03-08-2022 16:42:22 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
En die jonge mensen welke graag voor geld ipv vrijetijd kiezen, is nu juist ook de groep welke vaak allerlei toeslagen ontvangen. Meer verdienen is in de regel minder toeslag. De F1 zou zomaar de eerste stakingsdag kunnen worden, zo vernam ik van een ingewijde..... Dat zou toch wel chaos zijn.... Laatst bewerkt door moderator op 04-08-2022 10:08, reden: Afgesplitst en titel gewijzigd. |
03-08-2022 16:59:44 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Quote Nou dan zal de burgemeester van Zandvoort en Haarlem via de rechter proberen te verhinderen. Vorige keer was Schiphol in het gelijk gesteld. |
03-08-2022 17:39:39 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Er is helemaal nog geen datum bekent. Koffiekamer geroddel, meer niet. |
03-08-2022 23:34:58 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Quote Niet alleen overigens bij het rijdende personeel,ook walpersoneel heeft een mail ontvangen met het verzoek ATV uren in te leveren tegen een vergoeding |
![]() |
advertentie |
04-08-2022 01:59:19 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote En tevens een blijk dat dat stakende personeel dus ook niets heeft met hun betalende reiziger... |
04-08-2022 08:25:21 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Reizigers moeten rekening houden met minder uitval van treinen door staking |
04-08-2022 10:27:00 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
minder uitval van treinen..? |
04-08-2022 10:31:09 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Uhm, Nieuwspaal is geen oprechte nieuwswebsite maar satire:) Kijk maar naar de artikelen die eronder staan. |
04-08-2022 10:36:28 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Oh hahah ik vond het al raar... Maar mren, wat is de toegevoegde waarde hiervan dan? Laatst bewerkt door MaxBB op 04-08-2022 10:36 |
04-08-2022 10:53:25 2 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Humor, en dat is de smeerolie van nagenoeg alles in het leven, jongeman. |
04-08-2022 10:55:28 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote ๐ |
04-08-2022 10:57:51 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Dit is weer een uitspraak die kant nog wal raakt. Staken is altijd een drukmiddel en treft altijd de klant om zo druk op de directie uit te voeren. |
04-08-2022 11:40:09 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Thom zou staken op een dag dat zijn werkgever geen activiteiten heeft ๐ |
04-08-2022 16:25:49 | ||
---|---|---|
Daniel1
![]() |
Er kan prima gestaakt worden op dagen waarin het óók impact heeft, zoals deze maand. Maar zoals Thom zegt, blijkt uit die uitspraken maar weer dat NS(-personeel) de treinen niet altijd voor de reiziger rijdt...:-) En had diezelfde FNV het niet over het OV als "essentiële sector"? |
04-08-2022 16:30:36 1 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Jij werkt ook alleen voor je klanten? Nee sorry, ik wil als ik niet werk ook wel eens op vakantie oid. En dat kost geld, de inflatie is dit jaar torenhoog. Als we nu niet gaan staken gaan we er minimaal 5 procent op achteruit in koopkracht. Ik vind mijn klanten heel lief (meestal), maar het kan ook te gek worden. |
04-08-2022 16:33:21 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Quote Ah, terug naar de 'Worgwetten' van Abraham Kuyper? Met een beroep op (en ik citeer 'Abraham de Geweldige': Maar wat hier plaats greep was een onbezonnen aanslag op den hoofdfactor voor de levensbeweging der maatschappij; eene onduldbare belemmering, der Overheid aangedaan in de uitoefening van haar functiën; een opofferen van de welvaart van heel een volk aan zucht naar klasseinvloed; een machtsmiddel, nu reeds geschikt gekeurd voor oefening van politieke dwingelandij. |
04-08-2022 18:40:18 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote Ik hoorde laatst een verhaal over buschauffeurs die staakten, waarbij ze alle diensten reden, maar nergens kaartjes controleerden en dus passagiers gratis meenamen. Zo behoud je service voor je klanten, maar heb je ook een vergelijkbaar effect op je werkgever. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 04-08-2022 18:50, reden: Bron toevoegen |
