Perikelen met klassewissel
Forum: Algemeen - Algemeen
11-09-2023 11:00:30
RubyDupy
RubyDupy

Hallo mensen! Ik wilde gisteren van Kampen (waar familie en vrienden van mij wonen) naar Delft (waar ik woon en studeer). Omdat ik niks beters te doen heb en ik rustig treinreizen heerlijk vind, besloot ik een langere route te nemen: Kpn - Zl - Ut - Ht - Tb - Dt, met op de 1100 een ICNG, altijd leuk om in te zitten. Gebruik de NS reisplanner maar om te zien welke treinen ik precies nam, want dat is verder irrelevant. Ik besloot mezelf wat extra luxe te gunnen, in het weekend met een abonnement is een toeslag 2-1 maar 6 euro dus dat is prima te doen.

Mijn OVC is een paar jaar oud maar wilt niet altijd even goed gescand worden, dus ik probeerde mijn OVC te scannen in de blauwnet machine en hij bleef mijn kaart niet herkennen. Toen een paar keer in en uit gecheckt om te kijken of het aan de machine lag of mijn OVC, uiteindelijk mezelf ingecheckt gelaten (ik ging/ga er niet van uit dat dat uit maakt), en ik de machine toch aan de praat krijgen, en navigeren naar de klassewissel. Hij rekende 0,00 euro voor de klassewissel. Ik vond dat raar, maar ook mooi meegenomen, dus ik laad hem op mn kaart en spring op de FLIRT die net binnenrolt.

In de trein naar Rotterdam, tussen Amf en Ut word ik gecontroleerd en de conducteur zegt "Huh jouw kaart staat op 2e klas" dus ik zeg "ik weet zeker dat ik een toeslag heb geladen, maar ik vond het al raar dat hij gratis was". De conducteur geloofde mij en liet mij tot Ut eerste klas zitten met de belofte dat ik daar direct nog een toeslag 2-1 koop.

Dus ik op Utrecht naar de machine binnen de poortjes (zo'n dunne voor alleen OVC houders) en die gaf bij mijn actieve producten bovenaan "klassewissel, actief op 10-09-2023", en dat was ook de datum van die dag, dus ik had hem op Kpn niet per ongeluk geactiveerd voor de verkeerde dag (N.B, er stond dus "klassewissel", niet de NS benaming "Toeslag 2-1"). Er stond niet vermeld dat deze klassewissel was aangeschaft bij Blauwnet dus ik ging er niet vanuit dat de vervoerder een issue was. Ik maak voor de zekerheid een foto van het scherm voor het geval ik nog een keer gecontroleerd word en de conducteur de klassewissel niet kan zien. Ik ga voor de zekerheid nog naar de klassieke "bolle buik" automaat buiten de poortjes. Daar kon ik wel naar het Toeslag 2-1 menu maar in plaats van een optie om er één te kopen stond er een optie om mijn klassewissel ongdaan te maken, wat voor mij bevestigde dat de klassewissel, ondanks gratis, toch geldig was. Dus ik weer een foto maken en inchecken. Ik wordt niet meer gecontroleerd tot in de ICNG tussen Tb en Bd. Ook daar kon de conducteur, zoals verwacht, de klassewissel niet vinden, en hij accepteerde het bewijsmateriaal ook niet. Hij zei dat hij mijn verhaal geloofde, maar hij wel verplicht een UVB moest uitschrijven, dus gaf hij mij de optie ofwel de ~50 euro wettelijke verhoging, en deze verhalen bij NS klantenservice (of wellicht Keolis), of naar de 2e klas. De 2e klas bleek niet heel vol te zijn, en de ICNG heeft een hele comfortabele 2e klas dus ik toch maar verhuizen. Ik vond het risico dat ik die 50 euro niet ging terugkrijgen met iets te hoog.

Nu mijn vraag: wat is hier gaande? Ik had zowel voor als na mijn reis het hele internet afgezocht naar eventuele voorwaarden die verbonden zijn aan een klassewissel bij Blauwnet. Ik heb ook niemand met vergelijkbare problemen gevonden. Daarbij is een Toeslag 2-1 van NS ook geldig bij andere vervoerders, dus ik ben ervanuit gegaan dat het omgekeerde ook geldt.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik vond het een extreem verwarrende situatie.

