Ongeval Voorschoten 04-04-2023
Forum: Algemeen - Algemeen
04-04-2023 02:50:50 1
M-BASS
M-BASS

Ik zie net een melding over een botsing tussen een goederentrein en passagierstrein bij Voorschoten: www.ed.nl



Laatst bewerkt door moderator op 04-04-2023 08:48, reden: link gefixt
 

04-04-2023 02:55:36 1
marciekemp
marciekemp

Is een aanrijding waarbij trein 1409 en trein 47612 betrokken zijn, deze hebben beide een KROL aangereden, dus niet een aanrijding tussen de 1409 en 47612 zoals de media het nu laat overkomen.



Laatst bewerkt door marciekemp op 04-04-2023 03:02
 

04-04-2023 03:17:28
M-BASS
M-BASS

Dat is inderdaad zoals het overkomt. Niet te min is het aardig mis gegaan, stel 9405 is goed ontspoord. Dit zal wel een aardig deel van de dag gaan duren, als het niet de hele dag is.



Laatst bewerkt door M-BASS op 04-04-2023 03:19
 

04-04-2023 03:53:57
ToH
ToH
Maak er maar 'dagen' van. Hooghalen was ook niet zo 1, 2, 3 klaar. Ik zie veel schade aan de bovenleiding, een volledige dubbeldekker die weggehesen moet worden en er zal een aanzienlijke schade aan spoor en spoordijk zijn.  


04-04-2023 04:22:48
diesels
diesels

Gelukkig geen doden zo te lezen, dat voorop. Wat een bizar ongeval en een bizarre vergelijking ook met een vrijwel identiek ongeval op bijna dezelfde plek rond 1980

 

04-04-2023 04:37:22
noof
noof
Doet me toch ook denken aan het ongeval in 2016 bij Dalfsen. Dat betrof weliswaar met wegverkeer en niet met een krol, maar zo'n trein op zijn kant in het weiland.. pfff.  

04-04-2023 04:51:36
marciekemp
marciekemp
Quote
diesels (04-04-2023 04:22:48):

Gelukkig geen doden zo te lezen, dat voorop. Wat een bizar ongeval en een bizarre vergelijking ook met een vrijwel identiek ongeval op bijna dezelfde plek rond 1980


Helaas wel, de machinist van de KROL heeft het niet overleefd, verder tot nu toe nog geen meldingen van dodelijke slachtoffers

 

04-04-2023 04:52:04
mren
mren
Quote
diesels (04-04-2023 04:22:48):

Gelukkig geen doden zo te lezen, dat voorop. Wat een bizar ongeval en een bizarre vergelijking ook met een vrijwel identiek ongeval op bijna dezelfde plek rond 1980



Helaas wordt er inmiddels wel een dode gemeld.
 

04-04-2023 04:59:36
diesels
diesels

Helaas toch minstens een dode. Heel veel sterkte voor de nabestaanden.

 

04-04-2023 05:15:55
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
marciekemp (04-04-2023 04:51:36):
Quote
diesels (04-04-2023 04:22:48):

Gelukkig geen doden zo te lezen, dat voorop. Wat een bizar ongeval en een bizarre vergelijking ook met een vrijwel identiek ongeval op bijna dezelfde plek rond 1980


Helaas wel, de machinist van de KROL heeft het niet overleefd, verder tot nu toe nog geen meldingen van dodelijke slachtoffers



Het omgekomen slachtoffer is inmiddels wel bevestigd door de Veiligheidsregio, maar of het de bestuurder van de kraan was, blijft voorlopig nog gissen. De hulpdiensten hebben op grond van de privacywetgeving de verplichting om de identiteit van slachtoffers niet kenbaar te maken zolang er nog geen duidelijkheid is over de oorzaak. Wel vind ik het reëel dat het de kraanmachinist was, gezien de beelden hoe dat ding is toegetakeld door de twee treinen die het object geraakt hebben.


#DiscoverEU
 

04-04-2023 05:26:44
Oldskool
Oldskool

Verslaggever ter plaatsen maakt ook melding van het overlijden kraanmachinist. 🙁

 

04-04-2023 05:35:36
treinhobby
treinhobby

Zit er daar een plek om werkmaterieel in het spoor te zetten? Van die overwegplaten?

Hoe komt anders daar een krol op de vrije baan terecht, zonder opgemerkt te zijn door de detectie?

 

04-04-2023 05:39:03
DingeZ
DingeZ

Direct ten zuiden van station Voorschoten zit inderdaad een railinzetplaats. Als ik de foto's zo bekijk lijk het inderdaad daar ook gebeurd te zijn.

 

04-04-2023 05:41:37
noof
noof
Het betreft inderdaad de inzetplaats t.h.v. Vst bij km 51.4.

Laatst bewerkt door noof op 04-04-2023 05:42
 

04-04-2023 05:43:52
geert
geert
Waarom is er geen treinverkeer naar Ledn? Je zou toch verwachten dat treinverkeer van Ledn naar Ut, Hlm en Shl gewoon zou moeten kunnen?  

04-04-2023 05:47:35
brun
brun

Oef, wat een ravage... Wat een tragisch, zinloos ongeluk :-/ Hoop niet dat er nog meer slachtoffers overlijden. Sterkte aan iedereen daar. EDIT, hier veel nieuwsfoto's. De loc van de goederentrein zit ook totaal in de kreukels: 112hm.nl



Laatst bewerkt door moderator op 04-04-2023 08:49, reden: link gefixt
 

04-04-2023 05:57:23
joahn93
joahn93
Quote
treinhobby (04-04-2023 05:35:36):

Zit er daar een plek om werkmaterieel in het spoor te zetten? Van die overwegplaten?

Hoe komt anders daar een krol op de vrije baan terecht, zonder opgemerkt te zijn door de detectie?



Omdat rail-/wegvoertuigen geen gegarandeerde detectie hebben.
 

04-04-2023 06:00:23
noof
noof
Quote
geert (04-04-2023 05:43:52): Waarom is er geen treinverkeer naar Ledn? Je zou toch verwachten dat treinverkeer van Ledn naar Ut, Hlm en Shl gewoon zou moeten kunnen?

Er is zeer ruim uitgeschakeld, momenteel staat er geen spanning op de bovenleiding te Ledn. Onderzocht wordt of er weer ingeschakeld kan worden zodat Gvm en Ledn weer bediend kunnen worden.
 

04-04-2023 06:12:58
DDZ7504
DDZ7504
De betrokken locomotief is de DBC 189 054.


DDZ in dienst, ik blij!
 

04-04-2023 06:16:14
DDZ7504
DDZ7504
NOS meldt; "(NS) Machinist heeft botbreuken, wel aanspreekbaar. In de passagierstrein zaten een machinist en twee conducteurs. De machinist heeft botbreuken, maar is aanspreekbaar. De conducteurs hebben heel lichte verwondingen, zegt een woordvoerder van NS."

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 04-04-2023 06:16


DDZ in dienst, ik blij!
 

04-04-2023 08:46:15
MasterE
MasterE

Eerste prognose staat op 6 april 12:00 uur.

Naar alle waarschijnlijkheid heeft de goederentrein de KROL geraakt en gelanceerd naar het nevenspoor waar de 1409 in aantocht was.



Laatst bewerkt door MasterE op 04-04-2023 08:51


Mcn Asd
 

04-04-2023 08:58:04
broek53
broek53

Zag dat ook de zijkant van de goederentrein beschadigd is en er kalk uit een wagon is gelekt.



Laatst bewerkt door broek53 op 04-04-2023 08:58
 

04-04-2023 09:00:56
brun
brun
Quote
broek53 (04-04-2023 08:58:04):

Zag dat ook de zijkant van de goederentrein beschadigd is en er kalk uit een wagon is gelekt.


Ja, en de loc is aan de voorkant totaal aan gort. Het lijkt wel alsof die de ontspoorde VIRM nog eens heeft geraakt.

Heftig :-(

 

04-04-2023 09:07:14
diesels
diesels

Dat is gelukkig niet het geval geweest. De 189 is op de KROL gebotst, die is daarbij op het nevenspoor terechtgekomen en aangereden door de 9405

 

04-04-2023 09:17:03
gvttreinen
gvttreinen

BAM is de contractaannemer van PGO Rijn en Gouwe waar Voorschoten onder valt.

 

04-04-2023 09:28:14
sik214
sik214
Quote
diesels (04-04-2023 09:07:14):

Dat is gelukkig niet het geval geweest. De 189 is op de KROL gebotst, die is daarbij op het nevenspoor terechtgekomen en aangereden door de 9405


Waarbij t.h.v. de inzetplaats de ruimte tussen de sporen zo'n 10-15 meter is ....

 

04-04-2023 09:40:56
Rsb
Rsb

Gezien de krachten die vrij zijn gekomen bij zo'n ongeval kan dat. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen en hopelijk krijgen de betrokkenen de juiste nazorg.

 

04-04-2023 09:43:07
M-BASS
M-BASS

Waarschijnlijk door de impact is de krol als een bal weggeslagen door goederentrein, en recht voor de VIRMm terecht gekomen. De VIRMm ontspoort, en de KROL is daarna (al dan niet deels) tussen de 2 treinen blijven "hangen", vandaar de zichtbare schade over de lengte van de hele VIRMm.

 

04-04-2023 10:04:31
brun
brun
Quote
diesels (04-04-2023 09:07:14):

Dat is gelukkig niet het geval geweest. De 189 is op de KROL gebotst, die is daarbij op het nevenspoor terechtgekomen en aangereden door de 9405


Ja inderdaad, afgaand op de luchtfoto's moet het ongeveer zo zijn gegaan. De goederentrein stond blijkbaar zelfs al stil na het ongeval. De VIRM is waarschijnlijk daarna vol op de wrakstukken gereden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-04-2023 10:25:46
icened200
icened200

Volgens John Voppen van ProRail zal dagen lang geen treinverkeer mogelijk zijn tussen Leiden - Den Haag. Schade is groot.

Toespraak van NS, ProRail, burgermeester Voorschoten, politie en brandweer is nu live te volgen.

 

04-04-2023 10:37:49 1
brun
brun

Volgens de persconferentie waren er dus werkzaamheden op de zuidelijk(oostelijk)e sporen, die niet in gebruik waren.

Het lijkt er bijna op dat de KROL op de inzetplaats de noordelijke/westelijke sporen overstak en daarbij de goederentrein niet heeft gezien. De loc heeft hem linksvoor geraakt, de kraan is op het noordelijkste spoor geslingerd, pal vóór de VIRM die er even later aankwam.

Vreselijk, zeg.



Laatst bewerkt door brun op 04-04-2023 10:38
 

04-04-2023 10:45:34
Trainplaza
Trainplaza
Quote
brun (04-04-2023 10:37:49):

Volgens de persconferentie waren er dus werkzaamheden op de zuidelijk(oostelijk)e sporen, die niet in gebruik waren.

Het lijkt er bijna op dat de KROL op de inzetplaats de noordelijke/westelijke sporen overstak en daarbij de goederentrein niet heeft gezien. De loc heeft hem linksvoor geraakt, de kraan is op het noordelijkste spoor geslingerd, pal vóór de VIRM die er even later aankwam.

Vreselijk, zeg.


Ik denk dat je een heel eind in de juiste richting aan het denken bent. De schade op de 189 verraad al dat de Krol vooral 'van de zijkant' is geraakt en dus niet midden op het spoor stond. Dat verklaart dan op zijn beurt weer hoe de KROL op het nevenspoor terecht is gekomen. De vraag blijft vooral, waarom bevond die KROL zich op dat moment op de in dienst zijnde sporen. Ik ben benieuwd naar het onderzoek.

 

04-04-2023 10:45:38
MaxBB
MaxBB
Quote
brun (04-04-2023 10:37:49):

Volgens de persconferentie waren er dus werkzaamheden op de zuidelijk(oostelijk)e sporen, die niet in gebruik waren.


Dat valt ook te zien op deze foto van de ProRail website.



Laatst bewerkt door MaxBB op 04-04-2023 10:45
 

04-04-2023 10:54:36
mich
mich

Krol moest de in dienst zijnde sporen oversteken om van/naar zijn werkplek te komen. Dat is niet ongewoon bij werkzaamheden.

 

04-04-2023 10:59:11
john2
john2
Quote
MaxBB (04-04-2023 10:45:38):
Quote
brun (04-04-2023 10:37:49):

Volgens de persconferentie waren er dus werkzaamheden op de zuidelijk(oostelijk)e sporen, die niet in gebruik waren.


Dat valt ook te zien op deze foto van de ProRail website.


Allereerst sterkte aan de mensen die het betreft, zeker aan de nabestaande.

Ben me twee dingen aan het afvragen, zie ik de goederentrein loc op zijn kant liggen op de foto van ProRail. En het werk van de veiligheidsmensen die altijd aanwezig zijn bij werkzaamheden aan het spoor. Of de veiligheidsmensen de kraanmachinist niet gewaarschuwd hebben voor de naderde goederentrien plus passagierstrein.

 

04-04-2023 11:01:15 1
Jorn
Jorn

Toch bizar, over het algemeen zit alles op het Nederlandse spoor helemaal dichtgetimmerd qua veiligheid, maar bij dit soort dingen is het opeens 'gewoon' mogelijk om onbeveiligd een spoorlijn in gebruik over te steken. Heel raar eigenlijk. Zou mij niks verbazen als dat ook gaat veranderen nadat dit onderzoek gepubliceerd is.

 

04-04-2023 11:05:05
pjkleton
pjkleton

Reed de goederentrein ri Leiden?

Ik zie dat de VIRM een bvl mast (Met schakelaar?) heeft omgereden. Er is vlak daar naast een onderstation,dus nog eens extra kabels aan de bvl .

Peter

 

04-04-2023 11:09:14
Talbot
Talbot

Natuurlijk heel veel sterkte gewenst aan de nabestaanden!

Ik ben benieuwd wat ze met die VIRM gaan doen, hoe willen ze m daar wegkrijgen? Ik verwacht in elk geval niet dat de 9405 ooit in dienst terug komt. Misschien lukt het NS om de ABv3/4 en ABv6 om te bouwen en in een ander viertje te plaatsen, als die bakken niet teveel beschadigd zijn? Dan hebben we een zesje erbij en worden die bakken niet zomaar terzijde gesteld...

 

04-04-2023 11:12:58
brun
brun
Quote
Jorn (04-04-2023 11:01:15):

Toch bizar, over het algemeen zit alles op het Nederlandse spoor helemaal dichtgetimmerd qua veiligheid, maar bij dit soort dingen is het opeens 'gewoon' mogelijk om onbeveiligd een spoorlijn in gebruik over te steken. Heel raar eigenlijk. Zou mij niks verbazen als dat ook gaat veranderen nadat dit onderzoek gepubliceerd is.


Tja, wie weet wat er gebeurd is, dat is inderdaad nog afwachten.

Misschien ging de KROL wel stuk precies op het moment dat hij de sporen overstak, bleef dus op het spoor staan. Of hij is per vergissing op het verkeerde spoor geplaatst, zoals 10 jaar geleden eens in Duitsland gebeurde. Er is van alles mogelijk. Het trieste is altijd dat zelfs een klein foutje of storinkje binnen minuten of soms zelfs seconden tot zo'n ramp als deze kan leiden.



Laatst bewerkt door brun op 04-04-2023 11:19
 

04-04-2023 11:21:45
diesels
diesels
Quote
john2 (04-04-2023 10:59:11):
Quote
MaxBB (04-04-2023 10:45:38):
Quote
brun (04-04-2023 10:37:49):

Volgens de persconferentie waren er dus werkzaamheden op de zuidelijk(oostelijk)e sporen, die niet in gebruik waren.


Dat valt ook te zien op deze foto van de ProRail website.


Allereerst sterkte aan de mensen die het betreft, zeker aan de nabestaande.

Ben me twee dingen aan het afvragen, zie ik de goederentrein loc op zijn kant liggen op de foto van ProRail. En het werk van de veiligheidsmensen die altijd aanwezig zijn bij werkzaamheden aan het spoor. Of de veiligheidsmensen de kraanmachinist niet gewaarschuwd hebben voor de naderde goederentrien plus passagierstrein.


De hele goederentrein (op weg naar Beverwijk) is in het spoor gebleven, inclusief loc

 

04-04-2023 11:24:14
Trainplaza
Trainplaza
Quote
john2 (04-04-2023 10:59:11):

Ben me twee dingen aan het afvragen, zie ik de goederentrein loc op zijn kant liggen op de foto van ProRail. En het werk van de veiligheidsmensen die altijd aanwezig zijn bij werkzaamheden aan het spoor. Of de veiligheidsmensen de kraanmachinist niet gewaarschuwd hebben voor de naderde goederentrien plus passagierstrein.


De goederentrein is als het goed is niet ontspoord.

Quote
pjkleton (04-04-2023 11:05:05):

Reed de goederentrein ri Leiden?


Ja, klopt. Het gaat als het goed is om trein 47612 naar Beverwijk.



Laatst bewerkt door Trainplaza op 04-04-2023 11:24
 

04-04-2023 11:24:52
Xander140
Xander140
Quote
brun (04-04-2023 11:12:58):
Quote
Jorn (04-04-2023 11:01:15):

Toch bizar, over het algemeen zit alles op het Nederlandse spoor helemaal dichtgetimmerd qua veiligheid, maar bij dit soort dingen is het opeens 'gewoon' mogelijk om onbeveiligd een spoorlijn in gebruik over te steken. Heel raar eigenlijk. Zou mij niks verbazen als dat ook gaat veranderen nadat dit onderzoek gepubliceerd is.


Tja, wie weet wat er gebeurd is, dat is inderdaad nog afwachten.

Misschien ging de KROL wel stuk precies op het moment dat hij de sporen overstak, bleef dus op het spoor staan. Of hij is per vergissing op het verkeerde spoor geplaatst, zoals 10 jaar geleden eens in Duitsland gebeurde. Er is van alles mogelijk. Het trieste is altijd dat zelfs een klein foutje of storinkje binnen minuten of soms zelfs seconden tot zo'n ramp als deze kan leiden.


Dat laatste is waar ik ook aan dacht.... Het is donker en ik vraag me af wat het vangnet is als je op het verkeerde spoor terrecht komt. Bij het plaatsen van zo'n KROL rij je zo'n overwegplaat op en zet de kraan zich op de rails. Als je dus daar verkeerd begint wat is dan de opvang om te constateren dat je goed of fout zit? Beetje het zelfde als het passeren van een stoptonend sein zonder ATB beveiliging wat als je dat mist wat vangt dat dan op? Eigenlijk niks....

 

04-04-2023 11:26:28
DDZ7504
DDZ7504
Quote
pjkleton (04-04-2023 11:05:05):

Reed de goederentrein ri Leiden?


Ja.

Wat @John2 naast het spoor ziet liggen is (een deel van) de kraan, de loc staat t.h.v. de perrons op/in het spoor.




DDZ in dienst, ik blij!
 

04-04-2023 11:28:30 1
noof
noof

Nouja, het is vooral speculeren.

Maar volgens het geldende WBI zouden gedurende in/uitzet van spoorvoertuigen de nevensporen, ofwel, de sporen waar nu de reizigerstrein en goederentrein reden, ook buiten dienst zijn. Dus mocht de krol tijdens oversteken defect zijn gegaan, dan zouden de sporen buiten dienst geweest moeten zijn. Dat is de theorie in elk geval.

Over de praktijk zal voldoende onderzoek volgen.

 

04-04-2023 11:29:25
john2
john2

Neem aan dat alle 4 de sporen buitendienst blijven tot alles herstelt is.

Omdat de bovenleiding ook beschadigd zou zijn.

 

04-04-2023 11:39:03
bacr
bacr
Quote
Xander140 (04-04-2023 11:24:52):

Dat laatste is waar ik ook aan dacht.... Het is donker en ik vraag me af wat het vangnet is als je op het verkeerde spoor terrecht komt. Bij het plaatsen van zo'n KROL rij je zo'n overwegplaat op en zet de kraan zich op de rails. Als je dus daar verkeerd begint wat is dan de opvang om te constateren dat je goed of fout zit? Beetje het zelfde als het passeren van een stoptonend sein zonder ATB beveiliging wat als je dat mist wat vangt dat dan op? Eigenlijk niks....


Ik zou toch vermoeden dat zo'n KROL meer verlichting heeft dan wat op een gewone wegmachine gebruikelijk is? Extra lampen op de giek om zijn eigen werkterrein goed uit te lichten?
Op de Prorail-luchtfoto's is te zien dat de inrijplek voor de KROL wel maar vanaf één kant te bereiken is, over de in dienst lijkende/zijnde sporen.

 

04-04-2023 11:52:56
aarclay
aarclay
Quote
Talbot (04-04-2023 11:09:14):

Natuurlijk heel veel sterkte gewenst aan de nabestaanden!

Ik ben benieuwd wat ze met die VIRM gaan doen, hoe willen ze m daar wegkrijgen?


Het is wel zeker dat er een paar hijskranen aanwezig zullen zijn voor het gereedmaken van de rijtuigen voor transport naar een onderzoekslocatie. Of dit over het spoor gaat of (deels) op diepladers, zal nog afwachten zijn. Wat er uiteindelijk met de VIRM gebeurd, dat kan pas duidelijker worden als het onderzoek naar het incident voltooid is. Je kan tot nu al een hoop scenario's schetsen, maar je hebt er weinig aan. Dat is ook niet de prioriteit momenteel.



Laatst bewerkt door aarclay op 04-04-2023 11:54
 

04-04-2023 11:55:11
Xander140
Xander140
Quote
bacr (04-04-2023 11:39:03):
Quote
Xander140 (04-04-2023 11:24:52):

Dat laatste is waar ik ook aan dacht.... Het is donker en ik vraag me af wat het vangnet is als je op het verkeerde spoor terrecht komt. Bij het plaatsen van zo'n KROL rij je zo'n overwegplaat op en zet de kraan zich op de rails. Als je dus daar verkeerd begint wat is dan de opvang om te constateren dat je goed of fout zit? Beetje het zelfde als het passeren van een stoptonend sein zonder ATB beveiliging wat als je dat mist wat vangt dat dan op? Eigenlijk niks....


Ik zou toch vermoeden dat zo'n KROL meer verlichting heeft dan wat op een gewone wegmachine gebruikelijk is? Extra lampen op de giek om zijn eigen werkterrein goed uit te lichten?
Op de Prorail-luchtfoto's is te zien dat de inrijplek voor de KROL wel maar vanaf één kant te bereiken is, over de in dienst lijkende/zijnde sporen.


Dat zou je zeggen maar het hem meer in de macht der gewoonte he.... Alles lijkt goed te gaan maar toch verbaas je je over dat dit soort simpele dingen toch nog mis kunnen gaan. Afleiding is altijd en overal. Maar wat betreft het oversteken wat geopperd wordt vind ik dat ook een vreemde handeling. Lijkt me dat daar een opzichter staat die eerst toestemming vraagt bij de treindienstleider toch? Dit kun je nooit op zicht doen... Het opzetten van zo'n KROL duurt ook enkele minuten en is niet rechtsaf en rijden maar

 

04-04-2023 12:09:16
Sanderbin
Sanderbin
Quote
aarclay (04-04-2023 11:52:56):
Quote
Talbot (04-04-2023 11:09:14):

Natuurlijk heel veel sterkte gewenst aan de nabestaanden!

Ik ben benieuwd wat ze met die VIRM gaan doen, hoe willen ze m daar wegkrijgen?


Het is wel zeker dat er een paar hijskranen aanwezig zullen zijn voor het gereedmaken van de rijtuigen voor transport naar een onderzoekslocatie. Of dit over het spoor gaat of (deels) op diepladers, zal nog afwachten zijn. Wat er uiteindelijk met de VIRM gebeurd, dat kan pas duidelijker worden als het onderzoek naar het incident voltooid is. Je kan tot nu al een hoop scenario's schetsen, maar je hebt er weinig aan. Dat is ook niet de prioriteit momenteel.


Het lijkt erop dat sommige draaistellen zijn losgekomen. Dus via het spoor lijkt me erg uitdagend en ik weet niet of die in deze conditie überhaupt op het spoor mag.

 

04-04-2023 12:13:28
MasterE
MasterE
Quote
Sanderbin (04-04-2023 12:09:16):
Quote
aarclay (04-04-2023 11:52:56):
Quote
Talbot (04-04-2023 11:09:14):

Natuurlijk heel veel sterkte gewenst aan de nabestaanden!

Ik ben benieuwd wat ze met die VIRM gaan doen, hoe willen ze m daar wegkrijgen?


Het is wel zeker dat er een paar hijskranen aanwezig zullen zijn voor het gereedmaken van de rijtuigen voor transport naar een onderzoekslocatie. Of dit over het spoor gaat of (deels) op diepladers, zal nog afwachten zijn. Wat er uiteindelijk met de VIRM gebeurd, dat kan pas duidelijker worden als het onderzoek naar het incident voltooid is. Je kan tot nu al een hoop scenario's schetsen, maar je hebt er weinig aan. Dat is ook niet de prioriteit momenteel.


Het lijkt erop dat sommige draaistellen zijn losgekomen. Dus via het spoor lijkt me erg uitdagend en ik weet niet of die in deze conditie überhaupt op het spoor mag.


Mijn verwachting is dat de 2 bakken die volledig ontspoort zijn en (deels) naast het spoor terecht zijn gekomen per dieplader zullen worden weggehaald. De 2 bakken (deels) nog op het spoor zijn wellicht te hersporen en kunnen dan worden afgevoerd.




