15-03-2018 14:41:27 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteNou, dit wordt me toch een bezuiniging zeg! Er staat trouwens dat overdag bij Asdz service plaatsvindt en opstellen "gewoon" te Wgm plaatsvindt. Mag er ook wel wat aan de infra gebeuren tussen Asdz en Wgm, want dat is nu drie keer niks. |
15-03-2018 14:45:30 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
@IJsberg, uitstellen frequentieverhoging SAAL |
15-03-2018 15:00:36 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Daar zie ik het probleem niet ‘s ochtends gaat alles de Wgm uit en ‘s avonds de Wgm in. |
15-03-2018 15:11:39 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ja, met de flessenhals Vspa en Dmnz gaat dat vast goed komen met de eerste paar startende treinen, daarna vrees ik dat het een tikkeltje lastiger wordt. De treinen naar Wgm moeten ook nog eens oversteken bij Mdsa. |
![]() |
advertentie |
15-03-2018 15:39:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De servicevoorzieningen bij Amsterdam Zuid, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Van oorsprong zat er een opstelterrein in de oksel van de A10 in de plannen, met vrije kruising uiteraard. Dat lijkt mij op zichzelf al zo duur dat je die tientallen miljoenen beter in Amsterdam C kan steken. Maar wellicht is hier een goedkopere oplossing voor gevonden. |
15-03-2018 16:18:52 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteDat is hooguit deels een oplossing. Met Asdz viersporig moeten internationale treinen nog steeds naar Asd, omdat er geen voorzieningen zijn voor Eurostar en er waarschijnlijk geen capaciteit is (?) om Thalys over de zuidtak door te sturen naar Wgm. Ondertussen heeft Asd dan niet de capaciteit om de internationale treinen af te handelen, tenzij er minder treinen te Asd gaan rijden. SAAL gaat volgens mij over treinen over de zuidtak. |
15-03-2018 20:20:18 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Men zal wel een mooi basisuurpatroon hebben gemaakt dat allemaal net past. Opstart dienst? Afloop dienst? 7x24 uur? Wat is dat? Ik geloof er geen bal van dat je het dan redt met de bestaande infra tussen Asdz via Mdsa naar Wgm. Volgens mij kan Riekerpolder aansluiting dan ook opnieuw gebouwd worden, daar de binnensporen vooral bedoeld zijn voor de zuidas-Shl en zeker niet voor treinen Shl-Asd v.v. Eigenlijk onvoorstelbaar dat er jarenlang gestudeerd wordt om Asd goed bereikbaar te houden vanuit alle windrichtingen en plots moet het compleet anders. Laatst bewerkt door ZJ37 op 15-03-2018 20:21 |
15-03-2018 21:20:04 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Volgens mij zou het precíés op Asd moeten passen met 9 sporen zonder de treinenloop al te grondig op de schop te hoeven nemen. Uitgaande van doorkoppeling ICd naar Alm, en 6x/u IC Amr - Asd. Doorkoppeling Sprinters Wp - Hfd blijft in stand. SPR Wp - Asd en Asd - Utg blijft 4x/u; 6x/u is mogelijk maar zorgt voor kruisen van corridors (risicovol) of keren langs het perron (niet haalbaar). Perronnummering is nattevingerwerk. --- IJ-zijde --- 15 = THA + EUR + 9200 ri Brusz 14a = SPR ri Hfd 14b = ICd ri Rtd 12a = IC ri Amf, EUR + 9200 uit Brusz 12b = IC uit Amf, EUR + THA uit Brusz 10a = SPR ri Wp 10b = ICd ri Alm 8 = IC ri Amr 6a = ICE uit Koln, SPR ri Utg 6b = IC ri Ekz (kerend) 4 = IC ri Ut 2a = IC ri Hlm (kerend) 2b = ICE ri Koln, SPR ri Bkl 1 = SPR ri Hlm (kerend) --- Stationsplein-zijde --- Ik denk dat alles valt of staat bij de uitwerking van OV SAAL en PHS Alkmaar - Amsterdam. |
15-03-2018 21:36:57 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Dan wordt het een dienstregelingmodel met dwangpunt 1: station Asd. Dat was in het verleden echt niet of nauwelijks nodig. |
15-03-2018 22:16:39 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Dat valt toch best mee? De drie corridors Shl - Asd - Wgm / Wp, Zd - Asd - Bkl en Hlm - Asd liggen zo goed als gescheiden van elkaar (tenzij je een SPR Utg - Wp toevoegt, of de IC's Ekz - Asd wilt doorkoppelen ri Amf / Alm). Als ICE keert op Aswplz, is er een kruising met de Schipholcorridor bij de verplaatsing Aswplz - Asd, maar in die verplaatsing zit enige flexibiliteit dus dat moet geen probleem vormen. Thalys, Eurostar en 9200 ri Wgm kruisen tegemoetkomende treinen van eigen corridor (uit Wp) maar dat is nu ook al het geval. Het enige dat nog in de buurt van een dwangpunt komt is de doorkoppeling van ICd ri Alm, en (in groter kader) de uitvoering van OV SAAL. (Krijgen we een 10/10/10 van IC's Asd - Wp, of 3/12/15? Met 10/10/10 zal evt ICd ook 10/20 worden, met de Thalys/Eurostar er mooi tussen, maar dan kan ik niet garanderen dat de 9200 daar nog lekker tussen past.) Maar zou OV SAAL niet sowieso een soort dwangpunt worden? Laatst bewerkt door DDietzen op 15-03-2018 22:20 |
