helemaal nergens meer.

Bij een estafette staking als dit, heb je kans dat jouw trein uitvalt omdat er een Groninger op zit maar is de kans groot dat de volgende trein wel gewoon rijdt doordat daar iemand op zit vanuit een andere regio.

23-08-2022 08:10:45
brun
brun

Hoe dan ook, in de praktijk weet je als reiziger nu dus vijf dagen lang niet of je trein rijdt. Misschien rijdt ie, misschien niet en rijdt de volgende, misschien rijdt die ook niet.

Vanuit die hoek bezien, is dit dus gewoon een vijfdaagse landelijke staking.

Laatst bewerkt door brun op 23-08-2022 08:11

23-08-2022 11:11:26 1
PKP
PKP

Waarbij de chaos natuurlijk per stakingsdag verder oploopt, immers dan komen de grotere standplaatsen pas aan de beurt.

23-08-2022 11:22:31
mren
mren

Durft iemand een indicatie te geven van de stakingsbereidheid op de verschillende standplaatsen? 50-60%?

23-08-2022 11:34:59
Oldskool
Oldskool
mren (23-08-2022 11:22:31):

Durft iemand een indicatie te geven van de stakingsbereidheid op de verschillende standplaatsen? 50-60%?

Onder FNV leden was tijdens de laatste enquête 96% van de leden actie bereid.

Bij VVMC en CNV was dat 90%

23-08-2022 11:37:54
mren
mren

Maar de organisatiegraad loopt in veel bedrijven terug dus wellicht bij NS ook? Hoewel de bonden daar wel traditioneel sterk zijn vertegenwoordigd.

23-08-2022 11:45:31
Oldskool
Oldskool

Na de uitslag van vastgelopen cao onderhandelingen zijn er meer aanmeldingen bij de bonden gekomen. Ik heb dit van de voorzitters van de bonden op standplaats niveau. Hoe het landelijk is, konden ze nog geen antwoord op geven.

23-08-2022 12:31:10
PKP
PKP
mren (23-08-2022 11:37:54):

Maar de organisatiegraad loopt in veel bedrijven terug dus wellicht bij NS ook? Hoewel de bonden daar wel traditioneel sterk zijn vertegenwoordigd.

Met een contributie van ruim E 200,00 per jaar (FNV) hebben vele zichzelf een loonsverhoging gegeven door het lidmaatschap op te zeggen. Geen lid zijn bespaart zo'n E 9000,00 bij een 40 jarig dienstverband......

Verder, een staker krijgt netto 69 euro per dag looncompensatie uit de stakingskas.

Laatst bewerkt door PKP op 23-08-2022 12:42

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

23-08-2022 12:41:57
bacr
bacr
PKP (23-08-2022 12:31:10):
mren (23-08-2022 11:37:54):

Met een contributie van ruim E 200,00 per jaar (FNV) hebben vele zichzelf een loonsverhoging gegeven door het lidmaatschap op te zeggen. Geen lid zijn bespaart zo'n E 9000,00 bij een 40 jarig dienstverband......

Daar bestaat een goed spreekwoord voor: penny-wise, pound-foolish. Als iedereen dat zou doen, sta je straks in arbeidsaangelegenheden als individuele medewerker tegenover een groot bedrijf; drie keer raden wie er dan aan het langste eind trekt... *)

Bovendien wordt in veel CAO's (maar ik weet niet of dat voor de spoorCAO ook geldt) vaak afgesproken dat de contributie van het brutoloon kan worden betaald. Scheelt toch weer 35%....

*) overigens kon ik mij zelf het lidmaatschap van een bond veroorloven toen ik een vaste aanstelling verwierf

Laatst bewerkt door bacr op 23-08-2022 12:44

23-08-2022 14:04:21
marciekemp
marciekemp

Is bij NS inderdaad ook zo, contributie wordt bruto van je loon ingehouden en netto weer uitgekeerd

23-08-2022 14:20:03
MaxBB
MaxBB

De directeur van Rover vreest ook dat treinen niet van hun opstelterrein afkomen in de stakingsgebieden, waardoor er elders in het land geen treinen kunnen rijden.

23-08-2022 14:28:49
PKP
PKP

Dat is vanzelfsprekend, waarbij personeel van andere standplaatsen niet ingezet kan worden, die hebben eigenlijk nooit wegbekendheid. En dan is besmet werk natuurlijk ook nog erg duidelijk.

23-08-2022 14:41:35
MaxBB
MaxBB

Ik vraag me vooral af of er op Llso materieel staat dat veelal bij Ledn rijdt bijvoorbeeld. Dan zouden de regionale stakingen voor materieeltekort elders zorgen.

