07-04-2020 20:51:35 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De ICE naar Asdz is zo ongeveer het zelfde als m aan het andere eindpunt te laten eindigen op Frankfurt (M) Süd, minder aansluitingen dan op C/hbf. Als de ICE nog doorrijdt naar Shl zou dat evt een toevoeging kunnen zijn maar ik ben bang dat ook dit weinig reizigers trekt omdat de rit naar het Ruhrgebiet /Köln simpelweg te lang duurt. Via Frankfurt Flugh ben je er per trein sneller en Düsseldorf en Köln hebben zelf ook vliegvelden. Toen de ICB nog naar Schiphol reed waren er op Amf altijd veel overstappers naar Asd. Het lijkt mij het beste om internationaal op Asd te houden. Maar ja, wie ben ik? |
07-04-2020 21:17:55 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Iemand die gelijk heeft. ![]() Internationale treinen laten doorrijden naar Schiphol, daar kan ik nog inkomen. Maar CS overslaan en Zuid aandoen is nonsens. Daar willen de meeste mensen in die treinen niet naartoe en hun wens moet leidend zijn, niet wat toevallig spoortechnisch handig is. Laatst bewerkt door brun op 07-04-2020 21:18 |
07-04-2020 21:20:16 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Daar liggen netjes 2 bruggen naast elkaar. Brug is dus dubbelsporig. Laatst bewerkt door mich op 07-04-2020 21:23 |
07-04-2020 21:20:50 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Ook als dat een paar honderd miljoen euro kost? Want het gaat er niet om wat mensen willen, maar om waar mensen voor willen betalen. |
![]() |
advertentie |
07-04-2020 21:28:16 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Wat kost een paar honderd miljoen? Een trein naar CS laten rijden ipv Zuid? |
07-04-2020 21:33:25 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Wat ik bedoel te zeggen: de grote werkgevers in Amsterdam zitten rond Schiphol, Zuid en Bijlmer. Dus is het véél zinvoller om voortaan alle Sprinters uitsluitend via die stations te sturen dan de internationale treinen die grotendeels vol zitten (als corona voorbij is...) met toeristen die naar het centrum willen. |
07-04-2020 22:06:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het kost veel extra geld omdat je dan meer perronsporen te Asd moet creëren. Het opofferen van de sprinters op Shl - Asd helpt daarbij niet, die hebben namelijk geen eigen perronspoor in DSSA maar hebben slechts de a-fase van de sporen 7 en 8 in het plan, welke niet lang genoeg zijn voor internationale treinen. Je zal dus ook aan de oostkant treindiensten moeten gaan schrappen. En de treinen die je dan daar opoffert moet je ergens anders kwijt, waar dus mogelijk weer infrastructuur bijgebouwd moet gaan worden. Want vergis je niet in de naam DSSA, het is in werkelijkheid half doorstroomstation, half kopstation. De perrons worden zo'n 650 meter lang zodat er twee treinen tegenover elkaar kunnen keren. En dat past niet goed bij internationale treinen, die ten eerste vaak te lang zijn om op een half perron te keren, en ten tweede wil je die niet langs het perron laten keren maar door laten rijden tot een reinigingsperron voor een lange kering. Laatst bewerkt door michaben op 07-04-2020 22:06 |
07-04-2020 22:09:15 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Waarom heb je meer perrons nodig dan nu, voor evenveel treinen als nu? |
07-04-2020 22:14:42 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Toevallig van PHS gehoord? |
07-04-2020 23:11:22 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Waarom Sprinters massaal naar CS sturen en internationale treinen naar Zuid, als de vervoersstromen eigenlijk het tegendeel willen? Overigens keert er op dit moment vrijwel geen enkele internationale trein op CS. De meeste rijden door naar opstel/reiniging, met een enkele ICE als uitzondering (ook alleen nu, tot voor kort reden die ook door). Denken in oplossingen, niet in problemen. |
07-04-2020 23:18:59 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Ja, dat klopt wel, maar op de oostelijke brug ligt geen spoor en dat heeft er ook nooit gelegen. Ik had het iets duidelijker moeten formuleren. ![]() |
08-04-2020 00:00:07 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote En daar gaat het dus fout. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
08-04-2020 00:23:11 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Volgens mij maakt het niet zoveel uit waar de internationale treinen aankomen. Een deel stapt uit op Shl om vanaf daar verder te reizen naar o.a. Ut. Een ander deel op Asd om vervolgens met een tram/taxi o.i.d. naar plaats van bestemming te gaan. Voor het gros zal het dus niet uitmaken waar die Internationale trein aankomt, ook vanaf Asdz kan men prima overal komen met een aansluitende reis met trein/tram/metro/bus/taxi. Laatst bewerkt door MasterE op 08-04-2020 00:23 |
08-04-2020 00:28:14 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Ik heb zelf het idee, er moeten 2 voetgangers tunnels of bruggen bijkomen. Een westelijk om het voorplein te ontlopen. Een oostelijk om snel bij het Bimhuis te komen. Bij de Kattenburgerstraat zou ik een halte maken voor o.a. de overstap op lijn 26 Mogelijk het perron zo lang dat je aan beide einden van de perrons een uitgang hebt. Er wonen en werken daar in die hoek meer mensen als in Middelburg schat ik zo. Laatst bewerkt door waalkade op 08-04-2020 00:28 |
08-04-2020 08:13:32 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Dus forenzen mogen dagelijks extra reistijd krijgen, puur zodat toeristen eens per jaar 5 minuten tijdwinst hebben? Forenzen die daarom dagelijks een alternatief vervoermiddel gaan zoeken, tegenover toeristen die sowieso al gewend zijn om over te stappen (vliegvelden liggen ook niet in het centrum immers)? Quote Kom dan eens met een oplossing in plaats van dit eeuwige geklaag! Jij bent degene die het anders wil dan het officiële plan, kom dan ook met een werkbare oplossing. Loze kreten als "minder sprinters" zijn geen oplossing, je moet eerst met een concrete uitwerking komen voor je dat een oplossing kunt noemen. |
08-04-2020 09:52:30 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Huh, hoezo geklaag? En waarom moet überhaupt iemand hier met een oplossing komen? Dit moet Prorail oplossen, niet een Somda-hobbyist. Ik vraag alleen waarom internationaal naar Zuid moet en lokaal verkeer naar CS, terwijl de verkeersstromen grotendeels andersom zijn. Dat is een legitieme vraag en 't is niet mijn schuld dat niemand daar een antwoord op heeft. |
08-04-2020 10:24:51 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Om die vraag heel kort en krachtig te beantwoorden: de sprinters moeten naar CS omdat ze doorgekoppeld zijn en zowel de regio Utrecht als de regio Noord-Holland bedienen. Dat lukt niet via Zuid. En de int treinen en ICd ‘moeten’ naar Zuid om ruimte te creëren op Westtak en Centraal voor Airportsprinter, Station Houthavens en lange stationnementen op DSSA niet meer passen. Of je dat een goed plan vindt mag ieder voor zich bepalen, maar dat is wel de redenatie die gevolgd is. En wellicht willen de meeste reizigers uit THA en EST wel naar het oude Centrum, maar de meest betalende reizigers in die treinen willen wel degelijk naar de Zuidas. |
08-04-2020 10:40:34 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Ik kan ook niet zeggen dat ik voorstander ben van omleiding van de internationale treinen naar Asdz (ICD weer wel: wordt erg veel door forensen gebruikt)(maar gelukkig heb ik er niets over te zeggen![]() De internationale verkeersstroom is nu gericht op Asd omdat... die treinen daar nu eenmaal naar toe gaan en omdat Asd "Centraal" heet, al ligt het nauwelijks centraler dan Asdz. Hoewel er een grote concentratie hotels rond Asd is, zal het voor veel andere hotels, B&B's enz. niet veel uitmaken wat dichterbij is: Asd of Asdz. Ik moet wel toegeven dat Asd een voor toeristen veel aantrekkelijker omgeving heeft dan Asdz. En die Airportshuttle is nodig om toeristen van Shl naar Amsterdam te brengen. Oftewel: luchtreizigers is moeilijker wijs te maken dat Asdz net zo goed als is Asd? Voor uitgaande reizigers (Nederlanders die een Int naar het buitenland nemen) geldt hetzelfde: ook Amsterdammers wonen gemiddeld niet veel verder van Asdz dan van Asd. Echter vanuit Noord-Holland wordt het overstappen op Asdz wel wat lastiger dan op Asd. |
08-04-2020 10:44:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Je krijgt al een heel andere indruk als je de namen van de stations gaat wijzigen in Amsterdam IJkade (ex CS) en Amsterdam Centraal (ex Zuid). %02% De werkelijkheid is geworden dat je bij een centrumstation (naarmate er meer DSSX komt) per definitie geen plaats meer hebt om kop te maken en al helemaal niet om materieel te verzorgen en op te stellen. Dat wordt ook zo in Groningen, en het is al zo in Den Haag en Utrecht. Rotterdam CS heeft nog wel plek, maar er wordt ook gedacht aan Rotterdam Noord Opstelterrein. Het recept wordt dan doorkoppelen van treindiensten en als ze toch moeten eindigen, dan koppel je door naar een verzorgings- en opstelterrein buiten het centrum. En zo wordt het in Amsterdam ook. Alleen moeten infraontwerpers zich nog eens achter de oren krabben hoe we snel en zonder ander treinverkeer te hinderen van en naar de opstelterreinen komen. Dat duurt te lang en het vraagt veel capaciteit van de hoofdsporen. En dat blijkt nu al een flink probleem. %03% |
08-04-2020 10:46:57 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Breek die ouwe zooi af en bouw in 2 lagen wat nieuws. Maar dát is het echte heilige huisje. In Amsterdam staat genoeg oude zooi. Dus daaraan geen gebrek. |
08-04-2020 11:22:43 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Afbreken? En dan gewoon 5 jaar lang geen treinverkeer ![]() |
08-04-2020 11:30:43 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Het punt is dat internationale reizigers niet alleen aankomen, maar ook vertrekken. En veel van die reizigers zijn er een halfuurtje vantevoren om nog iets te eten te kopen etcetera. Voor vertrek van elke trein staat er al een massa mensen op het perron te wachten. Maar op Zuid is op dit moment op wat broodzaakjes na helemaal niks. En je staat niet eens beschut als het een beetje hard waait. Dus vóór je daar alle ICEs en Eurostars en Thalyssen laat starten, moet dat station helemaal verbouwd zijn, moeten er vertreklounges komen, uitgebreide horeca, een fatsoenlijke overkapping, een fatsoenlijk metrostation ipv dat noodperronnetje voor de Noordzuidlijn. Natuurlijk willen ze dat ook allemaal in het Zuidasdok realiseren. Maar dat moet 2028 klaar zijn, wordt dus in de praktijk gegarandeerd 2030 omdat er iets tegenzit. Laatst bewerkt door brun op 08-04-2020 11:31 |
