16-05-2023 12:01:03 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dit weekend start de eerste bouwstap van het emplacement van Rotterdam. Hierdoor zijn de sporen 6, 7 en 8 de komende weken buiten dienst. Naast veel spoorwijzigingen levert dit ook enkele wijzigingen in de dienstregeling op:
Hoeveel weken deze maatregelen van kracht blijven kan ik niet vinden op de NS website, maar de indienststellingsdatum na de eerste bouwstap staat op 24 juni. Hierna komen alle sporen weer in dienst maar gaan wissels 269, 279A en 279B op de klem tot de tweede bouwstap. Hierdoor zullen er ook na deze periode wijzigingen in de dienstregeling zijn, maar dan kunnen als het goed is we alle treinen weer rijden. |
16-05-2023 12:31:48 1 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Week 21 tot en met week 25 gaat dit gelden. |
16-05-2023 15:16:24 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Weet iemand of er een kaartje/sporenplan beschikbaar is van de aanpassingen? Ik neem aan dat deze gemaakt worden zodat Sdm viersporig gebruikt kan worden. |
16-05-2023 15:53:04 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het eindbeeld kun je op dit sporenplan terugzien: www.treinreiziger.nl (kaart van 2021, enkele details kunnen gewijzigd zijn sindsdien). Er zijn 4 bouwstappen om naar dit eindbeeld te gaan, de eerste bouwstap omvat de wissels bij de sporen 5 t/m 8. In de tweede bouwstap, eind dit jaar, worden de wissels bij de sporen 9 t/m 12 aangepast. In de derde bouwstap, rond de zomer van 2024, worden de wissels bij de sporen 2 en 3 aangepast. In de vierde bouwstap tot slot, eind 2024, zijn de wissels bij Sdm en Dhsa aan de beurt. |
16-05-2023 16:14:41 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Dankjewel! |
16-05-2023 21:26:11 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
De verdeling van de 5000 en 5100 richting Ddr wordt hiermee tijdelijk nog beroerder dan die al was: 4/26 (ipv de al tamelijk slechte 8/22). |
16-05-2023 21:37:20 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat is zo te zien alleen in de eerste week, vanaf de tweede week rijdt de 5100 weer in het normale pad van Rtd naar Ddr. |
18-05-2023 12:35:22 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Tussen Rotterdam en Schiedam is het spoor al voorzien van nieuwe bovenleiding portalen.
Persoonlijk vind ik een beetje jammer dat de ouwe portalen binnenkort verdwijnen. |
18-05-2023 13:22:39 | ||
---|---|---|
verst107
![]() |
Heeft dit nog gevolgen voor de staaltreinen op de Oude lijn? |
18-05-2023 14:04:51 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Quote Wel raar dat ze de 2 noordelijke sporen van het stuk Sdm - Rtd hier samen laten komen waardoor tegelijk vertrek van twee treinen richting Sdm niet mogelijk is. Ik vraag me dan meteen af of dit niet nogeens aangepast moet worden als de oude lijn over 10 jaar (pak hem beet) volledig viersporig is tussen Ddr en Ledn, want anders houd je hier een bottleneck. |
18-05-2023 14:59:44 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Die gaan binnenkort sowieso rechtstreeks naar Duitsland rijden aangezien de Kijfhoek minder capaciteit heeft tijdens het vernieuwen van een deel van de sporen. Voor Sloe is dit al doorgevoerd en andere relaties gaan nog volgen. |
18-05-2023 15:01:32 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Als je het echt goed wil doen moet je tussen de beide Flyovers een derde bouwen zodat je volledige 4 sporigheid van/ naar Schiedam krijgt. Dan blijft enkel nog een conflict met Thalys en Eurostar vanaf Shl over die graag naar spoor 2 willen. Maar da's duur, dus wordt er geknutseld met "snellle"wissels en zo. terwijl de normen voor de planning het effect daarvan behoorlijk beperken. |
18-05-2023 15:15:57 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Wees gerust: voor het sprinterfeest op Den Haag - Dordrecht wordt een fiks aantal vrije kruisingen bestudeerd, die verschillen al naar gelang welke twee sporen de dedicated sprintersporen gaan worden. Daar horen ook vk's bij in Rotterdam, maar zolang nog niet bepaald is welke dat waar worden, kan men daar ook nog niet op vooruitlopen. |
18-05-2023 18:05:31 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Quote zal vast ook te maken hebben dat last last minute is besloten om bij Sdm in plaats van het zo te laten zoals het nu is, toch de sporen die er liggen wat beter bruikbaar te maken, en net voor Sdm het naar 4 sporen te maken. |
