NRC verslag over defecte trein op 2-5-2022
Forum: Algemeen - Algemeen
29-07-2023 22:20:36
mren
mren
Quote
pjkleton (30-07-2023 18:33:21):

Hallo,

In de NRC van gisteren , 29-07-2022 staat een verhaal over een mevrouw die gewond raakte bij de trein evacuatie van de trein waarin zij zat.

De trein die uit twee SNG stellen bestond, strandde door een stroomstoring in een treinstel bij Sassenheiem ,op de Schiphollijn ridend ri Schiphol op 2 mei 2022..

Er staat een foto van SNG treinstellen (Rijdend of stilstaand?) langs een autoweg (Mss de A44 ?).Hoewel ik de omgeving van spoorlijn en de A44 goed ken herken ik niet de situatie van de foto vanuit de lucht genomen ,wss met een drone.

In het algemeen ligt de autoweg wat verder van het spoor af en er loopt een fietspad ertussen door.,dat niet te zien is.

Je ziet ook hoogspanningsmasten.

Het verhaal komt een beetje vreemd overr ,men schrijft over een evacuatie vanuit de mcn cabine ( "Machinisten kamer " ) omdat de treeplanken niet naar buiten konden worden geschoven in het gestoorde treindeel.,waardoor de noodtrappen van Prorail niet aan de trein konden worden gehangen..

De mevrouw is toen bij het uitsappen van de instaptrede gevallen en bleek korte tijd erna een hersenschudding opgelopen te hebben.

Ze lijdt nu nog onder de hersenschudding.

NS en Prorail hebben schuld bekend en inmiddels twee keer 10.000 Euro betaald.

De NRC journalist vraagt zich af ,of de reddingsprocedures wel goed zjn..

Wat denken jullkie er van ?

Peter


Evacuatie uit SNG zonder stroom is lastig omdat de ProRail-trappen alleen aan de uitschuifbare tredes kunnen worden bevestigd. Maar die doen het niet zonder spanning.

Relaas van een val en NS en ProRail die pas reageren op het moment dat er een journalist contact zoekt vandaag in NRC.

MOD:
Bericht van pjkleton als quote toegevoegd omdat er in twee topics hetzelfde werd besproken.



Laatst bewerkt door moderator op 30-07-2023 19:29, reden: Topics samengevoegd
 

30-07-2023 09:25:45
Anoniem9
Anoniem9
Quote
mren (29-07-2023 22:20:36):

Evacuatie uit SNG zonder stroom is lastig omdat de ProRail-trappen alleen aan de uitschuifbare tredes kunnen worden bevestigd. Maar die doen het niet zonder spanning.

Relaas van een val en NS en ProRail die pas reageren op het moment dat er een journalist contact zoekt vandaag in NRC.


Ook ironisch dat het nieuwsbericht vervolgens een foto van een SLT erop plakt..

 

30-07-2023 10:48:45
aarclay
aarclay

Dat gebeurt wel vaker. Niet iedereen die journalist is zal een treinkenner zijn. Hoewel ze hun huiswerk netjes horen te doen stellen ze correcties graag op prijs. Ik heb ze net even uitlegd dat er een foute foto geplaatst is. 🙂



Laatst bewerkt door aarclay op 30-07-2023 10:49
 

30-07-2023 11:13:20
DDZ7504
DDZ7504

En ik ook 😉

Wellicht heeft het meer effect als we het allemaal doen 😜

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-07-2023 13:15:54 3
thom
thom

Of het artikel gewoon lezen op basis van de inhoud en waar het om gaat, ipv nerdig je druk maken over een verkeerd fotootje...

 

30-07-2023 13:56:19
Anoniem9
Anoniem9
Quote
mren (29-07-2023 22:20:36):

Evacuatie uit SNG zonder stroom is lastig omdat de ProRail-trappen alleen aan de uitschuifbare tredes kunnen worden bevestigd. Maar die doen het niet zonder spanning.