08-04-2020 11:50:36 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Een idee wat waarschijnlijk meteen afgeschoten gaat worden. Maak van een aantal perronsporen kopsporen. De overgebleven ruimte kan je gebruiken om de perrons te verlengen over het water aan de oost en westzijde van CS. En het scheelt wisselstraat lengte. Of te wel een stuk minder geluidsoverlast. |
08-04-2020 12:00:15 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
Quote Vrijwel de hele grachtengordel ligt dichter bij Asd dan bij Asdz. Qua toeristentrekker ligt alleen het Museumplein dichter bij Asdz, maar dat Museumplein ligt toeristisch gezien alweer buiten het centrum. En dan heb ik het nog niet over de gevoelsafstand. Loop eens van Asd naar Asdz en omgekeerd en vraag je dan puur op gevoel af wat centraler ligt? Nu mag je je afvragen of je je met de internationale treinen zo sterk moet richten op toeristen en kunnen er heel goede redenen zijn om die naar een ander station te sturen. Maar dan lijkt het me wel handig dat dat een station is waarvandaan je vervolgens op een behoorlijke manier verder kunt reizen. En dat is bij Amsterdam Zuid niet het geval. Zowel bestemmingen binnen als buiten Amsterdam zijn vanuit Zuid moeizamer te bereiken dan vanuit Centraal. Een goede verbinding behelst meer dan een enkele metrolijn. Voor je dat probleem opgelost hebt, ben je ook vele miljoenen, zo niet miljarden, verder. Investeer dan gewoon in uitbreiding van Centraal. |
08-04-2020 12:07:16 | ||
---|---|---|
alle46
![]() |
Ik dacht dat de Amsterdammers een beetje last hebben van te veel toeristen, dus zet ze maar lekker af in de buitenwijken. |
08-04-2020 12:10:55 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Omdat het geen dagjesmensen zijn die per internationale trein komen, is het belangrijker waar de hotelaccomodaties zijn t.o.v. het station dan de attracties. En echt, die metrolijn is giga gamechanger. Maar nogmaals, ik ben nu de argumenten aan het geven voor de stelling waar ik zelf tegen ben![]() |
08-04-2020 12:24:29 | ||
---|---|---|
MVB87
![]() |
Ik mis in de hele discussie over internationale treinen naar Asd of Asdz de noord/zuidlijn. Voor de plannen zoals die er nu liggen is gekeken naar een integraal vervoersvraagstuk. Asd en de directe stationsomgeving kunnen de drukte niet aan. Daarom moet er een tweede grote hub komen. Dat wordt Asdz. De noord/zuidlijn is een belangrijke schakel voor de vervoersstroom tussen beide stations (en gaat mogelijk doorgetrokken worden naar Shl waardoor het treinverkeer tussen Amsterdam en Shl ontlast kan worden). Internationale reizigers moeten of al op/vlakbij de zuidas zijn, of kunnen iedere 5 minuten een metro pakken richting centrum. Geen idee waarom dit tot lange discussies leidt hier. |
08-04-2020 12:39:12 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ja, dus waarom zou je Asd minder perroncapaciteit geven, en pas enkele jaren later Asdz gaan uitbreiden? Om een mogelijke illusie te besparen: Asdz kan op dit moment de hoeveelheid reizigers in de spits ook niet aan. Er staan niet voor niets mensen met gele hesjes om reizigersopstoppingen te voorkomen op Asdz. Laatst bewerkt door treinfan op 08-04-2020 12:39 |
08-04-2020 12:47:33 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Heel simpel: dat doet men niet. In het ontwerptracébesluit wordt expliciet benoemd dat de situatie met 9 doorgaande perronsporen pas gerealiseerd kan worden nadat de internationale treinen naar Asdz gestuurd worden. Ook ontvlechten van de corridors zal pas daarna plaatsvinden. In de tussentijd worden de werkzaamheden dusdanig gefaseerd dat de internationale treinen te Asd afgehandeld kunnen blijven worden. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-04-2020 19:16:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, dat klopt. In eerste instantie wordt CS ontlast door de invoering van de Airportsprinter, waarbij de IC's Direct naar Zuid gaan en dan overgaan op de IC's naar Es en Gn/Lw. De Thalys en Eurostar blijven dan nog op CS rijden, zoals michaben al zei, totdat Asdz zal zijn uitgebreid. |
08-04-2020 20:03:35 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Quote Haha een Nederlands "Stuttgart 21" , ik zie de kamervragen al voor me... Maar het zou wel wat zijn... alle kopsporen op -1 , doorgaande sporen (aangezien daar ook cargo's tussen zitten en die eerder problemen hebben met hellingen) op huidige niveau. Enige probleem is dan nog de voetgangerstunnels, die misschien toch deels juist naar +1 brengen ? |
08-04-2020 20:48:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het stationsgebouw van Amsterdam CS is een Rijksmonument, en eromheen bevinden zich nog zeker 6 gemeentelijke monumenten op de De Ruyterkade en De Prins Hendrikkade. En als ik me niet vergis, is de eerste kap achter het gebouw ook een monument, omdat het gebouw en de kap bouwkundig een eenheid vormen. Die zal men niet willen slopen. Zoals eerder opgemerkt, de sporensituatie, ook onder de kappen, is al tig keer ingrijpend gewijzigd, naar de eisen van de tijd. |
08-04-2020 21:22:09 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteEr staat me vaag bij dat Ah en Nm hun verbinding met Asd verliezen. |
08-04-2020 22:00:58 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
