Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
15-04-2017 11:02:26
moderator
Moderator
moderator
En nu weer terug naar ICM!


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

12-06-2017 14:14:59
Astraea
Astraea
https://indebuurt.nl/amersfoort/nieuws/trein-op-de-weg-in-amersfoort~6454/

Om welk ICM-0 treinstel ging het hier?
 

12-06-2017 14:16:29
Sully123
Sully123
Dat was de AB van de 4005. Jarenlang op Bokkeduinen gestaan.  

12-06-2017 14:43:44
Jan-Mark
Jan-Mark
Onze Amf-watcher @broek53 had het al vermeld in het OD van 9 juni  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-06-2017 14:47:16
Astraea
Astraea
Dank! En dat had ik even gemist .  

02-10-2017 21:26:50
thejamaal
thejamaal
Twee weken terug heeft ICM4024 flink wat brandschade opgelopen bij Echten doordat de bovenleiding kapot was gegaan. Ik vroeg me af of er nog plannen zijn om dit stel nog te repareren of dat het terzijde wordt gesteld, aangezien het een stel is uit 1984.
https://www.youtube.com/watch?v=wuUymnUqXLg

Laatst bewerkt door moderator op 02-10-2017 21:43, reden: Verplaatst uit Opvallende dingen.
 

02-10-2017 23:38:56
VIRMm1
VIRMm1
Dat hangt er van af hoe groot de schade is.
ICNG zal (deels) ICM vervangen dus ICM zou nog een jaar of 5 mee moeten.
 

02-10-2017 23:43:27
aarclay
aarclay
Ik zag een foto van het ICB-team van ProRail op Twitter staan waarop je een afgefikte snelschakelaar-kast zag. Het was niet bepaald een uitslaande brand, en de isolatie leek goed zijn werk te hebben gedaan.

Dat moet NS techniek wel kunnen repareren. Als het om intercity's gaat, zal de NS denk ik alles doen om ze op de baan te kunnen houden. Met name omdat ICNG nog een jaar of 4 á 5 duurt.

https://twitter.com/OvDRail_Hans/status/910414859182989312

Laatst bewerkt door aarclay op 02-10-2017 23:48


Choo choo.....
 

02-10-2017 23:58:19
thom
thom
Oh, voor een Snelschakelaarbrandje draait Haarlem zijn hand niet om hoor, dat is wel vaker voorgekomen  

03-10-2017 00:01:23
aarclay
aarclay
Jep..
Als voorbeeld: Op 14 februari 2011 was er een brand in de snelschakelaar bij 4241 die een proefrit maakte als ICMm. En er is zelfs een ICM geweest die een hele zwartgeblakerde kop had na een botsing met een auto. Zag er ook erger uit dan het was. Heeft overigens wel weer afwijkende treeplankjes.

De enigste ICM die het niet overleefd heeft met een (aangestoken) brand was de AB 4044. Die is dan ook vervangen door de AB 4007 omdat die dezelfde (SIG-)draaistellen had. De verbouwing was dan wel erg complex, maar wel gelukt hoewel het nog een special blijft, zelfs na modernisering.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2017 00:06


Choo choo.....
 

03-10-2017 00:15:40
broek53
broek53
Quote
thom (ma 02 okt 2017 23:58:19 https://www.somda.nl/forum/2045/p627295/): Oh, voor een Snelschakelaarbrandje draait Haarlem zijn hand niet om hoor, dat is wel vaker voorgekomen
Relatief dan, ja 😎. Het hangt er sterk vanaf of het tot de xchakelkast beperkt blijft. Als de brand het interieur in gaat of de bekabeling, dan ben je wel even bezig.
 

03-10-2017 00:54:36
VIRMm1
VIRMm1
Dit ziet er niet heel ernstig uit dus ga er maar van uit dat het hersteld wordt  

03-10-2017 19:49:18
aarclay
aarclay
Wel is er nog sprake van waterschade.


Choo choo.....
 

11-11-2017 20:41:13
MCN-GVC
MCN-GVC
De frontruiten van de ICM zijn soms zo smerig dat een machinist het te gevaarlijk vindt om met deze trein te vertrekken. NS gaat nu van 9 treinstellen de frontruiten met een zogeheten “nanocoating” behandelen. 3 Fabrikanten zullen elk 3 treinstellen aan 1 kant behandelen (zodat er vergeleken kan worden) en treinstellen worden zes tot negen maanden lang gevolgd om te kijken of de aangebrachte coatings effectief is.  

