Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
07-09-2022 15:35:06
mren
mren

Nee, je wordt gepland om te beginnen en te eindigen op je eigen standplaats.

 

07-09-2022 15:37:43
Oldskool
Oldskool

Om op het werk te komen? Nee, daarvoor heb je eigen vervoer nodig. In sommige omstandigheden wel bij einde dienst. Denk daarbij aan grote verstoring waardoor je de laatste reismogelijkheid mist. NS verwacht dat hun personeel zoveel mogelijk gebruik maken van ov.

 

07-09-2022 15:49:32
john2
john2
Quote
mren (07-09-2022 15:35:06):

Nee, je wordt gepland om te beginnen en te eindigen op je eigen standplaats.


Ik kende een NS conducteur die in Nuth woonde en Heerlen als standplaats had, hij moest van en naar Nuth passagieren. Hetzelfde verhaal voor een Arriva machinist die in Nuth woont. Zie hem ook weleens in Nuth opstappen voor vanaf Heerlen met zijn werk te beginnen, kan ook vanaf Sittard zijn. De NS conducteur moest bij vroege of late dienst met brommer gaan.



Laatst bewerkt door john2 op 07-09-2022 18:10, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

07-09-2022 15:49:59 1
gvttreinen
gvttreinen
Quote
PKP (07-09-2022 14:24:54):
Quote
rob_ehv (07-09-2022 14:15:29):

Wat raar is dat vrijdag alleen regionaal is en NS in het hele land al het trein verkeer staakt.


Het regionale gebied is zo uitgebreid dat het niet anders kan dan al het treinverkeer maar stil te leggen. Dat geeft vooral ook meer duidelijkheid aan de reiziger.


Geen treinen is inderdaad duidelijk voor de klant, volgende week ook twee dagen thuiswerken alleen omdat FNV z`n tanden wil laten zien...

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-09-2022 16:06:14
Oldskool
Oldskool

FNV, VVMC en CNV. Niet alleen FNV 😜

 

07-09-2022 18:04:52
gvttreinen
gvttreinen

CNV was toch al aardig akkoord met bod.

 

07-09-2022 18:05:57
Oldskool
Oldskool

Kan de bond wel zijn, maar achterban dus niet πŸ˜‰

 

07-09-2022 19:33:30
thom
thom
Quote
treinfan (07-09-2022 15:03:55):
Quote
AlexNL (07-09-2022 14:38:57):
Quote
mdeen (07-09-2022 14:33:44):

Tja, en keren op de laatste stations waar niet gestaakt wordt zal wel te lastig zijn of zelfs onmogelijk (DSSU?). Wat verhindert je er van om een 800 van Utrecht naar Maastricht te rijden?

Het blijft lastig, dat treintjes rijden.


Het zijn 2 regio's die gaan staken, noord- en noordwest. Die 2 regio's bevatten 9 van de 26 standplaatsen, en NS weet niet vooraf wie wel en wie niet gaat staken.

Daarom gaat men er vanuit dat 1/3e van de standplaatsen niet beschikbaar is, en het lukt klaarblijkelijk met de resterende 2/3e niet om een sluitende dienstregeling op te tuigen waarmee iedereen aan het einde van z'n dienst ook nog thuiskomt.


NS zegt dat ze geen sluitende dienstregeling kunnen optuigen. Met de juiste middelen, de juiste uitgangspunten en goede voorbereiding (dus niet pas 1 dag vooraf gaan herplannen), kan het misschien wel, al zullen er dan wel veel treinen uitvallen.


Hoe wil je gaan herplannen, als je pas op de dag zelf weet welk personeel staakt en wie er daarmee dus niet beschikbaar is ?

 

07-09-2022 19:35:13
b2py
b2py

Tijd om dat dus wettelijk te regelen dat je verplicht bent dat kenbaar te maken aan je werkgever.

 

07-09-2022 19:41:56
mren
mren
Quote
thom (07-09-2022 19:33:30):
Quote
treinfan (07-09-2022 15:03:55):
Quote
AlexNL (07-09-2022 14:38:57):
Quote
mdeen (07-09-2022 14:33:44):

Tja, en keren op de laatste stations waar niet gestaakt wordt zal wel te lastig zijn of zelfs onmogelijk (DSSU?). Wat verhindert je er van om een 800 van Utrecht naar Maastricht te rijden?

Het blijft lastig, dat treintjes rijden.


Het zijn 2 regio's die gaan staken, noord- en noordwest. Die 2 regio's bevatten 9 van de 26 standplaatsen, en NS weet niet vooraf wie wel en wie niet gaat staken.

Daarom gaat men er vanuit dat 1/3e van de standplaatsen niet beschikbaar is, en het lukt klaarblijkelijk met de resterende 2/3e niet om een sluitende dienstregeling op te tuigen waarmee iedereen aan het einde van z'n dienst ook nog thuiskomt.


NS zegt dat ze geen sluitende dienstregeling kunnen optuigen. Met de juiste middelen, de juiste uitgangspunten en goede voorbereiding (dus niet pas 1 dag vooraf gaan herplannen), kan het misschien wel, al zullen er dan wel veel treinen uitvallen.


Hoe wil je gaan herplannen, als je pas op de dag zelf weet welk personeel staakt en wie er daarmee dus niet beschikbaar is ?


Simpel: bepaalde standplaatsen staken, vele niet. Is een trein voorzien van twee personen uit een niet-stakende standplaats, dan kan deze rijden. Het is dan aan de software om de dag door te rekenen wat er allemaal kan rijden, bijvoorbeeld als er bij een materieeldienst een deel niet kan rijden.

Ze hebben die software vast niet alleen aangeschaft om bij een bewolkte lucht de angsthazendienstregeling ad te roepen .

 

07-09-2022 19:44:09 2
michaben
michaben
Quote
b2py (07-09-2022 19:35:13):

Tijd om dat dus wettelijk te regelen dat je verplicht bent dat kenbaar te maken aan je werkgever.


Of ophouden met dat 'besmette werk' en gewoon gewijzigde diensten accepteren bij regionale stakingen. Alleen oproepen van extra personeel of inzetten van reservediensten van andere standplaatsen is wat mij betreft besmet. Dienstwijzigingen zijn gewoon inherent aan het feit dat de diensten, mede op aandringen van de bonden zelf, gevarieerd zijn en geen rondje om de kerk.



