Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
26-08-2022 09:06:01
treinfan
treinfan
seinhuis (25-08-2022 23:08:47):
hubertus1 (25-08-2022 22:04:26):

Ik heb een poging gewaagd. Bij de VVMC kan ik niets aan eisen vinden, bij FNV spoor iets meer, maar ook daar houdt het niet over. Ligt ongetwijfeld aan mijn zoekvaardigheden,

Link naar FNV spoor.

Vooral Bekijk de voorstellen FNV Spoor versus bod NS (PDF) geeft een goed overzicht.

Interessant. Diverse eisen van FNV zijn uiteraard onhaalbaar (50% van weekenden vrij kan alleen als in de weekenden 35% minder personeel nodig is dan doordeweeks). Opvallend ook dat er eisen tussen zitten die vooral voor kantoorpersoneel zeer voordelig zijn. Ik ben benieuwd hoe het dan zit met stakingsbereidheid vanuit de kantoren bij de stakingsdag regio midden.

26-08-2022 09:19:07
Oldskool
Oldskool

Weekend om en om is er al gewoon hoor. Voor de mensen die nieuw in dienst komen en na hun opleiding lekker zelfstandig te werk gaan, die zitten ± 3 jaar in een 2 om 1 rooster. Daarna kunnen ze hun voorkeur kenbaar maken en gaan ze, als er plek is in dat rooster, ook om en om werken.

Let wel.. Het grootste deel van de medewerkers heeft hun sociale leven in het weekend. Daar is NS van voornemens dat de nek om te draaien. En dan heb ik het nog niet eens over de medewerkers die een omgangsregeling hebben.

En uiteraard is dit cao er ook van de medewerkers van kantoor. Hopelijk is de actiebereidheid net zo hoog als in het Noorden. (98%)

26-08-2022 09:33:51
mtlx
mtlx

Die weekenden verschillen per standplaats. Ik heb zelf ook 50% van de weekenden vrij, maar dat is over mijn hele rooster verdeeld. Ik heb dus soms 2 weekenden achter elkaar vrij, soms moet ik 2 weekenden achter elkaar werken.

Ik geloof dat men in Den Haag een lokale regeling heeft waarin men werkelijk om en om vrij moet zijn, en wellicht dat meer standplaatsen dat hebben, maar bij mijn standplaats dus niet.

26-08-2022 09:53:47 1
brun
brun
PKP (25-08-2022 21:36:14):
brun (25-08-2022 21:14:17):
Aldus de klaagzang van een stoere vakbond.

(Die had je nog tegoed)

Schijnbaar een slechte avond brun. Normaal kan ik je ICE belevenissen wel waarderen, en leef zelfs met je mee, maar dit gaat echt nergens over.

De NS medewerkers zijn aan het staken, het water staat hun tot de lippen. Das niet leuk, maar dat staken is echt een noodzakelijke noodkreet!

Nouja, ik ben gisteren gestopt met schrijven, omdat ik geen zin meer had in botte persoonlijke aanvallen.

Als je goed kijkt, zie je dat mijn antwoord een gevolg was van de reactie van Sander die stelt dat ik moet ophouden met klagen.

For the record: ik heb gisteren 12 uur gedaan over een treinreis van Thüringen naar Amsterdam, de reistijd had 6 uur moeten zijn. De redenen voor die absurde vertraging zijn de gebruikelijke: één ICB valt uit, de tweede is overvol en instappen is niet mogelijk. De apps van DB en NSI raden aan om alsnog via Duisburg te reizen. Onderweg daarheen zeggen de apps: nee toch niet, uitstappen in Hamm en via Münster naar Rheine voor de volgende ICB. In Hamm valt de trein naar Rheine zonder aankondiging uit. Dus tóch weer naar Duisburg. Daar anderhalf uur wachten op de ICE naar Amsterdam, want die had ruwweg drie kwartier vertraging.Dan zit ik in de ICE. Die blijft aan 't eind van de Betuwelijn nog eens 20 minuten staan omdat het overschakelen naar 1500 volt niet direct lukt. In Utrecht rijdt vervolgen de trein naar Amsterdam-Amstel voor mijn neus weg.

Als ik hier op Somda dan tijdens die reis schrijf dat ik baal omdat stakende NSI'ers niet vooraf willen vertellen waar reizigers volgende week aan toe zijn, krijg ik vervolgens het verwijt dat niemand meer zit te wachten op mijn klaagzangen. Of dat ik het te persoonlijk neem, dat ik een Nimby ben (Thom).

Ja, dan neemt mijn begrip voor een staking bij NSI wel af.

En gezien mijn stemming heb ik daar nog verrassend netjes op gereageerd, op die ene steek terug naar Sander dan.

Bottom line: als stakende treinmensen geen zin hebben in klagende reizigers, moeten ze ontslag nemen, want reizigers helpen is helaas nu eenmaal de kerntaak, niet een lastige bijkomstigheid.

Laatst bewerkt door brun op 26-08-2022 09:57

Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-08-2022 09:55:42
b2py
b2py

Als NS het zou doen als het weerbericht hebben ze precies dat gedaan. Verwachting uitspreken hoe de dag er uit gaat zien maar ze het niet exact weten.

26-08-2022 09:57:03 1
VIRMm1
VIRMm1
brun (26-08-2022 09:53:47):
PKP (25-08-2022 21:36:14):
brun (25-08-2022 21:14:17):
Aldus de klaagzang van een stoere vakbond.

(Die had je nog tegoed)

Schijnbaar een slechte avond brun. Normaal kan ik je ICE belevenissen wel waarderen, en leef zelfs met je mee, maar dit gaat echt nergens over.

De NS medewerkers zijn aan het staken, het water staat hun tot de lippen. Das niet leuk, maar dat staken is echt een noodzakelijke noodkreet!

Nouja, ik ben gisteren gestopt met schrijven, omdat ik geen zin meer had in botte persoonlijke aanvallen.

Als je goed kijkt, zie je dat mijn antwoord een gevolg was van de reactie van Sander die stelt dat ik moet ophouden met klagen.

For the record: ik heb gisteren 12 uur gedaan over een treinreis van Thüringen naar Amsterdam, de reistijd had 6 uur moeten zijn. De redenen voor die absurde vertraging zijn de gebruikelijke: één ICB valt uit, de tweede is overvol en instappen is niet mogelijk. De apps van DB en NSI raden aan om alsnog via Duisburg te reizen. Onderweg daarheen zeggen de apps: nee toch niet, uitstappen in Hamm en via Münster naar Rheine voor de volgende ICB. In Hamm valt de trein naar Rheine zonder aankondiging uit. Dus tóch weer naar Duisburg. Daar anderhalf uur wachten op de ICE naar Amsterdam, want die had ruwweg drie kwartier vertraging.Dan zit ik in de ICE. Die blijft aan 't eind van de Betuwelijn nog eens 20 minuten staan omdat het overschakelen naar 1500 volt niet direct lukt. In Utrecht rijdt vervolgen de trein naar Amsterdam-Amstel voor mijn neus weg.

Als ik hier op Somda dan tijdens die reis schrijf dat ik baal omdat de stakende NSI mij niet wil vertellen waar ik volgende week aan toe ben, krijg ik vervolgens het verwijt dat niemand meer zit te wachten op mijn klaagzangen.

Ja, dan neemt mijn begrip voor een staking bij NSI wel af.

En gezien mijn stemming heb ik daar nog verrassend netjes op gereageerd, op die ene steek terug naar Sander dan.

Bottom line: als stakende conducteurs geen zin hebben in klagende reizigers, moeten ze ontslag nemen, want reizigers helpen is helaas nu eenmaal de kerntaak, niet een lastige bijkomstigheid.

Niemand zal vinden dat je moet stoppen met klagen, maar je schreef ook dat je het treinpersoneel lastig gaat vallen, dat valt hier in verkeerde aard. Met name omdat zij het ook beu zijn en niet alleen staken om de reiziger te pesten maar ook gewoon normaal hun werk willen doen zodat de reiziger tevreden blijft.

26-08-2022 10:02:49
brun
brun
VIRMm1 (26-08-2022 09:57:03):Niemand zal vinden dat je moet stoppen met klagen, maar je schreef ook dat je het treinpersoneel lastig gaat vallen, dat valt hier in verkeerde aard. Met name omdat zij het ook beu zijn en niet alleen staken om de reiziger te pesten maar ook gewoon normaal hun werk willen doen zodat de reiziger tevreden blijft.