23-08-2022 14:45:16
Oldskool
Oldskool

Dat staat er idd. Er staat materieel voor de 700, 1800, 4300, 14600, 2400 en 2600.

24-08-2022 00:38:39 1
rolandrail
rolandrail

Van de stakende standplaatsen (Lls, Zl, Lw & Gn) zijn alle diensten leeggemaakt en de inhoud vervangen door TWO (taakgericht werkoverleg, normaliter een éénrichtingverkeer overleg waarbij het managment van alles verteld aan de werknemers). Geestige is dat alles niemand gaat staken maar braaf naar de TWO's komt er nog steeds niets rijdt en de vakbonden geen stakingsgeld hoeven te betalen ;-)

Laatst bewerkt door rolandrail op 24-08-2022 00:39

24-08-2022 09:17:48
treinfan
treinfan

Geestige is ook dat men vanuit niet-stakend overleg weer bijgestuurd mag worden om extra reizigerstreinen te gaan rijden ;-)

Laatst bewerkt door treinfan op 24-08-2022 09:18

24-08-2022 09:27:03
rolandrail
rolandrail

Zonder dienstnummer mag je niet rijden. Gelukkig is de niet meestakende bijsturing zwaar onderbezet en dus is er geen capaciteit extra diensten te maken enz. :-)

24-08-2022 10:21:00
Oldskool
Oldskool

Ik heb 610, (RBC-Reserve) met als inhoud dus idd two. Dienstnummers zijn in stand gebleven, de inhoud is weggehaald. ;)

24-08-2022 11:55:31
PKP
PKP
rolandrail (24-08-2022 00:38:39):

....normaliter een éénrichtingverkeer overleg waarbij het managment van alles verteld aan de werknemers)

Wat heb je toch een extreem zwarte kijk op je werk en je werkgever, hoe ga je dat ooit volhouden tot je pensioen ? Het moet toch een ware marteling zijn om zo 40 jaren te moeten werken ?

24-08-2022 11:59:54
Oldskool
Oldskool

Maar Rolandrail zegt hier niets lelijks hoor. Het is namelijk gewoon een vaststaand feit dat de laatste ± 3 jaar de agenda voor TWO bepaald wordt in Utrecht en dat lokaal management zich daar aan moeten conformeren. Er is ruimte voor de rondvraag, antwoord is ook al bekent bij de deelnemers, en we gaan over tot de orde van de dag.

Laatst bewerkt door Oldskool op 24-08-2022 12:00

24-08-2022 13:08:10
sjoerd
sjoerd

Op zich niks mis mee als het bedrijf het beleid uitstippelt. Stel je voor dat iedereen over alles mag meepraten. Dat wil ook niemand. En dat heeft niets te maken met een zwarte kijk op werk of bedrijfsleiding. Van elke werknemer mag tegelijk worden verwacht inbreng te leveren en een verstandige bedrijfsleiding is daar, als het goed is, blij mee en ontvankelijk voor.

Gelukkig had ik geen boze jaknikkers in mijn team maar meedenkende, kritische en betrokken mensen. Het tegendeel is hoogstvermoeiend en wankel.

24-08-2022 19:50:42
PKP
PKP

De lijst met besmette treinen was vandag 419 treinen lang. Iemand een idee hoeveel hier wel/niet van gereden heeft ?

24-08-2022 20:28:36
sjoerd
sjoerd

Welk individu met tijd teveel zou zoiets willen bijhouden? En wat hebben we eraan? Helemaal niets maar dan ook niemandal.

24-08-2022 21:29:50
Daniel1
Daniel1

Vakbonden om aan te tonen hoeveel reizigers ze hebben kunnen pesten?

24-08-2022 21:59:58 1
sjoerd
sjoerd

Staken is een recht. Je mag ontevreden zijn met je arbeidssituatie en dat uiten.

25-08-2022 00:15:45 2
rolandrail
rolandrail
PKP (24-08-2022 11:55:31):
rolandrail (24-08-2022 00:38:39):

....normaliter een éénrichtingverkeer overleg waarbij het managment van alles verteld aan de werknemers)

Wat heb je toch een extreem zwarte kijk op je werk en je werkgever, hoe ga je dat ooit volhouden tot je pensioen ? Het moet toch een ware marteling zijn om zo 40 jaren te moeten werken ?

Hahaha, ik een extreem zwarte kijk? Je zou andere collega's eens moeten horen.
Kritisch en realistisch is wat anders als een zwarte kijk, ik ben niet negatief, dat is wat anders.

25-08-2022 02:16:42
bacr
bacr
sjoerd (24-08-2022 21:59:58):

Staken is een recht. Je mag ontevreden zijn met je arbeidssituatie en dat uiten.