04-08-2022 19:06:15 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Dat is al een paar keer als suggestie naar voren gekomen maar dat is door de rechter verboden een paar jaar geleden. |
04-08-2022 19:58:12 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Logisch, gratis laten reizen is stelen van de werkgever en heeft ook niets met het wettelijke stakingsrecht te maken. |
04-08-2022 20:05:09 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Het is een misverstand dat het verboden is. Geen kaartjes controleren is een vorm van staking omdat je een deel van je werk niet doet. Doordat je een deel van je werk niet doet, hoeft je wergever niet je hele salaris te betalen. Ooit is door de rechter bepaald dat het rond de 50% lag. De vakbond is daar niet blij mee. Immers, de werkgever hoeft minder te betalen, de reiziger merkt er niets van. Alleen de stakingskas wordt leger. Sindsdien is de fabel de wereld in geholpen dat de rechter een verbod heeft gesteld op het niet controleren van kaartjes, maar dat is dus onjuist. |
04-08-2022 20:19:13 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Als dat klopt ben ik verkeerd geïnformeerd. Maar dat zou dan als nog betekenen dat de reiziger gratis reist. De NS minder inkomsten heeft maar ook minder salaris betaald dus uiteindelijk er weinig van merkt. |
04-08-2022 20:21:50 1 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Gratis reizen is echt niet toegestaan. |
04-08-2022 21:31:48 1 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Het mag wel. Zie hier de uitspraak van het Hof in Amsterdam: "Het gaat in dit geding, kort gezegd, om het antwoord op de vraag of de door de bonden in april 2002 georganiseerde collectieve actie Gratis Openbaar Vervoer onrechtmatig jegens VWOV c.s. moet worden geacht. De voorzieningenrechter heeft die vraag ontkennend beantwoord." |
04-08-2022 21:52:38 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Dat is koffietafelpraat. Morgen stellen de vakbonden een ultimatum aan NS. Dat kan bijvoorbeeld een periode van een week zijn waarin NS de tijd krijgt een serieus beter aanbod te doen. Doen ze dat dan moet dat aanbod weer in stemming worden gebracht. Doet NS geen beter aanbod volgt na dat ultimatum een staking en die miet dan eerst nog gepland worden wat niet langer dan een paar dagen hoeft te zijn. Dus voor dat de F1 plaats vind hebben we hopelijk al lang een fatsoenlijke loonsverhoging die voor het eerst sinds plm. 15 jaar eindelijk eens regelijk gelijk is aan de inflatie i.p.v. structureel lager dan de inflatie. En aan de mensen die vinden dat we niet mogen staken: ik wens je een werkgever toe die je gezondheid respecteerd en dat ook benadrukt middels fatsoenlijk en menselijk arbeidsvoorwaarden met een gerechtvaardigd loon. Niemand bij NS staakt om mensen te plagen, we komen op voor onze gezondheid. Laatst bewerkt door rolandrail op 05-08-2022 01:03 |
04-08-2022 22:29:19 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote Precies. Aan jezelf hoef je niet te denken, ook niet aan je eigen (stakings)rechten. Zoiets? |
05-08-2022 00:40:21 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Exact dat, ik vind staken helemaal prima evenals opkomen voor je rechten. Dat reizigers daar overlast van hebben is helaas een onlosmakelijk verbonden feit. Maar om het idee te hebben om juist bewust te willen gaan staken op een dag waar er enorm veel extra reizigers zullen zijn, die compleet buiten de discussie staan tussen personeel en werkgever, vanwege de F1 en die praktisch geen enkel alternatief hebben om die reis te maken en op hun bestemming te komen dat gaat toch echt te ver naar mijn idee... Laatst bewerkt door thom op 05-08-2022 00:41 |
05-08-2022 00:57:14 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Je hebt jezelf uit de tent laten lokken, Thom. Zoals ik al eerder schreef en rolandrail ook al reeds melde, is van een staking tijdens het F1 weekend geen sprake. |
05-08-2022 01:00:26 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Alleen maar goed, dan valt er ook niemand wat kwalijk te nemen gelukkig :) Sowieso leek mij het ookal geen gedachte waar het voltallige rijdend personeel vierkant achter zou staan. |
