15-04-2020 18:35:37 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Wat naar mijn idee vooral ontbreekt in Asd is een voetgangerstunnel aan de Westkant. En dan verder west dan diegene die er al is. Als een trein aan de a-zijde binnenkomt wil 90% van de reizigers via één trap naar beneden en dat geeft een opstopping. |
16-04-2020 00:30:53 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Een additionele westelijke tunnel zou al een slok op een borrel kunnen schelen ja. Verder zou men die onnozele roltrappen eens kunnen verwijderen, een normale trap biedt veel meer capaciteit. Voor mensen die slecht ter been zijn en eventuele luiwammesen zijn er immers liften beschikbaar. Verder blijf ik erbij dat het busstation dient te verdwijnen. De streekbussen kunnen naar station Noord, de stadsbussen kunnen naar de plek waar nu de binnenvaartcruiseschepen aanmeren en die kunnen vervolgens weer naar de plek waar nu de zeevaartcruiseschepen aanmeren. Laatstgenoemden zijn qua aantallen toch al drastisch afgenomen en wil men sowieso eigenlijk helemaal verbannen naar de Westhaven of IJmuiden. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
16-04-2020 09:16:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat laatste spreekt me wel aan. Van IJmuiden ben je met een beetje goede wil binnen een half uur in Amsterdam...%03% |
16-04-2020 09:29:01 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Geheel off topic maar er zijn al rederijen uitgeweken naar Rotterdam, nog iets verder dan een half uur van de Dam, maar wel weer een stuk dichterbij Kinderdijk. |
![]() |
advertentie |
15-06-2020 18:07:21 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Drie grote klussen rond Amstel, geen treinen en beperkt metroverkeer van 14 tot 30 juli
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieuws/enorme-klus-rond-amstel-geen-treinen-en-beperkt-metroverkeer-van-14-tot-30-juli/
Hierbij wordt ook de wissels bij Muiderpoort aangelegd.
Edit: geen keerspoor maar wissels en dit keer de goeie link erin gezet. Laatst bewerkt door seinhuis op 15-06-2020 20:18 |
15-06-2020 19:42:41 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Keerspoor? Er zouden toch overloop wissel(s) komen tussen Muiderpoort en Amstel? Laatst bewerkt door cuneo56 op 15-06-2020 19:43 |
15-06-2020 21:52:42 | ||
---|---|---|
zoek34
![]() |
Ze gaan dus de tunnel aanleggen en daarbij alle sporen openbreken? (of blijft er 1 spoor beschikbaar zodat de pendelmetro eventueel uitgewisseld kan worden bij defecten)
Daarnaast komen dus de overloopwissels.
En als laatste een nieuwe trap naar het oostelijke perron op Amstel (richting Centraal). Gaan ze dan een geheel nieuwe ingang ergens maken? Tot zover ik weet (kwam tot 3 maanden geleden meerdere malen per week op Amstel) is er geen ruimte op de trappen breder te maken dan ze nu zijn, dus dan zou er een extra ingang moeten komen, maar waar? Heeft iemand hier ergens tekeningen van gezien? |
15-06-2020 22:12:25 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Of zou men (gedeeltelijk) de oude opgang voor auto's gaan herstellen Die ging vanuit de dwarstunnel meen ik met een slinger naar het perron omhoog (als m'n geheugen nog een beetje werkt). |
15-06-2020 22:31:48 | ||
---|---|---|
zoek34
![]() |
Volgens mij was de autoopgang aan het westelijke perron (dat perron is grofweg 2 keer zo breed als het oostelijke perron)
|
15-06-2020 23:27:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En dat westelijke perron is zo breed, omdat het het middelste perron zou worden. Ten westen ervan zou in de oorspronkelijke plannen van nu al weer bijna een eeuw geleden nog een perron gelijk aan het oostelijke worden aangelegd. Dat is er echter nooit van gekomen. Ooit lag er een rij opstelsporen in de boog ten noorden van Amstel (waar nu de metrosporen liggen) waarop de op Amstel kerende treinen werden behandeld. |
16-06-2020 12:36:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Van dat derde perron is het niet gekomen inderdaad, primair vanwege WO II denk ik. Hoe het had moeten worden, kun je afleiden aan de viaducten over en landhoofden naast de Mr. Treublaan pal ten noorden van het station. Het viaduct waarover het spoor Asd - Ut loopt, is geschikt voor dubbelspoor en de landhoofden zijn zover doorgetrokken dat er nog een enkelsporig viaduct op perronbreedte-afstand naast gebouwd zou kunnen worden. Daarnaast is ook het grote viaduct over de Wibaustraat in 1939 op voorhand al geschikt gemaakt voor meer sporen. |
16-06-2020 13:27:11 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Zou interessant zijn om te zien of de viersporigheid ooit nog doorgetrokken wordt van Asb tot Asa... het stuk tweesporig tot aan Asd is nu zo lang dat de snelle en langzame treinen elkaar aardig in de weg zitten. Als je die eerder kon uitsplitsen / pas na Asa hoefde in te voegen, zouden er meer en snellere treinen kunnen rijden, en zou ook de 2x goederenpaden per uur er mogelijk weer bij passen. Laatst bewerkt door yappa op 16-06-2020 13:28 |
16-06-2020 19:00:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Je bedoelt dat je daar alleen iets zinvols aan hebt als het Amstelstation zessporig zou zijn (inclusief de metrosporen)? Ja, dat lijkt mij wel. Het zou wel heel aardig zijn als een jaar of 85 na dato de voorziene uitbreiding van het Amstelstation alsnog daar zou plaatsvinden. |
16-06-2020 23:17:47 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Je zou zelfs de stelling kunnen hanteren, dat de verborgen mogelijkheden uit het verleden onvoldoende of wellicht in het geheel niet bekend zijn bij degenen die erover beslissen. Er zijn talloze plaatsen waar je met meer dan gemiddeld gemak iets kunt doen aan krappe infra. |
17-06-2020 12:38:47 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Je kunt je natuurlijk afvragen hoe je dergelijke kennis of wetenschap zou moeten borgen, zeker over een periode van vele tientallen jaren - maar inhoudelijk heb je gelijk. Zo heb ik voor het gedoe bij Naarden-Bussum de zet voor een passende oplossing aan de noorkant gegeven door op te merken dat het spoor daar ooit in een slinger over een nieuw bruggetje is gelegd en het oude tracé van voor die tijd nog beschikbaar was. Daar was men op den duur overigens ook wel achter gekomen bij het ontwerpen ;-), maar vooral als men nog niet aan ontwerpen toe is en ideeën aan het vormen is, is dergelijke kennis wel makkelijk. De situatie rond het Amstelstation is overigens ook geen "algemene spoorkennis". We hebben het niet lang geleden uit de archieven gespit bij het bestuderen van de bouw van het Amstelstation en de Spoorwegwerken Oost waar dat deel van uitmaakte, ten behoeve van een prachtboek over de spoorlijn Amsterdam - Utrecht, vandaar ;-). Laatst bewerkt door broek53 op 17-06-2020 12:39 |
17-06-2020 13:11:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
In elk geval positief dat er toch geluisterd wordt naar ouwe rotten in het vak, waartoe ik mezelf dan ook maar reken. 😃 |
01-07-2020 16:52:55 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Dat boek heb ik trouwens gekocht en met veel plezier gelezen. Nog complimenten. :-) Maar aangezien ze dat nieuwe viaduct over een paar weken bij de Spaklerweg onder het spoor schuiven, en dat viaduct niet alvast van extra breedte voorzien, wordt een latere uitbreiding naar vier sporen wel weer nagenoeg onmogelijk. Maar goed, de overloopwissels bij Muiderpoort bieden natuurlijk wel wat extra flexibiliteit. Muiderpoort kent overigens ook al sinds de bouw een extra breedte, naast spoor 8. Maar dat was voor de spooraansluiting naar de Oostergasfabriek. Die heeft er zelfs nog een paar jaar gelegen (kort kopspoortje), maar is nooit gebruikt. Is ook raar dat dit spoortje überhaupt in de planning werd opgenomen, want de Oostergasfabriek was al buiten gebruik toen de Spoorwegwerken-Oost begonnen. Anyway, terug on topic: twee weken geen enkele trein van Amstel naar Utrecht dus... Is wel lastig. :-/ Laatst bewerkt door brun op 01-07-2020 16:53 |
03-07-2020 14:09:10 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ze zijn intussen op het perron begonnen. Zo te zien komt er inderdaad een extra trapopgang, een meter of dertig ten oosten van de bestaande trap (dus ietsje verder in de Muiderpoort-richting). Vermoedelijk gebruiken ze daarvoor een bestaande ruimte onder het spoor met een eigen uitgang direct naast het tramstation op het Julianaplein. Zou ook zinnig zijn, want nu is het op drukke momenten erg vol voor de poortjes in de bestaande voetgangerstunnel. |
