Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
14-02-2011 20:31:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (ma 14 feb 2011 20:18:34 https://somda.nl/forum/2045/p318890/): Over OBIS enzo: vandaag de merkwaardige situatie dat de schermen het tot ergens rond Dvc netjes deden met de aankomende stations en tijden en overstappen. hierna schoten ze tot in (de buurt van) Aml in de stand met de witte achtergrond en de 'binnenkort info, nu internet'-melding, en daarna werkte het spul weer.
In de 2818 had OBIS daar vanmorgen ook al last van, maar dan net anders... daarin wisselde het scherm steeds tussen het volgende station en de nu/straks-melding.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-02-2011 20:42:37
aarclay
aarclay
Ik lees dat de schakelkast (lees: snelschakelaar) in de brand vloog, waarna de bovenleiding kapot ging.
Hoe kan dit? Steekvlam bij de pantograaf die de waslijn doet knappen?

Toch wel frappant dat dit gebeurd, elke trein krijgt toch een 24-uurs check in de laatste fase van het moderniseringsproces? Dan zou zulke kortsluiting toch op moeten vallen?

Laatst bewerkt door aarclay op 14-02-2011 20:53


Choo choo.....
 

14-02-2011 21:15:30
john563
john563
Nou dat kan ik je vertellen, we reden met de sBk voorop en dan merk je niets. Ja het leek op slip maar het regende ook en vervolgens begint de H.S. meter te dansen. Men liet hem gelijk stopzetten, op dat moment stond dus de snelschakelaar al in de brand en al gaf hij aan dat hij was afgevallen door de hitte. Toen was alles aan elkaar gesmolten, en doordat ik stilstond kwam er teveel vermogen op het schuitje dus pang weg bovenleiding, de pitten zitten ook in de schuit.

En dat dit dan pas opvalt ligt in het feit dat we op dat moment voor het eerst langdurig vermogen vragen, ik heb wel een vermoeden van de oorzaak maar dat kan ik nu even niet op forum vertellen.
Hij had daarvoor al 2 uur op het terrein onder hoogspanning gestaan.
Voor de rest zal het op dit moment speculaas zijn en dat kunnen we beter even niet doen..

Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-02-2011 21:49, reden: en dan nu met meer interpunctie en adempauzes ;-)
 

15-02-2011 19:19:22
treintim
treintim
Te Dvgea staat nu een ICMm met op de koersdisplays aan de buitenkant de tekst 'OBIS TESTS'. Laat het reizigers niet zien, ik wist niet dat dat jargon er ook op kon.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-02-2011 20:11:46
john563
john563
allerlei testen kan het ding laten zien. Aleen ja hoe kom je in de test mode.  

15-02-2011 20:37:28
Lenney
Lenney
Quote
TheKnitter (vr 11 feb 2011 13:01:14 https://somda.nl/forum/2045/p318330/): Update met inbouw OBIS:

4045 Hlm: 5-1-2011, afgeleverd 10-1-2011
4054 Hlm: 9-12-2010, afgeleverd 15-12-2010
4088 Hlm: 11-1-2011, afgeleverd 14-1-2011
4092 Hlm: 15-12-2010, afgeleverd 21-12-2010
4095 Hlm: 13-12-2010, afgeleverd 15-12-2010


Ik weet niet of je dit stel al bij de lijst gevoeg had, maar ICMm 4012 rijdt ook met OBIS rond en Wifi, van de week gezien op Rta.
 

15-02-2011 21:34:18
TheKnitter
TheKnitter
Ik haal maandelijks de exacte data uit de OdR, dus die zal na de laatste update van de Op de Rails zijn voorzien van OBIS.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

15-02-2011 21:39:58
aarclay
aarclay
Quote
john563 (di 15 feb 2011 20:11:46 https://somda.nl/forum/2045/p319070/): allerlei testen kan het ding laten zien. Aleen ja hoe kom je in de test mode.

Er is vast een toffe knop of toetsencombi op het OBIS-systeem, of de bedieningseenheid denk ik?

Ik geloof dat VIRM een CSV-bestand gebruikt voor de koersborden, is dat ook zo bij de borden van de ICM? Zo kan NedTrain-personeel ook leuke dingen erop instellen..

Laatst bewerkt door aarclay op 15-02-2011 21:41


Choo choo.....
 

16-02-2011 02:31:21
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
treintim (di 15 feb 2011 19:19:22 https://somda.nl/forum/2045/p319062/): Te Dvgea staat nu een ICMm met op de koersdisplays aan de buitenkant de tekst 'OBIS TESTS'. Laat het reizigers niet zien, ik wist niet dat dat jargon er ook op kon.


dat was waarschijnlijk de 4084, die had ik eerder vandaag te Gvc al gezien met dezelfde tekst (en die werd in de 1700 gedirigeerd op dat moment).
 

