Aftelkastjes en sleutelen bij rood
Forum: Algemeen - Algemeen
01-10-2014 19:03:19
sjoerd
sjoerd
Helaas rijden we op sommige trajecten inderdaad al langzamer dan in de stoomtijd en veel langzamer dan in de jaren 70 en 80 en dat ligt niet aan het aandoen van meer stations.  

21-11-2014 14:23:40
dennistd
dennistd
Op Hvs en Hvsp zijn de aftelkastjes vandaag in gebruik genomen: http://www.metronieuws.nl/meer-metro/hilversumse-perrons-krijgen-aftellers-voor-de-trein/SrZnkt!xs4qndGzWRy3Y/  

21-11-2014 15:04:24
rolandrail
rolandrail
Voor deze proef zijn een aantal hc's speciaal opgeleid en die gaan extra mee op de trein, gaat die extra hc niet mee dan mag de hc die zowiezo voor de trein is gesteld geen gebruik maken van de aangepaste vertrekprocedure.  

03-11-2015 18:17:11
NSR-fan
NSR-fan
Als alles volgens plan is doorgegaan zijn de aftellers te Hilversum en Hilversum Sportpark per heden weer in dienst gesteld.
Echter de regelgeving is nog (steeds) niet aangepast.
Benieuwd hoe het rijdende personeel hier mee omgaat...

Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-11-2015 17:35:50
SchuurB
SchuurB
Het gaat hier om de bedrijfsinterne regelgeving van NSR en niet om een artikel uit de spoorwegwet, naar ik aanneem? Enig idee waarom dit niet aangepast is, wenst NSR niet mee te werken aan een (licht) verbeterde doorstroming te Hvs?  

04-11-2015 22:19:58
thom
thom
Ik denk eerder andersom, aangezien ik hierboven lees dat er al Hc's op proef zijn opgeleid wil NSR dus best.  

05-11-2015 09:30:27
daniel81
daniel81
Dan heeft ILT er kennelijk nog moeite mee  

02-03-2017 08:18:57
selivio
selivio
Gisteren (1 maart) zijn er op Hdb ook aftelkastjes verschenen (nog niet in dienst, afgedekt met plastic). Afgezien dat het bijster weinig toevoegde voor de Zl-Emn verbinding(sein is al groen tegen de tijd dat al de reizigers zijn in/uitgestapt). Vooral vind ik het vreemd aangezien Arriva eenmansbediening heeft(waarmee alle deuren dus gelijktijdig gesloten worden, en niet nog 1 deur langer open kan blijven bij de HC/steward om nog mensen in te laten stappen...).  

02-03-2017 08:32:40
broek53
broek53
Als de aftellers in Hardenberg in dienst komen, gaan de overwegen later dicht en komen de seinen later veilig dan nu. Doordat de afteller gaat lopen in de laatste 15 seconden voor het sein veilig komt, kan de trein op hetzelfde moment als nu vertrekken en liggen de overwegen dus korter dicht. Dat is dan ook precies het doel van de aftellers.  

02-03-2017 09:41:10
evangoor
evangoor
Blijft dat ik het op deze locatie een vreemde investering vind.
Arriva rijdt met eenmansbediening en, belangrijker, materieel waarvan de buitendeuren automatisch gesloten worden. Ik ben niet bekend met de praktische situatie in Hardenberg, maar in druk forenzenstation Utrecht Lunetten is de enige geopende deur vlak voor vertrek, die van de conducteur. Het automatisch sluiten van de buiten deuren gaat allemaal zo snel, dat er voor vertrek nauwelijks nog buitendeuren gesloten moeten worden in het kader van de vertrekprocedure. Dus bij Arriva is het nog makkelijker: deurvrijgave intrekken en rijden. Dat hoeft geen 15 seconden te duren. En volgens mij is een machinist best in staat om een sluitende overweg te herkennen als het moment om het vertrek voor te bereiden. Maar het is wel toekomstvast voor het geval NS er ooit weer gaat rijden...

02-03-2017 09:57:51
sjoerd
sjoerd
Stel dat NS er weer gaat rijden. Dan is het zeer wel mogelijk dat NS de treinen ook met eenmansbediening laat rijden.
Maar buiten dat: de aftelkastjes leiden tot minder verkeershinder op de kruisende wegen en met het toegenomen treinverkeer is dat een zegen, zoals Broek al aangeeft.

