29-06-2024 11:45:44 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Dat is een heel goed stuk over de Betuwelijn van Sjoerd. Hij noemt weliswaar de verbinding Sliedrecht-Gorkum dat die weer dubbelsporig was gemaakt na de laatste oorlog. Er is echter van dat spoor gebruik gemaakt om er in het kader van de ORE laboratorium een proeftraject van te maken met verschillende soorten spoor o,a, het zig -zag spoor dat later veel is gebruikt en weer later is verdwenen maar ook spoor met langsliggers dat bestond uit langwerpige blokken beton onder een rail en om de meter (?) door een stuk hoeklijn met elkaar verbonden. Of er meer types zijn geweest weet ik niet meer. Ik was destijds in 1962 bij NS Seinwezen en we hadden dat baanvak in onderhoud. Peter |
29-06-2024 12:40:39 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Mooie aanvulling Peter! Ik wist niet van dat proefspoor. In de BVS-gegevens staat niets over het weer opbreken van het proefspoor. Beveiligingstechnisch veranderde er wellicht ook niets en dan vind je het daarin niet terug. Maar het houdt wel in dat het proefspoor is gebruikt; en waarschijnlijk ook dat het oude spoor toen is blijven liggen en dat na het opbreken van het proefspoor het oude spoor weer in dienst is gegaan. Wellicht is het oude spoor ook eerst weer vernieuwd. Ik verbaasde me al over het feit dat het kruisspoortje bij Boven-Hardinxveld ten zuiden van het hoofdspoor is aangelegd, waar dus volgens jou eerst het proefspoor was. En dat er dus nu ruimte voor een tweede spoor aan de zuidzijde van de as zou moeten zijn. De A15 heeft wellicht wel wat ruimte van het zuidelijke spoortalud afgesnoept door de krappe ligging van de A15 tussen de oude spoorweg en het Kanaal van Steenenhoek. En noordelijk ervan ligt de goederenspoorweg strak tegen de Merwede-Lingelijn aan. Dat wees me al op een documentatie-twijfel. Dank je voor je aanvulling! Ik ga dat eens goed uitzoeken. |
29-06-2024 16:53:00 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Graag gedaan,Sjoerd! Ik heb knipselboeken van Nieuw Spoor en De Koppeling. Meestal over materieel maar mss ook over dat proefbaanvak. Ik weet zeker ,dat in ca 1962 en 63 t.h.v. de overweg van Schelluinen dat langsligger spoor lag. en dat er overheen gereden werd, er lag daar alleen dat proefspoor mmet langsliggers, het oude was er niet. Er is toen een AHOB gebouwd i.p.v. de handbediende spoorbomen. Je hoort nog wel van mij. Peter Laatst bewerkt door pjkleton op 29-06-2024 19:07, reden: Tikfout in de naam Sjoerd verbeterd. |
29-06-2024 17:53:17 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dank alvast. De naam is Sjoerd en niet Sloerd, maar dit terzijde... ;.) |
![]() |
advertentie |
29-06-2024 19:02:46 1 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Hallo Sjoerd , I n het oudste knipselboek vond ik een uitgebreid artikel in Nieuw Spoor van April 1958. Destijds een maandblad. Hier een verkorte weergave daar uit: Het baanlichaam tussen Hardinxveld en Gorkum is voor dubbelspoor bedoeld ,sinds de oorlog enkelsporig in gebruik. Omdat het spoor toch vernieuwd moest worden en er geen drukke treinenloop is ,werd dit gekozen. Het proeftraject voor ORE ligt tussen Km74,934 en 78,426.is bijna 3,5 Km lang alleen voor NS is er een aansluitend stuk van 2,5 Km. In het ORE deel liggen 7 secties van 500m. Toegepast werd langgelast NP46 ,De aanleg is in Maart 58 begonnen en zou in Juli 58 kllar zijn. Het verving dus het oude spoor. Ik heb een keer gelezen dat het 10 jaar zou liggen ,waarna een verslag zou volgen. Soorten dwarsliggers: Langsliggers ,blokken van 130 cm lang. Uit Duitsland kwam type B55.en type Dow-Mac uit Engeland. Verder nog een eterniet dwl. uit Italie. Dit heb ik er voorlopig uitgehaald. Als je nog meer wil weten ,staat het er mss nog in en zal ik het je vertellen.. Groeten , Peter Laatst bewerkt door pjkleton op 29-06-2024 21:34, reden: verduidelijking |
30-06-2024 11:39:40 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Ongelijkvloers bij Est lijkt me een flinke uitdaging vanwege de recente bebouwing dicht aan de oostkant van het spoor en het viaduct in de Olympiasingel die het spoor ter hoogte van de aantakking vanuit Tl kruist. De overweg die je nog ziet op sporenplan is daar al minstens 5 jaar weg. |
30-06-2024 17:03:19 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Wat is er opvallend aan dat er in de richting Arnhem geen wachtspoor aanwezig is; in die richting kunnen treinen naar Arnhem voor de aansluiting wachten voor deze het spoor Arnhem naar Nijmegen kruisen in deze bezet is. In de omgekeerde richting zijn er geen conflicten om rechts af te slaan. Uit de richting Nijmegen is er een gelijkvloerse kruising met de lijn Arnhem - Nijmegen; om daarbij de treinen van Nijmegen naar Arnhem niet de weg te staan is er een wachtspoor aangelegd. |
30-06-2024 17:20:01 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Zonder wachtspoor moet je over beide sporen tegelijk een conflictvrij pad hebben. Als een trein vanaf de BR moet wachten op een vertraagde 3100 uit Nm zit deze vervolgens de 6600 uit Ah in de weg. Met een wachtspoor had deze kunnen doorrijden tot op dit wachtspoor en had de 6600 er geen last van gehad. |
30-06-2024 17:29:10 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Wat is de status van het project om de Betuweroute en de Havenlijn te verbinden met 25 kV? |
30-06-2024 21:21:07 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ik heb begrepen dat het maken van een apart spoor/ sporen met 25 Kv langs Kijfhoek niet gerealiseerd gaat worden ( te lastig of zo) , wat nog wel een optie is; om de hele Kijfhoek 25 Kv te maken. |
01-07-2024 13:22:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Per 14-6-2024 gaan de vier perronsporen bij Delft Universiteit in dienst inclusief de overloopwissels ten zuiden daarvan. Maar kennelijk nog niet doorgaand naar Delft. Daar moeten de sporen nog anders worden aangesloten om de westelijke tunnelbuis goed aan te sluiten op de twee westelijke sporen naar Delft Universiteit. Op 18-6 gaat het gehele kruis over de vier sporen ten westen van Schiedam - Rotterdam West eruit. In de abv wordt echter niet gesproken over het uitnemen van wissel 49 A/B in het spoor naar Delft. Ook zouden de seinen 46 en 38 worden verwijderd (inrijders uit Delft). Vervanging of verplaatsing staat er niet bij en ook niets over het behouden van de goederendienst naar Vlaardingen over de metrosporen. Hopelijk weten ze zelf wel wat ze moeten doen... Op 28-7 verdwijnt overweg 9.3 in de Oosterhoutseweg ten westen van Gilze-Rijen en is de onderdoorgang daar in dienst. Waarschijnlijk blijft een deel van de overweg liggen als tijdelijke railinzetplaats. Vlak ten westen van het station daar komt ook een onderdoorgang waarvoor de sporen moeten worden verlegd. Het voormalige wachtspoor langs het stationsgebouw komt dan tijdelijk weer in dienst als perronspoor; het huidige perronspoor naar Breda wordt dan tijdelijk perronspoor naar Tilburg. Althans: de info is niet eenduidig; op de plaats van het huidige spoor naar Tilburg kan dan gebouwd worden aan de zuidelijke helft van de onderdoorgang Stationsstraat. Er moet nog veel gesloopt worden daar, maar het stationsgebouw blijft staan. Er is weinig ruimte. |
01-07-2024 13:35:41 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Je bedoelt neem ik aan Delft Campus? En welke overloopwissels zouden in dienst moeten gaan? Die ten zuiden van Delft Campus zijn namelijk alweer een aantal jaar in dienst en die heb ik recentelijk toevallig ook nog gebruikt. Of bedoel je de nieuwe overloopwissels tussen Delft Campus en Delft zelf, dus ten noorden van Delft Campus? En met Schiedam - Rotterdam West bedoel je neem ik aan het kruis ten noorden/westen van Schiedam Centrum? Edit: Overigens duren de werkzaamheden enkele weken. Van 13/7 t/m 27/7 rijdt er geen enkele trein tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS, dus vergis je je niet een maandje? Er is ook niets gewijzigd in de afgelopen maand namelijk. De sporen bij Delft Campus zijn niet in dienst en één van de sporen is zelfs nog niet aangesloten en het kruis bij Schiedam Centrum ligt er ook nog steeds, inclusief de aansluiting richting de metro. Laatst bewerkt door mtlx op 01-07-2024 13:46 |
01-07-2024 13:54:48 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Als ik zo kijk wordt Sdm vanaf 25-07 tijdelijk een halte aan de vrije baan met sporen 301, 302 en de aansluiting naar Vlaardingen tijdelijk buiten exploitatie. Vanaf 04-11 komen deze terug in dienst. Dan zijn alle vier de sporen met twee 1:18-wissels aangesloten richting. Daarbij wordt de maximumsnelheid ter hoogte van de wissels/perrons wel 80km/h (t.o.v. 90km/h nu), maar richting Rotterdam wordt deze wel direct na het perron verhoogd naar 120km/h. |
01-07-2024 14:48:47 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Van 13-7 tot 27-7 geen treinverkeer Rotterdam - Schiedam - Delft - Den Haag om de 4 sporigheid aan te kunnen sluiten en te testen. Tot 23-8 zijn vanaf Delft Campus tot aan Den Haag de buitenste 2 sporen nog buiten dienst voor de laatste zaken. Vanaf 24-8 is dat gedeelte 4 sporig in dienst Van het gedeelte Rotterdam - Schiedam blijven de 2 sporen 301-302 buiten exploitatie tot aan 4 november. vanaf 13-7 komt de aansluiting richting Vlaardingen / Hoekse lijn hier ook bij, die zitten er nu niet bij. |
01-07-2024 14:59:50 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Wordt hier 120 km/h toegepast ondanks dat dat geen bewaakte ATB-trap is? |
01-07-2024 15:09:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik heb de abv nog niet binnen dus ik moet het nog even doen met wat ik heb binnengekregen. Nader bericht volgt. |
01-07-2024 15:43:55 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Dat is op zich niet uniek. De huidige bocht van 90 bij Schiedam is het ook niet. 120 wordt wel meer gebruikt, zo o.a. op Obpa-Ass-Zd, Tb-Tba, en over de maasbrug Rvs-Wc. |
01-07-2024 16:21:44 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
14-6 is al een paar weken geleden, je bedoelt waarschijnlijk 25-7. En het gaat niet om de overloopwissels ten zuiden van Dtcp maar om de wissels 6225/6227/6231/6233 ten noorden van Dtcp die ontklemd worden. Deze vervangen de wissels te Dta die verdwijnen, sterker nog Dta wordt volledig gesaneerd en vervalt als PPLG en dienstregelpunt, dit wordt vrije baan.
Een station zonder wissels maakt het nog geen halte aan de vrije baan. De sporen 301 en 302 zijn overigens al enkele weken buiten exploitatie, deel van de wissels is al weggehaald, nu volgt de rest (op wissel 45A na, die blijft nog even liggen maar wordt uiteraard geklemd omdat 45B wel opgebroken wordt). De aansluiting naar Vlaardingen wordt inderdaad even onbereikbaar. |
01-07-2024 16:52:08 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Excuses voor de verwarring. Ik denk dat mijn informant de ABV-datums en de ingangsdatums van de wijzigingen soms door elkaar haalt. Daarnaast bevatten ABV's regelmatig foutjes. Dank voor de aanvullingen en correcties. |
01-07-2024 17:10:03 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
"Even"? Bijna 2,5 maand. Waarom is daar geen tijdelijke aansluiting in de plannen opgenomen? |
01-07-2024 17:54:24 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
120 wordt wel op meerdere trajecten toegepast. Geen probleem dus |
01-07-2024 21:56:55 | ||
---|---|---|
joahn93
![]() |
Te Asd zijn sporen 14 en 15 buiten exploitatie genomen. Sporen 1 en 2a zijn terug in dienst |
02-07-2024 09:10:38 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Help me even. Omdat een situatie vaker wordt toegepast is het dus geen probleem? Ik herinner me nog de bijdragen (waarschijnlijk ergens in dit topic) over de bogen bij Brn en Bnva die aangepast moesten worden naar een door ATB geborgde snelheid met het oog op de veiligheid. Speelt dat dan nu niet meer? |
02-07-2024 09:19:29 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat is oneigenlijk gebruik van ATB. Dus 120 is voor normale mensen geen probleem. |
02-07-2024 09:48:00 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Een hogere ATB snelheid is toegestaan in bogen indien de boog nog wel veilig met die snelheid bereden kan worden zonder risico op ontsporen. |
02-07-2024 10:31:50 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
|
02-07-2024 14:30:32 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Oeps, laat ze dat hier maar niet horen! |
02-07-2024 14:40:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
We zijn bezig aan de derde serie ABV's sinds 1920. Die zijn nu zescijferig, maar er gingen twee series aan vooraf met vier cijfers. De eerste serie loopt tot 10.000, de tweede loopt tot ongeveer 6500, en de derde (er is ook even een vierde geweest) loopt nu al rond 20 jaar. Ik heb er dus al heel wat gezien en gelezen. En daarbovenop komen nog de honderden correcties op... Maar waar gewerkt wordt vallen fouten; dat weet ik maar al te goed. Er zijn nog wat oude ABV's zoek, maar hopelijk vinden we weer aanvulling. |
02-07-2024 16:46:26 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Spoor 558 is een wachtspoor ri Ah, voorts liggen er nog 9 sporen op het CUP waarop je kan wachten. Was de aftakking ri Nm niet voor de chemie "rotonde"? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-07-2024 18:15:03 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
|
02-07-2024 18:28:10 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
En dat terwijl de 90-boog bij Leeuwarden-Grou blijft liggen na deze ingrijpende werkzaamheden. Tsja, waar trekt men de grens. |
02-07-2024 18:33:49 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Spoor 558 is het wachtspoor om de BR te verlaten. Er is echter geen wachtspoor tussen de sporen 91 en 92 ten zuiden van Elst. In een ideale wereld zou dit 2e wachtspoor ook aangelegd zijn. Laatst bewerkt door anton_ op 02-07-2024 18:35 |
02-07-2024 18:45:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De grens is getrokken bij de snelheid waarvoor de boog op uitzonderingswaarde nog geschikt is, zoals gezegd. Dus de bedoelde boog kan zonder gevaar met 135 km/h bereden worden, ofwel hij viel buiten het project. Prorail is niet zo happig dit soort problemen een project in te slepen. |
02-07-2024 21:25:31 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
En hoe had je dan de Betuwelijn willen aansluiten, zodat Tl -Ah mogelijk blijft zonder grote verbouwing? |
02-07-2024 22:28:56 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Zo zit het dus. Dank voor de uitleg! |
03-07-2024 07:49:06 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
En de andere boog die aangepast is was niet Brn maar Ndb. 😉 |
03-07-2024 09:19:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Baarn is helemaal niet aangepast, dat is het aardige. Die boog was op uitzonderingswaarde al geschikt voor 135 of meer. De boog in Naarden-Bussum was integraal onderdeel van het project en is helemaal herlegd. De bestaande boog voldeed aan geen kant, voornamelijk door de wissels met hun overgangsbogen. Maar we dwalen af. |
03-07-2024 11:26:26 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
|
03-07-2024 15:28:31 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
03-07-2024 15:58:58 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Dat zijn er wel steeds minder. DB Cargo gebruikt al een poosje geen DC locs meer, bijvoorbeeld. Ik heb het idee dat de meeste DC loks nog ingezet ingezet worden, op routes rijden die niet naar de regio Rotterdam gaan, maar dat kan ik mis hebben. Uiteindelijk zul je een paar loks uitsluiten met 25kV, maar zal er ook een grote vloot juist geschikt worden. Als je bijvoorbeeld BR185'en toegelaten krijgt in Nederland, heb je ineens 400 locs (*) extra die de Rotterdamse haven kunnen bereiken. (*) ik weet niet hoeveel van die die 185'ers (compitabele) ERTMS hebben, om maar iets te noemen. |
03-07-2024 16:07:23 1 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
De DC-locs die nog door Nederland rijden worden vrijwel uitsluitend voor diensten via Rotterdam/Kijfhoek gebruikt. |
03-07-2024 18:14:58 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Maar die locs zijn inmiddels ook al meer dan 30 jaar oud en dus richting het einde van hun levensduur aan het gaan. Het ombouwen van de Kijfhoek naar 25 kV kan dus samenvallen met de uitstroom van DC-locs. Het engineeren en uitvoeren van zo'n project is niet in een weekend gedaan. Die DC-locs kunnen vroeg of laat waarschijnlijk toch niet meer op de Kijfhoek komen, want het traject Kijfhoek - grens met België gaat over op ERTMS. Ik denk niet dat er veel partijen zullen zijn die hun 1600/1700/1800'en laten uitrusten met ERTMS. Laatst bewerkt door AlexNL op 03-07-2024 18:15 |
03-07-2024 18:55:44 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Zeg maar gerust geen. En als een ombouw van de Kijfhoek ze niet waardeloos maakt doet het verplaatsen van de spanningswissel bij Bad Bentheim dat wel. |
03-07-2024 19:39:29 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Ik zou de Strukton's of TCS'en van deze wereld nog niet afschrijven voor wat betreft ERMTS in de DC-locs. Als het financieel uit kan, zijn ze er gek genoeg voor... |
03-07-2024 19:58:47 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Inderdaad. In het buitenland is ERTMS retrofitten in oude locomotieven niet zo'n uniek iets. In het VK rijden ze met locs uit de jaren 60 met ERTMS erin. Daar zijn ze nu zelfs aan het testen met ERTMS in stoomlocomotieven. Maar is het verplaatsen van de spanningswissel in Bh dan in de planning? |
03-07-2024 21:10:30 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Kan me goed voorstellen dat, nu het lok wisselen verleden tijd is, er een vaste sluis komt tussen Bad Bentheim en Oldenzaal. Ze zijn sowieso bezig om het traject vanaf Osnabrück richting Rheine op te knappen. Dan zou dit een logische vervolgstap zijn. |
03-07-2024 23:47:53 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Alleen bij reizigerstreinen is er geen locwissel meer in Bad Bentheim, bij goederen wel en gewoon dagelijkse praktijk. Laatst bewerkt door rolandrail op 03-07-2024 23:48 |
04-07-2024 02:27:55 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Het viel me vandaag op dat in Boxtel 1 van de 2 sporen zonder bovenleiding gesloopt is met de bijbehorende wissels. Het andere spoor (510) is compleet vernieuwd. |
04-07-2024 05:52:35 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Er zijn ook goederentreinen die met doorgaande (elektrische) tractie rijden. Maar inderdaad zeker niet allemaal. |
04-07-2024 07:39:08 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Dat is eerder in deze thread (3 juni) idd al gemeld. |
04-07-2024 20:12:51 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De installatie in Bad Bentheim wordt er niet jonger op en men zal die een keer moeten vernieuwen, vervangen, of verwijderen (zoals men in Emmerich heeft gedaan). Het is bekend dat DB InfraGO af wil van de omschakelbare installatie in Aken, ik denk niet dat dat in Bad Bentheim anders zal zijn. In het geval van Aken wil men een vaste spanningssluis hebben op de grens met België. Waar men mee zit is een situatie vergelijkbaar aan die bij Zevenaar: aan Duitse zijde wil men 15 kV tot op de grens, maar aan Belgische zijde zijn er een 3 kV-lijn en een 25 kV-lijn die daarop aansluiten. En Infrabel/DB weten nog niet hoe ze dat willen gaan aanpakken. |
05-07-2024 09:44:29 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat zou in kunnen houden dat ze dan iets zoals aparte bvl moeten maken voor elke spannings soort met daaronder natuurlijk een spoor. |
05-07-2024 14:09:12 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Op Sporenplan staat al de nieuwe sporenlayout Amf westzijde: www.sporenplan.nl Wel onhandig dat de kerende1500 van/naar Asd op spoor 5A in beide richtingen via spoor 26 moet, een stukje 'enkelspoor'. Laatst bewerkt door sigma op 05-07-2024 14:09 |
05-07-2024 15:54:17 1 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
En de in de avonduren vele spooraanpassingen extra levert dit op. Als de 5800 in Amf keert. |
![]() |
advertentie |
05-07-2024 17:07:59 | ||
---|---|---|
Sehukoza
![]() |
Opvallend dat ook al de tekeningen voor na de ombouw in Wdn (die in het najaar plaats zal vinden) zijn geupdated (www.sporenplan.nl). In Wdn lijkt een overloop ten oosten van het station te verdwijnen en de overgebleven wissels allemaal 80km/h worden. Dit ihkv de versnelling van de IC Zwolle - Enschede Laatst bewerkt door Sehukoza op 05-07-2024 17:08 |
05-07-2024 18:49:26 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Rechtsonderin staat ook keurig een toekomstige situatiedatum van eind oktober vermeld rondom Wierden. Geldt overigens ook voor Amersfoort vanaf eind deze maand. |
05-07-2024 19:23:48 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Als ik het goed zie kan vanaf spoor 6 direct met hoge snelheid (130 ? ) vertrokken worden richting Utrecht. Geen enkele wissel hoeft meer afbuigende bereden te worden. Volgens mij was dat altijd een stuk met 40km/u na vertrek. |
05-07-2024 19:29:43 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Volgens mij zie je wissel 5331 over het hoofd, dat afbuigend bereden wordt van spoor 6 naar Ut. Ik kan het moeilijk zien gezien gebrek aan pixels, maar ik denk op het snelheidsbord 8(0 km/u) te zien staan op spoor 6 bij uitrijden naar Ut. |
05-07-2024 20:01:00 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In normaal bedrijf kan je straks vanaf spoor 7 met 60km/u richting Hvs, vanaf spoor 6 met 80km/u richting Ut en vanaf spoor 5 met 60km/u richting Ut. Vanaf sporen 3 en 4 krijg je niet beter dan groen flikker, vanaf spoor 2 kan je eventueel met groen flikker 60 vertrekken als je linkerspoor richting Ut gestuurd wordt, en vanaf spoor 1 met 80km/u richting Hvs. Binnenkomst rechterspoor vanuit Ut rechterspoor met 60km/u alleen richting spoor 2 en linkerspoor richting spoor 6. Vanuit Hvs rechterspoor met 60km/u op spoor 1 en linkerspoor met 60km/u naar spoor 7. |
05-07-2024 20:13:41 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
heel weinig 40 dus in normaal bedrijf. Precies volgens prorail philosofie. Laatst bewerkt door anton_ op 05-07-2024 20:15 |
05-07-2024 20:25:23 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
scherp gezien, bedankt voor het opmerken. In onderstaande filmpje zie ik een laag sein aan het einde van het perron. Als ik het goed heb begrepen heeft dat 40km/u te betekenen.
|
05-07-2024 20:37:57 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Klopt. Dat sein zal bij deze werkzaamheden dus vervangen worden door een hooggeplaatst sein. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 05-07-2024 20:40 |
05-07-2024 20:51:29 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De sporen 1 t/m 10 krijgen allemaal hoge seinen, ook op de sporen waar met maximaal 40km/u vertrokken mag worden. |
06-07-2024 12:02:54 | ||
---|---|---|
kjansma
![]() |
ik lees dat sommigen zich zorgen maken over flexibiliteit bij verstoringen na ombouw Amf als ik de tekeningen voor Amf bekijk, komt Amersfoort er in verhouding met andere emplacementen die recentelijk zijn verbouwd goed mee weg: - alle perronsporen blijven vanuit meeste richtingen bereikbaar - geen anti-Engelse wissel beleid
|
06-07-2024 13:21:47 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
|
06-07-2024 14:18:44 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
In het komende juli-nummer van OdR (dat vanaf vrijdag op de mat ligt) een artikel + sporenplan van de wkz in Amf. |
07-07-2024 11:32:17 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
07-07-2024 11:33:15 1 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
07-07-2024 13:25:54 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
|
07-07-2024 15:06:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
|
07-07-2024 16:13:32 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Waarom de situatie bij Zevenaar zo is aangelegd, daar heb ik van NL / Prorail zijde 2 x een ander argument gehoord. 1) het hierboven ook genoemde gebrek aan voorschriften/ ervaring met 15 kV ( Tjonge hoelang gebruiken we dat ook alweer in Venlo😒) en 2) Bij het tot Zevenaar doortrekken van de 15 kV zou er een extra voedingspunt nodig zijn met de bijbehorende aanvoer leidingen. ( nu is er een voedingspunt bij Zevenaar voor 25 Kv 😃 ) Bij het 'probleem' van Aachen zal dat van kennis 15 kV zeker niet op gaan, de scheiding 15 Kv naar 3kV van de goederenlijn vanaf Aachen- west ligt op het viaduct bij Moresnet , zo'n 5 km over de grens. dat is net zover vanaf de Grens tot de afsplitising met de reizigerslijn naar de HSL 3 in Belgie . Voeg daarbij dat vanaf Aachen Hbf tot zowat de grens er een zware helling zit maakt een scheiding daar al niet mogelijk en de splitsing met de 25 Kv van de HSL 3 er zoals gezegd kort na de grens volgt maakt dat praktisch heel lastig . Dat men Beveiligings- en/of spanningwisselingen niet te dicht op elkaar moet hebben, daar is men inmiddels in Europa wel achter gekomen.
Laatst bewerkt door cuneo56 op 07-07-2024 19:34 |
07-07-2024 18:58:24 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
kV |
07-07-2024 19:02:51 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
|
07-07-2024 19:34:11 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Correct, mijn fout. |
07-07-2024 22:06:01 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Inderdaad, alleen de zuidelijke perronsporen 6 t/m 9 zijn omschakelbaar. |
13-07-2024 12:33:41 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Twee jaar geleden werd in een ander topic vermeld dat de Wgm in 2024 zou worden omgebouwd van NCBG tot centraal bediend gebied. Sindsdien kon ik er niets concreets meer over terugvinden. (Voor wanneer) staat deze ombouw (nog) gepland? En omvat het het complete Wgm-terrein of blijft er nog ergens NCBG over? |
13-07-2024 12:50:18 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Laatste bericht wat ik kan vinden heeft het over (eind) 2025. |
19-07-2024 16:54:33 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dhs, de spoorbruggen Delfshavense Schie, zullen op korte termijn vastgezet worden. Deze bruggen hebben hun functie verloren sinds de verderop gelegen Giessenbrug niet meer bediend wordt en Rijkswaterstaat besloten heeft deze te vervangen door een vaste brug. De doortvaarthoogte van de spoorbrug is namelijk in gesloten toestand al groter dan die van de nieuwe vaste Giessenbrug. De bruggen zouden op korte termijn vastgezet worden om onnodig onderhoud te voorkomen, op een later moment zal de boel verder gesaneerd worden. Laatst bewerkt door moderator op 19-07-2024 17:00, reden: typo verbeterd |
19-07-2024 18:33:06 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
De zuidelijke brug ligt seintechnisch al vast ivm de werkzaamheden aldaar. |
02-08-2024 18:15:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Tussen Woerden en Leiden worden binnenkort tunnels waar water doorheen loopt vernieuwd. Zegt de persvoorlichter. Tja. Interessant. Ze zullen wel duikers, overkluizingen of bruggen bedoelen. Je weet het niet, hè? |
02-08-2024 20:31:15 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Het gaat om 7 'duikers'. Ze zijn wel iets groter dan een losse buis, maar nauwelijks groot genoeg voor een kajak en liggen allemaal ruim onder de ballast. Tegelijkertijd vind er ook bovenbouwvernieuwing plaats. |
02-08-2024 22:55:10 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Wat zou het toch fijn zijn als persvoorlichters van ProRail zelf weten waar ze het over hebben. Dank aan DingeZ! |
03-08-2024 00:30:51 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Op de pagina van ProRail - waar NS voor meer info naar verwijst - staat wel 'duikers'. |
19-08-2024 21:15:55 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Iemand enig idee of hier nog iets van gepland staat? (Naar aanleiding van een bericht elders was ik eens aan het kijken wanneer het kruis bij Beek opgebroken is) |
20-08-2024 08:50:32 | ||
---|---|---|
Mike_77
![]() |
Dit project is in 2020 stopgelegd vanwege te hoge kosten.
|
21-08-2024 15:54:16 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Nog geen definitieve wijziging maar Prorail is bereid om acht sporen bij station Maastricht op te geven voor woningbouw: rtvmaastricht.nl |
21-08-2024 16:24:15 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Ze zullen vast niet intensief gebruikt worden en het kan vast wel met wat minder toe; en dan toch.... Op een min of meer grensstation/eindpunt voor treinen vanuit de rest van Nederland een fikse hoeveelheid sporen van de hand doen; hoe slim is dat? Onder het motto dat wat weg is, niet meer terug komt..... |
21-08-2024 16:51:32 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het zijn slechts opstelsporen, en ook nog eens in het midden van een groeiende stad. Dat er vraag is naar woonruimte op zo'n locatie is niet meer dan logisch. Mocht de opstelcapaciteit die hiermee verloren gaat noodzakelijk zijn, dan is het waarschijnlijk wel mogelijk om elders plek te vinden. Tussen Maastricht Randwyck en Eijsden ligt t. h.v. industrieterrein De Karosseer een akker, die zou je bijvoorbeeld kunnen aankopen en volgooien met sporen. |
21-08-2024 16:58:01 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Een extra perron is dan ook niet meer mogelijk… |
21-08-2024 17:54:02 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Er is nu al flink tekort aan opstelcapaciteit. Waarom zo kortzichtig beleid? Nog even afgezien van nieuwe omwonenden die straks klagen over geluidsoverlast en wellicht, vergelijkbaar met Dordrecht, een milieuvergunning die straks wordt geweigerd. |
21-08-2024 18:02:41 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Of, zoals op diverse plaatsen in het land (denk Utrecht Centraal, Amsterdam CS), de overblijvende, voor nu voldoende, sporen opsluiten in een betonnen korset. Waardoor je straks alleen maar tegen heel hoge kosten en met enorme kapitaalvernietiging eventueel zou kunnen uitbreiden. Zucht. |
21-08-2024 18:48:26 1 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Al dit soort functies horen helemaal niet in een stad thuis. Gebruik die ruimte voor een woonfunctie. Opstellen en reinigen is meer iets wat thuis hoort op een industrieterrein, ver van de bebouwde kom. Laat het reizigersstation lekker dicht bij het centrum zitten en verplaats opstelterreinen naar industrieterreinen. Wat mij betreft is Amsterdam Westhaven opstelterrein een mooi voorbeeld. Utrecht Cartesiusweg is juist het voorbeeld hoe het niet moet. |
21-08-2024 19:29:03 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Tussen Nm en Nml is men aan de NW zijde van de Waalbrug bezig met een damwand en grondverplaatsingen. Zo zie je maar, de spoorlijn Nm - Ah ligt er al een tijdje, je blijft er werk aan houden. |
21-08-2024 19:29:23 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Klinkt niet echt milieu vriendelijk als je dit landelijk wil doorvoeren. Dagelijks honderden kilometers extra met al die lege treinen. En die extra machinisten liggen ook niet voor t oprapen. |
21-08-2024 21:21:10 2 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Ik neem aan dat je op mijn reactie reageert? Als je puur kijkt naar het rijden van treinen, dan is er weinig reden om kosten ta gaan maken om opstelterreinen te gaan verplaatsen. Hoe dichter de functies bij elkaar zitten, hoe efficienter. Hoewel je uit diverse berichten in dit forum ook kunt opmaken dat je opstelterreinen ook te dicht op het station kunt plaatsen, zie de bereikbaarheid van Utctw vanaf Ut. Maar volgens mij hebben we nog wat andere forse opgaven in Nederland te realiseren, zoals woningbouw. En daarbij wordt steeds uitgesproken dat een goede bereikbaarheid met het OV essentieel is. Dan vind ik het niet gek wat er nu over het mogelijk opheffen van acht sporen in Maastricht geschreven wordt. Als je gezamenlijk tot een opossing kunt komen voor wonen en spoorse nevenfuncties, en wieweet nog een aantal aspecten, in samenspraak met de verschillende belanghebbenden, kan dat tot een win-win situatie leisen voor de maatschappij als geheel.. En zo'n integraal vraagstuk los je niet op door als vertrekpunt te nemen dat het aantal mcn-diensten ongewijzigd moet blijven. En waarom je bij deze functie-uitruil al kan oordelen dat het niet milieuvriendelijk is, ontgaat mij.
|
22-08-2024 04:41:17 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Heel simpel: meer km = meer energie. En aangezien er in NL nog steeds veel energie wordt opgewekt met kolen, gas e.d. is dat m.i. niet heel erg milieu vriendelijk. |
22-08-2024 07:53:58 2 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Als je je toch wilt blindstaren op dat ene punt: Als je die 750 woningen in de periferie neerzet, krijg je toch veel meer milieu onvriendelijke autobewegingen? |
22-08-2024 11:07:42 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dat is maar net waar die mensen heen moeten/willen. |
22-08-2024 13:08:57 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Woningbouw bij stationslocaties is in de basis zeker een goed idee, mits ze zich niet helemaal klem zetten. Er moet altijd ruimte overblijven voor enige uitbreiding van het spoor, want zo groot is een station als Maastricht al niet. Je moet niet gelijk tegen de randen van de mogelijkheden gaan zitten. |
22-08-2024 13:18:22 1 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Maar mensen die ver weg van voorzieningen wonen, zullen altijd meer reisbewegingen moeten maken. Veelal met de auto. Overigens valt het ook reuze mee qua hoeveelheid kolenstroom in Nederland. In 2024 is er geen enkele maand geweest waarin meer kolenstroom dan zonne-energie is geproduceerd, zelfs niet in januari en februari. |