Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
29-07-2010 17:59:48
timtrein
timtrein
In Op de Rails van vorige maand stond een interessant artikel over beplakken van treinen met folie!

Verf houdt het al gauw een jaar of 10 uit voordat het er echt slechter uit begint te zien (indien goede verf gebruikt), of folie het zolang uithoudt is nog de vraag. Het is daarentegen wel goedkoper te herstellen...
 

29-07-2010 18:09:24
treintim
treintim
Dank voor je antwoord. Met als uitzondering op de regel van 10 jaar zeker wel de ICM-IV's, die waren binnen die 10 jaar al behoorlijk verkleurd: http://www.spionkop.nl/Amf4202.html (1998, zo ongeveer al 8 jaar na aflevering).

Laatst bewerkt door treintim op 29-07-2010 18:11
 

29-07-2010 18:30:42
daniel_ddr
daniel_ddr
In de mB van de 4206 toonde een van de schermen de reisinformatie op een zachtgroen/grijze achtergrond...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-07-2010 20:00:30
dvdhoven
dvdhoven
In diverse stellen is de reisinformatie te ver naar links verschoven. Rechts een zwarte balk, links valt een deel van de tekst weg. Verder wel een mooi systeem.


Dick van den Hoven
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-07-2010 21:51:46
timtrein
timtrein
ICM-IV en de 6400'en (en volgens mij ook DD-AR) waren geschilderd met wat minder goede verf... dus ja, dat maakt nogal uit.  

30-07-2010 02:41:07
treintim
treintim
Maar goede verf verkleurt toch niet? Getuige de DDM-1 die er elke dag uitziet alsof 't net uit de fabriek komt.

Wel beginnen de ICR-rijtuigen al aardig te verkleuren, die zagen er jaren geleden toch nog wel een tikkeltje beter uit (heeft ICR eigenlijk folie?). Misschien wel een beetje offtopic, maar wellicht komen we zo dichter bij het antwoord op de vraag hoe het ICMm er over 20 jaar uit zal zien (nog zo mooi als nu, of zoals ICR er wellicht nu uitziet... misschien dat dat dan nog het meest in de buurt komt. Afijn, we wachten het af).

Laatst bewerkt door treintim op 30-07-2010 02:44
 

30-07-2010 07:26:42
sik214
sik214
HEt lijkt wel of het snelle verkleuren (verbleken) begonnen is op het moment dat er geen lood(houdende) stoffen meer in verf mogen zitten. Met name geel en rood (rose 6400'en) hebben er erg veel last van. Daarom gaat het ICR-geel alweer aardig verbleken. Nu de 4226, 4238 en 4444 bestickerd zijn een aantal jaren geleden kan je zien dat die nog steeds glimmen..... echter daar zie je probleempjes met de stickerranden die los bladeren. De achtergebleven lijmresten trekken weer vuil aan, wat je ziet in die zwarte strepen. Maar als je nu kijkt hoe die 3 destijds beplakt zijn, en hoe strak en netjes dat nu bij ICMm gebeurd, heb ik er toch wel vertrouwen in, dat die over 8 jaar niet zo bleek zijn als het ICRm nu al is!  

30-07-2010 09:26:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
treintim: Maar goede verf verkleurt toch niet?
Om dit misverstand even uit de wereld te helpen: goede verf verkleurt wel, die verkleurt alleen minder snel Gevolg daarvan is dat je met 't blote oog geen verkleuring ziet terwijl er toch wel degelijk een verkleuring meetbaar is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

31-07-2010 01:03:36
thom
thom
Op ten duur verkeurt elke verf en wordt elke verf mat, dat is het moment dat je al had moeten gaan schilderen

Verf is voor ene bepaalde levensduur, dat is met een duurdere verf wel langer, maar geen enkele verf heeft het eeuwige leven...
 

31-07-2010 11:09:29
klaass16
klaass16
Sinds wanneer heeft de ICMm 4014 een blauwe cabine deur?? ik zat gister in het stel in de 12732A

ik heb de blauwe deur van de 2de cabine gezien..
 

31-07-2010 12:15:57
mikos
mikos
Dat is de uitkomst van een proef waarbij de vluchtroute van de machinist duidelijk aangegeven zal gaan worden. Er is ook een Buffel die een blauwe cabinedeur heeft. Als het goed is worden alle treinen daar de komende jaren van voorzien, met nog wat snufjes erbij.  

31-07-2010 12:48:41
maurits
maurits
Quote
sik214: HEt lijkt wel of het snelle verkleuren (verbleken) begonnen is op het moment dat er geen lood(houdende) stoffen meer in verf mogen zitten. Met name geel en rood (rose 6400'en) hebben er erg veel last van.


Dat is volgens mij ook de kern van het probleem. Kijk maar bijvoorbeeld naar de oudste ICMIII-en die voor hun revisie er na ruim 20 jaar dienst nog keurig uitzagen. Dit in tegenstelling tot de IV-tjes, die een jaar of 8 jonger zijn, maar er nogal verbleekt uitzien.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

31-07-2010 13:12:59
treintim
treintim
Ja, dat is ook zo, DDM-1 èn de ICM-III's tot en met de 4089 zagen er al die decennia keurig uit. Vraag is dus alleen of men dezelfde verf gebruikt heeft bij de ICMm's of dat de nieuw gereviseerde ICMm's tòch rondrijden met verf zonder lood(houdende) stoffen.

Laatst bewerkt door treintim op 31-07-2010 13:14
 

01-08-2010 22:33:16
oranjebank
oranjebank
En de afgelopen dagen heeft de 4228 weer gereden in de reizigersdienst . Ik heb m donderdag en vrijdag gezien met Oranje banken en aan 1 kant nog de prachtige boegdeuren en aan de andere kant de dichte neus [ daar heeft ie dus schade gehad ] . %02%  

01-08-2010 22:51:26
ruysdael
ruysdael
Waarom zou hij geen oranje banken hebben dan? Het stel is toch nog niet gereviseerd?  

02-08-2010 00:53:01
oranjebank
oranjebank
Nou eerst werd er hier in 'reizigersmaterieriëel' gemeld [ en nu staat ie nog steeds in t riviesielijstje ] dat ie was ingenomen en daarna was er onduidelijkheid wat er nou precies ging gebeuren en werd t steeds meer duidelijk dat ie inderdaad alleen in Haarlem was voor herstelschade.

Laatst bewerkt door oranjebank op 02-08-2010 00:55
 

02-08-2010 10:25:15
Pim530
Pim530
De 4097 zag er toch ook nog keurig uit, of zie ik dat verkeerd voor me?  

02-08-2010 11:04:42
Jannn2009
Jannn2009
Een beetje onduidelijk waar je op reageert!;) Even quoten als je niet op het laatste bericht reageert!%08%  

02-08-2010 17:02:23
martijn24
martijn24
4217 vanmorgen als LM rit 80136 uit Onnen gekomen te Gn.  

02-08-2010 17:14:13
treintim
treintim
Quote
Pim530: De 4097 zag er toch ook nog keurig uit, of zie ik dat verkeerd voor me?


Dan reageer je vast en zeker op mijn opmerking dat alle ICM's tot de 4089 er keurig uit zagen.

De 409x-serie had al milieuvriendelijke verf, net zoals de ICM-viertjes er nu uit zien, zagen de laatste ICM-III's er ook uit.
 

02-08-2010 19:16:21
aarclay
aarclay
Ligt het nou aan mij of zijn de toiletten in de ICMm nou voorzien van een andere spiegel bij de wasbak? Mij viel op dat er aan beide zijden van de spiegel twee TL-balken verticaal geplaatst waren.

...of is dit geen nieuws? Ik heb dit gemerkt bij de 4055.


Choo choo.....
 

02-08-2010 20:32:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Volgensmij hebben ze dat allemaal, anders was het mij ook wel opgevallen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-08-2010 21:56:38
aarclay
aarclay
Dan kom ik blijkbaar te weinig in de toilet daar


Choo choo.....
 

04-08-2010 01:59:07
Pim530
Pim530
@ Treintim

Dank, was mij dus niet opgevallen.
 

04-08-2010 11:59:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zit momenteel in de 4069 en daar viel me een aantal dingen op:
-RIS werkt uitstekend
-WI-FI in tegendeel, na de ns/t-mobile webpagina te hebben gehad was het einde verhaal.
-geen schermen op de glasplaat midden in de trein, terwijl de glasplaten er wel voor gemaakt zijn. foutje?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-08-2010 22:04:08
treinfan
treinfan
Het valt mij de laatste tijd ook steeds op als ik een WiFi-ICMm voor mijn neus heb: de NS-site is bereikbaar, maar andere sites zijn dat dan niet  

04-08-2010 22:08:28
dlm4yjp
dlm4yjp
En als ie dat wel doet krijg je bijvoorbeeld bij Somda: De Website is geblokkeerd wegens te groot dataverbruik, ga ik naar iets lichtere site (zo zwaar is somda toch niet?!) duurt het minimaal een minuut voordat hij volledig is geladen...
Dat is met mijn Mobiel toch wel wat anders, daar duurt het met GPRS hooguit 10 seconde (in het slechte geval dus).

M.a.w.: Ik gooi lekker mijn HTC in WI-FI Router modus, kunnen kennissen (indien aanwezig) meegenieten van betrouwbaarder, beveiligd internet


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-08-2010 23:04:22
TheKnitter
TheKnitter
Ik heb in de ICMm met WiFi ook problemen om op Somda te komen: Laadt niet of foutmeldingen. Elke andere site werkt dan weer wel..

Zouden ze Somda express blokkeren
 

04-08-2010 23:13:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dlm4yjp: -geen schermen op de glasplaat midden in de trein, terwijl de glasplaten er wel voor gemaakt zijn. foutje?
Ik heb in geenenkele ICMm nog schermen op de glasplaten gezien... gemiste kans daar je nu tig zitplaatsen hebt waar je überhaupt nieteens kunt lezen wat er op 't scherm staat.

(Overigens afgelopen weekend nog een reiziger meegemaakt die in Zwolle aan me vroeg of dit wel de trein naar Groningen was want er stond "Ommen/Emmen" en "Kampen" op 't scherm. Maar even aangegeven dat dat de aansluitingen waren%08% )


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-08-2010 19:47:12
himym
himym
Quote
dlm4yjp: Ik zit momenteel in de 4069 en daar viel me een aantal dingen op:
-RIS werkt uitstekend
-WI-FI in tegendeel, na de ns/t-mobile webpagina te hebben gehad was het einde verhaal.
-geen schermen op de glasplaat midden in de trein, terwijl de glasplaten er wel voor gemaakt zijn. foutje?

ZIt momenteel in de 4087, en RIS werkt niet maar Wi-Fi uitstekend! Scherm geeft constant melding: Op dit moment is er geen reisinformatie beschikbaar
 

09-08-2010 07:33:55
keesje
keesje
Citaatje uit het reizigersoverzicht:

"De stellen worden gerenoveerd; gerenoveerd zijn alle ICM-III'en, de 4201 t/m 4210 en 4217. In behandeling zijn de 4211, 4219, 4221-4223, 4228 en 4229. De overige treinstellen 4212-4216, 4218, 4220, 4224-4227, 4230, 4232-4250 en 4444 (ex-4231) zijn gewoon in dienst."

Inmiddels is de 4228 al in dienst en is de 4214 sinds 5/8 te Hlm.
 

09-08-2010 10:03:12
broek53
broek53
Waarbij de 4228 dus NIET gerenoveerd is (maar hersteld van schade).  

11-08-2010 09:56:43
klaass16
klaass16
de 4228 was in behandeling voor een ICMm frontplaat.
maar hij is idd nog niet gerenoveerd.
 

11-08-2010 10:35:37
keesje
keesje
Dat is me even ontgaan, dank voor de aanvulling.
Was de 4214 al in het reizigersoverzicht verwerkt als zijnde in revisie?
 

17-08-2010 13:26:50
keesje
keesje
De 4216 is vanmorgen Hlm binnengelopen.  

17-08-2010 13:29:45
klaass16
klaass16
zaterdag is de 4070V
en de 4213A vertrokken naar de werkplaats te Hlm

4070 voor herstel frontplaat http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/4892968701/
4213 voor revisie

Laatst bewerkt door klaass16 op 17-08-2010 13:31, reden: link toegevoegd
 

17-08-2010 13:36:29
himym
himym
Wat is de oorzaak geweest van de schade aan de frontplaat van de 4070? Tevens reden om dit drietje ook gelijk van OBIS te voorzien?  

