Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
14-04-2010 21:46:38
robbertc
robbertc
4092 is afgelopen nacht in On aangekomen  

16-04-2010 08:58:29
keesje
keesje
En de 4203 heeft Hlm ook verlaten is gisteravond naar Zl gekomen, maar vanmorgen niet ingezet.  

18-04-2010 16:56:56
AlbertP
AlbertP
Is al eerder (14 april) buiten de wpl gezien, kijk maar op de vorige pagina van dit topic.  

18-04-2010 17:11:59
bruno
bruno
4203 heeft op 15 April uitstapje naar de Wgm gemaakt voor instructie personeel.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-04-2010 18:10:38
martijn24
martijn24
4203 zat vandaag op dienst in de 541v en vertrok weer in de 554a te Gn.  

23-04-2010 11:55:06
Spionkop
Spionkop
Als het goed is heeft vanmorgen ook de laatste ICMm-III (4097) een proefrit gemaakt tussen Haarlem en Den Haag HS.  

23-04-2010 16:19:26
keesje
keesje
Dat is inderdaad gebeurd!

De 4201 is vanuit Hfdo naar Hlm gekomen. Dát is dan 1 Olympisch stel minder...
 

23-04-2010 18:01:38
aarclay
aarclay
Is er trouwens al bekend of de laatste ICM-III al voorzien zijn van WiFi en RIS-schermen?
of is dat nog steeds alleen de 4203 nu?

Laatst bewerkt door aarclay op 23-04-2010 18:02


Choo choo.....
 

23-04-2010 20:08:59
john563
john563
nog niet bij de drietjes, de 4210 word op dit moment ingebouwd.  

23-04-2010 22:25:55
himym
himym
Quote
aarclay: Is er trouwens al bekend of de laatste ICM-III al voorzien zijn van WiFi en RIS-schermen?
of is dat nog steeds alleen de 4203 nu?


Vanochtend in 10740 reed de 4205 solo, maar nog geen WiFi en RIS aan boord. Geen idee wanneer dat dan wel gebeurd. De 4203 heeft immers wel bij revisie direct dit ingebouwd gekregen. Is dit dan nog een proef ofzo?
 

23-04-2010 23:42:37
timtrein
timtrein
De 4203 is pas na de 4205 verbouwd he. Die zal het wel krijgen als daar een goed moment voor is....  

24-04-2010 11:50:23
mikos
mikos
Voor meer informatie rondom Internet in de trein en de planning ervan, heb ik nog wel een mooie http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=279208#p279208  

25-04-2010 12:22:12
john563
john563
de 4205 was een proto voor de serie, maar is al voorbereid.  

25-04-2010 13:36:52
aarclay
aarclay
maar in de 4203 is wel sluitverlichting+sluitfluit bij de deuren aangebracht, toch? Wat de 4205 niet heeft?


Choo choo.....
 

25-04-2010 16:46:01
john563
john563
Alle ICMm heeft de sluitfluit voorbereiding er al in zitten, gaan eerdaags ook aangesloten worden.

Laatst bewerkt door spiketrain op 25-04-2010 17:11, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

25-04-2010 20:39:26
keesje
keesje
Hopelijk niet dezelfde takkenherrie als bij DM'90?  

25-04-2010 20:43:32
ruysdael
ruysdael
En de 4097 is ook de werkplaats uit. Vanmiddag om 17.30 te Asd op weg richting Ods (en verder naar On?)  

25-04-2010 21:23:52
aarclay
aarclay
Quote
john563: Alle ICMm heeft de sluitfluit voorbereiding er al in zitten, gaan eerdaags ook aangesloten worden.

En de rode sluitverlichting dan? En wat is de reden dat die sluitfluit bij ICMm niet meteen geactiveerd is na de modernisering?

Laatst bewerkt door aarclay op 25-04-2010 21:24


Choo choo.....
 

25-04-2010 23:31:31
j.jager
j.jager
Quote
keesje: Hopelijk niet dezelfde takkenherrie als bij DM'90?
Of ICRm?
 

26-04-2010 00:55:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Altijd nog beter dan die van de DD-AR... En ja, die heeft hij, alleen is deze uitgeschakeld.
Reden: Deed zijn werk te goed.

Maar nu iets meer OT:
Waarom hebben de IC treinen niet op de balkons, wat bij de oosterburen wel zo is: Grote Afvalbakken voor (GFT,) Plastic, Papier en Restafval?
Scheelt een hoop bende in de trein!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-04-2010 01:13:43
treintim
treintim
Voor wie 'm nog niet op televisie heeft gezien, in de nieuwe reclame van NS over de OV-Chipkaart 'figureert' de 4203 te Amsterdam Centraal: http://www.youtube.com/watch?v=DEoBbPJHh2g (opnames op 20 mei, zie: http://www.flickr.com/photos/stefanvdw/4448635796/).

