12-10-2024 16:43:35 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Is het mogelijk aan te geven wat er niet klopt aan de betreffende tekening in het artikel? Klopt de tekening in het rapport zelf wel? |
12-10-2024 17:42:13 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Als ik vergelijk met sporenplan, missen een paar verbindinkjes bij de perrons. Verder voor het onderzoek niet relevant, maar doet 'de waarheid' enig geweld aan. Laatst bewerkt door mren op 12-10-2024 17:42 |
13-10-2024 20:56:37 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Ik heb OdR 2024-10 er op nageslagen, en ik ga er vanuit dat het gaat om de afbeelding op blz. 471 (schematische weergave van de werkplekonttrekkingstekening). Wat er dan ontbreekt kan ik niet zien (en is door Sjoerd ook niet aangegeven, en met alle respect "een paar verbindinkjes bij de perron" is voor mij duister ). Maar we kunnen gerust zijn, waar het om gaat op deze schematische weergave zijn de relevante locaties: de drie werklocaties en de twee railinzetplaatsen. Als het gaat om de afbeelding op 473 geldt precies hetzelfde. Laat ik de forumgenoten geruststellen: elke weergave doet de 'waarheid' (bedoeld zal zijn: de fysieke werkelijkheid) geweld aan. Het gaat er om dat de weergave voldoet aan het doel waarvoor die weergave nodig is. Het is principe is immers "model is geen werkelijkheid": niet relevante zaken laat je weg want die dienen geen doel (i.c. reconstructie van de feiten voor, tijdens en na de ongevallen). Daar zijn we het als ik het zo lees ook 100% over eens. Mijn conclusie is dat "op alle punten zorgvuldigheid is betracht". |
13-10-2024 22:44:55 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Voor de zekerheid: Het was zeker niet mijn bedoeling twijfel te zaaien over het onderzoek, noch over het artikel. Integendeel. Sommigen menen dat altijd alles tot in de perfectie moet kloppen. Welnu, waar gewerkt wordt vallen spaanders. |
![]() |
advertentie |
14-02-2025 08:12:43 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
In het nieuwsblokje een bericht over de werktijden die personeel en zzp'ers er op na houden bij spoorwerk.
Die opmerking gaat niet over de persoon die om het leven is gekomen.
Ik denk dat dit soort omstandigheden schering en inslag zijn in de bouw. Of dat nu huizen-, wegen-, of spoorwegen zijn. Daar doe je niet veel aan, behalve heel stringent controleren, en het resultaat daarvan zal zijn dat heel veel bouwprojecten langzamer zullen gaan omdat er nu eenmaal niet genoeg personeel is.
|
14-02-2025 10:30:19 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
RailAlert zou hier op toe moeten zien maar dat is in de praktijk een hele kleine papieren tijger... |
14-02-2025 11:52:43 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
En daarbij, er zijn ZZP'ers die bizar veel uren draaien, bijvoorbeeld overdag als stratenmaker, 's nachts als spoorwerker. Dat kun je alleen controleren door de ZZP-er op persoonsniveau te controleren op arbeidstijden, in welke branche ook. |
14-02-2025 12:17:10 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Dat zou RailAlert dus moeten doen, het DVP is mede om dit tegen te gaan in het leven geroepen. Maar het systeem is zo lek als een mandje en RailAlert negeert afgegeven signalen van misbruik/fraude... |
14-02-2025 21:09:59 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Wat wil je dan controleren?
|
14-02-2025 21:17:27 | ||
---|---|---|
TCSFan
![]() |
Dat is wel heel selectief gequote van Treinhobby:
De Arbeidstijdenwet regelt onder meer werktijden, rusttijden en pauzes van werknemers. Voor u als zelfstandige gelden de regels van deze wet in principe niet. Behalve in de onderstaande gevallen. Er is een gezagsverhouding tussen zelfstandige en opdrachtgever Werkt u als zzp’er ‘onder gezag’ van een opdrachtgever? Dan gelden de regels van de Arbeidstijdenwet wel. U bent dan werknemer van uw opdrachtgever volgens deze wet.
|
14-02-2025 21:21:24 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Het is zeker niet selectief gequote, maar een reactie dat je als ZZP’er overdag stratenmaker kan zijn (en je dan onder ‘gezag’ aan je lunchpauze moeten houden) en ‘s nachts spoorwerkers mag zijn (en je dan ook maximaal 10 uur mag werken). |
14-02-2025 22:32:11 | ||
---|---|---|
TCSFan
![]() |
Zeker wel, want zodra je bij een van beide baantjes "onder gezag staat" voldoe je in jouw scenario al niet meer aan de eisen ten aanzien van werk- en rusttijden zelfs als die maar bij een van de twee baantjes door wet- en regelgeving worden opgelegd. |
14-02-2025 23:15:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Regels schrijven voor dat je maar een x-aantal uur per dag mag werken in het algemeen, en daarbij gelden ook de uren die jij voor andere werknemers of opdrachtgevers hebt gewerkt.
Immers zijn de regels voor bijvoorbeeld een machinist er voor zodat deze voldoende uitgerust en fit is om zijn werk veilig uit te voeren. Als je eerst al 8 uurtjes als stratenmaker gewerkt hebt is het wel overduidelijk dat je niet voldoende uitgerust en fit ben om daarna nog een machinisten dienst erachteraan te gaan draaien. Laatst bewerkt door thom op 14-02-2025 23:17 |
15-02-2025 00:04:41 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Zodra je een veiligheidsfunctie hebt (machinist/rangeerder/BBD/LWB etc) gelden er strengere aanvullende regels boven op de algemene arbeidstijden wet. |
15-02-2025 10:44:56 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Gelden voor een machinist en rangeerder dezelfde werk en rusttijden als voor een beroepschauffeurs, zoals bus, vrachtwagen taxi en pakkettenbezorgers. |
15-02-2025 11:10:57 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Daar geldt ook de rij-en rusttijden wet voor. |
15-02-2025 13:17:36 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Verzoek aan het moderatieteam: wellicht kan deze (zinvolle) discussie afgesplitst worden van het onderwerp Ongeval Voorschoten. Uiteindelijk gaat er als deze discussie hier doorloopt (onbedoeld) toch een bepaalde suggestie uit over de oorzaak van het ongeluk. |
15-02-2025 16:55:30 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
EDIT, om het te verduidelijken. Stel, iemand werkt inderdaad overdag als zzp-stratenmaker en 's nachts als zzp-spoorwerker. En stel, de Belastingdienst vindt dat ok. Dat kan namelijk heel goed, als zo iemand bijvoorbeeld op duidelijk afgebakende projecten werkt en door allerlei verschillende opdrachtgevers wordt ingehuurd. Dan valt die persoon niet onder enig gezag en ook niet onder de Arbeidstijdenwet. Wat natuurlijk wél kan, is dat een opzichter hem 's nachts van de baan haalt en zegt: sorry, je bent gewoon te moe, dit is te gevaarlijk. Maar dat is geen 'gezag' en ook niet gebaseerd op een arbeidswet of -regel. Laatst bewerkt door brun op 15-02-2025 17:06 |
15-02-2025 17:58:32 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dus de geciteerde wettekst hoe het zit wanneer een zelfstandige ingehuurd word door een opdrachtgever en er daarmee een gezagsverhouding ontstaat tussen beide bestaat op een situatie die onmogelijk is stel je ? |
15-02-2025 20:15:00 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Per 1 januari zijn er zaken veranderd. Hierdoor wordt er strenger gecontroleerd op schijnzelfstandigheid. Zie bijvoorbeeld: rijksoverheid.nl en rijksoverheid.nl Eén van de criteria is dus de gezagsverhouding. Op het moment dat je opdrachtgever je vertelt wanneer je moet beginnen met werken, is dat al een min-punt voor de ZZP'er en zit je tegen schijnzelfstandigheid aan. Maar als andere punten, zoals specifieke kennis, een afgebakend project, gebruik van eigen middelen/apparatuur, zijn weer plus-punten voor de ZZP'er. Maar als je als ZZP'er een half jaar lang alleen maar zou werken voor de BAM op een graafmachine van de BAM, samen met andere graafmachine machinisten die wel in dienst zijn van de BAM is dat dus niet toegestaan om dat als ZZP'er te doen. |
15-02-2025 20:20:27 1 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Er is sinds 1 januari geen wet veranderd, er is enkel aangekondigd te gaan handhaven. De huidige wet is al wat jaartjes oud |
15-02-2025 21:19:31 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Wie zegt er dan dat er wel een wet is veranderd? |
16-02-2025 02:26:40 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Jij zegt letterlijk "Per 1 januari zijn er zaken veranderd.", dat geeft nogal snel de indruk.
Maar uiteindelijk heeft het hele stukje 'meer handhaven' nog steeds niets van doen dat je als ZZP machinist je na een dag straatwerk niet nog even 8-9 uurtjes als machinist aan de gang kan gaan. |
16-02-2025 11:20:55 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als je als beroepschauffeur je rijtijden bereik heb en je gaat bij thuiskomst met je privé auto naar bijvoorbeeld Parijs, kraait hier geen haan na. Het is wellicht hoe Thom het bedoelt, wie gaat de arbeidstijden van een ZZP persoon controleren of zij of hij aan de wettelijke arbeidsuren zit, vanwege de broodnodige rust en slaaptijden. |
16-02-2025 11:30:03 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
|
16-02-2025 11:39:00 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Wie zzp'er is, valt per definitie niet onder het gezag van een opzichter, van ProRail, van wie dan ook. Als ik brood ga kopen, heb ik ook niets te zeggen over de werktijden van de bakker. Het punt is alleen dat deze regel in de praktijk best vaak wordt gebroken. Veel zzp'ers werken maar voor één opdrachtgever en moeten zich houden aan werktijden en aanwijzingen van een leidinggevende. Welnu, dat mocht eigenlijk nooit, maar de Belastingdienst keek vrolijk weg. Sinds 1 januari doet de Belastingdienst dat niet meer. (Sterker nog: de Belastingdienst huurt zélf massaal zzp'ers permanent in, het overtreedt dus z'n eigen regels!) Als zulke verhoudingen worden geconstateerd, moet de opdrachtgever loonheffingen enzovoort nabetalen (met een boete erbij) en mag de zzp'er z'n klus niet meer als zzp afrekenen, maar geldt hij gewoon als werknemer. Wat gebeurt er daardoor? Veel opdrachtgevers en zzp'ers leggen uitdrukkelijk vast dat er géén gezagsverhouding is en dat de zzp'er helemaal zelf bepaalt hoe hij het afgesproken resultaat oplevert. Ook zoeken zzp'ers meer opdrachtgevers en zorgen ze ervoor dat ze op duidelijk afgebakende klussen werken, dus niet bijvoorbeeld één jaar permanent ingehuurd zijn. Als je dan wilt voorkomen dat zo iemand veel te veel diensten draait, moet je het anders regelen. Dus niet via arbeidswetgeving, maar via veiligheidsinstructies bijvoorbeeld. Laatst bewerkt door brun op 16-02-2025 11:41 |