18-09-2024 14:36:20 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Smaken verschillen uiteraard. Maar ik vind wel iets van die nieuwe LEGO-stokseintjes, en kennelijk machinisten ook, als ik dat zo bij verscheidene meesters beluister. Nadat eerst gedurende korte tijd reeksen nieuwe seinen zijn geplaatst met onvoorstelbaar ultra dikke zwart-witte palen, ter vervanging van de gebruikelijke, kwamen er nu akelig fragiele stokseintjes te staan. Ik ben er dus niet rouwig om. Ze staken ook schriel af bij de in de Duitsland nieuw geplaatste seinen. De modelbouw-wereld kan de veranderingen amper bijhouden, maar de stokseintjes kan men dan waarschijnlijk overslaan... ;.) |
18-09-2024 15:30:26 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
18-09-2024 16:29:12 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat ging alleen over het voorlopig opschorten van het gebruik van de nieuwe seinen, nog niet dat ze definitief gecanceld waren. |
18-09-2024 16:39:57 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Een beetje muggenziften misschien, maar: vroeger met seinstelsel 1946 had je inderdaad één lamp met kleurwisselaar. Nu, met LEDs, is er eigenlijk meer sprake van 3 lampen (rood, geel, groen) achter dezelfde lens. De daadwerkelijke LEDs zijn zo klein (denk aan ~1x1mm), dat het lichtbeeld goed blijft achter dezelfde lens. Dat was met gloeilampen nooit gelukt. |
![]() |
advertentie |
18-09-2024 19:54:59 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik had me beter moeten uitdrukken. Ik bedoelde niet één lamp, maar één aspect, zoals dat heet, met verschillende kleuren leds of zelfs leds die verschillende kleuren kunnen uitstralen. Ze bestaan, maar ik weet niet of deze inmiddels door de keuring zijn, want geel mag uiteraard niet op groen of wit en ook niet op rood lijken. |
19-09-2024 08:37:26 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Op IJsm zijn enkele saneringen doorgevoerd (o.a. voormalige loods Shunter/Shortlines) en emplacement Feyenoord zijn afgekoppeld. Aan de andere zijde is spoor 79 afgekoppeld, toeleidend wissel 1007 is vervangen door spoor. In dat nieuwe spoor staat nu een sein 513 (afsluitbord) op een paal. Dus spoor 80 en 81 zijn ook niet meer bereikbaar. Kan tijdelijk zijn natuurlijk. Ik meen mij te herinneren dat op deze locatie ook een tankcleaning zat. Waarbij de plaatselijke rangeersik in een kooi stond ivm vandalisme. Die kooi zag ik nog, maar is de tankcleaning nog actief?? |
19-09-2024 12:17:38 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Die wijziging is volgens mij al van 1 februari 2023. In het buiten exploitatie gestelde gebied wordt een nieuwe werkplaats gebouwd - dat was althans de bedoeling, ik weet niet of het werkelijk gaande is. |
19-09-2024 12:55:48 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat is inderdaad al een tijdje zo, wissel 1005 zou ook geklemd moeten liggen. Nu we het toch over IJsm hebben, begin volgend jaar zou het vaste kruis richting Rtst fysiek gesaneerd en opgehangen in de beveiliging moeten worden om zo de TSB weg te werken. Laatst bewerkt door michaben op 19-09-2024 12:56 |
19-09-2024 14:46:24 | ||
---|---|---|
Koos1
![]() |
Op dat moment worden daar nog meer wissels opgebroken, namelijk 987 en 989 (één overloop) en 963a/b. |
19-09-2024 14:55:14 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
987/989, serieus? Dan kan je alleen nog vanaf het rechterspoor van de Blaaktunnel naar de HSL toe. |
19-09-2024 15:31:04 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik lees alleen iets over het saneren van wissel 135, het saneren van de vaste kruisen, het spijkeren van wissels 911B en 913A, het klemmen van wissels 911A en 913B en het plaatsen van stootjuklen op de sporen 260 en 261. |
20-09-2024 14:25:47 | ||
---|---|---|
Koos1
![]() |
@michaben: dan zal het op een later moment gebeuren. Ik meen dat ik had gezien dat de door mij genoemde werkzaamheden in ieder geval eind 2024 zullen plaatsvinden. Ander nieuws dan: in Wdn wordt van 28 sept t/m 11 okt flink geklust aan het spoor. De 1:9 wissels aan de westzijde (1a/b en 3a/b) worden vervangen door 1:15 exemplaren. Het 1:9 wissel naar spoor 3 (wissel 23) wordt vervangen door een 1:15 exemplaar. De overloopwissels ten oosten (21a/b en 25 a/b) zullen opgebroken worden.
De wissels aan de westzijde worden ook anders genummerd. Wissel 1A -> 1 Wissel 1B -> 3 Wissel 3A -> 5 Wissel 3B -> 7 Laatst bewerkt door Koos1 op 20-09-2024 14:27 |
20-09-2024 15:07:31 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Wissels 963A/B werden inderdaad eerder al genoemd als mogelijke te saneren samen met wissel 991, maar 987/989 zou me verbazen. Het voorlopig ontwerp voor het nieuwe station Rtst voorziet juist in extra bijsturingswisssls op die plek ipv minder (in de vorm vaneen kruiswissel tussen de middensporen direct na Rtz). Laatst bewerkt door michaben op 20-09-2024 15:09 |
20-09-2024 17:30:02 | ||
---|---|---|
Koos1
![]() |
Opbreken van die wissels staat los van het project 'oeververbinding'. In dat project worden maarliefst 3 kruiswissels voorzien aan de zuidzijde. Laatst bewerkt door Koos1 op 20-09-2024 21:48 |
20-09-2024 18:26:50 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Helaas ook geen nieuws… 😉
|
20-09-2024 21:48:20 1 | ||
---|---|---|
Koos1
![]() |
Leuk dat je dat zegt. ;) Echter geef ik er een uitgebreidere toelichting bij zodat iedereen weet welke wissels verdwijnen en informatie v.w.b. omnummering.
|
20-09-2024 21:54:47 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat was een paar pagina's terug ook al gedeeld overigens, inclusief een link naar het sporenplan. |
21-09-2024 01:41:19 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
|
21-09-2024 12:38:10 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Dat betekent dat je alleen nog maar vanuit het buitenspoor vanuit de Blaaktunnel de HSL op. Waarom zou ProRail deze beperking aan flexibiliteit willen? Laatst bewerkt door sigma op 21-09-2024 13:05 |
21-09-2024 13:15:07 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Heeft het hernummeren van wissels in Wierden nog een bepaalde betekenis of gevolg? |
21-09-2024 15:19:46 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat zijn niet de wissels richting de HSL maar richting het goederenemplacement. In feite wordt één van de twee verbindingen met het IJsm gesaneerd, de aansluiting op spoor 267e verdwijnt en alleen spoor 266c blijft dan over. De overloopwissels na de spoortunnel worden in de plannen van het Stadionpark vervangen door twee kruiswissels en er komt een derde kruiswissel bij, waardoor je in de toekomst dus vanaf beide binnensporen kunt overlopen naar het HSL spoor. Let wel: dat is nog slechts een voorstel, en dat zal nog wel zeker 5 jaar duren. Saneren van de verbinding spoor 267e stond op het bekende sporenplan van Klaas Hofstra genoemd voor 2024 al weet ik niet of dat gehaald wordt, saneren van het kruis is dus ook naar 2025 doorgeschoven. |
23-09-2024 19:17:14 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Nml spoor 2 krijgt zo te zien de langste perronwand van Nederland. Aansluitend aan spoor 2 heeft men met nieuwe perronwanden tot de Waalbrug een soort van geluidswal gemaakt. |
01-10-2024 16:31:18 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Per 4 november 2024 zijn alle wissels, dus ook de overloopwissels en de zijsporen, te Halfweg opgebroken. Wat rest is dubbelspoorbeveiliging met beveiligd links-rijden tussen Sloterdijk en Haarlem. Het schiet verbazend lekker op. Bij het bekijken van de komende driesporigheid achter Zevenaar heb ik me echter verbaasd over de vele geplande overloopwissels onderweg. Laatst bewerkt door sjoerd op 01-10-2024 16:38 |
01-10-2024 16:40:17 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Tsja, zonder overloopwissels heb je niet zoveel aan een driesporig trace... |
01-10-2024 19:19:39 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ah, ik heb me niet verbaasd over de overloopwissels maar over de VELE overloopwissels. |
01-10-2024 19:29:31 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Is dat toevallig publiekelijk toegankelijk? |
01-10-2024 20:58:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Jazeker. Ik zag de link ergens op deze site voorbij komen, maar ik weet niet meer onder wiens naam die link voorbij kwam. Wellicht bij iets van Betuweroute of onder dit kopje. Er is vast wel iemand die dat weet. |
01-10-2024 20:59:36 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Laatst bewerkt door Muizeneus op 01-10-2024 21:03 |
01-10-2024 23:55:27 1 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Vanaf komende nacht 5:00 ligt er een TSB van 80 over spoor 1 van Dtcp vanwege slechte spoorligging. Lekker opgeleverd project! Laatst bewerkt door ToH op 01-10-2024 23:55 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-10-2024 09:56:49 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
We kennen de details niet, maar het is zeker een feit dat het grootste deel van de aardebaan tussen Delft en Schiedam nog nooit van zijn plek is geweest. en dat betekent dat er een dun laagje zand bovenop de kleilaag is gestort en dat de kleilaag niet echt wordt tegengehouden door twee spoorsloten aan weerszijden. Dat , gevoegd bij het feit dat het huidige spoor vele malen zoveel weegt als het spoor ten tijde van de aanleg, kan verklaren waarom het toch zo lastig is om de het spoor op orde te houden. Daarnaast is ook het materieel veel zwaarder geworden. Ten derde is het stuk dat nieuw is aangelegd en in dienst is gesteld nog niet ingereden. De zesde Sprinter op dat stuk zal flink moeten opschieten om een waterbedeffect in de dienstregeling te voorkomen. |
02-10-2024 13:44:28 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
DB InfraGO staat onder druk van vooral de goederenvervoerders. Die klagen dat op veel plekken in Duitsland geen fatsoenlijke inhaalmogelijkheden meer zijn, waardoor goederentreinen regelmatig uren aan de kant gezet worden om sneller verkeer voorbij te laten. Niet zelden leidt dat zelfs tot dagen vertraging, als bijvoorbeeld de dienst van de machinist erop zit of de gehuurde loc niet langer beschikbaar kan blijven. Dus doet de DB tegenwoordig het tegendeel van ProRail - bij renovatie of uitbreiding van het spoor worden op de vrije baan weer wissels toegevoegd. Opvallend genoeg hoor je in Duitsland weinig over de nadelen die ProRail wél aanspreekt: wissels hebben onderhoud nodig, ze kunnen 's winters vastvriezen of insneeuwen. Dat gaat zeker een rol spelen, want de DB heeft ook een flink tekort aan personeel en reparatiemateriaal. Elke winter is er om die reden wel ergens een groot station of een onmisbare hoofdlijn dagenlang geblokkeerd. |
24-10-2024 07:35:31 1 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Per vanmorgen, 24-10-2024, is de TSB van 40km/h thv Ravestein opgeheven. Deze was aanwezig door de dassen die zich aldaar hebben genesteld. Treinen kunnen hier nu weer met 130km/h vooorbij rijden. Laatst bewerkt door AvVeen op 24-10-2024 08:38 |
24-10-2024 07:47:11 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Neem aan dat er een ‘4’ is verdwenen in jouw tekst? |
24-10-2024 08:38:56 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Klopt inderdaad. De 0 achter de 13 had ik er wel nog tijdig bijgezet. Bedankt voor de scherpte. |
24-10-2024 09:54:48 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Dan zijn er vannacht 2 bij gekomen: Onz-Onn spoor OG, TSB van 110km/h over 200 meter. Hlm-Ovn rechterspoor, TSB van 40 km/h over 118 meter.
Beide redenen "Toestand spoor".
|
25-10-2024 09:30:57 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Britse toestanden onder Railtrack ;-) |
25-10-2024 11:04:32 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Vooral die laatste mogen ze dan wel voortvarend mee aan de slag gaan zodat die weer op orde is voordat de eerstvolgende GP plaats vindt.... |
25-10-2024 13:16:57 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Verwacht geen grote gevolgen voor de treindienst. De baanvaksnelheid daar ligt op 60 km/h. |
25-10-2024 15:58:50 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En de volgende Grand-Prix, die duurt nogwel ff een tijdje natuurlijk. |
30-10-2024 16:46:33 3 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Perronverlenging Dld die eerder uitgesteld werd zou nu in het weekend van 30nov/1dec alsnog gerealiseerd moeten worden worden. Verder staat de concept capaciteitsstrategie van 2028 online: rne.eu Wat interessante data van indienststellingen van grote projecten van 2026 t/m 2028: Laatst bewerkt door michaben op 30-10-2024 16:46 |
30-10-2024 16:58:38 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Haanrade in CBG gaan ze dan ook het nevenspoor van een stukje draad voorzien zodat je daar eventueel kan kruisen of is het echt alleen het emplacementje opnemen in de beveiliging? |
30-10-2024 16:59:34 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
In Ddr wordt wissel 1251/1253a verwijderd en daarmee worden de opstelsporen 20 en 21 onbereikbaar. Maar wees gerust (?), dit is slechts tijdelijk totdat de blijkbaar hele zeldzame reserveonderdelen die nodig zijn om dit nu defecte wissel te herstellen, weer leverbaar zijn. |
02-11-2024 01:02:58 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Ik weet niet beter dan dat het genoemde wissel vandaag (al zijn we over de daggrens heen, dus op vrijdag 1 november) is hersteld? |
02-11-2024 01:38:17 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ben vrijdagmiddag 1 november eens van Hlms langs het spoor gefietst naar Hwzb. Men was kennelijk de seinen aan het testen, bij iedere schakelkast stond iemand en de seinen wisselden geregeld van kleur. Zo te zien aan de seinbeelden kan men tussen Hlm en Hwzb op beide sporen linkerspoor rijden. Ri Hlm heeft Hwzb de seinnummers 2 en 4, deze seinen hebben geen P, zijn dus kennelijk bediend. Bij Hwzb is de overweg nog maar tweesporig en heeft men die ook fysiek teruggebracht naar een tweesporige overweg. De twee zijsporen en de wissels/ontspoortongen zijn verdwenen. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 02-11-2024 01:47 |
02-11-2024 07:04:18 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Dat zou ook kunnen, het was nog onduidelijk of de benodigde onderdelen er nu wel of niet waren. Uit de laatste berichten begrijp ik dat er sprake is van (deel)herstel, nog niet alle rijwegen zijn mogelijk. Laatst bewerkt door R1-2010 op 02-11-2024 07:42 |
02-11-2024 08:25:45 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er komen geen bediende seinen, Halfweg wordt vrije baan (met rijrichtingkering en uitschakelen linkerspoorbeveiliging). Waarschijnlijk moet men de nieuwe borden nog monteren op de seinen bij Hwzb. |
03-11-2024 19:41:48 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Ter aanvulling over Hwzb, die eerder genoemde seinen 2 en 4 op het station in de richting Haarlem waren nog de oude. Inmiddels zijn deze vervangen door de P-seinen 1901 en 1903. |
12-11-2024 22:00:38 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
De spoorbrug bij Maastricht naar Lanaken zal worden gesloopt. De gronden tot aan de grens verkocht aan de gemeente Maastricht. Dat betekent het definitieve einde. Pagina 15 in de BO-MIRT afsprakenlijst: www.tweedekamer.nl |
12-11-2024 22:29:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Weer een grensverbinding die - hoewel al jaren buiten dienst en onbruikbaar wegens een geheel opgebroken deel in België - geen kans meer krijgt om ooit iets te betekenen. De Belgen hadden in hun intercityplannen ooit een dienst Antwerpen - Maastricht - Aken in gedachten. Daarna kwam het mislukte tramplan over de Maasbrug en nu dat helemaal niet doorgaat, gaat de scheepvaart voor en is de brug een obstakel in de vaarroute. Tja. Waar geen wil is, is geen (spoor-)weg. En is het spoor straks weg. |
14-11-2024 17:46:41 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
ProRail gaat het Roosendaalse emplacement achter het station terugbrengen van 20 naar 8 sporen. 'Voor een deel van die ontwikkeling moet ook het spooremplacement tussen het NS-station en de Gastelseweg verder worden verwijderd. De gemeente steekt een miljoen euro in onderzoek naar de haalbaarheid daarvan, maar heeft op basis van gesprekken goede hoop ook daar met ProRail, NS, de provincie en Den Haag wel uit te komen.' Bijzonder, de Gastelseweg is de eerste overweg ten noorden (richting Oudenbosch) en oosten (richting Etten-Leur) van het station. Het gebied bevat dus zo ook de omgeving van de oude locomotiefloods e.d. waar juist een opstelterrein gepland is... Laatst bewerkt door martijn op 14-11-2024 18:06 |
14-11-2024 20:51:38 2 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het bericht over Roosendaal is zoals gebruikelijk weer een vaag verhaal van de schrijvende pers. Het emplacement te Roosendaal telt van het stationsgebouw af een kleine dertig sporen, en dan tel ik niet eens alles mee. Dus van twintig naar acht zegt absoluut niets. De huidige lay-out dateert globaal van 1972. Toen kwam er NX en is vrijwel het gehele klassiek beveiligde emplacement blijven liggen, en aangevuld met opstelsporen voor reizigersmaterieel. Sinds de jaren 80 klaagt de gemeente Roosendaal over al die gevaarlijke rangeerbewegingen. Nu gaat de gemeente kennelijk een nieuwe woonwijk ontwikkelen achter het station en is alle gevaar geweken. Tis ook maar wie er aan de knoppen zit in Dozendaal... Dank voor je bericht, Martijn, de verwarring ligt zeker niet aan jou. |
15-11-2024 08:33:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De Gastelseweg in het bericht moet een slip of the pen zijn, of een uiting van de verre ambities van Roosendaal. In het bericht staat overigens wel goed wat er aan de hand is: het gaat om het vrijmaken van het terrein tussen de overweg De Kade en de passerel over het emplacement. Daar is het idee dat de sporen van de vroegere goederenbundel (thans allemaal met de status infrasporen) ten noorden van de passerel tot kopsporen worden ingekort. Ter compensatie komen dan op twee plekken tussen het goederenterrein en het terrein van de werkplaats nieuwe infrasporen. Verder wordt de aansluiting van de Grondbank verlegd. De inkt van dat onderzoek is overigens net droog, dus dat er meteen overeenkomsten getekend gaan worden, is ook wel erg wensdenkerig, al staat ProRail er dus zeker niet afwijziend tegenover. |
15-11-2024 08:40:05 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik telde op die plek inderdaad op Sporenplan 20 sporen tussen het eerste perron en het stadion, dus begreep al niet zo goed wat er niet klopte aan het artikel. Blij dat het niet aan mij ligt :P |
15-11-2024 08:56:32 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Je kan het ook lezen als dat de sporen 11, 12, 13, 14, 17, 19 en 20 allemaal moeten verdwijnen. Die liggen immers ook 'tussen het station en de Gastelseweg'. Vziw stond zoiets ook op de planning, alleen zouden 11 en 13 wel blijven liggen.
Maargoed, er wordt gesproken (of gesuggereerd) dat de investering van 200 miljoen niet doorgaat. Uit interne informatie (hoewel ik geen actuele info erover heb) blijkt dat er over 2 jaar ong begonnen wordt met het aanleggen van het nieuwe opstelterrein richting de monumentale loods en dat dit rond 2030 klaar moet zijn. Dat gaat dus wel door? |
![]() |
advertentie |
15-11-2024 09:25:02 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja je kan er van alles uit halen, maar ik vond het per plangebied wel duidelijk omschreven. Alleen het stuk over het gebied tussen station en de Gastelseweg begreep ik dus niet helemaal. |
15-11-2024 09:47:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
|
15-11-2024 09:59:39 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Een aantal is toch geen mening? Tuurlijk snap ik dat het verschilt per plek waar je telt. Maar waar ik interpreteerde dat het over 20 sporen, tel ik er toevallig ook 20. Ten noorden van de passerelle zijn het er inderdaad al meer. En verder is de boodschap volgens mij vooral dat er ter hoogte van het station slechts 8 sporen blijven liggen. |
15-11-2024 10:06:44 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Doorgaans heb ik niet veel vertrouwen in wat de pers van zo'n praatje maakt, al is dat nu eenmaal persvrijheid. En voor degene die de situatie niet kent is zo'n verhaal dan helemaal niet te plaatsen. En dat is nu leuk aan deze site: we helpen elkaar aan de juiste blik. ;.) |
15-11-2024 11:40:06 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Niet om de zaak te compliceren, maar het is misschien wel goed om te melden dat Roosendaal eerst een forse verbouwing wacht van de perronsporen en het noordelijk emplacement met aansluitend een nieuw opstelterrein bij de werkplaats. In dat kader worden wat nu de sporen 6, 31 en 32 zijn geschikt gemaakt voor goederentreinen van 740 meter en daar komen uiteindelijk die in totaal 8 sporen vandaan waarover de gemeente het heeft. De sporen 33-36 worden in dat project ("Roosendaal Integraal") al kopsporen, die gaan dienen voor het betere rangeer- en opstelwerk in combinatie met het nieuwe opstelterrein bij de werkplaats. |
15-11-2024 12:52:44 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Kijk, dat bedoel ik: dank aan Broek53 voor je informatie. |
15-11-2024 16:02:59 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Kortwieken van 38-42 tot aan de passerelle? Die sporen worden toch vrij veel gebruikt juist om treinen die behandeld moeten worden bij de grondbank (op zowel sp 68 als sp 57) binnen te nemen en op te stellen? Dat maakt het allemaal een heel stuk ingewikkelder, ook al zouden ze de ingang van de grondbank verplaatsen lijkt mij. |
15-11-2024 16:34:44 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is wat lastig uit te duiden, maar de nieuwe ingang van de grondbank zou in dit idee aangesloten worden op de wissels aan de noordkant van spoor 37 met een heel scherpe boog langs de VL-post. Daarnaast kunnen ook de sporen op de grondbank zelf verlegd worden, maar daarover moet men nog eens nadenken (sporen zijn niet van ProRail). |
15-11-2024 17:11:53 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Hmmm, oke. Naar mijn informatie waren de sporen wel van ProRail, alleen de grond niet, maar die info kan uiteraard niet kloppen. We wachten verdere ontwikkelingen en uitwerkingen maar af, maar ik verwacht dat er partijen zijn die wat minder blij zijn met deze ontwikkelingen (Railpro, GBN, Volkerrail, Strukton, Swietelsky om er maar een paar te noemen). Vooral ook omdet er in Nederland vrij weinig fatsoenlijke infra-sporen overblijven als het zo doorgaat. |
15-11-2024 17:21:46 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Het te bouwen container uitwissel punt nabij Valburg is net afgeblazen. Ik zou zeggen grijp je kans voordat het een opslag voor NS materieel wordt. |
15-11-2024 22:12:39 1 | ||
---|---|---|
marotrans
![]() |
Vanochtend zag ik dat spoor 7 en 8 op Mrg onbereikbaar zijn geworden door een kruis van dwarsliggers in het toeleidende spoor. Geen idee of dat tijdelijk of definitief is, er wordt druk gewerkt en gebouwd daar momenteel.
Vanmiddag het gerucht gehoord dat de zwaaikom langs de Siriusstraat in Tilburg gedempt gaat worden en er een containerterminal wordt aangelegd. Dit ter uitbreiding of vervanging van de huidige aan de Zuiderkruisweg hoek Jules Verneweg. Dat zou betekenen dat de oude stamlijn (waar nu geregeld hagelnieuwe Wascosa- ketelwagens op gestald staan) weer een stukje langer gaat worden. Laatst bewerkt door marotrans op 15-11-2024 22:13 |
15-11-2024 23:27:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zoals gezegd: er komen meerdere nieuwe infrasporen in het gebied tussen grondbank/goederenstromen en het nieuwe opstelterrein bij de werkplaats, waarmee de totale spoorlengte aan infrasporen ongeveer gelijk blijft. |
16-11-2024 09:32:07 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Per 28-11 verdwijnen te Rsd de sporen 155 t/m 158. Dat zijn de meest noordelijke uitlopers van het raccordement richting Odb. |
16-11-2024 12:19:55 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
Zijn die sporen eigenlijk ooit gebruikt? |
16-11-2024 12:54:53 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Zeker dat ze deze willen dempen? Niet eerder dan 21 november zou daar meer bekend over worden. Pagina over de ontwikkelingen op de site van Gemeente Tilburg over het Wilhelminkanaal inclusief het deel bij Loven. Het verhuizen van de containerterminal kan ik wel toejuichen. Nu rijden rangeerders tussen de Siriusstraat en Jules Verneweg. Overigens lag er vroeger een stamlijn langs de Siriusstraat. |
16-11-2024 13:26:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
|
18-11-2024 20:56:31 1 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
ProRail heeft inmiddels ook een eigen nieuwsbericht over Roosendaal. Het gaat om de resultaten van een quick scan, en het plan is voor de lange termijn, in ieder geval na "Roosendaal Integraal" (einddatum ~2030-2032). |
26-11-2024 06:19:09 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Bovenleidingsmasten tussen Breda en Tilburg worden komende jaren vervangen
De werkzaamheden worden tussen 2026 en 2029 uitgevoerd. |
26-11-2024 06:29:51 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Waarna alle betonnen portalen in Nederland zullen volgen. Alleen tussen Utrecht en Hilversum blijven ze behouden. |
26-11-2024 06:50:37 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Worden dan alleen de portalen vervangen, of wordt het ook omgebouwd van B1 naar b.v. B4? |
26-11-2024 07:14:43 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Voor de leek hier twee vragen: - wat zijn B1 en B4? - waarom is maar liefst 3 jaar nodig voor 16km? Er moet 500km aan betonnen portalen worden vervangen. In dat tempo ben je 100 jaar bezig. Laatst bewerkt door martijn op 26-11-2024 07:17 |
26-11-2024 07:47:53 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
In die drie jaar zit ook de vervanging van Zlw-Rsd heb ik begrepen en het hele project duurt drie jaar mede omdat er om allerlei andere buitendienststellingen heen gewerkt moet worden vanwege de goederentreinen van en naar Duitsland. Dus er moet rekening worden gehouden met de vele werkzaamheden op Em-Oberhausen en op de Betuweroute zelf |
26-11-2024 07:50:41 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Waarom zijn er nog zoveel werkzaamheden na de 80-weekse? Ik ging er vanuit dat het derde spoor dan al af zou zijn en de Brabantroute juist wat lucht zou geven (en dat daarom pas medio 2026 met de vervanging van de bovenleiding gestart wordt). Laatst bewerkt door martijn op 26-11-2024 07:54 |
26-11-2024 08:15:34 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Hahaha je gelooft in sprookjes? De werkzaamheden bij Herwijnen beginnen dan pas echt vorm te krijgen en ook in Duitsland wordt er dan nog wel doorgeklust, er zijn hele stukken volgens mij vooral rond Em waar ze nog niet eens kunnen beginnen |
26-11-2024 08:23:19 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Maar waarom beginnen ze van al die 500km aan betonnen portalen juist aan het baanvak waar het op dat moment helemaal nog niet uitkomt? En ja ik weet dat de portalen van de Brabantroute het oudst zijn, maar die schelen natuurlijk maar enkele jaren met de andere betonnen portalen op de 'rustigere' baanvakken. |
26-11-2024 08:31:56 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Tsja ik weet wel dat de portalen op Amf-Gn en Amf-Es sowieso later aan de beurt zijn. Die zijn ook van een ander model dus wellicht nog in betere staat? |
26-11-2024 10:10:22 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
26-11-2024 10:19:42 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja dat is het hele idee bij dat derde spoor naar Oberhausen ipv 4 sporen. |
26-11-2024 10:42:18 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Vergelijk het met een ander Duits fenomeen, de driebaanswegen die je daar veel tegen komt, waarbij altererend de ene en de andere rijrichting twee stroken heeft. Duitse treindienstleiders zijn erg creatief met dat soort zaken, rijd bv eens met een RE Keulen - Duisburg, waar je soms even in volle vaart de S-bahnsporen opgaat om een " vliegende" inhaling door een (vertraagde) ICE mogelijk te maken |
26-11-2024 22:48:00 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Laatst bewerkt door rolandrail op 26-11-2024 22:48 |
26-11-2024 22:50:47 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
27-11-2024 09:32:58 1 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Een snelle samenvatting: Het B1-systeem is het "klassieke" systeem in Nederland met een vast ( = aan de portaal geschroefd, niet met gewichten) afgespannen draagkabel ( = bovenste kabel waar de rijdraad aan hangt). De maximumsnelheid daarvan is 140 km/h. Bij systemen zoals B3, B4 is de draagkabel met gewichten afgespannen, net als de rijdraden. Daardoor is de spanning in de draagkabel altijd hetzelfde, onafhankelijk van de temperatuur. Dat maakt snelheden hoger dan 140 km/h mogelijk. Als er een ambitie is om binnen 70 jaar harder te rijden dan 140 km/h, lijkt het me dus handig als ze meteen het B1-systeem upgraden naar bijvoorbeeld B4 bij het vervangen van de portalen. Hopelijk gaan ze dat ook doen :) |
27-11-2024 12:19:40 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dat gaan ze niet doen, er komt gewoon B1 net als tussen Tb en Tbu al gedaan is, dus ook met de draagkabel onder het portaal door want dat is onderhoudsvriendelijker. |
27-11-2024 13:50:07 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Hm, jammer. Hoe doen ze die ombouw eigenlijk? Doen ze portaal voor portaal terwijl de draden nog in de lucht hangen? Vervangen ze ook meteen alle draden? Of iets er tussen in? |
27-11-2024 16:19:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Na vele gemeenten is nu ook Elst ongerust: er komen gevaarlijke stoffen over het spoor. Eerst bouwen ze zowat tot op het spoor, vroeger stond er nauwelijks iets. En dan wordt men ongerust. Tja. |
27-11-2024 16:28:47 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Nu is dat het voor het stuk tot aan Tilburg Universiteit nog niet erg zinvol , je bent daar nog aan het optrekken / al aan het afremmen voor de stop in Tilburg. Maar toekomst vast beperkt Prorail het wel, wat opmerkelijk is want de meeste overwegen verdwiijnen ook al op het traject. |
27-11-2024 16:53:49 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Wordt er wel gelijk rekening gehouden met de eventuele overgang naar 3000 volt gelijkspanning? Zijn de isolatoren daar al geschikt voor? |
27-11-2024 16:56:56 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Eerst worden voorbereidingen getroffen, denk an verplaatsten van borden en kabels. Over het algemeen kan dit tijdens de treindienst gebeuren. Daarna worden verzonken buit en voet geplaatst. Meestal is hiervoor meedere korte buitendienststellingen nodig. Mogelijk dat dit ook gedaan wordt tijdens een weekend buitendienststelling, als elders portalen worden gemonteerd of tegelijkertijd ander onderhoud wordt uitgevoerd. Daarna worden verticale palen geplaatst. Omdat dit gedaan wordt door krol wordt dit gedaan tijdens een (nachtelijke) buitendienststelling. Daarna wordt bovenkant van paal gemonteerd. Doordat de paal niet richting het spoor staat, kan het nevenspoor meestal in dienst blijven. Tijdens een weekend buitendienststelling worden portalen van voet afgehaald, een kwart slag gedraaid en gemonteerd aan de bovenleiding. Tevens wordt dan de ouwe weggehaald.
Mogelijk dat in vakantie periode langere buitendienststellingen gaan plaatsvinden. Zeker in wisselstraten en op stations vergt de werkzaamheden meer tijd. Laatst bewerkt door seinhuis op 28-11-2024 08:32 |
27-11-2024 19:17:16 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Betekend dit dat er alleen nog maar gebruik wordt gemaakt van 'halve' portalen? En niet, zoals nu, liggers van paal naar paal? Verder zou je verwachten dat, als de draden niet vervangen worden, de nieuwe palen exact op de plek van de oude moeten komen te staan. Of wordt eerst alle bedrading weggehaald, de palen gedraaid en dan opnieuw bedraad? |
27-11-2024 20:32:51 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Even voor mijn beeldvorming: als de boel tussen Tb en Bd vervangen is, zien de portalen en dan net zo uit als bijv op Ut-Asb/Wd en de Hanzelijn? Of wordt het ook gewoon zoals bijv op Gn-Zl, zie ook het nieuwere stuk Zl-Herfte. Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet. |
28-11-2024 07:49:07 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Oftewel zijn het masten of portalen? Dat warrige verhaal van Seinhuis hangt volgens mij vooral van aannames aan elkaar. En wat zijn horizontale palen? |
28-11-2024 10:35:45 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Zoals ik het lees en er een beeld bij vorm heb je straks weer gewoon een omgekeerde U vorm als het ware,ofwel 2palen langs de lijn tegenover elkaar en daartussen een dwarsliggende paal/stuk ijzeren balk. |
28-11-2024 11:11:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Daarnaast acht ik de kans dat de oude portalen ook nogweleens onderling gekoppeld kunnen zijn onder het spoor door en dat levert nogwel wat meer werk op dan. |
28-11-2024 12:26:56 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Aannemelijk de bordjes van de kilometrering die doorgaans aan de portalen worden gehangen, als je het portaal weghaalt moet dat bordje verwijderd worden en aan de nieuwe mast worden bevestigd. |
28-11-2024 13:16:43 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat lijkt mij het minst omvattend te zijn van de hele operatie ;) |
28-11-2024 14:07:57 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nu zal dat verhangen van hectometerbordjes met GPS wellicht geen probleem meer zijn, al weet ik dat niet zeker. Maar de originele pikettering van de kilometrering van spoorwegen zit lang niet overal nog in de grond. En waar moet de landmeter dan van uitgaan? Nu is dat niet zo'n groot bezwaar want het land wemelt van de oude meetfouten, verleggingen en valse hectometers. Trouwens, waar de hectometerbordjes aan de portalen hingen, was er ook al geen sprake meer van een exacte maatvoering. Als portalen vernieuwd worden, staat het nieuwe portaal veelal op een iets andere plek en worden de fouten alleen maar groter. Exacte plaatsbepaling zou moeten en in elk geval kunnen plaatsvinden, maar of dat ook gebeurt?? |