Ik zal er zeker nog woorden mee wisselen met iemand op de trein. Natuurlijk gewoon beleefd, geen gescheld of gedreig.

Maar intussen was treinfan zo goed om in elk geval een beetje van de interne info te delen, zodat ik tenminste kan proberen plannen. Natuurlijk met een slag om de arm, maar toch.

26-08-2022 10:09:12
brun
brun
Frontier (25-08-2022 23:52:32):
brun (25-08-2022 18:22:50):

Anderen willen het daarentegen graag lezen.

Al jouw bijdragen over de miserie bij NSI en DB worden door in ieder geval ondergetekende uitzonderlijk hoog gewaardeerd! Edoch, waarom je na al die miserie en waar vooralsnog voorlopig geen eind aan lijkt te komen inmiddels nog geen auto hebt aangeschaft is voor mij een groot raadsel...

Ik reis gewoon het liefst met de trein...

Soms pak ik inderdaad de auto. Maar sneller is die niet en je kunt onderweg niets anders doen dan rijden.

Vliegtuig is te stressig, de verbindingen zijn niet zo goed én het is milieuonvriendelijk.

Overigens wordt 90% van de problemen bij NSI veroorzaakt door Deutsche Bahn, laten we daar eerlijk in zijn.

26-08-2022 10:13:06
aaron
aaron

Opmerkelijk dat je maar bij je punt blijft dat het treinpersoneel lak zou hebben aan de reiziger... Ik, en velen met mij, staak juist uit schaamte voor de wanprestatie die NSI dit jaar heeft geleverd.

26-08-2022 10:25:42
Marco
Marco

En dat zal niet beter worden nu kolentreinen voorrang krijgen op passagierstreinen, op het toch al overbelaste Duitse spoorwegnet.

@Brun: ik denk dat de discussie ontstond omdat je de stakingen betrekt op de slechte internationale verbindingen. Maar juist door de chaos wordt hun werkdruk ook een stuk hoger. Zij willen dit ook niets liever dan opgelost hebben.

26-08-2022 10:29:16
brun
brun
aaron (26-08-2022 10:13:06):

Opmerkelijk dat je maar bij je punt blijft dat het treinpersoneel lak zou hebben aan de reiziger... Ik, en velen met mij, staak juist uit schaamte voor de wanprestatie die NSI dit jaar heeft geleverd.

Mmmh dat denk ik eigenlijk niet (dat jullie lak aan de reiziger hebben).

Het ging me er gisteren alleen om dat reizigers niet weten waar ze volgende week aan toe zijn. En als ik dan een NSI'er vroeg, kreeg ik meestal ontwijkende of arrogante antwoorden.

Maar goed, laten we 't rusten voor nu. Onder de streep wil iedereen dat alles bij NSI weer gewoon goed functioneert. Als een staking daarbij helpt, prima.

26-08-2022 11:05:36
rolandrail
rolandrail
mren (26-08-2022 00:24:57):

Toch snap ik de bijdragen van brun wel. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het Twitteraccount van NS, dat is de meest direct vorm van communicatie die ook voor ons is te lezen (dus geen privechat of telefoongesprek). Zo'n beetje iedere vraag onder het stakingsbericht (dat pas een dag van tevoren geplaatst wordt) gaat over het rijden van specifieke verbindingen. Iedereen wordt met een "dat weten we niet zeker, check de reisplanner kort voor vertrek" met een kluitje het riet in gestuurd. Als je afspraken hebt die dag dan wil je graag weten waar je aan toe bent om tijdig maatregelen te nemen. Als hier op Somda (of treinposities) bijna op treinniveau bekend is wat wel/niet rijdt, kan die informatie ook bij de NS-Twitterdienst bekend zijn.

Ik kan me best voorstellen dat een klant zich dan niet serieus genomen voelt. Zeker als die klant keer op keer "verrast wordt" (ik druk me zeer eufemistisch uit nu) door het bedroevende niveau van de internationale verbindingen.

Grootste probleem met wat wel/niet rijdt is dat NS veel besmette werk herplant in de diensten van wel werkende standplaatsen. Van dat besmette werk zijn lijsten gemaakt en dus is het te controleren..Als er vervolgens besmet werk geweigerd wordt, valt er nog meer uit dan al op voothanf op somda gemeld is.

26-08-2022 11:11:40
rolandrail
rolandrail

Voor wie het boeit hier een stukje geachreven door een collega die uitlegd waarom er gestaakt wordt: "Veel berichten over loon.
Toch is dat maar een klein onderdeel van waar voor wordt gestaakt.
Een kleine opsomming.
Werkdruk wordt vreselijk hoog.
NS is van mening dat als we langer doorwerken de ouderenregeling ook wel opgeschoven kan worden, waarbij dan ook nog geldt dat kantoorpersoneel 5 jaar eerder van deze regeling gebruik kan maken dan in de productie (Best wel bizar).
Diensten van 4 uurtjes is ook wel een goed idee. Vooral omdat je dan in twee diensten van de laatste dienst (2:30 thuiskomen) in één dag door kan schuiven naar de vroege dienst (3:00 wekker zetten).
Tegelijk zet dat de deur open naar gebroken diensten. Kun je 2x op een dag op het werk komen, met een paar uurtjes rust ertussen.
Te weinig personeel.
Zelfs een jaar van tevoren verlof aanvragen resulteert zelden in verstrekking daarvan, en eerder hoef je het al helemaal niet te proberen, ook niet later, want dan weet je vrijwel zeker dat er een nee op volgt. En dan heb je aan het eind van het jaar een gesprek waarin men klaagt dat je nog zoveel uren verlof hebt staan.
Dubbele onregelmatigheid die slopend werkt op het lichaam wordt niet als zwaar bestempeld.
We moeten ondanks onze vaak zeer bijzondere diensttijden hier nog flexibeler in worden.
NS vindt het ook leuk als we weer 40 uur gaan werken i.p.v. de 36 die we nu hebben.
Daarnaast wil de NS ook heel graag dat we die 40 uur dan gemiddeld halen op 13 weken. Dat betekent dus dat je heel fijn een aantal weken van 50+uren achter elkaar kan draaien en dan nog een weekje met kortere diensten. Rust? heb je dat nodig dan?
Nu staat deze teller op gemiddelde van 2 weken. Dus na een lange week volgt een korte (Op het rooster dan.... nu nog de praktijk)

Maar dat willen we toch niet? Wij willen gezond de eindstreep halen. Wij willen reizigers veilig vervoeren en uitgerust in de cabine stappen zodat we geen rare fratsen uit gaan halen vanwege de vermoeidheid.
Gezond de eindstreep halen is al lang niet meer vanzelfsprekend.
Het aantal zieken is hoog en stijgt.

Is de NS dan zo slecht? Heb ik een vervelende baan?
Nou iedereen die FB van mij leest weet dat ik er zo niet over denk.

Maar dat willen we dan ook graag zo houden.
Daar hebben we voor gestaakt en staken we nog steeds.
De grens tussen leuk en vervelend is nu ongeveer wel bereikt en NS wil daar maar wat graag overheen. Goed voor de winst en het bedrijf.

Geld is maar een klein onderdeel. Niet iets waarmee ik mijn gezondheid kan kopen.

En als zelfs de CNV gaat staken, de stakingsbereidheid op ruim 95% staat binnen vrijwel alle gelederen van het bedrijf... Dan gaat er echt wel iets meer fout dan een beetje weinig loon."

26-08-2022 11:24:16
john2
john2

Hoe zit het dan met verlof aanvraag voor begrafenissen en huwelijken

Krijg men dit dan direct toegewezen?

Van een neef van mij die ook bij NS werkt of heeft gewerkt, zal nu wel al met pensioen zijn, heb ik eens gehoord dat hij voor uitvaarten een rouwbrief moest tonen aan zijn leidinggevende, of de betreffende overledene wel familie van hem was.

Laatst bewerkt door john2 op 26-08-2022 12:21, reden: Typfout herstelt

26-08-2022 11:39:33
rolandrail
rolandrail

Alleen directe familie, je beste vriend e.d krijg je geen vrij voor.