Relaas van een val en NS en ProRail die pas reageren op het moment dat er een journalist contact zoekt vandaag in NRC.


Nou ja, uiteindelijk gaat het erom of men hier wat van geleerd heeft en als ik het artikel zo lees, lijkt vooral ProRail 'de schuld' ervan te hebben en daarnaast was er blijkbaar ook sprake van miscommunicatie.
De gebeurtenis zelf is van een jaar geleden, dus ik vraag me af hoe relevant het nu nog is. Hebben ze van dat ongeluk ervan geleerd om bij de andere keren wel beter om te gaan met de evacuatie? Want het gaat er vooral om of ze er wat van geleerd hebben en zo ja heeft het weinig zin om koetjes uit de sloot te halen. (Natuurlijk moet het slachtoffer wel gecompenseerd worden van de schade die zij geleden heeft maar dat bedoel ik er op dit moment niet mee)

 

30-07-2023 13:59:39 1
Anoniem9
Anoniem9
Quote
thom (30-07-2023 13:15:54):

Of het artikel gewoon lezen op basis van de inhoud en waar het om gaat, ipv nerdig je druk maken over een verkeerd fotootje...


Ik denk dat in dit geval het wel van belang is hoor. In het artikel gaat het om de SNG, maar door een foto te zetten van een SLT kan het mensen verwarren (die denken dat de foto een SNG is) en helemaal omdat in dit geval het treintype wel belangrijk is.

 

30-07-2023 15:09:33
treinhobby
treinhobby

De kern is dat de middelen tot evacuatie van ProRail dus niet geschikt zijn om een SNG zonder spanning te evacueren, omdat de noodtrap niet bevestigt kan worden.

Is dit inmiddels opgelost? Andere bevestiging? Handmatig de treeplanken kunnen uitschuiven?

Kortom, kan dit morgen opnieuw gebeuren, of is er van geleerd en een oplossing bedacht??

 

30-07-2023 15:13:10 1
mren
mren

Dat staat in het artikel: er zijn noodtrappen aanwezig in/op het treinstel maar blijkbaar duurt het dusdanig lang om die pakken dat alle reizigers door zuurstofgebrek reeds zijn overleden.

 

30-07-2023 15:31:34
john2
john2

Nood glijbanen zoals bij vliegtuigen?

 

30-07-2023 15:40:15 5
broek53
broek53

Dit wordt weer zo'n discussie waar somda het patent op heeft. Veel plezier.

 

30-07-2023 15:41:52
michaben
michaben

Als spoorbanen net zo veel vrije ruimte aan de zijkant hebben dan een landingsbaan zou dat een optie zijn. Maar ik denk dat de beste optie hier is om één mannetje onderaan de machinistentrap te staan die klaarstaat om eventueel iemand op te vangen en niet een paar meter verderop om zich heen staat te kijken.

 

30-07-2023 16:05:03
DDZ7504
DDZ7504
Quote
thom (30-07-2023 13:15:54):

Of het artikel gewoon lezen op basis van de inhoud en waar het om gaat, ipv nerdig je druk maken over een verkeerd fotootje...


Dat is geen of/of, het kan makkelijk allebei

 

30-07-2023 19:31:34 1
aarclay
aarclay
Quote
thom (30-07-2023 13:15:54):

Of het artikel gewoon lezen op basis van de inhoud en waar het om gaat, ipv nerdig je druk maken over een verkeerd fotootje...


Kan ook. Maar dat mag iedereen toch voor zichzelf beslissen?
Ikzelf ben altijd oplettend, dus grote kans dat ik zulke fouten netjes meld als ik ze tegenkom. Dan leren ze dat bij de redactie misschien ook weer voor in het vervolg. 😜
Amen!



Laatst bewerkt door aarclay op 30-07-2023 19:33
 

30-07-2023 19:41:47 1
wattman
wattman
Quote
broek53 (30-07-2023 15:40:15):

Dit wordt weer zo'n discussie waar somda het patent op heeft. Veel plezier.


Dat is de scherpste observatie in dit draadje. Dank! 🙂

 

31-07-2023 08:58:52
pjkleton
pjkleton

Iedereen bedankt voor hun commentaar. 😉

Alleen dit nog:

Ik dacht dat ik het bedoelde probleem gezien heb bij de Calamiteiten Bestrijding video van Prorail .

Peter

 

31-07-2023 21:50:07
timtrein
timtrein

Het tijdig weg krijgen van gestrande treinen is al langer/vaker een probleem... het meest zinvolle zou zijn om te zorgen dat je de treinen altijd snel naar een station/perron kan slepen; steek daar ook de tijd in.

 

31-07-2023 22:03:46
Dionysusnu
Dionysusnu

Het duurde in dit geval slechts 1u20m van defect gaan tot vertrek van evacuatietrein.
Slepen is niet altijd realistisch, dus op een bepaald moment zul je soms toch moeten evacueren. Het is vooral belangrijk dat dat veilig kan.

 

01-08-2023 07:16:15
VIRMm1
VIRMm1

De reactie van ProRail slaat nergens op want als je de klapramen open zet en desnoods een paar buitendeuren (en die laat je voor de veiligheid bewaken door een medewerker van icb) dan komt het met het CO2 niveau wel goed en dan kun je die 5 minuten die het extra kost een geschikte trap pakken.

 

01-08-2023 07:21:36
mdeen
mdeen
Quote
Dionysusnu (31-07-2023 22:03:46):

Het duurde in dit geval slechts 1u20m van defect gaan tot vertrek van evacuatietrein.
Slepen is niet altijd realistisch, dus op een bepaald moment zul je soms toch moeten evacueren. Het is vooral belangrijk dat dat veilig kan.


En uiteindelijk reed het werkende stel onder eigen kracht weg. Dan vraag je je af waarom de mensen daaruit geëvacueerd zijn.

 

01-08-2023 07:48:48
robert5591
robert5591
Quote
VIRMm1 (01-08-2023 07:16:15):

De reactie van ProRail slaat nergens op want als je de klapramen open zet en desnoods een paar buitendeuren (en die laat je voor de veiligheid bewaken door een medewerker van icb) dan komt het met het CO2 niveau wel goed en dan kun je die 5 minuten die het extra kost een geschikte trap pakken.


Bedenk wel dat dit vrij kort na corona was, toen CO2 wat meer aandacht had,

 

01-08-2023 14:10:05
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
mdeen (01-08-2023 07:21:36):
Quote
Dionysusnu (31-07-2023 22:03:46):

Het duurde in dit geval slechts 1u20m van defect gaan tot vertrek van evacuatietrein.
Slepen is niet altijd realistisch, dus op een bepaald moment zul je soms toch moeten evacueren. Het is vooral belangrijk dat dat veilig kan.


En uiteindelijk reed het werkende stel onder eigen kracht weg. Dan vraag je je af waarom de mensen daaruit geëvacueerd zijn.


Ze zijn toch juist van het defecte naar het werkende stel overgestapt bij de evacuatie? Ik snap je opmerking niet.

 

02-08-2023 07:48:26
mdeen
mdeen
Quote
Dionysusnu (01-08-2023 14:10:05):
Quote
mdeen (01-08-2023 07:21:36):
Quote
Dionysusnu (31-07-2023 22:03:46):

Het duurde in dit geval slechts 1u20m van defect gaan tot vertrek van evacuatietrein.
Slepen is niet altijd realistisch, dus op een bepaald moment zul je soms toch moeten evacueren. Het is vooral belangrijk dat dat veilig kan.


En uiteindelijk reed het werkende stel onder eigen kracht weg. Dan vraag je je af waarom de mensen daaruit geëvacueerd zijn.


Ze zijn toch juist van het defecte naar het werkende stel overgestapt bij de evacuatie? Ik snap je opmerking niet.


Oh, dan heb ik het niet helemaal goed gezien, ik dacht dat er ook uit het werkende stel uitgestapt werd.