Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
05-09-2022 19:18:43
mren
mren

Hoera, nog meer reizigers wegjagen!

05-09-2022 19:22:04
rob_ehv
rob_ehv

Treurig dat je ondanks alle pogingen van spoorweg personeel op dit forum om een duidelijk beeld te schetsen hoe het nu bij ns gaat meteen weer met zo'n reactie komt.

05-09-2022 19:24:21
henri1972
henri1972

Heel fijn weer, en de reiziger kan weer in de @€%@€ zakken !!

05-09-2022 19:28:03
henri1972
henri1972
rob_ehv (05-09-2022 19:22:04):

Treurig dat je ondanks alle pogingen van spoorweg personeel op dit forum om een duidelijk beeld te schetsen hoe het nu bij ns gaat meteen weer met zo'n reactie komt.

Hoe het bij NS- gaat daar heeft de reiziger niets mee te maken, die reiziger wil één ding en dar is vervoert worden.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-09-2022 19:28:25
PKP
PKP
MetroRET (05-09-2022 19:14:19):

Tweede stakingsronde is alweer in de maak:

Vrijdag 9 sept (regio's Noordwest en West): Hdr, Amr, Ekz, Hlm, Asd, Gvc, Ldd, Rtd en Ddr

Dinsdag 13 sept (regio's Oost, Zuid en Noord): Lw, Gn, On, Zl, Lls, Zp, Es, Hgl, Ah, Nm, Ehv, Vl, Mt, Hrl, Ht, Rsd en Vs

Donderdag 15 sept (regio Midden): Hfdo, Amf en Ut*

*Staking in Utrecht kan wellicht weer een landelijke treinophef veroorzaken.

En vergeet dinsdag 13 september niet, dan staken er ook zeer veel standplaatsen.

Anderzijds mogen de bonden hun eisen wel naar boven bijstellen van 20 naar 25 procent, als je de stijging der energieprijzen zo ziet, anders wordt het voor vele Eat or Heat deze winter...

05-09-2022 19:30:28 1
mren
mren

Ik snap de situatie, mede dankzij jouw voorbeelden uit de praktijk, waarvoor dank. Maar het lijken mij vooral voorbeelden te zijn van een bedrijf dat weinig geeft om zijn medewerkers. Dat is niet iets dat je met 100 euro extra per maand oplost.

Anderzijds is het stakingsrecht een groot goed in een vrije maatschappij als de onze maar ik vind het tegelijkertijd ontzettend zonde dat de reiziger kind van de rekening is. En dan met name de minder bedeelde reizigers zonder alternatief. Zelf vloek ik een keer op NS en stap ik in de auto van de zaak om op de A2 in de file aan te sluiten maar er zijn genoeg banen en opleidingen waar het missen van een dienst of les grote gevolgen heeft.

Laatst bewerkt door mren op 05-09-2022 19:32

05-09-2022 19:30:38 1
rob_ehv
rob_ehv
henri1972 (05-09-2022 19:28:03):

Hoe het bij NS- gaat daar heeft de reiziger niets mee te maken, die reiziger wil één ding en dar is vervoert worden.

Ja en personeel wil een fatsoenlijke cao en dat afspraken van de geldende cao nagekomen worden.

05-09-2022 19:32:57
henri1972
henri1972

Dat snap ik en is ook volkomen logisch. Maar reizigers, die mensen die jullie uiteindelijk betalen, zijn daar de dupe van.

05-09-2022 19:33:56
kleine_man
kleine_man
Die PHS gekte is puur en alleen om het spoor rond de (brede) randstad vol te gooien. De NS weet dat bepaalde bepalingen niet meer houdbaar zijn. Kijk naar de nieuwe verbindingen van Arriva. Door alles vol te gooien komt een nieuwe vervoerder er gewoon niet tussen. Tel daarbij dat de NS een gemiddelde van het aantal zitplaatsen van de treinen tot een uur eerder en later mag meerekenen in de beschikbare zitplaatsen, wordt het wel snel duidelijk dat het niet voor de reiziger was, want effectief reden er minder bakken per uur. De gewenste koppeling aan de inflatie is iets wat we ongeveer een jaar of 40 hebben losgelaten omdat Nederland de concurrentiestrijd aan het verliezen was. De zaken waar de bonden voor staken zijn landelijke problemen, niet specifiek van de NS. Van de stakingen ben ik simpelweg de dupe, kost mij bovenop alles ook extra geld, maar ik moet alle begrip hebben. Misschien eerst maar eens begrip tonen voor de situatie van de reiziger. Ik ga 14 september met vakantie met de trein. Was ik een dag eerder of later gegaan had ik het kunnen uitzoeken. Ook dan moet ik alle begrip voor de staker hebben. Dus ga lekker door, mijn onbegrip zal alleen maar groeien.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

05-09-2022 19:33:57
rob_ehv
rob_ehv
mren (05-09-2022 19:30:28):

Ik snap de situatie, mede dankzij jouw voorbeelden uit de praktijk, waarvoor dank. Maar het lijken mij vooral voorbeelden te zijn van een bedrijf dat weinig geeft om zijn medewerkers. Dat is niet iets dat je met 100 euro in maand oplost.

Anderzijds is het stakingsrecht een groot goed in een vrije maatschappij als de onze maar ik vind het tegelijkertijd ontzettend zonde dat de reiziger kind van de rekening is. En dan met name de minder bedeelde reizigers zonder alternatief. Zelf vloek ik een keer op NS en stap ik in de auto van de zaak om op de A2 in de file aan te sluiten maar er zijn genoeg banen en opleidingen waar het missen van een dienst of les grote gevolgen heeft.

Dank voor deze reactie , komt een stuk vriendelijker over.
Dat het voor heel veel mensen grote gevolgen heeft ben ik (wij) me zeker van bewust. In mijn familie zijn er genoeg mensen die me daarop aanspreken. Het is voor ons ook erg frustrerend dat ns geen krimp geeft , en buiten staken er geen andere mogelijkheden zijn qua actie.

05-09-2022 19:39:24
mren
mren
PKP (05-09-2022 19:28:25):

Anderzijds mogen de bonden hun eisen wel naar boven bijstellen van 20 naar 25 procent, als je de stijging der energieprijzen zo ziet, anders wordt het voor vele Eat or Heat deze winter...

Wat dat betreft zou een tegemoetkoming vanuit Den Haag een betere oplossing zijn. Dan worden niet alle CAO-onderhandelingen "bevuild" door dergelijke invloeden.

Generieke verhoging (wederom) van de teruggave energiebelasting zijn zeer snel te realiseren. Enige nadeel is dat deze niet-inkomensafhankelijk is waardoor je ook de hogere inkomens subsidieert. Dat is een keuze die in het belang van de snelheid te rechtvaardigen is.

Laatst bewerkt door mren op 05-09-2022 19:39

05-09-2022 19:49:35
sjoerd
sjoerd

Oow, laat ik nu denken dat de acties 14 dagen van tevoren moesten worden aangekondigd? Met Weense gasten op komst toch een onaangename verrassing. Wilde stakingen?

