30-03-2007 14:30:37 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Vandaag in Venray is spoor 4 opgebroken. Er zijn ook veel nieuwe dwarsliggers neergezet zodat de muur weer compleet is. Wat gaan ze nog meer opbreken en/of vervangen? komt spoor 4 weer terug? Spoor 4 is in stukken gezaagd, en in zijn geheel opgetilt en opgestapelt. op spoor 5 liggen nieuwe betonnen bielzen klaar. Het laad/losperron is afgelopen week helemaal gesnoeid en weer begaanbaar. Laatst bewerkt door moderator op 08-07-2021 13:29 |
30-03-2007 16:12:06 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
Waarvoor heeft spoor 4 dan gediend? (vroeger) want nu is het totaal niks En dit vond ik op www.venray.nl Vernieuwing Maaslijn van start ProRail gaat aan de slag met de vernieuwing van de Maaslijn. De werkzaamheden aan het spoor tussen Venlo en Nijmegen vinden plaats in de meivakantie van 28 april tot en met 6 mei. De voorbereiden voor deze grootscheepse onderhoudsbeurt zijn begin maart gestart. De vernieuwing van het spoor wordt grondig aangepakt: ProRail laat het grind (ballast), de bielzen (dwarsliggers) en de rails (spoorstaven) op diverse plekken vervangen. Ook enkele overwegen krijgen een opknapbeurt. De voorbereidingen voor deze werkzaamheden zijn inmiddels begonnen. In Venray worden onder andere de nieuwe dwarsliggers alvast klaargelegd op diverse plekken naast het spoor. Dit kan, met name ’s nachts, enige overlast veroorzaken voor omwonenden. Het verkeer ondervindt er geen hinder van. In totaal worden 15.000 dwarsliggers vervangen. Strukton Railinfra Zuid voert de werkzaamheden uit. Laatst bewerkt door sneltrein op 30-03-2007 16:28 :) |
30-03-2007 16:16:09 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Vroeger werd daar gerangeert voor de aviko aansluiting, en er stond een heel grote gastank voor de gasfabriek in venray. Ook werd er veel stukgoed en ander spul zoals kolen geladen. Op die spoortjes is zoveel vervoer geweest dat er een sik gestationeerd was. Nu word het spoortje alleen nog door werktreinen gebruikt, en moet(moest)blijven liggen voor defensie(basis de peel). Laatst bewerkt door mich op 30-03-2007 16:16 |
30-03-2007 16:23:03 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
Zou leuk zijn als ze weer naar avriko gingen rijden. Zal binnekort is gaan kijken :) |
30-03-2007 19:20:36 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
dat zal niet gebeuren, dat vervoer gaat per vrachtwagen. De datums van de werkzaamheden zijn vreemd, want eigenlijk zijn ze al begonnen. Op diverse plekken waren ze vandaag bezig met werkmaterieel en spoormateriaal. |
31-03-2007 11:00:29 | ||
---|---|---|
maaslijn
![]() |
Nou ja, ze zijn begonnen met het aanvoeren van materialen, aan het spoor hebben ze nog niets gedaan. ![]() |
04-04-2007 07:11:49 | ||
---|---|---|
class66fan
![]() |
Is er al bekend met welk werk en spoorwegmaterieel men de werkzaamheden gaat uitvoeren. wat voor loks er bijv.ingezet gaan worden,komt ook het kettinghorcircus in aktie![]() |
05-04-2007 21:42:45 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Op het oostelijke spoor Molenhoek - Nijmegen gaat men waarschijnlijk ook aan de gang. Onlangs zijn er railstaven gelost. |
06-04-2007 21:15:42 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
Hier 3 foto's van voorbereiding van werkzaamheden op station Venray. (niet zo goeie kwaliteit want is namelijk met me mobieltje gemaakt ![]() http://allyoucanupload.webshots.com/v/2006259690090073296 http://allyoucanupload.webshots.com/v/2006257583291742941 http://allyoucanupload.webshots.com/v/2006207795433084657 Laatst bewerkt door sneltrein op 06-04-2007 21:18 :) |
06-04-2007 23:32:42 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Vandaag was men bezig in Venray met het demonteren van het losspoor t.h.v. Aviko. In Blerick was men bezig met het weghalen van het spoor waar tot voor kort de DE3'en stonden. En in Blerick bij Cabooter zag ik de eerste wagens in de loods staan. Daar tenminste wel een nieuw stuk spoor. |
07-04-2007 00:03:34 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
spoor 6 en 7 dus ook exit. Hopelijk blijft 5 wel liggen. |
09-04-2007 20:45:52 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Net nog even wezen kijken op station Venray, er staan nu minstens 5 containers waarvan 2 op het laad/losperron. Op enkele containers zag ik Nedtrain staan. Spoor 5 6 en 7(6 en 7 liggen voor de aviko) zijn nog helemaal intact, wel stond op spoor 6 een apparaat om de bouten vast/los te draaien en ernaast een hoop van die platen en bouten. Wat ze nu precies van plan zijn is niet duidelijk, maar ze zijn dagelijks aan het werk dus we zullen het binnenkort weten. Laatst bewerkt door mich op 09-04-2007 20:46 |