05-08-2022 09:47:45 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
gezien de gestegen inflatie raakt het iedereen dus mag het hele land gaan staken ๐ |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-08-2022 10:22:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En dan te bedenken dat er grote groepen non-trendvolgers zijn zoals hulpdiensten, zorg en verpleging, onderwijs, pensionado's, en nutsdiensten, die al of niet net zijn gecompenseerd voor wat ze in het verleden soms al 20 jaar niet hebben gekregen, en die nu alweer het nakijken hebben omdat er niets meer in het vat zit. Ik klaag niet hoor, maar soms moet je ook maar eens even pas op de plaats maken. |
05-08-2022 11:11:17 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
M.a.w... NS personeel moet voor het zoveelste jaar op rij maar genoegen nemen met bar weinig? |
05-08-2022 11:15:25 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
OK Sloerd ,helemaal met je eens. We zijn bij het ABP al 12-15 jaar niet meer geindexeerd,;als de lonen omhoog gaan wegens compensatie van de inflatie worden we weer vergeten. Pas deze maand voor het eerst weer een kleine idexatie gehad. Peter |
05-08-2022 11:28:24 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Nee, Sjoerd maakt het punt dat er best veel sectoren zijn waar er maar een (erg) beperkte loonstijging is; en dat diegenen die van hun pensioen genieten (@pjkleton, zie boven) of op een collectieve volksverzekeing of gelijkwaardig zijn aangewezen, al helemaal niet zijn gecompenseerd voor de gestegen kosten. Laatst bewerkt door bacr op 05-08-2022 11:29 |
05-08-2022 11:36:04 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Of niets. Mijn argument is namelijk dat er zovelen zijn die niet gecompenseerd worden, of die net deels gecompenseerd zijn, maar daardoor nu het nakijken hebben. Waarmee niet gezegd is, dat je als sector niet (collectief) voor je belangen mag opkomen. Staken is een recht. Maar overvragen niet. |
05-08-2022 11:43:27 1 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Zoals Sjoerd al zegt; ook NS medewerkers gaan er al jaren op achteruit. En zeer waarschijnlijk gaan we er dit jaar weer op achteruit, want zelfs met staken zit de volledige inflatie er niet in. Maar we staken voor zo min mogelijk achteruitgang. Een keer pas op de plaats maken is een opmerking die niet van toepassing is, dat hebben we namelijk al gedaan in de Coronaperiode, waar we met een absoluut minimum akkoord zijn gegaan. Een cao gaat trouwens niet alleen om geld, een cao gaat ook om betere arbeidsomstandigheden. Betere arbeidsomstandigheden zorgt op termijn voor meer collega's en daar gaat de reiziger ook van profiteren. Een deel van de problemen die nu bij NS spelen kan worden opgelost door een betere cao. Denk onder andere aan de krappe bezetting op de bijsturing; hier moeten gewoon weer meer collega's komen zitten. Laatst bewerkt door Zabky op 05-08-2022 11:45 |
05-08-2022 11:45:02 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Pensioen moet je bij je pensioenfonds zijn, niet bij je werkgever... |
05-08-2022 12:01:40 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Dit ligt iets genuanceerder, maar dat is wat minder voor dit forum. ABP had een te lage dekkingsgraad waardoor men überhaupt niet mocht indexeren. Ze zijn je dus niet vergeten. Volgens jaar zit er meer in het vat, waarschijnlijk heb je dezelfde brief gekregen als ik (al zit ik nog niet aan de ontvangende kant) |
05-08-2022 12:03:11 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Niet helemaal waar: een pensioenfonds is slechts uitvoerder. Je maandelijkse afdracht en het werkgeversdeel hiervan behoort weldegelijk tot de arbeidsvoorwaarden. |
05-08-2022 12:11:43 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Je pensioen wordt bepaald door afspraken tussen je werkgever, de werknemers (eigenlijk dus de vakbonden) en de overheid. De indexatie is gekoppeld aan de dekkingsgraad en de rekenrente. Je pensioenfonds heeft invloed op de dekkingsgraad, de rekenrente wordt door de overheid bepaald. Als de overheid een hele lage rekenrente hanteert, dan kan je nog zo'n hoge dekkingsgraad hebben, er wordt nog steeds niets geïndexeerd. En wees erop voorbereid: over een paar jaar gaat dit concept helemaal op de schop. |