16-02-2011 20:33:58
kbrandsma
kbrandsma
Quote
john563 (...) en vervolgens begint de H.S. meter te dansen. Men liet hem gelijk stopzetten, op dat moment stond dus de snelschakelaar al in de brand en al gaf hij aan dat hij was afgevallen door de hitte. Toen was alles aan elkaar gesmolten, en doordat ik stilstond kwam er teveel vermogen op het schuitje dus pang weg bovenleiding, de pitten zitten ook in de schuit.


Even losstaand van de exacte oorzaak, is het gevolg geweest dat de hitte van het schuitje het koperdraad op de contactpunten heeft doen smelten, en zodoende is gebroken, als ik het goed bekijk?
 

16-02-2011 23:07:28
timtrein
timtrein
Dat lijkt me wel ja.  

16-02-2011 23:47:26
manuel25
manuel25
De grote weerstand tussen het schuitje en de bovenleiding vanwege het geringe contactoppervlak lijkt me eerder de oorzaak.  

17-02-2011 14:51:58
robbertc
robbertc
Na gisteravond trein (7)1682-a te hebben gereden, is ICM 4238 naar Hlm gekomen, aannemelijk voor revisie. Vanuit Hlm kwam ICMm 4034 om het achtergelaten gat in Hfdo weer op te vullen.  

17-02-2011 19:29:06
timtrein
timtrein
Als je het helemaal goed wil zeggen wordt het:
Door de hoge stroom die over het geringe contactoppervlak tussen schuitje en bovenleiding loopt, ontstaat hitte die de rijdraad doet smelten.
 

17-02-2011 20:28:48
himym
himym
Quote
robbertc (do 17 feb 2011 14:51:58 https://somda.nl/forum/2045/p319395/): Na gisteravond trein (7)1682-a te hebben gereden, is ICM 4238 naar Hlm gekomen, aannemelijk voor revisie. Vanuit Hlm kwam ICMm 4034 om het achtergelaten gat in Hfdo weer op te vullen.
Heeft dit stel dan ook OBIS en WiFi gekregen?
 

17-02-2011 22:16:16
Pim530
Pim530
En daar gaat de laatste geel/blauw bestickerde ICM. Mooi geluid heeft 'ie ook, gelukkig het laatst al uitgebreid opgenomen.  

21-02-2011 18:34:50
john563
john563
De 4249 is extra binnengehaald omdat het stickerwerk op de 4238 te vast zit.  

21-02-2011 19:07:12
ZJ37
ZJ37
Die snap ik niet helemaal...  

21-02-2011 19:17:30
2296
2296
Denk dat ze de stickers er niet vanaf krijgen.  

21-02-2011 19:21:41
john563
john563
de stickers zitten te vast, daardoor loopt de produktie lijn niet door, dus hebben ze de 4249 binnen gehaald.  

21-02-2011 19:27:47
ZJ37
ZJ37
Nu is ie wat duidelijker!  

21-02-2011 19:31:03
robbertc
robbertc
Wordt de 4238 dan weer naar buiten gestuurd, of is er nu "gewoon" een extra stel naar binnen?  

21-02-2011 20:21:36
sik214
sik214
Quote
john563 (ma 21 feb 2011 18:34:50 https://somda.nl/forum/2045/p320160/): De 4249 is extra binnengehaald omdat het stickerwerk op de 4238 te vast zit.
Nou zaten die stickers overal op de 4238 maar vast... Dan had het er beter uitgezien.
 

21-02-2011 20:51:27
thom
thom
Quote
robbertc (ma 21 feb 2011 19:31:03 https://somda.nl/forum/2045/p320181/): Wordt de 4238 dan weer naar buiten gestuurd, of is er nu "gewoon" een extra stel naar binnen?

Het stel door laten rijden zal er niet voor zorgen dat de stickers eraf waaien Lijkt me dat dat ding een eigen route binnen Hlm volgt voordat ie nu in revisie gaat.
 

21-02-2011 21:34:24
robbertc
robbertc
Haha.. Was ook een retorische vraag. Vroeg me eigenlijk af of er zomaar een extra stel gemist kon worden in de rijdende dienst. Maar de wet van de grote getallen zal dat dan wel oplossen  

21-02-2011 23:12:16
broek53
broek53
Het stel zal wel even op de bots/brandreserve (kunnen) drukken. Er staat geen ander stel (geen IC-IV) met schade in Haarlem.  

21-02-2011 23:13:04
lamar
lamar
Misschien een stomme vraag, maar is er een lijstje met de nog ongemoderniseerde Icm'en? Iedergeval de 4235 4240 (en 4247?)  