18-05-2023 21:00:50 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Je kun natuurlijk met enige moeite wel 2 treinen tegelijk vanuit Rtd laten vertrekken. Een vanaf spoor 7 naar Sdm spoor 5. en nog een van spoor 6 Sdm spoor 3. ( via spoor bc )
Dat betekent dan wel dat er de trein uit Sdm in Rtd alleen spoor 2 of 3 beschikbaar heeft. ( en er geen trein van de HSL naar spoor 2 kan op dat moment ) Allemaal niet ideaal, maar misschien soms toch handig. |
18-05-2023 21:47:59 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Je hebt gelijk inderdaad, maar zoals je al benoemt zal 2 tegelijk aan laten komen in Rtd en 2 tegelijk vertrekken niet mogelijk zijn, maar dat zal voorlopig wel niet heel veel problemen opleveren. De belangrijkste bottleneck zal tussen Dtcp en Sdm blijven zolang dat 2 sporig is. Maar gelukkig is er nog genoeg tijd om de uiteindelijk benodige vrije kruisingen te realiseren voordat dat deel ook 4 sporig is. |
19-05-2023 14:51:32 | ||
---|---|---|
serial
![]() |
Ik lees nu dat Rotterdam CS in het weekend van 24 en 25 juni schijnbaar helemaal niet bereikbaar is per trein. Dat is echt lang geleden. |
19-05-2023 15:37:09 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ook lang geleden dat Rotterdam CS zo heette ;) Laatst bewerkt door henri1972 op 19-05-2023 15:37 |
20-05-2023 11:50:47 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wat gaat men dan doen dat er geheel geen treinverkeer naar Rtd mogelijk is ? |
20-05-2023 12:04:20 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker weten doe ik het niet, maar het zal waarschijnlijk wel gaan om het aanpassen van de beveiliging. Rotterdam heeft een oude EBS-beveiliging van Siemens en die is nogal bewerkelijk, waarbij je in ieder geval niet bepaalde delen wel en bepaalde delen niet kunt laten werken. Twee dagen is dan wel weer veel, zelfs voor het wijzigen en testen van de EBS, maar een andere reden kan ik niet verzinnen. |
20-05-2023 12:29:26 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Naast de EBS beveiliging , ook de relaiskasten zijn verre van optimaal ingedeeld. Hierdoor zullen de gehele relaiskasten buitendienst als daarin gewerkt moet worden. Daarnaast ook veel test werkzaamheden (elke rijweg, bij Rotterdam zijn dat er veel) Laatst bewerkt door mdj op 20-05-2023 12:30 |
20-05-2023 12:32:30 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Quote Alternatief is dat het spul niet in dienst komt, maar pas in de volgende bouwfase==meer hinder. Project is ook voor NSR om meer (en langere) treinen mogelijk te maken, dus ook in het belang van NS als gehele organisatie. |
20-05-2023 19:47:12 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote En bussen vanaf Rotterdam stadion ipv Lombardijen. Vroeger was dat vaak met de tram van centraal naar Lombardijen. Laatst bewerkt door anton_ op 20-05-2023 19:47 |
20-05-2023 20:13:42 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Dat is dit jaar niet mogelijk vanwege grootschalige werkzaamheden aan de Roseknoop, een belangrijk kruispunt een beetje tussenin Rtz en Rtst. Daardoor is er t/m oktober geen tramverkeer tussen Rlb en de Erasmusbrug. |
23-05-2023 08:30:27 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Op 24/25 juni:
|
23-05-2023 09:34:54 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Oh nee, geef Prorail asjeblieft niet meer argumenten om wissels weg te halen.... |
23-05-2023 11:03:57 | ||
---|---|---|
279
![]() |
Quote enig idee waarom 702200 niet Asd - Gv(c) rijdt?? |
23-05-2023 11:16:29 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Asd-Ut via Wspl is eveneens via Gv-Sdm-Rta. DDZ in dienst, ik blij! |
23-05-2023 11:33:24 1 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Kent 279 enkel de spoorlijnen rond Amsterdam? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-05-2023 11:53:55 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Da's een beetje krom wat je nu zegt, juist het testen is een belangrijk punt om de veiligheid te kunnen waarborgen natuurlijk, maar ook om te ondervangen dat na de oplevering nog ergens iets fout gaat waardoor de treindienst weer onderuit gaat. |
23-05-2023 17:36:02 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Het gaat erom dat je dus minder hoeft te testen als je minder wissels hebt. Dus dat zou een reden voor sanering kunnen zijn. Er wordt niet gesteld dat het testen niet nodig is...
|
23-05-2023 17:44:34 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Zolang die wissels nodig zijn voor de dagelijkse operatie (inclusief bijsturing) valt het testwerk dat toegeschreven kan worden aan de ene wisseloverloop in het niet. Zeker gezien het aantal infrawijzigingen. |
24-05-2023 06:49:20 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Quote Wat rijdt er dan richting Tiel ? |
24-05-2023 07:47:26 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Die rijdt blijkbaar als 706900 maar zo te zien wel met hetzelfde materiaal. |
24-05-2023 20:50:17 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Handig Dit zal ongetwijfeld wel weer niet doorgekoppeld worden in de reisinfo. |
13-06-2023 12:51:57 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Quote 500/600 rijden in het pad van de 3100 over de Arnhemmerlijn. Zonder stop te Klp, maar ook de 3000 stopt hier dit weekend niet, in plaats daarvan hebben we een 7500 Ah-Ut (1x/u) en een 7600 Ed-Zp (1x/u), e.e.a. komt ook omdat Ah-Nm er dat weekend uit ligt. |
13-06-2023 15:36:17 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Wat mag een Arnhemmerlijn dan wel zijn? Ik ken voor die spoorlijn alleen de namen Rhijnspoorweg en Spoorlijn Amsterdam-Elten. |
13-06-2023 15:51:47 5 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Zucht. Je snapt toch wat er gezegd word? |
13-06-2023 17:50:43 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Wilde gok als niet kenner van de omgeving,een spoorlijn die langs/door/via Arnhem gaat ? |
13-06-2023 18:14:07 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Er staat letterlijk boven dat het gaat over de series 500/600 uit Groningen/Leeuwarden die na Utrecht doorrijden naar Arnhem in plaats van Rotterdam. Vervolgens spreekt Noof over het pad van deze trein over de Arnhemmerlijn van serie 3100 - normaal Schiphol-Utrecht-Arnhem-Nijmegen - en begrijpt Jothamvw dit niet. Gokken is werkelijk niet nodig. Laatst bewerkt door Ysbergsla op 13-06-2023 18:14 |
14-06-2023 00:11:24 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Ik wist wel degelijk wat er bedoeld werd, maar begrijp niet waarom dan zo'n zelfbedachte naam gebruikt moet worden voor een lijn die niet "de Arnhemmerlijn" is voor bijvoorbeeld iemand die tussen Zp en Ht reist. |
14-06-2023 17:45:21 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Dat is een deel van de schrootlijn |
23-06-2023 10:01:40 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Rijden er dit weekend extra metro's tussen Capelsebrug en Alexander? De NS-app geeft aan dat de metro geen tussenstops heeft, en de richting is Alexander. De andere richting op geeft NS aan : geen tussenstops en ri Schiedam Centrum. Dat laatste zou weer duiden op metro lijn A, echter dat staat er ook op tijden dat metro A maar tot Kralingse Zoom rijdt. En de tijden komen niet overeen met metro lijn A.
|
23-06-2023 12:33:26 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Enkel treinstations worden aangeduid. Plus Beurs (overstap naar Rtd) en Capelsebrug (bus naar Rtst). |
23-06-2023 13:18:01 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Matige info dan via de ns dan. De eindbestemming van de metro klopt dus niet en de tijden die ns aangeeft kloppen niet. |
23-06-2023 13:30:54 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Als of dat in Amsterdam wel zo goed wordt aangegeven. Overigens klopt de getoonde NS-dienstregeling tussen Rotterdam Centraal en Beurs ook niet, daar rijdt men ineens maar elke 10 minuten op zondag en gedurende de avond, ipv elke 5 resp. 7,5 minuten. |
23-06-2023 13:50:45 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De tijden naar Rta klopten ook niet allemaal, soms staat er doodleuk de vertrektijd van metro C naar Capelle vermeld als reisadvies naar Alexander. |
23-06-2023 15:18:43 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik vraag mij altijd weer af: hoe moeilijk is goede informatie geven aan de reiziger? |
23-06-2023 17:23:17 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Koppelen met een Api, juiste request verzenden en dan uit de response de gevraagde gegevens vertalen en doorzetten naar de reisplanner zou idd afdoende moeten zijn |
23-06-2023 17:36:03 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het kromme is dat de NS reisplanner al reisadviezen van bus, tram en metro kan tonen, maar men treinvervangende metro's alsnog dubbel invoert met een eigen dienstregeling die niet gekoppeld is aan die van het lokale vervoersbedrijf. Mijn eerste gedachte was dat men dit doet om op deze manier aan te geven dat de NS tarieven van toepassing zijn op deze alternatieve, maar de reisplanner kan ook met de 'NS metro i.p.v. trein' geen tarieven aangeven. |
23-06-2023 18:26:55 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
Heeft vooral te maken met de plaats waarin dit soort zaken gepland worden. De reisplanner kan prima overweg met BTM-adviezen, maar het plansysteem dat TVV-adviezen bijmengt een stuk minder.
Vroeger werden er richttijden ingevoerd voor TVV, ook wanneer dat om ander OV ging, louter om de reisplanner iets zinnigs te laten zeggen. Eigenlijk zou dat tegenwoordig niet meer hoeven voor de reisplanner an sich, maar er zijn nog allerlei andere systemen wel van afhankelijk.
Kan zelfs nog wel eens zijn dat je adviezen met de "NS Metro" ook krijgt als je enkel voor "Trein" kiest als modaliteit. Was toch altijd wel zo alleszins. Laatst bewerkt door Amazonous op 23-06-2023 18:27 |
24-06-2023 17:20:25 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Eerder heb ik ergens op Somda gelezen dat er bij een verstoring tussen Den Haag Centraal en Gouda het lastig is om treinen via Schiedam - Rotterdam Noord om te rijden, vanwege het ontbreken van wegbekendheid bij machinisten van de verbindingsboog bij Schiedam. Maar vandaag wordt die dus volop gebruikt. Kan me niet voorstellen dat alle machinisten de laatste tijd opeens wegbekendheid hebben moeten leren daar en ook niet dat er nu alleen maar machinisten van de standplaats Rotterdam en Den Haag rijden. Is hier een uitzondering voor gemaakt, of blijkt het toch mee te vallen met de 'beperkte' groep die het 'traject' wel kent? |
24-06-2023 17:29:01 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
De wegbekendheid zit bij personeel uit het westen wel goed. Maar normaal gesproken rijden treinen als de 500/600 vaak ook met personeel uit het hoge noorden. In het normale rooster komen die met 1 trein naar Rotterdam en gaan dan na eventuele pauze weer terug. En dáár gaat het fout. Nu zal de gehele 702200 en 6900 vallen onder personeel wat er sowieso wegbekendheid heeft, dat is specifiek zo gepland. Daarom zie je dat de treinen die nu gebruik van de boog maken de Randstad ook niet verlaten. En vergeet niet: doordeweeks is er ook nauwelijks tot geen ruimte voor extra treinen tussen Sdm en Gv. Dan zou er dus gesneden moeten worden in de reguliere treinen. Een enkele trein omleiden lukt vaak wel, maar urenlang alle IC's gewoon door laten rijden én de personeelsdiensten en materieeldiensten kloppend houden is niet te doen. DDZ in dienst, ik blij! |
24-06-2023 18:30:06 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote Uiteindelijk blijkt vandaag de 706900 op de 6000 te keren, en de 6900 op de 8800. Maar waarom blijft een beetje een raadsel, qua tijden lijkt de normale lijnvoering nog steeds passend. Misschien iets met personeel en capaciteit? De omlopen 6000 zijn allemaal een enkel stel. De 8800/6900 rijdt in ieder geval gedeeltelijk dubbel. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 24-06-2023 18:31, reden: Context-quote toegevoegd |
25-06-2023 10:47:28 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dat laatste zou zomaar eens de reden kunnen zijn. Naar Ht en Tl is in het weekend, zonder evenementen in de buurt, de sprinters niet heel erg gevuld. De 8800 wel, en rondom Rta/Sdm kwam het ook wel goed uit. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 25-06-2023 10:47 DDZ in dienst, ik blij! |
25-06-2023 18:42:23 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Quote Volgens treinposities.nl rijdt de 8800 en de 6900 vandaag ook met alleen maar losse SLT viertjes en zesjes.. Maar dit had wel de reden van gisteren kunnen zijn ja en dat ze vandaag gewoon dezelfde combinaties doen omdat het makkelijker is. Laatst bewerkt door Anoniem9 op 25-06-2023 18:46 |
29-06-2023 11:10:40 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Vanwege de werkzaamheden is de spooropstelling te Rtd weer iets gewijzigd en nu is de kerende 900-serie verhuisd naar spoor 3. Dit geeft een krappe overkruising tussen de 9200 vanuit Asd naar spoor 4 (aankomst .09) en de vertrekkende 900 naar Asd van spoor 3 (vertrektijd .10). Omdat de 9200 nog wel eens vertraagd is, kan dit tot vertragingen leiden van de vertrekkende 900. Het TAD (treinafhandelingsdocument) schrijft tijdens de spits nu het volgende voor: als de 9200 uit Asd bij Hshfdo tussen de 5 en 9 minuten vertraging heeft, zal de eerstvolgend vertrekkende 900 uit Rtd omgeleid worden via Bkl (en dus niet stoppen te Shl). Hoe vaak dit gaat voorkomen kan mijn glazen bol niet voorspellen, maar het kan een mogelijkheid leveren om met ICR of ICNG Rtd-Asd te reizen via Gd en Bkl. Let wel: enkel in de spitsuren en als de 9200 tussen de 5 en 9 minuten vertraging heeft. In andere gevallen (daluren, meer/minder vertaging van de 9200) zal de 900 gewoon de normale route via de HSL volgen. |
29-06-2023 11:29:03 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Hoe dan ook, via shl of via bkl, de 900 blijft vanaf spoor 3 de 9200 naar spoor 4 kruisen. Alleen gebeurd het iets dichter bij rtd. |
29-06-2023 11:55:46 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Wellicht dat overkruising niet de juiste term is voor meer dan 1 km over hetzelfde spoor rijden in tegengestelde richting, wat het geval is als de 900 van spoor 3 vertrekt naar de HSL. |
29-06-2023 12:13:38 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Ah, dan snap ik het. Welke trein nou 3 of 4 gebruikt maakt helemaal niet uit, de HSL is vanaf beide sporen alleen via spoor MA/MB te bereiken. Wat betekend dat er (van sein tot sein gerekend) ca. 2km enkelsporig gereden moet worden. Kennelijk heeft men berekend dat als de 9200 +9 heeft, dat de 900 dan voorlangs kan zonder verder oponthoud. Maar bij minimaal +5 is het effectiever om de 900 via GA naar Bkl te laten rijden dan om te wachten tot de binnenkomst van de 900. |
29-06-2023 19:09:55 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Had mischien handiger geweest om de 1000 serie naar spoor 3 te zetten, de 900 dan naar de 12 en de 1100 (ri gvc naar de 11), dan heb je geen last van elkaar of een 9200, enigste handige is dan wel om de 1000 een minuutje eerder te laten vertrekken als de 9200 er achteraan gaat ri Asd omdat ie een wat langzamer stukje moet rijden richting de HSL. Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 29-06-2023 19:10 |