Inderdaad. Het kan zijn dat je er als reiziger door getroffen wordt en een staking is vaak het laatste redmiddel in de al (veel te) ang durende onderhandeling. Het mag niet te pas en te onpas worden ingezet.

Maw, als er ergens gestaakt wordt, dan is er ook iets vrij behoorlijk uit de klauwen gelopen en vaak mag de werkgever zich dat aanrekenen.

25-08-2022 08:52:48
selivio
selivio

Staken het laatste redmiddel? Voor wie? Voor de relevantie van de bonden? Het lijkt er heel erg op dat de bonden steeds sneller/makkelijker naar het stakingsrecht grijpen dan vroeger, en dat is op zich ook wel logisch aangezien het aantal vakbondsleden al jaren vrij stevig terugloopt (enerzijds weinig nieuwe aanwas van jongere werknemers en anderzijds veel werknemers die richting het pensioen gaan of al met pensioen zijn). Met staken hopen ze de jonge werknemers over te halen om lid te worden van de bond. En als excuus voor zo'n staking komen ze met voor werkgevers vrijwel onhaalbare eisen (waardoor de werkgevers ook vrijwel direct de hakken in het zand zetten) en als gevolg willen beide partijen verdomd weinig toegeven tijdens de onderhandelingen waardoor het "uit de klauwen loopt". Maar dat zou ik niet alleen aan de werkgevers toe willen schrijven, maar ook zeker aan de bonden. "Waar 2 kijven hebben 2 schuld" is hier wel mooi van toepassing.

Laatst bewerkt door selivio op 25-08-2022 08:53

25-08-2022 09:33:51
Oldskool
Oldskool
selivio (25-08-2022 08:52:48):

Staken het laatste redmiddel? Voor wie?

Voor (rijdend)personeel van NS dus, mocht je het niet helemaal meegekregen hebben. 😜

Laatst bewerkt door Oldskool op 25-08-2022 10:07, reden: Rijdend even tussen haakjes gezet, want beter cao

25-08-2022 09:37:48
bacr
bacr

Dat is een leuke nuancering van je, en voor mij een voorbeeld van een 'vals evenwicht'. Het gaat niet om 'de relevantie van de bonden' en met het organiseren van een staking ben je als bond wel zichtbaar en het is geen ledenwerk-instrument. Als bond werf je leden op het moment dat je je kerntaken goed vervult en dat aan je leden en niet-leden duidelijk kunt maken.

Het 'wapen' dat de werkgever heeft in arbeidsvoorwaardenonderhandelngen is het iedere keer traineren van die onderhandelingen, met voorstellen komen die onderwerpen bevatten waarover nog net wel verder gepraat kan worden en dan de onderhandelingen weer oprekken. Over het algemeen zijn werkgeversorganisaties die aan onderhandelingen deel nemen, ook groter, financieel sterker en inhoudelijk stevig onderlegd. Daar tegenover zet een vakbond eigenlijk alleen de gecombineerde macht van de georganiseerde achterban, die inderdaad steeds kleiner wordt.

En bovendien: werkgevers willen graag de zaken vaak zo laten als ze zijn, de wensen van de werknemers/bonden kosten altijd geld. Dus ieder uitstel van die kostenverhogende wensen -via bijv langer onderhandelen- is winst voor de werkgever(sorganisatie).

Het is niet mijn waarnemig dat, zoals jij het zegt, 'er steeds vaker gestaakt wordt in Nederland'. Als je die bewering kunt onderbouwen zie ik graag wat cijfers/vergelijkingen.

25-08-2022 09:47:46
wattman
wattman

De werkgever mag gerust naar de rechter voor een toets. Het frame 'onredelijke en graaiende bonden die niemand vertegenwoordigen' versus 'zorgvuldige werkgever die het beste voor heeft met de werknemer & publiek als willoos slachtoffer' blijven herhalen met steeds dezelfde emotionele argumenten in een ander jasje is irrelevant. Een rechter wil inhoudelijke argumenten horen.

25-08-2022 09:51:34
bacr
bacr
wattman (25-08-2022 09:47:46):

De werkgever mag gerust naar de rechter voor een toets. Het frame 'onredelijke en graaiende bonden die niemand vertegenwoordigen' versus 'zorgvuldige werkgever die het beste voor heeft met de werknemer & publiek als willoos slachtoffer' blijven herhalen met steeds dezelfde emotionele argumenten in een ander jasje is irrelevant. Een rechter wil inhoudelijke argumenten horen.

Zeker, als er aanleiding toe is kan een rechter zich daar goed over uitspreken op basis van de inhoud. Ik reageer op een aantal bijdragen die iedere keer maar weer veronderstellen dat 'de vakbonden' 'iedere keer' willen staken en dat ook nog ten eigen voordele willen doen. Zo liggen de verhoudingen in Nederland doorgaans niet. Wees er van verzekerd dat, voordat een vakbond oproept tot een staking, er goed gekeken is naar uitspraken van rechters in eerdere gevallen. En ook dan kan een werkgever(sorganisatie) altijd nog een rechterlijk oodeel vragen.

