Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
30-12-2006 21:56:24
nskoploper
nskoploper
Een tijdje geleden was er op het forum een hele discussie over. Het ICMm. Nedtrain in Haarlem heeft de eerste al klaar. Het treinstel heeft het nummer 4011. Ook heb ik er al foto's van.

http://webdisk.planet.nl/kwant183/publiek/album/Foto/treinen/_w/ICMm_foto1_jpg.jpg
http://webdisk.planet.nl/kwant183/publiek/album/Foto/treinen/_w/ICMm_foto2_jpg.jpg

Maar is er ook al bekend, wanneer de vernieuwde treinstellen de reizigersdienst ingaan. En Wanneer ze allemaal klaar zijn.

Laatst bewerkt door moderator op 21-01-2016 20:47
 

30-12-2006 22:20:13
reizigert
reizigert
Van het interieur eerste klas waren er al artist impressions beschikbaar, maar van de 2e klas niet. En het valt me eerlijk gezegd niet mee als ik die foto zo zie...  

30-12-2006 22:36:33
train85
train85
April/Mei 2007 denk ik zo.  

30-12-2006 22:38:08
dh3201
dh3201
Quote
nskoploper: En Wanneer ze allemaal klaar zijn.

Ergens rond 2015 ofzo?


Shqiperise-lopers?
 


30-12-2006 23:53:56
thejag
thejag
Zie ik het nu goed, is er in de 1e klas een coupé (zeszits) afgegaan ten faveure van twee extra rijen coach in de 'open' 1e klas?  

30-12-2006 23:57:50
daniel
daniel
Euhm, ik weet niet hoeveel duidelijker die zijgang op die eerste foto kan zijn hoor De kleine coupeetjes blijven dus gehandhaafd zo te zien  

31-12-2006 00:25:46
thejag
thejag
grapjas, dat suggereer ik toch ook niet? De vraag is, blijven ze alle drie gehandhaaft? Als ik de ramen zo tel op foto 2, dan lijkt het alsof er nog maar twee coupeetjes zijn. Iemand die dit kan bevestigen cq ontkennen?

Laatst bewerkt door thejag op 31-12-2006 00:39
 

31-12-2006 00:31:22
webguy
webguy
Ik meen ook in een foto twee coupes te hebben gezien maar waar het was weet ik niet. Hier zijn nog wat fotos, maar wat ouder al:

http://erwinzuidema84.spaces.live.com/photos/


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

31-12-2006 00:31:36
daniel
daniel
Woops, iets te snel gelezen, excuus
Ik vermoed overigens inderdaad ook dat er wel één coupé'tje opgeslokt is inderdaad
 

31-12-2006 08:06:31
dvdhoven
dvdhoven
Op de bovenste foto is overduidelijk te zien, dat 1 coupé is verdwenen. De open afdeling had 3 ramen en dat zijn er nu 4 geworden.
In ICM zitten er achter de vierzitter 2 rijen en dat zijn er 4 geworden in ICMm. Dus 1 coupé is exit.
En de andere twee hebben minder een coupé karakter door de glazen wand er tussen.
Op zich niet gek. Ik zie nogal eens dat de coupés gemeden worden en de open afdeling de voorkeur geniet.
Verder verandert er qua opstelling in de eerste klas niet zoveel. Alleen dat leer! Daar ben ik absoluut niet blij mee. %04% Pure achteruitgang.
En ook met die glazen wanden ben ik absoluut niet blij. %04%

Laatst bewerkt door dvdhoven op 31-12-2006 08:09


Dick van den Hoven
 

31-12-2006 08:43:45
edje
edje
ach een van de coupe's wordt toch altijd gebruikt als "conducteursruimte" grinnik.  

31-12-2006 10:41:39
nskoploper
nskoploper
Quote
dvdhoven: Op de bovenste foto is overduidelijk te zien, dat 1 coupé is verdwenen. De open afdeling had 3 ramen en dat zijn er nu 4 geworden.
In ICM zitten er achter de vierzitter 2 rijen en dat zijn er 4 geworden in ICMm. Dus 1 coupé is exit.
En de andere twee hebben minder een coupé karakter door de glazen wand er tussen.
Op zich niet gek. Ik zie nogal eens dat de coupés gemeden worden en de open afdeling de voorkeur geniet.
Verder verandert er qua opstelling in de eerste klas niet zoveel. Alleen dat leer! Daar ben ik absoluut niet blij mee. %04% Pure achteruitgang.
En ook met die glazen wanden ben ik absoluut niet blij. %04%

Ja, of ICMm nnu echt een verbetering is met leer in de 1e klas en die glazen wanden. De 1e en 2e klas wordt enkel nog gescheiden door een glazen wand. Ik denk dat je omdanks de komst van ICMm het fijnste net het gewone ICM kunt blijven reizen. Behalve in de zomer met 30 graden natuurlijk. ICM heeft geen airco en ICMm wel! Verder heeft ICMm een reizigers-informatie systeem en draadloos internet en natuurlijk stopcontacten. ICM heeft dat ook niet.
 