26-08-2022 11:56:29
jacokran
jacokran

Het is jammer dat er zo de nadruk wordt gelegd op een financieel conflict, terwijl het véél meer is dan dat. Het verhaal van Rolandrail is daarin een goede illustratie.

Het valt mij tegen dat ook de vakbonden daar niet meer aandacht aan besteden.

26-08-2022 12:10:35
pascalgerr
pascalgerr
mren (26-08-2022 08:59:18):

Als NS het weerbericht zou verzorgen, zoud n ze pas zeggen dat het gaat regenen op het moment dat het al uit de lucht valt. Informeer die vragende reiziger gewoon zo goed mogelijk, ook al is niet alles 100% zeker. Mensen moet naar afspraken en willen weten waar ze aan toe zijn.

Niet mee eens. Je kunt de reiziger beter te weinig informeren dan verkeerd. En ja reizigers klagen als er weinig informatie is maar je kunt reizigers beter niet blij maken met een dooie mus want die klap komt nog veel harder aan

26-08-2022 12:30:51
robert5591
robert5591
jacokran (26-08-2022 11:56:29):

Het is jammer dat er zo de nadruk wordt gelegd op een financieel conflict, terwijl het véél meer is dan dat. Het verhaal van Rolandrail is daarin een goede illustratie.

Het valt mij tegen dat ook de vakbonden daar niet meer aandacht aan besteden.

Als ik dat FNV stuk zie dan is het voor de bond een financieel conflict

26-08-2022 13:27:01 1
rob_ehv
rob_ehv
john2 (26-08-2022 11:24:16):

Hoe zit het dan met verlof aanvraag voor begrafenissen en huwelijken

Krijg men dit dan direct toegewezen?

Van een neef van mij die ook bij NS werkt of heeft gewerkt, zal nu wel al met pensioen zijn, heb ik eens gehoord dat hij voor uitvaarten een rouwbrief moest tonen aan zijn leidinggevende, of de betreffende overledene wel familie van hem was.

Ik ben op 22 april 2022 getrouwd met mijn vriendin ( nu vrouw) , ik ben mcn Ehv en mijn vrouw hc in Ehv. We kregen 5 EG (bijzonder verlof dagen) deze heeft NS gegeven. Uiteraard wil je dan nog op huwelijksreis daarna, ja niet dus. Mijn vrouw kreeg 27 en 29 april geen verlof. Uiteindelijk is het gelukt om nu in augustus 2 weken samen te krijgen.

Ik zit in een rooster en mijn vrouw is reserve , de Dienstindeling probeert zoveel mogelijk onze vrije dagen aan elkaar te koppelen. Dit werkt al 3 jaar prima , alleen nu wil standplaats Ehv dat reserve rooster afschaffen omdat als iedereen in een rooster zit ze een betere planning kunnen maken ( volgens hun).

een collega in Eindhoven is vader geworden en heeft de vakbond en al er moeten bijhalen omdat hij z'n vaderschap verlof niet kreeg. Volgens ns had hij dat niet in december aangevraagd bij verlof aanvraag.... ja net of dat kan.

niet iets waar ns iets aan kan doen maar wel meespeelt. Ik heb tussen 2013 en 2021 0 x agressie gehad , in 2022 heb ik nu al 4 meldingen.

Dit soort dingen spelen er steeds en dat is dan ook een van de redenen dat veel mensen weg geen bij ns. Niet omdat ze het werk niet leuk vinden maar alles eromheen.

Laatst bewerkt door rob_ehv op 26-08-2022 17:16

26-08-2022 13:30:48
mren
mren

Van harte gefeliciteerd met je huwelijk, Rob!

Verder toont je reactie een staaltje slecht werkgeverschap. En dat kun je je in tijden dat je medewerkers de alternatieven voor het oprapen hebben gewoon niet permitteren.

26-08-2022 14:31:18
gvttreinen
gvttreinen
treinfan (26-08-2022 09:06:01):

Vooral Bekijk de voorstellen FNV Spoor versus bod NS (PDF) geeft een goed overzicht.

Interessant. Diverse eisen van FNV zijn uiteraard onhaalbaar (50% van weekenden vrij kan alleen als in de weekenden 35% minder personeel nodig is dan doordeweeks). Opvallend ook dat er eisen tussen zitten die vooral voor kantoorpersoneel zeer voordelig zijn. Ik ben benieuwd hoe het dan zit met stakingsbereidheid vanuit de kantoren bij de stakingsdag regio midden.

Als ik het lijstje...euh, lijst zo ziet wordt het nog een hete nazomer!

26-08-2022 18:34:37
Henk1619
Henk1619
treinfan (26-08-2022 09:06:01):
hubertus1 (25-08-2022 22:04:26):

Ik heb een poging gewaagd. Bij de VVMC kan ik niets aan eisen vinden, bij FNV spoor iets meer, maar ook daar houdt het niet over. Ligt ongetwijfeld aan mijn zoekvaardigheden,

Link naar FNV spoor.

Interessant. Diverse eisen van FNV zijn uiteraard onhaalbaar (50% van weekenden vrij kan alleen als in de weekenden 35% minder personeel nodig is dan doordeweeks).

Nou als 35% minder personeel (lees: treinen) voorwaarde is dan zou het vrij simpel te regelen zijn. Het is redelijke bullshit om op zondagochtend zes IC's per uur tussen Asd(z) en Ehv te laten rijden. Dus al moet je de treindienst in het weekend halveren ten opzichte van doordeweeks dan krijg je nog steeds iedereen op zijn bestemming.

26-08-2022 18:55:22 2
Henk1619
Henk1619
Oldskool (26-08-2022 09:19:07):

Weekend om en om is er al gewoon hoor. Voor de mensen die nieuw in dienst komen en na hun opleiding lekker zelfstandig te werk gaan, die zitten ± 3 jaar in een 2 om 1 rooster. Daarna kunnen ze hun voorkeur kenbaar maken en gaan ze, als er plek is in dat rooster, ook om en om werken.

Let wel.. Het grootste deel van de medewerkers heeft hun sociale leven in het weekend. Daar is NS van voornemens dat de nek om te draaien. En dan heb ik het nog niet eens over de medewerkers die een omgangsregeling hebben.

Tsja, als je niet tegen bloed kunt moet je misschien ook niet een baan als chirurg ambieren. Als OV medewerker je sociale leven in het weekend concentreren lijkt me niet echt verstandig en bij een omgangsregeling zou je natuurlijk ook af kunnen spreken dat dat ieder jaar aan de hand van het rooster wordt ingevuld. Ik krijg wel eens het idee dat vakbonden denken dat de werkgever in dienst is van de werknemers.

Los daarvan is het uiteraard een stuk verstandiger als alle partijen een beetje rekening met elkaar houden. Ik noem maar een optie: geef de mensen met een omgangsregeling een mogelijkheid om alleen doordeweeks te werken in ruil voor gebroken diensten om de spitspiek op te vangen. En zo zijn er vast nog wel meer manieren om een win-win situatie te creeeren.

Om nog weer even op de 24/7 ploegendiensten van volcontinue bedrijven terug te komen: dan heb je iedere vijf weken 2 weekenden vrij waarvan je in eentje op zaterdagochtend uit de nachtdienst komt. Aan de andere kant is er een weekend met nachtdiensten waarbij je in principe na een late dienst op vrijdag gewoon je bed in kunt duiken en de hele zaterdag voor je zelf hebt. Op zondag kun je ook prima 's avonds een etentje plannen. Sommige dingen worden dramatischer voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn...

26-08-2022 19:02:43
Oldskool
Oldskool

Blijkbaar heb jij geen sociaal leven, anders kraam je natuurlijk niet zoveel onzin uit als nu. Sorry hoor, maar mijn vrienden, kennissen en familie werken gewoon elke doordeweekse dag. En ook bij hun is er pas tijd in het weekend, wat dus volkomen logisch is.

26-08-2022 19:23:27 8
Henk1619
Henk1619

Juist ja, iedereen die niet mee wil gaan in de aggresieve vakbondsretoriek kraamt onzin uit. Dat geeft wel weer het nivo aan.

Een sociaal leven zit er voor iedereen anders uit en het is nogal ongepast, of beter onbeschoft om dan zo te keer te gaan tegen anderen die blijkbaar niet exact hetzelfde sociaal leven (willen) hebben als jou.

