Ontwikkelingen Internationale nachttrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
14-01-2023 00:02:28
BAKEMONO
BAKEMONO

Vraagje, komen er ooit eigenlijk ook van die mooie Vectron rijtuigen voor Amsterdam - Wenen? misschien een beetje vroeg om nog te vragen. Maar hetgeen wat nu getest wordt ziet er niet verkeerd uit. De huidige rijtuigen gaan vast nog lang mee als men nog niet zoekt naar vervanging...




Can I VIRM you?
 

14-01-2023 00:06:20
Henk1619
Henk1619

Wat moeten we ons voorstellen bij een Vectron rijtuig?

 

14-01-2023 00:20:42
BAKEMONO
BAKEMONO
Quote
Henk1619 (14-01-2023 00:06:20):

Wat moeten we ons voorstellen bij een Vectron rijtuig?


Sorry ik had het over de nieuwe Vectron nightjets van de ÖBB😢 www.treinenweb.nl



Laatst bewerkt door moderator op 14-01-2023 10:41, reden: link gefixt
 

14-01-2023 00:40:09
cuneo56
cuneo56

Het is wel de bedoeling dat van de 20 extra bestelde Nightjet stammen ook de verbindingen van Innsbruck /Wenen naar Hamburg /Amsterdam worden gesteld.

Als eerste zullen echter de verbindingen naar Italie van deze nieuwe stammen worden voorzien is de voorlopige planning.

Even geduld dus nog.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-01-2023 08:49:53 1
MetroRET
MetroRET

Iemand toevallig enig idee, wanneer die nieuwe stammen ingezet gaan worden naar Rome ?

 

14-01-2023 10:24:32
cuneo56
cuneo56

Dat bericht meldt dat afgelopen week de eerste rijtuigen uit de fabriek zouden zijn gekomen.

Ín werkelijkheid wordt er al een halfjaar met een eerste gemengde stam( zowel Nightjet als Railjet) proefgereden.

 

14-01-2023 10:40:24
RX7567
RX7567

Jup, hier is een goede foto te zien van de gehele teststam.

 

14-01-2023 10:49:44
rick
rick
Quote
cuneo56 (14-01-2023 10:24:32):

Dat bericht meldt dat afgelopen week de eerste rijtuigen uit de fabriek zouden zijn gekomen.

Ín werkelijkheid wordt er al een halfjaar met een eerste gemengde stam( zowel Nightjet als Railjet) proefgereden.


Dat bericht is van 13 september. ;)

 

14-01-2023 13:03:57
Henk1619
Henk1619
Quote
BAKEMONO (14-01-2023 00:20:42):
Quote
Henk1619 (14-01-2023 00:06:20):

Wat moeten we ons voorstellen bij een Vectron rijtuig?


Sorry ik had het over de nieuwe Vectron nightjets van de ÖBB😢 www.treinenweb.nl


Aha, op die manier. Maar dat is geen Vectron maar een stuurstandrijtuig met dezelfde cabine als op de Vectron wordt gebruikt. Een Vectron is een locomotief, dat is iets heel anders. Zoiets als een auto en een caravan vergelijken.

In press.siemens.com en wordt gesproken over inzet naar Nederland in 2025. Het nut van een stuurstandrijtuig in een trein die eens per dag wordt ingezet ontgaat me een beetje. Je hebt zoiets alleen nodig als meerdere keren moet worden kopgemaakt onderweg op plekken waar je niet kunt omlopen. Voordat zo'n stuurstand kan worden gebruikt moet hij nog wel even worden voorzien van ATB en zijn toegelaten om voorop te rijden.

 

14-01-2023 13:13:05
Henk1619
Henk1619
Quote
MetroRET (14-01-2023 08:49:53):

Iemand toevallig enig idee, wanneer die nieuwe stammen ingezet gaan worden naar Rome ?


press.siemens.com

Eind van de zomer 2023 dus.

 

14-01-2023 14:02:14
Daan!
Daan!

Ik weet net niet precies genoeg welke deel hoe en waar vandaan komt, maar wel dat er sets gedurende reis worden gecombineerd en gesplitst. Het voordeel als er composities komen van zeven rijtuigen met loc, is dat die loc gewoon aan de stam kan blijven hangen. Dat scheelt handelingen en daarmee kans op vertraging.

Zo is bijvoorbeeld Frankfurt Hauptbahnhof een kopstation en in Keulen wordt gecombineerd van/naar België. Vervolgens gebeurt in Neurenberg weer iets soortgelijks.

 

14-01-2023 17:02:04
AlexNL
AlexNL
Quote
Henk1619 (14-01-2023 13:03:57):
Voordat zo'n stuurstand kan worden gebruikt moet hij nog wel even worden voorzien van ATB en zijn toegelaten om voorop te rijden.

In theorie kan Siemens daarvoor de cabine van een Vectron pakken en dat voorop een rijtuig plakken. Vectrons zijn er in allerlei soorten en maten, als ze dezelfde soft- en hardware gebruiken zal er minder testwerk zijn.

 

14-01-2023 18:24:20
Henk1619
Henk1619

Als je de cabine van een Flirt af zaagt en er een locomotief aan plakt dan krijg je een Euro9000. Verbazingwekkend dat die niet zomaar is toegelaten dus blijkbaar werkt het niet zo.

 

14-01-2023 19:36:50
DDZ7504
DDZ7504

Wat Henk hier waarschijnlijk mee wil zeggen; de kopvorm van de nieuwe Nightjet zelf lijkt op een Vectron maar dat is puur iets visueels.

 

14-01-2023 19:42:18
Henk1619
Henk1619
Quote
Daan! (14-01-2023 14:02:14):

Ik weet net niet precies genoeg welke deel hoe en waar vandaan komt, maar wel dat er sets gedurende reis worden gecombineerd en gesplitst. Het voordeel als er composities komen van zeven rijtuigen met loc, is dat die loc gewoon aan de stam kan blijven hangen. Dat scheelt handelingen en daarmee kans op vertraging.

Zo is bijvoorbeeld Frankfurt Hauptbahnhof een kopstation en in Keulen wordt gecombineerd van/naar België. Vervolgens gebeurt in Neurenberg weer iets soortgelijks.


NJ 490/491 Wien - Hamburg vv sleept op het deel Wien - Nürnberg de rijtuigen voor Amsterdam en Brussel mee.

NJ 420/421 Innsbruck - Amsterdam vv sleept op het deel Innsbruck - Nürnberg de rijtuigen voor Hamburg mee. Van Nürnberg tot Köln zit het Belgische deel ook in deze trein.

NJ 424/425 Köln - Brussel vv sluit aan op de Nederlandse treinen.

Geen van deze treinen komt in Frankfurt Hbf.

Met 5 locs voor beide richtingen ben je klaar als je uit gaat van locs die het hele traject kunnen rijden. Als je de vijf delen allemaal van een eigen loc gaat voorzien dan heb je er voor beide richtingen bij elkaar dus 10 nodig plus nog eens 10 stuurstanden. Dat lijkt me volstrekt gestoord om zo uit te voeren.

