21-07-2023 10:52:34 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Waar ligt dat eigenlijk aan? Heb je daar een idee over? Is dat capaciteit bij de bijsturing? Kloppen de dienstregelingen niet? Is de infra erg onberouwbaar? |
21-07-2023 11:12:43 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote En de Duitse degelijkheid dan, waar de Duitsers zich op beroepen. |
21-07-2023 11:17:07 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Alles...
Hannover Hbf is een heel mooi voorbeeld. Dat is vergelijkbaar met Utrecht CS qua opbouw en de hoeveelheid reizigers en treinen per dag. Toch draait Utrecht sinds de modernisering heel soepel. Storingen, vertragingen en treinenfiles zijn in Utrecht een uitzondering. In Hannover zijn ze de regel, want het sporenplan is nog even complex als een eeuw geleden. Daar staan elke dag weer treinen te wachten voor het inrijsein omdat er nog een spoor is bezet of omdat een lange, vertraagde goederentrein dwars over de wisselstraat moet en dus één kant van het station minutenlang lamlegt. Frankfurt Hbf is nog veel erger. Dat is één mierenhoop van superlange ICE's die door de wisselstraten moeten kronkelen en elkaar telkens weer in de weg zitten. Laatst bewerkt door brun op 21-07-2023 11:23 |
21-07-2023 11:59:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Daarnaast zijn sommige spoorwegen enkelsporig en zijn de inhaalsporen niet overal lang genoeg. Daardoor stapelen vertragingen zich op. Een treffend voorbeeld is (Venlo -) Kaldenkirchen - Viersen (- Mönchen-Gladbach), waarop veel goederenverkeer zit en ook een stoptreinuurdienst met af en toe een ICE ertussendoor. Het komt voor dat je stopper op elk inhaalspoor een goederentrein tegenkomt. Men is wel begonnen met groen kappen maar het zal nog effe duren voor er een tweede spoor ligt en er extra inhaalsporen aangelegd zijn. Daarnaast zijn de aansluitingen weliswaar soms niet zo heel krap, maar als één van de aansluitende ICE's vertraging heeft, zal de aansluiting worden overgenomen en dan krijg je een olievlekvertraging naar andere lijnen. |
![]() |
advertentie |
21-07-2023 12:39:29 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Aansluitingen overnemen van vertraagde IC(E)'s is niet meer standaard. Soms gebeurd het nog wel maar vaak is het: u als reiziger neemt de volgende maar..... |
21-07-2023 12:41:45 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Bekijk het van de positieve kant: je reist zo wel gratis door Europa met al die terugbetalingen van DB na afloop 😉 Laatst bewerkt door mren op 21-07-2023 13:34 |
21-07-2023 13:01:21 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Op de drukke lijnen in NRW zijn in mijn ervaring de halteertijden en perronopvolgingen te krap. Als ik nu een vertrekstaat van Düsseldorf Flughafen opvraag heb ik daar direct onderbouwing voor: op spoor 6 staat gepland dat de RE6 halteert van 13:10 tot 13:11 en de S1 halteert van 13:11 tot 13:12. Dat is simpelweg onmogelijk en zal gegarandeerd zorgen voor vertraging van de RE11 die van 13:15 tot 13:16 op hetzelfde perronspoor moet halteren. |
21-07-2023 13:31:44 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Je hebt hier een ander probleem gevonden: een aangepaste dienstregeling bij werkzaamheden die niet uitvoerbaar is. Normaal rijdt de RE6 om 12:57 en bestaat dit conflict niet, maar t/m komende woensdag is die omgeleid vanwege werkzaamheden aan de oostkant van Essen. Bij werkzaamheden op Frankfurt-Mannheim zijn de ICE's naar Stuttgart vaak omgeleid via Darmstadt (zonder stop) zonder reistijdverlenging. Dat paste ook niet, onder andere omdat de ICE's in beide richtingen elkaar tegenkwamen op de enkelsporige boog van Frankfurt Stadion naar Neu-Isenburg. (Voor de grote werkzaamheden volgend jaar wordt gelukkig een ruimere dienstregeling gemaakt door de verschillende bestemmingen te wisselen, zoals nu ook bij Fulda-Kassel gedaan wordt.) |
21-07-2023 13:36:17 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Dat is uiteraard onzin! Je krijgt max de helft terug! En daarnaast is de DB ook veel strenger geworden met het beleid. En Europa is groter dan de DB.... |
21-07-2023 13:49:48 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Vanaf 2 uur vertraging zou je weldegelijk 100% van de ritprijs terug moeten krijgen. Dat is je recht op basis van Europese wetgeving. |
21-07-2023 14:18:33 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Vorig jaar heb ik een weekendje Zwitserland gedaan met de trein: heen via Bregenz, terug via Basel. Tijdens de heenreis ging het al ontzettend mis nog voor ik in Düsseldorf was: vanwege werkzaamheden (bouw Düsseldorf-Bilk) was station Nuess Hbf overbelast en moesten we op de vrije baan blijven wachten tot er plek vrij was. Dat heeft 20 minuten geduurd. Eenmaal in Düsseldorf was de vertraging opgelopen tot +37, en mijn aansluitende ICE was weg. Reisadvies gevraagd en een nieuwe zitplaatsreservering geregeld bij het (stampvolle) Reisezentrum, maar dat kon ook weer de prullenbak in. Die trein raakte ook steeds meer vertraagd (o.a. door werkzaamheden op de Riedbahn) waardoor de aansluiting ook uit het raam ging. Uiteindelijk met een dikke +70 in Bregenz aangekomen. Op de terugweg ging het niet veel beter, de Eurocity die ik had werd ineens 'vanwege werkzaamheden' omgeleid via de Rechte Rheinstrecke en kwam daardoor met ruim een half uur vertraging aan in Keulen. Een lichtpuntje: de Duitsers zien inmiddels zelf ook wel in dat het zo niet langer kan en ze hebben plannen om het netwerk rigoreus onder handen te nemen. |
21-07-2023 17:12:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Tsja, de keerzijde daarvan is wel dat alle reizigers die in de trein zitten die anders had moeten wachten om de aansluiting in stand te houden niet ook nogeens vertraging oplopen.
Uiteindelijk is het een afweging tussen de belangen van meerdere reizigers en kun je daarmee de verspreiding van een veel grotere olievlek werking wel beperken...
|
21-07-2023 17:50:48 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Hoewel dit draadje over een specifieke ICE ging, kunnen we voor andere ICE-zaken beter terug gaan naar het ICE-perikelen draadje. Wellicht kan het beheer dit draadje samenvoegen met het laatstgenoemde. |
22-07-2023 00:09:45 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Gisteren kwam ik met de ICE terug vanuit Berlijn,de reis ging redelijk op tijd(3 a 4 minuten vertraging tussen Berlijn en Dortmund). echter,na Bochum begon de ellende.We begonnen steeds zachter te rijden en soms stilstaan. Essen Hbf was de vertraging een minuut of 9.Vlak voor Duisburg gingen we weer stilstaan en werden we gepasseeerd door enkele regionale treinen,waaronder de RE42 die ik eigenlijk moest hebben.Uiteindelijk toch weer gaan rijden en op het moment dat we langs het perron in Duisburg komen,vertrekt de RE42 naar Viersen. Goed,dus een uur extra reistijd naar Venlo,dan maar de RB van 1635 genomen.Achteraf maar goed ook,want de volgende RE42 had +20. Ik zag onderweg al dat enkele ICE's en IC's een vertraging van meer dan uur hadden en ook de FLIXtrain was bijna anderhalf uur te laat |
22-07-2023 06:26:37 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Door de aanpassing van de tarieven van de treinkaartjes zit het aantal reizigers flink in de lift en voor corona had de DB ook al dubbele groeicijfers. Dus ik zie het vooral als gevolg van het succes waar de spoorwegen in Duitsland in zitten. Kunnen we in Nederland nog iets van leren. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
22-07-2023 07:41:18 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
@scooter: Je had toch niet serieus gehoopt op de aansluiting van de RE42 op de RE 13 in Vierssen? Weliswaar overzijde perron maar 3 minuten is wel heel weinig. Zeker op een vrijdagmiddag in Duitsland. |
22-07-2023 10:22:24 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Dat geldt vanaf 60 minuten vertraging, maar alleen als je de treinreis afbreekt. Dan kun je de volledige ritprijs terugvragen. Reis je daarentegen wél, dan kun je 25% terugvragen bij een vertraging van 1 tot 2 uur, 50% bij een vertraging van 2 uur of meer. En helaas is die regel onlangs wat verwaterd: bij vertragingen door bijzondere omstandigheden zoals storm, onweer etc. kun je geen geld meer terugvragen. Zie deze website |
22-07-2023 11:46:41 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
En in de URL vervangen door nl en je hebt hem ook in het Nederlands https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_nl.htm#delayed |
22-07-2023 13:09:23 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Aan klikbare link. |
22-07-2023 21:11:25 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Quote Ik hield er al rekening mee,ja😉 |
23-07-2023 10:58:37 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als alles op tijd rijd,dan is 3 minuten om van de ene kant van een perron,naar de andere kant te komen te krap ? |
23-07-2023 11:15:04 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De breedte vh perron is niet t probleem, de punctualiteit van de gemiddelde Duitse trein wel. |
01-08-2023 07:51:42 1 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Ik was in dat weekend op zondag onderweg van Goslar naar Venlo. Door verschillende gemiste aansluitingen en treinen die niet reden zou ik 2 uur vertraging hebben gehad in Venlo. Trein Kreiensen - Paderborn had na elke stop meer vertraging zodat de aansluiting in Paderborn niet gehaald werd (nog niets aan de hand, maar geen potentiele 2-minutenaansluiting in Duisburg waardoor je een uur eerder bent) RE1 Hamm - Duisburg reed zich ook vertraging op waardoor ik op 10 seconen de aansluiting op de RB 33 miste (nog niets aan de hand) RE 42 werd al met +20 aangekondigd, dat was uiteindelijk +59 zodat ik de volgende RB33 moest nemen (1 uur vertraging) RE 13 van dat uur reed maar tot Kaldenkirchen, waarschijnlijk geen machinist die Nederlands sprak (2 uur vertraging) Vooral dat Eurobahn, ondanks dat ze vanwege werkzaamheden niet reden tussen Düsseldorf en Wuppertal, geen treinen vanaf Düsseldorf kon rijden maar vanaf Mönchengladbach reed, en dan nog niet alle treinen tot Venlo kon rijden is wel heel erg droevig.