21-02-2011 23:14:05
sik214
sik214
Quote
broek53 (ma 21 feb 2011 23:12:16 https://somda.nl/forum/2045/p320231/): Het stel zal wel even op de bots/brandreserve (kunnen) drukken. Er staat geen ander stel (geen IC-IV) met schade in Haarlem.
De 4241 toch nu? Of telt dat niet omdat die nog niet afgeleverd is uit revisie?
 

22-02-2011 00:10:29
aarclay
aarclay
Ik zag vorige week dat de 4045 dit aan de buitenkant had. Dit rooster was anders dan de ventaliatieroosters.

http://i55.tinypic.com/2hpj90o.jpg

Het lijkt wel alsof er een speaker in verwerkt zit? Een proef voor buitenboord omroep misschien (wat me sterk lijkt)?
iemand enig idee?

Laatst bewerkt door aarclay op 22-02-2011 00:13


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-02-2011 00:12:07
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
lamar (ma 21 feb 2011 23:13:04 https://somda.nl/forum/2045/p320232/): Misschien een stomme vraag, maar is er een lijstje met de nog ongemoderniseerde Icm'en? Iedergeval de 4235 4240 (en 4247?)


In het overzicht van het reizigersmaterieel https://somda.nl/nieuws/165/ kun je zien welke stellen wel zijn gereviseerd en welke niet. Om jouw vraag te beantwoorden, de ongereviseerde ICM stellen die nu nog in de actieve dienst rijden zijn de 4234-4236, 4239, 4240, 4242, 4244-4248 en de 4250. Het zijn er niet veel meer maar met een beetje geluk kom je ze nog wel tegen.
 

22-02-2011 00:17:32
lw-o
lw-o
nog 12 dus, moeten die allemaal klaar zijn voor er met de eerste post-proto DDZ begonnen gaat worden? of gaan er een paar stellen parallel lopen?  

22-02-2011 00:20:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
het prototype staat gepland voor uitrol medio 2011 (pin me niet vast op een datum). Gezien het tempo van de revisie van het ICMm zou het hele verhaal (mits op schema) zo rond de zomer wel afgerond moeten zijn. De revisie van het DDZ begint pas als het prototype zich heeft bewezen in test en de foutjes eruit zijn, dat gaat nog wel even duren dus.  

22-02-2011 00:25:40
aarclay
aarclay
Plus dat de modernisering van DD-AR naar proto-DDZ een kleine vertraging had opgeleverd, en dus later pas naar de klimaatkamer zou kunnen gaan.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-02-2011 00:26


Choo choo.....
 

22-02-2011 03:52:33
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
aarclay (di 22 feb 2011 00:10:29 https://somda.nl/forum/2045/p320249/): Ik zag vorige week dat de 4045 dit aan de buitenkant had. Dit rooster was anders dan de ventaliatieroosters.

http://i55.tinypic.com/2hpj90o.jpg

Het lijkt wel alsof er een speaker in verwerkt zit? Een proef voor buitenboord omroep misschien (wat me sterk lijkt)?
iemand enig idee?


heb ik bij slt ook zien zitten, misschien voor het geluid van deur sluiten?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

22-02-2011 18:19:02
Rolffiej19
Rolffiej19
SLT heeft ook een buiten omroep  

23-02-2011 09:11:12
ZJ37
ZJ37
Quote
john563 (ma 24 jan 2011 19:32:12 https://somda.nl/forum/2045/p314953/): De 4218 is nog niet uit revisie, heeft nog wat nawerk,staat ook weer in haarlem, de 4444 is geen stel meer (losse bakken)en is nu officieel 4231.
Op 21/1 werd de 4231 voor het eerst gedetecteerd door T&T en is 4444 uit het park verdwenen.
 

23-02-2011 09:22:33
verschuyl
verschuyl
Bedoel je niet 21-2? Op 21-1 was het nog 1 stel als ik dat zo lees?!? Volgens mij is het wel heel snel als je dat binnen maand doet, zo'n stelletje binnennemen en weer klaar zijn.


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

23-02-2011 09:49:03
ZJ37
ZJ37
Nee, toch echt 21/1 (om 07:22:38 te Hlm om precies te zijn).  

23-02-2011 11:13:06
aarclay
aarclay
Dat lijkt me een kwestie van de Track-Trace-computer aanpassen en een nummertje veranderen. Gezien het omnummeren geen onderdeel is van de revisie zal het niet uitmaken wanneer hij omgenummerd is.
Op het moment dat hij dat nummer (terug) kreeg had hij blijkbaar nog HS denk ik. Durf te wedden dat deze in T&T nu niet meer gevonden wordt nadat hij uit elkaar gehaald is totdat hij weer in dienst komt.

Waar zit die T&T computer eigenlijk? In de 'kelder' van de ICM?

Laatst bewerkt door aarclay op 23-02-2011 11:14


Choo choo.....
 

23-02-2011 12:17:32
thom
thom
Quote
aarclay (wo 23 feb 2011 11:13:06 https://somda.nl/forum/2045/p320476/): Dat lijkt me een kwestie van de Track-Trace-computer aanpassen en een nummertje veranderen. Gezien het omnummeren geen onderdeel is van de revisie zal het niet uitmaken wanneer hij omgenummerd is.
Op het moment dat hij dat nummer (terug) kreeg had hij blijkbaar nog HS denk ik.

Mwaoh, ik gok toch gewoon laagspanning hoor, zo'n zendertje op 1500 volt bouwen is wel wat overdone... %08%
Daarnaast denk ik dat het niet echt een computer is opzich, heb dat soort zendertjes weleens gezien in een kastje van 15x15x10, dus dat hoeft niet zoveel voor te stellen.

Laatst bewerkt door thom op 23-02-2011 12:18
 

23-02-2011 14:04:23
jan_jansen
jan_jansen
Quote
aarclay (wo 23 feb 2011 11:13:06 https://somda.nl/forum/2045/p320476/):Waar zit die T&T computer eigenlijk? In de 'kelder' van de ICM?


Waarom zou je dat willen weten??
(en nee, hij zit niet in de kelder, maar bovenin een kast.)

overigens, de unit heeft een vast nummer, welke in de wal-programatuur van T&T is gekoppeld aan een stelnummer. Voor de aanpassing wordt er dus niets aangepast in het stel.

mvg,
Jan %08%
 

23-02-2011 19:41:53
john563
john563
oke een zekerheidje, de 4240 zal als laatste stel binnen gehaald worden in wel op 1-7-2011. Het tempo zal wat lager worden wegens uitloop DDZ.  

23-02-2011 21:27:21
Pim530
Pim530
Dat heeft aan de ene kant wel wat, een olympisch stel als laatste in revisie  

23-02-2011 21:50:50
kbrandsma
kbrandsma
Quote
john563 (wo 23 feb 2011 19:41:53 https://somda.nl/forum/2045/p320550/): (...) Het tempo zal wat lager worden wegens uitloop DDZ.

Vond het al vreemd dat het prototype DDZ pas klaar is wanneer de revisie van vrijwel alle ICM stellen is afgerond.

Logischer zou het zijn om het prototype een jaar vóór beëindiging van de huidige revisieserie klaar te hebben, zodat het model in de tussentijd kan worden beproefd en de (start van de) revisie goed op details kan worden geoptimaliseerd (los van punten die tijdens de echte werkzaamheden naar voren komen).

Nu betekend het dat de huidige personele bezetting eind augustus 2011 klaar is met de gehele revisie van ICM naar ICMm, terwijl de modernisering van DD-AR dan nog niet volledig kan starten omdat het proefmodel nog niet in zijn geheel (of niet tijdig) is beproefd. Oftewel, je zit als bedrijf met personeel waar je nog geen revisiewerk voor hebt.

De tijd zal het leren.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 23-02-2011 21:52
 

23-02-2011 21:57:08
thom
thom
Vergeet ook niet dat een revisie van ICM niet in 1 dag over zal gaan in die van DDAR.

Alle gebruikte werkstanden zijn volgens mij op die revisieprojecten afgestemd en zullen daar eerst weer voor aangepast moeten worden om maar iets te noemen.
 

24-02-2011 08:46:40
verschuyl
verschuyl
Als ze klaar zijn, kunnen ze daar dan vast wel wat doen aan schadeherstel of zo %08% Volgens mij zijn er genoeg treinstellen met schade die hersteld kunnen worden!!


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

24-02-2011 09:01:34
taigagaai
Moderator
taigagaai
Kan zijn dat ik er over heen heb gelezen, maar wat zijn de officiele afleverdata van de 4218 en 4224? En wat is de datum van binnenkomst van de 4233 en 4249? De data die in het nieuws overzicht staan, zijn niet altijd de juiste data.  

24-02-2011 10:36:00
Jannn2009
Jannn2009
De 4233 is op 9 februari aangekomen te Hlm, vraag is of dat dezelfde datum is als dat van de binnenkomst in de werkplaats. De 4249 wordt op 21 feb gemeld in dit forum, door een altijd goede bron. Wellicht dat hij mij ook zou kunnen corrigeren op deze data.

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 24-02-2011 10:36
 

24-02-2011 10:52:29
aarclay
aarclay
Wat ik me afvraag over de OBIS inbouw, ik zie sommige treinstellen die in één of twee dagen al OBIS ingebouwd hebben gekregen terwijl anderen weer wat langer in de wpl staan?
Kan het kloppen dat de 4078 in één dag OBIS kreeg? Dit haalde ik uit OdR.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-02-2011 12:11


Choo choo.....
 

24-02-2011 12:19:11
thom
thom
Quote
verschuyl (do 24 feb 2011 08:46:40 https://somda.nl/forum/2045/p320599/): Als ze klaar zijn, kunnen ze daar dan vast wel wat doen aan schadeherstel of zo %08% Volgens mij zijn er genoeg treinstellen met schade die hersteld kunnen worden!!

