18-04-2024 16:06:29 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat zou helemaal lekker zijn,er zijn er volgens mij al aardig wat geplaatst incl bijbehorende kabels en andere hardware/software,en dat zou dan weer moeten worden verwijderd en vervangen door of het oude of iets anders. |
18-04-2024 19:44:56 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Omdat er problemen met de zichtbaarheid zijn: www.prorail.nl Voorafgaand aan de verwachte definitieve toelating is er al mee ontworpen en gepland, maar dat was dus iets te voorbarig... |
18-04-2024 19:48:53 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat valt wel mee, zo'n sein word nog steeds aan gestuurd of het groen, geel of rood moet tonen net zoals een oude seinpaal dus dus daar veranderd niets aan. |
18-04-2024 20:17:17 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Maar het nieuwe sein heeft wel andere afmetingen en zichtlijnen. Daardoor kan het zijn dat er ergens een NG-sein is geplaatst dat prima past, maar als je dat 1-op-1 vervangt door een AY-sein het wordt geraakt door een trein. Of niet, maar doordat de lampen dan ergens anders hangen de zichtbaarheid vanuit de cabine verslechtert. Ofwel: wil je NG-seinen vervangen door andere seinen, dan moet het ontwerp opnieuw worden bekeken. En ga je seinen verplaatsen, dan moet ook de bekabeling opnieuw worden bekeken en eventueel opnieuw worden gedaan. En ja, het kan best zo zijn dat dan ook in de relaiskasten dingen moeten worden aangepast. Dat zal afhangen van hoe de NG-seinen worden aangestuurd. In Duitsland is het bijvoorbeeld zo dat je niet zomaar een H/V-sein (die grote units met losse voorseinen) kunt vervangen door Ks-seinen (de modernere compacte seinen) omdat de aansturing daarvan anders is. De rest van de infra moeten erop zijn aangepast, en dat is niet overal het geval. |
![]() |
advertentie |
18-04-2024 21:08:18 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Die vergelijking met Duitsland gaat niet helemaal op. H/V en Ks hebben totaal andere seinbeelden (bij mij in Ulm staan ze al een tijdje naast elkaar opgesteld in afwachting van nieuwe computergestuurde beveiliging). De NG-seinen tonen dezelfde seinbeelden als AY. |
19-04-2024 10:21:30 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Voor de machinisten hier, er schijnen nogal eens klachten te komen dat in de boog tussen Bd en Bdpb een hard klap zit t.h.v. de overweg Gageldonkseweg. Goed nieuws dan, die overweg wordt komend weekend compleet vernieuwd en krijgt een doorgaand ballastbed. De sporen worden ook wat uit elkaar getrokken en de korfbogen (= verschillende boogstralen aan elkaar zonder overgang) verminderd. |
19-04-2024 12:30:19 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
|
27-04-2024 12:47:10 1 | ||
---|---|---|
pluisje
![]() |
RTV Oost meldt dat de Gedeputeerde Staten van Overijssel voorstelt om geld beschikbaar te stellen voor een vooronderzoek naar de elektrificatie Enschede - Gronau. Projectplan van Prorail staat op de website van de provincie. Het besluit moet vallen op 29 mei. Maatregelen voor een 'doorkoppeling' richting Hengelo horen ook bij het onderzoek. |
27-04-2024 13:08:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat de overweg nu een doorgaand ballastbed heeft gekregen geloof ik niet. Dat doorgaande ballastbed ligt onder elke overweg, want wat ligt er anders onder. De constructie is zeker anders dan voorheen, maar er lag echt geen zand of beton onder. |
27-04-2024 19:14:35 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Daar lag voor 20 april absoluut geen ballast onder. De oude overwegcontrustructie was een Harmelen-plaat. Die dingen liggen nog op heel veel plaatsen in Nederland, voornamelijk bij drukke wegen. De Harmelen-platen zijn 74cm dik, ruim 2m breed en 6 of 9 meter lang. De spoorstaven worden daarin gegoten. Onder de platen ligt alleen (gestabiliseerd) zand. |
27-04-2024 21:01:41 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dank voor de uitleg. Je uitleg was duidelijk. Een eerdere uitleg en ook twijfelachtige beschrijvingen leidden helaas tot een misverstand. |
29-04-2024 19:10:06 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Er zijn nog 28 onbeveiligde spoorwegovergangen over in Nederland, waarvan 13 dit jaar verdwijnen.
Laatst bewerkt door seinhuis op 29-04-2024 20:56 |
29-04-2024 20:27:20 3 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dan heb je het artikel niet goed gelezen. Er zijn nu nog 28 gevaarlijke onbewaakte overwegen. Maar er zijn nog veel meer onbewaakte overwegen. (eeh nee laten we nu niet opnieuw de discussie over 'bewaakt' gaan voeren). Ik geef toe, het is een beetje lastig lezen. De stemmingmakerij rondom dit onderwerp is zodanig dat men ons graag wil doen geloven dat elke onbewaakte (onbeveiligde) overweg ook per definitie gevaarlijk is. Terwijl het meest voorkomende alternatief, domweg opheffen en je loopt maar een eind om, heel wat gevaarlijker kan zijn (lopen langs buitenwegen zonder voetpad, bijvoorbeeld) |
29-04-2024 20:43:27 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Prima, maar we zouden het beestje onderhand ook eens bij de naam kunnen noemen. Het is geen schande om het juiste jargon te gebruiken, integendeel. ;.) |
29-04-2024 21:10:05 4 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Gelukkig, nog iemand die begrijpt dat verbeteren van"veiligheid" meer is dan een probleem bij een ander neerleggen!
|
30-04-2024 08:46:04 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In juni wordt spoor CJ tussen Ht en Vga opgebroken om ruimte te maken voor de bouw van de ongelijkvloerse kruising. Spoor CI wordt met een s-bocht aangesloten op wissel 2239. |
30-04-2024 17:48:07 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Gaat dat passen zonder uitbuiging rondom Ht en met name het overkruisen bij Vga ? |
05-05-2024 16:36:55 8 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Zoals bekend wordt het derde spoor in Beilen binnenkort ook verwijderd. Leuk om te lezen dat de regionale media hierbij niet ProRail napraat, maar gewoon realistisch neerzet wat het weghalen van de laatste uitwijkmogelijkheid tussen Meppel en Onnen kan betekenen. |
07-05-2024 18:09:59 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In Sdm zijn de sporen 1 en 2 buiten exploitatie genomen, een deel van de wissels was vanmiddag al opgebroken, de rest volgt volgens mij in juli. In november worden dan twee nieuwe 1:18 wissels in dienst gesteld waarmee de sporen 1 en 2 de nieuwe sporen richting Rtd worden en de spoor 3 voor de sprinters richting Gvc gebruikt kan gaan worden. |
07-05-2024 18:13:36 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
En spoor 4 wordt dan gebruikt voor de IC’s richting Gv? |
08-05-2024 07:39:26 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Volgens de reisplanner spoor 5. |
08-05-2024 08:24:34 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Ter aanvulling, spoor 4 op Schiedam bestaat niet. |
09-05-2024 09:08:45 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Volgens de tekening op sporenplanonline.nl bestaat die wel maar spoor 4 niet,telling is 301,302,303,305. Laatst bewerkt door phantom op 09-05-2024 09:09 |
09-05-2024 10:09:08 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Op Sdm heb je 4 perronsporen (voor treinen, ook 3 voor metros) Ze zijn 1, 2, 3, 5 genummerd. Spoor 4 heeft er naar alle waarschijnlijkheid wel ooit gelegen want er is een flink stuk lege ruimte tussen spoor 3 en 5. Momenteel worden alleen 3 en 5 gebruikt in reguliere dienstregeling. En zoals michaben al aangeeft zijn er nu dus werkzaamheden om binnenkort ook spoor 1 en 2 regulier te gaan gebruiken. |
09-05-2024 13:21:26 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Op de oude tekeningen van 1965 van sporenplan, staan er ook maar 4 sporen getekend (echter zonder nummering), dus dan moet dat vijfde spoor echt al lang weg zijn. Laatst bewerkt door bart84 op 09-05-2024 13:21 |
09-05-2024 15:54:10 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zover ik weet, is er bij het omhoog brengen van Schiedam wel ruimte voor spoor 4 opengehouden, maar is dat spoor nooit aangelegd. |
09-05-2024 16:20:22 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Correct. |
09-05-2024 19:40:18 1 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Waar zouden we zijn zonder de historische kennis van diverse forumbijdragers... |
17-05-2024 11:29:09 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
ProRail heeft het Masterplan 2026-2030 met de integrale programmering van projectmatig werk aan het spoor online gezet. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-05-2024 11:50:47 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Er zijn overigens wel meer ontbrekende sporen zoals spoor 1 in Arnhem. |
20-05-2024 18:10:25 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik zag zaterdag dat de kap boven spoor 3/4 in Nijmegen extra bevestigingen aan betonblokken op het perron had gekregen. Met een paar mooie gele ( tijdelijke ? ) bankjes op het perron. Zijn dit tijdelijke bevestigingen? ( ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik kon zo snel geen beter vinden ) Laatst bewerkt door anton_ op 20-05-2024 18:11 |
20-05-2024 18:17:47 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is sowieso tijdelijk, want de hele kap gaat er binnen afzienbare tijd af voor renovatie. Bij onderzoeken naar die kap is gebleken dat de meeste palen van de kap nog wel ongeveer op hun funderingen staan, maar ondergronds gebroken zijn. De extra bevestigingen zullen de maatregelen zijn om de kap op zijn plaats te houden tot de renovatie begint. |
21-05-2024 07:46:49 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
ProRail heeft hier afgelopen maanden regelmatig over gepubliceerd op de aparte projectpagina op hun website. |
27-05-2024 15:36:42 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Ingrijpende-werkzaamheden-op-utrecht-centraal-aangekondigd Gaat spoor 5 te Ut straks niet in een enorme flinke bocht liggen? |
27-05-2024 16:13:11 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Is dit artikel ook zonder account te lezen? |
27-05-2024 16:14:06 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Zo niet en rechtstreeks van de bron: www.prorail.nl/nieuws/grootschalige-werkzaamheden-perron-2-en-3-op-station-utrecht-centraal Laatst bewerkt door stefanvw14 op 27-05-2024 16:15 |
27-05-2024 16:15:06 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Wel bijzondere beredenering, want zoveel smaller is het perron aan de zuidzijde toch niet? Ligt het er qua druktebeheersing niet meer aan dat reizigers zich aan de noordzijde verdelen over twee reizigerstunnels én de stationshal, terwijl ze aan de zuidzijde alleen maar naar de stationshal kunnen? Laatst bewerkt door martijn op 27-05-2024 16:27 |
27-05-2024 16:28:55 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Laatst bewerkt door jacokran op 27-05-2024 16:29 |
27-05-2024 16:36:06 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Het perron is op zich breed genoeg, maar de roltrap staat erg uit het midden waardoor er een smalle gang langs de trap ontstaat. |
27-05-2024 17:17:31 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Je link werkt niet. Deze zou wel goed moeten zijn: |
27-05-2024 21:44:00 1 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
interessant om te lezen, dank! |
28-05-2024 00:00:07 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat klopt, perron langs spoor 7 is knetterbreed en langs spoor 5 te smal. Je zou zeggen: verplaats dan de roltrappartij naar het midden. Maar dat is nu net het probleem: dan moet je de Katreinetoren mee verplaatsen, want die steunt erop... |
28-05-2024 20:26:49 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Een groter probleem is het oneigenlijke gebruik van de sprintersporen 14 en 15 bij verstoringen op spoor 5 en 7. De 7300 en 7400 zijn dan veelvuldig het slachtoffer. Los dit probleem op door aan beide zijden van spoor 4 een paar wisseltjes toe te voegen, er is zo een volwaardige back-up te creëren voor de sporen 5 en 7. De vele sprinterreizigers tussen Breukelen en Rhenen zullen dit zeker appreciëren! |
29-05-2024 08:07:16 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ja of voor overloop tussen de binnen en buiten sporen bij Utzl oid |
29-05-2024 09:35:32 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
|
29-05-2024 09:44:45 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Er ligt nog een volwaardig perron langs het restant van spoor 4, zo zal htm het bedoelen. Inclusief het opdelen in perronfases, de absolute nachtmerrie van ProRail in de eenentwintigste eeuw. |
29-05-2024 10:26:05 2 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Kom je wel eens op dat perron in pak hem beet de ochtendspits?? Creatieve maatregelen zijn al lang onderzocht maar het perron langs spoor 5 is écht te krap en voelt gevaarlijk aan dus ik ben, als dagelijkse gebruiker van sp 5/7 blij met deze maatregel. |
29-05-2024 11:36:32 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Even nier door elkaar halen: de schets geeft aan dat spoor 4 aan de zuidkant wordt ingekort om ruimte te maken voor de zwaai in spoor 5. Daarom wordt 4 aan de noordkant verlengd tot de benodigde 240 m. Dat sluit het alternatieve idee van spoor 4 aansluiten als reservespoor voor 5 en 7 dus uit. |
29-05-2024 12:37:55 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Even op wat slakken zout leggen: het sluit het aansluiten van spoor 4 niet uit, alleen zal het gezien de beperkte lengte niet kunnen functioneren als volwaardig reservespoor voor 5 en 7. En het zal in de dagelijkse werkzaamheden waarschijnlijk te ingewikkeld zijn om het wel voor korte IC's als uitwijk te gaan benutten, vermoed ik? |
29-05-2024 12:54:03 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Tja, of je kunt natuurlijk de normale trap nemen :) |
29-05-2024 15:25:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Je kunt niet spoor 5 in 80 km/h-bogen om een verbreed perron heen leggen en daar sppor 4 op aansluiten. |
29-05-2024 20:00:06 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Congestie op perron 3 moet je oplossen met wat creatieve maatregelen zoals kortere treinen rijden door tot voorbij de roltrap en langere worden afgehandeld op spoor 4. Dit brengt ongetwijfeld enige hinder met zich mee zoals langere loopafstanden, maar een op de meest onverwachte ogenblikken sneuvelende sprinterdienst is ook niet echt klantvriendelijk, zeker niet als men rekent met vier en in de toekomst zes sprinters per uur. Functioneel vergelijkbaar met een tramdienst en daar wordt ook geen halfuurdienst geaccepteerd. |
30-05-2024 02:23:29 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Spoor 4 heeft hetzelfde probleem als spoor 5 kwa breedte daar ga je dus niks mee oplossen en al helemaal niet door te gaan schuiven met korte en langere treinen mocht je spoor 4 aansluiten. |
30-05-2024 07:04:14 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
En hierdoor ga je de crossplatform overstap missen. |
![]() |
advertentie |
30-05-2024 13:05:05 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Ah, check, duidelijk (denk ik). |
03-06-2024 09:42:11 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Te Boxtel worden opgebroken spoor 10B, wsls 511, 541 en 701 per 8-7-2024. Dit zijn de onderhoudsspoortjes aan de zuidzijde. Spoortje 510 blijft liggen. Te Schiphol Airport worden de wissels 1087A/B aan de zuidwestzijde geklemd en de bovenleiding erboven verwijderd per 1-7-2024. Te Vught Aansluiting gaat spoor CJ buiten exploitatie en gaan de wissels 299, 301, 309 en sein 298 per 23-6-2024 weg ter voorbereiding van de aanleg van verdiept spoor en een vrije kruising aldaar. Te Tilburg wordt perronspoor 4 officieel in dienst gesteld per 13-5-2024, spoor 910 (een restantje) is per die datum opgebroken. Te Gilze-Rijen gaat ahob 9.3 (ten westen van het station) eruit en wordt de onderdoorgang daar in dienst gesteld op 28-7-2024. Daarna begint het werk aan de onderdoorgang voor langzaam verkeer nabij het station, en naar verwachting al eerder gaat dan de overweg ter plaatse gedeeltelijk dicht om een bouwplek te maken. Laatst bewerkt door sjoerd op 03-06-2024 09:47 |
03-06-2024 10:12:56 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
In aanvulling hierop over Vga, spoor CI wordt met een slinger (rond km 49.2) aangesloten op spoor CJ, dus aan wissel 2239. Zou ook een beetje jammer zijn als vanaf spoor 7 niet ri Vga gereden kan worden. |
04-06-2024 01:10:17 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Dat betreft het "legaliseren" van wat de recente bovenleidingvernieuwing al is gebeurd, toen werd per abuis de bovenleiding al verwijderd omdat het niet meer op de tekening stond. Er was nog wel gevraagd of dat klopte maar het antwoord kwam te laat. |
04-06-2024 01:14:48 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
04-06-2024 07:26:12 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Klopt mijn aanname dat spoor CJ blijft liggen om later (>2025) het oostelijke spoor van het tijdelijke hulpspoor te worden, zodat op de plaats van de sporen CI en CH de vrije kruising en het verdiepte spoor gebouwd kunnen worden? |
04-06-2024 09:27:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De originele informatie over wijzigingen in de infra bevat regelmatig fouten of onvolledigheden. Daar volgt dan vaak weer een correctie op. Ik loop de info altijd even na met sporenplan.nl maar dat is niet altijd up to date. De originele tekeningen bevatten helaas ook fouten en daarmee corrigeren is ook tricky. Dat is nu eenmaal de boterhamwet: die valt altijd met de besmeerde kant op de vloer. Een goed voorbeeld is de oude wijze van het nummeren van wissels: bijvoorbeeld 31A en 31B als ze bij omleggen tegelijk worden aangestuurd. De vroegere seinhuiswachters trokken zich met hun handels een ongeluk, zeker als er nog Engelse wisseltongen bij waren. Nu wordt elk wissel afzonderlijk aangestuurd en hebben ze dus elk een ander nummer. Maar in de tekeningen gaat dat vaak fout en staat er dus niet 3103A en 3103B maar bijvoorbeeld 3103 en 3105. En hoe groter de getallen, hoe meer fouten op de tekeningen en in de aanschrijvingen. Laatst bewerkt door sjoerd op 04-06-2024 09:28 |
04-06-2024 09:33:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
|
04-06-2024 12:22:51 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik zit op sporenplan.nl te koekeloeren, maar bij Vga zie ik nergens een wissel met de naam 299? Op ProRail luchtfoto (twiav.nl) zie ik zo snel niets dat ik niet terugzie op de tekening op sporenplan.nl, dus waar ligt dat wissel? |
04-06-2024 12:50:24 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Sporenplan is verouderd, wissel 301A is enkele jaren terug veranderd in wissel 299. |
04-06-2024 12:52:01 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Die staat in sporenplan nog als 301A. De overloop 301A/B is al in 2014 hernummerd naar 299/301. |
04-06-2024 15:27:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En dat omnummeren legde ik vandaag uit om 9.27 uur. De maker van Sporenplan kan de tekeningen niet dagelijks bijwerken, al is hij zeer nauwgezet. |
04-06-2024 15:32:52 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ah, dank! Dan is het me duidelijk. |
04-06-2024 16:01:46 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Dat is door de Mythbusters ontkracht! |
04-06-2024 17:10:19 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Als in 2025 het hulpspoor aangelegd wordt komen er een tweede en derde slinger in het spoor. De eerste slinger die nu aangelegd wordt komt tussen het Drongels kanaal en de voetbrug bij de Isabellalaan. Deze slinger wordt geschikt voor 130km/u. Het hulpspoor wat volgens jaar aangelegd wordt begint na het viaduct boven de Postweg en loopt tot de overweg met de Laagstraat (die zelf ook tiental meters verplaatst wordt). Dit hulpspoor wordt geschikt voor 80km/u. Tussen de Isabellalaan en Postweg blijven de treinen dus over de twee oostelijke sporen rijden. Laatst bewerkt door michaben op 04-06-2024 17:11 |
04-06-2024 18:14:51 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
|
04-06-2024 20:33:52 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
In plaats van de luchtfoto's is de info in de basisbeheerkaart (BBK) op maps.prorail.nl wellicht overzichtelijker. |
04-06-2024 22:38:23 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Niet dat die up to date is of zo: het nieuwe zijspoor in Oldenzaal (daterend van november) staat er nog niet eens op... |
05-06-2024 10:43:18 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
05-06-2024 11:35:38 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
|
05-06-2024 15:46:14 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Beschouw het als een luxe dat er een derde mogelijkheid is waar je kan opzoeken waar wissel 299 te Vga ligt. Persoonlijk heb ik weinig emotie bij Odz anders had ik deze optie natuurlijk nooit gedeeld😆. En @AlexNL dank voor het delen van de link die het ook op smartphones doet, i.p.v. alleen op pc's. |
11-06-2024 13:09:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Niemand had het meer verwacht, maar de aardoliewinning in Schoonebeek kan opnieuw worden opgestart, zo vertelt een nieuwsbericht vandaag. Benieuwd of de spooraansluiting dan ook weer wordt aangelegd en of er weer ketelwagens zullen rijden. (Dat staat er niet bij.) Afvoer met tankauto's komt echter niet in aanmerking met de naar verwachting op te pompen hoeveelheden. |
11-06-2024 13:17:46 1 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Er zijn pijpleidingen vanuit Schoonebeek (in gebruik tussen 2011 en 2021), dus ik verwacht geen spoorse infrawijzigingen daar. |
11-06-2024 13:35:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ha ja, de brug over het Stieltjeskanaal is er nog ;-). Verder niets, want het spoor is opgebroken, de baan grotendeels weggebulldozerd en de grond verkocht. |
11-06-2024 15:50:08 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dan zou de terugkeer van spoorse activiteit een duur grapje worden als je weer moet proberen de benodigde grond terug te kopen. |
11-06-2024 16:42:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Tja, en van ketelwagens krijgt half Nederland de bibberatie (als ze over het spoor gaan). Dan heet zo'n ding al een g...trein. Laatst bewerkt door sjoerd op 11-06-2024 16:43 |
12-06-2024 09:29:31 | ||
---|---|---|
alle46
![]() |
|
12-06-2024 09:46:26 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Ter afsluiting (want dit is geen buisleidingenvervoerforum): voor wie de werkelijke stand van zaken wil nalezen, en niet wil afgaan op vereenvoudigde nieuwsberichten, hier de link naar de brief van de Staatssecretaris Mijnbouw aan de Tweede Kamer. Een tweetal citaten:
|
18-06-2024 11:45:54 | ||
---|---|---|
joahn93
![]() |
Hier nog niet gelezen, maar de gist fabriek in Delft is overgenomen en word in 2025 gesloten. Toch fijn dat er een nieuwe spooraansluiting voor was gebouwd.
Tevens ving ik gisteren op dat Defensie niet zo blij schijnt te zijn met de opbraak van Oudewater. Die bron had het er ook over dat het weer teruggebracht gaat worden. Wellicht iemand hier die dat kan be-/ontkrachten |
20-06-2024 14:38:08 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Paar wethouders van gemeenten langs de MLL willen graag het spoor verdubbelen, en als 't even kan ook nog een verbindingsboog ten noorden van Gdm ri Cl-Ut. Het is daar ongetwijfeld een slappe bodem, en hoe zit het met het oorspronkelijke baanlichaam? Een vraag voor onze infra-wizards ;-) |
20-06-2024 14:47:24 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Inderdaad lagen er stukken dubbelspoor op Geldermalsen - Dordrecht. Die zijn in de Tweede Wereldoorlog op last van de bezetter door NS opgebroken om rails te kunnen leveren voor het Duitse Oostfront. Ik zal de precieze data opzoeken. |
20-06-2024 14:55:04 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Zal ik vast de trajecten noemen: Sliedrecht – Gorinchem en Leerdam – Geldermalsen |
20-06-2024 19:57:01 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat klopt, alleen benoemen we baanvakken altijd in de volgorde van de kilometrering. Geldermalsen - Beesd was dubbelspoor sinds 1912 en tot 12 juni 1944, de start van het opbreken van het zuidelijk spoor; dit is tot nu toe zo gebleven. Beesd -Leerdam ook sinds 1912; het baanvak werd aansluitend verenkeld; d.w.z. daadwerkelijk werd 1 spoor opgebroken. Per 12 juni 1944 ging het blokstelsel III voor dubbelspoor (tijdelijk) over in enkelspoorrijden met een aanpassing aan de toestellen. Beesd - Leerdam verloor van Beesd uit gezien ook het zuidelijk spoor, maar bij km km 55 bij Rhenoy werd een slinger gelegd en werd het noordelijk spoor tot Leerdam opgebroken. Wie goed kijkt, zal dat nog steeds kunnen zien. Dat had te maken met de verdedigingswerken daar. Gorinchem - Hardinxveld - Sliedrecht zag in 1944 het zuidelijk spoor opgebroken worden. In 1958 werd tussen Gorinchem en een kilometer voor het huidige Hardinxveld-Giesendam een nieuw zuidelijk enkelspoor naast het overgebleven noordelijke spoor gelegd, waarna het noordelijke spoor werd opgebroken. Net voorbij Hdv is het zuidelijk spoor opgebroken in 1944 en slingert het spoor na het laatste wissel naar de noordelijke helft van het tracé. Dit is nog steeds zo. Bij km 83.3 juist voor Sliedrecht werd een slinger aangelegd om op zuidelijk stationsspoor 1 te Sdt uit te komen. Ook dit is nog steeds zo, maar je ziet het nauwelijks omdat het spoor er in een boog ligt. De opbraak van baanvakken werd geleid door de Duitse militair Klövekorn, naar wie de twee programma's voor de opbraak zijn genoemd. Twee, omdat het eerste diende om de Duitse oorlogsschade te helpen herstellen, en het tweede voor het versmallen van het breedspoor aan het Oostfront. In totaal moest er 500 km compleet enkelspoor geleverd worden. Zoals bekend kregen alle hoofdspoorwegen aangelegd door de Staat, dus ook Elst / Ressen-Bemmel - Geldermalsen - Dordrecht, een voor dubbelspoor geschikt tracé. In de laatste decennia is er helaas veel grond verkocht in de uiterwaarden van de spoorlijnen in Nederland, waardoor spoorverdubbeling (zoals ook tussen Mook-Middelaar en Venlo en Venlo - Roermond altijd leidt tot nieuwe grondaankopen. Dat zal op de Betuwelijn niet anders zijn. Dat sommige stukken van de Betuwelijn dubbelsporig zijn had indertijd te maken met de sneltreinen Nijmegen - Dordrecht. Wie weet komt er dat nog eens van nu we elders vastlopen in treinfiles. Mind you: een dubbelsporig-geschikt tracé wil niet zeggen dat de baan overal op hoogte werd gebracht om spoor te leggen. ;.) Laatst bewerkt door sjoerd op 20-06-2024 20:56 |
21-06-2024 13:26:26 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Grappig, verbindingsboog was eens opgenomen in Streekplan Rivierengebied in de jaren `70 |
21-06-2024 13:30:46 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
En Kesteren - Ressen-Bemmel is toch ook een beetje dubbelsporig aangelegd voor de sneltreinen tussen Amsterdam, Amersfoort en Nijmegen en verder? Laatst bewerkt door martijn op 21-06-2024 14:07 |
27-06-2024 11:18:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De beide spoorbogen bij Meteren worden aangelegd. Het werk is officieel gestart. Hierdoor kunnen goederentreinen tussen Kijfhoek en Den Bosch in vermoedelijk 2030 de route over Dordrecht, Breda en Tilburg gaan mijden. Ook daar is het de kunst om de bodem van rivierklei goed te versterken om de baanlichamen te kunnen dragen. Er komen ook enkele fly-overs. |
27-06-2024 13:43:04 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Geen idee waarom het werk nu 'officieel' gestart is, maar ze zijn daar al weken aan het werk. Oa. Zijn al diverse bouwwegen aangelegd. |
27-06-2024 15:45:34 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Grote kans dat 1 of andere hoogwaardigheidbekleder de spreekwoordelijke eerste steen moest leggen en dat die tot gisteren op vakantie was oid... |
27-06-2024 17:07:26 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Op de luchtfoto's van google maps zijn de eerste contouren inderdaad al te zien. Eerste stap is het verleggen van de bestaande Betuweroute zodat deze iets verder van de A15 af komt te liggen ter hoogte van waar de nieuwe verbindingsboog gaat aansluiten. Deze verlegging zou in 2027 in dienst moeten komen, daarna worden de daadwerkelijke verbindingsbogen aangelegd. Laatst bewerkt door michaben op 27-06-2024 17:07 |
28-06-2024 16:16:53 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wellicht voor sommige een rare vraag,maar toch... |
28-06-2024 18:43:47 1 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Nee. Laatst bewerkt door BVisser op 28-06-2024 18:45 |
28-06-2024 21:51:46 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Die bogen niet. Wel zijn er bogen aangelegd ten zuiden van Elst met - als ik me het goed herinner - het idee dat er goederentreinen Kijfhoek - Nijmegen - Venlo gingen rijden in de toekomst. |
28-06-2024 22:00:10 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
En naast die Zuidtak natuurlijk ook over de Noordtak via Deventer - Bad Bentheim, waarvan de boog bij Colmschate dan weer niet is aangelegd (en ook niet meer aangelegd gaat worden). |
28-06-2024 22:16:06 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Bij Elst liggen inderdaad drie verbindingsbogen, waarvan er slechts een (spoor HH) daadwerkelijk in dienst is. Opvallend is dat er dus geen wachtspoor is richting Ah, terwijl de niet gebruikte boog vanuit Nm wel een wachtspoor heeft. Er is wel eens geopperd om hier een ongelijkvloerse kruising richting Ah van te maken als onderdeel van de nieuwe goederenroute oost (om de route via Wp te ontlasten) maar dat hele project is volgens mij in de ijskast gezet. Wat wel nog zou moeten gaan gebeuren is dat de Sophiaspoortunnel aangepast wordt voor 8 en later 10 treinen per uur, mede vanwege het extra verkeer als de extra bogen bij Meteren in gebruik genomen worden. |
29-06-2024 05:14:12 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Wat zou er dan aan die tunnel moeten worden aangepast? |
29-06-2024 10:03:24 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Wat ik begrepen heb in ieder geval de stroomscheiding tussen 1,5 en 25 kV. Die ligt nu in de tunnel en het te laat gereed komen van de loc onder 25 kV richting Em leidt tot vertragingen door langzaam rijden en strandingen (volgens een ProRailer die ik sprak stranden er nu dagelijks goederentreinen die soms in delen uit de tunnel gehaald moeten worden). Het langzaam rijden wordt ook veroorzaakt doordat de tunnel heel kort achter de Kfh begint en (te) veel treinen vanaf de Kfh vertrekken terwijl het ontwerp nu is gemaakt op vooral doorrijdende treinen van en naar de havens. Oplossing kan dus ook zijn het vertrek vanaf Kfh te verminderen of onmogelijk maken met wachtsporen elders. Laatst bewerkt door geert op 29-06-2024 10:04 |