Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
08-06-2025 17:07:52 1
henri1972
henri1972

Gelukkig betreurt de NS de overlast voor de reiziger wel.....

 

08-06-2025 17:27:33 1
AlexNL
AlexNL

Standplaats Utrecht staakt dus niet, waardoor ook de bijsturing en helpdesk gewoon doorwerkt?

Ik ga er dan maar vanuit dat dat betekent dat de stakingsaanzegging van VVMC te kortdag is gekomen voor NS om de dienstregeling opnieuw om te gooien, en dat men daarom de dienstregeling landelijk stillegt?

Als dat inderdaad zo is, toont het wel meteen de zwakte van het operationeel model van NS aan: er wordt gestaakt in het westen van het land, en daarom kan er geen enkele trein rijden tussen Zwolle en Groningen? Hoe is dat uit te leggen?

 

08-06-2025 17:45:51 5
Rsb
Rsb

36u om een rooster op te stellen vanuit de niet stakende standplaatsen zou inderdaad gewoon moeten kunnen.

Je zou dan keringen krijgen in Tb, Ut, Lls en Amf.

Dat je niet 6x Ut - Ehv /Ah kan rijden zal iedereen begrijpelijk vinden, maar dit is het ander uiterste.

 

08-06-2025 17:52:25
rolandrail
rolandrail

Als ze Solver aanslingeren kan je een treindienst opzetten buiten de stakingsregio (en dat is dus ook niet rijden v/n Asd). Maar die treindienst wordt nu wel heel erg gatenkaas dan eerst vanwege besmet werk en als daar aanspraak op wordt gemaakt helpt Solver de bijsturing ook niet meer er nog iets redelijks van te maken.

En dat operationele model is juist sterk: onopgemerkt functioneert het ook bij stremmingen, werkzaamheden, vrijmaken voor opleiding, werkoverleg, uitvaarten enz.



Laatst bewerkt door rolandrail op 08-06-2025 18:04
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-06-2025 21:12:35
zigzag
zigzag

Quote
rolandrail (08-06-2025 17:52:25):


Als ze Solver aanslingeren kan je een treindienst opzetten buiten de stakingsregio (en dat is dus ook niet rijden v/n Asd). Maar die treindienst wordt nu wel heel erg gatenkaas dan eerst vanwege besmet werk en als daar aanspraak op wordt gemaakt helpt Solver de bijsturing ook niet meer er nog iets redelijks van te maken.

En dat operationele model is juist sterk: onopgemerkt functioneert het ook bij stremmingen, werkzaamheden, vrijmaken voor opleiding, werkoverleg, uitvaarten enz.


NS hoort bij stremmingen, werkzaamheden, vrijmaken voor opleidingen, werkoverleg, uitvaarten enz volgens de afspraken gewoon te rijden. Dat Solver daarvoor geschikt is dat is dus niet relevant bij deze stakingen.

Wat relevant is gaat om de ondergrens dat NS nog zo veel mogelijk in ritten voorziet. Er is een stakingsrecht voor spoomedewerkers. Er is geen recht voor de NS om helemaal geen riiten aan te bieden. Er is mogelijkheid om ritten te beperken bij overmacht. Er is geen overmacht. Vakbonden staken al jaren regionaal. Dat heeft al jaren gevolgen voor de planning van ritten om geen stakingsregels te schenden.. De regels tot wanneer een staking bekend mag worden gemaakt zijn ook al jaren bekend. Dan is daar niet aan kunnen voldoen geen overmacht. Dan heb je als vervoerder je zaken niet op orde en gebruik je bekende rechten van spoormedewerkers als vals excuus.

Als de vakbond zich aan de stakingsregels heeft gehouden met de aankondiging naar de werkgever dan valt hun wat dat betreft weinig te verwijten. Maar ze zijn wel onbetrouwbaar te noemen wat betreft hun aankondigingen naar de reizigers. De aankondigingen waren voor duidelijke regio's. In het weekend de regio dan gaan uitbreiden omdat je na een eerste staking nog niet je zin hebt gekregen maakt de reizigers tot speelbal. En ondertussen maar klagen dat er steeds minder respect onder reizigers is voor spoormedewerkers en de regels.



Laatst bewerkt door zigzag op 08-06-2025 21:16
 

08-06-2025 22:00:32
Oldskool
Oldskool

Je kan het wel of niet mee eens zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook maar respectloos, naar wie dan ook, hoeft te zijn. En regels gelden, ook al ben je het er niet mee eens, toch echt voor iedereen.

 

08-06-2025 22:14:52
gvttreinen
gvttreinen

Was eerst de bedoeling 6900 Tl - Gd v.v. ipv Gvc te rijden, is nu helemaal.opgeheven.

 

08-06-2025 22:15:04
treinhobby
treinhobby

De term 'besmet werk' is verzonnen door de vakbonden en heeft geen enkele juridische status.

Dus om bij voorbaat daarom maar het hele land plat te leggen heeft niets met regels te maken,

 

08-06-2025 22:17:58
michaben
michaben

Het is weliswaar verzonnen door de bonden maar daarna ook vastgelegd in de CAO dat personeel geen werk van stakers hoeft over te nemen dus de NS wil daar waarschijnlijk geen vingers aan branden.

 

08-06-2025 23:10:38 4
treinfan
treinfan

Ik vind de stellingname van VVMC totaal niet getuigen van inlevingsvermogen of afstemming met andere bonden. In het AD stond dat de VVMC verbaasd was dat treinen niet gaan rijden, terwijl ze oproepen om in de hele randstad te staken (artikel van AD). Iedereen weet van de staking afgelopen week in Midden-Nederland dat dat juist wel te verwachten is. Het helpt NS uiteraard ook niet als er slechts een halve zondag en een hele feestdag tussen de aankondiging en de staking zit. Als men stelling neemt dat pendeldiensten kunnen, had de VVMC best een uitwerking daarvan kunnen maken (personeel + materieel + dienstregeling) en meegeven aan de NS bij het informeren over de staking.

Komende dinsdag stond ook een protest/staking van de AOb gepland in Amsterdam. Het protest daarvan in Amsterdam kan nu niet doorgaan, want de VVMC gaat rondom o.a. Amsterdam staken. Ik zou het normaal vinden als een vakbond met andere vakbonden optrekt en dingen afstemt, dat vergroot de sympathie. Dat lijkt hier dus totaal niet te gebeuren, of men is moedwillig zoveel mogelijk partijen aan het pesten.



Laatst bewerkt door treinfan op 08-06-2025 23:11
 

09-06-2025 00:13:53
rolandrail
rolandrail

Quote
zigzag (08-06-2025 21:12:35):


Quote
rolandrail (08-06-2025 17:52:25):


Als ze Solver aanslingeren kan je een treindienst opzetten buiten de stakingsregio (en dat is dus ook niet rijden v/n Asd). Maar die treindienst wordt nu wel heel erg gatenkaas dan eerst vanwege besmet werk en als daar aanspraak op wordt gemaakt helpt Solver de bijsturing ook niet meer er nog iets redelijks van te maken.

En dat operationele model is juist sterk: onopgemerkt functioneert het ook bij stremmingen, werkzaamheden, vrijmaken voor opleiding, werkoverleg, uitvaarten enz.


NS hoort bij stremmingen, werkzaamheden, vrijmaken voor opleidingen, werkoverleg, uitvaarten enz volgens de afspraken gewoon te rijden. Dat Solver daarvoor geschikt is dat is dus niet relevant bij deze stakingen.


Het operationele model heeft niets met Solver te maken.

 

09-06-2025 00:20:05
rolandrail
rolandrail

Quote
treinfan (08-06-2025 23:10:38):


Ik vind de stellingname van VVMC totaal niet getuigen van inlevingsvermogen of afstemming met andere bonden. In het AD stond dat de VVMC verbaasd was dat treinen niet gaan rijden, terwijl ze oproepen om in de hele randstad te staken (artikel van AD). Iedereen weet van de staking afgelopen week in Midden-Nederland dat dat juist wel te verwachten is. Het helpt NS uiteraard ook niet als er slechts een halve zondag en een hele feestdag tussen de aankondiging en de staking zit. Als men stelling neemt dat pendeldiensten kunnen, had de VVMC best een uitwerking daarvan kunnen maken (personeel + materieel + dienstregeling) en meegeven aan de NS bij het informeren over de staking.

Komende dinsdag stond ook een protest/staking van de AOb gepland in Amsterdam. Het protest daarvan in Amsterdam kan nu niet doorgaan, want de VVMC gaat rondom o.a. Amsterdam staken. Ik zou het normaal vinden als een vakbond met andere vakbonden optrekt en dingen afstemt, dat vergroot de sympathie. Dat lijkt hier dus totaal niet te gebeuren, of men is moedwillig zoveel mogelijk partijen aan het pesten.



Het is geen pesten maar arrogantie van de VVMC. Zonder overleg met de FNV Spoor en CNV de staking in regio Noord-West opeens naar voren halen. En de VVMC wist dondersgoed hoe NS zou reageren en heeft doelbewust er naar toe gewerkt dat NS a.s. dinsdag toch het hele treinverkeer zou stilleggen. VVMC maakt elke keer ruzie met FNV en CNV na in eerste instantie enige harmonie maar die is nu dus al weer voorbij.

 

09-06-2025 00:21:47
rolandrail
rolandrail

Quote
treinhobby (08-06-2025 22:15:04):


De term 'besmet werk' is verzonnen door de vakbonden en heeft geen enkele juridische status.

Dus om bij voorbaat daarom maar het hele land plat te leggen heeft niets met regels te maken,



En toch bestaat die term al decennia en wordt het ook door NS gerespecteerd als een niet staker geen besmet werk wil doen.

 

09-06-2025 00:49:49 2
AlexNL
AlexNL

Maar moet "geen besmet werk doen" dan maar betekenen dat het hele land plat gaat? Dat er in de gebieden waar gestaakt wordt geen werk wordt overgenomen door machinisten van standplaatsen waar niet gestaakt wordt kan ik me nog voorstellen, maar als het de andere kant van het land raakt is wat mij betreft de redelijkheid zoek. Wat mij betreft houdt "besmet werk" op bij de grenzen waar je bij normaal bedrijf ook een personeelswissel zou kunnen doen, gepland of ten gevolge van een verstoring.

Als vakbonden dat óók niet willen is het prima, maar dan moeten ze maar de ballen hebben om meer landelijke stakingen uit te roepen (en te bekostigen uit de stakingskas).

 

09-06-2025 00:56:59
rolandrail
rolandrail

NS beslist zelf het hele treinverkeer plat te gooien. NS kan er ook voor kiezen een gatenkaasdienstregeling te rijden, of de bijsturing dat kan bolwerken is dan wel de vraag al zijn er door de uitgebreide stakingsregio nu vast genoeg bijstuurders die toch niks te doen hebben ;-)

 

09-06-2025 09:14:57
sjoerd
sjoerd

Is de nog steeds in de bovenste la liggende sneeuwdienstregeling (?) wellicht iets? Een halfuursdienst met gekoppelde stoppertjes is beter dan niks. En dan wordt er ook gemopperd door reizigers, maar die weten ook dondersgoed dat er op dat moment niks beters in zit. Stakingsrecht is één ding en wat mij betreft oké, maar recht op behoorlijk vervoer is ook een recht. De samenleving betaalt er voor.

 

09-06-2025 09:18:30
Svh
Svh

NSinternational dienstregeling is ook flink uitgedund. Onder andere de Nightjets rijden dit keer ook niet. Uitvallende ICE's zijn inmiddels bekend, hiervan rijden er nog maar een aantal per richting. Meer info: www.nsinternational.com



Laatst bewerkt door Svh op 09-06-2025 10:48
 

09-06-2025 12:05:25
DeadDevil1
DeadDevil1

Quote
Svh (09-06-2025 09:18:30):


NSinternational dienstregeling is ook flink uitgedund. Onder andere de Nightjets rijden dit keer ook niet. Uitvallende ICE's zijn inmiddels bekend, hiervan rijden er nog maar een aantal per richting. Meer info: www.nsinternational.com



Ik hang op dit moment aan de telefoon want ik ga morgen met ICE 123 naar keulen, Maar op de website staat ICE123 niet in de lijst maar mijn boeking geeft aan dat de reis helaas niet mogelijk is.

 

09-06-2025 12:20:41
phantom
phantom

Quote
rob_ehv (08-06-2025 16:50:29): Mcn en hcs standpaats Eindhoven staken die dag niet , en bijsturing vanuit Utrecht ook niet.



Als NS de stekker uit de gehele landelijke dienstverlening trekt,lees besluit landelijk geen trein te rijden,dan hoeft bijsturing in utrecht niet te staken en die mensen in eindhoven ook niet.
Die worden (neem ik aan) op een verplichte vrije dag gezet,omdat er geen werk is.
Werknemers die niet staken en niet kunnen werken,worden die doorbetaald door NS,moeten die dag vrij nemen of krijgen ze die ??
Of hoe gaat dat in een geval zoals dit eigenlijk ?
De term besmet werk en hoe te interpreteren,maakt het voor mij in elk geval niet duidelijk genoeg hoe het nu dan word geregeld voor personeel dat niet staakt maar toch niet kan werken.

En hoe zit dat met internationale reizigers die NL niet in/uit kunnen,worden die gecompenseerd ?
En door wie ?
Vraag ik me verder af,kan b.v. de eigenaar achter eurostar/thalys enz enz,een schadeclaim indienen voor verloren inkomsten door dit stakings geneuzel,en bij wie moet die dan zijn ?



Laatst bewerkt door phantom op 09-06-2025 12:32
 

09-06-2025 12:38:17
mren
mren

Eurostar heeft niets met NS te maken en zal dus gewoon rijden.

 

09-06-2025 12:54:14
michaben
michaben

Was dat maar zo, meer dan de helft van de Eurostars valt vanwege de staking morgen uit volgens NS International.

 

09-06-2025 12:54:56
phantom
phantom

Quote
mren (09-06-2025 12:38:17):


Eurostar heeft niets met NS te maken en zal dus gewoon rijden.





Waarom zegt de site van ns internationaal dan dat er geen eurostar van/naar NL rijd.
Op 10 juni rijdt er geen enkele direct Eurostar trein tussen Amsterdam Centraal en Londen St Pancras en vice versa.
Tijdens de staking zal Intercity Berlijn niet rijden.
Ik weet niet hoeveel treinen er normaal rijden naar B/F ,maar dit rijd in elk geval niet:
10 juni
- Eurostar 9315, 9321, 9369, 9375 en 9381 rijden niet tussen Brussel-Zuid/Midi en Amsterdam Centraal
- Eurostar 9316, 9322, 9364 en 9376 rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid/Midi
- Eurostar 9310, 9370 en 9398 rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Paris Nord
- Eurostar 9327 rijdt niet tussen Paris Nord en Amsterdam Centraal

Nightjet rijd schijnbaar ook helemaal niet:

10 juni
Nightjet 403 rijdt niet van Amsterdam Centraal naar Zürich Hb
Nightjet (40)421 rijdt niet van Amsterdam Centraal naar Innsbrück en Wenen
Nightjet 402 rijdt niet van Zürich Hb naar Amsterdam Centraal
Nightjet 420/40490 rijdt niet van Innsbrück en Wenen naar Amsterdam Centraal



Laatst bewerkt door phantom op 09-06-2025 12:56
 

09-06-2025 13:00:30
geert
geert

Quote
mren (09-06-2025 12:38:17):


Eurostar heeft niets met NS te maken en zal dus gewoon rijden.


Eurostar Blue rijdt helemaal niet morgen en vanavond maar tot Brussel Zuid

 

09-06-2025 13:11:33
BVisser
BVisser

Eurostar Blue?

 

09-06-2025 13:13:19
BVisser
BVisser

Quote
phantom (09-06-2025 12:20:41):


Quote
rob_ehv (08-06-2025 16:50:29): Mcn en hcs standpaats Eindhoven staken die dag niet , en bijsturing vanuit Utrecht ook niet.



Als NS de stekker uit de gehele landelijke dienstverlening trekt, lees besluit landelijk geen trein te rijden, dan hoeft bijsturing in Utrecht niet te staken en die mensen in Eindhoven ook niet.
Die worden (neem ik aan) op een verplichte vrije dag gezet, omdat er geen werk is.
Werknemers die niet staken en niet kunnen werken, worden die doorbetaald door NS, moeten die dag vrij nemen of krijgen ze die ??


Als je niet staakt word je doorbetaald. Vrije dagen zijn altijd doorbetaald.

Als Eurostar een schadevergoeding wil moeten ze naar de rechter.



Laatst bewerkt door BVisser op 09-06-2025 13:27
 

09-06-2025 13:18:07
AlexNL
AlexNL

Quote
BVisser (09-06-2025 13:11:33):


Eurostar Blue?



Blauwe Eurostars rijden naar Londen, rode Eurostars naar Parijs.

 

09-06-2025 13:29:31
john2
john2

Quote
BVisser (09-06-2025 13:13:19):


Quote
phantom (09-06-2025 12:20:41):


Quote
rob_ehv (08-06-2025 16:50:29): Mcn en hcs standpaats Eindhoven staken die dag niet , en bijsturing vanuit Utrecht ook niet.



Als NS de stekker uit de gehele landelijke dienstverlening trekt, lees besluit landelijk geen trein te rijden, dan hoeft bijsturing in Utrecht niet te staken en die mensen in Eindhoven ook niet.
Die worden (neem ik aan) op een verplichte vrije dag gezet, omdat er geen werk is.
Werknemers die niet staken en niet kunnen werken, worden die doorbetaald door NS, moeten die dag vrij nemen of krijgen ze die ??


Als je niet staaktmword je doorbetaald. Vrije dagen zijn altijd doorbetaald.

Als Eurostar een schadevergoeding wil moeten ze naar de rechter.



Worden die "verplichte" vrije dagen van de verlof c.q. vakantie dagen afgetrokken? Hopelijk niet!

 

09-06-2025 13:31:25 1
geert
geert

Nee niet als je geen vrij neemt. Maar dan moet je ook op je werk verschijnen ook als er geen werk is. Vrij nemen zal wel niet zo’n issue zijn morgen

 

09-06-2025 13:35:20
egnbg
egnbg

Wanneer leren we in dit land nou eens dat we het hier maar al te goed hebben. Helemaal als je bij de NS werkt. Je mag blij zijn dat je een baan hebt en inkomen verdient. Dat er wordt gestaakt voor betere arbeidsvoorwaarden/ meer salaris bewijst alleen maar dat we het hier te goed hebben mijn inziens.

Ik kan dan ook erg weinig begrip opbrengen voor de staking. Helemaal als het zoveel mensen treft. Als je het niet eens bent met de arbeidsvoorwaarden van de NS dan had je nooit moeten tekenen of ga je een andere baan zoeken.

Staking wordt mijn inziens nu als een manipulatie middel gebruikt.

Hopelijk beseffen we met zijn allen dat dit niet de manier is en dat dit de prijzen van het OV alleen nog maar meer opdrijft...

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-06-2025 13:46:35 2
mren
mren

Had jij dan bij het tekenen van je contract kunnen voorzien dat we een periode van forse inflatie in zouden gaan? En wil je daar zelf niet voor gecompenseerd worden?

 

09-06-2025 13:47:16
mren
mren

Quote
geert (09-06-2025 13:00:30):


Quote
mren (09-06-2025 12:38:17):


Eurostar heeft niets met NS te maken en zal dus gewoon rijden.


Eurostar Blue rijdt helemaal niet morgen en vanavond maar tot Brussel Zuid



Wat is daar de reden van?

 

09-06-2025 13:55:36
egnbg
egnbg

Quote
mren (09-06-2025 13:46:35):


Had jij dan bij het tekenen van je contract kunnen voorzien dat we een periode van forse inflatie in zouden gaan? En wil je daar zelf niet voor gecompenseerd worden?


Dat kun je inderdaad van te voren niet weten. Maar we zouden met zijn allen verder kunnen kijken waar de inflatie vandaan komt en hierop acteren. Zodat we een stabielere basis hebben.

Wat zijn er nog meer voor mogelijkheden ipv te staken?

 

09-06-2025 14:04:58
stefanvw14
stefanvw14

Quote
mren (09-06-2025 12:38:17):


Eurostar heeft niets met NS te maken en zal dus gewoon rijden.



Was dat maar zo’n feest www.werkenbijns.nl

 

09-06-2025 14:05:38
stefanvw14
stefanvw14

Quote
mren (09-06-2025 13:47:16):


Quote
geert (09-06-2025 13:00:30):


Quote
mren (09-06-2025 12:38:17):


Eurostar heeft niets met NS te maken en zal dus gewoon rijden.


Eurostar Blue rijdt helemaal niet morgen en vanavond maar tot Brussel Zuid



Wat is daar de reden van?


Ik denk dat EuroStar geen materieel opgesloten wilt hebben in Amsterdam?

 

09-06-2025 15:08:49
geert
geert

Quote
mren (09-06-2025 13:46:35):


Had jij dan bij het tekenen van je contract kunnen voorzien dat we een periode van forse inflatie in zouden gaan? En wil je daar zelf niet voor gecompenseerd worden?



Nou bij NS is het op dat punt geen klagen met 14% stijging van lonen die net geweest is. Dat is o.a in de gezondheidszorg wel anders

 

09-06-2025 15:28:52
hubertus1
hubertus1

Quote
mren (09-06-2025 13:46:35):


Had jij dan bij het tekenen van je contract kunnen voorzien dat we een periode van forse inflatie in zouden gaan? En wil je daar zelf niet voor gecompenseerd worden?


Als we allemaal gecompenseerd willen worden voor inflatie, zou dat niet best zijn voor de Nederlandse economie, je krijgt dan een loon-prijsspiraal.
De bonden weten dat ook wel, maar het is nu eenmaal makkelijker om een populistische boodschap te brengen dan een genuanceerde.

 

09-06-2025 15:31:49 1
john2
john2

Als de lonen stijgen van trein personeel, dan stijgen ook weer de treinkaartjes incluis de abonnementen, hiermee trap ik een open deur in.

Er zijn ook mensen die, bijstandsuitkering, minimumloon. AOW en WAO die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, onder andere voor ziekenhuis en sociaal aspect.

Op de televisie was een vakbond meneer die zei, dat de bonden geen reizigers willen pesten, maar ze hebben wel de mensen mee die ik benoemd heb.

Arriva in Limburg heeft nu gratis vervoer in de daluren voor de benoemde mensen. Goed initiatief.

Weet ook dat NS personeel en van andere trein vervoerders een gezin kunnen hebben met huur of hypotheek wat betaalt moet worden.

Als er gestaakt wordt geen inkomsten voor de betreffende werkgever plus dat internationale vervoerders een schadeclaim kunnen indienen, dus uitgave die toch weer terug verdient moeten worden.

Mijn optiek is, ergens in het midden uitkomen tussen de NS en vakbonden.

 

09-06-2025 15:36:33
treinfan
treinfan

Quote
mren (09-06-2025 13:47:16):


Quote
geert (09-06-2025 13:00:30):


Quote
mren (09-06-2025 12:38:17):


Eurostar heeft niets met NS te maken en zal dus gewoon rijden.


Eurostar Blue rijdt helemaal niet morgen en vanavond maar tot Brussel Zuid



Wat is daar de reden van?


Omdat VVMC gisteren opriep dat personeel in Amsterdam moet gaan staken, dus ook personeel dat dienst doet op internationale treinen en mogelijk ook mensen bij de bijsturing van NS International.



Laatst bewerkt door treinfan op 09-06-2025 15:37
 

09-06-2025 17:35:03
brun
brun

Quote
mren (09-06-2025 13:46:35):


Had jij dan bij het tekenen van je contract kunnen voorzien dat we een periode van forse inflatie in zouden gaan? En wil je daar zelf niet voor gecompenseerd worden?



Inflatie is naar mijn mening geen reden om hogere lonen via een staking af te dwingen.

Maar als anderen dat wél als reden zien, wil ik graag de tegenvraag stellen: wie van hen heeft een koophuis met hypotheek? Die lening wordt namelijk juist *minder* waard door diezelfde inflatie, terwijl tegelijkertijd de waarde van het huis stijgt.

Dus als je 't heel eerlijk wilt doen, horen werknemers met een huurhuis er meer bij te krijgen dan werknemers met een hypotheek.

PS, ik heb vanwege de staking een dag eerder mijn vakantie moeten beëindigen, om nog op tijd met de trein thuis te komen (heb woensdag een onmisbare werkafspraak). Als reiziger krijg ik die vakantiedag natuurlijk nergens vergoed. Zoals altijd.



Laatst bewerkt door brun op 09-06-2025 17:37
 

09-06-2025 18:03:18
michaben
michaben

Sowieso zijn alleen de grootverdieners binnen de NS er qua inflatie op achteruit gegaan. Doordat de verhogingen in 2022 en 2024 een bodembedrag hadden zijn de schalen waarin het rijdend personeel valt wel gecompenseerd voor de inflatie, de startsalarissen zijn er zelfs nog harder gegroeid dan de inflatie. Dus als inflatie de reden is voor de staking zou je verwachten dat niet het rijdend personeel maar het management zou gaan staken.

 

09-06-2025 18:06:49
rob_ehv
rob_ehv

Quote
geert (09-06-2025 13:31:25):


Nee niet als je geen vrij neemt. Maar dan moet je ook op je werk verschijnen ook als er geen werk is. Vrij nemen zal wel niet zo’n issue zijn morgen


inderdaad. Er is wel een bericht gekomen vanuit management of mensen morgen verlof willen opnemen. Doe je dit niet moet je betaald je dienst uitzitten. Al worden sommige mcn nog wel gebruikt voor rangeer klussen en/of leeg mat ritten.

 

10-06-2025 00:59:12
rolandrail
rolandrail

Dat bericht is dan blijkbaar regionaal want ik zie er niets over.

 

10-06-2025 03:56:03
rob_ehv
rob_ehv

Ja is gestuurd vanuit tm’s via mail naar personeel in Eindhoven.

 

10-06-2025 11:44:16 1
phantom
phantom

Ergens toch apart.
Door gemaakte omstandigheden van anderen,kan je niet werken,je staakt ook niet,maar het kost je wel een vrije dag.
Ofwel,eigenlijk bepalen anderen wanneer jij een vrije dag "moet" nemen.
Dat is het eigenlijk wel,vele zullen niet een dag in een kantine op de zaak gaan zitten neus peuteren,die gaan dan thuis dingen doen.
Ergens zou het dan ook niet meer dan normaal zijn als die vrije dag door iemand van de veroorzakers zijde,vergoed word.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

 

10-06-2025 11:46:03
VIRMm1
VIRMm1

Quote
john2 (09-06-2025 15:31:49):

Mijn optiek is, ergens in het midden uitkomen tussen de NS en vakbonden.


Dat is altijd waar het op uit draait. Maar met 2,55% kom je niet in de buurt van "het midden". Staken is een middel en geen doel. Geloof me, niemand bij NS denkt "Ah, lekker staken vandaag omdat het mooi weer is". Niemand staakt voor zn lol.

Daarnaast gaat een CAO over veel meer zaken dan alleen loon.

Onder andere de zwaarwerkregeling is nu een hot item. Ook daarin wil de NS nauwelijks tegemoet komen.

 

10-06-2025 11:48:10
VIRMm1
VIRMm1

Quote
phantom (10-06-2025 11:44:16):


Ergens toch apart.
Door gemaakte omstandigheden van anderen,kan je niet werken,je staakt ook niet,maar het kost je wel een vrije dag.
Ofwel,eigenlijk bepalen anderen wanneer jij een vrije dag 'moet' nemen.
Dat is het eigenlijk wel,vele zullen niet een dag in een kantine op de zaak gaan zitten neus peuteren,die gaan dan thuis dingen doen.
Ergens zou het dan ook niet meer dan normaal zijn als die vrije dag door iemand van de veroorzakers zijde,vergoed word.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.


Niemand wordt verplicht een vrije dag op te nemen.

Maar het is niet de bedoeling dat personeel naar de standplaats komt, op het kaartje zien dat ze 8 uur kantinedienst hebben en dan maar lekker naar huis gaan of boodschappen gaan doen. Als je naar huis wil neem je een dag op, anders blijf je gewoon 8 uur op de standplaats.

 

10-06-2025 12:12:22 1
selivio
selivio

Quote
VIRMm1 (10-06-2025 11:46:03):


Quote
john2 (09-06-2025 15:31:49):

Mijn optiek is, ergens in het midden uitkomen tussen de NS en vakbonden.


Dat is altijd waar het op uit draait. Maar met 2,55% kom je niet in de buurt van 'het midden'. Staken is een middel en geen doel. Geloof me, niemand bij NS denkt 'Ah, lekker staken vandaag omdat het mooi weer is'. Niemand staakt voor zn lol.



Niemand bij de NS misschien, maar bij (sommige) bonden daarentege begint mij inmiddels toch echt een ander gevoel te bekruipen. Zeker met zo'n actie als van de VVMC van afgelopen zondag voor vandaag...

 

10-06-2025 13:23:33
gvttreinen
gvttreinen

Quote
VIRMm1 (10-06-2025 11:46:03):


Daarnaast gaat een CAO over veel meer zaken dan alleen loon.

Onder andere de zwaarwerkregeling is nu een hot item. Ook daarin wil de NS nauwelijks tegemoet komen.


Was men daar met vorige stak.., euh CAO overleggen niet eens?

Of kunnen we dit weer bij de volgende CAO onderhandelingen verwachten, sluit dan eentje voor 10 jaar af 😀

 

10-06-2025 13:33:23
zigzag
zigzag

Quote
rolandrail (09-06-2025 00:13:53):


Het operationele model heeft niets met Solver te maken.


Ritten zijn operationeel en afhankelijk van het operationele model. Je voorstel is zelf om Solver daarvoor te gebruiken.

 

10-06-2025 13:40:20
zigzag
zigzag

Quote
gvttreinen (10-06-2025 13:23:33):


Was men daar met vorige stak.., euh CAO overleggen niet eens?

Of kunnen we dit weer bij de volgende CAO onderhandelingen verwachten, sluit dan eentje voor 10 jaar af 😀

Want er zijn nog nooit stakingen gehouden omdat de NS of de bonden een CAO willen open breken 😀



Laatst bewerkt door zigzag op 10-06-2025 13:43
 

10-06-2025 14:11:01
zigzag
zigzag

Het is vandaag door de vakbonden duidelijk gemaakt dat ze opzettelijk een miljoen reizigers treiteren. Ze willen niets kwijt over mogelijke vervolgacties, zodat ze de NS kunnen verrassen. En met het verrassen zorgen de vakbonden dat er niet op tijd nog een regionale dienstregelingen in stand kan worden gehouden.

Of je staakt regionaal en zorgt er dus voor dat de NS genoeg tijd heeft om een dienstregeling voor de andere delen van het land te maken. Of je staakt landelijk en de reizigers weten het ruim vooraf zodat ze daarop voldoende kunnen plannen. Wat de vakbonden nu doen is achterbaks de reizigers opzettelijk duperen met onbetrouwbare beweringen. Reizigers zijn geen onderdeel van je onderhandeling, daar ga je respectvol mee om. Maar dat is nogal wat vakmensen tegenwoordig vreemd. En maar klagen dat reizigers geen respect hebben voor het spoorpersoneel.

 

10-06-2025 14:33:21
mren
mren

Is de jurisprudentie niet vrij duidelijk over een aanzegtermijn die als redelijk wordt geacht?

 

10-06-2025 14:48:54 4
Jeroen1740
Jeroen1740

Misschien moet het minsterie eens dezelfde bepalingen in de spoorwegwet (of aanverwant) opnemen zoals in de Belgische wetgeving is vastgelegd. Samengevat:


1. bij stakingen als gevolg van sociale onderhandelingen dienen de vakbonden tenminste acht werkdagen vantevoren een staking aan te kondigen.
2. Personeel dat wil staken dient zich uiterlijk 72 uur voor aanvang van de staking als zodanig te registreren bij de werkgever.
3. De werkgever bepaalt aan de hand van het niet stakende personeel hoe het vervoerplan voor die dagen waarop gestaakt wordt, eruit ziet en communiceert dat vervoerplan.



Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 10-06-2025 14:49
 

10-06-2025 17:11:25
noof
noof

De staking van donderdag is in principe van de baan want de vakbonden hebben verzuimd deze officieel 36 uur van te voren aan te melden.

Echter is de dienstregeling al wel aangepast dus ik ben heel benieuwd hoe dit weer af gaat lopen..

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-06-2025 17:20:12
henri1972
henri1972

De NS zegt de dienstregeling voor donderdag aan te passen. Er zullen in bovengenoemde regio’s wel ‘aanzienlijk minder treinen’ rijden. Internationale treinen rijden zullen de normale dienstregeling volgen.

Aldus een bericht uit de Gelderlander.

 

10-06-2025 17:23:23
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer ik voor donderdag een rit plan Hlm - Rtd vv geeft de reisplanner voor een deel streekbussen.

Wordt dat nog opnieuw aangepast?

 

10-06-2025 17:24:33
martijn
martijn

Bericht van NS zelf (scheelt weer de vertaalslag en interpretatie van de (regionale) media).

Daar staat ook dat ze de dienstregeling nog gaan aanpassen.



Laatst bewerkt door martijn op 10-06-2025 17:25
 

10-06-2025 17:43:07 1
noof
noof

Zal wel een soortement nooddienstregeling worden die de bijsturing mag opvreten.

Vakbonden zijn echt alleen maar uit op chaos lijkt het op.

 

10-06-2025 17:47:51
Rsb
Rsb

Hopelijk komt er donderdag dan geen wilde staking om de problemen en werklast niet nog verder te vergroten



Laatst bewerkt door Rsb op 10-06-2025 17:48, reden: Letterbug
 

10-06-2025 17:49:41 2
michaben
michaben

Quote
noof (10-06-2025 17:43:07):


Vakbonden zijn echt alleen maar uit op chaos lijkt het op.


CNV bevestigt dit nu inderdaad tegen de pers:

Het afblazen van de staking was een bewuste keuze van de vakbonden om extra onrust te veroorzaken bij NS, meldt een onderhandelaar van vakbond CNV aan ANP.

 

10-06-2025 18:56:49 1
sjoerd
sjoerd

Met name dat laatste (onrust zaaien) vind ik toch wel sfeerbederf. Onderhandelingen gaan doorgaans netjes, althans met respect voor elkaar en in wederzijds vertrouwen. Ook als onderhandelingen stroef lopen is het zaak om de sfeer goed te houden. Ik word zelf een heel stroeve onderhandelaar als ik voel dat de sfeer wordt bedorven; dan blijf ik heel netjes en word ik zeer zakelijk.

 

10-06-2025 19:09:47
broek53
broek53

Quote
noof (10-06-2025 17:43:07):


Zal wel een soortement nooddienstregeling worden die de bijsturing mag opvreten.

Vakbonden zijn echt alleen maar uit op chaos lijkt het op.


Die indruk heb ik wel, al zal het dan niet "alleen maar" zijn. Maar het doet mij uitermate sterk denken aan de treiteracties uit de jaren tachtig van de viorige eeuw, waarin de bonden door geldgebrek in de stakingskassen bijvoorbeeld geen staking, maar collectief werkoverleg hielden. Van al het rijdend personeel, in de ochtendspits op een van de grote stations welteverstaan. Met de beperkte bijsturingsmiddelen van destijds was de rest van dag chaos gegerandeerd.

 

10-06-2025 19:48:11
treinhobby
treinhobby

Misschien moeten we als reiziger ook gaan protesteren.

De rest van de week niks tegen conducteurs zeggen. Bij controle alleen je kaartje laten zien, maar niet groeten.

Niet aankijken bij in-of uitstappen. Doen alsof ze lucht zijn.

Hopelijk beseffen ze dan wat ze echt aan het doen zijn.


Dit heeft absoluut niks meer met staken te maken.

 

10-06-2025 20:13:20
egnbg
egnbg

Of de stakers moeten beseffen dat ze door de reizigers een baan hebben. Dus als nou heel veel mensen voor laten we zeggen een maand hun OV abonnement opzeggen moet je kijken hoe snel NS in de problemen komt en is er helemaal geen geld meer voor een loonsverhoging maar eerder een verlaging.

Zonder gekheid, laat de reiziger die door te reizen met NS jouw loon dus mede financiert niet de dupe hiervan zijn.

 

10-06-2025 20:40:03
NS1707
NS1707

Quote
treinhobby (10-06-2025 19:48:11):


Misschien moeten we als reiziger ook gaan protesteren.

De rest van de week niks tegen conducteurs zeggen. Bij controle alleen je kaartje laten zien, maar niet groeten.

Niet aankijken bij in-of uitstappen. Doen alsof ze lucht zijn.

Hopelijk beseffen ze dan wat ze echt aan het doen zijn.


Dit heeft absoluut niks meer met staken te maken.



Scheelt dat veel reizigers dat uit nature al doen, dus geen idee of je daar ook maar iets mee denkt te bereiken. Verder lijkt iedereen ook continu te vallen over de voorgestelde loonsverhoging, terwijl de CAO-onderhandelingen op genoeg andere punten spaak zijn gelopen. Uiteraard, veel punten gaan over de financiën, maar lang niet specifiek over het "kale" loon. Denk hierbij aan de zwareberoepenregeling (RVU), zoals ook in de voorstellenbrieven van de vakbonden terug te lezen zijn. Of ik zelf achter de aanpak van de stakingen sta, laat ik in het midden, maar voor een buitenstaander is het wel heel makkelijk vuren naar personeel dat weinig aan de huidige gang van zaken kan veranderen.

 

10-06-2025 20:41:59
mat64Hidde
mat64Hidde

Quote
treinhobby (10-06-2025 19:48:11):


Misschien moeten we als reiziger ook gaan protesteren.

De rest van de week niks tegen conducteurs zeggen. Bij controle alleen je kaartje laten zien, maar niet groeten.

Niet aankijken bij in-of uitstappen. Doen alsof ze lucht zijn.

Hopelijk beseffen ze dan wat ze echt aan het doen zijn.


Dit heeft absoluut niks meer met staken te maken.


Doet dat 90% van de reizigers dat niet sowieso al? 😂

Quote
egnbg (10-06-2025 20:13:20):


Of de stakers moeten beseffen dat ze door de reizigers een baan hebben. Dus als nou heel veel mensen voor laten we zeggen een maand hun OV abonnement opzeggen moet je kijken hoe snel NS in de problemen komt en is er helemaal geen geld meer voor een loonsverhoging maar eerder een verlaging.

Zonder gekheid, laat de reiziger die door te reizen met NS jouw loon dus mede financiert niet de dupe hiervan zijn.


Mijn abonnement opzeggen, en dan? De volle pond betalen voor mijn wekelijkse retourtje naar de andere kant van het land? Daar is de NS pas echt blij mee. Of zwart reizen? Maar dan kan de NS weer lekker cashen als ik een boete daarvoor krijg.

 

10-06-2025 20:51:20
zigzag
zigzag

Quote
NIJMEGEN (10-06-2025 17:23:23):


Wanneer ik voor donderdag een rit plan Hlm - Rtd vv geeft de reisplanner voor een deel streekbussen.

Wordt dat nog opnieuw aangepast?


Dat hangt er vanaf of dat nog lukt. De vakbonden weten heel goed dat een goede planning maken veel tijd kost. Daarom wachten ze steeds tot het laatste moment om van hun waarschuwing dreiging af te wijken. Ze willen daarmee veroorzaken dat het voor de reiziger en de NS moeilijk is om een betrouwbare gewone planning te hebben. Omdat de tijd al is gestoken in de wijzigingen vanwege de aankondigingen. Hou er dus rekening mee dat er donderdag minder ritten zijn dan op een gewone donderdag.

 

10-06-2025 21:12:26
zigzag
zigzag

Quote
broek53 (10-06-2025 19:09:47):


Die indruk heb ik wel, al zal het dan niet 'alleen maar' zijn.

Of ze zijn uit op chaos, of ze zijn dat niet. Een beetje chaos bestaat niet. De vakbonden tonen bij iedere staking onbetrouwbaar te willen zijn. De vakbonden geven deze week toe dat ze uit zijn op onbetrouwbaar zijn. De vakbonden voorkomen de chaos en problemen niet, ze veroorzaken ze opzettelijk door hun keuzes opzettelijk onbetrouwbaar te zijn. En de chaos maken ze alleen maar erger. Omdat deze moedwillige keuzes zowel de relatie tussen de spoorwegmedewerkers en de reizigers als de relatie tussen de bonden en de NS nog slechter maakt. Vanwege de respectloze en arrogante houding die ze keer op keer hanteren. Wat ze gebruiken om te klagen dat ze de vakbonden en spoormedewerkers het zo zwaar hebben met de betalende reizigers en het mooie werk waar men zelf voor heeft gekozen.



Laatst bewerkt door zigzag op 10-06-2025 21:16
 

10-06-2025 21:32:46
Oldskool
Oldskool

Quote
treinhobby (10-06-2025 19:48:11):


Misschien moeten we als reiziger ook gaan protesteren.

De rest van de week niks tegen conducteurs zeggen. Bij controle alleen je kaartje laten zien, maar niet groeten.

Niet aankijken bij in-of uitstappen. Doen alsof ze lucht zijn.

Hopelijk beseffen ze dan wat ze echt aan het doen zijn.


Dit heeft absoluut niks meer met staken te maken.


Grappig wat je nu opnoemt. Zal verder geen effect hebben, want dat is namelijk al dagelijkse gang van zaken.

Maar als je dit wilt organiseren, neem contact op met een reizigers vereniging. Ik vermoed dat Rover wel voor is. 😁

 

10-06-2025 21:36:16
Oldskool
Oldskool

Quote
egnbg (10-06-2025 20:13:20):


Of de stakers moeten beseffen dat ze door de reizigers een baan hebben. Dus als nou heel veel mensen voor laten we zeggen een maand hun OV abonnement opzeggen moet je kijken hoe snel NS in de problemen komt en is er helemaal geen geld meer voor een loonsverhoging maar eerder een verlaging.

Zonder gekheid, laat de reiziger die door te reizen met NS jouw loon dus mede financiert niet de dupe hiervan zijn.


Je kan ook omdenken. De mensen die nu staken, zorgen er wel voor dat jij, als er niet gestaakt wordt, je hobby kan uitoefenen (reizen met treinen) en ook naar je werk kan gaan. En, ik zou zeggen, uiteraard, er voor zorgen dat er geklaagd over NS kan worden omdat er verstoringen zijn of om wat voor reden dan ook 🤪

 

10-06-2025 21:56:21 1
treinhobby
treinhobby

Ik moet er dan zeker ook dankbaar voor zijn dat mijn abonnement per januari bijna €37 duurder is geworden??

 

10-06-2025 22:09:03
Oldskool
Oldskool

Jij wel ja 🤪

 

10-06-2025 22:21:51
treinhobby
treinhobby

Maar weer on-topic naar de staking zelf.

Normaalgesproken hoor je dat er na een staking weer om tafel wordt gezeten. Dat heb ik tot nu toe nog niet gehoord.

Zijn er al wel weer overleggen (gepland)?

 

10-06-2025 23:14:37 1
rolandrail
rolandrail

Quote
zigzag (10-06-2025 13:33:23):


Quote
rolandrail (09-06-2025 00:13:53):


Het operationele model heeft niets met Solver te maken.


Ritten zijn operationeel en afhankelijk van het operationele model. Je voorstel is zelf om Solver daarvoor te gebruiken.


Nee. De losse opmerking over het operationele model was een reactie zonder citaat op een andermans stelling over het operationele model vs. bijsturen bij een deelstaking.

 

11-06-2025 01:30:12
thom
thom

Quote
zigzag (10-06-2025 14:11:01):


Het is vandaag door de vakbonden duidelijk gemaakt dat ze opzettelijk een miljoen reizigers treiteren. Ze willen niets kwijt over mogelijke vervolgacties, zodat ze de NS kunnen verrassen. En met het verrassen zorgen de vakbonden dat er niet op tijd nog een regionale dienstregelingen in stand kan worden gehouden.

Of je staakt regionaal en zorgt er dus voor dat de NS genoeg tijd heeft om een dienstregeling voor de andere delen van het land te maken. Of je staakt landelijk en de reizigers weten het ruim vooraf zodat ze daarop voldoende kunnen plannen. Wat de vakbonden nu doen is achterbaks de reizigers opzettelijk duperen met onbetrouwbare beweringen. Reizigers zijn geen onderdeel van je onderhandeling, daar ga je respectvol mee om. Maar dat is nogal wat vakmensen tegenwoordig vreemd. En maar klagen dat reizigers geen respect hebben voor het spoorpersoneel.



En met deze acties zijn de vakbonden net zo minachtend naar de collega's die wel gewoon willen werken en niet achter de stakingsfilosofie staan.

Het lijkt er toch flink op dat de bonden alleen nog in zichzelf geloven en menen de wijsheid in pacht te hebben. En het dan gek vinden dat hun leden aantal terug loopt...

 

11-06-2025 07:35:59
treinhobby
treinhobby

Daarbij krijg ik ook het idee dat de vakbonden nu op eigen houtje beslissingen gaan nemen.

De VVMC heeft gisteren ook gestaakt in Noord/West, maar de FNV niet.

Voor morgen heeft de CNV de acties afgeblazen, maar daar kan ik bij de FNV niks over vinden.

De VVMC geeft in een brief aan dat ze alleen afzien van stakingen “tenzij u voor die tijd integraal akkoord gaat met onze eisen zoals verwoord in genoemd ultimatum.”

Zou dus zomaar eens een lange periode van stakingen kunnen worden.

 

11-06-2025 08:01:07
gvttreinen
gvttreinen

Lijkt wel op een bekend wereldconflict, misschien moet Trump ingrijpen 😀

 

11-06-2025 08:54:13 2
mren
mren

Wellicht leuk om de grafiek te zien met de NS-lonen, de gemiddelde CAO-lonen en de inflatie.

Zie hiervoor dit nrc-artikel, iets onder het midden: www.nrc.nl

 

11-06-2025 11:01:15
phantom
phantom

Als er regel bestaat die zegt dat bonden een staking xx uur v.t.v. moeten aangeven bij NS en ze doen dat bewust niet,dan plegen ze toch een strafbaar feit ?
En dan kan je ze toch voor het gerecht slepen ?
OF is daar dat beroemde verdrag uit 18xx dan weer dat dat voorkomt ?

 

11-06-2025 11:04:31 2
Ysbergsla
Ysbergsla

Er is morgen geen staking, dus plegen ze geen strafbaar feit. Het is mij een waar raadsel hoe je aan al die vragen komt.

 

11-06-2025 11:19:41
rob_ehv
rob_ehv

De Vvmc had überhaupt geen staking aangekondigd voor 12 juni.

 

11-06-2025 11:39:04
egnbg
egnbg

Quote
mren (11-06-2025 08:54:13):


Wellicht leuk om de grafiek te zien met de NS-lonen, de gemiddelde CAO-lonen en de inflatie.

Zie hiervoor dit nrc-artikel, iets onder het midden: www.nrc.nl

Zit achter een betaalmuur...



 

11-06-2025 12:34:36
kleine_man
kleine_man

Nu wordt er vrijdag gestaakt.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

11-06-2025 12:39:22
ICM4013
ICM4013

Vrijdag gaat er gestaakt worden in Regio's Noord (Lls, Zl, Lw, Gn) en Zuid (Vs, Rsd, Bd, Ht, Ehv, Vl, Hrl, Mt)

 

11-06-2025 13:12:28
john2
john2

NS zou tienduizenden claims ontvangen á 25 euro per persoon.

Weet niet of toegeven aan de looneis van de bonden goedkoper voor de NS zou zijn als al de schadeclaims uitkeren.

Plus het verlies van de betaalde treinreizigers.

 

11-06-2025 13:57:44
selivio
selivio

De claims zijn sowieso goedkoper, aangezien die maar 1x op de balans staan, en een structurele loonsverhoging een vaste verzwaring is van de lasten.

 

11-06-2025 13:58:36
mren
mren

Dat is een hele andere orde van grootte. Personeelskosten zijn 1,8 miljard per jaar, dus bijna 5 miljoen per dag.

Iedereen bruto 3% er bij kost dus ruim 150000 per dag

 

11-06-2025 17:43:27
treinhobby
treinhobby

Rekensommetje

Stel dat 5% van de medewerkers staakt, dan hoeft de NS per dag €250.000,- aan salaris niet uit te betalen.

In 4 stakingsdagen zijn nu 10.000 claims à €25 binnengekomen. Dat is € 62.500 per stakingsdag.

Dan ‘verdiend’ de NS alsnog €187.500 per dag aan niet uitbetaald salaris.

De gevolgen voor de langere termijn zijn natuurlijk hierin niet meegerekend.

 

11-06-2025 17:52:17
mren
mren

Je vergeet in je sommetje de inkomsten van NS a 8 miljoen per dag.

Maar ik weet niet hoeveel procent daarvan abonnementen zijn die toch gewoon worden geïncasseerd, onafhankelijk van het gebruik.

 

11-06-2025 18:24:29
john2
john2

Het daluren abonnement van mij en mijn vrouw, wordt in de eerste week van januari automatisch geïncasseerd, dit voor het volledige kalenderjaar.

Of we nu wekelijks of maandelijks een dag met NS reizen, het geld van het abonnement heeft NS toch binnen.

De meeste ritten gaan Nuth - Heerlen of Nuth - Maastricht Randwyck kan ook eens Nuth - Sittard, genoemde ritten worden met Arriva gereden.