@waalkade Gaat niet gebeuren, wordt 2-4. De extra IC's vanuit Ah gaan richting Shl. |
08-04-2020 22:08:56 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
En vanaf daar door naar Rtd(/Rtst). Bij twijfel: gebruik beton. |
09-04-2020 00:47:31 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Quote Precies. Dat monument label hebben we er zelf opgeplakt. En als die labels leiden tot een onwerkbare situatie, dan moet je ze er af halen. Er zijn in dat krot al zoveel miljoenen gestopt, daar had je allang een prachtig werkend nieuw OV knooppunt van kunnen bouwen. Rotterdam Centraal was minstens zo interessant. Maar dat werd toch ook opgeruimd? Vond ik jammer. Maar praktisch gesproken, prima (howel ik het niet mooier vind). Maar gewoon eens even met een frisse blik kijken en zien waar je dan uitkomt. Niet alles kán bewaard worden. Natuurlijk, sommige dingen best wel. Maar niet tegen beter weten in aub. |
09-04-2020 10:08:46 | ||
---|---|---|
279
![]() |
u is precies op de hoogte van de bouwkundige staat van Amsterdam C ? %08% |
09-04-2020 10:13:26 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Vind je de entree dan zo mooi? Ik niet. De gevel wel, maar daar kun je wel wat mee. Een paar mooie zalen. Maar de kantoren is ouwe troep waarin ik niet zou willen werken |
09-04-2020 10:20:52 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Over smaak valt niet te twisten. Het huidige Amsterdam Centraal is groot genoeg om aan te passen aan de toekomst. Dat was in Rotterdam niet het geval dus is het vervangen. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
09-04-2020 10:57:16 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Gezien de vele miljoenen die niet tot prettige en adequate oplossingen leiden, denk ik dat je beter rigoreus kan zijn. Maar dat is gewoon mijn mening. |
09-04-2020 11:02:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het sporenplan is altijd meer in beton gegoten in verband met allerlei funderingen en tunnels eronder. In Rotterdam is het sporenplan onder de kap niet fundamenteel gewijzigd: slechts spoor 1 is opgebroken, zelfs nadat de kap geheel gereed was. In Amsterdam geldt hetzelfde: de spoorbakken zijn niet te verschuiven, hoogstens, zoals in Rotterdam, kan je er één van de drie ongebruikt laten en/of er een perron overheen leggen. Het verbouwen van Amsterdam CS is dus wel een andere klus, want onder de sporen en perrons bevindt zich een labyrint aan ongebruikte en ook onbruikbare kelders, en daar kun je niet op willekeurige wijze overheen. In Utrecht zijn sporen iets verschoven toen de middensporen eruit gingen; helaas gebeurde dat toen alle kappen er al waren en zijn die nu smaller dan de perrons waardoor je daar niet druipvrij kan instappen. Tja. |
09-04-2020 11:11:37 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Maar ligt dat aan DSSA? Of zijn juist de omliggende sporen het knelpunt? Want met 9 doorgaande perronsporen zou je veel meer treindiensten aan moeten kunnen lijkt mij. Probleem is dat de spoorlijnen rondom Asd allemaal tweesporig zijn. Er liggen weliswaar 6 sporen aan weerszijden van het station, maar in feite zijn dat drie tweesporige spoorlijnen. Doordat sprinters en intercity's tot vlak voor Asd dezelfde sporen gebruiken kunnen deze sporen niet efficiënt gebruikt worden. Als Zd - Asd - Wp / Asb viersporig zou zijn kun je de sprinters van verschillende corridors mengen en heb je uiteindelijk minder sporen nodig. Zo heeft London St Pancras bijvoorbeeld slechts twee doorgaande sporen maar wel 20 doorgaande treinen per uur (en dat moeten er nog meer worden). Bij London Paddington en Liverpool Street Station is men ook met zo'n constructie bezig, twee doorgaande sporen en verder kopstation, maar dan wel 24 doorgaande treinen per uur. Laatst bewerkt door michaben op 09-04-2020 11:12 |
09-04-2020 11:26:42 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
QuoteNee, lijkt er meer op dat er een grote aversie is tegen het hele Amsterdamse gebeuren ![]() |
09-04-2020 11:33:48 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Je zou Keulen (Köln Hbf) eens moeten analyseren. Is een heel druk station op een kleine ruimte. Er om heen ligt een enorme berg infra. |
09-04-2020 13:07:27 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote OK hier komen er een paar. Hier worden de forenzen tegenover de internationale reizigers geplaatst, maar de vraag is of dat niet gewoon samen kan? Als ik kijk naar de dienstregelingen van internationale treinen, dan krijg ik de indruk dat die grotendeels buiten de spitsen, zeker buiten de ochtendspits rijden. Bijvoorbeeld de ICB is in Asd om 7:00 en 9:00, de ICE vertrekt ook buiten de ochtendspits om. Is het dan niet mogelijk om in die 'daluren' af en toe een stopper te laten uitvallen om een internationale trein erdoor te laten? Wil je een mooie infra-oplossing, dan kun je denken aan de al eerder hier genoemde boog Asdz-Asdl. Je zou dan de 4000 en bv de 3900 (als die straks in PHS naar Amr gaat rijden) via de Zuid- en westtak kunnen laten rijden. Dat slaat twee vliegen in één klap: rechtstreekse treinen vanuit de kop van Noord Holland en vanaf de sprinterstations tussen Gd en Ac naar Asdz, en het ontlast CS. Of inderdaad een uitbreiding op Asd zelf, met als voorbeeld het eveneens monumentale Antwerpen Centraal (waar perronverbreding overigens ook een issue was). Alleen zal de metro dat hier wel lastig maken. |
09-04-2020 13:09:45 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Even los van DSSA, maar gaat dat qua capaciteit wel passen op de NO? Er zitten daar toch niet voor niks ritten met gekoppelde dubbeldekkers tussen |
09-04-2020 13:52:34 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Quote Even om te mieren: ICE 104 is om 8:08 in Asd en om 8:37 in Ut, dat is midden in de spits. Maar goed, die rijdt tegen de spitsrichting in (want de grootste stroom gaat dan toch juist ríchting Asd). De enige 'Duitser' die nog een plukje ochtendspitsrichting meepakt is ICE 222 (a 9:01 Ut). Voor ICE en IC Berlijn is de avondspits volgens mij het meest problematisch. De 241 (v Asd 17:00) rijdt vol in de spitsrichting en heeft daarom dan ook al jaren een voor-/natrein (1561). De 129 (v Asd 16:38) kan ik minder goed staven maar naar mijn idee is die ook redelijk populair onder abonnementshouders. Vwb treinen van/naar België: die rijden vaker precies in de spitsrichting maar zitten alleen bij Shl en op de Westtak serieus forenzenverkeer in de weg. (Ondertussen droom ik nog steeds dat Thalys ooit grofweg 5 euro toeslag gaat heffen voor OV-chipkaarten tussen Rtd en Asd, zodat bv. de niet geweldig bezette 9391 een rits spitsforenzen kan overnemen om zo IC Direct te ontlasten... ![]() Quote Even een paar berekeningetjes obv 6 HSL-diensten per uur met ICNG. Op korte termijn (wanneer het eerste ICNG is ingestroomd) zou ik verwachten dat 4 HSL-diensten per uur naar Alm worden doorgetrokken en daar ook gaan eindigen (of hoogstens in Lls). De 2600 wordt dan doorgetrokken richting Zl en verder, waardoor een deel van de stroom Asdz-Lls e.v. zich zal verplaatsen naar Asd-Lls e.v. voor het voordeel van de rechtstreekse verbinding. Het ICNG op Asdz-Alm zal dan ontlast worden. Doorkoppelen van HSL aan Asdz-Amf vind ik gevaarlijk, in de spits zit DDZ-12 daar tot de nok vol. Alleen als je daar spitstoevoegers kunt knutselen, geef ik dat nog enige kans. (Wellicht iets in het pad van de versnelde IC Berlijn, maar dan over Zuidtak ipv ri Asd? Al vinden de goederenboeren dat vast niet leuk...) Op korte termijn zou ik zelf eerder de overige 2 HSL-diensten naar Hn (en Ekz?) laten doorrijden. Daar komt enkeldeks materieel veel beter tot z'n recht. Voor mijn part (en afhankelijk van beschikbaarheid van ICNG) doe je dat enkel in de spits (als 4500) en rijd je in het dal Asd-Shl-HSL of zelfs helemaal niet. Zolang de ICd-toeslag in stand blijft, lijkt 4x/u over de HSL in het dal mij nog altijd voldoende. Op lange termijn (doortrekking naar Gn en Lw) zal men het toch echt moeten hebben van een frequentieverhoging naar Alm. Ik vermoed dat dat dan 6x/u Alm-Asdz-HSL gaat worden. |
09-04-2020 16:15:31 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Wederom denk ik dat ik iets gemist heb. Hoe wil je HSL-diensten doorrijden naar Hoorn (en de Parel van West-Friesland) als je van de Westtak af moet blijven (en niet wilt kopmaken in Amsterdam C?) |
09-04-2020 16:58:18 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Naast de Airportsprinter blijft de 3300 er ook nog rijden, dus wellicht ter vervanging daarvan. |
09-04-2020 17:59:16 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Vooral de flexibele perronfasen zijn een uitkomst! Wordt ook netjes op de borden weergegeven. Wat kunnen ze daar wel wat we hier niet kunnen? Maar ook daar in de spitsen worden treinen omgeleid via Deutz. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
10-04-2020 09:46:37 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Zoals in alle persberichten te vinden is als je goed leest: De treinen vanaf de HSL worden doorgetrokken naar Groningen/Leeuwarden en Enschede. Dus de huidige 700, 1600, 1800 en 11600 worden sowieso in Amsterdam Zuid aan de HSL gekoppeld en moeten met ICNG gaan rijden. Dat levert voor trein 1620 inderdaad een nogal spijtige situatie op waarop iets verzonnen gaat moeten worden. Maar veel meer dan die ene rit is er nou ook weer niet aan de hand. De oplossing kan een voortrein zijn, het schrappen van Duivendrecht uit specifiek die rit om het aantal reizigers wat af te romen of iets heel anders. Wellicht gaan mensen uit Amersfoort voor bestemmingen als Amsterdam Bijlmer-Arena of Amstel minder via Duivendrecht en meer via Utrecht reizen als de trein vol wordt.. Zeg het maar. Het kan niet anders zijn dan dat het de aandacht heeft. |
10-04-2020 19:18:09 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote Wat mij wel ontzettend verbaasd aan DSSA en de Zuidtak, is het uitgangspunt dat NS zowel het HRN als HSL blijft rijden in een volgende concessie. Tevens wordt DSSA ook op corridors berekend. Hoe gaat dat als het net opgesplitst gaat worden? Of een andere vervoerder juist tegen het doorkoppelen is, omdat (zoals reeds bekend) dit bij verstoringen een groter nadelig effect heeft over een groter gebied/traject. Dan ligt er een nieuw DSSA, wat dan alleen maar tegenwerkt... Laatst bewerkt door moderator op 13-04-2020 23:12, reden: quote toegevoegd |
10-04-2020 19:34:32 | ||
---|---|---|
samsam538
![]() |
Quote Verliest Den Haag dan zijn verbinding met Groningen en Leeuwarden? E |
10-04-2020 20:08:56 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Volgens mij was de bedoeling dat de verbindingen in de klassieke Noord-Oost worden omgeklapt zodat de Hagenezen via Utrecht en Amersfoort rechtstreeks naar het noorden kunnen blijven sporen. Dus aannemelijk, in grote lijnen: - Rtd - Shl - Alm - Zl - Gn / Lw - Gvc - Ut - Amf - Zl - Gn / Lw - Rtd - Ut - Amf (- Dv - Es) |
![]() |
advertentie |
10-04-2020 22:47:55 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Nou, ook niet Rtd - Es dus; zal Rtd - Dv en Rtd/Gvc - Amfs worden vermoed ik. |
12-04-2020 16:49:06 | ||
---|---|---|
Wievank
![]() |
Zullen we het voor 2023 rondom Shl en op de HSL houden op: - IC 700 Gn-Shl-HSL-Bd (1x/u, ICNG) - IC 1100 Gvc-HSL-Ehv (2x/u, ICNG) - IC 1600 Es-HSL-Rtd (1x/u, ICNG) - IC 11600 Amfs-Shl-HSL-Rtd (1x/u, ICNG) - IC 1800 Lw-Gn-HSL-Bd (1x/u, ICNG) - IC 2400 Lls-Shl-HSL-Rtd (1x/u, ICNG) - IC 3100 Nm-Shl-Gvc (2x/u, VIRM) - IC 3200 Ah-Shl-Oude lijn-Rtst (2x/u, VIRM) - IC 3500 Vl-Shl-Oude lijn-Ddr (2x/u, VIRM) - SPR 3300 Hnk(o)-Hfd(o) (2x/u) - SPR 4300 Almo-Shl-Gvc (2x/u) - SPR 5700 Ut-Shl-Gvc (2x/u) - SPR Asd-Hfd(o) (SNG, 8x/u) - Eurostar 9100 Asd-Shl-HSL-London - Benelux 9200 Lls-Shl-HSL-Rtd-Brussel (1x/u, TRAXX+ICR) - Thalys 9300 Asd-Shl-HSL-Paris Aldus het plan voor de huidige crisis losbarstte. Naar verwachting gaat dat namelijk tot langdurige vraaguitval zorgen en dus ook effect hebben op de plannen voor de komende jaren. |
12-04-2020 20:48:33 | ||
---|---|---|
samsam538
![]() |
Waarom gaat 3200 maar tot Rtst? Dat is wel vreemd. |
12-04-2020 20:58:45 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
En waarom wil je die laten keren op een station wat amper in gebruik is ? En waarom die 2400 maar 1x/u ? |
12-04-2020 21:01:44 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
![]() |
Quote Samen met de 9200 maakt dat een halfuursdienst, al zie ik niet echt 't nut van de IC Brussel op Lls, maar dat terzijde ![]() |
12-04-2020 21:31:22 | ||
---|---|---|
279
![]() |
Quote heb je dit zelf bedacht of kunnen we dit plan ergens nalezen ? |
12-04-2020 21:58:15 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Quote Verrek... ja, die had ik daar ook niet verwacht nee %09%%08% |
12-04-2020 22:48:49 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteWellicht vanwege de plannen voor dat gebied en een eventuele aansluiting op een toekomstige nieuwe metrolijn? De ideeën daarvoor zijn er immers al. Maar kopmaken op het kopspoortje van Rlb lijkt me zeker de eerste tijd nuttiger. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
12-04-2020 23:02:02 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Ik neem aan dat de 2200 ook nog blijft in dit plan? Dan heb je dus al 4x per uur een intercity naar Ddr. Rtst is in het verleden vaker als keerspoor gebruikt. Maar goed, dit lijkt me een dienstregeling 2023 discussie waard. |
13-04-2020 09:13:53 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Ik heb vergelijkbare plannen elders gelezen maar kan me niet exact herinneren waar. |
13-04-2020 09:55:07 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
QuoteDat spoor bestaat niet meer dus dat kan niet meer. |
13-04-2020 10:10:37 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote ik vermoed dat bedoeld wordt dat de 3200 tot Rtd gaat rijden en dan als LM naar Rtst (waarschijnlijk ivm geen ruimte op Rtd om te keren) |
13-04-2020 10:21:44 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Spoor 1264 bestaat volgens mij nog altijd. |
13-04-2020 11:42:21 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Of je maakt een opzet met ETMET Rtd-Ddr (2200, 3200, 3500). Als alle cargo toch via de BR moet %08% |
13-04-2020 12:05:10 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Dat wordt wel erg in de toekomst %02% . |
13-04-2020 13:23:35 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteIk zie het inderdaad nog altijd op de satelietfoto's van Google Maps wat volgens het onderschrift beelden van 2020 zijn. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
13-04-2020 13:57:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Is dat dan niet omdat de trein dan aan het perron kopmaakt, ipv een spoor zonder faciliteiten om buitenom naar een ander stel te kunnen lopen ? |
14-04-2020 08:36:53 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ik vind de opzet mooi bedacht, maar het betekent dus wel dat de startdatum van DSSA eigenlijk direct afhankelijk gemaakt wordt van de mate van beschikbaarheid van ICNG. Dat wordt nog wel spannend... |
14-04-2020 08:40:48 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Betekent dat ook dat de 1600 weer in z'n patroon van voor 2012 terugkeert (dus een kwartier verschoven tov nu)? Immers de 700/1800 en (1)1600 rijden nu op blokafstand achter elkaar over de Zuidtak terwijl de aanvoer vanuit Rtd in een gelijkmatig kwartierinterval is. |
14-04-2020 09:19:11 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Nee, de 1600 blijft waar die is. De 2400 wordt namelijk ook aan de HSL geknoopt. |
14-04-2020 09:42:56 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Maar worden de 6 ritten per uur nog enigszins gelijkmatig over het uur verdeeld, of gaan er twee treinen vlak achter elkaar aan zoals nu met de Benelux? |
14-04-2020 11:27:56 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Je snapt het. Er wordt straks vlak achter elkaar gereden. Er is één trein per uur die minder hard gaat (9200 met TRAXX). De capaciteit op Shl - Lls wordt zwaar ontoereikend met ICNG. Rechtstreekse verbinding Lls/Alm - Ledn/Gv(c) gaat om zeep. Noord-Holland verliest elke snelle reismogelijkheid met Rtd en verder doordat er een airportsprinter tussendoor fiets. De ellende van de HSL werkt door tot in Gn/Lw. Maar verder is het een uitstekend plan. |
14-04-2020 11:50:15 | ||
---|---|---|
Wievank
![]() |
Je krijgt (1)1600/2400/9100/9200/9300 in 10 minuten ligging, en de 700/1800 die daar tussendoor gevlochten is. Op de HSL zou je het liefst het binnenlands verkeer in een nette 10 minuten ligging willen hebben, maar richting Almere/Lelystad wil je de 700/1800/2400/9200 in een 15 minuten ligging hebben. Als je niet één van beiden 5 minuten aan de kant wil/kunt zetten, zijn beide wensen niet te combineren, met dit als alternatief. |
14-04-2020 11:51:59 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Maar tenzij er een corridor een kwartier omgeklapt wordt zitten die twee treinen achter elkaar precies in het verkeerde kwartier. Je zou eerder bij de 9200 een voortrein willen hebben, maar die zit nu in het kwartier van de 2400. Op deze manier zie ik het voordeel van die extra trein op de HSL niet en kan je net zo goed de 1600/11600 te Hfdo keren zoals nu. |
14-04-2020 12:00:31 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote De 2400 heeft tov de 700/1800 twee extra stops (Dvd en Almb). Die twee stops kosten ongeveer 5 minuten extra dus kun je fantastisch in een 15-minuteninterval uit Lls vertrekken en in een 10-minuteninterval de HSL oprijden ![]() |
14-04-2020 13:05:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
We zullen moeten afwachten hoe de zaken zich ontwikkelen. Wellicht is de opening van Lelystad Airport straks niet meer te verwachten en kunnen ook allerlei plannen voor 6 x per uur achterwege blijven. Het is wel boeiend om te filosoferen over de treindiensten van de komende jaren, maar niets is meer zeker. |
14-04-2020 13:46:55 | ||
---|---|---|
samsam538
![]() |
Quote Het wordt wel een bottleneck het stuk tussen Duivendrecht en Almere. Ik zou graag een spoorverdubbeling zien op dat traject. Ideaal zou zijn om dat deels ten noorden van de A1 te laten lopen vanaf Muiderstraatweg Aansluiting tot Zandhazenbrug. Dan heb je geen last van de Vechtbrug en hoeft station Weesp niet op de schop. |
14-04-2020 14:09:19 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Tja, ik nog wel 10 trajecten opnoemen waar extra sporen gewenst zijn. |
14-04-2020 14:20:15 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Juist het gedeelte tussen Weesp en Almpo is nou net géén bottleneck, immers daar zijn geen haltes dus kun je elke 2-3 minuten een trein laten rijden. Plus dat nieuwe bruggen over de A1 en het Gooimeer zeer dure investeringen zijn. Almere zelf is de bottleneck met z'n vele haltes, spoorverdubbeling tussen Almpo en Almo zou handiger zijn (en dart was ook ooit de bedoeling, totdat een minister vond dat dat geld beter in asfalt gestoken kon worden %03% ) Zie ook Ut-Ht, waar ondanks de hoge frequenties Htnc-Gdm tweesporig is gebleven om zodoende twee dure spoorbruggen uit te kunnen sparen. |
14-04-2020 15:21:41 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nou, twee, maak er maar vier bruggen van: Amsterdam-Rijnkanaal, Lek, Waal en Maasbrug. Dat maak ook Breda - Utrecht duur, maar als je de tweede lijn wel bouwt, hoef je de eerste niet te verdubbelen en je schept meer en snellere reismogelijkheden.%02% |
14-04-2020 15:36:25 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Er moet nog heel wat water door de Rijn stromen eer de Maas en Waal ten noorden van Geldermalsen lopen![]() Laatst bewerkt door IJsbergsla op 14-04-2020 15:37 |
14-04-2020 17:01:39 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, dat wel, maar Daniel heeft het over Ut - Ht, en dan kom ik zelfs ook nog over de Dieze! Dus zeg dan maar vijf bruggen... ![]() |
14-04-2020 20:01:51 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Waarbij de fly-over uit Hto naar Ht ook nog eens in de weg zit. Bij Gdm moet je nog een spoorbrug van de oostelijke Betuwelijn over de Linge opschuiven. Dat zou de 6e rivier zijn. |
14-04-2020 20:38:31 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
We raken nu wel erg ver van Amsterdam DSSA afgedwaald. Terug maar naar DSSA. |
14-04-2020 23:21:42 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Wat ik me afvraag: ProRail wilt dus heel graag (sterker nog: verplicht) om internationale treinen van/naar Amsterdam Zuid te laten rijden. Maar als Thalys/Eurostar (of een nieuwe internationale vervoerder) een pad naar Amsterdam CS aan vraagt dan is ProRail toch verplicht om de best te doen dat die trein naar CS kan rijden? ProRail moet het spoor capaciteit eerlijk verdelen. Daarbij mag ProRail niet zeggen NS mag als enige vervoerder op Amsterdam CS rijden en alle overige (internationale) vervoerders moeten hun treinen elders kwijt? |
14-04-2020 23:58:30 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Correct, maar in Nederland rijdt Thalys (en Eurostar) uiteindelijk nog altijd in samenwerking met NS International. En NS Int heeft te luisteren naar de directie van NS Operatie. Als die besluiten dat Asd alleen nog maar voor binnenlandse treinen is ben je als NS Int gewoon uitgepraat. |
15-04-2020 01:02:25 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Edoch houdt niets Thalys en Eurostar tegen om onder eigen attest te gaan rijden in zo'n geval en alsnog paden naar Asd aan te vragen. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
15-04-2020 08:52:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Velen kunnen paden aanvragen, maar daarmee is niet gezegd dat ze worden toegedeeld en ook niet dat ze moeten worden toegedeeld. Tot nu toe zijn we nog aardig om de moeilijkste verdelingsvraagstukken heen gedraaid in Nederland, omdat het puntje nooit bij het paaltje gekomen is - maar ooit zal dat wel eens gebeuren. En dan lijkt mij het issue internationale treinen en Amsterdam CS wel een goede. |
15-04-2020 11:39:14 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Heel concreet is er straks geen terminal voor Eurostar meer op Amsterdam Centraal en wel op Zuid. Maar ik denk eigenlijk dat het ministerie het besluit capaciteitsverdeling gaat aanpassen: - Prioriteit voor paden HSL-Amsterdam zuid voor "Internationaal hogesnelheidsverkeer" - Op de westtak prioriteit voor "Stadsgewestelijk" en "intercity"-verkeer. Dan kom je er als vervoerder al niet meer doorheen. |
15-04-2020 11:42:57 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote offtopic - ik heb me dit ook wel eens afgevraagd bij een station als Amf. Hoe wordt hier de capaciteit verdeeld? Treinen die Amf als eindpunt hebben verhinderen soms gelijktijdige paden door dit station. - Bijvoorbeeld de IC die start op spoor 4 of 5 Ri Hvs verhinderd een gelijktijdig vertrek van spoor 6/7 ri Ut. Hetzelfde geldt voor de treinen van spoor 4/5 naar Hoevelaken/Apeldoorn deze verhinderden een gelijktijdig vertrek van spoor 1/2 ri Zl. - Treinen uit Harderwijk/Zwolle en Utrecht Kunnen dan wel weer eindingen / beginnen op spoor 4/5 zonder een conflict met treinen in de corridor Apeldoorn/Hilversum. - Dus vroeg ik me af of paden die geen conflict met een andere corridor hebben voorrang hebben op de paden die wel zo'n conflict hebben. Laatst bewerkt door anton_ op 15-04-2020 11:46 |
15-04-2020 11:45:49 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het Ministerie zou zich eens kunnen herinneren dat de Westtak oorspronkelijk is bedacht met vier sporen. Dat kun je nog zien aan de ruimte aan de westzijde, en aan de uitbuiging van het oostelijk spoor van de Westtak ter plaatse van het huidige station Lelylaan. Maar ja, dat weet waarschijnlijk niemand meer. En sindsdien is er meer veranderd... Sporen bijbouwen gaat daar toch nog wel als het moet; ook op Google Maps goed te zien. Het Ministerie legde helaas altijd al liever asfalt dan rails.%03% |
15-04-2020 11:54:34 | ||
---|---|---|
279
![]() |
Quote staat het al vast dat de terminal op Asd verdwijnt en dat er een verschijnt op Asdz ? |
15-04-2020 13:08:34 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Beiden zijn een eind in de besluitvorming maar ook beiden niet zo ver dat het helemaal niet meer anders kan. Maar zoek voor de grap eens in het OTB van Amsterdam Centraal op het woord Eurostar. Het OTB is de voorlaatste stap van dat het een definitief-definitief plan is. |
15-04-2020 17:35:36 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Tja dat schiet lekker op,waar elders een internationale trein open access is,is die dat hier niet,en vervolgens heb je dan ook nog tekenaars en "bouwkundige" die er voor zorgen dat de capaciteit die er is,redelijk om zeep word geholpen door dingen weg te saneren ten behoeve van verbreden van overige perrons %03% Ach ja dan kan men vanuit NS/Prorail straks i.d.d. een overbelast verklaring aanvragen om dan vervolgens her en der weer dingen ongedaan te maken,zo verschaf je jezelf ook werk %03% (Alsof de belasting betaler een portemonnee heeft die super dik en eindeloos gevuld is,want wij zijn het uit eindelijk wel die het mogen ophoesten) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
15-04-2020 18:11:19 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Is die capaciteit er nu ? Als ik het goed begrijp is de capaciteit nu veel te klein (o.a. de capaciteit voor de hoeveelheid mensen op de perrons). Dus de bedoeling is juist om de capaciteit van het station de vergroten (o.a. door de perrons te verbreden). Doel is dus niet het rijden van meer treinen. Doel is het station zo te ontwerpen dat een juiste mix van veel sporen en bredere perrons ontstaat om het groeiend aantal reizigers te kunnen verwerken. Hetzelfde eigenlijk als wat is gedaan een paar jaar geleden op Rotterdam CS: extra roltrappen + bredere voetgangers tunnel + nieuw voetgangers viaduct + nieuwe viaducten voor treinen van/naar de HSL richting Schiphol. (extra capaciteit voor treinen en voor reizigers) Laatst bewerkt door anton_ op 15-04-2020 18:24 |
15-04-2020 18:30:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Volgens mij is er toch echt een verschil tussen "open access" en "je moet elke mogelijke optie open houden". Ik zie het al gebeuren, de Eurostar doet een aanvraag om i.p.v. Amsterdam Zuid toch vanaf Amsterdam Centraal te vertrekken, op Brussel Centraal te halteren i.p.v. Brussel Zuid en vervolgens willen ze in Londen opeens op Liverpool Street aankomen i.p.v. op St. Pancras. |