31-12-2006 10:52:13
duffelsm
duffelsm
Wat is er mis met de leren stoelen in de eerste klas. Ik heb nu al enkele retourtjes Asd-Brusz gedaan in de eerste klas, en volgens mij zijn de stoelen in ICRm en ICMm gelijk. Ik kon het er die drie uur prima op uithouden hoor. Misschien is het wat vervelend met een korte broek, maar ja dan is die airco ook niet prettig%08%  

31-12-2006 11:15:43
Somda
Somda
Als vaste ICR-gebruiker moet ik zeggen dat ik het zitcomfort er juist veel beter is geworden in de 1e klas. Ondanks dat die stoelen niet meer verstelbaar zijn. In het 'oude' interieur (zeg maar dat van ICM nu) kun je de stoelen alleen kantelen en niet bijvoorbeeld alleen de rugleuning naar achteren en voren zetten.

Bovendien, met mijn 1.91 meter lengte zijn die hoofdsteunen in ICM veel te laag, zodat je niet echt even een lekkere houding kan aanhouden als je een tukkie wilt doen. De nieuwe stoelen hebben een hogere hoofdsteun en daarbij ook aan zijkanten een steun waar je je hoofd tegenaan kan leggen.

Wat betreft die zijgangcoupé's: ze zijn alleen prettig als je er alleen inzit, of maximaal met zijn drieën in een strategische houding: één aan het raam, één aan dezelfde kant aan de gang en een op de andere bank in het midden. Dan is de kans het kleinst dat er een vierde reiziger bij komt zitten %08%

Maar alles bij elkaar vind ik het interieur er best mooi uitzien. Alleen zou de NS er misschien eens verstandig aan doen om in al het materieel eens een standaard kleur voor de 1e klas en voor de 2e klas aan te houden, want die paar miniscule stickertjes met een '1' erop worden niet door iedereen gezien (of willen niet gezien worden).

Laatst bewerkt door Somda op 31-12-2006 11:16
 

31-12-2006 11:32:05
julius
julius
ICMm 1e klas is wel verstelbaar naar ik begreep. Zijgangafdelingen vind ikzelf erg prettig en comfortabel reizen (moet ik dat nog zeggen eigenlijk?), maar met 6 personen erin wordt inderdaad ietwat gezellig. In rustige treinen bij ICR zie ik wel vaak dat de zijgang als eerste bezet is, dus er is zeker wel behoefte aan. Ik denk dus dat zowel de zijgang als de open afdeling in een behoefte voorziet, jammer dat de eerste steeds meer verdwijnt en bij de tweede het aantal coachstoelen steeds verder toeneemt.

Laatst bewerkt door julius op 31-12-2006 12:24
 

31-12-2006 13:00:40
weardguy
weardguy
Quote
nskoploper: Ja, of ICMm nnu echt een verbetering is met leer in de 1e klas en die glazen wanden. De 1e en 2e klas wordt enkel nog gescheiden door een glazen wand. Ik denk dat je omdanks de komst van ICMm het fijnste net het gewone ICM kunt blijven reizen. Behalve in de zomer met 30 graden natuurlijk. ICM heeft geen airco en ICMm wel! Verder heeft ICMm een reizigers-informatie systeem en draadloos internet en natuurlijk stopcontacten. ICM heeft dat ook niet.


In de zomer met 30 graden zit ik toch liever in een trein ZONDER airco.
Want dan zit je lekker in een (vaak te ver) gekoelde trein, en dan moet je eruit: leuk joh dat verschil in temparatuur!

En als ik dat draadloos internet lees denk ik alleen maar: och jee... hoe ver zijn we aan het zinken, als we onderweg niet eens meer onbereikbaar mogen zijn... moeten we naast luidkeels gevoerde gesprekken via mobieltjes nu ook gesprekken gaan aanhoren van zakenlui die de allerlaatste koersen via hun laptop volgen en die zenuwachtig doorgeven aan het 'hoofdkwartier'?

Nee hoor, dat noemen ze vooruitgang... (ik zie toch al niet waarom ICM gereviseerd moest worden, maar ja)
 

31-12-2006 13:16:40
robbertc
robbertc
Quote
weardguy:
En als ik dat draadloos internet lees denk ik alleen maar: och jee... hoe ver zijn we aan het zinken, als we onderweg niet eens meer onbereikbaar mogen zijn... moeten we naast luidkeels gevoerde gesprekken via mobieltjes nu ook gesprekken gaan aanhoren van zakenlui die de allerlaatste koersen via hun laptop volgen en die zenuwachtig doorgeven aan het 'hoofdkwartier'?

Nee hoor, dat noemen ze vooruitgang... (ik zie toch al niet waarom ICM gereviseerd moest worden, maar ja)


Het ligt voor ons als liefhebbers misschien anders, maar over het algemeen kan reizen toch als een verlies van tijd worden gezien... ik kan me voorstellen dat ns reizen met de trein voor zakenlieden aantrekkelijk wil maken, doordat ze gewoon kunnen doorwerken. Beetje off topic, maar ik kan de reden van de revisie van ICM in ieder geval wel begrijpen
 

31-12-2006 13:29:35
lamote_ban
lamote_ban
Quote
weardguy:
In de zomer met 30 graden zit ik toch liever in een trein ZONDER airco.
Want dan zit je lekker in een (vaak te ver) gekoelde trein, en dan moet je eruit: leuk joh dat verschil in temparatuur!