Dat is een heel andere afdeling binnen Nedtrain Hlm dan de revisieafdeling.
 

24-02-2011 13:20:54
verschuyl
verschuyl
Die mensen kunnen daar dan toch gewoon ingezet worden?? Anders zitten ze daar ook maar met hun handen over elkaar. Zo zou ik dan mijn geld ook wel willen verdienen %08%


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

24-02-2011 15:04:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
Jannn2009 (do 24 feb 2011 10:36:00 https://somda.nl/forum/2045/p320610/): De 4233 is op 9 februari aangekomen te Hlm, vraag is of dat dezelfde datum is als dat van de binnenkomst in de werkplaats. De 4249 wordt op 21 feb gemeld in dit forum, door een altijd goede bron. Wellicht dat hij mij ook zou kunnen corrigeren op deze data.
Bedankt alvast. Anders wacht ik wel tot de nieuwe OdR of RM uit is. Daar zal het dan ook vast wel in staan.
 

24-02-2011 21:41:22
thom
thom
Quote
verschuyl (do 24 feb 2011 13:20:54 https://somda.nl/forum/2045/p320636/): Die mensen kunnen daar dan toch gewoon ingezet worden?? Anders zitten ze daar ook maar met hun handen over elkaar. Zo zou ik dan mijn geld ook wel willen verdienen %08%

Dat jij er nu van maakt dat die mensen niks te doen hebben is natuurlijk kolder en een aanname die kant noch wal raakt. En dat aanpassen van de werkstanden gaat ook niet vanzelf.
Je weet niet half wat er in zo'n bedrijf gebeurt en hoe dat werkt, dus trek dan alsjeblieft ook niet van die gekke conclusies...

En daarnaast nog maar even een voorbeeld, een interieurbouwer is niet opgeleid om een stalen front te richten om maareens wat te noemen...

Laatst bewerkt door thom op 24-02-2011 21:42
 

25-02-2011 08:10:30
verschuyl
verschuyl
Maar als zo'n stel bijvoorbeeld uitgebrand is, dan moet daar toch ook een nieuw interieur in? Dan blijft hij toch gewoon zijn eigen werk doen?? Of zie ik dat nu weer verkeerd??


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-02-2011 08:29:42
MDDM
MDDM
Ik denk dat er nu spijkers op laag water gezocht worden. De medewerkers van Nedtrain blijven gerust aan het werk, maar je daar maar geen zorgen om.


Gr Joop mcn Lls
 

25-02-2011 09:55:15
verschuyl
verschuyl
Dan wachten we gewoon af wat Haarlem allemaal afleverd in de zomer!! %08%


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

26-02-2011 00:45:49
broek53
broek53
Vrijdag is de 4232 uit Hlm vertrokken; dit is er weer een die kennelijk eerst naar Onnen moet.  

26-02-2011 15:15:22
Spionkop
Spionkop
Quote
SleutelMan
In het overzicht van het reizigersmaterieel https://somda.nl/nieuws/165/ kun je zien welke stellen wel zijn gereviseerd en welke niet. Om jouw vraag te beantwoorden, de ongereviseerde ICM stellen die nu nog in de actieve dienst rijden zijn de 4234-4236, 4239, 4240, 4242, 4244-4248 en de 4250. Het zijn er niet veel meer maar met een beetje geluk kom je ze nog wel tegen.

Is de 4244 niet ook al binnengenomen voor modernisering? Deze is al sinds 4 januari 2011 niet meer gespot...
In dat geval rijden er nu nog 11 ongereviseerde koplopers rond.
 

26-02-2011 15:23:31
broek53
broek53
4244 staat sinds 6 januari in Hlm. Zal na de 4232 waarschijnlijk wel de volgende zijn die afgeleverd wordt.  

26-02-2011 17:18:05
john563
john563
bij mijn weten hoeft de 4232 niet naar onnen maar goed, ik heb even voor jullie een smullijstje, alles onder voorbehoud;
binnen names.(drie keer woord waarde)

4250 op 8-3
4246 op 18-3
4234 op 30-3
4248 op 11-4
4235 op 21-4
4247 op 4-5
4236 op 16-5
4245 op 26-5
4242 op 9-6
4239 op 22-6
4240 op 1-7

en dan is het over....
 

26-02-2011 18:54:29
Daniel1
Daniel1
De olympische blijft als langste rijden, leuk!  

26-02-2011 22:14:45
himym
himym
Quote
Lenney (di 15 feb 2011 20:37:28 https://somda.nl/forum/2045/p319074/):
Quote
TheKnitter (vr 11 feb 2011 13:01:14 https://somda.nl/forum/2045/p318330/): Update met inbouw OBIS:

4045 Hlm: 5-1-2011, afgeleverd 10-1-2011
4054 Hlm: 9-12-2010, afgeleverd 15-12-2010
4088 Hlm: 11-1-2011, afgeleverd 14-1-2011
4092 Hlm: 15-12-2010, afgeleverd 21-12-2010
4095 Hlm: 13-12-2010, afgeleverd 15-12-2010


Ik weet niet of je dit stel al bij de lijst gevoeg had, maar ICMm 4012 rijdt ook met OBIS rond en Wifi, van de week gezien op Rta.
Vandaag ook 4015 en 4020 met OBIS en WiFi gezien.
 

27-02-2011 00:11:10
aarclay
aarclay
Ik ben nu best wel benieuwd hoe ze dit nou inbouwen. Ze zijn blijkbaar wel een paar daagjes tot soms ruime week ermee bezig terwijl de gaten en de kabeltjes al beschikbaar zijn.

Lijkt me een kwestie van het OBIS-kastje inbouwen in de 'kelders' in de kopbakken van de ICM, GPRS-antennes aanleggen (zijn hier al voorbereidingen voor meegenomen bij de modernisering, zoals kabelgootjes?), in elke bak een versterker-accesspoint hangen en dan het uittesten...

Lijkt me een dagje werk...

Mij lijkt me dat er bij de modernisering al rekening met diverse dingen gehouden is, aangezien op het laatste moment de schermen er weer uit gehaald werden...

Is er iemand die het werk misschien wat nader kan omschrijven?
Gewoon even benieuwd...

Laatst bewerkt door aarclay op 27-02-2011 00:13


Choo choo.....
 

27-02-2011 00:24:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan heb jij schijnbaar geen flauw idee hoeveel werk het is om "ff" een kabeltje te trekken van het ene kastje naar het andere kastje en "ff" alles te testen.
Reken maar dat je hier véél meer dan een dag mee bezig bent.

Wat Nedtrain zelf van te voren voorbereid aan OBIS weet ik niet, maar bij de ICMm-III moest gewoon nog de complete bekabeling aangelegd worden.
Altans dat was goed te zien tijdens de C-Tracks excursie te Hlm, hier was jij volgens mij ook bij en daar is het zeker weten uitgelegd

Misschien als je dit ziet dat het je wat opfrist http://i54.tinypic.com/2aktja.jpg

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 27-02-2011 00:35


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-02-2011 03:29:07
thom
thom
En bedenk je ook eens, er is echt geen 20 man tegelijk bezig met het inbouwen bij 1 stelletje hoor...  

27-02-2011 08:03:27
broek53
broek53
De geciteerde periode is niet erg representatief voor het verblijf van ICM in Hlm voor OBIS (zal wel door de winter komen of zo). Normaliter zijn ze maar 3 dagen van de baan, binnenkomst en vertrek meegerekend.  

27-02-2011 09:04:52
john563
john563
daarbij de ICMm-1 is in de revisie niet voor bereid. Maar gemiddeld staan ze een week binnen, vergeet niet er zit nog een dag testen bij in. En dan werken er gemiddeld 12 man aan tegelijk.

Laatst bewerkt door john563 op 27-02-2011 09:05
 

27-02-2011 09:14:13
broek53
broek53
4088: 11 - 14/1
4052: 17 - 19/1
4091: 18 - 21/1
4048: 24 - 26/1
4033: 26 - 28/1
4032: 31/1 - 2/2
4012: 7 - 10/2
4041: 9 - 11/2
4034: 14 - 16/2
 

27-02-2011 10:03:24
aarclay
aarclay
Bij het testen, wordt er dan ook een proefrit mee gereden?
Mag aannemen van wel toch?


Choo choo.....
 

27-02-2011 10:45:08
john563
john563
De obis stellen word geen proefrit mee gereden.

Laatst bewerkt door spiketrain op 27-02-2011 10:48, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

27-02-2011 11:01:21
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Heb het nog niet terug kunnen vinden hier; zijn er plannen om een of meer ICMm te voorzien van totaalreclame, zoals de Olympische stellen de laatste jaren? Of misschien wel een OV-Chipkaartkoploper?


Met vriendelijke groet, Robin
 

27-02-2011 11:38:27
klaass16
klaass16
Leuk dat de 4240 als laatst gaat, zo kunnen de mede spotters hem nog platen, als ze geen foto hebben van het stel, en dan is het afgelopen met de ICM tijdperk.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

27-02-2011 11:40:21
TheKnitter
TheKnitter
In het weekend word er toch ook niet gewerkt in Hlm aan de OBIS inbouw? Dan is hij zomaar langer van de baan..


