Ontwikkelingen PHS Amsterdam Centraal (DSSA)
Forum: Algemeen - Algemeen
28-04-2025 15:32:54
phantom
phantom

Quote
sjoerd (27-04-2025 17:03:46):


@ Phantom: Ik weet niet of je een klusser bent, maar wie ooit ook maar iets doet, komt er achter dat hij/zij een extra keertje naar de Gamma moet, dat je opa die zou helpen die dag naar de soos moet omdat de koffiemachine het daar niet doet, dat de suiker op is voor de pauzekoffie, dat je spullen klaarliggen maar dat je gereedschap al even uitgeleend is aan je beste maat, kortom: wie zijn/haar best doet om te plannen, merkt dat er toch altijd iets tussenkomt. Dat is in het echt ook zo.

En heel soms zit het met echt alles mee.



Ik klus wel is wat,en natuurlijk snap ik best dat je soms is WAT tegenslag ondervind waardoor iets een beetje kan uitlopen.
Maar wat ik niet snap,even buiten de corona om,is dat dingen al jaren lang structureel uitlopen en vaak niet een beetje ook,en dat men gewoon doorgaat met of te positieve planningen presenteren,of doorgaat met liegen over hoelang iets zal duren voor het klaar is.
Daarbuitenom word het in elk geval schijnbaar door de regeringen gepikt ook nog,die we de afgelopen jaren hebben gehad en ook door de huidige.
Dat vind ook zo'n apart iets.
Onderweg iets tegenkomen,of b.v. een keer te weinig gereedschap of materialen hebben,dat kan altijd,dat je daardoor wat vertraging oploopt,prima.
Maar het is zoals kleine man zegt, 1,5jaar vertraging bij alleen dit project al ????
En dit is niet het enigste project wat niet een beetje uitloopt,dat doen ze bijna allemaal,en ook bijna allemaal met "iets meer " dan een week of 2.

neem als ander voorbeeld,het HSL traject herstellen,daar is men nog niet eens aan begonnen en daar zag je vanaf moment 1 dat men ging plannen om e.e.a. te herstellen al dat de tijdsduur langer en langer werd.
En dan moet zogezegd de 1ste paal nog de grond in.

Nogmaals,ik snap best dat je niet praat over wat delen tuinhek bestellen bij de bouwmarkt en hoe je dat thuis krijgt als het op voorraad is,om het dan op dag x te plaatsen en te verven.
Maar dat het fout gaat bij alle knappe koppen die dit soort complexe dingen voor hun werk dagelijks moeten doen om een plan te formuleren,dat wil er bij mij niet in.
Op een gegeven moment moet dat toch routine zijn op alle facetten,dan weet je toch hoeveel materieel/mensen en materiaal je nodig hebt en wanneer je mag verwachten dat je dat ter beschikking zou moeten kunnen hebben ?

Een te rooskleurige planning presenteren aan wie je dan ook verantwoording hebt af te leggen,dat word toch vanzelf een holle belofte als je telkens liegt over hoelang iets echt zal gaan duren ?
Of vergis ik me ?
Als iemand tegen mij structureel liegt dan geloof ik die persoon op een bepaald moment ook niet meer,maar buiten het feit om dat ik teleurgesteld raak in die persoon is er niks aan de hand.
Als iemand die dat doet met zulke projecten dan dupeer je een hoop mensen,zowel in den haag,alsook je baas en reizigers in dit geval,en dat vind ik persoonlijk een kwalijke zaak als die daarmee mag doorgaan.

Maar het zal wel aan mij liggen.

 

28-04-2025 15:53:14 1
jacokran
jacokran

In de ideale wereld woren besluiten genomen door mensen die verstand van de materie hebben en beschikken over ALLE relevante informatie

spoiler alert: de wereld is niet zo ideaal. In de echte wereld spelen er vaak andere belangen mee bij de besluitvorming en is doorgaans niet alle informatie beschikbaar. Hooguit heb je een idee welke informatie je mist.

Vanuit de specialisten worden planning en kostenramingen gemaakt waarbij voorbehouden worden gemaakt op basis van bekende onzekerheden. dat resulteert in bandbreedtes met betrekking tot kosten en tijdsplanning. Politici kunnen doorgaans weinig met een eerlijk verhaal, die communiceren dus alleen de optimistische scenario's waarbij er geen verrassingen en tegenvallers optreden.

 

28-04-2025 16:27:32
treinfan
treinfan

Quote
phantom (28-04-2025 15:32:54):


Nogmaals,ik snap best dat je niet praat over wat delen tuinhek bestellen bij de bouwmarkt en hoe je dat thuis krijgt als het op voorraad is,om het dan op dag x te plaatsen en te verven.
Maar dat het fout gaat bij alle knappe koppen die dit soort complexe dingen voor hun werk dagelijks moeten doen om een plan te formuleren,dat wil er bij mij niet in.
Op een gegeven moment moet dat toch routine zijn op alle facetten,dan weet je toch hoeveel materieel/mensen en materiaal je nodig hebt en wanneer je mag verwachten dat je dat ter beschikking zou moeten kunnen hebben ?


Ook dat heeft soms maanden uitloop op de levertijd, vervolgens blijkt het niet te passen omdat de schutting scheef was gezakt en moet het halve tuinterras open om extra zand en nieuwe schuttingpalen te plaatsen.

 

28-04-2025 19:30:43
thom
thom

Quote
phantom (28-04-2025 15:32:54):


neem als ander voorbeeld,het HSL traject herstellen,daar is men nog niet eens aan begonnen en daar zag je vanaf moment 1 dat men ging plannen om e.e.a. te herstellen al dat de tijdsduur langer en langer werd.
En dan moet zogezegd de 1ste paal nog de grond in.



Nee, men moet gewoon lukraak de eerste de beste aannemer bellen zonder selectie, om die maar aan het werk te zetten zonder dat er ook daadwerkelijk vastgesteld is wat de problemen zijn en hoe dat hersteld dient te worden.

Als men dat zou doen gaat het ongetwijfeld weer mis, en ga jij je ook ongetwijfeld weer afvragen waarom de 'knappe koppen' niet beter onderzoek gedaan hebben naar de problematiek vooraf.

En routine opbouwen doe je niet bij allemaal unieke projecten, het is niet dat bijvoorbeeld reeds eerder problemen hersteld hebben moeten worden aan een HSL.



Laatst bewerkt door thom op 28-04-2025 19:33
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-04-2025 21:57:29
javanree
javanree

Een van de dingen die hier ook speelt is dat de NG seinen ineens niet meer waren toegelaten, terwijl de compacte bouwvorm voor het project cruciaal is op enkele punten. Er is in maart nog getest met de vervanger voor de NG seinen, dus die dingen rollen nog niet van de band. Verder loopt veel werk uit doordat er nu verschillende (sub)projecten tegelijk op een postzegel bezig zijn, waardoor iedereen elkaar in de weg zit. Bovendien zijn er maar zeer beperkt paden beschikbaar voor aan- en afvoer. Een paar minuut vertraging wordt daarmee al snel een uur of meer.

 

28-04-2025 23:41:14
broek53
broek53

Even ter nuancering van al dit stuurlui-aan-de-IJoever - geweld: de eerste fase, die de afgelopen weken is afgerond, is vrijwel helemaal binnen de planning gebeurd.

 

15-05-2025 02:34:25
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Onder spoor 2a is men ook bezig, de lift is al een poosje in gebruik.

Onlangs zag ik een behoorlijk aantal heren in schone hesjes de zaak bekijken.

Ik neem aan dat bouw deel binnenkort open gaat.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 15-05-2025 02:38
 

15-05-2025 08:11:30
ToH
ToH

Per 25 mei gaat het pas geopende spoor 14b weer buiten dienst. Weet iemand de reden?

 

15-05-2025 08:11:30
ToH
ToH

Per 25 mei gaat het pas geopende spoor 14b weer buiten dienst. Weet iemand de reden?

 

15-05-2025 08:21:15 1
DingeZ
DingeZ

Dat is voor het verder bouwen van de fietsenstalling, daar bleek het (in ieder geval volgens de aannemer) noodzakelijk om de perronfase buiten dienst te nemen voor de verdere bouw. Overigens komt er in de volgende bak weer vergelijkbare situatie, in spoor 11 komt na enige tijd een (tijdelijk) stootjuk te staan.

 

15-05-2025 10:54:10
seinhuis
seinhuis

Kleine beetje off topic, restaurant 1ste klas in Amsterdam CS (spoor 2) moet sluiten van de rechter vanwege een huurachterstand van €800.000.

De restaurant is in ieder geval vanavond geopend. Wanneer de laatste avond is is niet bekend.



Laatst bewerkt door seinhuis op 15-05-2025 15:39