11-11-2017 21:40:28
BusNL
BusNL
Er was toch ook iets met dat ruitenwissers overbodig zouden zijn bij snelheden boven de 70 kilometer per uur, of is dat iets heel anders?  

11-11-2017 22:36:19
thom
thom
Nanocoating kan water afstoten waardoor het van de ruit 'afwaait'
maar dat zal een ruitenwisser niet overbodig maken tegen andere zaken die nogweleens uit de lucht vallen van vogels en slijpsel van bovenleidingen.
 

11-11-2017 22:54:32
BusNL
BusNL
Oh zo, dankjewel voor de uitleg.  

13-11-2017 11:50:05
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
MCN-GVC (za 11 nov 2017 20:41:13 https://www.somda.nl/forum/2045/p631458/): De frontruiten van de ICM zijn soms zo smerig dat een machinist het te gevaarlijk vindt om met deze trein te vertrekken. NS gaat nu van 9 treinstellen de frontruiten met een zogeheten “nanocoating” behandelen. 3 Fabrikanten zullen elk 3 treinstellen aan 1 kant behandelen (zodat er vergeleken kan worden) en treinstellen worden zes tot negen maanden lang gevolgd om te kijken of de aangebrachte coatings effectief is.
Positief. Een paar weken geleden kwam nog het geluid uit "Utrecht" dat het probleem opgelost kon worden door wat lampen in de cabine te plaatsen. Het zat hem er natuurlijk in dat de machinist de remkraan niet meer kon vinden, dat hij niet meer naar buiten kan kijken is niet erg
Maar gelukkig is men wakker geworden.
 

13-11-2017 15:36:11
SunKeeper
SunKeeper
Quote
IJsbergsla (ma 13 nov 2017 11:50:05 https://www.somda.nl/forum/2045/p631565/): dat hij niet meer naar buiten kan kijken is niet erg


Ook gek dat nieuw materieel dan nog steeds met frontruiten geleverd wordt.%08%
 

13-11-2017 17:49:52
phantom
phantom
Anderzijds is t natuurlijk wel zo,dat als hij niet meer zo makkelijk kan remmen,dat je wel sneller op je eindbestemming bent %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-12-2017 13:23:27
aarclay
aarclay
In de herfst van dit jaar vond een onverlaat het een 'geweldig' idee om lekker dwaas een balkon van een ICM vol te spuiten met een poederblusser. Niet leuk voor elektronica en metaal, en dus dom idee.

Welke ICM was dit, en wat is de status ervan?

Laatst bewerkt door aarclay op 29-12-2017 13:24


Choo choo.....
 

29-12-2017 13:27:29
thom
thom
Ik denk dat je er geen idee van wilt hebben hoe vaak dat soort onzin plaatsvind in een jaar, dat blijft echt niet bij één stel.  

29-12-2017 16:02:00
aarclay
aarclay
Ik hoor het niet vaak in het nieuws, blijkbaar. En ik volg echt een hoop media. Dus het zal niet heel vaak zijn, naar mijn idee.

En gezien zulk poeder aggressief spul is, was ik benieuwd of alle schade nog meeviel of preventief vervangen moest worden.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-12-2017 16:40


Choo choo.....
 

29-12-2017 16:44:00
Oldskool
Oldskool
Als er eenmaal met die poederzooi gespoten is dan moet er, afhankelijk waarop/waarin er gespoten is veel vervangen worden. Elektronica moet sws vervangen worden.  

29-12-2017 17:30:12
IJsbergsla
IJsbergsla
Het gebeurt inderdaad wel vaker, maar meestal aan het eind van de avond waar weinig mensen bij zijn. Dan haalt zo'n persoon minder gauw het nieuws. Dit betrof treinstel 4209 op 31 oktober te Amersfoort. De schade viel relatief mee, na onderzoek konden de tl-bakken bij een SB worden vervangen en twee dagen later was het stel weer in dienst.  