Laatst bewerkt door treintim op 26-04-2010 01:17
 

26-04-2010 08:00:43
keesje
keesje
Prachtig staaltje propaganda, die reclame! Met de OV-Chipkaart mis je geen aansluitingen meer, ja ja... Nu nog een realistische situatie met reizigers die overstappen van vervoerder A naar vervoerder B met de chip (dat wordt dus uit- en inchecken) én een reiziger met een papieren kaartje dat gewoon door kan lopen! %08%  

26-04-2010 14:41:48
Jeffrenzo
Jeffrenzo
hebben ze nou in dat filmpje de poortjes op Asa en de trein op Asd?
want die poortjes zien er verdacht veel uit als de poortjes op Asa aan de kant van m'n school met de Döner company in de achtergrond


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

26-04-2010 14:59:42
Jannn2009
Jannn2009
Ik weet het niet, zou kunnen. Als het zo is, zal dat wel komen omdat het op Asd te druk is daarvoor!;)  

26-04-2010 23:01:04
Nelis
Nelis
Het klopt dat het de poortjes van Asa zijn en spoor 2 van Asd. wel echt een pure propaganda reclame. Maar ja subtiele reclame heeft zijn beste tijd ook wel/ Maar voor die discussie is dit forum niet bedoelt.  

29-04-2010 08:52:58
keesje
keesje
Het laatste verbouwde drietje 4097 is gisteren met trein 586 van Gn naar Ut gekomen en vanmorgen in 517m gestart vanuit Ut.  

05-05-2010 19:36:32
keesje
keesje
Stel 4209 kwam als 1728a aan te Gvc en ging vrijwel direct verder naar Hlm. Revisie?  

05-05-2010 19:43:58
john563
john563
klopt gaat morgen naar binnen.
En deze week als het goed gaat de 4210 eruit met internet.

Laatst bewerkt door spiketrain op 05-05-2010 19:46, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

05-05-2010 21:16:25
Erikvd12
Erikvd12
Wanneer gaat de 4202 dan in revisie? Deze zag ik laatst in een slechte staat.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-05-2010 21:46:48
AlbertP
AlbertP
Zolang alle stellen nog de baan op kunnen maakt de staat niet uit voor de volgorde. Er wordt vaak een willekeurig stel genomen, de 4201, 4203-4210 zijn hier al genoemd, maar de 4202 rijdt nog vrolijk rond.

Laatst bewerkt door AlbertP op 06-05-2010 16:16
 

05-05-2010 22:36:49
salieri
salieri
4206 en 4208 zijn ook al in revisie  

06-05-2010 08:37:07
martijn24
martijn24
4204 is ook al in revisie.  

06-05-2010 16:15:34
AlbertP
AlbertP
Foutje van mijn kant (topic doorgekeken tot een tijdje terug, maar niet ver genoeg).  

08-05-2010 11:55:24
john563
john563
4210 staat voor maandag proefritten.  

08-05-2010 17:26:26
aarclay
aarclay
Hoelang duurt een volledige revisie nou van de vierdelige stellen vergeleken met de 3 delige stellen?

Ik meen dat de 3-delige stellen iets van 40 dagen in revisie waren?


Choo choo.....
 

08-05-2010 18:28:45
mren
mren
Check te tabellen in OdR elke maand waar staat welke stellen waar, wanneer en waarvoor binnen worden genomen. En dan een maand later staat de afleverdatum. Trek die van elkaar af en presto  

10-05-2010 09:52:34
jorgo
jorgo
Tamelijke dooddoener altijd, om te antwoorden met een verwijzing naar een andere bron. Mag je op internet geen vraag stellen als iets ergens anders al geschreven staat? Ten eerste is dit forum bij mijn weten op geen enkele manier gerelateerd aan OdR, en is het misschien een keuze van mensen om hier te komen ipv een blad te lezen. Beantwoordt de redactie van OdR bij gelegenheid ook vragen met "stel maar een vraag op somda"?

Daarbij is het revisietempo van de tot nu toe in behandeling genomen viertjes waarschijnlijk langzamer dan wanneer het proces goed loopt. Ik kan me zo voorstellen dat aarclay vraagt om het geplande aantal dagen.
 

