ICE-perikelen richting Duitsland
Forum: Algemeen - Algemeen
19-04-2023 06:24:51
henri1972
henri1972

Ik weet niet hoe het tussen Asd en Ut is maar bij de 121 stappen in Ah weinig mensen uit.

19-04-2023 07:42:57
brun
brun

Ja, dat is ook mijn ervaring. Buiten de spits trekt de ICE slechts weinig binnenlandse reizigers. En controles zijn er op het Nederlandse deel slechts zelden. Komend vanuit Duitsland zelfs nagenoeg niet, ze doen tussen Köln en de grens een rondje en daarna niet meer.

19-04-2023 21:27:13
thom
thom
TtC (18-04-2023 21:25:04):
thom (18-04-2023 13:24:14):
Edb3 (18-04-2023 11:22:37):

ik bedoel, het is (nog) niet actief gecommuniceerd in een nieuwsbericht bij NS of NSI, zoals wel met de zitplaatsreserveringen. Dat zou je dan wel verwachten in de reeks maatregelen om de drukte in de ICE te verminderen, zeker omdat dit volgende week al actief wordt. Of bestaat de maatregel alleen in het niet actief promoten van de binnenlandse reismogelijkheid in (online) reisinformatie?

Als het juist de bedoeling is dat binnenlandse reizigers die treinen niet gebruiken om de drukte te verminderen, en je ze daarom uit de reisplanner haalt dan is het misschien niet zo handig om dat juist breeds te communiceren zodat mensen alsnog weten dat die treinen rijden en daar de aandacht juist op gevestigd word.

Het idee is dat je de optie niet ziet, en gebruikt maakt van de opties waar de reisplanner wel mee komt natuurlijk.

Het overgrote merendeel van de reizigers gaat alleen af op de informatie uit de reisplanner of op het station, indien de ICE daar niet vermeld wordt zullen zij hem ook niet gebruiken. Deze groep reizigers kijkt doorgaans niet naar (pers)berichten over de maatregelen die de NS en/of de DB neemt om de chaos van vorig jaar zomer te voorkomen. Diegenen die deze (pers)berichten wel lezen zijn over het algemeen wel bekend met het feit dat de ICE, ondanks dat deze niet in de reisplanner staat of aangekondigd is op het station, wel rijdt. Het niet de aandacht willen vestigen op het rijden van de ICE lijkt mij dan ook niet de reden dat dit niet gecommuniceerd wordt.

Het feit dat de ICE de ene dag wel en de andere dag niet in de reisplanner staat lijkt meer te duiden op een gebrek aan een eenduidig beleid betreffende het (binnenlands) gebruik van de ICE. Het twee sporen beleid van NS International is op zich wel te verklaren. Enerzijds is binnenlands gebruik van de ICE vanuit vervoerstechnisch perspectief niet gewenst. De ICE 3M en ook zijn opvolger de ICE 3Neo zijn treinstellen met relatief weinig deuren waardoor het relatief lang duurt voordat iedereen is in- en uitgestapt. Indien er in de richting Duitsland alleen instappers zijn en in de omgekeerde richting alleen uitstappers scheelt dat in de tijd dat een ICE op een station in Nederland stil dient te staan en is er ook minder kans op vertraging. Ook voorkomt dit discussies in de trein over gereserveerde zitplaatsen van de internationale reizigers. Anderzijds dient de ICE voldoende belang te hebben voor de binnenlandse reiziger voor opname van de ICE in de (binnenlandse) HRN concessie vanaf 2025, een wens van NS. In het Programma van Eisen voor de concessie staan allleen die internationale treinen vermeld die voldoende van belang zijn voor binnenlandse reizigers (namelijk de IC Brussel en deels de IC Berlijn). Het niet toestaan van binnenlandse reizen met de ICE reduceert het belang voor de binnenlandse reiziger tot nul en daarmee ook de kans voor opname in de HRN concessie vanaf 2025. Bij de NS is er angst dat als de ICE buiten de HRN concessie zou vallen en dien ten gevolge in "open toegang" geëxplodeerd zal moeten worden zij deze treindienst gaan verliezen omdat de DB deze treindienst zelf zal exploiteren. Of er indien de treindienst in "open toegang" geëxplodeerd wordt elke twee uur een ICE uit Amsterdam verstrekt is de vraag; bij NS denkt men in ieder geval van niet.

Uiteindelijk is de treindienst ICE en IC Berlijn neit van NS maar een samenwerking van hun met DB.

DB is geen vervoerder is Nederland, en voor die paar treinen daar de hele handel op te tuigen, incl personeel, bijsturings organisatie, opstel capaciteit, reiniging etc. lijkt mij echt geen meer waarde op te leveren dan tov de huidige samenwerking.

20-04-2023 00:21:23
TtC
TtC

NS zegt bang te zijn de verbinding te verliezen en dat de dienstregeling wordt versoberd als bijvoorbeeld de DB de exploitatie over zou overnemen. Arriva, een dochteronderneming van de DB is wel vervoerder in Nederland. In principe zou de DB de samenwerking met NS op kunnen zeggen en voor de exploitatie in Nederland met Arriva in zee gaan. In praktijk denk ik niet dat de DB daadwerkelijk de samenwerking met NS zou willen beëindigen om bovengenoemde redenen.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-04-2023 00:28:01
AlexNL
AlexNL

NS heeft natuurlijk ook nog een distributiekanaal (via NS International en ns.nl) in handen, dat zou ook verloren gaan mocht DB het op eigen houtje (of samen met Arriva) gaan doen.

20-04-2023 06:14:35
BVisser
BVisser
thom (19-04-2023 21:27:13):

DB is geen vervoerder is Nederland

Voor de CNL zijn ze dat een paar jaar wel geweest.

20-04-2023 07:33:34
geert
geert
AlexNL (20-04-2023 00:28:01):

NS heeft natuurlijk ook nog een distributiekanaal (via NS International en ns.nl) in handen, dat zou ook verloren gaan mocht DB het op eigen houtje (of samen met Arriva) gaan doen.

Dat hoeft helemaal niet, kan gewoon als distributiekanaal blijven en dan zal NS vast een provisie krijgen.

20-04-2023 07:56:15
yappa
yappa
BVisser (20-04-2023 06:14:35):
thom (19-04-2023 21:27:13):

DB is geen vervoerder is Nederland

Voor de CNL zijn ze dat een paar jaar wel geweest.

Dat moet dan wel heel lang geleden zijn geweest.😲

20-04-2023 08:24:55
cuneo56
cuneo56

Wat is lang?

Het was rond 2010 en op foto's herkenbaar aan Railion 1600'en voor de 3 treinen ( er was ook nog de EN naar o.a. Praag en Kopenhagen.)

Edit: en natuurlijk de zwarte 189 met CNL opschrift niet te vergeten. , vervoerder was formeel DB Autozug trouwens.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 20-04-2023 08:34

20-04-2023 08:50:45
brun
brun

Ik weet niet hoe het nu is, maar een paar jaar geleden liep de samenwerking van DB Fernverkehr en NSI niet heel soepel. Ze hadden geen hechte contacten met elkaar, binnen NSI sprak bijna niemand fatsoenlijk Duits, binnen DB niemand Nederlands. Gecommuniceerd werd er nauwelijks.

Dat zag je aan de buitenkant aan het gesteggel rond de IC Berlijn. NS besloot op eigen houtje om Vectrons in te zetten, DB besloot ook op eigen houtje om Talgo's te kopen. Dus toch geen Vectrons. Vervolgens rommelde het een tijdje. De Talgo's kwamen toch later, de Talgo-loc wordt blijkbaar niet geleverd, vervolgens zegt de NS weer: we gaan het hele stuk dus tóch met Vectrons rijden.

Laatst bewerkt door brun op 20-04-2023 08:51

20-04-2023 09:38:52
BVisser
BVisser
cuneo56 (20-04-2023 08:24:55):

Wat is lang?

Het was rond 2010 en op foto's herkenbaar aan Railion 1600'en voor de 3 treinen ( er was ook nog de EN naar o.a. Praag en Kopenhagen.)

Edit: en natuurlijk de zwarte 189 met CNL opschrift niet te vergeten. , vervoerder was formeel DB Autozug trouwens.

Op die 1600'en 1700'en reden toen DB-machinisten.

20-04-2023 09:40:21
BVisser
BVisser
brun (20-04-2023 08:50:45):

Ik weet niet hoe het nu is, maar een paar jaar geleden liep de samenwerking van DB Fernverkehr en NSI niet heel soepel. Ze hadden geen hechte contacten met elkaar, binnen NSI sprak bijna niemand fatsoenlijk Duits, binnen DB niemand Nederlands. Gecommuniceerd werd er nauwelijks.

Dat zag je aan de buitenkant aan het gesteggel rond de IC Berlijn. NS besloot op eigen houtje om Vectrons in te zetten, DB besloot ook op eigen houtje om Talgo's te kopen. Dus toch geen Vectrons. Vervolgens rommelde het een tijdje. De Talgo's kwamen toch later, de Talgo-loc wordt blijkbaar niet geleverd, vervolgens zegt de NS weer: we gaan het hele stuk dus tóch met Vectrons rijden.

Die locs van Talgo worden wel geleverd, het is alleen de vraag of ze ook naar Nederland ingezet gaan worden.

20-04-2023 10:41:25
sjoerd
sjoerd

Ingezet is één ding, dan geeft-ie tractie, maar als je er een NS-Vectron voor plakt, rijdt-ie nog steeds mee, want die Talgo-Vectrons maken deel uit van de trein, en erafhalen aan de grens zal men niet doen. Naar mijn idee rijden de Talgo-Vectrons door naar Amsterdam, toch?

20-04-2023 10:45:38
thom
thom
cuneo56 (20-04-2023 08:24:55):

Wat is lang?

Lijkt mij eerder dat DB Autozug de houder van de treinpaden was, en Raillion de vervoerder van de trein was.

20-04-2023 10:46:22
BVisser
BVisser
sjoerd (20-04-2023 10:41:25):

Ingezet is één ding, dan geeft-ie tractie, maar als je er een NS-Vectron voor plakt, rijdt-ie nog steeds mee, want die Talgo-Vectrons maken deel uit van de trein, en erafhalen aan de grens zal men niet doen. Naar mijn idee rijden de Talgo-Vectrons door naar Amsterdam, toch?

Op de foto zien ze er uit als 'echte' locomotieven die er 'gewoon' af kunnen, dus lijkt me niet dat die dan meerijden.

Laatst bewerkt door BVisser op 20-04-2023 10:46

20-04-2023 10:52:33
AlbertP
AlbertP

Er is in de nieuwe dienstregeling vanaf december dit jaar helemaal geen tijd meer voor een locwissel, dus de hele route wordt met NS-Vectrons gereden totdat de Talgo-locs in zowel NL als D toegelaten zijn. De Vectrons kunnen dan terug naar de leasemaatschappij.

20-04-2023 11:28:37
brun
brun

Maar de locs kunnen er wel af, de Talgo's rijden op sommige Duitse routes immers met diesellocs.

En ergens las ik dat de Talgo-stuurstanden vertraagd zijn, zodat de Vectrons in Berlijn en Amsterdam moeten omlopen.

Laatst bewerkt door brun op 20-04-2023 11:28

20-04-2023 13:21:46
TtC
TtC

Vanaf december 2023 worden Vectron locomotieven ingezet i.c.m. huidige rijtuigen. In de loop van 2024 (voorlopige planning in Q4) zullen de huidige rijtuigen dan successievelijk worden vervangen door de Talgo stammen. Vanaf 2026 zullen dan de Vectron locomotieven worden vervangen door Talgo locomotieven en zal ook het Talgo stuurstandrijtuig als zodanig gebruikt gaan worden. De stuurstandrijtuigen zullen tot die tijd als eindrijtuig dienst doen.

20-04-2023 13:26:38
Muizeneus
Muizeneus
brun (20-04-2023 11:28:37):

En ergens las ik dat de Talgo-stuurstanden vertraagd zijn, zodat de Vectrons in Berlijn en Amsterdam moeten omlopen.

Zijn de stuurstandrijtuigen dan 'losse' rijtuigen, die niet meedoen in het assensysteem van de rest van de trein?

20-04-2023 13:33:01
brun
brun
TtC (20-04-2023 13:21:46):

Vanaf 2026 zullen dan de Vectron locomotieven worden vervangen door Talgo locomotieven en zal ook het Talgo stuurstandrijtuig als zodanig gebruikt gaan worden.

Dat is nog niet zeker, want het lijkt erop dat de Travca in de praktijk zwaarder is dan Talgo heeft beloofd. Zou heel goed kunnen dat DB daarom anders beslist en gewoon met (NS) Vectrons blijft rijden. Er is dan immers geen goede reden meer om een kleine groep totaal afwijkende locomotieven aan te houden.

Muizeneus (20-04-2023 13:26:38):Zijn de stuurstandrijtuigen dan 'losse' rijtuigen, die niet meedoen in het assensysteem van de rest van de trein?

Ja, het zijn eindrijtuigen, als ik me niet vergis?

Maar dit is meer voor het ICB-draadje... Misschien daarheen verplaatsen?

Laatst bewerkt door brun op 20-04-2023 13:33

20-04-2023 14:56:51
Xander140
Xander140
henri1972 (19-04-2023 06:24:51):

Ik weet niet hoe het tussen Asd en Ut is maar bij de 121 stappen in Ah weinig mensen uit.

Doelde op vol in de zin van reizigers naar Duitsland in de zomer. De 121 en met name de 105 zitten overvol dus absoluut goed dat ze spitsreizigers binnen Nederland de trein ontzeggen. De rest qua reserveren is wat bedenkelijker maar doordat de ICB ook beperkt rijd wel een mogelijkheid.

20-04-2023 18:05:43 1
cuneo56
cuneo56
thom (20-04-2023

Lijkt mij eerder dat DB Autozug de houder van de treinpaden was, en Raillion de vervoerder van de trein was.

Dat is je goed recht dat je dat vindt, maar niet de waarheid. DB Autozug vervoerder (namens toenmalig onderdeel DB nachtzug, ) loks ten dele van Railion Nl, treinpersoneel van DB Fernverkehr Koln en bijsturing binnen Nl door NS Int .

Dat was niet optimaal voor de samenwerking πŸ™

Laatst bewerkt door cuneo56 op 20-04-2023 18:06

20-04-2023 20:24:03
jor[D]1
jor[D]1
brun (20-04-2023 13:33:01):
TtC (20-04-2023 13:21:46):

Vanaf 2026 zullen dan de Vectron locomotieven worden vervangen door Talgo locomotieven en zal ook het Talgo stuurstandrijtuig als zodanig gebruikt gaan worden.

Dat is nog niet zeker, want het lijkt erop dat de Travca in de praktijk zwaarder is dan Talgo heeft beloofd. Zou heel goed kunnen dat DB daarom anders beslist en gewoon met (NS) Vectrons blijft rijden. Er is dan immers geen goede reden meer om een kleine groep totaal afwijkende locomotieven aan te houden.

Muizeneus (20-04-2023 13:26:38):Zijn de stuurstandrijtuigen dan 'losse' rijtuigen, die niet meedoen in het assensysteem van de rest van de trein?

Ja, het zijn eindrijtuigen, als ik me niet vergis?

Maar dit is meer voor het ICB-draadje... Misschien daarheen verplaatsen?

De stuurstanden zijn gewoon onderdeel van de talgo trein... Einrijtuig betekend gewoon dat e raan een zije een "normaal" draaistel/wielstel zit en normaal stoot en trekwerk. Zonder stuurstand heb je dus helemaal niks aan de complete stam. Ze worden ook niet apart gebouwt en de fotos van de eerste stam zat er gewoon een stuurstand eindrintuig in.

Wat in dit omlopen verhaal zou kunnen is dat de OBB-WTB communicatie standaard waar in een later stadium voor gekozen nog niet klaar is, waardoor de stuurstanden niet met een vectron overweg kunnen. Al denk ik eerder dat dit omlopen een broodje aap gerucht is, ontstaan omdat in eerste instantie de stuurstanden alleen met de talgo locomotief overweg zouden kunnen. Nu ze alsnog OBB-WTB krijgen kunnen ze met een heel scala aan moderne locs overweg. Bij siemens

20-04-2023 20:35:14
AlbertP
AlbertP

Ik denk dat hier verwarring is ontstaan met de Deense bestelling bij Talgo. Daar waren de stuurstandrijtuigen later bijbesteld, en gaat er in eerste instantie met 2x Vectron in sandwich gereden worden.

De eerste bestelling van 8 stammen van de DSB was met 2x eindwagen (voor sandwich). De DSB heeft nogmaals 8 besteld met 2x stuurstandrijtuig, nadat die zijn geleverd wordt er een bakwisseling doorgevoerd zodat iedere stam 1 eindwagen en 1 stuurstandrijtuig heeft.

De Duitse bestelling is gewoon vanaf het begin met 1 eindwagen en 1 stuurstandrijtuig. Het kan best, dat er wat vertraging is ontstaan doordat de stuurstanden aangepast zijn om met een Vectron te rijden, maar ik heb in Duitsland tot nu toe nog niets gehoord over een sandwichbedrijf.

Laatst bewerkt door AlbertP op 20-04-2023 20:38

20-04-2023 21:02:38
broek53
broek53

Het gaat hier volgens mij al tientallen berichten lang in hrt geheel niet over de ICE, maar over nachttreinen en ICB.

20-04-2023 21:13:14
moderator
Moderator
moderator

Inderdaad. Dat had jor[D]1 ongeveer een uur geleden ook al aangegeven.

Dus maar weer terug on topic over ICE perikelen.

22-04-2023 12:51:49
TtC
TtC
AlexNL (14-04-2023 15:49:14):

Nu bevestigd, komende zomer is een stoelreservering van 17 juni t/m 18 augustus verplicht voor reizen van/naar Duitsland met ICE. De reservering is inbegrepen bij een ticket, Interrail/Eurail-reizigers kunnen een zitplaatsreservering kopen.

Stoelreservering gaat ICE deze zomer comfortabeler maken (ns.nl)

De verplichte reservering geldt nu (volgens de DB Navigator) tussen Oberhausen HBF en Amsterdam Centraal i.p.v. Arnhem Centraal. Binnenlandse reizen in Nederland zijn dan ook niet toegestaan.

22-04-2023 13:45:39
AlexNL
AlexNL

Ik verwacht sowieso niet dat er veel plaats zal zijn voor binnenlandse reizigers.

Op Tweede Paasdag wilde ik de ICE gebruiken voor een reis 's-Hertogenbosch > Utrecht, maar zelfs in 1e klas was dat ding helemaal vol. Ik ben toen maar weer uitgestapt.

22-04-2023 14:20:19
hubertus1
hubertus1

Ik ben benieuwd hoe de controle daarop er uit gaat zien.
Bij controle in de trein, kun je niet veel meer dan de reizigers zonder reservering vertellen dat ze het eerstvolgende station weer eruit moeten, maar dan heb je nog steeds het probleem van drukte in de trein en de brutalen blijven gewoon zitten.
Controle bij het instappen vergt veel personeel en tijd, ga je dat in Uitrecht en Arnhem redden in de beschikbare tijd?
Controle voor het instappen kost perroncapaciteit,want het perron voor de ICE kan geruime tijd alleen voor die trein gebruikt worden.

Wordt daarmee in mijn ogen toch een beetje maatregel voor de bühne of de hoop is dat de maatregel voldoende reizigers afschrikt.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

22-04-2023 14:36:11
sjoerd
sjoerd
AlexNL (22-04-2023 13:45:39):

Ik verwacht sowieso niet dat er veel plaats zal zijn voor binnenlandse reizigers.

Op Tweede Paasdag wilde ik de ICE gebruiken voor een reis 's-Hertogenbosch > Utrecht, maar zelfs in 1e klas was dat ding helemaal vol. Ik ben toen maar weer uitgestapt.

Ik wil niemand betuttelen of wat dan ook, maar tussen Den Bosch en Utrecht rijden doorgaans ook 6 intercity's van NS die ook nergens onderweg stoppen. Wat voegt een ICE qua reiscomfort dan toe?

Dat je dan tussen Amsterdam en Utrecht of verder naar Arnhem de ICE pakt, levert dan nog iets minder stops op. Of is het gewoon de belevenis van een ICE?

Ik vind ze nogal deinerig en slingerig en zeker tussen Ut en Ht is dat toch weinig comfortabel.

22-04-2023 15:31:23
AlexNL
AlexNL

Het kwam toevallig zo uit qua aansluitingen πŸ˜‰

27-04-2023 10:56:59
TtC
TtC
hubertus1 (22-04-2023 14:20:19):

Bij controle in de trein, kun je niet veel meer dan de reizigers zonder reservering vertellen dat ze het eerstvolgende station weer eruit moeten, maar dan heb je nog steeds het probleem van drukte in de trein en de brutalen blijven gewoon zitten.
Controle bij het instappen vergt veel personeel en tijd, ga je dat in Uitrecht en Arnhem redden in de beschikbare tijd?
Controle voor het instappen kost perroncapaciteit,want het perron voor de ICE kan geruime tijd alleen voor die trein gebruikt worden.

Wordt daarmee in mijn ogen toch een beetje maatregel voor de bühne of de hoop is dat de maatregel voldoende reizigers afschrikt.

Op Amsterdam Centraal kan perron 2b relatief eenvoudig worden afgesloten en de reizigers op het.perron gecondoleerd worden op reserveringen. De meeste reizigers voor de ICE richting Duitsland zullen in Amsterdam instappen en daarmee gecontroleerd worden. Reizigers die vanaf 14 april geboekt hebben zijn sowieso in het bezit van een reservering vanaf de boeking. Reizigers die voor die tijd hebben geboekt hebben in de regel een (Super) Sparpreis met treinbinding geboekt; voor deze groep reizigers kunnen eenvoudig zitplaatsen vrij gehouden worden. Houdt men een kleine groep over van reizigers die een flexibel ticket (zoals Fullflex, Eurrail of Interrail) beschikken die voor 14 april geboekt is, voor deze groep kunnen tot Oberhausen Hbf de Bahnbonus plaatsen (welke niet gereserveerd kunnen worden) gebruikt worden als coulance.

27-04-2023 15:58:24
Xander140
Xander140
TtC (27-04-2023 10:56:59):

Op Amsterdam Centraal kan perron 2b relatief eenvoudig worden afgesloten en de reizigers op het.perron gecondoleerd worden op reserveringen. De meeste reizigers voor de ICE richting Duitsland zullen in Amsterdam instappen en daarmee gecontroleerd worden. Reizigers die vanaf 14 april geboekt hebben zijn sowieso in het bezit van een reservering vanaf de boeking. Reizigers die voor die tijd hebben geboekt hebben in de regel een (Super) Sparpreis met treinbinding geboekt; voor deze groep reizigers kunnen eenvoudig zitplaatsen vrij gehouden worden. Houdt men een kleine groep over van reizigers die een flexibel ticket (zoals Fullflex, Eurrail of Interrail) beschikken die voor 14 april geboekt is, voor deze groep kunnen tot Oberhausen Hbf de Bahnbonus plaatsen (welke niet gereserveerd kunnen worden) gebruikt worden als coulance.

Dat laatste klinkt wat vreemd... Het punt waarom de reservering in het leven is geroepen is dus vanwege te veel interrail reizigers... Dus een paar plaatsen vrijhouden voor hen is wat gek... Gewoon heel simpel... Geen reservering is geen plaats. Als je allerlei uitzonderingen gaat toepassen is het een totale willekeurige keuze wie wel en wie niet. Ik denk juist dat je daar ver van weg moet blijven.

27-04-2023 16:08:37
AlexNL
AlexNL

En dat is ook helemaal niet nodig, NS/DB weten al vrij goed wie er een ticket met Zugbindung heeft gekocht (je moet een emailadres opgeven immers) dus ze kunnen die klanten ook gewoon een reservering sturen.

27-04-2023 16:09:18
mren
mren

Bewust beleid om plaatsen te hebben voor je meest reizende klanten.

27-04-2023 16:24:11
TtC
TtC

Ik bedoel alleen reizigers die voor 14 april een ticket zonder reservering hebben gekocht en niet benaderd kunnen worden over de reserveringsplicht. Reizigers met treinbinding vallen hier niet onder, hiervan is sowieso bekend in welke trein deze reizen en kunnen er zitplaatsen worden gereserveerd.

Laatst bewerkt door TtC op 27-04-2023 16:46

27-04-2023 16:43:37
Xander140
Xander140

Dat is wat anders dan interrail plaatsen vrijhouden....

27-04-2023 16:49:00
AlexNL
AlexNL

Ik vraag me af hoeveel mensen er zullen zijn die voor 14 april j.l. een Flexpreis hebben gekocht voor een ICE-reis Nederland<>Duitsland voor komende zomer. Ik denk niet dat dat er veel zullen zijn.

27-04-2023 18:39:15
Xander140
Xander140

Dat denk ik ook! Flexpreis is vaak de laatste mogelijkheid voor veel mensen als Sparpreis op is en er zijn er niet veel die dat op voorhand boeken. En dan praat ik over 1,5/2 maanden.

Ik denk dat vooral Eurail en Interrail de strijd gaat zijn. Zijn er ook die uit Japan of verweg vandaan komen die geen idee hebben en vooral die groep koopt dat een flinke periode vooruit.

28-04-2023 11:14:06
hubertus1
hubertus1

Ik noemde niet voor niks Utrecht en Arnhem, daar zijn de perrons niet makkelijk af te sluiten, zeker niet gedurende langere tijd. Internationale reizigers komen vaak niet pas 10 minuten voor vertrek aan. Ga je dan eerst een kwartier voor vertrek een perron leegvegen en vervolgens iedereen weer toelaten? Lijkt me bij 2b in Amsterdam ook nog wel een uitdaging.

En alleen reizigers met een vanaf 14 april geboekt internationaal ticket hebben onder voorwaarden al een reservering. Maar in die categorie hadden vermoedelijk de meesten voorheen ook al een reservering, maakt dus weinig verschil.

28-04-2023 11:18:34 2
brun
brun

en de reizigers op het.perron gecondoleerd worden op reserveringen.

Om deze tikfout moest ik wel lachen. "Gecondoleerd met uw ICE-reservering, ook namens de gehele NS. We wensen u veel sterkte met uw reis." :-)

28-04-2023 12:30:31 3
henri1972
henri1972

Misschien worden ze gecondoleerd als ze een reservering hebben en de ICE valt uit ? ;)

28-04-2023 13:04:56
TtC
TtC
hubertus1 (28-04-2023 11:14:
Ik noemde niet voor niks Utrecht en Arnhem, daar zijn de perrons niet makkelijk af te sluiten, zeker niet gedurende langere tijd. Internationale reizigers komen vaak niet pas 10 minuten voor vertrek aan. Ga je dan eerst een kwartier voor vertrek een perron leegvegen en vervolgens iedereen weer toelaten? Lijkt me bij 2b in Amsterdam ook nog wel een uitdaging.

En alleen reizigers met een vanaf 14 april geboekt internationaal ticket hebben onder voorwaarden al een reservering. Maar in die categorie hadden vermoedelijk de meesten voorheen ook al een reservering, maakt dus weinig verschil.

Op Utrecht Centraal en Arnhem Centraal is controle op het perron praktisch gezien niet mogelijk; maar hoe groot is de groep reizigers die daar instappen en geen reservering zullen hebben. Als er reizigers zijn zonder reservering dan zullen deze veruit in de meeste gevallen in Amsterdam Centraal instappen.

Vanaf spoor 2b in Amsterdam Centraal vertrekken vrijwel geen andere treinen behoudens de ICE, dus kan het perron relatief eenvoudig een half uur voor vertrek leeg gemaakt kunnen worden zoals dit ook geldt voor spoor 15b voor de Eurostar.

Het gaat er dus om dat er zo weinig mogelijk (bij voorkeur geen) reizigers met de ICE reizen zonder reservering in de genoemde periode. Bij een controle uitsluitend in Amsterdam Centraal zal dit grotendeels moeten lukken. Vanzelfsprekend blijft er daarmee een (behapbaar) restrisico over. De enige werkbare methode om een 100% controle uit te voeren is deze in Amsterdam Centraal plaats te doen vinden en Utrecht Centraal en Arnhem Centraal over te slaan; wat niet echt gewenst is.

28-04-2023 13:26:52
hubertus1
hubertus1
TtC (28-04-2023 13:04:56):

Op Utrecht Centraal en Arnhem Centraal is controle op het perron praktisch gezien niet mogelijk; maar hoe groot is de groep reizigers die daar instappen en geen reservering zullen hebben. Als er reizigers zijn zonder reservering dan zullen deze veruit in de meeste gevallen in Amsterdam Centraal instappen.

Het probleem is er alleen maar omdat er reizigers zonder reservering zijn.
We leven in de tijd van social media. In een mum van tijd is bekend dat je in Utrecht en Arnhem wel probleemloos kunt instappen. Hoe lang denk je dan dat het duurt voor het probleem zich richting Utrecht verplaatst?

28-04-2023 13:27:36
jacokran
jacokran

Er stappen just genoeg reizigers in Ut in de ICE (is mijn ervaring), dus als je een sluitende controle op het bezit van reserveringen wilt, ontkom je er niet aan om voldoende personeel in te zetten. Bij alle deuren iemand, met de bijbehorende langere halteertijden.

28-04-2023 13:43:20
sjoerd
sjoerd

De stop in Utrecht laten vervallen. Dat zal wel vloeken in de kerk zijn, maar met de frequente intercity dienst op Arnhem lijkt me dat echt geen bezwaar. Wie er van het zuiden of noorden op de ICE wil stappen, heeft vrijwel altijd aanrijdstations, en naarhuisrijstations. Amsterdam CS en Arnhem lijken dan voldoende. Dan ben je grotendeels van het gedoe af.

28-04-2023 14:27:42
gvttreinen
gvttreinen

Vanuit Gvc en Rtd is het dan een extra overstap of anders flink omreizen via Asd, niet handig!

28-04-2023 15:29:32
brun
brun
jacokran (28-04-2023 13:27:36):

Er stappen just genoeg reizigers in Ut in de ICE (is mijn ervaring), dus als je een sluitende controle op het bezit van reserveringen wilt, ontkom je er niet aan om voldoende personeel in te zetten. Bij alle deuren iemand, met de bijbehorende langere halteertijden.

Inderdaad. Ik stap zelf vaak op Utrecht in (is handiger vanaf Amsterdam Amstel) en daar staan toch altijd wel vele tientallen reizigers te wachten.

28-04-2023 17:28:07
sjoerd
sjoerd
gvttreinen (28-04-2023 14:27:42):

Vanuit Gvc en Rtd is het dan een extra overstap of anders flink omreizen via Asd, niet handig!

Nee, overstappen is nooit favoriet. Maar de kans dat je ergens moet overstappen met willekeurig welk vertrekpunt in Nederland is natuurlijk heel groot. Er zijn ook klanten uit Breda of Wychen of noem maar op waarvandaan, en die moeten ook overstappen op de ICE, vaak wel een paar keer. Dus ik kan me indenken dat Utrecht CS overslaan veel problemen oplost en voor echt slechts een deel van de reizigers naar uiteindelijk Arnhem en D. een klein probleempje is.

28-04-2023 17:46:52
robert5591
robert5591
sjoerd (28-04-2023 17:28:07):

Nee, overstappen is nooit favoriet. Maar de kans dat je ergens moet overstappen met willekeurig welk vertrekpunt in Nederland is natuurlijk heel groot. Er zijn ook klanten uit Breda of Wychen of noem maar op waarvandaan, en die moeten ook overstappen op de ICE, vaak wel een paar keer. Dus ik kan me indenken dat Utrecht CS overslaan veel problemen oplost en voor echt slechts een deel van de reizigers naar uiteindelijk Arnhem en D. een klein probleempje is.

dat is wel erg makkelijk. En wat lost het überhaupt op?

28-04-2023 18:50:36
gvttreinen
gvttreinen

Mss handiger om hem dan maar in Ut te laten beginnen, zat IC's van Asd en Shl en...rechtstreeks en in goede richting van Wgm te bereiken πŸ™‚

28-04-2023 22:41:06
sjoerd
sjoerd
robert5591 (28-04-2023 17:46:52):

Het lost op gemakkelijke wijze op dat de ICE teveel voor binnenlands vervoer gebruikt wordt. Dat probleem werd de afgelopen tijd herhaaldelijk geopperd. Dus door niet te stoppen haal je de reizigers Amsterdam - Utrecht en Utrecht - Arnhem de trein uit. De Thalys stopt na Rotterdam ook niet meer in Breda omdat het gemakkelijk zou zijn voor reizigers die in Rotterdam naar Breda willen reizen. En ook daar heb je goede alternatieven.

29-04-2023 00:15:47
TtC
TtC

Dat laatste probleem is sinds gisteren opgelost door de ICE uit de binnenlandse dienstregeling te halen. Richting Amsterdam wordt er dan "Niet Instappen" getoond en in de richting Duitsland alleen de Duitse (en Zwitserse) stations en de toevoeging stopt niet op de (met name genoemde) Nederlandse stations. Alleen NS Reizigers nog even op de hoogte stellen zodat deze zijn website kan updaten en de ICE toeslag uit het assortiment kan halen.

De grote vraag is of Amsterdam Centraal alleen genoeg reizigers trekt om de verbinding (enigszins) rendabel te maken, zeker buiten het vakantieseizoen.

29-04-2023 07:51:18
robert5591
robert5591
sjoerd (28-04-2023 22:41:06):

Het lost op gemakkelijke wijze op dat de ICE teveel voor binnenlands vervoer gebruikt wordt. Dat probleem werd de afgelopen tijd herhaaldelijk geopperd. Dus door niet te stoppen haal je de reizigers Amsterdam - Utrecht en Utrecht - Arnhem de trein uit. De Thalys stopt na Rotterdam ook niet meer in Breda omdat het gemakkelijk zou zijn voor reizigers die in Rotterdam naar Breda willen reizen. En ook daar heb je goede alternatieven.

Ik vind het eerder een gemakzuchtige kind-met-badwater benadering, wat TtC beschrijft zou moeten werken en is wel klantvriendelijk

(en Thalys komt niet eens in Breda)

Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-04-2023 09:43:51
sjoerd
sjoerd

Nee, allicht komt Thalys niet in Breda. Dan zou Thalys wellicht ook te vaak door binnenlandse reizigers misbruikt worden. Dat is nu juist het argument om Utrecht uit de ICE-dienst te halen. Je kunt behalve in Amsterdam ook nog in Arnhem opstappen.

In feite wordt dat nu kunstmatig bereikt door tegen de reiziger te zeggen dat de ICE niet in Utrecht stopt, al zal-ie dat toch wel doen.

Maar het is geen slim voorstel van mij; ik heb er totaal geen mening over.

29-04-2023 10:50:30 1
phantom
phantom

Het is toch apart om er een thalys bij te pakken die nooit in Bd stopt,om daarmee een half voorbeeld te bouwen dat men bij de ice de stops in Utrecht er maar uit moet gaan gooien.
Het is maar goed dat de eurostar niet stopt in zevenbergen,dat zou wel is hordes extra reizigers blij kunnen maken.
Bovenstaande is dan net zo logisch,althans volgens sommige met een (roze ?) bril op 😜

Is er ooit wel is uitgezocht waarom er dan zoveel lastige reizigers zijn die de ice pakken voor een binnenlandse reis ?
Daar moet een reden voor wezen,hebben ze dan elders betere aansluitingen op andere treinen of overig ov,of wat is de motivatie ?
Als je dat weet dan is er wellicht een oplossing te bedenken zodat die lastige reizigers iets anders pakken dan de ice voor hun treinreis.
Dat zou wellicht een handigere oplossing kunnen zijn dan wat er nu word voorgesteld,hiermee dupeer je enkel maar reizigers.

Gewoon voor de grap ben ik wel benieuwd of men kan uitvogelen hoeveel "goede" reizigers ice kiezen om naar D te gaan en opstappen in Utrecht,en net zo goed zal men kunnen achterhalen waar die mensen vandaan komen.
Zou wel is verbazend kunnen zijn hoeveel mensen je van plan bent te duperen met nog meer reistijd voor ze in een ice kunnen gaan zitten.
Het kan zelfs zijn dat je die mensen er permanent mee uit het ov jaagt omdat je het ze te moeilijk gaat maken.

29-04-2023 11:22:03
treinhobby
treinhobby

Het is hier vorig jaar al een genoemd, maar er is binnen Nederland een toeslagplicht, tenzij je een (traject-) abonnement hebt.
Dus ook iedereen met de Studentenkaart kan toeslagvrij mee.

Ik verwacht dat incidentele reizigers geen losse toeslag zullen aanschaffen en de ICE niet nemen en het vooral de abonnementhouders zijn die binnen Nederland (toeslagvrij) met de ICE gaan.

Is er ooit onderzoek gedaan naar het effect van de losse toeslag?

29-04-2023 11:26:00
anton_
anton_

Ik had begrepen dat het probleem vooral tussen Arnhem en Duisburg speelde. Dat probleem los je natuurlijk niet op door binnenlandse reizigers een extra toeslag te laten betalen.

29-04-2023 13:13:16
TtC
TtC
treinhobby (29-04-2023 11:22:03):

...

Ik verwacht dat incidentele reizigers geen losse toeslag zullen aanschaffen en de ICE niet nemen en het vooral de abonnementhouders zijn die binnen Nederland (toeslagvrij) met de ICE gaan.

Is er ooit onderzoek gedaan naar het effect van de losse toeslag?

Dat incidentele reizigers (doorgaans) geen toeslag kopen is ook mijn ervaringen, maar dat weerhoudt ze er ook niet van om de ICE te nemen (al dan niet met een 2e klas ticket in de 1e klas). Meestal is er vanaf Arnhem in de richting Amsterdam ook geen controle op vervoerbewijzen.

29-04-2023 13:36:02
TtC
TtC
phantom (29-04-2023 10:50:30):

...

Gewoon voor de grap ben ik wel benieuwd of men kan uitvogelen hoeveel "goede" reizigers ice kiezen om naar D te gaan en opstappen in Utrecht,en net zo goed zal men kunnen achterhalen waar die mensen vandaan komen.
Zou wel is verbazend kunnen zijn hoeveel mensen je van plan bent te duperen met nog meer reistijd voor ze in een ice kunnen gaan zitten.
Het kan zelfs zijn dat je die mensen er permanent mee uit het ov jaagt omdat je het ze te moeilijk gaat maken.

Utrecht Centraal bedient behalve (de provincie) Utrecht ook de zuidelijke Randstad en Brabant. Dit zullen voornamelijk reizigers uit de EU en met name uit Nederland en Duitsland zijn die in Utrecht instappen. Overzeese toeristen stappen doorgaans in Amsterdam in of uit.

De eerste groep zal op het moment dat er een reserveringsplicht is daar wel de beschikking over hebben; dan wel aangeschaft bij de boeking (na 14 april) of achteraf (na een mailtje van NS of DB). Enkel reizigers die hun ticket anoniem aan het loket of niet bij de NS of DB gekocht hebben voor 14 april zullen niet op de hoogte zijn van de reserveringsplicht. Hoewel ook deze groep vaak wel over een reservering zullen beschikken. De vraag is dus hoeveel internationale reizigers er uiteindelijk zonder reservering zijn dat er een 100% controle nodig is om de chaos van de vorige zomer te voorkomen. Binnenlandse reizigers worden al geweerd door de melding dat de trein in de richting Duitsland op "papier" niet stopt op de Nederlandse stations en in de omgekeerde richting staat er "Niet instappen". De meeste internationale reizigers (die in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal instappen) hebben eveneens een reservering. Dus wel probleem lossen wij op door Utrecht Centraal en eventueel ook Arnhem Centraal over te slaan?

Laatst bewerkt door TtC op 29-04-2023 17:21

29-04-2023 14:03:51
Dionysusnu
Dionysusnu

Utrecht bedient richting het zuiden, qua ICE-overstaps, alleen tot Cl.
Gdm gaat via Tl, alles daaronder via Ht. Ook Bd en Zeeland gaat met de 3600 vanaf Ah.
Ut bedient dus vooral echt de verbinding richting Gd.

30-04-2023 09:52:34
brun
brun

Binnenlandse reizigers zijn niet het grootste probleem in de ICE. In vakanties en rond lange weekends stappen heel veel internationale reizigers zonder reservering in. Daarom is die reserveringsplicht denk ik toch wel een flinke stap in de goede richting.

Gisteren in de ICE 255: al vanaf Utrecht overvol, opvallend veel reizigers die in Utrecht instapten (ik schat zo'n 150 mensen, het perron was erg vol). Geen interrailers, dat zie je wel aan de leeftijd. Velen moesten staan of op de balkons zitten.

In Köln stapten velen weer uit, maar er kwamen minstens zo veel nieuwe reizigers erbij en toen werd het helemáál overvol. Want dat is het tweede issue: deze ICE-verbinding wordt heel vaak spontaan gebruikt door luchtvaartpassagiers die van of naar Frankfurt Airport willen. Die stappen dan met massa's koffers in, hebben geen geboekte zitplaats, dus alles is overvol. Ze weten ook niet dat ze gemakkelijk een volgende trein kunnen nemen, ze haasten zich naar de eerste de beste trein en als dat deze ICE is, wordt 't dus een puinzooi.

Ook daar zou een reserveringsplicht dus veel oplossen.

Laatst bewerkt door brun op 30-04-2023 09:53

30-04-2023 10:06:31
Ysbergsla
Ysbergsla

Een andere oorzaak van de drukke trein Utrecht-Keulen is natuurlijk dat deze Bazel-ICE met slechts één treinstel rijdt in de drukke seizoenen.

30-04-2023 10:21:20
MetroRET
MetroRET

De 105 rijdt standaard met 2 stellen (ook de vervangende 225 vanaf 27/5).

De 255 rijdt altijd met 1 stel, ivm omleiding via Venlo.

30-04-2023 11:12:41
Ysbergsla
Ysbergsla

Correct. Een onzinargument, welke reeds een maand aan de hand is en zich nu aan het wreken is.

30-04-2023 11:31:15
henri1972
henri1972

Geen onzin. Als de ICE via Venlo rijdt zijn er meer stellen nodig omdat de rit langer duurt dan via Emmerich. Omdat er niet meer stellen zijn rijden er minder treinen.

30-04-2023 11:33:13
brun
brun

Wanneer rijdt de (dubbele) 105 eigenlijk weer? Ergens in oktober zie ik 'm weer in de DB-reisplanner, maar tot die tijd is het soms de 225, soms de 255 zie ik. Blijft het dus de hele zomer gokken of er één of twee treinstellen rijden?

Laatst bewerkt door brun op 30-04-2023 11:33

30-04-2023 11:49:28 1
henri1972
henri1972

Vanaf 30 sept rijdt de 105 weer.

Vanaf 19 aug rijdt de 255 via Venlo.

Van 26 tot 30 juni rijdt de 255 via Venlo.

Van 21 tot 26 mei rijdt de 255 via Venlo.

Vanaf nu tot 14 mei rijdt de 255 via Venlo.

Overige periode als 105 of 225 via Ah met normaal gesproken 2 stellen.

Laatst bewerkt door henri1972 op 30-04-2023 11:55

30-04-2023 12:29:11
brun
brun

Dank!

30-04-2023 12:49:40
TtC
TtC
henri1972 (30-04-2023 11:31:15):

Geen onzin. Als de ICE via Venlo rijdt zijn er meer stellen nodig omdat de rit langer duurt dan via Emmerich. Omdat er niet meer stellen zijn rijden er minder treinen.

Ook de perronlengte in Mönchengladbach speelt hierbij een rol; deze laat maximaal een treinstel (van 200 m) toe.

30-04-2023 13:28:44
MetroRET
MetroRET

Volgens mij kunnen er ook geen 2 stellen door Venlo heen gelootst worden ivm de spanningswissel, maar pin me daar niet op vast.

30-04-2023 13:39:45
aaron2
aaron2
brun (30-04-2023 09:52:34):

Binnenlandse reizigers zijn niet het grootste probleem in de ICE. In vakanties en rond lange weekends stappen heel veel internationale reizigers zonder reservering in. Daarom is die reserveringsplicht denk ik toch wel een flinke stap in de goede richting.

Gisteren in de ICE 255: al vanaf Utrecht overvol, opvallend veel reizigers die in Utrecht instapten (ik schat zo'n 150 mensen, het perron was erg vol). Geen interrailers, dat zie je wel aan de leeftijd. Velen moesten staan of op de balkons zitten.

In Köln stapten velen weer uit, maar er kwamen minstens zo veel nieuwe reizigers erbij en toen werd het helemáál overvol. Want dat is het tweede issue: deze ICE-verbinding wordt heel vaak spontaan gebruikt door luchtvaartpassagiers die van of naar Frankfurt Airport willen. Die stappen dan met massa's koffers in, hebben geen geboekte zitplaats, dus alles is overvol. Ze weten ook niet dat ze gemakkelijk een volgende trein kunnen nemen, ze haasten zich naar de eerste de beste trein en als dat deze ICE is, wordt 't dus een puinzooi.

Hoe zie je aan aan de leeftijd van een reiziger of deze met Interrail reist?

30-04-2023 14:02:55
gvttreinen
gvttreinen
MetroRET (30-04-2023 13:28:44):

Volgens mij kunnen er ook geen 2 stellen door Venlo heen gelootst worden ivm de spanningswissel, maar pin me daar niet op vast.

Als het goed is staan er ri Kn de stroomafnemer op bordjes voor 16 bakken.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 30-04-2023 14:03

30-04-2023 14:04:48
gvttreinen
gvttreinen
aaron2 (30-04-2023 13:39:45):
brun (30-04-2023 09:52:34):

Hoe zie je aan aan de leeftijd van een reiziger of deze met Interrail reist?

Dat was vroeger idd gemakkelijker, jong en een oversized rugzak = interrailer πŸ˜‰

Tegenwoordig ook jnterrail voor volwassenen.

30-04-2023 14:25:34
brun
brun

Er zijn ongetwijfeld oudere volwassenen die met een joekel van een rolkoffer aan 't EUrailen/Interrailen slaan en dan happy hele dagen op balkons en in gangpaden zitten. Maar laten we eerlijk zijn, die groep is ongetwijfeld niet zo heel erg groot. Dus als je iemand in die categorie ziet, is het waarschijnlijk een andere doelgroep.

De meeste Interrailers vallen toch in de categorie "jong en met rugzak". Daarvan zaten er in deze ICE 255 echt héél weinig.

30-04-2023 15:28:10
pjkleton
pjkleton

Hoe staat het met eventuele stakingsplannen komende zomer?

Ik lees er niets meer over, en is het nog niet klaar?

Want dan rijden de ICE's ook niet ,om on topic te blijven!.πŸ™

Peter

30-04-2023 15:44:42
AlexNL
AlexNL

Er is nog geen overeenstemming tussen DB en de vakbonden, dus er is een kans op meer stakingen.

30-04-2023 16:18:55
pjkleton
pjkleton

Dank je.πŸ™‚

Laatst bewerkt door pjkleton op 30-04-2023 18:42

30-04-2023 17:39:39
kleine_man
kleine_man
robert5591 (29-04-2023 07:51:18):
sjoerd (28-04-2023 22:41:06):

Ik vind het eerder een gemakzuchtige kind-met-badwater benadering, wat TtC beschrijft zou moeten werken en is wel klantvriendelijk

(en Thalys komt niet eens in Breda)

Mijn jaarkaart is geldig in de ICE. Als ik er niet meer mag instappen voor een binnenlandse reis, dan is dat een aanpassing van de voorwaarden. Hiervan moet ik op de hoogte gebracht worden. Gelukkig zwijgt de NS in alle talen πŸ˜‰

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

30-04-2023 17:42:17
treinhobby
treinhobby

Die blijft ook wel geldig, alleen mag je nu niet meer instappen (als je dat wel doet, wat dan??) en van de zomer heb je een reservering nodig (die niet voor binnenlandse reizen te krijgen is).

Maar qua geldigheid veranderd er dus niets.

01-05-2023 08:46:35
brun
brun
pjkleton (30-04-2023 15:28:10):

Hoe staat het met eventuele stakingsplannen komende zomer?

Ik lees er niets meer over, en is het nog niet klaar?

Want dan rijden de ICE's ook niet ,om on topic te blijven!.πŸ™

Peter

Sommige kranten vermoeden dat er rond Hemelvaart een volgende staking komt. Op 25 mei ontmoeten vakbond en DB elkaar namelijk weer, dus het zou kunnen dat de vakbond in de week ervoor extra druk op de ketel wil zetten.

01-05-2023 10:53:34
pjkleton
pjkleton

Niet leuk !

Wij willen eind Juni met de ICE en Regional bahnen naar Zuid Duitsland .

Straks moet ik mijn reeds geregelde treinreis weer annuleren. 😐

Peter

01-05-2023 13:12:07
rob_ehv
rob_ehv

Heeft er iemand nog wat gehoord over de vervang stam ( reserve icb) waar geruchten over gingen dat die ging rijden ?

01-05-2023 13:20:27
TtC
TtC
treinhobby (30-04-2023 17:42:17):

Die blijft ook wel geldig, alleen mag je nu niet meer instappen (als je dat wel doet, wat dan??) en van de zomer heb je een reservering nodig (die niet voor binnenlandse reizen te krijgen is).

Maar qua geldigheid veranderd er dus niets.

NS abonnementen zijn inderdaad tot en met tenminste 10 december 2023 geldig (geven afhankelijk van de reisperiode 40% of 100% korting op het Nederlandse deel van de reis) in de ICE echter alleen nog i.c.m. een internationaal vervoersbewijs en niet meer voor binnenlandse reizen. Alleen de praktische bruikbaarheid veranderd voor sommige reizigers, maar dat doet dit voor reizigers die naar of van Arnhem reizen met de ICE ook op de momenten dat de trein via 's-Hertogenbosch rijdt. Over dit laatste hoeft de houder van een abonnement ook niet (verplicht) geïnformeerd te worden.

De vraag is of NS Reizigers wel (voldoende) geïnformeerd is over deze wijziging. Ik krijg sterk de indruk van niet; gezien de twee takken geheel langs elkaar heen praten en NS Reizigers bovendien nog steeds ICE toeslagen (voor binnenlands gebruik) verkoopt, die indien de ICE niet meer voor een binnenlandse reis kan worden gebruikt volstrekt onbruikbaar zijn.

Wie is formeel eigenlijk de vervoerder bij een binnenlandse reis met de ICE? NS International of NS Reizigers; volgens de site van NS International is dit NS Reizigers. Is dit nog actueel?

01-05-2023 16:10:48
FLIRT2525
FLIRT2525

Dit nieuwsbericht van NSI beweert toch iets anders over het binnenlands gebruik van de ICE: Maatregelen ICE zomer 2023

"De trein uit de binnenlandse planner. De ICE wordt ook gebruikt als binnenlandse trein van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem. Dit blijft nog steeds mogelijk. Maar door de trein niet te tonen in de planner zal het aantal passagiers naar verwachting afnemen."

01-05-2023 16:41:37
sjoerd
sjoerd

Erg eenduidig is men niet. Het is een beetje of men nu niet weet of de aarde om de maan draait of de maan om de zon. Terwijl hier al allerlei keurige oplossingen zijn langsgekomen uit verschillende bronnen.

01-05-2023 18:58:34
JcJay
JcJay
rob_ehv (01-05-2023 13:12:07):

Heeft er iemand nog wat gehoord over de vervang stam ( reserve icb) waar geruchten over gingen dat die ging rijden ?

Vernomen dat een stammetje deze week naar Amsterdam komt en als (warme) reserve komt te staan voor de ICE121 (ipv geplande inzet)

01-05-2023 20:39:46
Henk1619
Henk1619
TtC (01-05-2023 13:20:27):

Wie is formeel eigenlijk de vervoerder bij een binnenlandse reis met de ICE? NS International of NS Reizigers; volgens de site van NS International is dit NS Reizigers. Is dit nog actueel?

NS International BV. Wat op de gelinkte site staat is een leugen, of in hedendaags taakgebruik: alternatieve waarheid.

02-05-2023 06:46:32
icened200
icened200
FLIRT2525 (01-05-2023 16:10:48):

Dit nieuwsbericht van NSI beweert toch iets anders over het binnenlands gebruik van de ICE: Maatregelen ICE zomer 2023

"De trein uit de binnenlandse planner. De ICE wordt ook gebruikt als binnenlandse trein van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem. Dit blijft nog steeds mogelijk. Maar door de trein niet te tonen in de planner zal het aantal passagiers naar verwachting afnemen."

Ook de media is nu op de hoogte. Zien wat de ontwikkelingen worden.

02-05-2023 08:40:23
DjDaan111
DjDaan111

Wat betreft de stoelreservering: In het Maatregelen ICE International zomer 2023 artikel wordt gelinkt naar dit artikel van een eerder moment, hierin staat "De stoelreserveringsplicht geldt deze zomer voor alle grensoverschrijdende reizen op de ICE." Hoe ik dit interpreteer is dat je voor het stukje Arnhem Düsseldorf een stoelreservering nodig hebt maar je binnen Nederland wel gewoon plaats kan nemen, ookal staat hij niet in de reisplanner.

2023 om links niet kapot te laten gaan.

02-05-2023 08:45:35
brun
brun
DjDaan111 (02-05-2023 08:40:23):

Wat betreft de stoelreservering: In het Maatregelen ICE International zomer 2023 artikel wordt gelinkt naar 2023">dit artikel van een eerder moment, hierin staat "De stoelreserveringsplicht geldt deze zomer voor alle grensoverschrijdende reizen op de ICE." Hoe ik dit interpreteer is dat je voor het stukje Arnhem Düsseldorf een stoelreservering nodig hebt maar je binnen Nederland wel gewoon plaats kan nemen, ookal staat hij niet in de reisplanner.

Ja, daar lijkt het wel op (dus geen reservering binnen NL nodig). Maar in de praktijk zal dus vrijwel elke stoel in de ICE gereserveerd zijn, dus moet je als binnenlandse reiziger alsnog staan...

02-05-2023 13:55:23
TtC
TtC
brun (02-05-2023 08:45:35):
DjDaan111 (02-05-2023 08:40:23):

Wat betreft de stoelreservering: In het Maatregelen ICE International zomer 2023 artikel wordt gelinkt naar 2023">dit artikel van een eerder moment, hierin staat "De stoelreserveringsplicht geldt deze zomer voor alle grensoverschrijdende reizen op de ICE." Hoe ik dit interpreteer is dat je voor het stukje Arnhem Düsseldorf een stoelreservering nodig hebt maar je binnen Nederland wel gewoon plaats kan nemen, ookal staat hij niet in de reisplanner.

Ja, daar lijkt het wel op (dus geen reservering binnen NL nodig). Maar in de praktijk zal dus vrijwel elke stoel in de ICE gereserveerd zijn, dus moet je als binnenlandse reiziger alsnog staan...

Door de ICE voor binnenlandse reizen niet in de reisplanners en op het stations te tonen hoopt men dat het aantal binnenlandse reizigers dusdanig laag is dat men met de Bahnbonus-plaatsen (die alleen een functie hebben in Duitsland en geblokkeerd zijn in het reserveringssysteem) uit komt.

02-05-2023 15:11:58
Muizeneus
Muizeneus

Maar in Duitsland is de ICE (nog) niet uit de binnenlandse reisplanner gehaald dus die vlieger gaat vooralsnog niet op. (ff gecheckt met een reisje Frankfurt - Keulen op 27 juli). Maar wat niet is kan nog komen...

02-05-2023 15:34:35
sjoerd
sjoerd

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar daarmee is dan toch nog niet zeker dat de ICE zich in Nederland gedraagt zoals voorheen?

02-05-2023 15:54:08
Muizeneus
Muizeneus

Als ik het goed begrijp zou de situatie alsvolgt moeten zijn:

Binnen NL: toegankelijk voor binnenlandse reizen onder de normale voorwaarden, geen reservering vereist. Echter door ze niet in de reisplanner op te nemen en op de borden te zetten dat ze niet binnen NL stoppen, hoopt men voldoende binnenlandse reizigers af te schrikken

Grensoverschrijdend (dus feitelijk alleen op Ah-Oberhausen): reserveringsplicht

Binnen D zou dan de situatie aannemelijk hetzelfde moeten zijn als binnen NL maar dat is vooralsnog niet het geval.

02-05-2023 16:03:33
henri1972
henri1972
Muizeneus (02-05-2023 15:11:58):

Maar in Duitsland is de ICE (nog) niet uit de binnenlandse reisplanner gehaald dus die vlieger gaat vooralsnog niet op. (ff gecheckt met een reisje Frankfurt - Keulen op 27 juli). Maar wat niet is kan nog komen...

Waarom zou de ICE niet voor binnenlandse reizen in Duitsland mogen worden gebruikt? Die logica mis ik even. Het is in Duitsland een normale ICE net als alle andere ICE's.

02-05-2023 16:03:38
brun
brun
TtC (02-05-2023 13:55:23):

Door de ICE voor binnenlandse reizen niet in de reisplanners en op het stations te tonen hoopt men dat het aantal binnenlandse reizigers dusdanig laag is dat men met de Bahnbonus-plaatsen (die alleen een functie hebben in Duitsland en geblokkeerd zijn in het reserveringssysteem) uit komt.

Alleen snap ik dat weer niet. Waarom het moeilijk maken als het makkelijk kan? Reserveringsplicht voor iedereen in de ICE, ook voor binnenlandse reizigers, klaar. Precies zoals in de Thalys. Als iemand dan per se met de ICE van Utrecht naar Arnhem wil, prima, dan moet ie alleen even reserveren.

Bahnbonus-plaatsen kunnen ook weg. Toeristen snappen dat sowieso niet. En als je de Bahnbonus-status hebt (ik bijvoorbeeld) wil je geen reizigers van die plekken verjagen, want dan voel je jezelf erg l*llig. Ik zou me tenminste doodschamen als ik met m'n Bahncard zwaaiend bij het treinpersoneel zou gaan klagen dat iemand op 'mijn' statusplek zit. :-)

02-05-2023 16:07:06
henri1972
henri1972

Ik zou niet weten waarom je je moet schamen? Die plaatsen zijn voor mensen met Bahn-bonus gereserveerd, net als elke andere stoel door iemand gereserveerd kan zijn.

Ik vind t altijd een prima optie om te gebruiken als ik mijn gereserveerde ICE gemist heb.

02-05-2023 16:09:23
brun
brun
henri1972 (02-05-2023 16:03:33):
Muizeneus (02-05-2023 15:11:58):

Waarom zou de ICE niet voor binnenlandse reizen in Duitsland mogen worden gebruikt? Die logica mis ik even. Het is in Duitsland een normale ICE net als alle andere ICE's.

Inderdaad, de reserveringsplicht geldt zo te zien alleen tussen Oberhausen en Amsterdam.

02-05-2023 16:27:44
Muizeneus
Muizeneus
TtC (02-05-2023 13:55:23):

Op basis van bovenstaande quote begreep ik dat het ook voor binnenlandse reizen in Duitsland zou moeten gelden. In NL hoef je immers geen reizigers te weren om plek te houden voor Duitse binnenlandse bahnbonusreizigers

Bovendien zal het probleem in Duitsland net zo goed spelen, als je vanuit D terugwilt wil je ook dat er plek voor je is....