09-04-2023 17:58:41 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Het scheelt dat er vrij duidelijke fotos zijn van beide treinen/cabines waarop je de GSMR in de kreukels ziet liggen. Zodoende zou ik het geen speculatie willen noemen. |
09-04-2023 18:39:31 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote Gingen ze in 's Hertogenbosch geen inklapbare hekken testen op het perron? Die kunnen ze dan beter tussen de sporen van de RIP plaatsen. Dan kàn je niet oversteken zonder dat de VL die laat zakken na een buitendienststelling van het baanvak. |
09-04-2023 19:05:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zoiets bedoel ik: een schakelaar waarmee je de sporen buiten dienst stelt en/of alleen spoorbezetting maakt, waarna een sleutel vrij komt om hekken te openen. Dat is het soort schakelingen dat in basis in de beveiligingsfilosofie zit, zoals grendels. Niet veel moeilijks aan. |
09-04-2023 19:54:30 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Ja laten we vooral de toevlucht zoeken in bizarre technocratische oplossingen als inklapbare hekken die in de beveliging zijn opgenomen😢 We weten allemaal waar dat toe gaat leiden: - ingenieursbedrijfjes die facturen van een paar ton gaan sturen voor het herontwerp van de beveiliging - aannemers die tijdens een (al dan niet partiele) buiten dienst stelling van alles moeten gaan verbouwen - structureel storingen en onderhoud in deze 'installaties' - lange doorlooptijden om het overal toe te passen - werkt alleen bij een RIP dus lost in andere gevallen niks op
Ik had hierboven al geschetst dat er hele simpele manier is om vanaf morgen de werkplek te beveiligen: je steekt een kortsluitlans in het vermeend buiten dienst gestelde spoor. Het ergste wat er dan nog kan gebeuren is dat je bij het plaatsen daarvan wordt platgereden. Maar een stap achteruit doen om een aanstormende trein alsnog te ontwijken gaat bijna altijd wel. Op termijn kun je dan nog wel sleutelkastjes bij een RIP plaatsen om lokaal spoorbezetting te simuleren zonder verdere poespas. Laatst bewerkt door Henk1619 op 09-04-2023 20:14 |
![]() |
advertentie |
09-04-2023 20:21:04 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Op termijn gaan kortsluitlanzen vervangen worden door werkplekbeveiliging op afstand, daarmee is een hoop meer mogelijk. |
09-04-2023 20:34:00 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Wellicht iets toepassen bij railinzetplaatsen als wat in Duitsland bestond als "anrufschranken". Dus pertinent gesloten slagbomen die alleen op verzoek van de gebruiker worden geopend door de treindienstleider. |
09-04-2023 20:35:50 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Het gaat niet om het maken van spoorbezetting, althans dat moet je sowieso doen als je sporen buiten dienst neemt. Dat plaatsen van kortsluitlansen moet dus sowieso gebeuren. De hekken dienen ervoor om te zorgen dat er niet zonder buitendienststelling een voertuig de inzetplaats op kan en er dus geen fout/vergissing mogelijk is. |
09-04-2023 20:39:16 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Die testen ze inderdaad uit op Den Bosch. Echter alleen onder supervisie. Hurdle heet het. Laatst bewerkt door aarclay op 09-04-2023 20:39 |
09-04-2023 20:58:14 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote volgens mij staat deze vraag nog steeds open |
09-04-2023 22:18:50 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
LWB is de hoofdverantwoordelijke en heeft hulpsinterklazen die LLV worden genoemd. Iedere werkplek heeft zijn eigen LLV. Aangezien door de baanwerkers niet gelijk alarm is geslagen ligt het voor de hand om te onderstellen dat de bestuurder van de krol alleen was. |
09-04-2023 22:22:47 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
OK, maar een zich verplaatsende krol is toch ook een werkplek? |
09-04-2023 22:32:38 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Als je een kortsluitlans plaatst dan komt er doorgaans niet meer een trein op volle snelheid langs, en al helemaal niet twee. Als je een kortsluitlans 'vergeet' te plaatsen dan kun je ook over het hoofd zien dat het hek nog dicht is. Dan steek je de sporen over en stuit op een hek. In het beste geval staat dat hek ver genoeg van de sporen om de krol buiten profiel te houden maar dan ben je dus ook al overgestoken en had je net als in dit geval aangereden kunnen worden. Tenzij je tussen iedere twee sporen ook nog hekken wilt plaatsen om ook dat te verhinderen. |
09-04-2023 22:40:40 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Even terugkomend op de communicatie. Wordt er bijvoorbeeld gevraagd om herhaling van het ontvangen bericht om eventuele misverstanden te voorkomen? |
09-04-2023 22:46:50 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat laatste. Sterker, dat is hier, op een viersporig baanvak de essentie. |
09-04-2023 23:49:04 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Die suggestie had ik 4 april al gedaan. |
10-04-2023 00:26:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat klinkt niet dom, maar worden ook niet regelmatig gewoon normale overwegen gebruikt voor het inzetten van werkmachines ? Daar heb je daar nog wel even een uitdaging mee immers om zulks te realiseren. |
10-04-2023 00:39:47 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Daar heb je in ieder geval het risico "verkeerd geïnterpreteerd welke sporen BD zijn" minder, aangezien er weinig AHOBs zijn waar werk aan het ene spoor niet dichtbij de anderen zou liggen. |
10-04-2023 09:12:35 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Over het gewone buitendienststellen heb ik het niet. Daarin verschilt het inzetten van een kraan niet van elke andere activiteit waarvoor het spoor buiten dienst wordt gesteld. Het gaat puur om situaties als deze in Voorschoten, waarbij er een korte buitendienststelling nodig is alleen om de normaal in dienst zijnde sporen over te steken. |
10-04-2023 09:14:59 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Of alle (4) sporen BD! |
10-04-2023 09:33:33 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Ik zag op Twitter foto's van de berging. berging Voorschoten Ik weet alleen niet of je zonder Twitter account deze foto's ook kunt bekijken. Op de site van 112HM.nl waar deze foto's vandaan komen, zag ik ze niet, wel andere foto's van direct na het ongeval Dick van den Hoven |
10-04-2023 09:39:33 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Ja, de foto's zijn te bekijken zonder account of App. |
10-04-2023 09:45:08 1 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Een LWB zit meestal in een keet achter een bureau. Deze speelt zeg maar een soort treindienstleider op het buiten dienst gestelde spoor waar gewerkt wordt. De veiligheidsmannen, grenswachters en BBD'ers houden buiten toezicht op de daadwerkelijke werkzaamheden. Krollen hebben soms wel een BBD'er bij zich en soms niet als ze zelf gereedschapsmachinist zijn. |
10-04-2023 11:28:36 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Zonder te willen speculeren over dit ongeval is een vergissing zo gemaakt. De kraanbestuurder kan gedesoriënteerd zijn geweest of wat dan ook en zich misschien daarom vergist in het spoor dat wel en niet in dienst was dat moest worden overgestoken. Ik herinner mij een ongeval met baanwerkers bij Zevenbergen in 2004, toen men een ladderwagen in het spoor had gezet dat nog in dienst was, in plaats van te wachten op toestemming. Kort daarna werden zij aangereden door een trein. Het blijft altijd lastig te achterhalen waarom de bewuste baanwerkers dit dan toch hebben gedaan, net als de krol-bestuurder te Voorschoten. |
10-04-2023 15:23:52 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
V- IRM-M wordt nu weggehaald in Voorschoten. Is er een kans dat deze trein nog gerepareerd kan worden? Of wordt het gesloopt? |
10-04-2023 15:51:45 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Alles kan gerepareerd worden, zelfs als het total-loss is. 😜 Maar de tijd zal het leren. We hebben vaker verrassingen gehad met een onverwachte opknapbeurt van een Mat'64 aan het einde van zijn levensloop, en een zwaar ingedeukte SLT die voor 6.5 miljoen euro opgelapt is. Dus misschien is er nog wat met de kopbak en of de middenbak wat te doen als reserve? We zullen zien.... Laatst bewerkt door aarclay op 10-04-2023 16:00 |
10-04-2023 16:02:54 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Quote Ik zou ook voor sloop kiezen en ik denk - weet wel zeker - dat de VIRMm nog veel hogere kosten zou hebben dan SLT 2658 destijds. Met die botsing in 2012 was de VIRMm ook gesloopt overigens. (En die zag er veel minder schadelijk uit dan dit ongeval dus ik weet wel zeker) |
10-04-2023 16:08:50 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
De betrokken VIRM was gesloopt, behalve de bakken die nog bruikbaar waren. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 10-04-2023 20:53 |
10-04-2023 16:24:53 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Quote Afgaande op wat ik op de foto's heb gezien (als leek, ben immers geen verzekerings expert) zou ik stellen: hele treinstam als verloren beschouwen. Mede omdat deze (met uitzondering van de ABv6) ook al weer 29 jaar oud is; naarmate iets ouder wordt, is een total-loss verklaring sneller afgegeven. Ook lijkt het op de foto's te zien dat de ABv3/4 in meerdere richtingen krom is, niet zo gek met alle abnormale krachten die erop werden losgelaten ten tijde van het ongeval. De achteroplopende kopbak heeft ook brandschade. |
10-04-2023 16:31:00 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Quote Die VIRM-zonder "m"was treinstam 8711 die een frontale botsing had met SLT treinstel 2658. Deze werd 10 jaar na dato naar de sloop gestuurd, m.u.z.v. de achterop lopende kopbak die nauwelijks schade op liep. Deze is nu onderdeel van treinstam 9528, tenzij er meer bakwisselingen zijn geweest binnen IRM2 en IRM3. De 9528 verloor een kopbak, toen nog als 8728 bij de frontale botsing met NMBS lok 2554 bij Roosendaal. Om het plaatje compleet te maken: de ABv5 en Mbv7 van de toenmalige 8728 zijn na herstel en doorschuifprocedures in treinstam 9502 gekomen en daarmee gewijzigd naar 8702. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
10-04-2023 16:40:59 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote 29 jaar oud, maar nu pas zes jaar de baan op als VIRMm. VIRMm1 krijgt nog ETCS en nieuwe laagspanningsbekabeling. Dit stel had nog wel minstens tien jaar moeten rijden. Daarbij wil ik niet zeggen dat dit stel hersteld moet worden. De schade is heel fors als ik het zie. De kopbak zie ik sowieso niet hersteld worden, omdat er een reserve kopbak is. |
10-04-2023 17:04:23 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Gelukkig heeft NS al een bestelling geplaatst voor nieuw dubbeldeksmaterieel (DDNG), waardoor het wegvallen van een VIRM relatief snel opgevangen kan worden. |
10-04-2023 17:25:06 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Alleen vervangt DDNG DDZ (en ICM) en geen VIRM. En ik denk niet dat NS één stel DDNG bijbestelt. |
10-04-2023 18:09:35 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik zou niet weten waarom niet, de productielijn loopt (gaat lopen) en contractueel zijn er opties voor extra treinstellen. Één extra treinstel bestellen is dan juist heel eenvoudig. De logistieke maakbaarheid van het geheel is natuurlijk een verhaal apart, maar dat speelt met een tekort van één treinstel natuurlijk ook. Iets meer ontopic, de berging van de VIRM is gaande en ProRail heeft een paar foto's gepubliceerd op haar website: Treinongeval bij Voorschoten | ProRail. |
10-04-2023 18:10:02 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Maar zo heel krap zit NS de komende tijd niet in het IC spul. Die extreme herstellingen waren altijd in tijden van grote krapte. Overigens: iemand ergerde zich een paar dagen terug aan een persbericht van ProRail waarin het woord 'treinstellen' werd gebruikt voor individuele bakken. Zojuist op nu.nl het niet bestaande woord 'treintoestellen' gezien :( |
10-04-2023 18:16:25 | ||
---|---|---|
Vloktech
![]() |
Quote En in een soortgelijk bericht sprak men ook over een treingewicht van wel 1 miljoen kilo.... |
10-04-2023 18:31:23 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote |
10-04-2023 18:38:46 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Quote Nee inderdaad. Bovendien is het af en toe voortijdig verliezen van een treinstel iets wat ergens wel ingecalculeerd is. Zo krap wordt dat niet gepland. Zeker tegenwoordig. Vroeger zijn nog wel eens stunts uitgehaald om materieel weer op de baen te krijgen (ik denk aan de 4044 of de 904), maar ik denk dat men tegenwoordig makkelijker afschrijft. Kijk maar naar de 2304. Niet hersteld en geen vervanging terwijl de levering nog lange tijd liep. Overigens betreffende die 8711, ik weet niet of die schadew nou echt minder was. Ik heb die bakken van dichtbij zien staan in Amf en die had echt zeer zware structurele cascoschade |
10-04-2023 18:42:25 1 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Quote Ja maar het casco is en blijft 29 jaar oud, en ik op meerdere plekken krom en geknikt. Det het stel relatief recent gereviseerd is doet daar niks aan af. Ik mene ook wel eens begrepen het hebben dat cascoschade alleen maar lastiger te herstellen wordt met de jaren Laatst bewerkt door diesels op 10-04-2023 18:42 |
10-04-2023 18:45:51 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Waarom zou dat technisch lastiger worden? Maar dan wel ervanuitgaande dat het technisch nog mogelijk is. |
10-04-2023 18:50:27 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Wat ik al impliceerde, dat is uit tweede hand. Iets met de sterkte van de staalconstrcutie of zoiets |
10-04-2023 19:19:12 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Bij zo'n ontsporing kan de bak getordeerd raken, Dan lijkt hij nog goed ,maar toch... Ik weet wel dar een DD rijtuig bij Zaandam verongelukt was bij die overwewg naast de fly over en ook getordeerd was ,toch nog jaren zo heeft rond gereden. Peter |
10-04-2023 19:51:47 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker, dat was de reden dat hij de ombouw naar DDZ niet gehaald heeft. Overigens kon in Haarlem de botsploeg in de botsloods eigenlijk bijna alles repareren, al duurde het soms wel een jaar. Ooit hebben ze bijvoorbeeld twee halve bakken plan V tot eentje samengebouwd en wie kent niet de 872 waarvan de BPk zover was doorgezakt dat je het zijn hele (lange) verdere leven van buiten hebt kunnen aanzien. Maar dat waren echt heeel andere tijden, al was het maar omdat zware schades vele malen vaker voorkwamen dan tegenwoordig. |
10-04-2023 21:05:49 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Ik heb begrepen dat als ze rijdbaar zijn de twee laatste rijtuigen naar Maria Hoeve gesleept zullen worden. Waarom niet naar Haarlem aan die kant zit een intakte koppeling ;aan de Haagse kant niet. Mochten ze niet rijdbaar zijn te krijgen dan worden ze net als de nog naast het spoor staande bakken toch ook over de weg weggebracht. Peter |
10-04-2023 21:56:31 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
VIRM-bakken zijn onderling met elkaar gekoppeld d.m.v. een Scharffenberg koppeling. Iets minder uitgebreid dan die aan de koppen zitten, maar koppelen kan nog steeds. (In hoeverre deze beschadigd zijn weet ik niet.) |
10-04-2023 22:05:35 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Quote Volgens de media wordt het naar mariahoeve, daar keren en dan naar Amf Wellicht alles erachter teveel kapot aan spoor en perron dat het nog niet bereidbaar is en dan maar via mariahoeve en daar naar de andere kant? Laatst bewerkt door stijngeluk op 10-04-2023 22:06 |
10-04-2023 22:06:13 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
De schade aan het spoor zit aan de Leidse kant van het spoor, dus het is waarschijnlijk makkelijker om de bakken eerst naar Gvm te slepen om om te lopen naar een spoor wat nog intakt is. |
10-04-2023 22:06:49 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Als ik zie hoe de rijtuigen ten opzichte van elkaar staan denk ik niet dat die koppelingen nog bruikbaar zijn |
10-04-2023 22:08:02 1 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Wellicht dat die ter plekke rechtgezet/gerepareerd kunnen worden. |
10-04-2023 22:20:07 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Ze kunnen zeker weten terplekke vervangen worden, dat is vaker gebeurd bij ongevalstreinen die via het spoor naar Hlm moesten. |
10-04-2023 22:42:07 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Het takelen vna de twee andere bakken is overigens uitgesteld tot dinsdag[avond] ivm te harde wind. |
11-04-2023 08:57:51 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Enkele recente foto's voortgang berging Voorschoten van 112HM.nl via Twitter Laatst bewerkt door dvdhoven op 11-04-2023 08:58 Dick van den Hoven |
11-04-2023 09:12:45 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Daarop is ook te zien dat de middenbak die half in het spoor en half in de sloot stond nu ter hoogte van de kopbak in het weiland is gezet. |
11-04-2023 17:00:50 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
Quote Misschien omdat er 2 treinbakken in het weiland, met slappe en natte ondergrond (veengrond) op 5 - 10 meter van de spoordijk liggen. Deze kunnen alleen door sterke (zware) hijskranen afgevoerd worden. Deze kranen moeten op een stabiele ondergrond geplaatst kunnen worden en een lading van 90 ton (of 50 ton bij gebruik van 2 kranen) optillen. Als de ondergrond niet goed voorbereid is op deze hijsklus, dan mag men ook 2 hijskranen gaan opruimen (kantelen meteen). Anders krijg je mogelijk dit scenario: https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1188748/kapotte-transformator-bij-tytsjerk-uiteindelijk-in-onderdelen-weg
Daarom duurt het 1 week om de hijsklus voor te bereiden. Het herstel zal denk ik enkele dagen gaan duren, want dat heeft men inmiddels al wel wat kunnen voorbereiden afgelopen week.
|
11-04-2023 18:42:50 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Cascoschade aan een moderne trein kán makkelijker zijn, als zoals bij SLT, de kreukelzone in de cabine zit en de cabine los vervangen kan worden. Bij VIRM zitten de kreukelzones langs de trappenhuizen en dat was ook bij de 8711 de fatale producteigenschap. Die trek je niet zomaar even uit elkaar, want daarmee komt het absorberend vermogen niet terug. Van wat ik zo zie lijken de voorste rijtuigen (of toch treinstellen?) te zwaar beschadigd. |
![]() |
advertentie |
11-04-2023 18:47:08 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Momenteel (18.45) wordt de laatste bak uit het weiland getakeld en bij de ander op het droge geplaatst. |
11-04-2023 19:16:59 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Live stream op Omroep West |
14-04-2023 02:14:58 | ||
---|---|---|
serial
![]() |
Quote Is het een fatale producteigenschap als een trein heel blijft na een zeer zware botsing? Herstel is volgens niet niet iets waar je als eerste aan denkt bij botsing, het opvangen van een botsing wel. Denk de kreukelzones zeer goed gewerkt hebben, anders hadden we waarschijnlijk veel meer slachtoffers te betreuren gehad. |
14-04-2023 09:05:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De twee voorste bakken van de 9405 zijn afgelopen nacht naar Amersfoort gebracht en worden nu (9.00 u) afgeladen bij de Wagenwerkplaats. |
14-04-2023 11:13:56 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Ergens in de jaren 60 was ik met een NVBS excursie bij Werkspoor in Urecht. Dat kon toen nog. De motorpsten werden toen gebouwd.. Daar verlelde een ingenieur dat ze best rijtuigen konden bouwen die heel bleven bij een ernstige botsing ,maar dan zou van de reizigers niemand het overleven . Daarom werden er kreukelzones gemaakt ,toen ter hoogte van de balkons. Peter |
14-04-2023 12:39:51 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Nieuwe planning is dat spoorlijn Leiden - Den Haag Mariahoeve volgende week vrijdag in gebruik gaat. Niet goed opgeschreven. Laatst bewerkt door icened200 op 14-04-2023 13:39 |
14-04-2023 12:55:42 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Dat was al zo? Het nieuws is dat het pas vrijdag week 16 gaat worden. |
14-04-2023 13:17:41 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Ja, dat was al zo. Prognose heeft een hele tijd op 18-4 5:00 gestaan. |
14-04-2023 13:20:38 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Er is meer schade ontdekt, prognose staat nu op 21 april 5:00 uur. |
14-04-2023 13:46:00 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Ach, sorry hoor........ Moge hopelijk duidelijk zijn dat het ging over de technische (on)mogelijkheid van herstel waar ik reageerde? Prettig weekend verder |
15-04-2023 09:05:42 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Er gaan waarschijnlijk pas vanaf 21 april weer treinen rijden. Schade blijkt groter dan verwacht te zijn. |
15-04-2023 11:35:42 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Goedemorgen , Heeft iemand hier een idee waarom b.v. de bvl over 3 km vervangen moet worden ? In mijn ogen is er mss 200m van het westelijke spoor belemaal vernieid met 2 of mss 3 bvl masten +schakelaar. Portalen staan daar niet , dus de bvl van de nevensporen moet nog in orde zijn, zover ik de foto's zie. Ook het spoor van de andere sporen lijkt mij helemaal in orde, Peter
|
15-04-2023 13:50:31 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Even afgaan van foto's dit. Het lijkt zo te zien dat er een paar masten weg waar ook een afspaninrichting in zit, dus zit je al op 2 richtingen bovenleiding vanaf die inrichtingen die nieuw moeten op het buitenspoor. En op wat fotos van prorail lijkende is ook de bovenleiding volledig weg op het naastgelegen spoor, en zit je daar dus ook op beide richtingen die nieuw mogen. |
15-04-2023 14:08:39 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Die afspaninrichtingen zitten per spoor zowat op 1500 m. Een draad van die dikte op trekspanning houden met hanteerbare gewichten (of iets dergelijks) aan de afspanmast is immers wel zowat de max. Als er dan op de verkeerde wijze trekspanning op komt doordat er enkele masten uitgereden worden, moet je vaak de gehele draad vernieuwen en tenminste een deel van de hangdraad en een aantal ophangdraadjes daartussen, en je moet vaak over een flinke afstand alle pijpen (zijwaartse trekstangen) vernieuwen, want krom, of de isolator kapot. Ook de isolatoren bovenop zijn met dit geweld vaak stuk of krom of gebarsten. |
15-04-2023 16:10:43 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Bedankt, Ik had alleen de ene,zuidelijke kant bekeken , Ook in de Noordelijke richting is hetzelfde gebeurd. 🤨 Ik heb op de Prorail luchtfoto's gekeken en ook Google Earth ,de andere einden liggen op 1300m naar het Zuiden bij Duivenvoorde en 1200 m naar het Noorden ,dat laatste zal wel te maken hebben met de Vinkbrug ,waar het volgende afspanpunt ligt. Als de bvl breekt ,zoals in dit geval is gebeurd ,vallen de afspangewichten niet op de grond ,mss zakken ze een meter of zo door de "rem".maar een harde ruk zal het toch zijn geweest met de bijbehorende schade. In het midden van een veld staat nog een vastpunt. Dit kan ook te lijden hebben gehad van die harde ruk . Peter
Laatst bewerkt door pjkleton op 15-04-2023 18:31, reden: aanvulling |
16-04-2023 12:04:17 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Waarom pakt men de treinstellen eigenlijk in,in een soort huge ass folie jas ? |
16-04-2023 12:08:13 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Beide. |
19-04-2023 00:27:09 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
ProRail meldt dat er in de ochtend van donderdag 20 april weer treinen zullen rijden. |
21-09-2023 09:11:39 1 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Voor wie de impact van het ongeval nog eens goed wil bekijken: de meest recente ProRail-luchtfoto's van Voorschoten zijn een dag of twee na het ongeluk gemaakt. Openbaar te bekijken via TWIAV. |
21-09-2023 14:10:07 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
De helikopter was toevallig in de buurt dus heeft men gevraagd om daar luchtopnamens te mogen maken. |
30-12-2023 12:31:04 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Machinist van een van de twee treinen krijgt andere functie. |
27-03-2024 11:56:01 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Het onderzoek van de OVV is in een afrondingsfase, en zal naar verwachting medio mei gepubliceerd worden: onderzoeksraad.nl |
02-04-2024 12:43:40 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Volgens de Telegraaf beschouwd het OM dit ongeval als een ongeluk; het OM kon geen strafbare feiten vinden om over te gaan op vervolging. |
02-04-2024 13:15:24 1 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
07-04-2024 17:13:27 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Agent Floor beschrijft chaos na treinongeluk: 'Overal was brandweer, iedereen in de weer' |
07-04-2024 17:55:56 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Voor wie het zelf nog niet gezien heeft, dat verslag maakt deel uit van een hele reeks op de website van Omroep West:
|
10-05-2024 11:27:33 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Op 15 mei zal de Onderzoeksraad voor Veiligheid het onderzoeksrapport presenteren. Ik verwacht dat het rapport snel na de presentatie te downloaden is van de website van de OVV.
|
10-05-2024 23:49:37 | ||
---|---|---|
Vloktech
![]() |
Volgens de Onderzoeksraad zal via deze link: onderzoeksraad.nl rond 10.00 uur het rapport gepubliceerd worden. |
15-05-2024 11:09:29 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Het rapport is verschenen. Is een document van maar liefst 178 pagina's: Laatst bewerkt door vrijgezel op 15-05-2024 11:10 |
15-05-2024 11:25:26 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Verdulleme niet aan de cijfers gedacht. 2024/05/Spoorwegongeval-Voorschoten-1.pdf">onderzoeksraad.nl Laatst bewerkt door john2 op 15-05-2024 11:28 |
15-05-2024 12:10:39 | ||
---|---|---|
Sanderbin
![]() |
En hier is de video van de Onderzoeksraad op Youtube |
15-05-2024 16:02:21 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
En hier ook nog het gezamelijk onderzoek van ProRail, DB Cargo, NS en BAM. Let op: het is een PowerPoint-presentatie van ruim 500 MB. Hierin staat o.a. hoe de aanrijding precies is verlopen en waarom de regels rondom spoorwerkzaamheden zijn zoals ze zijn (geschiedenis vanaf ~1990 toen er nog tussen het treinverkeer door gewerkt werd). |
15-05-2024 17:00:11 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
onderzoeksraad.nl (pdf bestand). Link werkt niet direct om er 2024 in voorkomt, wat door Somda als treinnummer wordt herkend. Maar nu werkt die wel. Laatst bewerkt door treinhobby op 15-05-2024 17:03 |
15-05-2024 19:41:04 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Opvallend dat men tot tweemaal aan toe perse wil vermelden dat de reizigerstrein in tweeën brak... ben benieuwd wat ze dan als de twee delen zien |
15-05-2024 20:31:25 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De eerste bak van de VIRM is losgekomen van de rest van de trein (en heeft een koprol gemaakt) dus dat de trein in twee delen is gebroken klopt wat mij betreft wel. |
15-05-2024 21:03:34 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Nu blijkt trouwens dat we niet alleen op Somda speculeren: ook "officiële" bronnen zijn wel eens te voorbarig. Hier noemen ze dat de voorste bak "keurig overeind" bleef staan, ondanks dat die gewoon een koprol gemaakt heeft. En dat de bovenkant van de trein van aluminium zou zijn, lijkt me ook niet te kloppen. |
15-05-2024 21:30:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Geen sprake van dat een bak een koprol heeft gemaakt. Het rapport is op dat punt gewoon juist. |
15-05-2024 21:55:47 1 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
In de rapporten staat gewoon dat het rijtuig over het dak gerold heeft hoor, bijvoorbeeld pagina 135 van de OVV:
|
15-05-2024 22:59:51 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
In de presentatie die gedeeld is door Marco, is er op dia 36 een foto te zien van het gras waar de dakribbels zelfs te zien zijn. Laatst bewerkt door stijngeluk op 15-05-2024 23:00 |
16-05-2024 00:09:33 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Vooral één zin in dat artikel valt mij op; Oftwel, daarin geeft de geïnterviewde al aan dat zijn uitspraken niet op feiten en onderzoek gebaseerd zijn... |
16-05-2024 00:29:02 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Ze noemen overigens ook dat de botsing bij Sgra (Westerpark) in 2010 was, maar die was in 2012. |
16-05-2024 01:01:05 1 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Voorste bak is een keer over de lange zijde omgerold. Een koprol zou zijn wanneer de bak "over de cabine" heen gerold zou zijn. |
16-05-2024 09:14:31 1 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Het valt mij op dat in dit topic mensen overgaan tot het uit zijn verband trekken van uitspraken, taalkundige discussies beginnen, en andere kleinigheden opzoeken om aan te geven hoe schrander ze niet zijn . Vliegen afvangen noem ik dat. Nog erger is dat zelfs suggesties wordt gedaan dat onderzoekers aan speculaties doen of zelfs niet weten waar ze het over hebben. Eigenlijk heel treurig, en ik krijg een lichtelijk ongemakkelijk gevoel (ik druk mij zachtjes uit...) gelet op de ernst van dit ongeval. Heel jammer. Het liefst zou ik zien dat de moderators hier wat gaan opruimen. Laatst bewerkt door wattman op 16-05-2024 09:15 |
16-05-2024 14:07:15 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Er word wat twijfel geuit over een nieuwsartikel geschreven door een hoogleraar, maar dat is in deze geen onderzoeker geweest. |
12-10-2024 11:25:39 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Voor de liefhebbers: in het oktobernummer van Op de Rails staat nog een aardige samenvatting van het onderzoeksrapport. Met de nodige aanbevelingen van de Onderzoeksraad. |
12-10-2024 11:55:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Niet dat het iets afdoet aan het verhaal en het onderzoek, maar de emplacementstekening bij het verhaal in OdR komt op enkele punten niet overeen met de werkelijkheid van toen. Overigens is het een zeer lezenswaardig artikel. Dat is geen betweterigheid, noch vliegen afvangen. Wel mag men verwachten dat er op alle punten zorgvuldigheid is betracht. En ja, iedereen maakt fouten, en ik ook. |