Afscheid locwissel en BordBistro ICB
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
21-08-2023 12:13:44
brun
brun

Goedemiddag iedereen,

Als we de geruchten en feitjes goed begrijpen, is de huidige IC Berlijn met 1700 & Bordbistro dus vanaf december 2023 geschiedenis, minder dan drie maanden van nu... In plaats daarvan komt een Vectron en een IC zonder locwissel en (waarschijnlijk) ook zonder restauratierijtuig. Een jaar later dan de Talgo.

Al met al heeft de trein dan toch ruim twee decennia in de huidige samenstelling gereden, ik heb er zelf in die tijd naar schatting 500 keer in gezeten... langeafstandsforens. Dus het zal wel een tikje weemoedig voelen.

Is er bij NSI een soort afscheidsrit(je) gepland?

PS, ik heb nog twee koersbordjes van 20 jaar oud, van een ICB over het traject Leipzig-Berlijn-Amsterdam. Dus van die kunststof bordjes die in een vakje aan de zijkant of achter een deur van het rijtuig hingen. Mijn toenmalige schoonvader werkte op het Bordbistro en nam ze na aankomst in Leipzig voor me mee. Eén bord wil ik daarom graag zelf houden, maar als iemand het tweede bord graag wil hebben, stuur even een berichtje. Dan doe ik het ergens de komende weken op de post.



Laatst bewerkt door moderator op 22-08-2023 12:18
 

21-08-2023 12:25:58
train85
train85

Intern NS is er nog niks bekend, wat ik kan vinden.

Heb je het weleens aan hun gevraagd?

 

21-08-2023 12:31:26
brun
brun

Nee, de mensen bij NSI met wie ik vroeger contact had, werken er niet meer. Vandaar dat ik het hier ook eens post.

 

21-08-2023 12:45:52
RX7567
RX7567

Ik heb vorige week van iemand die met een machinist had gesproken gehoord dat er een afscheidsrit gepland stond over de IC Berlijn-route maar ik kan dat zelf niet bevestigen.

Zou het (als er een afscheidsrit is) praktisch haalbaar zijn om met een IC Berlijn-stam de rit te rijden of zijn er normaal gesproken niet genoeg stammen voor een extra rit?

De ultieme afscheidsrit zou natuurlijk een 1700 in opzending naar Berlijn meenemen zijn en een 101 in opzending naar Amsterdam dus als er iemand van NS International meekijkt:)

 


21-08-2023 13:11:17
mren
mren
Quote
brun (21-08-2023 12:13:44):

Is er bij NSI een soort afscheidsrit(je) gepland?

Ja, er zijn plannen in die richting.

 

21-08-2023 13:13:21
Korte_Naam
Korte_Naam

Of, gezien het ook het afscheid van locwissel is, net zoals een jaartje of 10 terug een slagje Bad Bentheim met 1300 (of andere museumloc).πŸ˜ƒ

/droommodus uit

 

21-08-2023 13:57:34
BVisser
BVisser

En vanuit Duitsland met een 103?

 

21-08-2023 14:09:22
train85
train85
Quote
brun (21-08-2023 12:31:26):

Nee, de mensen bij NSI met wie ik vroeger contact had, werken er niet meer. Vandaar dat ik het hier ook eens post.


Okee.

 

21-08-2023 14:13:52
brun
brun

Mooi dat erover nagedacht wordt, dank voor de antwoorden. :-)

 

21-08-2023 15:36:06
thom
thom
Quote
RX7567 (21-08-2023 12:45:52):

De ultieme afscheidsrit zou natuurlijk een 1700 in opzending naar Berlijn meenemen zijn en een 101 in opzending naar Amsterdam dus als er iemand van NS International meekijkt:)


Met het huidige toelatingen beleid kun je dat gevoegelijk wel vergeten ;)

 

21-08-2023 16:50:52
rick
rick
Quote
Korte_Naam (21-08-2023 13:13:21):

Of, gezien het ook het afscheid van locwissel is, net zoals een jaartje of 10 terug een slagje Bad Bentheim met 1300 (of andere museumloc).πŸ˜ƒ

/droommodus uit


De NSM 1700 misschien? ;)

 

21-08-2023 20:49:46
cuneo56
cuneo56
Quote
thom (21-08-2023 15:36:06):
Quote
RX7567 (21-08-2023 12:45:52):

De ultieme afscheidsrit zou natuurlijk een 1700 in opzending naar Berlijn meenemen zijn en een 101 in opzending naar Amsterdam dus als er iemand van NS International meekijkt:)


Met het huidige toelatingen beleid kun je dat gevoegelijk wel vergeten ;)


Ach, Firma Railadventure kon dat wel regelenπŸ˜‰, andersom is niet zo slim, is kort na de Eeuwwisseling met een 103 naar Amersfoort uitgeprobeerd, maar dat beviel de lok niet zo.πŸ‘Ž

 

21-08-2023 21:39:50
Apda
Apda

Op 15-9-1990 stond DB 103 228-3 op een materieelshow in Hengelo.

 

21-08-2023 23:24:04
thom
thom

33 jaar geleden, toen was de wereld nogwel heel anders :p

 

21-08-2023 23:27:21
geert
geert
Quote
Apda (21-08-2023 21:39:50):

Op 15-9-1990 stond DB 103 228-3 op een materieelshow in Hengelo.