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

27-02-2011 12:11:31
sik214
sik214
Quote
klaass16 (zo 27 feb 2011 11:38:27 https://somda.nl/forum/2045/p321073/): Leuk dat de 4240 als laatst gaat, zo kunnen de mede spotters hem nog platen, als ze geen foto hebben van het stel, en dan is het afgelopen met de ICM tijdperk.
Die kans hadden ze natuurlijk ook pas sinds 2004..%09%
 

27-02-2011 13:09:05
lamar
lamar
En als je misschien is aan de leeftijd denkt...  

27-02-2011 22:27:27
mren
mren
Quote
RSK-Mat92 (zo 27 feb 2011 11:01:21 https://somda.nl/forum/2045/p321065/): Heb het nog niet terug kunnen vinden hier; zijn er plannen om een of meer ICMm te voorzien van totaalreclame, zoals de Olympische stellen de laatste jaren? Of misschien wel een OV-Chipkaartkoploper?

Of een mooie blauw/witte NVBS-koploper
 

01-03-2011 12:45:59
ZJ37
ZJ37
Quote
john563 (za 26 feb 2011 17:18:05 https://somda.nl/forum/2045/p320999/): bij mijn weten hoeft de 4232 niet naar onnen maar goed
De 4232 heeft sinds 26/2 in On gestaan en is vanmorgen naar Gn gekomen. Kanshebber voor 550v morgen.
 

02-03-2011 18:52:30
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
verwoert (do 24 feb 2011 15:04:11 https://somda.nl/forum/2045/p320651/):
Quote
Jannn2009 (do 24 feb 2011 10:36:00 https://somda.nl/forum/2045/p320610/): De 4233 is op 9 februari aangekomen te Hlm, vraag is of dat dezelfde datum is als dat van de binnenkomst in de werkplaats. De 4249 wordt op 21 feb gemeld in dit forum, door een altijd goede bron. Wellicht dat hij mij ook zou kunnen corrigeren op deze data.
Bedankt alvast. Anders wacht ik wel tot de nieuwe OdR of RM uit is. Daar zal het dan ook vast wel in staan.
inmiddels heb ik de nieuwe RM gekocht, maar de afleverdata van de 4224 staat er niet wel. Wel dat de 4242 op 14 januari binnengenomen zou zijn.
 

02-03-2011 19:57:25
aarclay
aarclay
4224 is op 5-2-2011 weer in dienst gegaan voglens mijn statistieken.


Choo choo.....
 

02-03-2011 20:06:45
j.jager
j.jager
Stel 4242 blijkt nog gewoon te rijden en is gisteren nog in de 500/700 gezien. Overigens komt de datum van dit stel uit de RM overeen met wat een andere gebruiker hier op 14 januari melde dat die eruit zou gaan.  

03-03-2011 08:33:35
taigagaai
Moderator
taigagaai
Jammer weer dat ze bij RM dat niet gecontroleerd hebben van de 4242. Op 16 januari werd gemeld dat het stel gewoon reed.
@aarclay: bedankt voor de datum.
 

03-03-2011 16:47:49
klaass16
klaass16
Quote
ZJ37 (di 01 mrt 2011 12:45:59 https://somda.nl/forum/2045/p321468/):
Quote
john563 (za 26 feb 2011 17:18:05 https://somda.nl/forum/2045/p320999/): bij mijn weten hoeft de 4232 niet naar onnen maar goed
De 4232 heeft sinds 26/2 in On gestaan en is vanmorgen naar Gn gekomen. Kanshebber voor 550v morgen.



Zit sinds gister in de reizigersdienst.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

03-03-2011 16:58:20
jacokran
jacokran
Wat heeft OBIS met Assen? Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat de ICMm waar ik in zat volgens OBIS een IC naar Assen is. De actuele reisinfo meldt dan dat we in de IC naar Assen zitten. Het volgende station op de actuele tijd is Assen. Geheel volgens Schema. Overigens toonde het display Gvc.
Opvallend vind ik dat OBIS denkt dat het een IC naar Assen is (waarom Assen?) en dat hoewel de aankomsttijd iedere keer verschuift, blijft OBIS aangeven dat de trein op tijd is.
 

03-03-2011 19:07:54
ZJ37
ZJ37
Quote
klaass16 (do 03 mrt 2011 16:47:49 https://somda.nl/forum/2045/p321773/):
Quote
ZJ37 (di 01 mrt 2011 12:45:59 https://somda.nl/forum/2045/p321468/):
Quote
john563 (za 26 feb 2011 17:18:05 https://somda.nl/forum/2045/p320999/): bij mijn weten hoeft de 4232 niet naar onnen maar goed
De 4232 heeft sinds 26/2 in On gestaan en is vanmorgen naar Gn gekomen. Kanshebber voor 550v morgen.



Zit sinds gister in de reizigersdienst.
Sterker nog: de voorspelling kwam precies uit.
 

