26-02-2023 16:49:14 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote Aan dat laatste wilde men toch wat doen.
|
26-02-2023 17:20:20 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Euhm, dat betwijfel ik. Heb je een bron voor die bewering? Want ik geloof niet dat Duisburg en Oberhausen ook maar enigszins relevant zijn voor de inzet van nieuwe ICE-treinstellen op die verbinding. Vrij beperkt is trouwens niet waar, sorry. Duisburg heeft minimaal één keer per uur een rechtstreekse ICE-verbinding met Frankfurt, de ICE's van Amsterdam niet eens meegeteld. En Oberhausen (waar sowieso bijna niemand in- of uitstapt) ligt met de S-Bahn ongeveer 5 minuten verderop, dus dat heeft ook een fantastische aansluiting. Laatst bewerkt door brun op 26-02-2023 17:20 |
26-02-2023 19:07:02 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Wij zullen zien wat de maatregelen deze zomer worden om de toestanden van vorig jaar te voorkomen. Stations in Duitsland overslaan zie ik niet zo snel gebeuren. De stations Oberhausen en Duisburg in de richting Frankfurt alleen voor instappers aan te duiden zou eventueel wel kunnen; ook dit resulteert er in dat Amsterdam naar Berlijn via Duisburg niet meer wordt aangegeven als optie in de reisplanner. Dit terwijl reizigers vanuit Oberhausen en Duisburg in de richting Frankfurt niet worden benadeeld.
De exacte bron (op drehscheibe-online.de) voor het belang van de stops in Duitsland voor de inzet van de ICE 3 Neo kan ik helaas niet meer terug vinden. Laatst bewerkt door TtC op 26-02-2023 20:44 |
27-02-2023 15:34:46 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Kleine terzijde: De LTM had blijkbaar in 1945 ook te maken met een flink overaanbod aan rezigers. Toen werd duidelijk gecommuniceerd hoe de prioriteiten werden gesteld: in sommige trams enkel abonnementshouders, in een paar andere ritten voorrang voor abonnementshouders. Waarbij mijnwerkers van/naar hun diensten voorrang hebben op iedereen want de economie moet draaien! Plaatje van wat krantenknipsels |
![]() |
advertentie |
27-02-2023 15:43:54 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Hehe, mooi, zulke oude berichten. Dank voor het posten! |
27-02-2023 18:46:08 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Da's op zich niet zo gek natuurlijk, slechts maanden na de oorlog. Wederopbouw was prio nr 1. Bedankt voor het delen, leuk om te lezen! |
27-02-2023 19:48:41 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote ja dat wel,maar het ging hier over de onderdelen prijs van beide dingen (Airbus vs ICE)en wat daarover werd beweerd,dat t 1 goedkoper zou zijn dan t ander 😉 Laatst bewerkt door phantom op 27-02-2023 19:49 |
27-02-2023 22:49:58 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Kweenie hoor, en als je die bouwkosten en onderhoudskosten per Airbus of ICE omslaat over een enkele zitplaats in beide vervoermiddelen? Daarna is er nog geen begin van het berekenen van de milieubelasting per zitplaats. Het is allemaal wel makkelijk om dat niet mee te tellen. |
28-02-2023 19:34:59 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Luister de quote waar t me om draaide voeg ik nu hierbij toe: Quote Aangaande bovenstaande riep ik dus ,dat er werd gesteld dat onderhoud etc aan een airbus blijkbaar goedkoper zou zijn als aan een ICE. Laatst bewerkt door phantom op 28-02-2023 19:35 |
28-02-2023 21:59:04 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote Bedoelt is onderhoud aan een normale trein goedkoper is als aan een hogesnelheidstrein; vanzelfsprekend is het onderhoud van een vliegtuig vele malen duurder dan aan welke trein ook. |
01-03-2023 08:44:55 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Sowieso is het lastig om de kosten van beide vervoermiddelen met elkaar te vergelijken natuurlijk. Want als je het helemaal eerlijk wilt doen, moet je het per zitplaats berekenen, zoals Sjoerd al aanstipt. Wacht, dit is een leuke voor het andere draadje. |
21-03-2023 06:34:53 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Als ik deze tweet mag geloven, zal de 105/104 gedurende de zomerperiode niet van/naar Amsterdam gaan rijden met kostbare BR406. Op Amsterdam-Frankfurt Hbf komt een vervangende ICE 225/224, waarbij de 225 in Düsseldorf 1 stel achterlaat op de aldaar startende 128. De 105/104 zullen met 13-delige ICE4 gaan rijden in deze periode tussen Düsseldorf en Basel. |
21-03-2023 07:30:43 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dat verklaard gelijk waarom ik voor de 105 op 6 juni nog niet kan reserveren. |
21-03-2023 08:22:07 1 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
ik kreeg gisteren nog gewoon een advies voor 4 juli met de 105 voor een reis naar Ostseebad Binz... Ik heb het maar niet gedaan. Ik ga wel via Es en Münster. |
21-03-2023 11:10:04 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Het advies krijg je wel, maar reserveren is niet mogelijk. |