Als jouw vrienden op elke doordeweekse dag werken dan moet je misschien op zoek naar andere vrienden. Of tegen je vrienden vertellen dat ze een andere baan moeten zoeken waarin dat niet het geval is. Of zelf een baan zoeken waarin je alleen maar op doordeweekse dagen werkt. Volgens mij maak je jezelf ongelukkig met de keuzes die je maakt in het leven. Zie het als goed bedoeld advies, doe er wat mee of negeer het maar een ding kan ik je verzekeren: je werkgever gaat dit niet oplossen.

Laatst bewerkt door Henk1619 op 26-08-2022 19:31

26-08-2022 19:44:34 1
brun
brun

Als ik de bijdragen hier nog eens lees, dan valt me op: de meeste NS'ers staken eigenlijk omdat ze hun werk niet fijn vinden. Te onregelmatige diensten, te weinig begrip van de werkgever. Veel overuren draaien, die vervolgens niet als vakantiedagen worden gecompenseerd.

Nu zijn dat zaken die elke werkgever persoonlijk met de werkgever moet oplossen. Je mag er geen staking op baseren. Is helaas zo, juridisch. Dat weet de vakbond ook, daarom is de staking vrijwel volledig gebaseerd op geld.

Maar in die financiële eisen schiet de vakbond weer totaal door. Het begint al met automatische prijscompensatie - hoe komt iemand nog op dat totaal achterhaalde idee?

Hier gaat toch iets mis? De staking verandert niets aan de werkomstandigheden, het financiële gedoe eindigt natuurlijk weer in een compromis, zoals altijd. En daarna heb je een beetje meer geld, maar nog steeds dezelfde werkomstandigheden. Alleen mag je er dan niet meer over klagen, want je hebt immers een beetje meer geld gekregen...

Ik zou als NS'er eens over andere acties nadenken. Ideetje: met 400 conducteurs en machinisten tegelijk een héle goeie en dure advocaat inhuren die de NS voor de rechter sleept om gemaakte overuren in de vorm van verlof te vergoeden. Dat staat jullie toe, het is een recht.

Laatst bewerkt door brun op 26-08-2022 19:48

26-08-2022 19:51:30
thom
thom

Waarom zou je daar niet voor mogen staken?

Het zijn zaken die allemaal in de CAO vastgelegd worden immers.

26-08-2022 20:11:54
Oldskool
Oldskool
Henk1619 (26-08-2022 19:23:27):

Juist ja, iedereen die niet mee wil gaan in de aggresieve vakbondsretoriek kraamt onzin uit. Dat geeft wel weer het nivo aan.

Een sociaal leven zit er voor iedereen anders uit en het is nogal ongepast, of beter onbeschoft om dan zo te keer te gaan tegen anderen die blijkbaar niet exact hetzelfde sociaal leven (willen) hebben als jou.

Als jouw vrienden op elke doordeweekse dag werken dan moet je misschien op zoek naar andere vrienden. Of tegen je vrienden vertellen dat ze een andere baan moeten zoeken waarin dat niet het geval is. Of zelf een baan zoeken waarin je alleen maar op doordeweekse dagen werkt. Volgens mij maak je jezelf ongelukkig met de keuzes die je maakt in het leven. Zie het als goed bedoeld advies, doe er wat mee of negeer het maar een ding kan ik je verzekeren: je werkgever gaat dit niet oplossen.

Beste Henk,

Bedankt voor jouw advies. Niet dat ik er ook maar iets mee ga doen. En ik ben hartstikke gelukkig met een super lieve vrouw en 2 fantastische dochters.

26-08-2022 20:13:39
Oldskool
Oldskool
brun (26-08-2022 19:44:34):

Als ik de bijdragen hier nog eens lees, dan valt me op: de meeste NS'ers staken eigenlijk omdat ze hun werk niet fijn vinden. Te onregelmatige diensten, te weinig begrip van de werkgever. Veel overuren draaien, die vervolgens niet als vakantiedagen worden gecompenseerd.

Nu zijn dat zaken die elke werkgever persoonlijk met de werkgever moet oplossen. Je mag er geen staking op baseren. Is helaas zo, juridisch. Dat weet de vakbond ook, daarom is de staking vrijwel volledig gebaseerd op geld.

Maar in die financiële eisen schiet de vakbond weer totaal door. Het begint al met automatische prijscompensatie - hoe komt iemand nog op dat totaal achterhaalde idee?

Hier gaat toch iets mis? De staking verandert niets aan de werkomstandigheden, het financiële gedoe eindigt natuurlijk weer in een compromis, zoals altijd. En daarna heb je een beetje meer geld, maar nog steeds dezelfde werkomstandigheden. Alleen mag je er dan niet meer over klagen, want je hebt immers een beetje meer geld gekregen...

Ik zou als NS'er eens over andere acties nadenken. Ideetje: met 400 conducteurs en machinisten tegelijk een héle goeie en dure advocaat inhuren die de NS voor de rechter sleept om gemaakte overuren in de vorm van verlof te vergoeden. Dat staat jullie toe, het is een recht.

Toch maar eens beter lezen, Brun. 😉 En het zullen hilarische beelden opleveren, werkgever die met zichzelf in gesprek gaat.

Laatst bewerkt door Oldskool op 26-08-2022 20:15

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

26-08-2022 21:56:43 2
Henk1619
Henk1619
Oldskool (26-08-2022 20:11:54):

Bedankt voor jouw advies. Niet dat ik er ook maar iets mee ga doen. En ik ben hartstikke gelukkig met een super lieve vrouw en 2 fantastische dochters.

Graag gedaan en mooi dat het zo snel heeft geholpen 😉

Laatst bewerkt door Henk1619 op 26-08-2022 21:57

26-08-2022 22:23:32 1
Henk1619
Henk1619
mren (26-08-2022 00:24:57):

Toch snap ik de bijdragen van brun wel. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het Twitteraccount van NS, dat is de meest direct vorm van communicatie die ook voor ons is te lezen (dus geen privechat of telefoongesprek). Zo'n beetje iedere vraag onder het stakingsbericht (dat pas een dag van tevoren geplaatst wordt) gaat over het rijden van specifieke verbindingen. Iedereen wordt met een "dat weten we niet zeker, check de reisplanner kort voor vertrek" met een kluitje het riet in gestuurd. Als je afspraken hebt die dag dan wil je graag weten waar je aan toe bent om tijdig maatregelen te nemen. Als hier op Somda (of treinposities) bijna op treinniveau bekend is wat wel/niet rijdt, kan die informatie ook bij de NS-Twitterdienst bekend zijn.

Ik kan me best voorstellen dat een klant zich dan niet serieus genomen voelt. Zeker als die klant keer op keer "verrast wordt" (ik druk me zeer eufemistisch uit nu) door het bedroevende niveau van de internationale verbindingen.

Als er mensen met uitgeprinte 'reizigersrechten' denken verhaal te moeten komen halen dan werk je zelf in de hand dat een vervoerbedrijf zich gaan indekken en niks gaat toezeggen wat tot schadeclaims kan leiden.

26-08-2022 23:54:11
brun
brun
thom (26-08-2022 19:51:30):

Je geeft het antwoord zelf al.

In de CAO is vastgelegd hoe het met overuren, compensatie etc is geregeld. Als een werkgever zich er in jouw concrete geval niet aan houdt, mag en moet je naar de rechter stappen. Staken mag je niet, dat mag alleen over een nieuwe CAO.

In dit concrete geval: ik geloof niet dat er in de huidige CAO staat dat NS'ers zo moeten werken als hierboven zo vaak wordt beschreven.

Laatst bewerkt door brun op 26-08-2022 23:55

26-08-2022 23:56:59 1
brun
brun
Oldskool (26-08-2022 20:13:39):
brun (26-08-2022 19:44:34):

Toch maar eens beter lezen, Brun. 😉 En het zullen hilarische beelden opleveren, werkgever die met zichzelf in gesprek gaat.

Je hebt gelijk. Tikfoutje. Werknemer met werkgever natuurlijk. Dank. :-)

27-08-2022 11:35:38
thom
thom
brun (26-08-2022 23:54:11):
thom (26-08-2022 19:51:30):

Je geeft het antwoord zelf al.