29-12-2017 18:32:58
aarclay
aarclay
Ah, dat viel dus reuze mee.
Dankjewel


Choo choo.....
 

30-12-2017 00:00:00
yappa
yappa
Ik had juist geleerd dat poederblussers zo funest zijn, dat het poeder door alle gaten en kieren heen komt. De electronica gaat door de reactie met het poeder corroderen, ook nadat het poeder weg is, en na enkele maanden begeeft de electronica het alsnog.

Misschien zijn er bedrijven inmiddels in gespecialiseerd en dat zou mooi zijn, maar ik ben sceptisch (temeer daar in de systemen binnen NS zo’n verband na enkele weken nooit zou opvallen).
 

30-12-2017 08:14:46
VIRMm1
VIRMm1
Gebeurt heel vaak.
Er zijn gespecialiseerde bedrijven die zo'n trein dan schoon komen maken.

Elektronica heeft er over het algemeen weinig last van omdat het meeste achter kasten en luiken zit.
 

30-12-2017 14:38:04
VIRMm1
VIRMm1
Bij ICM hangt bijna alles onder de trein, zo ver komt het spul niet.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-12-2017 21:58:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Je kan mij veel vertellen maar dat is niet helemaal juist, alleen de grote componenten hangen onder de trein, de fijn-elektronica zit toch echt in de trein zelf. En juist de fijn-elektronica kan daar slecht tegen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

31-12-2017 07:10:35
VIRMm1
VIRMm1
Ja, relais zitten in de trein.
75% daarvan zit onder de cabine, ook ver verwijderd van een balkon dus.

Verder hangt er in elke bak een grote klimaat computer. En nog wat losse relais hier en daar.

Enige kwetsbare wat wel bij de balkons hangt is de tractie cassette. Die zou inderdaad volledig naar de knoppe kunnen gaan.
 

24-01-2018 17:10:03
ToH
ToH
https://youtu.be/DS0P4QUyGVw

De dames van het YouTubekanaal van de NS zijn op stap geweest naar Hlmwpl en laten daar een flink beschadigde ICM zien die een busje met trilplaten is gebotst. Welk stel is dit?
 

24-01-2018 17:27:28
VIRMm1
VIRMm1
4086 die samen met 4047 op 4-11-17 een aanrijding heeft gehad.  

24-01-2018 20:38:06
Erikvd12
Erikvd12
Wie heeft eigenlijk nog een foto van de planning van de afvoer van de ICM's, gemaakt op de open dag te Onnen op 25 september 2010?  

24-01-2018 21:37:32
dennistd
dennistd
Deze bedoel je? https://i.imgur.com/EZCZK7C.jpg
Gaat over ICM-1 t/m ICM-4. Vraag is wel hoe actueel deze inmiddels ruim zeven jaar oude planning nog is. Toen werd er ook nog gedacht aan iets van een V250 en zo %08%
 

24-01-2018 21:42:09
edward
edward
Op het filmpje was de 4047 te zien en volgens de berichten op 3-11-2017 was het trein 572 met voorop de 4047. Op OVtijden.com staat de 4086 als 2e stel vermeld.  

24-01-2018 21:58:00
M-BASS
M-BASS
4086 is in december nog een keer gespot bij amf, en van 4047 zijn er geen spots na de aanrijding

Laatst bewerkt door M-BASS op 24-01-2018 21:59
 

24-01-2018 22:15:30
VIRMm1
VIRMm1
Beide staan defect te Hlm.
Kan ook de 4047 zijn hoor. Iig een van de 2 %08%
 

04-02-2018 00:00:00
ToH
ToH
Mwah heeft DDZ en DDAR ook flink last van.  

04-02-2018 21:58:56
SunKeeper
SunKeeper
Ik heb een vraagje over de draaistellen van ICMm.

Wat is de reden dat die minder soepel over wissels rijden dan draaistellen van ander materieel? Vooral op 40 km/h-wissels gaat het met eerst een schurend geluid waarna vervolgens met een klap de bak van richting verandert.

Of het is misschien puur de opbouw van de trein waardoor het meer opvalt, maar het verschil lijkt best groot en dus niet alleen aan isolatie of gewicht van de bak te liggen.
 