02-03-2017 10:00:26
selivio
selivio
Voor het geval dat NS er weer gaat rijden (of elke andere vervoerder met 2-mansbediening), moeten ze alsnog weer aan het werk, want daarvoor staan ze aan de verkeerde kant. Ze staan namelijk aan de buitenzijde/niet-perronkant van het spoor ...  

02-03-2017 10:06:46
b2py
b2py
Het gaat ook niet om kortere halteertijden maar om de overweg die korter dichtligt, zoals Broek vertelt.  

02-03-2017 12:53:03
hw1969
hw1969
selivio (do 02 mrt 2017 08:18:57 https://somda.nl/forum/15434/p609374/): Gisteren (1 maart) zijn er op Hdb ook aftelkastjes verschenen (nog niet in dienst, afgedekt met plastic). Afgezien dat het bijster weinig toevoegde voor de Zl-Emn verbinding(sein is al groen tegen de tijd dat al de reizigers zijn in/uitgestapt). Vooral vind ik het vreemd aangezien Arriva eenmansbediening heeft(waarmee alle deuren dus gelijktijdig gesloten worden, en niet nog 1 deur langer open kan blijven bij de HC/steward om nog mensen in te laten stappen...).

Het is daarom ook een proef, kijken of er een meerwaarde is. Op 12 of 13 april wordt een en ander in dienst gesteld.

03-03-2017 15:44:15
treinfan
treinfan
b2py (do 02 mrt 2017 10:06:46 https://somda.nl/forum/15434/p609389/): Het gaat ook niet om kortere halteertijden maar om de overweg die korter dichtligt, zoals Broek vertelt.
Primair gaat het in Hilversum over kortere opvolgtijden, wat behaald kan worden door al te sleutelen terwijl de overweg dichtgaat in plaats van pas als deze dicht is. Dat hierdoor ook de overweg minder lang dicht ligt, is mooi meegenomen.

03-03-2017 16:09:31
broek53
broek53
O hemeltje! Fout, fout, fout. De propaganda van ProRail laat niet na zijn werk te doen, vrees ik.
De afteller, beste vrienden, laten we dat nu voor eens en voor altijd vaststellen en onthouden, is bedacht om overwegen korter dicht te laten liggen. Daar is geen enkele discussie over. ProRail is daarna begonnen een geweldige mist te verspreiden dat het zo goed zou zijn voor kortere stationnementen, treinopvolging en de capaciteit. Helaas is dat in principe bullshit. ga maar na: als een trein een geplande korte stop op een station van 42 seconden heft en de vertrekprocedure duurt 24 seconden, zou je om 15 seconden eerder te vertrekken, nog 3 seconden overhouden om de deuren te openen en iedereen in en uit te laten stappen. Ik bedoel maar.
Breng je een afteller aan op een bediend sein, dan kan een trein niet eerder vertrekken omdat hij op vertrektijd moet wachten. Om die reden wordt in principe de stationnementstimer in de beveiliging 15 seconden langer ingesteld, waardoor de overweg 15 seoonden later sluit en de trein nog steeds op hetzelfde moment vertrekt. Geen enkele winst voor de trein dus.

Waarom gebeurde dat wel in Hilversum? Omdat daar de timers zo stonden afgesteld dat de seinen van sporo 4 en 5 altijd pas na vertrektijd veilig kwamen. Elke trein vertrok dus een aantal seconden te laat. Dankzij de aftellers vertrekken ze nu minder te laat of zelfs ongeveer op tijd. Maar dat komt dus omdat de aftellers de foute spullenboel een beetje helpen corrigeren.

Specifiek voor Hilversum is dat inderdaad de treinopvolging in de praktijk 15 seconden korter kan worden. Dat is dan alleen in de praktijk, als treinen al te laat rijden. In de planning mag daarmee geen rekening worden gehouden; daar moet op groen gepland worden en is vertrek op geel plannen een van de nieuwste doodzonden. dat gebeurt dus niet en daarom heb je dan ook niks aan de afteller in het licht van verkorting van die opvolgtijd.

03-03-2017 17:21:59
treinfan
treinfan
Zie het als de propaganda van ProRail, ik zie het als nieuwsberichten zoals het al officieel naar buiten werd gebracht voor aanvang van het project. Het project is voor zover ik weet nooit gestart omdat men vond dat de overweg te lang dicht was, maar omdat de NS de dienstregeling niet kon uitvoeren.

Voordat men met het aftellers-project in Hilversum begon, bleek dat een vertrekopvolging van 2 minuten richting Hvsn/Hvsm (5800 achter 4900 aan) niet haalbaar was in praktijk. Dit ondanks dat in principe de rijweg 1 minuut voor vertrektijd al werd (en wordt) ingesteld. Voor de meeste treinen stonden de seinen op spoor 4 en 5 dan ook keurig voor vertrektijd al op groen. Die minuut was duidelijk te merken aan het moment van omzetten van de wissel en het activatiemoment van de overweg. met de instelling van de stationnementstimer had de 5800 niets van doen, die stond in praktijk al ruim voor vertrektijd aan het perron.

In theorie had de opvolgtijd van 2 minuten ruim moeten passen na de seinverdichting tussen Hvs en Hvsn, in praktijk bleek dat echter heel anders. In eerste instantie is toen de dienstregeling aangepast naar 3 minuten opvolgtijd, daarna zijn de aftelkastjes geplaatst zodat de opvolgtijd teruggebracht kon worden.

Het idee van plannen op groen is dat er ook nog een beetje speling is in de dienstregeling doordat er ook op geel vertrokken zou kunnen worden. Door de overwegconstructie in Hvs is vertrekken op geel niet mogelijk bij een trein die door kan rijden bij Hvsm: tegen de tijd dat de overweg eindelijk dicht is, staat het sein al op geel-6. Begint de vertrekprocedure daarna pas, is het sein al lang en breed groen geworden. De aftellers hebben ervoor gezorgd dat deze speling ook daadwerkelijk gebruikt kan worden.

03-03-2017 18:00:09
broek53
broek53
Het project voor de invoering heet Aftellers bij overwegen en er staat geen enkel station op de rol waar iets van treinopvolging bij te pas komt. Ik noem een Hardenberg, Vught of Heeze. Ze worden dan ook met geen ander doel gebouwd dan het bekorten van de dichtligtijd van overwegen.  

03-03-2017 18:59:58
MasterE
MasterE
Klopt, en dat ten behoeve van de veiligheid! Hoe korter de overweg dicht ligt, hoe minder kans op overstekend wild!  

03-03-2017 20:37:05
treinfan
treinfan
Aha, in dat geval vind ik het goed werk dat de test in Hilversum begon met alle positieve neveneffecten  

24-02-2023 21:10:02
mat64Hidde
mat64Hidde

Op verschillende stations hangen naast de vertrekseinen digitale aftellers. Op station Veenendaal West lijkt er ook éentje bij te komen.
Daarnaast weet ik dat op de volgende staions er al een tijdje een paar hangen:

• Hilversum
  • Hvs Sportpark
  • Vught

D'r hangen er vast nog wel meer dus aanvullingen zijn meer dan welkom.😉

Laatst bewerkt door moderator op 25-02-2023 08:21

24-02-2023 21:45:25 1
sander14
sander14

Ook op Helmond 't Hout en Horst-Sevenum hangen aftellers.

25-02-2023 16:59:54
edwin82
edwin82

Op station Hdb hangt ook een aftelkastje.

Edit: zie dat die hierboven al genoemd is

Laatst bewerkt door edwin82 op 25-02-2023 17:00

25-02-2023 23:50:08
mat64Hidde
mat64Hidde

Bedankt moderators voor het verplaatsen van mijn topic naar hier. Deze topic had ik over het hoofd gezien.

02-05-2023 16:29:00
gvttreinen
gvttreinen
edwin82 (25-02-2023 16:59:54):

Op station Hdb hangt ook een aftelkastje.

Edit: zie dat die hierboven al genoemd is

Normaal worden die aan vertreklicht gehangen maar in Hdb staan ze op eigen paal naast het spoor.

Tpsw heeft ook aftellers gekregen.

02-05-2023 20:55:31
broek53
broek53

Hdb heeft m op een aparte paal omdat de machinist 'm moet kunnen zien - niet als machinist maar als chef van de trein. Anders gezegd: aftellers hebben alleen zin als degene die het vertrekproces start 't kan waarnemen, en bij eenmensbediening is dat de mcn.

03-05-2023 08:30:49
erwin_6610
erwin_6610

Station Bodegraven heeft ook aftelkastjes (weet niet of deze al was genoemd)

04-02-2025 17:15:59
michaben
michaben

Nieuwsbericht van ProRail over de aftellers, men doet onderzoek naar 12 stations om te zien of die ook aftellers moeten krijgen:

www.prorail.nl

04-02-2025 18:20:09
treinhobby
treinhobby

Naar mijn weten heeft Hilversum Sportpark er ook eentje richting Hilversum. Of is deze ook verwijderd?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

04-02-2025 19:13:55 1
treinfande
treinfande

Deze is er nog steeds, laatst op 26 januari nog gezien.