Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
29-08-2022 22:35:30
PKP
PKP
Muizeneus (29-08-2022 20:44:54):

en de bonden weten nu dat ze maar een paar machinisten en HC's uit de stakingskas hoeven te betalen en toch het hele land daarmee lam kunnen leggen...

Ik schreef het al twee weekjes geleden, maar toen werd het niet helemaal serieus genomen. Vooruitziend blik, heet dat. Zo gauw de bijsturing en/of OCCR staakt, gaat al het treinverkeer plat. dat kan gewoon niet anders. Overigens werken er op de personele bijsturing redelijk veel uitzendkrachten, en die staken niet mee.

29-08-2022 23:33:12
Spot_AMS
Spot_AMS

Het percentage uitzendkrachten op de personele bijsturing is momenteel niet zo groot meer hoor.

30-08-2022 09:38:09
treinhobby
treinhobby

Maar als vandaag blijkt dat er inderdaad maar een handje vol machinisten en conducteurs staken, zal de NS veel sterker staan in de onderhandelingen, omdat 'er nauwelijks gestaakt is en het personeel het dus niet belangrijk vind'.

Dan kan het voor de stakingskas wel goed zijn, maar voor de bond dus niet.

30-08-2022 09:39:32
john2
john2
geert (29-08-2022 18:53:05):

Uiteraard en de stakingskas is vanzelf een keer leeg. Nog los van diegene die überhaupt geen lid van een vakbond zijn, die zijn er sowieso wel snel klaar mee

Dat het geld een keer op is van zowel de stakingskas van de bonden en de huishoudelijke beurzen van de stakende was ook de tactiek van de ijzeren lady van Engeland, Margereth Tacher, als ik de naam goed heb gespeld, Zij had als stelling van niet toegeven, op een gegeven moment is het geld van de stakende zover geslonken dat de stakende toch weer aan het werk moeten.

Laatst bewerkt door john2 op 30-08-2022 10:07, reden: Typfout herstelt

Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-08-2022 11:43:58 1
gvttreinen
gvttreinen

Als de Machtige hand van bijsturing het wil, ligt het hele land stil ๐Ÿ˜ƒ

30-08-2022 11:50:12 1
RX7567
RX7567

Ik kan mij voorstellen dat wanneer het blijkt dat dit een nieuwe strategie wordt van de bonden dat er snel een nooddienstregeling wordt opgesteld met lagere frequenties en gefragmenteerde treinen (terugdenked aan de coronadienstregeling) waarbij personeel de hele dag op een plek blijft en je minder kantoorpersoneel nodig hebt. Wat sowieso een goede zet is want volgens mij is het recentelijk al wel vaker gebeurt dat door een storing bij bijsturing of contact met trdl er geen treinen kunnen rijden...

30-08-2022 12:07:55
Muizeneus
Muizeneus

Joepie, daar is-ie weer, het rondje om de kerk, als NS dat nu ook nog gaat voorstellen leidt dat tot nóg meer stakingen....

30-08-2022 12:32:02 1
RX7567
RX7567

Ik zeg specifiek erbij dat dit alleen voor een nooddienstregeling zou gelden. Bij de afgelopen storingen bij bijsturing heeft het rijdend personeel zelf gezegd dat ze gewoon konden pendelen als ze de toestemming daarvoor kregen, dus als ze dan nu opeens zouden staken daartegen is dat hypocriet. Uiteraard is dit niet ideaal voor een dagelijkse dienstregeling, en dat is ook niet wat ik ermee bedoel.

30-08-2022 12:36:54
Muizeneus
Muizeneus

Zelfs het optuigen van een nooddienstregeling zou niet direct een probleem hoeven te zijn, maar het feit dat zo'n nooddienstregeling meteen wordt opgevat als besmet werk maakt de boel onuitvoerbaar....

30-08-2022 12:45:12
Oldskool
Oldskool

Het is geen feit dat een eventuele nooddienstregeling meteen bestemeld wordt als besmet werk.

30-08-2022 13:08:05
Muizeneus
Muizeneus
rolandrail (26-08-2022 11:05:36):
mren (26-08-2022 00:24:57):

Toch snap ik de bijdragen van brun wel. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het Twitteraccount van NS, dat is de meest direct vorm van communicatie die ook voor ons is te lezen (dus geen privechat of telefoongesprek). Zo'n beetje iedere vraag onder het stakingsbericht (dat pas een dag van tevoren geplaatst wordt) gaat over het rijden van specifieke verbindingen. Iedereen wordt met een "dat weten we niet zeker, check de reisplanner kort voor vertrek" met een kluitje het riet in gestuurd. Als je afspraken hebt die dag dan wil je graag weten waar je aan toe bent om tijdig maatregelen te nemen. Als hier op Somda (of treinposities) bijna op treinniveau bekend is wat wel/niet rijdt, kan die informatie ook bij de NS-Twitterdienst bekend zijn.

Ik kan me best voorstellen dat een klant zich dan niet serieus genomen voelt. Zeker als die klant keer op keer "verrast wordt" (ik druk me zeer eufemistisch uit nu) door het bedroevende niveau van de internationale verbindingen.

Grootste probleem met wat wel/niet rijdt is dat NS veel besmette werk herplant in de diensten van wel werkende standplaatsen. Van dat besmette werk zijn lijsten gemaakt en dus is het te controleren..Als er vervolgens besmet werk geweigerd wordt, valt er nog meer uit dan al op voothanf op somda gemeld is.

Laatst bewerkt door moderator op 30-08-2022 13:28, reden: quote gefixt

30-08-2022 13:16:26
Oldskool
Oldskool

Dit ging dus niet over een noooddienstregeling, maar werd het bestaande werk herverdeeld door het computer programma Solver

30-08-2022 13:27:37
brun
brun

Vraagje - als je niet meedoet aan de staking en besmet werk accepteert, word je dan voortaan door je collega's met de nek aangekeken?

Ik bedoel... zie ik het nou verkeerd of is dit gewoon een geniepige manier van de vakbond om z'n wil op te leggen aan medewerkers die geen lid zijn?

30-08-2022 13:48:07 2
Oldskool
Oldskool

Niemand, althans door mij, zal met de nek aangekeken worden als de collega besloten heeft niet mee te staken. En ook niet als deze besmet werk zou doen. Maar het is mij wel opgevallen dat niet stakers en ook niet aangesloten collega's, toch weigeren besmet werk te doen.

Je kan wel afgeven op de vakbonden, en ze "beschuldigen" van geniepigheid, maar ook de kaderleden doen gewoon normaal tegen niet aangesloten collega's. Want als de stakingen voorbij zijn, moet je toch ook weer met elkaar de trein op.

30-08-2022 14:04:58 1
bacr
bacr
brun (30-08-2022 13:27:37):

Vraagje - als je niet meedoet aan de staking en besmet werk accepteert, word je dan voortaan door je collega's met de nek aangekeken?

Ik bedoel... zie ik het nou verkeerd of is dit gewoon een geniepige manier van de vakbond om z'n wil op te leggen aan medewerkers die geen lid zijn?

Hoi @brun,

Het 'geniepige' waar je het over hebt, zit 'm er juist in dat een werkgever probeert een staking te 'breken' door anderen (collega's van de stakers, ingevlogen externen) het werk te laten doen dat door de stakers gedaan zou worden. Dat zijn praktijken die misschien in de Verenigde Staten mogen, maar hier in Nederland/Europa not done zijn. Dat heeft er mee te maken dat staken een juridisch *) een geoorloofd instrument is in het kader van CAO-onderhandelingen. Als het breken van stakingen zou zijn toegestaan, is het instrument waardeloos.

*) wanneer een werkgever of een derde belanghebbende denkt onevenredig getroffen te zijn door een staking, dan kan deze daarover een rechterlijk oordeel vragen. In het verleden zijn stakingen dan ook verboden of in omvang beperkt door de rechter.

Laatst bewerkt door bacr op 30-08-2022 14:06

30-08-2022 14:53:01
brun
brun

Misschien is geniepig het verkeerde woord (het was ook een vraag hè...). Maar wie niet staakt, mag natuurlijk besmet werk doen. Dus een staking breken. De werkgever mag 't niet, klopt, maar een werknemer beslist gewoon zelf.

Daarom vind ik dat vakbonden met het begrip 'besmet werk' hun boekje te buiten gaan. Want daarmee zet je collega's onder druk die zelf niet aan de staking meedoen.

Maar goed, misschien ben ik overgevoelig op dit punt. Ik kan slecht tegen groepsdruk, geef ik toe. En van oldskool begrijp ik dus dat dit in de praktijk onder collega's geen punt is.

Laatst bewerkt door brun op 30-08-2022 14:55

30-08-2022 14:56:30 1
Oldskool
Oldskool

Er wordt echt niemand onder druk gezet door de vakbonden en/of collega's. De werknemers besluiten zelf of ze een trein willen rijden die op de lijst met besmette treinen staat.

30-08-2022 15:05:29
michaben
michaben
bacr (30-08-2022 14:04:58):

Het 'geniepige' waar je het over hebt, zit 'm er juist in dat een werkgever probeert een staking te 'breken' door anderen (collega's van de stakers, ingevlogen externen) het werk te laten doen dat door de stakers gedaan zou worden.

De NS probeert helemaal geen staking te breken. De bonden kiezen voor een regionale staking en de NS doet wat nodig is om de dienstregeling zonder dit personeel draaiende te houden. Het in stand houden van de originele diensten is praktisch onmogelijk omdat de bijsturing dan overbelast raakt, en dat wisten de bonden ook wel.

30-08-2022 15:15:22 1
Zabky
Zabky
Oldskool (30-08-2022 14:56:30):

Er wordt echt niemand onder druk gezet door de vakbonden en/of collega's. De werknemers besluiten zelf of ze een trein willen rijden die op de lijst met besmette treinen staat.

Precies. Het lijkt er eerder op dat collega's zelf doen wat ze kunnen. Zo dragen ze ook op voor hen zelf niet-stakingsdagen bij aan de staking van een andere regio's. De actiebereidheid is 96%, veel collega's waren bang dat regio gebonden stakingen niet voldoende effect zouden hebben. Door besmet werk te weigeren heeft het toch een behoorlijke invloed. Ns noemt de impact ook groot.

Het is overigens behoorlijk stil vanuit vvmc richting mij als lid. Enige berichtgeving die ik heb ontvangen is de oproep om te staken.

30-08-2022 15:31:02
bacr
bacr
michaben (30-08-2022 15:05:29):

Het 'geniepige' waar je het over hebt, zit 'm er juist in dat een werkgever probeert een staking te 'breken' door anderen (collega's van de stakers, ingevlogen externen) het werk te laten doen dat door de stakers gedaan zou worden.

De NS probeert helemaal geen staking te breken. De bonden kiezen voor een regionale staking en de NS doet wat nodig is om de dienstregeling zonder dit personeel draaiende te houden. Het in stand houden van de originele diensten is praktisch onmogelijk omdat de bijsturing dan overbelast raakt, en dat wisten de bonden ook wel.

Ik heb het dan ook nergens over 'de NS', noch doel ik daar impliciet op. Ik relateer het woord 'geniepig' aan het door een werkgever breken van een staking.

30-08-2022 15:47:55
RX7567
RX7567

Vraagje waarvoor ik het antwoord nog niet heb zien langskomen. Waarom zijn de stakingen alleen bij NS gaande? De CAO spoor is er toch voor iedere medewerker, dus ook die Bij Keolis of Connexxion? Of komt dit doordat vooral het personeel bij NS steeds slechtere arbeidsvoorwaarden heeft, waardoor binnen de mensen die onder CAO spoor vallen alleen de NS'ers staken?

30-08-2022 15:55:27
gvttreinen
gvttreinen

Misschien omdat NS een eigen CAO heeft, de regionale vervoerders een andere...

30-08-2022 15:58:37
RX7567
RX7567

Oeps, dat klopt inderdaad. Na wat verder zoeken blijkt het idd wat anders te zitten. De bonden zijn er voor iedereen maar er zijn inderdaad cao's voor de verschillende vervoerders. Ik heb niks gezegd...

30-08-2022 16:36:00
john2
john2
Oldskool (30-08-2022 14:56:30):

Er moet ook rekening gehouden met werknemers die vanwege financiële privé omstandigheden genoodzaak zijn om te werken, ondanks dat ze aan de staking zouden willen deelnemen. Een stakingsuitkering van een bond lijkt me netto wel euro's minder te zijn als het netto loon.

30-08-2022 18:04:58
Oldskool
Oldskool

Daar wordt ook keurig rekening mee gehouden. ๐Ÿ˜‰

30-08-2022 19:11:00
hubertus1
hubertus1
dat een werkgever probeert een staking te 'breken' door anderen (collega's van de stakers, ingevlogen externen) het werk te laten doen dat door de stakers gedaan zou worden.

Wat betreft ingevlogen externen snap ik het, maar waarom zou het herverdelen van diensten onder collega's het 'breken' van een staking zijn? Het aantal diensten dat door de staking vervalt, is nog steeds gelijk, alleen de pijn wordt een beetje verdeeld.
Tenzij je echt schijt hebt aan de reizigers (maar dat lijkt me niet, want er wordt tenslotte ook 'in het belang van de reiziger' gestaakt), lijkt me daar toch niks mis mee.

30-08-2022 19:16:49
kleine_man
kleine_man
brun (30-08-2022 14:53:01):

Misschien is geniepig het verkeerde woord (het was ook een vraag hè...). Maar wie niet staakt, mag natuurlijk besmet werk doen. Dus een staking breken. De werkgever mag 't niet, klopt, maar een werknemer beslist gewoon zelf.

Daarom vind ik dat vakbonden met het begrip 'besmet werk' hun boekje te buiten gaan. Want daarmee zet je collega's onder druk die zelf niet aan de staking meedoen.

Maar goed, misschien ben ik overgevoelig op dit punt. Ik kan slecht tegen groepsdruk, geef ik toe. En van oldskool begrijp ik dus dat dit in de praktijk onder collega's geen punt is.

