06-10-2023 11:26:07 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Check, maar jij begrijpt zelf ook wel dat ik gewoon reguliere goederen treinen bedoelde in deze. Die enkele LLT zoals dit kan ook in de nacht zonder hinder. Laatst bewerkt door moderator op 06-10-2023 12:26, reden: kleine typo hersteld |
06-10-2023 15:57:48 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Enigzins off topic,maar wat is dan de reden voor die met enige regelmaat heen en weer pendelende V60 locs,al dan niet gesleept ? |
06-10-2023 16:08:00 | ||
---|---|---|
ari
![]() |
Railexperts zet V60's voor last-mile diensten in Awhvg, Hrp, Amf, Sloe. Tussen die locaties en onderhoudslocatie Rtng (SSN) zijn incidenteel overbrengingen. Om bij plotselinge defecten snel een overbrenging te kunnen uitvoeren is het natuurlijk niet fijn als de infra je beperkt tot de nacht. |
06-10-2023 16:59:36 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Is al zo oud als er drie-assers bestaan. Tussen Nm en Ahb werd er vroeger elke 14 dagen, ik meen zaterdag nacht, een Hippel uitgewisseld tussen beide plaatsen. Voor onderhoud op Ahb. |
![]() |
advertentie |
06-10-2023 21:03:04 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Uiteindelijk komt het een aantal keer per jaar voor wat op twee handen te tellen is en ook niet in verhouding staat tot de aantallen van het overige treinverkeer.
Beetje overdreven om daar de hele infra op af te stemmen als dat prima mogelijk is als alternatief in de nacht. Laatst bewerkt door thom op 06-10-2023 21:03 |
06-10-2023 21:54:10 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
De infra hoeft niet of-of te zijn. Je kan optimale seinplaatsing neerzetten en daarna wissels terugleggen. Zeker het weghalen van Odo is behoorlijk teleurstellend in dit geval. |
07-10-2023 09:27:58 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Aan wissels terugleggen doet men bij prorail in hoofdzaak niet. |
11-10-2023 12:54:09 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Op Heijplaat is het nieuwe kadespoor van Metaal Transport inmiddels aangesloten op het emplacement. Er werd vandaag nog wat laswerk uitgevoerd. Het terrein is inmiddels voorzien van een hoge betonnen muur, behalve de waterkant natuurlijk ;-) |
11-10-2023 13:07:13 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ik zag dat gisteren de A, E en L borden voor de Waalbrug bij Nm afgedekt waren. Kennelijk zijn de werkzaamheden naar tevredenheid verlopen. |
11-10-2023 14:04:53 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Was een paar dagen geleden al. Melding staat ergens op somda |
17-10-2023 07:57:10 6 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Na de werkzaamheden Rsd-Zlw is de TSB bij Zvb ook meteen maar even aangepast van 80 naar 40km/h, dat blijft zo tot Augustus 2024, echt top werk zeg... |
17-10-2023 16:54:54 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Das best apart te noemen. |
17-10-2023 17:43:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Is die LAE opgenomen in de ATB, zoals het hoort? Althans ergens tussen de L en de A minimaal een aantal secties zonder code ( = 40) ? |
17-10-2023 20:41:02 | ||
---|---|---|
joahn93
![]() |
Ja, in ieder geval in zuidelijke richting |
17-10-2023 22:37:14 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Waren die werkzaamheden dan ook bedoeld om die TSB op te lossen, of heb je daar eigenlijk geen weet van wat de bedoeling was en maak je er nu een te makkelijk oordeel over ? |
21-10-2023 02:44:14 2 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote En hoe lang liggen die overwegen nu dan dicht als er een IC nadert die er normaal met 130 km/u voorbij gaat? |
21-10-2023 10:21:58 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote In het geval van Rsd-Zlw wat hier ook is besproken,met (ik denk) mensen die ervaring hebben in die wereld van het meemaken van werkzaamheden aan de infra beheerders zijde,is wel wat "duidelijk" gemaakt. |
21-10-2023 10:40:28 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Je gokt een hoop en trekt daar verregaande conclusies uit. Ik weet er het fijne ook niet van, maar ik denk te weten dat de TSB ligt tussen Zevenbergen en Zevenbergsche Hoek - en op zichzelf niets te maken heeft met de verbouwing van Zevenbergen. Daar zijn alleen sporen en wissels verwijderd en niets aan de ondergrond gewoeld. |
21-10-2023 10:41:41 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
@phantom: Je bericht hangt van allerlei aannames en vooroordelen aan elkaar... Laatst bewerkt door moderator op 21-10-2023 12:42 |
21-10-2023 15:06:31 8 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Zoals altijd 😉 |
07-11-2023 17:27:33 | ||
---|---|---|
Draaistel
![]() |
Gisteren in Eindhovens Dagblad: "Prorail wil treinen laten keren in Helmond of in Deurne HELMOND - In de toekomst gaan er meer treinen rijden tussen Eindhoven, Helmond en Deurne. Om dat mogelijk te maken, moet er wel een plek komen waar die treinen kunnen keren. Prorail is daarom van plan een keervoorziening aan te leggen bij het station in Helmond of dat in Deurne." Gezien mijn vorige reactie over het verwijderen van het derde spoor in Helmond wekt dit verbazing! Of moet zo'n keerspoor zó totaal anders ingericht worden dat dit derde spoor toch eerst verwijderd zou moeten worden? |
07-11-2023 17:44:04 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Een keerspoor zal, zeker op een druk baanvak, bij voorkeur tussen de doorgaande sporen aangelegd worden i.p.v. aan de zijkant. Daarnaast wil men tegenwoordig 1:15 wissels toepassen i.p.v. 1:9 wissels. Dus ja, grote kans dat deze nieuwe keervoorziening er totaal anders uit komt te zien dan het oude zijspoor. |
07-11-2023 18:27:02 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Op eeen keerspoor of te wel een kopspoor zal men nooit harder rijden dan 40kmh, lijkt met 1:9 een juiste keuze. Of legt men de wissels al kilometers voor Helmond? |
07-11-2023 19:18:22 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Bij aankomst heb je inderdaad weinig profijt van 1:15 wissels, maar bij vertrek wel. Maar dat is niet de enige reden, ook door rechtdoorgaande treinen zijn 1:15 wissels beter waardoor dit tegenwoordig de norm is voor nieuw aan te leggen wissels op drukbereden baanvakken. |
07-11-2023 19:36:55 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Ik zie bij Sporenplannen van Sven Zeegers dat in Helmond tussen sp 2 en 3 het perron ligt ri Deurne ,daar zal men dan het perron moeten verplaatsen ten Z van sp 2 om een midden(Kop) spoor te krijgen. . Peter Laatst bewerkt door pjkleton op 07-11-2023 19:38 |
07-11-2023 20:17:25 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat keerspoor zal ook wel een perron nodig hebben als je het daar legt, het derde spoor kan dan een perron aan de zuidkant krijgen. Maar ook al had het spoor er nog gelegen dan was het waarschijnlijk alsnog sloop en nieuwbouw geweest, als spoor 3 het doorgaande spoor wordt heb je een andere verkanting nodig plus de wisselstraten moeten compleet anders ingericht worden als juist richting spoor 2 afbuigend wordt. |
07-11-2023 21:06:44 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Je kunt ook keren met een tailtrack, zeg maar een kopspoor voorbij het station ( zoals b.v. een tijdje terug in Driebergen in bedrijf is gekomen.) |
07-11-2023 22:56:47 | ||
---|---|---|
Draaistel
![]() |
Ik blijf het als leek vreemd vinden. In 2014-15 is het hele station vernieuwd inclusief wissels en het derde spoor (al een kaalslag t.o.v. de vorige situatie). Precies een jaar geleden is dat (veel gebruikte) derde spoor weggehaald en nu zou het weer uitgebreid moeten worden. |
07-11-2023 23:31:50 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dat idee gaat ook pas over een dienstregelingsmodel ergens tussen 2030 en 2040, dus niet dat ze volgend jaar al willen gaan bouwen. Laatst bewerkt door cuneo56 op 07-11-2023 23:32 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-11-2023 19:04:36 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Wat is er mis met blijven keren in Dn? Eventueel maak je van spoor 92 een kopspoor en sluit je 93 aan in oostelijke richting en leg je uiteraard vloeiend in westelijke richting. Eigenlijk dus eenzelfde situatie als in Wc, behalve dan een wat hogere baanvaksnelheid. |
08-11-2023 20:25:31 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
kering blijft in Dn voor (wat nu nog) de 4400 is. Echter liggen er plannen in TBOV 2040 voor een extra trein tussen Ehv en Hm of Dn naast ook nog een extra IC door naar Vl (en mogelijk verder). Daarvoor zijn de keermogelijkheden op dit moment niet toereikend. Of dat extra perronspoor in Hm of Dn moet komen is niet duidelijk en zal liggen aan de kosten, ruimte en vervoerswaarde begin jaren 30 (van deze eeuw). Een andere optie is is om het op de een of andere manier bij Hmbh in te passen; er liggen vanuit regio en gemeente plannen om dat station als een transferium voor automobilisten in te gaan richten. Met keren op Hm zou dat niet extra bediend worden. Laatst bewerkt door Terebo op 08-11-2023 20:29 |
13-11-2023 15:07:19 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Kreeg een bericht binnen van de overheid: "saneren van de anti-icing installatie" Betreft Nijmegen, gaan die dingen nu weer weg of worden ze vervangen?
|
13-11-2023 15:29:05 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Op 2 na gaan de installaties inderdaad weg. |
13-11-2023 16:48:14 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Omdat het merendeel van het materieel een vlakke onderkant hebben kan daar geen ijs ophopen, zodoende dat men met minder af kan. |
13-11-2023 17:33:09 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Nouja, bakovergangen zijn nooit glad natuurlijk. Ik heb daar bij een SLT al eens een behoorlijke klomp ijs tussen zien hangen. Maar goed, dat komt wel zelden voor en de vraag is of het de-icing spul ook zo hoog komt. |
20-11-2023 11:59:33 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Tot zover de NG-Seinen voorlopig, handig dat ze niet eerst op goedkeuring hebben gewacht ;) |
20-11-2023 12:02:00 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het nieuwe model sein, waarvan er o.a. rond Tilburg al heel veel zijn geplaatst, is niet goedgekeurd. Er zijn in bepaalde omstandigheden problemen met de zichtbaarheid. Dit gaat gevolgen hebben voor meerdere grote PHS-projecten. Problemen met seinen voor projecten Den Haag, Tilburg en Kijfhoek | ProRail edit: Hè, Rolffiej19 was me nét voor. 🙂 Laatst bewerkt door AlexNL op 20-11-2023 12:02 |
20-11-2023 12:17:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zijn de aandelen Vialis al erg gestegen? Er zal wel een grote vraag naar de oude AY-seinen zijn of komen... Maar ja, Den Haag C is al een jaar of 15 steeds uitgesteld, dus een jaartje uitstel kan er vast nog wel bij. Ben wel benieuwed wat er met Westhaven opstel gebeuren en vooral,de hoge seinen richting Singelgracht (voor wie het niet wist: dat zijn allemaal al NG-seinen). Bij een normaal bedrijf zou er toch minimaal een kop moeten rollen, maar daarvan lijkt mij geen sprake bij het veelkoppige Prorail. |
20-11-2023 12:38:30 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Het viel me onlangs op dat de nieuwe dwergseintjes bij Amsterdam Westhaven wel 3 lenzen hebben. |
20-11-2023 12:39:45 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Problemen met zichtbaarheid in bepaalde omstandigheden klinkt alsof er onvoldoende rekening is gehouden met laagstaande zon, iets wat natuurlijk vooral in deze tijd van het jaar speelt. En vooral op oost-west-routes een probleem zal zijn. De vuurdoop van het NG-sein is geweest op een noord-zuidroute (bij Meteren)... niet al te handig? 🙂 |
20-11-2023 12:47:37 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Bij Meteren staan ze volgens mij op een stuk dat meer noordoost/zuidwest loopt. In de hoogzomer bij zonsopkomst heb je dan wel degelijk de zon in je gezicht. |
20-11-2023 13:00:53 8 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik ben voorstander van jip-en-janneketaal maar als Prorail zelf seinen 'spoorstoplichten' gaat noemen hebben we toch wel een bepaald dieptepunt bereikt 😐 |
20-11-2023 13:01:44 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
De laatste tijd is het vooral veel regen en weinig zon, misschien is dat het wel. |
20-11-2023 13:23:59 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Over de situaties bij Mbtwaz en Awhvg/o:
|
20-11-2023 14:48:34 1 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
De firma PrutsRail doet z'n naam weer eer aan... |
20-11-2023 15:28:52 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote In Tb staat bijvoorbeeld langs spoor 3 in westelijke richting een sein dat veel verder van het wissel af staat dan het bestaande sein. Betekent dat de nuttige perronlengte 'gewoon' een stuk korter wordt? |
20-11-2023 15:50:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nee, het betekent dat het project gewoon niet verder kan op het moment. |
20-11-2023 16:31:57 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Even voor mij als leek: waarom kan er niet 'gewoon' een traditionele seinpaal geplaatst worden? |
20-11-2023 16:59:23 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Een "traditioneel"lichtsein is breder en vanaf de paal iets dichter naar het spoor uitgebouwd ( er bestaan daarom Linker en Rechter varianten) . Een traditioneel sein op een al aangelegde voet / uitgedachte plek zal daarom niet altijd passen. |
20-11-2023 17:06:47 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het is niet zo zeer een probleem dat het niet kan, maar dat de ontwerpen aangepast moeten worden en daar onvoldoende tijd voor is. Naast dat de seinen een andere maat hebben en dus verder van het spoor moeten, is ook het bepalen van de zichtlijnen op het sein onderdeel van het ontwerp en ik neem aan dat dit dan ook opnieuw gedaan moet worden. |
20-11-2023 22:06:46 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, in ultimo zullen in sommige gevallen seinen in seinportalen of met galgconstructies geplaatst moeten worden, in gevallen waar NG-seinen gewoon tussen sporen passen. |
20-11-2023 22:20:38 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Uiteindelijk is er gewoon een overeenkomst met een fabrikant van de seinen, immers wil je als spoorbedrijf wel weten dat er een partij is die de komende 25 jaar gewoon gegarandeerd kan leveren wat aan jouw eisen voldoet en je daarop dus kunt bouwen. Daar is dus gewoon een aanbesteding en raamovereenkomst voor met een lange standtijd.
Quote
Linkje naar plaatje Laatst bewerkt door thom op 20-11-2023 22:27 |
20-11-2023 22:27:07 3 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Die verlaging is gedaan omdat te veel treinen harder als 80 km/h over die TSB reden. |
20-11-2023 22:30:50 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Er zijn meer plaatsen waar bij het plaatsen van NG-seinen de spoorlengte ingekort wordt omdat er een doorschietruimte wordt toegepast. Het gevolg van die feitelijke verplaatsing van het sein is dat ook de ATB-vv moet worden verlegd wat het hele onzinproject nog veel duurder maakt. |
![]() |
advertentie |
20-11-2023 22:59:10 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nu (al langere tijd) de extra spoortjes in Tilburg aan de oostzijde van de perrons allemaal verdwenen zijn, kan het middenperron in oostelijke richting verlengd worden. Aan de westzijde kan het perron dan wel wat korter gemaakt worden. |
20-11-2023 23:20:49 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Het wel of niet toepassen van doorschietlengte zou niet afhankelijk moeten zijn van het seinmodel dat is toegepast. Daarnaast vallen de kosten van een ATB-vv-baken verplaatsen in het niet met het herplaatsen van een sein of het verlengen/inkorten/aanleggen van een perron. Laatst bewerkt door treinfan op 20-11-2023 23:22 |
21-11-2023 06:05:44 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Zijn NG-seinen die lange smalle dingen die rond Awhvg en Awhvo toegepast zijn? |
21-11-2023 07:00:34 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Ja. Ze hangen ook bij Mbtwaz (eerste testlocatie) en rond Tilburg. Bij die laatste zijn ze nog afgekruist. Voor wie ze niet kent, enkele foto's van Tb, en die van Awhv zijn te zien in deze cabinerit. Thom heeft een stukje eerder ook een foto van de dwergvariant gelinkt. |
21-11-2023 08:30:17 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
Mijn vraag is hoe is het mogelijk dat er seinen geplaatst worden, die nog niet volledig door de certificatie procedure gekomen zijn. Nu blijkt de boel niet te voldoen, met als gevolg een hoop extra kosten, overlast (i.v.m. extra buitendienst stellingen) en extra vertraging van projecten. Bij Tilburg loopt het werk gewoon 1 tot 2 jaar uit, wel gedeeltelijk veroorzaakt i.v.m. de werkzaamheden in Duitsland, maar toch. Hopelijk dat Prorail hier lessen uit gaat trekken.
Laatst bewerkt door rogierdegr op 21-11-2023 08:31 |
21-11-2023 09:18:43 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote En het kwaad is geschied: de pers neemt het woord direct over en vermoeit de lezer niet meer met het moeilijke woord 'sein'😲
Laatst bewerkt door Muizeneus op 21-11-2023 09:20 |
21-11-2023 09:57:25 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Afgelopen zomer zijn de werkzaamheden in Apd uitgelopen (2 dagen?) omdat daar ook NG-seinen zouden worden geplaatst, waarbij op het laatste moment de originele seinen moesten worden her/verplaatst. |
21-11-2023 10:06:20 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Inderdaad: dat gaat snel een eigen leven leiden, net zoals de hardnekkige "onbewaakte overweg" en het woord "treintoestellen", termen die ook steeds meer ziet in de schrijvende pers. Kromme tenen... |
21-11-2023 10:38:59 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Gelukkig zijn de nieuwe treinen veel compacter dan de oude. *rolt met ogen* |
21-11-2023 10:54:56 1 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote Wat is er mis met "onbewaakte overweg"? Ik vind de door ProRail gebruikte term "niet actief beveiligde overweg" juist zo'n eufemisme. |
21-11-2023 12:04:31 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Onbewaakte overweg was 50 jaar geleden al een gebruikelijk begrip, toch? |
21-11-2023 12:43:38 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
NABO is gewoon een juiste term voor wat het is. In Nederland kennen we geen onbewaakte overwegen meer zoals vroeger werd bedoeld, een overweg zonder poppetje die de overweg bewaakt. In dat op zicht zijn alle overwegen in Nederland onbewaakt. Andersom kun je stellen dat alle overwegen in Nederland bewaakt zijn, al is het maar door schrikhekken. Je kunt beter spreken over beveiligd en die hebben we dan in een actieve (lampjes, belletjes overwegbomen) of niet actieve (schrikhekken) vorm. Laatst bewerkt door MasterE op 21-11-2023 12:44 |
21-11-2023 12:55:43 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Onbewaakte overweg is juist een heel erg verouderde, maar vroeger formeel wel correcte term. Trein- en metrotoestel komen geloof ik juist uit de [AV] media. Ik wacht op een vaartoestel en een vliegtoestel |
21-11-2023 13:18:00 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote De ATB codegenerator zelf aanpassen zal niet zo moeilijk zijn. Maar wat komt daar nog meer bij kijken? Moet er na de snelheidsaanpassing voor een code meer getest worden dan voor geen code? |
21-11-2023 13:24:56 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote NS noemt die dingen zelf pas sinds relatief kort "treinstellen" op de CTA's. Daarvoor verzonnen ze er zelf ook een andere naam voor. Volgens mij "deel". Maar ja, wat is dan een deel. Begrippen als treinstel en sein zouden volgens mij prima duidelijk zijn. Maar ja, het zijn NS en ProRail zelf die alternatieve termen verzinnen. |
21-11-2023 13:24:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Oei oei oei, dat is vloeken in de treinbeveiligingskerk. Je kunt niet zomaar op een paar secties een verkeerde ATB-code zetten zonder een railverkeerstechnisch en een beveiligingsontwerp. Het "plat" leggen van de ATB om 40 km/h af te dwingen, klinkt mij overigens ook al als misbruik ;-). |
21-11-2023 13:50:56 2 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Klopt, maar als tegenhanger van de bewaakte overweg waar een wachter de bomen sloot. Tot 100 jaar geleden moest elke overweg, ook een voetpad, afsluitbaar zijn, en omdat je toen geen automatische beveiliging had, waren er overal bomen en boompjes, en - maar niet overal - daarbij ook waarschuwingslichten. De overweg over de stationssporen in Roermond is de laatste die bewaakt wordt. Alle andere zijn onbewaakt. Na ongeveer 1923 werd de bewaking van overwegen beperkt tot de belangrijke met meer verkeer en moest je zelf uitkijken, wat toen tot veel onbewaakte overwegen leidde. De (automatische) beveiliging van overwegen door de trein dateert uit de jaren 40. Maar die kwam niet overal, want te duur. Later werd dit een AKI genoemd en nog later kwam de AHOB. De overwegen die nog niet op die wijze zijn beveiligd, zijn niet Automatisch en Onbeveiligd. Dus NABO, Niet Automatisch Beveiligde Overweg. |
21-11-2023 13:55:15 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Treindeel = deel van een trein met dezelfde bestemming/route. Een treindeel kan uit 1 of meerdere treinstellen bestaan (of uit 1 of meer rijtuigen bij getrokken treinen). |
21-11-2023 17:26:07 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quote De term 'spoorstoplicht' werd in artikel slechts één keer gebruikt als uitleg voor sein, resterend in artikel werdt gewoon 'sein' gebruikt. |
21-11-2023 18:19:57 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Volgens de NS bestaat de trein naar Hoorn Kersenbogerd ook uit 6 delen, dus die definities zijn ook niet helemaal gelijk dan. Maar nu is 't een stuk beter hoor. Er staat nu "instappen in het voorste treinstel / boarding in the front trainset" op CTA' s, wat in mijn ogen een stuk duidelijker is dan "achterste deel: niet instappen". |
21-11-2023 20:31:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Toch staat de A in NABO niet voor automatisch, maar voor Actief. |
21-11-2023 22:40:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Je hebt natuurlijk gelijk; slip of the finger. Ik moet me ook niet zo druk maken over al die mistermen en misverstanden... 😉 |
22-11-2023 02:26:27 | ||
---|---|---|
BusNL
![]() |
Quote Dan moet dat aangepast zijn. |
22-11-2023 08:55:32 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Die staan er ook gewoon nog steeds. |
22-11-2023 11:25:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als het goed is, is vandaag het nieuwe kopspoor 1b in Oldenzaal in dienst gekomen. |
22-11-2023 11:40:31 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Het seintje heeft wel de driehoekige vorm maar alleen een lens waar vroeger het rode licht zat. |
22-11-2023 12:05:11 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Zoals het er gisteren naar uit zag wel ja. Overigens is het perron van spoor 1 (nu 1a) hierdoor flink ingekort tot maximaal 4-5 bakken: het hele lage perron is opgebroken. Wordt dus lastig om hier nog een IC Berlijn neer te zetten bij een stremming Hengelo-Almelo. Daarnaast is het nieuwe kopspoor niet voorzien van bovenleiding. Wel is er vanaf het perron een nieuwe toegang tot het busstation gecreëerd zodat reizigers niet helemaal om hoeven te lopen. Vanaf spoor 1a kun je er ook gewoon komen: er ligt een soort perron (met hek aan beide zijden) tussen het echte perron van 1a en 1b. |
22-11-2023 16:21:06 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Het was hier nog niet gemeld, maar sinds afgelopen weekend is de kaalslag in Noord-Holland noord begonnen: De werkzaamheden aan Ana en Sgn zijn compleet. Spoor 405 in Ana is finito, in Sgn is spoor 2 omgebouwd tot keerspoor met juk aan Hdr zijde. Tevens is wisselpaar 1207 verwijderd, waardoor men vanaf spoor 3 niet meer naar rechts kan komen en tot Hwd links moet blijven rijden in geval van verstoring. We zullen maar flexibel zijn. Er is ook ruimte voor kleine verbetering: wissel 1183 (wissel naar Hdr) is nu 80 km/h waardoor de treinen 20 km/h sneller kunnen uitrijden. Begin december is Hwd aan de beurt en gaat spoor 3 eruit en gaat seinverplaatsing plaatsvinden om de boel daar te versnellen. |
27-11-2023 11:13:24 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Het Nederlandse voorsein dat bij Kaldenkirchen net aan de Duitse kant van de grens staat, langs het spoor richting Venlo, lijkt ook al een nieuw sein te zijn (gezien vanuit een rijdende ICE). |
27-11-2023 11:52:20 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Is geen NG sein maar een Nederlands AY sein (ook wel VRS sein genoemd) zonder achtergrondscherm. |
20-12-2023 16:18:02 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Defensie wil een nieuw raccordement laten aanleggen naar de legerplaats Havelte. Dat zou dan moeten zijn aan de spoorweg Meppel - Steenwijk. Het spoor zou moeten dienen voor het laden en lossen van zwaar materieel zoals pantser- en rupsvoertuigen. Dat gebeurde tot nu toe op station Steenwijk, al is er van dat emplacement niet veel over. De aanleg zou een terugkeer naar vroeger zijn: in de Tweede Wereldoorlog lag er ook al een spoor naar de Havelterberg dat aftakte van het spoor Meppel - Steenwijk. Het is na de oorlog opgebroken. Als er weer een spoor komt, is het handig om dit niet zoals voorheen, te laten aftakken in de richting van Steenwijk, maar juist naar het zuiden toe. Er zijn daar echter redelijk grote hoogteverschillen vlak naast het spoor. Niet voor niets is de naam van de heuvel: Havelterberg. |
20-12-2023 19:06:19 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
In het artikel op RTVDrenthe staat bovendien dat het spoor tbv Defensie in Steenwijk verdwijnt. Laatst bewerkt door martijn op 20-12-2023 19:10 |
20-12-2023 20:52:35 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Dat staat er niet. Er staat dat Defensie een aansluiting naar Havelte wil. Daar moet nog over besloten worden. Alleen als die er komt stopt het laden te Steenwijk. Dat is echter nog altijd een openbare lalo dus, in theorie, is het verdwijnen daarvan daarmee nog altijd geen gegeven Laatst bewerkt door diesels op 20-12-2023 20:52 |
20-12-2023 23:51:48 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Hoewel het oefenenterrein Havelte west bij de Johannes Postkazerne nog geen halve kilometer verwijderd ligt van de spoorlijn Meppel – Steenwijk, zijn hier wel een aantal opstakels, zoals de A32 á niveau en particuliere gronden ter hoogte van Steenakkers oost. Verder ligt het spoor in een verkante boog tussen de Steenakkers en Steenwijk, ook nog deels ingegraven deels op een dijk. Kortom, er zijn nog wel wat hobbels te nemen. Anderzijds zullen de wegbeheerders wel staan te juichen dat er de tracks niet steeds weer schade wegen aanrichten.
|
21-12-2023 07:39:33 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Dit staat er toch?: "De huidige verbindingsspoorlijn, ingezet voor het vervoer van Defensie-materieel, verdwijnt. Een nieuwe spooraansluiting wordt daarom nodig gevonden." |
21-12-2023 14:26:00 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Ik ben het even kwijt (denk ik): waar is er sprake van een 'huidige verbindsspoorlijn'? Of is dit weer een staaltje 'krantenartikelenschrijver weet niet waar hij het over heeft' terwijl hij het over de laad- en losweg Swk heeft? Laatst bewerkt door bacr op 21-12-2023 14:27 |
21-12-2023 14:35:20 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik ga er inderdaad van uit dat hier de huidige laad- losweg bedoeld wordt. Er staan genoeg woningen aan die kant van het station, maar de reden zal wel de saneringsdrift van ProRail zijn 😉 |
21-12-2023 15:10:30 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat denk ik ook. De zogenaamde openbare laad- en losplaats heeft al jaren geen ander doel gediend dan het laden en lossen van militaitr materieel. Dat is op zich niet zo handig omdat het allemaal langs de openbare weg moet worden aan- en afgevoerd. |
21-12-2023 15:24:46 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
De losweg zelf zal niet zo snel opgeruimd worden. Deze is een tiental jaren geheel gesaneerd en heeft een min of meer waterdichte bodem. Als er geen militaire vervoer aanstaande is wordt de losweg door de aannemers van ProRail maar al te graag als tijdelijk bouwdepot ingericht, inclusie de nodige containerkantoren. De losweg is alternatief heel goed in te richten als een evenementen parkeerterrein door gewoon wat lijnen te treken en een extra voetgangersuitgang bij de voetbrug te maken. Het terrein is \eigenlijk alleen geschikt voor bedrijfsachtige activitieiten. Anderzijd laat de ruimte zich misschien gedeeltelijk te gebruiken om de overweg te vervangen door de zo gewenste tunnel. Voor het losspoor zelf zijn die vooruitzichten ronduit negatief omdat defensie eigenlijk de enige gebruiker is. |
21-12-2023 16:04:31 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
OK I stand corrected, ik had het artikel gelezen vanuit mijn zakelijke rol en de hoofdlijn daardoor anders geïnterpreteerd. Ik heb e.e.a. even nagevraagd en wat het verhaal is, is dat de gemeente en Prorail op termijn van de losweg af willen en dat er nu met Defensie alternatieven bekeken worden. Er zijn er diverse, waarbij de optie van een fysiek raccordement zoals gesuggereerd wel bestaat, maar waarschijnlijk kansloos is (o.a. door de aanvankelijk al genoemde bezwaren) Laatst bewerkt door diesels op 21-12-2023 16:04 |
04-01-2024 07:38:24 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Omroep Gelderland heeft een artikel geplaatst over de Railterminal bij Valburg die er mogelijk toch niet komt.
|
04-01-2024 17:19:16 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dan is het idee dus al redelijk vlot rijp voor de prullenbak zo lijkt het. |
04-01-2024 22:10:14 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Redelijk vlot? Dat idee is al 25 jaar oud .... |
04-01-2024 23:55:05 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Geen wonder als de uitvraag vergezeld gaat met 52 pagina's vol met regels en grenswaarden. Daar trapt geen enkele exploitant in, met handen en voeten geboeid valt er geen cent te verdienen. Als je een containerterminal niet 24/7 kunt gebruiken is die bij voorbaat kansloos. |
05-01-2024 11:05:05 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Nou ja, dat hangt er natuurlijk wel van af welke vergoeding verbonden is aan het exploiteren ervan. Aannemede dat er aan de eigenaar van de locatie betaald moet worden. Misschien valt er een businesscase te maken die positief uitvalt als je wel 14-16 uur mag werken? |
05-01-2024 12:02:09 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Of het loont gewoon niet. In Ed kon je vroeger containers verladen, het was altijd maar een zielig treintje. In Nijmegen ligt een terminal aan de Waal op een paar kilometer afstand. In Em is het containervervoer er ook een van vallen en opstaan. Iedere keer dat je van modaliteit wisselt moet ook de papierwinkel mee wisselen, dan kan je beter wat langer "trucken". |