Ontwikkelingen Internationale nachttrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
12-08-2016 10:15:47
vrijgezel
vrijgezel
Wat ik las is dat de (verouderde, ondanks eerdere revisies en moderniseringen) ligrijtuigen toe zijn aan revisie of vervanging. Inderdaad zijn ook de zitrijtuigen (Bom(d)z) toe aan revisie of vervanging.
De slaaprijtuigen zijn jonger (op de bodem na, afkomstig van Bm rijtuigen) en nog goed genoeg en zullen in de etalage staan (waarbij (speculerend) de ÖBB wel als eerste zal aankloppen). Wel zullen ze wel een kleine revisie nodig hebben.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 12-08-2016 10:18
 

04-10-2016 10:10:17
vrijgezel
vrijgezel
Op http://www.tt.com/home/12087308-91/fahrgastverband-begrüßt-öbb-nightjet-pläne-in-deutschland.csp las ik dat de ÖBB vrijwel alle "paden" die CNL tot 10 december benut krijgt toegewezen.  

04-10-2016 13:19:26
maurits
maurits
Inmiddels rijden de meeste CNL-treindelen met nog maar 1 slaaprijtuig omdat een aantal WLABmz-rijtuigen inderdaad naar de ÖBB overgaan.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

07-10-2016 11:31:45
cuneo56
cuneo56
De Oostenrijkse Spoorwegen presenteren vandaag hun toekomstige Net:
http://blog-oebb.at/wir-weiten-unser-nachtreisezug-angebot-in-deutschland-aus/

De lok in het blauw is er ( nog?) niet, de ligwagen al wel.
Grappig is dat een van de foto's al in een ex DB slaapwagen is genomen!
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-10-2016 09:55:07
Chrisdb
Chrisdb
Ik blijf hopen dat OBB Nightjet alsnog doorgetrokken wordt naar Nederland, maar vrees dat dit niet meer is dan wishfull thinking....  

08-10-2016 11:42:32
b2py
b2py
Er komt wel een ICE aansluiting op de nachttrein in Dusseldorf  

11-10-2016 17:15:42
yappa
yappa
Doe maar in Köln, daar is die overstap cross-platform en heb je meer kans om hem te halen.  

29-10-2016 22:43:30
vrijgezel
vrijgezel
Vanochtend zag ik een voor mij nieuwe ontwikkeling aangaande de laatste "stuiptrekkingen" CNL https://somda.nl/forum/17594/p596611/Spots+internationale+treinen+dienstregeling+2016/:

op de WLABmz 173.1 rijtuigen wordt zichtbaar dat deze verkocht zijn aan de ÖBB, maar tot half december zijn deze bij CNL nog zelf nodig.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1319216034755351&set=a.661447643865530.1073741829.100000009029427&type=3

het kan zijn dat voor niet iedereen de link werkt, is een verwijzing naar FB en het is mogelijk dat niet iedereen op FB zit.
 

29-10-2016 22:54:57
BGM104
BGM104
Voor wie net als ik wil weten wat die afkortingen op de sticker betekenen, via Google op vagonweb.cz gevonden (in het Duits):

TB0: Türblockierung 0 km/h
TBS: Seitenselektive Türsteuerung (LAT: Türsteuerung für Italien)
 

29-10-2016 23:53:18
cuneo56
cuneo56
Deze aanduidingen zijn voor een deel van het park DB slaapwagens niet nieuw. De hiermee aangeduide deurblokkerings technieken zijn nodig voor ritten naar Rome en dat hebben ze al een een tijdje.
Kennelijk worden er nu dus in voorbereiding van de overgang rijtuigen doorgewisseld in München.
 

31-10-2016 14:17:53
vrijgezel
vrijgezel
Hierbij weer een link gevonden met de (hoge) verwachtingen met de nachttreinen van de ÖBB.

http://m.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/a-1118238.html
 

24-11-2016 10:28:45
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag een artikel in gratis krant "Metro":
http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/11/laatste-slaaptrein-verdwijnt-uit-nederland
Je kan zelfs de laatste rit winnen naar Zürich, al staat er niet bij of het slapend (WLABmz, lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze accommodatie te winnen valt), liggend (Bvcm(b)z) of zittend (Bom(d)z) betreft.
 

25-11-2016 11:39:30
Hoera63
Hoera63
Zou je de link in orde kunnen maken? Er valt niet op te klikken zo.  

25-11-2016 12:13:36
train85
train85
Bij mij werkt die goed.  

25-11-2016 12:42:59
nathanvos2
nathanvos2
Op mobiel werkt die link niet. Op computer werkt hij wel.  

25-11-2016 15:13:54
Daan!
Daan!
Mobiel hier wel (Android).  

25-11-2016 16:43:56
moderator
Moderator
moderator
Overbodige onvriendelijke opmerking verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

27-11-2016 19:31:30
aarclay
aarclay
Voor de liefhebbers op de mobiel dan maar zonder link voor een copy/paste: m.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/11/laatste-slaaptrein-verdwijnt-uit-nederland

Fatsoenlijk gelinkt lukt me niet.

Laatst bewerkt door aarclay op 27-11-2016 21:13
 

13-05-2017 00:21:56
jeanne
jeanne
Denktank

Hoewel het directe zin niets met de overleden CNL te maken heeft, raakt het er wel aan. Daarom hier het volgende item.

De denktank van de Europees Parlement heeft haar licht laten schijnen over nachttreinen. Het een en ander is via een link te vinden. http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/601977/IPOL_STU(2017)601977_EN.pdf (Pas op de PDF heeft een omvang van 228 blz. totaal 36 MB)

De link lijkt te lang om goed weergegeven te kunnen worden daarom eventueel copy/paste:
www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/601977/IPOL_STU(2017)601977_EN.pdf

Beheer: als de link op een andere wijze goed geplaatst kan worden hoor ik dat graag.


Jeanne Kok
 

13-05-2017 08:20:32
yappa
yappa
Dank je voor de link, leuk leesvoer!
Het is een enorme lap tekst, maar als ik dan de aanbevelingen lees ben ik toch niet helemaal omver geblazen:
Quote
Neither the European Commission nor many of the Member States see preservation of night trains as a specific objective. However, a number of measures could be considered:
-ï‚· Monitoring of night trains could be improved, possibly through the existing Rail Market Monitoring Survey (RMMS).
-ï‚· Directive 2012/34/EU could be modified to specify that night trains be considered as a market segment, and to ensure that their viability is not undermined by excessive mark-ups to infrastructure charges.
-ï‚· Subsidy could be provided without specifying the exact timetable, which in practice may need to be adjusted to meet passenger requirements. Subsidy could take the form of a compensation for providing a minimum total annual capacity, a compensation per passenger, or a percentage of the revenue earned from passengers.
 

13-05-2017 10:22:49
Berk24
Berk24
Quote
thom (za 07 mei 2016 19:39:24 https://www.somda.nl/forum/18086/p577458/): Blijf het een gek idee vinden, dat je mensen vraagt een petitie te tekenen omdat het anders voor treinspotters saai wordt %09%

Een commerciële spoorvervoerder moet dus maar maar een verlieslijdende verbinding handhaven die dus geld kost ipv oplevert omdat er dan leuke foto's gemaakt kunnen worden door mensen waar de vervoerder ondertussen geen cent aan verdiend.

Dat maakt een petitie natuurlijk alleen maar ongeloofwaardiger, er lijkt straks een grote groep voorstanders te zijn van de verbinding en ondertussen zit er geen hond in de trein...

Overigens lijkt dat aan je berichten te zien dat deze oproep ook de enigste reden is dat je je hier aangemeld hebt, een beetje vreemd.

Precies, als je wilt treinspotten moet je naar Tsjechië, Hongarije of Oostenrijk. In Nederland is toch geen ruimte meer voor bijzondere treinen en met RyanAir/WizzAir kun je bijzonder goedkoop vliegen naar Tsjechië of Hongarije.

Zo'n nachttrein kost gewoon meer dan dat het oplevert en dan is het logisch dat je dan die trein opheft. Weinig mensen zijn er afhankelijk van, in tegenstelling tot bijvoorbeeld stoptreinen en Sprinters.
 

14-05-2017 00:10:33
thom
thom
Gefeliciteerd... %08%
Je quote was bíjna eeen jaar oud
 

28-10-2017 20:57:51
vrijgezel
vrijgezel
De ÖBB doet het blijkbaar toch beter dan de DB: er worden met de (internationale) nachttreinen "zwarte cijfers" geschreven!

http://www.haz.de/Nachrichten/Wirtschaft/Deutschland-Welt/Neue-Nachtzugverbindung-fuer-Hannover
 

28-10-2017 22:08:47
Xander140
Xander140
En de DB maar roepen dat het niet in de positieve cijfers kon geraken..... Het bewijs is geleverd! Dit is in de spoorsector toch een veel gemaakte fout een slecht product aanbieden met geen service er van uitgaande dat de reiziger toch niet komt! Men moet echt anders gaan redeneren anders kun je nooit rendabel een trein laten rijden.  

28-10-2017 23:22:17
AlexNL
AlexNL
Vlak de economische omstandigheden echter niet uit. De afgelopen jaren zag DB de vraag steeds wat verder afnemen terwijl de exploitatiekosten dat niet deden. Reizigers stapten van de trein over op de goedkopere intercitybus, en namen langere reistijden op de koop toe.

Toen DB besloot om de nachtverbindingen de rug toe te keren was het economisch herstel al ingezet, en ÖBB plukt daar de vruchten van.

Als DB had besloten om wat te investeren in de nachtverbindingen (wat marketing, een grondige schoonmaak, lijnennet stroomlijnen) was het bericht nu over zwarte CityNightLine-cijfers gegaan in plaats van over Nightjetcijfers.
 

28-10-2017 23:38:02
thom
thom
Laten we ook niet vergeten dat de ÖBB wat onrendabele lijnen geschrapt heeft, het is niet voor niets meer dat er geen CNL uit NL vertrekt...  

29-10-2017 05:57:57
nohab
nohab
Was die trein onrendabel? Dat zou je aan de hand van de bezetting niet zeggen. Het soort reizigers naar Amsterdam en die naar andere bestemmingen zal vast niet anders zijn geweest.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-10-2017 09:05:53
maurits
maurits
Het is een publiek geheim dat DB bij de opheffing van de City Night Line de nodige dubieuze statistiek bedreven heeft.

Zo werd bij de reizigersaantallen alleen gekeken naar de lig- en slaaprijtuigen omdat de zitrijtuigen als nacht-IC geteld werden. De exploitatiekosten (rangeren ed) werden echter alleen afgerekend op de lig- en slaaprijtuigen.

Op deze manier kun je iedere trein kapotrekenen...

Laatst bewerkt door maurits op 29-10-2017 09:09


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-10-2017 10:03:19
IJsbergsla
IJsbergsla
Een trein die elke zomer haast elke dag een vijftiental rijtuigen nagenoeg vol uit Nederland weet te krijgen moet wel heel slecht in de winter draaien om zo "onrendabel" te zijn inderdaad.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-10-2017 11:13:54
dh3201
dh3201
Een volle trein kan ook onrendabel zijn als de inkomsten lager zijn dan de uitgaven om die trein te rijden.


Shqiperise-lopers?
 

29-10-2017 12:20:27
maurits
maurits
Als je de kosten voor het exploiteren van die volle trein alleen rekent over tweederde van de reizigers dan maak je inderdaad verlies.

En dat is precies de manier waarop Deutsche Bahn de CNL de nek heeft omgedraaid.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-10-2017 08:02:50
Berk24
Berk24
Vergeet ook niet dat internationale nachttreinen die half Europa doorkruisen veel spoorcapaciteit vreten. Een pad construeren voor een internationale nachttrein die half Europa doorkruist is erg lastig en zeker als dat ten koste gaat van het regionalverkehr en het "normale" fernverkehr begrijp ik wel dat DB van die nachttreinen af wil. Het is jammer voor de reizigers die er gebruik van maakten en voor de treinspotters, maar Nederland is sowieso geen leuk land meer om te kunnen treinspotten. Gelukkig komen er steeds meer verbindingen met Duitsland bij en zijn vliegtickets spotgoedkoop zodat je gemakkelijk in het buitenland kan treinspotten.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

30-10-2017 08:37:35
sjoerd
sjoerd
Ik spotte alleen in de jaren 70 van de vorige eeuw, maar ik spotte ook alledaags materieel en niet alleen specials, al waren die natuurlijk de kers op de taart. Kweenie hoe dat nu is, maar om nu te zeggen dat in Nederland niks meer te spotten valt ???  

30-10-2017 08:40:43
IJsbergsla
IJsbergsla
Berk24 zet zichzelf nogal buitenspel met dit soort opmerkingen.  

30-10-2017 09:18:28
Xander140
Xander140
Wat hij bedoelt is een combinatie van hekken en dat er een goederenlijn ligt die nu niet bepaald de mooiste fotoplekken bevat. Alleen de manier van schrijven is wat apart.

Ik denk qua Citynightline dat de DB gewoon van bewust onbetrouwbare cijfers is uit gegaan. Een soort creatief boekhouden om stil te houden dat deze trein helemaal niet zo slecht was. De DB wilde hun plan koet wat koet doorzetten en er was geen midden weg. Jammer want ik blijf er van overtuigd dat een nachttrein gewoon rendabel kan zijn mits men ook goed kijkt naar vraag en aanbod. Sommige lijnen zullen zeker minder goed scoren maar anderen weer boven gemiddeld. De OBB probeert eerst deze betere lijnen goed te exploiteren en dan kunnen ze een stap verder. Een goede financiële bodem is geen slecht idee. Mocht een nieuwe lijn dan niet winstgevend zijn maar net aan dekkend kunnen ze financieel zeker zijn van hun basis. Geen slechte bedrijfsvoering en uiterst betrouwbaar
 

30-10-2017 09:46:05
Berk24
Berk24
Ik bedoel dat doordat er in Nederland weinig bijzondere reizigerstreinen meer rijden er weinig meer te spotten valt, maar dat er gelukkig een aantal verbindingen met Duitsland erbij komen.

Over die nachttreinen, DB heeft waarschijnlijk meer redenen om de nachttreinen op te heffen, naast het financiële plaatje, zoals dat het lastig is om paden te construeren voor de nachttreinen en dat regionalverkehr en normaal fernverkehr verdrongen wordt door nachttreinen. Of dat de rijtuigen vervangen moeten worden en dat dat te kostbaar is. In mijn ogen zijn dat allemaal legitieme redenen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

30-10-2017 10:24:29
bacr
bacr
Dat gaat er echter aan voorbij dat die nachttreinen nu juist op momenten rijden in Duitsland, dat ze dat reguliere verkeer nauwelijks in de weg zitten, want super-dal (nacht).
Nachtverkeer in Duitsland was bovendien geregeld al op de bestemming voordat de superspits losbarstte.
In Oostenrijk/Zwitserland/Italië/Denemarken werden de bewuste treinen een soort ICB. Koerswagens werden aan reguliere dagtreinen aangehaakt of de trein reed in zijn geheel inclusief zitrijtuigen en met opengevallen couchetteplekken door naar de eindbestemming, daarbij ook capaciteit in het nationale verkeer biedend.
Dus dat peuteren aan een paar paden is niet direct een overweging, lijkt me.
 

30-10-2017 15:06:23
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij een meer personele reden, voor nachttreinen had ieder slaap/couchette rijtuig een eigen slaapwagen/couchette begeleider.
Later werd dat gewijzigd door de slaapwagenbegeleider ook de couchettes onder zich kreeg en bij sommige treinen deed de gewone conducteur het werk van de slaapwagen/couchettebegeleiders (bij de SNCF gezien)
Meer personeel dan een dagtrein dus.
Verder het reinigen van beddengoed bijvoorbeeld zijn ook extra kosten die een dagtrein weer niet heeft.
 

30-10-2017 15:18:31
Z2N
Z2N
Maar dat zijn kosten die relatief beperkt zijn, beddengoed kost een paar euro per reiziger per nacht en in vergelijking met een dagtrein met restauratierijtuig zijn de extra personeelskosten ook beperkt.

Quote
Berk24 (ma 30 okt 2017 08:02:50 https://www.somda.nl/forum/18086/p630253/): Vergeet ook niet dat internationale nachttreinen die half Europa doorkruisen veel spoorcapaciteit vreten. Een pad construeren voor een internationale nachttrein die half Europa doorkruist is erg lastig en zeker als dat ten koste gaat van het regionalverkehr en het "normale" fernverkehr begrijp ik wel dat DB van die nachttreinen af wil.


Vergeet niet dat nachttreinen regelmatig lang stilstaan in de nacht voor rangeerwerk, waarbij er vaak ook langer stil gestaan wordt dan nodig. Het plannen van de daadwerkelijke treinpaden is niet erg veel moeite, zeker met de rust op het spoorwegnetwerk 's nachts.
 

30-10-2017 15:46:09
jeanne
jeanne
NIGHTJETS VOOR 60 PROCENT BEZET

DE ÖBB EXPLOITEREN NACHTTREINEN IN DEUTSLAND DIRECT WINSTGEVEND EN PLANNEN NIEUWE TRAJECTEN

Zondag 29.10.2017

Nacht treinen renderen in Duitsland. De Deutsche Bahn geloofde er niet in en schrapten de slaaptreinen uit hun aanbod. De Oostenrijkse Federale Spoorwegen (ÖBB) laten nu zien dat het kan. Het aanbod zal in de toekomst nog groter worden met 13 nieuwe treinen.

Ongeveer een jaar na de overname van de nachttreinactiviteiten van Deutsche Bahn door de ÖBB trekt het hoofd van ÖBB langafstandsvervoer, Kurt Bauer, een positieve conclusie. Het eerste jaar zal naar verwachting worden afgerond met ongeveer 1,4 miljoen nacht reizigers zo verklaarde Bauer tegenover het Duitse persagentschap in Berlijn. Onze verwachtingen komen uit en het financiële resultaten wordt zelfs overschreden. Over de winst wil hij zich niet uitlaten.

De nachttreinen door Duitsland zijn volgens Bauer gemiddeld 60% bezet. Vooral de route Zurich - Berlijn - Hamburg is erg populair. Op deze dagelijks verbinding heeft de trein zelfs drie slaaprijtuigen waar de trein gewoonlijk maar uit één slaaprijtuig, twee couchettes en twee zitrijtuigen bestaat. Het aandeel van de nachttreinen in de totale omzet van ÖBB is gestegen van 17 procent tot meer dan 20 procent, vervolgde Bauer.

Voor nu slechts een kleine verandering

Blijkbaar zijn er geen redenen voor grote wijzigingen in het aanbod op dit moment. Op de treinroutes door Duitsland blijft het bij voor nieuwe dienst van 10 december bij het huidige nachttreinaanbod met slaap- en couchetterijtuigen.

Voorlopig houd ÖBB alles op hetzelfde niveau

Er komt slechts een kleine verbetering voor treinreizigers: vanaf 10 december wordt de verbinding van en naar Zürich in Hildesheim gedeeld (zonder daar te stoppen). Een treinhelft gaat gewoonlijk naar Hamburg, de andere nu direct naar Berlijn. Op het gedeelte naar Berlijn is een halte in Magdeburg toegevoegd. In beide Duitse metropolen komen de twee treindelen kort na 8 uur aan.

400 miljoen euro voor 13 nieuwe nachttreinen en 8 dagtreinen

Het nachtrein programma omvat ook verbindingen van Hamburg en Düsseldorf naar Wenen of Innsbruck, evenals van München naar Boedapest , Milaan, Venetië, Rome, Zagreb en Rijeka.

De ÖBB wil zelfs hun nachtnet in Duitsland uitbreiden. Er zou weer een nacht trein naar Amsterdam moeten zijn. Nieuwe routes zouden zijn mogelijk, maar pas vanaf 2021, volgens de Bauer. Daarvoor heeft het bedrijf nieuwe slaap- en couchetterijtuigen nodig. Momenteel worden 20 zitrijtuigen voor 20 miljoen euro omgebouwd tot couchettes, waarvan de eerste vijf in december 2018 in dienst komen, volgens Bauer.

Vanaf 2021 komen er 13 nieuwe nachttreinen en acht dagtreinen klaar voor gebruik, deze kosten naar verwachting 400 miljoen euro.

Bron: http://www.focus.de/finanzen/news/unternehmen/nightjets-zu-60-prozent-ausgelastet-guck-mal-deutsche-bahn-oesis-machen-nachtzuege-profitabel-und-planen-neue-strecken_id_7780284.html


Jeanne Kok
 

30-10-2017 15:47:02
gvttreinen
gvttreinen
Nachttreinen rijden over het algemeen langzamer door de nacht dan ze normaal zouden doen, dit om een beetje in de pas te blijven met goederentreinen.  

30-10-2017 15:57:01
cuneo56
cuneo56
Quote
vanaf 10 december wordt de verbinding van en naar Zürich in Hildesheim gedeeld (zonder daar te stoppen).l

Wordt spectaculair, de trein wordt gedeeld zonder te stoppen!
Het sliprijtuig herleeft weer

Laatst bewerkt door cuneo56 op 30-10-2017 15:58
 

30-10-2017 16:09:58
jeanne
jeanne
Ja, leuker kunnen we het niet maken! %08% aldus een bericht op Focus


Jeanne Kok
 

30-10-2017 20:12:11
didam2009
didam2009
De ÖBB heeft geen Taurus lok die in Nederland mag


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

30-10-2017 20:13:49
Frontier
Frontier
Ja, dus?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-10-2017 20:16:27
Z2N
Z2N
Maar NS wel locs die in Duitsland kunnen rijden, zeker als er gewerkt wordt met splitsen/combineren is het een optie om een NS-loc elke nacht NL-DE-NL te laten rijden.  

30-10-2017 20:23:00
jeanne
jeanne
Uh ja, maar de tijdhorizon is wel 2021 en er zitten nog ÖBB Vectrons in de pijplijn! Waarom steeds maar weer uitgaan van het kan niet, als er misschien toch iets goeds in het verschiet lijkt te liggen?


Jeanne Kok
 

30-10-2017 20:25:57
sik214
sik214
Waarom zou er ook bij voorbaat aan NS(R) gedacht worden. Het zou ook door een andere partij in NL gefaciliteerd kunnen worden.  

30-10-2017 20:31:50
didam2009
didam2009
Volgens Railfaneurope.net zij de Vectrons voor ÖBB Cargo of wel RCA


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

30-10-2017 20:58:58
jeanne
jeanne
Ja, en dan kan het dus niet?


Jeanne Kok
 

30-10-2017 22:34:47
frank_e186
frank_e186
De door RCA bestelde Vectron locomotieven zullen (voor zover bekend) niet met een NL toelating worden geleverd. Er zijn echter nog opties voor meer Vectron MS locomotieven. Vooralsnog heeft RCA middels haar bestelling dus niet laten blijken belangstelling te hebben om zelfstandig in Nederland te opereren. Ook lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat zij voor één nachttrein per dag een aparte serie met een NL pakket zullen bestellen, om een trein van een ander bedrijf binnen de ÖBB groep van tractie te voorzien. Zoals gezegd, dit zou inderdaad door de ÖBB uitbesteed kunnen worden aan een andere partij, bijvoorbeeld NSR. Tegen 2021 zijn er misschien weer TRAXX'en opzoek naar ander werk als ICNG instroomt.  

30-10-2017 22:43:08
AlexNL
AlexNL
Inderdaad.

Als de Nightjet al naar Nederland gaat komen dan ligt het in de lijn der verwachting dat ÖBB hiervoor samenwerking gaat zoeken met NS International. Een lokale partner hebben voor de kaartverkoop is sowieso handig, en NSI heeft het complete papierwerkcircus al in orde.
 

31-10-2017 06:50:07
nohab
nohab
De ÖBB kan locomotieven huren bij een leasemaatschappij en voor de exploitatie en kaartverkoop een contract met NSI sluiten. De ÖBB heeft dacht ik geen toelating in Nederland anders zouden ze dat nog in eigen beheer kunnen houden. Tractie, exploitatie en kaartverkoop zijn 3 zaken die elkaar niet uitsluiten. Er is een periode geweest dat DB op eigen toelating door Nederland reed met de CNL, Railion met 1600'en de tractie liet verzorgen en NSI de kaartverkoop. DB Cargo zou de tractie ook kunnen verzorgen met 189'ers.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

31-10-2017 09:00:30
mich
mich
Als ÖBB naar Nederland wil rijden regelen ze het echt wel. Via een derde partij kunnen ze dat morgen %05% al, als dat zou moeten.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-10-2017 12:36:49
waalkade
waalkade
Een paar dagen geleden zag ik nog een rode ÖBB loc t.h.v. Dinslaken met een containertrein naar Nederland rijden.  

31-10-2017 12:40:17
BasSNG2001
BasSNG2001
Die zal wel een locwissel hebben gehad in Emmerich.


#DiscoverEU
 

14-11-2017 11:23:27
jeanne
jeanne
Weer een artikel https://back-on-track.eu/danish-ngo-contact-to-oebb-nightjet/ waar Nederland even heel kort weer ter sprake wordt gebracht.


Jeanne Kok
 

14-11-2017 11:32:00
b2py
b2py
En wat staat er dan?  

14-11-2017 11:40:53
rolandrail
rolandrail
Je zou het linkje ook zelf kunnen aanklikken maar laat ik eens aardig doen. Er staat: "ÖBB will only open new lines if they have a strong partner in the other end that can carry the wagons to the destinations, for instance as part of other trains. Of the European train companies only Dutch NS have been interested, and they have actually asked several times for a possible train to Amsterdam.
...|
We discussed the idea of having lines to Copenhagen from 2021. For Kurt and ÖBB Copenhagen is far away, but also Amsterdam is far away. It has to be a whole new system of night trains, not only an extension of the existing Hamburg-routes. The next concern is the high track-use fees in Germany, which is a problem for the North – South routes, Denmark – Basel and Denmark – Munich. We discussed if we could fill a train with Danish passengers in direction Basel or Munich. We also discussed the Cologne – Amsterdam line, which is interesting for the Dutch and has less of the expensive track-use in Germany, but that need some other connections to Amsterdam, as it cannot be justified with only Danish passengers. Since we have now got started to talk, we should come back to discuss all this at the end of 2018."

Er wordt dus gesteld dat ÖBB alleen nieuwe routes start als ze daarbij een sterke partner hebben en dat NS al meerdere keren om een route naar Amsterdam heeft gevraagd. Verder over hoge padprijzen die een belemmering vormen. Verder overleg eind 2018 over plannen vanaf 2021...

Mijn mening hierover: voor wat het waard is %08%

Laatst bewerkt door rolandrail op 14-11-2017 11:44
 

14-11-2017 12:04:14
bacr
bacr
Ha ha, het staat er inderdaad (in de originele tekst): dat de Amsterdamse verbinding niet kan worden gerechtvaardigd met alleen maar Deense passagiers....%02%  

15-11-2017 07:12:49
mdeen
mdeen
Nee, dat lijkt me ook niet. Dat moet je natuurlijk kunnen combineren met koerswagens naar Basel, Wenen en Innsbruck.  

17-11-2017 09:56:52
yappa
yappa
Dat is maar de vraag: hoe meer koerswagens, hoe groter de groep reizigers die je aanspreekt, maar ook des te groter de kans dat één van de delen van de trein vertraging oploopt, waardoor het hele netwerk instort.

Als je ziet hoe ÖBB zijn netwerk nu heeft opgebouwd, lijken ze voor maximaal 2 bestemmingen per trein te gaan. Dan is dus de echte vraag of een halve Amsterdamse verbinding gerechtvaardigd kan worden met alleen Deense passagiers.
 

17-11-2017 13:05:55
Pim530
Pim530
Gelukkig heb je waarschijnlijk niet alleen Deense passagiers, maar om te beginnen ook Nederlandse passagiers. Kijk je iets verder, dan kom je ook nog uit bij Zweedse en Noorse, Belgische en misschien zelfs ook wel Franse en Engelse passagiers. Voeg daar voor het zitgedeelte, maar vanaf Keulen ri. Kopenhagen misschien ook nog wel voor lig- en slaapgedeeltes nog wat Duitsers aan toe.  

03-01-2018 00:20:51
jeanne
jeanne
Via familie in Zwitserland hoorde ik dat de nachttreinen van ÖBB in het afgelopen jaar echt veel beter gedaan had dan vooraf verwacht.
Daarom meld ik de volgende mededeling nog met de nodige scepsis;
Dat er ook in oost Zwitserland weer wat hoop is dat er in de toekomst toch weer een verbinding met het Ruhrgebied of Nederland mogelijk moet zijn met als exploitant de ÖBB.

Laatst bewerkt door jeanne op 03-01-2018 14:25


Jeanne Kok
 

03-01-2018 13:40:30
brun
brun
Zie ook dit bericht van twee weken geleden in de Tagesspiegel:

http://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/auf-der-schiene-unterwegs-wie-die-deutsche-bahn-ihre-nachtzuege-schlechtgerechnet-hat/20748678.html
 

22-05-2018 09:37:48
bacr
bacr
Even een kickje van dit topic.

Toen er nog een CNL Asd-München was, reden daarin ook nog redelijk nieuwe en luxe slaapwagens mee van Siemens. Als fan van nachtmaterieel (hoewel ik er zelf te weinig van heb genoten de laatste jaren ) vraag ik me af waar dat materieel naar toe 'verdwenen' is. Kan iemand daar meer over vertellen?

Tweedens: zijn er ergens op het Duitse internet min of meer actuele overzichten te vinden van wat er in Hamm allemaal aan de kant staat? Ik vermoed dat dat misschien bij Drehscheibe zou kunnen zijn, maar ik heb nooit goed overweg gekund met het forum, het zoeken, de overweldigende informatiehoeveelheid. Voor een 'eenvoudig' linkje houd ik me aanbevolen %09%
 

22-05-2018 09:41:59
cuneo56
cuneo56
Hoi,
Ale WL's die jij bedoeld zijn samen met nog wat Bc's overgenomen door de ÖBB en rijden in hun Nightjet treinen door Europa, alleen nu (bijna?) allemaal in het blauw.
 

22-05-2018 09:47:13
vrijgezel
vrijgezel
Ik was van de week in Hamburg Alotna en zag daar beide NightJets. De WLABmz en enkele Bcvm(b)z rijtuigen zijn inderdaad naar de ÖBB gegaan. Echter alleen land van registratie en de kleur. De rijtuignummers (in het bijzonder de 3e en 4e) zijn ongewijzigd gebleven!

Het is nu: "O DB 61 80 ..-.. ...-." i.p.v. "D DB 61 80 ..-.. ...-."
 

22-05-2018 10:08:39
jor[D]1
jor[D]1
Het is D-OBB geworden. O-DB slaat nergens op... de landcode van oosterrijk is A.
Op bijv vagonweb staan wel aardig wat foto's.
 

13-06-2018 07:49:24
sik214
sik214
Geen CityNightLine, maar wel over de toekomstige (?) nachttrein vanuit Asd: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/226267/Slaaptrein-keert-terug-zonder-overstappen-naar-Oostenrijk-Italie-en-Kroatie  

13-06-2018 10:16:50
yappa
yappa
https://nieuws.ns.nl/nachttrein-terug-naar-amsterdam-wel-als-het-aan-ns-ligt/

Dichter bij de bron, ook wat meer concrete uitspraken van NS over de nachttrein.
 

13-06-2018 11:17:11
broek53
broek53
Ik ga niet meteen zeuren, maar een ding is zeker: in het straks geheel uitgeklede Amsterdam C hoef je met zo'n bewerkelijk bakbeest niet meer aan te komen.  

13-06-2018 11:31:01
treinfan
treinfan
Meh. Als de Eurostar gaat passen op Amsterdam C enkele keren per dag, dan kunnen er ook wel een paar nachttreinen bij. Misschien dat het uitvoeren van de visie om Europa beter per spoor bereikbaar te maken (lees: het daadwerkelijk gaan rijden van nieuwe internationale verbindingen) nog wat kan betekenen om het huidige spoor 15 te Asd te gaan behouden. Het duurt toch nog enkele jaren voordat de eerste schop in de grond gaat voor DSSA.  

13-06-2018 11:32:20
DDietzen
DDietzen
Quote
broek53 (wo 13 jun 2018 11:17:11 https://www.somda.nl/forum/18086/p664709/): Ik ga niet meteen zeuren, maar een ding is zeker: in het straks geheel uitgeklede Amsterdam C hoef je met zo'n bewerkelijk bakbeest niet meer aan te komen.
Inderdaad, want Pier zal dat enkel toestaan als er een tienminutendienst van nachttreinen komt. %08%
Wat betreft DSSA begin ik nu steeds vuriger te hopen op een "we dronken een glas, we deden een plas"-scenario, maar dat terzijde.

En hoe het in PHS Shl - Ah moet gaan passen is mij ook een raadsel, want je kan er donder op zeggen dat de Nightjet tussen de tienminutentreinen zal belanden... Is integreren in de toekomstige IC Asd - Koln wellicht een ideetje?

Quote
treinfan (wo 13 jun 2018 11:31:01 https://www.somda.nl/forum/18086/p664712/): Meh. Als de Eurostar gaat passen op Amsterdam C enkele keren per dag, dan kunnen er ook wel een paar nachttreinen bij. Misschien dat het uitvoeren van de visie om Europa beter per spoor bereikbaar te maken (lees: het daadwerkelijk gaan rijden van nieuwe internationale verbindingen) nog wat kan betekenen om het huidige spoor 15 te Asd te gaan behouden. Het duurt toch nog enkele jaren voordat de eerste schop in de grond gaat voor DSSA.

Men wilde toch de Eurostar (en ook de Thalys, for that matter) naar Asdz verbannen? Anders past die fantastische spoorboekloze Airportsprinter er niet meer bij, en dat zou natuurlijk heiligschennis zijn...
(Speaking of which, hoe vaak wilden ze dat ding eigenlijk laten rijden? 6, 8, 10, 12 of zelfs 15x/u? Bij de lagere frequenties kan er wellicht nog een EUR/THA op Sprintersnelheid tussendoor boemelen.)

Laatst bewerkt door DDietzen op 13-06-2018 11:39
 

13-06-2018 11:45:27
AlexNL
AlexNL
Die nachttrein zou toch ook vanaf Asdz kunnen gaan vertrekken?  

13-06-2018 12:15:04
broek53
broek53
Ik denk dat de logistieke problemen van Asdz in dat opzicht en voor die trein nog groter zullen zijn dan die van Asd.  

13-06-2018 12:22:41
yappa
yappa
Aan de andere kant, als Pier Eringa in Amersfoort bij zijn collega's een pleidooi houdt om de barrières voor nachttreinen te slechten, dan zal het op de infra toch niet gaan stranden, wel?

(sprak hij optimistisch...)
 

13-06-2018 12:38:47
Coryza
Coryza
Het is ook tijd om de titel van dit topic om te zetten naar 'Ontwikkelingen NightJet'.  

13-06-2018 12:47:46
DDietzen
DDietzen
Quote
yappa (wo 13 jun 2018 12:22:41 https://www.somda.nl/forum/18086/p664730/): Aan de andere kant, als Pier Eringa in Amersfoort bij zijn collega's een pleidooi houdt om de barrières voor nachttreinen te slechten, dan zal het op de infra toch niet gaan stranden, wel?

(sprak hij optimistisch...)
Nou ja, we hebben ook al eens een vurig pleidooi gehoord over een minder egocentrische opstelling van nationale spoorwegmaatschappijen (tbv beter internationaal verkeer) terwijl hier de 9200 eindeloos stilstaat in oa Rtd, de IC Berlijn zowat zo traag is als maar kan, en de glazen van de ICE straks wellicht zullen worden ingegooid door de komst van PHS Shl - Ah. (Want hoe 6 IC's + 6 SP's + 1 ICE samengaat, mag iemand nog komen uitleggen.
We hebben ook al eens vurig horen spreken over "oostelijke hogesnelheidslijnen" (jawel, meervoud!) voor snelle treinen richting Berlijn terwijl de veel goedkopere, veel realistischer opties voor die verbinding (zoals verdubbeling Zl - Wdn) worden afgedaan als onrendabel (of überhaupt niet worden besproken).
Heb helaas de laatste tijd in toenemende mate de indruk gekregen dat in het Nederlandse spoorwezen grote woorden boven grote daden gaan.

Maar goed, hebben we nog wat twijfel over waarvan we Pier het voordeel kunnen geven?
 

13-06-2018 13:00:03
broek53
broek53
Voordat we hier nu weer een volgend topic snelle internationale verbindingen van gaan maken: de nachttreinen zijn niet snel en stellen dus minder eisen.  

13-06-2018 13:19:26
nohab
nohab
Quote
Coryza (wo 13 jun 2018 12:38:47 https://www.somda.nl/forum/18086/p664736/): Het is ook tijd om de titel van dit topic om te zetten naar 'Ontwikkelingen NightJet'.
Maak er dan 'Ontwikkelingen internationale nachttreinen' van. Dat dekt de lading beter.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-06-2018 14:20:31
ZJ37
ZJ37
Als een BUP maar past op de nieuwe intra. Een los nachttreintje propt de jaardienst er wel doorheen met het fenomeen maatwerk.  

13-06-2018 14:23:14
broek53
broek53
DSSA (dat allang geen doorstroomstation meer is overigens) bestaat uit één groot maatwerk, is mijn sterke indruk. Daar maatwerk je niet nog even een nachttreintje van een rijtuigje of 12 doorheen, echt niet.  

13-06-2018 16:48:18
ZJ37
ZJ37
Behalve als je de halve treindienst naar Asdz stuurt, dan zie ik wel wat mogelijkheden.  

13-06-2018 17:06:33
sjoerd
sjoerd
ZJ37: deze keer ga ik niet met je akkoord, want als Asdz straks slechts 6 sporen zal hebben en een echt dss-asdz zal zijn, zal het zo zijn volgeplempt dat een extra treindienst op grote problemen zal stuiten. Dan mogen daar wel meteen 4 of zelfs 6 sporen bijkomen in plaats van de geplande 2. En dat gaat niet passen op die locatie. Het is ook al niet meer genoeg op Schiphol met zijn 6 sporen en langere stops. Alle stops zullen ook op Asdz eerder 5 minuten dan 1 tot 4 minuten gaan duren!

Laatst bewerkt door sjoerd op 13-06-2018 17:08
 

13-06-2018 17:20:20
treinfan
treinfan
@DDietzen scenario voor internationale treinen naar Asdz is pas voorzien vanaf ongeveer 2030, als daar ook 6 sporen liggen. Als in 2020 nachttreinen gaan rijden, is dat dus gewoon naar het huidige station Asd, dat dan nog niet verbouwd wordt.  

13-06-2018 17:47:25
b2py
b2py
Maar wel vol in verbouwing is, of dat de capaciteit ten goede komt?  

13-06-2018 18:22:29
Coryza
Coryza
Gingen vroeger de internationale treinen niet naar Zandvoort? Lekker doorstromen te Amsterdam  

13-06-2018 18:25:55
gvttreinen
gvttreinen
Haarlem  

13-06-2018 18:40:51
pjkleton
pjkleton
Je hebt nog wel de Badehose Zug gehad , die ik dacht vanuit het Roergebied naar Den Helder reed op Zaterdagen in het zomerseizoen.
Peter
 

13-06-2018 19:24:48
henri1972
henri1972
Minimaal 1 drg jaar is de Zwitserse CNL na aankomst leeg doorgegaan naar Haarlem om daar kop te maken en terug te keren naar de Watergraafsmeer.  

13-06-2018 20:46:18
mvschoon
mvschoon
Nog iets verder dan Hlm: Hg.  

13-06-2018 21:39:07
ZJ37
ZJ37
En dat kan vroeg of laat ook niet meer. Er komt een dag dat die nachttrein de hele dag rondjes moet rijden inclusief een lus en dan klaar kan staan te Asd voor de terugweg. %08%  

14-06-2018 07:30:54
mdeen
mdeen
Keren van een trein is toch niet verboden of onmogelijk bij een DSS? Ja, ze willen het aantal sporen beperken, maar dat gaat toch mis als de reizigersstroom blijft groeien.
In de tijd dat je met zo'n trein nodig hebt om hem leeg te maken kun je toch ook al een lok aan de andere kant ertegenaan zetten zodat je weer terug naar de Watergraafsmeer kunt?
 

14-06-2018 07:33:45
Rolffiej19
Rolffiej19
Je kan met dat ding ook gewoon naar Aswplz en daar de lok omrijden zoals in het verleden ook gebeurde


MCN ASD
 

14-06-2018 08:41:37
dh3201
dh3201
Anders maar in Bijlmer Arena laten beginnen/eindigen.


Shqiperise-lopers?
 

14-06-2018 09:05:00
ZJ37
ZJ37
Quote
Rolffiej19 (do 14 jun 2018 07:33:45 https://www.somda.nl/forum/18086/p664889/): Je kan met dat ding ook gewoon naar Aswplz en daar de lok omrijden zoals in het verleden ook gebeurde
Wel even proberen door PHS heen te komen met de oversteek te Sgra.
 

14-06-2018 09:32:15
sjoerd
sjoerd
Quote
mdeen (do 14 jun 2018 07:30:54 https://www.somda.nl/forum/18086/p664883/): Keren van een trein is toch niet verboden of onmogelijk bij een DSS? Ja, ze willen het aantal sporen beperken, maar dat gaat toch mis als de reizigersstroom blijft groeien.
In de tijd dat je met zo'n trein nodig hebt om hem leeg te maken kun je toch ook al een lok aan de andere kant ertegenaan zetten zodat je weer terug naar de Watergraafsmeer kunt?

Een loc omrijden als het perronspoor ernaast bezet is, wordt lastig. De middensporen in Asd gaan immers weg om de perrons te kunnen verbreden. Toch maar naar een opstelterrein.
 

14-06-2018 11:32:07
mdeen
mdeen
Niet noodzakelijk omrijden. Lok aan de achterkant eraan prikken en wegtrekken. Er is vast wel een spoor waar je even een rangeerloc kunt stallen. 60 of 61 bijvoorbeeld.  

14-06-2018 11:35:22
thom
thom
Dat maakt je exploitatie er dan weer niet goedkoper op natuurlijk.