Laatst bewerkt door michaben op 07-09-2022 19:44
 

07-09-2022 22:51:56 4
PKP
PKP

Maar de bonden, cq het personeel denkt toch echt anders over besmet werk. Elk werk wat iemand overneemt van een staker valt onder besmet werk. Logisch ook, je breekt daarmee de staking van collega's.

Vraag me wel eens af of er bij andere beroepsgroepen zoals brandweer, politie, supermarkt, ziekenhuizen, luchtvaart, onderwijs enz enz nou ook zulke forumpjes zijn alwaar complete buitenstaanders zo los gaan tegen het bedrijf, hun personeel en bonden ? Dit zwaar negative gedoe heeft zo langzamerhand toch niets meer met onze gezamelijke treinenhobbij te maken.......

 

07-09-2022 23:35:39 1
maarten83
maarten83

Nu er toch weer gestaakt wordt gelijk een mooi moment om die ingewikkelde personeelsdiensten eens sterk te vereenvoudigen zodat bij een volgende regionale staking niet het hele land plat ligt.

 

08-09-2022 02:50:30 4
mren
mren
Quote
PKP (07-09-2022 22:51:56):

Maar de bonden, cq het personeel denkt toch echt anders over besmet werk. Elk werk wat iemand overneemt van een staker valt onder besmet werk. Logisch ook, je breekt daarmee de staking van collega's.

Dat is de interpretatie van de bonden. Juridisch gezien ken ik enkel het onderkruipersverbod: geen externen inhuren om het werk van de stakers te doen. Ik ben ook erg benieuwd naar uitspraak van een rechter als NS de werkwilligen gewoon dusdanig plant dat er een minimale dienstverlening overblijft.

Vraag me wel eens af of er bij andere beroepsgroepen zoals brandweer, politie, supermarkt, ziekenhuizen, luchtvaart, onderwijs enz enz nou ook zulke forumpjes zijn alwaar complete buitenstaanders zo los gaan tegen het bedrijf, hun personeel en bonden ?

Sommige personen kunnen ook gewoon niet tegen kritiek natuurlijk. Dan is het roepen van "buitenstaander dus weet er niets van" of ",dit is maar een forumpje" natuurlijk erg gemakkelijk, zonder dat je iets van de achtergronden van de personen hier weet.

Wel interessante voorbeelden van beroepsgroepen: je noemt er net een hele hoop waarbij juist het stakingsrecht is ingeperkt in het belang van de publieke dienstverlening.

 

08-09-2022 08:22:35
michaben
michaben

Ook knap dat PKP van achter zijn veilige toetsenbord kan zien wie er wel en geen buitenstaander is.

 

08-09-2022 09:05:31
Oldskool
Oldskool

mren schreef o.a: zonder dat je iets van de achtergronden van de personen hier weet.

Dat weten "we" ook niet van PKP. πŸ˜‰ Al doet het mij soms vermoeden dat, gezien de *informatie die hij/zij hier soms deelt, het een insider is. (*informatie die alleen uit bepaalde apps van NS te halen is) En dat doen meer mensen hier, alleen proberen die niet al te krampachtig hun achtergrond te verbergen.

Maar goed, terug maar weer naar de staking van het, volgens Mijvoorbeterov en sympathisanten, smerig werkschuw tuig van de richel , van NS? πŸ˜‰

 

08-09-2022 09:06:05 2
PKP
PKP
Quote
maarten83 (07-09-2022 23:35:39):

Nu er toch weer gestaakt wordt gelijk een mooi moment om die ingewikkelde personeelsdiensten eens sterk te vereenvoudigen


Somda schrijvers welke tot in de treuren aangeven dat de werkomstandigheden van het rijdende personeel juist nog slechter moet worden horen waarschijnlijk niet de werknemers welke nu actie voren voor juist wat betere werkomstandigheden, meer waardering en iets beter salaris..... Dat zijn dus gewoon buitenstaanders welke niet tot het rijdende personeel behoren, maar het hobbijforum bij herhaling gebruiken om anderen hun werkplezier nog net iets verder te verpesten !

 

08-09-2022 09:19:03 3
michaben
michaben

Duidelijk, jij identificeert buitenstaanders dus op basis van "heeft een andere mening dan ik".



Laatst bewerkt door michaben op 08-09-2022 09:19
 

08-09-2022 09:31:09
seinhuis
seinhuis

Tip, plan uw reis met 9292 of Google maps en zet bij optie trein uit indien er geen treinen rijden.

Dan krijg je het snelste optie met andere vervoerders middelen.

 

08-09-2022 10:05:34
henri1972
henri1972
Quote
PKP (08-09-2022 09:06:05):
Quote
maarten83 (07-09-2022 23:35:39):

Nu er toch weer gestaakt wordt gelijk een mooi moment om die ingewikkelde personeelsdiensten eens sterk te vereenvoudigen


Somda schrijvers welke tot in de treuren aangeven dat de werkomstandigheden van het rijdende personeel juist nog slechter moet worden horen waarschijnlijk niet de werknemers welke nu actie voren voor juist wat betere werkomstandigheden, meer waardering en iets beter salaris..... Dat zijn dus gewoon buitenstaanders welke niet tot het rijdende personeel behoren, maar het hobbijforum bij herhaling gebruiken om anderen hun werkplezier nog net iets verder te verpesten !


Ik weet niet wat de schrijver van het oorspronkelijke bericht precies bedoelde maar als ik een voorbeeld mag geven van een ingewikkelde personeelsdienst dan hier een voorbeeld : passagieren Ut-Ledn, Ledn SPR Gvc, passagieren Gvc -Ut.

Dan denk ik: moet zoiets nou? Die Hc ( in dit geval was t een mentor en een Hc in opleiding, ergens in het voorjaar) is 15 minuten productief en anderhalf uur onderweg.

Aan zulk soort diensten kan denk ik wel wat gedaan worden zonder dat het voor het personeel een rondje om de kerk gaat worden.

 

08-09-2022 10:05:39
maarten83
maarten83
Quote
PKP (08-09-2022 09:06:05):
Quote
maarten83 (07-09-2022 23:35:39):

Nu er toch weer gestaakt wordt gelijk een mooi moment om die ingewikkelde personeelsdiensten eens sterk te vereenvoudigen


Somda schrijvers welke tot in de treuren aangeven dat de werkomstandigheden van het rijdende personeel juist nog slechter moet worden horen waarschijnlijk niet de werknemers welke nu actie voren voor juist wat betere werkomstandigheden, meer waardering en iets beter salaris..... Dat zijn dus gewoon buitenstaanders welke niet tot het rijdende personeel behoren, maar het hobbijforum bij herhaling gebruiken om anderen hun werkplezier nog net iets verder te verpesten !


Een vereenvoudig kan zijn dag 1 pendelen Den Haag -Amsterdam. Dag 2 Den Haag Groningen v.v. Dag 3 Den Haag-Eindhoven dag 4 Den Haag -Utrecht en dag 5 Den Haag -dordrecht v.v. Misschien minder afwisseling op de dag zelf maar voldoende afwisseling tussen de dagen. Je hebt dan nog meer afwisseling dan bij de regionale vervoerders. En maakt het e.e.a. een stuk eenvoudiger.

 

08-09-2022 10:35:53
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Kan NS die stoppertjes niet gedeeltelijk uitbesteden?

Maakt het voor hun heel wat simpeler kwa diensten.

 

08-09-2022 10:49:44 2
PKP
PKP

Dus na één slagje Den Haag<>Groningen weer naar huis ? Denk niet dat dat het gaat worden.....

Den Haag <> Eindhoven is HSL, veel machinisten hebben dat niet.

Maar je plan heeft inderdaad ook voordelen voor het rijdende personeel, is er een stremming op je vaste traject, dan kan je als rijdend personeel ook gelijk huiswaarts πŸ‘ Dat personeel zijn ze dan direct kwijt, terwijl dat nu makkelijk elders ingezet kan worden.

 

08-09-2022 11:54:26 5
Ysbergsla
Ysbergsla

Eerst het citaat verdraaien en daarna onjuist belachelijk maken. Bij een storing Lelystad-Zwolle zal personeel in Den Haag uiteraard niet naar huis gestuurd worden omdat ze naar Groningen hadden gemoeten. Stop toch eens met het telkenmale kolderieke onzin spuien.

 

08-09-2022 12:44:48
thom
thom
Quote
mren (07-09-2022 19:41:56):

Simpel: bepaalde standplaatsen staken, vele niet. Is een trein voorzien van twee personen uit een niet-stakende standplaats, dan kan deze rijden. Het is dan aan de software om de dag door te rekenen wat er allemaal kan rijden, bijvoorbeeld als er bij een materieeldienst een deel niet kan rijden.

Ze hebben die software vast niet alleen aangeschaft om bij een bewolkte lucht de angsthazendienstregeling ad te roepen .


Dat lijkt mij niet echt een voorziene functie van een stuk software dat volledig klantspeciek gebouwd word, en dus zomaar bestaat met een druk op de knop...

En dan nog, dan wisselt een trein op Ut van personeel en komt er personeel op van een stakende standplaats, dan rijdt die trein dus niet, maar verdampt ie dan ineens aan het perron? Wie rangeert hem af, is er daar op dat opstelterrein wel ruimte voor op dat moment?

Da's best een puzzel met haken en ogen, en als daar wat in mis gaat dan dondert het zo compleet in elkaar daarbuiten, en dat is echt niet allemaal zomaar opgelost met een druk op een knop in de software... πŸ™

 

08-09-2022 16:12:55
henri1972
henri1972
Quote
PKP (08-09-2022 10:49:44):

Dus na één slagje Den Haag<>Groningen weer naar huis ? Denk niet dat dat het gaat worden.....

Den Haag <> Eindhoven is HSL, veel machinisten hebben dat niet.

Maar je plan heeft inderdaad ook voordelen voor het rijdende personeel, is er een stremming op je vaste traject, dan kan je als rijdend personeel ook gelijk huiswaarts πŸ‘ Dat personeel zijn ze dan direct kwijt, terwijl dat nu makkelijk elders ingezet kan worden.


Je kan het natuurlijk ook positief bekijken he? Een slag Den Haag - Groningen is natuurlijk niet dienstvullend maar een een dienst Gvc - Gn - 8100 Zl - 8100 Gn - Gvc komt natuurlijk al aardig in de buurt. Dan blijft je personeel op 1 route. Alleen is Gvc - Gn bijna 2 uur en 3 kwartier, ik heb geen idee of dat in één dienst mag.

 

08-09-2022 16:16:22
henri1972
henri1972
Quote
thom (08-09-2022 12:44:48):
Quote
mren (07-09-2022 19:41:56):

Simpel: bepaalde standplaatsen staken, vele niet. Is een trein voorzien van twee personen uit een niet-stakende standplaats, dan kan deze rijden. Het is dan aan de software om de dag door te rekenen wat er allemaal kan rijden, bijvoorbeeld als er bij een materieeldienst een deel niet kan rijden.

Ze hebben die software vast niet alleen aangeschaft om bij een bewolkte lucht de angsthazendienstregeling ad te roepen .


Dat lijkt mij niet echt een voorziene functie van een stuk software dat volledig klantspeciek gebouwd word, en dus zomaar bestaat met een druk op de knop...

En dan nog, dan wisselt een trein op Ut van personeel en komt er personeel op van een stakende standplaats, dan rijdt die trein dus niet, maar verdampt ie dan ineens aan het perron? Wie rangeert hem af, is er daar op dat opstelterrein wel ruimte voor op dat moment?

Da's best een puzzel met haken en ogen, en als daar wat in mis gaat dan dondert het zo compleet in elkaar daarbuiten, en dat is echt niet allemaal zomaar opgelost met een druk op een knop in de software... πŸ™


Vreemd dat het bij DB (oa) vorig jaar wel mogelijk was. Daar was ook een gedeeltelijke staking maar toch was er van te voren bekend welke treinen er wel of niet reden.

Ik vraag me wel eens af of NS het allemaal niet onnodig ingewikkeld heeft gemaakt voor zichzelf.

En niet alleen bij deze stakingen hoor, maar ook bij een stremming raakt half NS tegenwoordig in paniek.

 

08-09-2022 16:28:56
sjoerd
sjoerd

In Duitsland kan men zowat bij iedere halte keren, eventueel zelfs met locs, en bij dubbelspoor over het rechter spoor terugkeren. En er zijn nog veel plaatselijke bedieningen.

En de frequentie is er op vele lijnen lager. Hoewel er meer goederen doorheen fietsen dan hier.

 

08-09-2022 16:32:28
treinhobby
treinhobby

En mogelijk ook het verschil dat daar veel meer losse concessies zijn?

Personeel pendelt dus veel meer. Iets wat je in Nederland ook ziet bij de regionale vervoerders.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-09-2022 19:58:17 1
PKP
PKP
Quote
henri1972 (08-09-2022 16:12:55):

Je kan het natuurlijk ook positief bekijken he? Een slag Den Haag - Groningen is natuurlijk niet dienstvullend maar een een dienst Gvc - Gn - 8100 Zl - 8100 Gn - Gvc komt natuurlijk al aardig in de buurt. Dan blijft je personeel op 1 route.


Je vergeet alleen dat als de conducteur of machinist vanuit Den Haag door een verstoring niet in Groningen verschijnt, de 8100 Gn>Zl>Gn dan niet gaan rijden.

Niet geheel anders dan nu dus, positiever kan ik het niet maken......

 

08-09-2022 20:15:59
maarten83
maarten83

Als het goed zijn ervan ook Groningse machinisten die in Groningen staan wiens dienst vervallen is. Die kunnen dan mooi de 8100 rijden. Zeker als je nog hc's koppelt aan die machinisten diensten.

 

08-09-2022 20:58:18
PKP
PKP

Als het zo eenvoudig was, was er geen probleem. Maar het Gn personeel is dan al lang vertrokken uit Gn met hun eigen trein, richting Leiden waar de (fictieve) storing is. En niet elk station heeft reserve personeel.

Verder, Ook nu zijn er al volop Hc/Mcn diensten: Gvc>Gn>Zl>Gn>Gvc. Juist waar sommige alhier bij herhaling zo'n moeite mee hebben, omdat de 8100 dan uitvalt 😲

 

08-09-2022 21:49:58 1
treinfan
treinfan

Bij enkel routegebonden inzet en vaste frequenties is dat zo simpel. Je verzint paarse krokodillen voor deze fictieve planningssituatie.

 

08-09-2022 21:54:02 2
timtrein
timtrein
Quote
michaben (07-09-2022 19:44:09):

Of ophouden met dat 'besmette werk' en gewoon gewijzigde diensten accepteren bij regionale stakingen. Alleen oproepen van extra personeel of inzetten van reservediensten van andere standplaatsen is wat mij betreft besmet. Dienstwijzigingen zijn gewoon inherent aan het feit dat de diensten, mede op aandringen van de bonden zelf, gevarieerd zijn en geen rondje om de kerk.


Nou inderdaad, dit is toch wel het sterkste staaltje van kinderachtigheid dat ik in jaren gezien heb... door er op deze rigide manier mee om te gaan forceren de bonden gewoon een landelijke staking en dat weten ze donders goed. Normaal worden er 2672 keer per dag diensten gewijzigd, en nu is het ineens "besmet werk"... manmanman.

 

08-09-2022 23:02:37 1
PKP
PKP
Quote
treinfan (08-09-2022 21:49:58):

Bij enkel routegebonden inzet en vaste frequenties is dat zo simpel. Je verzint paarse krokodillen voor deze fictieve planningssituatie.


Dan moet dat routegebonden rijden maar eens heel snel ingevoerd worden, treinfan.

 

09-09-2022 16:28:41
seinhuis
seinhuis

Staking vergoeding NS wordt massaal aangevraagd

 

09-09-2022 16:37:57
mren
mren

En hoe mag de reiziger bewijzen dat hij met de eigen auto is gegaan?

 

09-09-2022 17:24:50 3
moderator
Moderator
moderator

Een aantal (oudere) berichten uit dit topic verwijderd. Dit waren berichten waar 'een aanval op de persoon' werd gedaan.
Dit topic is 'hot' en de verschillende meningen gaan alle kanten uit. Dat niet iedereen het met elkaar eens is, maakt de discussie zo leuk. Alleen moeten we er samen voor zorgen netjes blijft verlopen.

 

09-09-2022 17:45:18
john2
john2

Mag een werkgever een personeelslid benadelen omdat zij of hij lid van een vakbond is en mee staakt, door haar of hem met minder leuk werk, karweitjes, op de zadelen?

Heb persoonlijk zoiets op mijn werk meegemaakt, dat de collega die lid was van een vakbond en meende dat hij via de bond van alles geregeld kon krijgen, toch door de baas er uit gewerkt werd. Niet direct door hem met vervelende kwartiejes op de zadelen, maar door direct ontslag, onder het mom, ga jij maar naar huis, ik betaal je de rest van de maand nog wel uit. Deze persoon deed wel oproerkraaien, ik ben bij de bond, ik krijg het wel geregeld.

 

09-09-2022 18:05:15
cuneo56
cuneo56

Het simpel lid zijn van een (vak) bond en staken bij een arbeids conflict is geen reden.

Maar als je schrijft "oproerkraaien", dan kom je bij verstoorde arbeids verhoudingen terecht en dat is wel een grond om een arbeidsverhouding te beeindigen

 

09-09-2022 18:18:17 1
rolandrail
rolandrail
Quote
mren (09-09-2022 16:37:57):

En hoe mag de reiziger bewijzen dat hij met de eigen auto is gegaan?


Foto via flitspaal ;-)

 

09-09-2022 18:20:12
rolandrail
rolandrail
Quote
gvttreinen (07-09-2022 18:04:52):

CNV was toch al aardig akkoord met bod.


De CNV CAO-onderhandelaar zei dat nogal voorbarig in de media zonder ruggespraak met de CNV CAO-commissie die de man resoluut heeft teruggefloten.

 

09-09-2022 20:33:23 1
VIRMm1
VIRMm1

Over het algemeen is CNV al snel akkoord en FNV niet 😜

 

10-09-2022 06:59:51
BVisser
BVisser
Quote
john2 (09-09-2022 17:45:18):

Mag een werkgever een personeelslid benadelen omdat zij of hij lid van een vakbond is en mee staakt, door haar of hem met minder leuk werk, karweitjes, op te zadelen?

Heb persoonlijk zoiets op mijn werk meegemaakt, dat de collega die lid was van een vakbond en meende dat hij via de bond van alles geregeld kon krijgen, toch door de baas er uit gewerkt werd. Niet direct door hem met vervelende kwartiejes op te zadelen, maar door direct ontslag, onder het mom, ga jij maar naar huis, ik betaal je de rest van de maand nog wel uit. Deze persoon deed wel oproerkraaien, ik ben bij de bond, ik krijg het wel geregeld.


Zoals ik het lees zal er wel meer aan de hand zijn geweest dan alleen dat lidmaatschap. Lid zijn van een vakbond op zichzelf is in Nederland nooit een reden voor ontslag. Het probleem is dat veel mensen een vakbond zien als een soort verzekeringsmaatschappij maar dat is het niet. Het is een belangenbehartiger die ook bakzeil kan halen. Of je makkelijk ontslagen kunt worden hangt ook van je type contract en anciënniteit af. Tijdens de proeftijd kun je zelfs per direct ontslagen worden zonder opgaaf van reden.



Laatst bewerkt door BVisser op 10-09-2022 07:29
 

10-09-2022 09:49:00
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (09-09-2022 16:37:57):

En hoe mag de reiziger bewijzen dat hij met de eigen auto is gegaan?


De NS wijst de claim af bij gebrek aan een in- danwel uitcheck. Dit geheel conform hun eigen voorwaarden. :-(




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-09-2022 10:31:22
PKP
PKP

Bij deze regeling wordt er niet gevraagd naar een geldige in- of uitcheck op de stakingsdag, zie het aanvraagformulier via jeNS.

 

10-09-2022 11:18:40
treinhobby
treinhobby

... maar wel om bewijs dat je die reis moest maken en daarvoor nu eigen vervoer hebt genomen.

 

10-09-2022 11:42:21
PKP
PKP

Inderdaad, bv een overzicht dat je dagelijks, wekelijks deze reis maakt. Of bv een vliegticket of boeking vakantiewoning. Er zal helaas altijd fraude mogelijk zijn, welke er tussendoor glipt ondanks de controles.

 

10-09-2022 11:57:45
mren
mren

En dat allemaal via een chatbot met drie dagen wachttijd tot je een reactie krijgt...

 

10-09-2022 12:18:46 6
Oldskool
Oldskool

Heb je nou ook eens een inhoudelijke reactie die niet bijna verdrinkt in sarcasme? In diverse topics oneliners vol sarcasme en geen inhoud begint toch wel aardig de sfeer hier, die al aardig stekelig is de laatste tijd, verder te verstieren.

 

10-09-2022 12:22:49
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mren (10-09-2022 11:57:45):

En dat allemaal via een chatbot met drie dagen wachttijd tot je een reactie krijgt...


Je moet ook niet op vrijdagmiddag gaan appen, dan vraag je gewoon om 3 dagen wachttijd.

 

10-09-2022 13:12:07 1
PKP
PKP

Ook op vrijdag kan je prima chatten met jeNS, zo is mij gebleken bij het indienen van een vergoedingsformulier.

De NS klantenservice is juist op de wat "ongebruikelijke" tijden prima bereikbaar. Wil je direct en snel contact, rond 03.00 uur lukt het vaak meteen πŸ‘

Verder, je wil niet weten wat er momenteel op de NS klantenservice afkomt, dus enig medeleven en geduld kan geen kwaad.

 

10-09-2022 13:13:40
john2
john2
Quote
treinhobby (10-09-2022 11:18:40):

... maar wel om bewijs dat je die reis moest maken en daarvoor nu eigen vervoer hebt genomen.


Geld dan een gedwongen taxi ook en om een familie, of bekende voor hiervoor een vergoeding te verkrijgen.



Laatst bewerkt door john2 op 10-09-2022 18:06, reden: Typfout herstelt
 

10-09-2022 14:50:42
PKP
PKP

Als jij, je kennis of familie aan de voorwaarden van de NS stakingsregeling voldoet, kunnen ze een formulier voor vergoeding indienen.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-09-2022 14:53:16
Amazonous
Amazonous
Quote
mren (10-09-2022 11:57:45):

En dat allemaal via een chatbot met drie dagen wachttijd tot je een reactie krijgt...


Alle anti-tracking plug-ins, functies e.d. uitzetten en dan krijg je Eva's broer Jens, in plaats van direct de chat met Webhelp personeel. Eventueel in incognito-venster doen. Erg onhandig geïmplementeerd.

 

10-09-2022 15:54:35
PKP
PKP

Als je jeNS benaderd via de juiste link, bv via de stakingspagina van de NS Community krijg je jeNS binnen een seconde op je scherm. Werkt prima πŸ‘

 

10-09-2022 17:04:34 2
Amazonous
Amazonous

Nee, niet als je ook maar enige anti-tracking aan hebt staan. Weet jij ook best want je leest ook daar actief mee.

 

10-09-2022 17:18:56 1
kleine_man
kleine_man
Quote
PKP (10-09-2022 11:42:21):

Inderdaad, bv een overzicht dat je dagelijks, wekelijks deze reis maakt. Of bv een vliegticket of boeking vakantiewoning. Er zal helaas altijd fraude mogelijk zijn, welke er tussendoor glipt ondanks de controles.


Ik probeer nog steeds mijn geld terug te krijgen van november vorig jaar toen er te weinig verkeersleiders waren. Zelfs het artikel waaruit blijkt dat de NS opriep om niet te reizen telt niet. Mijn geklaag heeft ze al meer gekost dan het geld dat ik terugclaim. devil




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-09-2022 18:10:24
john2
john2
Quote
PKP (10-09-2022 14:50:42):

Als jij, je kennis of familie aan de voorwaarden van de NS stakingsregeling voldoet, kunnen ze een formulier voor vergoeding indienen.


Misverstand, door een ongelukkig neerzetting mijnerzijds.

Ik bedoelde als ik zelf een taxi moet nemen of een familie lid of kennis moet charteren, kan ik voor de taxi te betalen en het familie lid of kennis een vergoeding te geven ook een vergoeding aanvraag indienen.

 

10-09-2022 18:54:07
mren
mren

Ja, dat kan gewoon. Alternatief vervoer is alternatief vervoer.

 

10-09-2022 19:29:39 1
PKP
PKP
Quote
Amazonous (10-09-2022 17:04:34):

Nee, niet als je ook maar enige anti-tracking aan hebt staan.


NS kan er weinig aan doen dat jij verkiest bepaalde extra software te zetten op je mobiel of Laptop. Dat is je eigen keuze, en de eventuele gevolgen ook.

Op een gewone mobiel met standaard software werkt jeNS prima en snel.

 

10-09-2022 20:44:28 1
Amazonous
Amazonous

Wie zegt dat het geen NS machine is? Speel eens open kaart alsjeblieft, dat zou het gesprek zoveel toffer maken.



Laatst bewerkt door Amazonous op 10-09-2022 20:51
 

10-09-2022 21:19:27 3
pascalgerr
pascalgerr
Quote
PKP (10-09-2022 19:29:39):
Quote
Amazonous (10-09-2022 17:04:34):

Nee, niet als je ook maar enige anti-tracking aan hebt staan.


NS kan er weinig aan doen dat jij verkiest bepaalde extra software te zetten op je mobiel of Laptop. Dat is je eigen keuze, en de eventuele gevolgen ook.

Op een gewone mobiel met standaard software werkt jeNS prima en snel.


Opkomen voor je eigen privacy mag zo te lezen ook niet meer volgens jou

 

10-09-2022 21:23:52
PKP
PKP

www.ns.nl

En druk op Chat en daar is jeNS



Laatst bewerkt door PKP op 10-09-2022 21:24
 

10-09-2022 23:52:46
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Dinsdag 13 en donderdag 15 september is er volgens de NS reisplanner een treinreis mogelijk.

Is dat reëel?

 

11-09-2022 00:19:38
Oldskool
Oldskool

Heb je andere berichten vernomen? Die 2 data staan wel stakingen op stapel, maar voorlopig zitten de gezamenlijke bonden nog steeds om de tafel te onderhandelen. Morgen gaan de gesprekken ook door, mochten ze er nu niet uit komen. Is er dan nog geen akkoord dan kan je er wel rekening mee gaan houden dat je op dinsdag en donderdag hinder kan ondervinden tijdens een treinreis.

 

11-09-2022 08:16:29
tochjo
tochjo

FNV Spoor bereikt een CAO-resultaat met NS; de stakingen zijn opgeschort.

 

11-09-2022 08:16:31 1
mtlx
mtlx

FNV meldt dat er vanmorgen een resultaat is bereikt:

Via Twitter

Verdere stakingen zijn opgeschort.

Edit: damn, 2 seconden te laat πŸ˜ƒ



Laatst bewerkt door mtlx op 11-09-2022 08:16
 

11-09-2022 09:03:36
anton_
anton_
Quote
NIJMEGEN (10-09-2022 23:52:46):

Dinsdag 13 en donderdag 15 september is er volgens de NS reisplanner een treinreis mogelijk.

Is dat reëel?


Nu wel πŸ™‚

 

11-09-2022 09:12:35
PKP
PKP

De prijzen van de treinkaartjes zullen nu wel flink gaan stijgen. Verder zullen de genoemde bedragen wel bruto zijn, dus daar gaat nog heel veel belasting en premies vanaf, en zeker voor het vele partime personeel zal er uiteindelijk weinig overblijven.

 

11-09-2022 09:34:32
mren
mren

Ja, wat een drama...

Als je bruto ongeveer +7% krijgt, ga je er netto nog altijd zo'n 5,5% op vooruit. Beetje afhankelijk van hoe veel je verdient natuurlijk. Lagere inkomens zullen procentueel een hogere stijging van het nettoloon zien.

Als parttimer is het procentueel (ruwweg) net zo veel, alleen absoluut is het minder maar dat is logisch als je parttime werkt...

 

11-09-2022 10:25:40
PKP
PKP

9,25 procentoonsverhoging over 18 maanden lijkt veel, maar alleen al de inflatie is hoger, waarbij gerealiseerd moet worden dat er al vele jaren geen loonsverhoging in deze OV sector heeft plaatsgevonden.

De bedachte inflatiecorrectie komt alleen in werking bij een nog extremere inflatie dan nu, dan zijn vele al lang failliet....

 

11-09-2022 10:31:04
mren
mren

Je weet niet of de inflatie hoger is want de cijfers die de media halen zijn maandcijfers. De inflatie over heel 2022 zou best wel eens tussen 7-8% kunnen liggen.

En er zijn nog vele andere opmerkingen te maken. Bijvoorbeeld over de energieprijzen waar bij berekening van de inflatie wordt gerekend met modelcontracten die weinig mensen hebben. Heb je je prijs voor 3 jaar vast gezet, heb je er een stuk minder last van.

 

11-09-2022 10:34:12
michaben
michaben

Hoezo jaren geen loonsverhoging? Sinds 2017 zijn de CAO lonen bij de NS met 10,2% gestegen, wat aardig overeenkomt met de inflatie van 2016 tot 2021.

 

11-09-2022 11:01:09
javanree
javanree

Iedereen, zowel in de media als hier gaat gelijk alleen naar het geld kijken. In de FNV brief lees ik niets over verlichten werkdruk en eenvoudiger verlof opnemen, zaken die hier op het forum steeds ook genoemd werden als belangrijke redenen om te staken.

Is op dat vlak nou ook iets bereikt of is men enkel voor de loonsverhoging gegaan ?

 

11-09-2022 11:17:18
DDZ7504
DDZ7504

Aan de werkdruk kan niks gedaan worden zolang er niet genoeg personeel is. En dat personeel moet gelokt worden door een hoger salaris.

 

11-09-2022 11:18:07 1
PKP
PKP
Quote
javanree (11-09-2022 11:01:09):

Is op dat vlak nou ook iets bereikt of is men enkel voor de loonsverhoging gegaan ?


15 bladzijden leesvoer voor het totale plaatje:

presspage-production-content.s3.amazonaws.com

 

11-09-2022 11:22:31
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer je over de uitdunningen vooral in de avond leest, hoeft men al veel minder personeel in te zetten.

Hoeveel het in de werkdruk scheelt, daar het ik weinig kijk op.

 

11-09-2022 11:25:42
PKP
PKP
Quote
mren (11-09-2022 10:31:04):De inflatie over heel 2022 zou best wel eens tussen 7-8% kunnen liggen.

Volgens het CPB wordt de inflatie nu geschat op 9,9 procent voor geheel 2022.

Sinds 2017 zijn de lonen inderdaad met ruim 10 procent gestegen, gelijk aan de inflatie. Dus echt van een loonsverbetering kan je dan niet spreken, de werknemers zijn net niet armer geworden....

 

11-09-2022 11:40:03
mren
mren

Waarbij je niet ingaat op het punt dat inflatie niet gelijk is aan (negatieve) koopkracht. Het zijn andere dingen. Je zou eerder moeten letten op de consumentenprijsindex en dan nog zijn er duizenden voorbehouden te geven. Bijvoorbeeld hypotheek blijft gelijk en huurverhogingen zijn beperkt. Bij lager inkomen maken die zaken een flink percentage uit van de maandelijkse uitgaven waardoor algemene prijsstijgingen dus niet een evengrote stijging van maandlasten zijn.

 

11-09-2022 12:04:10
Oldskool
Oldskool
Quote
NIJMEGEN (11-09-2022 11:22:31):

Wanneer je over de uitdunningen vooral in de avond leest, hoeft men al veel minder personeel in te zetten.

Hoeveel het in de werkdruk scheelt, daar het ik weinig kijk op.


Die uitdunning heeft toch echt wel te maken met de grote tekorten aan personeel, helaas. En ondanks een nieuw en aantrekkelijker cao voor nieuwe instroom, zal de werkdruk onder het huidige personeel nog wel even blijven bestaan.

 

11-09-2022 12:19:33
PKP
PKP

Die werkdruk zal verder stijgen, zeker met de bulk aan forse opleidingen (ICNG / ERTMS) welke bij de groep machinisten gepland staan voor 2023/2024. Hierbij zal helaas ook een deel zakken, waarbij de rijbevoegdheid in het ergste geval zal worden ingetrokken....

 

11-09-2022 12:23:27
Oldskool
Oldskool

Rijbevoegdheden zullen niet zo snel ingetrokken worden. Geen idee wie jou dat ingefluisterd heeft. Zolang ERTMS niet landelijk is ingevoerd, en bij lange na niet alle standplaatsen ICNG in hun werkpakket krijgen (voorlopig), zal dat intrekken wel los lopen

 

11-09-2022 12:53:42
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
Oldskool (11-09-2022 12:04:10):
Quote
NIJMEGEN (11-09-2022 11:22:31):

Wanneer je over de uitdunningen vooral in de avond leest, hoeft men al veel minder personeel in te zetten.

Hoeveel het in de werkdruk scheelt, daar heb ik weinig kijk op.


Die uitdunning heeft toch echt wel te maken met de grote tekorten aan personeel, helaas. En ondanks een nieuw en aantrekkelijker cao voor nieuwe instroom, zal de werkdruk onder het huidige personeel nog wel even blijven bestaan.


En waarschijnlijk minder uitstroom, zeker wanneer het werk zelf wat aantrekkelijker gemaakt wordt.

 

11-09-2022 13:21:10
Oldskool
Oldskool

Het werk zelf, in mijn geval machinist, daar is niks mee πŸ˜‰

 

11-09-2022 13:35:48
PKP
PKP
Quote
Oldskool (11-09-2022 12:23:27):

Rijbevoegdheden zullen niet zo snel ingetrokken worden. Geen idee wie jou dat ingefluisterd heeft. Zolang ERTMS niet landelijk is ingevoerd, en bij lange na niet alle standplaatsen ICNG in hun werkpakket krijgen (voorlopig), zal dat intrekken wel los lopen


Niet ingefluisterd, staat gewoon in de nieuwe regeling cursus en opleidingen. Zie ook wat er tegenwoordig gebeurd bij de opleidingen nieuw personeel, de BOA en VVRV examens. Daarbij is de ERTMS cursus een veiligheidsgerelateerd examen onder het VVRV regime.

 

11-09-2022 14:08:21
cuneo56
cuneo56

Moet ik hieruit begrijpen dat als er in de toekomst Machinisten zakken voor een/ het ETCS examen, ze ook niet meer op ATB baanvakken rmogen blijven rijden?

 

11-09-2022 14:21:25 1
PKP
PKP

Kort door de bocht is dit juist. Een machinist voldoet dan gewoon niet meer aan de huidige functie eisen voor zijn/haar functie als Mcn-VB. Dit zelfde speelt (lees speelde ivm afschaffing BOA voor de HC) ook bij de conducteurs en hun BOA bevoegdheid. Na 2x zakken heeft het personeelslid een probleem.

 

11-09-2022 14:34:13
MasterE
MasterE

Verschil is wel dat je als HC zonder BOA gewoon simpelweg je functie niet kan uitvoeren en als Mcn hooguit beperkt wordt. Daarnaast is ERTMS geen VVRV aangelegenheid.

 

11-09-2022 15:12:32
thom
thom

Rijbevoegdheid krijg je dmv je persoonlijk verstrekte vergunning verstrekt door ILeT, die kan NS helemaal niet intrekken.



Laatst bewerkt door thom op 11-09-2022 15:12
 

11-09-2022 15:23:25
john2
john2
Quote
PKP (11-09-2022 14:21:25):

Kort door de bocht is dit juist. Een machinist voldoet dan gewoon niet meer aan de huidige functie eisen voor zijn/haar functie als Mcn-VB. Dit zelfde speelt (lees speelde ivm afschaffing BOA voor de HC) ook bij de conducteurs en hun BOA bevoegdheid. Na 2x zakken heeft het personeelslid een probleem.


Met probleem hebben, hoe moet ik de zien? Dat BOA, HC of macinist haar of zijn functie niet meer mag uitoefenen en een lagere functie binnen de NS moet aanvaarden of ontslag?

De stakingen zijn opgeschort tot de achterban hier over heeft gestemd. Als de achterban niet instemd, wilt dit dan zeggen dat er weer stakingen komen? ls de verschillende bonden tot een verschillend eind conclusie komen, hoe wordt dan besloten over het wel of niet door gaan van de stakingen?

 

11-09-2022 17:37:21 1
PKP
PKP
Quote
thom (11-09-2022 15:12:32):

Rijbevoegdheid krijg je dmv je persoonlijk verstrekte vergunning verstrekt door ILeT, die kan NS helemaal niet intrekken.


Lees nou gewoon eerst eens de NS regels over het doen van examens (in het algemeen) en het niet slagen daarvan. Waarom liepen er bij het opleiden van HSL machinisten in de regio Amsterdam (destijds, bij opening HSL) ineens ruim 20 machinisten andere werk te doen ?

Ter bescherming worden kandidaten eerst tussentijds al getest op kennis, en anders preventief van de opleiding gehaald om problemen met de Mcn vergunning te voorkomen.

Bij de BOA (nu vervallen voor HC) is het ook 2x examen doen. Daarna mag in eigen tijd en zelf betaald nog enige keren een herkansing worden gedaan. Zo gauw de BOA verliep, mocht de HC geen zelfstandige diensten meer doen en was dus functie ongeschikt.



Laatst bewerkt door PKP op 11-09-2022 17:41
 

11-09-2022 17:50:39 1
john2
john2

Het antwoord van PKP geeft ook al een gedeeltelijk antwoord oo mijn vraag.



Laatst bewerkt door john2 op 11-09-2022 17:51, reden: Typfout herstelt
 

12-09-2022 13:11:28
thom
thom
Quote
PKP (11-09-2022 17:37:21):
Quote
thom (11-09-2022 15:12:32):

Rijbevoegdheid krijg je dmv je persoonlijk verstrekte vergunning verstrekt door ILeT, die kan NS helemaal niet intrekken.


Lees nou gewoon eerst eens de NS regels over het doen van examens (in het algemeen) en het niet slagen daarvan. Waarom liepen er bij het opleiden van HSL machinisten in de regio Amsterdam (destijds, bij opening HSL) ineens ruim 20 machinisten andere werk te doen ?

Ter bescherming worden kandidaten eerst tussentijds al getest op kennis, en anders preventief van de opleiding gehaald om problemen met de Mcn vergunning te voorkomen.

Bij de BOA (nu vervallen voor HC) is het ook 2x examen doen. Daarna mag in eigen tijd en zelf betaald nog enige keren een herkansing worden gedaan. Zo gauw de BOA verliep, mocht de HC geen zelfstandige diensten meer doen en was dus functie ongeschikt.


Allemaal mooie voorbeelden van hoe NS mensen anders ingezet heeft, maar dat zegt niks over dat hun wettelijke rijbevoegdheid ingenomen is.

Zonder ETCS opleiding mag je uiteraard niet op ETCS baanvakken ingezet worden, maar dat heeft niks met rijbevoegdheid te maken.



Laatst bewerkt door thom op 12-09-2022 13:12
 

12-09-2022 15:49:22
john2
john2

Door het principe akkoord zijn bij de NS de stakingen opgeschort.

Geld deze opschorting ook voor de regioanale treinvervoerders?

 

12-09-2022 15:57:19
AlexNL
AlexNL

Nee, want de regionale vervoerders hebben andere CAO's.

 

12-09-2022 16:18:08
john2
john2

Dus dan gaan de geplande stakingen op 16 september voor het streekvervoer gewoon door.

 

12-09-2022 19:22:21 1
timtrein
timtrein
Quote
PKP (11-09-2022 11:25:42):

Sinds 2017 zijn de lonen inderdaad met ruim 10 procent gestegen, gelijk aan de inflatie. Dus echt van een loonsverbetering kan je dan niet spreken, de werknemers zijn net niet armer geworden....


Als je in deze tijd nog verwacht dat "we" als Nederlanders nog rijker worden (over de rug van allerlei bevolkingsgroepen in lagelonenlanden, Groningers, de hele wereld etc.) dan heb je het ook niet helemaal begrepen.

 

12-09-2022 20:32:42 1
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (11-09-2022 11:17:18):

Aan de werkdruk kan niks gedaan worden zolang er niet genoeg personeel is. En dat personeel moet gelokt worden door een hoger salaris.


Aan de werkdruk valt heel eenvoudig wat te doen: hef alle treinen die op maximale treinlengte niet vol zitten op en je houdt ineens heel veel personeel over.

Als je personeel weet te lokken met een hoger salaris dan mag je vervolgens een hoop geduld hebben, iedereen die nu onmiddelijk naar de opleiding rent zal zich pas over twee jaar machinist mogen noemen.

De enorme anti-reclame die de vakbonden de afgelopen weken hebben gemaakt voor het vak machinist zal helaas nog wel een tijdje nadreunen. Hopelijk beseffen de potentiele kandidaten zich dat er ook nog fatsoenlijke werkgevers in deze branche actief zijn.

 

12-09-2022 20:54:18 1
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Henk1619 (12-09-2022 20:32:42):
Quote
DDZ7504 (11-09-2022 11:17:18):

Aan de werkdruk kan niks gedaan worden zolang er niet genoeg personeel is. En dat personeel moet gelokt worden door een hoger salaris.


Aan de werkdruk valt heel eenvoudig wat te doen: hef alle treinen die op maximale treinlengte niet vol zitten op en je houdt ineens heel veel personeel over.


Ah kijk, weer een overdreven opmerking. En ook nog eens onjuist: als je dit zou doen, gaan alle treinen die op maximale lengte al wél vol zitten alleen maar nog voller worden. Maar ik snap dat je voor het gemak even vergeet waar het openbaar vervoer überhaupt voor bestaat.