05-08-2022 14:01:45 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Ik zie nog steeds niet welke relatie staken heeft op de indexatie die je pensioenuitvoerder heeft. De dekkingsgraad van het SPF is momenteel 125% dus dikke prima.. |
05-08-2022 14:31:03 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Het SPF bestaat al niet meer sinds 31-12-2020..... Laatst bewerkt door PKP op 05-08-2022 14:31 |
05-08-2022 14:50:32 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Je geeft er een signaal mee af richting de overheid, want zij bepalen de rekenrente, die indexatie (on)mogelijk maakt. |
05-08-2022 15:03:34 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Staken als werknemer van een privaat bedrijf als signaalfunctie richting overheid? Dat is ook wel apart. Overigens hou je met het "gewoonweg" verhogen van de rekenrente jezelf voor de gek. |
05-08-2022 15:04:31 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Even verder denken dan je gewend bent, of haar opvolger. |
05-08-2022 19:43:07 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Maar dat gelijk erbij bedenken en vertellen zet je mede forumgeruiker niet in een daglicht waarbij het lijkt alsof deze de plank mis slaat ;) |
06-08-2022 11:37:01 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Wie was ook al weer die enige aandeelhouder? Het probleem met het concept rekenrente is dat er maar één percentage is dat voor iedereen wordt gehanteerd, ongeacht of je pensioenuitvoerder het super goed doet of juist de kantjes ervan af loopt. Sterker nog, het zijn die laatste, die ervoor zorgen dat de rekenrente zo laag is. Maar, zoals gezegd, gaat het hele pensioenstelsel de komende jaren op de schop: Nu 'spaar' je nog voor een vooraf te voorspellen pensioen. Straks wordt het meer een grote persoonlijke spaar-/beleggingspot en dat wat er op je pensioendatum in zit bepaald wat je pensioen uiteindelijk wordt. |
06-08-2022 12:14:48 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Een aandeelhouder heeft in het Rijnlandse bustuursmodel tamelijk weinig te zeggen over het bedrijf. |
06-08-2022 22:50:50 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Ik bedoelde met het ABP pensioen fonds voorbeeld alleen maar te zeggen dart er groepen mensen zijn ,die maar moeten afwachten wanneer er een verhoging zal komen . Zij kunnen geen vuist maken of dreigen met een staking . Peter |
12-08-2022 17:46:01 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Bonden kondigen acties bij NS aan: Teleurstellende reactie op ultimatum Het ultimatum van de VVMC, gericht aan de directie van NS, liep vandaag om 16.00 uur |
12-08-2022 19:50:38 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
NS dreigt al met juridische acties tegen de vakbonden omdat hun eisen onredelijk zijn. mag niet meer tekst plaatsen dan krijg somda een boete bron: https://www.ad.nl/binnenland/vakbonden-zijn-klaar-voor-spooracties-ns-heeft-niet-voldaan-aan-eisen~a24ebf41/ Laatst bewerkt door chris24 op 12-08-2022 19:51 |
17-08-2022 12:03:45 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Stakingen beginnen woensdag en duren 5 dagen: nos.nl |
17-08-2022 13:19:31 1 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Volgens nu.nl: De aftrap vindt woensdag 24 augustus plaats in de regio Noord. Vrijdag 26 augustus is het de beurt aan regio West. Gevolgd door Noordwest op maandag Midden op dinsdag. Oost en Zuid op woensdag. |
17-08-2022 13:20:27 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Maar gezien de roosters zullen de effecten op alle dagen wel landelijk gevolgen hebben. |
17-08-2022 13:38:53 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Quote Hoe werkt dat precies? Is dat omdat personeel met een standplaats in regio Noord bijvoorbeeld wordt ingepland op een rit naar Gvc en terug? |
![]() |
advertentie |
17-08-2022 13:50:48 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Inderdaad. En dan kun je dus een mcn uit Gn hebben en een hc uit Rtd. Efficiënt op dagen zonder storingen, een drama bij iedere verstoring. Vooral ook omdat je niet weet wie er gaan staken.
Laatst bewerkt door mren op 17-08-2022 13:58 |
17-08-2022 13:54:22 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Quote Ja, verder komt het personeel uit bijvoorbeeld regio noord ook in andere delen van het land. Kortom elke stakingsdag zal landelijk merkbaar zijn. |
17-08-2022 14:00:17 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Diensten, niet de roosters. ๐ |
17-08-2022 14:12:05 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Dus een dienst van een Groninger zou je met een Rotterdammer kunnen wisselen? Zodat er toch treinen naar Gn kunnnen rijden? Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 17-08-2022 14:13 |
17-08-2022 14:17:10 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
En wie neemt het "gat" van de Rotterdammer dan over? Bovendien is er regelgeving omtrent stakingen en één van de aspecten hierin is dat stakingen niet gebroken mogen worden. |
17-08-2022 14:43:45 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Quote Dat zeg je wel zo makkelijk, maar de dienst van een Groningse meester of HC begint en eindigt in Gn. Dat zou betekenen iemand eerst van Rotterdam naar Groningen moet om de dienst over te kunnen nemen. Een deel van de dienst zou natuurlijk wel kunnen, maar dan kom je dan weer mogelijk in de knoei met wat mren aangeeft. Al weet ik niet precies of de bijsturing kan zien of iemand vanwege staking niet aanwezig is of een andere reden (ziekte, gemiste aansluiting/vertraging, etc). |
17-08-2022 14:45:00 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
NS heeft nog bijna een week om de planning aan te passen. Even Solver er over heen, zonder de diensten en treinen uit het betreffende regio (het Noorden in dit geval), en het probleem is opgelost. Het rijdende personeel weet toch niet wie er origineel op een trein behoorde te zitten. |
17-08-2022 16:49:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat breken van de staking zal leiden tot het verhogen van de sfeer onder het peroneel... |
17-08-2022 16:53:50 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Leuk geprobeerd maar dat geweldige Solver gaat je eerste en laatste treinen niet bemensen. |
17-08-2022 17:36:44 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Dat mogen ze dus niet omdat vanuit het technisch/veiligheidsoverleg met NS is afgesproken dat zij informatie over de staking niet verder mogen gebruiken dan voor te nemen veiligheidsmaatregelen. |
17-08-2022 18:14:18 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Limburgs NS personeel staakt 31 augustus. Bron Zo nieuws. En een link van 1Limburg. Laatst bewerkt door john2 op 17-08-2022 18:19, reden: Meer tekst er bij gezet. |
17-08-2022 18:14:41 2 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Een staking mag niet gebroken worden door extern personeel in te huren, maar eigen personeel inzetten om werkzaamheden van stakers over te nemen mag wel volgens een recente uitspraak van de Hoge Raad. Wel zal men hier voorzichtig mee om moeten gaan om te voorkomen dat nog meer personeel het werk neer legt, dus extra diensten inroosteren van andere standplaatsen lijkt me niet gewenst. Maar de roosters aanpassen zodat personeel van de niet-stakende standplaatsen ontvlochten worden van de wel stakende standplaatsen valt niet onder het breken van een staking. |
17-08-2022 18:45:36 2 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Precies, zo is het maar net. En bij alle voorgaande acties van rijdend personeel ook zo gegaan. De werkgever wil dat er gewerkt wordt, en de werkwilligen zijn beschikbaar. Als werkgever doe je daar dus wat mee. Iedere werknemer heeft zo zijn/haar reden om wel of niet aan acties mee te doen. Werknemers zullen dat van elkaar moeten accepteren. |
17-08-2022 18:57:15 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Zeker en diensten herplannen kan dus ook gewoon zolang je maar niet meer mensen inzet dan de planning was. Ongetwijfeld kun je een inschatting maken van de hoeveelheid stakers en dus ook van het aantal diensten wat je wel kunt invullen. En daarmee dus ook een betrouwbare planning te maken met je planningssoftware. Het blokkeren van werk of werkwillenden is verboden, zie ook recente uitspraken van de rechter in een zaak bij PostNL. Dus kun je aan de slag. Impact zal dus wel meevallen, beperkte dienst is er toch al door het perosneelstekort. En iedereen plant vooraf in 'de app' dus niks aan de hand :-) |
17-08-2022 19:41:29 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Iemand die weet hoe de regio indeling werkt ? (Van grote station tot grote station) |
17-08-2022 19:47:04 | ||
---|---|---|
aaron
![]() |
Noord: Zl, Lls, Gn en Lw Oost: Zp, Hgl, Es, Ah en Nm Zuid: Vs, Rsd, Ht, Ehv, Mt en Hrl West: Gvc, Rtd en Ddr Noordwest: Hdr, Amr, Hn, Ekz, Hlm en Asd Midden: Ut, Amf en Hfdo |
17-08-2022 21:00:48 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
![]() |
Quote Dat is echt onzin. De rekenrente is afgeleid van de marktrente en zoals bekend staat die al een aantal jaren ontzettend laag. Nu de marktrente stijgt zal ongetwijfeld de rekenrente ook weer wat gaan stijgen en daarmee stijgt vervolgens de dekkingsgraad van de pensioenfondsen. Dan wordt indexceren makkelijker (of de pensioenpremie kan omlaag). Overigens heeft de overheid uberhaupt niets van doen met de rente (tenzij je in Turkije woont) en is het de ECB die de rente bepaald. Laatst bewerkt door mhlvdijk op 17-08-2022 21:04 |
17-08-2022 21:24:04 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Die regios zijn in feite niet zo heel interresant. Immers rijdend personeel zwerft door het hele land. Dus een trein tussen Rotterdam en Dordrecht kan best door een machinist uit Groningen gereden worden, of de stopper tussen Zwolle en Leeuwarden door een Hagenees. Het actie voeren per regio wordt alleen gedaan omdat dat voor de vakbonden ruim goedkoper is, de stakingskas is anders zo leeg.......๐ |
17-08-2022 22:00:08 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Dus als ik t goed snap dan zou de IC Berlin op de 26e moeten rijden omdat West staakt en ICB standplaats Amsterdam is? (Die dus niet staakt) |
17-08-2022 22:27:16 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Volgens mij overnacht het personeel van de laatste IC Berlijn in Bentheim, benieuwd hoe die zich gaat registreren als stakers. Dan zitten ze de avond erop met vieren in een kamer als die collega's niet staken ๐ฒ |
17-08-2022 22:29:50 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Ze hebben een jaar of 15 á 20 kunnen sparen. Laatst bewerkt door rolandrail op 17-08-2022 22:30 |
18-08-2022 01:36:23 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
En de vakbonden weten natuurlijk als geen ander dat een estafettestaking hoe dan ook landelijke uitstraling gaat hebben. NS zit al kort qua personeel (zie de lengtebeperkingen, langdurig schrappen van hele treinseries, en de opheffingen op dagbasis) en als er een hele regio staakt is dat echt wel op andere plekken te merken. |
18-08-2022 09:01:29 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
De staking snap ik ergens nog wel, wil me er verder ook niet over uitlaten. Maar als reiziger baal ik wel van die verspreiding over de regio's. Want het komt erop neer dat er niet één dag is waarop je er rekening mee kunt houden, maar dat het bijna een week lang een loterij wordt of je trein rijdt. De internationale treinen rijden immers door drie regio's. En zijn sowieso deze zomer onbetrouwbaar, zoals we weten. Nu weet ik helemáál niet meer of en wanneer ik aankom. Met alle solidariteit voor de stakers: had verdorie het hele land gewoon één of twee dagen platgelegd, dan weet iedereen waar ie aan toe is. Nu is het puur reizigertje pesten. Laatst bewerkt door brun op 18-08-2022 09:02 |