Wat mij nog altijd opvalt is dat vooral in de langere treinen en vooral in de dubbeldekkers het niet fluiten en de deuren actief sluiten maar het wachten op deuren die dicht gaan voordat ze vergrendeld kunnen worden en er vertrokken kan worden tot veel vertragingen leidt. Ook meer dan eens de machinist op de omroep of men uit het deurgat kon stappen zodat de deur dicht kon. Dit probleem speelt al minstens 10 jaar. Laatst bewerkt door mdeen op 01-08-2023 08:08 |
01-08-2023 14:59:05 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Zondagmiddag was er geen personeel voor de treindienstleiding in Düsseldorf Bilk. Daarom vielen er veel treinen uit tussen Düsseldorf en Neuss. Uiterst onhandig aangezien dit nu ook de omleidingsroute is tussen Düsseldorf en Köln vanwege werkzaamheden bij Langenfeld. Dus de uitval van Eurobahn RE 13 had hier mee te maken. |
01-08-2023 23:11:57 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik dacht altijd dat de prijzen voor ICE tickets hoog waren als je op t laatste moment zou boeken. Nou, niet dus. Zojuist (23.05 uur op 1 aug) voor morgen een ticket geboekt naar Duisburg met de 225 voor €20,25 ..... Weliswaar 2e klasse, maar toch. |
02-08-2023 10:42:11 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Komt bij mij de vraag op, naar aanleiding van de reactie van henri1972, of internationale treinen ook een laatste minuut boeking kennen? |
02-08-2023 11:09:05 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Er zijn geen "last minute" kortingsacties. Als de prijs laag is, betekent dat meestal dat de trein slecht bezet is. Bij de DB is online boeken overigens tot 10 minuten na vertrek mogelijk. |
02-08-2023 11:41:07 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Dit 10 minuten na vertrek boeking mogelijkheid, is dit vanaf het vertrek station gerekend? Dat er vanaf andere stations ingestapt kan worden. Laatst bewerkt door john2 op 02-08-2023 11:41, reden: typfout herstelt |
02-08-2023 13:38:35 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Vertrek vanaf het station dat op het ticket staat, kan dus ieder ICE-station zijn. Veel ICE's uit Nederland zijn zo vol dat dit op zo'n korte termijn niet meer gaat. Maar soms heb je geluk, vooral op dinsdag tot donderdag omdat het aantal reizigers in/om het weekend groter is, of in de ICE 225 omdat die met 2 treinstellen rijdt. Laatst bewerkt door AlbertP op 02-08-2023 13:42 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-08-2023 15:09:25 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote De mogelijkheid om 10 minuten na vertrek van de trein vanaf het station waar men is ingestapt in de ICE online nog een kaartje te kopen komt in de plaats van de verkoop bij de conducteur in de trein. Laatst bewerkt door TtC op 05-08-2023 15:10 |
05-08-2023 17:23:07 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Ach zo, op die manier. |
07-08-2023 17:53:54 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Wow, het is weer hommeles. En in het opvallende dingen-draadje is ook al te lezen hoe de 225 vanochtend is gestrand. Citaat: "Volgens getuigen werd ongeveer de helft van de gestrande reizigers toegelaten op de vervangende ICE, de rest paste er niet meer bij." Mooi hè, hoe alles uitkomt wat we begin dit jaar op deze plek al hadden voorspeld (dat je met een reserveringsplicht en één vervangend treinstammetje niet de problemen opvangt die door volkomen versleten materieel worden veroorzaakt). Laatst bewerkt door brun op 07-08-2023 17:55 |
07-08-2023 18:03:44 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dus omdat het nu bij één trein mis is gegaan zijn alle maatregelen zinloos volgens jou? Jij blaast ook na één regenbui je hele vakantie af? |
07-08-2023 18:12:19 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Het is niet één keer misgegaan, het is 19 keer misgegaan in een week tijd. |
07-08-2023 18:16:47 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Wat dus helemaal niets te maken heeft met het doel van de reserveringsplicht. |
07-08-2023 18:40:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
In zoverre niet, maar indien men heeft gereserveerd, is dat voor een bepaalde trein, en niet een vervangende. Je bent dus je reserveringsgeld kwijt en hebt grote kans in de vervangende trein ook weer geen zitplaats te hebben. Normaal houd ik niet van sensatie en paniek, maar dat er een punt van gemaakt wordt, begrijp ik wel. Het vertrouwen in de ICE is in zware vorst geraakt. |
07-08-2023 18:47:00 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De reserveringsplicht is leuk, maar dan moet je wel een losse reservering kunnen maken. Ik heb voor as vrijdag een rit Basel - Arnhem met overstap in Frankfurt op de 120. Ik kreeg een mail van de DB dat deze verbinding niet meer mogelijk is vanwege een defecte brug bij Frankfurt. Dus, brave reiziger als ik ben, wil ik een vervangende reservering maken voor de 104/224 met overstap op Flughafen. Dat kan dus echter niet volgens de DB. De 104 wel, maar de 224 niet, terwijl als ik een ticket zou kopen het wel kan.Dus, als ik de 224 haal stap ik maar in zonder reservering.... |