Mijn (dagelijkse) ervaring met verbouwd ICR materieel heeft geleerd dat de airco het begeeft zodra de buitentemperatuur boven de 25 graden komt.

Wat mij betreft had de hele verbouwing van ICR sowieso niet gehoeven. De airco is onbetrouwbaar, de nieuwe stoelen zijn slechter en de kanarie-gele inrichting in de 2e klas is ronduit smakeloos. Wat dat laatste betreft ziet ICMm er wat beter uit, maar eerst proberen natuurlijk.
 

31-12-2006 13:38:19
fabrierban
fabrierban
@lamotep
Het vervelend van die totaal mislukte inrichting in de 2e klas bij ICRm (wie bedenkt in hemelsnaam zo iets???) is dat je er wel 15 jaar mee opgescheept zit. Alsnog blauwe bekleding zal bruin wel niet kunnen of willen trekken. Maar goed bij ICMm is er van deze mislukking kennelijk geleerd.
 

31-12-2006 14:36:10
dvdhoven
dvdhoven
Wat coupés in ICM betreft, is het beeld wisselend. In trein 1614 zijn ze meestal na Deventer of anders Apeldoorn allemaal bezet, meestal door 1 persoon. In trein 514 gaan ze echter als laatste weg, na Amersfoort zijn er meestal nog een stel leeg. Waarschijnlijk omdat veel reizigers doorgaan na Utrecht en als dan in Utrecht de hordes de trein bestormd hebben, zit je niet zo lekker meer in een coupé. Je ziet het zelfde met de vierzitters, die blijven na Amersfoort ook vaak leeg. In trein 1751 is het beeld wat wisselender, vaak wel bezetting van de coupés.


Dick van den Hoven
 

31-12-2006 14:37:32
bloober
bloober
Quote
Geronimo: Alleen zou de NS er misschien eens verstandig aan doen om in al het materieel eens een standaard kleur voor de 1e klas en voor de 2e klas aan te houden, want die paar miniscule stickertjes met een '1' erop worden niet door iedereen gezien (of willen niet gezien worden).
Dat doet NS al. Vanaf de revisie van de sprinters worden alle treinen die nieuw besteld zijn of die gereviseerd worden uitgerust met rode stoelen in de 1e klas en blauwe in de 2e.


Groetjes, Bloober
 

31-12-2006 16:59:50
fabrierban
fabrierban
Ja, maar waarom ook niet aan de buitenkant?
Bijv. rode en blauwe deuren.
 

31-12-2006 17:10:57
lamote_ban
lamote_ban
@fabrier
De Franse Corail rijtuigen hadden dat vroeger: groene deuren (2kl) en rode deuren (1kl).

Laatst bewerkt door lamote_ban op 31-12-2006 17:11
 

31-12-2006 17:37:57
bloober
bloober
Quote
fabrier: Ja, maar waarom ook niet aan de buitenkant?
Bijv. rode en blauwe deuren.
Ik denk niet dat dat zo heel goed past bij de huisstijl die NS op dit moment heeft. En ik denk ook niet dan NS zin heeft een compleet nieuwe huisstijl te verzinnen.


Groetjes, Bloober
 

31-12-2006 18:03:43
rick
rick
Of een extra gele streep bij de eerste klassen en eventueel nog een '1' erbij.  

31-12-2006 18:26:09
edje
edje
Als de Benelux toch verdwijnt waarom dan niet zo dat de blauwe raam over de ramen 2e klas is en een rode baan over de ruiten 1e klas.
Is makkelijk op te lossen, gewoon met stickers over de bestaande blauwe baan plakken.

Revisie is overigens wel nodig.
De Banken beginnen slecht te worden.
Vloeren slijten enorm
In de tractie zit ook steeds vaker storingen in, (rijden veel stellen met 50% tractie.
Compressors blijven een ramp.
 

31-12-2006 21:07:01
lamote_ban
lamote_ban
Quote
edje: Als de Benelux toch verdwijnt waarom dan niet zo dat de blauwe raam over de ramen 2e klas is en een rode baan over de ruiten 1e klas.\

Dat lijkt me nou een praktisch, goedkoop en nuttig idee.
 

31-12-2006 22:08:13
thom
thom
Goedkoop durf ik dat nietecht te noemen...
Spuiten kost een vermogen, en stickeren is ook nog aardig aan de prijs.

Had iets moois geweest om mee te nemen in de afgelopen modernisering...
 

02-01-2007 19:25:53
freek500
freek500
jammer dat ook weer bij deze revisie de banken verdwijnen%04%  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-01-2007 22:00:02
db2612
db2612
In de RailMagazine van december 2006 staat er een heel stuk over met foto's erbij  

02-01-2007 22:13:47
j.jager
j.jager
Quote
freek500: jammer dat ook weer bij deze revisie de banken verdwijnen%04%


Dan kunnen ze de banken die ze dan over hebben, wel voor de 4444 gaan gebruiken om 1 van de 1ste klas wagons terug te bouwen tot 2de klas, en de nummer 4231 terug geven.
 

02-01-2007 22:35:50
mren
mren
Dat is een zonde van het werk. Dat ding blijft waarschijnlijk gewoon tot aan zn ombouw zo rondrijden.  

02-01-2007 22:38:01
gertjan
gertjan
stoelen uir de 4012 gaan waarschijnlijk in de mB van de 4444.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

05-01-2007 20:12:48
salieri
salieri
Blijft bij de ICMm ook dat geluid wat je boven de 4050 dacht ik hebt?
Als de ICM-IV en de ICM-III hoger dan 4050 vertrekt, hoor je echt zo'n mooi geluid namelijk

Overigens hoop ik wel dat het nummer 4231 terug komt, kan ik die ook nog mooi platen
 

05-01-2007 21:39:23
gertjan
gertjan
Ja Sander, dat blijft. Treinen worden itgerust met chopperbesturing, en die veroorzaken dat geluid. (ICM onder de 4050 krijgt het dus ook )


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

05-01-2007 21:42:41
mark
mark
Wat ik heb gehoord is dat de 4011 nog steeds met weerstanden rondrijdt... maar ik kan het niet bevestigen, moet ik hem eerst horen  

05-01-2007 21:43:46
gertjan
gertjan
Dat is dan afwachten.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

05-01-2007 21:45:49
salieri
salieri
Quote
gertjan: Ja Sander, dat blijft. Treinen worden itgerust met chopperbesturing, en die veroorzaken dat geluid. (ICM onder de 4050 krijgt het dus ook )
Yes!%02%
Dat geluid is echt zo mooi, echt zo'n ICM geluid
 

05-01-2007 22:40:28
j.jager
j.jager
Quote
salieri:Als de ICM-IV en de ICM-III hoger dan 4050 vertrekt, hoor je echt zo'n mooi geluid namelijk


Dat vind ik ook een mooi geluid.
 

06-01-2007 00:58:45
Bollenstad
Bollenstad
Nog even over dat zitcomfort, en of het nou 1e of 2e klas is maakt dan even niet uit: met mijn 1,94 m vind ik het toch wel erg prettig om tegen de rug van een medereiziger aan te kijken en niet tegen z'n kruis. %08% Dan kan ik ten minste m'n benen nog kwijt! Wat dat betreft ben ik best wel blij dat:
a. er minder vis-a-vis opstellingen komen in ICMm (net als bij ICRm)
b. er minder coupé's in de eerste klas komen, ten faveure van meer open afdelingsplaatsen.
Daarnaast: als je het zoals ik leuk vindt om mensen te kijken is een open afdeling veel eh... interessanter zeg maar...
 

06-01-2007 16:59:14
taigagaai
Moderator
taigagaai
Over de weerstandbesturing cq chopperbesturing: Dat wordt niet verandert, omdat de techniek veroudert is. Ook de gebruikte choppertechniek in de overige ICM stellen is veroudert en zal daarom ook niet aangepast worden. En een nieuw systeem aanleggen zal wel te kostbaar zijn  

22-01-2007 19:40:30
salieri
salieri
Vandaag een machinist gesproken op Groningen. Hij vertelde mij dat alleen de 4011 tot 4050 werden gereviseerd momenteel, omdat deze nog geen choppers bevatten. Weet niet of deze info hier al gemeld was, heb geen zin om het hele topic door te lezen

Dus nog niet verder dan de 4050 worden gereviseerd

Laatst bewerkt door salieri op 22-01-2007 19:41
 

22-01-2007 20:21:13
edje
edje
Zucht weer een machinist die denkt te weten waar die over praat, alle drieetjes worden gereviseerd, weerstand of chopper stel, dat maakt niet uit.  

22-01-2007 20:27:48
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dubbele zucht, want een bericht boven je bericht staat dat er geen aanpassingen komen aan het tractie circuit  

22-01-2007 21:06:46
tla
tla
Driedubbele zucht, want Edje zegt dat er ongeacht welke tractieinstallatie wordt gereviseerd en niet dat de tractieinstallatie wordt aangepast.

Laatst bewerkt door tla op 22-01-2007 21:07
 

22-01-2007 21:11:34
mark
mark
Zullen we weer even wat vriendelijker tegen elkaar doen?  

29-01-2007 18:12:37
woepje
woepje
nou vooruit Mark

Maar even een vraagje. Hoelang doen ze erover om 1 ICM om te bouwen naar ICMm? En hoeveel kunnen ze tegelijkertijd ombouwen? Als ze maar 1 ICM per keer kunnen ombouwen + het feit dat het bijv. 6 maanden duurt, dan vraag ik mij af of alle ICM drietjes in 2020 afgerond zijn of pas in 2030
 

29-01-2007 18:34:08
taigagaai
Moderator
taigagaai
Over de 4011 hebben ze ruim anderhalf jaar gedaan, maar de verwachting is dat wanneer het eenmaal loopt, er iedere maand 2 stellen afgeleverd gaan worden. De werkplaats in Haarlem heeft speciaal voor dit project geïnvesteerd in ruimte daarvoor.  

29-01-2007 19:24:16
woepje
woepje
aha, dat lijkt me inderdaad beter. Anders duurt het immers veel te lang. Nou ik ben benieuwd.  

29-01-2007 23:08:39
webguy
webguy
Ze zijn daar idd druk bezig om nog een stuk loods bij te bouwen - maar ze zijn nu nog bezig met de grond te storten en het dak erop te zetten.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

30-01-2007 10:16:17
dh3201
dh3201
Een eerste ombouw duurt altijd langer, er moet bekeken worden wat er allemaal gedaan moet worden, hoeveel materiaal nodig is, hoe je het wil hebben. Hoe het beste gewerkt kan worden, volgorde van bepaalde werkzaamheden.
Daarna moet weer gemeten en getest worden hoe het resultaat zich houdt (veranderde gewichtsverdeling en zo).
Pas daarna kan de serieproductie van de rest van de serie op gang worden gezet.


Shqiperise-lopers?
 

15-02-2007 13:45:34
woepje
woepje
"Zo worden vanaf april de eerste volledig gerenoveerde intercitytreinstellen in de dienstregeling opgenomen."

Bron: ns.nl

Volgens de NS zelf komen de eerste ICMm's in april op het spoorwegnet. Lukt dat voor april?
 

15-02-2007 15:42:04
treinfan
treinfan
[off-topic]Volgens NS dus in April nieuwe omlopen, gepland staat: meer IR in de 1500, ICM naar ICMm. Van allebei is het de vraag of het voor dan zal lukken. [/off-topic]  

15-02-2007 15:51:44
dh3201
dh3201
Quote
woepje: Volgens de NS zelf komen de eerste ICMm's in april op het spoorwegnet. Lukt dat voor april?

De 4011 is al afgeleverd. Tot april wordt dit stel nog gebruikt voor instructie aan het personeel.

De 4012 nadert voltooing. Deze kan zo goed als direct na aflevering ingezet worden. Instructie heeft het personeel al op de 4011 gehad.

De 4013 is binnengenomen.


Shqiperise-lopers?
 


15-02-2007 16:31:38
nsr1855
nsr1855
Dan zal de 4023 tot die tijd rijden, neem ik aan%06%  

23-02-2007 01:26:14
mren
mren
Ja, het is wel erg onwaarschijnlijk dat de 4023 een paar maanden voor revisie binnen wordt genomen voor een nieuw interieur dat er een paar maanden later toch weer uit moet.

Laatst bewerkt door mren op 23-02-2007 12:32
 

23-02-2007 09:55:54
dh3201
dh3201
De 4023 is al enkele jaren overtijd met dat Mendini interieur, dus die blijft wel tot revisie zo bont van binnen.


Shqiperise-lopers?
 

23-02-2007 16:04:20
spoorhaas
spoorhaas
Stel 4012 gaat ook gebruikt worden voor instructie...

En daarna gaan begin - half April de 1e 2 stellen 4011 + 4012 de baan op, deze gaan samen rijden, en zullen voorlopig niet gecombineerd worden met oudere stellen ( zal niet lang duren of ze rijden wel samen )
 

23-02-2007 17:44:51
daniel81
daniel81
Laat ik eens een knuppel in een hoenderhok gooien. NSR heeft in DR 2007 de meeste treinen 'ontvleugeld', zodat er niet meer gecombineerd en gesplitst wordt tijdens een rit. Daarmee gaat het argument om de kopdeuren dicht te lassen, namelijk teveel vertragingen door storingen bij (ont)koppelen, niet meer op.
Aan de andere kant zie ik het te vaak dat bij gekoppelde ICM-stellen de reizigers slecht verdeeld zijn over de trein, het ene stel zit/staat overvol en het stel erachter heeft meer dan voldoende zitplaatsen. Ook de conducteur kan maar in één stel de reizigers van dienst zijn.
Kortom, mijn stelling luidt: de kopdeuren moeten weer gewoon beweegbaar worden!
 

23-02-2007 18:16:46
dvdhoven
dvdhoven
Dat zelfde heb ik ook al een aantal keren zitten denken. Bijv. in de serie 2800 blijven de stellen vele ritten bij elkaar en dan zou het prachtig zijn als de doorloopkop gewoon was blijven functioneren. Mogelijk toch een geval van paniek voetbal en net even niet lang genoeg nagedacht.


Dick van den Hoven
 

23-02-2007 18:29:34
mark
mark
Ik neem aan dat stel 4031 ook snel in revisie zal gaan, die staat al sinds november met botsschade in Hlm.  

23-02-2007 18:50:32
mren
mren
Ik denk juist niet dat de 4031 de volgende zal zijn. Met het ICR werd ook eerst flink de vaart er in gezet met de standaardgevallen, en pas daarna kwamen de probleemgevallen aan de beurt.

Quote
dvdhoven: Dat zelfde heb ik ook al een aantal keren zitten denken. Bijv. in de serie 2800 blijven de stellen vele ritten bij elkaar en dan zou het prachtig zijn als de doorloopkop gewoon was blijven functioneren. Mogelijk toch een geval van paniek voetbal en net even niet lang genoeg nagedacht.