NJ 402/403 Zürich - Amsterdam vv komt wel in Frankfurt Hbf maar heeft daar ook gelijk een locwissel. Met doorgaande tractie sla je dat station gewoon over, die ene reiziger die om 3 uur 's nachts daar wil instappen kun je wel missen.

 

14-01-2023 20:08:55
cuneo56
cuneo56

Ik kan het momenteel niet terug vinden, maar wat ik begrepen heb wordt de verbinding Wien - Brussel v.v. in de toekomst losgekoppeld van de verbinding Wien - Amsterdam ( en dan samen met de verbinding naar Paris dagelijks) en die stond zeker niet bovenaan op het lijstje voor omzetting naar de Nieuwe Nightjet stammen

 

14-01-2023 23:55:09
AlexNL
AlexNL
Quote
Henk1619 (14-01-2023 18:24:20):

Als je de cabine van een Flirt af zaagt en er een locomotief aan plakt dan krijg je een Euro9000. Verbazingwekkend dat die niet zomaar is toegelaten dus blijkbaar werkt het niet zo.


Quote
DDZ7504 (14-01-2023 19:36:50):

Wat Henk hier waarschijnlijk mee wil zeggen; de kopvorm van de nieuwe Nightjet zelf lijkt op een Vectron maar dat is puur iets visueels.


En wat ik probeerde te zeggen, maar misschien had ik wat meer Jip-en-Janneke-taal moeten gebruiken, is dat het zeer waarschijnlijk is dat Siemens de constructie van de Vectron-kop heeft genomen tesamen met een deel van de technische installatie en dat voorop een rijtuig heeft geplakt.

De installaties die verantwoordelijk zijn voor de tractie zijn natuurlijk niet nodig, alleen de dingen die nodig zijn voor bediening van de loc en de treinbeveiligingssystemen. Die hard- en software bestaat al, is goedgekeurd voor allerlei landen, en voldoet nog altijd aan de meest recente eisen. In dat opzicht wordt er geen wiel opnieuw uitgevonden.

 

15-01-2023 00:09:11
AlexNL
AlexNL
Quote
cuneo56 (14-01-2023 20:08:55):

Ik kan het momenteel niet terug vinden, maar wat ik begrepen heb wordt de verbinding Wien - Brussel v.v. in de toekomst losgekoppeld van de verbinding Wien - Amsterdam ( en dan samen met de verbinding naar Paris dagelijks) en die stond zeker niet bovenaan op het lijstje voor omzetting naar de Nieuwe Nightjet stammen


Klopt. De verbinding Brussel - Wenen gaat vanaf december dagelijks rijden (is nu 3x/week) en wordt verknoopt met een nieuwe verbinding Parijs - Berlijn. Dat wordt mogelijk doordat er rijtuigen vrijkomen door de instroom van de nieuwe rijtuigen.

 

15-01-2023 09:22:25
MetroRET
MetroRET
Quote
Henk1619 (14-01-2023 19:42:18):
Quote
Daan! (14-01-2023 14:02:14):

Ik weet net niet precies genoeg welke deel hoe en waar vandaan komt, maar wel dat er sets gedurende reis worden gecombineerd en gesplitst. Het voordeel als er composities komen van zeven rijtuigen met loc, is dat die loc gewoon aan de stam kan blijven hangen. Dat scheelt handelingen en daarmee kans op vertraging.

Zo is bijvoorbeeld Frankfurt Hauptbahnhof een kopstation en in Keulen wordt gecombineerd van/naar België. Vervolgens gebeurt in Neurenberg weer iets soortgelijks.


NJ 490/491 Wien - Hamburg vv sleept op het deel Wien - Nürnberg de rijtuigen voor Amsterdam en Brussel mee.

NJ 420/421 Innsbruck - Amsterdam vv sleept op het deel Innsbruck - Nürnberg de rijtuigen voor Hamburg mee. Van Nürnberg tot Köln zit het Belgische deel ook in deze trein.

NJ 424/425 Köln - Brussel vv sluit aan op de Nederlandse treinen.

Dit klopt slechts in 1 richting:

  • 421 Amsterdam > Innsbruck
  • 40421 Amsterdam > Wien
  • 491 Hamburg > Wien
  • 40491 Hamburg > Wien
  • 425 Brussel > Wien

  • 490 Wien > Hamburg
  • 40490 Wien > Amsterdam
  • 50490 Wien > Brussel
  • 420 Innsbruck > Amsterdam
  • 40420 Innsbruck > Hamburg
 

15-01-2023 09:38:25 1
jor[D]1
jor[D]1

Zelfs met zulke vaste stammen rijtuigen kun je nog gewoon losse rijtuigen achter de duwende lok of achter de stuurstand hangen. Dat doet OBB ook bij haar railjets.

Overigens wegens zeer strenge nieuwe tunnel wetgeving in italie kun je daar straks niks meer met oude rijtuigen dus moeten ze daar het eerste heen.

 

15-01-2023 10:35:02
Daan!
Daan!

In reizigersdienst losse rijtuigen achter de Railjet? Dat doet de ÖBB toch ook weer niet zo vaak?

 

15-01-2023 10:42:49
Daan!
Daan!
Quote
MetroRET (15-01-2023 09:22:25):

Dit klopt slechts in 1 richting:

  • 421 Amsterdam > Innsbruck
  • 40421 Amsterdam > Wien
  • 491 Hamburg > Wien
  • 40491 Hamburg > Wien
  • 425 Brussel > Wien

  • 490 Wien > Hamburg
  • 40490 Wien > Amsterdam
  • 50490 Wien > Brussel
  • 420 Innsbruck > Amsterdam
  • 40420 Innsbruck > Hamburg

Dus drie locs zijn er nodig in totaliteit per richting. Als we Brussel niet meetellen, omdat die in de nieuwe situatie vervalt, zijn er dus twee locs nodig.
In de nieuwe situatie met stammen zullen dat er vier zijn, waarvan er constant twee als tweede loc in de stam zullen zitten.
Hoeveel dat allemaal kost en of het opweegt tegen de verminderende rangeerbewegingen weet ik niet.

 

15-01-2023 11:03:05
phantom
phantom

Ik vermoed dat men met die stuurstanden ook deels wil voorlopen op het feit dat er een tendens bezig is om zoveel mogelijk wissels te verwijderen,waardoor een loc omlopen lastiger word.
Ook omdat niet alleen het nederlandse spoornet steeds voller raakt door hoog frequent reizigersverkeer,is de kans ook aanwezig dat daardoor "even" een loc omlopen steeds moeilijker word.
En misschien dat men ook tijden wil verkorten doordat men minder keren een loc hoeft op te bouwen ?
Wellicht dat men daarom kiest voor stuurstanden ??

Wel apart om te zien dat men op het plaatje op railcolour gebruik maakt van 2 locs.



Laatst bewerkt door phantom op 15-01-2023 11:04
 

15-01-2023 11:36:03
mambo
mambo

Het kan natuurlijk zijn dat men aan het testen is met multiple rijden met de loks vanuit het stuurstandrijtuig; daar heb je geen 2 stammen voor nodig als het puur om de comunicatie of procedures gaat natuurlijk. Wat de keuze voor de stuurstanden betreft; het zou mij niets verbazen dat dit puur te maken heeft met het versimpelen van het proces; complete treinen onderweg splitsen, rangeren, samenstellen of loc omrijden is een tijdrovende klus, waarbij je met een complete stam enkel hoeft om te bouwen bij het kopmaken. Scheelt dus het een en ander aan rangeerpersoneel ook nog, zeker als men er ooit vor zou kiezen om automatische koppelingen te monteren op de diverse stammen. :)

 

15-01-2023 11:54:57
jor[D]1
jor[D]1
Quote
Daan! (15-01-2023 10:35:02):

In reizigersdienst losse rijtuigen achter de Railjet? Dat doet de ÖBB toch ook weer niet zo vaak?


Geen idee hoe het momenteel is. Een aantal jaar geleden gebeurde dit planmatig op onder andere de semmenringbahn.

De railjets stammen en hoogstwaarschijnlijk ook de nightjets kunnen starks natuurlijk gewoon gekoppeld rijden. Het communiceert allemaal via de WTB-OBB standaard. Dus een deel amsterdam en hamburg kunnen nogsteeds splitsen/combineren, alleen dan zonder de lok af te hoeven rangeren.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 15-01-2023 11:55
 

15-01-2023 13:09:12
Henk1619
Henk1619
Quote
MetroRET (15-01-2023 09:22:25):
Quote
Henk1619 (14-01-2023 19:42:18):
Quote
Daan! (14-01-2023 14:02:14):

Ik weet net niet precies genoeg welke deel hoe en waar vandaan komt, maar wel dat er sets gedurende reis worden gecombineerd en gesplitst. Het voordeel als er composities komen van zeven rijtuigen met loc, is dat die loc gewoon aan de stam kan blijven hangen. Dat scheelt handelingen en daarmee kans op vertraging.

Zo is bijvoorbeeld Frankfurt Hauptbahnhof een kopstation en in Keulen wordt gecombineerd van/naar België. Vervolgens gebeurt in Neurenberg weer iets soortgelijks.


NJ 490/491 Wien - Hamburg vv sleept op het deel Wien - Nürnberg de rijtuigen voor Amsterdam en Brussel mee.

NJ 420/421 Innsbruck - Amsterdam vv sleept op het deel Innsbruck - Nürnberg de rijtuigen voor Hamburg mee. Van Nürnberg tot Köln zit het Belgische deel ook in deze trein.

NJ 424/425 Köln - Brussel vv sluit aan op de Nederlandse treinen.

Dit klopt slechts in 1 richting:

  • 421 Amsterdam > Innsbruck
  • 40421 Amsterdam > Wien
  • 491 Hamburg > Wien
  • 40491 Hamburg > Wien
  • 425 Brussel > Wien

  • 490 Wien > Hamburg
  • 40490 Wien > Amsterdam
  • 50490 Wien > Brussel
  • 420 Innsbruck > Amsterdam
  • 40420 Innsbruck > Hamburg

Klopt in een richting suggereert dat het in de andere richting niet klopt. Maar wat klopt er dan volgens jouw niet? Dat lijstje met 5 treinen per richting klopt in ieder geval niet, die 5-cijferige treinnummers bestaan helemaal niet.

 

15-01-2023 13:16:54
henri1972
henri1972

Die 5 cijferige nummers bestaan zeker wel. Check het maar in de DB planner.

 

15-01-2023 13:25:52
DDZ7504
DDZ7504

Ze bestaan alleen reisplannertechnisch. In ProRail systemen zul je ze als treinnummers niet tegenkomen als ze gecombineerd rijden met een driecijferige trein.

 

15-01-2023 14:32:30
Henk1619
Henk1619
Quote
AlexNL (14-01-2023 23:55:09):
Quote
Henk1619 (14-01-2023 18:24:20):

Als je de cabine van een Flirt af zaagt en er een locomotief aan plakt dan krijg je een Euro9000. Verbazingwekkend dat die niet zomaar is toegelaten dus blijkbaar werkt het niet zo.


Quote
DDZ7504 (14-01-2023 19:36:50):

Wat Henk hier waarschijnlijk mee wil zeggen; de kopvorm van de nieuwe Nightjet zelf lijkt op een Vectron maar dat is puur iets visueels.


En wat ik probeerde te zeggen, maar misschien had ik wat meer Jip-en-Janneke-taal moeten gebruiken, is dat het zeer waarschijnlijk is dat Siemens de constructie van de Vectron-kop heeft genomen tesamen met een deel van de technische installatie en dat voorop een rijtuig heeft geplakt.

Zo had ik hem al begrepen. Alleen werkt het zo niet. Je komt bij de toelatende instantie aan met iets nieuws en dan begint het hele verhaal weer van voren af aan. Misschien kun je aannemelijk maken dat bepaalde delen van het totaalconcept ongewijzigd zijn, de loc zal bijvoorbeeld zich net zo gedragen als multiple met een andere loc, maar dan nog steeds heb je daarmee een stuurstand niet toegelaten gekregen. Je kunt niet aankomen met het verhaal dat het hetzelfde is als een Vectron maar dan een paar honderd meter langer en 12 draastellen toegevoegd. Sinds allerlei gedoe met geduwd ICR zullen alle alarmbellen bij ILT afgaan voordat je de eerste lettergreep van het woord stuurstandrijtuig hebt uitgesproken.

De installaties die verantwoordelijk zijn voor de tractie zijn natuurlijk niet nodig, alleen de dingen die nodig zijn voor bediening van de loc en de treinbeveiligingssystemen. Die hard- en software bestaat al, is goedgekeurd voor allerlei landen, en voldoet nog altijd aan de meest recente eisen. In dat opzicht wordt er geen wiel opnieuw uitgevonden.


Het zou bijzonder handig zijn als je gewoon een ETCS installatie zou kunnen laten toelaten en die vervolgens in willekeurig materieel inbouwen, dat zou iedere vervoerder een hoop kopzorgen en engeneeringskosten besparen.

Los van bedienings- en beveiligingssystemen moet een stuurstand natuurlijk ook voldoen aan botsnormen (en dat is niet alleen maar een cabine kopieren van een loc) en allerlei eisen aan het geduwd rijden met bepaalde snelheden door bogen en wisselstraten.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-01-2023 14:45:14
AlexNL
AlexNL

Daar heb je natuurlijk volledig gelijk in, het is niet omdat de Vectron al bestaat dat een Vectron-gebaseerde stuurstand ookmeteen toelating krijgt. Maar het maakt het qua engineering wel een stuk makkelijker om iets bestaands te gebruiken en daardoor kan de totale doorlooptijd een stukje korter worden.

 

15-01-2023 15:17:47
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (15-01-2023 11:03:05):

Ik vermoed dat men met die stuurstanden ook deels wil voorlopen op het feit dat er een tendens bezig is om zoveel mogelijk wissels te verwijderen,waardoor een loc omlopen lastiger word.
Ook omdat niet alleen het nederlandse spoornet steeds voller raakt door hoog frequent reizigersverkeer,is de kans ook aanwezig dat daardoor "even" een loc omlopen steeds moeilijker word.

De ÖBB zal niet bergen geld steken in zoiets alleen maar omdat er in Nederland her en der wat wissels worden verwijderd. Bovendien gaat de redenering mank. Als je op een station zonder wissels van richting gaat wisselen dan rijdt je een heel eind tegen de stroom in en met hogere frequenties wordt dat juist steeds lastiger om in te passen. Bij een doorstroom station rot je zo snel mogelijk weer op in dezelfde rijrichting en verplaats je het kopmaken of omlopen naar verderop. Ook met een stortvloed aan wissels zie je dat al gebeuren op Asd: ICE maakt kop op het westelijk eiland, IC Berlin op de Zaanstraat en de GreenCityTrip treinen in Zaandam.

En misschien dat men ook tijden wil verkorten doordat men minder keren een loc hoeft op te bouwen ?
Wellicht dat men daarom kiest voor stuurstanden ??

Die tijd gaat alleen maar toenemen als je van cabine wisselt. Zeker als daarvoor nog eerst moet worden uitgestapt, een paar honderd meter gewandeld en weer ingestapt. Als je een loc en de voorste rijtuigen gaat omrangeren naar een ander spoor waar al een groep rijtuigen staat dan is de rijrichtingswissel ongeveer net zo snel als de wissels omleggen aangezien de machinist in dezelfde cabine blijft zitten en de rangeerder aan het andere uiteinde het terugduwen begeleidt.

Bij alleen omlopen zou je kunnen stellen dat je allerlei besproevingen kunt vereenvoudigen en/of automatiseren omdat het geheel niet uit elkaar is geweest maar bij een beetje profesionele organisatie doet de machinist dat toch al in zijn eentje dus kun je je afvragen of je er iets mee gaat besparen.

Bij rangeren met treindelen zou je nog kunnen betogen dat de rangeerder kan worden wegbezuinigd via zo'n stuurstand maar dan kost het uiteindelijk wel meer tijd. Er wordt in deze discussie een soort utopie geschetst dat je en tijd en kosten kunt besparen terwijl het in de werkelijkheid een afweging is tussen of de kosten of de snelheid.

 

15-01-2023 16:11:20 1
Henk1619
Henk1619
Quote
AlexNL (15-01-2023 14:45:14):

Daar heb je natuurlijk volledig gelijk in, het is niet omdat de Vectron al bestaat dat een Vectron-gebaseerde stuurstand ookmeteen toelating krijgt. Maar het maakt het qua engineering wel een stuk makkelijker om iets bestaands te gebruiken en daardoor kan de totale doorlooptijd een stukje korter worden.


Dat is zondermeer waar. Met standaardisering kun je als fabrikant tijd en geld besparen doordat je niet bij ieder wiel opnieuw gaat verzinnen hoeveel spaken je nodig hebt en vervolgens alle kinderziektes van iets nieuws te maken hebt.

Wat ook wel zal meespelen op de achtergrond is dat Siemens behoefte heeft aan een opvolger van de RailJet. Met een eenmaal toegelaten concept is dan gemakkelijker om bij aanbestedingen te slijten dan iets wat alleen nog maar op papier bestaat. De Oostenrijkse overheid gebruikt (net als vele andere landen trouwens) dit soort projecten ook om de eigen industrie op de been te houden en daar zal Siemens ook wel graag van mee profiteren om de kosten van engineering en toelating te delen.

Een manier om nog te besparen op de bouwkosten van een Vectron zou kunnen zijn door deze met maar 1 stuurstand uit te rusten. Klinkt misschien wat vreemd om zoiets te doen maar een loc die min of meer permanent aan een stam rijtuigen vast zit of altijd multiple wordt ingezet heeft maar 1 cabine nodig. Zo'n ontwikkeling loont alleen maar als je honderden locs kunt verkopen maar wellicht wordt dat een realistisch scenario als je even denkt aan de toenemende treingewichten als langere goederentreinen met automatische koppelingen over een aantal jaren de norm worden. Wat dat betreft heeft Siemens geen antwoord op de Euro9000 die een derde minder kost dan een koppeltje 193. Twee cabines minder gaat dat niet helemaal compenseren maar zal vast vele malen sneller zijn te ontwikkelen dan een volledig nieuwe zesasser.

 

15-01-2023 22:58:07
thom
thom
Quote
DDZ7504 (15-01-2023 13:25:52):

Ze bestaan alleen reisplannertechnisch. In ProRail systemen zul je ze als treinnummers niet tegenkomen als ze gecombineerd rijden met een driecijferige trein.


Logisch, want het is op dat moment ook maar 1 trein en kan dusook maar 1 nummer hebben.

 

16-01-2023 03:48:35
henri1972
henri1972

En hoe zit het dan bij de volgende trein? Thalys van 7.15 uur uit Asd heeft op bepaalde dagen 2 stellen. Trein 9316 rijdt Asd - Paris Nord, trein 9916 rijdt Asd - Marne La Vallée Chessy.

 

16-01-2023 07:44:31 1
treinfan
treinfan

Daar bestaat trein 9916 pas vanaf de plek waar de treinen splitsen, uit mijn hoofd Brusz.

Overigens is het in Frankrijk niet ongebruikelijk dat een trein meermaals van nummer wisselt; per spoorlijn is vastgelegd in welke richting even nummers gebruikt worden en in welke richting oneven nummers. Bij het wisselen van spoorlijn kan het dan voorkomen dat het treinnummer met 1 verlaagd of verhoogd moet worden.

 

16-01-2023 07:58:40
Henk1619
Henk1619

9316 ma-vr vanuit Asd

9916 ma,vr uit Brusz; za,zo vanuit Asd

 

16-01-2023 08:20:18
henri1972
henri1972

11 april rijden beide treinen onder beide treinnummers vanuit Asd.



Laatst bewerkt door henri1972 op 16-01-2023 08:20
 

16-01-2023 08:21:54
henri1972
henri1972
Quote
treinfan (16-01-2023 07:44:31):

Daar bestaat trein 9916 pas vanaf de plek waar de treinen splitsen, uit mijn hoofd Brusz.

Overigens is het in Frankrijk niet ongebruikelijk dat een trein meermaals van nummer wisselt; per spoorlijn is vastgelegd in welke richting even nummers gebruikt worden en in welke richting oneven nummers. Bij het wisselen van spoorlijn kan het dan voorkomen dat het treinnummer met 1 verlaagd of verhoogd moet worden.


Ik heb een reservering voor 11 apr voor de 9916 van Asd naar Brusz

 

16-01-2023 08:30:42
Henk1619
Henk1619

Zover reikt het zicht in de glazen bol niet. Wellicht maken ze er in de paasvakantie iets anders van maar daarvoor zul je een ander type waarzegger moeten raadplegen.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 16-01-2023 08:31
 

16-01-2023 08:38:14
treinfan
treinfan
Quote
henri1972 (16-01-2023 08:21:54):
Quote
treinfan (16-01-2023 07:44:31):

Daar bestaat trein 9916 pas vanaf de plek waar de treinen splitsen, uit mijn hoofd Brusz.

Overigens is het in Frankrijk niet ongebruikelijk dat een trein meermaals van nummer wisselt; per spoorlijn is vastgelegd in welke richting even nummers gebruikt worden en in welke richting oneven nummers. Bij het wisselen van spoorlijn kan het dan voorkomen dat het treinnummer met 1 verlaagd of verhoogd moet worden.


Ik heb een reservering voor 11 apr voor de 9916 van Asd naar Brusz


In de reisinformatie (en dus ook op tickets) kan een trein een meervoud aan nummers krijgen. In de systemen van de infrabeheerders is er maximaal 1 nummer tegelijk. Voor Thalys is dat niet anders dan voor elke Nightjet of Euronight: een bepaald rijtuig of treinstel wordt toegewezen aan één van de boekbare ritnummers. Ik heb mijn glazen bol niet bekeken, maar ik vermoed dat je simpelweg een plaatsreservering hebt in het treinstel dat na Brussel Zuid doorrijdt naar Marne. Buitenop dat treinstel zal in Amsterdam al 9916 op de displays te zien zijn.

 

27-01-2023 14:23:19
dennistd
dennistd
Quote
Henk1619 (14-01-2023 13:03:57):

Het nut van een stuurstandrijtuig in een trein die eens per dag wordt ingezet ontgaat me een beetje. Je hebt zoiets alleen nodig als meerdere keren moet worden kopgemaakt onderweg op plekken waar je niet kunt omlopen. Voordat zo'n stuurstand kan worden gebruikt moet hij nog wel even worden voorzien van ATB en zijn toegelaten om voorop te rijden.


Ik denk dat het best wel handig is in geval van stremmingen. Je kunt dan veel makkelijker omleiden, zeker als er kopstations bij betrokken zijn.

 

01-02-2023 09:33:21
Jorn
Jorn

Nieuwe Europese steun voor een tiental internationale verbindingen, waaronder een aantal nachttreinen:

- Verbetering Berlijn - Stockholm (SJ, Snälltåget)
- Nieuwe verbinding Parijs - Milaan - Venetië (Midnight trains (Franse startup met grootste nachttrein plannen))
- Nieuwe verbinding Amsterdam - Barcelona (European Sleeper)

Verder interessant, maar niet helemaal on topic. NS en dan specifiek de Eurostar naar London wordt ook genoemd onder de 10 verbindingen.

Overigens is het niet helemaal duidelijk wat deze nieuwe Europese 'steun' precies inhoudt. Geld is het in ieder geval niet.

link

 

01-02-2023 13:27:11
bacr
bacr
Quote
Jorn (01-02-2023 09:33:21):

Nieuwe Europese steun voor een tiental internationale verbindingen, waaronder een aantal nachttreinen:

- Verbetering Berlijn - Stockholm (SJ, Snälltåget)
- Nieuwe verbinding Parijs - Milaan - Venetië (Midnight trains (Franse startup met grootste nachttrein plannen))
- Nieuwe verbinding Amsterdam - Barcelona (European Sleeper)

Verder interessant, maar niet helemaal on topic. NS en dan specifiek de Eurostar naar London wordt ook genoemd onder de 10 verbindingen.

Overigens is het niet helemaal duidelijk wat deze nieuwe Europese 'steun' precies inhoudt. Geld is het in ieder geval niet.

link


Wat me opvalt aan de plannen is

  • een oriëntatie van de verbindingen naar Scandinavië op Midden-Europa. Ik kan me voorstellen dat er ook een vervoervraag vanuit het cluster NL/B/Noord- en Oost-Frankrijk boven Parijs/Nord-Rhein-Westfalen is richting Kopenhagen/Stockholm/Oslo (denk aan de Nord-West Express, dagelijks een halve trein met minimaal 2 couchetterijtuigen en diverse (DSB-)zitrijtuigen vanuit NL). Er is alleen een verbinding naar Berlijn, en een simpele dagtrein naar Hamburg.
  • een beperkte reikwijdte van nachtverbindingen vanuit Italië naar het Noorden. Zowel vanuit Milaan als vanuit Rome lijkt alleen München bereikt te worden, terwijl je je kunt voorstellen dat er ook richting Frankfurt/Ruhrbegied/NL/B een aansluiting gezocht zou kunnen worden (denk Holland-Italië Express)
 

01-02-2023 14:05:22
Guusje2
Guusje2

In het Q&A document staat het volgende over de steun:
Since there is no dedicated funding for the pilot services, what does the Commission see, from a railway undertaking or infrastructure manager perspective, as the benefits of participation? For example image, publicity, communication purposes? The Commission, and the European Railways Agency, will prioritise support to applicants to address cross-border obstacles. Assistance could be provided, for example, in the form of coordination of stakeholders and assessment of compatibility with the legal framework. For selected pilot services, applicants can use the status of ‘pilot service’ for publicity and communication purposes.

iets verderop staat nog het volgende:
What support will you provide to pilot services? Commission support for pilot services can consist of:
− facilitating coordination and contacts;
− help clarifying compatibility with EU legislation;
− help identifying existing or upcoming support tools that could benefit the pilot service;
− promotion of the pilot service;
− etc.
Please see also the first paragraph of section 8 of the invitation document. No dedicated EU financial instrument is available for pilot services, nor are derogations to existing EU legislation envisaged.

 

01-02-2023 18:11:33
john2
john2

En wat betekent de bijdrage van Guusje2 op zijn Nederlands?

Jammer dar er op somda geen ondertiteling is zoals op de televisie.

Guusje2, dit is niet persoonlijk tegen jou gericht.

 

01-02-2023 19:00:44
mren
mren

Hier kun je tekst plakken en een automatische vertaling krijgen. Ook diverse browsers kunnen automatisch vertalen.

 

01-02-2023 19:48:49
Jorn
Jorn
Quote
bacr (01-02-2023 13:27:11):
Quote
Jorn (01-02-2023 09:33:21):

Nieuwe Europese steun voor een tiental internationale verbindingen, waaronder een aantal nachttreinen:

- Verbetering Berlijn - Stockholm (SJ, Snälltåget)
- Nieuwe verbinding Parijs - Milaan - Venetië (Midnight trains (Franse startup met grootste nachttrein plannen))
- Nieuwe verbinding Amsterdam - Barcelona (European Sleeper)

Verder interessant, maar niet helemaal on topic. NS en dan specifiek de Eurostar naar London wordt ook genoemd onder de 10 verbindingen.

Overigens is het niet helemaal duidelijk wat deze nieuwe Europese 'steun' precies inhoudt. Geld is het in ieder geval niet.

link


Wat me opvalt aan de plannen is

  • een oriëntatie van de verbindingen naar Scandinavië op Midden-Europa. Ik kan me voorstellen dat er ook een vervoervraag vanuit het cluster NL/B/Noord- en Oost-Frankrijk boven Parijs/Nord-Rhein-Westfalen is richting Kopenhagen/Stockholm/Oslo (denk aan de Nord-West Express, dagelijks een halve trein met minimaal 2 couchetterijtuigen en diverse (DSB-)zitrijtuigen vanuit NL). Er is alleen een verbinding naar Berlijn, en een simpele dagtrein naar Hamburg.
  • een beperkte reikwijdte van nachtverbindingen vanuit Italië naar het Noorden. Zowel vanuit Milaan als vanuit Rome lijkt alleen München bereikt te worden, terwijl je je kunt voorstellen dat er ook richting Frankfurt/Ruhrbegied/NL/B een aansluiting gezocht zou kunnen worden (denk Holland-Italië Express)

Tja, ik ben het zeker met je eens, maar als je het binnen de context van de huidige ontwikkelingen rondom nachttreinen zet is het niet heel verassend. Momenteel is het zo dat met enige willekeur start ups of nationale spoorbedrijven een aantal verbindingen die zij interessant vinden proberen te realiseren. Aangezien deze berichtgeving van de EU nou niet heel veel ambitie uitstraalt is het niet verassend dat ze 'meeliften' met de bedrijven en dus verbindingen waar toch al het een en ander staat te gebeuren/gepland is.

 

01-02-2023 19:50:39
Jorn
Jorn
Quote
Guusje2 (01-02-2023 14:05:22):

In het Q&A document staat het volgende over de steun:
Since there is no dedicated funding for the pilot services, what does the Commission see, from a railway undertaking or infrastructure manager perspective, as the benefits of participation? For example image, publicity, communication purposes? The Commission, and the European Railways Agency, will prioritise support to applicants to address cross-border obstacles. Assistance could be provided, for example, in the form of coordination of stakeholders and assessment of compatibility with the legal framework. For selected pilot services, applicants can use the status of ‘pilot service’ for publicity and communication purposes.

iets verderop staat nog het volgende:
What support will you provide to pilot services? Commission support for pilot services can consist of:
− facilitating coordination and contacts;
− help clarifying compatibility with EU legislation;
− help identifying existing or upcoming support tools that could benefit the pilot service;
− promotion of the pilot service;
− etc.
Please see also the first paragraph of section 8 of the invitation document. No dedicated EU financial instrument is available for pilot services, nor are derogations to existing EU legislation envisaged.


Ik zag het ja, maar deze punten vind ik persoonlijk vrij vaag. Ik heb hier niet meteen een concreet beeld bij. Vandaar dat ik zei dat het nog afwachten is wat deze steun precies inhoudt.

 

02-02-2023 09:11:25
Guusje2
Guusje2
Quote
john2 (01-02-2023 18:11:33):

En wat betekent de bijdrage van Guusje2 op zijn Nederlands?

Jammer dar er op somda geen ondertiteling is zoals op de televisie.

Guusje2, dit is niet persoonlijk tegen jou gericht.


Vrij vertaald komt het op het volgende neer:

Er is geen geld beschikbaar vanuit de EU voor dit programma, dus de EU zal de diensten op een andere manier ondersteunen, bijvoorbeeld:

  • helpen met contact leggen
  • uitleg geven over EU wetgeving
  • hulp met het identificeren van hulpmiddelen voor de dienst
  • promotie van de dienst
 

02-02-2023 11:45:46
john2
john2
Quote
mren (01-02-2023 19:00:44):

Hier kun je tekst plakken en een automatische vertaling krijgen. Ook diverse browsers kunnen automatisch vertalen.


Heb met schermafbeelding maken gebrobeerd, schermafbeelding van de tekst van Guusje2 gemaakt, je link aangeklikt en op ctrl plus v geklikt. Maar helaas pindakaas, kreeg geen vertaling. Heb firefox als browser, weet niet of deze browser automatisch vertaalt, moet ik mijn computer hulp vragen.

 

02-02-2023 11:50:59
AlbertP
AlbertP

Je moet de tekst zelf kopiëren en plakken in plaats van een schermafbeelding - tekst selecteren met de muis en dan Ctrl-C, dan bij Google Translate inderdaad Ctrl-V.

 

02-02-2023 11:59:03
john2
john2

Nu is het geluk, dank voor de info. Weten we dit ook alweer.

 

02-02-2023 14:19:43
jor[D]1
jor[D]1

vraag je computerhulp (of probeer zelf is 1 of 2 klikken) deze addon toetevoegen. addon.

Dan kun je elke willekeurige tekst selecteren, rechtermuis en naar google vertalen sturen.

Als je in google vertalen een conplete pagina url invoert geeft die als vertaling een link en vertaalt de hele webpagina.



Laatst bewerkt door moderator op 02-02-2023 20:29
 

14-02-2023 21:24:40
bacr
bacr

Wie weet wat voor een materieel er in Crailsheim bij Stuttgart staat opgesteld? Dat zijn blijkbaar de rijtuigen waarmee European Sleeper gaat rijden.

Bron: NOS Nieuws

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-02-2023 21:31:04
train85
train85

Denk zelf aan Euro Muller rijtuigen en rijtuigen van RDC.

 

14-02-2023 21:37:33
Muizeneus
Muizeneus

Er staat daar van alles en nog wat, zie bv deze mooie luchtfoto. Er staat geen datum bij maar afgaande op andere foto's kan-ie behoorlijk recent zijn

Reaktivierung_DB | Crailsheim | Crailsheim

Sowieso levert googelen op Crailsheim Bahnhof en dan 'afbeeldingen' een leuke reeks aan gebruikte rijtuigen op, bv deze foto's van 1,5 jaar geleden Foto - Allgemein » Heute in Crailsheim (stummiforum.de)

 

14-02-2023 21:54:43
train85
train85

Ja TRI kan ook inderdaad en die wit/rode ligrijtuigen.

 

14-02-2023 22:22:51 1
thom
thom
Quote
Muizeneus (14-02-2023 21:37:33):

Er staat daar van alles en nog wat, zie bv deze mooie luchtfoto. Er staat geen datum bij maar afgaande op andere foto's kan-ie behoorlijk recent zijn

Reaktivierung_DB | Crailsheim | Crailsheim


Bovenaan staat dat het artikel gedateerd is in 2021 :)

Quote
train85 (14-02-2023 21:31:04):

Denk zelf aan Euro Muller rijtuigen en rijtuigen van RDC.


Euro Muller? :p

Je bedoeld warschijnlijk Euro Express, of Muller touristik, en dat laatste is een reisorganisator en geen rijtuigen eigenaar ;)



Laatst bewerkt door thom op 14-02-2023 22:25
 

15-02-2023 02:48:27
AlexNL
AlexNL
Quote
train85 (14-02-2023 21:54:43):

Ja TRI kan ook inderdaad en die wit/rode ligrijtuigen.


TRI heeft het al hartstikke druk met het aanleveren van treinen en personeel ('wet lease') om in te springen op allerlei plekken in Duitsland waar men anders niet zou kunnen rijden. Ik denk niet dat zij de capaciteit hebben om structureel meerdere rijtuigen te missen voor het avontuur van European Sleeper.

 

15-02-2023 10:06:11
sik214
sik214

Nou, de beelden in de AB30 in Crailsheim, zijn in TRI AB30's. TRI heeft er 4, 2 rijden er nu in de SKI-Express als aanvulling op de 2 van Euro Express.

Die 2 'anderee' reden voorheen weleens in zomertreinen naar Turkije met GFF-couchetterijtuigen.

Misschien wordt de samenstelling wel zoals vorig seizoen de AlpenExpress was , 2x AB30 en GFF-couchetterijtuigen(voormalige WagonService Slowakije).

TRI heeft overigens ook nog 2 Bcvmh's (voormalig EETC) die nog niet ingezet zijn. Ook beschikken ze over couchettes met multifunctionele ruimte voor oa fietsen en invalidentoilet.

Met een samenraapsel is er dus wel iets te maken.

Edit: TRI hoeft/is natuurlijk niet de Duitse vervoerder. Ik meen dat TCS nu ook een attest voor Duitsland geeft.



Laatst bewerkt door sik214 op 15-02-2023 10:08
 

15-02-2023 10:53:09
thom
thom
Quote
AlexNL (15-02-2023 02:48:27):
Quote
train85 (14-02-2023 21:54:43):

Ja TRI kan ook inderdaad en die wit/rode ligrijtuigen.


TRI heeft het al hartstikke druk met het aanleveren van treinen en personeel ('wet lease') om in te springen op allerlei plekken in Duitsland waar men anders niet zou kunnen rijden. Ik denk niet dat zij de capaciteit hebben om structureel meerdere rijtuigen te missen voor het avontuur van European Sleeper.


Dat zijn wel twee verschillende soorten rijtuigen, normale zitrijtuigen en slaap/couchetterijtuigen.

 

15-02-2023 14:58:55
aarclay
aarclay

Volgens NS International rijdt de Nightjet Wenen dus sinds afgelopen dindag volledig door naar Wenen, zonder een 'loc-swap'.

www.nsinternational.com

Mooi voor de punctualiteit. Het gaat dus om de vijfde Vectron die dus in dienst is bij NS, drie dagen per week rijdt, en doorverhuurd wordt aan de ÖBB. (NS en ÖBB rijden afwisselend uiteraard vanaf Keulen-West. De Vectron is voor Oostenrijk ook niet nieuw meer). Maar verderop lees ik dus dat er vanaf 2024 dagelijks alle treinen naar Wenen met deze loco van begin tot eindbestemming rijden. Er komt dus een zesde loc bij, lijkt me.

Komt deze uit de batch die besteld is vanwege de IC Berlijn die vanaf 2024 ook zonder loc-wissel zal rijden?

 

15-02-2023 16:15:22
geert
geert

En wat veranderd er in 2024 in de dienstregeling dat dit dan alle dagen kan?

 

15-02-2023 16:51:47
cuneo56
cuneo56

Als ik het me het plan goed herinner gaat dan de tak naar Brussel dagelijks rijden en wordt gecombineerd met een dagelijkse dienst Wenen <=> Parijs.

 

16-02-2023 07:57:00
hellfire
hellfire

Betekent dit ook dat de NightJet van Nederland naar Inssbruck komt te vervallen? Of wordt die alsnog in München afgekoppeld, waarna het deel voor Wenen met de Nederlandse Vectron doorrijdt?

 

16-02-2023 08:36:31
DingeZ
DingeZ

Nee, het betekend alleen dat de locwissel in Keulen komt te vervallen. De NS Vectron rijdt Asd - Wien, een DB 101 rijdt Hamh - Munchh en een loc van ÖBB (dacht 1116) rijdt Munchh - Innsb. Daarbij worden de delen in Nurnb gesplitst/gecombineerd.

 

16-02-2023 10:01:10
Roland55
Roland55

De NJ Berlin-Paris vv. draait ook mee in dit circus van NJ Wien-Paris en Wien-Brussel: alle rijtuiggroepen worden (zoals van ouds) in Mannheim omgerangeerd. Gezien deze complexiteit heben ze niets van het verleden geleerd.



Laatst bewerkt door Roland55 op 16-02-2023 10:01
 

16-02-2023 12:57:37
henri1972
henri1972

Het lijkt me niks ingewikkelder dan wat er in Nürnberg of in Salzburg gebeurd?

Enige nadeel is dat een vertraagd deel uit bv Brussel er ook voor zorgt dat het deel uit Parijs ook vertraagd raakt.

 

16-02-2023 15:48:26
thom
thom
Quote
Roland55 (16-02-2023 10:01:10):

De NJ Berlin-Paris vv. draait ook mee in dit circus van NJ Wien-Paris en Wien-Brussel: alle rijtuiggroepen worden (zoals van ouds) in Mannheim omgerangeerd. Gezien deze complexiteit heben ze niets van het verleden geleerd.


Ik kan mij zo voorstellen dat dat te maken heeft met het controleren of onderhouden van deze rijtuigen.

 

16-02-2023 17:20:58
Marco
Marco
Quote
Roland55 (16-02-2023 10:01:10):

Gezien deze complexiteit heben ze niets van het verleden geleerd.


Nouja, ze hebben treinstammen gekocht die inzetbaar zijn trek/duw en daardoor makkelijker te koppelen/splitsen zijn.

 

16-02-2023 18:37:44
geert
geert

Die nog geen enkele toelating hebben tot Nederland of België en met een locomotief die überhaupt in Frankrijk niet toegelaten is. Dus die stammen zullen we aan deze kant voorlopig niet zien.

 

16-02-2023 19:04:42
cuneo56
cuneo56

Die nieuwe Night-Jet stammen zijn sowieso nog nergens toegelaten, maar in eerste instantie voor het verkeer naar Italie bestemd en daarna voor o.a. treinen vanaf Amsterdam en Hamburg . Of bestemmingen als Parijs en Brussel er ooit er mee bediend worden is maar zeer de vraag.

Wat lokomotiven betreft kunnen in principe alle loks die het ÖBB-Zugbus systeem spreken er mee overweg en kan zo'n stam daarnaast natuurlijk ook enkel als getrokken trein behandeld worden.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 16-02-2023 19:08
 

16-02-2023 21:56:48
DjDaan111
DjDaan111
Quote
cuneo56 (16-02-2023 19:04:42):

Wat lokomotiven betreft kunnen in principe alle loks die het ÖBB-Zugbus systeem spreken er mee overweg en kan zo'n stam daarnaast natuurlijk ook enkel als getrokken trein behandeld worden.


Zijn er locomotieven die Frankrijk in mogen en ÖBB-Zugbus spreken?

 

16-02-2023 22:22:08
geert
geert

BR 185.5?

 

08-03-2023 08:20:45
seinhuis
seinhuis

Bredase nachttrein van GreenCityTrip kiest door hoge kosten voor minder bestemmingen (predium artikel)

Door hogere kosten rijdt Green City Trip dit jaar alleen naar Praag, wel met langere trein.

 

08-03-2023 09:59:40
DingeZ
DingeZ

Maar nu wel tot drie keer per week (volgens SpoorPro). Artikel (premium)

 

08-03-2023 10:32:13
geert
geert

Het lijstje met vertrekdata staat op hun eigen site, onderaan deze pagina: greencitytrip.nl

 

08-03-2023 10:52:35
martijn
martijn

Drie keer per maand dus. SpoorPro zit er helaas wel vaker naast...

 

08-03-2023 17:28:00
Fairrail
Fairrail

Lekker concureren met de European Sleeper die juist geen treinpaden heeft gekregen naar Praag... Overigens een deel van de hogere kosten komt ook door het exhorbitante opsteltarief van ProRail. Daarover was al geklaagd bij de ACM, maar die heeft het ongegrond verklaard.

 

08-03-2023 17:49:58
phantom
phantom

Je zou haast denken dat ACM op de hand van prorail is.
Vraag me dan wel af,is de rekening die prorail dan zo absurt als je die vergelijkt met andere landen ?
(en heb je dan wel de zelfde faciliteiten ter beschikking om het fair te houden ? )

 

08-03-2023 21:30:10
geert
geert

Destemeer reden om veel ritten te rijden, staat het spul ook niet zo lang opgesteld

 

08-03-2023 22:28:22
Henk1619
Henk1619

Als je denkt dat je voor 500 euro een hele dag rondjes kunt rijden dan moet je je diensten vooral aanbieden bij TCS.

 

09-03-2023 08:45:27
Edb3
Edb3
Quote
Fairrail (08-03-2023 17:28:00):

Lekker concureren met de European Sleeper die juist geen treinpaden heeft gekregen naar Praag... Overigens een deel van de hogere kosten komt ook door het exhorbitante opsteltarief van ProRail. Daarover was al geklaagd bij de ACM, maar die heeft het ongegrond verklaard.


Dat klopt en is ook de reden dat er dit jaar slechts één Alpen Express reed, bijvoorbeeld. Anders moest het materieel bijna een week op de Wgm gestald worden en juist voor kleinere vervoerders is dit niet meer te betalen, die opstelkosten. Ook die vervoerder heeft aan de bel getrokken bij de ACM, overigens.

 

09-03-2023 09:20:47
geert
geert
Quote
Henk1619 (08-03-2023 22:28:22):

Als je denkt dat je voor 500 euro een hele dag rondjes kunt rijden dan moet je je diensten vooral aanbieden bij TCS.


Ik zei niks over een prijs en mag hopen dat een trein bestaande uit 16 bakken iets meer inkomsten genereerd dan 500 euro....

 

09-03-2023 10:51:00
brun
brun

Je gaat bijna denken dat daar een kans ligt voor andere aanbieders. Bijvoorbeeld voor museumlijnen. Twee of drie lange opstelsporen aanleggen en die als stallingsplek aanbieden.

 

09-03-2023 11:40:36
wouterder
wouterder
Quote
geert (09-03-2023 09:20:47):

Ik zei niks over een prijs en mag hopen dat een trein bestaande uit 16 bakken iets meer inkomsten genereerd dan 500 euro....


Nou dat is per dag. Dus doe dat keer 7, moet je flinke winst maken op een ski-trein. En dat is meestal niet het geval als deze niet helemaal volgeboekt zit.

 

09-03-2023 14:15:25
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
brun (09-03-2023 10:51:00):

Je gaat bijna denken dat daar een kans ligt voor andere aanbieders. Bijvoorbeeld voor museumlijnen. Twee of drie lange opstelsporen aanleggen en die als stallingsplek aanbieden.


Als je al plek hebt, je moet ook de boel bewaken en dat is niet gratis.

 

03-04-2023 09:12:02
seinhuis
seinhuis

Ik had nog niet gelezen.

European Sleeper heeft de ticketverkoop open gezet.

Donderdag 25 mei vertrekt de eerste trein van Berlijn Hbf via Amsterdam Centraal naar Brussel. In Nederland komt/vertrekt deze trein 26 mei.

Vrijdag 26 mei vertrekt de eerste trein van Brussel via Amsterdam Centraal naar Berlijn. In Duitsland komt deze trein 27 mei aan.

Tickets kosten (zovere ik kon ontdekken) tussen €14 (enkele reis België Nederland) en €549.

Dienstregeling

 

03-04-2023 10:30:59
AlexNL
AlexNL
Ik ben wel benieuwd wat de plannen van ES zijn wanneer een deel van hun route niet beschikbaar is i.v.m. werkzaamheden.  

03-04-2023 10:57:12
john2
john2

Mag ik dan aannemen dat in Amsterdam centraal kop gemaakt wordt en de E - loc omloop, dit op de heen weg en de terug weg. En dat Amsterdam centraal het enigste station is op dit traject waar kopmaken gebeurt.

 

03-04-2023 11:09:09
bart84
Moderator
bart84

Nee, want trein rijdt na Amsterdam door naar Berlijn of Brussel en hoeft geen kop te maken.



Laatst bewerkt door bart84 op 03-04-2023 11:56
 

03-04-2023 11:23:02 1
henri1972
henri1972

Laat ik nou altijd hebben gedacht dat Asd Oost - West lag ....

 

03-04-2023 11:31:15 1
john2
john2

O ja, op de heenreis komt deze trein aan de noordkant van Amsterdam binnen om aan de zuidkant te verlaten, op de terug reis omgekeerd. Ik dacht dat allebei de reizen de treinen van de zuidkant Amsterdam centraal binnen kwamen. Even een gedachten dwaling.

 

03-04-2023 17:18:17
Rsb
Rsb
Wellicht bij werkzaamheden of een onverwachte verstoring tussen Asd en Ass of Asd en Asdm, maar meestal is er nog wel 1 spoor vrij of dan kan je nog via Asdz  

05-04-2023 20:15:01
DDZ7504
DDZ7504

RXP heeft vandaag een sleep rijtuigen opgehaald in Bh, zo te zien zijn het Optima Express rijtuigen.

 

05-04-2023 20:31:56
martijn
martijn

En Euro Express, TRI AB30 en een ex-CNL (of zijn die allemaal eigendom van Optima Express?). Ze zijn volgens verschillende bronnen voor een extra rit naar de sneeuw dit weekend. Weet niet of dat in dit topic thuishoort.



Laatst bewerkt door martijn op 05-04-2023 20:46
 

05-04-2023 23:30:05
wouterder
wouterder

Losse set rijtuigen lijkt me niet iets voor dit topic.



Laatst bewerkt door wouterder op 05-04-2023 23:30
 

06-04-2023 12:31:35
DDZ7504
DDZ7504

Eerder ging het in dit topic ging het over het aan te leveren materieel voor de European Sleeper trein. Ik was in de veronderstelling dat deze sleep rijtuigen daar iets mee te maken had, vandaar dat ik het natuurlijk hier meldde.

 

06-04-2023 23:53:35
Kopspoor
Kopspoor

Zoals eerder in dit topic te lezen valt is TCS de verantwoordelijke vervoerder van European Sleeper, RXP heeft daar verder niets mee van doen ;)

 

07-04-2023 07:28:41 1
martijn
martijn

De European Sleeper start volgende maand in Berlijn, waarom zouden de rijtuigen dan in het relatief dure Nederland worden gestald?