Uitzonderingen opvragen dienstregeling via somda forum
Forum: Algemeen - Algemeen
21-06-2023 16:58:54
Jasper-N
Jasper-N

Beste mensen,

Het is nu blijkbaar niet toegestaan te vragen naar dienstregelingen, dat vindt ik erg jammer op sommige momenten, ik zou graag, willen dat er een mogelijkheid is om op sommige momenten dat wel te kunnen vragen, bijvoorbeeld voor iets als een koninklijke trein die voor de laatste keer rijdt.

Ik zou het tof vinden als we voor bepaalde bijzondere treinen wel advies of kennis zoals een dienstregeling kunnen vragen, dat is toch alleen maar leuker om kennis te delen en gedeeld te krijgen?

Ik snap dat als we iedere goederen trein of sprinter dienstregeling via hier gaan vragen dat we gillend gek gaan worden, maar voor iets als een langste reizigers trein of een rit van een koninklijke trein kunnen we toch best wel een keer een uitzondering maken?

21-06-2023 17:11:39 3
treinfan
treinfan

Wat heeft vragen voor nut als je bij voorbaat al weet dat men geen dienstregeling zal delen van een koninklijke trein, militaire trein of een andere trein waarvan het delen van de dienstregeling erg gevoelig ligt?

Het vragen van sprinterdienstregelingen zou juist logischer zijn om toe te staan, daar zal in de meeste gevallen wel een antwoord op kunnen volgen.

21-06-2023 17:12:28 1
aarclay
aarclay

Als iets bijzonders niet gedeeld wordt, dan zal dat misschien wel een reden hebben. En als er dan naar gevraagd wordt, dan kan dat best wel irritant zijn.

Mijn advies: Check even op andere kanalen of er iets bekend over is. Maar zelf ben ik geen voorstander van dienstregelingen hier vragen, ook niet voor het Koninklijk rijtuig als uitzondering.

21-06-2023 17:13:53 4
DDZ7504
DDZ7504

Precies. De mensen die de info via hun werk o.i.d. wel krijgen, zullen dat officieel gezien niet mógen delen, en als ze het toch doen, doen ze dat hooguit met een klein groepje persoonlijke kennissen. Dat soort dingen op forums e.d. plaatsen gaat bij werkgevers vragen oproepen, of erger. Dáárom is die regel er.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-06-2023 17:24:48
Jasper-N
Jasper-N

Je hoeft het niet te delen he, het gaat overigens niet alleen om de koninklijke trein, maar ook iets als met de langste reizigers trein. Niet iedereen is een bezit van een faceboook acount en van plan dit te nemen, de jongeren generatie is niet zo gezint op dat progamma, of heeft zin om overal een acount aan te maken, daarom is het cool als we de kennis die we hebben kunnen delen, en als je dat niet wilt of kunt hoeft dat toch niet?

21-06-2023 17:32:25
michaben
michaben

Het punt is dat dit geen openbare informatie is, je hebt dus geen Facebook account nodig maar een ProRail account om aan deze informatie te komen en die krijg je niet zomaar. En dit forum is niet bedoelt om dat te omzeilen.

Laatst bewerkt door michaben op 21-06-2023 17:33

21-06-2023 17:46:32 1
Jasper-N
Jasper-N
Jasper-N (21-06-2023 17:24:48):

Je hoeft het niet te delen he, het gaat overigens niet alleen om de koninklijke trein, maar ook iets als met de langste reizigers trein. Niet iedereen is een bezit van een faceboook acount en van plan dit te nemen, de jongeren generatie is niet zo gezint op dat progamma, of heeft zin om overal een acount aan te maken, daarom is het cool als we de kennis die we hebben kunnen delen, en als je dat niet wilt of kunt hoeft dat toch niet?

''het gaat overigens niet alleen om de koninklijke trein, maar ook iets als met de langste reizigers trein.'' Dat het met de koninklijke trein niet kan, begrijp ik, maar het gaat om meer bijzondere treinen, en als iemand die infomatie niet heeft of mag delen, prima, maar het verwijderen vindt ik een overdreven maatregel als iemand wel iets weet en wilt delen, de dienstregeling van het overbrengen van de mat 36 is wel gepubliceert, nu een situatie waarin iemand dit wou weten, aanvankelijk niet gedeeld was, later gevraagd en gedeeld, dan is dat toch gewoon top?

21-06-2023 18:20:38 3
DDZ7504
DDZ7504

Snap je het echt niet? Het gaat niet alleen om de Koninklijke trein, maar álle treinen die niet in de reisplanner staan. Ál die treinen vallen onder de noemer "beroepsgeheim". Een dienstregeling wordt alleen openbaar gemaakt als de organisatie erachter daar toestemming voor geeft.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 21-06-2023 18:21

21-06-2023 18:21:27
wouterder
wouterder

Persoonlijk zie ik het probleem niet zo, want 9/10 keer is er wel iets van richttijden bekend en wordt dat hier op het forum, of buurforum Sion Rail gewoon bekend gemaakt, of doorgepost van Facebook.
Daarnaast kan je pagina's, zoals bijvoorbeeld het Spoorwegmuseum, gewoon bezoeken zonder account tot op zekere hoogte. Alleen privegroepen zijn niet beschikbaar.

22-06-2023 06:53:50 4
gvttreinen
gvttreinen

Opvallend vind ik dat in een aantal landen waar het spoor 'geprivatiseerd' is (Zweden, Groot Brittannië etc.) die informatie gewoon op openbaar internet staat, wat dat betreft zijn we hier behoorlijk krampachtig.

22-06-2023 07:45:25 4
seinhuis
seinhuis
Jasper-N (21-06-2023 16:58:54):

Ik snap dat als we iedere goederen trein of sprinter dienstregeling via hier gaan vragen dat we gillend gek gaan worden, maar voor iets als een langste reizigers trein of een rit van een koninklijke trein kunnen we toch best wel een keer een uitzondering maken?

De dienstregeling van die sprinter staat in de reisplanner. Bij werkzaamheden vragen hoe omlopen in elkaar zitten is normaal (daar staat O voor) en deze informatie is enkele dagen en op de dag zelf te vinden op het internet.

Ik vind het heel erg irritant als er gevraagd wordt voor een dienstregeling. Soms mag of kan niet bekend gemaakt worden.

De dienstregeling van de koninklijke trein en sommige goederentreinen mogen vanwege veiligheidsredenen niet op internet komen te staan.

Sommige organisaties verkopen de dienstregeling alleen aan donateurs. Of helemaal niet zodat mensen in de trein foto's kunnen maken (voorbeeld NVBS over Bentheimer Eisenbahn, de inzittenden zijn thuisgekomen zonder een foto over de unieke lijn).

Sommige huurders van de trein geven aan dat hun niet willen dat de dienstregeling online komt. Als we dit niet accepteren dan heeft organisatie minder inkomsten.

Wees blij dat er soms (heel vaak) een dienstregeling uit lekt.

Natuurlijk, als de organisatie bekend maakt op facebook dan mag het best hier neergezet worden. Maar erom vragen is echt heel erg irritant.angry

22-06-2023 09:39:35 4
BVisser
BVisser

We leven in een vrij land dus vragen staat iedereen vrij. Je kunt ook gewoon vriendelijk antwoorden dat bepaalde informatie niet gegeven wordt.

22-06-2023 09:43:00 1
pascalgerr
pascalgerr

Ik heb altijd geleerd 'Nee heb je, ja kun je krijgen'. Ik ben van mening dat als er om gevraagd word en iemand wilt het beschikbaar stellen, prima. Zo niet, dan houd het ook gelijk op.

22-06-2023 09:55:45 3
brun
brun

Ik vind de regel 'je mag niet vragen' ook wat rigide.

Neem dit topic: www.somda.nl

Volgens de regels mag dat dus niet, je mag immers niet vragen welke rijtuigen waar en op welk tijdstip rijden. Maar de onderbouwing "als er informatie is, wordt dat wel gemeld" gaat lang niet altijd op. In dit geval helemaal niet, want niemand zal elke dag tips over Duitse treinen posten.

Laatst bewerkt door brun op 22-06-2023 09:57

22-06-2023 10:00:34 1
Oldskool
Oldskool

In het door jou aangehaalde topic wordt niet om een dienstregeling gevraagd. Daar wordt meer gevraagd naar type materieel, en dan het liefst wat ouder spul i.p.v modern. En dat mag wel.

22-06-2023 10:20:40 1
brun
brun

Nouja, je kunt dat niet scheiden, vind ik. Je mag wel vragen waar een bepaald type materieel (nog) rijdt. Maar als je dan vriendelijk vraagt of iemand weet in welke specifieke trein (dus treinnummer of vertrektijd) dat is, is dat een vraag naar een dienstregeling, en mag het weer niet.

Terwijl het eigenlijk dezelfde vraag is.

Laatst bewerkt door brun op 22-06-2023 10:21

22-06-2023 10:22:46
michaben
michaben

Ik zie vragen naar een treinnummer toch als iets anders dan vragen naar een dienstregeling. Het lijkt me ook dat de regel bedoelt is voor vragen naar niet openbare dienstregelingen.

Laatst bewerkt door michaben op 22-06-2023 10:22

22-06-2023 10:30:10
Oldskool
Oldskool

Als de regio bekent is, dan is het aan de vragensteller om daar wat mee te doen. Lekker strategisch en mooi plekje zoeken en dan rustig, wel met camera in de aanslag, afwachten op wat er komen gaat. 😉

Maar goed. Het zijn nu eenmaal de regels van deze site dat vragen naar een dienstregeling niet is toegestaan. Geen idee hoe dat bij de buren (Sion) is geregeld, En anders zijn er nog diverse gezichtenboek groepjes waar dat wel kan. (mits je op dat platform aangemeld bent)

22-06-2023 10:36:25 5
BVisser
BVisser
michaben (22-06-2023 10:22:46):

Ik zie vragen naar een treinnummer toch als iets anders dan vragen naar een dienstregeling. Het lijkt me ook dat de regel bedoelD is voor vragen naar niet openbare dienstregelingen.

En op zo'n vraag kun je ook best vriendelijk op antwoorden dat het om een niet-openbare dienstregeling gaat. Dat is iets anders dan antwoorden met een ondertoon 'waar haal je het lef vandaan om het te vragen'.

22-06-2023 10:54:38 2
brun
brun

Precies. Niet iedereen vindt zo'n vraag 'echt heel irritant'.

Ik vind onvriendelijke of zelfs betuttelende antwoorden bijvoorbeeld véél irritanter dan wanneer iemand een keer een vraag stelt die eigenlijk niet beantwoord mag worden.

22-06-2023 11:04:13 3
thom
thom

Heel simpel, het heeft gewoon niet zoveel nut om te het te vragen.

Als er van bijzondere ritten dienstregelingen uitlekken of gedeeld worden is dat mooi mee genomen als iemand die informatie heef ten de keuze maakt om dat te delen, maar als er niets gedeeld word dan gaat echt niet iemand dat ineens alsnog doen omdat er om gevraagd word...

Uiteindelijk blijft het voor mensen die er vanwege hun werk toegang tot hebben gewoon bedrijfsinformatie waarvan je officieel niet zomaar mag besluiten om dat openbaar te gaan delen.

Daarom kun je beter maar blij zijn met wat er wél gedeeld word ;)

Laatst bewerkt door thom op 22-06-2023 11:05

22-06-2023 11:26:39 1
brun
brun
thom (22-06-2023 11:04:13):

Als er van bijzondere ritten dienstregelingen uitlekken of gedeeld worden is dat mooi mee genomen als iemand die informatie heef ten de keuze maakt om dat te delen, maar als er niets gedeeld word dan gaat echt niet iemand dat ineens alsnog doen omdat er om gevraagd word...

Dat weet je natuurlijk niet. Er zijn ongetwijfeld mensen op dit forum aanwezig die niet permanent elk klein feitje hier neerpennen. Gewoon omdat ze er niet altijd aan denken. Of omdat ze Somda niet als het centrum van de treinwereld zien en dus niet alles altijd meteen hier vermelden.

Zo iemand kan dan best geneigd zijn om zo'n vraag even te beantwoorden. "Oh ja, dat weet ik toevallig, zusenzo zit het."

Een voorbeeld zijn test- of overbrengngsritten vanuit het buitenland naar Nederland. Niet iedereen spreekt Duits of Frans, niet iedereen weet welke buitenlandse bronnen je kunt raadplegen. Als zo iemand dan vraagt wanneer treinstel XYZ bij Bad Bentheim de grens over komt, kan een ander forumlid misschien helpen.

Laatst bewerkt door brun op 22-06-2023 11:32

22-06-2023 11:53:26 6
bert
bert

Ik ben voorstander van het schrappen van deze regel. Is beetje achterhaald. Als je info hebt, of weet waar het staat, maar je wilt het of je mag het niet delen dan komt er toch gewoon geen antwoord op de gestelde vraag. Daar is toch ieder vrij in? Gelukkig?

Gewoon beetje volwassen doen toch?