Het is verboden om besmet werk te doen of extra personeel in te vliegen. Daar kan een bedrijf behoorlijk gezeik mee krijgen.

Echter de NS heeft als uniekheid dat het rijdend personeel door het hele land kan komen. De bonden maken hier duidelijk misbruik van om een zo groot mogelijke impact te hebben. Je kan er ook voor kiezen om echt een regio te definieren en dan toe te laten dat treinen dus niet in die bepaalde regio niet rijden. Dan zijn ritten buiten de regio ook direct geen besmet werk meer. Maar goed, de FNV heeft deze maatschappelijke ontwrichting nodig om te laten zien dat het een tandeloze leeuw is.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

30-08-2022 19:20:29
treinfan
treinfan

Het is niet verboden om besmet werk te doen.

Laatst bewerkt door treinfan op 30-08-2022 19:20

30-08-2022 20:51:48
michaben
michaben

Het is inderdaad uitsluitend verboden om extern personeel in te huren om het werk van stakenden over te nemen, inzetten van personeel van een andere vestiging is gewoon toegestaan, zelfs als dat een buitenlandse vestiging is. Wel is in de CAO vastgelegd dat personeel mag weigeren het werk van stakers over te nemen, dat is echter een afspraak tussen de NS en de bonden en geen wettelijke eis.

De tekst in de CAO is overigens niet heel duidelijk afgebakend, dus je kunt je afvragen of een dienstwijziging hieronder valt. Het oproepen van extra personeel van andere standplaatsen om stakers te vervangen, of machinisten die het werk van conducteurs overnemen (als alleen de HCs zouden staken) vallen hier wel duidelijk onder. Het is overigens nog altijd geen verbod, maar een bepaling dat personeel dit werk mag weigeren zonder consequenties.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

30-08-2022 22:04:53 1
zigzag
zigzag
Zabky (30-08-2022 15:15:22):Veel collega's waren bang dat regio gebonden stakingen niet voldoende effect zouden hebben. Door besmet werk te weigeren heeft het toch een behoorlijke invloed. Ns noemt de impact ook groot.

De bonden beweren aan de ene kant dat de overlast voor de reizigers onvermijdelijk is, terwijl niet-stakend personeel dat dus wel degelijk had kunnen verminderen. Dan kunnen ze het wel leuk brengen als estafette-staking en in het belang van de klant, maar feitelijk gebruikt een groot deel van het personeel hun klanten dus als oud vuil dat wel met wat meer ellende opgezadeld kan worden om een ruzie met de directie uit te vechten. Het verbaasd me zo ook niets dat de bonden en personeel nog geen enkele uitspraak hebben gedaan hoe overlast hebben proberen te voorkomen met klantvriendelijkere acties. Het antwoord lijkt namelijk dat men feitelijk dagen lang geen vriendelijke acties voor reizigers wil.

30-08-2022 22:52:54
sjoerd
sjoerd

Nogmaals: staken is een recht van iedere werknemer. En dat geeft overlast. En je mag hier lid worden van een vakbond. Dat er de laatste decennia niet veel gestaakt is, zou kunnen betekenen dat men jarenlang tevreden was met de arbeidsvoorwaarden.

En sommigen zijn nu niet tevreden. Dat mag ook allemaal.

30-08-2022 23:40:45
selivio
selivio

Staken, prima. Is ieders goed recht. Maar ze moeten ophouden met het oreren dat het ook in het belang van de klant is, want dat is gewoon absoluut niet zo, niet op de korte termijn(onzekerheid door stakingen) en ook niet op de lange termijn(zal geen trein meer door rijden, zal geen HC extra door de trein komen en het risico dat de treinen wederom duurder worden is vrij aannemelijk, want het duurdere personeel zal toch betaald moeten worden)...

Laatst bewerkt door selivio op 30-08-2022 23:41

30-08-2022 23:50:44 1
rob_ehv
rob_ehv

Dat is het dus wel. Als er geen fatsoenlijke cao komt gaan er nog veel meer mensen bij NS opzoek naar ander werk en soliciteren er minder snel mensen. Nog minder personeel betekend nog minder treinen. Dat is toch wel in belang van de reizigers ?

31-08-2022 07:15:52 3
hubertus1
hubertus1

De salariseis is zo hoog, dat gaat hoe dan ook tot een forse prijsstijging en/of afschaling van het serviceniveau leiden.

Door het afwijzen van het salarisbod van NS, vrees ik dat de werknemers een beetje in hun eigen voet hebben geschoten. Verlichting van de werkdruk is daarmee eerder verder uit beeld dan dichterbij gekomen. Want NS is nu eenmaal door de coronacrisis en nog steeds achterblijvende reizgersaantallen geen bedrijf (meer) dat zich financieel veel kan permitteren. Hoe meer geld er naar het zittende personeel moet, des te kleiner wordt de speelruimte om nieuw personeel aan te trekken om de werkdruk te verlichten.

Staken doen jullie echt alleen voor jezelf en met de zware looneis vooral ook voor het beter betaalde kantoorpersoneel. Die profiteren er uiteindelijk het meest van. De reiziger is alleen maar verliezer in dit spel.

31-08-2022 08:13:24
treinfan
treinfan

Verlichting van werkdruk lijkt me juist in beeld te zijn, gezien de afschaling van de dienstregeling 2023.

31-08-2022 09:01:26
PKP
PKP

Het ziet er naar uit dat het rijdende personeel in 2023 zomaar maar weer eens een dagje snipperverlof kan nemen, dat zal wel even wennen zijn ๐Ÿ™‚ Het stuwmeer aan opgebouwde verlofuren is dan ook gigantisch bij het personeel.

31-08-2022 10:18:12
john2
john2

Mijn gedachten gaan in de richting hoe Hubertus1 het weer geeft.

Kijken de bonden met onderhandelen hoe een bedrijf, in de geval de NS er financiël voorstaat.

Of er echt een loonsverhoging, zoals de bonden voorstellen opgehoest kunnen hoesten.

Door de Corona pandemie heeft ook de NS minder winst binnen gekregen.

Ik neem aan dat bonden bij ondehandelen inzagen krijgen hoe een bedrijf er financiël voor staat.

Door de bonden kan er ook minder op loonsverhoging gemikt worden, maar dan op andere CAO voorwaarden. Op betere arbiedsomstandigheden.

Een loonsverhoging betekent ook een duurder treinkaartje.

Het is begrijpelijk dat dit aan de klant wordt doorberekend.

31-08-2022 10:43:07 3
brun
brun

Zoals je hierboven telkens weer leest: niet zozeer het loon is een punt maar de problemen rond overwerk en vakanties opnemen.

De denkfout is dat dit met een nieuwe CAO is opgelost. Waarom roepen mensen dat toch steeds?

De CAO is helemaal het probleem niet. Het probleem is dat de NS zich er blijkbaar niet aan houdt. Want in de huidige CAO (hij staat online, lees zelf maar) staan bijvoorbeel al heel duidelijke en redelijke regels over verlof (artikel 37 en verder).

Dus als je in de praktijk tóch geen verlof krijgt toegewezen, moet je een procedure tegen je werkgever aanspannen of aankloppen bij de Ondernemingsraad.

Als je daarentegen om deze reden gaat staken, sta je dus aan het verkeerde loket.

31-08-2022 11:10:07
Muizeneus
Muizeneus
treinfan (31-08-2022 08:13:24):

Verlichting van werkdruk lijkt me juist in beeld te zijn, gezien de afschaling van de dienstregeling 2023.

Wat dat betreft vraag ik me dan ook af wat staken op dit moment nog voor meerwaarde heeft. Tientallen blikken nieuwe HC's en machinisten opentrekken kan niet, dus de enige manier om de werkdruk naar beneden te krijgen is minder treinen rijden, waartoe NS dus duidelijk al stappen in heeft gezet. Dus blijft alleen geld als stakingsreden nog over..... of mis ik iets?

31-08-2022 12:09:28
b2py
b2py
hubertus1 (31-08-2022 07:15:52):

De salariseis is zo hoog, dat gaat hoe dan ook tot een forse prijsstijging en/of afschaling van het serviceniveau leiden.

Door het afwijzen van het salarisbod van NS, vrees ik dat de werknemers een beetje in hun eigen voet hebben geschoten. Verlichting van de werkdruk is daarmee eerder verder uit beeld dan dichterbij gekomen. Want NS is nu eenmaal door de coronacrisis en nog steeds achterblijvende reizgersaantallen geen bedrijf (meer) dat zich financieel veel kan permitteren. Hoe meer geld er naar het zittende personeel moet, des te kleiner wordt de speelruimte om nieuw personeel aan te trekken om de werkdruk te verlichten.

Staken doen jullie echt alleen voor jezelf en met de zware looneis vooral ook voor het beter betaalde kantoorpersoneel. Die profiteren er uiteindelijk het meest van. De reiziger is alleen maar verliezer in dit spel.

Of minder dividend naar de aandeelhouder.

31-08-2022 12:18:45
gvttreinen
gvttreinen
sjoerd (30-08-2022 22:52:54):

Nogmaals: staken is een recht van iedere werknemer. En dat geeft overlast.

Staken is een recht, ja bij b.v. de metaalsector geeft dit geen echte maatschappelijke overlast maar als b.v. het ziekenhuispersoneel staakt zou dit maatschappelijke onrust geven en daarom draaien die dan zondagsdiensten als manier van protest.

Staken is een recht maar kijk wel even of het maatschappelijk verantwoord is.

31-08-2022 12:41:57
rob_ehv
rob_ehv

Tja dat laatste blijft een lastige natuurlijk dat is voor iedereen anders. Toen de leraren staakte moest je ook maar kijken waar je kind bleef. Het was niet de school z'n probleem en van je baas kreeg je ook geen vrij om je kind op te vangen.
Dan zou ov personeel nooit mogen/kunnen staken , dat heeft altijd (grote) impact.

31-08-2022 12:58:42
gvttreinen
gvttreinen

Er zijn andere middelen, als er aan geldende CAO is gemorreld dan de weg naar OR of rechter, anders zondagsdiensten draaien of zoals in Italië een rompnet in stand houden dus met lage frequentie rijden.

Hoewel thuiswerken steeds meer de norm wordt en een dag zoals gisteren door thuiswerken opgevangen wordt heeft de landelijke staking van treindienst toch een maatschappelijke impact gehad, 2 x zoveel file op s'lands wegen.

31-08-2022 13:01:34 3
PKP
PKP

Natuurlijk mag spoorpersoneel staken, eigenlijk wel bijzonder dat wij daar in NL zo van opkijken. Niet ver weg, in Frankrijk wordt er heeeel wat meer gestaakt.

En vergeet niet, de salaris eis lijkt wat fors, maar het personeel heeft de laatste jaren heel wat ingeleverd, dus zeker terecht. Tekenend is wel dat jong personeel, bv Machinisten VB, bij een 36 uurige werkweek, nog geeneens een woning kunnen huren in de ruime Randstad, gewoon omdat het brutosalaris te laag is......

31-08-2022 18:05:08 3
kleine_man
kleine_man

Dat ligt niet aan het salaris maar aan de overspannen huizenmarkt. Als ik mijn huis nu zou verkopen heb ik er 100% winst op. Maar zou ik nu dit huis willen kopen, krijg ik ook de hypotheek niet. Maar dat is niet iets waar mijn werkgever of de NS iets aan kan doen.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

31-08-2022 19:22:02
hubertus1
hubertus1
PKP (31-08-2022 13:01:34):

En vergeet niet, de salaris eis lijkt wat fors, maar het personeel heeft de laatste jaren heel wat ingeleverd, dus zeker terecht. Tekenend is wel dat jong personeel, bv Machinisten VB, bij een 36 uurige werkweek, nog geeneens een woning kunnen huren in de ruime Randstad, gewoon omdat het brutosalaris te laag is......

De salariseis lijkt niet fors, hij is tamelijk absurd. Dat weten de bonden zelf vast ook wel, net als ze vast ook wel weten dat het afgewezen bod van NS helemaal niet zo slecht was, qua salaris althans. Geen idee waarom ze dan toch anders doen voorkomen.
Hoewel het erg lastig is salarissen met elkaar te vergelijken, krijg ik als ik de salaristabellen bekijk ook niet echt de indruk dat NS onderin de markt zit. Zeker in aanmerking genomen dat het voor een 36-urige werkweek is.

31-08-2022 20:02:35 1
DDietzen
DDietzen

Waarom de bonden het zouden* doen voorkomen dat het bod van NS slechter is dan het daadwerkelijk is, ligt voor de hand: om de publieke opinie mee te krijgen en de stakingsbereidheid van personeel hoog te houden, is het natuurlijk funest om zelf toe te geven dat je gaat staken omdat je een redelijk bod hebt afgewezen. Dan zou je zelf immers te boek komen als een zeurderig klein kind, in plaats van de NS als gierige werkgever. Nu lijkt de publieke opinie naar mijn idee aardig op de hand van de stakers, als ik afga op de berichten die ik op Twitter zie langsvliegen; als de bonden zelf toegaven dat het afgewezen bod zo slecht nog niet was, zou dat heus niet zijn geweest.

* Ik heb persoonlijk weinig verstand van wat redelijke en onredelijke arbeidsomstandigheden en salarissen zijn, ik reageer in deze op de situatie die @hubertus1 schetst, en ik zou niet weten of die schets inderdaad klopt.

01-09-2022 08:04:17 2
PKP
PKP

Bijzonder om te zien dat bij werken op een zondag, een winkelmedewerker van slechts 21 jaar bij de Jumbo meer verdient, dan een machinist VB taakgroep 57 trede E. En dan te realiseren dat "iedereen" winkelbediende kan worden, en bij solliciteren voor machinist hooguit 1 op de 35 geschikt blijkt te zijn om überhaupt aan de opleiding te mogen beginnen. Dus daar mag een gepast salaris tegenover staan, waarvan je kan wonen, leven en eten... .

01-09-2022 09:57:07
MasterE
MasterE

Het zal toch niet zo zijn dat een winkelbediende van de Jumbo op zondag meer dan € 100,- per uur verdiend?