13-11-2020 21:31:29 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
NS betaald mee aan het doortrekken van de Noord Zuid lijn naar Schiphol en mogelijk zelfs naar Hoofddorp. Ik moest lang zoeken om achter te komen, waarom betaald NS mee aan een concurrerende (metro) spoorlijn? Volgens luchtvaartnieuws.nl is het de bedoeling dat in de toekomst (na de opening van de Noord Zuid lijn op Schiphol) minder sprinters rond Schiphol gaan rijden, en meer internationale treinen en meer intercity's, onder andere richting Zaandam en Alkmaar. |
13-11-2020 21:48:56 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Heeft op zich weinig met DSSA te maken dit toch? Tenzij men met dit in het achterhoofd opeens een andere sporenlayout gaat bedenken omdat die Airportsprinter over een paar jaar weer teruggebracht wordt tot 4x per uur. Ik ben zelf overigens niet echt overtuigd van het nut van deze metro, ik zie liever dat men geld investeert OV-SAAL dan een miljarden euro's kostende metro aanlegt terwijl het spoor een flessenhals blijft. |
13-11-2020 22:03:02 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
In dit topic wordt eigenlijk steeds de hele sporensituatie in het Amsterdamse besproken, omdat er een sterke samenhang is tussen al die projecten Misschien handig om daarom het topic te hernoemen naar 'Spoorinfra Amsterdam' oid |
13-11-2020 22:06:03 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Eerder (in dit topic?) was te lezen dat het einddoel is dat de rechtstreekse treinverbinding Asd-Shl helemaal verdwijnt en het baanvak Sloterdijk hoog -Asd helemaal wordt opgebroken danwel verbouwd tot metrotracé. Op de westtak blijven dan alleen nog treinen richting Zd over |
14-11-2020 09:25:06 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het valt vandaag de dag lastig te zeggen wat een daadwerkelijk plan is en wat een proefballonnetje. Zo was er ook een plan om het aantal intercity's Ut - Asd dusdanig te verhogen dat er geen ruimte meer was voor sprinters op Asb - Asd en die via Dmnz - Dmn omgeleid zouden moeten worden (met bijbehorende infrauitbreidingen uiteraard). Laatst bewerkt door michaben op 14-11-2020 09:25 |
06-01-2021 17:31:38 | ||
---|---|---|
Erwin42
![]() |
Op de Infra 2021 kaart is nu te zien dat ook de Westzijde van Asd ook aangepast zal worden en dat het hele kruiswisselcomplex vervangen wordt door wat eenvoudigers. Dit is afwijkend van wat nu in het OTB opgenomen is. Gereed 2028. |
06-01-2021 19:03:17 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Als ik die kaart mag geloven ( wat ik niet doe op dit punt) worden de haltes Deventer-Colmschate en Holten ook omgebouwd. Die staan namelijk met een midden perron ingetekend i.t.t. de twee zijperrons die er momenteel zijn😃 |
06-01-2021 21:47:37 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ook Amsterdam oostzijde is anders dan TB. In TB zitten er 4 sporen over het viaduct van/naar Utrecht. 2 van die 4 sporen sluiten aan op spoor WX / WY / WZ. In de infra 2021 kaart is er maar een spoor naar spoor WX / WY / WZ . 2e spoor gaat de 2021 kaart via spoor 203/204. Laatst bewerkt door anton_ op 07-01-2021 06:20, reden: westzijde aangepast naat oostzijde |
06-01-2021 22:43:04 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Bedoel je de oostkant? |
07-01-2021 06:21:23 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
inderdaad. bedankt voor het melden. |
28-01-2021 00:14:43 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Vandaag het persbericht van ProRail dat er groen licht is voor de verbouwing: link (mogelijk dat iemand de webredacteur van dienst even kan influisteren dat de geplaatste afbeelding Antwerpen Centraal is...) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-01-2021 01:02:13 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
In Het Parool van woensda27 januari 2021 een pagina grote advertentie. Kennisgeving tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoorvervoer - Amsterdam Centraal De link in de advertentie werkt niet, eerst naar de platformparticipatie.nl gaan en daar verder je keuze doen werkt wel. Voor mij een verrassing: uitplaatsing relaishuis 10 naar buiten het Cuypers gebouw. |