03-03-2011 20:31:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
jacokran (do 03 mrt 2011 16:58:20 https://somda.nl/forum/2045/p321776/): Wat heeft OBIS met Assen? Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat de ICMm waar ik in zat volgens OBIS een IC naar Assen is.
Wellicht steeds een stel getroffen wat volgens omloop een late IC tot Assen had moeten rijden (heb althans ooit gelezen dat OBIS ook iets met de geplande inzet doet).

Heb zelf in de 2800 inmiddels al eens een IC naar Roosendaal en een stoptrein naar Wolvega op de schermen zien verschijnen (waarbij die laatste ook nog IC genoemd werd...)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-03-2011 22:34:53
Pim530
Pim530
Vroeger heette dat inderdaad IC Assen, stopt ook in Haren, net als 'IC Zwolle, stopt tot Zwolle op alle tussengelegen stations'%03%, maar tegenwoordig is de trein van 0:31 (uit Gn) 'gewoon' een 'Stoptrein Assen'  

03-03-2011 22:42:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar OBIS noemt toch alles IC? (Zie ook de IC naar Wolvega waarover ik het ook had... daar eindigt immers alleen stoptreinserie 2900)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-03-2011 22:45:45
2296
2296
Even heel iets anders dan al dat OBIS gedoe. Worden er onder de ICMm 3 wagenstellen nog een biobak er onder gebouwd. Net zoals bij de ICMm 4 stellen ?  

03-03-2011 22:53:46
Pim530
Pim530
Lijkt mij niet... Maar ik ben niet degene om dat officiëel te bevestigen  

03-03-2011 23:45:21
microshit
microshit
Het kan aan mij liggen, maar waarom is voor het tonen van reisinformatie niet hetzelfde systeem gebruikt als in de SLT, maar dan aangepast voor een breder scherm? Dat werkt goed genoeg, en om nu het wiel opnieuw uit te vinden is ook weer zo iets...  

03-03-2011 23:55:23
broek53
broek53
Omdat het systeem in SLT (en SGM) star is en geen actuele informatie kan geven.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-03-2011 23:55
 

04-03-2011 00:56:30
Pim530
Pim530
De SLT toonde gewoon de vertraging in de 7400 vanmiddag, of bedoel je dat niet?  

04-03-2011 02:17:13
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik heb in slt ook wel is vertraging van een andere trein (ic uit Rtd ri Ut te Gd) zien staan, hoe komt slt tot deze informatie?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

04-03-2011 07:47:43
manuel25
manuel25
Quote
2296 (do 03 mrt 2011 22:45:45 https://somda.nl/forum/2045/p321860/): Even heel iets anders dan al dat OBIS gedoe. Worden er onder de ICMm 3 wagenstellen nog een biobak er onder gebouwd. Net zoals bij de ICMm 4 stellen ?
Dat is op termijn wel de bedoeling, ja.
 

04-03-2011 10:32:45
microshit
microshit
Quote
broek53 (do 03 mrt 2011 23:55:23 https://somda.nl/forum/2045/p321870/): Omdat het systeem in SLT (en SGM) star is en geen actuele informatie kan geven.

Enkel in SGMm is RIS statisch, bij SLT wordt de aankomsttijd aangepast en rood onderstreept zodra er een vertraging is, zelfs minutenkwesties. Bij SGMm heb ik inderdaad wel eens de tijden van de lichtkrant zien verdwijnen omdat de trein te veel vertraging had.

Laatst bewerkt door microshit op 04-03-2011 10:33
 

04-03-2011 10:36:27
aarclay
aarclay
Quote
Jeffrenzo (vr 04 mrt 2011 02:17:13 https://somda.nl/forum/2045/p321876/): ik heb in slt ook wel is vertraging van een andere trein (ic uit Rtd ri Ut te Gd) zien staan, hoe komt slt tot deze informatie?

Boord-wal communicatie met GPRS. Zo heb ik ook wel eens gewijzigde perron-nummers erop zien staan.


Choo choo.....
 

05-03-2011 19:46:47
martijn24
martijn24
4244 stond vanavond om 18.45uur GDST te Onnen voor de werkplaats in zijn nieuwe jasje.

Laatst bewerkt door martijn24 op 05-03-2011 19:49
 

05-03-2011 20:00:28
klaass16
klaass16
Quote
quote%martijn24 (za 05 mrt 2011 19:46:47 https://somda.nl/forum/2045/p322104/): 4244 stond vanavond om 18.45uur GDST te Onnen voor de werkplaats in zijn nieuwe jasje.


Voor zijn constructie wijziging


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

05-03-2011 20:15:44
aarclay
aarclay
Wat voor wijziging is dat als ik vragen mag? Wordt die niet meegenomen bij de revisie?


Choo choo.....
 

05-03-2011 20:17:07
john563
john563
zal wel weer een stukke motor zijn, zag hem vanmorgen gesleept door amersfoort gaan.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl