14-06-2018 11:44:34 | ||
---|---|---|
279
![]() |
vanaf spoor 60/61 kun je alleen naar spoor 14 & 15. die hoek is al druk genoeg met 900 /1000 / 9300/ 9200 /5800/4600.... |
14-06-2018 11:48:01 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ik ga even out-of-the-box denken: Wat dacht men van een trein die Asd-Shl-HSL-Rtd-HSL-Bd-Ehv-Vl rijdt? In de vorm van een Vectron met NightJet rijtuigen? |
14-06-2018 11:57:37 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
In theorie mogelijk, maar de reis is wel ruim een uur langer dan via Ut - Ah en daarmee zou de vertrektijd middag in de spits (rond 17:30) vallen. Bovendien doe je dan niet Ut aan, wat wel een gemis is. |
14-06-2018 18:34:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Die sporen zijn straks weg, los van het feit dat Asd straks een soort metrostation is. No way dat daar een incidentele kopmakende getrokken trein in past. |
![]() |
advertentie |
17-06-2018 12:37:58 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Over incidentele kerende treinen in het Amsterdamse gesproken, Railpromo keert er (volgens dienstregeling) 3x per dag (soms 4x afhankelijk van de route van de Diner Train), en dat drie dagen in de week. Met enige regelmaat, kunnen we wel stellen. |
17-06-2018 12:43:53 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Ja maar dan zit er wel aan beide kanten een loc. Dus kwestie van loc wisselen en je staat gereed voor de andere kant. ![]() |
17-06-2018 12:53:32 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJa, maar in het huidige Amsterdam Centraal kan dan ook minstens een kwart meer dan in het toekomstige, misschien nog wel meer. De spoorfasen en kruiswissels worden met name aan de hoge kant deze dienstregeling en de vorige meer gebruikt dan ooit tevoren. Daarnaast rijdt Railpromo alsof het een treinstel is met loc v en a. |
17-06-2018 14:37:41 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Ik denk dat hier al een goed voorstel is gegeven, in de plannen voor DSSA gaan de treinen van/naar Ut op de hoge sporen rijden dus dat komt op zich goed uit. Niet rangeren in Asd maar op Zaanstraat en/of Wgm scheelt een hoop capaciteit op het station zelf. Of kan dit straks op Aswplz niet meer? Laatst bewerkt door AlbertP op 17-06-2018 14:39 |
17-06-2018 14:55:59 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Voorlopig nog wel, maar deze week las ik dat de Gemeente Amsterdam op het werkplaatsterrein Zaanstraat woningen wil gaan bouwen en dat de werkplaats wordt verplaatst naar het noorden tot bij het Noordzeekanaal. Een termijn stond daar niet bij, een exacte locatie volgens mij ook niet. |
17-06-2018 15:13:23 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Een gemeente kan in het algemeen wel heel veel willen, maar dan moet ze eerst wel bereidt zijn om substantieel over de brug te komen. Om het maar eventjes heel plat te zeggen: "Wat schuift 't". Jeanne Kok |
17-06-2018 15:21:18 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
QuoteKlinkt als het OBA-terrein, de kolenoverslag die Groen Links graag ziet verdwijnen met kulargumenten. |
17-06-2018 17:26:16 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Dat roept die zelfde gemeente al 10tal jaren en de komende jaren zal het wel bij roepen blijven%08% MCN ASD |
17-06-2018 18:04:54 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Had Het Spoor die grond (van de Zaanstraat) niet reeds ergens in 2010 aan de gemeente verkocht? Dat bouwen werd toen geen daverend succes wegens de bodemsanering, echter had het daarom zoveel slagen om de arm dat NedTrain Haarlem van de Zaanstraat een tweede dependance maakte. |
17-06-2018 18:19:31 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNou nee, het gaat om het terrein parallel aan het Westhavenwegemplacement. Het deel waar de Zaanlijn vroeger lag en een de stijging naar de Hembrug begon. Eventueel doorlopend tot en met het huidige "infra-emplacement" tegenover de OBA. Laatst bewerkt door broek53 op 17-06-2018 18:29 |
