Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
12-10-2017 07:38:00
dvdhoven
dvdhoven
Van de lijn naar Groesbeek/Kleve ligt nog spoor tot in Kleve.
Het gedeelte tussen Groesbeek en de Maaslijn is niet meer in gebruik. Groesbeek-Kleve wordt in 2 delen gebruikt voor draisine ritten.
Op de plek van het 2e spoor ligt vanaf de Biesseltsebaan tot in Groesbeek een betonfietspad en in Groesbeek Centrum een marktplein. Daarna op de plek van het 2e spoor tot de rand van Kranenburg een betonfietspad. Er zijn gevorderde plannen om dit door te trekken tot in Kleve. Toen men in Duitsland het fietspad zag, begonnen ze te roepen: "Willen wij ook!"


Dick van den Hoven
 

12-10-2017 07:52:47
martijn
martijn
Voor de beeldvorming (incl een plaatje van de genoemde seinpaal): http://martijnvanvulpen.nl/spoorzoeken/trajecten/120-sporen-naar-duitsland/451-spoorlijn-nijmegen-kranenburg  

12-10-2017 08:32:46
SunKeeper
SunKeeper
Voor wie het misschien niet kent; bewegende beeldvorming: https://youtu.be/EllFM-qLDBQ?t=2m48s  

13-10-2017 09:23:53
illyavaes
illyavaes
Er is daar een project om de lijn naar Kleve beveiligingstechnisch te ontkoppelen van de Maaslijn.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-10-2017 11:52:12
waalkade
waalkade
Vandaar dat sein 16 te Nm gisteren afgekruisd was.  

13-10-2017 13:04:58
ZJ37
ZJ37
Quote
illyavaes (vr 13 okt 2017 09:23:53 https://www.somda.nl/forum/15325/p628455/): Er is daar een project om de lijn naar Kleve beveiligingstechnisch te ontkoppelen van de Maaslijn.
Wat was daar überhaupt nog van over dan?
 

13-10-2017 13:30:08
broek53
broek53
Alles. In de beveiliging van Nijmegen kun je rijwegen instellen van en naar het spoor MK richting Groesbeek. Dat wordt alleen verhinderd doordat wissel 17 RL geklemd is en omdat er in de bedienlaag verhinderingen voor rijweginstelling zijn aangebracht. Ik vermoed dat wissel 17 er nu uit gehaald wordt en de beveiliging aangepast.  

13-10-2017 13:58:56
umbusko
umbusko
Er lagen afgelopen woensdag overigens al massa's spoorstaven en dwarsliggers op grote stapels klaar bij Mmlh, dus er zal ook nog wel iets vernieuwd worden. De hele volgende week is het stuk Bmr-Nm buiten dienst.

Laatst bewerkt door umbusko op 13-10-2017 13:59
 

13-10-2017 14:06:01
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (vr 13 okt 2017 13:30:08 https://www.somda.nl/forum/15325/p628493/): Alles. In de beveiliging van Nijmegen kun je rijwegen instellen van en naar het spoor MK richting Groesbeek. Dat wordt alleen verhinderd doordat wissel 17 RL geklemd is en omdat er in de bedienlaag verhinderingen voor rijweginstelling zijn aangebracht. Ik vermoed dat wissel 17 er nu uit gehaald wordt en de beveiliging aangepast.
Ok duidelijk. Zit die richtingaanwijzer op sein 18 er eigenlijk nog op? Ik neem aan dat deze dan ook van het sein wordt verwijderd?
 

13-10-2017 14:23:14
broek53
broek53
Oeps, foute veronderstelling. De aanpassing betreft helemaal niet de aansluiting in Nijmegen, maar het opruimen van de seinwezeninstallaties die nog langs de lijn naar Groesbeek stonden. Daar heft men soms een hele speurtocht naar moeten houden vandaar het zielloos opruimen van de seinen die er nog stonden en van sein 16 bij Nijmgen, maar wissel 7 blijft er gewoon geklemd inzitten en de koeiekop op sein 20 gehandhaafd.
De belangrijkste ontvlechting van de Maaslijn is eigenlijk alleen het ook in de beveiliging tweesporig maken van overweg 20.4.
 

13-10-2017 15:06:10
ToH
ToH
Heb een flink stuk teruggelezen, maar kan nergens iets vinden over Diemen spoor 3.
Bij dezen, dat spoor en het wissel zijn verwijderd.
 

13-10-2017 15:16:33
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (vr 13 okt 2017 14:23:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p628510/): Oeps, foute veronderstelling. De aanpassing betreft helemaal niet de aansluiting in Nijmegen, maar het opruimen van de seinwezeninstallaties die nog langs de lijn naar Groesbeek stonden. Daar heft men soms een hele speurtocht naar moeten houden vandaar het zielloos opruimen van de seinen die er nog stonden en van sein 16 bij Nijmgen, maar wissel 7 blijft er gewoon geklemd inzitten en de koeiekop op sein 20 gehandhaafd.
De belangrijkste ontvlechting van de Maaslijn is eigenlijk alleen het ook in de beveiliging tweesporig maken van overweg 20.4.
Duidelijk verhaal. Ik dacht overigens even geleden een Nederlands tweelicht sein in het spoorwegmuseum te zien liggen op een platte wagen waarvan ik dacht dat het afkomstig was van de lijn Nijmegen-Kranenburg. Weet iemand dat?
 

13-10-2017 16:40:53
sik214
sik214
Quote
ToH (vr 13 okt 2017 15:06:10 https://www.somda.nl/forum/15325/p628512/): Heb een flink stuk teruggelezen, maar kan nergens iets vinden over Diemen spoor 3.
Bij dezen, dat spoor en het wissel zijn verwijderd.
Inderdaad, inclusief het nieuwe wissel op beton, dat in de korte bestaansperiode altijd op de klem heeft gelegen.
 

14-10-2017 12:15:24
Henk1619
Henk1619
Quote
Klaasje (di 03 okt 2017 16:01:47 https://www.somda.nl/forum/15325/p627383/): In dit geval geldt overigens wel dat ProRail met een project bezig is om de goederentreinen te laten passen tussen Zwolle en Onnen op basis van het vervallen van de inhaling onderweg. Daarvoor wordt onderandere een sneller wissel icm extra seinen bij Onnen gebouwd en wordt gebruik gemaakt van de rijtijdwinst als gevolg van de versnelling van de oostzijde van Zwolle. Wat dat betreft is het vervallen van de inhaalsporen geen probleem zolang de goederentreinen netjes in het 85 km/h-pad passen.


Onder andere ja, om precies te zijn worden de volgende maatregelen genomen:
- snellere wissels Onz zodat niet t/m de laatste wagen max 40 km/h hoeft te worden gereden door een vertrekkende trein
- seinverdichting op de vrije baan ten zuiden van Onz zodat eerder kan worden vertrokken na doorkomst van de reizigerstrein
- opheffen snelheidsbeperking voor goederen in Asn
- opheffen snelheidsbeperking voor goederen in Hgv
- snelheidsverhoging Zlge
 

14-10-2017 12:31:04
Henk1619
Henk1619
Quote
ZJ37 (di 03 okt 2017 13:15:57 https://www.somda.nl/forum/15325/p627358/): Nu misschien niet, maar in de toekomst zal men een BUP moeten ontwerpen met daarin passende goederenpaden. En dan zal pijnlijk duidelijk worden dat IC's en dergelijke her en der fors moeten worden uitgebogen om het pasbaar te maken. Gelukkig hebben we dan wel de flitsende stations waar 80 km/u gereden kan worden zodat de schade met een halve minuut kan worden bekort.


Die situatie ontstaat alleen maar op het moment dat NSR besluit om dat baanvak volledig te gaan overbelasten door een overvloed aan treinen in combinatie met een capaciteitsverslindend dienstregelingsontwerp. De oplossing daarvoor is niet om het hele land lukraak vol te plempen met inhaalsporen.


Quote
ZJ37 (di 03 okt 2017 23:40:55 https://www.somda.nl/forum/15325/p627472/): Maar helaas wel 0,0 mogelijkheid om bij (forse) vertraging bij te kunnen sturen bij gebrek aan inhaalmogelijkheden.


Voor het idee: het alternatief was voor meer dan 10 miljoen een inhaalspoor bij Vama aan te leggen. Het staat je natuurlijk vrij om dat geld in te gaan zamelen bijvoorbeeld door bij NSR te gaan pleiten voor een toeslag op de IC kaartjes.

Laatst bewerkt door Henk1619 op 14-10-2017 12:32
 

14-10-2017 12:57:29
Henk1619
Henk1619
Quote
IJsbergsla (di 03 okt 2017 12:24:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p627347/): O jawel hoor, dan wordt er gewoon even een NS-trein uitgebogen of als stoptrein ingelegd. Bijvoorbeeld trein 568 momenteel veertien minuten op Groningen-Zwolle. En op Groningen-Leeuwarden werd doodleuk een Arriva-trein opgeheven van de zomer omdat de omgeleide goederentrein er niet helemaal lekker tussendoor kon.


Je kon er op wachten dat iemand met dit soort populistisch gekakel aan zou komen. Het was NSR dat een onrealistische drgl wilde gaan invoeren op een termijn waarbinnen Prorail onmogelijk extra capaciteit kon neerleggen. Als NSR dit had aangekondigd als wens voor 2025 dan had het netjes geregeld kunnen worden. En er reden al 20 jaar goederentreinen van meer dan 700 meter op dat baanvak, een periode waarin NSR geruime tijd de drgl heeft ontworpen en het dus onmogelijk niet kan hebben geweten. Het is uiterst opmerkelijk dat de hele serie 500 niet een vergelijkbaar pad heeft gekregen als trein 568. Het zegt denk ik wel voldoende over hoe onafhankelijk de onafhankelijke capaciteitsverdeler opereert van de voormalige collega's van een dominatie speler op de markt...

Voor Lw-Gn geldt hetzelfde, als de ingediende aanvraag geen ruimte meer over laat aan andere vervoerders dan zou deze moeten worden afgewezen. Ook in dit geval heeft Prorail dat nagelaten en als in een incidenteel geval 1 treintje moet worden opgeheven dan is de wereld hier te klein.
 

14-10-2017 13:14:34
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (ma 02 okt 2017 16:37:43 https://www.somda.nl/forum/15325/p627237/):
Quote
slifor2 (ma 02 okt 2017 15:12:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p627220/): Volgens Prorail heeft het wachtspoor in Beilen niet de UIC lengte voor goederentreinen en dus kan het weg, daarnaast heeft NSR het niet nodig. Testritten? dat woord staat niet in de handboeken evenmin als infra-transporten of spotvervoer....
Als de vervoerders hun mond niet open doen, gebeuren dit soort dingen. Het akelige is dat geen vervoerder spontaan op het idee komt van testritten en derglijk incidenteel grut. En ProRail CV ook niet, want die verdelen daar nooit capaciteit voor. Daar zit een soort van lacune in de procedure, heb ik het idee.


Er is denk ik geen lacune in de procedure maar een lacune in de manier van organiseren. Een onafhankelijke capaciteitsverdeler zou zelfstandig een visie moeten ontwikkelen los van de waan van de dag met een steeds wisselende groep vervoerders die zelf ook weer worden geleefd door de wensen van een steeds wisselende groep klanten. En daaraan ontbreekt het volledig waardoor men steeds wordt overvallen als er een conflict tussen de verschillende aanvragen ontstaat. En dan ineens blijkt Prorail wel iets van een visie te kunnen formuleren zoals dat vanaf 2021 van de ene op de andere dag het aantal 700m+ treinen op Zl-On van 1 naar 5 per dag toeneemt.
 

14-10-2017 13:21:49
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (di 03 okt 2017 13:28:09 https://www.somda.nl/forum/15325/p627362/): In het geval dat een vervoerder (DB Cargo, NS) zelf de dienstregeling last-minute plant in het systeem, is het mogelijk enkele andere treinen enkele minuten op te schuiven (wordt veelal gedaan door NS) of simpelweg de dienstregeling in conflict te plannen (zo had een omgeleide kalktrein Ut-Wspl-Bvhc laatst een theoretische opvolgtijd van slechts 1 minuut op een intercity bij Sdm).
ProRail is voor het toewijzen van last-minute paden inderdaad een stuk conservatiever, zeker als er alternatieven beschikbaar zijn. Een trein Amf-Zl aangevraagd via de Hanzelijn met 80 km/h, zal waarschijnlijk een pad via Pt hebben gekregen. Afhankelijk van het profiel van de trein, kan een pad via de Hanzelijn richting Zl ook daarom afgewezen worden.


En behalve DBC en NSR kunnen vervoerders niet even zelf rommelen in het systeem. De rest moet dus via het loket van Prorail welke dan dus de deur in het gezicht smijt van de aanvrager zoals Floris al had beschreven...
 

14-10-2017 15:33:05
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (za 14 okt 2017 12:57:29 https://www.somda.nl/forum/15325/p628598/):
Quote
IJsbergsla (di 03 okt 2017 12:24:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p627347/): O jawel hoor, dan wordt er gewoon even een NS-trein uitgebogen of als stoptrein ingelegd. Bijvoorbeeld trein 568 momenteel veertien minuten op Groningen-Zwolle. En op Groningen-Leeuwarden werd doodleuk een Arriva-trein opgeheven van de zomer omdat de omgeleide goederentrein er niet helemaal lekker tussendoor kon.


Je kon er op wachten dat iemand met dit soort populistisch gekakel aan zou komen. Het was NSR dat een onrealistische drgl wilde gaan invoeren op een termijn waarbinnen Prorail onmogelijk extra capaciteit kon neerleggen. Als NSR dit had aangekondigd als wens voor 2025 dan had het netjes geregeld kunnen worden. En er reden al 20 jaar goederentreinen van meer dan 700 meter op dat baanvak, een periode waarin NSR geruime tijd de drgl heeft ontworpen en het dus onmogelijk niet kan hebben geweten. Het is uiterst opmerkelijk dat de hele serie 500 niet een vergelijkbaar pad heeft gekregen als trein 568. Het zegt denk ik wel voldoende over hoe onafhankelijk de onafhankelijke capaciteitsverdeler opereert van de voormalige collega's van een dominatie speler op de markt...
Je slaat hier de plank helemaal mis:
- Waarom zou een elk halfuur rijdende trein 15 minuten extra reistijd moeten krijgen vanwege 1 trein?
- De 61300 is geen 700m lang. Dat kan de NS heel goed hebben geweten bij het drgl-ontwerp.
- Waarom zou dezelfde dienstregeling in 2025 ineens wel passen?
 

14-10-2017 22:34:38
timtrein
timtrein
Niet al te lang geleden reed er ook een containerdeel vanuit Vdm met de 61300 mee, ik kan mij goed voorstellen dat DBC die mogelijkheid wil houden.  

14-10-2017 23:02:37
2296
2296
De containers reden tot 2014/2015 3x per week mee in de 61300. Daarna is de trein alleen maar korter geworden.  

14-10-2017 23:54:29
wouterder
wouterder
Die 61300 is volgensmij soms niet langer als 5-6 ketelwagons.  

15-10-2017 11:41:50
ZJ37
ZJ37
Sowieso een trein opheffen vanwege het moeten inpassen van een (extra) goederentrein is slechts een theoretische oplossing. Als die goederentrein een halfuur te laat is prutsen ze die cargo er toch wel door en laten ze hem echt niet 23,5 uur staan wachten.  

15-10-2017 11:43:58
broek53
broek53
Kwestie van vaststellen hoe lang die trein is, lijkt mij.  

15-10-2017 12:31:26
gvttreinen
gvttreinen
De werkelijke lengte van treinen lijkt Prorail VL onbekend te zijn, het bezet binnenlopen van 6-10 bakken SLT op spoor 2 te Tl kan ook niet omdat VL meent dat Arriva met dubbel GTW rijdt......  

15-10-2017 12:35:23
IJsbergsla
IJsbergsla
Ook treinen van zes bakken in Haarlem worden vaak pas op aanraden van NSR-personeel ter plaatse gespoorwijzigd uit zaksporen 4 en 5. Lijkt me een puntje van aandacht en apart dat dat anno 2017 niet door een digitaal systeem gefilterd kan worden.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 15-10-2017 12:35
 

15-10-2017 12:50:23
AgentX
AgentX
Quote
gvttreinen (zo 15 okt 2017 12:31:26 https://www.somda.nl/forum/15325/p628646/): De werkelijke lengte van treinen lijkt Prorail VL onbekend te zijn, het bezet binnenlopen van 6-10 bakken SLT op spoor 2 te Tl kan ook niet omdat VL meent dat Arriva met dubbel GTW rijdt......


Met de komst van een deugdelijk GPS-systeem in alle treinen zou dat verleden tijd moeten zijn.
 

15-10-2017 19:23:35
phantom
phantom
In het kader van mogelijke spoorsanering de volgende kandidaat ?
Vanmiddag gezien dat het emplacementje tussen station Ddr en de Zwijndrechtse brug geheel is vernieuwd.
Nieuwe spoorstaven en toebehoren,verse nieuwe ballast en wandelpaden ertussen,en nog wat spoor staven die men blijkbaar wil plaatsen vanaf het emplacement ri begin stamlijn,ze liggen er immers naast.
Zou men het aan het echt permanent aan het vernieuwen zijn of is dit de zoveelste keer dat men het 1st vernieuwd en dan weg saneert ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-10-2017 23:39:06
thom
thom
Quote
AgentX (zo 15 okt 2017 12:50:23 https://www.somda.nl/forum/15325/p628650/):
Quote
gvttreinen (zo 15 okt 2017 12:31:26 https://www.somda.nl/forum/15325/p628646/): De werkelijke lengte van treinen lijkt Prorail VL onbekend te zijn, het bezet binnenlopen van 6-10 bakken SLT op spoor 2 te Tl kan ook niet omdat VL meent dat Arriva met dubbel GTW rijdt......


Met de komst van een deugdelijk GPS-systeem in alle treinen zou dat verleden tijd moeten zijn.

Dat deugelijke GPS systeem is er binnen NS wel degelijk, het is meer de koppeling naar derden of een systeem wat iets moet signalering die afwezig is.

Laatst bewerkt door thom op 15-10-2017 23:39
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-10-2017 09:05:16
Klaasje
Klaasje
De regionale vervoerders hebben het ook allemaal. De data is voor reisinformatiedoeleinden ook openbaar beschikbaar. Het kan niet zo moeilijk zijn om een geformaliseerde levering te doen en die te verwerken aan de prorail-zijde.  

16-10-2017 20:08:26
marvinkok
marvinkok
Treinlengtes komen uit het jaarplan hoorde ik vandaag op de post Zl. Als dat in het dagplan verder niet wordt aangepast gaat een trdl idd uit van het jaarplan...  

16-10-2017 20:27:50
train85
train85
In Dagplan wordt ook erg gelet op spoorlengtes bij perronsporen en zijsporen. Als lengtes niet schijnen te kloppen, dan moet dat aan Prorail gemeld worden. Die gaan dan op onderzoek uit. En als daar uit blijkt dat er meer aangepast moet worden, dan zal dat zeker overal gebeuren.  

16-10-2017 23:06:39
ZJ37
ZJ37
Probleem is echter dat plansystemen en andere bronnen soms verschillende lengtes hanteren voor een perronspoor. Dat loopt niet overal even synchroon helaas.  

17-10-2017 00:30:56
Amazonous
Amazonous
Quote
thom (zo 15 okt 2017 23:39:06 https://www.somda.nl/forum/15325/p628678/):
Dat deugelijke GPS systeem is er binnen NS wel degelijk, het is meer de koppeling naar derden of een systeem wat iets moet signalering die afwezig is.

En daar is dan MTPS weer voor uitgevonden, waar al langere tijd GPS-data naartoe vliegt vanuit NS overigens.

Deugdelijk, tsja. Laten we nog een paar extra cachingservers plaatsen

Laatst bewerkt door Amazonous op 17-10-2017 00:32
 

17-10-2017 14:06:33
AgentX
AgentX
Pff, voordat men daaruit eens gegevens gaat kunnen halen zijn we een hele lange tijd verder.  

17-10-2017 16:04:18
Berk24
Berk24
Quote
treinfan (za 14 okt 2017 15:33:05 https://www.somda.nl/forum/15325/p628614/):
Quote
Henk1619 (za 14 okt 2017 12:57:29 https://www.somda.nl/forum/15325/p628598/):
Quote
IJsbergsla (di 03 okt 2017 12:24:00 https://www.somda.nl/forum/15325/p627347/): O jawel hoor, dan wordt er gewoon even een NS-trein uitgebogen of als stoptrein ingelegd. Bijvoorbeeld trein 568 momenteel veertien minuten op Groningen-Zwolle. En op Groningen-Leeuwarden werd doodleuk een Arriva-trein opgeheven van de zomer omdat de omgeleide goederentrein er niet helemaal lekker tussendoor kon.


Je kon er op wachten dat iemand met dit soort populistisch gekakel aan zou komen. Het was NSR dat een onrealistische drgl wilde gaan invoeren op een termijn waarbinnen Prorail onmogelijk extra capaciteit kon neerleggen. Als NSR dit had aangekondigd als wens voor 2025 dan had het netjes geregeld kunnen worden. En er reden al 20 jaar goederentreinen van meer dan 700 meter op dat baanvak, een periode waarin NSR geruime tijd de drgl heeft ontworpen en het dus onmogelijk niet kan hebben geweten. Het is uiterst opmerkelijk dat de hele serie 500 niet een vergelijkbaar pad heeft gekregen als trein 568. Het zegt denk ik wel voldoende over hoe onafhankelijk de onafhankelijke capaciteitsverdeler opereert van de voormalige collega's van een dominatie speler op de markt...
Je slaat hier de plank helemaal mis:
- Waarom zou een elk halfuur rijdende trein 15 minuten extra reistijd moeten krijgen vanwege 1 trein?
- De 61300 is geen 700m lang. Dat kan de NS heel goed hebben geweten bij het drgl-ontwerp.
- Waarom zou dezelfde dienstregeling in 2025 ineens wel passen?

Je reageert wel op treinhater Henk1619, hé


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

17-10-2017 16:10:03
Klaasje
Klaasje
Naja treinhater.. Als ik het zo belees trekt volgens Henk het reizigersvervoer een veel te grote broek aan wat vooral heel vervelend voor het goederenvervoer is. Die laatste krijgt veel te weinig ruim baan.

Ben ik het niet mee eens maar dat wil niet zeggen dat het niet een legitiem standpunt in de discussie is.
 

17-10-2017 22:32:57
alle46
alle46
En ik maar denken dat hier iets te lezen valt over saneren......  

18-10-2017 00:58:14
Amazonous
Amazonous
Quote
AgentX (di 17 okt 2017 14:06:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p628853/): Pff, voordat men daaruit eens gegevens gaat kunnen halen zijn we een hele lange tijd verder.

Dat proces is gerust te versnellen wanneer men vindt dat dat prioriteit verdient.
 

18-10-2017 06:05:24
phantom
phantom
Kan dit afgesplitst worden naar een ander draadje ?
Het gaat hier nu al even niet echt meer over het onderwerp van dit draadje


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-10-2017 06:46:01
b2py
b2py
Volgens mij gaat het over de randvoorwaarden voor sanering, best on-topic dus  

18-10-2017 11:56:27
AgentX
AgentX
Quote
Amazonous (wo 18 okt 2017 00:58:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p628904/):
Quote
AgentX (di 17 okt 2017 14:06:33 https://www.somda.nl/forum/15325/p628853/): Pff, voordat men daaruit eens gegevens gaat kunnen halen zijn we een hele lange tijd verder.

Dat proces is gerust te versnellen wanneer men vindt dat dat prioriteit verdient.


Als jij weet hoe, dan moeten wij maar eens praten.

Laatst bewerkt door AgentX op 18-10-2017 11:57
 

19-10-2017 12:56:59
Amazonous
Amazonous
Koffie bij mij staat altijd klaar, of er gepraat moet worden of niet %08%  

21-10-2017 13:58:17
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (za 14 okt 2017 15:33:05 https://www.somda.nl/forum/15325/p628614/): Je slaat hier de plank helemaal mis:
- Waarom zou een elk halfuur rijdende trein 15 minuten extra reistijd moeten krijgen vanwege 1 trein?
- De 61300 is geen 700m lang. Dat kan de NS heel goed hebben geweten bij het drgl-ontwerp.
- Waarom zou dezelfde dienstregeling in 2025 ineens wel passen?


Over planken misslaan gesproken:
- IC 500 rijdt maar eens per uur en krijgt geen 15 minuten extra reistijd. Er is helemaal geen capaciteit voor 2 keer per uur een IC Gn-Zl (of beter: niet als ze een half uur achter elkaar moeten rijden, er ook nog 2 stoppers per uur moeten rijden en hardnekkig wordt vastgehouden aan het idee dat Zl twee keer per uur helemaal vol staat en de rest van de tijd bijna uitgestorven is). De infra is uitgemeten op 1 IC, 1 stopper die vanaf Zl als IC verder rijdt en een stopper tot Zl. Overloopwissels zijn dusdanig neergelegd dat de treindienst grotendeels op enkelspoor in stand gehouden kan worden.
- NS kan bij het drgl-ontwerp niet hebben geweten dat 61300 geen 700 m lang was aangezien die dat wel was.
- De aanpassingen die prorail uitvoert (die had ik hierboven al opgesomd) zorgen er voor dat in 2025 wel voldoende capaciteit beschikbaar is voor een tweede IC per uur.
 

21-10-2017 14:49:07
BGM104
BGM104
Quote
Henk1619 (za 14 okt 2017 12:57:29 https://www.somda.nl/forum/15325/p628598/): Het is uiterst opmerkelijk dat de hele serie 500 niet een vergelijkbaar pad heeft gekregen als trein 568. Het zegt denk ik wel voldoende over hoe onafhankelijk de onafhankelijke capaciteitsverdeler opereert van de voormalige collega's van een dominatie speler op de markt...

Voor Lw-Gn geldt hetzelfde, als de ingediende aanvraag geen ruimte meer over laat aan andere vervoerders dan zou deze moeten worden afgewezen. Ook in dit geval heeft Prorail dat nagelaten en als in een incidenteel geval 1 treintje moet worden opgeheven dan is de wereld hier te klein.


Off topic: ProRail opereert behoorlijk onafhankelijk in vergelijking met de landen om ons heen. Er is relatief veel aandacht voor goederen, zeker omdat goederen de Calimero rol heel goed uitspeelt richting ProRail. Er wordt dan ook op voorhand veel ruimte gereserveerd voor goederen op significante goederenrelaties. Gn-Lw en Gn-Zl zijn dat niet en er is geen regel die reizigersvervoerders verhindert alle capaciteit aan te vragen. De aanvraag van NSR past op Gn-Zl. ProRail moet zoveel mogelijk aanvragen verdelen conform EU richtlijn 2012/34/EU artikel 45. En daarom alleen de uitzondering als goederen iets heeft aangevraagd, lees als 61300 rijdt. Natuurlijk mag je het daar niet mee eens zijn, maar dat moet je dan in de regelgeving zoeken en niet in de onafhankelijkheid van ProRail.

Laatst bewerkt door BGM104 op 21-10-2017 14:51
 

21-10-2017 17:34:36
treinfan
treinfan
@Henk1619 kan je mij dan vertellen wanneer de 61300 dan 700m lang was? Dat is volgens mij al wel enige jaren geleden.
Wat mij betreft is de infra net zo goed geschikt voor elke 5 minuten een sprinter Meppel - Groningen, of elke 5 minuten een intercity als je Hoogeveen wil pesten. Als jij per se daar veel goederentreinen wil laten rijden, kunnen die ook wel 's nachts en mag je DB (of een andere vervoerder) daarvoor inhuren.
 

31-10-2017 23:00:31
Marco
Marco
Naar aanleiding van: http://www.dvhn.nl/drenthe/ProRail-schrappen-wissels-vergroot-punctualiteit-treinverkeer-22622346.html

Gaan wissels eigenlijk vaak stuk als deze vooral rechtdoor liggen? Mijn onderbuik zegt van niet, maar dat zegt niet zo veel Dan zou ik het toch best zonde vinden als Hgv geen keerstation meer is, aangezien er toch best veel gebruik van gemaakt leek te worden. Dan moeten de reizigers voortaan vanaf Meppel al in de bus naar Groningen? Dat is toch best wel een eindje.
 

31-10-2017 23:07:47
wouterder
wouterder
Wel zwak dat ze een tweetal wissels willen gaan wegslopen waar geen eens cijfers bekend zijn van de hoeveelheid storingen. MAAR het wordt wel punctueler staat er daarna in het artikel. %03%  

31-10-2017 23:16:03
ZJ37
ZJ37
Ongelooflijk, propaganda van het beste soort. Zijn die betreffende wissels dan zo vaak gestoord? Ze hebben in elk geval wel al het nut bewezen bij stremmingen.

Ja en het heilige DSSU functioneert zo goed, de punctualiteit wordt vanzelf beter als je maar voldoende treinen over een hele corridor eruit gooit.
 

01-11-2017 06:33:47
henri1972
henri1972
DSSU functioneert prima. Alleen NS ( en/of bijsturing) functioneren minder tot slecht.  

01-11-2017 06:43:15
broek53
broek53
Aha, goed dat we dat nu eindelijk weten.  

01-11-2017 07:29:55
geert
geert
Nog niet voorbij zien komen hier: afgelopen weekend zijn de overloopwissels te Bhv ook geruimd. Wrang is hier dat n.a.v. een incident enkele jaren geleden met een ook niet meer bestaande overweg, het hele seinstelsel is vervangen. Zonde van de moeite geweest dus.  

01-11-2017 08:13:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Wissel 55A/B bedoel je? Valt op zich nog wel wat voor te zeggen aangezien een klein stukje verderop bij Blo ook nog een overloopmogelijkheid ligt die dezelfde functionaliteit biedt. Alleen kan je er bij Blo met twee keer zo hoge snelheid doorheen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-11-2017 10:30:21
gvttreinen
gvttreinen
Idd 55a/b was de laatste overblijfsel van het spoor naar Zeist.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-11-2017 10:35:22
sjoerd
sjoerd
Quote
Marco (di 31 okt 2017 23:00:31 https://www.somda.nl/forum/15325/p630450/): Naar aanleiding van: http://www.dvhn.nl/drenthe/ProRail-schrappen-wissels-vergroot-punctualiteit-treinverkeer-22622346.html
Gaan wissels eigenlijk vaak stuk als deze vooral rechtdoor liggen? Mijn onderbuik zegt van niet, maar dat zegt niet zo veel Dan zou ik het toch best zonde vinden als Hgv geen keerstation meer is, aangezien er toch best veel gebruik van gemaakt leek te worden. Dan moeten de reizigers voortaan vanaf Meppel al in de bus naar Groningen? Dat is toch best wel een eindje.

Een wissel weet niet in welke stand het ligt, en kan in beide standen een storing krijgen. Natuurlijk is de normale stand het meest kansrijk omdat die stand de meeste mechanische slijtage oplevert, maar daar staat tegenover dat de kromliggende tong harder slijt dan de rechte.
Aan een wissel kunnen echter ook tal van elektrische storingen optreden die voor beide standen evenveel kans hebben. Op zich gebeurt dat niet eens zo vaak en veel storingen zijn van de post uit op te lossen. Als een wissel uit de controle valt, kan er van alles aan de hand zijn, maar met het één maal extra omleggen door de post, wordt vaak weer controle bereikt. Dan is er nog steeds een storing geweest die zich ook kan herhalen, maar dan kan het treinverkeer doorgaan. Dit is niet het hele verhaal, want daarover is een heel artikel te schrijven.
 

01-11-2017 10:41:44
sjoerd
sjoerd
In aanvulling: ten tijde van NS Railinfrabeheer, de voorloper van ProRail, heb ik in opdracht een aantal jaren analyses van wissel- en seinstoringen gedaan. Toen werd per storingsoorzaak een statistiek bijgehouden. Daarbij komt van alles voorbij: kapotte isolerende las, loszitten of vastzitten van onderdelen, dieren tussen de wisseltongen, nesten in de wisselmotorkast, ophoping van vuil en/of wc-papier, beknelling van een zwaan, te weinig smering, verloren onderdelen, sabotage enz. Het was leuk om te doen en te zien hoe goed het toen werd bijgehouden. Daar kon je wat mee in de statistiek en er werd door het bedrijf ook iets mee gedaan.
Dat laatste gebeurt nu ook: opbreken. Je krijgt er de rillingen van: metsel je voordeur maar dicht, dan kan het geen kwaad meer dat je je sleutel verliest. Doe je fiets maar weg, dan krijg je ook geen lekke band. Daar laat ik het maar bij.
 

01-11-2017 10:45:20
sjoerd
sjoerd
In Oisterwijk zijn alle wissels nu weg en branden de P-seinen. Ook het overpad is weg, en hoewel de tunnel nog niet geheel klaar is, hij is toegankelijk. Het levert de Sprinter naar Tilburg enkele minuten extra rijtijd op omdat deze nu later afremt en sneller kan optrekken. Enkele overwegen zijn verbreed en/of aangepast.  

01-11-2017 11:20:18
umbusko
umbusko
Extra rijtijd? Minder rijtijd dan toch als hij later afremt en sneller optrekt?  

01-11-2017 11:36:20
sjoerd
sjoerd
Tja, ik bekeek het van de andere kant: meer tijd om de dienstregeling te halen. Maar je hebt gelijk: hij heeft minder rijtijd nodig.  

01-11-2017 12:16:34
bultena
bultena
Op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/127489/1-miljard-voor-beter-spoor-in-Noord-Nederland wordt niet het verdwijnen van de wissels te Koekange, Hoogeveen en Beilen genoemd, maar alleen een ronkend verteld over grote tijdwinsten. Mijn vraag is nu of het opbreken van de wissels in Hoogeveen noodzakelijk is voor de verruiming van de boog. Ook wordt in het verhaal uiteraard niet gemeld dat er na het verdwijnen van de overloopwissels in Hoogeveen en Koekange niet meer in Hoogeveen gekeerd kan worden en dat je dan dus van Meppel tot Assen in de bus zit bij werkzaamheden en/of verstoring.

Laatst bewerkt door bultena op 01-11-2017 16:16
 

01-11-2017 12:37:01
gvttreinen
gvttreinen
Probleem kan zijn dat het station niet in een boog gelegd mag worden en je dus voor en na het station bogen moet aanleggen waarbij het niet is toegestaan om daar wissels in aan te brengen, de wissels moeten dan in rechtstanden ver buiten het station worden aangelegd en da's waarschijnlijk ook niet gewenst.  

01-11-2017 12:39:21
Oldskool
Oldskool
Quote
Plan voor verwijderen spoor 3 station Hoogeveen

Behalve de aanpak van de wissels wil ProRail spoor 3 op station Hoogeveen verwijderen, omdat deze niet meer nodig zou zijn. Om treinen er met een hogere snelheid (van 80 naar 100 km/uur) te kunnen laten passeren wordt de spoorboog in Hoogeveen verlegd.
@bultena In een ander artikel staat beschreven wat de bedoeling is met Hgv.http://www.dvhn.nl/drenthe/ProRail-schrappen-wissels-vergroot-punctualiteit-treinverkeer-22622346.html

Laatst bewerkt door Oldskool op 01-11-2017 12:40
 

01-11-2017 12:51:05
sjoerd
sjoerd
Ja, en tegen dit al eerder in dit topic aangehaalde artikel waren alle bovenstaande reacties gericht. Want het is een weergave van de mening van een ProRail medewerker en niet meer dan dat. Er zijn ook andere standpunten die helaas bij ProRail kennelijk niet worden onderkend en in elk geval niet omarmd. En de gemeenten en de reizigers hebben het nakijken.  

01-11-2017 13:54:25
Marco
Marco
Quote
gvttreinen (wo 01 nov 2017 12:37:01 https://www.somda.nl/forum/15325/p630502/): Probleem kan zijn dat het station niet in een boog gelegd mag worden en je dus voor en na het station bogen moet aanleggen waarbij het niet is toegestaan om daar wissels in aan te brengen, de wissels moeten dan in rechtstanden ver buiten het station worden aangelegd en da's waarschijnlijk ook niet gewenst.

De huidige wissels bij Koekange liggen al ver buiten Hoogeveen, zo te zien zo'n 10 km voordat de boog begint, gemeten met Google Maps.

Bedankt voor je uitleg trouwens Sjoerd!

Laatst bewerkt door Marco op 01-11-2017 14:04
 

01-11-2017 16:15:22
bultena
bultena
De wissels in Koekange zijn samen met die tussen sp.1 en 2 in Hoogeveen noodzakelijk cq werden en worden daar tot nu toe voor gebruikt om te kunnen keren in Hoogeveen van en naar Zl. De IC uit Zl komt bij dit soort situaties binnen op sp.1 in Hgv en vertrekt vandaar ook weer waarna deze trein tot Kg links rijdt en daar naar het goede spoor gaat. De stopper uit Zl gaat in Kg naar het linker spoor met in Hgv aankomst op sp. 2 en vertrekt daar vandaan ook weer. In de huidige dienstregeling kruisen die twee verkeerd spoor rijdende treinen elkaar dan ongeveer in Echten. NB In mijn eerdere bericht staat abusievelijk Meppel, dit moet Beilen zijn. Heb dit aangepast.

Laatst bewerkt door bultena op 01-11-2017 16:39
 

01-11-2017 16:37:12
gvttreinen
gvttreinen
In het weekeinde 18 en 19/11 rijden bussen ipv treinen tussen Hgv en Asn...wat goed dat er bij Hgv nog bijstuurwissels liggen!  

01-11-2017 17:08:54
phantom
phantom
Nu nog wel %03%
Straks heb je die toch niet meer nodig,dan stuurt men gewoon ns bussen naar de reizigers en nog wat later maken ze miss van t hele traject wel een busbaan ipv een traject met rails.
Super handig kan die rails ook niet meer slijten %08%

Effe zonder gekkigheid,ik hoop dat men ooit is word afgerekend op dit belachelijke concept dat t zonder wissels allemaal beter/sneller en vooral voordeliger is.

Want geen wissel is geen onderhoudsploeg en die centen steken de hoge heren weer in de zak,want die verlaging in onkosten geven ze niet terug aan de maatschappij,ofwel NS in dit geval,want als die minder hoeft te betalen voor t gebruik van spoor dan kan t treinkaartje goedkoper,en daar zit dan NS weer niet op te wachten. Kost ze zo weer wat salaris,want als je t niet hebt "verdient" kan je salaris best omlaag

Een paar flinke verkeersinfarcten zonder bijsturingsmogelijkheid zou wellicht de meest dichte ogen wellicht toch is doen openen dat het concept minder wissels is beter,een lul verhaal is ???


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-11-2017 17:09:00
phantom
phantom
*dubbel* mag weg.

Laatst bewerkt door phantom op 01-11-2017 17:09


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-11-2017 17:13:16
michaben
michaben
Quote
gvttreinen (wo 01 nov 2017 16:37:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p630518/): In het weekeinde 18 en 19/11 rijden bussen ipv treinen tussen Hgv en Asn...wat goed dat er bij Hgv nog bijstuurwissels liggen!

Je moet ook weer niet overdrijven, je hebt immers geen wissel nodig voor een pendeldienst. Bij werkzaamheden of verstoring bij Gd wordt ook wel eens een pendel Rtd - Nwk ingezet, en nee er liggen echt geen wissels tussen Cps en Nwk om te keren. Oplossing: men rijdt gewoon over hetzelfde spoor weer terug tot Rtng. Ook Mp - Hgv - Mp is prima over één spoor af te handelen met een halfuurdienst met een aangepaste dienstregeling. Enige waar men zich dus hard voor moet maken is dat er geen P-seinen komen te staan zonder mogelijkheid tot rijrichting keren.

Laatst bewerkt door michaben op 01-11-2017 17:14
 

01-11-2017 18:18:33
gvttreinen
gvttreinen
Maakte men toen niet kop achter de IVO wissels?
Voor de reizigers wel ff verwarrend, ene keer over 1 dan over 2, goed omroepen is dan wel van belang
 

01-11-2017 18:26:51
gvttreinen
gvttreinen
Over saneren gesproken, volgens de nieuwe layout voor Gdm zullen de overloopwissels in het spoor uit Tl verdwijnen dwz dat in de toekomst vanuit Tl alleen spoor 1 te bereiken is tenzij men vanaf Wnn links gaat rijden.  

01-11-2017 18:51:49
b2py
b2py
Quote
phantom (wo 01 nov 2017 17:08:54 https://www.somda.nl/forum/15325/p630519/):
Effe zonder gekkigheid,ik hoop dat men ooit is word afgerekend op dit belachelijke concept dat t zonder wissels allemaal beter/sneller en vooral voordeliger is.
?
Waaruit blijkt dat dit een 'belachelijk' concept is? Punctualiteit is nog nooit zo hoog geweest en dat lijkt mij toch wel de maatstaf voor kwaliteit van het product trein. https://www.prorail.nl/nieuws/minder-storingen-utrecht-centraal
 

01-11-2017 18:59:18
cuneo56
cuneo56
Opvallend is dat er kennelijk binnen Prorail toch anders over wissels wordt gedacht. De Heer Voppen wordt geciteerd naar aanleiding van de HSL punctualiteit:
Quote
Voppen nuanceert: “We zijn nu in gesprek met Infraspeed. Bijvoorbeeld omdat we een extra overloopwissel willen. Dat kost geld. Zowel in aanleg als in onderhoud. In de uitvoering is dat handig
 

01-11-2017 19:03:10
sjoerd
sjoerd
Je trapt midden in de propaganda van ProRail. Natuurlijk verdedigt die de eigen politiek. Ik wil er nog maar eens op wijzen dat het niet verboden is om een mening te hebben: dat is precies wat sommigen binnen ProRail hier doen. Dat er daar ook andere meningen zijn, horen we nu even niet daarvandaan, maar dan doe ik dat wel.
Waar we wat aan hebben is feiten en die zijn in deze discussie nog amper aan de beurt geweest. Wat ook telt zijn ervaringen maar de gebruikers van het spoor blijven oorverdovend stil.

Laatst bewerkt door sjoerd op 01-11-2017 19:03
 

01-11-2017 19:05:15
michaben
michaben
Quote
b2py (wo 01 nov 2017 18:51:49 https://www.somda.nl/forum/15325/p630530/): Waaruit blijkt dat dit een 'belachelijk' concept is? Punctualiteit is nog nooit zo hoog geweest en dat lijkt mij toch wel de maatstaf voor kwaliteit van het product trein.

Waaruit blijkt dat er een sterk verband is tussen minder wissels en hogere punctualiteit? Er is namelijk véél meer veranderd hier dan puur het saneren van wissels
 

01-11-2017 19:25:40
ZJ37
ZJ37
De punctualiteit is ook een rare maatstaf om het wisselwegbeleid te verdedigen. Als morgen alle wissels in Nederland in de storing liggen en geen één trein kan rijden is de punctualiteit ook 100%.  

01-11-2017 19:42:54
b2py
b2py
Quote
cuneo56 (wo 01 nov 2017 18:59:18 https://www.somda.nl/forum/15325/p630531/): Opvallend is dat er kennelijk binnen Prorail toch anders over wissels wordt gedacht. De Heer Voppen wordt geciteerd naar aanleiding van de HSL punctualiteit:
Quote
Voppen nuanceert: “We zijn nu in gesprek met Infraspeed. Bijvoorbeeld omdat we een extra overloopwissel willen. Dat kost geld. Zowel in aanleg als in onderhoud. In de uitvoering is dat handig

Het strategisch neerleggen van wissels zegt niet iets over het beleid van het verwijderen van overbodige wissels.
 

01-11-2017 19:44:48
b2py
b2py
Quote
sjoerd (wo 01 nov 2017 19:03:10 https://www.somda.nl/forum/15325/p630532/): Je trapt midden in de propaganda van ProRail. Natuurlijk verdedigt die de eigen politiek. Ik wil er nog maar eens op wijzen dat het niet verboden is om een mening te hebben: dat is precies wat sommigen binnen ProRail hier doen. Dat er daar ook andere meningen zijn, horen we nu even niet daarvandaan, maar dan doe ik dat wel.
Waar we wat aan hebben is feiten en die zijn in deze discussie nog amper aan de beurt geweest. Wat ook telt zijn ervaringen maar de gebruikers van het spoor blijven oorverdovend stil.
Het is maar wat je propaganda noemt, loze term in dit geval. En ik presenteer je de feiten, punctualiteit stijgt, onbeschikbaarheid daalt, ook in Utrecht zoals in het bericht staat waar enorme discussie over was dat er te weinig wissels liggen. En ja, er zijn 100 andere redenen voor hogere punctualiteit, maar deze heeft een forse impact. Zie de punctualiteit van Utrecht door de jaren heen.
 

01-11-2017 19:55:18
cuneo56
cuneo56
Het zal best zijn dat het punctueeler is, maar dat ik weer eens met de bus naar Utrecht mag omdat er tussen Utrecht en Amersfoort/ Ede of Den Bosch wordt gewerkt maakt mij verdrietiger dan dat de trein door de weeks af en toe eens een minuutje later komt.%03%  

01-11-2017 20:01:37
gvttreinen
gvttreinen
Mss de bovenleiding ook maar weg halen, scheelt enorm in storingen.  

01-11-2017 20:05:41
michaben
michaben
Quote
b2py (wo 01 nov 2017 19:44:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p630538/): En ja, er zijn 100 andere redenen voor hogere punctualiteit, maar deze heeft een forse impact. Zie de punctualiteit van Utrecht door de jaren heen.

Nogmaals, waaruit blijkt dat? Je doet alsof het feiten zijn, maar slechts de afzonderlijke waarnemingen zijn feiten, niet de conclusie die je eruit trekt. Ik krijg namelijk zeer sterk de indruk dat wisselstoringen zich helemaal niet gelijkmatig verdelen over alle wissels die het land kent. Op sommige locaties falen de wissels nooit, op andere locaties opvallend vaak. De spoorbedrijven willen zelf de vergelijking met metro's nog wel eens aangaan, maar bij metrobedrijven liggen over het algemeen nog veel meer wissels.....terwijl er veel minder storingen zijn!
 

01-11-2017 20:19:18
b2py
b2py
Quote
michaben (wo 01 nov 2017 20:05:41 https://www.somda.nl/forum/15325/p630541/):
Quote
b2py (wo 01 nov 2017 19:44:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p630538/): En ja, er zijn 100 andere redenen voor hogere punctualiteit, maar deze heeft een forse impact. Zie de punctualiteit van Utrecht door de jaren heen.

Nogmaals, waaruit blijkt dat? Je doet alsof het feiten zijn, maar slechts de afzonderlijke waarnemingen zijn feiten, niet de conclusie die je eruit trekt. Ik krijg namelijk zeer sterk de indruk dat wisselstoringen zich helemaal niet gelijkmatig verdelen over alle wissels die het land kent. Op sommige locaties falen de wissels nooit, op andere locaties opvallend vaak. De spoorbedrijven willen zelf de vergelijking met metro's nog wel eens aangaan, maar bij metrobedrijven liggen over het algemeen nog veel meer wissels.....terwijl er veel minder storingen zijn!
Dat komt gelukkig doordat een wissel vaak maar twee a drie keer per jaar gestoord is, uitzonderingen daargelaten zoals de 1:34,7 exemplaren. Zie bijvoorbeeld die 1:29 die bij Lunetten zijn neergelegd, eerste weken was het schering en inslag, nu zijn ze bijzonder stabiel.
Ik hoef de statistiek niet uit te leggen als je selectiegroep groter maakt en storingskans per object even groot is je meer storingen krijgt. Andersom werkt dat net zo goed.
 

01-11-2017 20:24:15
michaben
michaben
Nu doe je net alsof wisselstoringen altijd een fysieke storing aan een fysieke wissel betreft....  

01-11-2017 20:30:28
geert
geert
En alsof treinvertragingen en reizigersvertragingen alleen zouden komen door wisselstoringen of beschikbaarheid van infrastuctuur. Dit klinkt typisch als punt optimalisatie i.p.v. ketenregie en ketenoptimalisatie. En dat leidt uiteindelijk in de keten nooit tot een optimum dus de reiziger die de hele keten als een functionerend geheel ervaart en ziet, heeft hier vrijwel niets aan.

Laatst bewerkt door geert op 01-11-2017 20:43
 

01-11-2017 20:38:15
b2py
b2py
Quote
michaben (wo 01 nov 2017 20:24:15 https://www.somda.nl/forum/15325/p630543/): Nu doe je net alsof wisselstoringen altijd een fysieke storing aan een fysieke wissel betreft....
Ik durf de stelling wel aan dat dat voor minimaal 98% waar is
 

01-11-2017 20:40:11
michaben
michaben
Nou kom maar op met die 'feiten' dan.  

01-11-2017 20:46:01
kleine_man
kleine_man
Quote
b2py (wo 01 nov 2017 20:19:18 https://www.somda.nl/forum/15325/p630542/):
Quote
michaben (wo 01 nov 2017 20:05:41 https://www.somda.nl/forum/15325/p630541/):
Quote
b2py (wo 01 nov 2017 19:44:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p630538/): En ja, er zijn 100 andere redenen voor hogere punctualiteit, maar deze heeft een forse impact. Zie de punctualiteit van Utrecht door de jaren heen.

Nogmaals, waaruit blijkt dat? Je doet alsof het feiten zijn, maar slechts de afzonderlijke waarnemingen zijn feiten, niet de conclusie die je eruit trekt. Ik krijg namelijk zeer sterk de indruk dat wisselstoringen zich helemaal niet gelijkmatig verdelen over alle wissels die het land kent. Op sommige locaties falen de wissels nooit, op andere locaties opvallend vaak. De spoorbedrijven willen zelf de vergelijking met metro's nog wel eens aangaan, maar bij metrobedrijven liggen over het algemeen nog veel meer wissels.....terwijl er veel minder storingen zijn!
Dat komt gelukkig doordat een wissel vaak maar twee a drie keer per jaar gestoord is, uitzonderingen daargelaten zoals de 1:34,7 exemplaren. Zie bijvoorbeeld die 1:29 die bij Lunetten zijn neergelegd, eerste weken was het schering en inslag, nu zijn ze bijzonder stabiel.
Ik hoef de statistiek niet uit te leggen als je selectiegroep groter maakt en storingskans per object even groot is je meer storingen krijgt. Andersom werkt dat net zo goed.


Prachtig!! Zonder reizigers is de punctualiteit ook 100%

Sinds de verbouwing van Arnhem is er een structureel capaciteitstekort. Dat wordt voor aan de randen van de spits zichtbaar. Zo loopt de trein van 08:01 naar Utrecht standaard 5 minuten vertraging op omdat er een trein van Arriva naar de Berg moet. Ook de sprinter van 18:51 van Ede naar Arnhem is structureel 5 minuten te laat omdat deze een rangeerdeel van de voorliggende 3000 voor moet laten gaan. De statistieken die ik hanteer laten dus een duidelijker verslechtering zien, al is het maar omdat ik vaak met deze 2 treinen reis.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

01-11-2017 20:47:04
b2py
b2py
Zoals 99% van de gebruikers hier heb ik de exacte data niet dus dat scheelt. Ik moet het doen met wat ik op internet vind en daar een conclusie uit trekken.

En ik vind het wel interessant dat ik de boeman ben omdat ik een stelling verdedig waar de rest van dit forum het niet mee eens is. Van jullie kant mis ik minstens zo de onderbouwing waarom meer wissels voor een beschikbaarder spoor zorgen.
 

01-11-2017 20:51:12
Klaasje
Klaasje
De grap is dat je Utrecht Centraal, waar veel meer is gewijzigd dan die wissels eruit, vergelijkt met een stel overloopwissels op een ruraal baanvak. Dat kan je nooit fatsoenlijk doen zonder de andere wijzigingen uit Utrecht uit te sluiten voordat je gaat vergelijken. Dat gaat je nooit lukken. Als je in Utrecht sneller binnen kan komen zonder dat de rijtijden worden aangepast stijgt de punctualiteit ook zonder verder wat te doen. Alle vertragingen zijn opeens een minuut korter. Dan valt gewoon de hele categorie tussen de 3 en 4 minuten af. Dat al zonder wijzigingen in het aantallen wissels en seinen. Dusja, wat Utrecht over Koekange zegt..  

01-11-2017 20:53:21
b2py
b2py
Volgens mij heb ik nergens de vergelijking getrokken met Koekange maar hooguit met de stelling "Effe zonder gekkigheid,ik hoop dat men ooit is word afgerekend op dit belachelijke concept dat t zonder wissels allemaal beter/sneller en vooral voordeliger is."

Ook het enige uit het bericht dat ik citeer.
 

01-11-2017 20:59:43
Klaasje
Klaasje
Je impliceert het anders wel door de timing waarop je aan de discussie deelneemt en hoe je iedereen te lijf gaat door te zeggen dat die uitspraak in het artikel klopt.  

01-11-2017 21:28:13
michaben
michaben
Er speelt natuurlijk meer mee dan alleen wissels, ook de bereidheid deze te gebruiken, en hoe om te gaan met een gestoord wissel speelt mee. Maar laat ik het zo zeggen, te Rtd zie ik 10x vaker bijsturingsacties via de diverse wissels om de treinen wél te laten rijden dan dat men vanwege een wisselstoring niet rijdt. Paar maanden terug nog lagen er meerdere sporen uit, en toch bleef alles rijden met slechts enkele minuten vertraging. Toevallig werd eerder deze week mijn trein nog gespoorwijzigd vanwege een uitgevallen trein die spoor 16 bezet hield. Vertraging 30 seconden. Op DSSU had je minimaal +5 aan je broek gehad door gebrek aan wissels.

En om de vergelijking met metro's weer eens te maken, paar weken terug was er bij de Rotterdamse metro een spoor minder beschikbaar vanwege werkzaamheden, maar er werd in de spits niet één rit opgeheven. Maar liefst 18 metro's per uur werden omgeleid via diverse wissels en alternatieve sporen waarbij er op sommige conflictpunten 24 kruisende bewegingen per uur ontstonden, en dat ging prima. Maar de hoogfrequente 'net een metro' treinen worden bij het minste of geringste uitgedund tot een halfuurdienst.
 

01-11-2017 21:31:22
ZJ37
ZJ37
Bovenleiding weghalen levert ook geen defecte bovenleiding meer op. En seinverdichting, geen grotere kans op seinstoringen?

M.a.w. het weghalen van wissels met als reden dat het aantal storingen dan afneemt klinkt leuk, maar als dat ene wissel dat overblijft dan in de storing raakt zijn de negatieve effecten veel groter.
 

01-11-2017 21:48:04
SchuurB
SchuurB
Ik moet zeggen dat wissels voor last-minute bijsturing best fijn is, zolang de trindienstleider ook in staat is om beslissingen te nemen.
Wat ik echter erger vind is dat men die wissels niet in stand houdt voor werkzaamheden, dan kun je vaker met enkelsporige buitendienststellingen werken en dan hoef je reizigers in het weekend niet te martelen met al die bussen. Een traject als Meppel - Groningen leent zich prima voor zo'n aanpak, maar dan moeten er wel wat meer overloopjes liggen dan alleen in Meppel en Assen.
 

02-11-2017 00:01:12
sjoerd
sjoerd
Ik heb in mijn eerdere bijdragen geen getallen genoemd. Maar het aantal wisselstoringen dat niet door de post is op te lossen door een extra bedieningshandeling, is inderdaad niet zo groot: dat waren er rond de eeuwwisseling, toen ik de statistieken mocht analyseren, landelijk ongeveer 3 per dag, handwissels niet meegeteld, alhoewel die ook werden gerapporteerd. Inderdaad moet je tegenwoordig ook kijken in welke regio de meeste storingen liggen, want de onderhoudscontracten zijn gegund aan aannemers die dan op hun falie kunnen krijgen. Toen was alles nog NS Wegonderhoud, als onderdeel van Infrabeheer.
En er zijn heel wat verschillende storingen, zoals ik eerder al aangaf.
Op de posten zitten medewerkers die de situatie buiten niet kennen en die sommige handelingen niet (durven) uitvoeren. Dan worden hele stukken infra niet gebruikt met het gevolg dat ProRail denkt dat ze wel weg kunnen.
Als Michaben zegt dat ze in Rotterdam buitengewoon creatief zijn, betekent dat ook dat ze knoppenvrees hebben op andere plekken. Als er al iemand is die er op kan drukken.
Het is dus niet zo dat door de kokervisie van slechts enkelen de hele boel wordt uitgekleed. Het probleem is veel groter.
In Zwitserland heeft elk dorp een ferngesteuertes emplacement, al zijn er toch ook nog haltes. Die kunnen het dus wel: infra gebruiken tot op het bot.
 

02-11-2017 06:18:51
phantom
phantom
Quote
b2py (wo 01 nov 2017 20:47:04 https://www.somda.nl/forum/15325/p630548/):
waarom meer wissels voor een beschikbaarder spoor zorgen.

Beschikbaarheid en punctualiteit zijn 2 verschillende dingen die je nu roept he,dat weet je toch wel

Dat ik het niet eens ben met je stelling over Utrecht en wissels dat moge duidelijk zijn.
Ik blijf erbij dat het huidige beleid om t liefst alle wissels maar weg te halen voor "betere/positieve cijfers zorgt" ,dat dat een farce is.
Klinkt leuk,kost minder(want een wissel wat r niet is hoef je niet meer te vervangen) en je kan op onderhouds personeel gaan snoeien.
Want geen storingen vanwege geen wissels,is minder personeel nodig.

Iets meer onderhoud(beetje vet en aandacht voor slijtende onderdelen) aan wissels scheelt denk ik al meer voor "betere cijfers" dan wissels weg halen.

En dus zeg ik het nog maar is,ik hoop dat men met dit beleid een paar keer flink hard op de bek gaat,en dat er mensen zijn die dan bereid zijn om straffen uit te delen aan de gene die dit beleid doorvoeren.

Het is te zot voor woorden (dit is een extreem voorbeeld) dat als er in Maastricht een trein niet rijd men daardoor een verstoring in de treindienst heeft in Groningen heeft en er daar ook treinen uitvallen%03%

Laatst bewerkt door phantom op 02-11-2017 06:21


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

02-11-2017 08:30:48
treinfan
treinfan
Quote
b2py (wo 01 nov 2017 19:44:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p630538/): En ik presenteer je de feiten, punctualiteit stijgt, onbeschikbaarheid daalt, ook in Utrecht zoals in het bericht staat waar enorme discussie over was dat er te weinig wissels liggen. En ja, er zijn 100 andere redenen voor hogere punctualiteit, maar deze heeft een forse impact. Zie de punctualiteit van Utrecht door de jaren heen.
De correlatie hier staat niet gelijk aan causaliteit.
NS en ProRail hebben als hoofddoel de vertragingen van treinen te verminderen. Als mogelijke oplossing wordt inderdaad het weghalen van wissels uitgevoerd, maar er zijn meer maatregelen waarvan ik denk dat ze meer invloed zouden kunnen hebben op de punctualiteit:
- Verbetering uitvoering dienst IC Direct
- Niet treinen omleiden bij verstoringen, maar opheffen
- Minder vaak wachten voor aansluitingen bij (licht) vertraagde treinen
- Ruimere plannormen
- Wegrijden in plaats van deuren sluiten op vertrektijd
 

02-11-2017 08:41:58
dh3201
dh3201
Quote
gvttreinen (wo 01 nov 2017 18:26:51 https://www.somda.nl/forum/15325/p630526/): Over saneren gesproken, volgens de nieuwe layout voor Gdm zullen de overloopwissels in het spoor uit Tl verdwijnen dwz dat in de toekomst vanuit Tl alleen spoor 1 te bereiken is tenzij men vanaf Wnn links gaat rijden.

En spoor 3 (met perron) niet meer? Of krijgt spoor 1 een nieuw perron?


Shqiperise-lopers?
 

02-11-2017 09:26:27
Coryza
Coryza
Quote
treinfan (do 02 nov 2017 08:30:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p630573/):
Quote
b2py (wo 01 nov 2017 19:44:48 https://www.somda.nl/forum/15325/p630538/): En ik presenteer je de feiten, punctualiteit stijgt, onbeschikbaarheid daalt, ook in Utrecht zoals in het bericht staat waar enorme discussie over was dat er te weinig wissels liggen. En ja, er zijn 100 andere redenen voor hogere punctualiteit, maar deze heeft een forse impact. Zie de punctualiteit van Utrecht door de jaren heen.
De correlatie hier staat niet gelijk aan causaliteit.
NS en ProRail hebben als hoofddoel de vertragingen van treinen te verminderen. Als mogelijke oplossing wordt inderdaad het weghalen van wissels uitgevoerd, maar er zijn meer maatregelen waarvan ik denk dat ze meer invloed zouden kunnen hebben op de punctualiteit:
- Verbetering uitvoering dienst IC Direct
- Niet treinen omleiden bij verstoringen, maar opheffen
- Minder vaak wachten voor aansluitingen bij (licht) vertraagde treinen
- Ruimere plannormen
- Wegrijden in plaats van deuren sluiten op vertrektijd


Ja joh! Laat de reiziger het maar uitzoeken. Dus IC Asd-Ut mag nooit meer via Hvs, IC Asd-Hdr mag nooit meer via Cas, IC Amersfoort-Zwolle mag nooit meer via Deventer, IC Asd-Bd mag nooit meer via DDr, IC Gvc-Ehv mag nooit meer via Ddr. Goed plan.
 

02-11-2017 09:29:03
slifor2
slifor2
Spoor 1, nu met status inhaalspoor voor goederentreinen, wordt in het nieuwe Geldermalsen inderdaad een perronspoor voor de stoptreinen uit Tiel. Als die reiziger wil overstappen moet deze zich daarna dus haasten via een nieuwe perrontunnel, die gebouwd word als de oude en tot de draad versleten loopbrug is verwijderd.

Waar de goederentreinen van zuid naar noord voortaan gaan wachten op inhaling verteld het verhaaltje niet. Misschien gewoon geen goederentreinen meer in die richting?