21-03-2023 19:30:12 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote Interessant, want dat is gepland een verbinding opheffen die ze onder de Hoofdrailnetconcessie verplicht moeten rijden. Ik neem aan dat het Locov hier tijdig over heeft mogen meedenken... |
21-03-2023 20:26:48 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
De verbinding wordt toch niet opgeheven? Er komt alleen een overstap in Of is er uitdrukkelijk gesteld dat het een overstapvrije verbinding moet zijn? |
21-03-2023 20:30:04 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
NS moet volgens de concessie alle internationale verbindingen in stand houden die ze in 2014 reed. Dat was o.a. nog een flink gedoe, toen ze die 2x per dag naar Lille wilden opheffen in ruil voor extra ritten naar Parijs. Moest de staatssecretaris toen apart toestemming voor geven. |
21-03-2023 21:31:03 | ||
---|---|---|
JakeBlack
![]() |
Volgens mij blijft de verbinding Amsterdam-Frankfurt ongewijzigd. Alleen de verbinding naar Zwitserland (104/105) wordt tijdelijk opgesplitst, maar zal niet verdwijnen. Kan o.a. komen door de vele vertragingen die de DB de afgelopen jaren had op de verbindingen van Duitsland naar Zwitserland. Volgens mij heeft DB hierom al het een en ander te verduren gehad vorig jaar vanuit de SBB. |
22-03-2023 01:29:35 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Gezien de omstandigheden (krapte in de materieelbeschikbaarheid), de ervaringen van de afgelopen jaren (de ICE 3M houdt niet van warmte) en de tijdelijkheid lijkt deze maatregel me prima te verdedigen en ik kan me niet voorstellen dat de staatssecretaris geen tijdelijke ontheffing geeft voor een concessieverplichting. |
22-03-2023 09:36:59 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Quote Dat is volledig onjuist, misschien zou je de concessie eens moeten lezen. |
22-03-2023 11:21:50 2 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Stoere reactie hoor, Sigma. Maar vooruit... Artikel 46: Grensoverschrijdend vervoer |
22-03-2023 21:09:21 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote Weet ik nog niks. Wat zijn die voorwaarden dan? Staan wellicht in art.46.2 en volgende.maar die zijn mij onbekend. |
22-03-2023 21:32:07 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Interessant, die concessie. Staat vol met wazige normen. Zegt in de praktijk dus helemaal niets. Hier de bron: "Indien de concessieverlener en NS in onderling overleg besluiten een grensoverschrijdende treindienst als bedoeld in het eerste lid te staken, dan bestemt NS een eventuele netto financiële bijdrage die NS structureel leverde aan de uitvoering van de gestaakte verbinding, voor bestaande of nieuwe grensoverschrijdende verbindingen, waarbij in acht wordt genomen de financiële effecten van eventueel nieuw ontstane cabotage doordat een andere vervoerder op de gestaakte verbinding een treindienst aanbiedt." Huh, wat? Euhm. Ik doe een poging tot vertaling naar goed Nederlands: als NSI dus geen verbinding Amsterdam-Basel meer aanbiedt, dan is het *misschien* verplicht om geld te steken in een andere internationale verbinding. Maar dan alleen als het *misschien* voorheen geld moest bijleggen op de ICE-verbinding. En daarbij kijken we ook nog even naar de eventuele kosten of inkomsten van een alternatieve verbinding (dus: DB biedt overstap in Düsseldorf aan). Maar geen idee waar we het over hebben, kosten of inkomsten, daarom noemen we het 'financiële effecten'. Wie schrijft dit soort bizarre, zinloze pseudo-juridische teksten? De rest van dat deel van de concessie is nog erger. Staat vol met nog vagere taal. 'Constructieve wijze'. 'Goede voorzieningen voor reizigers'. 'Gemakkelijk gebruik van grensoverschrijdende verbindingen'. Artikel 4 is ook mooi. NS verbindt zich om in overleg met de relevante binnenlandse en buitenlandse partijen een nieuwe grensoverschrijdende verbinding van Eindhoven, via Venlo naar Düsseldorf te realiseren, waarbij gestreefd wordt naar een intercity-verbinding. Nou, daar wachten we nog steeds op. Geen wonder. Die concessie is 't papier niet waard waarop het gedrukt is. Niets, werkelijk helemaal niets valt immers af te dwingen, met zulke vage omschrijvingen. Samenvattend: smijt die concessie maar in de prullenmand. Heb je niks aan. Sorry voor de lange post. :-) Laatst bewerkt door brun op 22-03-2023 21:37 |
23-03-2023 07:27:43 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
In goed Nederlands: NS blijft de internationale verbindingen die zij rijdt of waar zij aan bijdraagt rijden. Dat zal niet lastig zijn: ICB, ICE, IC Brussel, stoptrein Luik, waarschijnlijk stoptrein Antwerpen. De rest wordt door anderen gereden (NMBS rijdt in Nederland onder de vlag van NS). NS kan niet unilateraal besluiten een verbinding niet te rijden. Dat volgt uit bovenstaande. Als NS en de staat besluiten een verbinding toch niet te rijden, dan moet NS de bijdrage die ze leverde aan die verbinding gebruiken voor een nieuwe verbinding en moet een vervoerder die die verbinding al aanbiedt schadeloos gesteld worden.