17-06-2018 18:27:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNee, het is niet verkocht. In december 2010 is de Zaanstraat (het werkplaatsdeel) zelfs nog een dag overgedragen geweest aan het Spoorwegmuseum. Net als de DDM-1-rijtuigen is dat een dag later vrijwillig teruggedraaid, omdat het flink was gaan sneeuwen en nadat Bombardier er het hele SLT-park had behandeld en oud-Zaanstraters uit de Wgm er mat '64 hadden onderhouden, is men teruggekeerd van de dwaling dat men het wel zonder die werkplaats zou kunnen. Overigens is de werkplaats en de grond waarop hij staat eigendom van NS, het opstelterrein Zaanstraat (eigenlijk: Zaanstraat II) is van Prorail. |
17-06-2018 18:28:50 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJa, in dat kader dus: het gaat om het verplaatsen van het opstelterrein, niet om de werkplaats. Maar dat terzijde. |
17-06-2018 18:52:29 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Bedankt voor deze opheldering. |
17-06-2018 22:29:46 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ik weet niet of je dat nog incidenteel kunt noemen zoals je zelf eigenlijk al stelt, en tegenwoordig rijdt de trein eigenlijk 4 á 5 dagen in de week ![]() Laatst bewerkt door thom op 17-06-2018 22:30 |
24-09-2018 23:05:03 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
https://www.treinreiziger.nl/particulier-initiatief-nachttrein-rotterdam-berlijn/ Mogelijk weer een nachttrein vanuit nederland. |
25-09-2018 06:06:03 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ben benieuwd maar persoonlijk denk ik dat een nachttrein bestaande uit een dagtreinstam met een paar lig en een slaaprijtuig meer kans van slagen heeft. Route dan ook nog aanpassen via Magdeburg en Potsdam. De budgetreiziger kan dan ook nog goedkoop in een stoel mee. |
25-09-2018 12:46:44 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En dat goedkoop kan je juist al wel vergeten,richtprijzen die men noemt vind ik niet bepaald goedkoop. En dat voor een trein die sávonds moet gaan rijden en dan langzaam ri Berlijn moet rijden,met nadruk op langzaam om er de term nacht trein aan te hangen. Verder bestaat zo'n trein dus uit wat jij noemt een dag trein stam,aangevuld met. Dat het dan rijtuigen zullen zijn van EuroExpress is niet gek,je kan niet verwachten dat bv ns of db voor zoiets mat uit hun pool zullen afgeven voor zoiets particuliers als ze er zelf niks mee winnen. Laat staan dat ze de ruimte in het wagenpark hebben,die ruimte is er wellicht niet eens. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
25-09-2018 13:09:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
NS heeft al heel lang geen internationale rijtuigen meer, noch neemt deel aan een pool. |
25-09-2018 13:22:56 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Je ziet al gauw dat hiervoor elke keer dezelfde soort/set rijtuigen voor worden gebruikt. Het is of een sleepje CentralBahn of een sleepje Müller. Geef het treintje een naampje en je hebt weer een leuk concept. |
25-09-2018 13:47:55 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Quote Ook gelezen dat het geen reguliere nachttrein betreft, maar een jazznachttrein met allerlei podia etc? |
25-09-2018 17:34:05 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteWat voor jou duur is hoeft dat niet voor een ander te zijn. |
25-09-2018 23:05:35 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
QuoteEn dat er gepraat wordt over 1 tot 3 keer? Niet per week maar in heel 2019. |
26-09-2018 11:43:22 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
We hebben het kortom niet over een nachttrein, maar over een evenemententrein die "toevallig" 's nachts rijdt. |
26-09-2018 12:02:43 | ||
---|---|---|
tjabbe73
![]() |
Zo toevallig is dat dus niet, want dat is juist een wezenlijk onderdeel van de hele trein.... |
26-09-2018 12:57:52 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Dat is het punt niet. Het gaat erom dat dit geen nachttrein is als bedoeld in dit topic. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
26-09-2018 13:22:15 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Dat is waar,daar heb je gelijk in. Maar als zelfs de initiatiefnemer zegt dat de kaartjes niet goedkoop (zullen) zijn... ![]() En zoals al verteld,feitelijk is het geen nacht trein zoals we die gewend waren,gezien het feit dat er extra's bij zit zoals muziek,maak het i.d.d. een evenementen trein. Ik reageerde dus ook op de t.s. die riep over een "dag trein stam" zoals Broek al schreef,snap ik dus niet hoe hij dat ziet,want een genoemde stam valt voor internationaal gebruik niet te maken met spul van NS,want rijtuigen voor dat soort verbindingen heeft NS al niet eens meer. En vanuit DB verwacht ik niet dat men daar aan kan of wil mee werken,dus val je inderdaad automatisch terug in CB of Muller. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
05-10-2019 21:46:52 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Vanaf januari 2020 nachttrein Wenen-Brussel en vanaf januari 2021 Amsterdam-Wenen, gereden door de ÖBB. Interview ÖBB-chef in der Wiener Zeitung: https://www.wienerzeitung.at/nachrichten/wirtschaft/oesterreich/2032318-OeBB-Chef-Die-Kostenwahrheit-zwischen-Lkw-und-Bahn-ist-ein-Witz.html?em_no_split=1 Quote Laatst bewerkt door mren op 05-10-2019 21:49 |
05-10-2019 22:01:51 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Het zou gaan om twee slagen per week dat de Nightjet niet naar Düsseldorf rijdt, maar naar Brussel, gericht op begin en einde van de "werkweek"van het Europese parlament en - kantoren ( Dus van Zo op Ma van Wenen naar Brussel en 's avonds terug en dan van Wo op Do weer en Donderdag avond weer uit Brussel) Treindeel uit Innsbruck zou afgesloten mee gaan op het Belgische traject. ( Iets met UIC deur sluiting/vergrendeling niet meer geaccepteerd in Belgie en dus personeel van Innsbruck deel als "balkonwacht" op deel uit Wenen nodig.) Laatst bewerkt door cuneo56 op 05-10-2019 22:03 |
10-10-2019 11:03:53 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
En vandaag ook het officiële bericht dat de staatssecretaris de portemonnee heeft getrokken: 6.7 mln subsidie om de (aanloop-) exploitatietekorten te dekken maakt het mogelijk om vanaf december 2020 een rechtstreekse nachttrein te rijden van Amsterdam naar Wenen en München (en Innsbruck vermoed ik). https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-waterstaat/nieuws/2019/10/10/de-internationale-nachttrein-komt-terug-naar-nederland Laatst bewerkt door yappa op 10-10-2019 11:04 |
10-10-2019 13:29:46 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Wordt het Brussel-traject ook gesubsidieerd? |
10-10-2019 14:05:04 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Europarlementariërs die zichzelf bedruipen is een contradictio in terminis, nietwaar?![]() |
10-10-2019 17:29:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Of een pleonasme, zoals witte sneeuw?![]() |
10-10-2019 17:32:25 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ben ik net als andere wel benieuwd hoe/of/met wat ze qua locs gaan rijden/wisselen op dat traject. Zoals al eerder aangehaald,de Taurus van zo'n Railjet trein van OBB is hier niet toegelaten,17/1800 locs zijn er ook te weinig meer om de trein van/naar D te rijden en 186/189ers kunnen/mogen volgens meerdere niet hard genoeg rijden en zijn wellicht ook niet afdoende beschikbaar om voor die treinen te worden ingezet(geen/te weinig reserve locs) Dus wat gaat die treinen trekken en waar word het loc wisselen ? Hoeveel tijdswinst zou je overigens behalen als 1 en dezelfde loc over de hele rit die trein zou trekken ipv locwissel ergens ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
10-10-2019 17:42:11 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
ÖBB heeft Vectrons besteld met Nederland-pakket en België-pakket. Mysterie 1 is dus vast opgelost. |
10-10-2019 18:11:19 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Quote QuoteEn na deze non-antwoorden weten we nog niets. Als er overigens al subsidie komt, is de Belgische overheid dan niet logischer dan de Europese? |
10-10-2019 18:24:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Als iemand het weet, is hij of zij er als de kippen bij om het te melden. Afwachten dus.![]() |
10-10-2019 19:06:12 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Gezien het feit dat er alle dagen van/naar Amsterdam gereden gaat worden en daarnaast ook nog twee dagen van/naar Brussel lijkt mij sowieso enig rangeerwerk rond Düsseldorf/Köln noodzakelijk. Daar een 186'er voor de trein zetten lijkt me niet onmogelijk. |
11-10-2019 00:16:25 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Is dat niet meer voor RCA? |
11-10-2019 00:38:51 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Er is net een paar miljoen toegezegd om dat uit te gaan zoeken etc. en je wilt al gelijk het antwoord. Vectrons zijn voor de Machinisten van DB Fernverkehr die de treinen in Duitsland rijden onbekende loks dus dat ligt al niet voor de hand ( maar zeg nooit nooit). Wat goed zou kunnen is dat met Dienstregeling 2021 als het zou moeten starten ergens rond Keulen de lok die er vanaf Nürnberg voorzit met de koerswagen groep Wenen- Brussel doorgaat naar Aken. Als je dan in Keulen er een 186 er voorzet heb je een lok waar veel machinisten van NS-Int als partner nog voor bevoegd zijn. Veel 186'ers mogen weliswaar maar 140 in Duitsland , maar dat was 3 jaar geleden ook geen bezwaar. ![]() |
11-10-2019 00:43:08 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Gelukkig hebben ze nog even om machinisten op te leiden, dus dat kan prima de oplossing worden tegen die tijd![]() |
11-10-2019 06:25:22 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Wat is RCA? |
11-10-2019 06:28:31 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Rail Cargo Austria is het goederenbedrijf van de ÖBB. Dat hoeft inzet van hun locs voor reizigerstreinen vermoedelijk niet in de weg te staan. Laatst bewerkt door nohab op 11-10-2019 06:32 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
17-01-2020 18:56:54 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Inmiddels plannen voor nachttrein Malmö-København-Köln met aldaar aansluitingen om nog voor de middag in London of Amsterdam (09:30!) te zijn. Zie: https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/sweden-london-train-sleeper-malmo-amsterdam-cologne-munich-rail-a9288206.html |
17-01-2020 20:34:28 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
En sinds afgelopen week is de nachttrein Oostenrijk - Brussel v.v. van start gegaan. |
17-01-2020 21:19:04 | ||
---|---|---|
NRuys
![]() |
QuoteVanaf aanstaande zondag/maandag pas. Afgelopen maandag was een opleidingsrit. |
18-01-2020 10:56:47 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Aantal weken geleden kwam ik op NS.nl een vacature tegen voor trainmanagers die naast ICE/IC Berlijn ook de Nightjet gaan rijden tot Keulen. Lijkt erop dat ze ook in die hoek met de voorbereidingen begonnen zijn. Langs het spoor staat soms 'Bel TDRL' Ik dacht vroeger dat er 'Bel TROL' stond |
18-01-2020 11:27:15 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Tot Keulen?! Ben benieuwd wat de tractie gaat worden... Vroeger in de tijd rees er altijd een 1700 tot Bh.... Weet iemand dit al? Vectron ofzo? |
18-01-2020 11:30:04 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Nachttrein reed via Em, met 1700 tot Em en later BR189. Mvg. Bart |
18-01-2020 11:52:06 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ja er was ook een zwarte 189 idd.. En uiteraard Em.. CNL heeft nooit via Bh gereden. |
18-01-2020 12:41:22 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Die heeft (bij NS) maar een paar maanden gereden, daarna werd het ‘gewoon’ één van twee apart gehouden TRAXXen. |
![]() |
advertentie |
18-01-2020 18:14:01 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Is de inhoud van de vacature niet zo dat je als personeel diensten kunt verwachten tot Keulen (en daar wsl een hotel oid)? Dan hoeft dat niets te zeggen over de tractie natuurlijk. |
18-01-2020 18:26:05 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Niets nieuws, dat deden ze tot aan het einde van CNL ook. En sowieso is Köln al een overnachtingsplaats voor hun. |
18-01-2020 18:57:49 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
De laatste jaren was het gebruikelijk dat het personeel doorreed naar Ffm en met de kerende trein terug. Omdat er tussen aankomst en vertrek in Ffm ruim 2 uur zat was dat tevens de rust voor het rijdend personeel. |
18-01-2020 20:08:14 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dat kan met een ICE nog binnen de dienst en rusttijden regels. Maar met een Nachttrein echt niet. Alleen een enkele rit Amsterdam- Frankfurt is al 5 1/2 uur per nachttrein, dat maal 2 , + pauze en voorbereidingstijd in Amsterdam/ Watergraafsmeer; dat lukt dus niet. Dus ik herhaal; in CNL tijd reden TM's van NS Int met deze trein tot/ van Köln ![]() ( en voor de duidelijkheid Asd- CNL- Köln , rust buiten standplaats, ICE Asd en natuurlijk ook het omgekeerde.) |
01-03-2020 22:31:46 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Met de nachttrein 420/421 in de planning voor dienstregeling 2021, komt de vraag op hoe er bij versperringen gehandeld kan worden. Kan de nachttrein ook over de Betuweroute omgeleid worden of is de reizigerstoelating enkel voor de 406 geregeld? |
02-03-2020 08:56:16 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Vooralsnog is alleen de ICE (406) toegelaten en dan alleen tussen Meteren en Elst. |
02-03-2020 11:32:51 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Begin jaren '2000 wel, de nachttrein Amsterdam-Leipzig-Dresden-Praag reed via Bad Bentheim. Ben er destijds vaak mee gereisd. De trein werd zelfs grotendeels door NS International gerund. In 2002 is ie opgeheven, het nummer van de trein weet ik niet meer. |
02-03-2020 11:49:21 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote In de drgl 2000/2001 trein 371 Asd 20.13 - Bh 22.16/22.26 - Dortmund 23.55/00.28 - Praag 10.13 en terug trein 370: Praag 18.32 - Dortmund 05.14/05.30 - Bh 06.34/06.44 - Asd 09.03. In Dortmund gingen de rijtuigen naar Berlin Lichtenberg eraf resp. kwamen ze erbij. De treinen hadden dus koersrijtuigen (wie kent dat nog....) Praag en Berlijn. Laatst bewerkt door qj7141 op 02-03-2020 12:01 |
02-03-2020 14:48:52 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Dat is op dit moment dan ook de enige reizigerstrein die die omleidingsroute kan gebruiken wanneer Ut-Ah dicht is. De rest van de NS-vloot doet het niet zo goed op 25 kV ![]() Ik denk dat de Betuweroute voor de NJ ook wel een mogelijke omleidingsroute wordt, je hebt toch al een BR-compatible locomotief nodig om de grens over te komen en Meteren-Elst is nou niet zo heel spannend qua kunstwerken, vluchtroutes e.d. |
02-03-2020 15:07:01 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Maar dat was geen City Night Line! De 370/371 zelfs geen Euro Night maar : slechts: een D-trein |
02-03-2020 20:26:36 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Maar het was wel een mooie trein. ![]() Ik stapte meestal in Leipzig in (richting Amsterdam) en het is me minstens tien keer overkomen dat ik een goedkope ligplaats had geboekt, maar dat het ligrijtuig en het slaaprijtuig compleet leeg waren en de NSI-mensen me daarom een lege, luxe slaapcabine gaven. Soms hadden ze het couchette-rijtuig helemaal afgesloten. Deuren op slot, licht en verwarming uit. Er had toch niemand geboekt. Het is me zelfs overkomen dat ik mocht kiezen in welk rijtuig ik wilde slapen, omdat ik de enige reiziger naar Amsterdam was. Alleen in de zomer was de trein redelijk vol. Met de nadruk op redelijk. Je deelde een vierpersoons-couchette ook dan vaak met slechts één andere reiziger. De dienstregeling op papier klopte niet helemaal, de trein deed een geheim rondje Ruhrgebied om extra slaaptijd te bieden. Als je wakker bleef, zag je Dortmund twee keer in de nacht voorbij komen. NSI liep er helemaal op leeg, medewerkers vertelden me dat er schrikbarend veel geld met die trein werd verbrand. Hij zou tot december 2002 rijden, maar in augustus was het station van Dresden vanwege overstromingen wekenlang geblokkeerd en dat was een welkome aanleiding om de trein toen al definitief op te doeken. Laatst bewerkt door brun op 02-03-2020 20:28 |
02-03-2020 22:08:58 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ook leuk (maar gaan we nu offtopic)? In februari 2008 is de nachttrein een keer met dieselloc 6499 vanaf Emmerich naar Amsterdam getrokken. Dus zonder verwarming vanaf de grens. Bron: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,3668418,3670411 |
03-03-2020 08:06:46 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Ach... ooit vanwege een stremming bij Ehv zijn de Alpen Expressen (toen nog onder NS Int) met 6400-en van Vl naar Nm gesleept. En recenter nog eens Alpen Expressen (onder EETC) met diesetractie van Rheincargo en RRF van Ah naar Em (omdat EETC geen Elocs met ERMTS kon roggelen, omdat die allemaal al door de goederenjongens ware geclaimd ivm wkzh net over de Vl-se grens). |
03-03-2020 12:10:43 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
De geschiedenis van (voornamelijk) internationale (slaap)treinen is bijzonder interessant, maar hoort niet in dit topic. Graag terug naar de ontwikkelingen. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
03-03-2020 16:53:41 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Is het mogelijk om dit met bovenstaande berichten ineen apart topic te behandelen? |
05-03-2020 19:26:23 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Behalve de Oostenrijkse Spoorwegen, zijn nu ook de Zwitserse Spoorwegen aan nieuwe nachtverbindingen met Amsterdam aan het denken: https://www.treinreiziger.nl/zwitserland-overweegt-nachttrein-met-subsidie-naar-o-a-amsterdam/ |
04-05-2020 14:24:01 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Inmiddels is de aanbesteding van NS voor locs voor de nachttreinen die dus vanaf december moeten gaan rijden de RFP (Request for Proposal)-fase ingegaan. In deze fase kunnen leveranciers hun daadwerkelijke offertes indienen. |
05-05-2020 11:05:46 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
NS ? Waarom zou NS dat doen als ik hier terug lees dat zij er op leegliepen ? En met wat gaan ze die trein maken dan,eigen rijtuigen heeft men nagenoeg niet meer,laat staan geschikte om zo'n trein mee te vormen %08% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
05-05-2020 11:32:25 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
De trein is van de ÖBB en heeft op het laatste stuk naar Amsterdam een Nederlandse loc nodig. Waarschijnlijk rijdt die vanaf Köln öf Düsseldorf. |
05-05-2020 11:46:48 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
NS ( INT) gaat die trein rijden als onderaannemer van de ÖBB. Soortgelijke constructie als in de laatste jaren dat de CNL naar Nederland reed. Is gewoon praktisch voor de ÖBB, je hoeft ver van huis geen organisatie in te richten en personeel er voor op te leiden. |
05-05-2020 11:47:12 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Zijn er nog andere kanshebbers naast Vectron en Traxx? |
05-05-2020 11:50:09 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Vragen ze alleen een loc, of een loc met bemanning en alles er omheen om die nachttrein te rijden? |
05-05-2020 12:05:44 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Personeel komt gewoon uit de ICB/ICE pool van NS Int. Dit gaat dus enkel om de locs. Ik meende dat er ook een officieel nieuwsbericht was van de start van de aanbesteding een tijdje terug, maar ik kan die nu niet zo snel meer terugvinden. Laatst bewerkt door mtlx op 05-05-2020 12:07 |
05-05-2020 12:44:34 | ||
---|---|---|
Korte_Naam
![]() |
Quote 189? |
05-05-2020 12:46:29 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote https://www.treinreiziger.nl/ns-start-zoektocht-naar-locomotieven-voor-nightjet-en-ic-berlijn/ |
05-05-2020 13:43:16 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Krijgt NSI niet dezelfde problemen met 193 als Railexperts ervoer bij de Alpen Express? Een maximale snelheid van de 193 van 100 km/h in NL met reizigerstrein is nou niet echt bevordelijk. Dus neem aan dat alleen 186 en 189 kans maken? |
05-05-2020 13:51:44 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Er wordt door ProRail nu al onderzocht of (en op welke trajecten) het mogelijk is om de maximum toegestane snelheid van de Vectron te verhogen. |
05-05-2020 14:04:18 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Waarom is de Vectron nu beperkt tot 100 km/u? |
05-05-2020 15:32:04 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Aslast hoger dan klasse C2, 20 ton per as. 1700, Traxx en 189 zijn ook zwaarder dan C2. |
05-05-2020 16:46:29 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Vrijwel heel NL is toch geschikt voor D4? |
05-05-2020 17:31:55 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
D4 met maximaal 100 km/u. Voor een reizigerstrein is deze snelheidsbeperking niet zo handig |
05-05-2020 19:06:51 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Waarom mag een 1700 wel 140 km/u? |
05-05-2020 20:13:05 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
"Vrougah" werd de Infra nog aan nieuw materieel aangepast![]() |
05-05-2020 22:38:58 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Vectron is volgens wiki nog,afhankelijk van de uitvoering, tot 4 ton zwaarder dan een 1700. Miss dat dat net t probleem is? (189 is 3 ton lichter dan de Vectron). |
05-05-2020 22:50:26 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
QuoteWat ik begreep omdat er (tegenwoordig) ontheffing voor is. En Vectrons mogen enkel op de Hanzelijn met reizigerstreinen 140 km/h. Laatst bewerkt door Edb3 op 05-05-2020 22:51 |
04-07-2020 18:36:03 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Deze week was de heer Ducrot 100 dagen CEO van de Zwitserse Spoorwegen (SBB). Voor hem aanleiding een om persconferentie te houden om terug te kijken. Behalve de aandacht voor de gebruikelijke Covid19 zorgen, kwam aan het thema Nachttreinen ter sprake. Er moeten vanuit Zwitserland weer verbindingen komen naar bijvoorbeeld Rome en Barcelona, maar ook bestemmingen in Noord-Duitsland en Nederland worden onderzocht. Aldus diverse media in Zwitserland. |
07-07-2020 21:46:09 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dus niets nieuws ten opzichte van het bericht van 5 maart?? |
20-08-2020 18:55:04 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
De nachttrein komt terug. https://www.nsinternational.com/en/news/night-train-returns |
20-08-2020 18:57:08 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
En voor de liefhebber het artikel in het Nederlands; |
02-09-2020 13:42:41 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
NS meldt vol trots de aankomst van de eerste loc ten behoeve van de Nightjet op de Watergraafsmeer. Het betreft een Vectron afkomstig van ELL. |
02-09-2020 13:54:15 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Waar melden ze dat? |
02-09-2020 14:02:26 | ||
---|---|---|
WilcoV
![]() |
Heeft iemand al meer info hierover? Mijn eigen topic hieormtrend werd verwijderd waardoor ik blijkbaar deze vragen hier moet stellen. Er is dus een loc van ELL voor NS. Weet iemand meer? Is er dus een lease overeenkomst tussen NS internationaal en ELL?, Hoe veel locs heeft men gehuurd. Blijven ze in ELL kleuren rijden? Kortom wie weet er meer? Laatst bewerkt door WilcoV op 02-09-2020 14:02 |
02-09-2020 14:07:56 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Quote Intern. |
02-09-2020 14:08:18 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Het is de 193 766. |
02-09-2020 14:11:43 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
De Vectron is gewoon toegelaten voor snelheden tot minimaal 160 km/h en mét reizigerstreinen. Alleen kan ProRail paden weigeren voor een 90-ton's Vectron als je er harder dan 100 km/h mee gaat rijden omdat harder rijden met een aslast van 22,5 ton niet generiek is toegestaan op het ProRail-net. Daar worden nu aanvullende afspraken over gemaakt. |
02-09-2020 14:14:39 | ||
---|---|---|
WilcoV
![]() |
Er zullen opleidingen voor machinisten plaatsvinden en testritten heb ik begrepen. Wanneer de eerste testrit plaats gaat vinden weet ik niet, maar gezien de Nightjet rijtuigen zou dat goed met een slag van de IC Berlijn kunnen plaatsvinden. |