16-02-2018 14:11:54
gose91
gose91
Quote
VIRMm1 (wo 24 jan 2018 22:15:30 https://www.somda.nl/forum/2045/p639003/): Beide staan defect te Hlm.
Kan ook de 4047 zijn hoor. Iig een van de 2 %08%

4086 gaat eind volgende week naar Wgm voor zes verse draaistellen. De huidige draaistellen moeten worden hersteld van de aanrijdingsschade.
4047 rijdt inmiddels kleine week weer in de reizigersdienst
 

01-05-2018 14:46:10
wyke2207
wyke2207
Overwegbotsing van vanmorgen aan de Herenstraat te Bussum gaat om treinnr. 1534 (Amersfoort-Amsterdam Centraal). Vertrek Amersfoort om 10:56 uur. Geplande aankomst te Amsterdam 11:30 uur. Ter hoogte van Naarden Bussum (11:14 uur). Betrokken stel: ICM III 4067.  

01-05-2018 14:49:51
IJsbergsla
IJsbergsla
Het stel heeft zoveel schade dat deze aansluitend naar de hoofdwerkplaats Haarlem gaat om hersteld te worden.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 01-05-2018 14:50
 

01-05-2018 17:21:50
ZJ37
ZJ37
Dat iemand die nummers nog durft te noemen...  

01-05-2018 17:32:34
IJsbergsla
IJsbergsla
Dit alles met het risico om voor empathieloos uitgemaakt te worden, inderdaad. In het vervolg zullen we dan maar alle informatie achterwege laten.  

01-05-2018 18:21:42
Oldskool
Oldskool
Enige wat nog ontbreekt is dienstnummer(s) van rijdend personeel en standplaats(en) %03%

Laatst bewerkt door Oldskool op 01-05-2018 18:21
 

01-05-2018 18:29:33
AJT
AJT
Nou zo ver hoeft het dan ook weer niet. Stelnummer is voldoende. Het is en blijft een entiteit, een treinstel.  

20-05-2018 12:24:37
thejamaal
thejamaal
Iemand al een update over ICM 4024? Deze is sinds de brand in Echten op 20 september 2017 niet meer in dienst geweest.

Laatst bewerkt door thejamaal op 20-05-2018 12:26
 

20-05-2018 12:48:13
Rolffiej19
Rolffiej19
Wordt momenteel nog hersteld te Hlmwph


MCN ASD
 

20-05-2018 16:40:57
thejamaal
thejamaal
Tof om te zien dat ze nog niet misbaar zijn voor de NS!  

22-05-2018 16:54:25
TSNL250
TSNL250
Best logisch want ze moeten nog minimaal 4-6 jaar  

31-05-2018 20:51:24
Leo
Leo
Quote
thejamaal (zo 20 mei 2018 12:24:37 https://somda.nl/forum/2045/p659469/): Iemand al een update over ICM 4024? Deze is sinds de brand in Echten op 20 september 2017 niet meer in dienst geweest.


vandaag om 15.58 stond 4024 compleet buiten op het erf, of deze volledig hersteld is, kon ik van buitenaf niet zien.
 

31-05-2018 21:32:56
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt 4024 is herstelt en wacht op een behandeling op de kuilwielenbank


MCN ASD
 

31-05-2018 23:54:14
bacr
bacr
Hoeveel van die uilwielenbanken zijn er eigenlijk? En kunnen ze allemaal gemakkelijk alle verschillende materieelsoorten behandelen?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-06-2018 01:13:56
thom
thom
On, Wgm, Mt, Ldd, Ehv schieten mij zo even te binnen voor Nedtrain.


Daarnaast hebben Shunter Whv en Strukton Zp er ook zeker één.
 

01-06-2018 13:20:16
aarclay
aarclay
Quote
bacr (do 31 mei 2018 23:54:14 https://www.somda.nl/forum/2045/p662339/): Hoeveel van die uilwielenbanken zijn er eigenlijk? En kunnen ze allemaal gemakkelijk alle verschillende materieelsoorten behandelen?

Ik heb ooit eens een keer de kuilwielenbank mogen bedienen achter de knoppen, en er zijn diverse voorkeuzestanden voor materieel. Die kwb's zijn er behoorlijk flexibel in, is mij toen verteld.