15-03-2018 22:26:23 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Als je de geplande sporenlay-out erbij pakt, kan je zien dat jouw lijstje op vele vlakken niet haalbaar is. Ben beoogt het volgende (met dus 9 doorgaande sporen en kopspoor 1): sporen 1, 4a en 5a voor treinen van/naar Hlm spoor 2 voor ICE, goederen Hlm-Ut vv. sporen 4b, 5b voor sprinters van/naar Wp sporen 7b en 8b voor intercities van/naar Alm en Amf sporen 7a en 8a voor sprinters van/naar Shl sporen 10, 11, 13 en 14 voor de corridor Ut-Zd v.v. Internationaal verkeer zou nog kunnen via sporen 10 en 14 Shl-Wgm v.v. kunnen rijden, als dat tussen de sprinters past op Asd - Shl. Alleen voor de Eurostar zou dan nog een oplossing gevonden moeten worden, want die moet niet een heel eilandperron gaan blokkeren. |
15-03-2018 22:27:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Je spooropstelling van Asd is op een paar punten gelijk een domino-spel. Er worden treinseries van elkaar afhankelijk gemaakt die niets met elkaar te maken hebben buiten Asd en als dat past, heb je een lot uit de loterij (op papier dan, niet in de dagelijkse gang van zaken). Veranderen kun je het dan overigens nooit meer. Past het niet, dan heb je domino-day![]() |
15-03-2018 22:29:13 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Door hoogfrequent te keren op één beschikbaar spoor, kan je dat 6x per uur alleen maar doen door a 02/12/22 etc en v 08/18/28, uitgaande van symmetrie '00 en overkruistijd '4. Dergelijke tijdsliggingen krijg je eveneens op vergelijkbare plekken en dan maar hopen dat het tussen Asd en elders nog precies aan elkaar past. Daar komt wel een geluksfactor bij kijken, helemaal met al die andere doorstroomfratsen in de buurt (Ut, Utg, etc). |
15-03-2018 22:31:59 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Dat kan ook met A 07/17/27 en V 03/13/23 in symmetrietijden. |
15-03-2018 22:35:10 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Ligt er aan welke plannen je bedoelt want van de oorspronkelijke plannen wordt een (essentieel) deel niet aangelegd. |
15-03-2018 22:54:56 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteEens en dan zijn de smaken op. |
16-03-2018 07:16:46 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dus net zolang uitbuigen en lange stops in de periferie invoeren dat het past. Net als nu met ellenlange stops in bijvoorbeeld Ht, Ehv en Wd. Dat krijg je met punt oplossingen (en dat is de corridor benadering van Prorail ook) ipv netwerksturing. |
16-03-2018 07:21:25 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
OV-SAAL krijgt genoeg ruimte om 6 IC's Lelystad-Schiphol, 4 IC's Almere-Amsterdam CS en op alle takken rondom Weesp 6 sprinters te rijden. Daar zit alleen geen verdere speelruimte in. Als je verkeerd uitkomt in Amsterdam kan je alleen draaien aan de volgende knoppen: Rijsnelheid tussen Zwolle en Almere en het aantal stops van de IC Almere-Amsterdam CS. |
16-03-2018 08:01:54 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Dat vind ik altijd zo'n mooie he: draaien aan rijsnelheid. DSSU en DSSA moeten perse van die flitswissels krijgen ten koste van alle bereikbaarheden. En dan moet je de treinen het station ervoor maar langer laten inwachten, want andere past de spoor opstelling weer niet vanwege die eerder genoemde gedwongen tijdsliggingen. |
16-03-2018 08:04:01 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Het kan op elk willekeurig ander tijdstip als je ervoor kiest een treinserie niet op zichzelf, maar op een andere serie te laten keren. Maar dan moeten het wel series zijn die in dezelfde frequentie rijden .... |
16-03-2018 08:08:49 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zeker, maar dat wordt wat lastiger als die Sprinters a.g.v. gedwongen spoor gebruik niet op hetzelfde spoor aankomen en weer moeten vertrekken. Die doorstroomflauwekul zorgt louter voor minder flexibiliteit. Kijk maar naar Ut waar het op het ene spoor dringen is (20/21) en op andere sporen twee treinen per uur komen. Bij maximale bereikbaarheden zou je de drukte over de perronsporen liever goed verdelen, volgens mij een stuk robuuster. |
16-03-2018 09:58:04 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Toch kent DSSU eigenlijk alleen dat probleem buiten de buurtsporen om als je koste wat het kost alle sprinters in de 20/21 probeert te keren. Als je wel doorrijdt dan heb je geen enkel probleem omdat dat station groot genoeg is. Amsterdam is daar het tegenovergestelde. Het station is te smal om bij een indeling in corridors voldoende sporen te geven. Dat probeert men op te lossen met perronfases die je alleen effectief kan gebruiken als je niet doorstroomt. Vervolgens komt het hele raamwerk tot stilstand omdat de frequenties in Weesp en Schiphol te hoog komen te liggen om alle treinen te kunnen keren. Oplossing zou een hybridevariant kunnen zijn: Doorstromen op de buitensporen, keren op de binnensporen maar met drie sporen wordt de planning wel erg kritisch omdat je maar een middenspoor om te keren hebt. Je ontkomt dus niet aan meer vermenging in Amsterdam Centraal terwijl je dat op Utrecht uitstekend volledig binnen de doorstroomgedachte kan oplossen. |
