Ontwikkelingen Internationale nachttrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
01-09-2021 08:43:37
bacr
bacr
Quote
martijn (01-09-2021 07:23:43):

De klassieke reisbureautreinen reden ook maar 1 á 2x per week en/of slechts bepaalde periodes. Green City Trip heeft zo maar 1 set rijtuigen (en personeel) nodig en kan zo toch een keuze aan bestemmingen bieden. Het is gewoon een bepaald concept en dat hoeft niet iedereen aan te spreken.


Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen dan qua personeel en rijtuigen. Ik las dat hele trein op de bestemming zou blijven, dus dat zal dan inclusief personeel zijn. Dan moet je dus je personeel voor de dagen van huis ook betalen en/of onderdak en maaltijden betalen. De 'oude' reisbureautreinen reden dezelfde avond weer terug naar huis.

 

01-09-2021 08:54:18
henri1972
henri1972

Vandaar die lange reistijd naar Milano

 

01-09-2021 09:10:28
bacr
bacr
Quote
henri1972 (01-09-2021 08:54:18):

Vandaar die lange reistijd naar Milano


Vanwaar?

 

01-09-2021 14:54:38
henri1972
henri1972

Vanwege Breda 18.06 uur Milano 10.50 uur aankomst. Via Zwitserland is dat vrij ruim maar als je via Innsbruck rijdt kost dat aardig wat tijd.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-09-2021 20:40:53
thom
thom
Quote
NDS (01-09-2021 00:19:07):

En wat mag het nu t zijn van die beperkte datums?, volgens mij kan je dan net zo goed niet rijden.

Ik maak graag gebruik van nachttreinen maar niet als de rijdagen zo beperkt zijn.

Groetjes Michiel


Deze treinen zijn dan ook bedoeld als citytrips, welke ook bestaan in het zelfde concept met bus of vliegtuig en zijn daarmee niet bedoeld als reguliere nachttrein.

Je zou zelf af kunnen vragen of dit concept daarmee in dit topic behoord eigenlijk aangezien het geen reguliere nachttrein je zijn (zoals bv de Nightjet) :)



Laatst bewerkt door thom op 01-09-2021 20:41
 

01-09-2021 23:22:45
bacr
bacr
Quote
thom (01-09-2021 20:40:53):
Quote
NDS (01-09-2021 00:19:07):

En wat mag het nu t zijn van die beperkte datums?, volgens mij kan je dan net zo goed niet rijden.

Ik maak graag gebruik van nachttreinen maar niet als de rijdagen zo beperkt zijn.

Groetjes Michiel


Deze treinen zijn dan ook bedoeld als citytrips, welke ook bestaan in het zelfde concept met bus of vliegtuig en zijn daarmee niet bedoeld als reguliere nachttrein.

Je zou zelf af kunnen vragen of dit concept daarmee in dit topic behoord eigenlijk aangezien het geen reguliere nachttrein je zijn (zoals bv de Nightjet) :)


Nergens staat dat het om reguliere nachttreinen zou moeten gaan.

Overigens ga je per vliegtuig meestal niet met een zelfde grote meute in hetzelfde weekend en hetzelfde hotel op citytrip naar wil je juist de individuele vvrijheid.Benieuwd of het concept van de twee heren (over)levensvatbaar is



Laatst bewerkt door bacr op 01-09-2021 23:25
 

02-09-2021 00:03:53
thom
thom

Desondanks boeken dat soort reisorganisaties vaak wel vaste zitplaatsen op dat soort vluchten voor dat soort trips, en hier is de optie om andere hotels te boeken.

Je spreekt trouwens over twee heren, maar volgens mij verwar je dit geheel nu met de nachttrein van European Sleeper die twee initiatief nemers heeft.

Dit word geïnitieerd door een bestaande reisorganisatie en staat daar los van.



Laatst bewerkt door thom op 02-09-2021 00:05
 

02-09-2021 05:39:10
BVisser
BVisser
Quote
bacr (01-09-2021 23:22:45):

Nergens staat dat het om reguliere nachttreinen zou moeten gaan.

Overigens ga je per vliegtuig meestal niet met een zelfde grote meute in hetzelfde weekend en hetzelfde hotel op citytrip naar wil je juist de individuele vvrijheid.Benieuwd of het concept van de twee heren (over)levensvatbaar is.


Dan moet jij eens in de wereld van het massatoerisme gaan kijken.

 

02-09-2021 10:41:06
bacr
bacr
Quote
thom (02-09-2021 00:03:53):
Je spreekt trouwens over twee heren, maar volgens mij verwar je dit geheel nu met de nachttrein van European Sleeper die twee initiatief nemers heeft.

Dit word geïnitieerd door een bestaande reisorganisatie en staat daar los van.


Hier toch echt twee heren op de foto en in de tekst. Weliswaar onder de vlag van een bedrijf.

 

02-09-2021 10:46:57
bacr
bacr
Quote
BVisser (02-09-2021 05:39:10):
Quote
bacr (01-09-2021 23:22:45):

Nergens staat dat het om reguliere nachttreinen zou moeten gaan.

Overigens ga je per vliegtuig meestal niet met een zelfde grote meute in hetzelfde weekend en hetzelfde hotel op citytrip naar wil je juist de individuele vvrijheid.Benieuwd of het concept van de twee heren (over)levensvatbaar is.


Dan moet jij eens in de wereld van het massatoerisme gaan kijken.


Zelf regelmatig in de wereld van het massatoerisme verkeerd als medewerker en als klant. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de vliegcitytrips, ook al zijn er vooraf (veel) stoelen geboekt in vliegtuigen, vaak mikken op de individuele mogelijkheden tot stadkeuze, aankomst en vertrek. Heel veel verschillende steden, vaak iedere dag te boeken, meerdere vluchten per dag heen en terug. Dit concept neemt een hele trein mensen mee naar één of enkele steden, op een paar vooraf bepaalde data. En je weet dat al die mensen die bij jou in de trein zitten, straks ook door dezelde straatjes en dezelfde musea of kroegen lopen. Dat verschilt van een 'gewone' citytrip en daar zit mijn twijfel.

 

08-09-2021 11:56:12
verst107
verst107

Alpen Express seizoen 21/22 is boekbaar bij de Treinreiswinkel. Vooralsnog worden 3 retourritten aangeboden. Route en tijden ongeveer zoals de laatste jaren. Er wordt lig en slaap aangeboden. Ik hoop dat de herstart succesvol is.