10-05-2010 10:50:23
aarclay
aarclay
Mren wist in ieder geval dat ik geabboneerd ben op OdR, echter vanwege hun deadline lopen ze wel een halve maand ofzo achter natuurlijk, En met een viertje wat als tweede gemoderniseerd is kan je nog weinig zeggen (prototype modernisering duurt ook langer vanwege de oplevering en toelating, dus die laten we even buiten beschouwing).

Met Mren antwoord kan ik eigenlijk nog vrij weinig. Maar misschien dat een insider van NedTrain hierover wat meer kan vertellen.


Choo choo.....
 

10-05-2010 12:17:18
mren
mren
Volgens mij wordt ook in dit topic van de meeste stellen bijgehouden wanneer ze afgeleverd worden en binnen zijn gekomen, is alleen even zoeken...  

10-05-2010 13:23:26
john563
john563
Quote
aarclay: Hoelang duurt een volledige revisie nou van de vierdelige stellen vergeleken met de 3 delige stellen?

Ik meen dat de 3-delige stellen iets van 40 dagen in revisie waren?


je gelooft het niet maar het is de bedoeling om de viertjes net zo snel als de drietjes te doen.
 

10-05-2010 13:24:51
mren
mren
Dat is op zich niet zo ongeloofwaardig, de bakken worden toch losgehaald en Haarlem zal een capaciteit van x bakken tegelijk hebben. Waarschijnlijk zal gewoon het aantal stellen dat tegelijk binnen is afnemen.  

10-05-2010 13:26:22
treintim
treintim
En wanneer zou de gehele revisie dan precies afgerond moeten zijn? Ben benieuwd of de oude viertjes nog een tweede lente halen (in 2011) of dat dit hun laatste lente in oude stijl was..  

10-05-2010 13:32:51
mren
mren
Simpel sommetje: in april 2007 was de eerste III klaar, de laatste ruwweg een paar maandjes terug. Zeg maar zo'n 30 maanden voor ongeveer 260 bakken. Met 200 bakken aan viertjes zou je dus zo'n 2 jaar bezig zijn.

Laatst bewerkt door mren op 10-05-2010 13:33
 

10-05-2010 23:01:41
wietse
wietse
Het internet in stel 4203 liet wat te wensen over: totaal geen verbinding, helaas. Gelukkig had ik 3G als alternatief  

10-05-2010 23:35:57
aarclay
aarclay
En hoe zat dat met het OBIS reisinformatie systeem? Werkte die dan wel?

Laatst bewerkt door aarclay op 10-05-2010 23:36


Choo choo.....
 

10-05-2010 23:39:26
wietse
wietse
Ja. Er werd keurig omgeroepen in Amersfoort dat ik in de IC naar Schiphol zat, en bij aankomst in Hilversum werd ook omgeroepen dat we in Hilversum waren. Ook de tijdsinformatie was correct, en we reden 'op tijd'.  

11-05-2010 12:50:50
abcde
abcde
Quote
treintim: En wanneer zou de gehele revisie dan precies afgerond moeten zijn? Ben benieuwd of de oude viertjes nog een tweede lente halen (in 2011) of dat dit hun laatste lente in oude stijl was..


zie een reeds eerder genoemd artikel in het RD van sept.2009 : http://www.refdag.nl/artikel/1430972/Elke+zesde+werkdag+een+nieuwe+trein.html

Hierin wordt door NedTrain aangegeven dat zij een planning hebben, waarbij in zomer 2011 het laatste viertje ingezet wordt.

Laatst bewerkt door abcde op 11-05-2010 12:53
 

11-05-2010 17:13:24
jordy13
jordy13
ICMm

bij mij komt niets anders dan ICMm en ICM maar je kan wel merken dat ze met deze treinen bezig zijn want het zijn bijna alleen maar ICMm 3
 

11-05-2010 17:16:17
mark
mark
Klopt, er rijdt dan ook geen ongereviseerd ICM-III meer rond. Lees voor het gemak deze topic eens door vanaf pagina 1.  

11-05-2010 17:45:13
himym
himym
Quote
wietse: Het internet in stel 4203 liet wat te wensen over: totaal geen verbinding, helaas. Gelukkig had ik 3G als alternatief


Afgelopen zondag in tr. 557a vanaf Ut totaal geen problemen met het internet, zaten ook maar +/- 15 mensen in de coupe terwijl internet is berekend op 55 passagiers per bak, ging lekker snel dus %08%

Quote
Ja. Er werd keurig omgeroepen in Amersfoort dat ik in de IC naar Schiphol zat, en bij aankomst in Hilversum werd ook omgeroepen dat we in Hilversum waren. Ook de tijdsinformatie was correct, en we reden 'op tijd'.


Terwijl het internet wel werkte in de 4203 gaf het RIS aan: 'in deze trein wordt een nieuw reisinformatiesysteem getest' en 'momenteel is er geen actuele reisinformatie'. Precies andersom dus!
 

19-05-2010 07:51:30
keesje
keesje
De 4202 is vannacht in Hlm aangekomen.  

19-05-2010 08:33:52
Spionkop
Spionkop
En is de 4210 inmiddels al in de reizigersdienst opgenomen of staat deze nog in On?  

19-05-2010 09:02:29
keesje
keesje
Deze is weer terug in Hlm.  

19-05-2010 16:21:58
Pim530
Pim530
4202, de ICM-0 coupédeur Afgelopen weekend gelukkig nog wel 2 maal in mogen zitten  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-05-2010 21:28:08
salieri
salieri
4247 heeft een ICM-0 wc deur, in de mB bak, grenzend aan de A bak.  

19-05-2010 21:37:46
woepje
woepje
Quote
keesje: Deze is weer terug in Hlm.
Ik zag hem vanavond om 19.07 in On staan??
 

19-05-2010 22:20:02
keesje
keesje
Tja, de reis van Hlm naar On is niet gedetecteerd door T&T dus daardoor werd ik misleid... Maar stel is in On inderdaad.  

19-05-2010 22:41:10
Pim530
Pim530
Ja, de 4247 heeft vele verschillende deuren. Hoop WC deuren van dit type trouwens in ICM, en het zijn toch dezelfde als die van DDM-1?  

19-05-2010 23:51:54
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
keesje: Tja, de reis van Hlm naar On is niet gedetecteerd door T&T dus daardoor werd ik misleid... Maar stel is in On inderdaad.


haha dat is wel het enige nadeel een stel dat gesleept wordt word idd niet gedetecteerd door T&T kan je ook weinig aan doen hur
 

27-05-2010 07:27:00
spiketrain
Moderator
spiketrain
Hvondelen zag om 7.15 de 4204 als ICMm op Hlm staan, deze is ready for On.


Groet, Spiketrain
 

27-05-2010 12:26:17
gerard4653
gerard4653
Quote
dvdhoven: Volgens mij zijn inmiddels bij alle ICMm's de glazen deuren weg. Alleen wat mij opviel dat de 4096 geen rails op de vloer meer heeft, dus een terugkeer van de deuren veel lastiger is, bij de "oudere" ICMm's zijn de rails op de vloer nog wel aanwezig.
Bijkomend probleem is nu dus dat het geluid veel meer doordringt. De coupé's zijn officiëel stiltezone en nu dringt het geluid vanuit het praathuis wel erg door daar. Overigens in de praktijk zijn de coupé's meestal het praathuis, maar dat is een ander chapiter. Dat roept de stoelopstelling ook op. En doordat er geen stopcontacten in de coupé's zijn en geen tafeltjes, nodigen die minder uit tot werken daar; een specifieke bezigheid voor stiltecoupé's.

Dit was op 26/3, en nu nog steeds geen deuren.
Weet iemand of men al enig idee c.q. planning heeft om dit op te lossen. Want dit is natuurlijk geen gezicht zo.

Laatst bewerkt door gerard4653 op 27-05-2010 15:58
 

27-05-2010 20:00:36
dh3201
dh3201
Ik vermoed dat het gewoon zo blijft...


Shqiperise-lopers?
 

27-05-2010 20:56:16
gerard4653
gerard4653
Dat kan zijn, maar dan stel ik voor de stickers van de stiltecoupe's dan ook te verwijderen, want die zijn dan nutteloos.
Overigens heb ik heimwee naar de knusse coupe's die je nog (even)in de ICM-4-en kan aantreffen.
 

27-05-2010 23:09:07
thom
thom
Stilte zone stickers zijn niet gevaarlijk, dat waren die glazen deuren daarin tegen wel, dus die vergelijking gaat natuurlijk mank...

Daarnaast is het nauturlijk een kosten-baten verhaal. Hoeveel nut heeft een andere deur, en wat kost dat...

Laatst bewerkt door thom op 27-05-2010 23:12
 

28-05-2010 08:43:51
gerard4653
gerard4653
Rare opmerking van die stickers: ik bedoel natuurlijk dat het nu binnen in die coupe's net zo lawaaiig is als daarbuiten. Daarom dus nutteloos.
En kosten/baten verhaal: dat kan wel, maar je betaalt niet een hogere 1e klas prijs om in een onafgemaakt deel van een trein te zitten.
Het komt altijd weer neer op het hier eerder vertelde verhaal: minder of geen toiletten, geen minibar, nu weer geen deuren: efficiency, efficiency, efficiency, maar reizigerscomfort: steeds minder.
 

28-05-2010 10:59:29
mikos
mikos
Ja, jij hebt in dit topic al teruggelezen wat de achterliggende gedachte is van het verwijderen van die deuren?
Vast niet, anders dan zei je wel iets zinnigers...
 

28-05-2010 12:20:17
keesje
keesje
Over comfortabel gesproken: Zo'n glazen deur dat onverwacht dichtknalt met je vingers ertussen is ook niet zo heel comfortabel hoor.

Maar ik vraag me wel af waarom er in het ICMm niet eenzelfde deurconstructie gemaakt kan worden als in het ICRm.
Andersom: Het is maar goed dat de gevaarlijke automatische tussendeur tussen het balkon en de 1e klas zijgang van het ICRm is vastgezet, maar hier zou toch ook een deur zoals in het ICMm geplaatst kunnen worden?

Laatst bewerkt door keesje op 28-05-2010 12:21
 

28-05-2010 13:14:20
robbertc
robbertc
4217 is afgelopen nacht Hlm binnen gekomen. Revisie of iets anders? (4211 - 4216 rijden nog gewoon rond)  

28-05-2010 13:58:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Het valt me nu opeens op:
ICM-4 4233 heeft 2 toiletten regelrecht naast elkaar (in de A middenbak en de B middenbak) hoort 1 of allebij de bakken niet andersom gedraaid te staan? want het is nu letterlijk wc - bakovergang - wc.
Of is dit altijd al zo geweest? (zou best nutteloos zijn).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-05-2010 14:07:36
edje
edje
Allebei in het midden van de trein, zou niet weten waarom dat onhandig is.
Iedereen moet naar het midden van de trein waar ze kunnen kiezen uit twee toileten.
ANders zou je krijgen dat je bij de eene wc komt, waarbij je ziet dat deze bezet is, waarna je de halve trein moet doorlopen.
 

28-05-2010 14:15:20
treintim
treintim
Dit is standaard in elke ongreviseerde ICM-IV zo... Overigens niet nutteloos maar handig als het toilet ernaast op slot is, loop je zo even verder naar de ander.  

28-05-2010 21:27:06
aarclay
aarclay
Quote
keesje: Maar ik vraag me wel af waarom er in het ICMm niet eenzelfde deurconstructie gemaakt kan worden als in het ICRm.


Ik ben niet diegene die vaak met ICRm reist, maar hoe is dat daar dan geregeld? Daar hebben ze een handmatige tussendeur? En de coupedeuren dan? Hoe zit dat daar dan geregeld?

Als ik volgende week in de werkplaats van Hlm ben, zal ik eens proberen te vragen wat NedTrain hier precies aan doet, en of er toekomstige plannen mee zijn.

Laatst bewerkt door aarclay op 28-05-2010 21:30


Choo choo.....
 

28-05-2010 21:59:41
BGM104
BGM104
Quote
dlm4yjp: Het valt me nu opeens op:
ICM-4 4233 heeft 2 toiletten regelrecht naast elkaar (in de A middenbak en de B middenbak) hoort 1 of allebij de bakken niet andersom gedraaid te staan? want het is nu letterlijk wc - bakovergang - wc.
Of is dit altijd al zo geweest? (zou best nutteloos zijn).


In ICM-4 zit de wc van de mB bak (de B middenbak) normaal gesproken op het balkon grensend aan de mBDk bak (kopbak). Een mB bak hoort geen wc te hebben op het balkon met de overgang naar de A bak! Als je waarneming klopt is de 4233 idd afwijkend. ICM-4 heeft alleen 2 wc's vlak bij elkaar rond de overgang van mBDk en mB bak.
 

29-05-2010 02:04:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan is dat afwijkend, zoals ik zei is het echt wc - bakovergang - wc, precies in het midden van de trein. Geen 1 van de wc's grenst dus aan een kopbak.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-05-2010 02:46:45
thom
thom
Quote
gerard4653: Rare opmerking van die stickers: ik bedoel natuurlijk dat het nu binnen in die coupe's net zo lawaaiig is als daarbuiten. Daarom dus nutteloos.
En kosten/baten verhaal: dat kan wel, maar je betaalt niet een hogere 1e klas prijs om in een onafgemaakt deel van een trein te zitten.
Het komt altijd weer neer op het hier eerder vertelde verhaal: minder of geen toiletten, geen minibar, nu weer geen deuren: efficiency, efficiency, efficiency, maar reizigerscomfort: steeds minder.

Goed, dan zetten we ze weer terug, en als dan onvrijwillig je vingers afgehakt worden willen we je ook niet horen, afgesproken

Dit had geen ruk met effiency te maken, maar was simpelweg een ontwerpfout die gevaarlijk blijkt te zijn. Belangrijker dan jou rust in jou coupetje naar mijn (en NS) idee...

Laatst bewerkt door thom op 29-05-2010 02:48
 

29-05-2010 02:56:26
mren
mren
Er zijn natuurlijk ook meerdere oplossingen voor een probleem te vinden. Deuren verwijderen is een (eerste) oplossing. Maar het punt van een rustige coupé is net zo valide.

Maar iedereen in dit land (niet alleen op spoorweggebied) draait het zo dat het goed is voor de veiligheid. En omdat niemand natuurlijk tegen meer veiligheid kan zijn, krijgt men zo automatisch hun eigen zin. Net zo debiel als dat het schijnbaar een vaststaand systeemgegeven is dat 160 rijden met overwegen onmogelijk is en dat dat met 140 geen probleem is. Wat je daar verder ook van kan vinden, het blijft een tamelijk arbitraire grens (*kuch* ATB-trap).

Laatst bewerkt door mren op 29-05-2010 02:57
 

29-05-2010 09:13:10
gerard4653
gerard4653
Quote
thom:
Quote
gerard4653: Rare opmerking van die stickers: ik bedoel natuurlijk dat het nu binnen in die coupe's net zo lawaaiig is als daarbuiten. Daarom dus nutteloos.
En kosten/baten verhaal: dat kan wel, maar je betaalt niet een hogere 1e klas prijs om in een onafgemaakt deel van een trein te zitten.
Het komt altijd weer neer op het hier eerder vertelde verhaal: minder of geen toiletten, geen minibar, nu weer geen deuren: efficiency, efficiency, efficiency, maar reizigerscomfort: steeds minder.

Goed, dan zetten we ze weer terug, en als dan onvrijwillig je vingers afgehakt worden willen we je ook niet horen, afgesproken

Dit had geen ruk met effiency te maken, maar was simpelweg een ontwerpfout die gevaarlijk blijkt te zijn. Belangrijker dan jou rust in jou coupetje naar mijn (en NS) idee...


Drie opmerkingen:
Een: Sommigen hebben duidelijk de tijden van het verzekeren van een goed reisgenot van de reiziger niet meegemaakt, en vinden blijkbaar alles wel best. Onder het bekende motto: alles moet kunnen.
Twee: Weinig respect, ook op dit forum, voor andere meningen: termen als onzinnig, en dan willen we je niet meer horen vliegen door de lucht.
Drie: blijkbaar heeft de indoctrinatie met veiligheid goed gewerkt.
Ik heb begrip voor de noodoplossing, maar het feit blijft, dat er nu na vele maanden nog geen oplossing is gevonden voor het simpelweg ontbreken van deze deuren, en de trein dus onaf is, en het geen gezicht is.
 

29-05-2010 20:04:04
Pim530
Pim530
volgens mij heeft een ICM-IV 3, zo niet, 4 WC's?  

29-05-2010 20:12:38
timtrein
timtrein
4 stuks volgens de tekening in "Electrische treinen deel 3" waarbij ze bij de overgang van de sBFk naar de A tegenover elkaar zitten  

29-05-2010 22:10:10
treintim
treintim
Quote
dlm4yjp: Dan is dat afwijkend, zoals ik zei is het echt wc - bakovergang - wc, precies in het midden van de trein. Geen 1 van de wc's grenst dus aan een kopbak.


Mmmh, dat heb je dan toch maar scherp gezien! In de gauwigheid stond ik er niet bij stil dat je dit bedoelde, de afwijkende plaats in de trein. Dat klopt dan inderdaad, scherp!
 

29-05-2010 22:25:23
Pim530
Pim530
Heeft de niet-chopper kopbak van een ICM-IV dan ook een toilet? ( iets met een B en een s dus ) Dat heb ik me dan altijd verkeerd verbeeld  

29-05-2010 23:04:10
timtrein
timtrein
Het kan zijn dat er een toilet is weggehaald bij een verbouwing hoor, maar dat weet ik niet. De tekening is ongetwijfeld aflevertoestand en da's alweer ff geleden. De tijd dat ik elke week wel in een viertje zat ligt alweer een tijdje achter me.  

30-05-2010 00:00:19
rh_ii
rh_ii
Bij mijn weten zitten er in (onverbouwde) ICM IV's inderdaad 4 toiletten. 0 in de mBDk, 1 in de mB, 2 in de A en 1 in de sBfk (of hoe ze die ook maar noemen). Bij elke bakovergang ééntje, en bij de overgang tussen A en sBfk 2

Bas
 

30-05-2010 11:24:28
robbertc
robbertc
Quote
gerard4653: Ik heb begrip voor de noodoplossing, maar het feit blijft, dat er nu na vele maanden nog geen oplossing is gevonden voor het simpelweg ontbreken van deze deuren, en de trein dus onaf is, en het geen gezicht is.
We zijn hier op het forum ook goed in stellingen dusdanig formuleren dat meningen en feiten nogal snel door elkaar lopen. Dat 'het geen gezicht is', is natuurlijk geen feit, maar jou mening. Een andere mening zou kunnen zijn dat het iemand niet uit maakt of die deur er wel of niet in zit.
 

31-05-2010 07:30:25
spiketrain
Moderator
spiketrain
Vanmorgen om 7.15 zag Hvondelen een ICMm op het middenspoor te Hlm, hij kon het nummer niet zien. De 4210 misschien?


Groet, Spiketrain
 

31-05-2010 08:33:21
robbertc
robbertc
4210 is gisteravond van Hlm naar On gekomen. (de 4205 heeft On verlaten en is gisteravond naar Ehv gegaan).
Als ik de T&T zo bekijk, zou het wel eens stel 4208 kunnen zijn, die in Hlm te zien is/was vanmorgen..
 

31-05-2010 18:44:28
aarclay
aarclay
Quote
dlm4yjp: Dan is dat afwijkend, zoals ik zei is het echt wc - bakovergang - wc, precies in het midden van de trein. Geen 1 van de wc's grenst dus aan een kopbak.

Kan zijn dat er tijdens onderhoud een bak verkeerd gedraaid is in de werkplaats? Ik heb geen idee of dat praktisch bij ICM wel kan?

Wat mij wel verbaast is het bereik van de WiFi in de ICMm-4. Tijdens het rijden in de 8800 reed de 4205 voor 30 seconden naast ons met twee sporen er tussen, en nog had ik gewoon 50% bereik (Netwerk: 't-mobile').

Om erop in te loggen was ik helaas te laat, want ieder ging zijn eigen weg.

Laatst bewerkt door aarclay op 31-05-2010 19:09


Choo choo.....
 

31-05-2010 19:01:16
nielske90
nielske90
Zo hé, dat zou leuk kunnen zijn tussen Ehv en Btl...%08%  

31-05-2010 19:12:47
aarclay
aarclay
Even nog een vraag.

Ik zat vandaga is een Mbfk-bak van een ICMm, en mij viel op dat er onder een paar stoelen een zwarte apparatenkast stond? Dit was aan de rechterkant van de bak, de tweede stoelen van voren als je richting de AB bak kijkt.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is, wat die kast inhoudt, en of die er al inzat toen het een ICM was?

Laatst bewerkt door aarclay op 31-05-2010 19:30


Choo choo.....
 

05-06-2010 17:32:32
aarclay
aarclay
In ieder geval vermoed ik dat dat een luchtin/uitlaat is, aangezien ik vandaag dit tegenkwam bij een bak in de Hlmwpl waar ik was vanwege een georganiseerde excursie zoals de meesten wel weten.
Tijdens deze excursie ben ik enkele dingen te weten gekomen over ICMm:

- De coupedeur-problematiek:
Het klopt dat deze tegenwoordig niet meer ingebouwd worden, zoals al eerder verteld gaat bij een noodremming de deur met een noodsnelheid dicht met gevolgen van dien (vingers klem, deur kapot etc..). Er wordt inmiddels gekeken naar een nieuw systeem waarbij de deur bij een noodremming openblijft of langzamer sluit.

- OBIS in de drietjes:
Inmiddels wordt de 4083 in Hlmwpl voorzien van OBIS. Mij is verteld dat de inbouw ervan een weekje duurt. Ik verwacht dat dit in de praktijk nog sneller zou moeten kunnen, maar goed, het gaat nu nog om het eerste ICM-3'tje die dit krijgt. De WiFi stickers zaten er overigens nog niet op

- De 4206 stond op dit moment aan de hoogspanning en gaat er ook spoedig uit, evenals de 4207.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-06-2010 17:34


Choo choo.....
 

05-06-2010 18:30:49
TheKnitter
TheKnitter
Over Obis: De 4083 staat er als eerste ICM-III.
De verwachting is dat er straks 2 stellen tegelijk voor binnengehaald worden.
Dit word allemaal in de oude loods gedaan, waar de Jaap achter een ander deurtje staat voor ATB inbouw.
Bij de ICM-III is er al rekening meegehouden, voor Obis. Waar het zou moeten komen te hangen, zie je 4 schroefjes, en een kapje, waarachter een gat zit. Het inbouwen gebeurt dus niet weer dmv een complete verbouwing.
 

05-06-2010 18:59:44
salieri
salieri
Gaat zelfs bij ICM-IV al aardig hard qua verbouwing merk ik al  

05-06-2010 19:08:10
aarclay
aarclay
Tuurlijk, was de hele revisieduur nou 34 of 36 dagen? In ieder geval 2 dagen langer dan ICM-3. Ik ga morgen even mijn foto's sorteren en uploaden.


Choo choo.....
 

05-06-2010 19:11:50
john563
john563
Quote
aarclay: In ieder geval vermoed ik dat dat een luchtin/uitlaat is, aangezien ik vandaag dit tegenkwam bij een bak in de Hlmwpl waar ik was vanwege een georganiseerde excursie zoals de meesten wel weten.
Tijdens deze excursie ben ik enkele dingen te weten gekomen over ICMm:

- De coupedeur-problematiek:
Het klopt dat deze tegenwoordig niet meer ingebouwd worden, zoals al eerder verteld gaat bij een noodremming de deur met een noodsnelheid dicht met gevolgen van dien (vingers klem, deur kapot etc..). Er wordt inmiddels gekeken naar een nieuw systeem waarbij de deur bij een noodremming openblijft of langzamer sluit.

- OBIS in de drietjes:
Inmiddels wordt de 4083 in Hlmwpl voorzien van OBIS. Mij is verteld dat de inbouw ervan een weekje duurt. Ik verwacht dat dit in de praktijk nog sneller zou moeten kunnen, maar goed, het gaat nu nog om het eerste ICM-3'tje die dit krijgt. De WiFi stickers zaten er overigens nog niet op

- De 4206 stond op dit moment aan de hoogspanning en gaat er ook spoedig uit, evenals de 4207.


Zag jullie lopen, maar we waren dus niet met de 4206 aan de hoogspanning, stroomafnemer stond dan wel op maar raakt de strip dan dus nog niet.
 

05-06-2010 19:24:52
treintim
treintim
En ook leuk om te weten is dat van de olympische 4201 nú al niks meer resteert; al totaal geel/blauw gespoten, er was niks meer oranjes te zien in de werkplaats. Tevens waren ICM's 4202 en 4217 de jongst binnengenomen stellen waar nog niet zo heel veel aan gedaan was.
Overigens heb ik begrepen dat men voor de 4083 wat meer tijd neemt om de OBIS in te bouwen.

Laatst bewerkt door treintim op 05-06-2010 19:28
 

05-06-2010 19:42:23
TheKnitter
TheKnitter
Quote
aarclay: Tuurlijk, was de hele revisieduur nou 34 of 36 dagen? In ieder geval 2 dagen langer dan ICM-3. Ik ga morgen even mijn foto's sorteren en uploaden.

34 dagen. Ze zijn anderhalve dag langer bezig om 1 bak extra in orde te krijgen.
 

06-06-2010 01:09:43
Pim530
Pim530
zonde, doe nou rustig aan jongens, het hoeft dec 2011 pas af te zijn... :'(  

06-06-2010 09:55:18
TheKnitter
TheKnitter
Ze hebben het revisieproces aanzienlijk kunnen versnellen.
Ze hopen Augustus 2011 al met DDZ bezig te zijn, en dan moet ICM aan de kant zijn.
Elke 6 werkdagen rolt er in princiepe een ICMm-IV naar buiten, is de planning.
 

06-06-2010 12:02:56
Pim530
Pim530
Dat weet ik, maar leuk vind ik t niet  

06-06-2010 12:24:21
luytjes
luytjes
Quote
aarclay: Ik zat vandaga is een Mbfk-bak van een ICMm, en mij viel op dat er onder een paar stoelen een zwarte apparatenkast stond? Dit was aan de rechterkant van de bak, de tweede stoelen van voren als je richting de AB bak kijkt.
Bedoel je de plek waar vroeger de keuken heeft gezeten? Daar zit namelijk wel een verhoging onder de stoel, zodat je je voeten niet fatsoenlijk kwijt kunt.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl