16-10-2024 17:19:26 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Als ze in Frankrijk zitten te wachten op de inzet van de DANI sets naar Parijs dan kunnen ze lang wachten aangezien dat niet in de planning staat. Het goedkeuringstraject zou te lang duren en te duur zijn. De ervaringen rondom de trage goedkeuring van de Vectron locomotieven zullen hier zeker in zijn meegewogen voor Siemens een de ÖBB om dit niet te doen. |
16-10-2024 17:41:13 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Als Amsterdam - Innsbruck nog conventioneel blijft, zal dat naar mijn mening nog slechter voor de klanten worden. Innsbruck heeft geen reserve materieel er voor en ook geen daarvoor geschikte werkplaats capaciteit. Defecte rijtuigen zullen dan denk ik nog langer manco blijven dan de 4 dagen van de huidige omloop. Maar ik hoop dat ik het mis heb. |
16-10-2024 19:24:17 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Als het deel Amsterdam - Wenen zo'n nieuwe Siemens Viaggio Next Level (DANI) wordt, dan kunnen ze uit dat deel geen rijtuigen meer uitwisselen met de trein uit Hamburg. Met andere woorden: kunnen ze de 7 rijtuigen vullen met reizigers Amsterdam - Wenen, 7 dagen per week? |
16-10-2024 20:38:13 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Het uitwisselen van treindelen tussen 420/1 met 490/1 blijft gelijk, of dat nu een DANI-stam is of 5 a 6 traditionele rijtuigen maakt wat dat betreft niets uit. |
![]() |
advertentie |
16-10-2024 21:28:29 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Maar de toelating van de Vectron in Frankrijk zou rond zijn! Nu de Traxx-3 nog. |
18-10-2024 09:25:51 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Zoals cuneo56 al zei, een hele DANI-stam uitwisselen met een andere trein is geen probleem. Dat gebeurt nu ook al, Hamburg-Wenen en Hamburg-Innsbruck zijn al DANI-stammen die in Neurenberg aan de rijtuigen uit Amsterdam voor beide bestemmingen worden gekoppeld. 7 rijtuigen vullen lukt inderdaad niet het hele jaar, maar dat lukt met de huidige 5 rijtuigen ook niet. Alsnog rijden die alle 5, voor zover ze niet defect zijn. In het weekend is alle capaciteit nodig en omdat de omloop 4-daags is (rijtuigen komen 1x in de 4 dagen in Wenen, waar ze onderhouden worden) rijden noodgedwongen ook de doordeweekse treinen met volle capaciteit. |
18-10-2024 09:52:27 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Aha, is dan de de terugrit uit Wenen het veiligst, en de rit naar Wenen riskanter dan naar Innsbruck, qua risico op kleine problemen of onbeschikbaarheid van rijtuigen? |
18-10-2024 10:24:20 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Statistisch gezien kan iets ook kapot gaan op het moment dat een rijtuig/treinstam/whatever nèt uit onderhoud is gekomen. Gevoelsmatig snap ik je verwachting. |
18-10-2024 10:51:05 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Sterker nog, defecten hebben vaak ook een piek na het onderhoud, juist dan is er namelijk aan vanalles gesleuteld met risico van dien. |
18-10-2024 10:58:24 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Ik zie op het moment net een nightjet vertrekken uit ut, om 10:56. Hoevaak zijn die dingen vertraagd? Want ik zou zelf nooit als zakelijke reiziger afhankelijk willen zijn van zo’n vertraging express. En die heb je wel nodig lijkt mij, de meeste gaan namelijk niet op vakantie doordeweeks. |
18-10-2024 11:45:41 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Tja ik had in mei een buffer van 3 uur ingebouwd om die vertraging op te kunnen vangen. Was ie mooi optijd in Innsbruck aangekomen en omdat ik zitplaatsen gereserveerd had kon ik mijzelf even vermaken. |
18-10-2024 12:58:51 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Meestal. |
20-10-2024 11:40:25 | ||
---|---|---|
verst107
![]() |
Wie weet wat de reden is dat de European Sleeper nu al maanden niet meer via Den Haag HS rijdt? |
20-10-2024 11:54:50 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Eerst vanwege werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal, daarna bij Wierden en nu door werkzaamheden tussen Osnabrück en Hannover. Tijdens 'Roosendaal' reed de trein Amersfoort-Amsterdam-Bijlmer-Utrecht-Den Bosch-Roosendaal, tijdens 'Wierden' werd dat Emmerich-Utrecht-Maarssen (kopmaken)-Den Bosch-Roosendaal en nu rijdt de trein via Emmerich-Utrecht-Rotterdam. Vanaf volgende week weer de normale route (neem ik aan). Laatst bewerkt door BVisser op 20-10-2024 12:02 |
20-10-2024 16:55:50 | ||
---|---|---|
verst107
![]() |
Dank voor je antwoord. Op de site van ES geven ze aan dat tot minimaal februari de trein niet rijdt via Gv. Afwachten dus wat er gaat gebeuren. Laatst bewerkt door verst107 op 20-10-2024 16:58 |
20-10-2024 16:58:23 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Klopt ivm grootschalige werkzaamheden tussen Gv en Rtd v.v. |
21-10-2024 06:59:28 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
|
02-11-2024 15:52:28 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Voor de liefhebbers, enkele details over de de plannen van European Sleeper de komende jaren, inclusief verwachte opbrengsten/kosten: drive.google.com |
02-11-2024 17:16:18 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Zie niets over het zo gewenste en noodzakelijke nieuwe materieel, of ik lees er overheen. Redelijk essentieel voor de route- en frequentieuitbreiding. |
02-11-2024 18:34:53 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Het wordt genoemd bij "main drivers for cost optimalization". Het zit waarschijnlijk ook verstopt in de grafiek ernaast, waar je ziet dat de kosten vanaf 2027 sterk zullen gaan stijgen. Die stijging is niet direct in verhouding met het aantal treinen die ze meer willen gaan rijden.
|
21-11-2024 15:18:01 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Iemand enig idee waarom de European Sleeper in de nieuwe dienstregeling niet meer lijkt te stoppen in Bad Bentheim? Had er gebruik van willen maken voor een terugrit uit Dresden, maar als ik eerst naar Deventer door moet en daar vervolgens dik een uur mag wachten op de eerste trein naar Twente is het niet echt interessant meer.... |
21-11-2024 18:58:26 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Is het idee van ES niet om zo weinig mogelijk te stoppen tussen 23.59 en 6.00. Als ik her me goed herinner was dat de reden om niet in Hengelo te stopen. - Ik kan me ook voorstellen dat ES voor elke stop Prorail of een van de andere netwerkbeheerders moet betalen, dus dan zou dit gewoon een bezuining kunnen zijn. Laatst bewerkt door anton_ op 21-11-2024 19:01 |
22-11-2024 09:53:00 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Het klopt dat iedere stop (in Nederland) geld kost en buiten de grootste stations ('kathedralen' in Netverklaring-termen) gaat het niet om wereldbedragen. Natuurlijk telt iedere rit heen en terug stoppen op diverse stations wel op. |
22-11-2024 12:28:10 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
In Duitsland ook |
22-11-2024 12:57:23 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Waarbij de N staat voor Nah en de F voor Fern, een stoppertje betaalt minder dan een een sneltrein. Wanneer je een en ander "uitklapt" krijg je een link naar een prijslist. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 22-11-2024 13:01 |
22-11-2024 17:29:36 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Is hier al eerder een discussie over geweest, maar doorrijden kan toch niet qua beveiliging? Alleen in de ‘dieseltractie’ modus? Of is dat dat inmiddels aangepast in Bad Bentheim? |
22-11-2024 18:08:21 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Je hoeft natuurlijk niet langs een perron te stoppen in Bad Bentheim. |
23-11-2024 09:06:14 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Je kunt langzaam door het station van Bad Bentheim rollen als de machinist en de treindienstleider goed met elkaar overleggen.
|
23-11-2024 10:04:13 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dan rest de vraag,mag dat ook van de veiligheids diensten ? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-11-2024 10:09:46 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
De vraag is waarom ES Bad Bentheim uit de dienstregeling heeft gehaald. |
23-11-2024 10:29:02 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dan lijkt het erop dat men geen in- en uitstappers wil die de boel vertragen. |
23-11-2024 10:36:19 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ergens in het ICB-draadje had ik een YouTube-video gelinkt die laat zien dat het af en toe gewoon zo gebeurt. |
23-11-2024 10:40:06 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Overigens denk ik dat "de veiligheidsdiensten" er niks over te zeggen hebben.. die houden zich doorgaans niet met treinverkeer bezig. |
23-11-2024 14:16:33 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk toch dat de verkeersleiding wel degelijk voldoende veiligheidsregels heeft om zich aan te houden anders.
Desondanks zal er in Bentheim plantechnisch altijd een stop gepland worden voor het spanningswisselen omdat het systeem daarop gebouwd is. |
23-11-2024 16:12:54 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Maar een stop voor operationele redenen is nog iets anders dan een stop voor reizigers.
Het compleet schrappen van de stop in Bad Bentheim maakt het wel mogelijk om indien nodig via een andere route te rijden (bijvoorbeeld over Emmerich) zonder dat reizigers die vanuit de regio Bad Bentheim willen reizen maar moeten hopen dat de trein rijdt. |
23-11-2024 17:13:23 | ||
---|---|---|
dziendobry
![]() |
De stop in Bad Bentheim blijft erin omdat daar inderdaad omgeschakeld moet worden maar ook een personeelswissel plaats vindt. Dat de halte Bad Bentheim niet meer aangeboden worden zal wel een commercieel besluit zijn. Bij een omleiding ook wel wat gemakkelijker want Deventer en Amersfoort zijn bijvoorbeeld vanuit Arnhem en Utrecht ook goed bereikbaar. |
24-11-2024 10:20:16 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Wat is er eng en potentieel gevaarlijk aan? Het uitrijsein komt niet groen als de bovenleiding niet is omgeschakeld. Dat duurt zijn tijd maar het is mogelijk dat te doen terwijl de trein onder 1500 V komt binnenrollen. Daar is niets gevaarlijkers aan als dat er een trein langs het perron staat terwijl de bovenleiding wordt omgeschakeld (het enige gevaarlijke is dat de stroomafnemer nog op staat terwijl je omschakelt, en dat kan zowel tijdens stilstand als tijdens rijden zijn). Als het niet lukt in de tijd dat je rolt moet je gewoon voor het rode sein stoppen. |
24-11-2024 10:24:02 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik vermoed maar zo dat phantom verwees naar de veiligheidsdiensten die extra grenscontroles moeten uitvoeren. |
24-11-2024 10:24:20 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Nee ik heb het niet over mensen die grenscontroles uit moeten voeren. Laatst bewerkt door phantom op 24-11-2024 10:25 |
24-11-2024 10:24:56 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
24-11-2024 19:49:54 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Hoef je niet hoger geleerd voor te zijn @phantom. Jij weet ook dat je geen SuperPlus in je dieselvrachtwagentank moet gooien, omdat je zelfontbrander daar niet lekker op gaat, en iemand die op de middelbare school (VMBO, HAVO) bij natuurkunde goed heeft opgelet weet dat je geen 230V door een batterijlampje dat voor 1 1/2, 3 of 4.5 volt is gemaakt moet sturen. Een lok die alleen 1500V gelijkstroom lust, houdt er mee op als íe 15kV wisselstroom op zijn stroomafnemer krijgt. De term 'veiligheidsdiensten' wordt normaal gebruikt voor de CIA, de AIVD en dat soort clubs, niet voor organisatie(onderdelen) die over de veiligheid op het spoor gaan. Laatst bewerkt door bacr op 24-11-2024 19:51 |
23-12-2024 15:06:34 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De Bbcmvz-rijtuigen ("Comfort"-ligrijtuigen met rolstoel- en fietsplek, die uit zitrijtuigen uit de jaren '90 zijn omgebouwd) zijn nu toegelaten in Nederland, België en Frankrijk: eratv.era.europa.eu Op vagonweb.cz is tot nu toe geen inzet naar NL gepland, wel naar Brussel en Parijs. |
23-12-2024 20:38:23 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Ze zetten nu eigenlijk alleen nog maar de beide versies van de Bcmz 73 rijtuigen in op Amsterdam - Wenen/Innsbruck. Tot de komst van de nieuwe Dani sets vanaf 7 april lijkt het me sterk als dit nog gaan veranderen. Mogelijk gaan de Bbcmvz-rijtuigen in de nabije toekomst wel ingezet worden op Amsterdam - Zürich. Daar zou binnenkort iets gaan veranderen in de materiaalinzet volgens iemand met connecties tot RDC op twitter. Vanuit zijn kant kon hij geen verdere details geven, mogelijk weet hij alleen dat er BTEX rijtuigen terug naar de verhuurder gaan. De ÖBB heeft nu trouwens nu weer een nieuwe tender opgestart voor het ombouwen van de 30 Bcmz 73 ligrijtuigen tot Confort ligrijtuig. In de tender die Skoda in 2023 had gewonnen voor de laatste 6 Bbcmvz rijtuigen (na het faillissement van het bedrijf dat de eerste 10 had verbouwd) zat al een optie voor 28 extra rijtuigen. Blijkbaar heeft de ÖBB die optie nooit genomen en gaan ze nu dus de bestaande ligrijtuigen moderniseren. Dat zal waarschijnlijk het einde betekenen van de coupes met 6 bedden bij Nightjet.
|
01-01-2025 17:20:44 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Nightjet heeft de boekingen vanaf april opengezet. Voor de treinen naar Innsbruck en Wenen zijn qua slaapopties alleen de ligrijtuig met 4 bedden en slaaprijtuig met 1 of 2 bedden te boeken op dit moment. Bij de zitplaatsen is ook geen hele coupe te boeken. Dit zijn de opties die zowel in de huidige rijtuigen als in de Dani rijtuigen mogelijk zijn. Dit wordt ook gemeld bij de opties: "Due to an operational change, the train equipment on this train may still change". De inzet van de nieuwe Dani sets vanaf 7 april is dus alles behalve zeker. |
01-01-2025 17:45:51 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Volgens de laatste update die naar personeel is gestuurd is 7 april op dit moment dan ook een streefdatum, nog geen harde datum voor de indienststelling. Dingen zullen vast duidelijker worden naar mate die datum dichterbij komt. |
02-01-2025 08:00:20 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Naar mijn weten zijn van de nieuwe batch DaNi's (die voor NL toegelaten zijn) nog 0 geleverd. Het is inderdaad afwachten. |
02-01-2025 17:47:15 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Als er een rolstoelplek wordt besteld, dan moet er een Bbcmvz ingezet worden omdat - volgens de lijst op www.vagonweb.cz - de laatste Bvcmbz dit jaar verkocht zijn. |
02-01-2025 20:52:56 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Dat klopt, of we moeten een hotel + dagtrein nemen, maar daarvoor pakken we JUIST de nachttrein!!!! |
02-01-2025 21:42:10 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Ondanks de verkoop van de Bvcmbz aan BTEX, rijden ze nog altijd regelmatig in ÖBB Wagenparks. Najaar 2024 zelf nog gezien in 420/421, omgestickerd naar voertuighouder BTEX en wel. Verder meldt vagonweb.cz er rond de kerst nog een in 468 en hij zou zelfs gepland in 1236/1237 lopen. Laatst bewerkt door 5431 op 02-01-2025 21:43 |
05-01-2025 18:08:56 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
www.seat61.com In hoeverre is dit betrouwbaar? ''Amsterdam - Wenen zou vanaf begin april 2025 een nieuwe generatie Nightjet moeten worden Amsterdam - München/Innsbruck moet vanaf begin april 2025 een nieuwe generatie Nightjet worden'' |
05-01-2025 18:25:36 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
"zou moeten worden" is precies wat er in dit topic ook wordt gemeld. |
05-01-2025 18:29:27 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Zie de discussie hierboven. 7 april is een streefdatum, maar het is nog niet zeker dat ze vanaf die datum worden ingezet. Deze datum staat trouwens ook op de Wagenstandanzeiger in München. Het is dus meer dan een datum die meer alleen door externe online bronnen die het tot nu hebben gemeld. |
05-01-2025 22:56:31 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Sws is The man in seat 61 doorgaans betrouwbaar. |
06-01-2025 06:55:37 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Hij is betrouwbaar, de nieuwe Nightjet is dat alleen nog niet. |
![]() |
advertentie |
26-01-2025 19:47:11 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Bij de Opvallende dingen wordt gemeld dat er vandaag een Dani stam en een Bbcmvz Comfort Liegewagen naar de Zaanstraat zijn gekomen voor opleiding van het personeel. Ze blijven daar tot 27 maart voor dit doeleinde. We gaan het op 7 april zien of de Dani stam dan ook direct ingezet gaat worden. Gezien de Comfort Liegewagen die ook is meegekomen zou het in eerste instantie nog een mix van nieuw en oud kunnen zijn. Het zou ook nog kunnen dat de Comfort Liegewagen in de NJ 402/403 ingezet gaat worden. |
26-01-2025 20:10:38 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
In het OD topig van 26 januari zie ik geen melding van een Comfort Couchette wagen en op de foto’s op socialmedia zie ik alleen de 7 delige DANI stam. Een LUNA rijtuig(Comfort Couchette) ontbreekt volledig volgens mij. |
26-01-2025 21:00:36 | ||
---|---|---|
mart.h
![]() |
M. |
26-01-2025 22:02:50 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Ik heb al een tijdje contact met OBB, omdat ik als rolstoelgebruiker met de eerste rit van de DaNi mee ga. |
27-01-2025 08:59:19 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Hoe presteert ES vergeleken met Nightjet? Ik heb het idee dat die dienstuitvoering een stuk betrouwbaarder is maar wellicht ligt-ie ook niet onder zo'n groot vergrootglas. |
27-01-2025 15:53:39 | ||
---|---|---|
Sehukoza
![]() |
Laatst bewerkt door Sehukoza op 27-01-2025 15:53 |
27-01-2025 17:36:52 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Voor de Wenen/Innsbruck zijn er natuurlijk 4 stammen nodig met NL toelating. Tot nu toe is er maar 1 geleverd, de stam die nu in Amsterdam staat. Mogelijk gaan de boekingen pas open als het duidelijk is dat ook alle stammen op tijd zijn geleverd. Of als dat niet get geval is het duidelijk is welke treinen precies met de nieuwe stammen gereden worden. |
27-01-2025 17:57:26 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Die toelating gaat op type, dus als er 1 toegelaten is, zijn ze dat allemaal. |
27-01-2025 20:27:25 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Dat klopt. |
27-01-2025 20:56:52 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
De ÖBB heeft eens aangegeven dat ze mogelijkerwijs met specifieke landengoedkeuringen per stam gaan werken (in een artikel dat waarschijnlijk is gepubliceerd toen de eerste stammen ingezet gingen worden). Het is dus niet 100% zeker dat alle stammen goedkeuring voor NL krijgen. Type goedkeuring of niet, er moeten sowieso nog 3 geleverd worden om op 7 april exclusief met de Dani stammen te kunnen gaan rijden. |
27-01-2025 21:05:59 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Van wat ik weet, worden stammen 1 t/m 13 NIET toegelaten voor Nederland en enkel stammen 14+ |
28-01-2025 09:36:04 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De toelating voor Nederland is er al sinds 9 september (zoek op "Viaggio N" bij de ERA, de extra wagentypes bij AT/D/I zijn Railjets). Wat je denk ik bedoelt is dat niet alle stammen een uitrusting krijgen die voor Nederland nodig is? (bijvoorbeeld ATB in het stuurstandrijtuig, dat nu nog nergens voor gebruik als stuurstand is toegelaten) |
28-01-2025 09:41:56 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
|
28-01-2025 09:49:51 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Maken de treinen ergens kop onderweg? Anders heeft een stuurstand uberhaupt geen zin (gezien de drgl llijkt Passau mij de enige kandidaat) |
28-01-2025 10:12:29 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wat moeten we ons dan voorstellen bij de 1ste zin ? |
28-01-2025 10:21:52 | ||
---|---|---|
2801
![]() |
Voor het ATB verhaal: In alle stuurstanden komt geen ATB, wel ERTMS. Wanneer het traject in Nederland voorzien is van ERTMS, kan de stuurstand in Nederland gebruikt gaan worden (na een nieuwe toelating natuurlijk)
|
28-01-2025 10:51:59 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Dit is tevens precies het verhaal wat ik heb gehoord vanuit OBB. |
28-01-2025 10:56:14 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Uiteraard, maar als je toch niet met stuurstand voorop door Nederland gaat rijden hoeft daar ook geen ATB in. |
28-01-2025 11:08:26 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Passau is doorgaand. Enkel de trein naar Innsbruck maakt kop in München. En Nürnberg zou soms kunnen, maar daar zijn ook weer een paar mogelijkheden om dat juist wel of niet te doen. |
28-01-2025 11:23:35 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Enkel in München wordt gekeerd, niet in Nürnberg, der wordt daar gerangeerd d.m.v. station uitrijden op spoor A en dan achteruit naar spoor B om met andere stam/set te koppelen. |
28-01-2025 11:59:52 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Er wordt waarschijnlijk alleen gekeerd op Nürnberg als de trein München Ost aandoet in plaats van München Hbf. De stammen zullen met de koprijtuigen in dezelfde richting gaan rijden, net zoals nu tussen Nürnberg en Hamburg. We gaan het uiteindelijk zien of de ÖBB het gaat volhouden om de stammen van de eerste en de tweede batch uit elkaar te houden. In eerste instantie is het vooral interessant of er op 7 april 4 stammen beschikbaar zijn en als dit niet het geval is wat ze gaan doen. Het is mogelijk om een stam toe te voegen aan de omloop, maar dan is er wel direct een probleem met de boekingen voor meerdere dagen als de omloop in de war gaat lopen door bijvoorbeeld een uitval van een trein.
|
08-02-2025 16:51:51 | ||
---|---|---|
Pattrein
![]() |
Zijn de Boeking of terwijl plaatsen Beschikbaar voor DaNi Nightjet? Of is deze nog niet te Boeken? Zou wel zijn dat ik wel gaat boeken voor DaNi Nightjet naar Innsbruck. |
08-02-2025 17:50:48 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Begrijp niet 100 % wat hier bedoeld of gevraagd wordt, maar op 27 Januari schreef een forumlid hier al dat momenteel enkel de types accomodatie boekbaar zij die zowel in de huidige ( klassieke rijtuigen) als in de nieuwe stammen beschikbaar zijn. Dit om problemen te voorkomen als de datum van 08 April niet gehaald wordt. |
08-02-2025 22:36:18 1 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Ik geef ff een update :) |
22-02-2025 20:32:18 | ||
---|---|---|
Pattrein
![]() |
Als DaNi naar Amsterdam Centraal gaat op 8 April. Ga ik gelijk boeken. In Juni ga ik dan naar Innsbruck HBF |
23-02-2025 16:36:57 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Ik heb een update! |
23-02-2025 17:58:38 2 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Neem toch aan dat hier 'Allerminst Zeker' wordt bedoeld? Laatst bewerkt door cuneo56 op 23-02-2025 17:58 |
23-02-2025 21:38:40 1 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Helaas.... Wegens ''vertraging'' in toelating aldus OBB, wordt het zeer waarschijnlijk juni, maar ik hou jullie op de hoogte en ik ben 7 april in Wenen, mocht de trein toch rijden, dan meld ik het hier meteen. |
23-02-2025 23:30:56 | ||
---|---|---|
Fairrail
![]() |
Er kan geen vertraging in de toelating zijn, de complete stam is sinds september al toegelaten. Alles wat nu plaatsvind is op initiatief van NSI. Zie het register van de ERA maar. |
24-02-2025 07:19:32 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ik vermoed dat het hier gaat om de vertraagde levering van nieuwe Dani stammen door Siemens. Kennelijk is er dan opnieuw uitstel in de levering van deze stammen aan de ÖBB |
24-02-2025 08:35:51 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De toelating voor een enkele stam is al rond, maar om mij verder onbekende redenen is er blijkbaar een aanvullende toelating nodig voor de combinatie waar in Nederland mee gereden gaat worden, namelijk een loc met twee stammen of een loc met één stam en (tijdelijk) andere rijtuigen zolang er nog onvoldoende stammen afgeleverd zijn. Daar is het wachten op bij mijn weten. Men hoopt voor zover mij bekend is nog altijd dit voor april geregeld te hebben. Daarnaast doet NSI zelf momenteel nog opleidingen en SYS-testen met de stam die in Nederland is. Laatst bewerkt door mtlx op 24-02-2025 08:41 |
24-02-2025 08:47:37 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Dagelijks rijden de NS Vectrons al de combinatie met de Dani stammen en oude rijtuigen daar zou dan toch niets speciaals meer voor geregeld hoeven te worden? |
24-02-2025 09:57:13 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
In Nederland? |
24-02-2025 10:31:44 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Nee dagelijks tussen Nürnberg en München in beide richtingen gebeurt dit. |
24-02-2025 10:33:06 | ||
---|---|---|
Gydo
![]() |
Dat klopt, maar op Nederlands spoor niet en daar gelden weer andere toelatingseisen enzovoort lijkt me. |
24-02-2025 22:46:32 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
In het ERA toelatings document lees ik :
Dus twee Dani-Nightjet stammen zou moeten kunnen in NL ,of oud en nieuw combineren mag, daarover staat niets vermeld. ( zowel de eerste toelating DE/At/ I als de aanvulling daarop voor NL).
Op Duitstalige Fora las ik trouwens dat oorzaken van mogelijk uitstel eerder bij de vele storingen gezocht moeten worden, ook de "Day" stammen van dit type die sinds kort vanuit München naar Italie rijden hebben veel last van storingen/vertraging. |
24-02-2025 22:57:04 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Als ik het goed lees heeft mtlx het over 1 lok met 2 stammen van 7 wagens. Hoe ik de gequote toelating lees gaat dit alleen over 2x(1 lok + 1 stam). Dus is 2 loks met 14 wagens wel toegelaten, maar 1 lok met 14 wagens nog niet per se. |
24-02-2025 22:59:16 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En dan dus ook niet in combinatie met andere rijtuigen dan waar een Dani stam uit bestaat. |
24-02-2025 23:38:02 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
En dat is precies het probleem dat introductie tegenhoudt. DaNi mag enkel los met 1 lok rijden zonder een andere stam of andere rijtuigen.
Op dit moment staat er nog precies 6 weken op de teller. |
25-02-2025 10:56:09 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Daarbij lijkt er een kleine aanpassing in de locomotieven voor NL ingebouwd te moeten worden, iets met stoorstroomdetector of iets dergelijks. Dat geldt dan iig voor de NSI-lease-193's. |
25-02-2025 17:09:51 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Ondertussen zijn er ontwikkelingen bij OBB, ze hebben de treinen Innsbrück/Wien-Amsterdam van sale gehaald voor alle reizigers vanaf 7 april en later. |
26-02-2025 10:56:31 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Eh, wat bedoel je met 'van sale' gehaald @PeterB18? Van de site, of uit de sale, of uit de drgl? |
26-02-2025 11:11:04 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ga naar nightjet.com zoek op een verbinding midden april en dan zie je dat de NJ 421/420 momenteel niet reserveerbaar zijn. Waarom is niet duidelijk. Laatst bewerkt door stefanvw14 op 26-02-2025 11:13 |
26-02-2025 11:37:54 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Op donderdag 27 februari vindt er een testrit met de nieuwe Nightjet naar Aachen plaats. Hiervoor zijn de volgende ritten ingelegd: |
26-02-2025 12:08:55 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
|
26-02-2025 17:58:25 | ||
---|---|---|
Pattrein
![]() |
Dat is ook uit de sales Voor Innsbruck |