Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
14-12-2023 15:56:51
VIRMm1
VIRMm1

Niet te hard van stapel lopen, vandaag (en volgens mij morgen ook) zijn nog geplande onderhandelingsdagen

 

14-12-2023 16:02:15
train85
train85

Klopt.

 

14-12-2023 16:09:32
gvttreinen
gvttreinen

Maar de bonden slijpen inmiddels wel hun messen, het woord actie wordt al op X genoemd.

 

14-12-2023 16:26:36
VIRMm1
VIRMm1
Quote
gvttreinen (14-12-2023 16:09:32):

Maar de bonden slijpen inmiddels wel hun messen, het woord actie wordt al op X genoemd.


Ja tuurlijk, als NS in de ogen van de bonden te weinig biedt en de bonden reageren met "ach, we zullen er eens over nadenken" dan gaat NS nooit met een hoger bod komen.

Het is een spelletje en het dreigen met acties is daar onderdeel van.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-12-2023 19:39:06
brun
brun

Wacht even, begrijp ik dit goed? In de herfst van 2022 kreeg NS-personeel er dik 9 procent bij. En nu, een jaartje later, wordt er dus opnieuw verwacht dat de lonen stijgen? 6 tot 8 procent, begrijp ik.

 

14-12-2023 20:53:41
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee dat begrijp je dus niet ;) Gemiddeld 5,8% per 1 juli 2022 en 3,45% per 1 januari 2023.

 

14-12-2023 21:46:44
rob_ehv
rob_ehv
Quote
brun (14-12-2023 19:39:06):

Wacht even, begrijp ik dit goed? In de herfst van 2022 kreeg NS-personeel er dik 9 procent bij. En nu, een jaartje later, wordt er dus opnieuw verwacht dat de lonen stijgen? 6 tot 8 procent, begrijp ik.


Linkje met hoe het met het loon staat de afgelopen jaren.

 

14-12-2023 23:20:34
brun
brun

Ik vind het verbazend hoeveel mensen verwachten dat een werkgever wel even de inflatie bijpast. En dan direct dreigen met stakingen... Pffff.

Vooral omdat in tijden van weinig inflatie ook al werd afgedwongen dat de lonen stegen.



Laatst bewerkt door brun op 14-12-2023 23:21
 

15-12-2023 08:15:24
wattman
wattman

Liever linken naar een bericht bij de bron zelf, en en bericht dat iedereen ook nog eens gratis kan lezen

FNV

 

15-12-2023 08:28:14
BVisser
BVisser
Quote
brun (14-12-2023 23:20:34):

Ik vind het verbazend hoeveel mensen verwachten dat een werkgever wel even de inflatie bijpast. En dan direct dreigen met stakingen... Pffff.

Vooral omdat in tijden van weinig inflatie ook al werd afgedwongen dat de lonen stegen.


Wat maar weer eens bewijst dat het zin heeft lid te zijn van de bond.

 

15-12-2023 08:46:40 1
VIRMm1
VIRMm1
Quote
brun (14-12-2023 23:20:34):

Ik vind het verbazend hoeveel mensen verwachten dat een werkgever wel even de inflatie bijpast. En dan direct dreigen met stakingen... Pffff.

Vooral omdat in tijden van weinig inflatie ook al werd afgedwongen dat de lonen stegen.


Je zou bijna denken dat NS medewerkers niet voor de hobby bij NS werken...😲

 

15-12-2023 09:01:22
DDZ7504
DDZ7504

Maar is "meer geld" dan echt genoeg om de enorme werkdruk waarover gesproken werd (niet kunnen krijgen van vrije dagen) te compenseren? En zo ja, uit wiens zakken moet die loonsverhoging komen?

 

15-12-2023 09:29:05
brun
brun

Wat mij verbaast, is dat vakbond en werknemers op 11 september 2022 volmondig met een CAO akkoord gaan, maar al na een jaar opnieuw beginnen te klagen over hoe oneerlijk de NS is. Is dat geklaag terecht?

Ten eerste die leus 'niemand werkt om er armer van te worden'. Nee, je wordt ook niet armer van het werk, maar van de inflatie.

Ten tweede: die inflatie over de periode sinds het afsluiten van de vorige CAO (september 2022 dus) is nauwelijks hoger dan het actuele loonbod van de NS. Dat bod is dus niet 'schandalig laag' zoals de vakbond roept. Eerder lijkt het erop dat de vakbond 'schandalige eisen' stelt (ik gebruik dus nu even precies dezelfde term als de vakbond).

Eerlijk gezegd vind ik het daarom overdreven om nu alweer met een staking te dreigen. Ook omdat zo'n staking, zoals altijd, de reiziger dupeert.



Laatst bewerkt door brun op 15-12-2023 09:32
 

15-12-2023 09:56:29
rick
rick
Quote
brun (15-12-2023 09:29:05):

Wat mij verbaast, is dat vakbond en werknemers op 11 september 2022 volmondig met een CAO akkoord gaan, maar al na een jaar opnieuw beginnen te klagen over hoe oneerlijk de NS is. Is dat geklaag terecht?.


De huidige CAO loopt tot 1 januari 2024.

 

15-12-2023 10:27:20
wattman
wattman

Het beste advies dat ik aan brun kan geven: wordt lid van een vakbond. Mag je meepraten.

Terzijde: in tijden van inflatie zijn alle CAO's kortlopend. Dat is voor werkgevers en werknemers wel zo prettig.

 

15-12-2023 10:47:10
Jeroen1740
Jeroen1740

Volgens de site van het pensioenfonds Rail&OV van datzelfde spoorwegpersoneel:

"Het bestuur van Rail & OV heeft besloten uw pensioen per 1 januari 2024 niet te verhogen. Voor dit besluit kijkt Rail & OV altijd naar de ontwikkeling van de prijzen over de periode tussen 1 oktober van het voorgaande jaar en 30 september van het lopende jaar, zoals die door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) worden gepubliceerd. Dit jaar heeft het CBS een daling van de prijzen vastgesteld van 1,39%".

Tja...

 

15-12-2023 12:47:24
Oldskool
Oldskool
Quote
wattman (15-12-2023 10:27:20):

Het beste advies dat ik aan brun kan geven: wordt lid van een vakbond. Mag je meepraten.


Dit is wel iets te kort door de bocht. Meepraten kan en mag natuurlijk altijd, als het maar met wederzijds respect is. Iemand de "mond snoeren" omdat deze geen vakbondslid is, is een hele verkeerde tendens. Deze is ook al te bespeuren op de diverse social media kanalen.

Ik ben dus zelf geen lid meer van een vakbond, de reden is ook heel simpel. Topbestuurders die PVV stemmers op social media uitmaken voor rotte vis, daar gaat mijn contributie niet meer naar toe. En aangezien zowel VVMC als FNV bestuurders ook nog opgeroepen hebben om naar die illegale A12 demonstraties te komen, is het voor mij lastig om nog een goede vakbond te vinden. CNV is mij net iets te snel tevreden.

Overigens. Stakingsdreiging uitspreken rond de feestdagen..Daar gaat heel veel goodwill mee verloren, mochten de bonden ze dan uitroepen.



Laatst bewerkt door Oldskool op 15-12-2023 12:48
 

15-12-2023 12:48:02
R-E-Mg
R-E-Mg

De CPI afgeleid over de periode 1 oktober 2021 t/m 30 september 2022 was +17,2%. Zijn toen de pensioenen voor 2023 met 17,2% verhoogd? Nee? Dan moeten ze nu niet met een daling van diezelfde CPI afgeleid met -1,39% gaan schermen.

 

15-12-2023 15:32:23
Jeroen1740
Jeroen1740

Het gaat mij uiteraard niet om het pensioen maar om het inflatiecijfer. En in de vorige ronde zijn naast de procentuele loonsverhoging ook nog twee eenmalige uitkeringen uitgekeerd ter compensatie. Dus om nu te schermen met gemiste indexatie uit het verleden terwijl het inflatiecijfer nu negatief is, is bondsretoriek waar de reiziger de dupe van gaat worden. Terwijl het personeel al een stevige compensatie heeft gehad én de overheid via de Tweede Kamer al voor een extra bijdrage heeft gezorgd om het OV in de lucht te houden. Niet om nog meer salaris mogelijk te maken, maar (indiect) om de omvang van het werk op orde te houden. Tevreden zijn dat de extra Haagse financiering niet tot inkrimping van het personeelsbestand hoeft te leiden zou ook een insteek kunnen zijn. Bij KLM was bij steun in coronatijd een eis dat het personeel inleverde...



Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 15-12-2023 15:39
 

15-12-2023 20:58:24
rob_ehv
rob_ehv

8 januari gaan de onderhandelingen verder. Dus geen stakingen met de feestdagen.

 

16-12-2023 09:24:36
phantom
phantom
Quote
DDZ7504 (15-12-2023 09:01:22):

Maar is "meer geld" dan echt genoeg om de enorme werkdruk waarover gesproken werd (niet kunnen krijgen van vrije dagen) te compenseren? En zo ja, uit wiens zakken moet die loonsverhoging komen?


In een indirecte manier wellicht wel.
Als meer salaris betekend dat je (makkelijker) je hoofd financieel boven water kan houden,dan is dat een erg prettig idee,lijkt me.

Een loonsverhoging zal uiteindelijk wel door reizigers betaald gaan worden,d.m.v. prijs stijging van kaartjes.
Zou zo snel niet weten waar NS anders een "melk koe" vandaan kan halen om een loonsverhoging mee te financieren.

Quote
brun (15-12-2023 09:29:05):

Ten eerste die leus 'niemand werkt om er armer van te worden'. Nee, je wordt ook niet armer van het werk, maar van de inflatie.

Eerlijk gezegd vind ik het daarom overdreven om nu alweer met een staking te dreigen. Ook omdat zo'n staking, zoals altijd, de reiziger dupeert.


Ja en t lullige is dat die inflatie al jaren lang veel hoger is dan dat elke werknemer er waar dan ook eventueel bijkrijgt d.m.v. een hoger salaris.
Onderaan de streep word het gat alleen maar groter ipv kleiner.

En inderdaad,de reiziger zal ook hiervan de dupe worden.
Dus als men gaat staken is de reizger de sjaak,staakt men niet en verhoogt NS straks de prijzen van kaartjes en abo's dan is de reiziger ook de sjaak omdat NS een loonsverhoging moet financieren.

 

09-01-2024 09:53:50
rob_ehv
rob_ehv
Quote
rob_ehv (15-12-2023 20:58:24):

8 januari gaan de onderhandelingen verder. Dus geen stakingen met de feestdagen.


Resultaat tussen NS en vakbonden

Er gaat nog wel gestemd worden door de leden van de vakbonden. Dus er is nog geen akkoord.

 

14-02-2024 15:04:13
rob_ehv
rob_ehv

VVMC : 42,8% voor gestemd , dus cao afgewezen. FNV resultaat nog onbekend.

 

14-02-2024 17:28:10
train85
train85

Ohjee das niet best.

 

14-02-2024 18:23:00
Oldskool
Oldskool
Quote
rob_ehv (14-02-2024 15:04:13):

VVMC : 42,8% voor gestemd , dus cao afgewezen. FNV resultaat nog onbekend.


Voor rijdend personeel, en ook voor internationaal, is het ook belabberd cao. Maar voor kantoorpersoneel pakt deze cao juist gunstig uit. 🙁

 

14-02-2024 18:44:41
kleine_man
kleine_man

Kortom, de princesjes willen dus nog meer. De reiziger heeft weer het nakijken.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

14-02-2024 18:59:29 2
rob_ehv
rob_ehv

Typisch weer zo'n reactie.



Laatst bewerkt door rob_ehv op 14-02-2024 19:00
 

14-02-2024 19:02:11 8
VIRMm1
VIRMm1
Quote
kleine_man (14-02-2024 18:44:41):

Kortom, de princesjes willen dus nog meer. De reiziger heeft weer het nakijken.


Ja, princesjes zijn we zeker.

Liefst doen we zo min mogelijk bij NS maar daar ontvangen we wel graag heel veel geld voor. Lekker elke dag de wekker om een uur of 9. Komen we lekker thuis rond een uur of 5, is de tafel al gedekt en staat het eten al klaar. 's Avonds weer keurig voor 23u in ons warme nestje. Weekenden en feestdagen? Dat zijn toch geen werkdagen! Gelukkig maar zeg.

Buiten lopen we over de opstelterreinen onder perfecte weersomstandigheden (lekker een zonnetje, graadje of 20) over strak asfalt, worden we zo die trein in gehesen (klimmen hoeft niet gelukkig), de trein rijdt vanzelf en repareert zichzelf (onze aanwezigheid is genoeg!), alle reizigers zijn vriendelijk en laten geen rommel achter. Overal waar we willen halen we koffie, thee, warme chocomelk, staat gratis eten klaar. Vergeet vooral die masseur niet die elke pauze even langs komt.

Echt heerlijk werken bij NS. Misschien moeten we eigenlijk ook genoegen nemen met een slecht CAO. We werken er immers ook niet hard genoeg voor.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 14-02-2024 19:03
 

14-02-2024 19:50:33 3
Oldskool
Oldskool
Quote
kleine_man (14-02-2024 18:44:41):

Kortom, de princesjes willen dus nog meer. De reiziger heeft weer het nakijken.


Je vergeet de prinsjes te benoemen.... 😜 Verder loop je weer eens ver op de zaken vooruit, want er is nog niets gezegd over een staking.

Ik heb geen idee hoe jouw gezinssituatie eruit ziet, of dat je nog bij papa en mama in woont en op hun zakken teert ? Maar ik heb zo het idee dat je echt niet weet wat heden ten dage levensonderhoud kost.

Verder sluit ik mij aan bij wat VIRMm1 schrijft.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-02-2024 09:06:10
tieske05
tieske05
Quote
kleine_man (14-02-2024 18:44:41):

Kortom, de princesjes willen dus nog meer. De reiziger heeft weer het nakijken.


Kijk, daar is weer iemand die het beter weet! Kom lekker op oNS hoofdkantoor zitten dan kun je er lekker over meebabbelen. Zonder de toeslagen kom ik nauwelijks rond, en afgelopen vakantie heb ik mijn vakantie kunnen annuleren hierdoor. Nu jij weer :D

 

15-02-2024 12:40:48
phantom
phantom

Damn zeg ,masseurs en al ?
Das luxe zeg ,da heb ik niet op m'n werk,ga denk ook maar staken. ;-)

Zonder ieders persoonlijke leven,leefomgeving en mening van wat normaal is qua leefstandaard,tegen het licht te houden,moet het zo zijn dat je werkt en daarvan kan rondkomen en er al dan niet frequent iets leuks van kan doen van je salaris.
Dat moet de basis zijn,heel simpel,en daarvoor zou je niet 50+uur in een week moeten hoeven te werken om dat te bereiken.
Lukt dat niet,dan heb je een slecht betalende baas en kan je 2 dingen doen,ofwel je blijft en probeert er dmv gesprekken een verhoging uit te slepen,of je gaat ander werk doen.

Zolang niet bekend is wat het afketsen van deze cao gaat betekenen voor zowel personeel alsook de reizigers,kan je het niet maken om nu al te roepen,de reiziger heeft weer het nakijken,je weet immers niet of men gaat staken en wat dat voor de reiziger gaat betekenen.

En wil je dan toch wat roepen,roep dan dat het stom is van (in dit geval) NS,dat ze de cao niet dusdanig hebben gemaakt dat het personeel het gevoel krijgt dat ze gewaardeerd worden en dat dat word betaald.

Als straks een andere beroepsgroep besluit om voor een betere CAO te gaan,en dat moet uiteindelijk dmv staken,dan doet men dat meestal niet om de bevolking te pesten,maar om duidelijk te maken wat de problemen zijn en dat men zich niet gewaardeerd voelt.

(maar das mijn persoonlijke mening en kijk op dingen)



Laatst bewerkt door phantom op 15-02-2024 12:41
 

16-02-2024 14:13:11 1
VIRMm1
VIRMm1

Quote
rob_ehv (14-02-2024 15:04:13):


VVMC : 42,8% voor gestemd , dus cao afgewezen. FNV resultaat nog onbekend.



Uitslag FNV ook bekend; 51% heeft voor gestemd, 47% tegen 2% heeft zich onthouden.

De cao-commissie concludeert dat het resultaat een groot draagvlak ontbeert. In overleg met het FNV-hoofdbestuur heeft de cao-commissie besloten om het onderhandelingsresultaat op basis van onze reglementen niet te ondertekenen. Het ontbreken van een groot draagvlak en het niet volledig repareren van de inflatieachterstand zijn in strijd met de FNV-beleidsuitgangspunten. We hadden besloten om dit onderhandelingsresultaat toch voor te leggen om het oordeel aan de leden over te laten. Nu blijkt dat er niet genoeg draagvlak is om af te wijken van deze beleidsuitgangspunten, hebben we dus alsnog besloten om deze cao-afspraken niet te maken. Wij roepen daarom NS op om de onderhandelingen met vakbonden opnieuw op te starten.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 16-02-2024 14:13
 

29-03-2024 11:22:58
mtlx
mtlx

Inmiddels ligt er een nieuw onderhandelingsresultaat met wat verbeteringen waar de leden van de vakbonden opnieuw over mogen stemmen.

 

15-04-2024 15:43:28 1
zigzag
zigzag

De volgende staking komt er al weer aan. zaterdag 20 april om 22:30 enkele minuten geen dienstverlening als protest tegen de werkomstandigheden.

www.treinreiziger.nl

De afkeer van aggressie is begrijpelijk alleen lijkt het personeel niet te beseffen dat als je zo min mogelijk controle doet het ook meer foute en aggressieve reizigers aantrekt. Die steeds verder gaan in proberen hoe ver ze kunnen gaan omdat het controlerend personeel ze nauwelijks aanpakt. Want bang voor problemen, zoals trein stil moeten zetten wat reizigers niet accepteren, tot aggressie. Poortjes houden die personen niet tegen, je moet gewoon minimaal 1x per rit controleren en protocol volgen. Anders trek je vooral meer en grotere problemen aan.



Laatst bewerkt door zigzag op 15-04-2024 15:49
 

15-04-2024 16:13:44 1
MaxBB
MaxBB

Dit is geen staking.

 

15-04-2024 16:41:44
j.jager
j.jager

In ditgeval voor zaterdag sluit Arriva(noord nl) zich bij de betreffende actie aan.

 

15-04-2024 16:56:49 1
aarclay
aarclay

Quote
MaxBB (15-04-2024 16:13:44):


Dit is geen staking.


Dit dus!
Het is een beslissing vanuit NS en de vakbonden zelf, en niet enkel vanuit de vakbonden richting hun leden.

Je kan spreken over een noodoproep naar de overheid.



Laatst bewerkt door aarclay op 15-04-2024 17:23
 

15-04-2024 17:12:55 1
marciekemp
marciekemp

Quote
zigzag (15-04-2024 15:43:28):


De volgende staking komt er al weer aan. zaterdag 20 april om 22:30 enkele minuten geen dienstverlening als protest tegen de werkomstandigheden.

www.treinreiziger.nl

De afkeer van aggressie is begrijpelijk alleen lijkt het personeel niet te beseffen dat als je zo min mogelijk controle doet het ook meer foute en aggressieve reizigers aantrekt. Die steeds verder gaan in proberen hoe ver ze kunnen gaan omdat het controlerend personeel ze nauwelijks aanpakt. Want bang voor problemen, zoals trein stil moeten zetten wat reizigers niet accepteren, tot aggressie. Poortjes houden die personen niet tegen, je moet gewoon minimaal 1x per rit controleren en protocol volgen. Anders trek je vooral meer en grotere problemen aan.


Ja schuif het maar weer op het personeel af, lekker kortzichtig....

De maatschappij verhard al jaren en de agressie neemt al jaren toe, het wordt gewoon tijd dat de politiek hier wat aan gaat doen. Dat er soms te weinig gecontroleerd zou worden is een totaal andere discussie die je niet over de rug van dit onderwerp moet gaan voeren.

 

15-04-2024 17:58:12 4
mren
mren

Maar tegelijkertijd moet je niet blind zijn voor de spiraal naar beneden: het meeste geweld komt van zwartrijders. Minder controleren (wegens angst voor confrontatie of gewoon luiheid) leidt tot meer zwartrijders en dan gaan weer minder hc's controleren, et cetera.

 

15-04-2024 19:38:31
kleine_man
kleine_man

Ik heb het vaker gezegd. Het begint bij de NS zelf. Sinds de NS bedacht heeft dat het allemaal de schuld van de reiziger is, is het afglijden begonnen. Hiermee heeft de NS veel afgebroken voor de reiziger. Zo heeft bijna elke maatschappij in Europa het over 'Reisrechten', de NS heeft het over 'Reisplichten'. Als je als bedrijf de reiziger de mogelijkheid geeft om (eventueel tegen extra kosten) de situatie te herstellen kan je veel ellende al voorkomen.

Daarbij vind ik dat elk incident er 1 teveel is. Begrijp me hierin niet verkeerd.



Laatst bewerkt door kleine_man op 15-04-2024 19:39


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

15-04-2024 19:53:33 1
Oldskool
Oldskool

Agressie meldingen tegen personeel in de trein loopt alleen maar op. Toch gek zou je denken, aangezien de algemene tendens is dat de conducteurs toch alleen maar in de onbediende cabine zitten. 🤪 Doen ze natuurlijk niet. 😉

Actievoerder Rikus heeft al, na het bekent maken van het stil zetten van de treinen van NS en Arriva, al een keer of 9 een column gedeeld dat NS boter op het hoofd heeft en dat NS zelf bedacht heeft BOA bevoegdheid af te schaffen. De schreeuwer op z’n zolderkamer (oeps, nou moet ik waarschijnlijk ook op het matje komen bij W. Koolmees) slaat wel de plank mis. Afschaffen BOA is geen dingetje van NS, maar van Europa. Nederland was als enigste land met boa’s op de trein, en dat moest veranderen. De enquete van de bonden heeft toen der tijd ook niet geholpen, met alle gevolgen van dien. Maar goed. Uiteraard is de verharding van de maatschappij de schuld van NS. Zij slaan tenslotte reizigers het gips in en donderen ze ook van de trap…. Wat een b*llsh*t 🤨

 

15-04-2024 20:23:13 1
DDietzen
DDietzen

In hoeverre is het fair om naar NS te kijken hiervoor en in hoeverre worden zij hiertoe bewogen door de vakbonden? Naar mijn indruk zijn die al jarenlang bezig om het beroep uit te hollen, door te bedingen dat controleren niet meer verplicht en/of de hoofdtaak van een HC is, 'meten op de man' van controles te blokkeren, enz. Kan me ook zo voorstellen dat NS daar niet al te star tegenin kan/wil gaan om schuimbekkende vakbonden en evt. stakingen te voorkomen. Of dat van beide kanten een slimme strategie is, is natuurlijk vers twee.

 

15-04-2024 20:42:38 2
stefanvw14
stefanvw14

Quote
zigzag (15-04-2024 15:43:28):


De volgende staking komt er al weer aan. zaterdag 20 april om 22:30 enkele minuten geen dienstverlening als protest tegen de werkomstandigheden.

www.treinreiziger.nl

De afkeer van aggressie is begrijpelijk alleen lijkt het personeel niet te beseffen dat als je zo min mogelijk controle doet het ook meer foute en aggressieve reizigers aantrekt. Die steeds verder gaan in proberen hoe ver ze kunnen gaan omdat het controlerend personeel ze nauwelijks aanpakt. Want bang voor problemen, zoals trein stil moeten zetten wat reizigers niet accepteren, tot aggressie. Poortjes houden die personen niet tegen, je moet gewoon minimaal 1x per rit controleren en protocol volgen. Anders trek je vooral meer en grotere problemen aan.



Ik vind dit best een asociale uitspraak en hier mag het Somda beheer best op ingrijpen. Dit is toch in verre van een staking, maar dit is punt maken en om deze discussie nodeloos te laten ontsporen wat NIETS met een staking te maken heeft is het handig om gewoon OnTopic te blijven

Edit: Oké, na uitleg te hebben gelezen onder mijn bericht was mijn woordkeuze misschien niet helemaal goed, maar als ik dit bericht lees vind ik wel dat het agressie probleem gebagatelliseerd wordt en ja ik ben het er mee eens dat als ik van Asd naar Mt geen enkele HC tegenkom in een VIRM-4 of van Es naar Amf in een ICM-3/4 dat er iets niet klopt. Daar doe ik regelmatig wel eens mijn beklaag bij NS over dat ik “graag een actieve HC heb”, want dan voel ik mij meer welkom dan dat de HC compleet afwezig is. Dan denk ik die kunnen we net zo goed ook wegbezuinigen, want voegt voor mij als betalende klant weinig tot niets toe. Alleen agressie vind ik gewoon dat hoort niet thuis, niet in het OV, niet langs de voetbalvelden, nergens eigenlijk waar toch enkele dat heel normaal vinden.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 15-04-2024 21:46
 

15-04-2024 21:11:14
zigzag
zigzag

Quote
stefanvw14 (15-04-2024 20:42:38):


Ik vind dit best een asociale uitspraak en hier mag het Somda beheer best op ingrijpen. Dit is toch in verre van een staking, maar dit is punt maken en om deze discussie nodeloos te laten ontsporen wat NIETS met een staking te maken heeft is het handig om gewoon OnTopic te blijven


Een staking is een werkonderbreking. Deze werkonderbreking is om een punt te maken over de onacceptabele fysieke aggressie tijdens de werkzaamheden, wat de werkomstandigheden zijn. Werkonderbrekingen die we stakingen noemen gaan om werkomstandigheden. Het heeft geen asociale bedoelingen om het een staking te noemen, maar als het je prettiger klinkt kunnen we het ook werkonderbreking voor betere werkomstandigheden nemen.

 

15-04-2024 21:32:30
michaben
michaben

De van Dale omschrijft staken als 'tijdelijk het werk neerleggen om betere arbeidsvoorwaarden te krijgen of als protest', dat is precies wat er hier gedaan wordt, tijdelijk het werk stilleggen als protest. Dus die beschuldigen van dat dit asociaal is mag best teruggenomen worden.



Laatst bewerkt door michaben op 15-04-2024 21:33
 

15-04-2024 22:14:06 1
zigzag
zigzag

Quote
marciekemp (15-04-2024 17:12:55):

Ja schuif het maar weer op het personeel af, lekker kortzichtig....

De maatschappij verhard al jaren en de agressie neemt al jaren toe, het wordt gewoon tijd dat de politiek hier wat aan gaat doen. Dat er soms te weinig gecontroleerd zou worden is een totaal andere discussie die je niet over de rug van dit onderwerp moet gaan voeren.


De NS en personeel zijn een belangrijk onderdeel van de maatschappij. Dat de maatschappij verhard is dus ook dat de NS en personeel daarin een verantwoordelijkheid hebben. Die verantwoordelijkheid is niet om zo min mogelijk controles uit te voeren en protocollen zoals wachten op bevoegde handhavers liever niet na te leven maar ze juist zo duidelijk mogelijk toe te passen.

Er zijn 1 miljoen reizigers per werkdag. Er worden miljoenen kilometers en uren per jaar gereden waarbij er maar een fractie van de kilometers en tijd controles worden uitgevoerd. Er zijn honderden stations waar geen enkele effectieve controle is om foute reizigers tegen te houden. Die stappen de trein in en in plaats van aangesproken te worden is er een grote kans dat ze ook daar niet gecontroleerd worden of de bedoelde handhaving krijgen, Iedere keer dat er zo weinig mogelijk controle en bedoelde handhaving is dan is dat een vorm van tolleren wat de foute reizigers doen. Want die foute reizigers vatten dat gebrek aan controle en gebrek aan streng handhaven niet op als ontmoediging. Ze krijgen namelijk iedere keer gelegenheid dat ze er mee weg komen als ze zich fouter en fouter gedragen. Waar de reizigers en personeel vervolgens meer en meer last van hebben.

Conducteurs en personeel lieten vroeger niet zomaar met zich sollen. Je kon er maar beter rekenig mee houden dat ze langs kwamen en niet zomaar genoegen namen als je geen kaartje had, in een verkeerde coupe aan het roken ging of nog even de deur probeerde te forceren. Dat lag echt niet alleen aan de maatschappij of gebrek aan mogelijkheden.



Laatst bewerkt door zigzag op 15-04-2024 22:24
 

15-04-2024 22:43:29 1
zigzag
zigzag

Quote
Oldskool (15-04-2024 19:53:33):


Uiteraard is de verharding van de maatschappij de schuld van NS. Zij slaan tenslotte reizigers het gips in en donderen ze ook van de trap…. Wat een b*llsh*t 🤨


De foute reizigers zijn natuurlijk verantwoordelijk voor hun foute fysieke gedrag. Maar de NS en personeel zijn dat net zo goed voor het gedrag om niet op tijd en niet genoeg rekening te houden met de gevolgen van veranderende wettelijke eisen. Zijn dat niet zo goed voor het liever niet volledig naleven van handhavingsprotocollen en voor het weinig en geen controles uitvoeren. Zijn dat net zo goed voor het al jaren doen doen alsof poortjes en camera's de foute reizigers tegen houden in plaats van gelegenheid geven. Hoe groot denk je dat de kans is dat een foute reizigers een wachtruimte sloopt, een gratis ritje maakt met de trein en dan werkelijk te maken krijgt met handhaving door personeel of bij controle met de volledige gevolgen van de protocollen te maken krijgt? 99%? 50%? 10%, 1% ? Dat is niet allemaal maar af te schuiven op de reizigers. Hoe fout ze zich ook gedragen.

 

15-04-2024 23:54:08 3
Oldskool
Oldskool

Je hele betoog raakt kant nog wal. Agressie ontstaat juist als bij controle blijkt dat men geen kaartje heeft. En er wordt meer gecontroleerd, met helaas als gevolg dat de valsspelers die betrapt worden over gaan toch verbaal en/of fysiek geweld. Gisteren op Zl weer meegemaakt. M’n trein vol met hooligans van Ajax. Roken, slopen en reizigers lastig vallen, en op het perron meteen de confrontatie aangaan met de aanwezige agenten. Kan er met de pet niet bij, hun clubje had nog wel gewonnen.

En ow ja.. we waren op tijd, en m’n hc controleerde gewoon de trein (1871) en uit het niets ellende… Uiteraard de schuld van oNS 🤨

 

16-04-2024 09:40:58 1
rogierdegr
rogierdegr

Het probleem is het ontbreken van geloofwaardigheid van afschrikking. De agressie zou mogelijk lager zijn, als de daders merken dat dit gedrag zeer vervelende gevolgen voor hun zou hebben.

Dat merken deze mensen nu te weinig, omdat de agressie toeneemt en al te vaak gebeurd. Aanpak is meer controle en grotere pakkans en een stevigere aanpak, waarbij een langdurig toegangsverbod voor het OV, enz naar mijn mening een onderdeel kan zijn om de afschrikking te vergroten. Veel roepen en bepaalde acties, zoals die voor aankomende zaterdag is begrijpelijk, maar moet ook samengaan met een aanpassing van de aanpak van dit probleem. Anders komen de acties van zaterdag ongeloofwaardig over en lachen de daders daar alleen maar om.

 

16-04-2024 14:42:48
pjkleton
pjkleton

Een strengere aanpak EN grotere pakkans zal mss helpen.

Maar alleen NS en de andere vervoerders kunnen dit niet regelen. Justitie in Den Haag zal hier aan mee moeten denken en regelen.

Peter

 

16-04-2024 15:35:01
diesels
diesels

Het is in mijn optiek een veel algemener probleem, landelijk en zelfs daarbuiten. Een steeds groter deel van de samenleving heeft blijkbaar geleerd dat je met bullebakken je zin krijgt, of met dingen wegkomt. En als bullebakken niet helpt, met geweld uiteindelijk wel. Het moeilijker maken van huftergedrag neemt die bron niet weg.

 

16-04-2024 17:15:06
pjkleton
pjkleton

Zeker ,ook in andere landen heeft met dezelfde problemen. Er heerst een soort ontevredenheid die geweten wordt aan de overheid in een land.Alles wat op de overheid lijkt zoals het OV of de of politie of ambulance wordt daardoor verantwoordelijk gehouden.

Maar hoe je dat moet oplossen gaat mij boven mijn pet.

Ik heb meer verstand van elektriciteit.

Peter

 

16-04-2024 17:19:25
wattman
wattman

Als je spreekt over criminaliteit, en dat is het - zwartrijden is niet toegestaan, en mensen (met of zonder uniform aan) lastig vallen, bedreigen en mishandelen ook niet - zijn er helaas geen simpele oplossingen.

Buiten het forum las ik een mening dat de wettelijke kaders niet zouden volstaan. Ik vermoed dat zo iemand denkt aan strafkampen, maar dat niet durft op te schrijven. In elk geval, criminologisch onderzoek leert dat 'afschrikking', d.w.z. strenge straffen, niet de 'silver bullet' is. Pakkans weegt veel en veel zwaarder. Daarnaast spelen maatschappelijke ontwikkelingen een rol. Maar helaas wordt aandacht daarvoor graag in de karikatuur, zoals sommige mensen die op internet verkondigen weggezet als 'linkse softe hobbyies'. Niet ingrijpen in maatschappelijke ontwikkelingen en van tijd tijd beginnen over gummiknuppels, handboeien en zwaardere straffen klinkt natuurlijk veel prettiger, want simpeler.

Over simpele oplossingen gesproken, de technocratische oplossing - het toegangspoortje - blijkt in elk geval niet zaligmakend te zijn, maar werd volgens mij wel vaak met het tegengaan van crimineel gedrag in de trein in verband gebracht. Ik vermoed dan ook dat al snel meer toegangspoortjes als oplossing gepropageerd gaat worden. Iets vergelijkbaars zie je met de passagiers die lastig gevallen werden en geen personeel in de trein zien of kunnen aanspreken. De oplossing was toch de overal aanwezige camera? Maar kennelijk toch geen voldoende oplossing, dus nu hebben we een stickertje op de ruiten met een telefoonnummer en een call center. De tijd zal leren welke invloed die maatregelen hebben op onaangenaam publiek en smerige praktijken op en rond het spoor.

 

16-04-2024 18:07:07 1
brun
brun

Zoals altijd ligt het genuanceerd… (vind ik).

Natuurlijk is het niet de schuld van de NS’ers, integendeel, zij hebben veel meer ondersteuning verdiend tegen dit soort geweld. Vind ’t ook meer dan terecht dat ze 3 minuten ‘staken’ (of hoe je het ook noemt).

Aan de andere kant heb je dit soort hufters veel minder op de trein als er eindelijk eens hard, goed en consequent op vervoersbewijzen wordt gecontroleerd. Laat een maand of twee consequent politieteams meereizen op de trein. En wie zwartrijdt, wordt direct op het volgende station uit de trein gehaald en mag contant betalen. Gewoon geen discussie. Geen geld is geen excuus, die persoon laat maar iemand komen, een familielid ofzo.

De straf is niet zo belangrijk, de pakkans heeft veel meer effect.

Zo'n aanpak vergt natuurlijk veel politiemensen, van wie we er waarschijnlijk niet genoeg hebben, want overal is personeelstekort. Wederom een nuance.

Maar dan nog. Helemaal niets doen is toch wel het andere uiterste. Amsterdam Muiderpoort ligt op kruipafstand van een politiebureau (Linnaeusstraat). Ik woon daar al 25 jaar om de hoek, stap altijd in/uit op dat station en heb nog nooit, maar dan ook echt werkelijk nog nooit een agent op het perron gezien. Niet-betalende reizigers springen daar als krekels over de poortjes en hekken óf ze rennen als konijntjes achter andere reizigers door de poortjes. NIEMAND doet daar iets aan.

Ja, ik. Ik draai me soms in het poortje om en sta dan face-to-face met zo iemand, die dan natuurlijk ineens geen kant uit kan, want ik sta nog in de weg. En dan vraag waarom ie niet betaalt. Negen van de tien keer staat zo iemand dan met de mond vol tanden, soms mompelt ie een belediging.

Als ik dat al kan en durf, waarom is het dan zo moeilijk om het professioneel aan te pakken? Waarom moeten NS’ers dat in hun eentje opknappen tot ze de verkeerde tegenkomen? Waarom durven reizigers in de trein niet in te grijpen?

Sorry, moest me van 't hart.



Laatst bewerkt door brun op 16-04-2024 18:08
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-04-2024 18:28:14
john2
john2

Arriva wilt overlastgevers voortaan lik op stuk geven. Bron: L1 nieuws.

www.l1nieuws.nl

 

16-04-2024 19:44:36
brun
brun

Goed initiatief.

 

16-04-2024 19:53:19
BVisser
BVisser

Quote
brun (16-04-2024 18:07:07):


Laat een maand of twee consequent politieteams meereizen op de trein.


Is op de Flevolijn (wat 25 jaar 'mijn' lijn was) een keer gedaan. Met de ogen van een agent in de rug kun je je als hc natuurlijk niet meer verstoppen, dan moet je wel. Afijn, de agenten waren weg, de hc's waren ook meteen weer onzichtbaar.

Als ik op Asdm (mijn station) in de gaten krijg dat iemand achter mij aan wil lopen, zorg ik er wel voor dat die die kans niet krijgt.



Laatst bewerkt door BVisser op 16-04-2024 19:54
 

16-04-2024 22:18:17
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Werken de boa's van de verschillende vervoerders eigenlijk samen?

Niet alleen van de treinen, maar ook van de bussen en trams.

 

16-04-2024 22:28:33
Jasper-N
Jasper-N

Ik had begrepen dat ze bij spoed gevallen elkaar allemaal onder steunen. Dus soms staat een keolis boa in een bus van qbuzz.

 

16-04-2024 23:28:58
thom
thom

Quote
brun (16-04-2024 18:07:07):


Zoals altijd ligt het genuanceerd… (vind ik).

Natuurlijk is het niet de schuld van de NS’ers, integendeel, zij hebben veel meer ondersteuning verdiend tegen dit soort geweld. Vind ’t ook meer dan terecht dat ze 3 minuten ‘staken’ (of hoe je het ook noemt).

Aan de andere kant heb je dit soort hufters veel minder op de trein als er eindelijk eens hard, goed en consequent op vervoersbewijzen wordt gecontroleerd. Laat een maand of twee consequent politieteams meereizen op de trein. En wie zwartrijdt, wordt direct op het volgende station uit de trein gehaald en mag contant betalen. Gewoon geen discussie. Geen geld is geen excuus, die persoon laat maar iemand komen, een familielid ofzo.

De straf is niet zo belangrijk, de pakkans heeft veel meer effect.

Zo'n aanpak vergt natuurlijk veel politiemensen, van wie we er waarschijnlijk niet genoeg hebben, want overal is personeelstekort. Wederom een nuance.

Maar dan nog. Helemaal niets doen is toch wel het andere uiterste. Amsterdam Muiderpoort ligt op kruipafstand van een politiebureau (Linnaeusstraat). Ik woon daar al 25 jaar om de hoek, stap altijd in/uit op dat station en heb nog nooit, maar dan ook echt werkelijk nog nooit een agent op het perron gezien. Niet-betalende reizigers springen daar als krekels over de poortjes en hekken óf ze rennen als konijntjes achter andere reizigers door de poortjes. NIEMAND doet daar iets aan.

Ja, ik. Ik draai me soms in het poortje om en sta dan face-to-face met zo iemand, die dan natuurlijk ineens geen kant uit kan, want ik sta nog in de weg. En dan vraag waarom ie niet betaalt. Negen van de tien keer staat zo iemand dan met de mond vol tanden, soms mompelt ie een belediging.

Als ik dat al kan en durf, waarom is het dan zo moeilijk om het professioneel aan te pakken? Waarom moeten NS’ers dat in hun eentje opknappen tot ze de verkeerde tegenkomen? Waarom durven reizigers in de trein niet in te grijpen?

Sorry, moest me van 't hart.



Vergis je niet dat jij als 'bijdehandte reiziger' vaak wel een andere reactie zult krijgen dan bij iemand in een uniform, bij jou denken ze 'Ik probeer het bij de volgende wel, hij maakt mij toch niets' en bij een uniform gaat men het al snel uitdagen om te kijken om onder een boete uit te komen of te kijken hoever ze kunnen gaan. Dan uit het zich soms al snel in agressie omdat men neigt te denken het dan wel te kunnen winnen.

Quote
john2 (16-04-2024 18:28:14):


Arriva wilt overlastgevers voortaan lik op stuk geven. Bron: L1 nieuws.

www.l1nieuws.nl



Dat is natuurlijk een prima gebeuren, maar ik vind de timing van het uitbrengen van dit nieuwsbericht wel weer wat typisch ten opzichte van de actuele berichtgeving bij NS.

Alsof men het daar allemaal beter in de hand heeft dan NS dat op het moment heeft...



Laatst bewerkt door thom op 16-04-2024 23:33
 

17-04-2024 01:03:17
scooter
scooter

Als ik meerdere berichten over de mishandeling lees,ging het hier om een groep van een man of 8.Dan krijg je al heel snel dat zo'n groep zich onoverwinnelijk vindt,want wij zijn met velen.

Zelfs als hier 2 HC's bij waren geweest,was het waarschijnlijk uit de hand gelopen.Bovendien zijn er dan vaak behoorlijk provocerende lui bij,die in de gehele maatschappij als groepje voor onrust zal zorgen

 

17-04-2024 08:52:49
wattman
wattman

Nu heb ik de bovenstaande tekst al drie keer gelezen, en ik begrijp niet wat hiermee bedoeld wordt. Een verbod op groepsreizen? Of is dit een zgn. "hondenfluitje"?

 

17-04-2024 11:11:17
john2
john2

Zou een optie kunnen zijn om conducteurs dezelfde uitrusting te geven als Boa's?

 

17-04-2024 11:58:22
Oldskool
Oldskool

Dat kan niet, want de conducteurs zijn geen boa meer. Er zitten strenge eisen aan het dragen en gebruiken van die uitrusting.

 

17-04-2024 13:36:51
john2
john2

De conducteurs dan maar weer tot boa's promoveren.

Neem aan dat de conducteurs hier dan een opleiding voor moeten volgen.

Plus dan de mogelijke loonsverhoging wat hier dan bij hoort.

Boa's zullen wel een hoger loon, volgens de cao hebben, dan conducteurs.

 

17-04-2024 14:04:02
rob_ehv
rob_ehv

Nee er is geen salaris bij de hc’s afgegaan toen de Boa eraf ging.



Laatst bewerkt door rob_ehv op 17-04-2024 14:04
 

17-04-2024 14:36:20
seinhuis
seinhuis

Quote
john2 (17-04-2024 13:36:51):


Boa's zullen wel een hoger loon, volgens de cao hebben, dan conducteurs.


Een groot misverstand in de samenleving, Boa is (een slang) geen beroep, maar een verplichte cursus van de werkgever welke behoren bij/tot zijn/haar functie.

BOA houdt in dat medewerker bevoegdheden heeft, zoals verdachten aanhouden (burgers mogen dit ook op heterdaad), iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven. Ook hebben hun een eed- of belofte afgelegd, waardoor een verklaring zwaarder weegt.

Sommige medewerkers met Boa hebben ook politie bevoegdheden, zoals dragen van handboeien, fouilleren en gebruiken van geweld bij aanhouding.

Wat de bevoegdheden zijn is afhankelijk van de domein en de werkgever.

Vooral (stad)handhaving wordt door het publiek en media boa's genoemd. Ze hebben boa, maar op hun uniform en arbeidscontract staat (stads) handhaving.

Functies met boa bevoegdheden binnen het spoor zijn;

Veiligheid en service (diverse vervoerders)

Controleurs van ILenT

ProRail Incidentenbestrijding

Buiten het spoor om hebben boswachters, leerplichtambtenaren, brandweercommandant, douanebeambte, arbeidsinspectie, DJI, boa bevoegdheden. Elk beroep heeft zijn eigen CAO en arbeidsvoorwaarden.

 

17-04-2024 14:47:01
Oldskool
Oldskool

Quote
seinhuis (17-04-2024 14:36:20):


Quote
john2 (17-04-2024 13:36:51):


Boa's zullen wel een hoger loon, volgens de cao hebben, dan conducteurs.


Een groot misverstand in de samenleving, Boa is (een slang) geen beroep, maar een verplichte cursus van de werkgever welke behoren bij/tot zijn/haar functie.

BOA houdt in dat medewerker bevoegdheden heeft, zoals verdachten aanhouden (burgers mogen dit ook op heterdaad), iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven. Ook hebben hun een eed- of belofte afgelegd, waardoor een verklaring zwaarder weegt.

Sommige medewerkers met Boa hebben ook politie bevoegdheden, zoals dragen van handboeien, fouilleren en gebruiken van geweld bij aanhouding.

Wat de bevoegdheden zijn is afhankelijk van de domein en de werkgever.

Vooral (stad)handhaving wordt door het publiek en media boa's genoemd. Ze hebben boa, maar op hun uniform en arbeidscontract staat (stads) handhaving.

Functies met boa bevoegdheden binnen het spoor zijn;

Veiligheid en service (diverse vervoerders)

Controleurs van ILenT

ProRail Incidentenbestrijding

Buiten het spoor om hebben boswachters, leerplichtambtenaren, brandweercommandant, douanebeambte, arbeidsinspectie, DJI, boa bevoegdheden. Elk beroep heeft zijn eigen CAO en arbeidsvoorwaarden.



Niet om het e.o.a hoor. Maar John 2 terecht wijzen en dan zelf die schrijffout, als dat het al is, diverse keren toepassen… beetje jammer, seinhuis 🤨🤪

 

17-04-2024 16:23:34
wattman
wattman

Quote
seinhuis (17-04-2024 14:36:20):


Een groot misverstand in de samenleving,


Heel mooi dat je dit nog zo uitlegt. Mijns inziens komt het misverstand omdat de Boa (Buitengewoon opsporingsambtenaar) in de berichtgeving vaak gespresenteerd wordt als dé oplossing, alsof er juist extra bevoegdheden aan verleend zijn. Het is echter het overlaten van politietaken op een specifiek gebied aan niet-politieambtenaren. Vandaar ook dat er sprake is van beperkte opsporingsbevoegdheden.



Laatst bewerkt door wattman op 17-04-2024 16:23
 

17-04-2024 18:00:16
john2
john2

Heb altijd de indruk gehad, dat het is zoals wattman het uitlegt, boa, Buitengewoon Opsporing Ambtenaar.

In de media wordt dit ook zo genoemd. In mijn bekende kring zijn enkele mensen ook boa, zoals het zelf noemen.

Dit boa is ingeburgerd woord, voor mensen die bepaalde bevoegdheden hebben.

Heb echter hiermee nog nooit de link gelegd naar een slang soort.

 

18-04-2024 07:16:59
mdeen
mdeen

Het zal wel gaan om de schrijfwijze boa i.p.v. BOA. Het is gebruikelijk om afkortingen met hoofdletters te schrijven.

 

18-04-2024 09:08:19
Apda
Apda

Misschien is dat bij sommige mensen gebruikelijk, maar 'BOA' in plaats van 'boa' is wel fout Zie woordenlijst.org

 

18-04-2024 10:38:46 8
Oldskool
Oldskool

Men weet toch wat er bedoelt wordt of niet dan? Beetje gezeur om het zeuren is dit aan het worden hoor. 🤨

 

18-04-2024 18:37:13 3
moderator
Moderator
moderator

Dit forum is er niet om de schrijfwijze van BOA/boa te verklaren (of enig ander woord).
Terug on topic.

 

19-04-2024 23:27:12 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Even terug naar de 'echte' staking/cao: FNV is akkoord met het verbeterde resultaat. 75% voor, 23% tegen.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 19-04-2024 23:28
 

20-04-2024 10:29:19
phantom
phantom

Het gene wat ik hieronder schrijf is puur mijn eigen visie/gevoel en wat ik ervaar als ik naar buiten ga.

Buiten het feit om dat aso gedrag langzamerhand getolereerd word in de maatschappij en dat men bij aso gedrag tegenwoordig liever omloopt dan er op af loopt,zijn er nog meer problemen in deze maatschappij.
1 probleem begint al bij de opvoeding van kinderen,vroeger was het woord van je ouder(s) het laatste woord en daar legde je je bij neer,nee was nee.
Tegenwoordig geeft een groot deel van de jonge ouders een kind liever al op jonge leeftijd een telefoon of spelcomputer om van "het gejank" af te zijn,als een kind z'n zin niet krijgt dan dramt t door net zolang tot het gewenste resultaat is bereikt en dat geeft dus t beeld,ok als ik iets wil dan hoef ik alleen maar erg lang te pushen en ik krijg wat ik wil.
Dat beeld neemt men mee in hun verdere leven.

Een ander probleem is dat agenten en BOA's helemaal geen gezag meer uitstralen of angst inboezemen,vroeger werd je bang als iemand riep wacht maar ik haal de politie erbij.
(bevoegdheden van toen,zijn ook aangepakt en verkleind,vanwege welke redenen dan ook,agenten mogen tegenwoordig niet veel meer en al zeker niet snel)
Tegenwoordig zien grote groepen mensen agenten en BOA's niet anders als gek verklede mensen,waarvoor je totaal geen vrees hoeft te hebben.
Als ze je immers al zouden willen arresteren,dan beklaag je je zelf op basis van mishandeling en ben je vaak snel vrij,straffen zijn tegenwoordig geen echte straffen meer,en cellen hebben we tekort dus zitten hoeft men vaak niet eens.
Een ander wapen is de mobiele telefoon,word je opgepakt en je gaat lopen gillen,dan word t gefilmt en trekt het andere aso's aan die wel willen mee knokken,is hete niet met daden,dan wel met woorden.
Een geldboete ? ,ja dan doe je dat ,maar wie handhaaft dat ie m betaald of gaat t geld halen als men niet binnen termijn betaald ?
Agenten zijn er te weinig,andere instantie's zijn er niet voor,dus wie gaat die persoon z'n deur intrappen ??
En wie gaat de rekening betalen voor het optrommelen van dat personeel die daar heen zouden moeten om desnoods onder dwang terplekker geld te innen ?

Het is heel lullig om te zeggen,maar al dit soort dingen bij elkaar,maakt de maatschappij zoals deze is geworden,en zolang bepaalde dingen niet gaan veranderen in deze wereld,dan wordt het denk ik alleen nog maar erger.

 

20-04-2024 11:24:37 2
john2
john2

Heb het zaterdag 13 april zelf persoonlijk meegemaakt, dat de wereld niet juist in elkaar zit.

Belde me een oplichter, crimineel, op, die namens eigen zeggen van de bank was, afdeling veiligheid.

Hij wist mijn naam en adres, ik zou recent bankzaken hebben gedaan, terwijl ik zelf wist dat dit niet zo was.

Toen begon het me ook te dagen, van dit klopt niet.

Heb ik ook tegen de oplichter gezegd, zijn reactie van, ik kom op uw adres langs en breek uw beide benen.

Heb ik de bank en politie gebeld, omdat ik geen naam en telefoonnummer had, was aangifte wel mogelijk, maar weinig nut.

Voor jullie geruststelling, nu een week later, leef ik nog en mijn beide benen zijn nog heel.

Het was schijnbaar een dreigement dat ik mijn bankgegevens prijs zou geven.

Daarom meende de politie dat er niemand bij mijn langs zou komen.

Dit verhaal zet ik hier neer, voor een waarschuwing naar jullie alle toe, trap nergens in wat jullie niet vertrouwen.

 

21-04-2024 14:10:05 1
zigzag
zigzag

Quote
brun (16-04-2024 18:07:07):


Vind ’t ook meer dan terecht dat ze 3 minuten ‘staken’ (of hoe je het ook noemt).

Aan de andere kant heb je dit soort hufters veel minder op de trein als er eindelijk eens hard, goed en consequent op vervoersbewijzen wordt gecontroleerd. Laat een maand of twee consequent politieteams meereizen op de trein. En wie zwartrijdt, wordt direct op het volgende station uit de trein gehaald en mag contant betalen.


Conducteurs zouden om te beginnen beter eens gezamenlijk een maand consequent gaan controleren en de afspraken toepassen. Dat is het werk wat ze al horen te doen. Gisteren hadden we niet alleen 3 minuten geen vervoer, we hadden (net als alle andere dagen in de afgelopen jaren) ook enorm veel reistijd waarin nauwelijks controles werden gedaan. Je kan dagelijks veel ritten in dezelfde trein maken zonder ook maar een controle te hebben. Als voor 3 minuten stil staan de krant langs komt en de directeur er bij is laat iedereen zijn beste kant zien. Maak je een gewone reis dan is het bijzonder als je controle krijgt. Dat het controleren helemaal niet bijzonder is en gewoon zou zijn laat ook niemand weten. Alsof de conducteurs en NS het niet de moeite vinden te bewijzen hoeveel reizigers geen controle krijgen en hoe controleren helpt tegen aggressie tegen personeel.



Laatst bewerkt door zigzag op 21-04-2024 14:12
 

21-04-2024 20:48:33
thom
thom

'3 minuten geen vervoer'...

Kom op, toon gewoon een beetje respect voor dat eventjes en doe niet alsof je groot onrecht aan gedaan word en ineens niet meer thuis komt...

 

21-04-2024 21:38:42
aarclay
aarclay

'3 minuten stilte uit respect' klinkt een stuk beter.

 

22-04-2024 06:38:16
wattman
wattman

Klinkt goed. Maar nu de inhoud: respect door wie voor wie of wat? (en geen vergelijkingen met 4 mei gaan maken, dat lijkt mij iets van een geheel andere orde)



Laatst bewerkt door wattman op 22-04-2024 06:40
 

22-04-2024 18:09:21
thom
thom

Respect voor een groep mensen die gewoon aandacht vraagt voor een probleem waar ze, helaas, regelmatig mee geconfronteerd worden.

 

01-07-2024 10:57:07
2296
2296

10-11-12 september acties in het OV: www.ad.nl



Laatst bewerkt door 2296 op 01-07-2024 10:58
 

01-07-2024 11:17:11
Dionysusnu
Dionysusnu

Nieuwsbericht van FNV: www.fnv.nl (geen paywall)

Staking bij NS is alleen dat de opstart op de 11de pas om 8:00 zal zijn. Op de 10de zijn het alleen HTM, GVB en RET, op de 12de is streekvervoer aan de beurt.

De staking is om aan het nieuwe kabinet een signaal af te geven om een nieuwe zwaar werkregeling op te stellen. De huidige loopt in 2025 af.

 

01-07-2024 11:49:51 1
stefanvw14
stefanvw14

Dus de ochtendspits kan je 11 september alvast weggooien, want als we zo opstarten dan kan je veruit de meeste steden niet voor 09.00 bereiken.
Om maar een voorbeeld te nemen zal dan de eerste IC(IC 3031) uit Hdr om 08.04 vertrekken(Asd 09:21) of vanuit Amr 08:14(Asd 08:51) en zal er een heel LM circus om gang moeten komen om bijvoorbeeld vanuit Utg de eerste 4000(4031 van 08:18 te rijden, aangezien de voorgaande trein al om 07:43 uit Asd vertrekt en dat valt nog binnen het stakingsbereik en zijn er nog legio voorbeelden te noemen. <Overigens ben ik niet tegen deze actie, want dit hoort gewoon goed geregeld te worden>

 

01-07-2024 18:26:57
scooter
scooter

Dat is erg voorbarig nu al iets over de treinenloop te zeggen:het duurt nog ruim 2 maanden en tot dusver gaat het alleen uit van de FNV en niet van de andere bonden.

 

01-07-2024 19:39:31
treinhobby
treinhobby

Maar bij eerdere (regionale) stakingen heeft de ns laten zien erg gemakkelijk alles stil te zetten, zodat er 'duidelijkheid is voor de reiziger'.

 

02-07-2024 22:44:58
scooter
scooter

Dat ben ik dan weer wel met je eens,maar we zullen het zien

 

17-08-2024 14:35:44
Dionysusnu
Dionysusnu

Staking bij NS is bevestigd, werkonderbreking van 04:00 tot 08:00 op 11 september.

 

17-08-2024 15:37:13
Oldskool
Oldskool

Gaat onderling een hoop gedoe opleveren, aangezien de VVMC haar leden heeft opgeroepen niet te gaan staken. Zij menen dat dit niet de juiste methode is om de gesprekken over zware beroepen los te trekken.

 

17-08-2024 15:43:58
selivio
selivio

www.vvmc.nl

Hier het bericht daarover van de VVMC (van 2 weken geleden al) waarom zij (voor nu) besloten hebben om deze staking te laten voor wat het is. Zit zo te lezen ook nogal wat frustratie bij de VVMC over oa de FNV.

 

17-08-2024 18:19:15
wattman
wattman

Dit is een verschil van inzicht, en dat wordt helder en zakeijk gecommuniceerd.

Geen enkele noodzaak om met opwindende en suggestieve woorden te gaan roeptoeteren. Dat gebeurt al te veel op internet.

 

17-08-2024 22:05:16
selivio
selivio

Helder en zakelijk met gezellige steken onder water vanaf VVMC richting vooral de FNV. Heeft weinig met roeptoeteren te maken, maar goed, ik ben geen lid van een bond, werk niet bij de NS of aanverwante vervoerders én reis alleen met de trein als het niet anders kan, dus ik houd verder mijn mond wel...



Laatst bewerkt door selivio op 17-08-2024 22:05
 

18-08-2024 18:31:52
kleine_man
kleine_man

Het is alleen zo jammer dat de mensen die in de ogen van het FNV geen "zwaar" beroep hebben de "last" ervan dragen. Ik kan weer een verlofdag inleveren omdat ik afhankelijk ben van het OV.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-09-2024 19:45:07
dziendobry
dziendobry

Eurostar kondigt op haar website alvast een aantal opgeheven treinen aan voor dinsdagavond 10 september en woensdagochtend 11 september.

“Door sociale acties op het NS netwerk van 10/09/2024 tot 11/09/2024, zal het Eurostar-verkeer verstoord zijn”

 

10-09-2024 16:59:57
Rww
Rww

Quote
kleine_man (18-08-2024 18:31:52):


Het is alleen zo jammer dat de mensen die in de ogen van het FNV geen 'zwaar' beroep hebben de 'last' ervan dragen. Ik kan weer een verlofdag inleveren omdat ik afhankelijk ben van het OV.



Ik ben heel benieuwd hoe jij aan een bedrag van 400 miljoen komt? Zowel de federale overheid als de bonden dragen ieder 1.5 miljard per jaar bij, totaal dus 3 miljard euro.

https://www.spiegel.de/auto/49-euro-ticket-bund-und-laender-einigen-sich-auf-finanzierung-a-3110b0f5-e49d-4242-84a5-3e8f5e87c333



Laatst bewerkt door Rww op 10-09-2024 17:14
 

10-09-2024 17:03:56
john2
john2

Had een mail van de NS met de volgende tekst.

Staking 11 september

Beste meneer Schreurs,

Vakbond FNV heeft voor morgen, 11 september, een vakbondsstaking in het openbaar vervoer aangekondigd. Hierdoor rijden er woensdagochtend in het hele land van 4.00 tot 8.00 uur geen NS-treinen. Alleen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport rijden beperkt treinen. Ook alle internationale treinen vanuit Nederland rijden morgen tijdens de staking niet. In de loop van de avond is de reisplanner bijgewerkt.

Dienstregeling wordt vanaf 8.00 uur weer opgestart
Vanaf 8.00 uur wordt de dienstregeling weer geleidelijk opgestart. In de loop van de ochtend verwachten we weer volgens de geplande dienstregeling te rijden. Moet je in de ochtend toch op pad of reis je van/naar Schiphol Airport? Dan adviseren we je je reis uit te stellen of alternatief vervoer te regelen. Ga je naar een internationale bestemming? Bekijk dan de laatste reisinformatie op NS international.

Plan je reis kort voor vertrek in de reisplanner en bekijk de laatste reisinformatie op ns.nl.

 

10-09-2024 20:49:17
rob_ehv
rob_ehv

Wel opvallend dat de eerste ic Ehv-gvc pas om 10:14 rijdt.

 

10-09-2024 23:31:53
bart84
Moderator
bart84

De eerste IC van Ehv naar Vl zelfs nog een paar minuten later en de eerste IC van Ehv naar Mt zelfs pas om 12.57!? Al kan je met de IC van 9.38 ri Hrl in een heel eind in t zuiden komen.

Edit:

De NS app geeft al eerdere mogelijkheden, bijvoorbeeld 09.08 naar Hrl en 8.47 naar Ut (en met overstap Gvc). Op treinposities.nl staan deze treinen nog als opgeheven.



Laatst bewerkt door bart84 op 10-09-2024 23:40
 

08-05-2025 18:35:14
train85
train85

Er komen mogelijk weer NS stakingen aan: www.gelderlander.nl



Laatst bewerkt door train85 op 08-05-2025 18:35