In de CAO is vastgelegd hoe het met overuren, compensatie etc is geregeld. Als een werkgever zich er in jouw concrete geval niet aan houdt, mag en moet je naar de rechter stappen. Staken mag je niet, dat mag alleen over een nieuwe CAO.

In dit concrete geval: ik geloof niet dat er in de huidige CAO staat dat NS'ers zo moeten werken als hierboven zo vaak wordt beschreven.

Maar niet om het even, men staakt juist omdat de CAO onderhandelingen vastgelopen zijn hé...

27-08-2022 18:14:41
PKP
PKP

De staking regio Noord/West op 29 augustus gaat een grote impact hebben, waarschijnlijk nog vele malen groter dan die van de regio West.

De lijst met besmet werk is maar liefst 3870 regels lang.

27-08-2022 18:34:39
mren
mren

Is één regel één trein? Of één hc-dienst een regel en een mcn-dienst ook een regel?

27-08-2022 19:16:09
treinfan
treinfan
PKP (27-08-2022 18:14:41):

De staking regio Noord/West op 29 augustus gaat een grote impact hebben, waarschijnlijk nog vele malen groter dan die van de regio West.

De lijst met besmet werk is maar liefst 3870 regels lang.

Heeft personeel dat gaat staken al de dienstkaartjes doorgestuurd, of is men bij het opstellen van die lijst ervan uitgegaan dat iedereen staakt?

27-08-2022 20:05:58
cuneo56
cuneo56

Vraag me af of die regels met "besmette" diensten gemaakt zijn op basis van de jaardienst of op basis van de DW'en.

Concreet voor mij,. : Momenteel zullen er door de werkzaamheden rond Ede niet of nauwelijks medewerkers van Arnhem en Nijmegen tussen Driebergen en Den Helder op de 3000 dienst doen, maar in de jaardienst des te meer.

Als Arnhem / Nijmegen opgeroepen wordt te staken a.s. woensdag heb ik op basis jaardienst veel kans op uitval door weigeren "besmet" werk te doen , veel groter dan op basis van de door DW / werkzaamheden aangepaste diensten.

Wil daarom graag mijn kansen op uitvallende treinen kunnen inschatten.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 27-08-2022 20:13

27-08-2022 21:17:50 1
PKP
PKP
cuneo56 (27-08-2022 20:05:58):

Vraag me af of die regels met "besmette" diensten gemaakt zijn op basis van de jaardienst of op basis van de DW'en.

Deze overzichten zijn met als bron het Dagplan gemaakt, anders zouden ze natuurlijk sterk verouderde gegevens bevatten.

27-08-2022 22:17:25
brun
brun

Een paar kranten (AD, Stentor) stellen dat dinsdag een hele zware stakingsdag wordt...

27-08-2022 22:21:48 1
kleine_man
kleine_man
aaron (26-08-2022 10:13:06):

Toen ik laatst in Arnhem aan een conducteur vroeg of hij het poortje wilde openen zodat ik extra uit- en in- hoefde te checken vanwege de werkzaamheden en ik zodoende toch gebruik kon maken van mijn reisrechten, werd mij in zeer duidelijke taal geantwoord dat hij er niet was voor de reisrechten en dat ik niet moest zeiken. Sorry, maar die man gaat staken zodat ik het beter heb krijg als reiziger.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

27-08-2022 22:36:42 3
PKP
PKP

Dus je wilde fraude plegen met je reisrechten, en daar deed de conducteur niet aan mee ? En laat dat nou precies bij zijn functie behoren...

28-08-2022 00:29:44
seinhuis
seinhuis

Welke reisrechten bedoel je?

Volgens mij is het zo dat indien je binnen 35 minuten na het uitchecken weer incheckt dan wordt het gezien als 1 reis.

Tevens is het de officiële instructie van NS om uit te checken en opnieuw in te checken bij TVV.

28-08-2022 01:34:19 1
brun
brun
kleine_man (27-08-2022 22:21:48):
Toen ik laatst in Arnhem aan een conducteur vroeg of hij het poortje wilde openen zodat ik extra uit- en in- hoefde te checken vanwege de werkzaamheden en ik zodoende toch gebruik kon maken van mijn reisrechten, werd mij in zeer duidelijke taal geantwoord dat hij er niet was voor de reisrechten en dat ik niet moest zeiken. Sorry, maar die man gaat staken zodat ik het beter heb krijg als reiziger.

De helft tot driekwart van de Nederlandse conducteurs sluit alleen nog de deuren. Vervoersbewijzen worden niet gecontroleerd, tussen stations zitten ze in de 1e klas en proberen reizigers te ontwijken.

Dat bedoel ik niet als mening - het is een feit dat elke treinreiziger kan waarnemen.

Rond Amsterdam reis je sowieso gratis, als je wilt. Daar controleert letterlijk niemand. Je glipt op Muiderpoort achter iemand anders door de poortjes, je doet op Sloterdijk hetzelfde (op Schiphol zijn er zelfs niet eens poortjes). Er zijn maanden dat ik dat élke werkdag mensen zie doen. No one cares. Niemand controleert.

Misschien komt dat omdat treinpersoneel geen confrontaties meer aan wil gaan. Misschien is het luiheid. Ik weet het niet en verbind er daarom ook geen conclusies aan.

De vraag is wél of dat anders wordt als de stakingen hun resultaat opleveren. Gaan conducteurs vaker hun werk doen als ze de CAO krijgen die ze nu eisen?

Laatst bewerkt door brun op 28-08-2022 08:40

28-08-2022 09:03:29
PKP
PKP

En dan gaan ze door de trein, wil iemand uitgebreid de discussie aan over de stakingen......

28-08-2022 09:07:08 2
brun
brun

Ja nee dat kunnen we niet hebben natuurlijk. De reiziger moet wel gewoon z'n mond houden.

28-08-2022 09:18:07
treinfan
treinfan

Negatieve feedback zorgt voor stabilisatie. Wil je verandering (verbetering), dan is positieve feedback effectief. Help je ook mee simpelweg te zeggen 'fijn om weer de conducteur te zien!' bij een controle? Met z'n allen maken we het verschil om iedereen te motiveren in zijn/haar werk.

28-08-2022 09:26:44 1
brun
brun
treinfan (28-08-2022 09:18:07):

Negatieve feedback zorgt voor stabilisatie. Wil je verandering (verbetering), dan is positieve feedback effectief. Help je ook mee simpelweg te zeggen 'fijn om weer de conducteur te zien!' bij een controle? Met z'n allen maken we het verschil om iedereen te motiveren in zijn/haar werk.

Ik groet conducteurs altijd of zeg bij 't uitstappen tot ziens.

Maar als ik zou zeggen, "Dank u voor de controle"... Dan denkt zo'n conducteur toch: die neemt me in het ootje?

28-08-2022 09:48:17
treinfan
treinfan

Uiteraard, het is maar net hoe je het brengt. Een oprechte, positieve opmerking zal zeker meer effect hebben dan een ingestudeerde opmerking. Een leuke (woord)grap, of gewoon een goede glimlach kan ook al veel helpen. Van mij mag iedereen meedoen, zelfs de reizigers die de hele rit met een telefoon bezig zijn. :-)

28-08-2022 11:08:09
sjoerd
sjoerd

Helemaal mee eens. Ik groet altijd, of ik nu controle krijg of niet, bij in- en uitstappen of zeg zoiets als: prettige dienst; meesters trouwens ook.

Als mensen (ook conducteurs) veelvuldig te maken hebben met rare, stugge lieden (of erger) dan stelt men zich terughoudend op. Niet iedereen heeft van nature de schwung. Hopelijk krijgt dat in opleidingen dus aandacht. En: goed voorbeeld doet goed volgen. Ik moet ook zeggen dat de Amerikaanse, Duitse en Belgische conducteurs (met pet) vaak een prima treingezag uitstralen, en consequenter zijn. Daar staat tegenover dat Nederlandse reizigers zich niet altijd even prettig gedragen, om het zachtjes uit te drukken. De vergelijking met het onderwijs, de middenstand en welke balie dan ook, dringt zich op. De kip of het ei, ik weet het niet.

