28-11-2024 17:15:22 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Om je even een beeld te geven hoe het eerder is gedaan in Nederland. |
28-11-2024 17:36:37 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
28-11-2024 21:30:47 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De betonnen boogportalen waren in januari 1950 gereed van Dordrecht tot Boxtel. In mei 1950 was Lage Zwaluwe - Roosendaal gereed. De ronde masten (zogeheten Arkelpalen, deze zijn hol!) kwamen van NV Betondak in Gorinchem. De bovenbalk is massief, gebogen en uitgerust met een stalen trekstang. De holle palen voldeden niet zo goed bij afspan-inrichtingen waar ze nogal eens scheurden en vervangen moesten worden. Toch staan ze er nog wel. Het restant werd gebruikt tussen Eindhoven en een punt, een eind voorbij Helmond. Wat toen nog over was, werd als werkreserve aan de zuidzijde van station Bergen op Zoom in de oostelijke spoorberm gedeponeerd. Daar heeft het nog lang gelegen, maar ik zag het zopas van de trein uit niet meer liggen. Overigens werden de betonvoeten (puddingen) voor de Brabantse lijnen gegoten in Lage Zwaluwe. Dat terrein aan de noordwestzijde werd later gebruikt voor het onderhoud aan en het vullen van de gasketels voor de wisselverwarming. Ooit lagen daar de keersporen van de spoorweg van Moerdijk SS naar Breda, op het laatst gereden als tram tussen de Moerdijkse haven en Lage Zwaluwe na het in gebruik nemen van de Moerdijkbrug. Die zijlijn is nog goed te volgen op Topotijdreis.nl en pas onlangs is daar wachterswoning 2 uit 1864 (!) vervangen door een nieuw huisje. |
28-11-2024 21:44:19 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Na de langverwachte werkzaamheden tussen Rsd en Zlw was de TSB eindelijk verdwenen. Sinds afgelopen zondag ligt hij er weer, 300 meter 80 kmh tussen Zlw en Zvb |
![]() |
advertentie |
28-11-2024 23:33:46 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Hetgeen natuurlijk logisch is aangezien begon wel goed drukkrachten kan opnemen maar slecht tegen trekkrachten kan. Wordt weer goed gemaakt door de geringere kosten tov staal. |
28-11-2024 23:41:51 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
|
29-11-2024 07:42:06 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Hebben we het dan over deze portalen? |
29-11-2024 07:50:59 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja. |
29-11-2024 08:50:35 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Deventer - Almelo ;-) Maar de halve/hele kilometerbordje aan bovenleidingportalen dienen alleen ter indicatie en staan dus niet op de exacte km, de lage bordjes wel maar daar geef ik geen 100% garantie. Overigens, bij benaderen van Ehv van Tgra hangt 'indicatie' km bordje 50.5 vlakbij laag bordje 50.6, wordt binnenkort wel aangepast. |
29-11-2024 09:31:53 1 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Men spreekt hier overigens van GP portalen, de portalen in Noord/oost zijn van het type SP |
29-11-2024 10:19:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Interessant. De termen GP en SP ken ik niet uit deze materie. Staat GP dan voor Gorinchem Portalen en SP voor ...?? Die termen worden overigens nergens uitgelegd in het onlangs verschenen boek over de Nederlandse bovenleidingtypen. Maar daar staat wel meer niet in, en wat er in staat is weinig exact en compleet. Helaas, want wie gaat dat nu nog over doen? Laatst bewerkt door sjoerd op 29-11-2024 11:55 |
29-11-2024 10:59:00 1 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
De G en S in GP en SP staan voor Geslingerd beton en Spanbeton. |
29-11-2024 12:40:42 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De slechte exemplaren vervangen klinkt als 1:1 vervanging, maar dat is niet het plan. Er is althans eennieuwe staffeling ontworpen en de meeste palen komen ook wat verder van het spoor af te staan (om later een vergroting van de spoorafstand tot 4 m mogelijk te maken). Zomaar een paar portalen vervangen is dus niet goed mogelijk, lijkt mij. |
29-11-2024 16:51:58 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Nee maar er is een lijst met portalen die vooraf al vervangen moeten worden omdat ze zeer slecht zijn. De nieuwe palen zullen dan al dus verder uit elkaar staan. |
29-11-2024 22:40:54 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Die portalen zullen dan wellicht later moeten worden verplaatst, aangezien de nieuwe portalen dichter op elkaar staan (elke 50 meter als ik het goed heb onthouden). |
01-12-2024 15:34:06 | ||
---|---|---|
marotrans
![]() |
Ik vond dit artikel https://midpointbrabant.nl/nieuws/gvt-realiseert-unieke-trimodale-containerterminal-in-tilburg/ |
01-12-2024 17:33:22 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Dat plan voor een trimodale terminal is nog steeds springlevend. Zie de presentatie van vorige week: Opwaardering Wilhelminakanaal Volgens dat plan komen er 2 (kop)sporen die eindigen ter hoogte van de huidige zwaaikom.
|
02-12-2024 11:31:27 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Infra: Per 18-11-2024 is wsl 133 te Varsseveld verplaatst en vernieuwd. Iets meer spoorlengte? Per 16-12-2024 is op Haarlem - Leiden de WILO Frederikslaan gewijzigd in AHOB km 30.393. Per 16-12-2024 zijn de wissels 11A/B, 13B/25A, 25B en 27A/B te hoorn opgebroken. Nieuw gelegd wsl 13B. Spoor 4A en 4B zijn nu spoor 4. Per 23-11-2024 is het perron te Dalen met wel 3 meter verlengd tot 173 m. |
02-12-2024 12:29:40 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ik zag dat de werkzaamheden op de voormalige Dgr al behoorlijk vorderen. Gaan er nu straks 4 sporen over de 2 sporen ri Ut? (sporen uit Ut wisselen van zuid naar noord) Of alleen de 2 sporen uit de ri Hvs? |
02-12-2024 12:47:26 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er gaan uiteindelijk vier sporen bovenlangs: één spoor Ut -> Asd spoor 2 voor goederentreinen en eventueel internationaal, twee sporen Asd <> Wp en één spoor Asd -> Wgm voor o.a. de afvoer van de Eurostar. Verder komen er twee sporen naast de dive-under, eentje aan de onderkant Asd spoor 2 -> Ut en eentje aan de bovenkant Wgm -> Asd. In totaal dus 8 sporen die aan weerszijden van de dive-under weer samenvloeien tot 6 sporen. Overigens worden er nu slechts 3 sporen aangelegd bovenlangs waarvan er 2 daadwerkelijk in dienst komen, de dive-under moet namenlijk nog verder afgebouwd worden maar daarvoor liggen de oude sporen Asd <> Wp in de weg. Vandaar dat de dive-under aan een kant wel netjes afgewerkt is maar aan de andere kant nog niet. Zodra de treinen Asd <> Wp bovenlangs rijden kan men de andere kant van de dive-under afbouwen en kan het vierde spoor bovenlangs en de sporen door de dive-under zelf aangelegd worden. |
02-12-2024 13:58:42 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Nog niet, overweg is nog niet omgebouwd, een 2e levering BVS en ABV hierover komt binnenkort uit. |
02-12-2024 14:03:40 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Wordt naar 2025 verschoven. Datum nog niet bekend. |
02-12-2024 14:07:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dank voor de aanvullingen, die kennelijk na november bekend zijn geworden. |
02-12-2024 14:30:26 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Ombouwen overweg had ook nog moeten gebeuren in het weekend voorafgaand aan de genoemde datum, maar gaat dan niet door. Laatst bewerkt door AvVeen op 02-12-2024 14:34 |
02-12-2024 15:04:37 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Daar gaat weer een stukje flexibiliteit: in de richting Obdam kan je alleen nog van/naar spoor 2 en 3, niet meer 1 of 4. |
02-12-2024 15:29:09 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Spoor 4 is onderdeel van het rangeerterein van Hn, is het heel erg belangrijk om die vanaf de Obd bereikbaar te maken. Enig die het misschien gebruiken is een verdwaald LM, alleen als er straks een stel defect staat aan de kant van Hnk dan staat eea opgesloten wat dan nadelig is voor de treindienst. |
02-12-2024 17:02:33 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Je beschrijft allerhande bewegingen welke nog dagelijks(!) worden gebruikt door ledig materieel-treinen Alkmaar-Enkhuizen en vice versa. Deze moeten in Hoorn vaak kruisen als er reeds meerdere perronsporen bezet zijn - immers: de Sprinter 4800 kruist in Obdam met zichzelf. |
02-12-2024 17:18:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Je zou zeggen dat er over dit soort verbouwingen voldoende overleg is geweest waarbij iedereen zijn of haar zegje kon doen. En daarna is de uitkomst gegarandeerd dat niet iedereen tevreden is. Mij lijkt dat incidentele trein- en rangeerbewegingen in beginsel niet als essentieel worden gezien voor de totale infra. Dat is wellicht te betreuren, maar als iemand een zelden gebruikte fiets in de berging heeft staan, ruimt hij/zij die ook vaak op. Een groot verschil is wel dat je daar dan bijna alleen zelf last van kunt krijgen. Laatst bewerkt door sjoerd op 02-12-2024 17:19 |
02-12-2024 17:23:18 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
De woorden dagelijks en incidenteel zijn in mijn optiek geen synoniemen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-12-2024 17:39:16 4 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Inmiddels begrepen van diverse vervoerders dat ze keer op keer bezwaar maken, en dat binnen Prorail het nieuws wordt gedeeld dat er niemand bezwaar maakt en het dus allemaal weg kan... hoe dit kan? |
02-12-2024 18:53:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dagelijks en incidenteel zijn inderdaad niet synoniem. Tja. Kamervragen? Intern eens babbelen? Moeten bezuinigingen gehaald worden? Moet een plan beslist uitgevoerd worden? Haantjes en hennen? We weten het niet. |
03-12-2024 09:57:08 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Afstand wissel - overweg moest vergroot worden. |
03-12-2024 10:55:49 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Ondertussen is de sanering van Zbm uitgesteld tot minimaal 2027.. |
03-12-2024 12:18:29 1 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Wanneer gaat men eens wat aan Klp doen? Zo'n overpad op een druk baanvak is toch niet meer van deze tijd. Een nette tunnel zou daar makkelijk kunnen. Kan men tevens de perrons verlengen en de tunnel op ongeveer 1/3 van de perrons leggen. Voor een betere spreiding van de instappers. |
03-12-2024 12:34:32 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Tsja, wat is druk? Er liggen tussen Ut en Har wel meer overwegen en daar rijden nog 4 treinen per uur meer, evenals tussen Ed en Wf. Perrons verschuiven schiet je weinig mee op, dan moet je ook de auto tunnel aanpassen en de parkeerplaats aan de noordkant anders is er geen ruimte. En spreiding van reizigers..... tsja , een mens is een kuddedier he? Laatst bewerkt door henri1972 op 03-12-2024 12:35 |
03-12-2024 12:47:19 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Er is geen ruimte om de autotunnel onder het station te vergroten. Dus daar gaat niks aan gebeuren. |
05-12-2024 11:36:46 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
3e uitgave ABV is net vandaag (5/12) uitgegeven |
10-12-2024 18:33:17 | ||
---|---|---|
SpoortNiet
![]() |
Wat Klp nodig heeft is een integrale reconstructie zoals Ed en Db. De verkeerssituatie rond het station voor auto's, bussen en fietser kan/moet ook veel beter. Een onderdeel daarvan zou uiteraard ook het overpad opheffen zijn. Wellicht een eilandperron? In ieder geval iets waardoor de loopafstand parkeerterrein -> perron richting Utrecht niet zo nodeloos lang is. Het zou een leuke afstudeeropdracht kunnen zijn voor iemand om daar eens goed over na te denken! Helaas ligt het station niet op Veenendaals grondgebied, dus die heeft wel het belang, maar niet echt de vinger in de pap. |
10-12-2024 20:54:43 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Klp heeft bij lange na niet het aantal instappers van Ed en Db terwijl de ombouwkosten wel in dezelfde orde van grootte zouden zijn. Er is hier ook geen belang (meer) voor viersporigheid dus wie gaat dan de portemonnee trekken? |
10-12-2024 22:10:49 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
In Db speelde ook de spoorweg overgang en de verkeers problemen op de provinciale weg mee. Rijkswaterstaat heeft zelfs de afrit van de snelweg verlengd om file op de A12 te voorkomen. |
10-12-2024 22:13:28 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
|
10-12-2024 23:05:12 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Als het beleid is om spoorwegovergangen op te ruimen, geen nieuwe aan te leggen, en sommige beter te beveiligen, dan ligt het ook wel in de lijn om een overpad op te ruimen en een veel te nauwe en veel te lage een-richtings-verkeer-autotunnel, ook gevaarlijk voor fietsers, te vervangen door iets beters. En ja, daarbij wordt ook de gemeente aangesproken, want de inwoners ervan hebben er ook baat bij. |
10-12-2024 23:44:41 | ||
---|---|---|
NS1707
![]() |
Van vrijdag 6 t/m maandag 9 december waren er werkzaamheden tussen Alphen a/d Rijn en Leiden Centraal. Hierbij is onder andere tussen km 28.0 en 28.5 (t.h.v. Zoeterwoude-Rijndijk) gewerkt. Al bijna drieënhalf jaar bevindt zich hier een TSB van 100 km/u. Mocht vanmorgen zelf met de 8912 eroverheen rijden; de flinke bobbel is weg en het spoor ligt er weer als een tapijtje bij. Nu de vraag hoe lang ProRail nodig heeft om de TSB daadwerkelijk op te heffen :) |
10-12-2024 23:59:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
11-12-2024 18:44:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Kennelijk is volgens nieuwsberichten onlangs het draaibaar gedeelte van de Friesenbrücke in het Duitse deel van de "Wunderlinie" geplaatst. Weet iemand meer van het ontwerp, of waar dit te vinden is? Ik ben wel benieuwd naar enkele bouwdetails. |
11-12-2024 18:50:59 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Hier wat bewegende beelden van de plaatsing. Op Wunderlinie.nl staat behoorlijk wat informatie, ook met handige links, bijvoorbeeld naar de projectpagina van DB. Maar weet niet of het gedetailleerd genoeg is voor wat je zoekt. |
11-12-2024 19:39:53 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dankjewel voor de snelle reactie. Ik ga het bekijken. ; . ) |
15-12-2024 15:11:20 | ||
---|---|---|
marotrans
![]() |
Beroepshalve kom ik geregeld bij AH en K&N; die laatste zit m.i. aardig aan de grens van de capaciteit van gebouw en terrein... Misschien kunnen die meeliften in de plannen (of verkassen?) In ieder geval valt dáár voor het spoorvervoer weinig te verdienen... |
26-12-2024 12:37:07 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Zag vanochtend (26-12) dat in Dieren de toeleidende wissels naar spoor 3 ,en daarmee ook naar de VSM , geklemd waren. Hoop voor de VSM dat dit niet de voorbode is van.het opbreken van de zijsporen daar. |
26-12-2024 13:48:36 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Spaart de VSM wel wissel 147b uit. |
26-12-2024 19:29:22 1 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
De VSM kan dus niet meer bij Dieren de hoofdbaan op? |
26-12-2024 19:41:40 1 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Zolang die wissels geklemd zijn niet nee. |
26-12-2024 20:02:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
26-12-2024 22:00:55 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Volgens netkaart Infra van ProRail zou in 2025 spoor 3 vanaf wissel 147B tot en met wissel 143 verwijderd worden; de aansluiting naar VSM (via 147B) en de wisselverbindingen 141A/B (oostzijde) en 149 A/B (westzijde) blijven bestaan voor bijsturing, dat is de toekomstige situatie. |
![]() |
advertentie |
26-12-2024 23:17:44 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Ergens was 't natuurlijk te verwachten. Nu ligt er nog een 1:9 Engelsman in het hoofdspoor, dat is niet meer toekomstbestendig. Passerende treinen geven een hoop kabaal (en trillingen) in een bebouwde omgeving. Ook is de overweg over de Wilhelminaweg nu nog viersporig, is daar ook geen uitsterfbeleid voor? Wel jammer dat ze de boel niet "gewoon" vervangen door een nieuw los 1:15 wissel, maar ja. Zal ook wel erg krap zijn qua ruimte. |
26-12-2024 23:25:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik meen dat het hele emplacement nogal in bogen ligt en dat het inpassen van een rechte 1 : 15 niet lukt zonder een boel andere dure ingrepen. |
27-12-2024 00:25:32 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
149A/B, moet dat niet 151A/B zijn? 149 gaat alleen naar spoor 3. |
27-12-2024 10:27:06 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
27-12-2024 23:23:47 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
|
27-12-2024 23:44:31 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
En hoe wil je dan een loc laten kopmaken bij de VSM zonder de hoofdbaan op te moeten? |
28-12-2024 00:03:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dan kan dan toch, zolang je sein 158 niet passeert en daarvoor terugsteekt? |
28-12-2024 09:02:18 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Zelfs dat is geen probleem, aangezien hierboven staat dat 149A/B ook blijft liggen. En dat is ook een (veiligheids) kopspoor, maar nu nog in centraal bediend gebied. Laatst bewerkt door treinhobby op 28-12-2024 09:04 |
28-12-2024 13:38:52 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ik zou een deel van spoor 3 tot de middelste overweg voorlopig laten liggen. En in de toekomst de verbinding van spoor 3 naar spoor 4 meer richting Zp verleggen. Nu blokkeert een VSM trein uit Ah relatief lang de boel omdat het aantal handelingen enige tijd kost. Bij een verder noordwaarts liggende wisselverbinding komt bij een niet te lange VSM trein eerder de boel vrij. |
29-12-2024 08:05:59 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik zou ook op verschillende inmiddels saneerde plekken de sporen en/of wissels liever nog zien liggen, maar zo werkt het net he :P Spoor 3 kruist in Dieren trouwens maar met 2 overwegen, dus wat is "de middelste"? |
03-01-2025 01:14:53 1 | ||
---|---|---|
NS1707
![]() |
Sinds 31 december 2024 5:00u is-ie eruit. Kunnen ze de borden binnenkort elders weer gebruiken :-) |
09-01-2025 21:54:03 3 | ||
---|---|---|
marotrans
![]() |
Voor de liefhebbers: een impressie van de afvoer van wisseldelen van Halfweg naar Crailoo. Het accent ligt op de transportmiddelen, de maker/presentator is chauffeur, maar wel mooi om te zien. https://youtu.be/W30EPGcxSnw?si=Es2Te0eE-kQj2xxe |
10-01-2025 07:43:09 3 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
10-01-2025 11:26:06 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In de Schipholtunnel wordt waarschijnlijk wel hard gewerkt dit lange weekend, maar kennelijk aan andere dingen dan oorspronkelijk gepland. Op het laatste moment is namelijk de beveiligingswijziging afgeblazen die erbij hoorde, waaruit je kunt afleiden dat de (geklemde) wisseloverlopen 1047A/B en 1083A/B niet worden opgebroken. Laatst bewerkt door broek53 op 10-01-2025 11:26 |
11-01-2025 15:24:31 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Vrijdagavond waren ze zijde Hfd aan het knutselen aan de bovenleiding aan het eind van de ene tunnelbuis. |
12-01-2025 10:16:35 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Tevens direct naast de te verwijderen overloopjes bovenbouw vernieuwing. |
31-01-2025 10:31:14 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Per 17-2: spoor 11 en 12 te Gvc in dienst Per 22-2: spoor 3 te Bl en alle wissels opgebroken |
01-02-2025 12:06:24 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Ik denk tbv nieuw onderstation 'De Hoek'. |
02-02-2025 11:23:55 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Waarbij genoemd mag worden dat in de weekenden helemaal niks van/naar Gvc rijdt en in de genoemde week niks tussen Laan van NOI en CS rijdt. Ofwel 11 en 12 dus nog niet gebruikt worden. |
02-02-2025 11:38:14 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De genoemde datum zal het moment zijn dat de sporen opgenomen worden in de beveiliging en bedienvoorschriften, ze zijn vervolgens nog tot 3 maart onttrokken via een buitendienststelling. Laatst bewerkt door michaben op 02-02-2025 11:41 |
06-02-2025 09:07:29 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Een vraagje, te Bv staan er infrawijzigingen op de rol: www.prorail.nl. |
06-02-2025 09:53:40 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Voor reizigerstreinen vervalt alleen spoor 2 als mogelijkheid maar de overige bijsturingsmogelijkheden blijven bestaan. Het is vooral het goederenemplacement wat flink op de schop gaat. |
06-02-2025 10:09:33 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Oké dank je voor je reactie michaben. Spoor 2 wordt toch al planmatig weinig gebruikt en is momenteel alleen te bereiken via een langzame 40 km/h wissel, dat spoor zal ik dus niet zo erg missen. |
06-02-2025 10:18:32 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De enige functie die je verliest is de mogelijkheid om een trein in te halen richting Hlm, maar dat zal niet heel vaak voorkomen. |
06-02-2025 10:31:10 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ooit werden te Beverwijk in beide richtingen de stoptreinen voorbijgereden door de intercitytreinen die daar toen nog reden. Het AR-tableau van Beverwijk is volledig gered en hangt intact bij iemand thuis. |
06-02-2025 12:10:48 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
De wijzigingen te Beverwijk stonden al eerder in dit topic:
Laatst bewerkt door rick op 06-02-2025 12:11 |
07-02-2025 10:53:42 1 | ||
---|---|---|
Koos1
![]() |
broek53 had het al aangehaald dat er wissels / sporen opgebroken gaan worden bij Zlw, maar nog niet precies wat. Bij Zlw worden de sporen 906, 907 en 908 geschikt gemaakt voor 740m en zoals dat gaat verdwijnen er flink wat wissels. Dit staat overigens pas op de agenda voor 2027. Hieronder een overzichtje: Noordzijde - 231 a/b - 261 a/b, 263 a/b, 265 a/b, 267 a/b - 273b, 293
Midden Spoor 932
Zuidzijde - 335, 337 a - 291 a/b, 315 a/b
Laatst bewerkt door Koos1 op 07-02-2025 13:13 |
07-02-2025 12:19:03 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Zonder wissel 267a is het niet mogelijk om vanaf de goederenbundel richting Kijfhoek te vertrekken. |
07-02-2025 12:59:31 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er komen dan ook 11 nieuwe wissels terug aan de noordzijde: 7 om de opstelsporen aan te sluiten en 4 om twee nieuwe overlopen te maken om van/naar Ddr te kunnen rijden. Laatst bewerkt door michaben op 07-02-2025 13:28 |
10-04-2025 12:11:15 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Per 5 mei komen voor Hgz seinen met een cijferbak 9 in dienst. Ik begrijp dat dat natuurlijk mogelijk is, vooral met ATB-NG. Kennen we in NL nog meer "vreemde" cijfers in cijferbakken, anders dan de gebruikelijke 4, 6, 8 en 13? |
10-04-2025 12:55:22 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Niet zo lang geleden was het te doen gebruikelijk om op de Moerdijkbrug af te rijden met het seinbeeld geel 12. Nog vroeger waren er bij Blauwkapel soortgelijke omstandigheden met groen-flikker 7 dan wel 9. Echter, ProRail kennende, is men dergelijke uitzonderingen ongetwijfeld aan het uitfaseren, met een lagere snelheid als gevolg. |
10-04-2025 13:18:27 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Bij Nm heb je nog een cijferbak met 11 bij sein 801. |
23-04-2025 11:18:05 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Weet iemand hoever men is met de verbouwing van Den Bosch -Vught? Kort geleden zag ik wel een foto van een tijdelijke spoorbrug over een rijksweg. Is er mss een website ? Peter |
23-04-2025 11:37:09 1 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
01-05-2025 20:02:11 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Als ik het goed begrijp worden komend weekend de NG seinen bij Meteren weer teruggebouwd tot de oude vertrouwde seinen. |
01-05-2025 22:13:42 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
|
02-05-2025 19:25:42 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De snelheidsverhoging is eigenlijk het tweede deel van het ontwerp waarin destijds Sappemeer Oost is opgeheven. De baan is nu verstevigd om de snelheid daadwerkelijk te kunnen verhogen van 100 tot 130 km/h tussen Hoogezand en Zuidbroek. De hier vaker genoemde cijferbakken 9 aan het sein voor en het sein na Hoogezand aan het spoor Groningen - Zuidbroek zijn ontworpen om de (voor)aankondiging van overweg 96.7 te laten beginnen net na het perron voor treinen die in Hgz stoppen. Dat is nodig omdat door de snelheidsverhoging deze vooraankondiging verhuist van na het perrron tot ervoor. Er is daarom ook een stop/doorschakeling ingebouwd die ervoor zorgt dat voor doorgaande treinen de seinen gewoon groen tonen en voor stoppende treinen geel 9 en groen knipper 9 . Dat is dan weer gedaan om rijtijdverlies te voorkomen door binnenkomst op rood sein, zoals dat bij een 'nomale' stop/door zou zijn toegepast. Laatst bewerkt door broek53 op 02-05-2025 19:28 |
02-05-2025 20:31:08 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Waarom dan 90, als de huidige aankondiging met 100 ook na het perron zit? (Niet dat het nou zo'n schokkend verschil maakt) |
02-05-2025 21:00:35 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Slim gedaan. Bedankt voor de info! Het zal ook wachttijd voor gebruikers van de overweg schelen, omdat de overweg pas sluit nadat de trein werkelijk is vertrokken (i.t.t. bij een normale stop-doorschakeling waar het altijd minstens nog een vertrekprocedure extra duurt). |
02-05-2025 22:04:15 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dit soort constructies zijn overigens niet uniek maar komen vaker voor, bij Bnk en Wadt bijvoorbeeld krijgen stoppende treinen ook groen-knipper vanwege een verkorte overwegaankondiging. Toevallig ook vandaag te zien in de cabinerit van machinist Stefan: https://youtu.be/vFMo_30vqZE?t=3703
De trein hoeft niet het hele stuk tot de overweg met 90km/u te rijden maar mag al vrij snel weer versnellen naar 130km/u. Ook dat zie je in de bovenstaande video, op enige afstand van het station volgt een snelheidsbord vanaf waar de trein weer met baanvaksnelheid verder mag omdat de overwegaankondiging dan gegarandeerd is. |
02-05-2025 22:12:58 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Klopt, en als je de snelheid met de seinen tot 100 zou beperken, zou de trein bij het aanzetten naar 130 op dat genoemde bord alsnog te vroeg op de overweg zijn. Met de beperking tot 90 tot aan het bord komt de trein net op de minimum-aankondigingstijd op de overweg. |
02-05-2025 23:17:05 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Ah, natuurlijk, dankjewel voor de uitleg. En het is ook niet zo'n nieuwe constructie, als mijn bron klopt heeft Roermond het zelfs sinds 1995 al 😁 |
02-05-2025 23:43:34 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik wilde ook niet beweren dat het een nieuwe constructie is, maar aangeven dat het niet met de opvolgtijden te maken heeft. Deze constructie heet een Verkorte aankondiging met snelheidsonderdrukking en die zijn er in twee soorten. De ene is binnenkomst op rood en dan veilig met een snelheidsbeperkend seinbeeld. Zover ik weet voor het eerst toegepast in Baarn bij het vrij leggen van de Soesterlijn (sein op spoor 3 komt met grfl 8 veilig vanwege de overweg Torenlaan verderop). Dit pas je toe als het alleen past als de trein uit stilstand komt. Tweede methode is die in Hoogezand: doorgaand veilig met beperkend seinbeeld. Dat kun je uiteraard alleen toepassen als een trein die per ongeluk niet stopt maar doorrijdt niet te vroeg op de overweg komt. Volgens mij het eerst toegepast in Bunnik. |
04-05-2025 13:30:09 | ||
---|---|---|
Daniel1
![]() |
In een post op Linkedin is te zien dat de NG-seinen op/rond Meteren dit weekend weer vervangen zijn door de 'klassieke' AY-/VRS-seinen. |
04-05-2025 22:21:12 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Een link naar die post zou fijn zijn, want LinkedIn is één grote hooiberg. |
05-05-2025 11:34:27 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Op de site van prorail word daarover in elk niet gepraat. |