18-08-2022 09:17:50 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Quote Dat laatste zal in de weken er na vast wel een aantal keer gaan gebeuren, aangezien het niet in de lijn der verwachting ligt dat NS direct al gaat toegeven. Maar reizigers pesten is het hoe dan ook niet, al het personeel is zich er van bewust dat we hier ook de reiziger mee raken, en geloof mij dat hadden we liever niet gedaan, maar andere opties om NS te laten weten dat het menens is die hebben we niet echt. |
18-08-2022 09:22:06 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Is NS Internationaal niet een eigen bedrijf met eigen arbeidsvoorwaarden? Dan zouden ze wellicht niet mee doen met de stakingen |
18-08-2022 09:36:10 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Mmmh, ho, wacht even. Zo zit het niet. Het is niet zo dat jullie er óók de reiziger mee raken. Jullie raken er in de éérste plaats de reiziger mee, en sterker nog: jullie raken er alléén de reiziger mee. Dat is ook precies jullie bedoeling, het is niet een vervelende bijkomstigheid. Want zo werkt zo'n staking immers; de reizigers zijn het stakingsgereedschap. Zij kunnen niet reizen en dát is het middel waarmee de NS onder druk wordt gezet om tot een beter aanbod te komen. Als treinen altijd leeg zouden rondrijden, zou een staking geen nut hebben, toch? Ik zou het fair vinden als stakers gewoon de ballen hebben om dat ook toe te geven: beste reiziger, wij gebruiken u voor onze doelen. Zoals gezegd, ik voel me op dit moment best solidair. Maar die solidariteit houdt wel op als we de komende maanden telkens wéér stakingen krijgen. Verzin dan gewoon andere acties. Laatst bewerkt door brun op 18-08-2022 09:40 |
18-08-2022 09:49:05 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Welke andere acties vallen er te verzinnen dan, die de reiziger grotendeels buiten schot houden, maar wel een groot effect hebben? |
18-08-2022 09:54:10 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Zet in het hele land de OV chipkaart-poortjes open en kondig aan dat conducteurs wél werken, maar niet controleren zo lang de NS niet toegeeft. Het effect is dat dan wekenlang mensen massaal zwartrijden (en de treinen misschien zelfs bomvol zitten). Dan heeft de NS wél alle kosten, maar geen inkomsten. Het zal wat juridisch gedoe vergen om te kijken hoe dat kan: een conducteur staakt dan immers maar gedeeltelijk, dat kun je ook als werkweigering ipv. staken opvatten. Maar ook vakbonden hebben goede juristen, die passen daar vast wel een mouw aan. |
18-08-2022 09:56:49 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Blokkade ingang HGB IV. |
18-08-2022 10:06:33 | ||
---|---|---|
Kopspoor
![]() |
Quote Ik geloof niet dat dat zoveel effect zal hebben. Ook nu werken de hoofdconducteurs gewoon, maar controle is er toch al amper. En poortjes worden door één druk op de noodknop zo geopend. Dus van deze actie zal de directie niet warm of koud worden. |
18-08-2022 10:13:25 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Leidt NS daarom zoveel verlies omdat iedereen op die noodknop zit te drukken? Laatst bewerkt door mat64Hidde op 18-08-2022 10:16 |
18-08-2022 10:46:33 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
@brun je zegt dat je op dit moment solidair bent, maar zo komt de toon van je bericht niet over. |
18-08-2022 10:51:34 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Toch ben ik het. Ik vind deze staking best gerechtvaardigd en kan me ook vinden in de houding van NS-personeel. Maar ik vind de manier waaróp gestaakt wordt, fout. Telkens een ander regiootje, waardoor in de praktijk niet één dag, maar meteen vijf dagen de boel in 't honderd loopt. Tot nog toe heeft nog geen NS'er me kunnen uitleggen waarom dat zo moet. |
18-08-2022 10:56:05 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Nee, het mag blijkbaar wel, zie de jurisprudentie die sneltram op 4 augustus in dit draadje heeft gepost. Die uitspraak komt in feite hierop neer:
Dat laatste is de kern. De vakbond moet dus de andere 50% van het loon uit de stakingskas betalen, terwijl de treinen wel gewoon blijven rijden. Blijkbaar wil de bond dat niet en kiest voor een volledige staking in plaats van deze publieksvriendelijke actie.