07-08-2023 19:06:39 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Nou dat van dat versleten materieel is een fabeltje. Feit is dat de BR 406 onder gelijkstroom nooit goed gefunctioneerd heeft. Al sinds het begin in 2001 is het omschakelen kwetsbaar en de extra omschakelingen naar 25kV hebben dit alleen maar erger gemaakt sinds 2015. Voor de inzet naar België geldt overigens hetzelfde. |
07-08-2023 19:10:25 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote DB geeft online structureel geen losse reserveringen uit voor de reserveringsplichtige ICE's, om wat voor reden dan ook. Via andere verkoopkanalen kan dat wel. |
07-08-2023 20:06:14 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Sorry, maar ik ben al jaren klant bij de DB, ik heb een bahncard 1e klasse. Als de DB dan mijn verbinding die ik keurig gereserveerd heb niet kan leveren verwacht ik dat ik de DB met een oplossing komt en niet dat ik die via de Russische of Chinezen spoorwegen moet regelen. |
07-08-2023 20:12:01 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote De €4,50 reserveringskosten is vervallen voor de reserveringsplichtige ICE's. Verder heb je gelijk. Quote De reservering zou om te boeken moeten zijn bij het loket of de klantenservice - als er nog vrije plekken zijn in andere treinen. Als je er zelf een bij koopt (via een derde partij), kost het uiteraard geld. |
07-08-2023 20:39:33 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Zitplaatsreserveringen regelen als je een FIP ticket hebt gaat zover ik weet ook niet op eenvoudige wijze. Waarom kunnen zulke simpele dingen niet gewoon online geregeld worden? |
07-08-2023 22:23:34 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Blijft de vraag waarom de DB bewust de online-verkoop van losse reserveringen blokkeert. Mijn vermoeden is dat ze Interrail-gebruik van de ICE zoveel als het maar kan willen ontmoedigen door het verkrijgen van losse reserveringen zo onaantrekkelijk en ingewikkeld mogelijk te maken. Op zich werkt dat goed, want afgezien van de gestrande of uitgevallen treinen heb ik in 2023 nog geen problemen meegemaakt inzake doorrijden in Utrecht en/of Arnhem vanwege overvulling. |
07-08-2023 22:33:13 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Zoals hierboven al staat, je hebt niks aan een reservering als je trein niet rijdt. En het doel van die plicht wordt ook niet gehaald als in één week alsnog 19 treinen uitvallen, waardoor de rest dus weer eens overvol is en (zoals vandaag) dus weer eens mensen op de perrons achterblijven.
|
07-08-2023 22:53:19 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Met Interrail heeft dit weinig te maken, de reservering is gewoon bij Interrail te koop (met 2€ boekingskosten, zoals voor alle reserveringen die bij Interrail i.p.v. de maatschappij zelf gekocht worden.) Vrijdag zat ik overigens in de 124, die vanwege personen op het spoor in Siegburg in Keulen (Messe/Deutz Tief) begon. De reserveringen werden daar pas kort voor vertrek geladen, en ook de wagennummers werden eerst niet weergegeven. Dit leidde ertoe dat de reizigers hun rijtuig niet konden vinden en zelf een zitplaats uitzochten, totdat het personeel iedereen maande om hun eigen plek op te zoeken. Dat leidde tot wat chaos in rijtuig 35, waar de schermen op zwart bleven en de reizigers niet wisten in welk rijtuig ze zaten. |
08-08-2023 08:48:59 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote De heer Nagl (tot voor kort de chef bij DB Fernverkehr) heeft zelf aangegeven dat de BR 406 versleten is. Het aantal storingen is de laatste jaren fors hoger dan 20 jaar geleden en er is veel meer onderhoud nodig dan toen. Maar ik ben het met je eens dat de treinen nooit erg betrouwbaar waren. Ze zijn nu alleen nóg onbetrouwbaarder dan bij de introductie... Wat betreft die losse reserveringen: dat probleem heb ik nu ook al een paar keer gehad. Je kunt de ICE alleen reserveren in combinatie met een ticket. Los reserveren gaat niet, wat dus irritant is als je ICE uitvalt en je voor de volgende trein wilt reserveren - dat kan niet bij DB. Laatst bewerkt door brun op 08-08-2023 09:23, reden: wel bij NSI dus |
08-08-2023 09:13:51 1 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Je kan toch gewoon reserveren via NS voor de ICEs van/naar Duitsland? |
08-08-2023 09:22:03 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Hé, da's de eerste keer dat ik die mogelijkheid daar zie...! Heb blijkbaar niet goed gekeken. Op de site en in de app van DB ging het nooit. Dank. Laatst bewerkt door brun op 08-08-2023 09:23 |
08-08-2023 10:24:04 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Quote De reden is dat dit de media niet haalt. ICE 225 heeft bijvoorbeeld zondag jongstleden nog Arnhem Centraal overgeslagen omdat de trein reeds te vol was. De ICE erna werd te Arnhem opgeheven. Laatst bewerkt door Ysbergsla op 08-08-2023 10:24 |
08-08-2023 12:09:27 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Als je op treinposities.nl kijkt (opgeheven treinen) zie je dat de ICE's de laatste tijd héél vaak uitvallen of stations overslaan. Soms gaat het een paar dagen redelijk. Vervolgens is het dan weer elke dag een keer raak. Begin maar eens op 1 juli en klik telkens een dag vooruit. |
08-08-2023 12:47:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Treinreiziger.nl somt ook al een en ander op aan ICE-treurigheid. |
08-08-2023 12:52:09 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote En daarbij dan nog: dat die reservestam vooral wortel lijkt te staan schieten in Amsterdam, in plaats van dat deze daadwerkelijk snel ingezet kan worden.... |
08-08-2023 13:08:58 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Tja, dat vragen we ons intussen allen af. Maar goed, ik houd op met klagen. Er verandert toch niks, de ICE naar Köln en Frankfurt is en blijft een totaal onbetrouwbare verbinding. |
08-08-2023 15:31:06 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Laten we hopen dat de BR408 betrouwbaarder is onder 1500V. 🙂 De Eurostar e320s doen het naar mijn weten vrij aardig onder Nederlandse spanning? |
![]() |
advertentie |
08-08-2023 15:56:40 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Elke andere hogesnelheidstrein dan de BR 406 doet het prima onder Nederlandse spanning. ;-) Laatst bewerkt door brun op 08-08-2023 15:56 |
08-08-2023 16:23:07 | ||
---|---|---|
raoul
![]() |
Wat ik van de testritten heb begrepen is dat ze goed lopen. Het is wachten tot Mei 2024 als de 408neo definitief naar Nederland komt. Eerder lukt gewoon niet qua opleidingen van het personeel. Helaas hebben wij ook geen personeel over om dat te versnellen...... |
08-08-2023 18:04:08 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Is er ook getest met airco's op een hete dag? |
08-08-2023 18:16:19 | ||
---|---|---|
raoul
![]() |
Ik heb geen idee, maar gezien de eurostar en de 408 in Duitsland vermoed ik wel dat het veel beter gaat worden. Het kan ook niet veel minder. Al werk ik sinds 2017 op de ICE, ik ben er nog nooit mee gestrand. Ergens nog iedere keer geluk gehad. |
08-08-2023 20:10:36 | ||
---|---|---|
nielsH
![]() |
Quote Ontwikkelt voor -25 tm +45 graden |
08-08-2023 21:41:22 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Er zit in ieder geval een "normaal" koelsysteem in, waar de ICE3 een ongebruikelijk en relatief experimenteel koelsysteem met lucht als koelgas is gebruikt. Zo'n nieuw systeem zal daarmee ook 3-4x zuiniger zijn, en dus een veel lagere belasting op de boordnetomvormer geven. |
08-08-2023 22:51:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote BR406 zal vast ook wel niet ontworpen zijn tot +22 graden natuurlijk ;) |
10-08-2023 19:55:52 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Vanavond komen er niet 3, maar 4 ICE-stellen naar Nederland. In 122 wordt naast de 4685 extra de 4603 in opzending meegegeven. Voor morgenvroeg zijn nu de 4683 (121) en 4685+4680 (225) voorzien, is 4603 dan bedoeld als een reservestel in NL? Laatst bewerkt door 5431 op 10-08-2023 22:58 |
11-08-2023 03:09:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Of juist bedoeld voor herstel van het eoa in het OB van de Wgm ? |
11-08-2023 04:34:45 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote En zijn die 2 stellen die in de 225 begin vd week defect gingen alweer in dienst? Of staan die ook nog op Wgm? |
11-08-2023 09:54:26 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Quote Het was trouwens andersom. De 4603 was open voor reizigers en de 4685 mee in opzending. |
11-08-2023 10:29:48 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote 4607 is in dienst, een kennis had deze eerder in de week tussen Brussel en Keulen. |
11-08-2023 11:34:24 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
DB meld in de planner voor zover ik kan zien niets over een verplichte reservering richting Nl. Alleen de opmerking dat de reservering bij je kaartje zit als je dat koopt.Sterker nog, in de opmerkingen staat dat er een reserveringsplicht is tussen Ah en Asd. Verder heb ik vanaf ongeveer half één vandaag een stoel proberen te reserveren voor ICE 122. NS gaf echter aan dat is was uitverkocht. Dus is ongeveer een kwart vd reserveerde stoelen in rijtuig 38 niet gereserveerd van Köln naar Arnhem ... Laatst bewerkt door henri1972 op 11-08-2023 18:18 |
07-10-2023 22:22:28 2 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
De drukte in de zomer is voorbij, de internationale reserveringsplicht (al werd daar nou niet bepaald fanatiek op gecontroleerd) ook, maar het heeft er alle schijn van dat men om wat voor reden dan ook binnenlandse reizen met de ICE structureel blijft blokkeren. Op de borden richting Amsterdam staat of niks, of "niet instappen", en het treinpersoneel weigert actief reizigers die willen instappen, ook als er ruimschoots plaats genoeg in de trein is. NS communiceert hierover niks, gaf zelfs aan dat ook in de zomer binnenlandse reizen toelaatbaar waren, en verkoopt gewoon toeslagen. Desgevraagd kwam het (Duitse) treinpersoneel niet verder dan dat instappen niet mag. Waarom? Laatst bewerkt door 5431 op 08-10-2023 09:35 |
08-10-2023 10:38:22 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
De communicatie afdeling van NS heeft blijkbaar de instructie om alleen positief nieuws naar buiten te brengen (uitzonderingen daargelaten). Daar valt het niet meer toestaan van het binnenlandse gebruik van de ICE niet onder. Bovendien dienen NS Reizigers en NS International tott een gezamenlijk besluit/persbericht te komen.
In de DB reisplanner staat ook expliciet dat in de richting Amsterdam alleen uitstappen is toegestaan in Arnhem Centraal en Utrecht Centraal en de omgekeerde richting alleen mag worden ingestapt. Blijkbaar wordt dit ook zo gecommuniceerd met het (Duitse) treinpersoneel. Op zich is het voor de reizigers het meest duidelijk als het hele jaar dezelfde regels worden gehanteerd en dat het binnenlandse gebruik van de ICE het hele jaar niet is toegestaan. Nu het besluit gevallen is om de ICE vanaf eind volgend jaar niet meer op te nemen in de HRN concessie is het misschien een goed moment om in navolging van de NMBS (voor de ICE van Brussel naar Frankfurt am Main) reeds vanaf de komende nieuwe dienstregeling definitief geen binnenlandse vervoersbewijzen meer te accepteren (waarmee ook de functie van de ICE toeslag komt te vervallen) in de ICE. Waarmee ook het binnenlandse gebruik van de ICE komt te vervallen (tenzij men net als in België binnenlandse ICE tickets gaat verkopen). Dit dient dan ook zo nodig met het Locov, de pers en vanzelfsprekend ook de reizigers gecommuniceerd te worden. Laatst bewerkt door TtC op 08-10-2023 11:18 |
08-10-2023 11:18:33 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als ik het dus goed begrijp kan je dus wel kaartjes kopen evt met toeslag voor een rit in de ICE,maar eenmaal betaald en kloppend op de deur van de ICE word je geweigerd ? |
08-10-2023 11:29:52 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Het binnenlandse vervoerbewijs (e-ticket, papieren kaartje, incheck met OV-pay/chipkaart bij NS) is vanzelfsprekend ook geldig in de NS treinen op het traject.
Een papieren ICE toeslag kan aan het loket gerestitueerd worden. Voor zowel de papieren ICE toeslag als het e-ticket ICE toeslag geldt dat men restitutie via de klantenservice kan aanvragen. Een ICE toeslag is/was alleen nodig voor reizigers zonder NS abonnement (Altijd Vrij, Dal korting, etc.), Studenten Reis Product of Eurail/Interrail. Laatst bewerkt door TtC op 08-10-2023 11:30 |
08-10-2023 18:42:41 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Quote Dat klopt niet: het Studenten Reis Product wordt behandeld als een NS-abonnement. |
08-10-2023 20:23:42 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Die andere genoemde producten is ook alleen de toeslag voor nodig |
08-10-2023 22:01:05 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Voor de eenduidigheid is iets te zeggen, dat dat meteen betekent dat je de ICE dus moet blokkeren, vind ik wat kort door de bocht. Al tientallen jaren rijdt de ICE (en daarvoor EC) op deze manier, dat werd pas in 2022 en 2023 een probleem door de beperkte beschikbaarheid van de 406 in combinatie met de door omleiding vertraagde IC via Bentheim. Met de uitbreiding in de vorm van de 408 en de versnelling via Bentheim is die situatie per 2024 wezenlijk anders, bestaat dan nog steeds de noodzaak tot zulke maatregelen? Lijkt me ook onwenselijk dat de reserveringsplicht in de zomer structureel wordt. Laatst bewerkt door 5431 op 09-10-2023 05:56 |
08-10-2023 22:53:04 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik snap de discussie niet. Het is toch eenvoudig.... Je mag met je binnenlandse vervoersbewijs (al dan niet met toeslag, indien vereist) gewoon in de ICE stappen. Maar het ICE-treinpersoneel houdt dat soms dus tegen. Dat mogen ze niet, punt. Daarom, gewoon schouders ophalen en via de volgende deur instappen. Het is een lang treinstel, er zijn genoeg treindeuren. |
09-10-2023 00:35:19 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Nou, blijkbaar mag t dus niet. Ik dacht ook dat t weer mocht maar de NS app geeft m ook niet meer aan als reismogelijkheid, de DB zegt alleen uitstappen of alleen instappen afhankelijk van de richting en de cta's geven ook aan niet instappen of alleen de Duitse stations. |
09-10-2023 08:00:13 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote Vanaf de dienstregeling 2025 ingaande december 2024 veranderd de situatie. De ICE maakt dan geen deel meer uit van de HRN concessie, maar wordt vanaf dat moment volgens het open toegang principe geëxplodeerd zoals het langeafstandstreinvervoer (ICE/EC/IC) in Duitsland. In Duitsland gelden er voor de ICE ook andere tarieven dan voor de treinen die binnen een concessie worden geëxploiteerd. Dit zal vanaf dat moment ook in Nederland gaan gelden. Wat is het bezwaar om deze wijziging in overleg met het Locov en NS Reizigers reeds in december dit jaar in te laten gaan. De huidige werkwijze is niet geheel volgens de afspraken, maar wordt dus klaarblijkelijk gedoogd. Het Locov of de ACM zou NS International hiervoor op de vingers moeten tikken, echter heeft dit waarschijnlijk geen prioriteit. |
09-10-2023 09:47:53 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Bij uitjes die je boekt via de Spoordeelwinkel van ns.nl mag het WEL bij ieder willekeurig binnenlands uitje staat het volgende:
voorbeeld: Diergaarde Blijdorp | Dagje uit | Trein | NS Spoordeelwinkel Laatst bewerkt door Muizeneus op 09-10-2023 09:49 |
09-10-2023 20:34:09 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
NS International (de uitvoerend vervoerder) heeft eenzijdig de afspraken met betrekking tot het binnenlandse vervoer met de ICE opgeschort en NS Reizigers (de opdrachtgever voor het binnenlandse vervoer) daar (al dan niet bewust) niet over geïnformeerd. NS Reizigers communiceert dus de geldende afspraken terwijl NS International (i.o.v. de DB) in de praktijk sinds 27 april 2023 geen binnenlandse reizigers meer wil vervoeren. |
09-10-2023 23:08:34 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
NS die zichzelf niet informeert en ondertussen de reiziger met onjuiste informatie op het perron laat staan terwijl er een trein van de NS met reizigers vertrekt. Alsof je geen passagiers meeneemt met de IC Berlijn binnen Nederland omdat je ook nog de 1600/1700 met overstap op de 1500 hebt. |
10-10-2023 07:55:23 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar wel voor de ICE binnen Nederland een speciaal (toeslags)kaartje verkoopt, waar je dus in de praktijk niets aan hebt. Als ze die uit het assortiment halen, krijg je automatisch minder binnenlandse reizigers, omdat dan alleen (een deel van) de abonnementshouders mee zouden mogen. |
10-10-2023 10:10:06 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De vraag is hoeveel zuinige Nederlanders deze toeslag al kochten. Ga er vanuit dat het grootste deel vd binnenlandse reizigers een abonnement hadden. |
10-10-2023 13:46:11 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote NS Reizigers verkoopt de ICE toeslag niet wetende dat NS International geen binnenlandse reizigers meer vervoert in de ICE.
Zoals @henri1972 al aangaf zal het overgrote meerderheid van de binnenlandse reizigers over een abonnement beschikken en diegene die daar niet over beschikken deels ook zonder toeslag gebruik van de ICE gemaakt hebben (zo mogelijk ook 1e klas met een 2e klas ticket). Het wordt dus gewoon tijd dat NS intern een lijn gaat trekken wat betreft het binnenlandse vervoer per ICE.
Zodra de IC Berlijn vervangen wordt door de ICE L en daarmee wordt opgewaardeerd tot ICE zal ook het binnenlandse gebruik daarvan tot het verleden gaan behoren (zeker als vanaf de dienstregeling 2025 de IC Berlijn geen deel meer uit maakt van de HRN concessie maar als open toegang geëxploiteerd zal worden). Laatst bewerkt door moderator op 10-10-2023 14:26, reden: geexplodeerd vervangen door geëxploiteerd |
10-10-2023 13:55:04 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Dat is misschien jouw vermoeden, maar vooralsnog geen op bronnen gebaseerd feit. Ik zie hier sowieso heel veel vermoedens langskomen. Dus, nog even de feiten: je kunt nog steeds gewoon een binnenlandse toeslag voor de ICE kopen. Die is ook nog gewoon geldig. Je mag volgens NS International ook nog steeds gewoon binnenlands reizen. En dat doen mensen ook nog, ik zie ze regelmatig tussen Amsterdam en Arnhem. Dat sommige NSI'ers of DB'ers op de trein iets anders beweren, verandert daar niets aan. Het is niet de eerste keer dat zij de voorwaarden niet kennen (heb tijdens corona een paar discussies gehad). Dat valt hen niet kwalijk te nemen, ik stel alleen maar vast dat 't zo is.
Laatst bewerkt door moderator op 10-10-2023 14:26, reden: geexplodeerd vervangen door geëxploiteerd |
10-10-2023 14:38:43 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
gebaseerd op plannen lijkt me duidelijk genoeg. Waar kunnen reizigers overigens nu nog een ICE-toeslag kopen? |
10-10-2023 15:22:45 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Quote En daarom staan de borden op Niet instappen ? |
10-10-2023 15:32:15 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote We draaien in kringetjes in deze discussie. Wat er in dit geval op de borden staat of wat een conducteur beweert, doet niet terzake. Je kunt nog een toeslag kopen (online bijvoorbeeld), je mag volgens de voorwaarden nog binnenlands met de ICE. Als in Utrecht het treinpersoneel zegt dat je niet mag instappen, en je vervolgens naar de volgende deur loopt en tóch instapt, kunnen ze niets doen, zolang je een geldig vervoersbewijs hebt (dus al dan niet met toeslag, afhankelijk van je eventuele abonnement). Dat weten best veel reizigers ook, ze stappen dus ook gewoon nog in. Kun je dagelijks op de desbetreffende stations zien. |
10-10-2023 21:53:11 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Het beleid van NS International (in samenspraak met de DB) is om binnenlandse reizen in Nederland zo veel mogelijk te ontmoedigen door de ICE niet meer te tonen in de reisplanner, het treinpersoneel te instrueren geen binnenlandse reizigers mee te nemen en op het perron geen stations in Nederland te tonen richting Duitsland en "Niet instappen" in de omgekeerde richtinng. Om strategische redenen is het formeel nog wel toegestaan om de ICE binnen Nederland te gebruiken. Met andere woorden het is niet de bedoeling maar niet verboden. Het wordt zo langzamerhand wel eens tijd dat NS International kleur gaat bekennen en een formeel besluit neemt over het binnenlandse gebruik) van de ICE in Nederland. Dit kan zijn, niet toegestaan of wel toegestaan (onder voorwaarden). Waarbij de voorwaarden kunnen variëren van toeslag vrij (zoals bij de IC Berlijn), toeslag voor reizigers zonder abonnement (huidige regels voor de ICE), toeslag voor iedereen (tenzij afgekocht zoals bij de IC direct) tot een eigen tarief (zoals in België geldt sinds de huidige dienstregeling voor het binnenlandse gebruik tussen Brussel en Luik v.v.). Laatst bewerkt door moderator op 11-10-2023 07:30, reden: kleine typo hersteld |
11-10-2023 13:52:44 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
De ICE wordt ingaande de nieuwe dienstregeling (per 10/12/2023) weer getoond in de reisplanner van de DB voor reizen binnen Nederland. |
12-10-2023 08:15:05 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote Misschien bij de NS?? Zelf even wat uitzoeken wordt soms gewaardeerd. 😉 |
15-10-2023 19:40:50 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
De ICE richting Amsterdam stond vandaag weer op de borden als extra trein met toeslag naar Amsterdam Centraal. In Utrecht Centraal stond er vervolgens weer niet instappen op de borden voor dezelfde trein. Laatst bewerkt door TtC op 15-10-2023 20:05, reden: Andere informatie in Utrecht als in Arnhem |
16-10-2023 05:03:45 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Quote Hier klopt niks van. ICE staat in beide richtingen in de reisplanner en op CTA, inclusief Nederlandse stations.
Aangezien er geen ingangscontrole is bij ICE, kan iedereen (dus ook binnenlandse reizigers) instappen. |
16-10-2023 08:15:54 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Eens. Er worden hier telkens weer dingen geroepen zonder enige feitelijke onderbouwing. Ook nu staat ICE 105 bijvoorbeeld gewoon in de NS-reisplanner, |
16-10-2023 09:35:54 1 | ||
---|---|---|
MartieMart
![]() |
Quote Pas zeer recent (één van afgelopen dagen) is de ICE terug in de reisplanner gezet. Ik heb zaterdag voor het eerst weer een ICE zonder 'niet instappen' in Arnhem richting Amsterdam gezien. |
25-10-2023 19:26:10 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
En nu weer terug naar "Niet instappen".
Wanneer valt de beslissing te verwachten wat men met binnenlandse reizen met de ICE wil doen? Het is nu eens wel en dan eens niet toegestaan afhankelijk van waar of wanneer je kijkt. |
25-10-2023 20:50:52 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote ICE 221 stond gisteren (24 okt) NIET in de NS-planner voor bijvoorbeeld Asd-Ut. Ook op de CTA op spoor 2 in Asd stonden Ut en Ah niet vermeld. Op de trein zelf stonden Ut en Ah dan wel weer vermeld. De hc riep echter bij het naderen van Ut keurig om dat we Ut naderden en dat we links moesten uitstappen. Ik krijg zo onderhand het idee dat niemand meer weet wat de bedoeling is. |
27-10-2023 20:18:26 | ||
---|---|---|
JcJay
![]() |
Vandaag gehoord van een conducteur op de ICE naar Duitsland; Per direct tot medio november zal een groot deel van de ICE ritten Amsterdam/Brussel-Frankfurt niet verder rijden dan Keulen ivm tekort aan BR406 door een te hoog aantal defecte treinstellen. Ook de 105/104 rijdt tot/van Keulen, Keulen-Basel met een vervangende BR412. Actueel zouden er nog maar 6 stellen BR406 rijvaardig zijn. De theorie van hierboven mbt 105 klopt wel met de praktijk van mijn reis vandaag: mijn 105 (wél met 2 stellen uit Amsterdam) ging niet verder dan Keulen. Kwamen met +30 binnen op spoor 7 en op spoor 6 stond de vervangende BR412 als ICE2905 (met officiële vertrektijd van de 105) te wachten, die ik kon pakken naar m'n bestemming voor vandaag. |
27-10-2023 21:17:23 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Een deel rijdt maar tot Dusseldorf Hbf. Dat is al enige tijd en inderdaad standaard als er te veel stellen defect zijn. Het is nu niet te heet en niet te koud, dus andere reden voor de defecten? |
28-10-2023 07:32:25 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
In België is uitval ook aan de orde van de dag. Van rijden tot Keulen tot volledige slagen die niet rijden. |
28-10-2023 11:40:14 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Grote kans dat het de gebruikelijke storingsgevoeligheid van de hoogspanningshalfgeleiders is. ICE 105 reed daarnet van Amsterdam tot Köln maar met één stel (dat dus supervol was). In Köln is er een stel bijgeplaatst. |