Choo choo.....
 

01-06-2018 14:41:53
martijn
martijn
Ik liep zojuist eens rustig langs de stilstaande 4044 waarbij me de vele (al dan niet dichtgeplamuurde) scheuren in het dak van de voormalige AB van de 4007 erg opvielen. Ouderdomskwaaltje?  

01-06-2018 15:13:17
thom
thom
Zie je echt scheuren, of gaat het gewoon om de lasnaden?  

01-06-2018 15:53:04
IJsbergsla
IJsbergsla
Iemand als Martijn zal toch wel het verschil weten tussen nagenoeg rechte lasnaden en willekeurig half dichtgeplamuurde lijnen...

Quote
aarclay (vr 01 jun 2018 13:20:16 https://www.somda.nl/forum/2045/p662468/):
Quote
bacr (do 31 mei 2018 23:54:14 https://www.somda.nl/forum/2045/p662339/): Hoeveel van die uilwielenbanken zijn er eigenlijk? En kunnen ze allemaal gemakkelijk alle verschillende materieelsoorten behandelen?

Ik heb ooit eens een keer de kuilwielenbank mogen bedienen achter de knoppen, en er zijn diverse voorkeuzestanden voor materieel. Die kwb's zijn er behoorlijk flexibel in, is mij toen verteld.
Echter gaat in de praktijk VIRM en zelfs Lint naar de kuilwielenbank in Eindhoven, SGM naar Leidschendam, ICR naar de Watergraafsmeer, ICM naar Onnen enzovoorts. Dat "behoorlijk flexibel" is dan ook te betwijfelen: het opnieuw inregelen voor een ander materieelsoort schijnt te lang te duren om het op de bonnefooi te laten binnenkomen.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 01-06-2018 15:54
 

01-06-2018 16:27:14
thom
thom
Volgens mij is het helemaal niet zo materieel gerelateerd of het materieel op de Kuil behandeld kan worden, verschillende soorten materieel hebben wel hetzelfde wielband profiel.

Vaak is wel de vraag of de ATB ploeg op de locatie van de Kuilwielenbank de ATB van het materieel opnieuw in kan regelen.
 

01-06-2018 19:55:36
martijn
martijn
Het waren echt een hoop dichtgeplamuurde scheuren op willekeurige plekken. Als ik ‘m nog eens tegenkom, zal ik er een foto van maken. Nu niet aan gedacht.

Laatst bewerkt door martijn op 01-06-2018 19:59
 

16-07-2018 15:05:03
aarclay
aarclay
Quote
thejamaal (ma 02 okt 2017 21:26:50 https://www.somda.nl/forum/2045/p627275/): Twee weken terug heeft ICM4024 flink wat brandschade opgelopen bij Echten doordat de bovenleiding kapot was gegaan. Ik vroeg me af of er nog plannen zijn om dit stel nog te repareren of dat het terzijde wordt gesteld, aangezien het een stel is uit 1984.
https://www.youtube.com/watch?v=wuUymnUqXLg

Op https://www.facebook.com/groups/NS.koploper/permalink/1333185120118222/?comment_id=1333945270042207¬if_id=1531722104183125¬if_t=group_comment_reply las ik dat de 4024 na de brand in Echten van afgelopen september weer volledig is hersteld. 6 Juli is hij volgens de Treinposities.nl weer actief geworden en in dienst gegaan.

Mogelijk zal de verzekering van Aegon wel hebben geholpen. (voor wie het grapje snapt).

Laatst bewerkt door aarclay op 16-07-2018 15:05


Choo choo.....
 

16-07-2018 15:17:17
diesels
diesels
Indertijd ook al eens beschadigd geraakt trouwens, eveneens door brand dacht ik.  

16-07-2018 18:30:40
aarclay
aarclay
Quote
diesels (ma 16 jul 2018 15:17:17 https://www.somda.nl/forum/2045/p671054/): Indertijd ook al eens beschadigd geraakt trouwens, eveneens door brand dacht ik.

Ik geloof het ook, maar ik kan dat even niet terugvinden. Vanavond zal ik even het boek over 'ongevallen op het spoor' opzoeken. Het was geloof ik een brandje onder een stationskap.

Wat ik op RailWiki.nl pagina ICM(m)_(InterCity_Materieel) heb gevonden:

De 4024 kwam op 14 maart 1988 naar de werkplaats van Haarlem om hersteld te worden van opgelopen schade op 7 maart 1988. Deze schade werd opgelopen als trein 1778, toen het tussen Enschede en Hengelo een auto op zijn pad tegen kwam. Op 15 april 1988 werd het treinstel in een witblauwe kleurstelling van verzekeringsmaatschappij Aegon afgeleverd. De grote letters Aegon waren opgebouwd uit kleine stickers met Aegon er op. Ter verbetering van de zichtbaarheid van deze letters, werd er later schaduw aangebracht. Dit stel reed zo tot 25 juli 1994. Toen werd het stel binnengenomen in Haarlem en in een paar maanden tijd met de hand geschilderd naar de InterCity kleurstelling, waarbij de blauwe baan donkerder was dan gebruikelijk. De blauwe kleur werd namelijk bij de Hondekoppen, Materieel 1954, gebruikt. Tot aan de revisie heeft de 4024 deze donkere baan gehad en was daarmee de laatste vertegenwoordiger van het Materieel 1954 blauw.

Ook meen ik dat er tot de modernisering een klein Aegon-logotje was aangebracht.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-07-2018 18:32


Choo choo.....
 

16-07-2018 19:23:42
DDZ7504
DDZ7504
Quote
aarclay (ma 16 jul 2018 15:05:03 https://www.somda.nl/forum/2045/p671045/): 6 Juli is hij volgens de Treinposities.nl weer actief geworden en in dienst gegaan.
Stel is zowel op 2 juli als op 4 juli al in dienst gezien; https://www.somda.nl/spots/m4024/0/30_16-07-2018/m0/
 

27-03-2019 23:20:27
nsnoord
nsnoord
ik zat op een pagina waar je treinroutes kan bekijken en het viel me op dat de ICMm de laatste tijd wel heel erg veel vertraging veroorzaakt, soms wel rond de 10 min , terwijl de koploper (zo noem ik hem nog) de meest betrouwbare trein van de NS was. Kan iemand me vertellen of mijn conclusies klopt en zo ja hoe komt dat in een keer, ik zat vooral mijn lijn te kijken Groningen richting de randstad en andersom. NS moet hiermee wel uitkijken in dit beslissende jaar als het om de punctualiteit gaat, de laatste dagen viel me op dat de ICMm regelmatig ook uitviel, maar de laatste tijd heeft de ICMm meer vertraging dan die op tijd rijd.  

28-03-2019 03:28:18
thom
thom
Dat kan aan veel meer zaken liggen dan direct aan het ingezette materieel.  

28-03-2019 07:52:06
sneltram
sneltram
De afgelopen week zal het vooral liggen aan de werkzaamheden rondom Ledn. Eén groot drama daar. En dat werkt door tot in Gn en Lw aan toe.  

16-05-2019 07:52:52
wyke2207
wyke2207
De NS ICMm III 4048 stond gisteren nabij Haarlem NS. Het stel werd door het NS Revisiebedrijf Haarlem hersteld van de opgelopen schade welke het op 9 april 2019 aan de stroomafnemers en het dak opliep tussen Weesp en Amsterdam Zuid. Het stel haalde daar toen een groot stuk van de bovenleiding naar beneden.

Laatst bewerkt door wyke2207 op 16-05-2019 08:07
 

16-05-2019 09:54:11
MetroRET
MetroRET
Is later in de avond overgebracht naar Hfdo.  

21-02-2020 07:26:08
gose91
gose91
Na de botsing van 18-2 te Zp lijken de 4087 en 4021 opgegeven. Tenminste, ze worden in de wagen werkplaats in Amf gezet en dat is eerder een pluk opslag dan een herstel locatie  

21-02-2020 08:21:18
diesels
diesels
Kweetnie, denk niet dat dat besloten is voordat er een schade-expert langsgegaan is en er allerlei managers over gevergaderd hebben
Denk dat in Amf ook prima een uitgebreider onderzoek plaats kan vinden voordat besloten wordt wat te doen, en eventueel een bakwissel kan daar ook plaatsvinden.
Maar wie weet zit NS wel zo ruim in het materieeljasje dat een dergelijk besluit al zo snel genomen is ja
 

21-02-2020 08:55:55
gose91
gose91
Goeie, als schouw locatie is de wagen werkplaats ook goed geschikt. Excuses voor mijn snelle conclusie  

21-02-2020 09:49:58
Daan!
Daan!
Of is het mogelijk dat er geen plek is bij het schadeherstelbedrijf? Immers staan er vier VIRM zesjes te wachten op herstel.  

21-02-2020 12:46:17
VIRMm1
VIRMm1
De 4087 schijnt er behoorlijk slecht aan toe te zijn met schade over de gehele trein.  

21-02-2020 13:19:10
Oldskool
Oldskool
Alle betrokken stellen hebben aanzienlijke schade. %03%  

21-02-2020 14:14:18
thom
thom
Quote
gose91 (vr 21 feb 2020 08:55:55 https://www.somda.nl/forum/2045/p721730/): Goeie, als schouw locatie is de wagen werkplaats ook goed geschikt. Excuses voor mijn snelle conclusie

De Wagenwerkplaats word als opslag locatie door RB Hlm beheerd.
 

21-02-2020 16:02:18
VIRMm1
VIRMm1
4047 valt best mee

Quote
Oldskool (vr 21 feb 2020 13:19:10 https://www.somda.nl/forum/2045/p721753/): Alle betrokken stellen hebben aanzienlijke schade. %03%
 

21-02-2020 16:16:37
broek53
broek53
Ja, en die is dan ook niet naar Amersfoort.  

21-02-2020 16:42:30
nathanvos2
nathanvos2
De MBk1 van de 4021 is vandaag vanuit Amersfoort via Utrecht naar Arnhem en dan verder noordelijk gesleept als ik de spots moet geloven. Waar staat deze nu?  

21-02-2020 16:43:12
gvttreinen
gvttreinen
Zpge  

21-02-2020 17:41:27
gose91
gose91
Transport Zp > Amf gaat in twee delen, waarbij deze bak als enige beide met beide transporten mee rijdt. Geen idee waarom. Koppelwagen? Remwagen?  

19-03-2020 14:22:08
gose91
gose91
4047 is op 10 maart als hersteld gemeld  

19-03-2020 14:23:10
VIRMm1
VIRMm1
De andere 2 stellen Total loss.
Herstel is onwaarschijnlijk.
 

19-03-2020 14:31:27
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (do 19 mrt 2020 14:23:10 https://www.somda.nl/forum/2045/p723420/): De andere 2 stellen Total loss.
Herstel is onwaarschijnlijk.

Is een bakwissel tussen de 4021 en de 4087 wel mogelijk, of zijn alle bakken daarvan zwaar beschadigd?

Sowieso hebben we de eerste total-loss ICM sinds de sBFk 4224 die in 30 november 1992 betrokken was bij het ernstige spoorongeluk bij Hoofddorp.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-03-2020 14:45


Choo choo.....
 

19-03-2020 15:10:27
vrijgezel
vrijgezel
Er is nog een bak ooit total-loss verklaard: de oorspronkelijke AB van stel 4044 na brandstichting/-schade. Die is uiteindelijk vervangen door de aangepaste AB stel 4007.  

19-03-2020 19:28:19
aarclay
aarclay
Oh ja, die was ik even vergeten.


Choo choo.....
 

19-03-2020 19:44:13
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (do 19 mrt 2020 14:31:27 https://www.somda.nl/forum/2045/p723421/):
Quote
VIRMm1 (do 19 mrt 2020 14:23:10 https://www.somda.nl/forum/2045/p723420/): De andere 2 stellen Total loss.
Herstel is onwaarschijnlijk.

Is een bakwissel tussen de 4021 en de 4087 wel mogelijk, of zijn alle bakken daarvan zwaar beschadigd?

Sowieso hebben we de eerste total-loss ICM sinds de sBFk 4224 die in 30 november 1992 betrokken was bij het ernstige spoorongeluk bij Hoofddorp.


Ken de details niet... Heb wel begrepen dat alle bakken krom stonden iig. Financieel gezien waren ze total loss. Aangezien NS momenteel niet echt een nijpend tekort heeft aan materieel is herstel niet waarschijnlijk.
 

19-03-2020 20:10:15
gose91
gose91
Opgebolde vloeren, vervormde deurstijlen, op elkaar geduwde wanden (bij binnendeuren), vervormde cabines en kelders, geknikte daken  

19-03-2020 20:50:37
thom
thom
Naar ik begreep zijn er ookal 2 stellen uit de omlopen gehaald.  

19-03-2020 20:56:20
abcde
abcde
Quote
gose91 (do 19 mrt 2020 20:10:15 https://www.somda.nl/forum/2045/p723443/): Opgebolde vloeren, vervormde deurstijlen, op elkaar geduwde wanden (bij binnendeuren), vervormde cabines en kelders, geknikte daken

Niet uit ramptoerisme, maar zijn hier ook foto's van te zien ? De eerste ICM-stellen buiten dienst/afgeschreven doet me wel wat pijn.
 

19-03-2020 20:57:42
VIRMm1
VIRMm1
De stellen staan achter slot en grendel te Amf en niet zonder reden.  

19-03-2020 21:17:25
thom
thom
Ik weet niet of je er op die manier wat achter moet zoeken, in die loods staat wel meer schadematerieel en is bedoeld voor allerhande opslag.  

19-03-2020 22:08:54
j.jager
j.jager
Quote
VIRMm1 (do 19 mrt 2020 19:44:13 https://www.somda.nl/forum/2045/p723441/):
Quote
aarclay (do 19 mrt 2020 14:31:27 https://www.somda.nl/forum/2045/p723421/):
Quote
VIRMm1 (do 19 mrt 2020 14:23:10 https://www.somda.nl/forum/2045/p723420/): De andere 2 stellen Total loss.
Herstel is onwaarschijnlijk.

Is een bakwissel tussen de 4021 en de 4087 wel mogelijk, of zijn alle bakken daarvan zwaar beschadigd?

Sowieso hebben we de eerste total-loss ICM sinds de sBFk 4224 die in 30 november 1992 betrokken was bij het ernstige spoorongeluk bij Hoofddorp.


Ken de details niet... Heb wel begrepen dat alle bakken krom stonden iig. Financieel gezien waren ze total loss. Aangezien NS momenteel niet echt een nijpend tekort heeft aan materieel is herstel niet waarschijnlijk.
Voor de 4224 is dacht ik destijds een nieuwe kopbak geleverd, dit aangezien toen de levering nog liep van de icm 4tjes.
 

19-03-2020 22:12:54
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (do 19 mrt 2020 21:17:25 https://www.somda.nl/forum/2045/p723451/): Ik weet niet of je er op die manier wat achter moet zoeken, in die loods staat wel meer schadematerieel en is bedoeld voor allerhande opslag.


Ja, maar merendeel van het spul wat daar staat staat daar niet omdat het nog opgeknapt gaat worden. Daarom zou buiten (in het zicht) opstellen voor de hand liggen, en dat gebeurt niet (met een goede reden).
 

19-03-2020 23:51:20
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Misschien dat het al verouderd is, maar bij opmerkingen bij treinstel 4087 op treinposities werd een paar dagen na het incident nog vermeld dat dit treinstel als eerste naar Haarlem zou gaan tbv reparaties nav opgelopen schade. https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4087/opmerkingen  

20-03-2020 00:21:08
AJT
AJT
Quote
gose91 (do 19 mrt 2020 20:10:15 https://www.somda.nl/forum/2045/p723443/): Opgebolde vloeren, vervormde deurstijlen, op elkaar geduwde wanden (bij binnendeuren), vervormde cabines en kelders, geknikte daken


Bedoel je de 4021 en de 4087?
 

20-03-2020 06:52:30
gose91
gose91
Ja, die twee. Maar ik geef de beknopte samenvatting van de schade. Zonder de stellen zelf gezien te hebben, geloof ik best dat herstel een te omvangrijke klus is.  

20-03-2020 07:20:43
nohab
nohab
Lees: te duur.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-03-2020 09:48:41
broek53
broek53
Versus de leeftijd van de stellen, uiteraard. We spreken hier over bedragen met zes nullen en die kun je beter besteden, zeker in tijden van relatief overschot aan materieel.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl