19-11-2020 10:27:15 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik heb vernomen dat de 193 759 in NS stijl zal worden bestickerd. |
19-11-2020 10:39:50 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Bedoel je dat deze dat al zal zijn of zal worden een dezer dagen? |
19-11-2020 10:45:58 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
De komende dagen |
19-11-2020 12:45:30 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Eerder werd al gezegd dat de 193 766 en 759 samen naar Duitsland zouden gaan om daar in NS huisstijl gebracht te worden. Waar dat precies voorbij kwam weet ik niet meer. |
![]() |
advertentie |
19-11-2020 14:03:36 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Een paar berichtjes naar boven in dit topic: Quote |
19-11-2020 18:17:28 | ||
---|---|---|
verst107
![]() |
Ik vind het minder logisch. OBB start 9 december vrijwel alle routes weer op, ook die naar Italië, dus waarom dat extra stukje Dusseldorf - Amsterdam dan niet? Misschien speelt er meer. |
19-11-2020 18:46:27 | ||
---|---|---|
Roland55
![]() |
7 miljoen euro subsidie te weinig? Alleen al die 2 Vectrons zullen dit bedrag wel zo ongeveer opslurpen |
19-11-2020 19:56:06 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Vreemd, Zowel bij NS,DB als ÖBB staat de NJ gewoon na 14 december in de systemen. Mag toch aannemen dat als de trein niet zou rijden dat ie ook uit de planners gehaald wordt? |
19-11-2020 20:54:28 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dat duurt misschien langer dan een dag. |
19-11-2020 21:56:34 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Ik weet niet wat in Oostenrijk en Italië de actuele maatregelen zijn, maar vanuit Nederland is het maken van niet-noodzakelijke buitenlandse reizen - ook na 14 december - nog "verboden". Dus is het niet het handigste moment om zo'n treindienst op te starten, al is het maar omdat bijna alle publiciteit die je dan krijgt negatieve publiciteit zal zijn. |
22-11-2020 15:46:29 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Die Nightjet-Verbindungen nach Amsterdam und Brüssel werden aufgrund der aktuellen Situation erst in den kommenden Monaten aufgenommen. Die ursprünglich für Dezember geplante Premiere nach Amsterdam wird nachgeholt, sobald die Reisebeschränkungen gelockert und die Fahrgäste wieder vermehrt Reisen antreten. Bis dahin verkehren Nachtzüge in diese Richtung bis nach Düsseldorf. De OBB meld dat de Nightjet niet vanaf december van/naar Amsterdam gaat. Ook de ns meld dit op de site. De ritten staan inmiddels ook niet meer in de planner. Laatst bewerkt door treinhobby op 22-11-2020 15:53 |
22-11-2020 18:36:10 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
NS int meld het inderdaad dat ie niet van/naar Asd gaat. Reisplanner geeft m zowel bij NS (int) als DB nog gewoon. Hoe moeilijk kan t zijn vraag ik me dan af. Al zullen er natuurlijk weinig mensen meegaan dus weinig gedupeerden ;) Als vertrekdatum heb ik trouwens 14 december opgezocht en in beide richtingen gekeken. Laatst bewerkt door henri1972 op 22-11-2020 18:37 |
22-11-2020 21:51:53 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De reisplanner is zover van te voren nog niet actueel, en toont tot die tijd gewoon wat er in de jaardienst gepland is. |
23-11-2020 08:51:50 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dat is en blijft toch een rare kronkel in het NS-denken; een ritje naar een dorp verderop plan je max een dag van tevoren maar een internationale reis bereid je soms maandenlang voor. Daar is men bij NS totaal niet op ingesteld
Laatst bewerkt door Muizeneus op 23-11-2020 08:52 |
23-11-2020 09:13:49 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Gelukkig is deze bewering dan ook niet waar, internationale treinen zijn wel degelijk voor lange tijd vooruit bijgewerkt in de reisplanner. Alleen de binnenlandse treinen zijn tot maximaal 4 weken vooruit te plannen. Alleen veranderd de situatie tegenwoordig zo snel dat die planning niet snel genoeg bijgewerkt kan worden. |
08-12-2020 11:35:18 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Bild.de beweert dat vanaf december 2021 een nachttrein Amsterdam-Köln-Zürich gaat rijden: En DB, ÖBB, SBB en SNCF hebben vrijdag bekendgemaakt dat ze samen nog meer verbindingen willen opzetten, ook Amsterdam-Rome: Vandaag moet daar meer informatie over komen. Ben benieuwd. Laatst bewerkt door brun op 08-12-2020 11:35 |
08-12-2020 12:53:53 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
De plannen zijn er wel en dat is op zich positief, maar als gevolg van de pandemie kan het nog wel eventjes gaan duren voor er echt weer iets gaat rijden. Heden morgen werd duidelijk dat later deze week de Zwitserse SBB (TILO, FS en FMN) al haar doorgaande buitenlandse noord-zuid verkeer zal staken. Zelfs even geen geen doorgaande treinen meer tussen Duitsland, Zwitserland en Italië. Er word alleen binnenlands gereden. Alleen de BLS blijft nog vanuit Brig op Domodossola rijden met haar regio express. Jeanne Kok |
08-12-2020 16:09:23 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Eens, maar begint pas eind 2021 hè. |
08-12-2020 21:53:05 1 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/K/eu-ratspraesidentschaft-innovative-schiene-nachtverkehr-21-09-2020.pdf?__blob=publicationFile Aardig dat Zandvoort, met circa 17.000 inwoners, hierin genoemd wordt. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 08-12-2020 21:58 |
08-12-2020 22:06:03 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Dat voornemen is al sinds augustus bekend. Stand van zaken was toen dat de SBB hierin gaan participeren en in eerste instantie gereden gaat worden met van RDC/BTE te huren AB33s en Bvcm(b)z in combinatie met SBB Apm/Bpm61. |
08-12-2020 22:32:21 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Als belangrijke toeristische bestemming, ook voor Duitsland, vind ik dat niet zo raar. Naar diverse vergelijkbare Duitse bestemmingen worden directe IC/ICE-verbindingen aangeboden, ik denk dat dat (buiten coronatijden natuurlijk) ook naar Zandvoort echt een succes zou zijn en nog meer reizigers zou aantrekken. In de bestaande ICE-omlopen is het alleen niet inpasbaar, en kennelijk worden extra IC/EC- of ICE-seizoensritten ongeacht hun eindpunt niet haalbaar geacht. Ook in de bestaande routevoering tot Amsterdam waren pre-corona in het seizoen ritten als 220, 127 en 129 al jaren bomvol, zeker rond het weekend, maar desondanks is er op die tijden nooit extra FV-capaciteit gekomen. Laatst bewerkt door 5431 op 08-12-2020 22:33 |
09-12-2020 14:19:27 | ||
---|---|---|
jpvdveer19
![]() |
Het gaat hier om een overstapverbinding. niet om een rechtstreekse verbinding. Maar desondanks is het inderdaad grappig dat ze uitgerekend Zandvoort als voorbeeld van een overstapverbinding noemen. Wellicht is de oorspronkelijke auteur van het document daar vaak op vakantie geweest. |
09-12-2020 15:19:52 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Zoals gezegd is Zandvoort een populaire bestemming voor de Duitsers, normaliter rijden er in de zomer altijd een aantal extra vakantietreinen vanuit Duitsland speciaal naar Zandvoort toe dus zo gek is dat zeker niet om die te noemen. |
09-12-2020 15:35:46 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Afgelopen zomer was ieder 3e/4e kenteken Duits in Zandvoort, hoe dichter naar het centrum hoe minder NL kentekens. Trouwens opvallend veel Keulse kentekens. En relatief weing uit het grensgebied.
Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 09-12-2020 15:38 |
09-12-2020 15:46:07 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Zandvoort wordt in dat document niet als nachttreinbestemming genoemd, maar als voorbeeld van een regio die extra passagiers kan genereren voor de bestemming Amsterdam.
|
10-12-2020 00:04:11 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Voor zover ik begrepen heb huurt de SBB deze rijtuigen bij RDC/BTE ter overbrugging van de eerste drie jaar. Daarna zou er dan met nieuw Oostenrijks materieel gereden moeten worden. De bediening is vanaf het begin al bij Newrest ingekocht. |
10-12-2020 18:43:30 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Dat heb ik ook begrepen, al zouden naast het Oostenrijkse materieel ook de SBB-rijtuigen blijven. Voor deze nachttrein wil men structureel extra zitrijtuigen stellen, omdat hij in de plaats moet komen van de nacht-ICE 208/209 tussen Köln en Basel. Het zou dan logisch zijn om ook ICE 222 op te heffen en het treinstel te gebruiken om in de avond meer capaciteit te bieden (120 ook op zaterdag en op andere dagen 104 dubbel, bijvoorbeeld?), maar ik heb nog niets concreets daarover gehoord. |
15-12-2020 13:50:37 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
16-12-2020 14:30:32 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Dat lijkt mij een vrij voorbarige conclusie, NS heeft ook niet getekend maar is wel degelijk actief met de introductie van de nachttrein. En ook zonder RENFE mogen ÖBB, SBB, SNCF en DB in deze open access markt gewoon een nachttrein naar Barça of Madrid rijden. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-12-2020 16:15:43 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dat vermeld het artikel ook, alleen de titel is nogal misleidend |
06-03-2021 20:12:23 3 | ||
---|---|---|
Miekster
![]() |
De 193 766 is inmiddels verschenen in de NS flow kleuren https://cdn.discordapp.com/attachments/679142580226621450/817420645096751164/image0.png |
06-03-2021 20:22:16 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
06-03-2021 21:55:33 | ||
---|---|---|
JakeBlack
![]() |
Heeft wat weg van de mogelijke nieuwe kleurstelling voor de VIRMm-2/3. Kan alleen niet zeggen dat ik het bij een Vectron vind passen, maar dat kan mijn smaak zijn. |
07-03-2021 00:17:38 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ja, en hij komt in dienst over 4 weken zeker. Photoshopje dit, net als deze. |
07-03-2021 00:50:09 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
NVBS heeft deze foto ook al op Twitter gedeeld. Ik heb ook al een foto (screenshot insta-story) gezien met dit design. Dus het lijkt mij heel sterk als dit Photoshop is. 😉 Laatst bewerkt door aarclay op 07-03-2021 00:59 |
07-03-2021 11:39:56 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Zou er D in het raster moeten staan i.p.v. DE. |
07-03-2021 12:27:23 | ||
---|---|---|
Erikvd12
![]() |
Wordt de locstop in Bh nu ook korter als ze met de nieuwe locs gaan rijden? |
07-03-2021 13:11:14 1 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Nee, deze 2 locs zijn geleased voor de nightjet. |
07-03-2021 14:28:58 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Maar worden ook ingezet voor de intercity Berlijn. Er wordt echter wel gewoon van loc gewisseld in Bentheim. |
07-03-2021 21:25:38 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Feitelijk gaat de reserve lok van de Nightjet gewoon meedraaien in de poule met 1700 van de IC Berlijn waarbij die laatste dan natuurlijk altijd gebaseerd zal zijn op de inzet van een 1700 zodat je die door elkaar kunt gebruiken. |
07-03-2021 21:54:58 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar ik heb nog geen Vectron gezien die zo'n futloos design heeft gekregen als dit 🙁 |
07-03-2021 22:27:34 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
De standaard RegioJet-variant komt in de buurt 😉 |
08-03-2021 07:54:14 | ||
---|---|---|
serrtracks
![]() |
Nou ik denk niet dat het een fotoshop is hoor, ze zijn namelijk vorig weekend samen de grens over gegaan naar Duitsland dusja. |
08-03-2021 08:06:12 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Hadden ze er een beetje 1300-kleurstelling van kunnen maken, komen ze met dit inderdaad. Dat witte NS-logo ziet echt niet uit, als je dat zwart maakt wordt het al beter. |
08-03-2021 16:07:27 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Over kleur gebruik valt i.d.d te twisten. Wat ik persoonlijker interessanter vind om te weten,is waarom die locwissel op bentheim van kracht blijft zelfs nu er dus bruikbare locs zijn om in 1 keer door te rijden. Is dat omdat men toch stil moet staan in bentheim ivm omzetten andere stroomsoort,zelfs als er geen locwissel is ? Zo van,het kost toch wacht tijd,dus haal die geschikte loc er dan alsnog maar weer af. En wat gaat die losse loc dan doen op bentheim,blijven wachten op een retour trein ? |
08-03-2021 16:23:45 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Die zal vervallen zodra de nieuwe ECx-treinen zijn geleverd: www.treinreiziger.nl Vergeet niet dat er voorlopig maar 2 Vectrons zijn, dus de meerderheid van de treinen blijft met een 1700 rijden. Als een van beide Vectrons een nachtje in Duitsland zou maken dan zou er geen reserveloc zijn voor de Nightjet, dus met 2 Vectrons is er niet echt meer mogelijk dan wat ritten Amsterdam - Bad Bentheim v.v. Laatst bewerkt door AlbertP op 08-03-2021 16:24, reden: link werkend gemaakt |
08-03-2021 18:33:50 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Quote NS heeft straks twee 193 ter beschikking (de 193 759 en de 193 766 uit mn hoofd), waarvan er een in principe de hele dag nodig is voor de Nightjet en de andere dus 'vrij' is. Je heb dus per saldo 1 loc vrije die eventueel een slagje Asd-Bh kan doen maar wel op tijd terug moet zijn in Asd om de andere 193 te vervangen mochten er problemen mee zijn. Zomaar een paar dingen..... |
08-03-2021 19:34:51 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Feitelijk heb je voor die Nightjet eigenlijk maar één lok nodig, maar als je er maar één least en die gaat defect of moet in onderhoud dan zit je direct klem dus worden er twee geleased. In de basis heb je dan natuurlijk meest van de tijd een lok over en die gaat gewoon meedraaien in de poule van de 1700'en voor de IC Berlijn maar je kunt daar dan niets anders mee gaan doen omdat je altijd terug moet kunnen vallen op een 1700 als de lok wel nodig is voor de Nightjet inzet :) |
09-03-2021 14:49:38 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Duidelijk,bedankt voor de reacties.