Laatst terugkomend uit Basel, hadden we juist voor ons eindstation in Nederland de eerste controle van een zeer vrolijke en consequente hc. Daar hebben we het nog over...🙂

28-08-2022 11:16:34 1
phantom
phantom

Suc6 met de telefoon verslaafden van dat ding af te krijgen om iets tegen iemand te zeggen of desnoods alleen een hand op te steken.
Telefoon is 24/7 heiliger en belangrijker dan de buitenwereld,stel je voor dat je daar ook maar 10 seconden niet mee bezig kan zijn,dan ga je dood 😜

28-08-2022 11:50:13
john2
john2

Als ik van een bijzondere rit en geen bijzondere rit een foto of meedere foto's heb gemaakt dan steek ik even een hand ter groet op. Dit is dan tevens voor te bedanken dat ik een foto of foto's heb gemaakt. Van stoomloc cabine personeel krijg ik meestal een opgestoke hand als groet terug.

28-08-2022 12:50:07 1
rolandrail
rolandrail

Maandag 29/8 rijdt er na veiligheidsoverleg tussen de vakbonden en NS gegarandeerd de hele dag een halfuursdienst Utrecht - Schiphol v.v. zonder tussenstops (en aansl. LM naar resp. Hfd en Db) met personeel van niet stakende standplaatsen en met reguliere treinnummers.

Laatst bewerkt door rolandrail op 28-08-2022 17:00

28-08-2022 12:57:28 1
sjoerd
sjoerd

Telefoonverslaving levert ook rust op. Geboeid naar buiten kijken lukt veel mensen niet meer, en als je telefoon met alles erop en eraan je wel kan boeien, prima. Dan kun je nog steeds aardig zijn tegen andere mensen. Zoals bijvoorbeeld de conducteur en de machinist. Of de chauffeur van je bus.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-08-2022 13:34:21
noof
noof
rolandrail (28-08-2022 12:50:07):

Maandag 28/9 rijdt er na veiligheidsoverleg tussen de vakbonden en NS gegarandeerd de hele dag een halfuursdienst Utrecht - Schiphol v.v. zonder tussenstops (en aansl. LM naar resp. Hfd en Db) met personeel van niet stakende standplaatsen en met reguliere treinnummers.

Maandag 29/8 gok ik. ;-) Maar lijkt me verstandig.

28-08-2022 14:22:46
rolandrail
rolandrail

Oeps, hopelijk is het niet nodig zo lang te staken inderdaad ;-)

28-08-2022 17:53:42
kleine_man
kleine_man
seinhuis (28-08-2022 00:29:44):

Volgens mij is het zo dat indien je binnen 35 minuten na het uitchecken weer incheckt dan wordt het gezien als 1 reis.

Tevens is het de officiële instructie van NS om uit te checken en opnieuw in te checken bij TVV.

Ja, probeer dat maar eens een gemiddelde medewerker van de klantservice uit te leggen. Die ziet het toch echt 2 aparte reizen.

Alleen binnen die 35 minuten wordt je instaptarief niet opnieuw afgeschreven.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

28-08-2022 18:18:15
john2
john2

Kan een reiziger een openbaaar vervoer bedrijf zoals de NS, door een rechter laten dagvaarden dat het openbaar vervoer bedrijf zijn reizigers vervoer niet na komt, door dat er door het personeel gestaakt wordt? Met ander woorden heeft hebben de reizigers recht van spreken als bijvoorbeeld door een staking geen openbaar vervoer is en dan een claim indienen, bij het betreffende vervoers bedrijf of desoods via een rechtbank. Door een staking is een openbaar vervoerbedrijf ook in gebreke door geen reizigers te vervoeren. Of nu de stakende personeelsleden wel of niet een argument hebben om te staken.

28-08-2022 18:35:23
kleine_man
kleine_man

Nee, volgens de regels is dit ook voor de NS "overmacht". Maar voor de uitval van treinen zonder vervangend busvervoer (zoals recentelijk in Amersfoort) zou het mogelijk moeten zijn. Het lastige is om aan te tonen dat de NS in gebreke is geweest, ze hebben zich niet gehouden aan artikel 41 uit de concessie, maar als vervolgens alle kosten vergoed worden is dat weer conform. Maar als er wil iemand op staan om een zaak te beginnen, kan die een behoorlijke kans van slagen hebben. Daar ontbreekt het nu een beetje aan.

28-08-2022 19:47:54
cuneo56
cuneo56
kleine_man (28-08-2022 17:53:42):
seinhuis (28-08-2022 00:29:44):

Ja, probeer dat maar eens een gemiddelde medewerker van de klantservice uit te leggen. Die ziet het toch echt 2 aparte reizen.

Alleen binnen die 35 minuten wordt je instaptarief niet opnieuw afgeschreven.

Ik weet ook niet meer hoe het nu precies zit, maar krijg wel als ik soms een reis naar of van Lelystad of zo plan in de NS reisplanner bij een verbinding via Amsterdam-Zuid de opmerking getoond dat het geld bespaart als je niet via de poortjes naar het andere perron daar gaat maar beter de verbinding via de trappen en hal kunt nemen

Kijk hier

28-08-2022 19:55:40
PKP
PKP
sjoerd (28-08-2022 11:08:09):

....... Ik groet altijd, of ik nu controle krijg of niet, bij in- en uitstappen of zeg zoiets als: prettige dienst..........

Vooral in de ruime Randstad is er een "bepaald type reiziger" dat opvallend vaak groet bij het INSTAPPEN naar rijdend personeel. Dat valt gewoon op. Wil je als HC graag wat UVBs uitschrijven, dan is dan het moment daar om na vertrek even te controleren op vervoersbewijzen 😲

28-08-2022 20:58:06
Zabky
Zabky

Hmmm dan moet ik als conducteur toch nog wat bijleren. De mensen die mij vaak groeten zijn vaak de ouderen, pensioengerechtigden.

Jongeren met een valse jongerendagkaart groeten mij veel minder. De groep die ik het vaakst tegen kom zonder geldig vervoersbewijs.

28-08-2022 22:00:54
sjoerd
sjoerd

Ja, interessant. Ik heb - naar eer en geweten - nog nooit zwart gereisd, en groet desondanks altijd, ook in de winkel waar ik niets steel, en bij de tandarts die mij er geen korting voor geeft.

Maar ja, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten...😉

28-08-2022 23:12:10
zigzag
zigzag
john2 (28-08-2022 18:18:15):

Met ander woorden heeft hebben de reizigers recht van spreken als bijvoorbeeld door een staking geen openbaar vervoer is

Dat recht op spreken kan je ook gebruiken richting de vakbonden en personeel. Er is gekozen voor meerdere dagen op een manier staken waarbij reizigers ook meerdere dagen overlast hebben. Men probeert dat te verkopen alsof het ook in het belang van de reizigers is, zonder maar op een manier duidelijk uit te willen leggen welke minder zware maatregelen ook mogelijk waren. Door ook die overweging niet te tonen is het eerder de situatie dat de bonden en personeel weer weinig tot niets op heeft met de reizigers. Waarbij ze ook niet tonen dat deze acties ook maar iets helpen.

Laatst bewerkt door zigzag op 28-08-2022 23:12

29-08-2022 08:10:46
brun
brun
zigzag (28-08-2022 23:12:10):Dat recht op spreken kan je ook gebruiken richting de vakbonden en personeel. Er is gekozen voor meerdere dagen op een manier staken waarbij reizigers ook meerdere dagen overlast hebben. Men probeert dat te verkopen alsof het ook in het belang van de reizigers is, zonder maar op een manier duidelijk uit te willen leggen welke minder zware maatregelen ook mogelijk waren. Door ook die overweging niet te tonen is het eerder de situatie dat de bonden en personeel weer weinig tot niets op heeft met de reizigers. Waarbij ze ook niet tonen dat deze acties ook maar iets helpen.

Je zag hierboven al hoe giftig sommige NS'ers werden toen ik zei dat ik een conducteur ging aanspreken op de staking. Dat toont aan dat die stakers in elk geval totáál geen zin hebben om verantwoording aan een reiziger af te leggen. Sommigen vinden overduidelijk dat reizigers zich er zelfs niet eens mee moeten bemoeien.

Ergens snap ik dat wel, want NS'ers staan overduidelijk zwaar onder druk en zijn opgebrand. Je leest overal dat het niet zozeer om geld gaat, maar om de werkdruk: te weinig pauze, te onregelmatige werktijden, geen verlof. Ja, dan heb je natuurlijk geen puf meer om ook nog eens klagende reizigers te woord te staan. Die maken je boos, dat is een heel menselijke reactie.

Maar ik zie niet in waarom bewust een staking is gekozen (vijfdaags, onvoorspelbaar) die maximale nadelen voor reizigers oplevert. Het had ook anders of minder gekund. Stiptheidsacties, publieksvriendelijke acties, mogelijkheden genoeg.

Als duizend NS'ers voortaan de boel omdraaien en niet langer verlof aanvragen, maar simpelweg hun vakantie meedelen ("dan en dan ben ik op vakantie, passen jullie de planning even aan?"), staat de werkgever een uur later smekend op de voicemail van de vakbond en biedt een oplossing aan.

Maar ja, zoiets durft een vakbond waarschijnlijk niet.

Laatst bewerkt door brun op 29-08-2022 08:14

29-08-2022 08:30:44 1
PKP
PKP

Maar toch zijn de bonden nu gezwicht onder aandringen vanuit NS, door wel treinen naar Schiphol te laten rijden. Laten we dat ook als positief voor de reiziger bekijken.

29-08-2022 09:27:18 2
Oldskool
Oldskool

Je zag hierboven al hoe giftig sommige NS'ers werden toen ik zei dat ik een conducteur ging aanspreken op de staking. Dat toont aan dat die stakers in elk geval totáál geen zin hebben om verantwoording aan een reiziger af te leggen.

Dat de collega's giftig reageerden was vooral door wat jij vertelde over de manier van hoe jij verhaal zou gaan halen, @brun. Als een reiziger bij mij komt, en ook bij vele andere collega's, en vragen gaat stellen, krijgen ze gewoon antwoord hoor. Antwoord, wat dus geen verantwoordelijkheid afleggen is.

29-08-2022 09:44:39
brun
brun
Oldskool (29-08-2022 09:27:18):

Je zag hierboven al hoe giftig sommige NS'ers werden toen ik zei dat ik een conducteur ging aanspreken op de staking. Dat toont aan dat die stakers in elk geval totáál geen zin hebben om verantwoording aan een reiziger af te leggen.

Dat de collega's giftig reageerden was vooral door wat jij vertelde over de manier van hoe jij verhaal zou gaan halen, @brun. Als een reiziger bij mij komt, en ook bij vele andere collega's, en vragen gaat stellen, krijgen ze gewoon antwoord hoor. Antwoord, wat dus geen verantwoordelijkheid afleggen is.

Je laatste bijzin bevestigt dus mijn stelling.

Laatst bewerkt door brun op 29-08-2022 09:45

29-08-2022 10:10:36 1
treinfan
treinfan

Als reiziger heb je geen contract met het personeel. Je hebt een overeenkomst met het bedrijf NS. Wil je verantwoording (waar dan ook over), kan je het best gewoon contact opnemen met de klantenservice van NS.

29-08-2022 11:01:05
Oldskool
Oldskool
brun (29-08-2022 09:44:39):
Oldskool (29-08-2022 09:27:18):

Je laatste bijzin bevestigt dus mijn stelling.

Dat is dan gewoon omdat jij dat vind, dat personeel aan jou verantwoording moet afleggen. En dat, beste @brun, kan je dus op je buik schrijven. Ik zou je keurig netjes te woord staan en uitleggen over het hoe en waarom.

29-08-2022 13:10:49
brun
brun

Prima, Oldskool. Heb de afgelopen dagen een heel interessante inkijk in de gedachtengang van NS-medewerkers gekregen, vooral van conducteurs. Het verrast me hoe snel sommigen hier zich aangevallen voelen en met wat voor autoritaire houding zij een reiziger laten weten dat ie zich niet met de staking moet bemoeien.

Dat maakt een uitspraak als 'we staken ook in het belang van de reiziger' natuurlijk wel tot holle retoriek. Maar dat zij zo.

Laten we 't verder rusten.

29-08-2022 14:57:47
FlowVIRM
FlowVIRM

Als ze morgen staken op Ut dan zouden 800 opgeheven en de 3000 ingekort lijkt mij. Klopt dat?

29-08-2022 16:38:21
treinfan
treinfan

NS doet zelf dus een grote schep bovenop de acties van de vakbonden. Wellicht is men bang dat het OCCR niet genoeg capaciteit zal hebben als daar ook mensen staken?

Het verbaast me vooral dat NS heeft besloten dat zelfs alle internationale treinen (uitgezonderd Eurostar/Thalys) opgeheven zijn, terwijl NS international dus niet staakt.

Laatst bewerkt door treinfan op 29-08-2022 16:38

29-08-2022 16:39:40
GerritJan
GerritJan
FlowVIRM (29-08-2022 14:57:47):

Als ze morgen staken op Ut dan zouden 800 opgeheven en de 3000 ingekort lijkt mij. Klopt dat?

Morgen rijden er door het hele land Geen NS treinen door de staking morgen. Met uitzondering Asdh-Shl en Thaly's + Eurostar. Alle regionale treinen blijven rijden, met uitzondering Alphen aan den Reijn - Gouda

29-08-2022 16:46:15
Ysbergsla
Ysbergsla

Het gaat in dezen met name om de staking bij bijsturing en product control, correct.

29-08-2022 16:49:29 1
marciekemp
marciekemp
Ysbergsla (29-08-2022 16:46:15):

Het gaat in dezen met name om de staking bij bijsturing en product control, correct.

Ja en het was ook een geweldig plan natuurlijk om de bijsturing te centraliseren op het OCCR in Ut, daar plukken ze morgen echt de vruchten van

29-08-2022 16:56:22
geert
geert

Wat is product control?

29-08-2022 16:56:32 1
mren
mren

Product control? Welke marketingfiguur heeft dát nou weer bedacht?

29-08-2022 16:57:29
marciekemp
marciekemp
geert (29-08-2022 16:56:22):

Wat is product control?

Bijsturing organisatie van NS Int

29-08-2022 17:12:20
dennistd
dennistd

Ik zie dat de 7000 (nog) niet opgeheven is. Rijdt die wel of moet dat nog gebeuren?

29-08-2022 17:15:13
henri1972
henri1972

De 7300 en 7400 rijden morgen ook nog tussen Vndc en Ut, ga er van uit dat die er nog uit gaan.

29-08-2022 17:20:45
MetroRET
MetroRET

Men gooit er alles op nummervolgorde uit, gezien de hoeveelheid duurt dit nog wel even.

29-08-2022 17:23:28
Daniel1
Daniel1
marciekemp (29-08-2022 16:49:29):

Ja en het was ook een geweldig plan natuurlijk om de bijsturing te centraliseren op het OCCR in Ut, daar plukken ze morgen echt de vruchten van

Tja, ze kunnen er vandaag ook nog met man en macht voor zorgen dat zo veel mogelijk tot bijvoorbeeld Amf, Ed, Ht, Gd of Asb rijdt.

Dat zelfs een sprinter in Noord- of Zuid-Nederland niet rijdt omdat mcn's en hc's in Ut aan het staken zijn is niet echt verkoopbaar...

29-08-2022 17:33:28
albertjan9
albertjan9

Er staken niet alleen machinisten en hc's morgen maar ook ander (kantoor)personeel wat nodig is om een betrouwbare en veilige dienstregeling te kunnen rijden (wat hierboven ook al genoemd is).

29-08-2022 17:35:33
mren
mren

Ja, de fameuze Veiligheid.

Met "u bent toch niet tegen meer meer Veiligheid?" wordt iedere discussie bij voorbaat geslecht.

29-08-2022 17:53:49
rolandrail
rolandrail
Daniel1 (29-08-2022 17:23:28):
marciekemp (29-08-2022 16:49:29):

Tja, ze kunnen er vandaag ook nog met man en macht voor zorgen dat zo veel mogelijk tot bijvoorbeeld Amf, Ed, Ht, Gd of Asb rijdt.

Nee, dat kan niet zo lang NS bij elke estafettestakingsdag besmet werk herverdeeld onder de niet stakende standplaatsen om vervolgens op die stakinsgdag zelf af te wachten of het personeel van een trein met besmet daar moeite mee heeft of niet en dus vervolgens wel of niet bijgestuurd moet worden.
Alleen als NS er voor zou kiezen het besmette werk te laten voor wat het is kom je een eind in de richting en dan nog heb je niemand op de dag zelf die kan biijsturen vanwege een stremming, agressie enz.