Laatst bewerkt door brun op 18-08-2022 11:03 |
18-08-2022 10:56:48 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
------------------------------------ Veel werknemers zitten krap bij kas, meer specifiek, vele, vele NSers kunnen het zich echt niet veroorloven langdurig te staken, zeker niet als ze zich realiseren hoeveel dat per dag gaat kosten. Je moest eens weten hoeveel NSers loonbeslag hebben..... Veel jongere werknemers lopen nog in hun proeftijd en zie ook niet over het hoofd dat bij NS veel vakbondsleden zijn, maar ook heel veel ongeorganiseerd. Tot slot zijn er nog vele welke uit principe niet staken, al is het maar door ervaringen uit het verleden. Na een weekje actie is de "lol" er wel van af, zeker als het eerste loonstrookje daarna binnenkomt....... De reden dat er per regio gestaakt wordt, zo "goedkoop" mogelijk voor personeel en vakbonden. We zijn hier nu eenmaal niet in Frankrijk, en dat weet de werkgever ook..... Laatst bewerkt door PKP op 18-08-2022 11:00 |
18-08-2022 11:12:03 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja, daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Hoe dan ook is 't voor iedereen beter als werkgever en werknemers het gauw met elkaar eens worden. De machinistenstaking in Duitsland (vorig jaar) was echt een keihard conflict. Juist daardoor bereikten de machinisten uiteindelijk nauwelijks meer dan het oorspronkelijke bod dat ze massaal hadden afgewezen. Simpelweg omdat ze met hun starre houding heel veel steun in de maatschappij verloren. |
18-08-2022 11:33:17 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
PKP Schreef: De reden dat er per regio gestaakt wordt, zo "goedkoop" mogelijk voor personeel en vakbonden. Voor de 2e keer dat je dit zo zegt. Als je de moeite had genomen door even na te vragen waarom er voor een estafette staking is gekozen, kwam je er achter dat er 2 bonden het eerst op deze manier wilde doen en 1 bond wilde meteen alles plat gooien. Estafette staking is dus een compromis. Mocht het niks uithalen, waar het alle schijn van heeft, dan, zohebben de bonden afgesproken, gaat alles plat. |
18-08-2022 11:35:11 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Maar kijk je even over de plas, dus naar de Uk, daar gooiden 400.000 spoormensen het werk neer, voor de 2e keer in korte tijd. En met steun van de maatschappij. |
18-08-2022 11:49:15 1 | ||
---|---|---|
Kopspoor
![]() |
Maar die steun krijg je van het Nederlandse volk niet als spoorwegpersoneel. |
18-08-2022 11:55:59 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ligt aan de eisen die je stelt. Blijkbaar hebben de Britse spoormensen hele redelijke eisen. De Duitse spoorwegmachinisten wilden daarentegen zaken waar lang niet iedereen het mee eens was. Er waren zelfs genoeg collega's (in andere vakbonden) die hun eisen onredelijk vonden. Ja, dan verlies je heel gauw draagvlak als je tóch blijft staken. En de GDL-vakbondsvoorzitter is ook nog eens iemand die alleen maar scheldt en met vingertjes wijst, dus enorm polariseert. Het is ook een kwestie van goede PR creëren hè... Dat kan niet elke vakbond. |
18-08-2022 12:03:18 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Wel als er, zoals @brun ook al goed zei, er goede informatie/motivatie gegeven wordt. Als de bonden bij NS o.a de APC (Automatische Prijs Compensatie) er door krijgt, dan gaat dat ook doorwerken voor andere CAO's. En ik denk dat veel beroepsgroepen het daar ook wel mee eens zijn. En vergeet ook niet, veel beroepsgroepen, ook bij NS, zijn CAO's afgesloten waar uiteindelijk de 0-grens het meest haalbare was. En dat werd altijd geaccepteerd. |
18-08-2022 12:06:56 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
CAO's met automatische indexatie obv bijv de consumentenprijsindex is een recept voor drama, zoals eind jaren '70. Pas door het akkoord van Wassenaar werd de Nederlandse economie weer competetief.
|
18-08-2022 12:29:45 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Estafette staking goedkoop voor bonden en werknemer:
Na 1945 werden in Nederland steeds meer andere soorten stakingen populair. Vooral werkonderbrekingen: je staakt voor korte tijd om te laten zien dat je bereid bent actie te voeren. Zo geef je dus als het ware een voorproefje. Estafettestakingen doen het ook goed: stakers stoppen niet allemaal tegelijk met werken, maar om de beurt. In beide gevallen blijven de kosten voor de vakbond laag, omdat de stakingskas minder lang open hoeft. En de werkgever ervaart toch druk. |
18-08-2022 12:37:28 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Leuk, zo'n Google copy/past stukje. Maar dus niet de reden waarom er volgende week zo gestaakt gaat worden. |
18-08-2022 12:43:20 1 | ||
---|---|---|
Kopspoor
![]() |
Jij doet er ook alles aan om je gelijk maar te krijgen hé @oldskool. Het punt wat PKP aangeeft speelt bij de bonden natuurlijk ook gewoon mee, zeker als er een grote landelijke staking volgt. |
18-08-2022 12:51:12 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Niet controleren is wat anders dan OV chipkaartpoortjes open zetten of de toegang tot HGB IV blokkeren wat hier ook gesuggereerd werd. Dat is sabotage en dus verboden. Ook stakingen en acties kennen rechten en plichten. |