Dat valt reuze mee; de 2800 zit materieeltechnisch in Rtd aan de NoordOost gekoppeld. Dus na aankomst van een NO-IC te Rtd, maakt deze een slagje Amfs en keert dan te Rtd weer op een NO-IC, dus dat die stellen zo lang bij elkaar blijven, valt te bezien.
 

23-02-2007 18:56:09
stephan90
stephan90
Quote
mren: Ik denk juist niet dat de 4031 de volgende zal zijn. Met het ICR werd ook eerst flink de vaart er in gezet met de standaardgevallen, en pas daarna kwamen de probleemgevallen aan de beurt.



Later werden juist in het programma wel de 'aparte' gevallen behandeld. Op deze manier wou men het toemalige materieeltekort enigzins oplossen.....
 

23-02-2007 19:28:31
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
mren: Ik denk juist niet dat de 4031 de volgende zal zijn. Met het ICR werd ook eerst flink de vaart er in gezet met de standaardgevallen, en pas daarna kwamen de probleemgevallen aan de beurt.
Helaas, het was andersom Als eerste zijn namelijk de IC+ bakken behandeld, toen een aantal schadebakken en pas daarna de normale rijtuigen, om toch zo veel mogelijk rijtuigen op de baan te houden.
 

15-04-2007 08:01:54
spotter
spotter
Over de inzet van de 4011 in de normale dienst: Hij zou 's ochtends Asd-Dv en terug doen en dan 's avonds nog een keer Asd-Amf. Rest van de tijd op Wgm.
Als ik dienst EOH1 op vraag, rijdt hij de hele dag. Wat is er waar?

Edit: Als je de dienst EOH1 op vraagt zie je ook dat ie in de weekenden tussen Asd en Amf rijdt. Dat was volgens mij ook niet de bedoeling...

Laatst bewerkt door spotter op 15-04-2007 08:03
 

15-04-2007 08:13:12
thejag
thejag
klopt, in de standaardomloop zou de 4011 de omloop van de L29/L30-stam overnemen. En deze doet precies wat je beschrijft. Alleen gebeurt in de actuele omloop van volgende week wat anders, daar staan o.a. echt de EOH1 en EOH2 ingepland.


grt, Michiel
 

15-04-2007 12:47:01
micky
micky
de 4031 zag ik Vrijdag nog in trein 549 zonder botsschade en gaat de er nog een ICMm proefrijden of is dat voorbij.  

15-04-2007 13:30:47
salieri
salieri
4031 is allang hersteld, rijd alweer een maand rond ofzo

En ik denk dat het proefrijden wel voorbij is zo langzamerhand
 

15-04-2007 13:33:58
woepje
woepje
Dat ding moet als het goed is vandaag van Hlm naar Amf rijden:

800361 EOH1 Hlm 17.22 Amf 18.16
 

15-04-2007 13:35:46
daan1714
daan1714
Ja, en dan morgen eindelijk in de normale reizigersdienst.  

15-04-2007 14:41:26
treinfan
treinfan
@beheer: misschien kan de 800361 bij de DRGLs  

15-04-2007 16:19:44
philips
philips
Quote
TrainMagazine:
ICMm binnenkort indienst 01/04/2007
Door: Erik Kruithof

Vanaf 16 april zullen de eerste gereviseerde Koplopers in de normale reizigersdienst terugkeren. Het betreft hier de stellen 4011 en 4012 welke momenteel nog voor instructie doeleinden worden gebruikt. Volgens planning zullen de stellen samen worden ingezet in een vaste omloop.

Dus dit betekend dat de 4011 en de 4012 samen gaan rijden.
Alleen morgen komt de 4012 volgensmij in Amf erbij ofzo.
Snap de dienstregeling niet helemaal.

Laatst bewerkt door philips op 15-04-2007 16:21


Groeten, Philips
 

15-04-2007 18:16:54
spotter
spotter
Hoe zit dat nu precies met die omlopen van de nieuwe koploper(s)? Hoe gaan ze precies rijden. Kan iemand dat nog eens haarfijn uitleggen? Ik heb verschillende dingen gehoord die elkaar tegen strijden.  

15-04-2007 18:29:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
1514 (A) EOH2 Amf 06.28 Asd 07.01
1523 (V) EOH2 Asd 07.27 Dv 08.53
1530 (A) EOH2 Dv 09.38 Asd 11.01
1541 (V) EOH2 Asd 11.57 Amf 12.32
1540 (A) EOH2 Amf 12.58 Asd 13.32
1549 EOH2 Asd 13.57 Amf 14.32
1554 (V) EOH2 Amf 16.28 Asd 17.01
1571 EOH2 Asd 19.27 Amf 20.02

Volgens omloop zou dit gereden moeten worden. Maar de 4012 is nog niet klaar, dus de 4011 rijdt alleen de 1514, 1523, 1530 en 1571. In de tussentijd staat het stel HIP te zijn op de Wgm.
 

15-04-2007 18:39:03
spotter
spotter
En dat alleen werkdagen toch?  

15-04-2007 18:41:36
philips
philips
yep, alleen werkdagen.


Groeten, Philips
 

15-04-2007 18:48:08
wietse
wietse
De 4011 is vandaag niet om 18.05 uur door Hvs heengekomen, helaas. Of dat later nog al gebeuren (of eerder gebeurd is), weet ik natuurlijk niet  

15-04-2007 18:48:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
taigagaai: Volgens omloop zou dit gereden moeten worden. Maar de 4012 is nog niet klaar, dus de 4011 rijdt alleen de 1514, 1523, 1530 en 1571. In de tussentijd staat het stel HIP te zijn op de Wgm.
Ehm, maar wat heeft het niet klaar zijn van de 4012 met de omloop van de 4011 te maken Lijkt me niet dat de 4011 in de spits wel alleen zou kunnen rijden en erbuiten niet.

In de (elke dag verschillende) omloop kwam ik het alleen rijden van de 1514, 1523, 1530 en 1571 en daartussen op de Wgm staan namelijk alleen bij donderdag tegen
 

15-04-2007 18:50:53
philips
philips
Quote
wietse: De 4011 is vandaag niet om 18.05 uur door Hvs heengekomen, helaas. Of dat later nog al gebeuren (of eerder gebeurd is), weet ik natuurlijk niet

Sorry je hebt het natuurlijk over deze: 800361

Laatst bewerkt door philips op 15-04-2007 18:54


Groeten, Philips
 

15-04-2007 20:39:55
woepje
woepje
Quote
philips: yep, alleen werkdagen.
Alleen werkdagen Waarom staat hij wel in de omloop van zaterdag en zondag dan?

Zaterdag 21 april 2007
80544 (A) EOH1 Wgm 06.26 Asd 06.34
1521 (V) EOH1 Asd 06.57 Amf 07.32
1520 (A) EOH1 Amf 07.58 Asd 08.31
1529 (V) EOH1 Asd 08.57 Amf 09.32
1528 (A) EOH1 Amf 09.58 Asd 10.31
71528 (V) EOH1 Asd 10.42 Wgm 10.53
71571 (A) EOH1 Wgm 19.00 Asd 19.08
1571 (V) EOH1 Asd 19.27 Amf 20.02
Zondag 22 april 2007
1580 (V) EOH1 Amf 22.58 Asd 23.31
71580 (A) EOH1 Asd 23.56 Amf 00.31

Laatst bewerkt door woepje op 15-04-2007 20:40
 

15-04-2007 20:43:24
mark
mark
Omdat er dan kennelijk ook ICMm rijdt.
Of dat werkelijk zo is, zal zaterdag wel blijken.
 

15-04-2007 22:10:47
j.jager
j.jager
Quote
salieri: 4031 is allang hersteld, rijd alweer een maand rond ofzo.


Ik heb er gister nog 2x ingezeten, en heb deze vandaag ook nog gespot.
 

15-04-2007 22:40:40
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
daniël_ddr:Ehm, maar wat heeft het niet klaar zijn van de 4012 met de omloop van de 4011 te maken Lijkt me niet dat de 4011 in de spits wel alleen zou kunnen rijden en erbuiten niet.
1 ICM-III in de spits is namelijk wel errug gezellig. Daarnaast moest er nog instructie gegeven gaan worden aan machinisten en storingsmonteurs uit de omgeving van Asd.
 

15-04-2007 22:49:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Ja dat snap ik, alleen niet dat de 4011 dan juist in de spits zou rijden (de 1523 rijdt toch redelijk op 'n spitstijd)

Maar 't maakt niet uit, heb m'n reisroute voor morgen wat vreemder gemaakt waardoor de 1530 er tussen zit. Dan zal ik 'm vast wel tegenkomen
 

15-04-2007 23:30:25
woepje
woepje
Quote
mark: Omdat er dan kennelijk ook ICMm rijdt.
Of dat werkelijk zo is, zal zaterdag wel blijken.
naja ik zal het idd maar zien zaterdag. Hopen maar dat de NS braaf is en zich gewoon aan de omloop houdt.
 

15-04-2007 23:52:04
lucky
lucky
Eerst maar eens zien of de 4011 morgen daadwerkelijk rijdt.. Ze moeten hem dan koppelen met een auto ICM...  

16-04-2007 05:16:35
edegroot
edegroot
Quote
daniël_ddr: Ja dat snap ik, alleen niet dat de 4011 dan juist in de spits zou rijden (de 1523 rijdt toch redelijk op 'n spitstijd)
De spitsrichting is in de ochtend Amf - Asd, 1523 is juist de tegenovergestelde richting en daar zit bijna niemand in
 

16-04-2007 07:02:57
salieri
salieri
Quote
lucky: Eerst maar eens zien of de 4011 morgen daadwerkelijk rijdt.. Ze moeten hem dan koppelen met een auto ICM...
Wat dus is gebeurd, terwijl ze niet gekoppeld mochten worden...%03%
 

16-04-2007 07:44:54
maurits
maurits
Gekoppeld met de 4208, een chopperstel nog wel. Gelukkig geen problemen, alles verliep prima.

Verder even over het interieur van het ICMm:
- De stoelen in de 2e klas zitten prima en comfortabel. Ik heb wel het idee dat de zitting wat korter is dan in het bestaande ICM, maar het kan ook nog zijn dat de rugleuningen nog even wat 'ingezeten' moeten worden.
- In de tweezits zit het prullenbakje niet meer aan de wand, maar aan de stoel voor je tussen de twee zittingen in, is wel even wennen, maar ook een prima oplossing.
- Voor mensen in het bezit van een vouwfiets is de tijd dat ze die dingen half opgeklapt op het voorbalkon van de sBk konden stallen voorbij. Door het vervallen van de fietsenruimte kan dat alleen nog in de mBFk. Dus die stukken oud ijzer voortaan helemaal opvouwen en in het bagagerek ermee! (ik ben niet zo'n fan van vouwfietsen ).
- Het PIAES (schermpjes met info en leukigheid) was weer verwijderd. In de HOV-RN las ik gisteren dat er een standaardsysteem voor alle IC's geleverd gaat worden, dus dat zal tzt wel ingebouwd worden. Ook de (lelijke) koersdisplays buiten waren nog zwart en de WiFi werkte ook nog niet.
- De airco-installatie houdt de trein op een constante en prettige temperatuur, geen VIRM-taferelen dus.
- De stoelen in de eerste klas zitten heerlijk (even proefgezeten na aankomst in Asd), je kunt zo ook iets onderuit verstellen, beter dan ICRm dus.

Tot zover even.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-04-2007 08:14:56
sean
sean
Helaas, én dubbel stel én ook nog achterop vanuit Asd ri Dv. Dat is dus bagger voor de zon op in ieder geval de Gooilijn Hopelijk kunnen andere mensen wel mooie zonplaatjes vandaag al heb ik er een beetje een hard hoofd in...

Groet, Sean

Laatst bewerkt door sean op 16-04-2007 08:16
 

16-04-2007 09:03:40
dh3201
dh3201
Als je genoeg aan de zijkant staat (bijvoorbeeld in de Eempolder) zie je wel mooi de verschillen tussen een oude ICM (met vierkante blauwe banen) en de nieuwe ICMm (met ronde blauwe banen) aan elkaar.


Shqiperise-lopers?
 

16-04-2007 09:13:08
daniel81
daniel81
Quote
maurits: Ook de (lelijke) koersdisplays buiten waren nog zwart en de WiFi werkte ook nog niet.


Vanmorgen heb ik om 8.40 het stel in Apeldoorn gezien en daar gaf de koersdisplay aan de buiten kant keurig 'Deventer' aan.
 

16-04-2007 09:17:06
sean
sean
Quote
dh3201: Als je genoeg aan de zijkant staat (bijvoorbeeld in de Eempolder) zie je wel mooi de verschillen tussen een oude ICM (met vierkante blauwe banen) en de nieuwe ICMm (met ronde blauwe banen) aan elkaar.
Heb je gelijk in. Als we hier verder op doorgaan word het off topic, maar toch bedankt voor het antwoord.

Groet, Sean
 

16-04-2007 17:05:37
thejag
thejag
de ervaringen van Maurits kan ik wel delen. Ik wil er nog wel aan toevoegen dat het stel erg stil is. Dit kan ook door het monotome geluid van de airco komen, maar ik had zelf het idee dat het stel stiller was o.a. over de wisselstraten dan regulier ICM materieel. En ... het nieuwe stel ruikt lekker, net alsof je in een nieuwe auto zit

- eerste reguliere reizigersrit, de 1514 te Asd http://www.thejag.nl/archive/070416_Asd_ICMm.JPG
- en vertrek als trein 1523 naar Dv http://www.thejag.nl/archive/070416_Asd_ICMm.wmv (wmv, 4.5Mb)

Laatst bewerkt door thejag op 16-04-2007 17:06


grt, Michiel
 

16-04-2007 17:15:20
lucky
lucky
Ziet er mooi uit.

Wannneer staat de 4012 op de planning voor de reizigersdienst?
 

16-04-2007 17:35:38
salieri
salieri
Wel vreemd dat ze eerst zeggen dat ICMm niet gekoppeld mag worden met ander ICM materieel, en ze dat toch doen%03%  

16-04-2007 17:45:55
treinfan
treinfan
Maar toch worden alleen de 3tjes omgebouwd. Als alles is omgebouwd komen dus de ICMm-III toch in combinatie met ICM-IV
En die combi was het vandaag ook, niet ICMm-III met ICM-III
 

16-04-2007 17:46:46
lucky
lucky
Het lijkt me dat de 4tjes aan de beurt zijn na de 3tjes.. Maar dat zal nog wel een tijd duren.  

16-04-2007 18:32:25
bouwe
bouwe
OVL meldt dat de 4011 in Zwolle is gezien (17:40).

Laatst bewerkt door bouwe op 16-04-2007 18:35
 

16-04-2007 18:38:48
ruysdael
ruysdael
Quote
lucky: Het lijkt me dat de 4tjes aan de beurt zijn na de 3tjes.. Maar dat zal nog wel een tijd duren.
Minstens 2010.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl