ICE-perikelen richting Duitsland
Forum: Algemeen - Algemeen
02-05-2023 16:39:08
brun
brun
henri1972 (02-05-2023 16:07:06):

Ik zou niet weten waarom je je moet schamen? Die plaatsen zijn voor mensen met Bahn-bonus gereserveerd, net als elke andere stoel door iemand gereserveerd kan zijn.

Ik vind t altijd een prima optie om te gebruiken als ik mijn gereserveerde ICE gemist heb.

Nou, die plekken zijn immers voor iedereen met Bahnbonus. Dus wie het eerst komt, het eerst maalt. Vol is vol.

Daarnaast mogen ook andere reizigers er zitten zolang de plaatsen niet 'opgeëist' worden.

Dat laatste is precies waarom het totaal niet werkt. Want ik heb geen zin om een zitplaats op te eisen waarop ik misschien helemaal geen recht heb. Want misschien zit daar al wel iemand met dezelfde status. Ik moet zo iemand vragen om de Bahncard te laten zien - dat doe je natuurlijk niet. Omgekeerd laat ik mijn Bahncard immers ook niet aan een willekeurige reiziger zien.

Anders gezegd, als ik instap en zie dat alle Bahnbonus-plekken bezet zijn, heb ik maar één optie: ik moet de conducteur vragen om te controleren of iedereen die daar zit, ook daadwerkelijk Bahnbonus-status heeft. Als dat vervolgens het geval blijkt (wat in Duitsland heel vaak zo is), sta ik totaal voor l*l. Want dan ben ik immers de klikspaan die de conducteur erbij heeft gehaald om te kijken of ik iemand van z'n plek kan jagen. En die vervolgens alsnog geen Bahnbonus-plek heeft, omdat iedereen daar legitiem zit.

Laatst bewerkt door brun op 02-05-2023 16:40

02-05-2023 18:30:18
brun
brun

Net nog even met boekingen zitten spelen. De reserveringsplicht geldt alleen tussen Nederland en het eerste Duitse station (dus Oberhausen of Mönchengladbach). Is op zich ook wel logisch, want op het grensoverschrijdende deel waren de problemen immers het grootst.

02-05-2023 20:20:50
TtC
TtC
Muizeneus (02-05-2023 16:27:44):
TtC (02-05-2023 13:55:23):

Door de ICE voor binnenlandse reizen niet in de reisplanners en op het stations te tonen hoopt men dat het aantal binnenlandse reizigers dusdanig laag is dat men met de Bahnbonus-plaatsen (die alleen een functie hebben in Duitsland en geblokkeerd zijn in het reserveringssysteem) uit komt.

Op basis van bovenstaande quote begreep ik dat het ook voor binnenlandse reizen in Duitsland zou moeten gelden. In NL hoef je immers geen reizigers te weren om plek te houden voor Duitse binnenlandse bahnbonusreizigers

Bovendien zal het probleem in Duitsland net zo goed spelen, als je vanuit D terugwilt wil je ook dat er plek voor je is....

Het Bahnbonus-programma (vergelijkbaar met een Frequent Flyer Programm uit de luchtvaart), met de speciaal voor reizigers met een Platina- of Goud-status gereserveerde zitplaatsen, is alleen van toepassing binnen Duitsland. Deze groep zitplaatsen zijn voor reservering in het boekingssysteem geblokkeerd (een 100% gereserveerde ICE is daarom niet mogelijk). Omdat het programma binnen Nederland niet geldt en Platina en Goud-status binnen Nederland geen aanspraak kunnen maken op deze zitplaatsen zijn deze voor binnenlandse reizigers in Nederland beschikbaar, naast de zitplaatsen die vanaf Utrecht respectievelijk Arnhem geboekt zijn die tot daar dan ook gebruikt kunnen worden (binnen Nederland kan er namelijk niet gereserveerd worden). Internationale reizigers hebben immers in de betreffende periode een gereserveerde zitplaats elders in de trein. Het aantal Bahnbonus-zitplaatsen en zitplaatsen gereserveerd van Utrecht of Arnhem is echter beperkt zodat NS het aantal binnenlandse reizigers in Nederland aanzienlijk moet beperken om (de zeer ongewenste) staanplaatsen en daarmee overvolle treinen te voorkomen. Het beperken van binnenlandse reizen in Nederland tracht men door de genomen maatregelen (geen vermelding in de reisplanner en op de stations) te behalen. Het gaat er dus niet om het weren van reizigers die gebruik willen en mogen maken van de Bahnbonus-zitplaatsen binnen Duitsland; dat laatste kan natuurlijk alleen door beperkingen in Duitsland op te leggen.

In Duitsland gelden geen beperkende maatregelen omdat het probleem van overvolle treinen daar minder speelt; er zijn veel meer ICE treinstellen voor de inzet binnen Duitsland (en Zwitserland en Oostenrijk) beschikbaar als voor de inzet naar of van Nederland (en België en Frankrijk).

Laatst bewerkt door TtC op 03-05-2023 00:05

03-05-2023 08:00:03
brun
brun
TtC (02-05-2023 20:20:50):

Omdat het programma binnen Nederland niet geldt en Platina en Goud-status binnen Nederland geen aanspraak kunnen maken op deze zitplaatsen zijn deze voor binnenlandse reizigers in Nederland beschikbaar

Kleine kanttekening: die Bahnbonus-zitplaatsen zijn binnen NL weliswaar voor alle reizigers beschikbaar, maar blijven in de zomermaanden toch vrij? Want iedereen in de trein moet immers één van de andere zitplaatsen hebben gereserveerd.

In principe zit er dan niemand zonder reservering in de ICE, dus is er ook niemand die een vrije Bahnbonus-plaats 'nodig' heeft.

Tenzij mensen natuurlijk gewoon de gok nemen en vermoeden dat er op het Nederlandse deel sowieso niet wordt gecontroleerd op ticket of reservering *kuch* :-)

Laatst bewerkt door brun op 03-05-2023 08:02

Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-05-2023 10:58:07
TtC
TtC
FLIRT2525 (01-05-2023 16:10:48):

Dit nieuwsbericht van NSI beweert toch iets anders over het binnenlands gebruik van de ICE: Maatregelen ICE zomer 2023

"De trein uit de binnenlandse planner. De ICE wordt ook gebruikt als binnenlandse trein van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem. Dit blijft nog steeds mogelijk. Maar door de trein niet te tonen in de planner zal het aantal passagiers naar verwachting afnemen."

Volgens bovenstaande quote van NS International zijn binnenlandse reizen in Nederland (zonder reservering) gewoon toegestaan, alleen wordt dit niet aan de grote klok gehangen. De verplichte reservering geldt alleen voor grensoverschrijdende reizen.

Laatst bewerkt door TtC op 03-05-2023 15:24

04-05-2023 10:40:00
Muizeneus
Muizeneus

Ttc, dank voor je uitgebreide toelichting!

De voor Bahnbonus vrijgehouden plekken kunnen natuurlijk ook gereserveerd worden door internationale reizigers die in Oberhausen of Duisburg al uitstappen. Dus dan houd je voor reizigers binnen NL vooral de plekken over van internationale reizigers die pas in Ah instappen

04-05-2023 12:36:27
TtC
TtC

De betreffende zitplaats zijn op het gehele traject van Amsterdam tot Frankfurt respectievelijk Basel geblokkeerd voor boeking in het reserveringssystemen en niet alleen in Duitsland.

04-05-2023 17:07:09
phantom
phantom

Dat zou dan betekenen dat als een reiziger om welke reden ook,niet komt opdagen,dat die stoel dan dus leegblijft ?
Dan is het niet te hopen dat die catgorie dagelijks groot is,want dan rijd je met lege stoelen rond/krijgen overig reizigers geen kans op zo'n plek waardoor ze worden gedwongen een alternatief te pakken.

04-05-2023 18:00:43
TtC
TtC

De betreffende zitplaats zijn bedoeld voor Bahnbonus klanten met Platina- of Goud-status (te behalen door een omzet van tenminste €2500 respectievelijk €6000 per jaar bij de DB) zonder reservering om een vrije zitplaats te bemachtigen. De meeste klanten beschikken over een Bahncard 100 (de Duitse equivalent van "Altijd Vrij" bij NS) en kunnen elke ICE op de dag nemen zonder te reserveren. De zitplaatsen zijn dus niet gereserveerd voor een specifieke klant, maar kunnen op basis van wie het eerst komt wie het eerst maalt door de betreffende groep reizigers worden geclaimd. Deze service geldt alleen binnen Duitsland. Waarom de zitplaatsen niet tussen Amsterdam en Oberhausen gereserveerd kunnen worden is mij niet duidelijk; technisch zou dit wel moeten kunnen, maar in de praktijk is dit dus niet het geval.

Laatst bewerkt door TtC op 04-05-2023 18:03

05-05-2023 13:13:20
bacr
bacr

In het OD van 3 mei zie ik een melding van @Ysbergsla over de veronderstelde aankomst van een stam DB rijtuigen ter eventuele vervanging van de ICE.

Weet niet of deze info klopt, en als wel: eindelijk.

Laatst bewerkt door bacr op 05-05-2023 13:14

05-05-2023 13:49:26
brun
brun
TtC (04-05-2023 18:00:43):

Waarom de zitplaatsen niet tussen Amsterdam en Oberhausen gereserveerd kunnen worden is mij niet duidelijk; technisch zou dit wel moeten kunnen, maar in de praktijk is dit dus niet het geval.

Dat is vrij logisch: zodra de trein bij Zevenaar de grens oversteekt, hebben BahnBonus-statushouders recht op die BahnBonus-zitplaatsen. Dus kun je die plekken niet voor andere reserveringen tussen Amsterdam en Oberhausen gebruiken.

Alle voordelen die je als reiziger in Duitsland kunt boeken, gelden tot de grens zélf, niet tot het dichtstbijzijnde grensstation. Als ik mijn BahnBonus-punten gebruik om een gratis dagkaart te kopen, geldt dat ticket ook nog tussen Oberhausen en de grens. Alleen voor het stukje grens-Arnhem moet ik een ander vervoerbewijs hebben.

Laatst bewerkt door brun op 05-05-2023 13:50

05-05-2023 14:13:25
Muizeneus
Muizeneus

Dat is wel een vreemd verhaal, want je moet om vanaf Arnhem de grens over te mogen een reservering hebben. Dus voor een Bahnbonusreiziger zijn er dan twee plekken beschikbaar? Een gereserveerde plek op naam plus een bahnbonusplek?

05-05-2023 14:18:08
brun
brun
Muizeneus (05-05-2023 14:13:25):

Dat is wel een vreemd verhaal, want je moet om vanaf Arnhem de grens over te mogen een reservering hebben. Dus voor een Bahnbonusreiziger zijn er dan twee plekken beschikbaar? Een gereserveerde plek op naam plus een bahnbonusplek?

Ja, precies zo is het. :-)

Ach, die reserveringsplicht hoeft ook helemaal niet perfect te zijn, toch? Het gaat immers om het algehele effect. Niet elk denkbaar foutje hoeft te worden afgedekt.

Laatst bewerkt door brun op 05-05-2023 14:19

05-05-2023 16:26:12
henri1972
henri1972

Als bahn bonus reiziger heb je die gereserveerde zitplaats dan toch? Want die bahnbonus plaatsen worden in NL ook niet gereserveerd voor andere reizigers.

05-05-2023 20:12:54
TtC
TtC
brun (05-05-2023 13:49:26):
TtC (04-05-2023 18:00:43):

Waarom de zitplaatsen niet tussen Amsterdam en Oberhausen gereserveerd kunnen worden is mij niet duidelijk; technisch zou dit wel moeten kunnen, maar in de praktijk is dit dus niet het geval.

Dat is vrij logisch: zodra de trein bij Zevenaar de grens oversteekt, hebben BahnBonus-statushouders recht op die BahnBonus-zitplaatsen. Dus kun je die plekken niet voor andere reserveringen tussen Amsterdam en Oberhausen gebruiken.

Alle voordelen die je als reiziger in Duitsland kunt boeken, gelden tot de grens zélf, niet tot het dichtstbijzijnde grensstation. Als ik mijn BahnBonus-punten gebruik om een gratis dagkaart te kopen, geldt dat ticket ook nog tussen Oberhausen en de grens. Alleen voor het stukje grens-Arnhem moet ik een ander vervoerbewijs hebben.

Met de groep reizigers die in Emmerich grens zijn gereserveerde zitplaats verlaat om plaats te nemen op een van de Bahnbonus zitplaatsen had ik geen rekening gehouden. Je zult jezelf maar heel belangrijk vinden als Platina of Gold statushouder.

06-05-2023 09:56:37
Muizeneus
Muizeneus

Treinreiziger heeft alles op een rijtje gezet

Dit betekenen de druktemaatregelen van NS International voor reizigers (treinreiziger.nl)

Leuke extra maatregel: bij grote hitte in Asd keren onder de schaduw van de kap...

06-05-2023 11:36:03
brun
brun
TtC (05-05-2023 20:12:54):

Met de groep reizigers die in Emmerich grens zijn gereserveerde zitplaats verlaat om plaats te nemen op een van de Bahnbonus zitplaatsen had ik geen rekening gehouden. Je zult jezelf maar heel belangrijk vinden als Platina of Gold statushouder.

Het gaat er toch niet om of een statushouder zichzelf belangrijk vindt?

Alle BahnBonus-voordelen gelden nu eenmaal vanaf de grens. Dat kan de NS niet even eenzijdig wijzigen.

06-05-2023 13:52:42
TtC
TtC

Dat de Bahnbonus voordelen geldig zijn in Duitsland, dat begint aan de grens is duidelijk. Indien een gekwalificeerde reiziger in Duitsland aanspraak maakt op een Bahnbonus zitplaats dan is dit zijn goed recht. Maar om welke reden zou iemand zijn gereserveerde zitplaats verlaten om op de grens om op een Status zitplaats te gaan zitten.

Laatst bewerkt door TtC op 06-05-2023 14:01

06-05-2023 14:06:26
brun
brun

BahnBonus geeft je (bij genoeg punten) ook een gratis upgrade naar de 1e klas. Die gebruik ik vaak, maar hij geldt in Nederland dus niet. Dan verhuis ik pas na Arnhem naar de 1e klas en ga daar dus op een BahnBonus-plek zitten.

29-05-2023 17:29:17 1
henri1972
henri1972

Vanaf gisteren rijdt de 225 ipv de 105 Tussen A'dam en Frankfurt, terug als 224 ipv 104. Doorgaande reizigers stappen in Sieburg/Bonn of Frankfurt Flugh overop of van de 105/104.

Tot zover de theorie. Gisteren had de 104 ongeveer +60, de 224 wacht niet. Vandaag heeft de 105 , na een ongeveer 8 minuten vertraagde aankomst, ongeveer 20 minuten staan wortel schieten in Düsseldorf op spoor 20. Snelle reizigers naar Zwitserland konden evt op spoor 15 de EC 9 halen. Anderen hadden geen aansluiting meer in Siegburg of Frankfurt op de 105.

Ik heb t deze week even bijgehouden via de digitale bronnen maar ALLEEN zondag is de aansluiting ri Zwitserland gehaald, de overige dagen niet. Probleem zat m veelal in de vertraging die de 225 oploopt tussen Sterkrade en Düsseldorf.

Laatst bewerkt door henri1972 op 02-06-2023 21:14

13-06-2023 07:44:59
brun
brun
vrijgezel (29-12-2022 11:01:37):

Sinds 10 november 2022 moet er een ICE3M worden weg gestreept door (onherstelbare)brandschade in 406 104, de aangrenzende 406 004 heeft de onvermijdelijke rook- en roetschade.
https://www.spiegel.de/panorama/koeln-bonn-brand-in-ice-legt-bahnhof-am-flughafen-lahm-a-c90bb058-a17a-47ca-9a7c-a59d3800c5cd

Dus in ieder geval weer één minder inzetbaar treinstel op het toch al onder druk staande park meerspanningstreinstellen (die ook worden ingezet op diensten naar en van Brussel).

Het deels uitgebrande treinstel 4604 dient intussen alleen nog als onderdelenleverancier en wordt niet meer opgeknapt. Dus dat is weer permanent één treinstel minder.

13-06-2023 11:36:20
sjoerd
sjoerd
henri1972 (29-05-2023 17:29:17):

Vanaf gisteren rijdt de 225 ipv de 105 Tussen A'dam en Frankfurt, terug als 224 ipv 104. Doorgaande reizigers stappen in Sieburg/Bonn of Frankfurt Flugh overop of van de 105/104.

Tot zover de theorie. Gisteren had de 104 ongeveer +60, de 224 wacht niet. Vandaag heeft de 105 , na een ongeveer 8 minuten vertraagde aankomst, ongeveer 20 minuten staan wortel schieten in Düsseldorf op spoor 20. Snelle reizigers naar Zwitserland konden evt op spoor 15 de EC 9 halen. Anderen hadden geen aansluiting meer in Siegburg of Frankfurt op de 105.

Ik heb t deze week even bijgehouden via de digitale bronnen maar ALLEEN zondag is de aansluiting ri Zwitserland gehaald, de overige dagen niet. Probleem zat m veelal in de vertraging die de 225 oploopt tussen Sterkrade en Düsseldorf.

Terwijl ik me zeker in het begin van mijn treinreizen in D. altijd zorgen maakte om mijn aansluitingen, valt dat na een paar jaar ervaring wel mee. Je vindt altijd wel een volgende trein als je je aansluiting weer eens hebt gemist. Des te gekker is het dat ze je ICE af en toe wel ongeveer een half uur laten wachten, bijvoorbeeld op een vertraagde aansluiting uit Brussel, terwijl ik dan denk: dan halen tig anderen hun aansluitingen niet, en bovendien kunnen de Brusselaars dan ook wel vrij snel een volgende trein pakken.

Daarnaast heeft reserveren steeds minder zin omdat je je aansluiting op je duur gereserveerde trein bijna gegarandeerd niet haalt.

Anderzijds lukt het doortastende machinisten op het lange eind tussen Frankfurt Flughafen en Keulen er 7 minuten vertraging uit te rijden, waarna hij of zij gefrustreerd dan weer 6 minuten moet wachten voor een inrijder. Alles bij elkaar is het ICE-gebeuren niet erg trefzeker.

Laatst bewerkt door sjoerd op 13-06-2023 11:37

13-06-2023 12:02:25
brun
brun
Anderzijds lukt het doortastende machinisten op het lange eind tussen Frankfurt Flughafen en Keulen er 7 minuten vertraging uit te rijden, waarna hij of zij gefrustreerd dan weer 6 minuten moet wachten voor een inrijder. Alles bij elkaar is het ICE-gebeuren niet erg trefzeker.

De Duitse treindienstleiders zijn inderdaad een regelmatige bron van vertragingen. Die klacht heb ik ook al van Duitse machinisten gehoord - trein is (weer) op tijd, maar krijgt tóch een rood sein voor de neus.

Het omgekeerde maak ik ook vaak mee. Trein staat op tijd gereed voor vertrek, maar krijgt geen uitrijsein, want een andere trein heeft voorrang gekregen. En die had dus per definitie vertraging, anders reed ie immers niet in de weg.

Laatst bewerkt door brun op 13-06-2023 12:20

13-06-2023 12:12:31
john2
john2

Dan zijn internationale treinen, zoals vroeger de Austria express en de Loreley express, betere opties. Reden vanaf Amsterdam naar Klagenfurt of naar Lugano, zonder dat men onderweg zorgen had om aansluitingen.

13-06-2023 12:18:03
henri1972
henri1972

Daarom ben ik ook voorstander van het verleggen van de Zwitserse EC's ri Amsterdam ipv Hamburg.

13-06-2023 13:03:48
AlbertP
AlbertP

De Zwitserse EC's vervallen eind 2025 compleet (en rijden sowieso de hele 2e helft van 2024 niet vanwege werkzaamheden tussen Frankfurt en Mannheim.) Voor drgl 2025 is gepland dat Zwitserse Giruno-treinstellen in een ICE-pad via Kassel en Hannover naar Hamburg gaan rijden. De EC-paden ten zuiden van Mannheim/Karlsruhe vervallen.

13-06-2023 14:42:32 1
gvttreinen
gvttreinen

In plaats van rijtuigen huren kan men ook leasen via deze nieuwe Nederlands/Zwisterse leasemaatschappij ace4rail

13-06-2023 14:46:10
broek53
broek53

Over een jaar of vijf, hoopt men.

13-06-2023 16:06:42
mdeen
mdeen
henri1972 (13-06-2023 12:18:03):

Daarom ben ik ook voorstander van het verleggen van de Zwitserse EC's ri Amsterdam ipv Hamburg.

Je mag hopen dat met invoering van BR 408 er ook veel meer mogelijk gaat worden. Sowieso doortrekken naar Stuttgart, maar ik denk dat de vervoersvraag van en naar Duitsland ook groot genoeg is voor een uurdienst. Dan kun je elk uur naar Stuttgart en afwisselend naar Zwitserland of München, of je kunt naar Wenen of Leipzig.

Maar inderdaad niet weer elke trein in Frankfurt laten eindigen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

13-06-2023 16:47:12
Muizeneus
Muizeneus

Aan de andere kant bewijst het Duitse spoorwegnet ook dagelijks dat met al die lange lijnen de onbetrouwbaarheid / punctualiteit ook lager wordt. Dat is de keerzijde van veel lange rechtstreekse verbindingen...

13-06-2023 18:05:40
phantom
phantom

Ergens wel apart,want je zou denken dat een doorgaande trein met een lang te rijden internationaal traject,met relatief weinig stops,toch behoorlijk punctueel zou moeten kunnen zijn.

13-06-2023 18:07:49 1
MetroRET
MetroRET

ICE3neo stel 8002 is vandaag in Nederland gearriveerd, mbv RXP 9903.

13-06-2023 19:54:18
mren
mren
Muizeneus (13-06-2023 16:47:12):

Aan de andere kant bewijst het Duitse spoorwegnet ook dagelijks dat met al die lange lijnen de onbetrouwbaarheid / punctualiteit ook lager wordt. Dat is de keerzijde van veel lange rechtstreekse verbindingen...

Dat is zo, maar door het hebben van veel rechtstreekse verbindingen is het maken van cruciale overstaps wellicht minder nodig.

13-06-2023 20:09:30
seinhuis
seinhuis
phantom (13-06-2023 18:05:40):

Ergens wel apart,want je zou denken dat een doorgaande trein met een lang te rijden internationaal traject,met relatief weinig stops,toch behoorlijk punctueel zou moeten kunnen zijn.

Hoe langer de afstand, hoe meer kans dat deze trein te maken krijgt met een storing.

Vooral bij internationale nachttreinen is bijsturen lastig. Je kunt niet die trein halverwege opheffen en laten keren.

Zo werd door een brand in Tiroler de hele route van dat deel van Nightjet v.v opgeheven.

Bij de problemen rond Amsterdam werden de treinen tot Londen en Zürich opgeheven. Als deze treinen kortere routes reden (met veel overstappen, wat natuurlijk in het praktijk geen oplossing is) dan hadden deze plaatsen geen vervolgen gezien.

13-06-2023 20:56:47
Ysbergsla
Ysbergsla

Je doet het allemaal veel vanzelfsprekender klinken dan het daadwerkelijk is. Zeker aangaande opheffen.

14-06-2023 09:27:01
brun
brun

In Duitsland scheelt het enorm als een langeafstandsverbinding sommige storingsgevoelige stations vermijdt. Al helemaal als een trein daar moet keren.

Frankfurt HBf en Köln HBf zijn bijvoorbeeld zwaar overbelast. Frankfurt Airport en Köln Messe/Deutz zijn veel betere alternatieven.

Hannover is ook overvol en het overstappen daar is voor reizigers erg irritant, omdat er maar één tunnel onder de perrons bestaat die altijd stampvol mensen is. Het is de plek waar de ICB het meest vertragingsgevoelig is.

Laatst bewerkt door brun op 18-06-2023 11:02

14-06-2023 10:19:43 1
Trainplaza
Trainplaza
Muizeneus (13-06-2023 16:47:12):

Ik denk dat reizigers meer belang hebben bij rechtstreekse verbinding waarbij men zeker weet dat er geen overstappen verloren gaan, dan bij een verbinding met 3 of 4 overstappen waarbij je eigenlijk al garantie hebt dat er minimaal 1 of 2 gemist gaan worden...

14-06-2023 10:37:27
jacokran
jacokran

In mijn eigen ervaring kan ik daar niet een eenduidig antwoord op geven. Bij nachttrein verbindingen het liefst de slaap-tijd in de trein. De slaapcoupés zijn niet heel comfortabel om daar overdag lang in te reizen.

Bij dagtrein verbindingen vind ik het wel fijn om om de 4-5 uur een overstap te hebben. Dat 'activeert je systeem' weer een keer.

14-06-2023 10:41:18
henri1972
henri1972

Het liefst reis ik met zo min mogelijk overstappen. Maar op de 105 ri Basel gokken was dan weer vragen om ellende en koos ik liever een geplande overstap, bv van de RE19 op de EC 9.

14-06-2023 12:08:13
mren
mren

Dat laatste doe ik ook, maar vooral wegens het panoramarijtuig ๐Ÿ˜ƒ

Laatste keer overigens met +120 in Basel de trein uit geknikkerd, dus daar stond je met je te rechtstreekse verbinding naar Zürich ...

14-06-2023 12:12:48
henri1972
henri1972

ßänk ju for trräweling wiss Deutsche Bahn .... ;)

14-06-2023 12:20:14
mren
mren

Ach, de reis was verder prima, de Zwitsers en Italianen deden niet moeilijk over reserveringen en in tegenstelling tot NS international betaalt DB vlot en correct terug als compensatie.

En de reisinformatie onderweg was ook nog eens goed verzorgd.

Laatst bewerkt door mren op 14-06-2023 12:20

14-06-2023 12:40:35
henri1972
henri1972

Dat klopt, meestal binnen 1 week je geld terug.

14-06-2023 19:30:05
5431
5431
mren (14-06-2023 12:08:13):

Dat laatste doe ik ook, maar vooral wegens het panoramarijtuig ๐Ÿ˜ƒ

Laatste keer overigens met +120 in Basel de trein uit geknikkerd, dus daar stond je met je te rechtstreekse verbinding naar Zürich ...

De EC 7 en 9 worden vrijwel altijd in Basel SBB gebroken/opgeheven bij een grote vertraging.
Zonde dat deze treinen er binnen enkele jaren uit gaan.

Laatst bewerkt door 5431 op 14-06-2023 19:32

16-06-2023 21:53:12
hubertus1
hubertus1
seinhuis (13-06-2023 20:09:30):

Hoe langer de afstand, hoe meer kans dat deze trein te maken krijgt met een storing.

Voor een enkele trein klopt dat, voor alle treinen samen die het zelfde traject afleggen als die enkele trein maakt het geen verschil.
Of je op een reis gebruik moet maken van een enkele of van meerdere treinen, de kans op vertraging door een storing tijdens die reis verandert niet. De kans op vertraging door missen van een overstap verandert wel als het aantal overstappen toeneemt. Dus voor de reiziger (en volgens mij gaat het daar uiteindelijk om) is de kans op een punctuele reis het grootst bij zo min mogelijk overstappen.

16-06-2023 22:28:09
sjoerd
sjoerd

Dat is juist, maar het gaat dan ook nog vaak mis omdat die ene aansluiting niet wordt gehaald; dan haal je namelijk de volgende ook niet.

En wat helemaal frustrerend is: de aansluiting van 4 minuten in Venlo op de NS-trein die niet wacht. De Regio uit Düsseldorf / Mönchen-Gladbach is vaak enkele minuten te laat wegens uitermate futloos rijden en regelmatig vertraging op het enkelspoor. Terwijl de Venlose aansluiting naar Eindhoven gemakkelijker te halen zou zijn als de NS- trein zou halteren op het kopspoor aan de westzijde, in plaats van op spoor 3, waarheen de voettocht leidt naar het stationsgebouw waarin de trap begint naar de tunnel en dat met gemiddeld zo'n 40 reizigers. Onmogelijk.

En even wachten zou gemakkelijk kunnen: de rijtijd naar Eindhoven is ruim bemeten, maar ook daar wordt futloos gereden.

Laatst bewerkt door sjoerd op 16-06-2023 22:30

16-06-2023 22:42:10
Dionysusnu
Dionysusnu

Die rijtijdspeling naar Eindhoven valt wel mee: Vertraagde 3500'en halen maar tussen de 2 en 4 minuten in. En al heb je in Ehv wel een stop van 6 minuten, je wil wel op tijd zijn voor de 3 minuten overstap op de 1100. En het wordt lastig om die dan ook nog te laten wachten, want volgens mij moet daar de 3500 ook weer achteraan op ongeveer blokafstand.

Maar ~5 minuten wachten kan wel en zou zeer handig zijn. Jammer dat NS dat nog maar weinig voorschrijft.

16-06-2023 22:58:18
AlexNL
AlexNL

De machinisten van Eurobahn kunnen best wel doorrijden hoor, maar dan moeten ze daar wel de gelegenheid voor hebben en moet ook de treindienstleider meewerken. Viersen - Venlo is een zéér druk baanvak (dat had n.m.m. allang verdubbeld moeten zijn), en door de werking van PZB is snel optrekken bij vertrek niet mogelijk als het uitrijsein op stop stond toen de trein binnenkwam.

In Venlo is spoor 6 (het kopspoor naast de ingang) niet heel erg lang, volgens mij is VIRM-4 het langste dat er kan staan. Als dat in de 3500 rijdt wordt dat spoor ook wel gebruikt, maar veel treinen in die serie rijden minstens met VIRM-6.

Het zou wellicht handiger zijn als de Eurobahn zou stoppen op spoor 3a, maar dan krijgen reizigers naar Nijmegen en Roermond weer een flinke wandeling voor hun kiezen.

16-06-2023 23:47:37 3
moderator
Moderator
moderator

En nu zijn we wel weer heel ver van de ICE (en haar perikelen) afgedwaald.. graag weer terug ontopic.

18-06-2023 10:50:27
phantom
phantom
brun (14-06-2023 09:27:01):

In Duitsland scheelt het enorm als een langeafstandsverbinding sommige storingsgevoelige stations vermijd. Al helemaal als een trein daar moet keren.

Treinverbindingen zoals een ICE moeten het schijnbaar echter hebben van die storingsgevoelige stations,als het gaat om klantenaantallen en "gemak voor de klanten"
Want volgens mij wil iedereen het liefste uitstappen IN zijn/haar plek van bestemming ๐Ÿ˜‰
Daarmee zou het veranderen van sommige halterings/overstap plaatsen,het misschien in de hand kunnen werken dat er klanten afhaken,of zeg ik nu iets raars ?

18-06-2023 11:01:04
Muizeneus
Muizeneus

Van Köln Messe / Deutz naar Hbf is een wandelingetje van 5 - 10 minuten, je hoeft alleen de Rijnbrug over te steken en dat maakt het ook nog eens een mooie wandeling. En als je dat niet kunt of wilt, dan rijden er tientallen treinen per uur op dat traject die je kunt nemen.

18-06-2023 11:06:54
Muizeneus
Muizeneus
hubertus1 (16-06-2023 21:53:12):
seinhuis (13-06-2023 20:09:30):

Voor een enkele trein klopt dat, voor alle treinen samen die het zelfde traject afleggen als die enkele trein maakt het geen verschil.
Of je op een reis gebruik moet maken van een enkele of van meerdere treinen, de kans op vertraging door een storing tijdens die reis verandert niet. De kans op vertraging door missen van een overstap verandert wel als het aantal overstappen toeneemt. Dus voor de reiziger (en volgens mij gaat het daar uiteindelijk om) is de kans op een punctuele reis het grootst bij zo min mogelijk overstappen.

Dat geldt inderdaad zo voor de reizigers die díe reis maken. Echter er speelt nog iets anders mee: een vertraagde trein gooit de hele dienstregeling in de war. En doordat één vertraagde trein heel Duitsland door rijdt, gooit-ie dus in heel Duitsland de dienstregeling overhoop. Zou je dat opknippen in kortere trajecten, dan hebben de reizigers van die ene reis daar meer last van, maar voorkom je wel dat de vertraging doorwerkt naar andere treinen. Om maar even bij de ICE-perikelen te blijven: Er zijn IC's die vanaf Zuid-Duitsland via het Rijndal en het Ruhrgebied naar Noord-Duitsland rijden. Loopt zo'n ding ergens in het zuiden vertraging op, dan loopt in het Ruhrgebied de hele drgl in het honderd en kan de ICE naar Amsterdam aansluiten in de file. Zou zo'n trein bv alleen maar Zuid-Duitsland - Köln pendelen, dan hebben de reizigers uit die trein een extra overstap (die ze missen in het geval van vertraging) echter alles ten noorden van Köln kan dan wel punctueel zijn

18-06-2023 11:37:43 1
treinfan
treinfan

Dat één vertraagde trein de dienstregeling in het honderd zou gooien in het Ruhrgebiet is een fabel. Treinen komen in mijn ervaring meestal op tijd het Ruhrgebiet in en vertraagd eruit. Een trein tussen Zuid-Duitsland en Köln zu nog wel op tijd kunnen rijden, maar ook als die niet verder rijdt blijven er genoeg vertragingen over ten noorden van Köln.

Laatst bewerkt door treinfan op 18-06-2023 11:38

18-06-2023 18:39:30
MartieMart
MartieMart

Ik wilde vandaag (18 juni) om 18:10 met de ICE 221 van Amsterdam Centraal naar Hilversum, maar de conducteur/treinbegeleider zei dat dat niet mag. Bljikbaar staat op iNSite dat reizen zonder reservering helemaal niet meer mag, terwijl op https://www.nsinternational.com/nl/vragen-en-antwoorden/maatregelen-ice-zomer-2023 wordt gezegd dat binnenlands reizen wel nog mogelijk is. Waarom zegt iNSite A, terwijl de info aan reizigers B is?

Laatst bewerkt door MartieMart op 18-06-2023 18:44

Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-06-2023 19:55:22
Dionysusnu
Dionysusnu

In jouw link zie ik niet staan dat reserveren niet hoeft. Er staat dat reserveren verplicht is, en er staat dat binnenlandse reizen niet in de planner getoond worden maar wel mogelijk blijven. Maar die twee sluiten elkaar niet uit, en het suggereert dus dat reserveren binnenlands ook zou moeten.

Maar, op deze pagina staat: "De stoelreserveringsplicht geldt deze zomer voor alle grensoverschrijdende reizen op de ICE". Dat heeft een sterke implicatie dat dat voor niet-grensoverschrijdende reizen dus niet zou gelden.

18-06-2023 20:20:56
TtC
TtC
MartieMart (18-06-2023 18:39:30):

Ik wilde vandaag (18 juni) om 18:10 met de ICE 221 van Amsterdam Centraal naar Hilversum, maar de conducteur/treinbegeleider zei dat dat niet mag. Bljikbaar staat op iNSite dat reizen zonder reservering helemaal niet meer mag, terwijl op https://www.nsinternational.com/nl/vragen-en-antwoorden/maatregelen-ice-zomer-2023 wordt gezegd dat binnenlands reizen wel nog mogelijk is. Waarom zegt iNSite A, terwijl de info aan reizigers B is?

Volgens NS International is NS Reizigers de vervoerder (binnen Nederland). Zowel bij de genoemde maatregelen ICE zomer 2023 als op de website van NS Reizigers staat dus vermeld dat binnenlandse reizen met de ICE mogelijk is. Het lijkt er sterk op dat er dus twee capiteins zijn op een schip, ieder met zijn eigen beleid als het gaat om (binnenlands) vervoer met de ICE. De ene werkzaam bij de eigenlijke vervoerder (NS Reizigers) en de andere werkzaam bij de uitvoerend vervoerder (NS International). Dat het personeel van NS International het beleid, reserveren verplicht en geen vervoer binnen Nederland, uitvoert van het bedrijfsonderdeel waarvoor zij werken is niet meer dan logisch.

Dat NS International het beleid van NS Reizigers niet geheel terzijde kan schuiven heeft er mee te maken dat de HRN concessie vanaf 2025 wordt toegekend aan NS Reizigers en niet NS International. Als NS International de exploitatie geheel naar zich toetrekt, dan zal de ICE buiten de bescherming van de HRN concessie vallen en zullen ook eventuele (broodnodige) inkomsten voor het vervoeren van binnenlandse reizigers vervallen.

Laatst bewerkt door TtC op 18-06-2023 20:26

18-06-2023 20:44:15
MartieMart
MartieMart
Dionysusnu (18-06-2023 19:55:22):

In jouw link zie ik niet staan dat reserveren niet hoeft. Er staat dat reserveren verplicht is, en er staat dat binnenlandse reizen niet in de planner getoond worden maar wel mogelijk blijven. Maar die twee sluiten elkaar niet uit, en het suggereert dus dat reserveren binnenlands ook zou moeten.

Maar, op deze pagina staat: "De stoelreserveringsplicht geldt deze zomer voor alle grensoverschrijdende reizen op de ICE". Dat heeft een sterke implicatie dat dat voor niet-grensoverschrijdende reizen dus niet zou gelden.

Alleen je kan binnenlands dus niet reserveren aangezien er binnen nederland in de richting DE alleen vertrektijden zijn, en richting asd alleen aankomsttijden. Verder met je eens.

18-06-2023 20:44:47
thom
thom

Iets wat vanaf 2025 pas mogelijk gaat gelden, is natuurlijk nu nog niet van toepassing. Nu gelden gewoon de regels van de huidige consessie uiteraard.

18-06-2023 21:28:06
robert5591
robert5591

Overigens is de inconsistentie tussen wat de 2 NS-en vertellen hier al aan de orde gekomen toen de reserveringsplicht werd ingevoerd

18-06-2023 21:30:10
MetroRET
MetroRET
MartieMart (18-06-2023 20:44:15):

Alleen je kan binnenlands dus niet reserveren aangezien er binnen nederland in de richting DE alleen vertrektijden zijn, en richting asd alleen aankomsttijden. Verder met je eens.

Bijzonder, ik heb vanochtend nog even een (gratis) reservering gescoord voor de 1e klas van de 122 tussen Ah en Asd, en zojuist benut.

18-06-2023 21:35:58
MartieMart
MartieMart
MetroRET (18-06-2023 21:30:10):
MartieMart (18-06-2023 20:44:15):

Bijzonder, ik heb vanochtend nog even een (gratis) reservering gescoord voor de 1e klas van de 122 tussen Ah en Asd, en zojuist benut.

klopt, om de een of andere reden stonden de ICE's dit weekend wel volledig in de DRGL, maar als je voor morgen kijkt kan je niet van asd naar ut reserveren, dan stuurt ie je via Duisburg.

Laatst bewerkt door MartieMart op 18-06-2023 21:39, reden: oberhausen veranderd in duisburg, verkeerd onthoud

18-06-2023 21:37:33
henri1972
henri1972

Waar heb je die reservering gemaakt ?

18-06-2023 21:56:27
MetroRET
MetroRET

Via de vrolijke vrienden van de ÖBB, waar het maken van 1e klas reserveringen gratis kan.

Maar ik zie het inderdaad, voor morgen kan ik inderdaad geen ICE aantreffen in de reisopties.

18-06-2023 23:12:18
henri1972
henri1972

Binnenland reserveren zou momenteel nergens mogelijk moeten zijn. Ri Asd zijn er in NL namelijk geen vertrekstations, ri D geen aankomst stations...

18-06-2023 23:17:55
MetroRET
MetroRET

Dat klopt, maar zoals hierboven al gezegd is, vanwege de omleiding via Hvs, zijn per abuis toch aankomsten naar Duitsland en vertrekken vanuit Duitsland verwerkt.

09-07-2023 21:01:18
brun
brun

Nou, vandaag gebeurt dus precies wat ik had voorspeld.

Mijn ICE 122 viel uit. Er ging een vervangende ICE 9496, daarin was mijn reservering niet meer geldig. Nou gaf dat niets, want door een uur vertraging elders in Duitsland miste ik deze ICE in Duisburg.

De volgende ICE 224 stond al de hele dag in de app als 'uitzonderlijk druk'. Waarom eigenlijk - je kunt er toch alleen met reservering in? Blijkbaar niet, want het perron in Duisburg was stamp- en stampvol en ik was een van de reizigers die niet mee konden. Let wel, heb een 1e-klasse ticket geboekt. Desondanks geen kans.

De laatste ICE van de dag is ICE 120. En die wordt vanwege het onweer omgeleid en stopt niet meer in Duisburg. Dus ik zit hier vast. Keuze: vijf keer overstappen en ergens ver, ver na middernacht thuis, of hotel.

Dus hotel.

Laatst bewerkt door brun op 09-07-2023 21:14

09-07-2023 23:28:54
gvttreinen
gvttreinen

RE19 mss?

De 122 is via M'gladbach - Vl - Ehv gereden als ik Treinposities heb mogen geloven.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 09-07-2023 23:30

10-07-2023 05:24:10
MetroRET
MetroRET

Dat heeft na 18:44 ook nog 4 uur geduurd eer er weer een rit succesvol Ah wist te bereiken.

10-07-2023 07:10:50
mdeen
mdeen
brun (09-07-2023 21:01:18):

Mijn ICE 122 viel uit. Er ging een vervangende ICE 9496, daarin was mijn reservering niet meer geldig.

Hoe krijgen ze het voor elkaar om reserveringen niet op vervangende treinen geldig te laten zijn? Begrijpen ze niet dat het voor de reizigers dezelfde trein is?

Dit is waar van verschillende kanten al kritiek op is: spoorwegen denken van uit de treintjes. Vervangende trein? Vervangend treinnummer dus niet dezelfde trein. Dat is uiteraard volstrekte nonsens.

10-07-2023 07:49:21 1
treinhobby
treinhobby

Zolang de vervangende trein uit exact dezelfde combinatie bestaat zouden reserveringen overgenomen kunnen worden.

Maar bij de ICB stam als vervanging van de ICE kloppen de rijtuig en stoelnummers niet.

10-07-2023 08:01:13
TtC
TtC

...'

De volgende ICE 224 stond al de hele dag in de app als 'uitzonderlijk druk'. Waarom eigenlijk - je kunt er toch alleen met reservering in? Blijkbaar niet, want het perron in Duisburg was stamp- en stampvol en ik was een van de reizigers die niet mee konden. Let wel, heb een 1e-klasse ticket geboekt. Desondanks geen kans.

...

De verplichte reservering geldt alleen tussen Oberhausen en Arnhem/Amsterdam. Bovendien geldt er klaarblijkelijk HOTNAT (neem de eerstvolgende rijdende trein) en is er voor reizigers van de uitgevallen trein geen reserveringsplicht voor de volgende trein.

Bij een uitgevallen vlucht worden reizigers toch ook omgeboekt naar een andere vlucht en wordt er ook niet gezegd neem het eerst volgende vliegtuig maar (als er een zitplaats aanwezig is). Reserveringsplicht is reserveringsplicht; wat betekent dat er indien er een trein uitvalt of er een vervangende trein rijdt (met een ander treinnummer) dat de reizigers moet worden omgeboekt.

10-07-2023 08:19:35
brun
brun
mdeen (10-07-2023 07:10:50):

Hoe krijgen ze het voor elkaar om reserveringen niet op vervangende treinen geldig te laten zijn? Begrijpen ze niet dat het voor de reizigers dezelfde trein is?

Dit is waar van verschillende kanten al kritiek op is: spoorwegen denken van uit de treintjes. Vervangende trein? Vervangend treinnummer dus niet dezelfde trein. Dat is uiteraard volstrekte nonsens.

Dit dus, de wagennummers waren anders. Dus als er iemand op mijn stoel had gezeten, had ik geen geldige reservering gehad.

Was misschien nog wel goedgekomen, maar ach, ik had 'm toch al gemist (uur vertraging, dus half uur geplande overstaptijd hielp alsnog niet).

Het verplichte omboeken voor reizigers die de ICE naar Amsterdam misten, werd omgeroepen in mijn vertraagde trein. Dus probeerde ik dat eerst in de DB-app. Ging niet, geen plaatsen meer beschikbaar. Toen via de BahnBonus-app (heeft een eigen klein aanbodje van stoelen). Ook geen reservering meer mogelijk. Toen naar het DB-loket. Idem: niks meer beschikbaar. Toen op de bonnefooi op het perron staan wachten. Trein overvol.

10-07-2023 08:59:16
seinhuis
seinhuis
TtC (10-07-2023 08:01:13):

...'

...

De verplichte reservering geldt alleen tussen Oberhausen en Arnhem/Amsterdam. Bovendien geldt er klaarblijkelijk HOTNAT (neem de eerstvolgende rijdende trein) en is er voor reizigers van de uitgevallen trein geen reserveringsplicht voor de volgende trein.

Bij een uitgevallen vlucht worden reizigers toch ook omgeboekt naar een andere vlucht en wordt er ook niet gezegd neem het eerst volgende vliegtuig maar (als er een zitplaats aanwezig is). Reserveringsplicht is reserveringsplicht; wat betekent dat er indien er een trein uitvalt of er een vervangende trein rijdt (met een ander treinnummer) dat de reizigers moet worden omgeboekt.

Ook vliegtuig passagiers verwachten dat indien hun vlucht is geannuleerd dat ze gebruik mogen maken van de eerste vlucht.

Het verschil tussen een trein en een vliegtuig is dat bij een vliegtuig ingangscontrole wordt gedaan. Hierdoor is het niet mogelijk gemaakt om in te stappen.

Een trein heeft een open deur beleid en vindt de controle plaats na het instappen (tijdens het rijden).

Controle voor instappen is niet mogelijk.

10-07-2023 09:08:28
BVisser
BVisser

In Spanje gaat dat wel zo. Daar is voor hogesnelheidstreinen ingangscontrole voordat je het perron op kunt. Trein gemist? Helaas kippengaas, maar dat wordt echt een nieuwe reservering halen aan het loket (en betalen).

10-07-2023 09:30:59
AlbertP
AlbertP

Die controle is niet volledig waterdicht omdat op kleinere stations soms regionaal en lange-afstandsverkeer dezelfde perrons gebruiken, waarbij regionaal verkeer in veel Spaanse regio's een chipkaartsysteem met poortjes heeft. Maar omdat de lange-afstandstreinen reserveringsplichtig zijn en meestal volgeboekt, valt een reiziger zonder zitplaats snel op.

Verbindingen met overstap worden door Renfe overigens nauwelijks verkocht, dus mensen die hun overstap missen en de volgende trein proberen te nemen heb je daar niet. Overstap betekent daar 2 verschillende tickets - en als de eerste trein vertraagd is, voor de tweede een nieuw ticket kopen voor de eerstvolgende trein die plek heeft (en dat is dan vaak pas de volgende dag.)

Laatst bewerkt door AlbertP op 10-07-2023 09:32

10-07-2023 09:43:54
brun
brun

Laatste update, in ICE 220 doen de reserveringsbordjes 't niet, dus het is weer één grote stoelendans van gefrustreerde reizigers.

10-07-2023 10:40:44
henri1972
henri1972

ICE 9496 (ipv ICE 122) heeft om de één of andere reden wagennr 21- 28 ipv 31-38 wat normaal is. Geen idee waarom maar je maakt t mensen wel moeilijk zo.

Het rare is dat als ik voor vandaag een reservering wil maken voor ICE9496 dan kan dat niet. Ik kan alleen een ticket kopen ZONDER reservering en dat is gek voor een trein met verplichte reservering.

Laatst bewerkt door henri1972 op 10-07-2023 10:45

10-07-2023 13:25:08
robert5591
robert5591
TtC (10-07-2023 08:01:13):

Ik heb een vrij late 'change of equipment' [lees een groter toestel dan gepland]. Ik was bang dat daardoor mijn gereserveerde beenruimte stoel weg was, maar dat bleek niet het geval. Ook in het grotere toestel was die rij bij een nooduitgang, in het kleinere waren gewoon rijnummers overgeslagen. Bij een omboeking ligt het probleem [nadat je je gemeld hebt] duidelijk bij de airline.

In de Duitse situatie krijg ik ook sterk de indruk dat het treinnummer alleen als een interne [inclusief verkeersleiding] wordt gezien. Als er om welke reden dan ook een [deels] vervangende trein moet worden ingelegd, krijgt die een niet gerelateerd nummer [ICE123 wordt vervangen door ICE2927] en daarbij wordt uit het oog verloren dat die nummers ook 'extern' worden gebruikt in reserveringen en reizigersinfo.

10-07-2023 19:10:07
AlexNL
AlexNL

Ik heb ooit eens opgevangen dat treinnummers in Duitsland slechts uit 5 cijfers kunnen bestaan, waar dat bij ons 6 cijfers is. Dat terwijl er veel meer treinbewegingen zijn.

Men kan dus niet zoals bij ons zomaar 300000 aan een nummer toevoegen maar maakt gebruik van een verzameling reservenummers.

10-07-2023 19:14:30
TtC
TtC
brun (10-07-2023 08:19:35):

Dit dus, de wagennummers waren anders. Dus als er iemand op mijn stoel had gezeten, had ik geen geldige reservering gehad.

Was misschien nog wel goedgekomen, maar ach, ik had 'm toch al gemist (uur vertraging, dus half uur geplande overstaptijd hielp alsnog niet).

Het verplichte omboeken voor reizigers die de ICE naar Amsterdam misten, werd omgeroepen in mijn vertraagde trein. Dus probeerde ik dat eerst in de DB-app. Ging niet, geen plaatsen meer beschikbaar. Toen via de BahnBonus-app (heeft een eigen klein aanbodje van stoelen). Ook geen reservering meer mogelijk. Toen naar het DB-loket. Idem: niks meer beschikbaar. Toen op de bonnefooi op het perron staan wachten. Trein overvol.

Het is toch belachelijk dat de reiziger zelf zijn reservering moet omboeken bij uitval van treinen of in het geval van een vervangende trein. Indien de spoorwegmaatschappij om wat voor reden dan ook geconfronteerd wordt met een wijziging door uitval of door de inzet van een vervangende trein, dan dient deze de passagiers daarvan automatisch om te boeken naar een andere trein. Voor reizigers met een papieren ticket zal dan omgeroepen moeten worden dat deze zich kan melden bij de servicebalie op het station. Voor reizigers met een e-ticket kan een (push)bericht gestuurd worden met de gewijzigde reservering.

11-07-2023 07:13:12
mdeen
mdeen

Excact mijn punt. Vervoerders zijn nog teveel bezig met treintjes rijden in plaats van reizigers vervoeren.

11-07-2023 13:00:42 1
kiekkiek
kiekkiek

Vervoerders zijn vooral druk met winstmaximalisatie. Het streven is een volle trein. En overstijgt de vraag het aanbod dan wordt d.m.v. prijsverhoging, reserveringsplicht, zugbindung en ander klantonvriendelijk gedoe de vraag gereguleerd.
Dat is geen aantrekkelijk OV en dat stimuleert het gebruik van de trein niet, integendeel.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 11-07-2023 13:01

11-07-2023 19:49:28
kleine_man
kleine_man
TtC (10-07-2023 19:14:30):
brun (10-07-2023 08:19:35):

Het is toch belachelijk dat de reiziger zelf zijn reservering moet omboeken bij uitval van treinen of in het geval van een vervangende trein. Indien de spoorwegmaatschappij om wat voor reden dan ook geconfronteerd wordt met een wijziging door uitval of door de inzet van een vervangende trein, dan dient deze de passagiers daarvan automatisch om te boeken naar een andere trein. Voor reizigers met een papieren ticket zal dan omgeroepen moeten worden dat deze zich kan melden bij de servicebalie op het station. Voor reizigers met een e-ticket kan een (push)bericht gestuurd worden met de gewijzigde reservering.

Zeker niet, bij meer dan een uur vertraging is dat de verantwoordelijkheid van de vervoerder waar de vertraging optreedt, vanaf het moment dat jij je als reiziger op tijd gemeld hebt voor de trein waarmee je je reis begon. De NS heeft echter een achterdeur gecreeerd om hier onderuit te komen. Nu denkt iedereen dat dat de waarheid is.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

16-07-2023 14:26:32
TtC
TtC

Mijn ICE 122 viel uit. Er ging een vervangende ICE 9496, daarin was mijn reservering niet meer geldig.

Als men het niet voor elkaar krijgt om de reserveringen over te nemen als de vervangende trein met hetzelfde treintype wordt gereden als de oorspronkelijke. Hoe gaat men dat dan oplossen als er een ICE 3Neo rijdt in plaats van een ICE 3M (of andersom)? Weer meer kans op chaos.

Ik neem aan de volgend jaar zomer de ICE 3M niet in één keer zullen worden vervangen door een ICE 3Neo, maar dat de vervanging geleidelijk gaat naar mate er meer ICE 3Neo treinstellen zullen zijn afgeleverd. Waarbij de ICE 3M treinstellen waarvan de revisietermijn als eerste verloopt als eerste zullen worden vervangen, tenzij om wat voor reden dan ook een ander treinstel eerder (groot)onderhoud nodig heeft waarvan het de investering niet meer waard is.

Laatst bewerkt door TtC op 16-07-2023 14:28

16-07-2023 17:37:13
AlexNL
AlexNL

De ICE3neo-productiemachine loopt al enige tijd op volle toeren, het lijkt me niet uitgesloten dat men in één keer met een big bang de 406 aflost voor de 408.

16-07-2023 18:17:54
R1-2010
R1-2010

Gaat de BR406 dan de binnenlandse dienst in Duitsland in, of krijgen ze een andere bestemming (verkoop, sloop)?

16-07-2023 18:39:04
DDZ7504
DDZ7504

Voor zover ik weet is dat nog niet bekend.

16-07-2023 18:52:58
cuneo56
cuneo56
R1-2010 (16-07-2023 18:17:54):

Gaat de BR406 dan de binnenlandse dienst in Duitsland in, of krijgen ze een andere bestemming (verkoop, sloop)?

Het meest reecent is dat het waarschijnlijk verkoop of als dat niet lukt sloop gaat worden.

16-07-2023 19:48:27
BVisser
BVisser

Er is gecommuniceerd dat ze de Duitse binnenlandse dienst in gaan.

16-07-2023 19:54:52
TtC
TtC
AlexNL (16-07-2023 17:37:13):

De ICE3neo-productiemachine loopt al enige tijd op volle toeren, het lijkt me niet uitgesloten dat men in één keer met een big bang de 406 aflost voor de 408.

Er worden 10 treinstellen per jaar geproduceerd. Volgend jaar zomer zijn er dan ongeveer 25 van afgeleverd, waarvan een groot deel is ingepland in de binnenlandse dienst. Een big bang voor wat betreft de vervanging van de ICE 3M lijkt daarmee wel uitgesloten.

_______
R1-2010 ~ 16-07-2023 18:17:54

Formeel is nog niet bekend wat er met de 15 resterende ICE 3M (BR 406) gaat gebeuren, wel zijn er 17 extra ICE 3Neo treinstellen bijbesteld.

17-07-2023 06:47:35
brun
brun

Het oorspronkelijke plan is de BR 406 binnen Duitsland te laten rijden (zo zei Philipp Nagl het vorig jaar), maar ik kan me voorstellen dat ze alsnog terzijde gaan als ze ook in Duitsland zelf te vaak uitvallen.

17-07-2023 08:05:43
R-E-Mg
R-E-Mg

De vraag is dan waardoor ze uitvallen. Iets specifieks door de meersysteem uitvoering of gewoon algeheel slecht onderhoud. Als ze überhaupt in slechte staat zijn, dan kan het doek inderdaad wel eens sneller vallen. Want zelfs als ze alle DC componenten en buitenlandse veiligheidssystemen eruit halen, dan houd je nog steeds geen BR403 over.

17-07-2023 08:30:15
brun
brun
R-E-Mg (17-07-2023 08:05:43):

De vraag is dan waardoor ze uitvallen. Iets specifieks door de meersysteem uitvoering of gewoon algeheel slecht onderhoud. Als ze überhaupt in slechte staat zijn, dan kan het doek inderdaad wel eens sneller vallen. Want zelfs als ze alle DC componenten en buitenlandse veiligheidssystemen eruit halen, dan houd je nog steeds geen BR403 over.

Dat laatste kan in de praktijk ook niet (systemen verwijderen), want dan is de toelating niet meer geldig. De systemen zijn te nauw met elkaar verweven.

20-07-2023 23:15:01
pjkleton
pjkleton

Hallo ,

Op 29 juni zijn we van Utrecht naar Ulm gereisd met ICE's In Utrecht hadden we een klein probleempje: Waar staat ons rijtuig?De wagenstandaanwijzer gaf de eme positie aan en de C TA boven het perron de andere.Het bleek dat die boven het perron de juiste situatie aangaf en de andere niet goed was.

We reden via Venlo deze keer en kwamen slechts 4 minuten te laat aan in Keulen Toen begon de ellende.Er waren treinen opgeheven waardoor ook de 1e klas stampvol kwam te staan.Er is blijkbaar een regeling die verbieidt dat treinen die staande reizigers hebben niet mogen vertrekken..dus pas na een half uur vertrokken we toch met een overvolle trein..

En toen was onze overstap in Frankfurt natuurlijk verloren gegaan. Daar moesten we bijna een uur wachten op een volgende trein die ook in Mannheim kwam. Daar moesten we weer bijna een uur wachten op een ICE naar Munchen die ook in Ulm stopte.Daar kwamen we aan om 18 uur, anderhalf uur te laat. De Regional Express stond gelukkig al klaar op spoor 3 sud.,en zou om ca 18:17 vertrekken. Dat gebeurde dan ook, mooi op tijd,,,helaas ,net toen die vertrok stopte er een ICE naast ons aan de andere kant van het perron,toen iemand in onze trein an de noodrem trok,zodat we na 5 meter rijden weer stilstonden,,, Het lukte de mcn niet de trein weer weg te krijgern pas na een drie kwartier konden we na veel herstarts vertrekken. We moesten naar Obersdorf, daar zouden we anders om 18:16 aangekomen zijn ,het werd 20:30, ๐Ÿ™

Als contrast wil ik even melden dat onze terugreis vandaag uit O, naar Utrecht keurig op tijd verliep. ๐Ÿ‘

Het blijkt een uitzondering te zijn dat het goed ging...

Peter

21-07-2023 00:29:04
AlexNL
AlexNL

Dat is een behoorlijke vertraging, daarvoor kun je in aanmerking komen voor compensatie. Als je je ticket via Deutsche Bahn hebt geboekt kun je het via hun website regelen, in mijn ervaring pakken ze dat heel snel op.

21-07-2023 08:45:12
brun
brun

Oef, wat een verhaal :-( Maar dit is dus de normale stand van zaken in Duitsland op het moment. Het treinverkeer is er volledig ingestort. Ik plan elke reis door Duitsland intussen met overstaptijden van minimaal 30 minuten. Zelfs dat gaat in ongeveer de helft van de gevallen fout.

21-07-2023 09:10:49
jacokran
jacokran

Ik had een soortgelijke ervaring. Dinsdag 4 juli vanuit Utrecht via Münstrer en Hamburg naar Binz. Bij de overstap in Münster was al bekend dat de bovenleiding tussen Hamburg Hbf en Altona defect was. Vertrek uit Münster was ong. 15 minuten later dan normaal. De ICE waar wij in zaten werd tot twee keer toe aan de kant gezet om ingehaald te worden door de RE en een andere ICE omdat er geen plek was op het Hbf. aankomst in Hamburg hbf +100!

Dan heeft NS de bijsturing toch echt beter op orde.

21-07-2023 09:47:37
sjoerd
sjoerd

Onze dochter met twee kleindochters daarentegen kwam afgelopen week van Basel naar Breda en was daar zelfs een uur vroeger. In Keulen aangekomen, bleek zeer plotseling dat er op Duesseldorf - Moenchen-Gladbach niet gereden kon worden. Net op tijd, want in Keulen dan maar op de boemel naar M-G, waar zij de boemel naar Venlo konden nemen. Wonder boven wonder was deze op tijd in Venlo (anders altijd vertraging daar en zeer luie machinisten) waardoor de 3500 daar gehaald kon worden en ze uiteindelijk een uur vroeger in Breda waren. Hoe het kan weet ik nog niet, maar dat komt dus ook voor.๐Ÿ™‚

21-07-2023 09:50:57
mren
mren

Ik heb mijn buik vol van ICE's in Nederland en krappe aansluitingen met een uursdienst, dus wij parkeren de auto in Viersen, dan ben je vaak met één overstap op je bestemming (ook steden als Wenen en Zürich). Handig is dan ook de ICE naar Berlijn (eens per dag) rond 8:00u voor mooie Sparpreis die je op RE niet hebt.

Laatst bewerkt door mren op 21-07-2023 09:51

21-07-2023 10:18:11 1
brun
brun

Wat cijfers: in 2022 had maar liefst 35 procent van de Duitse IC's en ICE's een vertraging van 6 minuten of meer. Dat is op zich al een verbijsterend hoog percentage. Maar daar komt nog bij:

• Dit zijn alleen de vertragingen in het Fernverkehr, niet bij regionale verbindingen
  • Vertragingen ónder de 6 minuten worden niet meegerekend, maar op grote Duitse stations mis je ook sommige aansluitingen als je 5 minuten te laat aankomt
  • Volledig uitgevallen treinen worden óók niet in deze statistiek meegeteld

Als ik dan mijn eigen reishistorie over de afgelopen twee jaar bekijk... Bij 2/3 van alle tickets heb ik een claim ingediend, dus 2/3 van de reizen hadden vertraging van meer dan een uur.

Het is echt heel triest gesteld met de DB op dit moment.