09-04-2007 22:24:19 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Van wat ik afgelopen vrijdag uit de trein kon zien, was dat er bij Aviko een puntstuk uitlag. Het wissel naar de Aviko sporen was zijn stelstang kwijt. Zo te zien was het betreffende wissel geklemd. Beveiligingstechnisch geen probleem omdat er een stopontspoorblok zit. |
18-04-2007 15:59:59 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Update: op verschillende plaatsen lang de maaslijn zijn nieuwe rails neergelegd, gezien de lengte ervan en de locaties moet het per werktrein(!) gebeurt zijn. Het spoor naar Aviko in Venray is opgetilt en op zijn ballast gelegd. Verder staan er bij een aantal overwegen borden dat ze afgesloten worden, en word bij Vierlingsbeek zelfs een complete weg langs het spoor afgesloten. Ook viel het me op dat bomen lags het spoor grondig gesnoeid waren. Voor de volledigheid hier ook even: Van zaterdag 28 april tot en met zondag 6 mei is er geen treinverkeer tussen Blerick en Nijmegen en vice versa. ProRail voert tijdens een negendaagse buitendienststelling werkzaamheden uit voor spoorvernieuwing. De werkzaamheden worden uitgevoerd door hoofdaannemer Strukton Railinfra Zuid en enkele onderaannemers. De werkzaamheden aan de Noordelijke Maaslijn zijn omvangrijk. Er wordt twaalf kilometer spoor (ballastbed, dwarsliggers en spoorstaven) vernieuwd. Bij 1100 meter hiervan worden alleen de dwarsliggers vervangen, omdat de spoorstaven en de ballast hier nog goed zijn. Verder worden vijf wissels en vier overwegen vervangen. Ook worden diverse wissels en achterliggende sporen gesaneerd. Dit betekent in de praktijk 18.500 dwarsliggers vervangen, 74.000 kraagschroeven vastdraaien en 40.000 ton steenslag (grind) lossen en verwerken. Hiervoor worden gespecialiseerde werktreinen van honderden meters lang gebruikt. Laatst bewerkt door mich op 18-04-2007 16:03 |
21-04-2007 14:09:12 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
nog nieuwe dingen,,, over een week beginnen ze al=) :) |
21-04-2007 14:23:48 | ||
---|---|---|
maaslijn
![]() |
Misschien: de wissel naar het voormalige havenlijntje in Ck wordt uitgenomen, dit wordt doorgaand spoor. Einde havenlijntje dus. In Ck blijven alleen spoor 1 t/m 3 liggen, hetzelfde in Vry, alleen spoor 1 t/m 3 blijven liggen. De wissels naar de spoortjes die gaan verdwijnen worden verwijderd en dat wordt dat gewoon doorgaand spoor. |
21-04-2007 15:03:54 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
Volgens mij word ook spoor 2 vervagen in Vry want daar stond wat op getekend hier nog een paar foto's van werkzaamheden http://aycu40.webshots.com/image/14639/2003003899749704871_rs.jpg http://aycu10.webshots.com/image/14009/2004296092791146859_rs.jpg http://aycu38.webshots.com/image/14037/2004288526036879726_rs.jpg http://aycu26.webshots.com/image/15305/2004286833197080391_rs.jpg http://aycu07.webshots.com/image/14446/2004200861060324660_rs.jpg http://aycu27.webshots.com/image/14546/2004293777648653510_rs.jpg http://aycu30.webshots.com/image/14629/2004244304863746407_rs.jpg Laatst bewerkt door sneltrein op 21-04-2007 15:20 :) |
21-04-2007 17:09:04 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
@maaslijn: Het lijkt er wel op dat in Venray spoor 5 blijft liggen, maar dat zullen we vanzelf zien. @sneltrein: Dat zag ik ook al staan, staat ook iets op van de lassen en overwegdetectie, denk ook dat dat spoor vervangen word. Laatst bewerkt door mich op 21-04-2007 17:10 |
21-04-2007 19:30:06 | ||
---|---|---|
maaslijn
![]() |
Helaas zal dat spoor ook verdwijnen. In Vry zullen 3 sporen overblijven. Voor zover ik weet wordt er aan spoor 2 niets gedaan. Informatie komt van Strukton-medewerker. |
22-04-2007 10:58:30 | ||
---|---|---|
philips
![]() |
QuoteWat is dit voor ijzeren dingen waar je voor moet op letten? Groeten, Philips |
22-04-2007 11:05:51 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
@philips: dat is dit ding http://aycu38.webshots.com/image/14037/2004288526036879726_rs.jpg maar waarvoor dat dient geen idee. @maaslijn:als je een keer op station venray komt moet je maar is net bij de spoorbomen op het staion T.H.V het perron 2 zie je van alles staan ook om de 5 dwarsliggers staat een getal bijv 20 en dan 5 dwarsliggers verder staat 25 @mich denk ook dat dat spoor vervangen word.: Ik denk dat inderdaad spoor 2 ook vervagen word, maar dat zien we vanaf zondag wel Laatst bewerkt door sneltrein op 22-04-2007 11:10 :) |
22-04-2007 11:19:44 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Volgens mij is het een ATB NG baken, een ding dat ATB informatie naar de trein stuurt. Zie deze link: http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/ en dan ATB NG kiezen (in het menu links) Zeer interessante site! ![]() Dick van den Hoven |
22-04-2007 11:21:08 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
Klopt, is inderdaad een ATB-NG baken. Kennelijk moet daar nog iets mee gebeuren of zo. ![]() |
22-04-2007 11:22:43 | ||
---|---|---|
philips
![]() |
QuoteMmmm, interresant! Groeten, Philips |
22-04-2007 12:11:07 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Quote Jammer dat in Nederland alles wordt opgeruimd zodra het niet meer in gebruik is. In het directe buitenland heb je van nog volop overwoekerde emplacementen, roestige zijspoortjes en vervallen stations, maar die spoorromantiek is ons hier dankzij de typisch Nederlandse opruimwoede niet gegund. NU weer de aansluiting Kleve en de emplacementen Cuijk en Venray, eerder al het prachtige rangeerterrein in Susteren en rangeersporen in Weert...Ben benieuwd wat het volgende saneringsproject in de regio is. Ik vrees voor het voormalige suikerbieten-emplacement in Nuth, de havenaftakking in Linne, de houtzagerij-zijsporen in Haelen... |
27-04-2007 23:36:56 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Als je van werkmaterieel houd moet je NU in Blerick zijn. Goejedag dan het staat echt helemaal vol. Kettinghor, diverse locomotieven(strukton g1206) en railbouwvoertuigen vormen een lange gele muur. Ook zijn de begonnen aan de werkplaats van Voith voor Veolia. De plan U's staan er ook nog. |
28-04-2007 00:19:30 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Vanmorgen stond er zelfs een 600 bij de DE3's. |
28-04-2007 00:39:26 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
die staat normaal in de loods, word gebruikt voor rangeerwerk daar. Er stonden ook nog rijen platte wagen deels beladen met dwarsliggers. Ik ga komende tijd zeker even kijken %02% Laatst bewerkt door mich op 28-04-2007 00:39 |
28-04-2007 01:15:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat zal iig niet de 600 van het NSM geweest zijn. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-04-2007 15:39:11 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
Heeft iemand al grote werkzaamheden gezien? in Venray is er niet veel Laatst bewerkt door sneltrein op 28-04-2007 15:39 :) |
28-04-2007 15:40:58 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Nee in Venray was alleen een grote soort graafmachine druk met dwarsliggers aan het spelen. Het werkmaterieel dat gister avond in Blerick stond zal vandaag tog wel deze kant op komen. |
28-04-2007 15:42:21 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
En stukje naar de witte venne hebben ze van alles los gekoppeldd van het spoor,, Dat denk ik ook maar om 15:00 nog steeds niks in Venray. Laatst bewerkt door sneltrein op 28-04-2007 15:43 :) |
28-04-2007 22:21:17 | ||
---|---|---|
freek500
![]() |
Vandaag toevallig door Vierlingsbeek gereden, op een grote berg ballast na was er daar ook nog niet veel te zien. |
29-04-2007 10:57:54 | ||
---|---|---|
rambons
![]() |
Gister en vandaag zijn in Boxmeer verschillende ballasttreinen aan het werk, daarbij waren de 6401 (Railpro), 6403 (Railpro), 6460 en de 6451 van Railion betrokken. Verder werd de overweg op de spoorstraat vernieuwd en een wissel helemaal vervangen met behulp van een grote kraan en diverse graafmachines van strukton. Kortom hier is men hard aan het werk. |
29-04-2007 14:22:21 | ||
---|---|---|
class66fan
![]() |
QuoteDan moet je eens ter hoogte van Grubbenvorst gaan kijken,hallo zeg daar zijn ze pas met zwaar materieel bezig,Vernieuwingstrein 2 van struckton is daar bezig. |
29-04-2007 19:46:24 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Vandaag was het wel kassa in venray, Op spoor 2, 3 en 5 werktreinen, waaronder strukton loc carin, een stopmachine en nog 2 grote gele gevallen. |
29-04-2007 21:44:54 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
Die had ik ook zien staan aleen weet niet of ze er nu nog staan zal morgenvroeg wel even kijken :) |
30-04-2007 14:45:48 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
Vandaag Groot materieel in Venray Laatst bewerkt door sneltrein op 07-05-2007 13:31 :) |
02-05-2007 14:25:40 | ||
---|---|---|
brugger
![]() |
de ketinghor blijft volgens de medewerkers maar tot zaterdag gisteren avond stond de kettinghor net voor nm |
02-05-2007 18:09:43 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
gister avond stond de unitmat 5 met zijn neus op de overweg in de stationsstraat te Venray. De overweg sloot, unimat tufte eroverheen en overweg ging meteen weer open. Verder waren nog 2 werktreinen actief en stond er nog een lange sleep plattse wagens dwarsliggers. |
02-05-2007 19:54:04 | ||
---|---|---|
brugger
![]() |
Tevens de unimat 7 en stab 10 met een raar soort platte wagen zie foto http://www.freewebs.com/arnevermeulen/DSC%5F0091.JPG wie kan mij vertelen wat dat is? |
02-05-2007 23:49:20 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Woensdagavond rond 19.00 stond ombouwtrein 2 iets ten zuiden van Nmh op het oostelijke spoor. Enkele honderden meters erachter kettinghor 4. Ertussenin stond de Janine. |
03-05-2007 10:17:34 | ||
---|---|---|
class66fan
![]() |
QuoteDit voertuig wordt gebruikt na dat er ballast is gestort ,om de ballast dan vast te gaan trillen,dit voertuig simuleerd ,alsof er veel treinen over het spoor rijden,deze machine maakt dus het spoor stabiel. |
03-05-2007 10:26:28 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Om 9.31 kwam de V202 RTB 500 1608 aan in Nm met lege ballastwagens uit de ri Ht. Er stond al een geel/grijze 6400 met lege ballastwagens te wachten om die tijd. Op het spoor naar de ex-brugonderhoudswerkplaats stond een Strukton 2200 (302328?). Laatst bewerkt door waalkade op 03-05-2007 10:35 |
03-05-2007 10:33:49 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Misschien was het al ergens gemeld, maar ook in Cuijk wordt gesaneerd: alleen spoor 1, 2 en 3 blijven over. |
03-05-2007 10:36:54 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Daar lag zelfs nog een wissel met houten klossen om de strijkregels op zijn plaats te houden. |
05-05-2007 17:43:58 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
In Venray is spoor 5 ook weggehaald, zodat er nu nog 3 sporen over zijn. De grond is vlak gemaakt en het lijkt erop dat ze er klaar zijn. |
07-05-2007 23:11:39 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
In Nm staat nog een trein met dat fijne grijze spul (porfier?). Waarschijnlijk moeten ze de schouwpaden nog afwerken. |
08-07-2021 11:27:59 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Akkoord over elektrificatie Maaslijn, project gered. Bron: 1Limburg. |
08-07-2021 14:10:45 | ||
---|---|---|
aaron
![]() |
Weet iemand eigenlijk of het de bedoeling is dat er doorgaande treinen gaan rijden op de Maaslijn? Ik meen me te herinneren dat dat plan er ooit was. Laatst bewerkt door aaron op 08-07-2021 14:11 |
08-07-2021 14:21:13 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het was ooit de bedoeling dat de Maaslijn tot Sittard zou gaan rijden. Op de langere termijn zinspeelt men ook op een intercity via de Maaslijn die dan tot Maastricht zou gaan rijden. Dan krijg je drie treindiensten:
Laatst bewerkt door michaben op 08-07-2021 14:22 |
08-07-2021 15:07:00 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Ik heb iets anders gehoord: Spitstrein Nijmegen-Venlo IC Maastricht-Nijmegen met stops te: |
08-07-2021 19:33:46 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Zouden op de Maaslijn dan Flirtjes of E-GTW gaan rijden? Of nog wat anders? |
08-07-2021 20:20:00 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Beetje vroeg om daar nu al over te speculeren. Arriva was ooit van plan om 13 extra driedelige FLIRT's te bestellen voor als de elektrificatie gereed is. Maar of ze straks ook alle 13 aan de Maaslijn gebonden blijven of dat bijvoorbeeld een stoptreindienst met 2-delige stellen of GTW's wordt uitgevoerd zal wel afhangen wat het meest efficient blijkt voor de uiteindelijke dienstuitvoering. |
08-07-2021 22:16:48 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Of van het reizigersaanbod, of denk ik nou te ouderwets? |
09-07-2021 07:42:52 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Haha als je bepaalde vervoerders op bepaalde lijnen ziet acteren op het aanbod zou je denken dat dat inderdaad een wat ouderwetse gedachte is. Maar ze nemen het vast mee in de planning |
16-07-2021 09:49:55 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Nee, want er blijft ATB-NG liggen op de Maaslijn, dus je krijgt nieuwe Flirt stellen die in eerste instantie nog gecombineerd zullen rijden met de diesel GTW. |
16-07-2021 16:25:52 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Echt, met diesel onder de draad? |
16-07-2021 17:56:56 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ik denk dat Arriva (of de vervoerder die rijdt als de elektrificatie eindelijk klaar is) pas elektrische stellen hoeft te bestellen als ook daadwerkelijk duidelijk is wanneer de elektrificatie klaar is en dat tot die tijd ook nog de dieselstellen gebruikt mogen worden. En daarna kunnen ze mooi naar Groningen en Friesland. |
16-07-2021 21:38:15 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Hoe lang blijft de ATB-NG op de Maaslijn eigenlijk nog "houdbaar" voordat er flink geïnvesteerd moet worden in onderhoud/vervanging van de hardware aldaar? In Groningen en Friesland is er om die reden besloten om eerder dan gepland ERTMS te gaan uitrollen op de Noordelijke Nevenlijnen.
|
18-07-2021 22:31:58 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Quote Voor ETMET? Er zijn al 18 nieuwe Wink's hier, wat moeten we in het noorden met nog meer dieselstellen? |
19-07-2021 01:22:31 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Ik denk eerder dat die GTW'tjes verkocht zullen worden. Laatst bewerkt door aarclay op 19-07-2021 01:22 |
19-07-2021 09:24:39 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Mee rijden! |
19-07-2021 10:32:48 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Quote Gaan ze niet gewoon terug naar de leasemaatschappij? |
19-07-2021 11:08:06 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ah, nooit geweten dat ze geleased zijn. Volgens Railwiki is dat bij Railpool. Dan lijkt mij dat voor de hand liggend. :-) Anders had ik wel het idee dat Arriva ze op den duur aan een leasebedrijf zou verkopen en terugleasen, net als NS met haar Traxx deed. Laatst bewerkt door aarclay op 19-07-2021 11:08 |
19-07-2021 11:14:56 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote ETMET? Elke Tien Minuten Een Trein? Zouden ze wel willen! |
19-07-2021 12:03:15 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Quote Arriva kan ze altijd nog in Tsjechië inzetten. Daar zijn ze veel moderner dan bijna alles wat er rijdt. Arriva gebruikt daar nu vooral tweedehands serie 628 treinstellen. Voor als ze vast zitten aan een langdurig leasecontract... |
19-07-2021 12:13:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Bij de oplopende vertraging van de elektrificatie van de Maaslijn heb ik al eens gelezen dat Arriva de lease van de GTW-stellen moest verlengen (en als compensatie voor een en ander al op voorhand een verlenging van de lopende concessie heeft toegezegd gekregen, maar dat terzijde). |
19-07-2021 15:37:06 | ||
---|---|---|
hw1969
![]() |
Ik meen dat het plan om de concessie te verlengen nog aan "Brussel" moest worden voorgelegd. Voor zover mij bekend gaat Arriva nieuwe Flirt3-stellen inzetten met een raam/deurconfiguratie als de Drielandentrein-stellen (dus 1 set deuren per zijkant per bak). De noordelijke Maaslijn wordt geschikt voor 8 bakken Flirt3, dus een mengbedrijf met de al rijdende Flirt3-stellen ligt voor de hand. ATB-NG blijft uitgangspunt voor de exploitatie. De Noordelijke lijnen krijgen alsnog ERTMS, zodat er reserveonderdelen beschikbaar komen voor de resterende ATB-NG-lijnen. Het is Arriva om het even; goederenvervoerders zouden in elk geval graag onder ERTMS op de Zuidelijke Maaslijn rijden.
|
21-07-2021 09:22:04 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Nee, geen mengbedrijf. Dat gaat niet, want er zit en komt geen NG op de drielandenstellen. Bovendien zijn die in het zuiden nodig. Ik had begrepen dat de Flirt3 stellen voor de Maaslijn extra deuren zouden krijgen en 1 cabinedeur per cabine. |
21-07-2021 09:59:19 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het gaat bij een mengbedrijf natuurlijk over de tweedelige stellen en niet over de driedelige drielandenstellen. Met alleen driedelige FLIRTs kan je niet dezelfde treinlengtes samenstellen waarmee men pre-Corona met de GTWs reed op de Maaslijn. Daarvoor zou je combinaties van tweetjes en drietjes moeten maken. Met alleen drietjes kun je maximaal 6 bakken inzetten en zou de capaciteit fors dalen. Laatst bewerkt door michaben op 21-07-2021 10:01 |
21-07-2021 13:56:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Toen de Maaslijnelektrificatieplannen nog pril waren en Arriva net de concessie had gekregen, werd aangekondigd dat er voor de Maaslijn 13 driedelige stellen aangeschaft zouden worden, met nummer en al: 10558-10570. Dat kan inmiddels wel aangepast zijn, maar het sluit gemengd bedrijf met bestaande tweewagenstellen niet uit, natuurlijk - als er ten minste een STM voor ATB NG op die bestaande stellen zit. |
21-07-2021 17:21:00 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Er is toch ook NG tussen Lg en Hz? Dus dat hebben die stellen al? |
21-07-2021 18:33:57 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Maar daar komen de tweetjes niet. |
21-04-2022 09:37:37 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Vanochtend las ik in het nieuws dat de aanbesteding elektrificatie Maaslijn is stopgezet:
|
21-04-2022 10:42:30 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Wat ProRail bedoelt is dat er tegen de gestelde voorwaarden geen partijen geïnteresseerd zijn. |
26-04-2022 09:47:10 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Een link van Rover over weer vertraging van minimaal een 1 jaar op de Maaslijn? En een tekst van bron 1Limburg. Vertraging op vertraging: Maaslijn op dood spoor? Merijn Metsemakers Door een ingetrokken aanbesteding duurt het nog langer voordat het Maaslijnspoor geëlektrificeerd en uiteindelijk verdubbeld wordt. De grootse plannen voor de spoorlijn worden steeds gehinderd door opeenstapelende vertraging en kosten. Een terugblik op het verleden van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen, dat met veel horten en stoten gepaard ging. 1883 - Aanleg van de Maaslijn De enkelspoorse Maaslijn werd in 1883 aangelegd en was jarenlang belangrijk geweest kolentreinen uit de Limburgse mijnen. Nadat die midden jaren '70 sloten, kwam de nadruk te liggen op persoonsvervoer. 1988 - Rail21 Eind jaren '80 presenteerde de Nederlandse Spoorwegen (NS) een ambitieus plan voor een nieuw spoorwegbeleid. De Maaslijn moest deel uit gaan maken van het Interregio-Snelnet. Twee keer per uur zou er een trein gaan rijden op het traject. Ook zou er een keer per uur een intercity tussen Maastricht en Groningen gaan rijden. Hiervoor was elektrificatie en verdubbeling nodig van het spoor. Dat kwam er niet van. 1996 - Sneltreinen Het hele traject werd in 1997 gemoderniseerd, waardoor onder andere sneltreinen konden rijden op het tracé. In de opvolgende jaren reden deze een keer per uur tussen Roermond en Nijmegen. Ook reden er stoptreinen op (gedeeltes van) het traject. De route van en naar Nijmegen werd altijd veel gebruikt door studenten, waardoor de trein vaak overvol zat. 2006 - Problemen met diesels Toen Veolia de exploitatie van de lijn overnam van de NS, liet het bedrijf dan ook extra treinen rijden vanwege de drukte. Dit waren oude dieseltreinen die in de opvolgende jaren massaal technische problemen kregen. Ook waren ze veel te klein voor de toenemende stroom reizigers. Dit zorgde voor veel vertraging, overgeslagen ritten en te volle treinen. En heel veel kachten van reizigers. 2008 - Verbreding spoor en elektrificatie Sinds 2008 wordt dan ook weer gesproken over een uitbreiding van de infrastructuur. Het spoor moet worden geëlectrificeerd en gedeeltelijk verdubbeld. Het oorspronkelijke bedrag dat hiervoor werd uitgetrokken, was 154,6 miljoen euro. Daarvan werd 50 miljoen door het Rijk werd betaald en de rest door de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en het vervoersbedrijf. Dit bedrag liep in de jaren daarna steeds verder op. 2014 - Extra treinen De verdubbeling en elektrificiatie kwamen niet van de grond door onderlinge discussies over de kostenverdeling. In al die jaren bleven de treinen overvol, waarna Veolia in 2014 besloot extra treinen te laten rijden op het nog altijd enkelspoorse traject. Het was een druppel op de gloeiende plaat. 2016 - Arriva Twee jaar later nam Arriva het openbaar vervoer in Limburg over, omdat de concessie van Veolia was afgelopen. De oude Veolia-treinen werden ingeruild voor modernere treinstellen. Met de verwachte elektrificatie op komst bereidde Arriva zich ook voor op de aanschaf van elektrische treinen. In 2020 zouden ze de problematische dieseltreinen moeten inruilen. Reizigers vertelden in 2018 hoe ze de problemen op de spoorlijn onacceptabel vonden.
2019 - Deal over kosten Na jarenlang gesteggel over wie de opgelopen overkosten van het uitbreidingsproject van de Maaslijn moet betalen, bereikten de overheden en spoorbeheerder ProRail eindelijk een akkoord over het opvangen van een tekort van een kleine 60 miljoen euro. Voor de elektrificatie van de Maaslijn was toen een budget beschikbaar van 213 miljoen euro, in plaats van de oorspronkelijk geraamde 155 miljoen. 2021 - Kosten lopen weer op Na dit akkoord hield spoornetbeheerder ProRail het project nogmaals tegen het licht. Dit infrastructuurbedrijf schatte de kosten veel hoger in. Ze kwamen nu uit op zo'n 320 miljoen euro, 96 miljoen meer dan eerder. ProRail gaat ook kijken hoe de nieuwe streefdatum van 2024 gehaald kan worden. Later hetzelfde jaar blijkt dat dit zogenoemde herstelplan nog eens ruim 30 miljoen euro extra kost. 2022: Nieuwe deadline niet haalbaar Begin april dit jaar maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur bekend dat de aanpak van de Maaslijn opnieuw vertraging zou oplopen en dat de beoogde einddatum van eind 2024 niet meer haalbaar was. De reden daarvan is dat het tekort aan materialen zoals staal, koper en hout. En de hoge prijzen die als gevolg daarvan betaald moeten worden. De oorzaak daarvan is de oorlog in Oekraïne en de pandemie. 2022 - Aanbesteding stopgezet Anderhalve week later trekt ProRail om de materiaalschaarste de stekker uit de aanbesteding. Geen enkele partij is te vinden die de klus op zich wil nemen. In juni komen alle betrokken partijen weer bij elkaar om de dan actuele situatie te bespreken. www.1limburg.nl, 21 april 2022 Laatst bewerkt door john2 op 26-04-2022 09:51, reden: Meer tekst er bij gezet. |
26-04-2022 12:42:11 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zover ik mij kan herinneren, was een van de punten om elektrificatie eind 2024 klaar te hebben ook nog dat een deel van de spoorverdubbelingen later gedaan zou worden, omdat grondverwerving problematisch dreigde te worden, in tijd althans. Logisch dat er daardoor op voorhand weer eeen flink aantal miljoenen bij moesten die je feitelijk ook in de Maas zou kunnen gooien. |
26-04-2022 14:22:47 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Problematische dieseltreinen waar men over spreekt? Bedoeld men daar de GTW mee? Zijn daar dan zo veel problemen mee? |
26-04-2022 14:32:39 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nee Wadlopers, ken uw klassiekers. |
26-04-2022 18:59:16 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Er wordt toch echt over problematische dieseltreinen gesproken bij het jaartal 2016. Men vindt zich erg zielig daar, overigens een veelvoorkomend kenmerk van verder weg gelegen gebieden... Laatst bewerkt door timtrein op 26-04-2022 19:00 |
26-04-2022 19:20:56 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Die ken ik zeker, ik was er zelf bij, o.a. de afscheidsrit van de NVBS. Maar dat was in 2007/2008 en de opmerking staat bij 2016. Dus gaat toch over GTW. Vraag is dus: wat zijn dan de problemen met deze moderne stellen en spelen die elders ook? |
26-04-2022 19:23:28 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik zie die opmerking vooral in verschillende vormen bij 2006 staan, dus daar reageerde ik op De problemen met de GTW's zijn volgens mij inderdaad een luxeprobleem. En de LINT-jes gebruiken ze volgens mij niet meer sinds het stilzwijgend schrappen van de 32300 vorig jaar. Laatst bewerkt door martijn op 26-04-2022 19:32 |
26-04-2022 19:48:26 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Mij lijkt hybride treinen (zoals WINK geschikt voor Maaslijn. Scheelt voor ProRail een hoop geld. |
26-04-2022 20:22:32 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
De actieradius van een volle accu is bij een WINK vooralsnog 40km, Nijmegen - Blerick is alleen al 60km, dus er moet aan de batterijen van de WINK en/of aan het traject alsnog flink wat gebeuren... |
26-04-2022 20:47:40 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Tijdens proefritten in Duitsland met een FLIRT Akku is onlangs een record gezet, er is 224 km gereden op een volle accu, en ook nog eens tijdens winterse omstandigheden. Dat maakt inzet op de Maaslijn een stukje realistischer. Stadler’s FLIRT Akku sets world record for battery-only range | RailTech.com Dat bereik zou nog vergroot kunnen worden met strategisch geplaatste bovenleiding voor snelladen (opportunity charging) tijdens de rit. Laatst bewerkt door AlexNL op 26-04-2022 20:48 |
26-04-2022 21:18:40 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nou hopen dat Arriva hun bestelling voor/optie op die elektrische FLIRT's nog kan omzetten in een stel FLIRT Akku's |
26-04-2022 22:43:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik hoop eerlijk gezegd dat de elektrificatie doorgaat. De lijn wordt ook gebruikt voor ander vervoer dan personen, om van een derde omleidingsroute naar het zuiden (als de tweede er weer eens uit zal liggen) nog te zwijgen. |
26-04-2022 23:13:42 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Ook in de goederen wereld zijn hybride treinen op de markt. Al staat het techniek wel in de kinderschoenen. |
27-04-2022 07:33:53 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Gewoon elektrificeren dus |
27-04-2022 08:31:15 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Quote Ik heb deze een week geleden ook gelezen, maar er staan best wel wat onjuistheden in dat stukje. Jammer dat de discussie dan werd afgeleid door een interpretatie van een journalist die de zaken niet 100% op rij heeft gekregen en er bovendien een berg opinie doorheen draait. Quote In het licht van die onjuistheden kan ik deze onnodige sneer wel begrijpen. Laat ik er een ander geluid uit het zuiden overheen leggen: zowel Veolia als Arriva hebben de dienstverlening op hun consessie in het zuiden verbeterd ten opzichte van hun voorgangers. Dit ging niet zonder problemen, maar mijn ervaring is dat ze het aardig onder controle hebben gekregen. Ik ben als reiziger heel tevreden over hoe hier de zaken uitgevoerd worden. Wanneer ik problemen ondervind met mijn reis, dan is dat meestal bij een andere vervoerder. Niet bij Arriva. Elektrificatie van de Maaslijn zal er uiteindelijk wel komen. Er zal alleen een nieuwe discussie over de kosten plaats gaan vinden en daarna komt er een nieuwe aanbesteding. Ik hoop dat Prorail goed nadenkt over waarom geen enkel bedrijf reageert op een aanbesteding, zodat deze situatie een volgende keer voorkomen wordt. |
27-04-2022 10:04:47 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Het is natuurlijk maar de vraag hoe realistisch die 224 km is als je dat niet doet om een record in de boekjes te krijgen. We zitten ook nog steeds te wachten op de eerste reguliere TGV dienst met 574 km/h. Maar stel dat je inderdaad een slagje Nm-Rm kunt maken op een acculading dan is de grote vraag of je die accu tussen de ochtend en avondspits weer volledig opgeladen krijgt. Als dat lukt dan heeft het wel een kans van slagen maar als dat niet lukt dan moet je dus een dubbele hoeveelheid materieel aanschaffen. |
27-04-2022 10:09:35 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quote De aloude ETA's BR 515 hadden reikwijdte tot 250 - 400 km al gelang de stops en hellingen, op één acculading. Oke, airco en meer elektronica in de trein vreet natuurlijk ook masar toch, we zijn al weer 60 jaar verder in de ontwikkeling. |
27-04-2022 10:20:57 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Een klein beetje realiteitszin mag ook wel. Je gaat niet containertreinen tussen Nederland en Italie met een loc rijden met een grote dieselmotor aan boord alleen maar voor het geval dat je eens een keertje op de maaslijn terecht komt. Alleen voor treinen die min of meer standaard al over een dieseltraject moeten rijden kan zo'n loc nut hebben. Voor zwaardere treinen komt de dieselmotor als snel vermogen tekort. Bij locs met accutechniek kun je het helemaal vergeten. Daarmee kun je prima even een trein met lage snelheid een paar kilometer over een raccordement slepen en binnen zetten bij de klant maar dan heb je het ook wel gehad. Voor dit soort hoofdlijnwerk kun je dat voorlopig vergeten. |
27-04-2022 10:50:30 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Het ligt er maar aan wat voor concessies je wilt doen. In het slakkentempo van die ETA's ben je wel een uurtje langer onderweg tussen Nm en Rm. De ontwikkeling in accu's wordt ook nogal overschat. Een nieuwe Tesla rijdt niet heel veel verder dan een Tesla van 8 jaar geleden. En als er heel veel kilometers moeten worden gereden zoals je doorgaans doet met treinstellen dan kun je iedere paar jaar de accu's vervangen. Er wordt veel te gemakkelijk gedacht dat een accu maar een stuk electronica is waar je de wet van Moore wel even op kunt toepassen, dus dat iedere twee jaar de capaciteit verdubbeld en de kosten halveren. Als dat waar zou zijn dan zou je nu dus voor 5000 euro een elektrische auto moeten kunnen kopen waarmee je 6500 km kunt rijden op een acculading... Laatst bewerkt door Henk1619 op 27-04-2022 10:51 |
27-04-2022 10:53:29 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Moet je naar Dordrecht - Geldermalsen kijken. Die vinden zichzelf nog veel zieliger met hun "verouderde" treinen. En dat in de provincie met bijna 4 miljoen mensen. Zijn echt niet alleen afgelegen gebieden...
De Stadler Euro Dual heeft 2,8 MW vermogen, 500 kW meer dan een Class 66. Daarmee heb je niet snel vermogenstekort. Al ben ik het natuurlijk met je eens dat je zo'n zware loc niet puur als inzet omdat je misschien over een dieseltraject omgeleid zou kunnen worden. |
27-04-2022 11:18:01 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Die 4 miljoen mensen wonen alleen niet langs de lijn Ddr-Gdm. In Delfzijl wonen meer mensen dan in Gorinchem en dat is dan de grootste plaats in de middle of nowhere van de westelijke Betuwe.
Die EuroDual is niet geschikt voor 1500 V dus dan kom je uit bij een Euro9000 met dieselmotoren van opgeteld maar 1900 kW. En door het prijskaartje dat er aan zo'n loc hangt zul je er juist hele zware treinen mee moeten gaan rijden, zwaarder dan waarmee zelfs een EuroDual nog op snelheid kan komen. Laatst bewerkt door Henk1619 op 27-04-2022 11:26 |
27-04-2022 11:35:53 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Conclusie: elektrificeren, die Maaslijn. En onze technische materieelkennis is ook weer opgefrist. |
27-04-2022 13:30:23 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Hoeveel systemen zijn er uit gezet om dit te doen ? Die waslijn hangen lijkt me de beste keus,dan heb je ook keus met wat voor loc/treinstel je er over wilt rijden. |
27-04-2022 15:12:38 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Mee eens, al was de doel van deze testrit meer om te kijken 'wat kan er nou echt?'. Bij het ontwerp van de FLIRT AKKU ging men uit van een rijkweidte van 80 km, maar tijdens testritten kwam men tot de conclusie dat er meer mogelijk zou moeten zijn. Daarom is er een proefrit gedaan waarbij werd gereden totdat de accu leeg was. Tijdens winterse omstandigheden, wat het bereik van de accu nog eens negatief beïnvloedde. Een filmpje van de testrit: 224 Kilometer Batterie-Reichweite: Stadler stellt mit FLIRT Akku Weltrekord auf - YouTube
Klopt, al is daar wel een mouw aan te passen. De eindpunten van de Maaslijn zijn reeds geëlektrificeerd, en ook een deel van het traject (Venlo-Blerick). Een batterijtrein kan daar lang genoeg opladen om z'n batterijen een deel bij te vullen waarmee het bereik wordt vergroot. Daarmee kom je de dag waarschijnlijk wel door, de batterijen volledig opladen kan dan 's nachts gebeuren wanneer de treinstellen niet nodig zijn. In verschillende delen van Duitsland (Schleswig-Holstein, Rheinland-Pfalz en NRW) gaat men op deze manier over van diesel naar batterij. Zoiets zou in Nederland wellicht ook kunnen. Maar, het eerder aangehaalde punt over de Maaslijn als extra N-Z omleidingsroute kunnen gebruiken snijdt natuurlijk ook hout. Zowel voor de goederenvervoerders als voor NS (LM-overbrenging, bijvoorbeeld). |