17-08-2010 13:39:17
mdj
mdj
Volgens mij heeft stel 4070 het al een tijdje, die postzegels op de frontplaat.

Oorzaak was een aanrijding met een boot(!) te Akm als trein 12759, ergens begin januari.

Laatst bewerkt door mdj op 17-08-2010 13:41


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-08-2010 14:30:38
keesje
keesje
Quote
himym: Wat is de oorzaak geweest van de schade aan de frontplaat van de 4070?
De aanrijding met die boot tussen Akm en Gw was op 5 januari dit jaar, maar de 4070 heeft later (17-02) ook nog een aanrijding met persoon gehad.
 

17-08-2010 22:13:54
keesje
keesje
In het reizigersoverzicht staat:

17 augustus: 4217 binnengenomen.
(...)
2 augustus: 4217 in dienst.


Niet 4217 is binnengenomen, maar de 4216 (zoals reeds gemeld).
 

17-08-2010 22:18:54
spiketrain
Moderator
spiketrain
Gecorrigeerd, alleen bovenaan stond het verkeerd.


Groet, Spiketrain
 

18-08-2010 20:51:13
martijn24
martijn24
4222 is vandaag voor het eerst begonnen in zijn nieuwe jasje. Stel stond om 18.00uur GDST te Gn en is in zijn eerste rit vertrokken in de 570 a te Gn.  

24-08-2010 20:39:33
broek53
broek53
4219 is vandaag overgebracht van Haarlem naar Onnen (dat was vanmorgen althans het plan).

Laatst bewerkt door broek53 op 24-08-2010 20:39
 

24-08-2010 21:17:12
MDDM
MDDM
Om 11 uur stond ie nog te glimmen in de zon te Hlm.


Gr Joop mcn Lls
 

24-08-2010 21:19:26
ESteffens
ESteffens
Ook om 16:20 was in Zl de glans van de 4219 nog goed zien.  

24-08-2010 21:34:10
treintim
treintim
Wanneer wordt het normale tempo van 1 nieuw stel per week weer hervat eigenlijk? Deze zomer(vakantie) is het natuurlijk wat langzamer gegaan.  

24-08-2010 21:37:23
himym
himym
Op 17 aug is de 4222 in dienst gegaan, met de aanname dat de 4219 ook snel zal volgen zit dit redelijk op 1 week verschil, dus ik denk dat we volgende week dinsdag/woensdag de volgende ICMm-IV kunnen verwachten...  

25-08-2010 16:42:54
martijn24
martijn24
4219 stond vanmorgen GDST te Gn om 4.45uur en ging om 5.28uur als LM naar Onnen. Stel is dus gisteren niet eerst naar Onnen gegaan maar naar Gn.  

25-08-2010 20:36:49
Spionkop
Spionkop
Quote
himym: Op 17 aug is de 4222 in dienst gegaan, met de aanname dat de 4219 ook snel zal volgen zit dit redelijk op 1 week verschil, dus ik denk dat we volgende week dinsdag/woensdag de volgende ICMm-IV kunnen verwachten...

Er is een verschil tussen afleveringsrit van Haarlem naar Onnen en indienststelling.
De overbrengingsrit van Haarlem naar Onnen was 12 augustus voor de 4222 en 24 augustus voor de 4219, dus een verschil van 12 dagen.
 

25-08-2010 20:47:58
salieri
salieri
Staat nu ook in mijn administratie. Bedankt!

Laatst bewerkt door salieri op 25-08-2010 22:12
 

26-08-2010 20:50:49
john563
john563
4211 is bijna klaar met beproeven.  

27-08-2010 18:39:00
aarclay
aarclay
Vandaag heb ik voor het eerst in een gemoderniseerd viertje gezeten.

De OBIS-systeem deed vanaf Ut tot aan Amf een beetje raar, door te melden dat Utrecht het volgende station zou zijn, maar vanaf Amf had hij de weg weer gevonden na een kwartiertje op: "Reisinformatie niet beschikbaar" te hebben gestaan.
De automatische omroep deed het in elk geval niet, en alles werd handmatig omgeroepen.

