IC Den Haag Eindhoven Heerlen Aken
Forum: Algemeen - Algemeen
24-12-2023 11:20:04
phantom
phantom

Onderstaande stukje tekst waarin ik het interessante stuk cursief heb gecopyeerd,dat roept vragen op:

Arriva wedt inmiddels op twee paarden. Uiteraard vindt Arriva het prima dat de provincie zich inspant, maar het bedrijf heeft bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ook een verzoek ingediend om in het hele land maar liefst 24 stoptreinen en 2 intercitylijnen over te nemen van de NS. Een van de intercitylijnen is Eindhoven-Heerlen per december 2025, met één keer per uur doorrijden naar Aken. “We doen deze aanvraag nu voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen door het kabinet om het hoofdrailnet tot 2033 onderhands te gunnen aan NS.”

Dat artikel is gistermorgen online gekomen,maar volgens mij is de gunning aan NS al in kannen en kruiken,dus dan Arriva toch al te laat met dat indienen van die verzoeken bij ACM ?
Of zijn die al eerder ingedient ?

 

24-12-2023 11:22:53 1
michaben
michaben

Die melding is in september gedaan: https://www.acm.nl/nl/publicaties/melding-26-nieuwe-passagiersdiensten-spoor-door-arriva

 

24-12-2023 11:23:09
Dionysusnu
Dionysusnu

Ja, die verzoeken zijn al een stuk eerder ingediend.

 

25-12-2023 12:21:42
phantom
phantom

Bedankt voor de verduidelijking :-)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-12-2023 16:19:09
tieske05
tieske05

Wat ik heb gehoord van een Teammanager is dat de uiteindelijke plannen voor Limburg zijn:
6400 tbu-wt doortrekken als "RE" naar Maastricht, stops op Rm en Std.

800 nonstop Mt-Ehv

1100 Ehv-Hrl met stop op Std naar Aachen.

 

25-12-2023 17:53:11
robert5591
robert5591

beetje speculatief, lijkt me een mogelijk plan voor als NS die verbinding zou gaan doen. Zou je de verlengde serie 1100 met de veronderstelde 12 ICNG-D rond krijgen?

 

25-12-2023 18:12:09
michaben
michaben

Dan zal de NS dit wel onder open toegang moeten gaan doen want binnen de concessie mag men maar 4 treinen per uur tussen Wt en Std rijden.

 

25-12-2023 18:35:04
Henk1619
Henk1619

1 IC naar Mt, 1 stoptrein naar Mt en 1 IC naar Ahbf zijn opgeteld 3 per uur (als ze al ieder uur zouden gaan rijden) dus dat kan het probleem niet zijn. Die stoptrein zal eerder problemen gaan opleveren aangezien dan eerst de concessie gewonnen moet worden die Arriva daar nu uitvoert.

 

25-12-2023 18:46:05
michaben
michaben

Het lijkt me vanzelfsprekend dat men het niet over uurdiensten heeft, de minimale bedieneis van Std is 2 treinen per uur in alle richtingen. Er wordt hier overigens niets gezegd over stoptreinen.

 

25-12-2023 18:53:01
Henk1619
Henk1619

Dat is ook maar speculatie. Van jou, van mij en van Tieske. Die 6400 is nu een stoptrein dus waarom zou dat ineens niet meer zo zijn als ze die doortrekken naar Mt? En samen met de treinen van Arriva rijdt er toch gewoon 2 keer per uur een trein naar Std?

 

25-12-2023 19:03:27
treinhobby
treinhobby
Quote
tieske05 (25-12-2023 16:19:09):

Wat ik heb gehoord van een Teammanager is dat de uiteindelijke plannen voor Limburg zijn:
6400 tbu-wt doortrekken als "RE" naar Maastricht, stops op Rm en Std.

800 nonstop Mt-Ehv

1100 Ehv-Hrl met stop op Std naar Aachen.


Omdat hier duidelijk gesproken wordt om die als 'RE' = Duitse term voor sneltrein, door te trekken met stops in Roermond en Sittard en dus niet als sprinter, maar eigenlijk als de huidige intercity.

Als sprinter mag dat inderdaad niet vanwege de consessie Limburg.

