Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
22-08-2024 13:31:18
Muizeneus
Muizeneus

Ik vind Gn wel een plaats waar dezelfde problematiek mooi is opgelost, met het nieuwe opstelterrein in de oksel van de vork Gerp - Hn - Kw. Dat levert niet eens zo heel veel extra uitstoot op aangezien je met een opstelterrein naast de perrons moet steken om er te komen. Qua tijd is het waarschijnlijk zelfs sneller omdat de mcn niet naar de andere kant van de trein hoeft te lopen en daar de boel moet opstarten.

Maar inderdaad, je moet niet zoveel verkopen dat er geen enkele uitbreiding meer mogelijk is in de vorm van een extra perron, extra passeerspoor, bredere perrons, etc.

22-08-2024 13:44:27
brun
brun

Misschien ben ik te cynisch, maar gemeenten als Maastricht en Groningen (waar hetzelfde gebeurt) doen dit volgens mij vooral om geld te verdienen. Zo'n grote lap bouwgrond midden in het centrum is natuurlijk erg lucratief. De gemeenten beweren weliswaar dat er een 'eerlijke' mix uit sociale woningbouw, particulier eigendom en kantoren komt, maar in waarheid leveren die laatste twee de gemeente zó veel winst op, dat er zelfs na aftrek van de kosten van sociale huurwoningen nog flink geld overblijft voor de gemeentekas.

Ze volgen daarmee het Amsterdamse model. Die stad deed het voor, toen het de Rietlanden en het oostelijk havengebied kocht. De NS wilde ervan af, ook omdat het vervuilde grond was, en verkocht die enorme vlakten voor een vrij lage prijs aan de stad (want dan hoefden ze het zelf niet te saneren). Amsterdam liet het vervolgens voor de laagst mogelijke prijs saneren en verdiende vervolgens grote sommen aan de woningbouw die daar ontstond. Nog steeds trouwens, want al die gebieden zijn erfpacht - wat vroeger een kostenpost was voor de NS, is nu een constante bron van inkomsten voor de gemeente Amsterdam.

Wat ik alleen niet begrijp, is dat ProRail daarin meegaat. Het hoeft die grond toch niet te verkopen?

Laatst bewerkt door brun op 22-08-2024 13:46

22-08-2024 13:58:26
Marco
Marco

Muizeneus (22-08-2024 13:31:18):

Ik vind Gn wel een plaats waar dezelfde problematiek mooi is opgelost, met het nieuwe opstelterrein in de oksel van de vork Gerp - Hn - Kw. Dat levert niet eens zo heel veel extra uitstoot op aangezien je met een opstelterrein naast de perrons moet steken om er te komen. Qua tijd is het waarschijnlijk zelfs sneller omdat de mcn niet naar de andere kant van de trein hoeft te lopen en daar de boel moet opstarten.

Maar inderdaad, je moet niet zoveel verkopen dat er geen enkele uitbreiding meer mogelijk is in de vorm van een extra perron, extra passeerspoor, bredere perrons, etc.

De rit van het opstelterrein naar het perronspoor zal inderdaad korter zijn geworden, maar het is natuurlijk wel lastiger voor het treinpersoneel om er te komen. Het oude opstelterrein kon je naartoe wandelen vanuit het verblijf. Naar de Vork moeten ze met een taxi, denk ik? En dat zal niet snel zijn, dat duurt minstens een kwartier. En 't is natuurlijk niet gratis. Maar ja, elk voordeel heeft weer z'n nadeel 😁

Van Amsterdam Centraal naar de Westhaven gaat treinpersoneel sowieso met een taxi.

22-08-2024 15:17:44
Jeroen1740
Jeroen1740

brun (22-08-2024 13:44:27):

Misschien ben ik te cynisch, maar gemeenten als Maastricht en Groningen (waar hetzelfde gebeurt) doen dit volgens mij vooral om geld te verdienen. Zo'n grote lap bouwgrond midden in het centrum is natuurlijk erg lucratief. De gemeenten beweren weliswaar dat er een 'eerlijke' mix uit sociale woningbouw, particulier eigendom en kantoren komt, maar in waarheid leveren die laatste twee de gemeente zó veel winst op, dat er zelfs na aftrek van de kosten van sociale huurwoningen nog flink geld overblijft voor de gemeentekas.

[...]

Wat ik alleen niet begrijp, is dat ProRail daarin meegaat. Het hoeft die grond toch niet te verkopen?

Ik vind inderdaad dat je te cynisch bent ;-). Gemeenten hebben baat bij grondexploitatie en, daarna, een toename van inwoners die belasting betalen omdat ook zij met steeds sterkere bezuinigingen in het gemeentefonds te kampen hebben. En vervolgens gaan jij en ik klagen dat het voorzieningenniveau in jouw en mijn gemeenten naar beneden gaan.

En ProRail is niet verplicht te verkopen maar overheidsorganisaties worden wel geacht vanuit een maatschappelijk belang te handelen. Ik vind het niet zo vreemd dat ze op gemeentelijke verzoeken ingaan en hierover meedenken. En ook de spoorse belangen inbrengen.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-08-2024 15:39:28
broek53
broek53

Zover ik weet cq kan vermoeden, is de opstelbehoefte van Maastricht aardig gedekt met het opselterrein naast de werkplaats. Als daar kan staan wat er in de ochtend moet opstarten, is het in principe grrot genoeg voor de hele opstelbehoefte van Maastricht. Dan heb je voor het opstellen dat hele terrein ten oosten van het station niet nodig. Eens met iedereen die vindt dat je niet zomaar dat hele terrein zou moeten opgeven, dat wel. Het is een typisch goederenterrein en het lijkt mij wel goed om er op zijn minst een of twee sporen over te houden om goederentreinen even aan de kant te ztten.
Maar voor opstellen reizigersmaterieel is het sowieso onpraktisch, omdat je moet zagen om erop en eraf te komen.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-08-2024 15:40

22-08-2024 15:40:53
phantom
phantom

Jeroen1740 (21-08-2024 18:48:26):

Al dit soort functies horen helemaal niet in een stad thuis. Gebruik die ruimte voor een woonfunctie. Opstellen en reinigen is meer iets wat thuis hoort op een industrieterrein, ver van de bebouwde kom. Laat het reizigersstation lekker dicht bij het centrum zitten en verplaats opstelterreinen naar industrieterreinen. Wat mij betreft is Amsterdam Westhaven opstelterrein een mooi voorbeeld. Utrecht Cartesiusweg is juist het voorbeeld hoe het niet moet.

Maar de vraag is wel,wat was er eerder ?
Antwoord erop is het spoor.
Je kan elk opstel terrein wel verplaatsen naar een industriegebied,maar dat kost geld.
En hoelang zal t duren voor de bebouwing bij de rand van het industriegebied komt ?
Gaan we dan weer de boel opbreken en verkassen ?
Wie gaat dat betalen ?
En zoals al aangehaald,hoevaak komt t voor dat er huizen worden gebouwd bij het spoor,en dat niet veel later die mensen die er een huis hebben gekocht,beginnen te zeiken dat ze last hebben van de treinen ??
En ja als laatste genoemde item,waar wil je de mensen vandaan toveren die die extra km's met een lege trein gaan maken,waarschijnlijk op redelijk onchristelijke tijden van de dag ?
(om nog maar te zwijgen,dat er de capaciteit voor op t spoor moet zijn,voor die extra trein ritten)
Het is allemaal makkelijk typen,doe even dit of doe even dat,maar in de praktijk is t allemaal niet zo simpel ;-)

22-08-2024 16:35:12
Earl-Grey
Earl-Grey

martijn (22-08-2024 07:53:58):

Als je je toch wilt blindstaren op dat ene punt: Als je die 750 woningen in de periferie neerzet, krijg je toch veel meer milieu onvriendelijke autobewegingen?

Er zijn nog genoeg stations in Nederland over waar je direct tegen het station aan kunt bouwen. Voorbeeld is Hoogkarspel, aan de zuidzijde wil men 3000 woningen bouwen. Dat schiet tenminste een beetje op in hoeveelheden. Verergert wel weer andere problemen, zoals volle treinen heen en lege treinen terug (geen tegenspits), maar dat is weer een andere discussie.

22-08-2024 17:38:36 1
mren
mren

phantom (22-08-2024 15:40:53):

En daarvoor was het landbouwgebied, daarvoor bosgebied en daarvoor het leefgebied van de Mosasaurus. Landgebruik verandert nu eenmaal door de tijd.

23-08-2024 10:24:11
wattman
wattman

Over 50 jaar profiteert heel Nederland van stroom uit kernfusie. Als heel Nederland dan nog bestaat natuurlijk.

In elk geval de toekomst is ongewis, en vasthouden aan wat je nu hebt op basis van vage noties is ook geen optie.

23-08-2024 11:07:59
sjoerd
sjoerd

Op zich is er geen reden om welke bestemming van grond dan ook, zo te behouden zoals die is. Wel zouden we dan nog meer fietspaden over opgebroken tram-/spoorwegen hebben, zoals bijvoorbeeld in België en Duitsland, waar daarnaast ook wel meer infra ligt weg te roesten dan in Nederland.

De keerzijde is, dat bijvoorbeeld nieuwe woongebieden veel bewoners krijgen die zich niet realiseren dat ze bovenop, naast of zelfs onder een verkeers- of spoorweg zijn gaan wonen. Dat levert veel klachten op. Onwetendheid? Slecht voorbereid? Klagen overal over?

In Breda bijvoorbeeld staan vele woon- en werkblokken pal op het spoor. De laagste verdiepingen kijken tegen de geluidsmuur van het overgebleven spoortracé aan. En de hoger gelegen appartementsbewoners klagen dat het geluidsscherm aan de overzijde toch wel veel spoorlawaai reflecteert. In Breda komt nog een hele woonwijk op het terrein van de suikerfabriek, pal naast het spoor. In Tilburg en Eindhoven is het al niet anders.

Beter voorlichten? Och, de tijd dat mensen hun hele leven doorbrachten op dezelfde plek is wel voorbij. Ik heb tot nu toe op slechts drie plekken gewoond: mijn geboortehuis, mijn jeugdhuis en mijn gezinshuis. Maar voor wie geldt dat nog? Velen zijn niet zo honkvast.

Teveel spoorterrein inleveren behoeft niet geleerd te worden. Dat kon ProRail al. Bij spoorverdubbeling moet zelfs inmiddels dure grond worden teruggekocht die eerder van het spoor was en die goedkoop van de hand ging. Niets is voor de eeuwigheid.

Laatst bewerkt door sjoerd op 23-08-2024 11:08

23-08-2024 21:30:47
Rsb
Rsb

broek53 (22-08-2024 15:39:28):

Zover ik weet cq kan vermoeden, is de opstelbehoefte van Maastricht aardig gedekt met het opselterrein naast de werkplaats. Als daar kan staan wat er in de ochtend moet opstarten, is het in principe grrot genoeg voor de hele opstelbehoefte van Maastricht. Dan heb je voor het opstellen dat hele terrein ten oosten van het station niet nodig. Eens met iedereen die vindt dat je niet zomaar dat hele terrein zou moeten opgeven, dat wel. Het is een typisch goederenterrein en het lijkt mij wel goed om er op zijn minst een of twee sporen over te houden om goederentreinen even aan de kant te ztten.
Maar voor opstellen reizigersmaterieel is het sowieso onpraktisch, omdat je moet zagen om erop en eraf te komen.

Als ik de plannen lees zijn het 8 sporen dus houd je alleen nog 11 over. Kan me de warme reserve Plan V nog herinneren die er bijvoorbeeld stond. Denk dat wat je nu weghaalt in Mt je zou moeten compenseren en wellicht sowieso een buffer moet houden om, indien nodig, nog een extra perron te leggen.

24-08-2024 09:15:02
stefanvw14
stefanvw14

Opzich leuk deze plannen, maar zou dat wel als ProRail het waterdicht maken dat mensen die daar gaan wonen NIET mogen klagen over geluidsoverlast oid. Aangezien het spoor daar al 100 jaar ligt en er dan maar een paar protesters nodig zijn om een treindienst uit te laten dunnen…

24-08-2024 10:02:52
mich
mich

Bijna alle sporen in Maastricht zijn in gebruik. 12-15, 67 (en 71 soms) door Arriva. Deze kunnen niet gemist worden. 67 is het noodzakelijke service spoor waar de toiletten worden afgezogen. 11, 64-66 is door NS in gebruik voor opstel. 53 staat regelmatig een goederentrein, die kun je ook nergens anders kwijt. Spoor 54,55, 75 zou weg kunnen.

24-08-2024 11:32:59
phantom
phantom

mren (22-08-2024 17:38:36):

phantom (22-08-2024 15:40:53):

En daarvoor was het landbouwgebied, daarvoor bosgebied en daarvoor het leefgebied van de Mosasaurus. Landgebruik verandert nu eenmaal door de tijd.

Dat is wel de logische volgorde,maar de manier waarop je dit brengt is niet zoals ik het bedoelde.
Waar het me daarmee omging is dat de spoorweg/spoorlijn/de rails zo u wilt,er vaak lang ligt en ook niet gecamoufleerd is.
Maar dat het toch steeds vaker voorkomt,dat men bij nieuwbouw langs het spoor,de trend is,mensen kopen zo'n huis,zien het spoor,weten dat het geluid produceert,al was het enkel maar door wat eroverheen rijd.
En dat men na enige tijd gaat klagen daarover,waardoor er vervolgens van alles overhoop gehaald wordt om dingen te verbeteren,wat genoeg kost,of zelfs in een beroerd geval mag de eigenaar van het spoor zich gaan aanpassen aan de bewoners van die nieuwe woningen.
De wereld op z'n kop als je t mij vraagt.

En wat sjoerd ook al zegt,de wijze waarop prorail zo gemakkelijk 1st grond "weg geeft" om het enige tijd later weer fors duurder wederom te moeten terug kopen,dat slaat ook nergens op.
Het lijkt erop dat Prorail ,bij alles wat het beheerd,de denkwijze heeft al het overbodige in een perfecte statische wereld,kan weg.
Dat telt blijkbaar voor spoor/wissel management,grondbeheer,etc.
En dat is nou niet bepaald een goede eigenschap,zeker niet als je iets, wat je 1st had,later voor veel geld weer moet terug kopen/terug plaatsen omdat de echte wereld toch minder ideaal/statisch is als je denkt.
(maar zolang prorail voor die vergissingen,de rekening niet zelf zal hoeven te betalen,zal er denk ik niks veranderen aan dat "inzicht" )

25-08-2024 21:54:11
wissel
wissel

Dit weekeinde zijn de sporen van station Purmerend Weidevenne opgehoogd ten behoeve van een gelijkvloerse in- en uitstap van de treinen. Daartoe kwam zaterdag VolkerRail ter plaatse met de Diesellocomotief V100-Ost 203-4 "Cris", met aan de haak zesendertig Fccpps zelflossers gevuld met spoorgrind. Strukton Rail leverde zaterdag als inbreng de stopmachine Unimat 9 1666209. Dit alles geschiedde onder regie van aannemer De Wilde B.V.

26-08-2024 06:52:01
AvVeen
AvVeen

Per vandaag, maandag 26-08-2024, zijn stations Delft en Delft Campus 4 sporig in dienst.

27-08-2024 17:22:35
michaben
michaben

De verbreding van het perron langs spoor 5 in Utrecht wat volgende week zou plaatsvinden wordt uitgesteld tot een later tijdstip. De inkorting van spoor 4 en het verlengen van het perron langs spoor 3 worden wel uitgevoerd.

www.prorail.nl

27-08-2024 18:57:58 1
broek53
broek53

Het woord "blamage" dringt zich op. Maar men is er wel open en eerlijk over. Wel grappig (serieus is dit niet meer te nemen); alles wordt gedaan, behalve het probleem oplossen. 🤪

27-08-2024 19:26:07 1
cuneo56
cuneo56

Ik vindt de opmerking . "Daarom voeren we een deel van het werk later uit. Zo houden we het veilig voor reizigers en werkers" Nogal dubieus.

De "onveilige" situatie langs spoor 5 blijft nog langere tijd bestaan, en reizigers worden nu in 2 periodes gedwongen alternatieve vervoermiddelen te gebruiken die minder veilig zijn dan een trein en /of gedurende twee periode in drukkere treinen te rijden wat potentieel eveneens minder veilig is.

Hoewel veiligheid van de werkers zeker belangrijk is, mag ook best eens naar de veiligheid van de reizigers gekeken worden bij de vele werkzaamheden.

27-08-2024 20:13:33
MasterE
MasterE

Welke onveilige situatie? Middels crowed control wordt gezorgd dat er geen onveilige situatie ontstaat. Als het onveilig zou zijn reden er geen treinen langs spoor 5 of was dat deel van spoor 5 gesloten voor reizigers.

Laatst bewerkt door MasterE op 27-08-2024 20:13

27-08-2024 20:26:56
broek53
broek53

Het project en de fasering ongeveer kennende zal de pijn wel zitten in het in dienst houden van spoor 7 en de bijbehorende helft van het perron terwijl de andere helft van het perron verbreed wordt. Als dat zo is, staat er later nog een buitendienststelling van spoor 5 en 7 tegelijk(en spoor 4) te wachten.

27-08-2024 23:16:03
geert
geert

MasterE (27-08-2024 20:13:33):

Welke onveilige situatie? Middels crowed control wordt gezorgd dat er geen onveilige situatie ontstaat. Als het onveilig zou zijn reden er geen treinen langs spoor 5 of was dat deel van spoor 5 gesloten voor reizigers.

Tsja als regelmatige reiziger van dit perron op de drukste momenten van de dag moet ik sowieso wel lachen om dit project. Dat crowdcontrol bestaat vooral uit met je collega’s kletsen en echt druk op het perron is het alleen bij uitval van treinen. Ik denk dat je op Ut meer hebt aan het beter verdelen van treinen over sporen, zeker bij incidenten dan dit project. Kortom er wordt hier m.i een nogal theoretisch probleem opgelost

28-08-2024 09:25:11
sjoerd
sjoerd

En daarnaast zijn de fraaie perronkappen steeds minder dekkend voor de wachtende reiziger die zich wil beschermen tegen zon en regen. Of worden die kappen ook binnenkort vervangen? ;.)

Fantasy-mode: in de volgende 50 jaar komt er een tweede spooretage boven op de eerste, waardoor de traverses omhoog moeten en we een soort New York II krijgen in Utrecht. Of gaan we er langzamerhand voor zorgen dat doorgaande reizigers niet meer over Utrecht hoeven reizen? Daar liggen kansen.

28-08-2024 09:58:07
phantom
phantom

Zolang Utrecht graag de grootste wil blijven en daardoor bijna alle treinen door/langs hun station willen hebben,en zolang NS dat blijft faciliteren,zal er weinig veranderen.

28-08-2024 10:59:03
Erik1965
Erik1965

Utrecht cartesius wordt gewoon ingebouwd door de drang van de gemeente Utrecht waarbij de vraag rijst of dat stuk waar nu gebouwd wordt ooit NS grond geweest is en geen terrein Werkspoor. Andere zijde van de lijn Ut-Asd worden ook de oude opstallen gesloopt en dicht gebouwd door de Gemeente / projectontwikkelaars. De vraag rijst dan terecht ook wie er dus bewust voor kiest om zo dicht tegen het spoor te bouwen. Andere zijde UtOz zou ook ciht gebouuwd worden waar nu de busbaan ligt en de oude spoorrhaven, Daar is tot op heden niet gebeurdt....... Van de plannen in Hwd mbt opstel hoor ik de laatste maanden ook niets meer.

Laatst bewerkt door Erik1965 op 28-08-2024 11:00

28-08-2024 11:37:23
Muizeneus
Muizeneus

sjoerd (28-08-2024 09:25:11):

En daarnaast zijn de fraaie perronkappen steeds minder dekkend voor de wachtende reiziger die zich wil beschermen tegen zon en regen. Of worden die kappen ook binnenkort vervangen? ;.)

Fantasy-mode: in de volgende 50 jaar komt er een tweede spooretage boven op de eerste, waardoor de traverses omhoog moeten en we een soort New York II krijgen in Utrecht. Of gaan we er langzamerhand voor zorgen dat doorgaande reizigers niet meer over Utrecht hoeven reizen? Daar liggen kansen.

De gemeente Utrecht heeft daar heel andere ideeën over, die willen van Utln het tweede IC-station van de stad maken en daarmee Ut ontlasten. Utln moet dan iets noordwaarts verschuiven en wordt dan het knooppunt van de lijnen Ut - Ah, Ut - Ht, de Uithoflijn en een gewenste nieuwe tramlijn tussen Utln en Westraven

28-08-2024 12:18:26
thom
thom

cuneo56 (27-08-2024 19:26:07):

Ik vindt de opmerking . 'Daarom voeren we een deel van het werk later uit. Zo houden we het veilig voor reizigers en werkers' Nogal dubieus.

De 'onveilige' situatie langs spoor 5 blijft nog langere tijd bestaan, en reizigers worden nu in 2 periodes gedwongen alternatieve vervoermiddelen te gebruiken die minder veilig zijn dan een trein en /of gedurende twee periode in drukkere treinen te rijden wat potentieel eveneens minder veilig is.

Hoewel veiligheid van de werkers zeker belangrijk is, mag ook best eens naar de veiligheid van de reizigers gekeken worden bij de vele werkzaamheden.

Dus een ander moet maar onbeperkt risico's nemen, omdat jij te bang bent om in een bus te stappen?

Het risico dat je wat overkomt in die bus waar je in 'gedwongen' bent, zal een heel stuk lager zijn dan het risico wat een werknemer van een spooraannemer heeft.

28-08-2024 12:30:22
Erik1965
Erik1965

Muizeneus (28-08-2024 11:37:23):

De gemeente Utrecht heeft daar heel andere ideeën over, die willen van Utln het tweede IC-station van de stad maken en daarmee Ut ontlasten. Utln moet dan iets noordwaarts verschuiven en wordt dan het knooppunt van de lijnen Ut - Ah, Ut - Ht, de Uithoflijn en een gewenste nieuwe tramlijn tussen Utln en Westraven

Is dat de reden dan ook dat Utrecht majella niet van de grond komt ondanks alle aanpassingen aan het wegennet er om heen afgelopen weken ?

28-08-2024 13:03:24
bacr
bacr

[...]

Ik fantaseer even vrolijk mee met wat alternatieven
- heraanleg met een spoorviaduct over/langs de begraafplaats van de aansluiting op de Oosterspoorbaan langs Utm ri Blza
- verbindingsboog langs boerderij Mereveld en/of langs de Marsdijk, of vanaf Vechten langs de A12 en daarna er onderdoor, tussen de lijnen Ut-Htn en Ut-Bnk
- verbindingsboog Hmlba - Hmlva
- voor een verbindingsboog tussen Uto en Utzl is nergens een plek te bedenken
- aftakking bij Hmlva richting Leidsche Rijn Zuid/De Meern, daar onder de A12 door, dwars door de polder Rijnenburg en via Nieuwegein Cityplaza het Eiland van Schalkwijk op, om bij dat dorp via een dubbele aansluiting aan te haken op de lijn Ut-Cl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

28-08-2024 13:53:34
Erik1965
Erik1965

bacr (28-08-2024 13:03:24):

[...]

Ik fantaseer even vrolijk mee met wat alternatieven
- heraanleg met een spoorviaduct over/langs de begraafplaats van de aansluiting op de Oosterspoorbaan langs Utm ri Blza
- verbindingsboog langs boerderij Mereveld en/of langs de Marsdijk, of vanaf Vechten langs de A12 en daarna er onderdoor, tussen de lijnen Ut-Htn en Ut-Bnk
- verbindingsboog Hmlba - Hmlva
- voor een verbindingsboog tussen Uto en Utzl is nergens een plek te bedenken
- aftakking bij Hmlva richting Leidsche Rijn Zuid/De Meern, daar onder de A12 door, dwars door de polder Rijnenburg en via Nieuwegein Cityplaza het Eiland van Schalkwijk op, om bij dat dorp via een dubbele aansluiting aan te haken op de lijn Ut-Cl

Gooi je dan meteen de lijn vanaf Breda naar Utrecht er ook weer ff in en aantakking via de A27 nabij Lunetten ??? En de andere p[toe via schoonhoven / lopik ri Leidsche Rijn en dan aantakken ? Kan de sneltram vanaf IJsselstein ook doorgetrokken worden via lopik naar schoonhoven en daar kruisen :-) Ga je via Nwg CP kan je de andere tak van de sneltram gebruiken dan wel via de lekbrug ri Vianen doortrekken en daar aansluiting geven op de lijn ri Schalkwijk :-)

Laatst bewerkt door Erik1965 op 28-08-2024 13:55

28-08-2024 14:11:47
geert
geert

Erik1965 (28-08-2024 12:30:22):

Muizeneus (28-08-2024 11:37:23):

Is dat de reden dan ook dat Utrecht majella niet van de grond komt ondanks alle aanpassingen aan het wegennet er om heen afgelopen weken ?

Nee dat heeft niets met elkaar te maken en de werkzaamheden aan het wegennet ook niet. Die werkzaamheden zijn een gevolg van de sloop en latere nieuwbouw rond het Thomas a Kempisplantsoen. Utrecht Majella komt er niet omdat NS niet wil en het project Randstadspoor met bijbehorende subsidies afgelopen is.

Er moet wat de gemeente Utrecht betreft een nieuw station komen bij de Koningsweg, dus op het oude emplacement Utln. Dit ter ontlasting van Ut en vooral de binnenstad. Dit station moet dan het verkeer aan de oostkant van Utrecht overnemen, zowel trein als bus als tram van en naar Zeist, De Bilt en Science Park. Logische oplossing, vergelijkbaar met wat aan de zuidkant in Amsterdam ook is. Beetje jammer dat bij de spoorverdubbelingen rond Ut de ‘intercitysporen’ alleen een perron hebben gekregen op Ut.

28-08-2024 16:12:46
broek53
broek53

Leuk, zo'n onderwerp met brede fantastische vergezichten en droombeeld. Maar met de concrete infrawijzigingen in den lande heeft het niets te maken.

28-08-2024 16:33:49
bacr
bacr

Excuus, ik liet me even gaan......

28-08-2024 19:19:24
cuneo56
cuneo56

thom

Dus een ander moet maar onbeperkt risico's nemen, omdat jij te bang bent om in een bus te stappen?

Het risico dat je wat overkomt in die bus waar je in 'gedwongen' bent, zal een heel stuk lager zijn dan het risico wat een werknemer van een spooraannemer heeft.

Dat is wel een heel zware overdrijving van mijn opmerking.

Waar het mij omgaat is dat hier een logistiek/ voorbereidings probleem onder de vlag van veiligheid wordt verkocht, maar zoals wel vaker bij ProRail projecten heel makkelijk voorbij gegaan wordt aan de zaken die DE KLANT raken.
Het " probleem" van het smalle deel van spoor 5 had trouwens ook opgelost kunnen worden door alle bakborden te verwijderen en alle treinen daar met de kop boven de Noorder tunnel te laten halteren.

28-08-2024 21:44:46
b2py
b2py

ProRail heeft meer klanten dan de vervoerders

29-08-2024 00:08:48
bacr
bacr

Beetje flauw, je weet best wat @cuneo56 bedoelt.

29-08-2024 00:58:35
thom
thom

cuneo56 (28-08-2024 19:19:24):

thom

Dat is wel een heel zware overdrijving van mijn opmerking.

Waar het mij omgaat is dat hier een logistiek/ voorbereidings probleem onder de vlag van veiligheid wordt verkocht, maar zoals wel vaker bij ProRail projecten heel makkelijk voorbij gegaan wordt aan de zaken die DE KLANT raken.
Het ' probleem' van het smalle deel van spoor 5 had trouwens ook opgelost kunnen worden door alle bakborden te verwijderen en alle treinen daar met de kop boven de Noorder tunnel te laten halteren.

Ja, maar ergens over oordelen zonder de hele inhoud en beweegreden in een heel project te weten is ook wat kort door de bocht.

Er word immers niet precies benoemd wat de reden is dat er nu niet op een veilige manier gewerkt kan worden in het eerder bedachte tijdvak. Als dat bijvoorbeeld is doordat er een onverwacht een te kort is aan veiligheids personeel kun je daar nu weinig aan veranderen.

Maar daar kun je nu dus weinig over zeggen of het terecht of onterecht is, aangezien de daadwerkelijk reden niet genoemd word.

Laatst bewerkt door thom op 29-08-2024 01:05

29-08-2024 09:58:32
phantom
phantom

Het artikel spreekt over capaciteits problemen waardoor men niet alles tegelijk meer kan uitvoeren,maar of dat dat dan is aan de zijde van veiligheids mensen of bouwvakkers,dat zegt men dan weer niet.
Ik heb geen idee wanneer er te Utrecht weer geplande werkzaamheden zijn,maar ik vermoed dat men daarop gaat wachten en het dan daar op mee zal laten liften,dat 2e deel.

29-08-2024 14:06:48
michaben
michaben

In augustus 2025 zou het nieuwe relaishuis in Maarn in dienst gesteld moeten worden, mogelijk dat men daarmee kan combineren want dan zal de tienminutentrein waarschijnlijk niet kunnen rijden.

30-08-2024 11:18:02
Dionysusnu
Dionysusnu

Het heuvelsysteem op Kijfhoek is sinds kort weer in gebruik.

www.prorail.nl

30-08-2024 12:48:14
sjoerd
sjoerd

Grappig: in het bericht over Kijfhoek staat in de kop dat het het grootste rangeeremplacement in Europa is en in het artikel dat het het grootste is in Nederland. Het eerste zal ongetwijfeld niet kloppen.

30-08-2024 13:04:29
john2
john2

Dan is de vraag, wat of waar is dan het grootste rangeeremplacement in europa?

Op Google gekeken, zie link.

www.prostprofiel.nl

Laatst bewerkt door john2 op 30-08-2024 13:08, reden: Meer tekst er bij gezet

30-08-2024 20:49:10
sjoerd
sjoerd

In Vught zijn ze bang om te beginnen aan het verleggen van het spoor. Kabels en leidingen moeten namelijk 35 m de grond in. Daar is de bodem heel erg hard, vreest men met grote vreze.

Ik ben benieuwd wat er nu werkelijk speelt want dit klinkt weer als onzin of een slechte uitleg of een slechte verslaggever. Men moet een noodspoorweg aanleggen om bouwruimte te krijgen voor de tunnelaanleg. En dan moeten die kabels 35 m de grond in??? Als dat al lukt krijg je ze er nooit meer uit. Mijnbouw in Vught?

30-08-2024 21:11:38
Dionysusnu
Dionysusnu

Even voor de duidelijkheid: Je hebt het over dit nieuwsartikel? (of een vergelijkbaar artikel erover)

www.bd.nl

Laatst bewerkt door Dionysusnu op 30-08-2024 21:12

30-08-2024 21:20:49
sjoerd
sjoerd

Ja. Een vreemde voorstelling van zaken als je redelijk weet wat er echt gaat gebeuren.

30-08-2024 21:25:58
cuneo56
cuneo56

Volgens mij klopt die 35 meter wel, alleen is het in de lengte. Met huidige technieken kunnen je zo kabels trekken en het graven van sleuven overbodig maken. Vooral als je kabels onder wegen ( of het spoor) moet aanleggen scheelt dat flink.

30-08-2024 21:30:45
michaben
michaben

Het gaat zo te zien om een gestuurde boring vanaf de grond, lijkt me dan ook logisch dat je in de vorm van een boog boort waarbij het diepste punt dus veel lager ligt dan bij een horizontale boring waarvoor je eerst een schacht moet graven.

30-08-2024 23:08:20
sjoerd
sjoerd

Dat zou nog heel goed kunnen maar in het aangehaalde artikel staat echt dat de grond op 35 m diepte heel hard is.

Op de horizontale boorwijze worden dagelijks heel wat glasvezelkabels onder tuinen en straten door naar huizen geleid. Dat is niks nieuws. En inderdaad: dan komen de boorders soms voor verrassingen. En dat gebeurt ook bij spoortaluds.

Laatst bewerkt door sjoerd op 30-08-2024 23:08

31-08-2024 11:04:54
phantom
phantom

Ik snap heel het drama sowieso niet.
Gaat men er een TBM inzetten om het spoor verdiept aan te leggen ?
Of gaat men een hele grote bak/sleuf graven om het nieuwe station in op te bouwen ?
In beide gevallen kan je omdat er altijd ruimte over blijft,de kabels toch tijdens dat proces aanbrengen,waarvoor moeten daar aparte gestuurde boringen voor gedaan worden ?
Als die nog is fout gaan ook omdat ze bv van richting veranderen,dan zitten ze het eindresultaat wellicht ook nog in de weg tijden de bouw van dat verdiepte/ondergrondse station.

31-08-2024 11:09:20
mren
mren

Die kabels liggen er al en ik denk dat de omwonenden graag ook tijdens de bouwperiode elektriciteit en internet hebben.

31-08-2024 11:34:58
john2
john2

sjoerd (30-08-2024 23:08:20):

Dat zou nog heel goed kunnen maar in het aangehaalde artikel staat echt dat de grond op 35 m diepte heel hard is.

Op de horizontale boorwijze worden dagelijks heel wat glasvezelkabels onder tuinen en straten door naar huizen geleid. Dat is niks nieuws. En inderdaad: dan komen de boorders soms voor verrassingen. En dat gebeurt ook bij spoortaluds.

Glasvezels kabels worden ook wel geschoten. Heb dit op het hofje meegemaakt waar ik woon.

Word op twee plaatsen een gat gegraven en vanuit een gat word dan de glasvezel kabel richting ander gat geschoten.

Zodoende hoeft er ook geen sleuven in de voortuinen van de mensen gegraven te worden. Was ik al blij om!

Neem aan als er gegraven gaat worden dat er ook gekeken wordt naar de bekabeling en riolering die er al ligt.

31-08-2024 19:55:56
wattman
wattman

Die geschoten glasvezel gaat door een duct, d.w.z. een lege mantelbuis die eerder in de grond is gelegd.

En inderdaad, voor je kabels, leidingen, of tunnels, etc gaat (aan)leggen ga je als grondroerder eerst na wat er al ligt. En dan nog zijn er altijd verrassingen.

31-08-2024 20:28:50 1
dvdhoven
dvdhoven

Zo'n verrassing hadden ze in Apeldoorn in de jaren 70. Even een gasleiding boren naar het perronopzichtershok voor de kachel.

Alleen het lukte niet. Wat bleek, er zat nog een kelder van een waterkolom onder de grond. Op tekeningen was de kolom met kelder keurig gepoetst.

Dick van den Hoven

31-08-2024 20:38:20
geert
geert

wattman (31-08-2024 19:55:56):

Die geschoten glasvezel gaat door een duct, d.w.z. een lege mantelbuis die eerder in de grond is gelegd.

En inderdaad, voor je kabels, leidingen, of tunnels, etc gaat (aan)leggen ga je als grondroerder eerst na wat er al ligt. En dan nog zijn er altijd verrassingen.

Dat kan met een raketboring ook in een keer, ook als er geen huls ligt

Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-08-2024 22:33:38
BVisser
BVisser

phantom (31-08-2024 11:04:54):

Ik snap heel het drama sowieso niet.
Gaat men er een TBM inzetten om het spoor verdiept aan te leggen ?
Of gaat men een hele grote bak/sleuf graven om het nieuwe station in op te bouwen ?
In beide gevallen kan je omdat er altijd ruimte over blijft, de kabels toch tijdens dat proces aanbrengen, waarvoor moeten daar aparte gestuurde boringen voor gedaan worden ?
Als die nog EENS fout gaan ook omdat ze bv van richting veranderen, dan zitten ze het eindresultaat wellicht ook nog in de weg tijden de bouw van dat verdiepte/ondergrondse station.

Het gaat over kabels, niet over de tunnel zelf. Kabels en leidingen is een totaal andere wereld met heel andere overwegingen. Die kabels liggen niet zelden op heel andere plekken dat de tunnel dus kunnen niet in dezelfde sleuf komen. Het gaat niet alleen om kabels t.b.v. van de tunnel, maar om alles wat daar in de omgeving ligt. Omwonenden willen wel gas en elektriciteit blijven gebruiken. Een gestuurde boring wordt gemaakt met een speciale machine gewoon vanaf maaiveld.

Laatst bewerkt door BVisser op 31-08-2024 22:35

01-09-2024 00:25:24
rolandrail
rolandrail

Erik1965 (28-08-2024 10:59:03):

Utrecht cartesius wordt gewoon ingebouwd door de drang van de gemeente Utrecht waarbij de vraag rijst of dat stuk waar nu gebouwd wordt ooit NS grond geweest is en geen terrein Werkspoor. Andere zijde van de lijn Ut-Asd worden ook de oude opstallen gesloopt en dicht gebouwd door de Gemeente / projectontwikkelaars. De vraag rijst dan terecht ook wie er dus bewust voor kiest om zo dicht tegen het spoor te bouwen. Andere zijde UtOz zou ook ciht gebouuwd worden waar nu de busbaan ligt en de oude spoorrhaven, Daar is tot op heden niet gebeurdt....... Van de plannen in Hwd mbt opstel hoor ik de laatste maanden ook niets meer.

Op opstelterrein Utrecht Cartesiusweg lag eerst Utrecht Noord + Utrecht Sli (Spoorstaaflasinrichting), NS dus.
Een kleine hoek naast de Verkeersleidingspost is nog bedrijvigheid, daar waar ooi spoorklant Nedlloyd zat.
Verder kijken riching AmsterdamRijnkanaal lag het Centraal Autoherstel Bedrijf (CAB), wat ook van NS was.
Dat ligt naast heden station Utrecht Zuilen en wordt volgebouwd, het CAB-gebouw krijgt woningen bovenop.
Dan ligt er de Cartesiusweg en pas daarná begon het Werkspoorterrein wat zich helemaal uitstrekte tot aan het kanaal.
Het hele voormalige Werkspoorterrein is nog steeds grotendeels bedrijfsterrein, er is geen woningbouw.

01-09-2024 21:44:03
pjkleton
pjkleton

Ik probeer te weten te komen wat er bij Vught precies gaat gebeuren. Ik heb bij de gemeente Vught gekeken,niets...

Bij Prorail ook wel wat .maar alleen maar foto's hoe het wordt.

Ik heb wel bij Oude Topografische kaarten kunnen zien hoe het nu is.Alvast wat !

Maar er zal ergens toch wel wat te vinden zijn,het ziet er gecompliceerd uit met een ongelijke spoorkruising in de toekomst en nog een onderdoorgang van een Rijksweg.

Peter

01-09-2024 21:53:17
michaben
michaben

Op prorail.projectatlas.app kun je zowel de eindsituatie als de tijdelijke situatie met het hulpspoor zien.

Op dit moment werkt men vooral aan de voorbereiding voor dat hulpspoor en het tijdelijke station. Dat hulpspoor zal voor maximaal 80km/u geschikt worden, en ook Vught aansluiting wordt tijdelijk vervangen door twee wissels en een kruising voordat het een ongelijkvloerse kruising wordt.

01-09-2024 22:05:02
Terebo
Terebo

mocht je nog meer detail willen dan kan je ook nog altijd het tracébesluit en bijbehorende kaarten (deel III) doorkijken voor de eindsituatie

01-09-2024 22:56:27
pjkleton
pjkleton

Mooi !

Beide heren bedankt voor de hulp.

Peter

02-09-2024 14:50:16
joahn93
joahn93

Per heden zijn de wissels te Gilze-Rijen opgebroken

03-09-2024 15:04:38 2
ToH
ToH

Er ligt een TSB van 60 km/h over de gehele Hanzeboog bij Zwolle van de taluds vanaf Wz/Kpnz tot einde talud Zlr. Weet iemand waarom?

Laatst bewerkt door ToH op 03-09-2024 15:05

03-09-2024 18:24:39
Erik1965
Erik1965

In Vuren wordt op een parkeerterrein aan de Noordzijde van de Betuweroute een aantal wissels gebouwd. Iemand idee waar die heen gaan en of het vervanging is van een setje van overloopwissels ( of meerdere ) in de nabijheid van de bouwlocatie ??? Zijn al in vergevorderd stadium en gewoon zichtbaar van de provinciale weg tussen Leerdam en Vuren nabij de bezinepomp en de A15

03-09-2024 19:29:04
gvttreinen
gvttreinen

Enige wat ik kan verzinnen is de Meterenboog.

05-09-2024 09:52:08
sjoerd
sjoerd

joahn93 (02-09-2024 14:50:16):

Per heden zijn de wissels te Gilze-Rijen opgebroken

Daarover ontbreekt tot nu toe ieder document van ProRail maar misschien is er tijdens de vakantieweken iets officieels langsgekomen zoals een buitendienststelling?

En over welke wissels het dan gaat is daardoor ook niet duidelijk. De wissels zonder kruisstuk naar het buitendienst zijnde wachtspoor 1? Of ook de beide overloopwissels? De bovenleiding?

Wie weet meer?

05-09-2024 10:28:53
selivio
selivio

Volgens de nieuwe wegwijzertekening (ingegaan 02-09-2024, de buitendienststelling daarvoor was afgelopen weekend) zijn alle wissels daar weg, waaronder ook de overloopwissels. Gilze-Rijen is dus een halte geworden (ik weet alleen niet of het oude spoor 1 er nu nog los ligt(naast het stationsgebouw), of dat dat nu ook opgebroken is(volgens de tekenig ligt het er nog, maar niet meer aangesloten en "buiten exploitatie").

05-09-2024 10:51:01 1
AlexNL
AlexNL

Toevallig ben ik vanochtend langs Gilze-Rijen gekomen. Alle wissels (1A, 1B, 29A, 29B) en restanten daarvan (3A, 27) zijn compleet verwijderd. Het rechte stuk van spoor 932 ligt er nog wel.

Voor zover ik het kan beoordelen is Gilze-Rijen nu een station zoals Naarden-Bussum: geen overloopwissels, maar wel met bediende seinen aan beide kanten. Er kan dan nog wel gekeerd worden.

Laatst bewerkt door AlexNL op 05-09-2024 10:53

05-09-2024 11:06:34
sjoerd
sjoerd

Dank voor jullie bijdragen. Ik ga speuren naar de Abv die de wijziging beschreef. En inderdaad: het is spoor 2 dat er, weliswaar niet aangesloten, nog ligt. Spoor 1 was het al lang verdwenen spoor langs de laad- en losweg. Ook een vrij unieke situatie qua spoornummering, trouwens.

Dat spoor 2 is blijven liggen kan te maken hebben met de toekomstige tunnelbouw in de Stationsstraat. Voor de bouw middenin de bebouwde kom en naast het stationsgebouw is er wel zeer weinig plek. Spoor 2 wordt in die opzet dan vertrekspoor naar Breda; spoor 3 wordt dan tijdelijk het vertrekspoor naar Tilburg, zodat op de plek van spoor 4 (nu richting Tilburg) in de grond kan worden gebouwd. Er moeten ook nog huizen voor worden gesloopt.

05-09-2024 11:41:56
selivio
selivio

Dat zou ABV L24024 moeten zijn. En dat van sp 1 en 2 had ik kunnen weten, maar was dat straal vergeten :p

05-09-2024 15:31:35
michaben
michaben

selivio (05-09-2024 10:28:53):

Gilze-Rijen is dus een halte geworden

Dat is pas bij de volgende bouwstap (volgens mij pas in 2026 of 2027), voor nu is het nog gewoon een station met bediende seinen, alleen zijn de wissels fysiek gesaneerd en in de beveiliging is wisselsturing onmogelijk gemaakt.

Naast alle saneringen komen er ook een paar sporen bij, op 30 september komen te Hfdo vier nieuwe opstelsporen in dienst: 226 t/m 229. Gelijktijdig worden de sporen 212 t/m 215 gewijzigd in kopsporen.

05-09-2024 15:56:03
Dionysusnu
Dionysusnu

Op sporenplan.nl zijn bij Hfdo de anti-icing en reinigingsperrons verdwenen. Is dat echt zo, of is het een stijlkeuze om die niet meer in te tekenen?

05-09-2024 15:59:48
thom
thom

In de werkelijkheid is die installatie op de Wgm ookal enige tijd afgebroken en verdwenen.

05-09-2024 16:46:31 1
broek53
broek53

Reinigingspaden (de lage) worden niet (meer) op de OBE en zo aangegeven.

05-09-2024 16:58:13
phantom
phantom

sjoerd (05-09-2024 11:06:34):

het is spoor 2 dat er, weliswaar niet aangesloten, nog ligt. Spoor 1 was het al lang verdwenen spoor langs de laad- en losweg.
Dat spoor 2 is blijven liggen kan te maken hebben met de toekomstige tunnelbouw in de Stationsstraat.
Voor de bouw middenin de bebouwde kom en naast het stationsgebouw is er wel zeer weinig plek.
Spoor 2 wordt in die opzet dan vertrekspoor naar Breda; spoor 3 wordt dan tijdelijk het vertrekspoor naar Tilburg, zodat op de plek van spoor 4 (nu richting Tilburg) in de grond kan worden gebouwd. Er moeten ook nog huizen voor worden gesloopt.

Als ik dat zo lees,en wellicht verkeerd,hebben ze nu een los liggend spoor 2 gemaakt zonder enige aansluiting op het hoofdnet door wissels weg te halen,maar over een poosje gaan ze er dan weer wissels terug leggen om spoor 2 weer (tijdelijk) in gebruik te nemen ??
Als dat klopt,ben ik dan de enige die dat erg raar en redelijk op kosten jagend vind,wat is daar het nut van,nu weg halen en straks weer terug plaatsen,heeft iemand geld teveel ??
Ben erg benieuwd of dit goed interpreteer.

05-09-2024 17:17:57
sjoerd
sjoerd

De details en de fasering bij Gilze-Rijen heb ik nog niet gezien. Wel een artist impression hoe het worden gaat. Die zwerft wel ergens op het internet.

Nu de wissels weg zijn in Gilze-Rijen verwacht ik niet dat die terugkomen. Het restant van het niet meer aangesloten wachtspoor 2 zal tzt wel worden aangesloten op het doorgaande spoor van Tilburg naar Breda, waarna spoor 3 zal worden aangesloten op het doorgaande spoor van Breda naar Tilburg. Daar heb je geen wissels voor nodig, maar een weekendje sloop- en bouwtijd. Het huidige spoor 4 naar Tilburg zal dan wel worden opgebroken om de eerste fase van de tunnel te kunnen bouwen. Maar nogmaals: ik heb geen bouwdetails en -data.

05-09-2024 17:18:22
michaben
michaben

Er komen geen wissels terug, in de eindsituatie krijgt Gz twee zijperrons dus de sporen zullen op een later tijdstip nog verlegd moeten worden. Het saneren van de wissels is simpelweg omdat ze versleten zijn en men niet langer kon wachten tot de rest van de werkzaamheden uitgevoerd zouden worden. Oorspronkelijk zou Gz al in 2023 omgebouwd worden tot vrije baan maar dat was al uitgesteld tot 2026.

05-09-2024 20:20:40
R1-2010
R1-2010

Ik geloof er niets van dat in Gz spoor 2 weer in gebruik genomen kan/gaat worden. De dwarsliggers en de rest van de onderbouw zien er slecht uit, ik kan me niet voorstellen dat daar met een baanvaksnelheid van 140 overheen gereden kan worden. En ik mag ook hopen dat er in de toekomst in Gz gekeerd kan blijven worden....

05-09-2024 20:35:17 1
michaben
michaben

Dat was niet de bedoeling, de keermogelijkheid in Gz zou vervallen en het zou vrije baan worden met dubbel-enkelspoorbeveiliging. Oorspronkelijke plan was om dit vorig jaar in één grote buitendienststelling gelijktijdig met het nieuwe emplacement van Tb om te bouwen, maar dat is zoals bekend dus opgesplitst in meerdere bouwstappen. De ombouw van de perrons te Gz tot zijperron zou wel pas later uitgevoerd worden.

05-09-2024 21:17:50
mren
mren

Terzijde ook ander -enigszins bizar- nieuws over dat tunnelproject: de tunnel is te klein voor brandweerwagens waardoor de brandweer uit de kazerne in Rijen te laat in Gilze is.

In afwachting van een oplossing wordt de brandweer van het vliegveld inzet indien nodig.

Laatst bewerkt door mren op 05-09-2024 21:18

05-09-2024 21:23:29
sjoerd
sjoerd

R1-2010 (05-09-2024 20:20:40):

Ik geloof er niets van dat in Gz spoor 2 weer in gebruik genomen kan/gaat worden. De dwarsliggers en de rest van de onderbouw zien er slecht uit, ik kan me niet voorstellen dat daar met een baanvaksnelheid van 140 overheen gereden kan worden. En ik mag ook hopen dat er in de toekomst in Gz gekeerd kan blijven worden....

Natuurlijk zal in dat geval de gehele onderbouw van spoor 2 worden vervangen. Maar bekijk de brochure eens en fantaseer ook eens mee door bijvoorbeeld op Google Maps te kijken hoe je in die krappe situatie in twee fasen een tunnel bouwt. Daarbij vergeleken had men bijvoorbeeld in Ede-Wageningen een zee van ruimte.

06-09-2024 02:20:00
AlexNL
AlexNL

Vanavond ben ik opnieuw langs Gilze-Rijen gereden, en heb ik op de andere kant gelet.

Het rechte stuk van spoor 932 ligt er nog, en ook het rechte stuk spoor daarna (936) ligt er nog. Wissels 27 en 3B zijn verwijderd. Tussen het einde van spoor 936 en de Oosterhoutseweg, waar vroeger de goederenspoorlijn naar Oosterhout liep (opgebroken in 2010), is het talud compleet afgegraven.

Ik zag trouwens dat OpenStreetMap al up to date is.

---

Ik vraag me af waarom Gilze-Rijen in het eindbeeld een halte aan de vrije baan wordt terwijl Naarden-Bussum, waar ook geen wissels meer liggen, dat niet is.

Laatst bewerkt door AlexNL op 06-09-2024 02:21

06-09-2024 07:55:53
treinhobby
treinhobby

Bij Naarden-Bussum liggen de wissels niet direct in de station, maar wel redelijk vlak daarbij. Richting Hvs nog geen 2km buiten het station.

Dus je kunt na het kopmaken redelijk snel overlopen.

06-09-2024 08:22:57
michaben
michaben

Ombouw van Gz was onderdeel van seinoptimalisatie, het kan zijn dat seinen direct aan weerszijden van het station niet pasten binnen de optimale seinafstand. Zodra de Brabantroute naar ERTMS omgebouwd wordt zal Gz overigens weer bediend moeten worden.

06-09-2024 16:39:18
phantom
phantom

michaben (05-09-2024 17:18:22):

in de eindsituatie krijgt Gz twee zijperrons dus de sporen zullen op een later tijdstip nog verlegd moeten worden.

Wat dus zou betekenen dat de situatie zoals nu word getoond op openstreetmap.org,Gz met een eiland perron,nog eens zal moeten worden geupdate. (?)
In elk geval voor de definitieve versie van Gz met 2 zijperrons.
Rest dan wel de nieuwsgierige vraag,worden de "geoptimaliseerde seinen" nu dan al op hun definitieve plaats gezet en in gebruik genomen,of word er nu ergens anders een setje seinen geplant om ze later te verkassen ?

michaben (06-09-2024 08:22:57):

Zodra de Brabantroute naar ERTMS omgebouwd wordt zal Gz overigens weer bediend moeten worden.

Reden voor die vragen, staat hierboven gequote ;-)

06-09-2024 18:02:22
R1-2010
R1-2010

AlexNL (06-09-2024 02:20:00):

Vanavond ben ik opnieuw langs Gilze-Rijen gereden, en heb ik op de andere kant gelet.

Het rechte stuk van spoor 932 ligt er nog, en ook het rechte stuk spoor daarna (936) ligt er nog. Wissels 27 en 3B zijn verwijderd. Tussen het einde van spoor 936 en de Oosterhoutseweg, waar vroeger de goederenspoorlijn naar Oosterhout liep (opgebroken in 2010), is het talud compleet afgegraven.

---

Ik vraag me af waarom Gilze-Rijen in het eindbeeld een halte aan de vrije baan wordt terwijl Naarden-Bussum, waar ook geen wissels meer liggen, dat niet is.

Op de plek van de oude goederenlijn naar Oosterhout komt de snelfietsroute van Tilburg via Rijen naar Breda. Een stukje daarvan (ten oosten van de nieuwe Vijf Eikentunnel) ligt er al.

Niet kunnen keren op Gz is trouwens dom en jammer want aan weerszijden van Gz gebeurt er nog wel eens wat. Aan de andere kant, nu in Tb spoor 4 beschikbaar is kan de 6600 daar keren en hoeft niet opgeheven te worden tussen Ht en Tb.

06-09-2024 20:13:55
Dionysusnu
Dionysusnu

Ik zag laatst dat de 6600 wel in 1 richting opgeheven was op Ht-Tb, ivm een defecte trein Tb-Bd. De ritten vanaf Tilburg naar Arnhem reden gewoon vanaf Tb, maar in de andere richting waren ze al vanaf den Bosch opgeheven. Is dat de standaardmaatregel?

06-09-2024 21:21:15
treinhobby
treinhobby

Gingen ze dan vanaf Ht leeg naar Tb?

Waar haal je anders het materieel vandaan, als je in de ene richting wel rijdt en in de andere niet?

07-09-2024 00:40:23
Rolffiej19
Rolffiej19

treinhobby (06-09-2024 07:55:53):

Bij Naarden-Bussum liggen de wissels niet direct in de station, maar wel redelijk vlak daarbij. Richting Hvs nog geen 2km buiten het station.

Bij Naarden-Bussum is geen wissel meer te bekennen al een tijdje niet meer hoor, de dichtstbijzijnde wissels zijn bij Cra en Kv

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 07-09-2024 00:41

07-09-2024 00:59:47
Dionysusnu
Dionysusnu

treinhobby (06-09-2024 21:21:15):

Gingen ze dan vanaf Ht leeg naar Tb?

Waar haal je anders het materieel vandaan, als je in de ene richting wel rijdt en in de andere niet?

Dat weet ik niet, in dit geval was de storing zo kort dat er geen vast materieelpatroon te herkennen was.

07-09-2024 10:35:09
Rsb
Rsb

R1-2010 (06-09-2024 18:02:22):

---

Op de plek van de oude goederenlijn naar Oosterhout komt de snelfietsroute van Tilburg via Rijen naar Breda. Een stukje daarvan (ten oosten van de nieuwe Vijf Eikentunnel) ligt er al.

Niet kunnen keren op Gz is trouwens dom en jammer want aan weerszijden van Gz gebeurt er nog wel eens wat. Aan de andere kant, nu in Tb spoor 4 beschikbaar is kan de 6600 daar keren en hoeft niet opgeheven te worden tussen Ht en Tb.

906 zal je dan nodig hebben om een goederentrein uit Ehv aan de kant te zetten. Overkruisen via Tbge lijkt me niet handig. Een kering van 4 minuten voor de 6600 kan, maar is wat krap ondanks de 4 minuten marge te Ht, alleen al vanwege de beperkte infra tussen Bga en Ht.

07-09-2024 12:15:11 1
treinhobby
treinhobby

Rolffiej19 (07-09-2024 00:40:23):

Bij Naarden-Bussum is geen wissel meer te bekennen al een tijdje niet meer hoor, de dichtstbijzijnde wissels zijn bij Cra en Kv

Dat is toch precies wat ik ook zeg?
Ben ter plekke goed bekend.

De overloopwissels van Cra is vanaf puntje perron Ndb 1,8 km.

08-09-2024 00:47:20
scooter
scooter

Rsb (07-09-2024 10:35:09):

---

906 zal je dan nodig hebben om een goederentrein uit Ehv aan de kant te zetten. Overkruisen via Tbge lijkt me niet handig. Een kering van 4 minuten voor de 6600 kan, maar is wat krap ondanks de 4 minuten marge te Ht, alleen al vanwege de beperkte infra tussen Bga en Ht.

Wat is Bga?

Ik denk een typfout,bedoel je Vught Aansluiting?

08-09-2024 02:02:17
rolandrail
rolandrail

treinhobby (07-09-2024 12:15:11):

De helft van die overloopwissels bedoel je want de andere overloopmogelijkheid bij Crailoo ligt bij Hvsm. Kv-Crao linkerspoor is veel te lang linkerspoor om een fatsoenlijke drgl te kunnen rijden, Craw-Kv amper beter.

08-09-2024 02:27:59
AlexNL
AlexNL

En afgaande op sporenplan.nl staan er op het linkerspoor ook nog eens een paar seinen minder dan op het rechterspoor, dus "flighting" (een paar treinen achter elkaar in dezelfde richting sturen) is ook minder snel een optie omdat de capaciteit lager is.

08-09-2024 08:22:34
treinfan
treinfan

rolandrail (08-09-2024 02:02:17):

treinhobby (07-09-2024 12:15:11):

De helft van die overloopwissels bedoel je want de andere overloopmogelijkheid bij Crailoo ligt bij Hvsm. Kv-Crao linkerspoor is veel te lang linkerspoor om een fatsoenlijke drgl te kunnen rijden, Craw-Kv amper beter.

"Veel te lang" voor een fatsoenlijke dienstregeling? Met kerende treinen te Ndb en overlopen tussen Hvsm en Bsmz past het in theorie om 6 treinen per uur te laten keren te Ndb.

08-09-2024 11:09:21
phantom
phantom

Rsb (07-09-2024 10:35:09):

906 zal je dan nodig hebben om een goederentrein uit Ehv aan de kant te zetten. Overkruisen via Tbge lijkt me niet handig. Een kering van 4 minuten voor de 6600 kan, maar is wat krap ondanks de 4 minuten marge te Ht, alleen al vanwege de beperkte infra tussen Vga en Ht.

Is spoor 906 te Tb wel lang genoeg voor het opzij halen van een cargo ?
En als dat spoor incl 3e perron in gebruik is,past het dan qua dienstregeling nog wel ?

18-09-2024 13:27:03
hw1969
hw1969

---

Keren in Gilze-Rijen kan nog steeds. Je kunt alleen niet overlopen ter hoogte van het station. (Ik zie dat dat al eerder gemeld is)

Laatst bewerkt door hw1969 op 18-09-2024 13:29

18-09-2024 13:51:23
sjoerd
sjoerd

Ik krijg de indruk dat te Gz de wissels fysiek zijn opgebroken (wegens versleten, is gemeld) maar dat de beveiliging niet is gewijzigd. Alle seinen staan nog op hun plek, ook de dwergseinen. Er zitten hier en daar wel nieuwe betonvoeten in de grond; het is aannemelijk dat er nog seinen worden geplaatst en ook seinen opgebroken. De seinoptimalisatie is dus nog niet uitgevoerd.

Te Tilburg staan enkele seinen van het nieuwe type, maar zoals bekend zijn die nog niet in dienst omdat er twijfels zijn over de zichtbaarheid. Het kan zijn dat het (ver-)plaatsen van seinen te Gz wacht op een ja of nee over de toepassing van het oude, dan wel het nieuwe type seinen.

Overigens zitten bij Gz betonpoeren in de grond van een klein type, dat de lichtere seinen van het nieuwe type wel kan dragen, maar dat de zware seinen van het oude type niet kan dragen. We zijn benieuwd of er al iets bekend is over de toepassing van de nieuwe seinen. Elders worden namelijk hier en daar nieuwe seinen van het oude type geplaatst. Ook de hier en daar pas geplaatste dwergseintjes zijn nog van het oude type, terwijl een dwergje van een nieuw type met 1 lamp en kleurwisselaar nog een stuk minder plek in zou nemen.... Wie weet meer?

18-09-2024 14:02:58
broek53
broek53

De ex-wissels van Gilze-R zijn in de beveiliging alleen 'opgehangen', ja. Opmerkelijk omdat de ex-overweg die destijds in de beveiliging was opgehangen, in diezelfde buiitendienststelling juist helemaal uit de beveiliging is gehaald. Het mag wat kosten daar, maar dat zal inderaad met het abrupt afblazen van de nieuwe seinen te maken hebben. Uit wat ik zo verneem, leid ik overigeens af dat het met het nieuwe type sein heel waarschijnlijk niets meer zal worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-09-2024 14:03

18-09-2024 14:05:51
R1-2010
R1-2010

hw1969 (18-09-2024 13:27:03):

---

Keren in Gilze-Rijen kan nog steeds. Je kunt alleen niet overlopen ter hoogte van het station. (Ik zie dat dat al eerder gemeld is)

ja, nog wel. Ik doelde op het bericht van Michaben van 05-09-2024 20:35:17 waarin stond dat de keermogelijkheid op Gz zou vervallen.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 18-09-2024 14:06