ICE-perikelen richting Duitsland
Forum: Algemeen - Algemeen
28-10-2023 13:02:30
vrijgezel
vrijgezel
Quote
geert (27-10-2023 21:17:23):

Een deel rijdt maar tot Dusseldorf Hbf. Dat is al enige tijd en inderdaad standaard als er te veel stellen defect zijn. Het is nu niet te heet en niet te koud, dus andere reden voor de defecten?


Ruim 20 jaar zonder (grote) revisie begint zijn tol te eisen, zeker voor een "hardloper".

 

29-10-2023 14:32:20
Xander140
Xander140

Als er nog maar zo weinig stellen rijvaardig zijn is het dan niet tijd om een uitvalsplan te maken?! Ohnee wacht.... Dat doen we pas als echt niks meer beschikbaar is... Volgend jaar wordt echt een probleem jaar met nog meer problemen daar kun je vergif op innemen!

 

29-10-2023 15:32:39
TtC
TtC

Dat uitvalsplan is er en wel in de vorm van de vervanging van de BR 406 (huidige treinstellen) door de BR 408 (de nieuwste versie van de ICE). De toelating van de treinstellen tot het Nederlandse net en scholing van het treinpersoneel van ICE International loopt en de verwachting is dat met de zomerdienstregeling 2024 de vervanging een feit zal zijn. Tot die tijd blijft het waarschijnlijk aanmodderen.

 

30-10-2023 07:21:55 2
mdeen
mdeen

Dat is geen uitvalsplan. Dat is de dingen zijn beloop laten. Een beetje zoals met de V250.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-10-2023 08:26:15
brun
brun

Daar ben ik het mee eens, ja. Dit gedoe duurt nu al jaren, telkens zijn weer noodgrepen nodig om nog enigszins ICE's te kunnen laten rijden. Met de belofte dat ergens volgend jaar de BR 408 komt en dat dan alles prachtig wordt. Dat is geen uitvalsplan, dat is de reiziger met een kluitje in het riet sturen.

Een uitvalsplan zou zijn dat alle treinstellen BR 406 voortaan alleen tussen Amsterdam en Emmerich rijden, met daar een overstap op hetzelfde perron op een BR 403 of 412 voor het Duitse gedeelte. Plus het permanent stationeren van een afsleep-Vectron in Arnhem of Emmerich voor het geval de ICE weer ergens strandt.

 

30-10-2023 09:27:16
mdeen
mdeen

Heeft NS niet nog een stam of twee ICRm over omdat ze de 900 niet naar Breda rijden? Of staat er in Duitsland niet nog wat IC-materieel? En in België I11 of I10 of godbetert M4.

En dan inderdaad tot Emmerich en Aken rijden.

Dat zou een uitvalsplan zijn.

 

30-10-2023 11:59:27
AlbertP
AlbertP

Vectron + Duitse IC-rijtuigen is dan de meest realistische optie. ICRm is niet in D toegelaten. En doorrijden tot Oberhausen of zelfs Keulen (waar de trein planmatig kopmaakt, en vaker 406-treinstellen uitgewisseld worden bij storingen in de gelijkspanningsinstallatie) lijkt me beter dan een ongeplande stop in Emmerich.

Voor de Belgische route zou dat een HLE18 + I10/I11 tot Aken kunnen worden; die worden vanaf komend jaar ook ingezet voor de RE29 Luik-Aken.

 

30-10-2023 12:17:42
DDietzen
DDietzen

Was de enige reden dat de ICR-buurlandrijtuigen hun Duitslandtoelating ooit waren verloren dat er toen geen gesloten toiletsysteem ingebouwd zat? Dat zit er nu wel in, dus denk ik (als leek zijnde) dat een toelating weer mogelijk is. Of zijn er inmiddels andere eisen bijgekomen waar ICR niet aan voldoet? GreenCityTrip had interesse in de aankoop van ICR, die willen er geheid mee naar/door Duitsland gaan rijden, dus het zou zeker niet onmogelijk moeten zijn.

Op Brussel-Aken haal je de rijtijden niet met een loc+rijtuigen (in tegenstelling tot Amsterdam-Emmerich/Oberhausen/Keulen) dus ik zou daar de weinige resterende 406'ers op concentreren. Anders krijg je niet alleen een extra overstap maar ook een langere reistijd tot 2 uur afhankelijk van inpassing en verdere reisroute.

 

30-10-2023 12:18:19
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Je kan ze ook door laten modderen en de RE19 doortrekken naar Asd als 3200.

Moet je alleen wat veel goedkopere Flirts er bij kopen.

Dan doet de markt vanzelf zijn werk, vooral wanneer je op mooie dagen doorrijdt naar Zvt.

 

30-10-2023 12:32:40
brun
brun

Ja, ik dacht ook al aan de RE19.

Het zou zelfs al helpen als twee of drie keer per dag een versnelde RE19 rijdt, die alleen stopt te Arnhem, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf.

 

30-10-2023 13:24:03
henri1972
henri1972

Het probleem is alleen dat de RE19 de laatste tijd al veel uitvalt tussen Em en Ah. Of er geen personeel of geen matrieel is weet ik niet.



Laatst bewerkt door henri1972 op 30-10-2023 13:25
 

30-10-2023 13:26:48
mdeen
mdeen
Quote
NIJMEGEN (30-10-2023 12:18:19):

Je kan ze ook door laten modderen en de RE19 doortrekken naar Asd als 3200.

Moet je alleen wat veel goedkopere Flirts er bij kopen.

Dan doet de markt vanzelf zijn werk, vooral wanneer je op mooie dagen doorrijdt naar Zvt.


Arriva die zijn drielandentreinstellen open access in gaat zetten op Amsterdam - Oberhausen?

Erg OT, maar waarom heeft NS nooit een uurdienst doorgetrokken naar Emmerich? Dat had je met een 3000 of 3100 en ICM toch wel kunnen doen? Of in de tijd van de split van de IJssellijn van Emmerich naar Roosendaal?

 

30-10-2023 13:28:28
AlbertP
AlbertP
Quote
DDietzen (30-10-2023 12:17:42):

Was de enige reden dat de ICR-buurlandrijtuigen hun Duitslandtoelating ooit waren verloren dat er toen geen gesloten toiletsysteem ingebouwd zat?


Of dat destijds de enige reden was om geen nieuwe Duitsland-toelating aan te vragen kan ik niet beoordelen. Maar met de ombouw voor de HSL zijn ze nogmaals aangepast (o.a. alleen pneumatische deursluiting, wat tegen RIC ingaat en in België tot problemen geleid heeft.) De rijtuigen zouden voor een nieuwe toelating moeten voldoen aan de eisen van nu, in plaats van die van 20 jaar geleden, en in die tijd kan er het nodige veranderd zijn.



Laatst bewerkt door AlbertP op 30-10-2023 13:28
 

30-10-2023 13:32:07
broek53
broek53

Een beetje fantaseren vind ik niet erg, maar ik hoop niet dat er werkelijk gedacht wordt dat je eventjes wat ICR kunt aanpassen en toegelaten krijgen, dan wel ff regelt dat RE 19 met een drievoud aan beschikbare stellen naar Amsterdam gaat rijden op een termijn van twee maanden.

Realistischer, als er dan per se nog wat extra's moet gebeuren, lijkt mij de regeling van van de zomer met een Vectron en een ICB-stam - vooropgesteld dat er daarvoor vanaf december nog genoeg Vectrons beschikbaar zijn.

 

30-10-2023 13:51:26
brun
brun
Quote
broek53 (30-10-2023 13:32:07):

Realistischer, als er dan per se nog wat extra's moet gebeuren, lijkt mij de regeling van van de zomer met een Vectron en een ICB-stam - vooropgesteld dat er daarvoor vanaf december nog genoeg Vectrons beschikbaar zijn.


Zelfs dat was al lastig... Gaf NSI niet onlangs toe dat die stam veel minder is ingezet dan verwacht? Ik heb ergens zoiets gelezen, maar vind niet meer waar.



Laatst bewerkt door brun op 30-10-2023 13:51
 

30-10-2023 14:06:34
DjDaan111
DjDaan111
Quote
brun (30-10-2023 13:51:26):
Quote
broek53 (30-10-2023 13:32:07):

Realistischer, als er dan per se nog wat extra's moet gebeuren, lijkt mij de regeling van van de zomer met een Vectron en een ICB-stam - vooropgesteld dat er daarvoor vanaf december nog genoeg Vectrons beschikbaar zijn.


Zelfs dat was al lastig... Gaf NSI niet onlangs toe dat die stam veel minder is ingezet dan verwacht? Ik heb ergens zoiets gelezen, maar vind niet meer waar.


Voor mijn gevoel is er dit jaar ook minder gelazer geweest met BR406 dan in 2022. Heb geen cijfers maar 2022 was echt een horror zomer op de ICE en dit jaar zijn er ook genoeg treinen uitgevallen maar het leek een stuk minder dan vorig jaar naar mijn idee.

 

30-10-2023 14:39:33
AlexNL
AlexNL

De BR 406 heeft het niet beter gedaan, maar wellicht viel het wat minder op omdat men al maatregelen had genomen op basis van ervaringen uit 2022. Deze zomer heeft men een treinstel vrijgespeeld door de 104/105 niet meer naar Basel te laten rijden, en door andere treinen te keren in Düsseldorf.

 

30-10-2023 15:25:06 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Minder dan verwacht slaat vooral op het feit dat ondanks dat er veel ICE's sneuvelden, deze niet werden vervangen door de stam rijtuigen. Niet zelden was al voor vertrek in Frankfurt de uitval bekend, echter viel de kerende INT te Amsterdam evengoed uit terwijl de stam werkloos toekeek enkele kilometers verderop.

 

30-10-2023 16:44:06 1
henri1972
henri1972
Quote
brun (30-10-2023 13:51:26):
Quote
broek53 (30-10-2023 13:32:07):

Realistischer, als er dan per se nog wat extra's moet gebeuren, lijkt mij de regeling van van de zomer met een Vectron en een ICB-stam - vooropgesteld dat er daarvoor vanaf december nog genoeg Vectrons beschikbaar zijn.


Zelfs dat was al lastig... Gaf NSI niet onlangs toe dat die stam veel minder is ingezet dan verwacht? Ik heb ergens zoiets gelezen, maar vind niet meer waar.


Die stam ICB had je m.i. ook planmatig moeten inzetten tussen Asd en Köln, bijvoorbeeld de treinrn 121/128/127/122. Aansluitend had er een binnenlands stel naar Frankfurt kunnen rijden. Daarmee had je ICE stellen br406 kunnen vrij spelen om daarvan de reserve te vergroten. Die "reserve" ICE is makkelijker inzetbaar bij een defect dan zo'n stam IC rijtuigen lijkt mij.



Laatst bewerkt door henri1972 op 30-10-2023 17:55
 

30-10-2023 19:06:08
Rsb
Rsb
Quote
DDietzen (30-10-2023 12:17:42):

Was de enige reden dat de ICR-buurlandrijtuigen hun Duitslandtoelating ooit waren verloren dat er toen geen gesloten toiletsysteem ingebouwd zat? Dat zit er nu wel in, dus denk ik (als leek zijnde) dat een toelating weer mogelijk is. Of zijn er inmiddels andere eisen bijgekomen waar ICR niet aan voldoet? GreenCityTrip had interesse in de aankoop van ICR, die willen er geheid mee naar/door Duitsland gaan rijden, dus het zou zeker niet onmogelijk moeten zijn.


Er is geen toelating meer voor Duitsland en Luxemburg. Onder andere de statische omzetter van 15kv naar de interne spanning van ICR zelf is niet toegelaten naar ik weet.

 

30-10-2023 21:33:40
thom
thom

15kV lust die omzetter sowieso niet, het zal gaan om de 1000v 16 2/3e Hertz die een Duitse E-lok doorgeeft onder 15kV :)