28-01-2021 10:42:14 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Quote Ik denk dat ze meelezen. |
28-01-2021 12:28:50 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Nou zo snel gaat het niet, het is het definitief tracebesluit dat ter inzage ligt. |
28-01-2021 15:33:48 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dan hebben ze het in de link hieronder zeker verkeerd begrepen,want de tekst ervan zegt iets anders: Al zou me dat niet eens verbazen 😉 Laatst bewerkt door phantom op 28-01-2021 15:34 |
29-01-2021 08:16:58 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Het artikel is gebasseerd op de persberichten dat het tracébesluit nu definitief gepubliceerd is, daarbij gaan het ministerie en Prorail er voor het gemak ook aan voorbij dat er nog bezwaarmogelijkheden zijn. |
29-01-2021 10:22:04 | ||
---|---|---|
bond
![]() |
Inderdaad. Staatscourant 27 jan 2021 Bekendmaking tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoorvervoer – Amsterdam Centraal 2021-3745.html">zoek.officielebekendmakingen.nl
Laatst bewerkt door bond op 29-01-2021 10:25 |
20-08-2021 15:54:27 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dit topic geef ik maar een kickje, want vanaf september is het zover. Dan wordt er tot en met november gewerkt aan het saneren van de sporen en de bovenleiding van de Dijksgracht. Uiteindelijk worden de sporen verlegd en wordt er de komende paar jaar gewerkt aan een fly-over. Dijksgracht bestaat sinds 1938 (had ikzelf eerder niet verwacht), en had tot 21 april 1974 zelfs een eigen Post T. Het opstelterrein diende voor het opstellen, het reinigen en bevoorraden van met name internationale treinen, maar in zijn laatste decennia als opslagplaats voor (tijdelijk) terzijde gestelde treinen. De ligging was ook beroerd...
Laatst bewerkt door moderator op 08-04-2023 10:15, reden: Topic over ontwikkelingen Dijksgracht samengevoegd |
20-08-2021 16:02:32 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Kunnen we stellen dat de het terrein HCT (is dat nog steeds de naam?) in de Houtrakpolder de functie van de sporen langs de Dijksgracht over heeft genomen? |
20-08-2021 16:11:46 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Voorlopig blijft er één werkspoor liggen. |
20-08-2021 16:53:44 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Quote De terminal is van TMA logistics (waar ook de containertreinen naar Duisburg vertrekken). |
20-08-2021 17:50:45 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote De bouw van de Dijksgracht was een onderdeel van de vermaarde (vind ik) Spoorwegwerken Amsterdam Oost in de jaren 1934-1942. Het zat vooraan in het werk - het opspuiten van het eiland begon al in 1934 - omdat er een paar opstelsporen nodig waren ter vervanging van de opstelsporen bij station Weesperpoort waar vanwege ruimtegebrek (ook toen al) spitsmaterieel van Amsterdam CS opgesteld werd. De eerste Dgr bestond hoofdzakelijk uit twee sporen op de halve lengte van het toekomstige terrein (tot bij Werkspoor), omdat de rest pas later in de fasering kon worden opgehoogd. Als gevolg van de oorlog bleef dat lang zo, ook al was het terrein gereed. Pas in 1956 en 1958 werd de Dijksgracht aangelegd zoals we die kennen - bijna letterlijk, want aan de lay-out is niets structureels meer gewijzigd. In 1994 is het hele internationale opstel- en verzorgingsgebeuren verhuisd naar de Watergraafsmeer en in 1996 (meen ik) ook het laatste opstellen van spitsmaterieel. Overigens heeft NS (de oude NS dus) de Dijksgracht altijd vastgehouden en buiten de deals met de gemeente gehouden over verkoop van de Rietlanden en aanpalende gebieden, omdat vrije kruisingen of meer sporen in dit gebied altijd in beeld zijn geweest. @ Post T Dijksgracht heette zo vanwege zijn plaats (bij de Mariniersburg), maar het had nauwelijks een functie voor het opstelterrein. Het terrein is altijd grotendeels onbeveiligd geweest en het domein van een opzichter. T Dgr stuurde de treinen van en naar de stamsporen die nu 76 en 77 heten, en meer niet. Aan de oostkant lag het een en ander aan grendels en stond een rangeerpaallantaarn, die door post I Asdm bediend werden. Laatst bewerkt door broek53 op 20-08-2021 17:56 |
06-09-2021 15:05:22 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Huidige staat van de Dijksgracht: youtu.be |
06-09-2021 18:43:17 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Er werd zelfs op zaterdag gewerkt |
07-09-2021 09:58:34 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Jeetje, een compleet lege Dijksgracht. Ik kan me niet heugen dat ooit gezien te hebben. |
07-09-2021 12:33:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het zal in 1996 geweest zijn dat er niets meer stond en de Dijksgracht ook niet meer regulier gebruikt werd. In 1994 is de activeiteit naar de Watergraafsmeer verhuisd en ik meen dat het in 1996 was dat er ook geen binnenlands materieel tussen de spitsen meer werd opgesteld. Pas jaren later, in 2005, is er een "kooi" gemaakt voor het op reserve zetten van ICK-rijtuigen (ik meen een stuk of 50) en daarna is het er zelden of nooit meer leeg geweest. Het plaatsen van die ICK's had nog heel wat voeten in de aarde, omdat het viel in de periode dat de integrale NS uit elkaar aan het vallen was. Toen we er rijtuigen gingen neerzetten, vroeg Railinfrabeheer wat NSR in vredesnaam aan het doen was, want men onderhield de Dijksgracht al tijden niet meer ;-). |
04-10-2021 14:54:48 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
youtu.be Momentopname Dijksgracht Laatst bewerkt door pascalgerr op 04-10-2021 14:55 |
04-10-2021 15:49:20 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Wow, dat is wel heel snel heel leeg daar.... |
05-07-2022 12:55:51 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Heeft iemand een idee wat en wanneer de vervolgstappen van de Dijksgracht zijn? In vergelijking met het filmpje die ik een paar berichtje terug had gestuurd is er niks veranderd buiten dat het zichtbare kronkelende spoortje is opgeknipt en er stootblokken zijn geplaatst |
05-07-2022 14:11:30 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Artikel van 29-06: Tijdens werkzaamheden bij het voormalige emplacement aan de Dijksgracht in Amsterdam is asbest aangetroffen. Maandag 27 juni zijn gespecialiseerde asbestsaneerders aan het werk gegaan om de asbest te verwijderen. De werkzaamheden om de asbest te verwijderen nemen in totaal drie werkdagen in beslag. Woensdag 30 juni moet de klus zijn geklaard. Nadat de asbest is verwijderd wordt er na de zomer een vrije kruising aan de Dijksgracht aangelegd. Na het aanleggen van de vrije kruising kunnen treinen elkaar straks zonder te wachten passeren wat zorgt voor een snellere doorstroom van het treinverkeer. |
05-07-2022 14:49:04 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Quote Dankjewel! Dat verklaart waarom ik zwart-geel lint zag om vrijwel het hele lege gedeelte |
21-09-2022 17:44:40 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Jarenlange verbouwing in en rond Centraal Station officieel van start |
07-04-2023 00:28:53 | ||
---|---|---|
BAKEMONO
![]() |
Heeft iemand enig idee waar ik de plannen van prorail in kan zien rondom dit en get plan voor het vervangen van de westertoegang? Ik heb het echt over PDF's etc. lijn 26 van GVB zal door w'zaamheden prorail geen materieel kunnen overbrengen vanaf de geisoleerde tramlijn naar de stad in de periode van het vervangen van de bruggen in de westertoegang. Can I VIRM you? |
07-04-2023 09:41:43 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Direct antwoord heb ik (nog) niet, maar wel vast de opmerking dat je niet de Westertoegang zult bedoelen, maar de Oostertoegang. De vijf bruggen over de Oostertoegang worden stuk voor stuk vervangen en dat duurt een jaar per stuk. Niet dat men zo lang over een brug doet, maar gedurende dat jaar is de bijbehorende spoorbak met aangrenzende perrons in verbouwing. Laatst bewerkt door broek53 op 07-04-2023 11:48 |
07-04-2023 11:49:16 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Niet voor niks heeft lijn 26 van de GVB een eindpunt aan de noordzijde van het centraal station gekregen. Voor groot onderhoud aan de trams kun je een trailer inhuren. |
07-04-2023 12:13:54 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Overigens is de gemeente Amsterdam van plan om ter hoogte van de Dijksgracht een verbinding aan te leggen tussen de tramsporen van tram 26 en 7, want bij project De Entree is al gebleken dat het uitwisselen van trams over de weg een ondoenelijk werk was. Meer on topic, komend weekend eindigen de treinen uit Wp op Asdm. De treinen uit Asa rijden wel gewoon door naar Asd. Daarnaast rijden de eerste ritten van de 9200 en 9300 pas vanaf Shl en de Eurostar rijdt in z'n geheel pas vanaf Rtd. Waarschijnlijk zijn de sporen MZ-MY-MD-MA allen buiten dienst voor werk aan de vrije kruising. |
![]() |
advertentie |
07-04-2023 12:32:58 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ik meende dat die tramverbinding over de (te vernieuwen) Amsterdamsebrug zou lopen. |
07-04-2023 13:19:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Klinkt logisch, al is het dan wel erg vroeg dag. Die sporen kunnen pas verlegd worden als het kunstwerk voor een deel klaar is en dat is bij mijn weten pas in 2025. |
07-04-2023 13:48:27 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Omschrijving van de TVP van komend weekend is "ruimte maken voor tramlijn 26", inderdaad 4 sporen buiten dienst bij de Dijkgracht. |
07-04-2023 15:31:08 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Het kan aan mij liggen maar ik vind op de kaart alleen maar een Oostertoegang bij Asd en niet bij Dgr. Dat pas ook al beter bij 'aangrenzende perrons'. |
07-04-2023 15:33:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, dat klopt - en de Westertoegang ligt nog veel verder van de Dijksgracht af ;-). Maar de vraagsteller stelde de vraag nu eenmaal in dit topic. |
07-04-2023 16:17:55 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote De bakfase duurt 9 maanden, tijdens de perronfase zijn de bruggen wel in dienst. Globale planning: 9 maanden: spoor 14/15 buiten dienst + brug 5 buiten dienst |
07-04-2023 19:34:28 | ||
---|---|---|
279
![]() |
komend weekend zijn de sporen 8B tot en met 15B te Asd buiten dienst. 8A tot en met 15A zijn kopsporen vanaf de Westzijde.
Laatst bewerkt door 279 op 08-04-2023 07:53 |
08-04-2023 00:25:39 | ||
---|---|---|
BAKEMONO
![]() |
Quote Kijk hier was ik naar opzoek maar kon er niets over vinden weet jij waar wel? dan hoef ik dit topic niet te storen alv dank Can I VIRM you? |
08-04-2023 10:01:08 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Meer info hier: www.amsterdam.nl Er worden dit weekend dus wat bovenleidingmasten en hekken verplaatst om ruimte te maken voor het tijdelijke tramspoor. |
08-04-2023 10:16:01 1 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Het losse topic van de Dijksgracht is samengevoegd met dit DSSA topic (gezien het feit dat het allemaal wel erg overlapt en de Dijksgracht zometeen ook niet meer bestaat). |
08-04-2023 12:23:47 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Dank, interessant. Nu liggen de sporen MZ en MY hier op maaiveld en de MX en MW op een meter of vier hoogte ernaast bovenop een keermuur, dus er zal wel meer gesleuteld worden. Anders zou er geen extra lang weekend nodig zijn en zeker ook geen buitendienststelling van de helft van het Oostelijk Eiland en de b-fasen van de hoge perronsporen van Centraal. Ben benieuwd. |
08-04-2023 12:46:26 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Dank voor die link. Nu snap ik ook waarom de 26 een keerlus aan de IJ-zijde heeft, vond 't altijd al raar dat die er ongebruikt bij lag. |
11-04-2023 09:57:28 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De aftakking van tramlijn 26 zal heel dicht bij spoor MZ komen. Ter plekke ervan zijn van 6 bovenleidingportalen zelfs de palen aan die kant weggehaald (zodat de bovenleiding van de sporen MZ en MY nu gedragen wordt door de palen langs spoor MY) |
11-04-2023 10:58:31 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Die keerlus is al vakergebruikt bij werkzaamheden of verstoringen. |
11-04-2023 13:49:34 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Ik zie een een paar maanden/jaren die onderwerp voorbijkomen, maar ik kan mijn poot er niet helemaal opleggen wat er precies allemaal besproken word en veranderd. Kan iemand mij het even uitleggen/toelichten? alvast bedankt |
11-04-2023 14:06:48 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
11-04-2023 17:05:39 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Overigens wordt het project gewoon PHS Amsterdam of PHSA genoemd, niet DSSA zoals hier. |
18-10-2023 14:47:52 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Met de nieuwe dienstregeling op 10 december beginnen ook de langdurige werkzaamheden aan de perronsporen. Vanaf dat weekend tot 28 juni 2024 zullen sporen 1 en 2A buiten dienst zijn, met daarin nog drie weekenden 3 en 4 erbij. Daarna begint de echte grote renovatie waarbij om beurten een 'bak' (tussen twee perrons) voor negen maanden volledig buiten dienst gaat en daarin de brug over de Oostertoegang vernieuwd wordt. Dat begint bij de '5e bak' (sporen 14 en 15), die van 29 juni 2024 t/m 27 maart 2025 buiten dienst gaat en eindigt bij de '1e bak' die (voor zover de planning nu voorziet) op 6 april 2029 in dienst zal komen. |
22-07-2024 11:43:11 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
ProRail heeft een webcam van de Oosterdoksdoorgang. Deze loopt 1 uur achter. |
07-03-2025 15:51:49 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
En op die webcam is te zien dat het perron aan spoor 15 aan oostzijde langer geworden is. www.youtube.com Laatst bewerkt door moderator op 08-03-2025 12:17 |
07-03-2025 23:16:21 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Dat is geen reizigersgedeelte. De seinen het einde van het reizigersgedeelte blijven op dezelfde plek. |
01-04-2025 22:47:18 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
De seinen aan de oostzijde van Asd hebben gezelschap gekregen, er staan nu 'L-seinen' voor zware treinen. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 01-04-2025 22:48 |
02-04-2025 14:55:40 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Vanuit onwetendheid/nieuwsgierigheid: kun je uitleggen waarom dat belangrijk is/wat de relevantie van die L-seinen is? Waarom moeten er L-seinen voor zware treinen aan de oostzijde staan? |
02-04-2025 14:57:10 1 | ||
---|---|---|
NsBrinks
![]() |
Laatst bewerkt door NsBrinks op 02-04-2025 18:28 |
02-04-2025 22:23:09 2 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Kort gezegd: Vanwege de diveunder bij dijksgracht. Lang gezegd: Langzaam- en Halt-seinen zijn voor goederentreinen, en staan vóór (steile) hellingen. De L staat op remafstand van de H. De H staat op zo'n afstand dat de trein genoeg snelheid kan maken om de helling op te komen. Als de seinen aanstaan, gelden ze voor (bepaalde) goederentreinen als geel en rood, respectievelijk. Pas als de seinen tot voorbij de helling niet meer rood zijn, gaan de L/H-seinen uit, dan hebben ze geen betekenis meer (en geldt dus het hoofdseinbeeld). |
03-04-2025 10:14:55 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Dank beiden! |
04-04-2025 16:52:05 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Met de grote verbouwing van Asd weten we dat de wisselstraat aan de oostzijde er zo'n beetje volledig uitgesloopt gaat worden, maar zijn er ook plannen om alle wissels aan de westzijde te herzien? Zeker gezien het feit dat nu sp 14 en 15 aan de westzijde op 1 spoor aangesloten zijn en op de oostzijde wel (nog) "volledig" aangesloten zijn (en ja, sp 14 is natuurlijk nog semi-tijdelijk). |
04-04-2025 17:15:58 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ja, vanaf bouwstap 2e3 wordt het westelijk eiland omgebouwd, maar dan hebben we het over eind 2030. |
04-04-2025 21:17:59 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ik zag ongeveer een week geleden dat spoor 14 en 15 aan de westzijde simpeler aangesloten zijn als voorheen. Aan de oostzijde is er nog meer gespaard. |
05-04-2025 12:15:14 1 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Tijdens deze fases zal er maar weinig veranderen aan de oostzijde, alleen alle kruiswisselcomplexen op de Oostertoegangsbruggen komen niet terug. Aan de westzijde worden de aansluitingen opgeschoven en daarom zijn sporen 14 en 15 met één wissel op elkaar aangesloten. Bij het terugbouwen van sporen 13 en 11 wordt het nieuwe spoor 13 aangesloten op wissel 2551B en spoor 11 op spoor 2539B. Sporen 8 en 10 worden dan na vernieuwing nagenoeg recht aangesloten op wissels 2537B en 2553B. In fase 2e3 zal dan het hele westelijk eiland worden omgebouwd, waarbij sporen 7 t/m 14 volledig met wissels 1:15. |
05-04-2025 18:44:01 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Heren duidelijk, dank jullie wel. |
26-04-2025 01:04:20 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Op spoor 11 stond onlangs veel werkmaterieel van Strukton, o.a. de nieuwe gele bakken op containerwagens. Maar ook nieuwe vlakke "containers" van circa 15 cm hoog. Meest opvallend was een splinternieuw heel klein locje, waarschijnlijk met accu's en opvallende koppelingen. |
26-04-2025 11:20:18 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Dat lokje was dan waarschijnlijk dit geval? |
26-04-2025 12:04:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zo terloops las ik in een interview dat de huidige fase in de verbouwing uitgebreid gaat worden met een niet eerder geplande buitendienststelling van spoor 14b en terloops werd ook even opgemerkt dat deze fase anderhalf jaar (!) langer gaat duren dan gepland. Ik neem aan dat daarmee het hele project aan de schuif gaat, want dat loop je niet zomaar eventjes in. |
26-04-2025 12:21:55 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ja. |
26-04-2025 16:29:46 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
je geeft ze een vinger.......... |
26-04-2025 18:43:29 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Wie? |
26-04-2025 19:30:11 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Ik kwam er net langs, maar bedoel je hiermee de rekken die gemaakt zijn om vlak te kunnen laden op de containerwagens (waar nu onderdelen voor de kraanbaan op liggen)? |
27-04-2025 10:46:15 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Laatst bewerkt door phantom op 27-04-2025 10:48 |
27-04-2025 11:04:01 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Het hele project Asd is al ver voor 2020 bedacht. De grote personeelstekorten zijn van sinds Corona. Dus nee niet alles is te voorzien denk ik. |
27-04-2025 11:39:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Los daarvan wordt het uitlopen van deze fase niet aan personeelstekort toegeschreven, maar aan extra en kennelijk onvoorzien werk aan het IJ-gebouw onder het vijfde perron en spoor 13. |
27-04-2025 17:03:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@ Phantom: Ik weet niet of je een klusser bent, maar wie ooit ook maar iets doet, komt er achter dat hij/zij een extra keertje naar de Gamma moet, dat je opa die zou helpen die dag naar de soos moet omdat de koffiemachine het daar niet doet, dat de suiker op is voor de pauzekoffie, dat je spullen klaarliggen maar dat je gereedschap al even uitgeleend is aan je beste maat, kortom: wie zijn/haar best doet om te plannen, merkt dat er toch altijd iets tussenkomt. Dat is in het echt ook zo. En heel soms zit het met echt alles mee. |
27-04-2025 18:19:11 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Regelmatig wordt er ook gewoon te krap gepland. Omdat dit politiek beter uitkomt, of om de overlast minder groot voor te stellen. Dat het DSSA project in deze fase enkele weken of 2 maanden achterloopt kan ik nog wel begrijpen. Maar nu al 1,5 jaar, dat is echt serieus en getuigd niet echt van een goede planning. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
27-04-2025 18:26:52 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De bouwfases van PHSA waren volgens mij zo gepland dat de overgang naar de volgende bakfase telkens net voor Koningsdag afgerond zou zijn omdat men liever niet twee bruggen tegelijk buiten dienst wil hebben op die dag. |
27-04-2025 18:27:29 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Onvoorziene werkzaamheden… dat kan je niet exact goed plannen. |
28-04-2025 12:51:51 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Onderschat vooral niet de complexiteit van dit soort planningen. Dat gaat in de voorbereiding in stappen van grof naar fijn waarbij uitgangspunten worden gehanteerd op basis van kennis en ervaring. Geen idee wat voor type contract dit is maar het kan ook zijn dat de aannemer bij dat proces betrokken is die weer een ander belang heeft. Het gevaar is altijd dat op hoger niveau beslissingen worden genomen op basis van planningen die daar nog te grof voor zijn. In elk groot project zitten in de uitvoering dingen soms tegen en soms zitten dingen mee. Laatst bewerkt door BVisser op 28-04-2025 13:44 |