17-05-2023 18:17:53 1 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Naar aanleiding van dit bericht op Tros Radar vroeg ik me af wat de staat van het spoor op dit moment is.... Een kleine zin die vooral de arrogante houding van NS de wenkbrauwen doet fronsen.... “We zien dat reizigers reinheid anders opvatten sinds de coronacrisis. Mensen reageren sneller op viezigheid.” Het impliceert wel de situatie als je het mij vraagt. Verder meld de persvoorlichter dat er personeel mee reist met de trein voor reiniging maar ik vraag me af wanneer dan? Heb dit de afgelopen maanden 0 keer gezien en reis veel per trein. Sterker nog een trein melden voor reiniging is praktisch nutteloos hoor ik terug van HCs. En ook de gedachte de prullenbak maar te gaan verbannen is voor mij echt een stilval moment.... What's next... Stoelen worden te vies we gaan maar staanplaatsen aanbieden? Je moet met zulke berichten wat voorzichtiger zijn maar mij verbaast deze houding mij niet. De reizigers overal van beschuldigen is iets wat de NS als strategie heeft verheven. Ik vind het stuitend dit.... Ik ben niet tegen de NS maar dit inkijkje is wel de ware aard van hoe het bedrijf een keiharde commerciële route volgt vooral als doel geld besparen. Laatst bewerkt door Xander140 op 17-05-2023 18:18 |
17-05-2023 18:35:08 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik reis dan op andere trajecten dan jij, want ik zie de schoonmakers regelmatig op het laatste deel van trajecten naar stations waar treinen een korte kering hebben zoals Deventer - Zwolle en Blerick - Venlo. Heb ook niet gemerkt dat treinen vuiler zijn of zo. Ja na festivals of zo, maar dat is van alle tijden, behalve tijdens de coronacrisis. Bovendien prima dat reizigers de schuld krijgen, zij vervuilen de treinen. |
17-05-2023 19:10:29 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Reinheid is geen concessievoorwaarde, dus is de NS vrij om hier te doen wat ze goed dunkt. Ze moeten er alleen voor zorgen dat de publieke gezondheid niet in het geding komt. Voor de rest is het een post waar vooral op bezuinigd kan worden. En het maar gek vinden dat reizigers afhaken. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
17-05-2023 21:34:47 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Ik reis regelmatig op za van Asd naar Mt. Om 7.40 zijn meestal alle prulenbakken nog vol. Om 18.00 terug ook. Die treinen hebben een half uur keertijd in Mt. Vroeger werd in die tijd een rondje gedaan, dat lijkt helemaal weg te zijn. Overigens staat in het Radar verhaal dat het de bedoeling is de prullenbakken in alle dubbeldekkers met 90% te verminderen, dus denkelijk alleen op de balkons. Dat werkt in SNG wel een beetje [veel balkons, overzichtelijk] maar wie denkt dat mensen in een zitvolle IC naar dat niet zichtbare balkon gaan, heeft het niet begrepen. Gewoon onder de banken |
![]() |
advertentie |
17-05-2023 22:29:12 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het idee is dat je je afval meeneemt en het in de grote bakken bij de uitgangen deponeert. De ICNG is volgens mij de eerste ICNG die dat gaat krijgen, we kunnen dus op korte termijn zien hoe dat uitpakt in het IC-verkeer. En op zich snap ik dat nog wel: als er overal prullenbakjes zijn, maar ze uitpuilen, zullen reizigers sneller geneigd zijn om hun afval dan maar te laten staan 'bij het andere afval'. Want dan is de kans vrij groot dat andere afvalbakken in de trein, zoals bij de ingangen, ook vol zijn. Zelf neem ik m'n afval meestal mee de trein uit en gooi ik het op het perron weg. 🙂 |
17-05-2023 22:39:13 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Echt Nederlands: iemand de schuld geven die jouw troep niet opruimt. Japan: op straat nergens prullenbakken en toch is het brandschoon. Hoe zou dat komen? |
18-05-2023 00:27:46 1 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Het schoonhouden van de ruimte waar de reiziger komt is absoluut een voorwaarde in elke ov concessie... Het gaat hierin vooral om de veiligheid ervan. Het is alleen het probleem dat de ns een monopolie heeft wat dus ook in de hand werk dat er duidelijk een te lage prikkel is er ook op toe te zien waarin de ns goed of slecht preseert. Beetje wij van wc eend controleren wc eend.... Verder eindpunt reiniging vind wel plaats maar tijdens de reis praktisch niet en dat zie je ook veel terug in treinen die kort keren die zijn dus ook gemiddeld smerig. Ik weet in Duitsland dat dit in de IC en ICE treinen gewoon grondiger gebeurt en ook zij hebben terkorten dus het gaat hierin gewoon om geld. De treinen van NS zijn voor de west Europese landen gewoon het vuilst van allemaal. |
18-05-2023 00:30:34 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Het gaat niet om eindpunt reiniging. Als je het bericht leest van Radar snap je mijn reactie. Het is zoals de meeste doen de kop lezen maar niet de inhoud. En voor de trajecten waar jij over spreekt... Hoe kun je in 10min een trein reiniging doen? Beetje afval uit de prullenbak halen is natuurlijk lachwekkend als je ondertussen vast plakt aan de vloer van de trein Laatst bewerkt door Xander140 op 18-05-2023 00:33 |
18-05-2023 06:09:13 1 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote Volgens mij ook. Ik tref regelmatig afval op tafeltjes aan terwijl de afvalbak onder het tafeltje ruimte heeft. Het is dus ook gewoon gemakzucht. Daarnaast vind ik het jammer dat NS denkt dat het alleen over de binnenkant gaat. Het gaat ook over de buitenkant. Veel VIRMs zijn inmiddels zo zwart dat je nauwelijks fatsoenlijk uit het raam kunt kijken. Cabines worden duidelijk wel gewassen maar de reizigersafdelingen worden overgeslagen. Laatst bewerkt door BVisser op 18-05-2023 07:08 |
18-05-2023 08:05:40 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Quote In het SLT topic heb ik gelezen dat men een proef heeft gedaan om bepaalde stellen schoon te maken (aan de buitenkant) want de SLT-stellen zijn ook behoorlijk vies. Dus ik denk dat ze er wel mee bezig zijn. Laatst bewerkt door Anoniem9 op 18-05-2023 08:07 |
18-05-2023 09:03:38 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En als er straks passagiers zouden zijn die uitglijden over achtergebleven afval,dan denk ik dat men toch een probleem kan hebben bij NS als die een aanklacht daarvan krijgen,met een rekening. |
18-05-2023 11:15:48 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Ik vind de zeer vuile trein aan de buitenkant de uitstraling hebben van een achterstandswijk. Ik vind het niet gek dat NS daarmee een toon zet die zich aan de binnenkant voortzet. Te korte keertijden doen er ook niet veel goed aan. Het is overigens een oud probleem dat al decennia speelt. NS moet gewoon eens beslissen dat dit niet langer kan. Gewoon voor de uitstraling van het bedrijf. Het lijkt binnen en buiten nu vaak af een vuilisbelt |
18-05-2023 13:27:19 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Over de buitenkant bij bv VIRM wordt trouwens ook genoeg intern bij NS geklaagd. Er is een traject bezig om het te verbeteren. Maar ja, het duurt al wel even ja. |
18-05-2023 14:38:35 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Arrogante houding? Je doet nu precies hetzelfde als die ranzige presentatrice van dat programma: een zinnetje uit zijn verband trekken en opblazen tot idiote proporties. Dit staat er ook nog: “We herkennen de klachten van reizigers over de reiniging”, vertelt een woordvoerder van de NS aan Radar. Zij legt uit dat het bedrijf dezelfde doelstelling heeft qua reiniging als in 2019, maar dat het door personeelstekort bij schoonmaakbedrijven niet altijd lukt. “Daar ligt dan ook voor een groot deel de oorzaak. We komen 10 procent capaciteit tekort.” Er is dus een probleem en tot overmaat van ramp zijn de reizigers een stuk kritischer geworden.
Geen idee of ze het nog steeds zo doen maar in Noorwegen was het in het verleden zo dat op rustige verbindingen de conducteur tegen het einde van de rit langs kwam om de afvalbakken te legen. Op drukke verbindingen gebeurde dat niet om de reizigers niet te veel te storen. Wellicht werkt dat bij NSR ook zo. Het verschil in arbeidsethos tussen Noorwegen en hier is ook wel tekenend: niet zelf even met de vuilniszak langslopen maar 'melden voor reiniging'
Pffff, hier de oorspronkelijke niet verdraaide tekst: Eén van die oplossingen is het verminderen van het aantal prullenbakken in grote dubbeldekker Intercity’s. “In alle dubbeldekkers bij elkaar opgeteld, hebben we zo’n 34.000 prullenbakjes. Het gaat daardoor om heel veel schoonmaakwerk.” In de komende twee jaar zullen die verdwijnen en plaats maken voor grotere prullenbakken. “Dan zullen er in totaal nog maar 3.400 prullenbakken in die trein te vinden zijn, waardoor het voor schoonmakers makkelijker is om ze op tijd te legen.” Wie wel eens een IRM van binnen heeft bekeken kan zich hier alles bij voorstellen, werkelijk alles aan dat materieel is slecht ontworpen en de afvalbakken zijn daarop geen uitzondering: kleiner, weggewerkt in de zijwand en lastiger te legen. De prullenbak wordt helemaal niet verbannen maar vervangen door minder maar grotere bakken.
Wat de aanhangers van het communisme maar niet willen snappen is dat in ieder systeem geld belangrijk is. Ook in de Sovjetunie wilden werknemers graag salaris ontvangen om eten te kopen en de huur te betalen. Wat je aan het een uitgeeft kunt je niet uitgeven aan iets anders. Concreet: je gaat om de 10 minuten met een zwijnenstal rijden of ieder half uur met fatsoenlijk schoongemaakt materieel. Er is verder ook weinig commerciëls aan het rijden van treinen met verlies. |
18-05-2023 14:48:02 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Quote Ik denk niet dat ze het nog steeds doen. Ik reis zelf op een rustige verbinding maar het is ook hier ´gewoon´ de schoonmaakploeg die het doet. |
18-05-2023 20:50:30 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Quote NS is bezig om met coating oplossingen te zoeken, slt krijgt als het goed is glascoating |
24-05-2023 06:38:22 | ||
---|---|---|
VIRMFlow
![]() |
SLT 2660 lijkt compleet schoongemaakt te zijn aan de buitenkant, ik zag de 2660 zojuist op Alkmaar Noord op de 4800 |
24-05-2023 08:49:37 | ||
---|---|---|
edegroot
![]() |
Quote Die is voorzien van glascoating, als test om te kijken in de praktijk of deze dan minder vies en ook minder gewassen hoeven te worden. SLT heeft nogal een hardnekkig bak onderkant probleem qua vuiligheid. Zoals je hebt kunnen zien glimt hij ook veel meer dan een normaal gewassen treinstel. |
24-05-2023 10:16:06 2 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Ik word er echt blij van om zo'n mooie schone trein te zien. Hierbij een plaatje van de 2660 |