01-09-2022 10:05:50 1
Ysbergsla
Ysbergsla
PKP (01-09-2022 08:04:17):

Bijzonder om te zien dat bij werken op een zondag, een winkelmedewerker van slechts 21 jaar bij de Jumbo meer verdient, dan een machinist VB taakgroep 57 trede E. En dan te realiseren dat "iedereen" winkelbediende kan worden, en bij solliciteren voor machinist hooguit 1 op de 35 geschikt blijkt te zijn om überhaupt aan de opleiding te mogen beginnen. Dus daar mag een gepast salaris tegenover staan, waarvan je kan wonen, leven en eten... .

Bijzonder om te zien dat als dit forum medemenselijkheid laat zien er steevast meermaals naar de keiharde regels verwezen wordt met de ondertoon dat dat verboden zou moeten worden. Indien forumgebruikers dan zelf over de regelgeving beginnen, komt plotsklaps wel gevoelsmens PKP/NSR-fan de hoek om piepen.

01-09-2022 10:31:54
seinhuis
seinhuis
PKP (01-09-2022 08:04:17):

Bijzonder om te zien dat bij werken op een zondag, een winkelmedewerker van slechts 21 jaar bij de Jumbo meer verdient, dan een machinist VB taakgroep 57 trede E.

Ik ben heel benieuwd hoeveel volgens jou de winkel medewerker bij Jumbo van 21 jaar en de machinist VB taakgroep 57 trede E op zondag verdienen.

Inclusief een bronvermelding.

01-09-2022 16:26:22
mren
mren

Supermarkt-medewerker zit op ongeveer €25 bruto als hij een contract heeft waarbij hij 100% toeslag krijgt. Als je iemand alleen voor zondagen aanneemt, is die toeslag niet van toepassing.

01-09-2022 16:45:26
michaben
michaben

Dan heb je het wel over de bedrijfsleider met die €25 per uur, niet over een vakkenvuller die €10 per uur verdient.

01-09-2022 16:46:41
henri1972
henri1972

De 100 % toeslag in de supermarkt is sinds begin dit jaar afgeschaft. Alleen medewerkers die in het verleden op zondag werkten krijgen nog 100% toeslag, en wel voor max hetzelfde aantal zondagen dat in 2021 ook werd gewerkt, de overige zondagen hebben maar 50% toeslag. Dat geld ook voor nieuwe medewerkers.

En zelfs 50% toeslag vind ik persoonlijk teveel. Bijna iedereen wil op zondag van alles doen, naar de film, naar de voetbal, winkelen enz enz enz , maar als we dan moeten werken moet er ineens meer betaald worden..... Ik vind t vreemd.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-09-2022 17:23:04
Spot_AMS
Spot_AMS

Persoonlijk vind ik het wel goed dat er in weekenden een toeslag geldt. Het is van oudsher geen werkdag.
Natuurlijk gaan werkgevers en werknemers met de tijd mee, maar feit blijft dat het weekend vaak vrije tijd is bij veel mensen. Dat een werkgever dan een toeslag betaald vind ik niet slecht.

Overigens betaald ook NS toeslagen voor de zaterdag en zondag, en deze zijn prima in verhouding vind ik.

01-09-2022 17:58:46
PKP
PKP
MasterE (01-09-2022 09:57:07):

Het zal toch niet zo zijn dat een winkelbediende van de Jumbo op zondag meer dan € 100,- per uur verdiend?

Per uur ?

01-09-2022 18:05:31
john2
john2
Spot_AMS (01-09-2022 17:23:04):

Persoonlijk vind ik het wel goed dat er in weekenden een toeslag geldt. Het is van oudsher geen werkdag.
Natuurlijk gaan werkgevers en werknemers met de tijd mee, maar feit blijft dat het weekend vaak vrije tijd is bij veel mensen. Dat een werkgever dan een toeslag betaald vind ik niet slecht.

Overigens betaald ook NS toeslagen voor de zaterdag en zondag, en deze zijn prima in verhouding vind ik.

Spot AMS, hoelang in jaren bedoel je met oudsher?

In mijn kinderen jaren kan ik me nog herinneren dat mijn vader op zaterdagmorgen moest werken van 07:00 uur tot 12:00 uur en dat ik zelf nog op zaterdagmorgen naar de lagere school moest. Dan heb ik het zeker over de jaren vijftig vorige eeuw.

01-09-2022 18:08:27
VIRMm1
VIRMm1

Werken op de zaterdag (muv nachtdienst) is niet zo lucratief hoor. Ook vrijdag avond levert nauwelijks iets extra's op. Het echte geld kun je op zondag of in de nachtdienst verdienen

01-09-2022 18:09:52
MasterE
MasterE
PKP (01-09-2022 17:58:46):

Per uur ?

Sorry per contractuur

01-09-2022 18:49:12
Spot_AMS
Spot_AMS
john2 (01-09-2022 18:05:31):

Spot AMS, hoelang in jaren bedoel je met oudsher?

In mijn kinderen jaren kan ik me nog herinneren dat mijn vader op zaterdagmorgen moest werken van 07:00 uur tot 12:00 uur en dat ik zelf nog op zaterdagmorgen naar de lagere school moest. Dan heb ik het zeker over de jaren vijftig vorige eeuw.

1961 werd de vijfdaagse werkweek ingevoerd. Ik denk dat voor de meeste mensen dit een vanzelfsprekendheid is geworden of voor mensen geboren na 1961 dit een vanzelfsprekendheid is.

Het gros van werkend NL heeft weekend op de zaterdag en zondag.

01-09-2022 18:52:08
treinfan
treinfan

@MasterE Een winkelbediende met een 0-urencontract zal altijd oneindig veel verdienen per contractuur (want geen contracturen), of begrijp ik niet goed wat je bedoelt?

100/gewerkt uur halen MCN en een en winkelbediende beide niet.

Laatst bewerkt door treinfan op 01-09-2022 18:53

01-09-2022 18:53:31
Spot_AMS
Spot_AMS
VIRMm1 (01-09-2022 18:08:27):

Werken op de zaterdag (muv nachtdienst) is niet zo lucratief hoor. Ook vrijdag avond levert nauwelijks iets extra's op. Het echte geld kun je op zondag of in de nachtdienst verdienen

Op zaterdag krijg ik er toch zo'n 50% bij aan toeslagen. Nachtdienst en zondag is inderdaad lucratiever. Alleen is die combi (nachtdienst op zondag) dan weer niet zo'n goede deal;)

01-09-2022 18:54:37
PKP
PKP
MasterE (01-09-2022 18:09:52):

Per uur ?

Sorry per contractuur

Verdien je als machinist dan op zondag E 100 - per contractuur ? Waar komt die E 100 overigens vandaan, niemand benoemt die.

Een kennis van mij, 21 jaar verdient bij de Jumbo E 11,70 per uur, als winkelmedewerker, op zondag is dat E 23,40 per uur. Bij 9 uren werken is dat E 210,06 ....... Haalt een machinist VB dat ?

01-09-2022 19:02:18
VIRMm1
VIRMm1
Spot_AMS (01-09-2022 18:53:31):
VIRMm1 (01-09-2022 18:08:27):

Op zaterdag krijg ik er toch zo'n 50% bij aan toeslagen. Nachtdienst en zondag is inderdaad lucratiever. Alleen is die combi (nachtdienst op zondag) dan weer niet zo'n goede deal;)

Ah excuses, je hebt gelijk.

01-09-2022 19:36:19
Dionysusnu
Dionysusnu
PKP (01-09-2022 18:54:37):

Een kennis van mij, 21 jaar verdient bij de Jumbo E 11,70 per uur, als winkelmedewerker, op zondag is dat E 23,40 per uur. Bij 9 uren werken is dat E 210,06 ....... Haalt een machinist VB dat ?

Eerder beweerde je als feit dat het antwoord nee zou zijn. Doe dan niet zo onheilspellend en zeg gewoon "Een machinist VB haalt dat niet, volgens [deze bron]".

Laatst bewerkt door Dionysusnu op 01-09-2022 19:59, reden: Onnodige extra quote weghalen

01-09-2022 23:34:33
rolandrail
rolandrail
PKP (31-08-2022 09:01:26):

Het ziet er naar uit dat het rijdende personeel in 2023 zomaar maar weer eens een dagje snipperverlof kan nemen, dat zal wel even wennen zijn ๐Ÿ™‚ Het stuwmeer aan opgebouwde verlofuren is dan ook gigantisch bij het personeel.

Vergeet het maar. Dit najaar begint de opleiding ICNG vanaf week 40 voor de mcn die nu al ICD rijden (uitgezonderd stpl Rsd en Ut, die komen volgend jaar pas aan de beurt), 3 dagen curcus + thuisstudie, In 2023 start de opleiding ERTMS die door alle mcn'n bij NS gevolgd moet worden, die opleiding duurt 2 weken.
M.a.w. de capaciteit die vrij komt door minder treinen is al weer verdwenen door de opleidingen.

01-09-2022 23:36:43
MasterE
MasterE
PKP (01-09-2022 18:54:37):
MasterE (01-09-2022 18:09:52):

Per uur ?

Sorry per contractuur

Verdien je als machinist dan op zondag E 100 - per contractuur ? Waar komt die E 100 overigens vandaan, niemand benoemt die.

Dat bedrag staat in de loontabellen in de CAO (gewoon te downloaden van internet), maar dan kan ik eerlijk gezegd ook niet zoveel mee.

Als je het maandloon omrekent naar een uurloon kom je op ongeveer € 22,21 per uur, op zondag komt daar per uur 11,33 bij totaal dus € 33,54

Laatst bewerkt door MasterE op 01-09-2022 23:38

02-09-2022 08:48:47
michaben
michaben

Volgens de vacatures op de NS website is het startsalaris van een machinist tussen de €1574 en €2444. Omgerekend naar uurloon is dat tussen de €10,05 en €15,61.

02-09-2022 09:03:53
sjoerd
sjoerd

Zolang de discussie duurt over maandlonen zie ik niets over bruto of netto, en ook niet bij de toeslagen. Daar kan ik dan helemaal niets mee. Voor wie het op zijn of haar rekening krijgt is dat wellicht duidelijk maar voor anderen is het onmogelijk om zich een oordeel te vormen.

Ik lees wel overal dat horeca-, festival- en cultuurbezoek de pan uitrijst, dat de elektrische auto's niet zijn aan te slepen, en dat iedereen korter douchen accepteert, dat het formaat van tv's nog altijd toeneemt, dat er nog nooit zoveel huisdieren zijn gehouden, en dat velen verre reizen maken.

En hogere lonen leiden onvermijdelijk tot hogere prijzen. Ik gun iedereen van alles, maar er zijn ook grenzen. Hogere lonen om meer personeel te krijgen is vissen in een lege vijver.

02-09-2022 13:18:27 1
gvttreinen
gvttreinen

In het najaar starten de CAO onderhandelingen bij Prorail, plan alvast je thuiswerkdagen of verlof ๐Ÿ˜‰

Laatst bewerkt door gvttreinen op 02-09-2022 13:18

02-09-2022 13:37:50
Oldskool
Oldskool

Stond gisteren een mooi artikel in AD. 90.000 mensen, o.a in de havens krijgen er volgend jaar op zeker al 10% bij. Mede mogelijk gemaakt door CPI (consumentenprijsindexatie)

02-09-2022 13:48:23
mren
mren

Meldde dat AD nog iets over loon-prijsspiralen en het akkoord van Wassenaar, of zijn die lessen uit het verleden de moeite van het leren niet meer waard?

02-09-2022 13:50:38
Oldskool
Oldskool

Weet ik niet. Was een premium artikel.

02-09-2022 14:18:23
Marco
Marco
sjoerd (02-09-2022 09:03:53):

Ik lees wel overal dat horeca-, festival- en cultuurbezoek de pan uitrijst, dat de elektrische auto's niet zijn aan te slepen, en dat iedereen korter douchen accepteert, dat het formaat van tv's nog altijd toeneemt, dat er nog nooit zoveel huisdieren zijn gehouden, en dat velen verre reizen maken.

Dat komt omdat het effect van de inflatie ook gewoon heel afhankelijk is van de persoonlijke situatie. Er zijn genoeg mensen in een goed geïsoleerd koophuis gekocht voor 2 ton met 1% rente. Die merken bijna niets van de inflatie, en kunnen al die leuke dingen doen die je benoemt.

Voor de gemiddelde persoon neemt de welvaart wel flink af met de huidige inflatie en stagnerende lonen, en voor de pechgevallen nog meer. Dus niet gek dat die klagen toch?

02-09-2022 14:20:29
Marco
Marco
mren (02-09-2022 13:48:23):

Meldde dat AD nog iets over loon-prijsspiralen en het akkoord van Wassenaar, of zijn die lessen uit het verleden de moeite van het leren niet meer waard?

Ze zijn zeker wat waard, maar de situatie is wel heel anders dan toen. Toen was de werkloosheid heel hoog, nu is die juist historisch laag. Dat verandert de boel qua vraag en aanbod nogal.

02-09-2022 14:39:34
mren
mren

Volgens één van de bestuurders bij De Nederlandse Bank wordt deze inflatie veroorzaakt door een te grote vraag en te weinig aanbod. Als je dan met loonverhogingen de vraag nog groter gaat maken (mensen hebben immers meer te besteden), wakker je hiermee alleen maar de inflatie aan.

Opinie-artikel in NRC

02-09-2022 15:26:34
sjoerd
sjoerd

Zo is dat. Sommige wetten zijn universeel, wel enigszins afhankelijk van het politieke systeem van het land. Maar sommige dingen moet je niet doen zoals personeel lokken met niet terug te verdienen hogere salarissen terwijl er geen arbeidsaanbod is als iedereen al werkt.

Maar ja, dat zal sommigen niet boeien.

02-09-2022 15:35:13
Marco
Marco
sjoerd (02-09-2022 15:26:34):

Maar sommige dingen moet je niet doen zoals personeel lokken met niet terug te verdienen hogere salarissen terwijl er geen arbeidsaanbod is als iedereen al werkt.

Tsja, andere sectoren zullen de lonen wel gaan verhogen door vraag en aanbod. Als je achter blijft zul je merken dat je steeds moeilijker personeel vind. NS zal dan nooit meer zo veel treinen kunnen rijden, tenzij er grootschalige automatisering plaats vind (ATO, minder HC's).

Hoe meer je er over nadenkt, hoe noodzakelijker automatisering eigenlijk is.

02-09-2022 19:41:13
treinhobby
treinhobby

Om mij heen hoor ik veel mensen al klagen over de prijs van de treinkaartjes.

Het is zeker dat de NS die per januari ook weer fors gaat verhogen. Dus nog meer inflatie voor de reiziger...

Wel een bijkomend voordeel is dat die dan af zullen haken en er minder treinen nodig zijn.

02-09-2022 19:57:28
mren
mren
treinhobby (02-09-2022 19:41:13):

Dus nog meer inflatie voor de reiziger...

Inflatie is niet hetzelfde als prijsstijgingen.

03-09-2022 11:41:41
phantom
phantom

De pijn in de portemonnee zal dr vast niet minder van worden,welk label je er ook aan hangt ๐Ÿ˜‰

Meer automatiseren,begin dan nu vast met componenten te bestellen voor de dingen die je wil laten bouwen om mee te automatiseren,dan heb je ze miss in 2026 wel al deels.
Overigens betekend dat dan ook minder personeel nodig,dus waar ga je dat nu nog niet overteollige personeel laten dan ?

03-09-2022 11:53:55
sjoerd
sjoerd

Zoals ik op 2-9 om 9.03 uur meldde: met die ellende valt het nog wel mee er wordt meer gefeest dan ooit, zeggen de horeca-, festival- en de electronicahandel zelf. Sommige mensen hebben het echt niet breed, maar die hoor je niet.

Op dit moment heeft dus zowat iedereen hulp nodig om rond te komen: zowel degenen die menen het slecht te hebben, maar zich teveel permitteren, als degenen die het echt minder hebben.

Laatst bewerkt door sjoerd op 03-09-2022 11:54

03-09-2022 20:49:13
zigzag
zigzag

CNV komt ook weer met onzin aanzetten dat de acties deels niet is geslaagd door de landelijke gevolgen.

CNV heeft, net als de andere bonden en personeel, nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag waarom ze verwachtte dat het niet zonder de hinder voor de reiziger kon. En nu proberen ze te doen alsof het aan de NS ligt dat het landelijk is geworden. Maar opnoemen hoe dat regionale staken hoe dan ook regionaal zou zijn of niet-stakend personeel mede-oorzaak is, daar hoor je ze niet over.

Voor wie nu wil reageren dat staken een recht is en men het ook voor de reiziger doet: ja, maar men komt steeds met onzin en afschuiven aanzetten en komt met geen enkele behoorlijke onderbouwing hoe ze zelf de redelijk de reiziger proberen te ontzien. Als je als bonden en personeel serieus genomen wil worden dan ga je je niet verschuilen achter je van de domme houden en afschuiven, maar neem je verantwoordelijkheid door eerlijk en open te zijn wat je aan het doen bent richting je reiziger. Maar dit is niets anders dan de reizigers keer op keer gebruiken en die duidelijk niet serieus nemen. De reiziger betaald behoorlijk voor hun abonnementen en dus het salarig, en heeft niet gevraagd om speelbal te zijn.

03-09-2022 20:57:46
mren
mren

Woensdag stond nog een ingezonden brief in NRC van een hoogleraar accounting.

Zij kunnen hun zaak dus kosteloos handhaven ten koste van een groep die part noch deel heeft aan het conflict.

Als een staking dergelijke nevenschade met zich meebrengt, moet het mogelijk zijn om stakers deze kosten in rekening te brengen, want dit zal hen aanmoedigen om middelen te kiezen die hun werkgever raken in plaats van de samenleving als geheel.

Hele brief via NRC-website.

03-09-2022 21:48:52
PKP
PKP

Ach, Jan Bouwens. Schreef voor De Volkskrant ook al zo'n artikeltje.

Maar daarmee heeft de beste man nog geen gelijk, het is slechts zijn persoonlijke mening en die mag hij opschrijven. En het maar net hoe je kostenloos bekijkt. Het kost de stakers veel salaris, het kost de bonden veel stakingsgeld, en NS veel geld, niet alleen gederfde inkomsten maar ook enorm veel vergoedingen aan reizigers en compensatie abonnementhouders.

04-09-2022 10:44:24
Henk1619
Henk1619
Oldskool (02-09-2022 13:37:50):

Stond gisteren een mooi artikel in AD. 90.000 mensen, o.a in de havens krijgen er volgend jaar op zeker al 10% bij. Mede mogelijk gemaakt door CPI (consumentenprijsindexatie)

Op zich wel bijzonder dat je kunt beoordelen dat het een mooi artikel is door alleen de kop te lezen. Mij lukt dat niet maar wellicht kun je ons even bijpraten wat er zo mooi aan dat artikel is.

www.ad.nl

04-09-2022 11:34:31
Oldskool
Oldskool

Henk. In de eerste alinia staat al precies wie er wat bij krijgt, en hoeveel en waardoor.

04-09-2022 11:39:21
hubertus1
hubertus1

En in de rest van het artikel wordt dat genuanceerd.

04-09-2022 11:58:02
Henk1619
Henk1619
Oldskool (04-09-2022 11:34:31):

Henk. In de eerste alinia staat al precies wie er wat bij krijgt, en hoeveel en waardoor.

Ja dat zie ik ook maar iedere nuance ontbreekt in een kop en een inleiding. In de haven zijn enorme efficientie verbeteringen gemaakt, in 40 jaar met de helft van de kosten 20 keer zo veel werk verzetten. Dan kun je je ook wat veroorloven. Bij NSR is het geld weggelekt in het rijden van veel meer treinen.

hubertus1 (04-09-2022 11:39:21):

En in de rest van het artikel wordt dat genuanceerd.

Wellicht kun je de tekst hier even neerzetten.

Laatst bewerkt door Henk1619 op 04-09-2022 11:59

04-09-2022 12:14:42
michaben
michaben

Tital is gewoon clickbait. In de CAO UMC zie ik die automatische prijscompensatie nergens staan, slechts een eenmalige verhoging in 2023 op basis van de CPI. Dat is iets anders dan wat het FNV wil van de NS, die willen een doorlopende prijscompensatie.

04-09-2022 12:28:45 1
PKP
PKP

Een doorlopende prijscompensatie is ook wel hoogste noodzakelijk, anders lopen de werknemers al weer fors achter zo gauw de CAO pas enkele weken is afgesloten. De inflatie gaat zo bizar snel, anders gaan vele werkenden straks gewoon failliet.....