Artikel 4 is simpel: die verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf komt in december 2026?
En dat je niet over artikel 3 begint? Dat is hetzelfde als artikel 4. 3a wordt eind dit jaar gerealiseerd, 3b zit min of meer in de pijplijn (2x RE), 3c is nog onbekend. |
23-03-2023 08:14:48 2 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Op Drehscheibe wordt gezegd dat er van de zomer een NS 193 en 8 rijtuigen achter de hand worden gehouden om indien nodig - dus niet regulier - een slag Amsterdam-Keulen te maken. Het zouden DB-rijtuigen moeten zijn. |
23-03-2023 12:46:53 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja, maar deze concessie loopt tot en met 2025... dus de NS voldoet niet aan die voorwaarde. |
23-03-2023 18:19:58 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Als dat waar is: complimenten dat ze concrete oplossingen voorbereiden! Beter laat dan nooit natuurlijk. |
24-03-2023 07:32:28 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Klopt. Geeft al aan dat de concessie niet in steen gehakt is. Dus ook met de ICE naar Basel zal er vast wel mogelijkheden zijn. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
24-03-2023 08:35:27 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Inderdaad, zou een mooie oplossing zijn. Blijkbaar denken ze aan een extra ICB-stam die 's ochtends, indien nodig, een eerste slag naar Köln kan rijden. Dat idee heb ik al vaker gehoord. Soms lijkt het wel alsof NSI en DB meelezen, in dit draadje. ;-) Met de kanttekening dat sommige gebruikers op Drehscheibe graag opscheppen met 'nieuws' zonder enige bronvermelding, dus 't zou ook gewoon een verzinsel kunnen zijn (ik hoop van niet natuurlijk). |
24-03-2023 17:56:52 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Het kan aan mij liggen,maar betalen wij/NS mee aan een stoptrein van/naar Luik. |
24-03-2023 18:13:22 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
NSR heeft de plicht om station Eijsden te bedienen en doet dat middels de NMBS-stoptrein, heb ik altijd begrepen. |
24-03-2023 18:26:59 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote Maastricht en Roosendaal; Omdat ze een vervoersvraag van en naar Nederland verzorgen. |
24-03-2023 18:43:46 1 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Dit topic gaat over de ICE perikelen, niet over (algemene) concessie eisen. Dus graag terug on topic. |
29-03-2023 20:28:41 | ||
---|---|---|
JcJay
![]() |
Quote Van een Duitse conducteur op de ICE afgelopen week vernomen dat er zelfs al een plan ligt om deze zomer wellicht de 121 standaard met getrokken mat (Vectron+IC) te laten rijden ipv 406... Opzich lijkt mij dat wel slim om dat gewoon al voor de hele zomer te plannen ipv van dag tot dag bekijken/besluiten of die dag met de Vectron+IC gereden wordt of met een ICE stel... Weet iedereen (zowel reizigers als personeel) waar die aan toe is... |
29-03-2023 22:45:38 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als dit waar is zou je 8 rijdende stellen per dag nodig hebben. De Brusselse dienst heeft er 4 nodig om Brussel - Frankfurt vv in zijn geheel te kunnen rijden. De Amsterdammer heeft er dan ook 4 nodig: 1.: 222/123/122 2.: 225V/224 3. 225A/ Düsseldorf 126/129 4. 220/125 Düsseldorf 124 /221 De 126 kort je dan dus in tot Düsseldorf- Asd. Is er een stel meer beschikbaar dan kan de 225 met 2 stellen naar Frankfurt en de 126 gewoon rijden. De overige treinen, 121/128/127/120, kunnen dan op Asd - Köln vv getrokken gereden worden. |
07-04-2023 22:04:08 | ||
---|---|---|
JcJay
![]() |
Vernomen dat deze zomer (voor een deel van de zomer) toch een reserveringsplicht voor reizen per ICE komt. Deze is gratis bij boekingen vanaf medio april en zou ook moeten gelden ook voor Interrailers. |
07-04-2023 23:14:25 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Interessant! Waar komt deze informatie vandaan? Als dit klopt lijkt me dit een veel eerlijkere oplossing. Als dit waar is zeg ik waarom al die heisa terwijl dit het resultaat is wat naar mijn idee veel beter is. Maar goed ideeën kunnen verschillen. NSI heeft het ook over een reserveringsplicht tussen Asd en FFM of was dit al? Laatst bewerkt door Xander140 op 07-04-2023 23:20 |
08-04-2023 10:14:19 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Interessant, maar ik vraag me af hoe ze het willen handhaven. Het kan immers alleen op het traject tussen Amsterdam en de grens (of omgekeerd). Op het Duitse gedeelte kunnen ze onmogelijk mensen weren die bijvoorbeeld een Bahncard100 of BahnBonus hebben. De eerste groep mag overal zonder reservering in, de tweede groep hééft al vast gereserveerde zitplaatsen in elke trein. |
08-04-2023 13:03:32 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote Op dit moment is reserveren niet verplicht; wel is het zo dat met uitzondering van Full-flex tickets een ticket alleen geldig is een vooraf geselecteerde trein of treinen. Reservering van een zitplaats is een optie; zonder reservering loopt men het gevaar te moeten staan of in hele drukke treinen niet mee te kunnen. Hopelijk zal een eventuele reserveringsplicht niet gelden voor reizigers met een Full-flex ticket en zullen er voor die reizigers zitplaatsen beschikbaar zijn, die niet gereserveerd kunnen worden door andere reizigers. Laatst bewerkt door TtC op 08-04-2023 13:05 |
08-04-2023 22:36:50 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Hoezo niet? Reserveringsplicht is reserveringsplicht ongeacht welk ticket je hebt naar mijn idee. Hebt je bahncard 100 of reis je 1e klasse dan is je reservering gratis dus geen probleem. Anders betaal je een bedrag voor je reservering. Wil je dat niet dan is de RE19 je alternatief denk ik? |
09-04-2023 08:16:33 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Het idee van die stervensdure full-flex-tickets is natuurlijk dat je een willekeurige trein kan pakken. Daar betaal je flink voor en levert DB dus ook flink op. |
09-04-2023 08:37:33 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Het zou me niet verbazen als ze zulke discussies (abonnementshouders, Bahncard 100) vermijden door de reserveringsplicht alleen tussen Amsterdam en de grens in te voeren. Op de treinen van Berlijn naar Warschau gaat dat ook zo. Reservering is alleen op het Poolse deel verplicht. Zou ook logisch zijn, want zulke kaarten zijn sowieso alleen in Duitsland geldig. Wie internationaal reist, moet altijd een ticket boeken. Daar kun je dan eenvoudig een (verplichte) reservering aan koppelen. |
09-04-2023 08:49:22 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Is zo op meerdere internationale verbindingen. Op de EC's tussen Zürich en Milano kent slechts het ministukje aan de grens een reserveringsplicht. Maar anderzijds geven de Zwitsers er weinig om als je door toedoen van de DB een trein later neemt... Laatst bewerkt door mren op 09-04-2023 08:49 |
09-04-2023 09:06:39 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Probleem is natuurlijk wel dat je nu al voor de hele zomer ICE-tickets (zonder reservering) vanaf Amsterdam kunt boeken. Dat gebeurt ongetwijfeld ook al, er zijn genoeg mensen die een paar maanden vantevoren een treinreis boeken. Worden die op de dag van hun reis dan geweerd omdat ze geen reservering hebben, terwijl ze die ten tijde van de boeking helemaal niet hoefden aan te schaffen? |
09-04-2023 11:27:35 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Ja dat kan altijd. Je trein kan ook uitvallen daardoor je niet mee kan. Dat is dus ook anderzijds het probleem in de zomer. Valt je trein uit wegens een defect is je reservering weg en andere treinen zitten vol. En verder je ticket checken 1 week van te voren is uiteraard altijd noodzakelijk. Dus het argument dat je het niet wist een punt voor de reiziger en niet voor de vervoerder. Verder ga ik er vanuit dat tickets die verkocht zijn automatisch worden toegewezen met een email van de klant. |
09-04-2023 16:37:07 1 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Dat zou inderdaad de chique oplossing zijn: kijken hoeveel tickets er voor trein x verkocht zijn met treinbinding, en zoveel stoelen voor die reizigers alvast reserveren. Lijkt me niet heel ingewikkeld (hooguit een vervelend handmatig klusje) en een stuk beter dan achteraf na verkoop de voorwaarden veranderen, zoals Xander lijkt voor te stellen. Laatst bewerkt door yappa op 09-04-2023 16:37 |
14-04-2023 15:49:14 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Nu bevestigd, komende zomer is een stoelreservering van 17 juni t/m 18 augustus verplicht voor reizen van/naar Duitsland met ICE. De reservering is inbegrepen bij een ticket, Interrail/Eurail-reizigers kunnen een zitplaatsreservering kopen. Stoelreservering gaat ICE deze zomer comfortabeler maken (ns.nl) |
14-04-2023 16:21:23 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Het meest interessante staat aan het eind van het persbericht: " Vanaf eind volgend jaar rijden de eerste nieuwe ICE3-neo treinen op de route naar Frankfurt/Basel. Vanaf dat moment wordt het eenvoudiger om treinen langer te maken en mogelijk vaker te rijden. " |
14-04-2023 18:04:29 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Eerst zien, dan geloven met de toelating eind volgend jaar |
14-04-2023 19:15:16 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Quote In België zijn ze al met de testritten bezig |
14-04-2023 19:20:40 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote DB heeft 73 treinstellen van dat type besteld, dat geeft een hoop lucht. |
14-04-2023 19:31:33 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Die zouden eind dit jaar moeten rijden toch? Zo ja dat wordt wel krap vrees ik |
14-04-2023 20:38:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De Baureihe 408 is een bestaand type (het is een BR407 met wat upgrades), daarom kon Siemens hem zo snel leveren en in dienst krijgen in Duitsland. Voor België zal het proces zich meer richten op het testen van België-specifieke zaken (zoals 3 kV en TBL1+). De toelating van nieuw materieel kan tegenwoordig geregeld worden door het European Railway Agency, die daarbij in één keer goedkeuring kunnen geven voor alle landen waarvoor de toelating wordt aangevraagd i.p.v. dat elk land het complete toelatingscircus op z'n eigen tempo doorloopt. Hierbij wordt dan nog wel om input gevraagd van de landelijke veiligheidsinstanties (zoals de NSA Rail in België) maar kan het proces wel veel sneller gaan. |
![]() |
advertentie |
15-04-2023 09:22:31 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Die verplichte reservering is op papier een mooie oplossing. Maar we weten dat ICE-treinstellen in de zomer soms op het laatste moment uitvallen. We weten ook dat op hete zomerdagen sommige rijtuigen worden afgesloten omdat de airco uitvalt. Dat probleem is technisch ook niet op te lossen, zo beschreef Philip Nagl een tijdje geleden op Drehscheibe, dus het treedt ook deze zomer weer op. Dus gaan we gegarandeerd weer zwaar gefrustreerde reizigers op de perrons zien. Die gereserveerd hebben, maar niet mee kunnen. |
15-04-2023 09:25:41 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In de praktijk is het dus ook een mooie oplossing, want de groep achterblijvers is vele malen kleiner en die passen er dan wel bij in de volgende trein. |
15-04-2023 09:32:48 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Niet als de volgende trein voor 100% is gereserveerd. En al helemaal niet als een complete ICE uitvalt. Ik geef toe dat met deze maatregel wel wordt voorkomen dat ICB-reizigers naar Berlijn omreizen via Duisburg. Maar in de tegenrichting gaat het weer mis. Want de ICE van Berlijn naar Duisburg heeft vaak vertraging. Dan mis je de aansluitende (gereserveerde!) ICE van Duisburg naar Amsterdam (heb ik zelf afgelopen zomer diverse keren meegemaakt). En dan mag je dus niet de volgende nemen, want daarvoor heb je geen reservering. Het is een oplossing die nog veel haken en ogen kent. Laatst bewerkt door brun op 15-04-2023 09:38 |
15-04-2023 09:48:41 2 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Aansluitingen missen werkt twee kanten op, in die volgende trein zullen ook weer zitplaatsen overblijven omdat mensen die trein gemist hebben. Daarnaast is er een verschil tussen geen zitplaats hebben en niet mee kunnen. Vorig jaar kwam het tweede regelmatig voor, waarbij je als je pech had ook niet in de volgende trein mee kon. De kans daarop is met deze maatregelen een stuk kleiner. Garanderen dat een trein nooit uitvalt kan niet. Maar je kunt het wel veel beter opvangen als het gebeurt, als de treinen al standaard overgeboekt zijn zoals vorig jaar heb je onvoldoende capaciteit om treinuitval op te vangen. |
15-04-2023 09:59:58 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik zie eerlijk gezegd niet waar je die vermoedens op baseert. Nog een poging. Als je geen reservering hebt, mag je niet meer mee. Dus ook niet als je trein wel rijdt, maar je rijtuig is afgesloten vanwege een kapotte airco. En ook niet als je ICE is uitgevallen en je geen reservering meer kon krijgen voor de volgende ICE, die je alsnog wilt nemen. Dat gaat dus *elke* dag weer tot discussies leiden tussen treinpersoneel en reizigers. Waarschijnlijk zelfs nog meer dan afgelopen jaar, want nu roepen reizigers "Ik heb een reservering, waarom mag ik de trein niet in?". Het probleem wordt weer eens afgewenteld op de NSI- en DB-medewerkers. Die mogen 't weer oplossen met terecht boze reizigers. |
15-04-2023 10:17:33 2 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Waarop baseer jij dat de regels strikter zouden zijn dan bij DB-reserveringen? Je bericht getuigt van een gigantische hoop argwaan en 0,0% vertrouwen in de diverse oplossingen die gecombineerd worden door NS en DB. Laatst bewerkt door treinfan op 15-04-2023 10:18 |
15-04-2023 10:30:44 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja, mijn argwaan is groot en stoelt op mijn talloze negatieve ervaringen in de ICE van afgelopen zomer. De 'oplossing' die nu wordt aangedragen, is dat de mensen die op de trein werken elke dag moeten beslissen welke reiziger zonder reservering alsnog mee mag en welke niet. Misschien vergis ik me, maar ik kan me niet voorstellen dat de trainmanagers daarop zitten wachten. Elke dag weer die discussies met reizigers. Als er aanvullende oplossingen komen (vervangende trein, pendelverkeer tot Düsseldorf etc) zou het best kunnen werken. Maar als het alleen bij deze reserveringsplicht blijft, mwah, nee.
|
15-04-2023 10:42:00 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Lees de berichten uit maart in dit topic nogmaals voor 2 van de aanvullende maatregelen om treinuitval te reduceren ;-) |
15-04-2023 10:49:48 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ik hoop het natuurlijk zeer! Dit gaat overigens niet om mij persoonlijk, ik zal in de zomer sowieso slechts zelden met de ICE reizen. Ik vraag me eerder af wat dit voor het treinpersoneel betekent. Want die zaten afgelopen zomer beslist aan hun tax qua dagelijkse frustratie. Sommigen hadden gewoon totaal geen zin meer om nog te werken. En deels kan ik dat nog wel begrijpen ook. Als je die mensen nu dwingt om een reserveringsplicht te handhaven... Tja, ik vraag me af hoe dat valt. Laatst bewerkt door brun op 15-04-2023 10:50 |
15-04-2023 13:09:49 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Een reserveringsplicht werkt vooral op het moment van boeken, niet zozeer op het moment van reizen.
Die interrailers komen bovendien vooral in Asd aan boord, waar de trein ruim van tevoren langs het perron staat en er eenvoudig wat servicepersoneel kan worden ingezet om de zaken uit te leggen Dat neemt de druk niet weg van het rijdend personeel, maar het helpt wel. |
15-04-2023 19:20:28 | ||
---|---|---|
JcJay
![]() |
Hoe doen ze t eigenlijk bij Thalys als daar een trein uitvalt of je je trein mist? Geloof dat je naar de balie moet voor een nieuwe reservering voor de eerst volgende trein waar zitplaatsen beschikbaar zijn. Zo maar in de volgende trein stappen mag daar niet, of wel? |
15-04-2023 19:26:00 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat is altijd een leuke: volgens Thalys niet, volgens de wet wel. |
15-04-2023 20:13:14 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Quote Het naar de balie gaan of het zomaar in de volgende trein stappen? |
15-04-2023 20:32:02 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Volgende trein. |
15-04-2023 21:32:35 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Geen van beide. Mren is weer eens desinformatie aan het verspreiden. |
15-04-2023 21:44:41 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
EU verordening 1371/2007 is klip en klaar hierin. Thalys handelt hier niet naar, met de huidige structuur van Thalys weet ik niet of Thalys hier nog onder valt. In het artikel staat ook dat NS reizigers gaat opzoeken om alsnog een reservering te regelen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
15-04-2023 22:55:12 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Klip en klaar inderdaad: de verantwoordelijke spoorwegonderneming dient een oplossing aan te bieden. Mren stelt hier weer eens ten onrechte dat je als reiziger gewoon maar kunt doen wat je zelf leuk vindt: ongeoorloofd plaats nemen in de eerstvolgende trein. Als dat niet een optie is die werd aangeboden dan is dat gewoon zwartrijden. |
15-04-2023 23:02:00 1 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
Zo maar in de volgende trein stappen is wat kort door de bocht, maar hoofdstuk 4, artikel 16 is duidelijk: de reiziger krijgt onmiddelijk de keuze, en bij keuze a en b dient dat bij de vroegste gelegenheid te zijn. Omboeken naar wat Thalys het beste uitkomt is dus ook geen optie. |
15-04-2023 23:07:49 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De vroegste reisgelegenheid is dus in het geval van een uitgevallen ICE: 1. De volgende ICE waar vrije plaatsen zijn of 2. De RE19 en vanaf Duisburg/Düsseldorf verder met een binnenlandse ICE |
15-04-2023 23:19:40 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Als de eerst volgende Thalys volgeboekt is dan is de eerst volgende Thalys waar zitplaatsen beschikbaar zijn dus niet de eerst volgende fysiek rijdende. |
15-04-2023 23:31:53 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Er staat nergens dat je geen capaciteit mag inkopen bij een andere vervoerder om een voorkomend probleem op te lossen. En het staat een vervoerder ook vrij om de reiziger wel zelf een oplossing te laten verzinnen zolang hij ook maar aan de aangehaalde regelgeving voldoet. Andersom voldoet het afschepen met een regeltje op de website: "hier heb je een reisplanner en zoek zelf vervolgens maar uit hoe je op de plaats van bestemming komt" voor geen centimeter aan de regelgeving. Laatst bewerkt door Henk1619 op 15-04-2023 23:33 |
15-04-2023 23:32:21 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
Er is heel veel marge tussen "een oplossing" zoals jij schrijft, en "de vroegste gelegenheid" zoals EU1371/2007 schrijft. Dat wilde ik aangeven. Laatst bewerkt door Amazonous op 15-04-2023 23:40 |
15-04-2023 23:50:04 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Uiteraard zijn er voorwaarden verbonden aan de oplossing die wordt geboden. Maar de essentie was dat je niet zomaar op eigen initiatief in een willekeurige trein kunt stappen omdat je van mening bent dat je daar recht op hebt. |
16-04-2023 09:41:04 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Daar heeft Henk gelijk in. Uiteraard moet de vervoerder je een alternatief aanbieden en de vertraging deels of geheel vergoeden, maar het alternatief kan ook een bus zijn. Of een stoptreintje als 'vroegste gelegenheid'. Dat is dus het punt met deze reserveringsplicht. De gebruikelijke rechten die je bij een DB-ticket hebt (zelf het beste alternatief kiezen en gewoon instappen) vervallen daarmee. Ik ken overigens iemand die voor z'n werk wekelijks met de Thalys gaat en die heeft dit soort problemen daar best vaak gehad. Vooral als hij met zijn gezin reist. Een trein valt uit, in de volgende twee of drie Thalys'en is geen plek en de treinmanagers laten je dus niet meerijden. Dat heeft 'm wel eens een hele dag vertraging opgeleverd. Precies die situatie zie ik dus deze zomer ontstaan. Voorbeeld: gezin met twee kinderen wil met de ICE, maar die rijdt niet of hun rijtuig is afgesloten. In de volgende twee ICE's is geen plek, dus wordt het met het boemeltje de grens over. Laatst bewerkt door brun op 16-04-2023 09:44 |
16-04-2023 10:12:46 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik lees op de site van TRW dat reservering verplicht is voor ALLE treinen naar Duitsland. Dan zou dus de IC Berlin ook verplichte reservering krijgen? |
16-04-2023 10:27:19 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat stond inderdaad in hun nieuwsbrief vanochtend, maar dat lijkt me wat overdreven. Want er zijn ook nog een vijftal andere grensovergangen... Laatst bewerkt door mren op 16-04-2023 10:33 |
16-04-2023 10:31:21 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Dat moet een foutje zijn. De reserveringsplicht voor de ICE staat overigens al in de DB-reisplanner vermeld, voor de ICB wordt er niets weergegeven. |
16-04-2023 12:26:26 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Er zit dus een duidelijk "gat" tussen wat een reiziger met gezin normaal zou vinden,en wat het vervoersbedrijf normaal vind. |
16-04-2023 15:28:15 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Voor ICE's is dat minder van toepassen omdat de DB zich vrij behoorlijk aan de reizigersrechten houdt terwijl Thalys daar de spreekwoordelijke reet mee afveegt. |
16-04-2023 17:37:19 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote In de praktijk vergoedt de DB dan de redelijke kosten van een overnachting. Daar zijn ze overigens erg correct en coulant in. Ik heb een paar keer ergens vanwege een uitgevallen trein moeten overnachten en die kosten werden heel netjes en snel vergoed. Ook als een hotel toevallig 120 euro per nacht kostte. Dus als je ooit in Duitsland je bestemming niet meer bereikt: niet in de rij voor het DB-loket gaan staan om een oplossing te vragen, dat is alleen maar lastig en leidt tot chaos als 200 reizigers hetzelfde probleem hebben. Boek zelf direct via je mobieltje een redelijk geprijsd hotel in de buurt van het station (via booking.com ofzo) en dien die rekening vervolgens per post in. Vervolgschade (gemiste vakantiedag etc) wordt niet vergoed, al loopt daar geloof ik op dit moment een rechtszaak over. In dat geval gaat het om mensen die door diverse uitgevallen treinen hun vlucht hebben gemist, terwijl ze ruim tijd hadden ingepland. Weet niet of daar al een uitspraak over is gedaan. Laatst bewerkt door brun op 16-04-2023 17:41 |
17-04-2023 20:43:25 1 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Vanaf 27 april aanstaande geen binnenlands vervoer meer met de ICE. In de richting Duitsland worden met uitzondering van Amsterdam Centraal geen aankomsttijden meer aangegeven voor de Nederlandse stations. In de richting Nederland alleen nog aankomsttijden en geen vertrektijden. Dit betekent dat de ICE niet meer getoond wordt in de reisplanner voor binnenlandse reizen en ook op de CTA's op de stations zal de ICE in de richting Duitsland "stopt niet in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal" en in de richting Amsterdam Centraal "Niet Instappen" tonen. |
17-04-2023 20:45:04 1 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Terwijl het kaartje officieel nog wel geldig is? |
17-04-2023 21:15:47 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Arnhem Centraal zal lastig worden, tot 14 mei. |
17-04-2023 21:41:01 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
In het geval van omleiding via Venlo is dat dan 's-Hertogenbosch i.p.v. Arnhem Centraal. |
18-04-2023 09:31:40 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Nu Landgraaf - Herzogenrath geëlekrtificeerd is, is een omleiding Aachen - Herzogenrath - Landgraaf - Heerlen ook een mogelijkheid? Theoretisch zal het wel kunnen. Maar of dit praktisch haalbaar is? Laatst bewerkt door john2 op 18-04-2023 09:32, reden: typfout herstelt |
18-04-2023 09:40:47 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Ja hoor, dit wordt sporadisch wel eens gedaan. Volgens mij gebeurt dit alleen niet vaak omdat er weinig locomotieven zijn met ATB-NG en er op het traject een steile helling zit. |
18-04-2023 10:03:43 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Landgraaf - Herzogenrath(gr) is enige tijd geleden (eind vorig jaar?) omgebouwd naar ATB-EG, zodat het als extra grensovergang kan worden gebruikt door standaard MS-locs. Zo nu en dan wordt dat ook gebruikt, en Arriva moet soms een slag schrappen zodat de goederentrein kan rijden. Laatst bewerkt door AlexNL op 18-04-2023 10:04 |
18-04-2023 10:05:57 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Quote Dit staat nog niet op de site van NS International, wel de verplichte zitplaatsreservering in de zomerperiode. |
18-04-2023 10:19:21 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Was aan passagierstreinen aan het denken, goederentreinen wist ik al. Laatst bewerkt door john2 op 18-04-2023 11:39, reden: typfout herstelt |
18-04-2023 10:49:59 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Hij is vanaf die dag wel uit de reisplanner gehaald, zie ik. |
18-04-2023 11:22:37 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
ik bedoel, het is (nog) niet actief gecommuniceerd in een nieuwsbericht bij NS of NSI, zoals wel met de zitplaatsreserveringen. Dat zou je dan wel verwachten in de reeks maatregelen om de drukte in de ICE te verminderen, zeker omdat dit volgende week al actief wordt. Of bestaat de maatregel alleen in het niet actief promoten van de binnenlandse reismogelijkheid in (online) reisinformatie? Laatst bewerkt door Edb3 op 18-04-2023 11:22 |
18-04-2023 12:31:01 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Vanaf 27 april, of alleen op 27 april? Dat het die dag Koningsdag is vind ik iets te toevallig namelijk, wellicht wil men zo proberen om te voorkomen dat allerlei Koningsdagvierders de ICE gebruiken voor binnenlandse reizen. |
18-04-2023 12:46:25 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik probeerde de Reisplanner op 2 mei en dan zie je de ICE niet. Maar op 10 mei staat ie er wel weer in. |
18-04-2023 13:24:14 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Als het juist de bedoeling is dat binnenlandse reizigers die treinen niet gebruiken om de drukte te verminderen, en je ze daarom uit de reisplanner haalt dan is het misschien niet zo handig om dat juist breeds te communiceren zodat mensen alsnog weten dat die treinen rijden en daar de aandacht juist op gevestigd word. Het idee is dat je de optie niet ziet, en gebruikt maakt van de opties waar de reisplanner wel mee komt natuurlijk. |
18-04-2023 21:25:04 1 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote Het overgrote merendeel van de reizigers gaat alleen af op de informatie uit de reisplanner of op het station, indien de ICE daar niet vermeld wordt zullen zij hem ook niet gebruiken. Deze groep reizigers kijkt doorgaans niet naar (pers)berichten over de maatregelen die de NS en/of de DB neemt om de chaos van vorig jaar zomer te voorkomen. Diegenen die deze (pers)berichten wel lezen zijn over het algemeen wel bekend met het feit dat de ICE, ondanks dat deze niet in de reisplanner staat of aangekondigd is op het station, wel rijdt. Het niet de aandacht willen vestigen op het rijden van de ICE lijkt mij dan ook niet de reden dat dit niet gecommuniceerd wordt.
Het feit dat de ICE de ene dag wel en de andere dag niet in de reisplanner staat lijkt meer te duiden op een gebrek aan een eenduidig beleid betreffende het (binnenlands) gebruik van de ICE. Het twee sporen beleid van NS International is op zich wel te verklaren. Enerzijds is binnenlands gebruik van de ICE vanuit vervoerstechnisch perspectief niet gewenst. De ICE 3M en ook zijn opvolger de ICE 3Neo zijn treinstellen met relatief weinig deuren waardoor het relatief lang duurt voordat iedereen is in- en uitgestapt. Indien er in de richting Duitsland alleen instappers zijn en in de omgekeerde richting alleen uitstappers scheelt dat in de tijd dat een ICE op een station in Nederland stil dient te staan en is er ook minder kans op vertraging. Ook voorkomt dit discussies in de trein over gereserveerde zitplaatsen van de internationale reizigers. Anderzijds dient de ICE voldoende belang te hebben voor de binnenlandse reiziger voor opname van de ICE in de (binnenlandse) HRN concessie vanaf 2025, een wens van NS. In het Programma van Eisen voor de concessie staan allleen die internationale treinen vermeld die voldoende van belang zijn voor binnenlandse reizigers (namelijk de IC Brussel en deels de IC Berlijn). Het niet toestaan van binnenlandse reizen met de ICE reduceert het belang voor de binnenlandse reiziger tot nul en daarmee ook de kans voor opname in de HRN concessie vanaf 2025. Bij de NS is er angst dat als de ICE buiten de HRN concessie zou vallen en dien ten gevolge in "open toegang" geëxplodeerd zal moeten worden zij deze treindienst gaan verliezen omdat de DB deze treindienst zelf zal exploiteren. Of er indien de treindienst in "open toegang" geëxplodeerd wordt elke twee uur een ICE uit Amsterdam verstrekt is de vraag; bij NS denkt men in ieder geval van niet. |
18-04-2023 22:40:00 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Het is prima dat ze dit proberen maar ik weet uit ervaring dat personeel op de trein in de rustige uren buiten de spits geen enkel punt maakt als er plek is. Het controleren op de toeslag gebeurt ook praktisch niet(zeker ri Asd) en verder zolang de reserveringsplicht niet bestaat is het ook niet echt een groot probleem. Het punt speelt meer bij de 121 en de 105 die vol in de spits rijden. |