Op 2 september 1999 stond er ook een DB 103 op een materieelshow in Hgl

 

22-08-2023 06:35:51
BVisser
BVisser

Dat was de 103 208. De datum was 2 oktober.



Laatst bewerkt door BVisser op 22-08-2023 06:37
 

22-08-2023 13:20:22
vrijgezel
vrijgezel
Quote
geert (21-08-2023 23:27:21):
Quote
Apda (21-08-2023 21:39:50):

Op 15-9-1990 stond DB 103 228-3 op een materieelshow in Hengelo.


Op 2 september 1999 stond er ook een DB 103 op een materieelshow in Hgl


Die was toen niet in opzending in een reizigerstrein meegenomen, maar speciaal overgebracht.
Als ik het goed begrepen heb kunnen Duitse "monocourante" e-loks niet overweg met de hoge stroomlopen die via de hoogspanningskabel door een e-lok die rijdt onder 1,5 kV= wordt geleverd.

 

22-08-2023 15:29:12
geert
geert
Quote
BVisser (22-08-2023 06:35:51):

Dat was de 103 208. De datum was 2 oktober.


Ik zal de datum bij m'n dia's aanpassen :-d

 

22-08-2023 18:13:26
robert5591
robert5591

't is toch helemaal het einde voor de 1700 serie bij NS?

 

22-08-2023 18:28:57
broek53
broek53

Jazeker.

 

22-08-2023 20:43:05
timtrein
timtrein

En ook het afscheid van de geel-grijze huisstijl; alleen de geel-blauwe IC-huisstijl en diens opvolgers blijft over.

 

26-08-2023 02:03:55
Xander140
Xander140

Ik vraag me oprecht af wat er voor een mogelijkheid is qua afscheidsrit... een echt bijzondere lok is er niet en een 1700 voor een extra rit is ook niet echt bijzonder want dat is al dagelijkse kost... maar goed ik ben misschien niet zo ingesteld dat alles maar met iets bijzonders moet worden afgesloten. Ik zeg gewoon lekker mee voor de liefhebbers met de laatste dienst.... Als de rijtuigen ook nog tegelijkertijd terzijde gingen was het toch wel een ander verhaal



Laatst bewerkt door Xander140 op 26-08-2023 02:05
 

26-08-2023 03:47:58
thom
thom

Wie zegt dat het afscheid gelijk een extra rit moet zijn ?

Legio dingen die je gewoon kunt doen op een laatste dag of rondom de laatste treinrit met dat materieel zelf die dag.

 

26-08-2023 10:21:31
john2
john2

Met de laatste treinrit Aachen Hbf - Maastricht, jaren geleden, is er speciale aandacht voor deze rit geweest. Dus niks apart gehouden.

 

26-08-2023 11:34:34
Xander140
Xander140
Quote
thom (26-08-2023 03:47:58):

Wie zegt dat het afscheid gelijk een extra rit moet zijn ?

Legio dingen die je gewoon kunt doen op een laatste dag of rondom de laatste treinrit met dat materieel zelf die dag.


Nee precies! Ik lees dat andere dat benoemde een 1700 mee naar Berlijn bijvoorbeeld wat uiteraard onzin is. Ik weet niet of er überhaupt aandacht aan besteed gaat worden. Misschien 1 1700 naar het Spoorwegmuseum? Of is dat al vastgelegd?

 

26-08-2023 11:53:03
rick
rick

De 1768 is al drie jaar deel van het NSM.

 

26-08-2023 12:15:10
BVisser
BVisser
Quote
john2 (26-08-2023 10:21:31):

Met de laatste treinrit Aachen Hbf - Maastricht, jaren geleden, is er speciale aandacht voor deze rit geweest. Dus niks apart gehouden.


Dat was 1992. De hele dienst werd gereden met 2 gekoppelde treinstellen. Dus geen inzet van iets speciaals.

 

26-08-2023 13:22:12
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Xander140 (26-08-2023 02:03:55):

Ik vraag me oprecht af wat er voor een mogelijkheid is qua afscheidsrit... een echt bijzondere lok is er niet en een 1700 voor een extra rit is ook niet echt bijzonder want dat is al dagelijkse kost... maar goed ik ben misschien niet zo ingesteld dat alles maar met iets bijzonders moet worden afgesloten. Ik zeg gewoon lekker mee voor de liefhebbers met de laatste dienst.... Als de rijtuigen ook nog tegelijkertijd terzijde gingen was het toch wel een ander verhaal


Ik kan me een keer herinneren dat de hele (?) ICB tijdens een evenement gereden werd door museumlocs (NSM 1202 en 1312 o.a.).

 

26-08-2023 16:35:19
AlexNL
AlexNL

Een afscheidsronde met de 1700 zou wel leuk zijn, het is toch heel lang een werkpaard geweest van het langeafstandsverkeer van NS.

Ritje Roosendaal - Zwolle - Almere - Amsterdam - Schiphol/Haarlem - Den Haag - Eindhoven - Maastricht, iemand? Met een IC1-stam met gevulde BordBistro? πŸ˜‰

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-08-2023 19:34:30
Rolffiej19
Rolffiej19

Dat kan je dan beter doen met een ICR 7,9 of 12 delige stam :P

 

26-08-2023 20:16:53
AlexNL
AlexNL

Daar kun je geen Erdinger kopen in de BordBistro πŸ™

 

26-08-2023 22:42:49
henri1972
henri1972

Ik zou zeggen: nog één keer een br234 voor deze trein? Liefst Berlin - Asd - Berlin .....

Mag met de huidige stammen maar mocht er een DR museum stam zijn, incl Mitropa WR, dan is dat ook goed.

 

26-08-2023 22:45:41
thom
thom

Ook dat word hem niet, gezien die lokken niet voldoen aan de hedendaagse ATB plicht..

 

26-08-2023 22:47:47
henri1972
henri1972

Mag er niet meer met een Pilot gereden worden op incidentele basis?

 

26-08-2023 22:49:26
thom
thom

Al geruime tijd niet meer (volgens mij vanaf 2009), niet voor niets is er het nodige museummaterieel voorzien van ATB-E om de hoofdlijn nog op te kunnen.



Laatst bewerkt door thom op 26-08-2023 22:52
 

27-08-2023 07:27:06
henri1972
henri1972

Wist ik niet, weer wat geleerd.

 

27-08-2023 07:42:38
BVisser
BVisser
Quote
henri1972 (26-08-2023 22:47:47):

Mag er niet meer met een Pilot gereden worden op incidentele basis?


Als het om museummaterieel gaat sowieso al niet. Daarom zul je in Nederland ook geen VT 601 of 218 in Nederland meer zien.



Laatst bewerkt door BVisser op 27-08-2023 07:44
 

27-08-2023 09:48:54
Xander140
Xander140
Quote
DDZ7504 (26-08-2023 13:22:12):
Quote
Xander140 (26-08-2023 02:03:55):

Ik vraag me oprecht af wat er voor een mogelijkheid is qua afscheidsrit... een echt bijzondere lok is er niet en een 1700 voor een extra rit is ook niet echt bijzonder want dat is al dagelijkse kost... maar goed ik ben misschien niet zo ingesteld dat alles maar met iets bijzonders moet worden afgesloten. Ik zeg gewoon lekker mee voor de liefhebbers met de laatste dienst.... Als de rijtuigen ook nog tegelijkertijd terzijde gingen was het toch wel een ander verhaal


Ik kan me een keer herinneren dat de hele (?) ICB tijdens een evenement gereden werd door museumlocs (NSM 1202 en 1312 o.a.).


Dat heeft toch niks te maken met het onderwerp waar ik juist op wijs is dat het hier gaat over puur een einde van een loc en niet om de trein dus dat het qua mogelijkheden praktisch onmogelijk echt iets zinnigs te organiseren. Je hebt geen oude IR rijtuigen meer dus blijft er niet veel over. Verder is weinig ander materiaal wat daar heeft gereden en wat nog rijvaardig is he.

 

27-08-2023 11:35:16
thom
thom

Volgens mij gaat dit topic juist precies over het einde van de IC Berlijn in de getrokken variant...

 

27-08-2023 12:13:35
phantom
phantom

Een rit met 2 1700en incl bijbehorende rijtuigen en dan gewoon dwars door NL rijden ook naar plekken waar dat spul nooit is geweest.
Da's opzich toch ook een leuk idee ?

 

27-08-2023 13:14:03
treinhobby
treinhobby

Eigenlijk zijn het 2 verschillende afscheidsritten.

1) einde NS 1700. Dan is het inderdaad leuk om nog eenmaal als intercity Haarlem - Maastricht te rijden met ICR. Misschien een DDM rijtuig mee laten rijden?

Maar mogen/kunnen de huidige stammen nog met een 1700 rijden, af alleen met de Traxx?

2) einde van de Bistro. Maar de kans is groot (vermoeden) dat die bij een andere vervoerder (nachttreinen/ Flixtrain) weer in een andere kleur terugkomen. En moeten we daarvoor in Nederland een afscheidsrit gaan rijden?

3) afscheid getrokken treinen, maar dat is pas als de Talgo's komen, dus duurt nog minstens een paar jaar. πŸ˜‰

 

27-08-2023 13:41:36
Rolffiej19
Rolffiej19

Een 1700 kan nog prima met ICR rijden alleen kan ie niet meer communiceren met de BDs door het ontbreken van de (oude) stuurstroomkabels.

 

27-08-2023 14:20:43
AlexNL
AlexNL
Quote
treinhobby (27-08-2023 13:14:03):

3) afscheid getrokken treinen, maar dat is pas als de Talgo's komen, dus duurt nog minstens een paar jaar. πŸ˜‰


Die hebben gewoon een loc hoor πŸ˜‰

 

27-08-2023 15:33:46
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19 (27-08-2023 13:41:36):

Een 1700 kan nog prima met ICR rijden alleen kan ie niet meer communiceren met de BDs door het ontbreken van de (oude) stuurstroomkabels.


Zover ik weet, gaat een 1700 niet goed meer met de deursluiting/vergrendelingssystemen, toch?

 

27-08-2023 16:21:03
vrijgezel
vrijgezel

Heeft ICR nog de mogelijkheid om te rijden in "UIC-modus", of te wel "klassieke getrokken trein" dus met optisch contact tussen hc en mcn, al dan niet met lampen/lichtsignalen. Zo ja, dan staat in dat opzicht niets in de weg om ICR te gebruiken om afscheid te nemen van de 1700-en (bij NS).

 

27-08-2023 18:02:31
treinhobby
treinhobby
Quote
AlexNL (27-08-2023 14:20:43):
Quote
treinhobby (27-08-2023 13:14:03):

3) afscheid getrokken treinen, maar dat is pas als de Talgo's komen, dus duurt nog minstens een paar jaar. πŸ˜‰


Die hebben gewoon een loc hoor πŸ˜‰


Maar als trek-duw met stuurstand en niet als volledig getrokken trein.

 

27-08-2023 19:42:52 1
AlexNL
AlexNL

Dan is het de helft van de tijd alsnog getrokken, toch? 😜

 

27-08-2023 20:03:06
treinhobby
treinhobby

πŸ˜‰

 

28-08-2023 02:11:53
thom
thom
Quote
broek53 (27-08-2023 15:33:46):
Quote
Rolffiej19 (27-08-2023 13:41:36):

Een 1700 kan nog prima met ICR rijden alleen kan ie niet meer communiceren met de BDs door het ontbreken van de (oude) stuurstroomkabels.


Zover ik weet, gaat een 1700 niet goed meer met de deursluiting/vergrendelingssystemen, toch?


Niet meer met de toendertijd geïntroduceerde 'treinstelmodus', die variant is volledig aangepast voor HSL/Traxx bedrijf en verliep toen ook over de 61 aderige kabel die de rijtuigen nu niet meer bezitten.

 

30-08-2023 22:25:48
brun
brun

Ik had vanochtend een link naar een foto (genomen uit een Bordbistro) gepost , maar die werd meteen verwijderd. Alleen vind ik nergens in de forumregels dat foto's niet mogen. Kan iemand me helpen, zie ik iets over het hoofd?

 

30-08-2023 23:04:14
moderator
Moderator
moderator

De post is ook niet verwijderd omdat er een foto in staat, maar omdat een foto van een BR193 vanuit een ARkimmbz niet 'on topic' is.
Daarnaast stelde je daarbij zelf ook de vraag of deze hier past. Door heb bericht te verwijderen heb je hier antwoord op gekregen.

 

31-08-2023 08:23:32 4
brun
brun

Ik vond het een aardig toevallig symbool van iets wat, vanwege het afscheid van die rijtuigen, straks niet meer kan. Ook omdat diezelfde loc straks in de plaats komt van de 1700. En het Bordbistrorijtuig stond immers ook op de foto.

Misschien kan de moderatie vriendelijk uitleggen wat we voortaan waar moeten posten? Want we hebben nu in feite vier draadjes over de ICB. Eentje over de toekomstige ontwikkelingen ervan. Eentje over het eten in het Bordbistro. Eentje over het afscheid van datzelfde Bordbistro. En eentje over de loc die ervoor zit - maar het afscheid van die loc moet dan weer in het afscheidsdraadje, dat mogen we daar niet bespreken.

Het wordt wat onoverzichtelijk.



Laatst bewerkt door brun op 31-08-2023 08:45
 

22-09-2023 05:35:40 2
mren
mren

Kleine vooraankondiging van afscheidsrit 1700.



Laatst bewerkt door mren op 22-09-2023 05:49
 

06-10-2023 21:16:05
brun
brun

En nu is het BB-afscheid officieel: Stern-artikel

Vertaling van wat DB er zelf over zegt:

Die Bistrowagen der Intercity-1-Flotte sind mit unkomfortablen Drehfalttüren ausgestattet, die gerade für Reisende mit viel Gepäck oder ältere Menschen nur schwer zu öffnen sind. Außerdem haben die mittlerweile störanfälligen Wagen das Ende ihrer Lebensdauer erreicht und gehen zum Fahrplanwechsel im Dezember 2023 außer Betrieb.

Ofwel:

De bistrorijtuigen van de Intercity 1-vloot zijn uitgerust met oncomfortabele draai-vouwdeuren die moeilijk te openen zijn, vooral voor reizigers met veel bagage of ouderen. Daarnaast hebben de rijtuigen, die nu gevoelig zijn voor storingen, het einde van hun levensduur bereikt en zullen ze bij de dienstregelingwijziging in december 2023 uit dienst gaan."

 


06-10-2023 21:25:18 2
Muizeneus
Muizeneus

Dezelfde propagandatactiek als bij NS: de boodschap zo brengen dat de reiziger er enorm op vooruit gaat door de rijtuigen uit dienst te nemen. Iets soortgelijks gebeurde indertijd bij het dichtlassen van de doorloopkoppen, toen mochten we NS wel dankbaar zijn dat die trage en storingsgevoelige doorloopkoppen niet meer gebruikt zouden gaan worden...

 

06-10-2023 21:42:35
Dionysusnu
Dionysusnu

Nou ja, heb je nou echt het gevoel dat je die concreet mist als je nu in een koploper zit? Overigens vind ik dat je voor de bordbistro wel gelijk hebt.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 06-10-2023 21:48
 

09-10-2023 07:35:41
mdeen
mdeen

Nu er niet meer gevleugeld wordt is de noodzaak voor de doorloopkop natuurlijk minder, maar hij zou echt wel helpen in een betere verdeling van de reizigers.

Ook dat argument "für Reisende mit viel Gepäck nur schwer zu öffnen sind". Alsof ik met al mijn bagage in de hand probeer een deur te openen.

 

09-10-2023 09:14:28
AlexNL
AlexNL

Ik gebruik de IC Berlijn zo nu en dan, en wanneer ik dat doe ga ik meestal in het BordBistro-rijtuig zitten. Mij valt altijd op dat de reizigers van tegenwoordig best wel veel moeite hebben met die deuren.

Ze snappen niet hoe ze werken ("waar is het knopje?"), of ze zijn te voorzichtig (en duwen de hendel niet ver genoeg door), of ze hebben er simpelweg de kracht niet voor (vooral oudere mensen).

 

09-10-2023 11:10:49
brun
brun
Quote
AlexNL (09-10-2023 09:14:28):

Ik gebruik de IC Berlijn zo nu en dan, en wanneer ik dat doe ga ik meestal in het BordBistro-rijtuig zitten. Mij valt altijd op dat de reizigers van tegenwoordig best wel veel moeite hebben met die deuren.

Ze snappen niet hoe ze werken ("waar is het knopje?"), of ze zijn te voorzichtig (en duwen de hendel niet ver genoeg door), of ze hebben er simpelweg de kracht niet voor (vooral oudere mensen).


Inderdaad. Nog erger - veel Duitse reizigers hebben na al die jaren nog steeds niet door dat op de Duitse stations de deuren pas na 6 seconden ontgrendelen. Die staan dan als gekken tegen die zwenkdeur te duwen en rennen paniekerig naar het volgende rijtuig.

Als je dan zelf vooraan staat bij het uitstappen, begint achter je altijd wel iemand te klagen dat je de deur moet opendoen. Ook zo irritant.

 

09-10-2023 11:45:24 1
gvttreinen
gvttreinen

Terwijl de draaivouw deuren jaaaaren gemeengoed waren (in zowel Oost- als Westduitsland)

 

09-10-2023 13:08:53
AlexNL
AlexNL

Das war einmal.

Espagnoletten waren ooit ook heel gebruikelijk, maar naarmate steeds meer Nederlandse treinen drukknoppen kregen zag je de verbazing toenemen bij reizigers die het "deur sluiten"-knopje gebruikten i.p.v. aan de hendel te trekken om de deur te openen.

 

09-10-2023 17:29:20
seinhuis
seinhuis
Quote
Dionysusnu (06-10-2023 21:42:35): Overigens vind ik dat je voor de bordbistro wel gelijk hebt.


In de Nightjet waren toch wat reizigers die klaagde dat er geen bistro aanwezig was.

Ik miste dat ook. Bij afstanden van meer dan 2,5 uur is het mogelijkheid om een warmpje en een koudje te bestellen fijn.

 

09-10-2023 18:05:32
sik214
sik214
Quote
gvttreinen (09-10-2023 11:45:24):

Terwijl de draaivouw deuren jaaaaren gemeengoed waren (in zowel Oost- als Westduitsland)


Het wordt voor hier wel een zijsprong, maar de Nightjet rijdt in Duitsland toch in samenwerking met DB? De Bvcm's (couchettes) hebben die deuren nog allemaal.

 

09-10-2023 18:16:23
brun
brun

Het Bordbistro zat vandaag ook weer stampvol op het hele traject.

Het is geen handige beslissing van de DB, vind ik.

 

09-10-2023 19:36:07
treinhobby
treinhobby
Quote
brun (09-10-2023 11:10:49):
Quote
AlexNL (09-10-2023 09:14:28):

Ik gebruik de IC Berlijn zo nu en dan, en wanneer ik dat doe ga ik meestal in het BordBistro-rijtuig zitten. Mij valt altijd op dat de reizigers van tegenwoordig best wel veel moeite hebben met die deuren.

Ze snappen niet hoe ze werken ("waar is het knopje?"), of ze zijn te voorzichtig (en duwen de hendel niet ver genoeg door), of ze hebben er simpelweg de kracht niet voor (vooral oudere mensen).


Inderdaad. Nog erger - veel Duitse reizigers hebben na al die jaren nog steeds niet door dat op de Duitse stations de deuren pas na 6 seconden ontgrendelen. Die staan dan als gekken tegen die zwenkdeur te duwen en rennen paniekerig naar het volgende rijtuig.

Als je dan zelf vooraan staat bij het uitstappen, begint achter je altijd wel iemand te klagen dat je de deur moet opendoen. Ook zo irritant.


Terwijl je in Nederland de deur soms al kunt openen als de trein nog rolt...

 

09-10-2023 19:53:53
AlbertP
AlbertP
Quote
sik214 (09-10-2023 18:05:32):

Het wordt voor hier wel een zijsprong, maar de Nightjet rijdt in Duitsland toch in samenwerking met DB? De Bvcm's (couchettes) hebben die deuren nog allemaal.


De Bvcmbz (met rolstoelcoupé, vandaar de "b") zouden eruit moeten gaan zodra de Bbcmvz ("Comfort-Couchette" omgebouwd uit zitrijtuigen) alle in dienst zijn.

De ÖBB heeft overigens ook nieuwere ligrijtuigen (type Bcmz 61, jaren '80) die nog draaivouwdeuren hebben, en die voorlopig in dienst blijven. En de gehuurde lig- en slaaprijtuigen voor de NJ 402/403 hebben ze ook.

 

09-10-2023 20:02:42
mat64Hidde
mat64Hidde

In verreweg de meeste treinen in Nederland kosten de deuren ook enkele seconden om te openen, hoor. Vooral de Sprinters die eerst hun tredens moeten uitschuiven.

Maargoed. We gaan een beetje offtopic 😜

Hoe gaat het afscheid van het BordBistro eruit zien? Op de een naar de andere dag verdwenen of zal dat geleidelijker gaan?

 

10-10-2023 08:03:38
brun
brun

Zoals ik het begrijp, gaan ze eruit op de dag dat de nieuwe dienstregeling ingaat.

 

12-10-2023 08:22:28
treinhobby
treinhobby

En vanwege het nodige rangeerwerk en het feit dat er ook stammen overnachten in Nederland, zullen er hoogstwaarschijnlijk een paar dagen eerder al stammen zonder Bistro rijden en een andere nog met Bistro in de nieuwe dienstregeling.

Je weet voor 99,99% zeker dat ze niet 's nachts op de Watergraafsmeer de indeling van de stammen gaan aanpassen.

 

12-10-2023 10:28:57
aarclay
aarclay

En anders hangen ze in de coupé een briefje op, waarop staat dat de dienstverlening gestopt is. Plus een omroepbericht erbij. Een rangeeroperatie kost wel wat tijd voor tientallen stammen, wat vast niet op een dag gebeurt.

 

12-10-2023 11:02:37
BVisser
BVisser
Quote
treinhobby (12-10-2023 08:22:28):

Je weet voor 99,99% zeker dat ze niet 's nachts op de Watergraafsmeer de indeling van de stammen gaan aanpassen.


Daar komen die stammen nooit dus dat zou dan ook waarschijnlijk plaatsvinden in de Westhaven.

 

12-10-2023 13:01:48
henri1972
henri1972

Het bistro rijtuig is in ieder geval op de laatste zaterdag niet te reserveren dus waarschijnlijk komen voor de nieuwe dienstregeling al stammen zonder bistro voor.

 

12-10-2023 13:53:56 10
brun
brun

Hoe dan ook ga ik dat rijtuig missen. Het was zo'n symbool van de IC Berlijn. Het had ook jarenlang een eigen, relatief kleine groep medewerkers. Als je vaak met de ICB reisde, begon je de gezichten te herkennen.

Een van hen was een oudere man, hij had krullend, lang, grijs haar. Een jaar of zes geleden ging hij met pensioen en puur toevallig zat ik het Bordbistro tijdens zijn laatste rit van Amsterdam naar Berlijn. Het was buiten het seizoen, het was rustig in de trein. Ergens bij Almelo kwamen collega's van NSI naar hem toe en kochten koffie en gebak, om z'n afscheid te vieren. Dat vond ik heel ontroerend - hij ook, want hij had het zichtbaar moeilijk toen ze in Bad Bentheim waren uitgestapt.

Het hele stuk vanaf Bad Bentheim tot Berlijn waren we vrijwel alleen. Omdat mijn ex-schoonvader ook ooit in het Bordbistro werkte, raakten we aan de praat. Hij vertelde dat hij uit Sachsen kwam, maar in Oost-Berlijn was opgegroeid, na de Wende overal naartoe was gereisd, vervolgens bij de DB terecht was gekomen en daar was gebleven. De ritten naar Amsterdam vond hij prachtig, zei hij, maar hij was ook blij dat ie nu met pensioen kon. Hij miste de NS-collega's, "De Nederlanders op deze trein zijn altijd vrolijk en ongecompliceerd". Op Berlin Ostbahnhof hebben we elkaar nog een hand gegeven en heb ik 'm bedankt voor alles. Hij zuchtte nog een keer en stapte in de S-Bahn naar huis.

Een andere medewerker, een lange lijzige man, leek altijd een beetje afstandelijk, maar wist precies hoe hij de boel netjes kon houden. Als dan in Amsterdam massa's mensen instapten met zelf meegenomen koffie, ging hij al bij Muiderpoort al grijnzend alle tafeltjes langs om te vragen wat ze wilden bestellen. Wie geen consumptie wilde ("Ik heb al koffie"), werd vriendelijk weggestuurd. "Als u naar de kroeg gaat, neemt u toch ook niet zelf bier mee?"

Zulke mooie ontmoetingen had ik vroeger heel vaak in het Bordbistro. Dat ging vanzelf, want omdat er zo weinig plek is, zat je vroeg of laat toch met vreemden aan een tafeltje. Sommige mensen vertelden hun hele levensverhaal. Ik herinner me een vrouw die tegenover me kwam zitten met een groot glas bier, "Ik MOET alcohol, nu". Ze was al een week bezig om haar oude, moeilijke moeder uit Osnabrück naar Berlijn te verhuizen. De treinreis was de laatste etappe, met moeder zelf, die zat verderop in de 1e klas te snurken in een stoel.

Een jong Nederlands echtpaar met baby'tje is voor mijn ogen gescheiden. Zij vond het overduidelijk vreselijk hoe betuttelend en tegelijkertijg angstig hij met het kind omging, hij wilde haar kritiek niet horen. Ze werd boos, ging naar voren, haalde een glas wijn. Ze kwam terug naar het tafeltje, en zei ineens, "In Berlijn zoek ik een ander hotel. En als we terug zijn, wil ik van je af." - Daarna heerste doodse stilte in het rijtuig.

In mijn geval zijn er twee lange vriendschappen uit ontstaan. Gewoon vreemde mensen die je in het Bordbistro leerde kennen. Al zaten er soms ook rare mensen in. Deze vergeet ik nooit meer.

En tot slot, je kon in dat rijtuig altijd vanaf Berlin-Spandau tot Berlin Ostbahnhof uit het open raam hangen, dus het hele slingerende stuk dwars door Berlijn. Als je 's avonds laat in zo'n wereldstad aankomt, is dat wel een heel mooie ervaring.

(sorry, late lunch en dit wilde ik al een tijdje tikken, excuus als 't wat te persoonlijk is)

 

12-10-2023 14:37:28
mren
mren

Ik herinner me vooral de medewerker die in de rustige uren een schaakbord op één van de statafels neerzette zodat je een potje kon spelen tussendoor.

 

12-10-2023 14:50:15
mdeen
mdeen
Quote
brun (12-10-2023 13:53:56):

En tot slot, je kon in dat rijtuig altijd vanaf Berlin-Spandau tot Berlin Ostbahnhof uit het open raam hangen,


En dat kan eerder niet? Veiligheidsbril op een gáán! cool



Laatst bewerkt door mdeen op 12-10-2023 14:50
 

12-10-2023 15:30:21
dennistd
dennistd

Hoewel ik verwacht had dat de inschrijving voor deze rit geopend zou worden met het verschijnen van OdR 2023-10 staat hierin vermeld dat alle verdere berichtgeving en informatie over de aanmeldprocedure loopt via de nieuwsbrief NVBS Actueel en via de website www.nvbs.com.

 

14-10-2023 15:18:14
Jorn
Jorn
Quote
brun (12-10-2023 13:53:56):

Hoe dan ook ga ik dat rijtuig missen. Het was zo'n symbool van de IC Berlijn. Het had ook jarenlang een eigen, relatief kleine groep medewerkers. Als je vaak met de ICB reisde, begon je de gezichten te herkennen.

Een van hen was een oudere man, hij had krullend, lang, grijs haar. Een jaar of zes geleden ging hij met pensioen en puur toevallig zat ik het Bordbistro tijdens zijn laatste rit van Amsterdam naar Berlijn. Het was buiten het seizoen, het was rustig in de trein. Ergens bij Almelo kwamen collega's van NSI naar hem toe en kochten koffie en gebak, om z'n afscheid te vieren. Dat vond ik heel ontroerend - hij ook, want hij had het zichtbaar moeilijk toen ze in Bad Bentheim waren uitgestapt.

Het hele stuk vanaf Bad Bentheim tot Berlijn waren we vrijwel alleen. Omdat mijn ex-schoonvader ook ooit in het Bordbistro werkte, raakten we aan de praat. Hij vertelde dat hij uit Sachsen kwam, maar in Oost-Berlijn was opgegroeid, na de Wende overal naartoe was gereisd, vervolgens bij de DB terecht was gekomen en daar was gebleven. De ritten naar Amsterdam vond hij prachtig, zei hij, maar hij was ook blij dat ie nu met pensioen kon. Hij miste de NS-collega's, "De Nederlanders op deze trein zijn altijd vrolijk en ongecompliceerd". Op Berlin Ostbahnhof hebben we elkaar nog een hand gegeven en heb ik 'm bedankt voor alles. Hij zuchtte nog een keer en stapte in de S-Bahn naar huis.

Een andere medewerker, een lange lijzige man, leek altijd een beetje afstandelijk, maar wist precies hoe hij de boel netjes kon houden. Als dan in Amsterdam massa's mensen instapten met zelf meegenomen koffie, ging hij al bij Muiderpoort al grijnzend alle tafeltjes langs om te vragen wat ze wilden bestellen. Wie geen consumptie wilde ("Ik heb al koffie"), werd vriendelijk weggestuurd. "Als u naar de kroeg gaat, neemt u toch ook niet zelf bier mee?"

Zulke mooie ontmoetingen had ik vroeger heel vaak in het Bordbistro. Dat ging vanzelf, want omdat er zo weinig plek is, zat je vroeg of laat toch met vreemden aan een tafeltje. Sommige mensen vertelden hun hele levensverhaal. Ik herinner me een vrouw die tegenover me kwam zitten met een groot glas bier, "Ik MOET alcohol, nu". Ze was al een week bezig om haar oude, moeilijke moeder uit Osnabrück naar Berlijn te verhuizen. De treinreis was de laatste etappe, met moeder zelf, die zat verderop in de 1e klas te snurken in een stoel.

Een jong Nederlands echtpaar met baby'tje is voor mijn ogen gescheiden. Zij vond het overduidelijk vreselijk hoe betuttelend en tegelijkertijg angstig hij met het kind omging, hij wilde haar kritiek niet horen. Ze werd boos, ging naar voren, haalde een glas wijn. Ze kwam terug naar het tafeltje, en zei ineens, "In Berlijn zoek ik een ander hotel. En als we terug zijn, wil ik van je af." - Daarna heerste doodse stilte in het rijtuig.

In mijn geval zijn er twee lange vriendschappen uit ontstaan. Gewoon vreemde mensen die je in het Bordbistro leerde kennen. Al zaten er soms ook rare mensen in. Deze vergeet ik nooit meer.

En tot slot, je kon in dat rijtuig altijd vanaf Berlin-Spandau tot Berlin Ostbahnhof uit het open raam hangen, dus het hele slingerende stuk dwars door Berlijn. Als je 's avonds laat in zo'n wereldstad aankomt, is dat wel een heel mooie ervaring.

(sorry, late lunch en dit wilde ik al een tijdje tikken, excuus als 't wat te persoonlijk is)



Inderdaad een erg persoonlijke bijdrage, maar ik denk wel een hele mooie. Je verwoordt naar mijn mening precies wat reizen met de trein zo mooi en uniek maakt. Fijn om te horen dat je zulke mooie herinneringen bewaart aan de BordBistro naar Berlijn, gelukkig komt hij als het goed is over ongeveer weer terug in de ICE L.
 

25-11-2023 16:08:05 1
brun
brun

Veel spotters in de BordBistro van de 145 vandaag. Iedereen wil zo te zien nog één keer mee en doet een retourtje Hengelo of Bad Bentheim.

Als ik zo onbeschaamd mag zijn: ik weet dat BordBistro-medewerkers een vrij gemiddeld salaris krijgen, het is geen vetpot zeg maar. Het is deels omzetafhankelijk - in een vol rijtuig moeten ze flink aanpoten en kunnen ze een aardige bonus verdienen, maar op een late dinsdagse trein verkopen ze vrijwel niets en is 't mager.

En als in de zomer weer eens de koeling uitvalt, of om een andere reden geen voorraad aanwezig is, voelen ze dat dus óók in de portemonnee. Terwijl het niet hun schuld is.

Daar komt nog bij dat DB inmiddels betalingen met pinpas aanmoedigt (kon vroeger niet), waardoor ze steeds minder fooi krijgen, omdat veel gasten niet weten dat je een fooi kunt geven.

Dus als je wilt, kun je eens extra aardig zijn. Gewoon vragen wat het kost en dan het bedrag 10% naar boven afronden. In het kassasysteem wordt dat dan als fooi doorberekend aan de desbetreffende BB-persoon..Als bedankje aan al die mensen die het rijtuig aan de praat hielden. :-)

(ik werk er zelf niet, heb geen familieleden meer die er werken, heb ook geen aandelen, het is gewoon een suggestie)



Laatst bewerkt door brun op 25-11-2023 16:16
 

10-07-2024 12:27:43
Spw
Spw

Weet iemand waar die BordBistro wagens nu eigenlijk naar toe zijn en hun toekomst?

 

10-07-2024 12:43:35
jacokran
jacokran

De Dinnertrain heeft nu geloof ik ook een aantal BordBistro wagens

 

10-07-2024 12:55:26
RX7567
RX7567

De 'nieuwe' rijtuigen in de Dinner Train zijn langere Bordrestaurant rijtuigen en geen BordBistro rijtuigen. Ik zie in ieder geval geen BordBistro rijtuigen op DB Gebrachtzug staan.

 

10-07-2024 14:00:17
brun
brun

Twee rijtuigen zijn naar het DB-museum gegaan, een ervan (meen ik) als onderdelenleverancier. Stond een tijdje terug ergens op Drehscheibe.

Begin dit jaar stonden diverse BordBistro-rijtuigen in Leipzig gestald, in afwachting van wat ermee gebeurt (Stillstandsmanagement), maar ik weet niet of ze daar nog steeds staan.

 

10-07-2024 15:23:54
Spw
Spw

Quote
RX7567 (10-07-2024 12:55:26):


De 'nieuwe' rijtuigen in de Dinner Train zijn langere Bordrestaurant rijtuigen en geen BordBistro rijtuigen. Ik zie in ieder geval geen BordBistro rijtuigen op DB Gebrachtzug staan.



Niet meer inderdaad. Hier stonden ze tot voor kort wel nog op :)

 

10-07-2024 17:24:44
phantom
phantom

Zijn er wellicht exemplaren die bord bistro rijtuigen aangeschaft door dezelfde partij die ook icr rijtuigen heeft aangeschaft ??

 

10-07-2024 17:26:01 1
thom
thom

Quote
RX7567 (10-07-2024 12:55:26):


De 'nieuwe' rijtuigen in de Dinner Train zijn langere Bordrestaurant rijtuigen en geen BordBistro rijtuigen. Ik zie in ieder geval geen BordBistro rijtuigen op DB Gebrachtzug staan.


Dat was eigenlijk al beantwoord Phantom, dat is niet het geval :)

 

10-07-2024 19:02:44
MennoSBB
MennoSBB

European Sleeper gaat als het goed er binnenkort eentje inzetten in hun nachttrein. De SJ gaat dat ook doen in hun Stockholm - Berlijn nachttrein. Verschillende verhuurder partijen zullen hier er wel meerdere van hebben gekocht. De Bulgaarse spoorwegen hebben er ook 10 aangeschaft samen met een groot aantal 2e klasse DB IC rijtuigen.