04-09-2022 12:30:41
hubertus1
hubertus1

Copy paste mag ik niet, maar kort samengevat.|
Uit het artikel wordt niet duidelijk in hoeveel nieuwe gevallen de prijscompensatie ongelimiteerd is opgenomen. Er is sprake van 13 nieuwe gevallen die deels gemaximeerd zijn, welk deel wordt niet aangegeven.
Een deel van de verhogingen betreft de uitvoering van al bestaande cao's.
En er wordt nog specifiek ingegaan op de UMC's waar in 2021 (toen de inflatie nog veel lager was) geen maximum is afgesproken, maar wel de zin is opgenomen: ,,Cao-partijen bekijken in goed onderling overleg hoe mogelijke knelpunten opgelost kunnen worden.’’

En dan weer op persoonlijke titel.
Uiteindelijk blijft de vraag, wie gaat het betalen? Zijn we bereid om fors meer ziektekostenpremie te betalen om die salarisverhoging bij de UMC's te financieren? Zijn we bereid om fors meer voor het treinkaartje te betalen om de salarisverhoging bij NS te financieren? Zijn we bereid om...., ga zo maar door.
En dat is het probleem van automatische prijscompensatie, zeker in tijden van een overspannen economie, de inflatie kan vrij snel enorm oplopen. En dat lijdt bijna per definitie tot een recessie met alle ongewenste gevolgen van dien.

Laatst bewerkt door hubertus1 op 04-09-2022 12:33

04-09-2022 14:42:30
selivio
selivio

Wat ik mij de afgelopen weken afgevraagd heb is wat er gebeurt met die automatische prijscompensatie als de economie vrijwel stil komt te staan of zelfs instort(iets wat zeker niet ondenkbaar is)? Gaat er bij een negatieve inflatie of koopkracht dan ook salaris af van de werknemers of zouden de bonden van mening zijn dat die APC alleen geldt als alles duurder wordt?

04-09-2022 15:57:12
treinhobby
treinhobby

Dat antwoord staat in het al eerder gelinkte document van de FNV:

De aanpassing vindt plaats op basis van het CBS consumentenprijsindexcijfer (reeks voor alle huishoudens, afgeleid oktober-oktober). Daling van de CPI worden genegeerd.

Dus alleen in het voordeel van de werknemer en niet in het voordeel van de werkgever. Had ook niets anders verwacht van de vakbond...

Laatst bewerkt door treinhobby op 04-09-2022 15:59

04-09-2022 19:24:10 1
marciekemp
marciekemp
treinhobby (04-09-2022 15:57:12):

Dat antwoord staat in het al eerder gelinkte document van de FNV:

De aanpassing vindt plaats op basis van het CBS consumentenprijsindexcijfer (reeks voor alle huishoudens, afgeleid oktober-oktober). Daling van de CPI worden genegeerd.

Dus alleen in het voordeel van de werknemer en niet in het voordeel van de werkgever. Had ook niets anders verwacht van de vakbond...

De vakbond komt dat ook op voor de werknemer, de werkgevers hebben hun eigen bonden ;)

04-09-2022 19:27:33
michaben
michaben

Het is niet in het belang van de werknemer om de onderhandelingen te frustreren met onrealistisch eisen. Werknemers hebben namelijk ook belang bij een snelle afronding van de onderhandelingen.

05-09-2022 01:20:56 2
marciekemp
marciekemp

Het is maar net wat je onrealistisch vind, ik vind het hele redelijke eisen, maar aan de andere kant zullen waarschijnlijk zowel NS als de bonden ergens wat water bij de wijn moeten doen.

En daarnaast gaat alles uiteraard in met terugwerkende kracht, dus of het nu wat langer duurt of niet, dat maakt dan ook voor sommige punten weer niet uit.

Maar goed NS heeft in de media wel geroepen dat het aan zichzelf is om hieruit te komen en dat het initiatief bij NS moet liggen om weer om tafel te komen, maar ondertussen hebben de bonden nog steeds niks van NS gehoord, dus de volgende stakingen zijn alweer in voorbereiding, laten we hopen dat het toch niet nodig hoeft te zijn.

05-09-2022 11:07:04 1
pjkleton
pjkleton

Waar komt het geld voor de APC vandaan eigenlijk ?

Sommige bedrijven verdienen hoge winsten en kunnen dat wel betalen ,maar de kleinere bedrijven en dienstverlenende bedrijven als de medische wereld en NS ,waar halen die het geld vandaan voor 20 % of meer loonsverhoging ??

Met de prijsverhogingen kom je in een spiraal terecht ....

Peter

05-09-2022 18:19:58
Henk1619
Henk1619
Marco (02-09-2022 15:35:13):
sjoerd (02-09-2022 15:26:34):

Maar sommige dingen moet je niet doen zoals personeel lokken met niet terug te verdienen hogere salarissen terwijl er geen arbeidsaanbod is als iedereen al werkt.

Tsja, andere sectoren zullen de lonen wel gaan verhogen door vraag en aanbod. Als je achter blijft zul je merken dat je steeds moeilijker personeel vind. NS zal dan nooit meer zo veel treinen kunnen rijden, tenzij er grootschalige automatisering plaats vind (ATO, minder HC's).

Hoe meer je er over nadenkt, hoe noodzakelijker automatisering eigenlijk is.

Het vooruitzicht van het wegautomatiseren van alle functies die nodig zijn om een trein te laten rijden zal er vast niet voor zorgen dat meer mensen machinist of conducteur willen worden. Dus tenzij je op hele korte termijn zoiets voor elkaar weet te krijgen gaat je dat helpen en anders krijg je het als boomerang weer terug.

Als je organisaties kritisch tegen het licht houdt dan zul je ontdekken dat er voldoende inefficienties zijn om op te lossen die meer opleveren dan automatiseren. Een slecht systeem automatiseren zorgt er alleen maar voor dat het daarna lastiger wordt om de inefficienties er uit te halen.

Kijk bijvoorbeeld naar die PHS gekte: 6 keer per uur met 4 bakken rond rijden terwijl je ook gewoon 2 keer per uur met 12 bakken kunt rijden. Met efficienter organiseren ga je dan van 6 machinisten en 6 conducteurs naar 2 machinisten en 4 conducteurs (of minder als je die bakkennorm als generiek gegeven los zou laten). Als je de conducteur weg gaat automatiseren dan houd je 6 machinisten over die voor een groter bedrag op de loonlijst zullen staan. En dan mag je ook nog een berg geld investeren in camerasystemen om het mogelijk te maken. Plus dat alle andere kosten van onnodig veel treinen rijden ook gewoon blijven bestaan.

Laatst bewerkt door Henk1619 op 05-09-2022 18:21

05-09-2022 19:14:19
MetroRET
MetroRET

Tweede stakingsronde is alweer in de maak:

Vrijdag 9 sept (regio's Noordwest en West): Hdr, Amr, Ekz, Hlm, Asd, Gvc, Ldd, Rtd en Ddr

Dinsdag 13 sept (regio's Oost, Zuid en Noord): Lw, Gn, On, Zl, Lls, Zp, Es, Hgl, Ah, Nm, Ehv, Vl, Mt, Hrl, Ht, Rsd en Vs

Donderdag 15 sept (regio Midden): Hfdo, Amf en Ut*

*Staking in Utrecht kan wellicht weer een landelijke treinophef veroorzaken.