Internet was ook hier een faal: Alleen de site van de NS en T-Mobile werkte, de rest gaf een Gateway-error. Enkele keren kreeg ik een landingspage op mijn scherm met: "Uw hotspot-sessie is beëindigd". Ik heb geen idee waar dit op slaat? Kan iemand maar een beperkte tijd internetten soms?

De toilet was defect maar nog wel toegankelijk. Doorspoelen werkte niet. Misschien dat de Bioreactor vol was?

Verder nog een vraag: Wat roept de automatische omroep in de 500 precies om als men Zwolle nadert? Hij moet de dan de treinstelnummers herkennen die gesplitst gaan worden om naar Lw te gaan?


Choo choo.....
 

27-08-2010 19:27:34
klaass16
klaass16
Quote
Aarclay: Verder nog een vraag: Wat roept de automatische omroep in de 500 precies om als men Zwolle nadert? Hij moet de dan de treinstelnummers herkennen die gesplitst gaan worden om naar Lw te gaan?


waarschijnlijk word het handmatig omgeroepen,,of het word ingesteld met welke stellen die naar Lw/Gn gaan.

Laatst bewerkt door klaass16 op 27-08-2010 19:40
 

27-08-2010 19:37:40
martijnmet
Moderator
martijnmet
Als het OBIS-systeem niet werkt kan je onderweg dit nummer bellen om de storing te melden: 0800-0200032

Laatst bewerkt door martijnmet op 27-08-2010 20:46
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-08-2010 20:25:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
aarclay: De automatische omroep deed het in elk geval niet, en alles werd handmatig omgeroepen.
Die staat dan ook nog uit voorlopig. Meen vanwege problemen als er een niet van OBIS voorzien stel aan gekoppeld zit. Net als met SGMm dus waarvan de automatische omroep ook niet in een gekoppeld ongereviseerd tweetje te horen was.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-08-2010 22:09:53
treintim
treintim
In tr. 12764 deed de OBIS helemaal raar vandaag. Het betrof een ICM-III waarin de schermen hingen, maar in de middenbak gaf het computerscherm tijden en stations aan naar Gouda en Den Haag Centraal (overigens zonder Amf en Ut te vermelden toen we tussen Zl en Amf reden), terwijl het andere scherm in de andere bak aangaf dat de trein naar Shl zou rijden. Moest als reiziger naar het toilet lopen en zag beide schermen, dus was behoorlijk in de war waar de trein nou naar toe zou gaan.

Laatst bewerkt door treintim op 27-08-2010 22:11
 

27-08-2010 22:20:20
thom
thom
Quote
martijnmet: Als het OBIS-systeem niet werkt kan je onderweg dit nummer bellen om de storing te melden: 0800-0200032

Geldt dat voor treinpersoneel, of voor reizigers...
 

27-08-2010 22:47:42
martijnmet
Moderator
martijnmet
Het is voor reizigers bedoeld, maar treinpersoneel mag natuurlijk ook bellen. Het nummer is namelijk van de T-Mobile servicedesk. En als het goed is wordt dit nummer ook in de instructiefilm op de schermen getoond.  

27-08-2010 22:49:27
TheKnitter
TheKnitter
Quote
aarclay:Internet was ook hier een faal: Alleen de site van de NS en T-Mobile werkte, de rest gaf een Gateway-error. Enkele keren kreeg ik een landingspage op mijn scherm met: "Uw hotspot-sessie is beëindigd". Ik heb geen idee waar dit op slaat? Kan iemand maar een beperkte tijd internetten soms?

Dat probleem is bekend, en word door T-mobile aan gewerkt.

Op OHIH valt te lezen van gebruiker Mikos:
Quote
Er zijn de laatste tijd -bekende- problemen bij T-Mobile. Dat zit hem voornamelijk in de server op de wal, zoals dat heet. De meeste mensen kunnen dus wel verbinding maken met de server op de trein, maar die kan geen verbinding maken met de server op de wal, omdat die niets uitzendt.

T-Mobile is er druk mee bezig, het kan dus de komende tijd nog veelvuldig voorkomen dat er in de diverse treinen geen internet is. Helaas.

Oftewel: Er word aan gewerkt
Het kan echter - zoals vaak bij zulke dingen - nog wel even duren, want servers en verbindingen zijn niet de simpelste dingen..
 

28-08-2010 17:12:53
aarclay
aarclay
En toen stond je een half uur in de wachtrij daar

Aha, nu hoor ik dat het gesprek niet tot stand kan worden gebracht. Of ligt het aan mijn telecomprovider?

Verder wel raar dat de NS en de site van T-mobile wel kunnen worden weergegeven?


Choo choo.....
 

28-08-2010 19:34:03
manuel25
manuel25
4219 is vandaag in Onnen geweest en is nu klaar om in de dienst mee te gaan doen.  

28-08-2010 23:04:59
klaass16
klaass16
ICMm 4208 heeft ook OBIS,,maar werkte niet op Gn.  

28-08-2010 23:39:37
treintim
treintim
Quote
klaass16: zaterdag is de 4070V
en de 4213A vertrokken naar de werkplaats te Hlm

4070 voor herstel frontplaat http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/4892968701/
4213 voor revisie


ICM 4213 is nog steeds de oudste ongereviseerde ICM die gewoon in de reizigersdienst meedraait (zie spotjes, rijdt nog gewoon rond en is niet in Hlm meer)%05% EDIT: dit klopt niet helemaal, de 4212 is momenteel de oudste ongereviseerde ICM in de reizigersdienst.
Waarom die (de 4213) dan in Hlm was toen jij het schreef, mag Joost weten. Is in elk geval wel ingezet in omgeleide treinen wegens werkzaamheden dat weekend in die regio toen die in Hlm bivakkeerde, wellicht dat dat er mee te maken had.

Laatst bewerkt door treintim op 29-08-2010 00:02
 

28-08-2010 23:49:54
MasterE
MasterE
De 4212 rijdt toch ook nog rond, of zijn de stellen destijds niet involgorde geleverd.  

28-08-2010 23:52:36
salieri
salieri
4212 is in revisie, dacht ik.

EDIT: Zo te zien heb je inderdaad gelijk

Laatst bewerkt door salieri op 28-08-2010 23:53
 

29-08-2010 00:01:11
treintim
treintim
Quote
MasterE: De 4212 rijdt toch ook nog rond, of zijn de stellen destijds niet involgorde geleverd.


Eeh ja, foutje van mij. Was niet op de hoogte ervan dat de 4212 nog steeds rondrijdt. Heb jij 'm toevallig vandaag/gisteren nog gezien ofzo?

Laatst bewerkt door treintim op 29-08-2010 00:03
 

30-08-2010 15:35:23
keesje
keesje
De 4211 heeft vandaag een slagje Hlm-Gv gemaakt en de 4220 heeft zich aan het eind van de ochtend in Hlm gemeld.  

30-08-2010 16:13:13
martijn24
martijn24
Vanmorgen stond de 4219 GDST te Gn om 4.45uur.

Laatst bewerkt door martijn24 op 30-08-2010 16:14
 

04-09-2010 01:52:55
treintim
treintim
Het gaat hard met de ICMm's: de hagelnieuw uitziende 4211 is vandaag (ik bedoel hiermee: vrijdag 3 september) van Hlm naar On getogen.  

04-09-2010 18:35:37
aarclay
aarclay
D'r lijkt voortgang in het OBIS systeem te zitten. In de 4202 kon ik dit keer eindelijk op een intro-pagina komen, met reisinformatie, wat voorwaardes en een grote knop om verbinding te maken.
Echter maakte deze mij snel duidelijk dat een internet-connectie niet opgezet kon worden.
Da's weer wat anders dan een gateway-error.

Wat ik me afvraag, dat reisinfo-systeem, zit dat nou gekoppeld aan de koersdisplay-bedieningspaneel, of moet men dit weer op een ander kastje instellen? Ik zat namelijk gisteren in het zojuist genoemde treinstel waarvan de koersdisplay's keurig aangeven dat hij naar Gn ging, terwijl de schermen in de trein aangaven dat 'de reisinformatie buiten gebruik was'.

Hoe zit dit? Of lag de GPS eruit soms?
En ja, ik weet dat dit systeem nieuw is en kinderziektes heeft.


Choo choo.....
 

06-09-2010 08:42:03
jacokran
jacokran
Ik heb toch al een aantal keer in een treinstel met OBIS gezeten, maar verder dan ik heb nooit iets van reisinformatie gezien.  

06-09-2010 08:56:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Heb je 't slecht getroffen: al vaak zat ook OBIS stellen met reisinformatie getroffen (score is bij mij gemiddeld zo'n 50% waarbij 't werkt). En als 't werkt wil dat nog niet zeggen dat de info ook klopt...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-09-2010 13:56:20
aarclay
aarclay
Hej, ik heb vandaag op mijn PSP kunnen internetten in de 4069
Echter mijn Nokia N95 kapte er mee door: "Gateway niet gevonden" te tonen?

Ligt dit nou aan mijn Nokia N95 of aan OBIS? Wel raar? Het zou toch niet mogen uitmaken waarmee je internet?

Laatst bewerkt door aarclay op 06-09-2010 13:56


Choo choo.....
 

06-09-2010 15:17:23
mikos
mikos
https://somda.nl/forum/2045/p288444/ICMm/  

06-09-2010 19:05:42
aarclay
aarclay
Dat snap ik wel dat het kinderziektes zijn. Maar dat de een WiFi apparaat wel erop werkt, en de ander niet zou niet mogen uitmaken.


Choo choo.....
 

06-09-2010 19:15:05
MDDM
MDDM
Dan zal het wel eens aan de gebruiker of gebruikte mobieltje kunnen liggen.


Gr Joop mcn Lls
 

06-09-2010 19:44:18
aarclay
aarclay
maar kan iemand mij vertellen hoe en waar OBIS nou ingesteld wordt? Gebeurt dit op de koersdisplay-apparatuur in de gang naar de doodloopkop en de HC-ruimte, of is dit aparte apparatuur die zich elders in het stel bevindt?


Choo choo.....
 

06-09-2010 19:45:28
abbm
abbm
kan dat niet gedaan worden via het treinnummer bij de mcn?  

06-09-2010 19:50:10
aarclay
aarclay
Dat is toch voor de GSMR?


Choo choo.....
 

06-09-2010 19:51:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Bij de SLT word het APART ingevoerd door de HC of MCN, overigens is het wel hetzelfde bedieningsscherm, maar het personeelsnummer + ritnummer word eerst ingevoerd, dan pas de rest. (als ik me goed onthoud tenminste, dat ik dat had gezien is ook al weer flink wat maanden terug).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-09-2010 20:45:28
mikos
mikos
OBIS wordt niet ingesteld. Het is aparte apparatuur, verwerkt per bak in een kast. OBIS draait automatisch mee op de koersborden.  

09-09-2010 20:12:28
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Het begint me inmiddels op te vallen dat steeds meer ICMm rondrijdt met een Wifi-tekentje aan de buitenkant! Alleen gisteren al zag ik/zat ik in: 4069, 4203, 4219, 4076.

P.S. en vandaag zag ik 4207 en 4057 ook met Wifi

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 09-09-2010 20:41
 

09-09-2010 20:26:07
TheKnitter
TheKnitter
En dat is niet verwonderlijk als er wekelijks 1 tot 2 stellen binnengenomen worden voor OBIS/WiFi inbouw..
Tegelijk kunnen er 2 stellen in de 'oude' loods van Hlmwph staan.
 

09-09-2010 21:04:59
smarkie
smarkie
Quote
dlm4yjp: Bij de SLT word het APART ingevoerd door de HC of MCN, overigens is het wel hetzelfde bedieningsscherm, maar het personeelsnummer + ritnummer word eerst ingevoerd, dan pas de rest. (als ik me goed onthoud tenminste, dat ik dat had gezien is ook al weer flink wat maanden terug).

zijn 2 gescheiden systemen.
in de GSM-R wordt het treinnummer en personeelsnummer ingevoerd voor communicatie met treindienstleiding e.d. in het diagnosescherm wordt de RIS ingesteld op basis van treinnummer ingeven, er wordt dan wel gekeken of het treinnummer in de buurt ligt van de tijden, anders krijg je een melding


Mcn NS International Rtd
 

09-09-2010 21:29:08
aarclay
aarclay
Als ik Op De Rails binnenkrijg één dezer dagen hoop ik ene mooie lijst te kunnen maken waneer ze voorzien izjn van OBIS.


Choo choo.....
 