25-08-2022 16:04:29 2
brun
brun

Wat ik nu toch wel graag wil weten - staken mensen van NSI volgende week ja of nee?

Ik vind het echt de arrogantie ten top, na intussen een jaar vol ICE en ICB-ellende, om reizigers niet duidelijk te vertellen waar ze aan toe zijn.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-08-2022 16:26:07
treinfan
treinfan

Ja.

25-08-2022 16:38:10
b2py
b2py
brun (25-08-2022 16:04:29):

Wat ik nu toch wel graag wil weten - staken mensen van NSI volgende week ja of nee?

Ik vind het echt de arrogantie ten top, na intussen een jaar vol ICE en ICB-ellende, om reizigers niet duidelijk te vertellen waar ze aan toe zijn.

Is ook echt de keuze van het personeel natuurlijk

25-08-2022 16:41:42
brun
brun
b2py (25-08-2022 16:38:10):

Ik vraag 't volgende week gewoon aan het personeel in de ICE.

En als ze gestaakt blijken te hebben, krijgen ze geen leuk gesprek. Na vandaag ben ik het zat om me als reiziger zo te laten bedonderen.

Laatst bewerkt door brun op 25-08-2022 16:44

25-08-2022 16:43:44
Rolffiej19
Rolffiej19

Want ? Personeel mag niet staken ofzo?

25-08-2022 16:47:20 2
brun
brun
Rolffiej19 (25-08-2022 16:43:44):

Oh jawel.

Maar ze mogen bij NSI niet verwachten dat ik er begrip voor heb.

Na een jaar lang dysfunctionele treinverbindingen te moeten accepteren, wil ik niet dat ook nog over mijn rug een werkconflict wordt uitgevochten.

25-08-2022 17:03:38 1
AlexNL
AlexNL

Waarom zou een medewerker van NSI überhaupt naar jou zou luisteren als jij tegen hen een tirade afsteekt over het geleverde product en dingen waar jij helemaal niets mee te maken hebt (namelijk een conflicht tussen werkgever en -nemer)?

25-08-2022 17:04:57 1
aaron
aaron

Ik denk dat men juist bij NSI het volste recht heeft om te staken. Juist door alle problemen, misschien dat het eens bellen doet rinkelen bij de mensen die er iets aan kunnen (proberen) te veranderen.

25-08-2022 17:17:40 2
Rolffiej19
Rolffiej19
brun (25-08-2022 16:47:20):

Oh jawel.

Na een jaar lang dysfunctionele treinverbindingen te moeten accepteren, wil ik niet dat ook nog over mijn rug een werkconflict wordt uitgevochten.

Ahja vervelend ja...dan maar het personeel voor alles en nog wat uitmaken dat gaat wel opschieten ja...

25-08-2022 17:24:19
brun
brun
AlexNL (25-08-2022 17:03:38):

Waarom zou een medewerker van NSI überhaupt naar jou zou luisteren als jij tegen hen een tirade afsteekt over het geleverde product en dingen waar jij helemaal niets mee te maken hebt (namelijk een conflicht tussen werkgever en -nemer)?

Duh, juist daarom.

Als ik niets aan dat conflict kan doen, waarom moet ik er dan de dupe van worden? Sterker nog, als middel gebruikt worden om de werkgever onder druk te zetten?

Laatst bewerkt door brun op 25-08-2022 17:26

25-08-2022 17:30:48 4
PKP
PKP

Ja, lekker grof tegen het personeel te keer gaan. Personeel dat al in een spagaat zit tussen reizigers, bonden en werkgever. Voordat je het weet wordt je uit de trein gezet, of nog leuker, krijg je een OV verbod.

Ga dan los tegen de werkgever NSI, of desnoods de vakbonden.

25-08-2022 17:33:39 2
bacr
bacr

Het personeel dat jij tegenkomt en waartegen jij je tirade wil afsteken, kan aan die problemen die je hebt ervaren doorgaans maar weinig doen.

Iets als don't shoot the messenger

25-08-2022 17:35:59
aaron
aaron
brun (25-08-2022 17:24:19):

Duh, juist daarom.

Als ik niets aan dat conflict kan doen, waarom moet ik er dan de dupe van worden? Sterker nog, als middel gebruikt worden om de werkgever onder druk te zetten?

Denk je dat we ook niet staken juist in onder andere jouw belang?

25-08-2022 17:38:04
brun
brun
aaron (25-08-2022 17:35:59):

Duh, juist daarom.

Euhm, die moet je me even uitleggen. :-) Hoe profiteer ik van deze staking?

25-08-2022 17:41:41 1
brun
brun
PKP (25-08-2022 17:30:48):

Ja, lekker grof tegen het personeel te keer gaan. Personeel dat al in een spagaat zit tussen reizigers, bonden en werkgever. Voordat je het weet wordt je uit de trein gezet, of nog leuker, krijg je een OV verbod.

Ga dan los tegen de werkgever NSI, of desnoods de vakbonden.

Heb nergens gesteld dat ik grof word.

Maar ik merk dat veel spoormensen in deze discussie geen kritiek op de staking willen horen. En er al helemaal niet zelf op aangesproken willen worden.

Laatst bewerkt door brun op 25-08-2022 17:42

25-08-2022 17:50:25
aaron
aaron
brun (25-08-2022 17:38:04):
aaron (25-08-2022 17:35:59):

Duh, juist daarom.

Euhm, die moet je me even uitleggen. :-) Hoe profiteer ik van deze staking?

Aangezien NSI er deze zomer een janboel van heeft gemaakt, wij dat als personeel ook wel zien maar nul op elk rekest krijgen... dan moet er maar actie worden gevoerd opdat dit nooit meer voorkomt. Aan de andere kant, als jij het zo slecht vindt dan kun je ook als klant je hielen lichten. Wellicht maakt dat meer indruk.

25-08-2022 18:10:58 1
brun
brun
aaron (25-08-2022 17:50:25):Aan de andere kant, als jij het zo slecht vindt dan kun je ook als klant je hielen lichten. Wellicht maakt dat meer indruk.

Eerlijk antwoord? De alternatieven (vliegtuig, auto) zijn nog slechter.

Ach, onder de streep zit me maar één ding dwars: kan ik nou maandag of dinsdag reizen? Of pas woensdag? En in dat laatste geval: rijden de treinen dan betrouwbaar of zitten we met dezelfde sjit omdat we alle gestrande reizigers van maandag en dinsdag in één treinstelletje moeten persen - zodat ik pas donderdag op weg kan?

Geen NS'er wil me dat vertellen. Maak nou eindelijk de situatie concreet, dan kan ik plannen. Dat is gewoonlijk al erg lastig, maar dankzij deze staking lukt het totáál niet.

Wat ik kloten vind, omdat ik veel NSI'ers intussen van gezicht ken (en vice versa) en altijd vriendelijk ben gebleven, ongeacht welk probleem er heerst. Nu krijg ik daarvoor een trap na: zoek 't maar uit, Brun.

25-08-2022 18:13:38 2
sander14
sander14
brun (25-08-2022 16:41:42):
b2py (25-08-2022 16:38:10):

Ik vraag 't volgende week gewoon aan het personeel in de ICE.

En als ze gestaakt blijken te hebben, krijgen ze geen leuk gesprek. Na vandaag ben ik het zat om me als reiziger zo te laten bedonderen.

Vooral lekker doen, hopelijk voel je je een stoere vent.

Jouw bijdrages op dit forum betreft louter een grote klaagzang, dat zullen mensen ook wel zat zijn.

25-08-2022 18:17:48
henri1972
henri1972

Er is ook helaas weinig positiefs over NS te melden momenteel, laten we dat niet vergeten.

25-08-2022 18:22:50
brun
brun
sander14 (25-08-2022 18:13:38):Vooral lekker doen, hopelijk voel je je een stoere vent.

Jouw bijdrages op dit forum betreft louter een grote klaagzang, dat zullen mensen ook wel zat zijn.

Ongetwijfeld.

Anderen willen het daarentegen graag lezen. Ik kreeg laatst toch diverse goede reacties (ook privé) op zomaar een dagelijkse, gedetailleerde klaagzang op de IC Berlijn.

Voor de rest, word niet zo persoonlijk. Ik doe mijn best om hier niet op de man te spelen, dat hoef jij toch ook niet te doen?

Laatst bewerkt door brun op 25-08-2022 18:23

25-08-2022 18:26:01
treinhobby
treinhobby
henri1972 (25-08-2022 18:17:48):

Er is ook helaas weinig positiefs over NS te melden momenteel, laten we dat niet vergeten.

Dat is maar net hoe je het bekijkt.

Ze hebben mij vandaag weer veilig en stipt op tijd heen en weer gebracht. 😉

Laatst bewerkt door treinhobby op 25-08-2022 18:26

25-08-2022 18:29:34 2
aaron
aaron
brun (25-08-2022 18:10:58):
aaron (25-08-2022 17:50:25):Aan de andere kant, als jij het zo slecht vindt dan kun je ook als klant je hielen lichten. Wellicht maakt dat meer indruk.