05-09-2022 19:50:57
aarclay
aarclay

En 9 september zal samen vallen met de regionale OV-staking in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel. Niet dat het veel uitmaakt, maar er kunnen reizigers dus dubbel geconfronteerd worden.

Wordt tijd dat de overheid ingrijpt door met de portefeuille te trekken. Zo blijft er niets meer van het OV over als iedereen naar de auto wordt gejaagd. We weten allang dat de NS flinke verliezen heeft, en nog lastig op eigen benen kan staan.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-09-2022 19:54

05-09-2022 20:01:45
Dionysusnu
Dionysusnu
rob_ehv (05-09-2022 19:33:57):

Dat het voor heel veel mensen grote gevolgen heeft ben ik (wij) me zeker van bewust. In mijn familie zijn er genoeg mensen die me daarop aanspreken. Het is voor ons ook erg frustrerend dat ns geen krimp geeft , en buiten staken er geen andere mogelijkheden zijn qua actie.

Ik vind het vooral frustrerend dat de vakbonden nauwelijks de optie klantvriendelijke stakingen lijken te overwegen, zonder daar een verklaring voor te geven. Zoals eerder in dit topic besproken zou de rechter het juist grotendeels goedgekeurd hebben vanwege de mindere overlast voor de maatschappij.

05-09-2022 20:09:25
treinhobby
treinhobby
rob_ehv (05-09-2022 19:30:38):

Ja en personeel wil een fatsoenlijke cao en dat afspraken van de geldende cao nagekomen worden.

Maar dan moet je wel de juiste wegen bewandelen.

Als je gaat staken dat de afspraken worden nagekomen, ben je verkeerd bezig. Daar is de OR voor om de directie op aan te spreken. Mocht de directie dan niet naar luisteren, kan de OR verdere (juridische) stappen ondernemen.

Natuurlijk kan je als machinist of conducteur ook naar de arbeidsinspectie stappen als de arbeidstijdenwet wordt overtreden.

Dat is effectiever dan te gaan staken en de reiziger in de kou te laten staan.

05-09-2022 20:28:50
seinhuis
seinhuis

Ik heb het gevoel dat ik naar de Teletubbies zit te kijken. Daar wordt ook alles herhaald.

Ik heb begrepen dat een staking 48 uur van tevoren bij het bedrijf aangekondigd moet worden. Meestal doen vakbonden van het spoor dit eerder zodat de reizigers meer tijd hebben om zich hierop voor te bereiden, tevens met de hoop dat staking(en) niet nodig zijn.

De eerste staking die de vakbonden georganiseerd heeft was een klantvriendelijke staking, namelijk voor de ingang van HGB4 een demonstratie waar NS medewerkers in vrije tijd stonden. Demonstratie was een groot succes, de resultaten waren volgens de vakbonden minder succesvol.

De wetgeving en diverse gerechtelijke uitspraken (wat de vakbonden veel geld gekost heeft) verbied verdere klantvriendelijk stakingen. Door de stakingen regionaal te houden, is op papier de overlast minder, in het praktijk is de overlast groter voor reizigers die tussen meerdere regio's reizen.

Ik begrijp de reizigers (klanten) die gedupeerd worden door de staking (sommige hebben belangrijke afspraken gemist, of al meerdere verlofdagen op moeten nemen), maar ik heb ook begrip voor de NS medewerkers die hun eigen rekeningen moeten betalen. Er is geen één NS medewerker die met veel plezier staakt.

Misschien moeten wij hier op somda voor de andere wat meer respect tonen.

De beste (misschien de enige) oplossing is om de inflatie omlaag te brengen. Echter, dit geeft ook zijn eigen problemen.

05-09-2022 20:37:31
sjoerd
sjoerd

Inflatie is niet iets hanteerbaars; het is een marktkwestie. Je kunt bijvoorbeeld de rente verhogen, de lonen niet of niet teveel laten stijgen, de kosten van levensonderhoud omlaag brengen door iets te doen met de belastingdruk. Maar inflatie ontstaat door dit alles niet te doen.

Erdogan in Turkije houdt bijvoorbeeld de rente al jaren kunstmatig laag, waardoor de inflatie enorm is. Hogere lonen helpt dus ook niet. Omdat de energiekosten en grondstoffenkosten voor alles en iedereen toenemen, kan je als overheid in feite alleen iets doen door de belastingen (tijdelijk) te verlagen of zwakke groepen te steunen.

05-09-2022 20:44:49
PKP
PKP
sjoerd (05-09-2022 19:49:35):

Oow, laat ik nu denken dat de acties 14 dagen van tevoren moesten worden aangekondigd? Met Weense gasten op komst toch een onaangename verrassing. Wilde stakingen?

48 uur

05-09-2022 21:15:08
treinfan
treinfan

Ik vind het vreemd dat NS roept in de media dat zij als werkgever aan zet is om toenadering te zoeken met de bonden, maar nog nergens publiekelijk blijkt dat dat ook gebeurt.

05-09-2022 21:21:10
Oldskool
Oldskool
sjoerd (05-09-2022 19:49:35):

Geen wilde stakingen. Vorige week is daarover gecommuniceerd.

05-09-2022 21:23:54
Oldskool
Oldskool
seinhuis (05-09-2022 20:28:50):

Ik heb het gevoel dat ik naar de Teletubbies zit te kijken. Daar wordt ook alles herhaald.

Ik heb begrepen dat een staking 48 uur van tevoren bij het bedrijf aangekondigd moet worden. Meestal doen vakbonden van het spoor dit eerder zodat de reizigers meer tijd hebben om zich hierop voor te bereiden, tevens met de hoop dat staking(en) niet nodig zijn.

De eerste staking die de vakbonden georganiseerd heeft was een klantvriendelijke staking, namelijk voor de ingang van HGB4 een demonstratie waar NS medewerkers in vrije tijd stonden. Demonstratie was een groot succes, de resultaten waren volgens de vakbonden minder succesvol.

De wetgeving en diverse gerechtelijke uitspraken (wat de vakbonden veel geld gekost heeft) verbied verdere klantvriendelijk stakingen. Door de stakingen regionaal te houden, is op papier de overlast minder, in het praktijk is de overlast groter voor reizigers die tussen meerdere regio's reizen.

Ik begrijp de reizigers (klanten) die gedupeerd worden door de staking (sommige hebben belangrijke afspraken gemist, of al meerdere verlofdagen op moeten nemen), maar ik heb ook begrip voor de NS medewerkers die hun eigen rekeningen moeten betalen. Er is geen één NS medewerker die met veel plezier staakt.

Misschien moeten wij hier op somda voor de andere wat meer respect tonen.

De beste (misschien de enige) oplossing is om de inflatie omlaag te brengen. Echter, dit geeft ook zijn eigen problemen.

Man, die je huiswerk eens goed voordat je hier wat neer zet. Die demonstratie was geen publieksvriendelijke staking. Dat waren allemaal collega's die vrij hadden en gehoor gegeven hadden aan de oproep van de bonden om daar naar toe te komen.

05-09-2022 21:37:16
zigzag
zigzag
rob_ehv (05-09-2022 19:33:57):
Het is voor ons ook erg frustrerend dat ns geen krimp geeft , en buiten staken er geen andere mogelijkheden zijn qua actie.

Waaruit blijkt nu dat er geen andere mogelijkheden zijn dan de reizigers hierbij zwaar duperen? Neem even het voorbeeld dat er is ingezet om estafette te staken. Er blijkt tot nu toe niet dat er moeite is gedaan om de gevolgen daarbij te beperken. Sterker nog, werkend personeel doet kennelijk mee om de problemen voor de reizigers te maximaliseren. Dan kan je als bonden en personeel niet gaan doen alsof de gevolgen niet te voorkomen waren, dan heb je dat eerder opzettelijk voor al die reizigers laten gebeuren.

Ook is er tot nu toe niet duidelijk wat er dan wel is overwogen zodat de reizigers er zo min mogelijk last van hebben.

Wat ook opvalt is dat stakende ns-ers regelmatig net doen alsof ze zelf geen ns zijn op het moment dat ze staken of dat aanmoedigen. Je bent zelf, ook als je staakt, voor reizigers ook de ns. Misschien als personeel dat zich door collega's niet serieus of gewaardeerd meent te behandeld te worden, maar dat maakt je niet minder ns-er. Dus als je gaat staken en met beweringen komt dat het niet anders kon, dan heb je als ns-er en als stakend personeel toch wel wat meer uit te leggen dan een wel erg makkelijk het kon niet anders en proberen te doen alsof je geen onderdeel van het probleem bent.

05-09-2022 21:52:00 2
Marco
Marco
Oldskool (05-09-2022 21:23:54):
seinhuis (05-09-2022 20:28:50):

[...]

Man, die je huiswerk eens goed voordat je hier wat neer zet. Die demonstratie was geen publieksvriendelijke staking. Dat waren allemaal collega's die vrij hadden en gehoor gegeven hadden aan de oproep van de bonden om daar naar toe te komen.

Dat staat er toch precies? Misschien is het verkeerd om het een staking te noemen, maar er staat gewoon dat het in de vrije tijd van de medewerkers was.

05-09-2022 22:00:30 2
wouterder
wouterder
mren (05-09-2022 19:30:28):

Anderzijds is het stakingsrecht een groot goed in een vrije maatschappij als de onze maar ik vind het tegelijkertijd ontzettend zonde dat de reiziger kind van de rekening is. En dan met name de minder bedeelde reizigers zonder alternatief.

Vergeet ook vooral de student niet, die eindelijk na covid weer naar college kan. Vaak niet in de buurt van zijn/haar school woont omdat het niet meer te betalen is om op kamers te gaan en enorm afhankelijk is van de NS.

05-09-2022 22:56:52
Daniel1
Daniel1
treinfan (05-09-2022 21:15:08):

Ik vind het vreemd dat NS roept in de media dat zij als werkgever aan zet is om toenadering te zoeken met de bonden, maar nog nergens publiekelijk blijkt dat dat ook gebeurt.

Niet publiekelijk wil dus niet zeggen dat ze helemaal niet met elkaar praten..

05-09-2022 22:58:21 3
PKP
PKP

Veel studenten zijn zo'n 2 jaar niet op "school" geweest, die paar stakingsdagen maken dan ook niets uit. Beetje leren flexibel te zijn, daar hebben ze de rest van hun leven veel aan.

05-09-2022 23:52:30
maarten83
maarten83

Met al die stakingen van de afgelopen tijd en wat er nog gaat komen ben ik blij dat ik niet meer per trein en bus reis. De laatste tijd lijkt het wel of er veel vaker gestaakt wordt dan in de periode 2000-2019.

06-09-2022 07:54:27
AvVeen
AvVeen

Iemand enig idee hoe NS International met deze golg omgaat?

06-09-2022 08:11:07 6
yappa
yappa
PKP (05-09-2022 22:58:21):

Veel studenten zijn zo'n 2 jaar niet op "school" geweest, die paar stakingsdagen maken dan ook niets uit. Beetje leren flexibel te zijn, daar hebben ze de rest van hun leven veel aan.

Ik weet vrij zeker dat hier vannacht nog een reactie op geplaatst was. Die is nu weg zonder moderatie-ingreep, dus ik zal de strekking maar herhalen: met dit soort opmerkingen breek je echt het laatste beetje begrip af dat er mogelijk voor de staking is.
die student die nu niet naar 'school' hoeft van jou, maar lekker flexibel moet doen, is dezelfde die over 10 jaar wellicht jouw hart moet redden door te dotteren. En ik vraag me af of je dat nog steeds vindt dat die z'n diploma ook wel kan halen met een beetje flexibel oefenen via teams.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

06-09-2022 08:22:08 1
RX7567
RX7567

Goed gezegd Yappa,

Ik kan PKP gerust vertellen dat wij als studenten al genoeg flexibel zijn sinds de afgelopen twee jaar. Regels veranderen iedere maand, en de ene week mag je opeens iedereen weer zien en daarna zit je drie maanden op de zolder met een haperende verbinding waardoor je niks mee krijgt van de les. Of wat van de tientallen keren dat het OV je in de steek laat en je last minute rond moet bellen voor iemand met een auto, de omwegen van 2 uur extra doordat er weer een storing is of bij mensen die dichterbij school wonen moet slapen vanwege grote werkzaamheden. Aan de flexibiliteit zal het niet liggen hoor.

06-09-2022 08:23:03
stijngeluk
stijngeluk

Ehhh, gezien ik zelf ook nog student ben, en het gedoe heb gezien bij de vorige stakingsdagen. Studenten willen wel flexibel zijn, alleen omdat er vorig jaar steeds minder mensen naar de college kwamen, en het les geven gedeeltelijk online en op locatie tegelijkertijd echt een ramp is om te doen en te volgen, willen de scholen dat gewoon niet meer doen. En juist, de eerste weken zijn voor de meeste opleidingen belangrijk, alle opstart, uitleg, indelingen en de basis voor de komende periode op college. Ik heb echt 0 compassie gehoord van mede studenten de afgelopen stakingsdagen, omdat hun het gevoel hebben dat hun aan het lot worden over gelaten om het maar anders te regelen. reistijden van ipv 1,5 uur naar 3,5 uur naar college is uiteraard ook niet echt iets om vrolijk over te worden.

06-09-2022 08:26:09
mren
mren

Wat als je nu het zelfde zou zeggen over NS-personeel? Niet zo zeuren over last-minute aanpassingen in je dienst en geen vrij kunnen krijgen. Hoge energieprijzen? Gewoon een keer niet douchen en verwarming op 12 graden zetten.

Dan leren die NS'ers ook eens om flexibel te zijn, daar hebben ze de rest van hun leven veel aan.

06-09-2022 09:00:46 1
Oldskool
Oldskool

Laten we het er op houden dat de reactie, waar nu op geageerd wordt, een "beetje dom" is. De reactie van Ysbergsla, welke dus gewist is, vond ik zelf briljant, maar het team van Somda dacht er anders over. Zal wel iets in de trend zijn geweest van, teveel op de man of zo. 😉

Inhoudelijk dan maar: Het personeel en de bonden zijn verbaast dat de directievoorzitter in de media heeft gezegd dat er toenadering gezocht gaat worden om weer in gesprek te gaan, maar tot op heden het gewoon ernstig stil is. Van enige toenadering is dus totaal geen sprake geweest.

06-09-2022 09:06:37
mren
mren

Was het geen Somda-beleid om een mededeling te plaatsen dat er bericht verwijderd is, meestal nog voorzien van reden?

06-09-2022 09:09:03
sjoerd
sjoerd

Wie de studentenwereld van binnenuit kent, en er niet van buiten tegenaan kijkt, weet dat zeker de afgelopen twee jaar met veel felxibiliteit het onderwijs op gang gehouden is, en dat verreweg de meeste studenten geen studievertraging hebben opgelopen, hun professionele studiebegeleiders en docenten via hun on-line verbindingen uiterst flexibel hebben gehandeld en het hoger onderwijs op gang hebben gehouden.

Maar ja, als je die wereld niet kent...

Soms is staken nodig, en ja, dat doet links en rechts pijn. Mijn in Amsterdam aangekomen Weense gasten zal het ook parten spelen. Dat lossen we dan heel flexibel op, want dat zijn we wel gewend.😉

06-09-2022 09:23:58
PKP
PKP
mren (06-09-2022 08:26:09):

Wat als je nu het zelfde zou zeggen over NS-personeel? Niet zo zeuren over last-minute aanpassingen in je dienst....

Helemaal met je eens, wat zou er nou zo erg zijn aan één of meerdere aanpassingen in je dienst, of je nu van A naar B gaat als conducteur, of van C naar D. Maakt allemaal niets uit, gewoon betaalde diensttijd.

06-09-2022 09:30:31
Oldskool
Oldskool
mren (06-09-2022 09:06:37):

Was het geen Somda-beleid om een mededeling te plaatsen dat er bericht verwijderd is, meestal nog voorzien van reden?

Misschien dat de moderator van dienst een mailtje heeft gestuurd met de reden.

06-09-2022 09:47:26
anton_
anton_

Die- soms- ook nog in de spamfolder komt

06-09-2022 09:50:54
gvttreinen
gvttreinen

Kan er niet gewacht worden totdat Prorail gaat staken, is klantvriendelijker dan de hele herfst van ene staking naar de volgende 😉

06-09-2022 09:59:25
john2
john2

Leuk is anders met zoveel openbaar vervoer stakingen in den landen.

Dus het is voor een openbaar vervoer reiziger geen verworven recht om rijdend openbaar vervoer te hebben.

06-09-2022 12:03:28
noof
noof

Er zit wat schot in de zaak vanuit NS, lijkt het op:

NS doet bonden nieuw cao-bod: loonsverhoging van 5 procent www.nu.nl

Laatst bewerkt door noof op 06-09-2022 12:20, reden: Link gerepareerd, hoop ik.

06-09-2022 17:40:24
timtrein
timtrein

Nou, zal me benieuwen of dit dan eens voldoende is... ik zou er in elk geval blij mee zijn!

06-09-2022 17:56:35
marciekemp
marciekemp

Vooralsnog gaan de stakingen gewoon door is zojuist vanuit de bonden gecommuniceerd, wel wordt er gekeken naar dit nieuwe bod en afhankelijk van of de bonden voldoende aanknopingspunten zien om weer om tafel te gaan met NS, zal er bekeken worden wat er met de acties gaat gebeuren in de tussentijd

06-09-2022 18:05:50
john2
john2

Arriva veruit meeste openbaar vervoer rijdt tijdens staking. Bron 1Limburg.

www.1limburg.nl

06-09-2022 18:11:52 5
mtlx
mtlx
marciekemp (06-09-2022 17:56:35):

Vooralsnog gaan de stakingen gewoon door is zojuist vanuit de bonden gecommuniceerd, wel wordt er gekeken naar dit nieuwe bod en afhankelijk van of de bonden voldoende aanknopingspunten zien om weer om tafel te gaan met NS, zal er bekeken worden wat er met de acties gaat gebeuren in de tussentijd

Zijn de vakbonden nu helemaal gek geworden? Ga gewoon weer met de NS om de tafel zitten en ga werkelijk praten in plaats van dit wedstrijdje verplassen.
Niet alleen verspillen ze met deze houding elke vorm van goodwill die er nog was bij reizigers en buitenstaanders, maar ook in ieder geval mij als personeel zijn ze daarmee kwijt.

Laatst bewerkt door mtlx op 06-09-2022 18:12

06-09-2022 18:19:03
aaron
aaron

Vind jij het een goed bod dan van de NS?

06-09-2022 18:23:08 2
rob_ehv
rob_ehv
mtlx (06-09-2022 18:11:52):
marciekemp (06-09-2022 17:56:35):

Zijn de vakbonden nu helemaal gek geworden? Ga gewoon weer met de NS om de tafel zitten en ga werkelijk praten in plaats van dit wedstrijdje verplassen.
Niet alleen verspillen ze met deze houding elke vorm van goodwill die er nog was bij reizigers en buitenstaanders, maar ook in ieder geval mij als personeel zijn ze daarmee kwijt.

Dan ben je een van de weinige. Vind het een triest bod 0,5% omhoog ten opzichte van het vorige voorstel. Ik weet dat ik op dit forum een van de weinige ben die deze mening heeft maar over het algemeen ( op een enkele na) word het personeel alleen maar meer teleurgesteld in NS. we mogen 2 dagen extra gegarandeerd vrij zijn! Op mijn vraag of dan bijv in augustus met de helft van standplaats Eindhoven vrij kunnen zijn om naar F1 te gaan kwam een nee. Of het dan wel mogelijk is om met carnaval met een grote groep vrij te zijn kwam ook een nee. Dus zo gegarandeerd is dat ook niet.

Laatst bewerkt door rob_ehv op 06-09-2022 18:25

06-09-2022 18:25:47 5
Loco_Locon
Loco_Locon

Ik lach dit maar een beetje weg als boer met kiespijn als student zijnde, maar je weet half niet waar je het over hebt.

06-09-2022 18:48:26 2
mtlx
mtlx
aaron (06-09-2022 18:19:03):

Vind jij het een goed bod dan van de NS?

Het gaat verder niet om wat ik persoonlijk van het bod vind, het gaat om de manier waarop.

NS beweegt nu een beetje, dan moeten de vakbonden ook het fatsoen opbrengen om een beetje mee te bewegen door de stakingen even opzij te zetten en werkelijk weer te gaan praten met het nieuwe uitgangspunt. Als daar uiteindelijk toch niks uit komt, dan is het weer vroeg genoeg om te kijken naar eventuele volgende stakingen.

Het is een dans die beide partijen moeten uitvoeren, en op dit moment zijn het de vakbonden die weigeren te dansen en in plaats daarvan de hakken in het zand zetten. Dat is wat mij betreft gewoon not done.

06-09-2022 19:08:39
Oldskool
Oldskool

De bonden zetten de hakken niet in het zand, ze zijn nu de uitgebreide voorstellen, wat meer is dan wat in de media is verschenen is, aan het bestuderen. Maar jij vind dus dat het bod, zonder alle haken en ogen gelezen te hebben, door de bonden klakkeloos aangenomen moet worden?

06-09-2022 19:10:46 1
PKP
PKP
rob_ehv (06-09-2022 18:23:08);

Dan ben je een van de weinige. Vind het een triest bod 0,5% omhoog ten opzichte van het vorige voorstel. Ik weet dat ik op dit forum een van de weinige ben die deze mening heeft maar over het algemeen ( op een enkele na) word het personeel alleen maar meer teleurgesteld in NS. we mogen 2 dagen extra gegarandeerd vrij zijn!

Dit is natuurlijk en inderdaad een heel slecht bod, 0.5 procent meer voor de NS medewerkers dan het eerdere bod. Daar blijft in euro's eigenlijk niets van over. En aan dat gegarandeerde verlof heb je natuurlijk maar weinig aan, lijkt mij zo, dan komt een medewerker nog drie dagen te kort om een weekje vrij te hebben.

Als de bonden dit voorleggen aan de leden, zie ik de uitslag somber in voor NS.

Laatst bewerkt door PKP op 06-09-2022 20:27

06-09-2022 19:11:35 1
mtlx
mtlx

Begrijpend lezen is blijkbaar lastig. Ik zou het fijn vinden als je mij geen woorden in de mond zou leggen. Dank.

Edit: was een reactie op het bericht van Oldskool.

Laatst bewerkt door mtlx op 06-09-2022 19:12

06-09-2022 19:13:31
mren
mren

Het is 0,5 procentpunt meer dan het vorige bod, dus 5% meer.

De vraag is ook over welke termijn. Want bij een CAO voor 2022-2023 zou het ook twee keer 2,5% verhoging kunnen zijn (al is dat -iets- meer dan 5%)

06-09-2022 19:22:36
Dionysusnu
Dionysusnu

Qua loon even een vergelijking:

Het originele bod: (bron)

• Per Juli 2022 3,1%
  • Per Juli 2023 2,3%
  • Per Juli 2024 2,1%
  • Eenmalig €500 bruto

Het bod nu: (bron)

• Per Juli 2022 5% (met terugwerkende kracht)
  • "Begin volgend jaar" 2,5%
  • Eenmalig €650 (aannemelijk nog steeds bruto, nu.nl specificeert het niet)
  • Minimumloon van €14 in CAO (volgens voorstel van FNV, zie bron originele bod)
  • "Jeugdlonen moeten verdwijnen" (aannemelijk ook volgens voorstel FNV)

Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-09-2022 19:25:32 1
moderator
Moderator
moderator
Oldskool (06-09-2022 09:30:31):
mren (06-09-2022 09:06:37):

Misschien dat de moderator van dienst een mailtje heeft gestuurd met de reden.

Niet alle ingrepen van het forumbeheer worden gemeld. Dit kan zijn omdat er enkel en typefout wordt hersteld of iets qua opmaak wordt hersteld. Ook kan ook zijn dat de betreffende forumgebruikers er een bericht van krijgen.

Laatst bewerkt door moderator op 06-09-2022 19:26

06-09-2022 19:27:42
hubertus1
hubertus1

Volgens het AD 5% per 1 juli dit jaar en 2,5% per 1 januari 2023 en een eenmalige uitkering van € 650,-.
Daarnaast o.a. afschaffing van de jeugdschalen en het recht op onbereikbaarheid wordt toegevoegd.

Looptijd van de CAO wordt 1 jaar.

06-09-2022 19:30:45
mtlx
mtlx

Het voorstel van NS is wel wat uitgebreider dan alleen 0,5%. De jeugdlonen verdwijnen in het voorstel, een minimumloon van 14 euro wordt geïntroduceerd, een minimale loonsverhoging van 150 euro voor degenen die minder zouden krijgen met de procentuele verhoging, een eenmalige uitkering van 650 euro, verhoging van de pensioenpremie, willen praten over inflatiecompensatie en kijken hoe er een betere werk/privébalans kan komen met de onregelmatigheden van de diensten in de weekenden en 's nachts, en nog enkele andere puntjes.

Een heel ander bod dus dan de kale 4,5% met voortzetting van de huidige CAO die eerder geboden is.

NS stelt voor dat de CAO voor anderhalf jaar zou moeten lopen, met twee loonsverhogingen: 5% met terugwerkende kracht per juli, en 2,5% per 1 januari 2023, dus een totale verhoging van 7,63% ten opzichte van nu.

Of ik vind dat het bod aangenomen zou moeten worden of niet is irrelevant, wat ik al eerder zei. Veel belangrijker vind ik dat de bonden nu niet moeten gaan egotrippen, maar om tafel moeten gaan om te kijken of ze er alsnog met NS uit kunnen komen. Getuige het bericht van Marc lijken ze helaas niet daarvoor te gaan kiezen. Zonde.

Laatst bewerkt door mtlx op 06-09-2022 19:31

06-09-2022 19:39:00
mren
mren

+7,625%, een redelijke som ineens en beter pensioen lijken mij zo op afstand een vrij redelijk bod voor een bedrijf dat nog volop aan de slag moet om klanten terug te kunnen winnen.

Ik zou ook zeggen dat dit een goede uitgangspositie is om mee het gesprek aan te gaan waarmee het inderdaad gepast is om de stakingen in de ijskast te zetten . Het is immers ultimum remedium en geen onderhandelingsstrategie.

Laatst bewerkt door mren op 06-09-2022 19:40

06-09-2022 19:42:26
Oldskool
Oldskool
mtlx (06-09-2022 19:11:35):

Begrijpend lezen is blijkbaar lastig. Ik zou het fijn vinden als je mij geen woorden in de mond zou leggen. Dank.

Edit: was een reactie op het bericht van Oldskool.

Jij hebt het over niet mee dansen maar hakken in het zand van de bonden. Leg jou niks in de mond hoor. Zijn je eigen woorden.

06-09-2022 19:45:56
zigzag
zigzag
Oldskool (06-09-2022 19:08:39):

De bonden zetten de hakken niet in het zand, ze zijn nu de uitgebreide voorstellen, wat meer is dan wat in de media is verschenen is, aan het bestuderen. Maar jij vind dus dat het bod, zonder alle haken en ogen gelezen te hebben, door de bonden klakkeloos aangenomen moet worden?

Eerst als bond en ns-stakers beweren dat je staakt omdat ns niets laat horen. Vervolgens de stakingen gewoon door laten gaan als er niet alleen toenadering is maar zelfs een nieuw bod. Dan ben je als bond en stakers gewoon opzettelijk de hakken in het zand aan het zetten en lijkt het geheel niet te doen om onderhandelen maar om actie voeren. En weer door de reizigers de dupe te laten worden. En het dan gek vinden dat het personeel meent niet gewaardeerd te worden.

https://www.treinreiziger.nl/fnv-staking-bij-ns-gaat-door-ondanks-nieuw-loonbod/

06-09-2022 19:47:14
treinhobby
treinhobby

Klikbare link.

06-09-2022 19:59:06
selivio
selivio

FNV spoor maakt zich met deze houding een notoir onbetrouwbare handelspartner voor NS. En als ze dezelfde houding aannemen als hun FNV collega's van het streekvervoer(staken om het staken zonder haalbare doelen), dan zetten ze zichzelf compleet buitenspel...

06-09-2022 20:15:17
treinhobby
treinhobby

Citaat uit bovengenoemde link:

Cao-onderhandelaar van CNV, Jerry Piqué, laat dinsdagavond weten: “Wat mij betreft gaan we in op het bod en ik zal dat zo bespreken met de cao-commissie. De uitkomst van dat overleg bespreken we woensdag met de andere bonden.”

Waarbij het er dus op lijkt dat de bonden onderling ook van een vaste lijn gaan afwijken.
Iets wat je nu ook al in het streekvervoer ziet, waar de staking alleen door het FNV georganiseerd wordt.

06-09-2022 20:36:16
PKP
PKP

Bij veel CAO onderhandelingen beloopt het CNV een ander pad dan de overige bonden. Dus daar moeten we niet al te veel van opkijken. eerst maar eens zien welk pad het CNV dit keer kiest. Dat bonden het onderling niet altijd eens zijn is ook niet bijzonder, vaak vertegenwoordigen ze net een andere groep werknemers, met andere belangen.

06-09-2022 21:37:39
chris24
chris24
PKP (06-09-2022 20:36:16):

Bij veel CAO onderhandelingen beloopt het CNV een ander pad dan de overige bonden. Dus daar moeten we niet al te veel van opkijken. eerst maar eens zien welk pad het CNV dit keer kiest. Dat bonden het onderling niet altijd eens zijn is ook niet bijzonder, vaak vertegenwoordigen ze net een andere groep werknemers, met andere belangen.

Als bv. CNV het bod goedkeurd dan hebben VVMC en FNV het nakijken, dit is al in meerder sectoren al gebeurd. (voorbeelden Supermarkten en Streekvervoer)

06-09-2022 22:13:41
Karel1969
Karel1969

Laat daar vooral het rijdend personeel nou juist ook voor staan. Zoals het nu gaat met personeelstekorten en een ruim verlopen CAO kan je dat niet van hen verwachten. Rust in de tent = betere dienstverlening.

06-09-2022 22:18:03
Karel1969
Karel1969
brun (26-08-2022 23:54:11):
thom (26-08-2022 19:51:30):

Waarom zou je daar niet voor mogen staken?

Het zijn zaken die allemaal in de CAO vastgelegd worden immers.

Je geeft het antwoord zelf al.

In de CAO is vastgelegd hoe het met overuren, compensatie etc is geregeld. Als een werkgever zich er in jouw concrete geval niet aan houdt, mag en moet je naar de rechter stappen. Staken mag je niet, dat mag alleen over een nieuwe CAO.

In dit concrete geval: ik geloof niet dat er in de huidige CAO staat dat NS'ers zo moeten werken als hierboven zo vaak wordt beschreven.

Welke CAO? Die allang verlopen is?

06-09-2022 22:19:19
mren
mren
Karel1969 (06-09-2022 22:13:41):

Laat daar vooral het rijdend personeel nou juist ook voor staan. Zoals het nu gaat met personeelstekorten en een ruim verlopen CAO kan je dat niet van hen verwachten. Rust in de tent = betere dienstverlening.

Andere bedrijfscultuur = betere dienstverlening.

Als je als reiziger de hc na het sleutelen de achterste cabine in ziet kruipen om daar tot het volgende station niet uit te komen ("is bezig met serviceverlening") of als aansluitingen voor je neus de deuren dichtsmijten ("we moeten nou eenmaal vertrekken op de seconde") en wegrijden om bij het volgende station rustig 5 minuten vertrektijd af te gaan staan wachten (wat met verlaagde frequenties extra vervelend is) dan valt daar ook nog een wereld te winnen.

Laatst bewerkt door mren op 06-09-2022 22:52

06-09-2022 22:22:00 1
Karel1969
Karel1969

Dat ben ik volledig met je eens. Maar wie legt die idioterie op? Niet de HC, die handelt volgens de instructies van de bazen. En laat daar het personeel nou (mede) de strijd tegen voeren.

06-09-2022 22:37:52
sjoerd
sjoerd

Dat moge zo zijn. Maar inhoudelijke zaken (hoewel die soms wel degelijk met de beleving van het werk te maken hebben) horen niet thuis in loononderhandelingen. Daarvoor moet de bedrijfscultuur veranderen. En dan kunnen argumenten voor en tegen veranderen op die plek worden afgewerkt. En niet aan de tafel met de bonden. Daar gaat het over arbeidsvoorwaarden.

07-09-2022 00:02:59 1
AlbertP
AlbertP

Sowieso zijn het niet de bonden zelf, maar hun leden in een stemming, die een bod aannemen of verwerpen. Er kunnen zo een aantal dagen overheen gaan, voordat er een stemming is georganiseerd en het zeker is of de leden de lijn van de onderhandelaars volgen.

07-09-2022 06:48:36
mtlx
mtlx

Daar zijn we nog niet eens. De bonden zouden nu verder de onderhandelingen moeten gaan voeren met NS en pas als de onderhandelingen stokken het laatste bod aan de leden voorleggen.

Dat is wat mij betreft ook waar in ieder geval FNV nu de mist mee in lijkt te gaan: de bonden zijn er in de eerste plaats om de onderhandelingen namens het personeel te voeren, niet om te staken. Staken is een allerlaatste redmiddel als de onderhandelingen muurvast zitten en het bod is afgewezen door de leden. Dat is nu niet meer het geval nu de NS is begonnen met bewegen. Als FNV nu alsnog gaat staken, dan neemt niet alleen de waarde van het pressiemiddel af, maar tonen zij zich ook een onbetrouwbare onderhandelingspartner.

Ik zag dat CNV wel weer wilde gaan onderhandelen en dat stakingen wat hen betreft even op een laag pitje komen te staan. Hopelijk is VVMC ook zo slim om dat te gaan doen.

07-09-2022 07:17:34
PKP
PKP

Met die redenering kan een werkgever elke staking voorkomen, door telkens bij elke stakingsdreiging een minimaal voorstel te doen. Dat NS dat vorige week al niet gedaan heeft. Had vele stakingsdagen gescheeld.....

07-09-2022 07:35:22
mtlx
mtlx

Dat is natuurlijk een flauwekulberedenering. Als je die doortrekt kan je net zo goed altijd gaan staken, want stel je voor dat de werkgever niet in goed vertrouwen zou gaan onderhandelen. Dan kan je dat maar beter voor zijn 😃

Natuurlijk moeten onderhandelingen in goed vertrouwen gaan. Dat geldt van beide kanten, van zowel de werkgever als de vakbond. FNV laat in ieder geval zien met deze opstelling dat zij dat niet kunnen en daarmee geen volwaardig onderhandelingspartner meer genoemd kunnen worden. Jammer.

07-09-2022 08:53:09
sjoerd
sjoerd

Zo is dat. Wie het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op de neus. Daarna moet je ook weer met elkaar door.

07-09-2022 09:30:08
treinfan
treinfan
mtlx (07-09-2022 06:48:36):

Daar zijn we nog niet eens. De bonden zouden nu verder de onderhandelingen moeten gaan voeren met NS en pas als de onderhandelingen stokken het laatste bod aan de leden voorleggen.

Dat is wat mij betreft ook waar in ieder geval FNV nu de mist mee in lijkt te gaan: de bonden zijn er in de eerste plaats om de onderhandelingen namens het personeel te voeren, niet om te staken. Staken is een allerlaatste redmiddel als de onderhandelingen muurvast zitten en het bod is afgewezen door de leden. Dat is nu niet meer het geval nu de NS is begonnen met bewegen. Als FNV nu alsnog gaat staken, dan neemt niet alleen de waarde van het pressiemiddel af, maar tonen zij zich ook een onbetrouwbare onderhandelingspartner.

Ik zag dat CNV wel weer wilde gaan onderhandelen en dat stakingen wat hen betreft even op een laag pitje komen te staan. Hopelijk is VVMC ook zo slim om dat te gaan doen.

Ik las dat CNV in wilde gaan op het bod. Ik zou dat niet interpreteren als willen onderhandelen, maar als willen accepteren.

Veel partijen bewegen vreemd rondom deze onderhandelingen, afgaande op wat er in de media te lezen is.

07-09-2022 09:34:52
marciekemp
marciekemp
mtlx (07-09-2022 07:35:22):

Dat is natuurlijk een flauwekulberedenering. Als je die doortrekt kan je net zo goed altijd gaan staken, want stel je voor dat de werkgever niet in goed vertrouwen zou gaan onderhandelen. Dan kan je dat maar beter voor zijn 😃

Natuurlijk moeten onderhandelingen in goed vertrouwen gaan. Dat geldt van beide kanten, van zowel de werkgever als de vakbond. FNV laat in ieder geval zien met deze opstelling dat zij dat niet kunnen en daarmee geen volwaardig onderhandelingspartner meer genoemd kunnen worden. Jammer.

Ik denk dat je de woorden van de FNV een beetje uit het verband aan het trekken bent, ze hebben inderdaad gezegd dat ze het aanbod nog onvoldoende vinden, en dat de acties vooralsnog door gaan wat hun betreft. Maar ook dat het bod nog met de overige bonden besproken wordt en vandaag gezamenlijk bekeken gaat worden wat er met de acties en het bod moet gaan gebeuren.

Laatst bewerkt door marciekemp op 07-09-2022 09:36

07-09-2022 10:08:34 4
mtlx
mtlx

Ik denk niet dat ik dingen uit z'n verband trek. De eerste reactie van FNV had moeten zijn: fijn dat NS verder wil onderhandelen, wij gaan graag met NS weer om de tafel zitten om verder te praten.

In plaats daarvan komen ze met deze reactie én plaatsen ze ook nog eens een stakingsoproep op o.a. sociale media. En daarmee zijn we weer terug bij mijn eerdere berichten.

CNV meldt inderdaad dat ze in willen gaan op het aanbod, maar het aanbod van NS was de uitnodiging om weer aan tafel te komen zitten voor verdere onderhandelingen met het NS voorstel als uitgangspunt. Ik lees dat dus niet als zijnde: "We gaan klakkeloos akkoord".

07-09-2022 10:18:20
john2
john2

Oldskool, uit je bijdrage in dit topic over de stakingen heb ik het idee dat je een vakbondman bent, of lid van een vakbond. Of zie ik dit verkeerd?

07-09-2022 11:00:22 1
Oldskool
Oldskool

Dat zie je heel goed, geen vakbondsman, wel lid van een vakbond. En ik zal het nog leuker voor je maken, ben in principe ook geen voorstander van staken, maar met waar NS in eerste instantie mee kwam, toen wel, En met name de uitspraak "willen ze meer geld, moeten ze maar flexibeler worden" deed mij besluiten om toch te gaan staken.

Toen ik 20 jaar geleden begon, wist ik dat ik onregelmatigheid had, om het weekend m'n diensten ging doen, en vroeg/laat/nacht had. Geen probleem. In de loop der jaren werd het almaar moeilijker om verlof te krijgen, werden de rustperiodes tussen 2 diensten almaar krapper, werden de roosters (inmiddels een laat rooster) intensiever. En nu wilt NS dat we nog onregelmatiger gaan werken, roosters met oneven weken, 2 weekenden achter elkaar, 1 vrij 2 werken, 2 vrij enz enz. Opgebouwde verlof uren kunnen niet opgenomen worden. Eerder had ik al gezegd dat je ze kan opsparen, maar na het nu blijkt wilt NS daar ook vanaf. Uit laten betalen is geen optie. De enigste die daar garen bij spint is de belastingdienst.

Het is dus nu even wachten wat de bevindingen van de bonden zijn en hoe de achterban er over denkt. Persoonlijk vind ik, even verder onderhandelen en de stakingen opschorten. Als NS en de bonden er niet uit komen, kan er weer overgeschakeld worden op staken. Geen estafette staking, maar alles plat. Dupeer je wel de reizigers mee, maar niet dagen achter elkaar.

07-09-2022 11:22:51
john2
john2

De reizigers worden bij een staking altijd gedupeerd, evenals als in de zorg acties worden gehouden, dat patienten hier hinder van onder vinden, wat niet weg neemt dat ik begrijp waarom er stakingen en acties zijn. Deze acties geven wel sociale onrust in het land. Er moet worden opgepast dat niet dagen alles plat ligt, neemt sympathie van de mensen voor de acties weg.

07-09-2022 12:20:06 1
sjoerd
sjoerd

Ik sluit me aan bij Oldskool. Altijd lid geweest van de bond en zelfs ook eens 1 dag gestaakt. En toen in de Amsterdam Arena met alle andere stakers. Doodeng. De hele tent bewoog en dat nog niet eens door echte supporters...

De bond heeft me ook geholpen toen ik een geschil had met een werkgever, en dat hebben we samen meer dan gewonnen.

07-09-2022 12:36:48
john2
john2

Sjoerd, zet dat je relatie me je werkgeven niet op scherp?

Ben zelf nooit lid geweest van een bond, had een collega die wel lid was van een bond.

Ik kreeg meer van de werkgever gedaan dan de collega die lid was van een bond.

De relatie met mijn werkgever was zo, de ene hand wast de andere. Ik had wat over voor mijn werkgever, had mijn werkgever ook iets voor mij over. Dit zonder dat er gekropen werd.

Een voorbeeld, een vrachtwagen van een houtleverancier had onderweg problemen gehad, mijn werkgever vroeg mij of ik na werktijd terug wou komen, na het warme eten, hij zou me bellen, voor de vrachtwagen te lossen. Moest ik plots eens vrij hebben, was dit ook geen probleem.

07-09-2022 12:45:40
mren
mren

Zo is het ook het fijnste: je hebt elkaar nodig. Maar als ik de verhalen zo lees dan is de menselijke maat een beetje kwijt bij NS.

07-09-2022 13:20:00
Oldskool
Oldskool

Het spelletje 'geven & nemen' is helaas niet meer mogelijk. Er is geen wisselgeld meer.

Voorbeeld: ik heb eind deze maand op een bepaalde dag vrij nodig. Hiervoor wilde ik een rustdag verschuiven. Blijkt het nu ineens via verlofaanvraag te gaan. Voorheen was het nooit een probleem, nu is het nagenoeg niet meer mogelijk om te schuiven met een rustdag. Behalve als het NS goed uit komt, dan is het schuiven van een rustdag wel mogelijk zonder dat het via verlofaanvraag gaat.

En dat bedoel ik dus met het spelletje. Helaas is het geven, maar je neemt bijna niets meer er voor terug.

07-09-2022 13:38:33 1
PKP
PKP

Voor het verzetten van een rustdag zijn gewoon regels. Dat daar blijkbaar bij jou wat soepel mee werd omgegaan, ten nadele van je directe collega’s, is een andere zaak....

07-09-2022 14:02:48
mtlx
mtlx

De stakingen gaan definitief door is zojuist bekend gemaakt. Wel gaan de bonden in op de uitnodiging van NS.

07-09-2022 14:15:29
rob_ehv
rob_ehv

Wat raar is dat vrijdag alleen regionaal is en NS in het hele land al het trein verkeer staakt.

07-09-2022 14:16:13
b2py
b2py

Wordt toch weer tijd om de discussie over rondje om de kerk te herintroduceren zodat bij stakingen niet alles plat gaat :-)

07-09-2022 14:24:54
PKP
PKP
rob_ehv (07-09-2022 14:15:29):

Wat raar is dat vrijdag alleen regionaal is en NS in het hele land al het trein verkeer staakt.

Het regionale gebied is zo uitgebreid dat het niet anders kan dan al het treinverkeer maar stil te leggen. Dat geeft vooral ook meer duidelijkheid aan de reiziger.

07-09-2022 14:33:44
mdeen
mdeen

Tja, en keren op de laatste stations waar niet gestaakt wordt zal wel te lastig zijn of zelfs onmogelijk (DSSU?). Wat verhindert je er van om een 800 van Utrecht naar Maastricht te rijden?

Het blijft lastig, dat treintjes rijden.

07-09-2022 14:34:40 3
mren
mren
PKP (07-09-2022 14:24:54):
rob_ehv (07-09-2022 14:15:29):

Het regionale gebied is zo uitgebreid dat het niet anders kan dan al het treinverkeer maar stil te leggen. Dat geeft vooral ook meer duidelijkheid aan de reiziger.

Wat een gelul waar de klanthaat vanaf spat. Hef NS maar meteen op, dan hebben zowel personeel als reizigers iedere dag hun duidelijkheid.

Een mens lijdt dikwijls ’t meest
Door ’t lijden dat hij vreest

07-09-2022 14:38:57
AlexNL
AlexNL
mdeen (07-09-2022 14:33:44):

Tja, en keren op de laatste stations waar niet gestaakt wordt zal wel te lastig zijn of zelfs onmogelijk (DSSU?). Wat verhindert je er van om een 800 van Utrecht naar Maastricht te rijden?

Het zijn 2 regio's die gaan staken, noord- en noordwest. Die 2 regio's bevatten 9 van de 26 standplaatsen, en NS weet niet vooraf wie wel en wie niet gaat staken.

Daarom gaat men er vanuit dat 1/3e van de standplaatsen niet beschikbaar is, en het lukt klaarblijkelijk met de resterende 2/3e niet om een sluitende dienstregeling op te tuigen waarmee iedereen aan het einde van z'n dienst ook nog thuiskomt.

In Frankrijk hebben ze een paar jaar geleden stakingswetgeving ingevoerd voor de essentiële sector: staken is je recht, maar het moet ruim op tijd worden aangegeven. Medewerkers moeten ook vooraf aangeven of ze wel of niet meedoen met de staking, zodat de planningsafdeling van bijvoorbeeld SNCF of RATP weet hoeveel personeel er per standplaats beschikbaar zal zijn.

Vroeger was het in Frankrijk zo dat bij een staking alles werd plat gegooid omdat SNCF niet wist wie er beschikbaar zou zijn. Tegenwoordig kunnen ze aangeven "1 op de 3 TERs rijdt, 1 op de 5 Transiliens rijdt, 1 op de 2 TGVs rijdt."

07-09-2022 14:42:43 1
mren
mren
AlexNL (07-09-2022 14:38:57):

en het lukt klaarblijkelijk met de resterende 2/3e niet om een sluitende dienstregeling op te tuigen waarmee iedereen aan het einde van z'n dienst ook nog thuiskomt.

Weet men ook eens hoe de klant zicht voelt.

07-09-2022 14:46:57 1
rob_ehv
rob_ehv
mren (07-09-2022 14:42:43):

en het lukt klaarblijkelijk met de resterende 2/3e niet om een sluitende dienstregeling op te tuigen waarmee iedereen aan het einde van z'n dienst ook nog thuiskomt.

Net of we dat niet weten. Personeel word ook gewoon aan z'n lot overgelaten en moet soms zelfs door familie worden opgehaald.

07-09-2022 14:47:00
Oldskool
Oldskool
PKP (07-09-2022 13:38:33):

Voor het verzetten van een rustdag zijn gewoon regels. Dat daar blijkbaar bij jou wat soepel mee werd omgegaan, ten nadele van je directe collega’s, is een andere zaak....

Tot voor kort was het verschuiven van een rustdag geen probleem. Maar er zijn sinds kort dus andere spelregels opgelegd aan de dienstindelers. En die van mijn standplaats is er op z'n zachts gezegd niet blij mee.

07-09-2022 15:03:55
treinfan
treinfan
mdeen (07-09-2022 14:33:44):

Het zijn 2 regio's die gaan staken, noord- en noordwest. Die 2 regio's bevatten 9 van de 26 standplaatsen, en NS weet niet vooraf wie wel en wie niet gaat staken.

Daarom gaat men er vanuit dat 1/3e van de standplaatsen niet beschikbaar is, en het lukt klaarblijkelijk met de resterende 2/3e niet om een sluitende dienstregeling op te tuigen waarmee iedereen aan het einde van z'n dienst ook nog thuiskomt.

NS zegt dat ze geen sluitende dienstregeling kunnen optuigen. Met de juiste middelen, de juiste uitgangspunten en goede voorbereiding (dus niet pas 1 dag vooraf gaan herplannen), kan het misschien wel, al zullen er dan wel veel treinen uitvallen.

07-09-2022 15:09:27 1
PKP
PKP
rob_ehv (07-09-2022 14:46:57):

Net of we dat niet weten. Personeel word ook gewoon aan z'n lot overgelaten en moet soms zelfs door familie worden opgehaald.

Maar om een beeld te krijgen, in hoeveel dienstjaren moest je hoe vaak worden opgehaald door familie na je werk omdat je werkgever dit niet deed ?

07-09-2022 15:14:16
rob_ehv
rob_ehv
PKP (07-09-2022 15:09:27):
rob_ehv (07-09-2022 14:46:57):

Maar om een beeld te krijgen, in hoeveel dienstjaren moest je hoe vaak worden opgehaald door familie na je werk omdat je werkgever dit niet deed ?

Van 2013 tm 2021 0 x en in dit jaar al 3 x.

07-09-2022 15:33:52
john2
john2

Regel de NS als werkgever 's morgens vroeg voor de dienst of 's avonds laat na de dienst geen taxi.