09-09-2010 21:34:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
smarkie:
Quote
dlm4yjp: Bij de SLT word het APART ingevoerd door de HC of MCN, overigens is het wel hetzelfde bedieningsscherm, maar het personeelsnummer + ritnummer word eerst ingevoerd, dan pas de rest. (als ik me goed onthoud tenminste, dat ik dat had gezien is ook al weer flink wat maanden terug).

zijn 2 gescheiden systemen.
in de GSM-R wordt het treinnummer en personeelsnummer ingevoerd voor communicatie met treindienstleiding e.d. in het diagnosescherm wordt de RIS ingesteld op basis van treinnummer ingeven, er wordt dan wel gekeken of het treinnummer in de buurt ligt van de tijden, anders krijg je een melding


Aha, dus zo zit het in elkaar, nouhjah, volgende keer beter opletten dan


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-09-2010 11:58:33
manuel25
manuel25
4211 was gisteravond binnen in On, aannemelijk voor een "groene bon".  

10-09-2010 12:15:23
aarclay
aarclay
Heuh? Geef eens een uitleg?


Choo choo.....
 

10-09-2010 12:51:05
Jannn2009
Jannn2009
Dat zal ongetwijfeld de goedkeuring zijn voor indiensttreding na revisie.  

10-09-2010 13:05:00
aarclay
aarclay
Ah okee.
Waarom moet ik altijd aan negatieve dingen denken bij het woord bon?


Choo choo.....
 

10-09-2010 13:36:00
manuel25
manuel25
Heel goed Jan;-)

Laatst bewerkt door manuel25 op 10-09-2010 13:40
 

10-09-2010 17:52:13
edje
edje
Een groene bon, krijgt elk railvoertuig als deze de werkplaats verlaat, het wordt ook wel eens "een groentje" genoemd.
Bij een groentje is alles in orde bij het treinstel.
Het groentje wordt bij de eerst volgende controle beurt van de storingsmonteur weer verwijderd.

Het kan ook voorkomen dat een treinstel de werkplaats verlaat, maar dat nog niet alles is verholpen, dan krijg een treinstel een geeltje, dit gebeurd alleen met de dingen die niet van direct belang zijn voor een goede dienstuitvoering.

Is een treinstel niet dienstvaardig dan krijgt deze een rode kaart.
Het is dan niet meer toegestaan om deze te gebruiken in de rijdende dienst.

Het groentje ligt alleen in cabine 1
Geeltje en de rode kaart moeten in beide cabine's bij de remkraan liggen.

Laatst bewerkt door edje op 10-09-2010 18:08
 

13-09-2010 20:57:03
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Misschien dat het al is gezegd is en dat ik er overheen heb gelezen, maar vandaag viel mij op dat in de mB van de 4201 (iig aan de kant van de A bak) een bankje zat
http://img707.imageshack.us/img707/3967/img0449hy.jpg

is dit standaard bij ICMm IV?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

13-09-2010 21:00:20
mark
mark
Ja.  

16-09-2010 19:14:43
spiketrain
Moderator
spiketrain
De 4221 is afgeleverd, deze werd vanmiddag om 17.15 op Hlm door Hvondelen gezien.


Groet, Spiketrain
 

19-09-2010 14:41:18
Spionkop
Spionkop
...en is pas net onderweg gegaan naar On:
rijdt momenteel vlak voor de 549 uit over de Veluwe.
 

19-09-2010 15:00:18
spiketrain
Moderator
spiketrain
Hvondelen zag de 4212 te Hlm staan, klaar om binnengenomen te worden.


Groet, Spiketrain
 

19-09-2010 15:12:30
train85
train85
Quote
spiketrain: De 4221 is afgeleverd, deze werd vanmiddag om 17.15 op Hlm door Hvondelen gezien.
En reed vanmiddag om 13.30 uur van de oostkant naar westkant van Hlm en de 4212 ook zien staan aan de oostkant om 13.30 uur vandaag.
 

20-09-2010 01:14:24
himym
himym
De 4212 om 11.53 uur door Amf ri Hvs gezien net voor tr. 1634 uit

Laatst bewerkt door himym op 20-09-2010 01:14
 

22-09-2010 01:20:32
manuel25
manuel25
4221 staat te On, er bestaat een kansje dat deze tijdens de opendag binnen staat.

Laatst bewerkt door manuel25 op 22-09-2010 01:22
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl