Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
12-09-2022 21:19:35 1
Henk1619
Henk1619

Uiteraard krijg je een hand vol grensgevallen, je mag niet verwachten dat het aantal reizigers zich exact laat delen door treinen op de maximale lengte. Maar dat zijn de uitzonderingen die hier zoals gebruikelijk gelijk weer tot de norm worden verheven. Kijk eens goed rond na de spits, een groot deel van de treinen rijdt om minimale lengte nog niet eens vol rond.

Het OV bestaat niet om zo veel mogelijk belastinggeld te verspillen, hoewel sommigen dat blijkbaar wel als een natte droom beschouwen.

 

12-09-2022 23:18:18
DDZ7504
DDZ7504

Maar is jouw voorstel dan echt om buiten de spits om dan helemaal niet meer te rijden?

 

12-09-2022 23:19:06
Frontier
Frontier

Uursdiensten zou op tal van trajecten al zéér royaal zijn buiten de spits.

 

12-09-2022 23:29:13 1
DDZ7504
DDZ7504

Qua capaciteit ja, maar je bezorgt de helft van de reizigers op zo'n traject dan +30 en een groot deel daarvan waarschijnlijk +60 omdat regionaal OV nog steeds ingericht is op die halfuursdienst.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-09-2022 18:17:50
kleine_man
kleine_man
Quote
Henk1619 (12-09-2022 21:19:35):

Uiteraard krijg je een hand vol grensgevallen, je mag niet verwachten dat het aantal reizigers zich exact laat delen door treinen op de maximale lengte. Maar dat zijn de uitzonderingen die hier zoals gebruikelijk gelijk weer tot de norm worden verheven. Kijk eens goed rond na de spits, een groot deel van de treinen rijdt om minimale lengte nog niet eens vol rond.

Het OV bestaat niet om zo veel mogelijk belastinggeld te verspillen, hoewel sommigen dat blijkbaar wel als een natte droom beschouwen.


Geweldig idee!! ๐Ÿ˜ƒ Maar dan moeten we ook elke auto die niet volledig gevuld is van de weg weren. Dat zou pas een hoop opleveren cool

Maar goed, gaat de conducteur nu ook bijna 10% meer zichtbaar aanwezig zijn? Of 10% minder klagend zijn? Of 10% meer klantgerichter? O Nee, de NS is nog steeds een slechte werkgever en dat rechtvaardigt dus nog steeds in de cabine zitten voor 10% meer geld.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-09-2022 19:44:21
Henk1619
Henk1619
Quote
kleine_man (13-09-2022 18:17:50):

Geweldig idee!! ๐Ÿ˜ƒ Maar dan moeten we ook elke auto die niet volledig gevuld is van de weg weren. Dat zou pas een hoop opleveren cool

Het verschil is dat zoiets tot minder inkomsten zou leiden terwijl halflege treinen geld kosten. Drie keer raden ook waar de carpoolmaatjes vandaan komen als je lege auto's zou gaan weren...

 

13-09-2022 19:50:10
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (12-09-2022 23:29:13):

Qua capaciteit ja, maar je bezorgt de helft van de reizigers op zo'n traject dan +30 en een groot deel daarvan waarschijnlijk +60 omdat regionaal OV nog steeds ingericht is op die halfuursdienst.


Zolang de resterende treinen niet langzamer gaan rijden levert dat niemand ook maar een seconde vertraging op. En als het regionale OV ieder half uur rijdt dan neem je gewoon de bus die aansluit op de trein dus wat is het probleem?

 

13-09-2022 20:00:47
DDZ7504
DDZ7504

Het probleem is dat lang niet alle bussen een halfuursdienst rijden, en ook niet meer op de trein aansluiten dan. De ene buslijn sluit aan op de trein van .15, en een andere lijn op de trein van .45, de hele busdienstregeling is gebaseerd op een halfuursdienst van de trein.

 

13-09-2022 20:04:22 1
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (13-09-2022 19:50:10):
Quote
DDZ7504 (12-09-2022 23:29:13):

Qua capaciteit ja, maar je bezorgt de helft van de reizigers op zo'n traject dan +30 en een groot deel daarvan waarschijnlijk +60 omdat regionaal OV nog steeds ingericht is op die halfuursdienst.


Zolang de resterende treinen niet langzamer gaan rijden levert dat niemand ook maar een seconde vertraging op. En als het regionale OV ieder half uur rijdt dan neem je gewoon de bus die aansluit op de trein dus wat is het probleem?


grapjas

 

13-09-2022 20:08:36
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (12-09-2022 23:18:18):

Maar is jouw voorstel dan echt om buiten de spits om dan helemaal niet meer te rijden?


Dat heb je mij niet horen zeggen. En dat zal ook wel loslopen. Al voor corona reden buiten de spits in het oosten IC's met 1 ICM3 of ICM4. Met in het ene uur een IC Berlin en in het andere uur een (langere) IC naar Es heb je al riant meer capaciteit dan nodig. Ook op de Oude Lijn ga je niet snel een gat zien tussen de spitsen. Daarentegen is het niet uit te leggen dat je nu ieder half uur een stoptrein laat rijden tussen Rsd en Ddr waarin slechts een hand vol reizigers zitten.

Zie het vooral als een richting waarin je zou moeten denken om de problemen te lijf te gaan. Er is geen noodzaak om met half lege treinen te rijden dus daarin kun je snoeien indien nodig. En natuurlijk ga je er niet aan ontkomen om ook treinen te rijden die niet vol zitten. Zolang er niet een groot opstelterrein in Rhn wordt gebouwd zul je in de spits nu eenmaal vast zitten aan treinen die in een richting bijna uitgestorven zijn. Evenzo hoopt het personeel en materieel zich op op punten waar iedereen naar toe onderweg is dus dat stelt ook grenzen aan wat je kunt doen.

Als je naar minder nachtdiensten toe wilt dan zul je het reinigen en inspecteren van materieel naar tussen de spitsen moeten verschuiven, inclusief bijbehorend personeel. Met het uitdunnen van treindiensten op rustige momenten bespaar je ook een hoop diensten die bestaat uit het voorbrengen van versterkingsstelletjes. Daarnaast ontlast je ook de bijsturing aangezien dat versterkingscircus dagelijks de soep in loopt door verstoringen in de treindienst en/of problemen bij het combineren en splitsen.

 

13-09-2022 23:23:08 2
JOver
JOver
Quote
Henk1619 (13-09-2022 20:08:36):
Quote
DDZ7504 (12-09-2022 23:18:18):

Maar is jouw voorstel dan echt om buiten de spits om dan helemaal niet meer te rijden?


Dat heb je mij niet horen zeggen. En dat zal ook wel loslopen. Al voor corona reden buiten de spits in het oosten IC's met 1 ICM3 of ICM4. Met in het ene uur een IC Berlin en in het andere uur een (langere) IC naar Es heb je al riant meer capaciteit dan nodig. Ook op de Oude Lijn ga je niet snel een gat zien tussen de spitsen. Daarentegen is het niet uit te leggen dat je nu ieder half uur een stoptrein laat rijden tussen Rsd en Ddr waarin slechts een hand vol reizigers zitten.

Zie het vooral als een richting waarin je zou moeten denken om de problemen te lijf te gaan. Er is geen noodzaak om met half lege treinen te rijden dus daarin kun je snoeien indien nodig. En natuurlijk ga je er niet aan ontkomen om ook treinen te rijden die niet vol zitten. Zolang er niet een groot opstelterrein in Rhn wordt gebouwd zul je in de spits nu eenmaal vast zitten aan treinen die in een richting bijna uitgestorven zijn. Evenzo hoopt het personeel en materieel zich op op punten waar iedereen naar toe onderweg is dus dat stelt ook grenzen aan wat je kunt doen.

Als je naar minder nachtdiensten toe wilt dan zul je het reinigen en inspecteren van materieel naar tussen de spitsen moeten verschuiven, inclusief bijbehorend personeel. Met het uitdunnen van treindiensten op rustige momenten bespaar je ook een hoop diensten die bestaat uit het voorbrengen van versterkingsstelletjes. Daarnaast ontlast je ook de bijsturing aangezien dat versterkingscircus dagelijks de soep in loopt door verstoringen in de treindienst en/of problemen bij het combineren en splitsen.


Het is maar goed dat er bijna overal minimaal elk half uur een trein rijdt. Ook al zijn ze buitenom de spits en buiten de Randstad haast leeg, ze besparen wel weer autoritten. Als mensen weten dat ze buitenom de spits geen gebruik meer kunnen maken van de trein, zal het meerendeel gewoon de auto pakken, zelfs in de spits. Dit onder het mom van bijvoorbeeld "ik wil wel naar <vul in> kunnen, mocht het nodig zijn", wat de trein (en breder, het OV) naar mijn mening goed doet. Afijn, vervolgens zorgen die extra auto's op de baan er weer voor dat de wegen dichtslibben en je een spits krijgt die veel langer duurt dan nodig (of zelfs een permanente zoals in Amerikaanse steden gebeurt). Naar je bestemming kom je heus wel, maar reken daar gerust 'reistijd + 2 uur' voor of zoiets. Wegverbreding is slechts een doekje voor het bloeden - je creëert hierdoor slechts vraag die er anders nooit was geweest en binnen mum van tijd kun je weer verbreden tot je een asfaltwoestijn krijgt.

Omdat reizigers wegblijven uit de spitstrein, zullen die treinen, afgaande op jouw bericht, ook uiteindelijk als onrendabel gemarkeerd worden en kunnen ze geschrapt worden. Zo kun je doorgaan tot er vierbaansspoor ligt, veel overbodig gemaakt spoorwegmateriaal staat en grote stations staan zoals Rtd en Asd, waar niets behalve goederen doorheen gaan en zo af en toe een museumtrein. In het slechtste geval wordt dat allemaal gesloopt. Tegen de tijd dat men het 'briljante idee' krijgt om er weer gebruik van te maken om wegen te ontlasten, krijg je nooit de infrastructuur terug die het eens was, met zoals nu stations relatief dichtbij centra en andere goedliggende punten, bijvoorbeeld midden in woonwijken.

Die handvol reizigers in een trein die onrendabel rijdt, lijkt mij betere besteding van geld dan vanalles op asfalt en dat tot in den treure verbreden of weet ik wat voor capriolen daarmee uithalen (een tiental(?) jaar geleden werd nog iets geopperd over dubbeldekssnelwegen) en wat toch, vroeger of later, zal dichtslibben. Een trein rijdt in de regel in de spits tenminste; dat kun je niet steevast zeggen van auto's. Als onderaan de jaarrekening €0,- winst staat, is dat ook winst. Je hebt immers geen verlies geleden.

 

13-09-2022 23:43:11 3
PKP
PKP

Het gaat er bij Henk1619 natuurlijk, zoals wel vaker, om vooral ruimte te maken voor het goederenvervoer. Als dit niet rechtsom lukt moet het maar linksom. Een flinke uitdunning van de rijdende raampjestreinen is daarbij noodzakelijk, dit keer verpakt in het opheffen van half volle, of half lege raampjestreinen.

Want waarom anders maak je je er zo druk over, terwijl het je werkveld niet is ?

 

14-09-2022 09:09:37
selivio
selivio

Lijkt een beetje op een Amerikaans model wat Henk wil. Alleen een handvol treinen in spitsrichting die dan de hele dag staan te niksen alvorens ze weer in de spits terug rijden en daar weer staan te niksen... Tussendoor is dan het spoor het terrein van goederentreinen(en een paar lange afstands/internationale treinen die dan uiteraard ook weer rekening moeten houden met de goederentreinen).



Laatst bewerkt door selivio op 14-09-2022 09:10
 

14-09-2022 11:05:22
Marco
Marco
Quote
selivio (14-09-2022 09:09:37):

Lijkt een beetje op een Amerikaans model wat Henk wil. Alleen een handvol treinen in spitsrichting die dan de hele dag staan te niksen alvorens ze weer in de spits terug rijden en daar weer staan te niksen... Tussendoor is dan het spoor het terrein van goederentreinen(en een paar lange afstands/internationale treinen die dan uiteraard ook weer rekening moeten houden met de goederentreinen).


Goederenvervoer is daar daadwerkelijk 3-4x zo efficiënt / goedkoop als hier, dus als dat je doel is, moet je zeker naar dat model :)

 

14-09-2022 11:15:59 1
Oldskool
Oldskool
Quote
PKP (13-09-2022 23:43:11):Want waarom anders maak je je er zo druk over, terwijl het je werkveld niet is ?

Niet om het een of ander, maar waar maak jij je dan druk over? In diverse topic's en ook in deze heb je toch elke keer een zeer defensieve pet op als het over NS gaat. Diverse NS-ers hebben hier uitgelegd waar de schoen wringt, maar dat kom jij dan met van die heerlijke oneliners en dooddoeners overheen. Voor Henk zijn die reizigers treinen hinderlijke dingen, zoals dozentreinen dat voor reizigers treinen is.

 

14-09-2022 12:47:31
thom
thom
Quote
Henk1619 (13-09-2022 19:44:21):
Quote
kleine_man (13-09-2022 18:17:50):

Geweldig idee!! ๐Ÿ˜ƒ Maar dan moeten we ook elke auto die niet volledig gevuld is van de weg weren. Dat zou pas een hoop opleveren cool

Het verschil is dat zoiets tot minder inkomsten zou leiden terwijl halflege treinen geld kosten. Drie keer raden ook waar de carpoolmaatjes vandaan komen als je lege auto's zou gaan weren...


Minder auto's is minder wegenbelasting en brandstof accijns naar de overheid, minder treinen is ook minder infra heffing naar de overheid...

 

14-09-2022 12:57:23
Muizeneus
Muizeneus

Alles tussen de spitsen opheffen is natuurlijk onzin, maar lagere frequenties moet prima kunnen. Ik heb het hier al eerder gezegd, kijk naar de landen om ons heen (België, Duitsland), daar werkt men veel meer met spitstreinen. In de spits vergelijkbare frequenties als in NL, daarbuiten veelal uurdiensten of constructies als 1 sneltrein en 1 stoptrein per uur waardoor de belangrijkste stations elk half uur bediend worden.

Maar dan zal eerst de HRN-concessie aangepast moeten worden, want die vereist op ma-vr tot 20:00 dat elk station elk half uur (per richting) bediend moet worden.

 

14-09-2022 14:25:46 1
PKP
PKP
Quote
Oldskool (14-09-2022 11:15:59):

Niet om het een of ander, maar waar maak jij je dan druk over? In diverse topic's en ook in deze heb je toch elke keer een zeer defensieve pet op als het over NS gaat. Diverse NS-ers hebben hier uitgelegd waar de schoen wringt, maar dat kom jij dan met van die heerlijke oneliners en dooddoeners overheen. Voor Henk zijn die reizigers treinen hinderlijke dingen, zoals dozentreinen dat voor reizigers treinen is.

Nou inderdaad, maak mee veel te druk hier, leverd niets op en de echte deskundigen hebben ruim meer kennis van de onderwerpen....๐Ÿ˜‰ Maar ja, kom dan ook pas kijken in de treintjeswereld.....

 

14-09-2022 14:55:13
robert5591
robert5591
Quote
Muizeneus (14-09-2022 12:57:23):

Alles tussen de spitsen opheffen is natuurlijk onzin, maar lagere frequenties moet prima kunnen. Ik heb het hier al eerder gezegd, kijk naar de landen om ons heen (België, Duitsland), daar werkt men veel meer met spitstreinen. In de spits vergelijkbare frequenties als in NL, daarbuiten veelal uurdiensten of constructies als 1 sneltrein en 1 stoptrein per uur waardoor de belangrijkste stations elk half uur bediend worden.

Maar dan zal eerst de HRN-concessie aangepast moeten worden, want die vereist op ma-vr tot 20:00 dat elk station elk half uur (per richting) bediend moet worden.


Het boeiende momenteel is dat juist de weekend reizigers vrijwel allemaal zijn teruggekomen. De dip zit nog steeds in de spits. En om die piekbelasting op te vangen zit daar ook de grootste inzet van personeel en kapitaal. Dus laten we de concessie maar niet aanpassen.

 

14-09-2022 15:16:45
mren
mren
Quote
Marco (14-09-2022 11:05:22):
Quote
selivio (14-09-2022 09:09:37):

Lijkt een beetje op een Amerikaans model wat Henk wil. Alleen een handvol treinen in spitsrichting die dan de hele dag staan te niksen alvorens ze weer in de spits terug rijden en daar weer staan te niksen... Tussendoor is dan het spoor het terrein van goederentreinen(en een paar lange afstands/internationale treinen die dan uiteraard ook weer rekening moeten houden met de goederentreinen).


Goederenvervoer is daar daadwerkelijk 3-4x zo efficiënt / goedkoop als hier, dus als dat je doel is, moet je zeker naar dat model :)


Het scheelt natuurlijk ook dat veel van de Amerikaanse en Canadese sporen eigendom zijn van de grotere goederenvervoerders. Onderhoud en gebruik in één hand is toch vrij efficiënt omdat je dan zelf de infra aanlegt die je nodig hebt, zonder dat je zo'n onafhankelijke boekhouder capaciteitsverdeler hebt.

 

14-09-2022 21:05:28
PKP
PKP

Al iemand van de deskundigen zicht op het stemmen der vakbondsleden over de nieuwe CAO ?

 

14-09-2022 23:00:52
VIRMm1
VIRMm1

Binnekort zijn er (digitale) ledenbijeenkomsten. De stemming (van FNV althans) opent op 23 september en sluit op 10 oktober.

 

15-09-2022 12:23:29
gvttreinen
gvttreinen

Kan het zijn dat bij afwijzing door de leden er na 10 oktober weer acties komen?

 

15-09-2022 13:28:06 1
PKP
PKP

Vanzelfsprekend, hoeft niet, kan wel. Misschien doet NS gelijk een beter bod bij afwijzing. Wat ik zo in de eerste klasse opving was nou niet alom tevredenheid, omdat het nog geeneens de immense inflatie compenseert. Van de bruto E 1000,- profiteert de belastingdienst voor ongeveer de helft. Maar misschien zien de deskundigen dit anders...

 

15-09-2022 13:32:51 1
mren
mren

100% inflatiecorrectie is dom.

En iedereen met een andere mening als de jouwe op denigrerende wijze met "de experts" aanspreken nodigt niet uit tot reageren.



Laatst bewerkt door mren op 15-09-2022 14:08
 

15-09-2022 14:02:39
Muizeneus
Muizeneus
Quote
PKP (15-09-2022 13:28:06):

Vanzelfsprekend, hoeft niet, kan wel. Misschien doet NS gelijk een beter bod bij afwijzing. Wat ik zo in de eerste klasse opving was nou niet alom tevredenheid, omdat het nog geeneens de immense inflatie compenseert. Van de bruto E 1000,- profiteert de belastingdienst voor ongeveer de helft. Maar misschien zien de deskundigen dit anders...


Voor de zoveelste keer dan maar: inflatiecompensatie werkt niet

NS moet z'n personeel meer betalen dus het treinkaartje wordt duurder. De bakker en de slager die ook in de trein zitten moeten meer gaan betalen maar willen er niet op achteruit gaan dus maken ze hun brood en vlees duurder. Waarop de machinisten en de conducteurs gaan staken omdat de prijzen van levensmiddelen stijgen. Kansloos dus. Accepteer nou gewoon dat we er momenteel met zn allen even op achteruit gaan, t is maar goed dat niet overal de inflatie gecompenseerd wordt...

 

15-09-2022 16:12:09
gvttreinen
gvttreinen

Ik geloof dat vakbondsleden bij economielessen op school hebben zitten slapen ๐Ÿ˜‰

 

15-09-2022 20:50:13 1
mvschoon
mvschoon

Alleen: waarom zou juist het. NS-personeel deze blijkbaar zo bij de Somda lezers gevreesde loonprijsspiraal moeten verbreken?

 

15-09-2022 21:10:16
pothuize
pothuize

Omdat de NS ongeveer de laatst overgebleven etalage van de FNV is, waar nog "resultaat" getoond kan worden dat het belang van vakbonden bevestigt. Dus is NS de klos: het 'hogere belang' (volgens de vakbondsleer) gaat boven het belang van die ene werkgever.




adriaan
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-09-2022 23:10:57
mvschoon
mvschoon

Dat is nu juist een (volgens mij niet zinnig maar dat terzijde) argument waarom de NS-ers niet voor het 'grotere goed' van het doorbreken van de loonprijsspiraal gaan.

 

16-09-2022 10:18:52
john2
john2
Quote
pothuize (15-09-2022 21:10:16):

Omdat de NS ongeveer de laatst overgebleven etalage van de FNV is, waar nog "resultaat" getoond kan worden dat het belang van vakbonden bevestigt. Dus is NS de klos: het 'hogere belang' (volgens de vakbondsleer) gaat boven het belang van die ene werkgever.


De klant, in dit geval de reiziger, is altijd de klos.

Vanwege de priisvehoging van het treinkaartje.

Het is een visuele spiraal, de produkten worden duurder, dus de werknemers willen ook loonsvehoging en dan weer de produkten weer duurder maken voor de loonsverhoging te betalen.

 

17-09-2022 15:37:07
PKP
PKP
Quote
Henk1619 (12-09-2022 20:32:42):... iedereen die nu onmiddelijk naar de opleiding rent zal zich pas over twee jaar machinist mogen noemen.
----------------
Ik wil het haast niet geloven, twee jaar opleiding om machinist te worden. ?


Laatst bewerkt door PKP op 17-09-2022 15:37
 

17-09-2022 15:43:11
Oldskool
Oldskool

Henk heeft nog de oude opleiding in gedachte. LTM1 en LTM 2. De huidige machinisten hebben een kortere opleiding (BLM) zijn wel beperkt inzetbaar qua wegbekendheid.

 

17-09-2022 23:53:49
rob_ehv
rob_ehv

ROC en STC opleiding duurt de mcn opleiding wel weer 2 jaar.

inferne opleiding bij ns duurt korter die is 1 jaar. Als je praktijk examen hebt gehaald ga je 60 dagen dagen blm diensten doen.

dit bestaat uit 50 diensten op blm trajecten. Op standplaats Eindhoven bestaat dit uit diensten met Ehv-hrl/Ehv-mt/Ehv-vl/Ehv-tbu/Ehv-nm. En nog 10 rangeer diensten. Heb je dit gehaald ga je trajecten wegleren en daar wegexamen voor doen. In de praktijk betekend dit dat je dus niet na die 60 overal zomaar inzetbaar bent omdat je dit langzaam gaat uitbreiden.



Laatst bewerkt door rob_ehv op 18-09-2022 00:05
 

18-09-2022 10:10:40
PKP
PKP

Qua opleidingstraject zijn het ROC en STC in deze tijden van grote tekorten natuurlijk niet de juiste weg om snel aan nieuwe machinisten te komen........

 

18-09-2022 11:03:17
treinhobby
treinhobby

Bij het ROC kom je terecht na je VMBO/HAVO. Dus in die 2 jaar krijg je ook alle andere vakken die bij het MBO horen.

Dus juist voor jonge aanwas is dit heel geschikt om snel aan mensen te komen. Anders zouden die eerst 2-4 jaar MBO electra oid. moeten gaan doen en dan nog aan de (interne) machinisten opleiding beginnen.

Tuurlijk kan iedereen die al wat ouder is en 'ooit' een MBO/HBO opleiding heeft afgerond en al jaren werkervaring sneller aan de slag als machinist via de interne opleiding.

 

18-09-2022 11:59:00 2
phantom
phantom
Quote
Muizeneus (15-09-2022 14:02:39):
Accepteer nou gewoon dat we er momenteel met zn allen even op achteruit gaan,

Dat mag jij de mensen gaan vertellen die 1st al moesten kiezen tussen het kopen van een pak melk of een pak suiker en nu niet meer hoeven te kiezen.

Je praat hier niet over 1 gezin dat wellicht een gat in de hand heeft en daardoor de boel niet meer kan betalen.
Je praat hier over zoveel mensen en gezinnen van straatarm tot net boven de armoede grens,waarbij die grens steeds meer mensen heeft doen afzakken richting armoede grens.
Simpelweg omdat alles al jaren omhoog gaat,behalve je salaris.

Een "leuk" vraagstuk om mee te eindigen,waarom zijn exact dezelfde boodschappen die je hier koopt,in Frankrijk en Duitsland 50euro goedkoper ?

Waarom betalen wij hier in Nederland standaard zoveel procent meer voor dingen,die elders in omringende landen goedkoper zijn ?

Het betoog: accepteer nou maar dat we er met zn alleen "even" wat op achteruit gaan,dat is een uitspraak passende bij mensen die zelfs nu geld zat hebben en van alle ellende van de afgelopen jaren nagenoeg niks voelen.
Laten we nooit meer "vechten" voor iets wat beter is voor ons,dat is makkelijker voor de regering en je werkgever.
Lekker als een mak schaap naar de .....bank.

Persoonlijk zal ik dat altijd weigeren te doen.
En ongeacht of het zin heeft,we hebben ook rechten,niet alleen maar plichten.
Wat t mij betreft moet er meer/vaker en harder gestaakt worden,in vele takken van sport om kenbaar te maken dat het tijd is dat we meer krijgen van dat waar we recht op hebben.

Ofwel in alle geval een dak boven je hoofd,werk,eigen vervoer en genoeg geld om een redelijk zorgeloos bestaan te mogen hebben,waarbij alles aan het eind v/d maand betaald is zonder problemen.



Laatst bewerkt door phantom op 18-09-2022 12:02
 

18-09-2022 12:02:09
Ysbergsla
Ysbergsla

Een passioneel betoog waarin de genadeloze rol van NS mij persoonlijk enigszins ontgaat.

 

18-09-2022 19:02:36
gvttreinen
gvttreinen

Viva la revolucion! ๐Ÿ˜‰

 

18-09-2022 21:43:25
mren
mren

Nog niet gelezen hier: minister Kaag (aandeelhouder NS) heeft volgens NRC druk gezet op de NS-directie om akkoord te gaan met voorstel bonden én om prijzen niet drastisch te verhogen. Geschatte extra loonkosten bedragen €100 miljoen.

 

18-09-2022 21:56:54
Oldskool
Oldskool

Heb je een linkje?

 

18-09-2022 22:52:45
sjoerd
sjoerd

@phantom: je vraagt nogal wat: een dak, werk, eigen vervoer, genoeg geld...

Dat heeft het grootste deel van onze werknemers ook wel gehad, in ons land dan. Maar wellicht dankzij het feit dat dat elders niet kon, of ten koste van de planeet.

En steeds meer komt boontje om zijn loontje. En zullen we eens moeten nadenken hoe het beter kan in de wereld.

Zoals het nieuws al meldt: de inflatie is al rond de 10%. Wat je aan reserve op je rekening had, is al veel minder waard. En dan kun je wel bij blijven vragen, maar wellicht kunnen we beter een broekriem gaan kopen. Want boontje komt altijd om zijn loontje.

Schiphol was niet alleen vol door gebrek aan personeel. We gaan gewoon, zolang het kan, met zijn allen. De grootbeeld tv's zijn niet aan te slepen. Festivals en horeca juichen. Ja. Nog even. En of het er allemaal eerlijker van wordt? Ik vrees van niet. Eigen hachie eerst.

 

18-09-2022 22:59:39 1
mren
mren
Quote
Oldskool (18-09-2022 21:56:54):

Heb je een linkje?


Ja hoor.

 

18-09-2022 23:09:02
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
mren (18-09-2022 21:43:25):

Nog niet gelezen hier: minister Kaag (aandeelhouder NS) heeft volgens NRC druk gezet op de NS-directie om akkoord te gaan met voorstel bonden én om prijzen niet drastisch te verhogen. Geschatte extra loonkosten bedragen €100 miljoen.


In dit kamerstuk wordt bij antwoord 12 specifiek ontkend dat er "beperkingen opgelegd" zouden zijn.

 

18-09-2022 23:17:33
Dionysusnu
Dionysusnu

Ah, nu de directe bron van NRC gevonden: dit stuk, en dan onderaan pagina 27.

 

19-09-2022 10:00:20 1
PKP
PKP
Quote
sjoerd (18-09-2022 22:52:45):

@phantom: je vraagt nogal wat: een dak, werk, eigen vervoer, genoeg geld...

Dat heeft het grootste deel van onze werknemers ook wel gehad, in ons land dan. Maar wellicht dankzij het feit dat dat elders niet kon, of ten koste van de planeet.

En steeds meer komt boontje om zijn loontje. En zullen we eens moeten nadenken hoe het beter kan in de wereld.

Zoals het nieuws al meldt: de inflatie is al rond de 10%. Wat je aan reserve op je rekening had, is al veel minder waard. En dan kun je wel bij blijven vragen, maar wellicht kunnen we beter een broekriem gaan kopen. Want boontje komt altijd om zijn loontje.

Schiphol was niet alleen vol door gebrek aan personeel. We gaan gewoon, zolang het kan, met zijn allen. De grootbeeld tv's zijn niet aan te slepen. Festivals en horeca juichen. Ja. Nog even. En of het er allemaal eerlijker van wordt? Ik vrees van niet. Eigen hachie eerst.


We leven maar één keer, geniet ervan. Schijnbaar heb jij er geen moeite mee om vele stappen terug te gaan in het doen en laten, de meeste mensen bekijken hun leven positief en vinden het een vanzelfsprekende uitdaging dat het telkens ietsje beter, leuker en royaler wordt. Zo, maar eens een modellokje bestelen, E 320,- Echt compleet onnodig, maar wel leuk ๐Ÿ™‚

 

19-09-2022 13:11:14 1
sjoerd
sjoerd

Maak je over mijn plezier maar geen zorgen, hoor. Dat hangt voor mij niet af van grote uitgaven, al kies ik er soms voor. En: rekening houden met anderen, waar ze ook wonen, kost mij๐Ÿ˜ƒ geen moeite.

 

19-09-2022 13:23:37
phantom
phantom

Ik denk dat het redelijk normaal moet zijn,veel vragen is wat overdreven vind ik.
Volgens mij is het zelfs een soort van grondrecht ,dat je recht hebt op een dak boven je hoofd en afdoende geld om normaal rond te kunnen komen.

Dat dat al een tijd niet meer vanzelfsprekend is omdat sommige minder verdienen dan dat de prijzen stijgen,dat is een ander verhaal.
Overigens wel een triest verhaal.

Vele proberen het volgens mij i.d.d. positief te bekijken,maar als het water al over je lippen staat terwijl je salaris gisteren net gestort is,dan is er niet veel positiefs meer over.

Als men daar iets aan kan doen dmv staken,dan moet men dat doen,ook bij NS.
En of dat dat dan is omdat je in bovenstaande scenario zit,of gewoon iets meer ademruimte wenst in je portemonnee,dat maakt opzich niet heel veel uit,men staakt over het algemeen,omdat men ontevreden is over het salaris wat men krijgt voor de dingen die men voor de werkgever moet doen.
In hoeverre dat fair is,dat laat ik in het midden,want wat de ene afdoende vind in de verhouding werk voor xxx salaris,vind de ander wellicht te karig.

Overigens jouw standaard van mensen die allemaal elk festival afgaan,standaard een tv hebben of kopen zo groot als een muur in huis,of op vakantie gaan naar het buitenland,of uberhaupt vaak op vakantie gaan,is een achterhaald idee.

Het percentage mensen wat aan jouw stereotype nederlander kan voldoen slinkt al vele jaren en zal dat ook blijven doen als de verhoudingen tussen wat je krijgt en wat dingen kosten,zo blijven.of verder verergeren.

Boontje komt om zn loontje ?
Dat zal best,maar veelal komt dat boontje(den haag) bij de armere juist om zn loontje,ipv bij de meer welgestelde in dit land.
(persoonlijk krijg ik de kriebels van die uitspraak,alsof je werkelijk geen idee hebt wat er zich hier afspeelt in dit land,waarbij ik dan maar hoop dat dat zo is,dan valt je vanwege onwetendheid nog weinig te verwijten)

Hoe is mevrouw Kaag overigens van plan druk uit te oefenen op NS,wat voor pressiemiddel zou ze in dr handtas hebben waar NS van zou kunnen schrikken ?

 

19-09-2022 14:28:35
PKP
PKP

Het wordt pas schrikken als de leden der vakbonden het "akkoord" afwijzen. Want het bod lijkt wel bijzonder mooi, maar is het natuurlijk niet.....

 

19-09-2022 17:23:48
michaben
michaben
Quote
phantom (19-09-2022 13:23:37):

Dat dat al een tijd niet meer vanzelfsprekend is omdat sommige minder verdienen dan dat de prijzen stijgen,dat is een ander verhaal.


Minder verdienen dan de prijzen stijgen gaat natuurlijk niet, je kan geen stijging vergelijken met een absoluut getal. En daarbij ging deze discussie over de NS, dat zijn niet de mensen die onder het sociale minimum moeten leven. De mensen die het hardst getroffen worden door de stijgende prijzen verdienen een stuk minder dan het NS personeel en hebben vaak ook een slechtere onderhandelingspositie om een beter loon te krijgen.

 

19-09-2022 19:14:40
PKP
PKP

Opvallend nieuws vandaag, FNV eist vanaf nu 12 procent bij alle nieuwe CAO onderhandelingen.

 

19-09-2022 19:20:06
sjoerd
sjoerd

Het klinkt niet prettig als de lonen minder stijgen dan de prijzen. Maar de afgelopen (vele) jaren zijn de rijken er rijker op geworden en de armen armer, om het maar even eenvoudig en kort te zeggen. En is het dus wel degelijk zo dat de lonen geen gelijke tred hebben gehouden met de prijzen. Onlangs is mede daarom (maar ook om andere redenen) de groep mensen die zich bij voedselbanken mogen melden, vergroot.

De inkomensverdeling is hoe langer hoe schever geworden: meer rijken, meer armen. En daarnaast zijn er velen die hun budget niet kunnen overzien en een totaal verkeerd bestedingspatroon hebben. Ja, dat mag je dan weer zelf weten. Ik wil ook niet eens zeggen wat ik daarvan vind.

Hogere lonen worden altijd doorberekend in weer hogere prijzen. Of het nu in een treinkaartje is, of in een kleinere verpakking van chocola. In tijden van crisis past daarom enige matiging. Daarnaast is er nu nog een tekort aan allerlei personeel op allerlei plekken, maar dat kan in een half jaar snel veranderen in toenemende werkloosheid met de nodige nieuwe problemen. Dat economische mechanisme doorbreken is een illusie.

 

19-09-2022 19:53:24 1
wattman
wattman

Om ook maar een econoom te citeren, vandaag (19/9) in de NRC over de looneisen in het algemeen.

"Toch valt er wat voor te zeggen de rekening voor de torenhoge inflatie dit jaar niet bij werknemers, maar bij werkgevers te leggen, zegt Joop Schippers, hoogleraar arbeidsmarkteconomie aan de Universiteit Utrecht. „Door de gestegen energieprijzen vindt er een nationale verarming plaats. Heel veel bedrijven maken nu forse winsten. Dan is het logisch hen te laten bijdragen aan het opvangen van die verarming.”

 

19-09-2022 20:14:05
mren
mren

Zoals alles is daar ook de nodige nuance bij te geven natuurlijk. Vooral in de energie-intensieve sector (van zinkindustrie tot lokale bakker) is het zeker geen vetpot.

Het lastige is dat de energieprijs wordt berekend over de marginale kosten van een extra kWh. Hierdoor maken producent van kern- en windenergie recordwinsten en producenten van elektriciteit uit gas gaat failliet aan hun landlopende contracten.

Beetje terug naar de discussie: ik hoor veel plannen om de belastingen op arbeid te verlagen en die op vermogen te verhogen. Over het algemeen zou dat een aardig nivellerend effect moeten hebben.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-09-2022 20:21:06
michaben
michaben
Quote
sjoerd (19-09-2022 19:20:06):

De inkomensverdeling is hoe langer hoe schever geworden: meer rijken, meer armen.


Met algehele salariseisen in procenten maak je de verschillen tussen arm en rijk niet kleiner. CAO's zijn er vaak namelijk niet alleen voor het lagere personeel maar ook voor hogere functies. Bij de NS komt de hoogste schaal ook voorbij 3x modaal. Waar een jonge schoonmaker netto met dit CAO akkoord er amper €100 per maand op vooruit gaat, krijgt iemand met een hogere kantoorfunctie dus €400 per maand netto extra.

 

20-09-2022 10:16:23
bacr
bacr
Quote
michaben (19-09-2022 20:21:06):
Quote
sjoerd (19-09-2022 19:20:06):

De inkomensverdeling is hoe langer hoe schever geworden: meer rijken, meer armen.


Met algehele salariseisen in procenten maak je de verschillen tussen arm en rijk niet kleiner. CAO's zijn er vaak namelijk niet alleen voor het lagere personeel maar ook voor hogere functies. Bij de NS komt de hoogste schaal ook voorbij 3x modaal. Waar een jonge schoonmaker netto met dit CAO akkoord er amper €100 per maand op vooruit gaat, krijgt iemand met een hogere kantoorfunctie dus €400 per maand netto extra.


Nou, dat moet dan wel om een hele hoge kantoorfuntie gaan, wanneer zo iemand er bruto in één stap per maand E 800,-- op vooruit gaat. Lees, dit gaat waarschijnlijk maar om een of enkele mensen in de hele organisatie.

 

20-09-2022 15:35:11
MasterE
MasterE

Zo werkt het nu eenmaal met percentages. Dat voorkom je door eenmalige uitkeringen te doen en dat is ook weer niet zaligmakend want je lost structureel niets op.

 

20-09-2022 17:28:53
Marco
Marco
Quote
MasterE (20-09-2022 15:35:11):

Zo werkt het nu eenmaal met percentages. Dat voorkom je door eenmalige uitkeringen te doen en dat is ook weer niet zaligmakend want je lost structureel niets op.


Je kan ook prima een vast bedrag erbij doen per maand. Dan heb je dit ook "opgelost".

Waarbij je wel moet waken dat het salaris compititief blijft met de concurrentie. Anders verlies je mogelijk mensen en daarmee ervaring.

 

01-10-2022 17:23:10
PKP
PKP

De compleet uit de hand lopende inflatie gaat de NS nog een smak geld kosten als de nieuwe CAO wordt goedgekeurd, als ik de daarin opgenomen inflatiecorrectie goed begrijp.

 

01-10-2022 18:53:38
sjoerd
sjoerd

Een loonsverhoging plus een inflatiecorrectie? Dat zou verdere inflatie pas echt in de hand werken. OV-bedrijven werken zich een slag in de rondte om hun kosten door te bereken aan de klant. Op U en mij dus. We komen daardoor en door alle prijsverhogingen alleen maar voor nog hogere lasten te staan.

 

01-10-2022 19:08:27
Oldskool
Oldskool

Het zal wel loslopen. De directeur van de Nederlandsche Bank heeft eergisteren voorspelt dat de piek van de inflatie wel zo'n beetje bereikt is.

 

01-10-2022 20:06:02
VIRMm1
VIRMm1
Quote
PKP (01-10-2022 17:23:10):

De compleet uit de hand lopende inflatie gaat de NS nog een smak geld kosten als de nieuwe CAO wordt goedgekeurd, als ik de daarin opgenomen inflatiecorrectie goed begrijp.


50 euro bruto per 0,1% inflatie boven de 9,9% was het dacht ik. Dat zou betekenen dat (als de 17,1% aangehouden wordt) elke medewerker (bovenop de reeds beloofde 1000 euro bruto) nog eens eenmalig 3600 euro bruto uitgekeerd krijgt, alleen al voor dit jaar. Uitgegaan van een voltijds dienstverband.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 01-10-2022 20:06
 

01-10-2022 20:18:21
PKP
PKP

Zoveel ?



Laatst bewerkt door PKP op 01-10-2022 22:34
 

01-10-2022 20:30:58
sjoerd
sjoerd
Quote
Oldskool (01-10-2022 19:08:27):

Het zal wel loslopen. De directeur van de Nederlandsche Bank heeft eergisteren voorspelt dat de piek van de inflatie wel zo'n beetje bereikt is.


Ja, als de looneisen redelijk blijven; dat weet Klaas Knot ook. Maar niet als de werkgevers overvraagd worden. Want dan gaan zij de hogere loonkosten doorberekenen in hun producten en stijgt de inflatie. Dan wordt je geld dus steeds minder waard, want je krijgt wel meer loon, maar de productkosten gaan mee. Van iedere 1000 euro op je spaarrekening gaat op dit moment al bijna 200 euro koopkracht de prullenbak in.

 

01-10-2022 20:34:32 1
mtlx
mtlx

Die 17,1 gaat alleen over de maand september, terwijl het onderhandelingsakkoord uitgaat van de gehele inflatie over 2022. Als ik het goed uitreken (corrigeer mij alsjeblieft als ik het verkeerd uitreken) zitten we nu met die 17,1% van september op ongeveer 9,8% voor het lopende jaar, dus nog onder de verwachte 9,9 van het CBS.

Alleen dus als de inflatie in oktober, november en december (ruim) boven de 10% uitkomen zal daarmee ook de jaarinflatie boven die 9,9 uit gaan komen en staat er een extra compensatie tegenover.



Laatst bewerkt door mtlx op 01-10-2022 20:37
 

02-10-2022 12:26:38
Zabky
Zabky

Exact! En ze zijn bezig om het inflatiecijfer anders te berekenen, nu heeft het energietarief nog een te hoge invloed op het totale inflatiecijfer. Ze kijken geloof ik naar het voorschot van een variabel contract, terwijl heel veel mensen nog een goedkoop vast contract hebben. Ze gaan de berekening anders doen, waarschijnlijk voor het einde van het jaar. Waardoor het ook nog lager gaat uitvallen.

sowieso is uiteindelijk niemand gebaat bij een hoge inflatie. NS personeel krijgt die inflatiecorrectie eenmaling, dus op de langere termijn zijn ook zij er niet bij gebaat. Het is geen structurele verhoging.

 

02-10-2022 20:10:54 1
kleine_man
kleine_man
Quote
Oldskool (17-09-2022 15:43:11):

Henk heeft nog de oude opleiding in gedachte. LTM1 en LTM 2. De huidige machinisten hebben een kortere opleiding (BLM) zijn wel beperkt inzetbaar qua wegbekendheid.


Ik ving recentelijk een gesprek op, waarbij een vader trots vertelde dat zijn zoon de bovenstaande opleiding afgerond had. De zoon had ook bij de NS gesolliceteerd en was op gesprek geweest. Hoewel het aanbod goed was wilde de zoon niet naar de NS. Het zou er op neerkomen dat hij ongeveer 80% van de opleiding volledig opnieuw moest doen. Dat vond hij een verspilling van zijn tijd.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

02-10-2022 20:59:15 1
Oldskool
Oldskool

80% is wel veel. Ik heb helaas meer van dit soort verhalen gehoord. Erg spijtig.

 

06-10-2022 16:42:59 1
PKP
PKP

80 procent, dat is wel tekenend voor het niveau van de externe opleiding, of stelt NS zulke hoge extra eisen ? Immers de zoon zal dan toch wel een machinistenvergunning hebben ?

Maar je kan ook beveiliger op Schiphol worden, maar liefst 20 procent loonsverhoging meld het FNV vandaag trots.



Laatst bewerkt door PKP op 06-10-2022 16:43
 

06-10-2022 17:01:50 1
mren
mren

20% bovenop een schijntje ontstijgt net de kwalificatie uitbuiting.

 

11-10-2022 10:08:39 1
mtlx
mtlx

De CAO is goedgekeurd door de leden van alle vakbonden. Bij FNV in grote meerderheid, met 81% voor.

 

11-10-2022 10:48:33 1
rob_ehv
rob_ehv

Bij Vvmc heeft 72% ja gestemd

 

11-10-2022 10:53:32 2
PKP
PKP

Mooi, dan zijn die acties waar gigantisch veel reizigers door gedupeerd werden, voorlopig weer voorbij.

En nu maar hopen dat het spoorpersoneel zich niet realiseert dat ze er in de portemonnee amper of niets op vooruit zijn gaan.....

 

11-10-2022 15:59:18
gvttreinen
gvttreinen

Nu maar hopen dat de komende CAO onderhandelingen bij Prorail zo 'soepel' verlopen ๐Ÿ˜‰

 

11-10-2022 16:37:17
aarclay
aarclay

En vergeet Arriva niet.

 

25-11-2022 07:28:56
gvttreinen
gvttreinen

Stakingen bij Prorail afgewend ๐Ÿ˜‰

Heeft niet echt tot onrust geleid maar er is een CAO overeenkomst en die is;

- per 1-1-2023 structurele loonsverhoging van 6 procent met een minimum van 375 euro.

- een eenmalige uitkering van 1350 euro bruto.

- per 1-1-2023 verhoging km-vergoeding

- per 1-1-2023 verhoging pensioenpremie

 

27-03-2023 20:38:42
GerritJan
GerritJan

(geen staking) maar dit topic gaat ook over de cao van NS;

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat vanaf april treinbeveiligers worden in gezet en assisenten die er nu al zijn. Met name, is het avond ploeg van NS erg boos op de NS, NS behoud zich niet aan de cao. Met name, avond diensten. De avond diensten zouden niet weggenomen worden, maar dit gebeurd toch wel. (Vanaf 22:00 is er altijd een 2e man op de trein), door de komst van assistenten en treinbeveiligers, worden de 2e man vaak niet ingezet en er zijn hiervoor niet (extra) conducteurs voor nodig. Hierdoor zijn veel avond diensten die 'vroeg' eindigen en avonddienst mensen die krijgen een dag dienst en lopen ongeveer plus minus, 200 euro per maand mis.

 

28-03-2023 06:49:38 6
VIRMm1
VIRMm1

Oke

 

29-03-2023 11:33:08 1
thom
thom

En volgens mij lost dat het probleem op dat treinen die overdag niet zouden kunnen rijden omdat er geen HC voor beschikbaar zou zijn, maar dat is misschien maar een onbelangrijk detail... ;)

 

29-03-2023 12:28:55
brun
brun

Staat er in de CAO dan dat er een recht op avonddiensten is? Dat verbaast me. Meestal is het omgekeerd en klagen medewerkers juist dat ze te veel avond- of weekenddiensten moeten draaien... Tijdens de laatste stakingen werd er bijvoorbeeld steen en been geklaagd (ook hier) dat treinpersoneel te onregelmatig wordt ingezet en geen normale vrije tijd kan plannen.



Laatst bewerkt door brun op 29-03-2023 12:30
 

29-03-2023 12:47:22
sander14
sander14

Nee, dat staat er niet en dat is ook niet wat er gezegd wordt. Er wordt alleen aangekaart dat door het wegvallen van de zogenoemde "2e mans diensten" op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond, personeel zo'n 200 euro per maand in moet leveren. Diensten na 24u leveren namelijk een leuke toeslag op. Dus als jouw week aflopers in het rooster bij de komende rooster wijziging allemaal diensten worden tot bijvoorbeeld 23u, 23u30, dan mis je op die diensten dus toeslag en kan merk je als het salaris betaald wordt.

 

29-03-2023 12:52:41
brun
brun

Ok, dank, dat begrijp ik. Maar hierboven wordt gesteld dat de NS zich daarmee niet aan de CAO houdt. Dat verbaast me dan, want dan zou er dus in de CAO een recht op zulke tweedemansdiensten moeten staan, toch?

 

29-03-2023 13:28:14
Jorn
Jorn

Hoe ik het begrijp (en ik heb de cao niet gelezen) dan is dat dus inderdaad zo, omdat de medewerkers zich op die avonddiensten niet altijd veilig voelen en dus hebben afgedwongen dat ze die met zn 2en mogen doen zodat ze zich veiliger voelen.

 

29-03-2023 13:59:28 1
rob_ehv
rob_ehv

er staat wel in de cao dat er op bepaalde treinen een 2e man moet volgens mij , maar niet dat je recht hebt op late diensten.

echter heeft ns wel de belofte gedaan dat er geen hinder zou komen voor ns personeel door de instroom van beveiligers.

dit gebeurd nu wel op meerdere punten. Als ik bij mijn vrouw kijk (hc ehv) gaat ze van 6 naar 2 diensten na 2:00 klaar per 12 weken. Dit zijn diensten die normaal financieel leuk opleveren.

Buiten dat zijn veel late diensten ook vervangen voor RES dagen. Dit houd in dat je pas donderdag 16:00 weet wat je op die RES dag de volgende week gaat krijgen. Dit kan dus een vroege dienst zijn om 4:00 beginnen maar ook een late om 20:00 beginnen. Buiten dat sommige dit niet fijn vinden voor privé afspraken kom je bij bijv kinderopvang in de problemen , dit moet bijv een maand van tevoren door gegeven worden. Mijn vrouw gaat nu van 8 RES dagen per 12 weken naar 19 RES dagen per 12 weken.



Laatst bewerkt door rob_ehv op 29-03-2023 14:03
 

29-03-2023 17:09:09
thom
thom
Quote
Jorn (29-03-2023 13:28:14):

Hoe ik het begrijp (en ik heb de cao niet gelezen) dan is dat dus inderdaad zo, omdat de medewerkers zich op die avonddiensten niet altijd veilig voelen en dus hebben afgedwongen dat ze die met zn 2en mogen doen zodat ze zich veiliger voelen.


Waarbij die tweede persoon gewoon wel degelijk gesteld word alleen dan in de vorm van een beveiliger.

Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat de werkgever jou kan inzetten op het moment waarop het hem het beste uitkomt (binnen de lijnen van de CAO), en is een toeslag alleen bedoeld voor het ongemak dat het werken op bepaalde tijden de werknemer opleverd.

 

29-03-2023 17:32:17
Oldskool
Oldskool
Quote
GerritJan (27-03-2023 20:38:42):

(geen staking) maar dit topic gaat ook over de cao van NS;

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat vanaf april treinbeveiligers worden in gezet en assisenten die er nu al zijn. Met name, is het avond ploeg van NS erg boos op de NS, NS behoud zich niet aan de cao. Met name, avond diensten. De avond diensten zouden niet weggenomen worden, maar dit gebeurd toch wel. (Vanaf 22:00 is er altijd een 2e man op de trein), door de komst van assistenten en treinbeveiligers, worden de 2e man vaak niet ingezet en er zijn hiervoor niet (extra) conducteurs voor nodig. Hierdoor zijn veel avond diensten die 'vroeg' eindigen en avonddienst mensen die krijgen een dag dienst en lopen ongeveer plus minus, 200 euro per maand mis.


Jammer dan. Nu is er gezeur over geld, als de hc na 22:00 bij de trein komt en er is geen 2e hc, is het ook gezeur. NS heeft dit tijdelijk prima opgelost dmv opgeleid kantoorpersoneel en beveiligers.

Voor het vreselijke incident op Hfd waar een hc het ziekenhuis in werd getrapt en geslagen was er op donderdag, vrijdag en zaterdag geen eens een 2e man, behalve op Beke treinen. Personeel van Hfd heeft, na uitblijven van acties vanuit Utrecht, het werk neergelegd. Directie is er toen heen geweest, Ingrid Thijssen voorop, om de mensen van Hfd tegemoet te komen.

Nu is er groot tekort aan hc's, treinen bleven staan of gingen leeg weg. En dat is nou net niet de bedoeling.

 

29-03-2023 18:44:18
rob_ehv
rob_ehv

Ah ik neem aan dat we de inkomsten die we missen van jou krijgen , wat een schijt antwoord weer zeg.
Hebben net met veel moeite netto wat er bij gekregen na cao onderhandelingen en nu word er nog veel meer afgehaald.



Laatst bewerkt door rob_ehv op 29-03-2023 18:46
 

29-03-2023 18:46:07
Oldskool
Oldskool

Hoezo schijtantwoord? Het zijn toch de feiten waar "we" het momenteel mee moeten doen?

 

29-03-2023 18:49:35 2
rob_ehv
rob_ehv

NS had beloofd dat er geen nadelige gevolgen zouden zijn. Dat heeft het wel in meerdere vormen. In geld maar ook in rooster technische vormen.
En ja dat geld is voor veel mensen ook belangrijk om rond te komen. Het dan af doen als gezeur vind ik een schijt opmerking net of het over niks gaat.

 

29-03-2023 19:17:04
GerritJan
GerritJan
Quote
Oldskool (29-03-2023 17:32:17):
Quote
GerritJan (27-03-2023 20:38:42):

(geen staking) maar dit topic gaat ook over de cao van NS;

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat vanaf april treinbeveiligers worden in gezet en assisenten die er nu al zijn. Met name, is het avond ploeg van NS erg boos op de NS, NS behoud zich niet aan de cao. Met name, avond diensten. De avond diensten zouden niet weggenomen worden, maar dit gebeurd toch wel. (Vanaf 22:00 is er altijd een 2e man op de trein), door de komst van assistenten en treinbeveiligers, worden de 2e man vaak niet ingezet en er zijn hiervoor niet (extra) conducteurs voor nodig. Hierdoor zijn veel avond diensten die 'vroeg' eindigen en avonddienst mensen die krijgen een dag dienst en lopen ongeveer plus minus, 200 euro per maand mis.


Jammer dan. Nu is er gezeur over geld, als de hc na 22:00 bij de trein komt en er is geen 2e hc, is het ook gezeur. NS heeft dit tijdelijk prima opgelost dmv opgeleid kantoorpersoneel en beveiligers.


2e HC is er voor elkaars veiligheid en de reizigers, waarom zou je dit afschalen door mensen in te zetten die achter je kont aanlopen en niks mogen

 

29-03-2023 19:29:44
Oldskool
Oldskool

Jij mag net zo veel, ook niks. Want jouw collega hc's hebben massaal voor afschaffing van BOA gepleit via de vakbonden. En dat is nu gerealiseerd. Vanaf 01-04-23 moet iedereen z'n boa bevoegdheid ingeleverd hebben.

 

29-03-2023 19:41:05 1
thom
thom
Quote
GerritJan (29-03-2023 19:17:04):
Quote
Oldskool (29-03-2023 17:32:17):
Quote
GerritJan (27-03-2023 20:38:42):

(geen staking) maar dit topic gaat ook over de cao van NS;

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat vanaf april treinbeveiligers worden in gezet en assisenten die er nu al zijn. Met name, is het avond ploeg van NS erg boos op de NS, NS behoud zich niet aan de cao. Met name, avond diensten. De avond diensten zouden niet weggenomen worden, maar dit gebeurd toch wel. (Vanaf 22:00 is er altijd een 2e man op de trein), door de komst van assistenten en treinbeveiligers, worden de 2e man vaak niet ingezet en er zijn hiervoor niet (extra) conducteurs voor nodig. Hierdoor zijn veel avond diensten die 'vroeg' eindigen en avonddienst mensen die krijgen een dag dienst en lopen ongeveer plus minus, 200 euro per maand mis.


Jammer dan. Nu is er gezeur over geld, als de hc na 22:00 bij de trein komt en er is geen 2e hc, is het ook gezeur. NS heeft dit tijdelijk prima opgelost dmv opgeleid kantoorpersoneel en beveiligers.


2e HC is er voor elkaars veiligheid en de reizigers, waarom zou je dit afschalen door mensen in te zetten die achter je kont aanlopen en niks mogen


Het is inderdaad veel beter om overdag gewoon nood gedwongen treinen op te heffen en reizigers lekker achter te laten op de perrons omdat er geen Hc voor handen is, omdat die liever in de avond zit omdat die daar een extraatje voor krijgt...

Wanneer de tweede mans functie ingevuld word met een Hc is dat echt niets veiliger dan dat een beveiliger die taak uitvoert hoor...

Ik kan mij zelfs voorstellen dat die beveiliger de taak nog weleens serieuzer zal nemen dan sommige Hc's dat doen, maar dan zal ik wel tegen een heilig huisje aan schoppen bij je ;)



Laatst bewerkt door thom op 29-03-2023 19:44
 

29-03-2023 20:11:46
GerritJan
GerritJan
Quote
Oldskool (29-03-2023 19:29:44):

Jij mag net zo veel, ook niks. Want jouw collega hc's hebben massaal voor afschaffing van BOA gepleit via de vakbonden. En dat is nu gerealiseerd. Vanaf 01-04-23 moet iedereen z'n boa bevoegdheid ingeleverd hebben.


daar praat ik niet overmee en ga ik me niet in mengen, want het is een half o half , verdeeld ene wilt het wel en ander niet.

 

29-03-2023 20:14:18
GerritJan
GerritJan

2e HC is er voor elkaars veiligheid en de reizigers, waarom zou je dit afschalen door mensen in te zetten die achter je kont aanlopen en niks mogen


Het is inderdaad veel beter om overdag gewoon nood gedwongen treinen op te heffen en reizigers lekker achter te laten op de perrons omdat er geen Hc voor handen is, omdat die liever in de avond zit omdat die daar een extraatje voor krijgt...

Wanneer de tweede mans functie ingevuld word met een Hc is dat echt niets veiliger dan dat een beveiliger die taak uitvoert hoor...

Ik kan mij zelfs voorstellen dat die beveiliger de taak nog weleens serieuzer zal nemen dan sommige Hc's dat doen, maar dan zal ik wel tegen een heilig huisje aan schoppen bij je ;)



Tjah misschien voert de beveiliger de taken niet uit, per persoon verschillend he. Geen aannamens gaan doen en waarom zou je dan tegen 'mijn heilig huisje aan schoppen'?๐Ÿ™‚.

 

29-03-2023 22:14:42
thom
thom

Je reactie spreekt al boekdelen ;)

En misschien moet je ook eens stoppen met bij elk tegen woord te reageren dat een ander geen aannames moet doen, dat doe je zelf ook regelmatig .



Laatst bewerkt door thom op 29-03-2023 22:15
 

30-03-2023 08:28:29 2
brun
brun

Neem me niet kwalijk, maar ik snap het nog steeds niet.

De laatste grote stakingen, waar ik erg veel last van had, werden aan mij als reiziger 'verkocht' met argumenten als: NS'ers willen minder onregelmatige diensten draaien, meer tijd hebben voor een normaal privéleven, meer veiligheid krijgen op de trein, meer collega's willen zodat hun werkdruk niet meer zo hoog is.

Wat dus ook allemaal nodig is, zo blijkt onder meer hieruit: www.treinreiziger.nl

Nu komt de NS precies aan die eisen tegemoet: 's avonds beveiligers als tweede man op de trein, zodat een HC minder vaak onveilige nachtdiensten moet draaien. En zodat er overdag meer mensen beschikbaar zijn.

Vervolgens wordt er steen en been geklaagd omdat die nachtdiensten zo lekker betaalden? Sterker nog, er wordt gezegd dat het personeel woedend is omdat de NS de CAO schendt (wat dus niet zo is).

Ja, wat willen ze eigenlijk?

 

30-03-2023 08:34:44
VIRMm1
VIRMm1

Veel geld, weinig werken en liefst op schappelijke tijden.

Wil niet iedereen dat? ๐Ÿ™‚

 

30-03-2023 09:21:12
sjoerd
sjoerd

Mwah. De meeste werkers (betaald of onbetaald) willen voldoening (omdat ze zien dat hun bijdrage er iets toe doet), een prettige omgeving met prettige mensen (zodat je behoorlijk je werk kunt doen), waardering van de medewerkers inclusief de baas (zodat je er zin in houdt) en waardering van de klant (zodat je de indruk krijgt dat jouw bijdrage er iets toe doet).

Dan heb je er de volgende dag ook weer zin in. De centen aan het eind van de maand zijn mooi meegenomen, maar laten we nu eerst eens kijken dat datgene wat vrijwel niets kost en alleen maar opbrengsten kent.

Ik krijg daarnaast sterk de indruk dat velen helemaal niet meer met geld kunnen omgaan. Ze kopen veel overbodige dingen, willen een wandvullende tv, een dure vliegreis naar Timboektoe en liefst drie honden en katten, inclusief een dure dierenarts. Omdat je daar recht op zou hebben?

 

30-03-2023 09:55:32 2
moderator
Moderator
moderator

Letten we wel even op het taalgebruik en omgangsvormen, en dat we niet teveel offtopic hier gaan?

 

14-12-2023 15:20:31
gvttreinen
gvttreinen

Het is weer zover, CAO onderhandelingen bij NS verlopen stroef en stakingkassen van de bonden zijn blijkbaar goed gevuld dus het is er weer tijd voor.

De Limburger meld