29-08-2022 17:56:29
rolandrail
rolandrail
mren (29-08-2022 17:35:33):

Ja, de fameuze Veiligheid.

Met "u bent toch niet tegen meer meer Veiligheid?" wordt iedere discussie bij voorbaat geslecht.

Het heeft niets met veiligheid te maken, zie mijn antwoord hierboven.
Functies die veiligheid en opvang e.d. in hun werk hebben mogen niet staken, zoals o.a. de plp die o.a. "brandwacht" is.

29-08-2022 18:19:37
geert
geert

Dat geldt dus niet voor de bijsturing, wel veiligheidsfunctie maar toch staken. En gans het radarwerk staat dus morgen stil....

29-08-2022 18:24:27 1
michaben
michaben
rolandrail (29-08-2022 17:53:49):

Nee, dat kan niet zo lang NS bij elke estafettestakingsdag besmet werk herverdeeld onder de niet stakende standplaatsen om vervolgens op die stakinsgdag zelf af te wachten of het personeel van een trein met besmet daar moeite mee heeft of niet en dus vervolgens wel of niet bijgestuurd moet worden.

Makkelijk praten, ik betwijfel of het uberhaupt mogelijk is om tot een werkbare dienstregeling te komen als alle ritten die door de bonden zogenaamd besmet gezien worden eruit gehaald worden. En ik vermoed dat de bonden dit ook weten toen ze kozen voor een estafettestaking, dan moeten ze dat ook accepteren en niet met zelfverzonnen termen als 'besmet werk' de staking groter maken dan deze is.

29-08-2022 18:46:15
brun
brun
michaben (29-08-2022 18:24:27):
Makkelijk praten, ik betwijfel of het uberhaupt mogelijk is om tot een werkbare dienstregeling te komen als alle ritten die door de bonden zogenaamd besmet gezien worden eruit gehaald worden. En ik vermoed dat de bonden dit ook weten toen ze kozen voor een estafettestaking, dan moeten ze dat ook accepteren en niet met zelfverzonnen termen als 'besmet werk' de staking groter maken dan deze is.

Je hebt echt volkomen gelijk.

Dat hele 'besmet werk' is een typische drama-queen-term van een vakbond. Die zichzelf daarmee in het vlees snijdt, want zoals iedereen al zag aankomen, zijn de mooi bedachte regionale stakingen meteen in dagenlange landelijke stakingen veranderd.

Waarmee de bonden dus hun offensief hebben verkwanseld. Want nu kunnen ze niet langer dreigen met 'nog zwaardere acties' - zwaarder dan landelijk kan het immers niet.

En de NS kan achterover leunen en wachten tot het publieke sentiment verandert.

Exáct dezelfde tactiek als DB een jaar geleden met de agressieve machinistenstakingen koos. "Vroeg of laat staken ze hun eigen onderhandelingspositie kapot."

Laatst bewerkt door brun op 29-08-2022 18:48

29-08-2022 18:53:05
geert
geert

Uiteraard en de stakingskas is vanzelf een keer leeg. Nog los van diegene die überhaupt geen lid van een vakbond zijn, die zijn er sowieso wel snel klaar mee

29-08-2022 18:53:22
VIRMm1
VIRMm1

Nog zwaarder staken is zeker wel mogelijk. Ipv 1 dag een week lang staken bijv.

Niet dat dat wenselijk is overigens...

29-08-2022 19:02:40
treinfan
treinfan
geert (29-08-2022 18:19:37):

Dat geldt dus niet voor de bijsturing, wel veiligheidsfunctie maar toch staken. En gans het radarwerk staat dus morgen stil....

En treinpersoneel is de eerste lijn om te zorgen dat reizigers in een trein veilig zijn.

29-08-2022 19:03:48
PKP
PKP

Of twee weken...

Zeer gunstig voor de bonden, relatief weinig stakingsgeld uitgeven, en nu toch een landelijke staking.

29-08-2022 19:19:24
marciekemp
marciekemp
brun (29-08-2022 18:46:15):
michaben (29-08-2022 18:24:27):

Je hebt echt volkomen gelijk.

Dat hele 'besmet werk' is een typische drama-queen-term van een vakbond. Die zichzelf daarmee in het vlees snijdt, want zoals iedereen al zag aankomen, zijn de mooi bedachte regionale stakingen meteen in dagenlange landelijke stakingen veranderd.

Waarmee de bonden dus hun offensief hebben verkwanseld. Want nu kunnen ze niet langer dreigen met 'nog zwaardere acties' - zwaarder dan landelijk kan het immers niet.

En de NS kan achterover leunen en wachten tot het publieke sentiment verandert.

Exáct dezelfde tactiek als DB een jaar geleden met de agressieve machinistenstakingen koos. "Vroeg of laat staken ze hun eigen onderhandelingspositie kapot."

Ik denk juist dat de keuze van NS zelf om morgen het treinverkeer in het hele land plat te leggen koren op de molen van de bonden is, want NS heeft koste wat kost het centraliseren van de bijsturing er door gedrukt, en krijgt mede daardoor nu de deksel op de neus morgen.

Als de bijsturing personeel en materieel nu nog gewoon op de RBC's in Asd, Rtd, Ehv, Ut en Zl hadden gezeten had je morgen het land niet compleet plat hoeven te gooien omdat je dan bepaalde regio's had gehad waar er niet gestaakt werd bij bijsturing.

29-08-2022 19:26:46 2
DjDaan111
DjDaan111

Hoe kan het gebeuren dat zoiets groots pas de dag vantevoren om half 5 bekend wordt? Als de bijsturing blijkbaar zo belangrijk is voor het garanderen van een dienstregeling moet dat toch veel eerder bekend zijn dan vanmiddag?

29-08-2022 19:42:27
rolandrail
rolandrail
geert (29-08-2022 18:19:37):

Bijsturing is geen veiligheidsfunctie. Wél ia dat het geval met een aantal andere functies op het OCCR.

Laatst bewerkt door rolandrail op 29-08-2022 19:43

29-08-2022 20:19:57
brun
brun
marciekemp (29-08-2022 19:19:24):

Ik denk juist dat de keuze van NS zelf om morgen het treinverkeer in het hele land plat te leggen koren op de molen van de bonden is, want NS heeft koste wat kost het centraliseren van de bijsturing er door gedrukt, en krijgt mede daardoor nu de deksel op de neus morgen.

Als de bijsturing personeel en materieel nu nog gewoon op de RBC's in Asd, Rtd, Ehv, Ut en Zl hadden gezeten had je morgen het land niet compleet plat hoeven te gooien omdat je dan bepaalde regio's had gehad waar er niet gestaakt werd bij bijsturing.

Deksel op de neus? Welk deksel? :-)

Alles ligt plat en de NS hoeft alleen de staking als reden aan te voeren. Buiten de spoorwegwereld interesseert zich vrijwel niemand voor interne zaken als bijsturing, centralisering enzovoort. De reizigers niet, de media al helemaal niet. Die zien vanaf nu alleen: spoorwegmensen staken, alles ligt plat.

En zelfs áls iemand zich ervoor interesseert, zegt de NS: "Tja, de bonden wisten heel goed dat alles in Utrecht is gecentraliseerd, ze wisten dat een regionale staking direct landelijke uitwerking heeft." En daar heeft de NS nog gelijk in ook.

Heb het een week of twee al gezegd: vakbonden begrijpen helemaal niets van PR.

Daarom kan de NS vanaf vandaag de slachtofferrol spelen en die bij élke volgende staking benadrukken.

Laatst bewerkt door brun op 29-08-2022 20:21

29-08-2022 20:44:54
Muizeneus
Muizeneus

en de bonden weten nu dat ze maar een paar machinisten en HC's uit de stakingskas hoeven te betalen en toch het hele land daarmee lam kunnen leggen...

29-08-2022 21:47:36
mfwv
mfwv

Muizeneus, je bedoelt die enkele tientallen mensen die opgeleid zijn om de bijsturing te bemannen. Zolang die staken rijdt er zo goed als niks. Dat kunnen de stakingskassen wel even volhouden.

En het overnemen ervan door anderen kan je als besmet werk typeren

Laatst bewerkt door mfwv op 29-08-2022 21:52