16-03-2018 10:12:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Je hebt het terecht over de opmerkelijke kanten van de DSSX-filosofie. Er is één hoop: niets is voor de eeuwigheid. De eerste spoorbak in Utrecht, die van de huidige sporen 7 en 8 onder de oude stationskap, lag dus ooit voor het oude stationsgebouw langs. In de loop van de historie hebben daar twee periodes drie sporen gelegen; in de laatste periode twee, waarbij het plan voor een heraangelegd en doorgetrokken spoor 6 als derde spoor er nooit van gekomen is. Nu is de driesporige variant overal uit de gratie omdat er minder doorgaand (goederen-)verkeer is dan voorheen en omdat de perrons breder moeten worden. Daar helpt een hogere frequentie kennelijk niet tegen. Met het Kruis Koopman, zoals dat heette kon je aan de noordzijde uit alle richtingen op alle sporen binnenkomen en vertrekken. Het Kruis is zelfs verdubbeld geweest voor allerlei gelijktijdigheden; nu is het weg. De sporenligging op Amsterdam CS is ook al vele malen gewijzigd, alleen is die door allerlei onderdoorgangen nu enigszins in beton gegoten. De DSSX-filosofie wordt ooit ook weer ingehaald door de volgende. |
16-03-2018 12:18:04 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het jammere van zowel die filosofie als de huidige plannen voor Asd nu,is dat het op papier mooi is,wordt uitgevoerd en betaald en in praktijk niet blijkt te werken. Waardoor men het weer probeert ongedaan te maken,wat weer poen kost,die wij mogen ophoesten. Als het nou is normaal zou worden dat men iets in 1x goed dient te doen,ipv in 20x of meer %03% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
16-03-2018 12:28:09 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteDaarom krijgt in DSSA de corridor Ut-Zd v.v. ook 4 perronsporen, waarvan er 2 verdeeld zijn in fases. Dat sporen 20/21 te druk zouden worden, had ik ook al eens aangekondigd op Somda toen ik erachter kwam dat er geen spoor 22 gebouwd ging worden, maar die bouwput voor een busstation was. |
16-03-2018 13:21:32 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
M.b.t. spoor 20/21 te Ut was een verdeling in twee fasen ook een oplossing geweest om tegenover elkaar te kunnen keren. |
16-03-2018 13:49:25 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Wat er nu gebeurt is dat in de avond de 6900 kopmaakt op 21 en de 6000/7800 doorrijdt over spoor 20 in beide richtingen, en als er een trein vertraagd vertrekt naar het zuiden dan staat de volgende trein naar hetzelfde spoor te wachten voor een rood sein - en dat los je niet op met fasen tenzij de 6900 en de 7800 ineens ook op zichzelf moeten keren (en met de huidige drgl zou er dan maar een 2 minuten overstap tussen beide series zijn). |
16-03-2018 13:49:32 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Quote Dat is niet nodig en wenselijk, aangezien er nu 4 doorgaande Sprinters per uur tussen Wd en Htc rijden en dit in de toekomst 6 doorgaande Sprinters Wd - Gdm worden. Daarvoor is een snelle doorstroming via spoor 20 en 21 zeer wenselijk en daarvoor ligt er nu goede infrastructuur. Schattig dat ZJ37 altijd terug wil naar het verleden, maar die autistische blik is niet altijd goed en verstandig. Laatst bewerkt door sigma op 16-03-2018 13:50 |
16-03-2018 13:52:56 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Klopt, maar ik was je net voor met een post over de situatie in de avond wanneer niet alles doorrijdt - idealiter zou er ook een noordelijk tailtrack moeten komen voor de 6000 in de avond (of via Utctw - de trein staat nu 22 min op spoor 21). Of een andere treinserie om de 6000 aan te koppelen die wel in de avond rijdt. Een sprinter naar Ledn, bijvoorbeeld, zodra die lijn is verbouwd voor meer treinen per uur. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-03-2018 13:54:30 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
autisme is een aandoening, da's dus niet zo vriendelijk om dat op die manier te gebruiken. |
16-03-2018 14:03:41 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Waarmee je nog maar eens het punt bevestigt dat ZJ37 hier keer op keer naarvoren wil brengen maar wat de voorstanders van DSSU blijkbaar niet willen horen: die kijken alleen maar naar het BUP overdag, en niet naar het feit dat er zoiets als avonduitsnijdingen, rangeerbewegingen, opstarten enz bestaat. %03% Laatst bewerkt door daniel81 op 16-03-2018 23:25 |
16-03-2018 14:06:02 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
In dit geval kan je het inderdaad beter omschrijven als vasthouden aan het verleden. Hoe dan ook, in DSSU had men best iets meer aandacht kunnen hebben voor daluitsnijdingen. Al is het nu wel een goed voorbeeld om vergelijkbare problemen in andere projecten te voorkomen. In die zin is de fout wel winst. Over Amsterdam: tussen de documenten van het ministerie staan de uitkomsten van het bestuurlijk overleg over infrastructuur. Daaruit komt dat men nog even een onderzoekje naar de effecten voor de reizigers gaat doen voordat men het plan met 9 sporen en 2 extra sporen te Asdz ook daadwerkelijk kiest. |
16-03-2018 14:18:25 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Het gaat me in dit specifieke geval niet eens om het verleden, want toen bestond spoor 20/21 niet eens.![]() |
16-03-2018 14:26:32 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Jawel, maar de noodgreep om er ook nog een IC-serie (ic de 8800) tussendoor te behandelen en te tailtracken, werkt bijvoorbeeld niet als je naar 6 sprinters per uur wilt. QuoteDe oogkleppen van degenen die denken dat je de infrastructuur op een station kunt bouwen op alleen een BUP van de maximale bezetting, zijn minstens zo hinderlijk. Dat kan wel, als je (bijvoorbeeld naar het voorbeeld van Köln Hbf aan weerszijden een "bedrijfsstation" bouwt die met doorrijden kruisingsvrij te bereiken zijn. Daar kun je dan je uitdunningen, versterkingen en wat dies meer zij regelen. Het volstaat niet om het plaatje van het Hbf of van Tokio Centraal uit te knippen en te roepen dat ze het daar met zo weinig wissels doen, als je de voorzieningen om dat waar te maken niet meeneemt. Met andere woorden: als de hele kennelijk niet-autistische blik naar de toekomst een BUP/BSO van de spitsuren is, is dat een stuk gezichtsvernauwing. Overigens heeft Amsterdam dat nou net in potentie wel: niet optimaal, maar wel redelijk goed bereikbare opstelterreinen die niet aan het station vast zitten, in de vorm van de Watergraafsmeer, de Zaanstraat en eventueel een stukje te handhaven Dijksgracht. Amsterdam heeft, zoals door Klaasje al treffend verwoord, domweg de ruimte niet en dan vooral niet in de breedte. Daarnaast zijn de richtingen Haarlem en Amersfoort in de landelijke dienstregeling gezien weinig ideale richting om lekker door te stromen en daarmee de dienstregelingen van SAAL en de Oude Lijn aan elkaar te knopen. |
16-03-2018 15:00:43 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Dank voor deze nuttige nuancerende toevoeging%02% Kun je die laatste zin uitleggen? Doel je op vervoersstromen, op te grote afwijkingen qua materieelinzet aan weerszijden, op inpassing in de landelijke drgl of nog iets anders? |
16-03-2018 15:36:22 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Ik zie niet in waarom een indeling in twee fasen je daarin belemmert. Als spoor 20 en 21 twee fasen zouden hebben, zou je toch precies dezelfde dienstregeling kunnen rijden als nu? Met de toegevoegde waarde dat indien nodig je ook van beide kanten tegelijkertijd kunt keren, of soms snel twee treinen achter elkaar binnen kunt nemen (bij vertraging van de eerste bijvoorbeeld). Dat alles kan nuttig zijn bij een verstoring, of bij het opstarten van de dienst, of misschien toekomstig wel weer ieder uur als dat in een nieuwe dienstregeling zo uitkomt. En als het je niet uitkomt, doe je gewoon alsof er geen fasen zijn en stroom je lekker door. |
16-03-2018 16:01:46 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIk doel voornamelijk op de inpassing in de landelijke dienstregeling. De dienstregelingen en -modellen van de Oude Lijn/Schiphollijn Amsterdam - Rotterdam - Dordrecht e.v. hebben maar heel weinig te maken met de Noord-Oostverbindingen en je moet tamelijk wat mazzel hebben wil dat in Amsterdam toevallig op elkaar passen. Of dus een boel veranderen aan een van beide kanten. Of lang stilstaan in Asd - maar dan kun je echt beter keren. Om de parallel met Utrecht te trekken: DSSU is gebaseerd op de ouderwetse en kennelijk in dit geval niet-autistische gedachte dat er geen IC is die in Utrecht een natuurlijk eindpunt heeft - dat is al sinds onheugelijke tijden zo - in combinatie met de regionale wens/opdracht een Sternet in te richten voor de stoptreindiensten. Maar: niet voor niets heeft Utrecht een Buurtstation voor treindiensten waarmee je niets kunt of wilt aan de andere kant van het station. Dat vergeten we nog wel eens als we het over het doorstroomstation hebben. |
16-03-2018 18:22:44 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het Parool meldt dat de beslissing over de 9 of 10 sporen op Amsterdam CS is uitgesteld. ProRail doet nader onderzoek. Het is zeer vreemd dat als je een zo belangrijke beslissing neemt met je gesprekspartners, NS en de overheid, dat je dan je huiswerk moet overdoen. %03% |
16-03-2018 20:22:42 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Lijkt me erg verstandig. |
16-03-2018 22:40:06 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
en de link: https://www.parool.nl/amsterdam/keuze-negen-sporen-amsterdam-centraal-nog-niet-definitief~a4581254/ Laatst bewerkt door anton_ op 16-03-2018 22:41 |
16-03-2018 22:55:50 | ||
---|---|---|
IC2000
![]() |
Waarom bouwen ze niet extra trappen/liften en tunnels onder het station, dan heb je helemaal geen bredere perrons nodig om de mensen van het perron af te voeren? Dan heb je ook het voordeel van de huidige flexibiliteit met 18 nuttige perrons die van elke kant bereikbaar zijn (+1 vanuit het westen). Wel zou het hierbij handig zijn om de soms sub-optimale locaties van de wissels halverwege het perron te optimaliseren. Dat geeft mijns inziens een robuuster en minder aan de grillen van de tijd onderhevig station dan de plannen die ik hier lees. |
18-06-2018 20:30:43 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Het worden er negen: https://nos.nl/artikel/2237180-tot-2030-verbouwing-stations-amsterdam-cs-en-zuid-kosten-385-miljoen-euro.html & https://www.parool.nl/amsterdam/kabinet-cs-en-zuid-voor-350-miljoen-op-de-schop~a4600113/ Van Boxtel zal zich niet zo lekker voelen vanavond... Laatst bewerkt door DDietzen op 18-06-2018 20:33 |
18-06-2018 20:39:07 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Alle toeristen uit België / Frankrijk dumpen op Asdz en dan de metro in, hoe verzin je het. Dan zal er ook wel iets aan de infra gedaan moeten worden tussen Wgm-Dmnz-Dvd-Asdz. Daar kun je momenteel ook niet veel mee beginnen als er nog een vracht leegmatverkeer overheen moet. |
18-06-2018 20:43:36 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Da's toch het mooie van plannen maken: Dat er door jouw plan ergens anders problemen en dus kosten ontstaan is jouw probleem niet![]() |
18-06-2018 20:43:58 | ||
---|---|---|
Biem94
![]() |
Quote Hier sla je echt compleet de plank mis, een cruiseschip mag op de Noordzee niet eens op zware stookolie draaien (vanaf 5 graden West in het Engels Kanaal al niet meer). Daarnaast hebben de meeste cruiseschepen (en vrachtschepen) scrubbers geïnstalleerd die de uitlaatgassen reinigen. Het niet naleven van deze regelgeving kan zeer hoge boetes en gevangenisstraffen tot gevolg hebben. On topic: Hoe zit het met de controle van de Eurostar treinen in de toekomst, dat is een eis van de Eurostar toch? |
18-06-2018 20:55:43 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteInderdaad. En ik vergeet nog een klein dingetje: Asra moet dan ook weer anders. |
18-06-2018 21:05:27 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Ik denk dat dat weinig anders dan nu is, elke paar duizend kilometer in Vorst of bij London danwel Le Landy en op de Wgm een uitgebreide test door de vertrekkende Mcn. ![]() |
18-06-2018 21:28:07 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteOf je nou vanaf CS nog verder moet reizen naar je hotel of vanaf Zuid is niet zo boeiend als toerist. Je bent een toerist, dan hecht je minder waarde aan reistijd etc |
18-06-2018 21:28:35 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Eurostar eist niets aan controles. Eurostar is ze ook liever kwijt, het kost namelijk tijd. Het zijn simpelweg grenscontroles die voor elk land gelden die niet deelnemen aan het Schengenverdrag. |
18-06-2018 21:32:35 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteDat is op zich wel zo, maar ik kom als toerist ook liever aan op München Hbf dan op een wazig buitenstation vanwaar ik verder moet met de metro. Amsterdam Zuid is nou niet echt een visitekaartje, maar daar zal men vast heel veel aan gaan doen dan. ![]() |
18-06-2018 22:02:39 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Op CS moet je net zo goed verder met de metro.. |
18-06-2018 22:29:51 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Geen hotels in de buurt van Centraal? Er staat er zelfs eentje letterlijk op het Centraal Station... Het is een bijzonder treurige beslissing, waarbij de nadelen van DSSU nog eens extra tot uiting zullen komen helaas. |
18-06-2018 23:18:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker als je bedenkt dat NS van plan is er helemaal geen DSSA van te maken, maar weer massaal te gaan keren op die zwaar beperkte ruimte. Je kunt je ongeluk ook zoeken... Hoe je CS kunt verbouwen en verkleinen een jaar of tien voordat er op Zuid ook maar iets klaar is en de Riekerpolder omgebouwd, vermeldt het verhaal al helemaal niet... |
18-06-2018 23:31:34 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Je vergeet Asdz-Wgm via Mdsa![]() |
![]() |
advertentie |
18-06-2018 23:37:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Keerspoortjes bij Zuid, schijnt het (eveneens bespottelijke) idee te zijn. Al was het maar omdat je nooit door de flessenhals Duivendrecht heen komt. Laatst bewerkt door broek53 op 18-06-2018 23:38 |
19-06-2018 02:15:51 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Zou het ooit een optie zijn om dat enorme busstation naast spoor 15 te slopen en sporen en perrons voor in de plaats te leggen? Laatst bewerkt door wouterder op 19-06-2018 02:16 |
19-06-2018 04:00:30 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Hoe wil men dat straks met de Eurostar gaan doen dan? Een half uur een perron afsluiten lijkt me geen optie met zo weinig perronsporen (zowel Centraal als Zuid). |
19-06-2018 04:06:36 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Dat zou veruit het beste idee zijn! De bussen kunnen verplaatst worden naar waar nu die malle binnenvaart cruiseschepen liggen, die kunnen vervolgens naar de Javakade. Je zou er zelfs nog voor kunnen kiezen om louter de stadsbussen te behouden en de streekbussen te laten eindigen op metrostation Amsterdam Noord, daar is immers een groot busstation gebouwd en dergelijke reizigers kunnen een stuk eenvoudiger de metro pakken dan internationale reizigers die met grote stukken bagage reizen en de taal niet spreken. Komt nog bij dat men sedert enkele maanden allemaal mooie praatjes heeft over concurreren met de luchtvaart en het zelfs willen vervangen van vluchten op korte afstanden door treinen, neen dan moet je vooral de grootste kracht van de trein, te weten snel van stadscentrum naar stadscentrum, om zeep gaan helpen door internationale treinen naar Zuid te gaan verbannen. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