11-09-2023 11:05:02 2
gvttreinen
gvttreinen

Wel een geluk gehad om gecontroleerd te worden, zelfs twee keer!

11-09-2023 11:16:15
pjkleton
pjkleton

Vreemd dat de "Bollebuikautomaat"in Ut de klassewissel wel zag die je in Kampen bij Blauwnnet erop had gezet maar de scanner van de cdt dat niet zag.

Het lijkt wel een bug.😐

Peter

11-09-2023 12:09:32 2
treinhobby
treinhobby

Je hebt het over 2 verschillende zaken.

1) klassewissel. Die is altijd gratis. Maar als je daarna inchecked (dus niet eerst inchecken en dan wijzigen op de kaart), wordt het eerste klasse tarief gerekend voor je reis. In kan met reizen op saldo of achteraf met flex.

2) overgangstarief 2-1. Die moet je wel betalen en heeft je recht met een tweede klas vervoersbewijs (of abonnement) in de eerste klasse te mogen reizen.

Aangezien hij optie 1 (klassewissel) hebt gekozen en steeds een overstap hebt gemaakt, terwijl je eerst tweede klasse bent ingechecked, is de klassewissel nooit actief geworden op de kaart. Want dat is pas na het inchecken.

Je hebt dus wel degelijk illegaal eerste klas gereisd.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-09-2023 12:32:36
wattman
wattman

Mooi verhaal, doet mij een beetje denken aan al die verhalen op RailUkforums. Met het verschil dat het in het Verenigd Koninkrijk gaat om adviezen nadat mensen een brief thuisgestuurd krijgen waarbij ze het aanbod krijgen een de (ontbrekende) prijs te betalen plus een forse toeslag, voor de zaak op een andere wijze afgehandeld gaat worden. Wat dat betreft is men in Nederland een stuk coulanter.

Dank aan Treinhobby om de twee reisprodukten helder uit te leggen.

11-09-2023 13:06:34
anton_
anton_
treinhobby (11-09-2023 12:09:32):

1) klassewissel. Die is altijd gratis. Maar als je daarna inchecked (dus niet eerst inchecken en dan wijzigen op de kaart), wordt het eerste klasse tarief gerekend voor je reis. In kan met reizen op saldo of achteraf met flex.

Klassewissel 2 > 1 kan ik tot 15 minuten na het inchecken ( op een businesskaart )

Is dit bij andere kaarten anders ?

Laatst bewerkt door anton_ op 11-09-2023 13:07

11-09-2023 13:18:43
mren
mren
wattman (11-09-2023 12:32:36):

Mooi verhaal, doet mij een beetje denken aan al die verhalen op RailUkforums. Met het verschil dat het in het Verenigd Koninkrijk gaat om adviezen nadat mensen een brief thuisgestuurd krijgen waarbij ze het aanbod krijgen een de (ontbrekende) prijs te betalen plus een forse toeslag, voor de zaak op een andere wijze afgehandeld gaat worden. Wat dat betreft is men in Nederland een stuk coulanter.

Dat coulante is ook afhankelijk van de medewerkers. Ik had een keer een geprinte overgang 2-1 bij me en daar werd niet naar gevraagd. HC zette toen wel zonder ook maar een woord te zeggen een "correctietarief" op mijn OVC waarmee ik alnog enkele tientjes kon bijlappen.

Laatst bewerkt door mren op 11-09-2023 13:19

11-09-2023 13:51:12
robert5591
robert5591

2) overgangstarief 2-1. Die moet je wel betalen en heeft je recht met een tweede klas vervoersbewijs (of abonnement) in de eerste klasse te mogen reizen.

Aangezien hij optie 1 (klassewissel) hebt gekozen en steeds een overstap hebt gemaakt, terwijl je eerst tweede klasse bent ingechecked, is de klassewissel nooit actief geworden op de kaart. Want dat is pas na het inchecken.

Het klinkt logisch, maar Overgangstarief is geen zoekterm op ns.nl en Klasse wissel wel. Waarbij er verschillen lijken te zijn tussen Business / persoonlijk, tussen Flex / Saldo.