 

26-12-2023 07:58:46
Terebo
Terebo
Quote
tieske05 (25-12-2023 16:19:09):

Wat ik heb gehoord van een Teammanager is dat de uiteindelijke plannen voor Limburg zijn:
6400 tbu-wt doortrekken als "RE" naar Maastricht, stops op Rm en Std.

800 nonstop Mt-Ehv

1100 Ehv-Hrl met stop op Std naar Aachen.


Als je de 1100 doorlegt naar Hrl; waar tover je dan een 3900 vandaan om de 3e en 6e trein tussen Ut en Ehv te rijden? Keren in Ehv lijkt me niet helemaal logisch, vanuit het noorden komt de 3900 om .04/.34 aan in Ehv en vertrekt daar om .27/.57, dan moet je net zoals de 1100 nu doet naar een rangeerspoor, anders passen alle andere treinen niet meer aan een perron. Vooral als in 2027 de duitse trein vanuit Hamm in Ehv gaat keren, dan zit het gewoon altijd vol.

 

26-12-2023 08:07:46
JothamvW
JothamvW

De huidige 3500 gewoon lijkt me? Hoewel het daarbij schijnt te zijn dat je Zl -Ah - Ht - Ehv - Vl krijgt als 3600 en dan (Gvc -?) Shl - Ut - Ht - Rsd als 3500 krijgt.

 

26-12-2023 08:38:20
broek53
broek53

Of het in tijd allemaal past, weet ik niet, maar zoals je het beschrijft, klopt het toch dat je het tailtracken van de 1100 vervangt door dat van de 3900?

 

26-12-2023 12:09:28
Terebo
Terebo
Quote
JothamvW (26-12-2023 08:07:46):

De huidige 3500 gewoon lijkt me? Hoewel het daarbij schijnt te zijn dat je Zl -Ah - Ht - Ehv - Vl krijgt als 3600 en dan (Gvc -?) Shl - Ut - Ht - Rsd als 3500 krijgt.


Mooie mannier voor Bd-Tb-Ut en Ehv-Nm.

Maar dan heb je tussen Ehv-Ht-Ut dus alsnog 4 treinen per uur. En als je er wel nog de 5e en 6e tussen weet te fietsen heb je dus een ETMET Ehv-Shl/Asd met niet alleen een overstap in Ut, maar ook in Ht.

Ook niet echt handig



Laatst bewerkt door Terebo op 26-12-2023 15:15
 

26-12-2023 12:24:05
treinhobby
treinhobby

Neem aan dat je met 'Shp' Schiphol (Shl) bedoeld en 'Ams' Amsterdam Centraal (Asd)?

 

26-12-2023 21:52:00
RubyDupy
RubyDupy
Quote
treinhobby (26-12-2023 12:24:05):

Neem aan dat je met 'Shp' Schiphol (Shl) bedoeld en 'Ams' Amsterdam Centraal (Asd)?


Off-topic, maar "Ams" kan volgens mij als alternatieve afkorting voor Shl gebruikt worden, gezien de IATA code. Althans, in de NS app is Shl één van de bovenste resultaten als je Ams invoert.

 

26-12-2023 21:59:58
henri1972
henri1972

Gek.

Als ik Ams invoer in de NS app dan komt Schiphol pas als 13e optie naar voren, zelfs Amstetten in Oostenrijk wordt nog eerder genoemd. Verder heeft natuurlijk een IATA code niets met een NS afkorting te maken.

 

27-12-2023 13:05:45
thom
thom

Sterker nog, IATA heeft helemaal niks met het spoor van doen :p

 

27-12-2023 13:32:21
TtC
TtC

Hoewel er wel treinstations zijn met een IATA-code zoals Schiphol Airport (SPL, de luchthaven zelf heeft de IATA-code AMS), Rotterdam Centraal (QRH), Arnhem Centraal (ZYM) en Nijmegen (QNQ).

 

29-04-2024 15:44:36
Gydo
Gydo

Quote
tieske05 (25-12-2023 16:19:09):


Wat ik heb gehoord van een Teammanager is dat de uiteindelijke plannen voor Limburg zijn:
6400 tbu-wt doortrekken als "RE" naar Maastricht, stops op Rm en Std.