19-06-2018 06:19:11 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hebben jullie je ook zo geamuseerd met het voorliegen 2.0 wat de kosten betreft? Waar die 350 mio vandaan komt die het grapje zou moeten kosten, geen idee, maar anno 2014 trok het Rijk al 431 miljoen uit voor alleen DSSA en dat bedrag is sindsdien heus alleen maar gestegen. En dan heb je dus nog niets in Amsterdam Zuid. |
19-06-2018 06:43:56 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Maar her spoor word er wel robuuster van, minder storingen en minder onderhoud dus betaald het op een duur terug, na een eeuwtje ofzo![]() |
19-06-2018 06:57:42 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteDat vroeg ik me ook al af. Wat is voor die 350 mio voorzien? Ik vermoed en vrees niet alle noodzakelijke aanpassingen die ook in 7x24 uur nodig zijn om Asdz goed te kunnen bedienen. Overigens vraag ik me ook af of het dan nog wel nodig is om die vrije kruising Dgr nog te bouwen. Zoveel treinverkeer blijft er niet meer over tussen Wgm en Asd. De A2 corridor kan je in de huidige infra gewoon kruisingsvrij houden van de corridor Wp, Hlm en Shl. |
19-06-2018 08:03:58 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De enige reden daarvoor zou dan de goederendienst op de Westhaven nog zijn. Alternatief daarvoor is een vrije kruising Transformatorweg. Dure grap voor de verbinding met een stervend havengebied. |
19-06-2018 08:21:11 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Maar die zou dan alleen het Sprinterverkeer Asd-Shl moeten kruisen. Als dat een 10-minutendienst zou zijn is dat nog wel te overzien. |
19-06-2018 10:30:00 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteGelukkig is ProRail blij volgens https://www.nu.nl/binnenland/5177576/aantal-sporen-omlaag-nieuwe-verbouwing-amsterdam-cs.html omdat er 100 miljoen minder uitgegeven hoeft te worden aan iets waar ProRail toch niet aan hoeft mee te betalen%03% QuoteHet is alleeen ten zeerste aan te raden om tussen Asra en Asdz fly-overs te bouwen, zodat de internationale en HSL-treinen op de binnensporen kunnen arriveren te Asdz. Asra zelf is prima. Ik vraag me vooral af waar het geld en de ruimte vandaan komt om de A10-Zuid buitenring te verstoppen. Men lijkt er maar vanuit te gaan dat die spontaan verdwijnt zodat station Asdz uitgebreid kan worden. PS: dat is dus project zuidasdok Laatst bewerkt door treinfan op 19-06-2018 10:30 |
19-06-2018 10:34:52 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Eigenlijk is het bezopen dat er bakken met geld moet worden uitgegeven aan een omgeving waar net een groot spoorproject is afgerond en opnieuw moet worden aangepast vanwege een nieuwe lobby. |
19-06-2018 10:57:33 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Lift vooral mee met een bestaand project genaamd ZuidAsDok wat gaat over de weginfrastructuur. Nu kan je het goedkoper uitvoeren |
19-06-2018 15:02:39 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Kogel door de kerk...euh, Zuid/Centraal![]() |
19-06-2018 16:34:29 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Als ik de Kamerbrief zo lees is er 0 cent beschikbaar voor nieuwe aanpassingen te Asra en de bereikbaarheid Asdz-Wgm en lees ook niks over eventuele opstelsporen te Asdz. Kan zo in de categorie verbaas u niet, verwonder u slechts. |
19-06-2018 16:51:38 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote De A10 moet toch onder de grond verdwijnen? |
19-06-2018 17:13:41 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Voor de eindsituatie zal de ruimte er vast wel zijn. Maar de grote vraag is hoe je dat gaat aanleggen. Je kunt de A10 niet even een jaartje afsluiten.... |
19-06-2018 17:40:58 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Kan weg |
19-06-2018 17:55:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Voor de verbouwing van Centraal trekt Van Veldhoven € 150 miljoen extra uit. Voor Amsterdam Zuid heeft Van Veldhoven met de regio afgesproken om gezamenlijk ongeveer € 200 miljoen te investeren voor de uitbreiding met een vijfde en zesde spoor. Ook de regio investeert daarom met 35 miljoen substantieel in deze uitbreiding van het landelijk spoornetwerk Dat is dus wat spring in t veld overheeft voor aanpassen van de diverse plekken. Is zien hoelang t duur eer dat men beseft dat dat te weinig is,en dat t effect er wel is,maar niet het gewenste effect is %03% Ach ja,als alles klaar is (over budget)dan kan prorail zich weer in de handen wrijven over nieuw werk,ofwel of alles of deels ongedaan maken wat men wil gaan verbouwen ![]() Dat word weer afwachten hoelang deze nieuwe soap gaat duren voor men erachter komt dat het niet zo'n slim plan was om CS zo te gaan verbouwen ![]() Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
19-06-2018 20:02:05 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
Wat een geweldig beleid. Eerst jarenlang van Amsterdam CS een bouwput maken om het station klaar te maken voor een paar honderdduizend reizigers meer (het overgrote deel zijn toeristen) en nu opeens de internationale treinen verhuizen naar Zuid. Had Amsterdam CS ook niet verbouwd hoeven worden, want door alle toeristen naar Zuid te verhuizen, komt er zeker de helft minder reizigers op Amsterdam CS. Weggegooid geld. |
19-06-2018 21:57:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Beetje kort door de bocht, het project wat er nu aankomt heeft betrekking op de railinfrastuctuur van het station, de verbouwing eerder was voor de reizigers infrastructuur dus het gebouw, de tunnels, toegangen etc... |
20-06-2018 07:17:19 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De Noord-Zuidlijn niet te vergeten. Maar er is ook geen enkele moeite gedaan een en ander te combineren met spoorwerk of andere ontwikkelingen die nu moeten gebeuren, zoals een nieuwe oosttunnel. Die tunnel en de vervanging van de bruggen over de Oostertoegang hadden qua buitendienststellingen goed gecombineerd kunnen worden met het bouwen van de oost- en westpasaage een paar jaar geleden, om maar wat te noemen. |
20-06-2018 07:23:50 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNou, het aandeel toeristen dat met een internationale trein uit het zuiden komt, is echt niet de helft van het aantal reizigers dat Asd aandoet (dat mochten ze willen). Over ICE en ICB heeft overigens niemand het vwb een verhuizing naar Zuid - dat zou ook absoluut niet kunnen. Feitelijk spreek je alleen over de Thalys en de IC Brussel (en misschien de Eurostar). Het gaat ook over de IC Direct (realiseert men zich dat wel?) en daar zit niets anders op dan ze via Zuid te knopen aan IC's naar het oosten (of zelfs zuiden) van het land. Een voordeel voor NS is wel dat het dan over is met het apart aanbesteden van de HSL; die wordt, door de infra gedwongen, dan een integraal deel van het hoofdrailnet. |
20-06-2018 07:40:13 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Zouden ze onder 1 hoedje hebben gespeeld zou je zeggen? How surprising [/sarcasm] |
20-06-2018 07:55:17 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als ik niet beter zou weten, zou ik dat haast denken ja. |
20-06-2018 11:04:23 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
En ook dan is de politiek in staat om desondanks treindiensten versnipperd aan te besteden, liefst met de knip op een doorstroomstation of ander logistiek onlogisch punt. |
24-06-2018 09:09:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Heeft NS eigenlijk al gereageerd, of dit nieuws zelfs maar ergens gemeld? Volgens mij is het muisstil, maar ik kan iets gemist hebben. |
24-06-2018 10:09:41 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteVandaag toevallig wel. Wat mij interesseert, kan je straks cross-platform overstappen op Asd van Nm naar Hlm en van Hlm naar Nm? Alhoewel het mij niet uit zou maken om over de ringspoorweg zo te reizen. Alleen ontbreekt bij Asra en Sloterdijk wat spoor. |
24-06-2018 11:00:20 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Crossplatform vanuit Ut richting Hlm? Die kans acht ik zeer klein. In de varianten met een vrije kruising bij Dijksgracht komt de corridor Ut - Zd aan de noordkant te liggen, terwijl Hlm - Asd aan de zuidkant keert. |
24-06-2018 11:22:03 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Zoiets vermoedde ik al. Terwijl juist in Asd het probleem ligt bij de geringe capaciteit bij de roltrappen. Zeker omdat er nogal met koffers gesleept wordt en de gemiddelde dagjesmens/tourist nauwelijks passeer baar is op de roltrappen. |
24-06-2018 12:11:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Daarom komen er ook trappen en roltrappen bij en worden de perrons verbreed om dat mogelijk te maken. |
24-06-2018 15:02:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
En met de nieuwe layout zul je ook niet twee intercity's gelijktijdig langs hetzelfde perron krijgen vermoed ik. In de analyse van eind vorig jaar (de variant waar de internationale treinen naar Zuid zouden gaan) ging men uit van de volgende layout (spoornummers onder voorbehoud van hoe de nummering na verbreding wordt): sp1: SPR Hlm sp2: ICE sp4: IC Hlm (4a), SPR Wp (4b) sp5: IC Hlm (5a), SPR Wp (5b) sp7: SPR Hfd (7a), IC Lls/Amf (7b) sp8: SPR Hfd (8a), IC Lls/Amf (8b) sp10: IC/SPR Ut/Wd sp11: IC/SPR Ut/Wd sp13: IC/SPR Zd sp14: IC/SPR Zd |
24-06-2018 19:25:03 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteAls je de perrons verbreedt (met maximaal de breedte van één spoor erbij) en die ruimte vervolgens weer gebruikt door extra trappen en roltrappen te plaatsen blijven de perrons rond de tunneltoegangen toch net zo smal als ze nu al zijn? Wat los je daar dan precies mee op? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
24-06-2018 20:22:36 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Je lost daarmee op dat de menigte wachtende reizigers voor de roltrappen tweemaal zo snel weg is. Volgens mij win je in perronbreedte ook meer dan dat er nodig is voor één of twee roltrappen. Laatst bewerkt door treinfan op 24-06-2018 20:22 |
24-06-2018 20:24:20 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Is dat project nog wel helemaal nodig als de hele HSL naar Asdz verhuist? |
24-06-2018 20:26:57 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik spot een ironische retorische vraag%08% |
24-06-2018 21:14:58 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Ik heb deze ook gezien. Ik blijf een aantal dingen vreemd vinden: 1. Waarom de A2-intercity's naar de hoge sporen? De belangrijkste overstap op Amsterdam Centraal lijkt mij Hlm-Ut. Vanuit het westen gezien heeft Zd een doorgaande verbinding en Shl reist via Zuid naar Ut/Amf. Vanuit het oosten reizen reizigers uit Amf/Ut richting Shl via Zuid en Zd-Amf heeft bij mijn weten geen grote reisrelatie. 2. Waarom spoor 2 zo inefficient gebruiken? Bij mijn weten worden de perrons in oostelijke richting verlengd. Daardoor zou de ICE op 2B af te handelen zijn. Vervolgens blijft 2A leeg, terwijl in de huidige situatie daar de intercity's naar Hlm in hun geheel op afgehandeld worden. 3. Nu maakt de hele A2 gebruik van vier sporen, 10, 11, 13 en 14. In de toekomst is het de bedoeling om zes intercity's richting Amr te sturen. Dat betekent dat er een intercity bijkomt die naar Ekz rijdt. Waar die af te handelen? |
24-06-2018 21:16:59 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Komt die nog wel op Asd? |
24-06-2018 21:55:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote De spoorindeling is niet gebaseerd op overstappers maar op basis van conflictvrije treinafhandeling. Wat ook mee kan spelen is de lengte van de perrons, sporen die doorgaand gebruikt worden hoeven maar 340 meter te zijn, de sporen met a- en b-fase waarop van beide kanten gelijktijdig gekeerd moet kunnen worden zullen zeker 610 meter lang moeten worden (340 voor IC + 270 voor SPR). Gezien de ligging van de bruggen aan weerszijden van het station zijn de zuidelijke sporen beter geschikt om die lengte te krijgen. Quote Bij dit soort plannen rekent men met de maximale lengte, oftewel een dubbele ICE en 12 bakken VIRM, en dat is toch een stukje langer dan spoor 2. Op tijden dat de ICE met één stel rijdt is het inderdaad een beetje zonde, maar je maakt dit soort plannen niet op basis van de kortst mogelijke trein. Quote Waarom zou je die niet af kunnen handelen op die vier sporen? Tenzij men de treinen hier minutenlang stil wil laten staan kun je best meer dan zes treinen per uur per spoor verwerken. |
24-06-2018 22:01:33 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Mooi. En nu de opstart en de afloop van de dienst nog. En liefst nog wat treintjes kunnen aftrappen en bijplaatsen. |
24-06-2018 22:03:00 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Over de A2: Als je even wat verder door dat document bladert dan kun je zien dat men denkt straks 8 IC's Ut-Shl nodig te hebben en lijkt het aantrekkelijker te zijn om 8 IC's Asd-Amr en 4 spr Asd-Utg te rijden dan 6/6 uit PHS. Als je dat alles combineert kom je heel snel uit op 8 IC's op de A2 naast 4 sprinters en 4 x Ekz. In de A2 in Amsterdam kan je op de twee buitenste sporen van de A2 8 doorgaande treinen per uur afhandelen en op de twee middelste sporen in twee fasen treinen tegenover elkaar keren. Dan past het ineens heel mooi in elkaar. Maar wie weet wordt het nog weer anders. |
24-06-2018 22:05:17 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Mis ook goederen in het hele plaatje. Of denken we dat voor het gemak maar weg. |
24-06-2018 22:25:25 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Tussen de spitsen snijdt je Enkhuizers uit en 8x per uur Amsterdam-Alkmaar is ook alleen maar luchtvervoer buiten de spitsrichting om. Daar kan je dan ook wel iets uit wegsnijden. Dan heb je ineens bakken capaciteit over voor goederen tussen de Westhaven en Bijlmer. |
24-06-2018 23:41:57 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Vergeten we Bvhc niet? Dat gaat ook (bijna) allemaal via Asd. |
25-06-2018 12:37:11 | ||
---|---|---|
Kosk96
![]() |
En de speciale treinen zoals oa de Dinnertrain? |
25-06-2018 12:48:19 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Of een lege trein rond Amsterdam die elders nodig is of naar een werkplaats gedirigeerd dient te worden. Afhankelijk van het spoor in Utrecht maken treinen van en naar Leidschendam tegenwoordig de ongelooflijke omweg via Hilversum. |
25-06-2018 14:26:57 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
En al dat historisch materieel dat nu en straks extra ritten wil maken, bij voorkeur ook via stations waar ze vroeger ook al kwamen (BNL 220902 bijvoorbeeld....![]() Laatst bewerkt door bacr op 25-06-2018 14:27 |