|
09-03-2021 17:29:41 | ||
---|---|---|
Loco_Locon
![]() |
Quote Ik dacht dat de ÖBB zelf vectrons had besteld met Nederland pakket voor oa de Nightjet? |
09-03-2021 18:56:23 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Zoals eerder gezegd; voorlopig rijden de ÖBB-locs tot Aken met het deel naar Brussel. Maar wat niet is kan nog komen, misschien is het Nederland-pakket ingebouwd met een 2e nachttrein naar Nederland in gedachten of gaat het deel naar Brussel niet alle dagen van de week rijden? Hebben die locs ook een België-pakket? In dat geval is het waarschijnlijk dat de ÖBB tot Brussel gaat rijden zodat de lokwissel in Aken kan vervallen. Verder zijn het leaselocs en kunnen ze dus vrij makkelijk ingeleverd worden bij ELL als ze niet meer nodig zijn. Laatst bewerkt door AlbertP op 09-03-2021 18:58 |
09-03-2021 18:57:28 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Het laatste moet wel lukken, voor de treinen van Praag via Berlijn naar Hamburg staan ook Vectrons en die worden in Duitsland gewoon door DB-machinisten gereden (ik zie ze wel eens in- en uitstappen in Berlijn). En in 5 minuten kun je in Bentheim de beveiliging en bovenleiding omschakelen, dus da's genoeg om even van machinist te wisselen. Maar ach, ik snap best dat ze tot 2023 gewoon de huidige constructie handhaven. |
09-03-2021 19:13:45 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Jazeker die zijn al geleverd als OBB 1293 173 t/m 200. Of deze ook de Nightjet gaan rijden weet ik niet, voorlopg rijdt de OBB met Taurussen uit de serie 1116 deze treinen. |
09-03-2021 20:00:41 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De 1293 173-200 lijken ook een België-pakket te hebben, dus het kan alsnog gebeuren dat ze meer in Brussel dan in Nederland komen met de Nightjet. Laatst bewerkt door AlbertP op 09-03-2021 20:01 |
![]() |
advertentie |
09-03-2021 20:13:30 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Het is al uitgebreid besproken dat deze locs voor de goederenafdeling van ÖBB bedoeld zijn en nooit voor de NightJet gepland waren. |
10-03-2021 14:40:29 | ||
---|---|---|
mambo
![]() |
06-04-2021 10:40:50 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Eurpean Sleeper met RegioJet als partner wil in 2022 nachtreinen Brussel - Amsterdam - Berlijn - Praag gaan rijden. |
07-04-2021 07:38:12 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
MoonLight Express wil nachttreinen Brussel - Berlijn via direkte route rijden https://businessam.be/moonlight-express-nachttreinen-van-brussel-naar-berlijn-voor-49-euro/
|
07-04-2021 09:17:26 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Leuk al die "plannen" maar aandelen kopen in zo'n project is gewoon gevaarlijk... De geschiedenis heeft laten zien dat dergelijke producten gewoonweg niet rendabel zijn de eerste jaren. De ÖBB heeft zeker het voortouw genomen maar hebben de eerste jaren grote verliezen geleden en dan komen er investeerders die denken even met "treintjes te kunnen spelen". Daarnaast nog een veel belangrijkere vraag... Waar haal je het materieel vandaan behalve niveau "Alpen expres"? Niks mis met dit materiaal maar is toch wel erg oud allemaal. Als je een stam wilt moderniseren kost dat kapitalen..... Ik zou mijn euro's daar dus echt niet op inzetten en laat het over aan de ÖBB of SBB die veel meer slagkracht hebben. |
07-04-2021 09:27:34 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Waar die rijtuigen vandaan zouden komen, staat juist in de gelinkte artikelen: RDC en Regiojet. |
07-04-2021 09:52:22 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Dit zijn exact de zelfde wagens als de Alpen expres! Als je op RTL de video kijkt zie je dat dus Zoals ik al beschreef... Het gaat niet om de kwaliteit "backpackers", die video van RTL laat dat mooi zien, want je moet ook wat aan te bieden hebben in de wintermaanden. De DB was toen der tijd niet voor niks gestopt aan het einde van de zomer begin winter. Het aanbod in de winter is veel lastiger en juist de extra betalende reiziger kiest niet voor een slaapwagen uit de 60er jaren die een hotel bij lange na niet vertegenwoordigd. Dat ze zelf al zeggen dat de grote OV bedrijven als DB en SNCF en in mindere mate ook de autoslaaptrein is gestopt is niet omdat het allemaal hosanna was. En om dan nog positief af te sluiten... Wat wel mee werkt is dat er nu meer tractie te krijgen is en dat spaart wel veel locwissels uit en dus ook personeel en geld. |
07-04-2021 10:29:36 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Ik ben het er zeker mee eens dat de geschiedenis niet heel positief is, maar ik denk wel dat er iets van potentie voor is. Ik kan me niet herinneren dat de DB had de CityNightLine gewoon niet heel goed in de markt gezet. Ik denk dat er bijvoorbeeld een hoop jongeren in de markt zijn voor reizen richting Berlijn/Praag en andersom ook richting Amsterdam. Zorg voor een wat hipper imago met naamsbekendheid, en adverteer het op Instagram e.d. Een prijsstelling waarbij je zowel mensen (vooral jongeren met weinig geld) aantrekt, en tegelijk winst maakt, is inderdaad het lastige. Maar ik denk dat een klein bedrijf met weinig overhead, in combinatie met RegioJet, best een goede strategie is om de kosten te drukken. Maar we gaan het zien, ik duim ervoor dat het iets wordt. Wat mij betreft is het kopen van een aandeel ook geen goed financieel instrument, maar meer steuntje in hun rug als je het geld kan missen. En in de ÖBB/SBB kan je niet investeren :) Laatst bewerkt door Marco op 07-04-2021 10:31 |
07-04-2021 10:40:16 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Helemaal mee eens! Alleen ik denk dat vooral de meer betalende reiziger nu afhaakt en dat is juist meer een grotere bron van inkomsten. Ik ben absoluut voorstander van een gedegen nachtnet concept alleen het verder gaan op de voet met alleen maar lowbudget reizen is een te moeilijk model. Dat heeft ook genoeg bewijzen geleverd. Denk aan autoslaaptrein, Alpen expres en de andere wintertreinen in Europa. Ik hoop dat het een begin is want er zijn meer partijen die interesse tonen. Zo heeft de DB nu ook het plan een nachtnet te gaan realiseren maar met zit accomodatie. Ideeën zat dus dat is het punt niet. |
07-04-2021 11:01:36 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Voor de duidelijkheid, het initiatief van de Belgen is bedoeld met rijtuigen van RDC te gaan rijden en het initiatief van de Nederlanders is bedoeld dat met met rijtuigen van Regiojet te gaan doen. Waarbij echter alleen het filmpje van die laatste is opgenomen in een rijtuigen van Euro Express. Laatst bewerkt door thom op 07-04-2021 11:03 |
07-04-2021 15:18:17 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Quote Ik zou het ook niet durven. Behalve Flixtrain (en ook hun moeten zich nog bewijzen) ken ik geen succesverhalen van trein maatschappijen die zonder hulp van de overheid het hebben overleefd in Europa. Om een trein richting winstgevend te maken, moet de trein vol zitten. Dat zie ik niet gebeuren, helemaal niet aan het begin en einde van de route. De nachttrein is traag, vele pakken liever de vliegtuig die goedkoper en sneller is.
In mijn dromen ben ik voor een betere Europese verbinding met hogesnelheidstreinen en nachttreinen (een beetje zoals de sikansen netwerk van Japan), maar de werkelijkheid is anders. |
07-04-2021 19:33:40 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Misschien ben ik van het oude stempel (met 100+ nachttreinritten) maar de nachttrein is in mijn ogen niet traag, s'avonds weg en volgende ochtend op plaats van bestemming (inclusief nachtrust) terwijl je met het vliegtuig of hogesnelheid dagtrein als gauw een halve dag of meer onderweg bent. Met de nachttrein win je een (halve) dag, traagheid kan soms ook een voordeel zijn ;-) |
07-04-2021 19:41:28 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat klopt, mits je een directe nachttrein hebt. Brussel - Praag via Amsterdam en Berlijn is alleen niet direct. Voor Amsterdam - Berlijn is het misschien een mooi alternatief, maar als je daarna nog door naar Praag moet had je beter 's ochtends het vliegtuig kunnen pakken. |
07-04-2021 20:33:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En wat als je in Brussels instapt, en je moet helemaal over Amsterdam (+3 uur?) naar het oosten...
|
08-04-2021 07:32:47 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
De Moonlightexpress Brussel - Berlijn zou er 13 uur over doen (vertrek Brussel 20 uur, aankomst Berlijn 9 uur). Dat is heel erg lang. Als je nu een reis van Brussel naar Berlijn plant met alleen IC krijg je de verbinding via Amsterdam is 9:37. Goed, dat gaat met de ICD over de HSL (maar ook via Brussel Luchthaven) maar dan nog zou het me niet verbazen dat de European Sleeper Brussel - Amsterdam - Berlijn - Praag sneller in Berlijn is dan de Moonlightexpress. Brussel - Berlijn via Aken met alleen RE en IC (RE van Welkenraedt tot Minden) is zelfs maar 9:27. |
08-04-2021 09:11:39 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Maar snelheid is toch geen argument voor een nachttrein? Sterker nog, vaak rijden ze juist extra langzaam zodat je meer tijd hebt om te slapen. Al is het wel slim om dat in de marketing ervan te vermelden. Zelf zou ik geen zin hebben in een nachttrein die om middernacht uit Amsterdam vertrekt en om half zeven aankomt in Berlijn. Want dan val je in de praktijk rond 0.30 uur in slaap en word je om 5.30 alweer gewekt. |
08-04-2021 09:53:16 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Natuurlijk is snelheid van belang, maar dan gaat het niet zo zeer om sneller of langzamer maar om de ideale snelheid voor een goede nachtrust. En dat is precies het punt, bij een nachttrein met meerdere stations voor en na de nacht is het erg lastig om dat voor iedereen ideaal te krijgen. Je wilt niet te vroeg uit Brussel weg, maar wilt ook niet pas na middernacht je laatste passagiers oppikken. Het liefst wil je reizigers iets eerder oppikken dan bedtijd zodat er nog tijd is voor ontspanning en bezoek aan het barrijtuig, en wilt je dat mensen wakker worden met de bestemming in zicht maar dat er nog wel tijd is voor een ontbijt. Maar als je zowel Amsterdam - Berlijn als Brussel - Praag met dezelfde trein wilt aanbieden wordt dat heel lastig. Of je rijdt snel en instappers in Amsterdam hebben dan geen tijd meer voor een drankje aan de bar en worden er voor het ontbijt uitgezet, of je rijdt langzamer en reizigers vanuit Brussel moeten 's avonds al vroeg instappen en hebben na hun ontbijt nog een treinreis van een paar uur te gaan. Laatst bewerkt door michaben op 08-04-2021 09:55 |
08-04-2021 09:57:09 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Het is ook een kwestie van de tijden juist aankondigen en handig omgaan met diner. Als je wil dat je passagiers ontbijten aan boord van je trein, dan laat je iedereen bij binnenkomst weten dat het ontbijt tussen 7:00 en 8:00 wordt geserveerd. Dan wordt het gros 's ochtends echt wel wakker; want ontbijt. Als je van tevoren je reizigers diner laat reserveren (en betalen) komen ze 's avonds echt wel opdagen in het restauratierijtuig. |
08-04-2021 10:12:34 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
6.00 uur voor ontbijt is in landen ten oosten van NL rijkelijk laat. Het leven begint daar over het algemeen eerder dan in NL. |
08-04-2021 12:37:08 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Ik lees overigens niet op de site van European Sleeper dat ze een WR of een WG mee gaan nemen in de trein; alleen dat men ontbijt op bed krijgt. |
08-04-2021 15:20:59 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote De tijden die ik noemde waren gebaseerd op mijn eigen ervaringen van een seizoen als steward op de Autoslaaptrein naar Italië, als ik het mij goed herinner, werd om 7:00 het ontbijt geserveerd. Laatst bewerkt door AgentX op 08-04-2021 15:21 |
08-04-2021 15:58:00 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Of het nu wagens zijn uit pool A of verhuur pool B deze wagens vervangen in geen zins een redelijke hotel overnachting. Al dit soort wagons komen nog uit de 60/80 jaren. Er is simpelweg geen alternatief voor de wat meer betalende. Ook regiojet heeft geen wagens die daar aan tippen. Het enige wat een optie is deze wagons laten maken en dat drijft de kosten en is ook wel een financiëel risico en daardoor ontstaat er steeds een circulatie van inzet geen succes en het stoppen ervan. Zoals ook al beschreven is zijn er bijna geen partijen die succesvol zijn geweest als niet gevestigde orde. |
08-04-2021 16:42:10 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Misschien zijn er bij de RZD nog moderne slaapwagens te huur? Laatst bewerkt door henri1972 op 08-04-2021 17:18 |
08-04-2021 17:02:28 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote In mijn studententijd (rond de eeuwwisseling) was er een nachtelijke ICB, die s avonds rond 23:00 uit Berlijn vertrok en om 7:00 in Asd arriveerde, en vanaf Hgl ook toegankelijk was voor binnenlandse reizigers. Dan kwam je vanuit de frisse lucht een muffe coupé binnen waar een reiziger overdwars op drie zitplaatsen lag en liep je toch maar even een coupé verder😃. |
08-04-2021 17:17:42 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Die nachtelijke ICB had overigens wel een lig en een slaaprijtuig en reed via Magdeburg. Naar mijn idee een prima verbinding. |
08-04-2021 17:45:35 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
De retourtrein vertrok iets van 20:15 uit Asd, weet niet hoe laat die in Berlijn aankwam |
08-04-2021 20:43:08 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Diegene die ik bedoelde reed in 1994 (oa) en ging om 22.38 uit Asd (één of meerdere jaren vanaf Sch) en was om 7.38 uur op Berlin hbf (nu ostbf). In 1997/1998 reed ie als IR ipv D-trein. Deze trein reed tot ong 2000 dacht ik, heeft ook ooit een ligrijtuig naar Dresden gehad die in Magdeburg overging op een IC. Laatst bewerkt door henri1972 op 08-04-2021 20:50 |
09-04-2021 07:04:59 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Als ik wat oude spoorboekjes buitenland uit de kast pak: in 1992 reed trein 1237 Asd 20:10-Berlin Hbf (nu Ostbahnhof) 6:07. In 1994 is dat tr. 341 Asd 22:38-Berlin Hbf (nu Ost) 7:40. In 2001 is dat tr. 371 Asd 20:13-Praag 10:23 via Halle en Dresden. Deze trein heeft rijtuigen die vanaf Dortmund met een andere trein Berlin Lichtenberg (7:11) als eindpunt hebben. In 2002 is dat nog steeds zo. Verdere boekjes heb ik niet. Een tak vanaf Shl heb ik niet gevonden en kan ik me ook niet herinneren. Zijn die nachttreinen nu ineens ICB's geworden? Dat werd in die tijd zeker niet zo gezien. Laatst bewerkt door BVisser op 09-04-2021 07:05 |
09-04-2021 10:00:32 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
In 1997/1998 heette die trein vanaf Schiphol volgens mij de "Amstelland". Was een toen reguliere Interregio stam met achterop een Mitropa slaapwagen, later een blauwe TEN. Stond overdag op Hfd over (de Interregio-stam reed toen gewoon de 2341/2342/2343/2344/2345/2346/2347. Dat waren de "ICB's" die dagen. Ik heb die trein diverse keren naar Berlijn gehad, vertrek uit Schiphol was rond 22:00 uur meen ik. |
09-04-2021 10:05:49 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Int 341 'Amstelland' Shl 22:22-Berlin Zoo 7:03 via Asd. |
09-04-2021 11:54:55 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
De 370/371 heb ik zelf destijds vaak genomen. Die vertrok al vroeg, rond 20 uur uit Amsterdam, en ging bij Bad Bentheim de grens over, net als de ICB. De trein deed vervolgens een 'rondje Ruhrgebiet' (twee keer door Dortmund) om slaaptijd te winnen, ging vervolgens via Hannover, Magdeburg (zonder stop) naar Leipzig. Aankomst was daar alsnog erg vroeg, nog voor 7 uur meen ik. Daar vond een locwissel plaats (Tsjechische lok), vervolgens door naar Dresden en Praag. Terug was het vertrek in Leipzig juist erg laat, kort voor middernacht, aankomst in Amsterdam was al tegen 7 uur, het dubbele rondje Dortmund verviel. Laatst bewerkt door brun op 09-04-2021 11:58 |
09-04-2021 12:54:08 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Opzich zegt het bouwjaar van een rijtuig niet heel veel, interessanter is wanneer er voor het laatst een renovatie heeft plaats gevonden kwa interieur en dat een rijtuig en interieur gewoon fatsoenlijk schoon is en in nette staat. Nieuwe rijtuigen laten bouwen zou je echt een fortuin kosten (Reken op een paar ton per rijtuig) dus je zal wel moeten om als starter wat te beginnen met reeds bestaande rijtuigen.
Laatst bewerkt door thom op 09-04-2021 12:54 |
09-04-2021 13:09:40 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Thom, die betreffende starter kan die de rijtuigen dan het beste huren/lease of tweedehands overkopen? Laatst bewerkt door john2 op 09-04-2021 18:01, reden: Typfout hersteld |
09-04-2021 16:29:19 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Bij kopen is het natuurlijk de vraag of de eigenaar ze wel wil verkopen :p |
09-04-2021 23:21:17 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Het nieuw laten bouwen van rijtuigen komt je al snel op 1 tor 3 miljoen per rijtuig. Als het slechts om tonnen zou gaan dan waren ze al lang vernieuwd . |
09-04-2021 23:25:18 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Quote Of het onderhoud voor rekening van verhuurder is hangt maar net van het huurcontract af. |
10-04-2021 14:46:17 | ||
---|---|---|
hw1969
![]() |
Quote De initiatiefnemers van European Sleeper gaan uit van de deelmarkten Brussel - Berlijn en Amsterdam - Praag. |
10-04-2021 16:17:27 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Het probleem is alleen dat je dat met een doorgaande verbinding Brussel - Amsterdam - Berlin - Praha nooit perfect krijgt. Of je hebt een verbinding met op Amsterdam - Berlin een goede nachtrust en voor de meeste mensen een prima in- en uitstaptijdstip maar voor Brussel en Praha een vroeg vertrek en late aankomst. Of je hebt een goede verbinding Brussel - Praha met een korte nacht voor de reizigers op het deel Amsterdam - Berlin. Wat ze natuurlijk wel zouden kunnen doen is wat is het verleden (en misschien nog wel) gebruikelijk was in Noorwegen op de Nordlandsbanen. De nachttrein van Trondheim naar Bodø liet midden in de nacht in Mosjøen en in Mo i Rana een slaaprijtuig achter dat de volgende nacht op de terugweg weer werd opgepikt. Op die manier kon je 's avonds al instappen en gaan slapen onafhankelijk van het vertrektijdstip van de trein. |
10-04-2021 16:39:06 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Dat je ze niet kent zegt denk ik meer over je kennis dan over de spoorwegondernemingen. Er zijn een honderden particuliere bedrijven in Europa die zonder hulp van de overheid al jaren weten te overleven. Juist die logge staatsbedrijven leunen op de hulp van de overheid.
|
10-04-2021 17:13:37 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Het is maar hoe je het organiseert natuurlijk. In de perioden dat er onvoldoende vraag is dan kun je natuurlijk ook gewoon de dienst staken en de tijd benutten voor onderhoud en dergelijke, rijtuigen gebruiken voor wintersporttreinen op een andere route, locs en personeel verhuren aan goederenvervoerders.
Ga voor de ervaring eens intercontinentaal business class vliegen, dan zul je ook constateren dat dat zich ook niet kan meten met een hotelkamer. Op zich lijkt de kans op succes wel een stuk groter als je mikt op zakenreizigers vanwege de continuiteit en groter budget. Maar daarvoor zul je wel eerst flink moeten investeren. Als je voldoende grote bedrijven en EU instellingen kunt verleiden om een boekingsgarantie af te spreken dan kom je wellicht nog een heel eind.
Met de Alpen express werkt het anders gewoon wel maar dat is dan ook niet afhankelijk van de ingeslapen grote OV bedrijven. Voor de NS, DB, NMBS en SNCF achtigen is het veel eenvoudiger om de hand op te houden bij een overheid die zich laat chanteren met het sprookje dat OV een soort basisvoorziening zou moeten zijn.
Precies daaraan gaat zo'n nachttrein kapot als je dat op die manier wilt uitvoeren. Voor de leaseprijs van 1 moderne meerspanningsloc huur je ook oude locs in alle vier landen (al lijkt me dat in Belgie even een probleem). Voor een verbinding die drie keer in de week rijdt zal het niet al te veel uitmaken maar zodra je dagelijks wilt gaan rijden krijg je dan een kostenverdubbeling tov 1 extra binnenlandse loc in Duitsland. Een locwissel kost vrij weinig en al helemaal niks als je vervolgens weer rustig aan moet gaan doen om niet te snel op het eindpunt aan te komen. Voor de beeldvorming: NSR zal inmiddels al ruim een half miljoen hebben afgetikt voor de Vectrons zonder dat ze er ook nog maar 1 trein mee hebben gereden. Daarvoor moet je bijvoorbeeld de eerste 10000 reizigers een toeslag van 50 euro laten betalen om het weer terug te verdienen... |
11-04-2021 10:45:09 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Inmiddels worden die meerspanningslocs in leaseprijs (eindelijk) goedkoper, doordat er een overschot is. Dat overschot zal waarschijnlijk niet verminderen door de nieuwe en handige oplossingen zoals de stadler eurodual. Helaas voor de treinliefhebber betekend dat minder inzet conventionele locs. Krijg de 1300den ook niet verhuurd. |
13-04-2021 22:23:25 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Op onderstaande link is een voorlopige dienstregeling en samenstelling te vinden, en is verder te zien dat European Sleper van/ naar Oostende wil. |
13-04-2021 22:50:40 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Wat een bizarre dienstregeling. Tussen Brussel en Amsterdam veel stoppen en vanaf dan non-stop naar Hannover. Daar snap je toch helemaal niks van? Waarom geen stop in Amersfoort voor de regio Utrecht? De aankomst in Berlijn is waarschijnlijk ook veel te vroeg voor de meeste reizigers. |
13-04-2021 23:19:46 | ||
---|---|---|
Kosk96
![]() |
Via Ah zou ook nog kunnen. Neemt niet weg dat voor Berlijn deze dienstregeling niet veel reizigers zal trekken. Voor Oostende/Amsterdam - Praag zit het wel goed qua tijden denk ik, de terugweg is minder door de vroege aankomst in Amsterdam. |
14-04-2021 00:16:20 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ik vind het persoonlijk een gemiste kans dat er op Antwerpen - Schiphol niet over de HSL gereden wordt. De locs (TRAXX, de 386.2 serie heeft een Nederland-pakket) zijn daar al op toegelaten (hooguit zou de software aangepast moeten worden) en de rijtuigen kunnen zelfs 200 km/u. |
14-04-2021 00:23:15 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ik denk niet dat het uitgesloten is, alle Nederlandse stations zijn met sterretjes gemarkeerd en dus afhankelijk van het toegewezen pad. Als zelfs Asb wordt genoemd kan de route ongeveer overal langsgaan. |