Eerlijk antwoord? De alternatieven (vliegtuig, auto) zijn nog slechter.

Ach, onder de streep zit me maar één ding dwars: kan ik nou maandag of dinsdag reizen? Of pas woensdag? En in dat laatste geval: rijden de treinen dan betrouwbaar of zitten we met dezelfde sjit omdat we alle gestrande reizigers van maandag en dinsdag in één treinstelletje moeten persen - zodat ik pas donderdag op weg kan?

Geen NS'er wil me dat vertellen. Maak nou eindelijk de situatie concreet, dan kan ik plannen. Dat is gewoonlijk al erg lastig, maar dankzij deze staking lukt het totáál niet.

Wat ik kloten vind, omdat ik veel NSI'ers intussen van gezicht ken (en vice versa) en altijd vriendelijk ben gebleven, ongeacht welk probleem er heerst. Nu krijg ik daarvoor een trap na: zoek 't maar uit, Brun.

En vervolgens ga je die frustraties botvieren op het personeel dat zich ook schaamt voor de ellende en er verder niets aan kan doen, behalve staken.

25-08-2022 19:22:16 1
thom
thom
brun (25-08-2022 18:22:50):
sander14 (25-08-2022 18:13:38):Vooral lekker doen, hopelijk voel je je een stoere vent.

Ongetwijfeld.

Anderen willen het daarentegen graag lezen. Ik kreeg laatst toch diverse goede reacties (ook privé) op zomaar een dagelijkse, gedetailleerde klaagzang op de IC Berlijn.

Voor de rest, word niet zo persoonlijk. Ik doe mijn best om hier niet op de man te spelen, dat hoef jij toch ook niet te doen?

Je maakt het zelf persoonlijk, door de hele situatie alleen te laten draaien om jezelf terwijl die dat in het geheel natuurlijk niet gaat.

Gedraag je vooral zo, dan herkent het personeel jou volgende keer ook aan je gezicht ;)

Laatst bewerkt door thom op 25-08-2022 19:22

25-08-2022 20:12:09
treinfan
treinfan

Oh jawel.

Je claimde een tijdje terug nog solidair te zijn met de stakers. Dit soort opmerkingen kost dan wel wat geloofwaardigheid.

Mijn vorige reactie was wat kortaf, maar internationaal personeel staakt mee met de standplaatsen. Concreet dus ICE/ICB-personeel uit Asd op maandag en ICB-personeel uit Hgl op woensdag.

Laatst bewerkt door treinfan op 25-08-2022 20:18

25-08-2022 20:13:44 1
PKP
PKP

Moest in het afgelopen weekend naar Groningen. Stipt op tijd, keurige omroep (ook over het zitten in de eerste klasse) en de conducteur kwam twee keer door de trein. Een positieve ervaring weer.

25-08-2022 20:18:51
Oldskool
Oldskool

Stakingen zijn voor niemand leuk. Maar zowel bij NSR als bij NSI Loopt het personeel tegen zoveel zaken aan, het is een keer genoeg. En geloof me, @brun, het personeel vind dit ook zeer vervelend voor hun reizigers. Zowel nationaal als internationaal.

25-08-2022 20:19:19
marciekemp
marciekemp
treinfan (25-08-2022 20:12:09):

Oh jawel.

Je claimde een tijdje terug nog solidair te zijn met de stakers. Dit soort opmerkingen kost dan wel wat geloofwaardigheid.

Mijn vorige reactie was wat kortaf, maar internationaal personeel staakt mee met de standplaatsen. Concreet dus ICE/ICB-personeel uit Asd op maandag en ICB-personeel uit Hgl op woensdag.

Sinds wanneer zit er ICB personeel in Hgl dan?

25-08-2022 20:20:24
brun
brun
thom (25-08-2022 19:22:16):
Je maakt het zelf persoonlijk, door de hele situatie alleen te laten draaien om jezelf terwijl die dat in het geheel natuurlijk niet gaat.

Je hebt volkomen gelijk. Er wordt gestaakt voor meer geld. De reiziger doet totaal niet terzake.

25-08-2022 20:24:20
brun
brun
treinfan (25-08-2022 20:12:09):

Oh jawel.

Maandag dus geen internationale trein, dinsdag heel misschien (want Utrecht en Amersfoort staken), woensdag niet. Op z'n vroegst donderdag weer een betrouwbare verbinding.

25-08-2022 20:25:08
treinfan
treinfan

@marciekemp geen idee, maar dan vraag ik mij af welke standplaats het wel is die staakt en zorgt dat 'INT' ook in de stakingslijst staat voor woensdag.

@brun Dinsdag zou gewoon moeten kunnen.

Laatst bewerkt door treinfan op 25-08-2022 20:28

25-08-2022 20:26:10 1
marciekemp
marciekemp
treinfan (25-08-2022 20:25:08):

@marciekemp geen idee, maar dan vraag ik mij af welke standplaats het wel is die staakt en zorgt dat 'INT' ook in de stakingslijst staat voor woensdag.

Ik vermoed dat ze daar Bd mee bedoelen, aangezien die onder zuid vallen

25-08-2022 20:27:26 1
MaxBB
MaxBB

ICE 129 vertrok vandaag met +40 uit Ut. Ik reed mee van Ut naar Ah. Ondanks dat NS adviseerde de trein niet te nemen, ben ik toch ingestapt omdat er voldoende plek was. Er waren genoeg plaatsen niet gereserveerd.

Onderweg gingen we de Betuweroute op. Daar aangekomen moest de trein nog even wachten op een goederentrein die langsreed. Toen de goederentrein was gepasseerd ging de ICE er achteraan, maar de goederentrein reed langzamer dus mijn trein moest steeds remmen. T.h.v. Ochten ging de ICE het linkerspoor op, om vervolgens de goederentrein in te halen (terwijl die goederentrein ook nog reed zelfs). Zo is de trein zonder meer vertraging op te lopen aangekomen te Ah.
Ik ben ook nog gecontroleerd onderweg, het personeel zei niets van mijn aanwezigheid op de trein.

Ik vond dat een erg positieve ervaring!

Laatst bewerkt door MaxBB op 25-08-2022 20:28

25-08-2022 20:39:01
brun
brun
treinfan (25-08-2022 20:25:08):

@brun Dinsdag zou gewoon moeten kunnen.

Dank. Ik waardeer je antwoord echt en ga 't dinsdag proberen. Als het dan niet lukt, tja. Dan wordt 't donderdag.

25-08-2022 20:50:08 2
mren
mren
MaxBB (25-08-2022 20:27:26):

personeel zei niets van mijn aanwezigheid op de trein.

Ik vond dat een erg positieve ervaring!

Wat een positieve ervaring: je zit met een geldig vvb in de trein en desondanks word je er niet uitgezet. Als je dat al als succes kunt vieren dan zijn de verwachtingen wel onder het vriespunt.

Laatst bewerkt door mren op 25-08-2022 20:50

25-08-2022 21:06:37
sander14
sander14
brun (25-08-2022 20:20:24):

Je hebt volkomen gelijk. Er wordt gestaakt voor meer geld. De reiziger doet totaal niet terzake.

Lees je vooral even in op de websites van de vakbonden en laat je niet gek maken door wat er in de media gezegd wordt. Het gaat namelijk over veel meer dan geld.

25-08-2022 21:14:17
brun
brun
sander14 (25-08-2022 21:06:37):

Lees je vooral even in op de websites van de vakbonden en laat je niet gek maken door wat er in de media gezegd wordt. Het gaat namelijk over veel meer dan geld.

Aldus de klaagzang van een stoere vakbond.

(Die had je nog tegoed)

25-08-2022 21:16:49
MaxBB
MaxBB
mren (25-08-2022 20:50:08):

Wat een positieve ervaring: je zit met een geldig vvb in de trein en desondanks word je er niet uitgezet. Als je dat al als succes kunt vieren dan zijn de verwachtingen wel onder het vriespunt.

Tsja, ik weet niet hoe het personeel reageert natuurlijk. Ik snap best dat ze veel te verduren hebben gehad en zoiets hebben van "Oh nee, daar hebben we die studenten weer".

Ik vond het fijn dat de conducteur niet meeging in de gebrekkige/beschamende informatie die NS de deur uit doet tegenwoordig.

25-08-2022 21:31:17
PKP
PKP

Die conducteur doet gewoon zijn werk op de ICE, en met een geldig vervoerbewijs mag je gewoon en vanzelfsprekend mee. Zou wat bizar worden als je er halverwege de Betuweroute eruit gezet zou worden.......

25-08-2022 21:36:14
PKP
PKP
brun (25-08-2022 21:14:17):
Aldus de klaagzang van een stoere vakbond.

(Die had je nog tegoed)

Schijnbaar een slechte avond brun. Normaal kan ik je ICE belevenissen wel waarderen, en leef zelfs met je mee, maar dit gaat echt nergens over.

De NS medewerkers zijn aan het staken, het water staat hun tot de lippen. Das niet leuk, maar dat staken is echt een noodzakelijke noodkreet!

25-08-2022 22:03:54
thom
thom

Brun is gewoon aan het mopperen, omdat ie er zelf misschien wel last van krijgt.
Het concept 'Nimby' dus overduidelijk.

Dat is gewauwel wat je daar zegt, en in dit topic is al meer dan vaak genoeg voorbij gekomen dat er gestaakt word om meer redenen dan alleen geld.

Laatst bewerkt door thom op 25-08-2022 22:07

25-08-2022 22:04:26
hubertus1
hubertus1
sander14 (25-08-2022 21:06:37):

Ik heb een poging gewaagd. Bij de VVMC kan ik niets aan eisen vinden, bij FNV spoor iets meer, maar ook daar houdt het niet over. Ligt ongetwijfeld aan mijn zoekvaardigheden, maar ik vind het wel raar dat je bij zo'n belangrijk onderwerp waarbij je de reiziger hard treft, die getroffen reiziger niet in een oogopslag laat zien waar eigenlijk voor wordt gestaakt.
Staken tegen misstanden kan wel op mijn begrip rekenen, maar als ik een eis van automatische prijscompensatie zie, dan verdwijnt dat begrip als sneeuw voor de zon. Met zo'n eis ben je als bond volstrekt onverantwoord bezig en dat weten ze zelf waarschijnlijk ook wel, dus waarom dan toch die eis?

Op basis van wat ik heb gelezen, lijkt het toch in hoofdzaak om de centen te gaan. En dan moet ik heel eerlijk zeggen dat ik het best raar vind dat het bod van NS als onacceptabel wordt afgewezen. Ik denk namelijk dat heel veel werknemers van andere door corona getroffen sectoren best wel jaloers zijn op dit bod.

Laatst bewerkt door hubertus1 op 25-08-2022 22:06

25-08-2022 22:29:24
rolandrail
rolandrail

Meer over wat de vakbonden willen van NS lees je hier nieuwsnl.news

Laatst bewerkt door rolandrail op 25-08-2022 22:30

25-08-2022 23:08:47
seinhuis
seinhuis
hubertus1 (25-08-2022 22:04:26):

Ik heb een poging gewaagd. Bij de VVMC kan ik niets aan eisen vinden, bij FNV spoor iets meer, maar ook daar houdt het niet over. Ligt ongetwijfeld aan mijn zoekvaardigheden,

Link naar FNV spoor.

Vooral Bekijk de voorstellen FNV Spoor versus bod NS (PDF) geeft een goed overzicht.

25-08-2022 23:52:32
Frontier
Frontier
brun (25-08-2022 18:22:50):

Anderen willen het daarentegen graag lezen.

Al jouw bijdragen over de miserie bij NSI en DB worden door in ieder geval ondergetekende uitzonderlijk hoog gewaardeerd! Edoch, waarom je na al die miserie en waar vooralsnog voorlopig geen eind aan lijkt te komen inmiddels nog geen auto hebt aangeschaft is voor mij een groot raadsel...

Laatst bewerkt door Frontier op 25-08-2022 23:53

26-08-2022 00:24:57
mren
mren

Toch snap ik de bijdragen van brun wel. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het Twitteraccount van NS, dat is de meest direct vorm van communicatie die ook voor ons is te lezen (dus geen privechat of telefoongesprek). Zo'n beetje iedere vraag onder het stakingsbericht (dat pas een dag van tevoren geplaatst wordt) gaat over het rijden van specifieke verbindingen. Iedereen wordt met een "dat weten we niet zeker, check de reisplanner kort voor vertrek" met een kluitje het riet in gestuurd. Als je afspraken hebt die dag dan wil je graag weten waar je aan toe bent om tijdig maatregelen te nemen. Als hier op Somda (of treinposities) bijna op treinniveau bekend is wat wel/niet rijdt, kan die informatie ook bij de NS-Twitterdienst bekend zijn.

Ik kan me best voorstellen dat een klant zich dan niet serieus genomen voelt. Zeker als die klant keer op keer "verrast wordt" (ik druk me zeer eufemistisch uit nu) door het bedroevende niveau van de internationale verbindingen.

Laatst bewerkt door mren op 26-08-2022 00:27

26-08-2022 08:13:29
PKP
PKP

Als je hier op Somda "op treinnivo" wat plaatst is dat slechts om te lezen door een heel klein select groepje.

Geef je als bedrijf officiële reisinformatie dan is het natuurlijk zeer belangrijk dat het ook klopt. Omdat NS absoluut niet weet hoe een stakingsdag er echt uit gaat zien, geven ze het enig juiste antwoord: "Kijk in de reisplanner".

26-08-2022 08:59:18 5
mren
mren

Als NS het weerbericht zou verzorgen, zoud n ze pas zeggen dat het gaat regenen op het moment dat het al uit de lucht valt. Informeer die vragende reiziger gewoon zo goed mogelijk, ook al is niet alles 100% zeker. Mensen moet naar afspraken en willen weten waar ze aan toe zijn.