 

08-09-2021 12:28:38
train85
train85

Ik tel er 4 stuks die ze aanbieden.

 

08-09-2021 12:34:10
thom
thom

Alpen Express rijdt in de winter 2021/22 heen op 11, 18, 25 februari, 4 maart, en terug op 12, 19, 26 februari en 5 maart.
Nu te boeken krokusvakantie heen/terug 18 – 26 feb, en 25 feb – 5 maart.


4 Alpen expressen, en 2 Krokusexpressen dus.



Laatst bewerkt door thom op 08-09-2021 12:34
 

08-09-2021 16:44:06
verst107
verst107

Ik weet niet waar jullie dat vandaan halen hoor. Op de site van de TRW staat expliciet dat de Krokus Express niet rijdt, en bij de Alpen Expressen bieden ze vooralsnog 3 retourritten aan.

 

08-09-2021 16:51:32
thom
thom

Letterlijk van de site van treinreiswinkel;

Link

 

08-09-2021 17:20:53
Ysbergsla
Ysbergsla

Tik aldaar links op Krokus Express

Krokus express rijdt niet in winter 2020/21 en niet in winter 2021/22

 

08-09-2021 18:01:53
treinhobby
treinhobby
Quote
thom (08-09-2021 12:34:10):

Alpen Express rijdt in de winter 2021/22 heen op 11, 18, 25 februari, 4 maart, en terug op 12, 19, 26 februari en 5 maart.
Nu te boeken krokusvakantie heen/terug 18 – 26 feb, en 25 feb – 5 maart.


4 Alpen expressen, en 2 Krokusexpressen dus.


Waarbij dan de laatste twee data van de Alpenexpress dezelfde is als van de Krokusexpress...

 

08-09-2021 19:59:17
henri1972
henri1972

De krokusexpress die dus NIET gaat rijden komende winter..

 

09-09-2021 01:38:00
thom
thom
Quote
treinhobby (08-09-2021 18:01:53):
Quote
thom (08-09-2021 12:34:10):

Alpen Express rijdt in de winter 2021/22 heen op 11, 18, 25 februari, 4 maart, en terug op 12, 19, 26 februari en 5 maart.
Nu te boeken krokusvakantie heen/terug 18 – 26 feb, en 25 feb – 5 maart.


4 Alpen expressen, en 2 Krokusexpressen dus.


Waarbij dan de laatste twee data van de Alpenexpress dezelfde is als van de Krokusexpress...


Check, nu je het zegt en dan lees ik ook nog een keer krokusexpress waar krokusvakantie staat... ;)

Conclusie is dat het niet erg duidelijk opgesteld is zullen we maar zeggen...



Laatst bewerkt door thom op 09-09-2021 01:39
 

09-09-2021 07:44:42
martijn
martijn

Mwa, als maar 1 iemand het verkeerd leest, kan het ook aan de lezer liggen ๐Ÿ˜‰

 

09-09-2021 08:03:48
henri1972
henri1972

Mwa, waarom zet je iets op een site, als vervolgens iets verderop staat dat ie komende winter niet rijdt?

TRW is de afgelopen jaren nou niet een echt betrouwbaar bedrijf gebleken. Ik noem oa reserveringen "vergeten" te maken bij een rondreis, treintickets afsturen voor een verkeerde trein, een reis weigeren te boeken want misschien moet het wel geannuleerd worden vanwege covid, treinpassen aanbieden met een verkeerde prijs ...... Dus ik vraag me af of die nachttrein wel gaat rijden.

Het boeken is al vreemd: je kan alleen een retour boeken. Maar je kan wel gelijk de dag na de eerste heenreis terug. Dan ben je dus maar 1 dag in Oostenrijk??



Laatst bewerkt door henri1972 op 09-09-2021 08:17
 

09-09-2021 19:58:48
verst107
verst107

Ik heb zelf goede ervaringen met de TRW. Tot aan Corona hebben hun wintersporttreinen altijd gereden. Bovendien zijn zij komend seizoen alleen kaartjesverkoper. De trein zelf rijdt via een andere organisatie. Dat de site niet uitblinkt in actualiteit, helderheid, evt. ben ik het mee eens. Maar ze hebben ook bijna anderhalf jaar op hun gat gelegen natuurlijk.

 

09-09-2021 23:05:42
sjoerd
sjoerd

Tijd genoeg dus om aan de marketing te denken.๐Ÿ˜‰

 

11-09-2021 00:35:20
Pim530
Pim530
Quote
henri1972 (09-09-2021 08:03:48):

Mwa, waarom zet je iets op een site, als vervolgens iets verderop staat dat ie komende winter niet rijdt?

TRW is de afgelopen jaren nou niet een echt betrouwbaar bedrijf gebleken. Ik noem oa reserveringen "vergeten" te maken bij een rondreis, treintickets afsturen voor een verkeerde trein, een reis weigeren te boeken want misschien moet het wel geannuleerd worden vanwege covid, treinpassen aanbieden met een verkeerde prijs ...... Dus ik vraag me af of die nachttrein wel gaat rijden.

Het boeken is al vreemd: je kan alleen een retour boeken. Maar je kan wel gelijk de dag na de eerste heenreis terug. Dan ben je dus maar 1 dag in Oostenrijk??


Ja, dat zal je wellicht verbazen, maar er zijn wel degelijk mensen die één dag gaan skiën.

 

15-09-2021 13:39:31
gvttreinen
gvttreinen

Nieuwe NightJet rijtuigen gepresenteerd, met een op Vectron gelijkende stuurstandrijtuig!

artikel in RailTech punt Com

 

15-09-2021 16:17:09
yappa
yappa

Ook de huidige rijtuigen krijgen een 'kleine' upgrade, inclusief video-report in 3 delen waarvan de laatste vandaag online komt.

Deel 1: www.youtube.com

Deel 2: www.youtube.com

 

15-09-2021 16:17:40
treinhobby
treinhobby

Waarom daar een uitroepteken achter?

Een impressie van de nieuwe stuurstand staat al sinds februari op Treinreiziger.nl

 

15-09-2021 23:41:46
Pim530
Pim530
Quote
yappa (15-09-2021 16:17:09):

Ook de huidige rijtuigen krijgen een 'kleine' upgrade, inclusief video-report in 3 delen waarvan de laatste vandaag online komt.

Deel 1: www.youtube.com

Deel 2: www.youtube.com


(Onder andere) aan de beschrijving te zien gaat dit niet om huidige Nightjetrijtuigen, maar om ÖBB zitrijtuigen die worden omgebouwd tot ligrijtuig.



Laatst bewerkt door Pim530 op 15-09-2021 23:42
 

16-09-2021 06:43:11
gvttreinen
gvttreinen
Quote
treinhobby (15-09-2021 16:17:40):

Waarom daar een uitroepteken achter.


Een nachttrein in trekduw formatie heb ik nooit eerder gezien.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-09-2021 10:25:52
mvanuden
mvanuden
Quote
gvttreinen (16-09-2021 06:43:11):
Quote
treinhobby (15-09-2021 16:17:40):

Waarom daar een uitroepteken achter.


Een nachttrein in trekduw formatie heb ik nooit eerder gezien.


Zou dat betekenen dat er een vaste combinatie met een Vectron komt? Zodat je "treinstellen" krijgt van 7 rijtuigen met loc? En 2 van deze gekoppeld kunnen worden? Interessante ontwikkeling als dat zou kunnen.

 

16-09-2021 10:28:46
Marco
Marco
Quote
mvanuden (16-09-2021 10:25:52):
Quote
gvttreinen (16-09-2021 06:43:11):
Quote
treinhobby (15-09-2021 16:17:40):

Waarom daar een uitroepteken achter.


Een nachttrein in trekduw formatie heb ik nooit eerder gezien.


Zou dat betekenen dat er een vaste combinatie met een Vectron komt? Zodat je "treinstellen" krijgt van 7 rijtuigen met loc? En 2 van deze gekoppeld kunnen worden? Interessante ontwikkeling als dat zou kunnen.


Dat zou ook betekeken dat de NS-Vectrons door moeten rijden tot Innsbrück of Wenen, of dat de ÖBB-Vectrons tot in Nederland moeten gaan rijden.

Of alsnog locs wisselen natuurlijk, maar dat lijkt me juist waar ze vanaf willen met die trekduwstammen.

 

16-09-2021 10:36:48
henri1972
henri1972

Technisch moet dat kunnen toch? Één loc van Nl naar Oostenrijk en/of Zwitserland?

 

16-09-2021 10:40:10
DDZ7504
DDZ7504

Technisch kan dat ja (alhoewel de NS locs in Zwitserland niet verder komen dan Basel).

 

16-09-2021 10:48:01
MasterE
MasterE

NS least nu 2 Vectrons, dus alles kan in de toekomst. Ik verwacht dat op het moment dat er werkelijk vast stammen gaan rijden, NS de leaseconstructie ontbindt en met ÖBB een overeenkomst aangaat.

 

16-09-2021 11:04:35
thom
thom

Dan krijg je waarschijnlijk exact dezelfde Vectron terug, alleen dan in een OBB jasje gestoken ;)

 

16-09-2021 11:17:57
Marco
Marco

Ik weet niet met welke locs de ÖBB nu tot Keulen rijdt, maar misschien kunnen ze ook de Taurussen (ES64U4) voorzien van een STM-ATB en toegelaten krijgen in Nederland.

 

16-09-2021 11:33:27
BVisser
BVisser

Dat de Taurus ooit nog in Nederland toegelaten gaat worden kun je vergeten (helaas). Bij mijn weten rijdt de Nightjet met Taurus tot Aken en daar overname door reeks 13. Die nieuwe treinen worden trekduwsets maar dat hoeft niet te betekenen dat ze in Nederland ook als trekduw gaan rijden.



Laatst bewerkt door BVisser op 16-09-2021 11:34
 

16-09-2021 12:40:34
mdeen
mdeen
Quote
Marco (16-09-2021 10:28:46):
Quote
mvanuden (16-09-2021 10:25:52):

Zou dat betekenen dat er een vaste combinatie met een Vectron komt? Zodat je "treinstellen" krijgt van 7 rijtuigen met loc? En 2 van deze gekoppeld kunnen worden? Interessante ontwikkeling als dat zou kunnen.


Dat zou ook betekeken dat de NS-Vectrons door moeten rijden tot Innsbrück of Wenen, of dat de ÖBB-Vectrons tot in Nederland moeten gaan rijden.

Of alsnog locs wisselen natuurlijk, maar dat lijkt me juist waar ze vanaf willen met die trekduwstammen.


Ook van treinstammen kun je locs wisselen. Het grote voordeel zal vooral bij rangeren en bij splitsen/combineren zijn. En dan hoef je bij dat laatste nog niet eens automatische koppelingen te hebben.

Ik vraag me dan wel af hoe het moet gaan met treinen die gesplitst en gecombineerd worden want de NJ verbindingen naar Amsterdam, Brussel, Innsbruck, Wenen en Hamburg wisselen allemaal materiaal uit en rijden deels gekoppeld.

Als je dat met vaste treinsamenstellingen wil gaan doen moet je kiezen. Bijvoorbeeld een deel Amsterdam - Wenen en een deel Brussel - Innsbruck die tussen Keulen en Nürnberg gekoppeld zijn. Dan heb je geen Amsterdam - Innsbruck of Brussel - Wenen meer.

Of toch twee delen, Amsterdam - Wenen en Amsterdam - Innsbruck en Brussel - Wenen, maar dan wordt het spannend tussen Keulen en Nürnberg. Rij je dan met drie stammen gekoppeld of rij je twee treinen.

 

16-09-2021 13:28:31
brun
brun

Ik begrijp alleen niet waarom er trekduwstammen worden gebouwd - dan kun je toch ook gewoon volledige treinstellen als nachttrein inzetten? Maar goed, dat zal wel duurder zijn vanwege de verschillen tussen de rijtuigen: soms zitrijtuig, soms ligrijtuig, soms slaaprijtuig.

 

16-09-2021 13:40:12
DDZ7504
DDZ7504

Omdat de locs er al zijn, vermoed ik.

 

16-09-2021 14:05:17
phantom
phantom

Nog even een andere vraag,de OBB vectrons,zijn die automatisch toegestaan voor rijden in NL als men ze voorziet van NL beveiliging ? Of moeten ook die een toelatingskeurng krijgen omdat ze wellicht intern anders zijn als de NS vectrons(denk bv aan de landen configuratie) ?

 

16-09-2021 14:10:22
cuneo56
cuneo56

Met een treindeel naar Brussel is er t.z.t. geen probleem. Als ik de OBB info goed begrepen heb wil men de verbinding Wenen - Brussel gaan combineren met een verbinding van Wenen naar Parijs. En voor wat het rangeren in Neurenberg betreft dat wordt zelfs eenvoudiger als elk deel een eigen lok heeft.

En de NS loks kunnen natuurlijk ook mee gaan draaien in een pool met OBB vectrons die het hele traject afleggen.

Edit :lok i.p.v. verbinding



Laatst bewerkt door cuneo56 op 16-09-2021 16:03
 

16-09-2021 14:23:56
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
mdeen (16-09-2021 12:40:34):
Quote
Marco (16-09-2021 10:28:46):
Quote
mvanuden (16-09-2021 10:25:52):

Zou dat betekenen dat er een vaste combinatie met een Vectron komt? Zodat je "treinstellen" krijgt van 7 rijtuigen met loc? En 2 van deze gekoppeld kunnen worden? Interessante ontwikkeling als dat zou kunnen.


Dat zou ook betekeken dat de NS-Vectrons door moeten rijden tot Innsbrück of Wenen, of dat de ÖBB-Vectrons tot in Nederland moeten gaan rijden.

Of alsnog locs wisselen natuurlijk, maar dat lijkt me juist waar ze vanaf willen met die trekduwstammen.


Ook van treinstammen kun je locs wisselen. Het grote voordeel zal vooral bij rangeren en bij splitsen/combineren zijn. En dan hoef je bij dat laatste nog niet eens automatische koppelingen te hebben.

Ik vraag me dan wel af hoe het moet gaan met treinen die gesplitst en gecombineerd worden want de NJ verbindingen naar Amsterdam, Brussel, Innsbruck, Wenen en Hamburg wisselen allemaal materiaal uit en rijden deels gekoppeld.

Als je dat met vaste treinsamenstellingen wil gaan doen moet je kiezen. Bijvoorbeeld een deel Amsterdam - Wenen en een deel Brussel - Innsbruck die tussen Keulen en Nürnberg gekoppeld zijn. Dan heb je geen Amsterdam - Innsbruck of Brussel - Wenen meer.

Of toch twee delen, Amsterdam - Wenen en Amsterdam - Innsbruck en Brussel - Wenen, maar dan wordt het spannend tussen Keulen en Nürnberg. Rij je dan met drie stammen gekoppeld of rij je twee treinen.


Op de Brussel verbinding komen de nieuwe stammen niet.

Wenen en Innsbruck naar Hamburg en Amsterdam
Wenen naar Bregenz en Zürich
Graz naar Zürich
Zürich naar Hamburg en Amsterdam

Dat worden de routes.

 

16-09-2021 14:30:14
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
phantom (16-09-2021 14:05:17):

Nog even een andere vraag,de OBB vectrons,zijn die automatisch toegestaan voor rijden in NL als men ze voorziet van NL beveiliging ? Of moeten ook die een toelatingskeurng krijgen omdat ze wellicht intern anders zijn als de NS vectrons(denk bv aan de landen configuratie) ?


Alleen Vectrons 1293 173 t/m 200 hebben een NL pakket aan boord en mogen gewoon in NL komen als het nodig is.

 

16-09-2021 16:02:23
cuneo56
cuneo56
Quote
phantom (16-09-2021 14:05:17):

Nog even een andere vraag,de OBB vectrons,zijn die automatisch toegestaan voor rijden in NL als men ze voorziet van NL beveiliging ? Of moeten ook die een toelatingskeurng krijgen omdat ze wellicht intern anders zijn als de NS vectrons(denk bv aan de landen configuratie) ?


Elke verandering aan een lok heeft een nieuwe toelating tot gevolg ,als die verandering betekend dat de lok gelijk wordt aan een al bestaande (en toegelaten) variant , dan is het eigenlijk een papieren exercitie.

 

16-09-2021 16:52:42
DDZ7504
DDZ7504

Het is wel zo dat de genoemde 1293 171 - 200 weer een ander pakket hebben dan de Vectrons die regulier in Nederland komen. Dit zou een aparte toelating kunnen betekenen.

 

17-09-2021 01:26:35
Rolffiej19
Rolffiej19

Neuh dat doet er niet zo veel toe, de A10,A22, A39,A54 Komen hier allemaal en die hebben geen apparte toelattings ritten of dergelijke moeten doen, dat werk heeft de 193-902(Siemens test loc) in 2016 allemaal al gedaan. Eigenlijk heel simpel die loc kan worden besteld met verschillende beveiligingssystemen als men dan een NL pakket erop laat zetten mag dat ding gewoon naar NL.

 

23-09-2021 12:15:00
AlbertP
AlbertP

In Duitse fora (o.a. hier) wordt besproken dat vanaf december de nieuwe Nightjet 402/403 Zürich - Hamburg/Berlijn/Amsterdam in Frankfurt Hbf gesplitst zal worden, en het Nederlandse deel vanaf daar door een Vectron getrokken zal worden.

De NS heeft echter maar twee Vectrons (193 759 en 193 766) en die zijn ook voor de Nightjet 420/421 nodig vanaf Köln West.

Betekent dit dat er een extra loc moet komen om 2 dagelijkse nachttreinen te kunnen rijden en 1 reserve te hebben?

 

23-09-2021 12:22:25
DDZ7504
DDZ7504

NS heeft vanaf het begin al de optie gehad om een derde Vectron te huren, de kans is groot dat die er inderdaad komt.

Quote
Rolffiej19 (17-09-2021 01:26:35):

Neuh dat doet er niet zo veel toe, de A10,A22, A39,A54 Komen hier allemaal en die hebben geen apparte toelattings ritten of dergelijke moeten doen, dat werk heeft de 193-902(Siemens test loc) in 2016 allemaal al gedaan. Eigenlijk heel simpel die loc kan worden besteld met verschillende beveiligingssystemen als men dan een NL pakket erop laat zetten mag dat ding gewoon naar NL.


De betreffende ÖBB locs hebben overigens pakket A60, dat tot nu toe nog niet in Nederland ingezet is.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 23-09-2021 12:26
 

23-09-2021 13:49:48
Rolffiej19
Rolffiej19

Dat klopt dat die dat hebben ja, maar dat betekend niet dat die hier opnieuw toegelaten moet worden.

 

23-09-2021 13:57:19
thom
thom

Nouja, er zal als dat nog niet eerder gedaan is, nog steeds vastgesteld en aangetoont moeten worden dat 'vreemde' systemen op een lok geen problemen veroorzaken bij een inzet in Nederland.
Dat hoeft niet gelijk te leiden tot proefritten, maar wel de nodige administratieve handelingen.

 

25-09-2021 10:25:01
geert
geert
Quote
AlbertP (23-09-2021 12:15:00):

In Duitse fora (o.a. hier) wordt besproken dat vanaf december de nieuwe Nightjet 402/403 Zürich - Hamburg/Berlijn/Amsterdam in Frankfurt Hbf gesplitst zal worden, en het Nederlandse deel vanaf daar door een Vectron getrokken zal worden.

De NS heeft echter maar twee Vectrons (193 759 en 193 766) en die zijn ook voor de Nightjet 420/421 nodig vanaf Köln West.

Betekent dit dat er een extra loc moet komen om 2 dagelijkse nachttreinen te kunnen rijden en 1 reserve te hebben?


Ik heb begrepen dat NS bij ELL een optie heeft op maximaal 12 Vectrons, dus er zullen er vast een of twee bij komen in NS kleuren. Gaat deze trein nu definitief rijden vanaf december?

 

25-09-2021 22:00:29
AlbertP
AlbertP

Voor zover ik weet wel: www.treinreiziger.nl

De ontwerpdienstregelingen van de Zwitserse en Duitse spoorwegen bevatten de trein al, op de Zwitserse site zelfs al met tijden (alleen voor Zwitserland en Amsterdam, nog niet voor andere stops.)

 

26-09-2021 02:33:23
seinhuis
seinhuis

De groenen (politiek partij Duitsland) heeft een plan gemaakt hoe de nachttreinen in Europa vanaf 2030 eruit moet zien.

Hopelijk blijft het niet bij een mooi kaartje.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-09-2021 11:11:55
verst107
verst107

Kaartjes voor de nachttrein naar Zwitserland zijn bij de Treinreiswinkel al te koop. Neem aan dat ze dat niet zouden doen als de start in december niet zeker is. Vind de tarieven trouwens aan de forse kant.

 

26-09-2021 12:27:15
Henk1619
Henk1619
Quote
seinhuis (26-09-2021 02:33:23):

De groenen (politiek partij Duitsland) heeft een plan gemaakt hoe de nachttreinen in Europa vanaf 2030 eruit moet zien.

Hopelijk blijft het niet bij een mooi kaartje.


Zo ziet dat mooie kaartje er bij mij uit: ibb.co

Ik denk dat je hem even opnieuw moet uploaden.

 

26-09-2021 12:41:15
Apda
Apda

Link naar het artikel op de website van Die Grünen, met kaartje.

 

26-09-2021 18:27:05
mdeen
mdeen
Quote
Henk1619 (26-09-2021 12:27:15):

Zo ziet dat mooie kaartje er bij mij uit: ibb.co


Dat zit achter een (zelfbenoemde) betaalmuur. Je moet iig inloggen om het te zien.

Er zit wel heel erg veel kaartstaar in dat plaatje. Londen - Rome is geen nachttreinverbinding, het duurt nu al 19 uur. Dat is een dagverbinding London - Lyon en een nachttrein Lyon - Rome. Doe dan eerst eens die Eurostar naar wat meer plekken dan Parijs, Brussel en Amsterdam laten rijden.



Laatst bewerkt door mdeen op 26-09-2021 18:31
 

26-09-2021 18:31:43
sjoerd
sjoerd

Ik pieker er niet over om ergens lid van te worden, maar ik kon wel in de link.

 

26-09-2021 18:32:57
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (26-09-2021 18:31:43):

Ik pieker er niet over om ergens lid van te worden, maar ik kon wel in de link.


Dan ben je toch ergens al aangemeld, ik verzin het echt niet.

 

27-09-2021 00:15:46 1
Henk1619
Henk1619
Quote
mdeen (26-09-2021 18:27:05):
Quote
Henk1619 (26-09-2021 12:27:15):

Zo ziet dat mooie kaartje er bij mij uit: ibb.co


Dat zit achter een (zelfbenoemde) betaalmuur. Je moet iig inloggen om het te zien.

Vandaar ook de vraag om het plaatje nog een keer te uploaden maar dan zo dat we er allemaal bij kunnen. Het mag zo langzamerhand toch wel duidelijk zijn dat het redelijk onbeschoft is om hier links aan te bieden die niet voor iedereen toegankelijk zijn?

Maar dank aan Apda om even een link te posten die wel gewoon bruikbaar en bovendien ook nog wat achtergrond informatie geeft.

Er zit wel heel erg veel kaartstaar in dat plaatje. Londen - Rome is geen nachttreinverbinding, het duurt nu al 19 uur. Dat is een dagverbinding London - Lyon en een nachttrein Lyon - Rome. Doe dan eerst eens die Eurostar naar wat meer plekken dan Parijs, Brussel en Amsterdam laten rijden.


In dat artikel wordt gesproken van de aanschaf van sneller materieel. Ik begreep al niet zo waarom je dat zou willen want op veel verbindingen doen nachttreinen het rustig aan om de reizigers nog iets van een nachtrust te gunnen. Maar als je bijvoorbeeld bij ons vandaan naar Zuid-Frankrijk of Spanje zou willen reizen in een nacht dan moet je wel gaan denken aan HSL materieel.

Dat plaatje lijkt trouwens een opgeleukte versie van een lijnennet uit lang vervlogen tijden. In het artikel krijg je ook de indruk dat de uitkomst er eerst was en er daarna een probleem bij verzonnen is. Anders kom je niet tot van die bespottelijke conclusies dat het grote voordeel van de nachttrein is dat die midden in een drukke stad vertrekt in plaats van op een wel fatsoenlijk bereikbaar vliegveld. Tsja, ik zou zeggen vraag het eens aan al die mensen die het vliegtuig nemen in plaats van de trein waarom ze toch zo'n masochistische keuze maken. Of dat de nachttrein door DB is kapot bezuinigd. Bij de verkiezingen blijkt ongeveer 1 op de 7 Duitsers op deze klimaatwappies te hebben gestemd. Als die allemaal slechts 1 keer per jaar de nachttrein hadden genomen dan zouden er 50 nachtreinen per dag moeten rijden om dat allemaal aan te kunnen.

 

29-09-2021 11:22:51
verst107
verst107

Dit voorjaar maakte Greencitytrip bekend vijfdaagse nachttreinreizen naar Europese steden aan te gaan bieden. 15 oktober rijdt de eerste trein. Ik was wat sceptisch, maar op hun website zie je dat de trein zich goed aan het vullen is. Net deed ik boodschappen bij de AH en zag ik een bonusaanbieding voor deze treinreizen. De basisprijs is als normaal, maar je krijgt een aantal upgrades gratis, die normaal betaald zijn. Slimme zet denk ik en ik hoop dat het een succes wordt.

 

29-09-2021 11:56:45
martijn
martijn

Ze spelen het inderdaad wel slim. Ook bij de Kruidvat zijn (of waren) de trips al 'in de aanbieding'. En zo hebben ze vast wel meer promoties lopen buiten de (voor de ouderwetse treinreiziger) reguliere kanalen.

 

04-10-2021 10:48:47
Astraea
Astraea

Is bekend wat het materieel gaat zijn voor deze nachttreinen? En de vervoerder binnen Nederland?

 

04-10-2021 10:49:45
DDZ7504
DDZ7504

TCS, met een 189. Rijtuigen nog niet bekend.

 

04-10-2021 11:37:20
bacr
bacr
Quote
DDZ7504 (04-10-2021 10:49:45):

TCS, met een 189. Rijtuigen nog niet bekend.


De foto bij het persbericht deed (doet?) vermoeden dat het om rijtuigen van Euro Express gaat (donkerrood met crème), rijtuigen waarmee in de jaren '00 ook EETC de Skitrein reed.
(en dat zijn oude DB-couchetterijtuigen).

 

04-10-2021 15:10:18
AgentX
AgentX

Tuurlijk. Die ouwe meuk wordt al jaren lang hergebruikt voor internationale charters.

 

04-10-2021 15:22:18
sjoerd
sjoerd

Leeftijd vind ik minder belangrijk dan comfort. En zelfs als je weinig comfort hebt, kun je nog met plezier reizen, bijvoorbeeld in Blokkedozen van bijna 100 jaar oud. De eerste verschenen in 1923 op de baan!

 

04-10-2021 15:54:10
bacr
bacr
Quote
sjoerd (04-10-2021 15:22:18):

Leeftijd vind ik minder belangrijk dan comfort. En zelfs als je weinig comfort hebt, kun je nog met plezier reizen, bijvoorbeeld in Blokkedozen van bijna 100 jaar oud. De eerste verschenen in 1923 op de baan!


Jij en ik en vele anderen op Somda zullen met veel plezier met minder comfort in historisch materieel reizen; van de doelgroep van die greencitytrips vraag ik me dat erg af. Het is denk ik tekenend dat de trein geen rol van betekenis meer speelt in het wintersportvervoer, terwijl er in de hoogtijdagen in de krokusvakantie per weekend nog 11 chaterrnachttreinen (6 vanaf Ldd, 3 vanaf Hld en 2 vanaf Ht) uit Nederland vertrokken.... Zucht.

 

04-10-2021 16:11:52
AlbertP
AlbertP

Waarbij de keuze van die doelgroep wel afhangt van wat de aanbieders van pakketreizen (vervoer + accommodatie + ski's) te bieden hebben, en dat is nu vooral busvervoer. Wat weer te maken heeft met de kosten ervan en de flexibiliteit als het aantal reizigers dat een bepaalde bestemming boekt mee/tegenvalt.

Juist de Green City Trip kan door het gemak van de boeking mensen weer terug in de trein krijgen, en echt beter comfort in couchetterijtuigen zullen we waarschijnlijk pas krijgen zodra de ÖBB nieuwe Nightjet-rijtuigen heeft.

 

04-10-2021 17:13:18
AgentX
AgentX
Quote
sjoerd (04-10-2021 15:22:18):

Leeftijd vind ik minder belangrijk dan comfort.


We hoeven toch niet een heen-en-weer te hebben over dat het niet (meer) zulke comfortabele rijtuigen zijn. Met z'n vijven of zessen op een plankje in een hokje... Een groep studenten die voor € 25 de man zo naar Oostenrijk reizen zul je er niet over horen, maar ik stel me zo voor dat voor € 325 de gemiddelde reiziger toch wel iets meer comfort verwacht. Leeftijd van het materieel staat daar wat mij betreft volledig buiten.

 

04-10-2021 18:39:13
brun
brun
Quote
AgentX (04-10-2021 17:13:18):
Quote
sjoerd (04-10-2021 15:22:18):

Leeftijd vind ik minder belangrijk dan comfort.


We hoeven toch niet een heen-en-weer te hebben over dat het niet (meer) zulke comfortabele rijtuigen zijn. Met z'n vijven of zessen op een plankje in een hokje... Een groep studenten die voor € 25 de man zo naar Oostenrijk reizen zul je er niet over horen, maar ik stel me zo voor dat voor € 325 de gemiddelde reiziger toch wel iets meer comfort verwacht. Leeftijd van het materieel staat daar wat mij betreft volledig buiten.


Precies. De slaaprijtuigen waar de ÖBB op dit moment nog mee rijdt, zijn ook exact dezelfde als je eind jaren '90 in de Citynightline had. Maar ze zijn nog altijd erg comfortabel, dus voldoen prima.

Zo'n couchetteding daarentegen is intussen gewoon dramatisch. Daarmee haal je echt geen mensen uit de Easyjets en Transavia's. Wie met zulke rijtuigen reist, doet dat misschien één of twee keer, vanwege het 'andere reisgevoel' en stapt daarna gewoon weer in het vliegtuig.



Laatst bewerkt door brun op 04-10-2021 18:40
 

04-10-2021 20:14:20
AlbertP
AlbertP

Er zijn al nieuwe couchetterijtuigen onderweg bij de ÖBB, dus we hoeven niet op de compleet nieuwe Nightjet-trein te wachten: www.treinreiziger.nl

 

04-10-2021 22:45:06
Draaistel
Draaistel

De slaaprijtuigen zijn (veel) nieuwer. Ze zijn overgenomen van de Deutsche Bahn. Ze werden gebouwd door Siemens in 2003/4 onder de naam "Comfortline". Ik heb daarmee gereisd van Wuppertal naar Praag in 2007. Ze waren toen eigenlijk nog splinternieuw. Dit was een zéér comfortabele ervaring, zeker wat rijcomfortt betreft.De ÖBB gebruikt wel nog slechts enkele dubbeldeksslaapwagens uit Citynight-periode uit de 90'er jaren. Deze ex-DB-wagens zijn voor spoorwegmateriaal eigenlijk nog relatief "jong".

 

04-10-2021 23:14:55
5431
5431

De "Comfortline" slaaprijtuigen zijn inderdaad nog relatief jong en van alle gemakken voorzien (o.a. douche voor alle slaaprijtuigreizigers en met sleutelkaart afsluitbare coupés). In DB-tijden ben ik menig keer meegereisd, de bedden vond ik toen alleen niet je van het: smal en relatief hard. De ex-CNL dubbeldekker en zeker de oude ÖBB T2s scoorden op dat punt duidelijk beter. Of de ÖBB daar een aanpassing in hebben gedaan na hun overname weet ik niet, in de nightjet-periode heb ik tot dusver geen gebruik meer van de Comfortline gemaakt cq. kunnen maken.



Laatst bewerkt door 5431 op 04-10-2021 23:32
 

04-10-2021 23:43:13
thom
thom

Zou het misschien makkelijker zijn om de verschillende (toekomstige) internationale verbindingen een eigen onderweg te geven ?

Het gaat hier soms zo vlot van het ene initiatief naar het andere, dat soms niet duidelijk meer is waar het precies over gaat :)



Laatst bewerkt door thom op 04-10-2021 23:43
 

05-10-2021 08:44:58
treinfan
treinfan

Hebben die comfortline-rijtuigen en/of de nieuwe Nightjet-rijtuigen die nu gebouwd worden wel gewone bedden van 2 meter, of is het bij alle slaaprijtuigen ellende voor lange mensen?

 

05-10-2021 13:51:53
bacr
bacr
Quote
treinfan (05-10-2021 08:44:58):

Hebben die comfortline-rijtuigen en/of de nieuwe Nightjet-rijtuigen die nu gebouwd worden wel gewone bedden van 2 meter, of is het bij alle slaaprijtuigen ellende voor lange mensen?


Het zou kunnen dat bij de vernieuwbouw er één of enkele centimeters gewonnen zijn, maar substantieel langere bedden/couchettes lukken alleen in de lengterichting van het rijtuig, niet in de breedterichting. De gangpaden kun je niet veel smaller maken....

 

05-10-2021 16:39:32
Muizeneus
Muizeneus

Of je zou de bedden moeten draaien onder een hoek van 30 graden of zo, net zoiets als het schuin parkeren in parkeergarages. Dan staan ze niet voor de ramen maar kun je toch lengte winnen

Nadeel is dat je voor en achteraan twee loze driehoeken krijgt en zodoende als totaal wat minder capaciteit

 

05-10-2021 17:45:29
cuneo56
cuneo56

Zoals in een oude Talgo versie toegepast!

 

06-10-2021 11:20:44
brun
brun

In slaaprijtuigen heb je in het bovenste bed nu al veel meer ruimte, omdat die naadloos doorloopt in de 'bagagerand' onder het dak (de ruimte boven het gangpad dus). Iemand van 2 meter kan daar makkelijk comfortabel slapen, het is ook mijn favoriete plek.



Laatst bewerkt door brun op 06-10-2021 11:21
 

07-10-2021 10:29:13
brun
brun

Twee Vectrons erbij.

www.treinenweb.nl

 

13-10-2021 14:28:56
Marco
Marco

www.treinreiziger.nl

De trein krijgt tussen Utrecht en Arnhem een reistijd van circa één uur, veel langzamer dan de gebruikelijke treinen. Kenners vertellen aan Treinreiziger.nl dat de trein vanwege de aslast is ingepland met een lagere snelheid, waardoor de trein moeilijk in te passen is in de dienstregeling. Om dit op te lossen zal de trein in Maarn goederen aan de kant gaan om plaats te maken voor andere treinen, en daarna verder rijden.

Ik vind het nog steeds gek dat een Vectron met afgeveerde motoren, die zelfs als 200 km/h veriant geleverd kan worden, een snelheidslimiet wordt opgelegd, terwijl een Traxx met tramophanging gewoon met 140 km/h (en 160 over de HSL) door het land mag scheuren. Valt dat beetje extra massa niet in het niets bij de verlaagde dynamische krachten?



Laatst bewerkt door Marco op 13-10-2021 14:30
 

13-10-2021 14:54:42
cuneo56
cuneo56

Dat het merkwaardig is ben ik met je eens.

Maar de "Kenners" hadden als ze ook naar de dienstregeling richting Amsterdam hadden gekeken kunnen zien dat daarbij wel in een normale tijd wordt gereden. De inhaling in Maarn Goederen zal dan denk ik ook een andere reden hebben.

 

13-10-2021 15:03:03
jeanpierre
jeanpierre

Sowieso vreemd, de NJ Wenen/Innsbruck rijdt met dezelfde Vectron en heeft er dan geen last van?

Overigens de GreenCityTrip nachttrein die een kwartier achter de NJ naar Zürich rijdt, doet er ook een uur over van Utrecht naar Arnhem. Die zou volgens de berichten met een BR 189 rijden.

 

13-10-2021 15:03:18
bacr
bacr
Quote
cuneo56 (13-10-2021 14:54:42):

Dat het merkwaardig is ben ik met je eens.

Maar de "Kenners" hadden als ze ook naar de dienstregeling richting Amsterdam hadden gekeken kunnen zien dat daarbij wel in een normale tijd wordt gereden. De inhaling in Maarn Goederen zal dan denk ik ook een andere reden hebben.


Dat zal er vast mee te maken hebben dat je uit de richting Arnhem moeilijker op de sporen van Mrg terecht komt ๐Ÿ˜œ

 

13-10-2021 16:14:35 1
mtlx
mtlx

Zie dit document van ProRail. Er mag maar één trein per dag per richting gebruik maken van de uitzondering.

 

13-10-2021 16:24:11
thom
thom
Quote
cuneo56 (13-10-2021 14:54:42):

Dat het merkwaardig is ben ik met je eens.

Maar de "Kenners" hadden als ze ook naar de dienstregeling richting Amsterdam hadden gekeken kunnen zien dat daarbij wel in een normale tijd wordt gereden. De inhaling in Maarn Goederen zal dan denk ik ook een andere reden hebben.


De vraag is of de 'kenners' het ook wel bij het recht eind hebben en het niet gewoon is omdat er geen ander vrij pad beschikbaar is.

 

13-10-2021 16:32:03
jeanpierre
jeanpierre

Zoals uit het ProRail document blijkt (dank!), moet de tweede NightJet behandeld worden als een goederentrein. Daarvoor zijn echter geen BUP-paden op Ah-Ut, en krijg je dit soort constructies. Is nog steeds vreemd waarom dat ook geldt voor GreenCityTrip. Of heeft een BR 189 tegenwoordig hetzelfde aslast probleem als een BR 193? Het speelde in ieder geval niet in de tijd dat de twee CNL's per dag door een BR 189 werden getrokken.

 

13-10-2021 16:35:48
thom
thom

Dat komt omdat een paar jaar terug de netverklaring veranderd is, en de aslasten van goederentreinen en reizigerstreinen apart is gaan beschrijven.

 

13-10-2021 16:43:45
AlbertP
AlbertP

De aslast van een 189 is ook boven de 20 ton.

Waarschijnlijk was het inhalen in Mrg sowieso niet nodig zonder een 10-minutendienst op Ah-Ut en Ut-Asd. Beiden waren er nog niet toen de CNL nog reed.

 

13-10-2021 16:46:36
mtlx
mtlx

En voor de liefhebbers is er ook nog dit document over de nieuwe nachttrein Brussel - Amsterdam - Praag.

 

13-10-2021 17:09:13
Marco
Marco
Quote
mtlx (13-10-2021 16:14:35):

Zie dit document van ProRail. Er mag maar één trein per dag per richting gebruik maken van de uitzondering.


Bedankt! Verklaart waarom het voor de ene Nighjet wel kan en de andere niet.

Maar als ik ProRail was, zou ik naast de baanonderzoeken, ook onderzoeken of er onderscheid gemaakt kan worden tussen locs met verschillende ongeveerde massa's.

Wat ik trouwens ook niet begrijp: Een Traxx of 1700 zijn ook zwaarder dan 80 ton, dan vallen ze toch ook onder beladingsklasse D?

 

13-10-2021 17:11:52
treinhobby
treinhobby

Dus ook de Traxx is klasse D en dus te zwaar (boven de 20 ton aslast)...

 

13-10-2021 17:21:24
cuneo56
cuneo56
Quote
thom (13-10-2021 16:24:11):
Quote
cuneo56 (13-10-2021 14:54:42):

Dat het merkwaardig is ben ik met je eens.

Maar de "Kenners" hadden als ze ook naar de dienstregeling richting Amsterdam hadden gekeken kunnen zien dat daarbij wel in een normale tijd wordt gereden. De inhaling in Maarn Goederen zal dan denk ik ook een andere reden hebben.


De vraag is of de 'kenners' het ook wel bij het recht eind hebben en het niet gewoon is omdat er geen ander vrij pad beschikbaar is.


Precies, een trein met 100 km/h is nauwelijks langzamer op een wat langer traject als een IC die een paar keer stopt. Maar als men niet wil of mag iets schuiven met andere treinen dan krijg je dit soort merkwaardige oplossingen.

 

13-10-2021 17:36:04
thom
thom

Netverklaring 2022

Als je daar naar pagina 195 scrolt zie je daar het tabelletje voor de aslasten van reizigers verkeer.
Daaruit blijkt dat het grootste deel van Nederland valt in de catagorie C2 (max 20 ton aslast) waarbij een aantal materieelsoorten een uitzondering verkregen hebben voor het rijden met 140 km/u met een aslast van maximaal 22,5 ton. Daar zal, gezien de inzet IC Berlijn, de 1700 er één van zijn.

Een Vectron weegt 90 ton, en valt daarmee precies in klasse D en dus sowieso al buiten de mogelijkheid van die uitzonderingsregel en de Traxx valt er wel binnen maar heeft blijkbaar die uitzondering dan blijkbaar niet.



Laatst bewerkt door thom op 13-10-2021 17:37
 

13-10-2021 17:41:40
seinhuis
seinhuis

Voordeel is dat Maarn goederen niet gesaneerd kan worden, voor de wissel liefhebbers.

Is het omrijden via de Betuweroute (wat mij het meeste logische oplossing lijkt) met of zonder stop in Arnhem (al begrijp ik dat niet stoppen in Arnhem niet effectief is)?

Speeld dit probleem ook voor de nieuwe NJ richting Emmerich?

 

13-10-2021 17:42:16
brun
brun
Quote
mtlx (13-10-2021 16:46:36):

En voor de liefhebbers is er ook nog dit document over de nieuwe nachttrein Brussel - Amsterdam - Praag.


Interessante voetnoot in dat document: geen locwissel mogelijk in Bad Bentheim. Dus die moet elders plaatsvinden. Osnabrück? Hannover? Berlijn?

 

13-10-2021 17:47:12
treinfan
treinfan
Quote
thom (13-10-2021 17:36:04):

Netverklaring 2022

Als je daar naar pagina 195 scrolt zie je daar het tabelletje voor de aslasten van reizigers verkeer.
Daaruit blijkt dat het grootste deel van Nederland valt in de catagorie C2 (max 20 ton aslast) waarbij een aantal materieelsoorten een uitzondering verkregen hebben voor het rijden met 140 km/u met een aslast van maximaal 22,5 ton. Daar zal, gezien de inzet IC Berlijn, de 1700 er één van zijn.

Een Vectron weegt 90 ton, en valt daarmee precies in klasse D en dus sowieso al buiten de mogelijkheid van die uitzonderingsregel en de Traxx valt er wel binnen maar heeft blijkbaar die uitzondering dan blijkbaar niet.


Ik heb de netverklaring er niet op nageslagen, maar iedereen kan wel bedenken dat die uitzondering voor locomotieven ook gewoon voor de Traxx geldt: er rijden er genoeg bij NS harder dan 100 km/h op diverse trajecten en dat gaat echt niet ineens wijzigen met komende jaarwisseling.

 

13-10-2021 17:48:55
thom
thom

Als de Traxx onder de uitgezonderde zou vallen, dan zou European Sleeper geen overbelastingsaanvraag doen met die reden ;)



Quote
seinhuis (13-10-2021 17:41:40):

Voordeel is dat Maarn goederen niet gesaneerd kan worden, voor de wissel liefhebbers.

Is het omrijden via de Betuweroute (wat mij het meeste logische oplossing lijkt) met of zonder stop in Arnhem (al begrijp ik dat niet stoppen in Arnhem niet effectief is)?

Speeld dit probleem ook voor de nieuwe NJ richting Emmerich?


Wat is er logisch aan die oplossing? Je slaat een station over en op de Betuweroute max je ook maar max 100 km/u.



Laatst bewerkt door thom op 13-10-2021 17:50