800 nonstop Mt-Ehv

1100 Ehv-Hrl met stop op Std naar Aachen.


Zijn deze plannen er nog steeds?

 

03-05-2024 10:54:18
john2
john2

In de link zit een bericht van rover over de IC verbinding Eindhoven - Heerlen - Aken.

www.rover.nl

 

04-05-2024 15:16:47
treinhobby
treinhobby

nos.nl meld dat de Arriva trein tussen Eindhoven en Aken voorlopig niet gaat rijden.

Omdat de problemen voorlopig waarschijnlijk niet opgelost worden, kwam de provincie onlangs met het plan "om voorzichtig een begin te maken" met een snelle verbinding, met ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2024.



Op de rustige momenten, dus voor de ochtendspits, na de avondspits en in de weekenden zou er een aantal intercity's van en naar Aken moeten rijden. Maar voorlopig blijkt ook dat plan volgens het ministerie niet haalbaar, omdat het te ingewikkeld is.

 

04-05-2024 15:42:02
mren
mren

Waarbij je 'ingewikkeld' natuurlijk moet lezen 'we willen het eigenlijk niet anders zouden we wel moeite doen'.



Laatst bewerkt door mren op 04-05-2024 15:42
 

04-05-2024 16:19:44
DDietzen
DDietzen

Of 'we vinden dit allemaal een goed plan maar elke betrokken partij vindt dat de ándere partijen het geld moeten ophoesten' ;)

 

04-05-2024 18:50:59
mdeen
mdeen

Heeft Arriva genoeg materieel om de drielandentrein te rijden en een trein van Eindhoven naar Aken te rijden? Volgens mij heb je al 7 omlopen om elk uur Luik - Aken plus elk uur Maastricht - Aken te rijden. Hoe wil je dan nog een trein Eindhoven - Aken rijden?

 

04-05-2024 18:55:21
martijn
martijn

En dan nog voldoende personeel, aangezien Heerlen - Aken nog altijd veel uitval kent vanwege 'personeelstekort'.

 

04-05-2024 19:23:03
treinhobby
treinhobby

Volgens mij was het de bedoeling om de rit tot Maastricht te laten vervallen en die dus naar Eindhoven te rijden. Scheelt treinstellen.

Personeel kan je wisselen in Heerlen.

 

04-05-2024 19:49:37
michaben
michaben

Het idee om in de rustige uren te rijden ging volgens mij om de momenten dat zowel de 18900 als 3900 een uurdienst rijden. Dan zou je in het andere halve uur een trein Ahbf - Ehv moeten kunnen inpassen. Alleen de andere kant op is dat wat lastiger omdat de 3900 richting Hrl ten eerste pas veel later een uurdienst gaat rijden en ten tweede rijdt de 3900 dan in een 15/45 symmetrie en de 18900 in 00/30.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-05-2024 19:49:49
martijn
martijn

@treinhobby:

Hoe moet ik dat zien? Een rit van Heerlen naar Maastricht is 21 minuten en een rit naar Eindhoven 1:10. Volgens mij heb je dan juist meer treinstellen nodig. En dat wisselen van personeel is nu ook geen succes, want juist tussen Heerlen en Aken ontbreekt het daaraan.



Laatst bewerkt door martijn op 04-05-2024 19:50
 

04-05-2024 20:33:47
treinhobby
treinhobby

Quote
mdeen (04-05-2024 18:50:59):


Heeft Arriva genoeg materieel om de drielandentrein te rijden en een trein van Eindhoven naar Aken te rijden? Volgens mij heb je al 7 omlopen om elk uur Luik - Aken plus elk uur Maastricht - Aken te rijden. Hoe wil je dan nog een trein Eindhoven - Aken rijden?


het ging om bovenstaand citaat.

Je hebt dus geen 7 omlopen + dienst naar Eindhoven nodig, omdat de ritten naar Maastricht dan vervallen.

 

04-05-2024 20:57:59
Gydo
Gydo

Wat als je een tricourant stel in de open-acces nachtrein Mt-Shl laat meerrijden? Dan heb je toch nog wel een verbinding Eindhoven - Aken. Voor de nachttrein richting Mt: Dan laat je hem in Sittard afkoppelen (dan komt hij om 7:16 aan). En dat je hem dan na het afkoppelen van de Nachttrein als Stoptrein RS15 32523 om 7:18 laat vertrekken richting Heerlen (aankomst 7.38). Dan kun je de Flirt uit Maastricht (rit RE18 18915) aan de Tricourante flirt uit de richting Sittard/Schiphol koppelen, om na het combineren samen naar Aachen te vertrekken. Of je laat trein 18915 tot Mt rijden, maar je zit dan midden in de spits waar alle treinen in Hrl samen komen op dat moment..

Als IC in Sittard doorrijden kan niet want NS rijdt daar op dat moment een IC Sittard-Heerlen.

Andersom naar Schiphol kan dat wel, want de laatste trein uit Aken (trein 18982, vertrek 00:17), kan in Heerlen (aankomst 00:42) gewoon in het pad van de IC3900 doorrijden naar Sittard (vertrek Heerlen 00:49 en aankomst Sittard 01:04), daar wacht hij tien minuutjes tot Arriva nachttrein NT32701 binnenkomt, deze kan dan aan de Tricourante Flirt koppelen en samen om 01:16 vertrekken richting Schiphol.



Laatst bewerkt door Gydo op 04-05-2024 20:58
 

04-05-2024 22:19:52
mdeen
mdeen

Quote
treinhobby (04-05-2024 20:33:47):


Quote
mdeen (04-05-2024 18:50:59):


Heeft Arriva genoeg materieel om de drielandentrein te rijden en een trein van Eindhoven naar Aken te rijden? Volgens mij heb je al 7 omlopen om elk uur Luik - Aken plus elk uur Maastricht - Aken te rijden. Hoe wil je dan nog een trein Eindhoven - Aken rijden?


het ging om bovenstaand citaat.

Je hebt dus geen 7 omlopen + dienst naar Eindhoven nodig, omdat de ritten naar Maastricht dan vervallen.


Dan zijn het 4 omlopen naar Luik en 4 omlopen naar Ehv. Er zijn 8 tricourante FLIRTs, dat is geen stabiele dienstuitvoering. Je moet dan al de drielandentrein inkorten tot Hrl of Mt (en de halfuursdienst naar Ahbf dus opgeven) om een of twee omlopen te winnen.

Met nog de vraag of een drietje als IC tussen Ehv en Hrl voldoende is, moet je daar dan nog een enkelspanning FLIRT bij aankoppelen?

Maar het is gewoon niet mogelijk op dit moment.



Laatst bewerkt door mdeen op 04-05-2024 22:24
 

04-05-2024 22:22:43
mdeen
mdeen

Quote
Gydo (04-05-2024 20:57:59):


Wat als je een tricourant stel in de open-acces nachtrein Mt-Shl laat meerrijden? Dan heb je toch nog wel een verbinding Eindhoven - Aken.


Ja, technisch gezien wel. Maar dat is natuurlijk niet de wens. De wens is om overdag die IC te hebben, als alternatief wordt dan nog de dagrand genoemd. Om dan met een nachttrein aan te komen en te zeggen "We hebben de gewenste IC!" is wel erg ver van wat er gevraagd wordt.

Ik denk dat je het idee van de nachttrein naar Ahbf daar echt helemaal los van moet zien.

 

04-05-2024 22:39:51
michaben
michaben

Quote
mdeen (04-05-2024 22:19:52):


Dan zijn het 4 omlopen naar Luik en 4 omlopen naar Ehv.


Dan ga je uit van een lange kering in Ahbf, met een korte kering heb je 7 diensten nodig voor een omloop Ahbf - Ehv - Ahbf - Luik - Ahbf.

 

05-05-2024 11:14:47
john2
john2

Quote
mdeen (04-05-2024 18:50:59):


Heeft Arriva genoeg materieel om de drielandentrein te rijden en een trein van Eindhoven naar Aken te rijden? Volgens mij heb je al 7 omlopen om elk uur Luik - Aken plus elk uur Maastricht - Aken te rijden. Hoe wil je dan nog een trein Eindhoven - Aken rijden?


Heb altijd de indruk gehad dat de NS een Intercity dienst zou gaan onderhouden tussen Eindhoven en Aken.

Als ik de topics hieronder door lees, dan wordt er over Arriva gesproken die een IC naar Aachen gaat rijden.

 

05-05-2024 12:01:16
mdeen
mdeen

NS kan het niet want heeft er geen materieel voor. Met de ICNG-D zou dat gaan lukken, maar die was een jaar geleden nog niet eens in de picture. Daarom wordt er nu over Arriva gesproken, zij hebben het materieel wel, maar de vraag is dan of er daar genoeg van is.

Komt ook nog eens bij dat volgens mij de politiek ook wel een beetje door begint te krijgen dat een IC van het westen naar Aken niet echt nodig of nuttig is. Ik zeg het nog maar een keer, zelfs vanaf Eindhoven is Aken slechts een eindbestemming. En zoveel verkeer trekt dat niet, dus wat is het grote probleem om in Heerlen over te stappen.

 

05-05-2024 12:03:03
Jorn
Jorn

Persoonlijk vind ik het ook extreem zonde dat NS geen initatief neemt in dit soort verbindingen. Als ze graag zouden willen hadden ze bij de modernisering van de VIRM prima kunnen zorgen dat een deel van deze treinen geschikt voor Duitsland zijn en dan kan je de 3900 gewoon van Heerlen tot Aken verlengen (desnoods slechts 1x per uur). Alleen stimuleert de enige aandeelhouder van NS het bedrijf totaal niet om dat soort diensten aan te bieden en moet het vooral zo goedkoop mogelijk.



Laatst bewerkt door Jorn op 05-05-2024 12:04
 

05-05-2024 13:43:24
mdeen
mdeen

VIRM met zijn gekke vorm toegelaten krijgen in Duitsland (en België, de 800 doorrijden naar Luik zou ook leuk zijn) kun je vergeten. Nog afgezien van de technische veranderingen die je moet doen voor de andere spanningen. Ik denk dat we wat betreft buitenlands verkeer heel erg blij mogen zijn als NS naast de ICE een uurdienst naar Keulen gaat rijden.

 

05-05-2024 13:46:16
Gydo
Gydo

De VIRMm heeft wel weet ik op het dak op een van de bakken plaats voor een panto voor 25kv. Dat omdat ten tijde van het fyra-crisis de VIRMm een oplossing kom zijn, daarom heeft Bombardier ( doe de VIRMm bouwde, dat was ook tijdens het Fyra tijdperk) daar een plek overgelaten voor de installatie voor 25kv (HSL).

Die uursdienst naar Keulen via ah en em is toch niet haalbaar met die tienminutentrein tussen asd en ut en ah?



Laatst bewerkt door Gydo op 05-05-2024 13:49
 

05-05-2024 14:44:02
treinhobby
treinhobby

Die kan dan toch met ICNG-D gereden worden en na Ah Duitsland in?

 

05-05-2024 15:06:28
michaben
michaben

Volgens de capaciteitsstragerie van ProRail is in principe er ruimte voor één langeafstand reizigerstrein per uur tussen Amsterdam en Emmerich, maar dat pad valt tussen Amsterdam en Utrecht wel deels samen met een goederenpad. Dus bij de capaciteitsverdeling loop je het risico dat er gaten in die uurdienst vallen, al is het pad volgens mij nog wel tot Maarssen conflictvrij dus zou je in die gevallen nog wel Utrecht - Keulen moeten kunnen rijden en dan keren in Maarssen.

Quote
Gydo (05-05-2024 13:46:16):


Dat omdat ten tijde van het fyra-crisis de VIRMm een oplossing kom zijn, daarom heeft Bombardier ( doe de VIRMm bouwde, dat was ook tijdens het Fyra tijdperk) daar een plek overgelaten voor de installatie voor 25kv (HSL).


VIRM is in 2000 besteld, meer dan een decennium voor de Fyra crisis. De reden dat er ruimte gereserveerd is voor een 25kV transformator is omdat men destijds nog plannen had heel Nederland van die spanning te voorzien.

 

05-05-2024 15:10:04
Gydo
Gydo

Er zijn oo nog VIRMs gebouwd in 200/2009

 

05-05-2024 15:11:16
john2
john2

Ik snap niet waarom de treinen in Europa niet met dezelfde spanning rijden, evenals niet met dezelfde spoorbreedte.

We leven toch in de Europese unie. Deze unie is toch opgericht voor samenwerking.

Maar nee, alles moet stroperig lopen!

 

05-05-2024 15:31:27
cuneo56
cuneo56

Voor het antwoord hierop is een lesje geschiedenis leerzaam.

Want wanneer is men begonnen in een land met elektrificatie, wat was het doel en wat de stand van de techniek op dat moment.

Protectionisme speelde maar een heel bescheiden rol bij keuze van welk systeem.

En tegenwoordig is de keuze voor een meersysteem voertuig in geld maar een kleine stap, al of niet ETCS in ( moeten) voeren is al duurder!

 

05-05-2024 16:14:47
Marco
Marco

In Nederland vinden we het overgaan van 1,5 naar 3kV al niet de moeite waard, ondanks dat het een relatief bescheiden investering vraagt en relatief veel voordelen biedt. Voor bijvoorbeeld Duitsland zouden de voordelen van 25kV relatief tov wat ze nu hebben veel kleiner zijn, dus die gaan dan al helemaal nooit wisselen.

 

05-05-2024 16:28:05
rick
rick

Quote
Gydo (05-05-2024 15:10:04):


Er zijn oo nog VIRMs gebouwd in 200/2009


Die zijn vrijwel gelijk aan de eerder geleverde stellen, er is geen ruimte vrijgehouden vanwege de Fyra-perikelen.

 

05-05-2024 16:31:00
mren
mren

VIRMs zijn in toestand waarin ze in Nederland rijden ook buiten profiel in Duitsland.

 

05-05-2024 16:31:36
Gydo
Gydo

Oh oke, ik meende te hebben gelezen/gehoord dat het er daarmee te maken had.

 

05-05-2024 16:34:05
BVisser
BVisser

Quote
john2 (05-05-2024 15:11:16):


Ik snap niet waarom de treinen in Europa niet met dezelfde spanning rijden, evenals niet met dezelfde spoorbreedte.

We leven toch in de Europese unie. Deze unie is toch opgericht voor samenwerking.

Maar nee, alles moet stroperig lopen!


Toen in Europa die keuzes gemaakt werden had men nog nooit van internationale samenwerking gehoord, we spreken dan zo jaren 1910 en 1920. Europese samenwerking begon pas na de Tweede Wereldoorlog. Als die keuze nu gemaakt zou moeten worden zou het ongetwijfeld overal hetzelfde zijn.

 

05-05-2024 17:00:43
cuneo56
cuneo56

Quote
Jorn (05-05-2024 12:03:03):


Als ze graag zouden willen hadden ze bij de modernisering van de VIRM prima kunnen zorgen dat een deel van deze treinen geschikt voor Duitsland


Er is bij een deel van het Virm materieel inderdaad ruimte gereserveerd om een 25 Kv transformator te plaatsen. Echter is uit de technische aard een Transformator voor het 16,7 Hz en 15 Kv systeem groter dan eentje voor 50 Hz en 25 Kv. Dus of dat überhaupt zou passen?



Laatst bewerkt door cuneo56 op 05-05-2024 17:01
 

05-05-2024 17:20:49
rick
rick

Al het VIRM is daarop voorbereid, dat was onderdeel van de verlenging tot vier- en zesdelige stammen.

 

06-05-2024 09:11:46
broek53
broek53

Klopt. Elke VIRM heeft een ABv6 en die hebben een versterkte constructie om "iets zwaars" op de benedenverdieping te kunnen dragen.

 

05-03-2025 18:19:35
john2
john2

Intercity naar Aken definitief van de baan. Bron L1.

www.l1nieuws.nl



Laatst bewerkt door john2 op 05-03-2025 18:19, reden: typfout herstelt
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-03-2025 18:32:14
martijn
martijn

In het artikel staat alleen dat de tijdelijke intercity die aan de randen van de dag zou gaan rijden van de baan is.

 

05-03-2025 18:34:33
Dionysusnu
Dionysusnu

Althans: Alternatief voor Intercity naar Aken van de baan; Het gaat om de optie om in de dagranden de IC-dienst door te koppelen als vooruitloper op een permanente optie.

Zie ook de kamervragen/antwoorden van de staatssecretaris.

 

05-03-2025 18:34:58
michaben
michaben

Wel staat er vanaf 12 april een wekelijkse trein Aken - Sittard in de dienstregeling (trein 18982 in de nacht van vrijdag op zaterdag) met aansluiting op de nachttrein naar Schiphol.

 

05-03-2025 21:14:24
tieske05
tieske05

Quote
michaben (05-03-2025 18:34:58):


Wel staat er vanaf 12 april een wekelijkse trein Aken - Sittard in de dienstregeling (trein 18982 in de nacht van vrijdag op zaterdag) met aansluiting op de nachttrein naar Schiphol.



En hoe zit het op de terugweg? Of moet er leeg teruggereden worden vanuit Sittard? Een andere optie is combineren maar ik zie dat de 18982 gepland op 20 aankomt in Sittard, wordt een beetje lastig met doorrijden naar Shl :P

 

07-03-2025 08:42:13
mdeen
mdeen

In het artikel staat

Van Eindhoven naar Aken met de NS kost nu iets meer dan anderhalf uur reistijd, met overstap in Heerlen. Als de intercity kan doorrijden is de tijdwinst een klein half uur;

De verbinding is nu 1:34 met een 9 minuten overstap in Heerlen op een trein die 22 minuten nodig heeft om in Aachen te komen.

Als je "een klein half uur" van de reistijd aftrekt kom je op iets meer dan 1 uur en 3 minuten uit, wat de reistijd van Eindhoven naar Heerlen is.

Wat voor soort reistijdwinst denken ze nog te kunnen halen dan? Je kunt in Duitsland de twee stops schrappen, de overstaptijd gaat naar 1 minuut haltetijd, dan win je misschien 12 minuten. Over welk "klein half uur" hebben ze het?

 

07-03-2025 08:47:55
mdeen
mdeen

Quote
tieske05 (05-03-2025 21:14:24):


Quote
michaben (05-03-2025 18:34:58):


Wel staat er vanaf 12 april een wekelijkse trein Aken - Sittard in de dienstregeling (trein 18982 in de nacht van vrijdag op zaterdag) met aansluiting op de nachttrein naar Schiphol.



En hoe zit het op de terugweg? Of moet er leeg teruggereden worden vanuit Sittard? Een andere optie is combineren maar ik zie dat de 18982 gepland op 20 aankomt in Sittard, wordt een beetje lastig met doorrijden naar Shl :P


Eerste trein op zaterdag naar Heerlen en Aken rijden of LM terugrijden. Wat is het probleem?

 

07-03-2025 09:09:01
Muizeneus
Muizeneus

Quote
mdeen (07-03-2025 08:42:13):


In het artikel staat

Van Eindhoven naar Aken met de NS kost nu iets meer dan anderhalf uur reistijd, met overstap in Heerlen. Als de intercity kan doorrijden is de tijdwinst een klein half uur;

De verbinding is nu 1:34 met een 9 minuten overstap in Heerlen op een trein die 22 minuten nodig heeft om in Aachen te komen.

Als je 'een klein half uur' van de reistijd aftrekt kom je op iets meer dan 1 uur en 3 minuten uit, wat de reistijd van Eindhoven naar Heerlen is.

Wat voor soort reistijdwinst denken ze nog te kunnen halen dan? Je kunt in Duitsland de twee stops schrappen, de overstaptijd gaat naar 1 minuut haltetijd, dan win je misschien 12 minuten. Over welk 'klein half uur' hebben ze het?


Een stop kost ongeveer 2 minuten.

Als je Ehv - Aken non-stop zou rijden spaar je 8 stops uit (dus 16 minuten). Plus 9 minuten overstaptijd, is samen 25 minuten wat je als een klein half uur kunt beschouwen.

 

07-03-2025 09:12:08
tieske05
tieske05

Quote
mdeen (07-03-2025 08:47:55):


Quote
tieske05 (05-03-2025 21:14:24):


Quote
michaben (05-03-2025 18:34:58):


Wel staat er vanaf 12 april een wekelijkse trein Aken - Sittard in de dienstregeling (trein 18982 in de nacht van vrijdag op zaterdag) met aansluiting op de nachttrein naar Schiphol.



En hoe zit het op de terugweg? Of moet er leeg teruggereden worden vanuit Sittard? Een andere optie is combineren maar ik zie dat de 18982 gepland op 20 aankomt in Sittard, wordt een beetje lastig met doorrijden naar Shl :P


Eerste trein op zaterdag naar Heerlen en Aken rijden of LM terugrijden. Wat is het probleem?



Niet een probleem, maar tactisch denkwerk. Als je namelijk dat stel 1. laat meerijden met de NT en op de terugrit in Std weer afkoppelt voor een IC Hrl, of 2. daar laat overnachten en 's ochtends een verbinding geeft naar Heerlen die goed aansluit op de NT, trek je ook reizigers uit Duitsland/Heerlen/Parkstad.

 

07-03-2025 15:13:48
dennistd
dennistd

Het lijkt me niet heel verstandig om een nachttrein te gaan splitsen, gezien de staat waarin menig reiziger zich zal bevinden...

 

08-03-2025 10:58:28
phantom
phantom

Quote
mdeen (07-03-2025 08:42:13):


In het artikel staat

Van Eindhoven naar Aken met de NS kost nu iets meer dan anderhalf uur reistijd, met overstap in Heerlen. Als de intercity kan doorrijden is de tijdwinst een klein half uur;

De verbinding is nu 1:34 met een 9 minuten overstap in Heerlen op een trein die 22 minuten nodig heeft om in Aachen te komen.

Als je 'een klein half uur' van de reistijd aftrekt kom je op iets meer dan 1 uur en 3 minuten uit, wat de reistijd van Eindhoven naar Heerlen is.

Wat voor soort reistijdwinst denken ze nog te kunnen halen dan? Je kunt in Duitsland de twee stops schrappen, de overstaptijd gaat naar 1 minuut haltetijd, dan win je misschien 12 minuten. Over welk 'klein half uur' hebben ze het?



Wellicht een combi van stops schrappen.
En de 'tijd die je daarmee wint' omdat je niet hoeft af te remmen,stoppen,vertrekken,optrekken op baanvak/drgl snelheid terugkomen,te rekenen als tijdswinst ??

Alle stops schrappen zou ook 'dat kleine halfuurtje'op kunnen leveren,maar heb je dan afdoende betalende passagiers om dit idee langdurig uitvoerbaar te maken,zonder dat t moet worden wegbezuinigd vanwege te weinig winst ??



Laatst bewerkt door phantom op 08-03-2025 11:00
 

08-03-2025 12:12:42
Ysbergsla
Ysbergsla

Als je daaronder ook de reactie van Muizeneus leest, heb je de verklaring en hoef je niet te gokken.

 

08-03-2025 21:20:27
scooter
scooter

Ik lees hem toch anders,namelijk het doorrijden van de huidige IC in Heerlen naar Aken,dus zonder overstap maar met stops op de gewone huidige IC stations Weert,Roermond,Sittard

 

08-03-2025 21:54:00
treinhobby
treinhobby

Quote
Muizeneus (07-03-2025 09:09:01):


Een stop kost ongeveer 2 minuten.

Als je Ehv - Aken non-stop zou rijden spaar je 8 stops uit (dus 16 minuten). Plus 9 minuten overstaptijd, is samen 25 minuten wat je als een klein half uur kunt beschouwen.


Daar staat toch duidelijk dat je alle stations tussen Eindhoven en Aken moet overslaan om aan de rijtijdwinst te komen.



Laatst bewerkt door treinhobby op 08-03-2025 21:56
 

09-03-2025 22:24:34
scooter
scooter

Ik heb het dan niet over het bericht van Muizeneus,maar over het artikel.