Ik zou het soms wel willen, maar ik loop iedere keer vast op de onduidelijke uitleg en zie er dan maar van af,

Mogelijk staat het abonnement van RubyDupy nu op 1e klas met bijbehorend tarief?

11-09-2023 14:33:27
thom
thom
mren (11-09-2023 13:18:43):
wattman (11-09-2023 12:32:36):

Dat coulante is ook afhankelijk van de medewerkers. Ik had een keer een geprinte overgang 2-1 bij me en daar werd niet naar gevraagd. HC zette toen wel zonder ook maar een woord te zeggen een "correctietarief" op mijn OVC waarmee ik alnog enkele tientjes kon bijlappen.

Is natuurlijk wel dat je zelf verantwoordelijk bent om je vervoersbewijs te tonen, als je dan zelf je overgang daarbij niet toont is dat ook niet zo handig.

11-09-2023 15:36:25
treinhobby
treinhobby
robert5591 (11-09-2023 13:51:12):

Het klinkt logisch, maar Overgangstarief is geen zoekterm op ns.nl en Klasse wissel wel. Waarbij er verschillen lijken te zijn tussen Business / persoonlijk, tussen Flex / Saldo.

Ik zou het soms wel willen, maar ik loop iedere keer vast op de onduidelijke uitleg en zie er dan maar van af,

Mogelijk staat het abonnement van RubyDupy nu op 1e klas met bijbehorend tarief?

Officieel heet het 'Toeslag 2-1'.

Gelukkig is er een hele pagina beschikbaar op ns.nl.

Heb hier voor me zelf al eens eerder ingedoken en blijft soms wat onduidelijk. Het is sowieso verschillend per type abonnement.

Bij 'vrij reizen op saldo' kan je vooraf in de kaartautomaat en upgrade kopen voor €6,00 per weekenddag, iets wat bij Flex niet bestaat. Daar betaal je altijd het verschil in ritprijs extra.

De chipkaart van RubyDupy zal dus voor 1 dag zijn omgezet naar eerste klasse met bijbehorende kosten bij het in- en uitchecken. En dan wordt er (gek genoeg) niet in het weekeinde een maximum van €6,00 gerekend.

Laatst bewerkt door treinhobby op 11-09-2023 15:38

11-09-2023 18:28:43
RubyDupy
RubyDupy

Volgens Mijn NS niet...

11-09-2023 18:32:32
RubyDupy
RubyDupy
treinhobby (11-09-2023 15:36:25):

Heb hier voor me zelf al eens eerder ingedoken en blijft soms wat onduidelijk. Het is sowieso verschillend per type abonnement.

Bij 'vrij reizen op saldo' kan je vooraf in de kaartautomaat en upgrade kopen voor €6,00 per weekenddag, iets wat bij Flex niet bestaat. Daar betaal je altijd het verschil in ritprijs extra.

De chipkaart van RubyDupy zal dus voor 1 dag zijn omgezet naar eerste klasse met bijbehorende kosten bij het in- en uitchecken. En dan wordt er (gek genoeg) niet in het weekeinde een maximum van €6,00 gerekend.

Dat zijn wel erg verwarrende regels. Ik wilde eigenlijk NS Flex op mijn kaart omdat ik dacht dat de klassewissel die je daarmee kunt kopen gewoon vergelijkbaar is met die in de automaat, maar blijkbaar niet. Alleen Flex is incompatible met Studentenreisproduct. Ik rijd sowieso altijd gratis, dus ik ben nieuwsgierig wat hij van het verschil in ritprijs zou maken als ik het wel zou hebben. Wellicht als je Flex Weekend Vrij hebt dat het standaardtarief wel gewoon 6 euro is? En als je Flex hebt, kun je dan wel bij de automaat nog een Toeslag 2-1 kopen? Anders is het gewoon regelrechte oplichterij van NS om een duurder product te promoten.

Edit: de foutmelding van de NS website als ik Flex op mijn kaart wil is "er is al een contract aanwezig op deze kaart" wellicht is Flex incompatible met Weekend vrij en niet met SRP? Ik denk sowieso dat ik twee nieuwe OVC'en ga kopen want dan kan ik het SRP los gebruiken en mijn abonnementen makkelijker beheren.

Laatst bewerkt door RubyDupy op 11-09-2023 19:07

11-09-2023 21:49:17
scooter
scooter

Bij een flex abonnement kun je bij mijn weten alleen veranderen naar 1e klas in je eigen account op NS.Dat kan ook nog na vertrek van de trein.In de automaat kan dat met flex niet.

Verder is flex inderdaad niet compatibel met andere abonnementen.Zelfs busabonnementen geven problemen in combinatie met flex.Er moet dan eerst reizen op rekening voor de tram/bus/metro worden uitgezet

11-09-2023 22:16:40
treinhobby
treinhobby

Hierbij de antwoorden op je vragen:

Wellicht als je Flex Weekend Vrij hebt dat het standaardtarief wel gewoon 6 euro is?

Nee, bij flex is geen klassewissel voor een dagprijs mogelijk.

Reis je onbeperkt met een vrij-abonnement? Bijvoorbeeld Weekend Vrij of Dal Vrij? Dan is het vaak voordeliger om je abonnement voor een maand te upgraden naar de 1e klas.

Ik rijd sowieso altijd gratis, dus ik ben nieuwsgierig wat hij van het verschil in ritprijs zou maken als ik het wel zou hebben.

Toeslag doordeweeks en in het weekend: 70% bovenop de voltarief- of kortingsprijs van 2e klas.

Staat op de gelinkte pagina van ns.

Laatst bewerkt door treinhobby op 11-09-2023 22:18

12-09-2023 08:31:39
robert5591
robert5591
treinhobby (11-09-2023 15:36:25):

Dank. Het lijkt niet alleen te verschillen per abonnement maar ook per contract type: rekening [=flex] of saldo. Dat je bij rekening niet actueel kan zien wat je uitgeeft maakt het niet makkelijker om inzicht te houden

12-09-2023 11:26:10
AlexNL
AlexNL

Voor mij heeft NS Flex (en daarvoor, NS Business Card) altijd heel erg aangevoeld alsof het erbij geknutseld is en nooit zo is bedacht in de systeemarchitectuur van de OV-chipkaart. Het werkt wel, maar het is niet eenvoudig te volgen. Qua techniek zal het ook niet makkelijk zijn geweest.

Met OVpay wordt dat hopelijk makkelijker, dat ik in de OVpay-app in (vrijwel) realtime kan zien dat ik ben ingecheckt vind ik een flinke vooruitgang t.o.v. Flex.

12-09-2023 12:14:14
Draaistel
Draaistel

Systeemarchitectuur: óók Dal Voordeel op saldo kan niet van 1e klas naar 2e klas overgezet worden. Steeds eerst naar automaat!!

12-09-2023 13:54:04
Dionysusnu
Dionysusnu
AlexNL (12-09-2023 11:26:10):

Voor mij heeft NS Flex (en daarvoor, NS Business Card) altijd heel erg aangevoeld alsof het erbij geknutseld is en nooit zo is bedacht in de systeemarchitectuur van de OV-chipkaart. Het werkt wel, maar het is niet eenvoudig te volgen. Qua techniek zal het ook niet makkelijk zijn geweest.

Met OVpay wordt dat hopelijk makkelijker, dat ik in de OVpay-app in (vrijwel) realtime kan zien dat ik ben ingecheckt vind ik een flinke vooruitgang t.o.v. Flex.

In theorie hoort dat bij flex ook zo te zijn. Er zitten alleen zo regelmatig bugs in dat het wel frustrerend is. Ik heb in het afgelopen jaar denk ik wel 5% van mijn reizen naar de klantenservice moeten nemen vanwege geen of gebrekkige registratie.

12-09-2023 20:05:07
treinhobby
treinhobby
Draaistel (12-09-2023 12:14:14):

Systeemarchitectuur: óók Dal Voordeel op saldo kan niet van 1e klas naar 2e klas overgezet worden. Steeds eerst naar automaat!!

Bij alle 'saldo' producten moet de klasse of korting fysiek op de kaart staan dmv. het ophalen van een bestelling bij de automaat. Via de ns app wijzigen kan daarbij niet.

13-09-2023 01:06:12
Draaistel
Draaistel

Zou een servicebalie dat dan wèl kunnen doen?

14-09-2023 01:24:34
scooter
scooter

ja