Mcn Asd
 

04-04-2023 12:24:07
DingeZ
DingeZ

Kwa schade zijn masten 51/32 (met ankerblok) en 51/36 (met schakelaar) compleet plat. De andere masten lijken onbeschadigd. Op sporen LF en KF zijn ook armen en draden beschadigd, spoor NF is lastig in te schatten en MF lijkt onbeschadigd. De vier sporen hebben allen een eigen groep, sterker nog, ze hebben allemaal twee groepen want de schakeling van onderstation Voorschoten zit hier ook.

 

04-04-2023 12:26:58
Karel1969
Karel1969

De sporen NF en MF waren buiten dienst. De goederentrein reed via KF en de reizigerstrein over LF.

De railinzetplaats is alleen aan de zijde van spoor LF te bereiken, dus als die krol onderweg was van of naar de buiten dienst gestelde sporen moest deze via de in dienst zijnde sporen oversteken.

 

04-04-2023 12:29:27
bart84
Moderator
bart84
Quote
john2 (04-04-2023 11:29:25):

Neem aan dat alle 4 de sporen buitendienst blijven tot alles herstelt is.

Omdat de bovenleiding ook beschadigd zou zijn.


Aannames doen is natuurlijk gevaarlijk, want een aanname hoeft natuurlijk niet te kloppen.
Maar ik zal er ook maar eentje doen:
Alle (vier) sporen zijn nu buiten dienst en zijn dat volgens de verstoringenpagina tot morgen. Er zal het nodig gedaan moeten worden, denk hierbij aan:
- Onderzoeken en vastleggen van de plaats van het ongeval (voordat er uberhaubt iets anders gedaan kan worden);
- Bergen van de betrokken treinen en materieel;
- Herstellen van de infrastructuur. Dit zal niet alleen de bovenleiding zijn maar ook een stuk spoor(bielzen) en mogelijk nog veel meer. Volgens eerdere berichten in dit topic staat er ook een onderstation in de buurt en mogelijk is er ook daarvan (stroomtoevoer) iets beschadigd en/of de beveiliging.

Aangezien het ongeval gebeurde op of nabij een deels buiten dienst stuk spoor, lijkt het me ook aannemelijk (ja nog een aanname) dat er nu wordt gekozen om het spoor helemaal buiten dienst te houden totdat alles hersteld/verholpen is.

 

04-04-2023 12:31:13 1
broek53
broek53
Quote
MaxBB (04-04-2023 10:45:38):
Quote
brun (04-04-2023 10:37:49):

Volgens de persconferentie waren er dus werkzaamheden op de zuidelijk(oostelijk)e sporen, die niet in gebruik waren.


Dat valt ook te zien op deze foto van de ProRail website.


Wat je eruit ook kunt afleiden, is dat de kraan gesandwitched is tussen de goederentrein en de reizigerstrein. De achterste wagen van de goederentrein heeft zelfs nog kalk verloren en de achterste bak van de VIRM is beneden alle ramen kwijt. Ik denk ook dat dat sandwitchen de belangrijkste oorzaak is dat de VIRM uit het spoor geduwd is.

 


04-04-2023 12:37:07
broek53
broek53
Quote
Xander140 (04-04-2023 11:55:11):
Quote
bacr (04-04-2023 11:39:03):
Quote
Xander140 (04-04-2023 11:24:52):

Dat laatste is waar ik ook aan dacht.... Het is donker en ik vraag me af wat het vangnet is als je op het verkeerde spoor terrecht komt. Bij het plaatsen van zo'n KROL rij je zo'n overwegplaat op en zet de kraan zich op de rails. Als je dus daar verkeerd begint wat is dan de opvang om te constateren dat je goed of fout zit? Beetje het zelfde als het passeren van een stoptonend sein zonder ATB beveiliging wat als je dat mist wat vangt dat dan op? Eigenlijk niks....


Ik zou toch vermoeden dat zo'n KROL meer verlichting heeft dan wat op een gewone wegmachine gebruikelijk is? Extra lampen op de giek om zijn eigen werkterrein goed uit te lichten?
Op de Prorail-luchtfoto's is te zien dat de inrijplek voor de KROL wel maar vanaf één kant te bereiken is, over de in dienst lijkende/zijnde sporen.


Dat zou je zeggen maar het hem meer in de macht der gewoonte he.... Alles lijkt goed te gaan maar toch verbaas je je over dat dit soort simpele dingen toch nog mis kunnen gaan. Afleiding is altijd en overal. Maar wat betreft het oversteken wat geopperd wordt vind ik dat ook een vreemde handeling. Lijkt me dat daar een opzichter staat die eerst toestemming vraagt bij de treindienstleider toch? Dit kun je nooit op zicht doen... Het opzetten van zo'n KROL duurt ook enkele minuten en is niet rechtsaf en rijden maar


Toestemming vragen is niet eens genoeg. Zoals noof al eerder meldde: er moest gedwoon een buitendienststelling van deze sporen plaatsvinden om de kraan in en uit de sporen te krijgen en dat was voorgeschreven op het WBI. Dat gebeurt altijd zo, precies om de reden die je aangeeft.

 

04-04-2023 12:41:42
sik214
sik214

Passage van werkmaterieel over in dienst zijnde sporen is verboden, dat zal ook niet gebeurd zijn. Voor in-/uitzetten en oversteek zijn normaal periodes extra sporen buitendienst. Wel kan de klassieke fout ontstaan zijn dat de onttrekkingstekening op z'n kop is gehouden. Het vangnet dáárvoor is nog de spoornaambordjes bij elke RIP (RailInzetPlaats).

 

04-04-2023 12:58:33
broek53
broek53

Jawel, maar het zal niet gegaan zijn om het begin van werkzaamheden, gezien het tijdstip. Dus niet om het inzetten van de kraan, maar om het uit het spoor zetten. Een kraan op lorries maakt trouwens normaliter spoorbezetting, alleen geen gegarandeerde. Bij het rijden op het spoor verdwijnt de spoorzetting wel eens even (voor de ouderen onder ons: het locomotor-effect).

 

04-04-2023 17:18:22
Marco
Marco
Quote
Xander140 (04-04-2023 11:55:11):
Quote
bacr (04-04-2023 11:39:03):
Quote
Xander140 (04-04-2023 11:24:52):

Dat laatste is waar ik ook aan dacht.... Het is donker en ik vraag me af wat het vangnet is als je op het verkeerde spoor terrecht komt. Bij het plaatsen van zo'n KROL rij je zo'n overwegplaat op en zet de kraan zich op de rails. Als je dus daar verkeerd begint wat is dan de opvang om te constateren dat je goed of fout zit? Beetje het zelfde als het passeren van een stoptonend sein zonder ATB beveiliging wat als je dat mist wat vangt dat dan op? Eigenlijk niks....


Ik zou toch vermoeden dat zo'n KROL meer verlichting heeft dan wat op een gewone wegmachine gebruikelijk is? Extra lampen op de giek om zijn eigen werkterrein goed uit te lichten?
Op de Prorail-luchtfoto's is te zien dat de inrijplek voor de KROL wel maar vanaf één kant te bereiken is, over de in dienst lijkende/zijnde sporen.


Dat zou je zeggen maar het hem meer in de macht der gewoonte he.... Alles lijkt goed te gaan maar toch verbaas je je over dat dit soort simpele dingen toch nog mis kunnen gaan. Afleiding is altijd en overal. Maar wat betreft het oversteken wat geopperd wordt vind ik dat ook een vreemde handeling. Lijkt me dat daar een opzichter staat die eerst toestemming vraagt bij de treindienstleider toch? Dit kun je nooit op zicht doen... Het opzetten van zo'n KROL duurt ook enkele minuten en is niet rechtsaf en rijden maar


Als de krol uit het oostelijkste spoor kwam, had die meer dan genoeg ruimte om te manoeuvreren zonder bij de in dienst zijnde sporen te komen. Dan had die daar, voor zover ik nu begrijp, moeten wachten tot de sporen die hij wilde oversteken tijdelijk uit dienst zijn gehaald. Maar is blijkbaar iets misgegaan.

 

04-04-2023 18:34:22
pjkleton
pjkleton

Misschien had de Krol bestuurder haast en wilde hij verder gaan en niet wachten?

Peter

 

04-04-2023 18:41:06 6
mdj
mdj

Laten we niet aannames doen over persoonlijke handelingen...

 

04-04-2023 20:50:21 1
thom
thom

Het enige wat zeker is dat de machinist van die Krol van huis gegaan is naar zijn werk, met de gedachte in de ochtend gewoon weer op huis aan te keren... 🙁

 

04-04-2023 21:03:57
NDS
NDS

Dit ongeluk lijkt veel op die bij Breitenau in 1995 hier een aflevering van MDR Lebensretter daarover.

Groetjes Michiel

 

05-04-2023 00:02:10
aarclay
aarclay

Volgens ProRail kan de voorbereiding van de berging morgen (woensdag) van start gaan. Dit en het bergen van wagons zal een aantal dagen duren. Mammoet zal ter plaatse komen. Zodra de berging voltooid is kan het herstel plaatsvinden.

Om bij de treinstellen te kunnen komen moet Mammoet, onze berger, met een kraan over een sloot. Hiervoor moet eerst een brugconstructie worden gebouwd. Deze werkzaamheden starten woensdag. Er moeten vier treinstellen van de reizigerstrein worden geborgen. Onderzocht wordt nog of de goederentrein zelfstandig kan wegrijden, anders moet deze ook geborgen worden. Het bergen van de treindelen zal meerdere dagen in beslag nemen. Veel werkzaamheden kunnen alleen overdag plaatsvinden.



Laatst bewerkt door aarclay op 05-04-2023 00:04
 

05-04-2023 01:52:09 2
mren
mren

Vier treinstellen? Je mag beter verwachten van ProRail...

 

05-04-2023 07:00:23
admin
Moderator
admin

Ik heb deze hier volgens mij nog niet voorbij zien komen: treinpositie 9405




Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

05-04-2023 07:01:08
ErikvR
ErikvR

De DB Cargo lok is vraag of deze in het spoor is blijven staan en zo ja nog rolwaardig en vooral gezien de schade links voor binnen profiel. De Kalkwagons staan volgens mij nog allemaal in het spoor, alleen de laatste heeft probleem dat een van de kleppen eraf gescheurd is. Gunstigeste geval kan de trein in zijn geheel verplaatst worden, in het negatieve zullen lok en laatste wagon uit spoor gehaald moeten worden en via de weg plaats ongevaal verlaten.

Kijken we naar de VRIM dan zijn de eerste 2 bakken zodanig beschadigd dat die op diepladers weg zullen gaan, de achterste 2 bakken in vraag hoeverte zij beschadigdf zijn door verlaten van het spoor en mogelijk kantelen.Kans dat die ook over de weg zullen gaan is imo vrij groot.

 

05-04-2023 09:02:11
icened200
icened200

Zie dat de series 700 en 1800 vanaf Groningen en Leeuwarden t/m Schiphol rijden. En daarna waarschijnlijk keren bij opstelterrein Hoofddorp.

Ken niet alle aanpassingen.

 

05-04-2023 09:09:03
MasterE
MasterE

Ze zouden tot Ledn moeten gaan.

Het volgende is opgeheven:

700 Ledn-Gvc

1400 Gv-Ledn

1800 Ledn-Gvc

2100 Gvc-Hlm

2400 Ledn-Gv

3300 Gvc-Hfd

4600 Gvm-Ledn

6300 Gvm-Ledn




Mcn Asd
 

05-04-2023 09:10:03
daan1714
daan1714

DBC 64xx + 189 van het ongeval + losse wagon stond zojuist om 9 uur stil op spoor 3 te Asd, richting Asdm. Loc was toch nog te slepen dus.

 

05-04-2023 09:21:30
edegroot
edegroot
Quote
daan1714 (05-04-2023 09:10:03):

DBC 64xx + 189 van het ongeval + losse wagon stond zojuist om 9 uur stil op spoor 3 te Asd, richting Asdm. Loc was toch nog te slepen dus.


Foto te Asd gathering.tweakers.net



Laatst bewerkt door edegroot op 05-04-2023 09:22
 

05-04-2023 09:35:37
DDZ7504
DDZ7504
Quote
MasterE (05-04-2023 09:09:03):

Ze zouden tot Ledn moeten gaan.

Het volgende is opgeheven:

700 Ledn-Gvc

1400 Gv-Ledn

1800 Ledn-Gvc

2100 Gvc-Hlm

2400 Ledn-Gv

3300 Gvc-Hfd

4600 Gvm-Ledn

6300 Gvm-Ledn


Je vergeet de 2200 Laa-Ledn in dit lijstje.




DDZ in dienst, ik blij!
 

05-04-2023 09:45:54
mich
mich

Ter info, een krol mcn is vaak gereedschapsmachinist en deze mogen zonder extra persoon zelf werkzaam zijn.

 

05-04-2023 09:48:24
ErikvR
ErikvR

Losse wagon zou voor remgewicht kunnen zijn, zou betekenen dat rest van de trein wel afgevoerd is naar Beverwijk

 

05-04-2023 12:40:49
noof
noof
Quote
edegroot (05-04-2023 09:21:30):
Quote
daan1714 (05-04-2023 09:10:03):

DBC 64xx + 189 van het ongeval + losse wagon stond zojuist om 9 uur stil op spoor 3 te Asd, richting Asdm. Loc was toch nog te slepen dus.


Foto te Asd gathering.tweakers.net


Loc gaat naar de Whz.

 

05-04-2023 15:10:30
1991
1991

Wellicht een rare aanname: de NS trein heeft nooit de kraan geraakt, maar is door beton brokstukken van het vernielde perron van haar rails geraakt, als ik de 'sporen' volg vanaf meerdere drone shots zijn de voorste wielen van het kop stel al voor het einde van het perron compleet van haar rails af.

 

05-04-2023 15:18:56
Daan!
Daan!

Over dat perron; ik zag op beelden dat de kop van het westelijke perron aan de zuidkant behoorlijk vernield is. Is dat puur van de aanrijding?
Ik verbaas me dan over de hoeveelheid schade aan zo'n massa.

 

05-04-2023 15:21:40
MasterE
MasterE

Hoeveel massa denk je dat het is? Het zijn wat perronwanden, tegels en zand. Als daar een KROL van enige gewicht tegenaan wordt geslingerd met een snelheid van >50 km/h blijft er niet veel van over.




Mcn Asd
 

05-04-2023 15:52:19
Daan!
Daan!

Ja individueel is het niet veel. Maar samen zou ik denken dat het een compacte opgesloten massa is. Dus vandaar mijn verbazing.

 

05-04-2023 16:12:24 1
mat64Hidde
mat64Hidde
Quote
noof (05-04-2023 12:40:49):
Quote
edegroot (05-04-2023 09:21:30):
Quote
daan1714 (05-04-2023 09:10:03):

DBC 64xx + 189 van het ongeval + losse wagon stond zojuist om 9 uur stil op spoor 3 te Asd, richting Asdm. Loc was toch nog te slepen dus.


Foto te Asd gathering.tweakers.net


Loc gaat naar de Whz.


Van Voorschoten, via Amsterdam naar Rotterdam? Lijkt me een behoorlijke omweg

 

05-04-2023 16:16:48
Daan!
Daan!

Hoe wil je anders met een dieselloc?

 

05-04-2023 16:21:16
mat64Hidde
mat64Hidde

Via Leiden - Woerden? Of kan het spoor daar het gewicht niet aan?

 

05-04-2023 16:44:13
mattie2
mattie2
Quote
mat64Hidde (05-04-2023 16:21:16):

Via Leiden - Woerden? Of kan het spoor daar het gewicht niet aan?


Omlopen is iets wat je met een trein als deze wilt vermijden. Daarnaast zal er een snelheidsbeperking zijn dus moet er op de route genoeg capaciteit (wachtsporen) aanwezig zijn.

 

05-04-2023 17:13:15
noof
noof

Ik heb geen idee wat de eerste plannen waren, ik weet alleen dat hij vanochtend op Asd 3b geparkeerd stond, maar gezien het bekijks is er met enige spoed een andere locatie gezocht. Wat het oorspronkelijke plan na Asd was weet ik niet.

 

05-04-2023 18:36:10
ErikvR
ErikvR
Quote
mattie2 (05-04-2023 16:44:13):
Quote
mat64Hidde (05-04-2023 16:21:16):

Via Leiden - Woerden? Of kan het spoor daar het gewicht niet aan?


Omlopen is iets wat je met een trein als deze wilt vermijden. Daarnaast zal er een snelheidsbeperking zijn dus moet er op de route genoeg capaciteit (wachtsporen) aanwezig zijn.

Ldn - Wdn loopt als vast op de krappe dienstregeling op dat traject neem ik aan evenals de de doorsteek Alphem ( Apn ??) -Gd. Rchter gezien het feit dat de lok opgesloten werd door de rest van de trein is Ldn uitwijk enige oplossing. Vraag mij wel af waarom er inderdaad getrokken is aan zijde beschadigde kop / buffers en geen omloop of buffers te ontzien. tenzij de wagon achter de loc ook schade heeft.

 

05-04-2023 18:39:10
AlexNL
AlexNL
Quote
noof (05-04-2023 17:13:15):

Ik heb geen idee wat de eerste plannen waren, ik weet alleen dat hij vanochtend op Asd 3b geparkeerd stond, maar gezien het bekijks is er met enige spoed een andere locatie gezocht. Wat het oorspronkelijke plan na Asd was weet ik niet.


Rond 1300 werd hij in Rotterdam Centraal gespot door een kennis van me.



Laatst bewerkt door AlexNL op 05-04-2023 18:39
 

05-04-2023 19:03:01
Henk1619
Henk1619
Quote
noof (05-04-2023 17:13:15):

Ik heb geen idee wat de eerste plannen waren, ik weet alleen dat hij vanochtend op Asd 3b geparkeerd stond, maar gezien het bekijks is er met enige spoed een andere locatie gezocht. Wat het oorspronkelijke plan na Asd was weet ik niet.


De loc is vannacht opgepikt en naar Asd gebracht in afwachting van iemand die hem naar Whz kon brengen. De 'spoed' heeft maar 6 uur geduurd.

 

05-04-2023 19:09:25
Henk1619
Henk1619
Quote
ErikvR (05-04-2023 09:48:24):

Losse wagon zou voor remgewicht kunnen zijn, zou betekenen dat rest van de trein wel afgevoerd is naar Beverwijk


Zo komen geruchten de wereld in...

De rest van de trein is vanmiddag naar Bvhc versleept.

 

05-04-2023 19:24:17
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Henk1619 (05-04-2023 19:03:01):
Quote
noof (05-04-2023 17:13:15):

Ik heb geen idee wat de eerste plannen waren, ik weet alleen dat hij vanochtend op Asd 3b geparkeerd stond, maar gezien het bekijks is er met enige spoed een andere locatie gezocht. Wat het oorspronkelijke plan na Asd was weet ik niet.


De loc is vannacht opgepikt en naar Asd gebracht in afwachting van iemand die hem naar Whz kon brengen. De 'spoed' heeft maar 6 uur geduurd.


Mss ook om een BV'tje te regelen?

 

05-04-2023 19:36:06 1
Henk1619
Henk1619
Quote
noof (04-04-2023 11:28:30):

Nouja, het is vooral speculeren.

Maar volgens het geldende WBI zouden gedurende in/uitzet van spoorvoertuigen de nevensporen, ofwel, de sporen waar nu de reizigerstrein en goederentrein reden, ook buiten dienst zijn. Dus mocht de krol tijdens oversteken defect zijn gegaan, dan zouden de sporen buiten dienst geweest moeten zijn. Dat is de theorie in elk geval.

Over de praktijk zal voldoende onderzoek volgen.


Les 1 van de VCA cursus: je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Les 2: borg of controleer zelf dat je werkplek veilig is.

Als ik dat even vertaal naar hoe je zou moeten handelen in dit soort gevallen is in de (veronderstelde) buiten dienst genomen sporen een kortsluitlans steken. Als de sporen werkelijk bd zijn dan is dat een 'overbodige handeling' want het was al veilig. In het geval van miscommunicatie heb je eigenhandig het treinverkeer stilgelegd. Dat levert misschien wat boze gezichten op maar van een dergelijke klapper wordt ook niemand vrolijk.

 

05-04-2023 19:39:06
Henk1619
Henk1619
Quote
gvttreinen (05-04-2023 19:24:17):
Quote
Henk1619 (05-04-2023 19:03:01):
Quote
noof (05-04-2023 17:13:15):

Ik heb geen idee wat de eerste plannen waren, ik weet alleen dat hij vanochtend op Asd 3b geparkeerd stond, maar gezien het bekijks is er met enige spoed een andere locatie gezocht. Wat het oorspronkelijke plan na Asd was weet ik niet.


De loc is vannacht opgepikt en naar Asd gebracht in afwachting van iemand die hem naar Whz kon brengen. De 'spoed' heeft maar 6 uur geduurd.


Mss ook om een BV'tje te regelen?


Dat zou je even moeten controleren maar die zou er ook al aan moeten hangen voor de eerste etappe naar Asd.

 

05-04-2023 19:40:48
ErikvR
ErikvR
Quote
Henk1619 (05-04-2023 19:09:25):
Quote
ErikvR (05-04-2023 09:48:24):

Losse wagon zou voor remgewicht kunnen zijn, zou betekenen dat rest van de trein wel afgevoerd is naar Beverwijk


Zo komen geruchten de wereld in...

De rest van de trein is vanmiddag naar Bvhc versleept.


Dan had ik een vooruitziende blik. Maar als ik de berichtgeving nu gped gevolgd heb zijn er dus 3 wagons uit de trein gelaten zijnde de eerste achter de loc en de laatste 2 waarvan degene met de afgescheurde klep ?

 

06-04-2023 11:37:06
broek53
broek53

Voor de administratie er even tussendoor: is de samenstelling van de 9405 nog steeds dezelfde als die hier op somda staat weergegeven?

 

06-04-2023 11:56:17 1
sjoerd
sjoerd

In de pers verscheen vandaag een voorlopige analyse van de toedracht, al zal de uitslag van het officiële onderzoek nog wel even op zich laten wachten.

Vaak zijn berichten in pers vaag of ze rammelen aan alle kanten, maar het bericht in het AD/regionale kranten ziet er plausibel uit. Ik kan het verslag niet betrappen op de gebruikelijke onzin. Wellicht heeft hier nog een deskundige naar gekeken.

In elk geval is het bericht al niet strijdig met de klok (en geeft de kloktijden van die momenten ook weer), en evenmin met de ruimtelijke situatie ter plaatse.

Blijft de vraag waardoor. Hopelijk komt er een antwoord op, opdat de regels en afspraken nog eens tegen het licht kunnen worden gehouden.



Laatst bewerkt door sjoerd op 06-04-2023 11:56
 

06-04-2023 13:04:35
aarclay
aarclay

ProRail meldt dat de verwachte herindienststelling van het spoor verschoven is vanaf de eerdere verwachting van 11 april naar 18 april.

Voor een concreet plan van aanpak spelen veel factoren een rol, zoals de toegang tot de locatie, de aanwezigheid van kabels en leidingen en de aanvoer van groot materieel. Uit een eerste onderzoek blijkt dat extra maatregelen nodig zijn, voordat de berging van de reizigerstrein kan beginnen. Pas na het bergen van de trein kan de aannemer met het herstel van het spoor starten. De schade aan de bovenleiding, het spoor en het aangrenzende station Voorschoten is groot. Ook ondergrondse bekabeling moet worden gerepareerd. Dit betekent dat het herstel op zijn vroegst op 18 april is afgerond.

 

06-04-2023 19:12:51 2
broek53
broek53

Het is de culuminatie van de mentaliteitsverandering die zich in enkele tientallen jaren heeft voltrokken, en die samen te vatten is als " het spoor doet er niet toe". Niemand die zich meer publiekelijk druk maakt over een weekje stremming meer of minder. Geeft het spoorse bestaan ongetwijfeld de nodige rust, maar opmerkelijk is het eigenlijk wel.

 

06-04-2023 19:27:44
anton_
anton_

lijkt allemaal wel erg lang te duren als je vergelijkt met Harmelen 1962 of een groot ongeluk op een autosnelweg waarbij meerdere vrachtwagens betrokken zijn.



Laatst bewerkt door anton_ op 06-04-2023 19:29
 

06-04-2023 19:49:58 1
DDZ7504
DDZ7504

Die vergelijkingen kun je niet echt maken denk ik.




DDZ in dienst, ik blij!
 

06-04-2023 20:00:10
mren
mren

Waarom niet? Je weet dat "Harmelen" niet bepaald een klein ongeluk was?

 

06-04-2023 20:16:24
DDZ7504
DDZ7504

Ja, dat weet ik, maar dat is 60 jaar geleden. Vóór Europese veiligheidsvoorschriften, voor honderden kabels in de grond, voor "elke tien minuten een trein" en überhaupt niet in de buurt van een station. Dus het verbaast mij niets dat het zo lang duurt in dit geval.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 06-04-2023 20:16


DDZ in dienst, ik blij!
 

06-04-2023 20:22:03 1
michaben
michaben

Ik vermoed dat men onder andere omstandigheden wel eerder 2 van de 4 sporen weer beschikbaar zou maken. Maar gezien de aard van het ongeluk kan ik me voorstellen dat men dat nu liever niet doet.